<Desc/Clms Page number 1>
PERFECTIONMEMENTS AUX SYSTEMES ELECTRIQUES DE SIGNALISATION PAR ONDES PORTEUSES A HAUTE FREQUENCE, UTILISANT DES TUBES
A DECHARGE ELECTRONIQUE.
Cette invention se rapporte aux systèmes électriques de signalisation par ondes porteuses à haute fréquence, et plus par- ticulièrement aux dispositifs d'accouplement syntonisés comprenant des tubes à décharge électronique travaillant sous l'action d'on- des à haute fréquence.
Dans certains systèmes, tels que les systèmes transmet- teurs de circumdiffusion dits broadcastings, on a trouvé qu'il était préférable de faire varier l'accouplement entre les unités successives, comme par exemple entre un oscillateur à ondes porteu- ses et un amplificateur à .haute fréquence, ou entre deux amplifi- cateurs à haute fréquence, ou encoreentre un amplificateur à hau- te fréquence et un circuit d'antenne, et cela afin de régler l'éner gie propagée à travers le système.
On a aussi trouvé désirable de rendre un tel accouplement sélectif pour une bande déterminée de fréquences, tout en maintenant constante à une certaine valeur l'im pédance du circuit de départ des tubes pour cette bande, tandis que l'on empêche l'accouplement de coopérer avec la capacité inhérente d'un des tubes (capacité grille-anode) afin d'éviter la production
<Desc/Clms Page number 2>
EMI2.1
d'oscillations de fréquences Lt.. n;:.,es . celles co:rnprf'së"8 ana la dite bande.
EMI2.2
La présente invention, appliquée aux systèmes rraiopnoniques su8-ment-or-r.es, ..;o::1:.!l.'erd :-'emploi d'",1- cément de r.:ta..ce spécial, de nature telle que lorsqu'il est inséré dans les étapes à
EMI2.3
haute fréquence du s:,rst;;.:e, il coopère crée les condensateurs pour assurer les conditions d'amplement relatées ci-dessus. Principa- lement, dans le cas de deux tubes à hrute fréquence ,:-¯..ectés en. trndem, l'élément de :t't:";:-".¯e i;.te-rrvle entre ceux-ci ..!e..l.:Let de faire varier le report de Ormat4or, de l'accouplement tout en maintenant pratique.-..! i::c....a.::::.:e l'irr:J?é-1cr.ce du cirait e départ du premier tube, lr. ;,'r.oivtio-"= C cire :it d'accoupleuem, et l'é quilibre des capacités des tubes.
Entre a: et un cir cuit de charge ou une ?nte:.:.e, le ;;'l8m.e élément de réactance, de for me modifiée, permet de faire varier le rapport de transformation des voltages tandis que l' c.¯ :¯ai: *ient invariables toutes las autres constantes du système. Le1, même condition de changement peut être obtenue pour ciiacure des :items autres constantes, ainsi qu'il est expliqué par la suite.
L'élément de réactei.ce, placé entre deux tubes à l;cute fréquence, comprend de@x sections égales couplées et connectées en- tre-elles, ayant des points- de contact ajustables prévus sar chaque section et reliés respectivement avec la grille et l'anode d'un des tubes, tandis que des points de contact, assurés par des balais mo- biles sur chaque section, sont reliés respectivement à la grille et à l'anode de l'autre tube. Le point de liaison entre les deux de- mi-sections de l'élément est connecté à la terre, et par suite aux cathodes des deux tubes. Les deux balais se déplacent simultané- ment.
BOUS la commande d'un r.rbre principal, afin de faire varier le rapport de transformation, tandis qu'un ajustement simultané des au- tres points de contact permet de faire varier la syntonisation. Un condensateur équilibreur est compris dans le conducteur me@ant à la
EMI2.4
grille du premier tube ?insi que dans le conducteur :.e3...t à l'ano- de du deuxième tube. Un élément d'accord est connecté à travers deu
<Desc/Clms Page number 3>
points de contact semblables pour assurer une syntonisation exacte.
Quand l'élément de résistance est placé entre un tube am- plificateur final et l'antenne, ou un circuit de charge quelconque, sa forme est en général la même que dans le cas précédent. Toute- fois cet élément ne comprend alors qu'une section, qui se place dans le circuit de départ du tube et sur laquelle des curseurs et un ba- lai assurent des points de contact variables, tandis que l'autre section d'accouplement, qui se place dans le circuit de l'antenne, consiste en une bobine d'un variomètre mobile si l'accouplement doit être inductif et si l'énergie transférée à l'antenne doit varier.
Dans 'les deux cas, la syntonisa.tion du dispositif d'ac- couplement, considéré dans son ensemble, est convenablement déter- minée par un élément de réactance variable connecté à travers deux points de contact, ainsi que par la position de ces points sur l'é- lément de réactance qui détermine en même temps l'impédance du cir- cuit de départ du tube précédent.
Le même principeest observé dans l'arrangement du circuit de départe tube dans le couplage d'un tube final avec l'antenne, et dans le couplage entre deux tubes connectés en tandem. La seule différence qui existe réside dans le fait que dans ce dernier cas 1' équilibre dela capacité due aux tubes et la syntonisation doivent être retenus pour un ajustement fractionnel du rapport de trans- mission, tandis que dans le premier cas le rapport de voltage et le rapport de transformation d'énergie d oivent être maintenus constant pour un ajustement fractionnel de la syntonisation, qui cependant re doit pa.s être modifiée quand l'un ou l'autre des dits rapports est changé. L'élément de réactance mentionné peut consister simplement un.
capacité, mais de préférence il comprend une ou plusieurs bo- bines d'inductance formant avec un condensateur variable un circuit résonant en parallèle.
L'invention peut s'appliquer à un dispositif d'accuple- ment quelconque pour haue fréquence, soit dans le cas d'un système récepteur radiophonique, soit dans le cas d'un système transmetteur radiophonique Cependant elle concerne particulièrement ce dernier genre de système et surtout les systèmes transmetteurs de circumdif
<Desc/Clms Page number 4>
EMI4.1
fusion dit broadcpstir-gs.
Ir description détaillée donnée ci-après concerne donc un tel système :'7ec ::Gdalstion par réE'....:t[1J....:e, l.1f1il:!
EMI4.2
l'invention ne lui est nullement limitée. 3ien que le frit de pré-
EMI4.3
voir une capacité extérieure se combinant avec la ré c a r¯ce du cuir-
EMI4.4
cuit d'arrivée ou de départ d'un tube pour équilibrer le cécité inhérente (grille-anode) de ce tube, soit connu, une caractéristique
EMI4.5
importante de la présente invention réside dam, l'armée ..eut de la réactance d'accouplement entre les tubes de ,';.2.:il'e que c8....x-ci soient couplés en résonance et r'équilibrent si:.^.al tané:..e.¯v pour J.. degré quelconque d' [1:? ou.:le:":e::t.
L'invention "'Z-: -,ie.. comprise de le description suivante basée sur les dessins .-ooz..tw, ïesrueï- r..oJ:t1'ent: fig. 1, jlv. erran gement de circuit pour un système tr- JlsJ.1ette..x radiopLor.iqe con-
EMI4.6
forme aux principes ci-dessus énoncés ; figs.2 et 3, une bobine d'ac
EMI4.7
couplement pouvant être jireée entre deux tubes et pouvant être 6b- stituée à celle indiquée sc¯a ^tique::ert pur la fig.l; figs. 4 et 5, un condensateur ..éce::: tour 1\ équilibre de la caps-cité inhéren- te du tube dane le ces s ::' .... "justement précis d'un système à haut voltage tel que ce-ui indiqué fig.l; fig.6, une bobine pernettant l'accouplecent à. l'pntenne, ainsi que cela s'effectue dans le ché-
EMI4.8
ma de la figure 1.
EMI4.9
Sur ces diverses figures les r.êaes chiffres de référence sont utilisés pour désxjner les jiêxies éléments.
Suivant la fio. 1, ".).1.0 source 10 d'ondes à hputer '.'.:.cuei.- ce est connectée, à travers un a::,p li :.caeux 12, eux anpiificateurs 13 et 14 qui sont w=lés eu "';"ude,,,: .;.):-1' 1...1. circuit xeso:x:. ' t 15. Le circuit de déport de l',¯.r3i¯;.,;re,x 14 :;::;t relié inductive.-ient au circuit de l'pntenr.e 16. 4:.E; ecuroe d'ondes de ±.i.:,.:.$c^,t7..Ori 9 est connectée par l'inter ':'. i:ßze ## ' v.n transformateur 11 su circuit d' arrivée d'un r:.plificate.r 1?.
Les S :: e c"'" ;'. -lc> A représente..! .,r. ty- pe quelconque d'r:,l;.'xceux. ," ¯-::-',:O fréquence, ><>-iC" de référence cet amplificateur deit être du type des tubes à décharge électroni- que. les amplificateurs 17 et 14 peuvent être disposés ainsi qu'il
EMI4.10
est montré au dessin, de manière à obtenir une modulation par le pro-
<Desc/Clms Page number 5>
cédé bien connu à courant constant, tel qu'il est pratiquement décrit dans les brevets franiais N 505. 108 du 11 Septembre 1918 et 25.227 du 10 Août 1921.
Le circuit résolut 15 comprend un condensateur ajustable 18 placé en dérivation sur une bobine d'inductance 19 qui comprend deux sections ou éléments 20 et 21. Cecircuit comprend aussi entre les spires extrêmes et adjacentes des éléments 20 et 21, deux con- densateurs d'arrêt 22 et 23 qui ont une capacité suffisaient grande pour n'exercer aucune action matériel sur la fréquence de résonance du circuit 15. De cette manière, les sections 20 et 21 constituent une .seule bobine pour les hautes fréquences.
Les condensateurs 22 et 23 s'opposent au passage du cou- rant continu provenant des batteries 24 et 24'. La première de cel- les-ci fournit le courant d'alimentation aux tubes 13 et 14, tandis que la deuxième fournit le potentiel de polarisation convenable à l'électrode de contrôle du tube 14 à travers la bobine de réactance 45. Cette bobine présente une haute impédance pour les ondes de hautes fréquences, et évite un défaut d'équilibre du circuit d'ac- couplement ainsi qu'on peut le voir en considérant le dessin.
La grille du tube 13 est reliée travers un condensateur équilibreur ajustable 25 à un curseur 26 qui peut se déplacer sur la section de bobine 20, tandis que la plaquée ce même tube 13 est directement reliée à un autre curseur 27 qui peut se déplacer sur la section de bobine 21. L'anode du tube 14 est reliée à travers le condensateur équilibreur ajustable 28 au balai variable 29 prévu sur la section 21, tandis que la'grille de ce tube est directement reliée à un bêlai correspondant 30 de la section 20.
Le circuit d'accouple- ment est branche à la terre AU :Joint milieu entre les condensateurs
22 et 23. Au oyen d'un bouton 31, commandant un engrenage conique
32, les arbres 33 et 34 ainsi que les balais 29 et 30 peuvent être déplacés, simultanément; et en directions opposées, d'un angle égal.
Le cire it pour le conrant continu d'alimentation du tube
13 peut être tracé comme suit; anode du tube 13, curseur 27, section dela bobine 21, 'bobine à réactance 35, batterie 24 puis à la terre et à la cathode du tube 13. Le circuit pour le courant continu d'a-
<Desc/Clms Page number 6>
EMI6.1
limitation du tube 1 j '.-.,c '-'-- 1-.. je wM:se ,.it r rae au tube 14, 1 iin e ......\au -"--'\4".""- - ¯t\,;.................,.............v.....t::\.....""''''''' partie 47-46 de l"' '\., '.-,,"1; 76, '.û..e .1 -.. ' - ,,''r - ..... po.a- ... r - fré- partie 47-46 de 1- 3C, '.û.e :L ::. .; -.(je 3, po :.e fré- quence, bobine de xé e =...ce 38 pour Oé's.:e rxcq : ,.¯¯.::, Irtteiie k;4,pals
EMI6.2
à la terre et à la catûorie iu. tube 14.
La bobine 3e, ure les points curseurs 46 et 43, : sfcun- tée par un condensateur uut-ble 39 de r^anière à constituer un cir- cuit résonant. Le circuit d'antenne comprend, en série, l'enteiine 36 le condensateur 40, la booine de charge 41, la bobine d'amplement 42, et la terre. La bobine d'accord 36 et la bobine 42 sont couplées
EMI6.3
iniuctivement, cet accouplement pouvant être varié..
Le fonctionnement de l'arrangement exposé fig.l est le suivant: Des ondes à haute fréquence sont fournies par la source 10 à travers l'amplificateur 12 vers 1'amplificateur 13. Les ondes ampli- fiées fournies par cet amplificateur 13 sont reçues par le circuit résonant 15 qui transmet sélectivement les ondes de la fréquence vou-
EMI6.4
lue pu circuit d'arrivée cu-neoté à l'électrode de contrôle et à la cathode de 1' amplificateur 1-in. Le circuit 15 est ordinaire ".e!:t accordé à la fréquence dec a.ries produites prr 1? source 10. Si cer- taines ondes de fréquences c tra.r. - res coi.t remues "#e les .'.':1es pro venant de la source 10, ou sont produites par suite de l'action des amplificateurs 12 et 13, elles sont éliminées par le circuit réson-
EMI6.5
ant 15.
Les ondes sé..:.:rées :--Ol.t envoyées rur le circuit de déa-t du tubel4, pour lesquelles 1.* i c .:i t rcsnrnt 36-39 est accordé. i.as ondes de signalisation provenant de lc source 9 traversent l'anpli- ficateur 17 puis modulent, de la manière bien connue, les ondes à haute fréquence amplifiées qui se trouvent dans le circuit de départ du tube 14. Les ondes porteuses, ainsi modulées par les courants de
EMI6.6
signalisation, sont traij..-mises par le circuit résonant 36-39 à l'an* ter.ne 16.
Les bobines à rjaotance 35 et 37 sont prévues ..!J.l' Lliminar les ondes à h!',te fréquence des i-.c.-its transmettant le c..: a. co:> , tinu d'alimentation eux. tubes 13 et 14. Le condensateur 43 constitue un chemin dérivé vers la terre pour ces ondes à hautes fréquences.
EMI6.7
Pour pez-neîl-.e -J.e .ny..;3i l'éner jie fournie par le système
<Desc/Clms Page number 7>
transmetteur, le voltage des'ondes passant de la. source Lo au tube 14 est contrôlé par le réglage du balai 30 sur la section de bobine 20. Le circuit d'arrivée du tube 14 comprend la partie de cette sec tion 20 située entre le balai 30 et le condensateur 22.
La partie de la. section 21 située entre le balai 29 et le condensateur 23 est incluse dans un chemin allant de l'anode à la cathode du tube 14, ce chemin renfermant aussi le condensateur équilibreur 28. Afin que ce condensateur puisse équilibrer convenablement la capacité inhérente qui s'exerce entre le dite mode et la dite électrode de contrôle, il est nécessaire de maintenir un rapport égale à l'unité entre le nombre de tours des sections de bobine 20 et 21 compris d'une part entre l'électrode de contrôle et la cathode, et d'autre part entre l'anode et la cathode du tube 14.
Le bouton 31 et l'engrenage 32, qui commandent les bplais 29 et 30, permettent de maintenir ce rap- port tout en rendant possible le contrôle continuel ou varié de l'é nergie fournie par le tube 14 et cela en faisant varier le rapport de transformation le long de la bobine 19 agissant comme un auto- transf ormateur entre les tubes 13 et 14. L'équilibre entre les che- mins reliant respectivement l'électrode de contrôle et la cathode, 'et l'anode et la, cathode du tube 13 n'est pas affecté par le régla- ge de l'énergie, car ces chemins sont connectés aux sections 20 et 21 indépendamment des balais 29 et 30.
Au moyen des curseurs 26 et 27, le circuit d'accouplement peut être accordé en connexion avec le condensateur variable 18. Le premier curseur peut servir pour réaliser un ajustement approximatif tandis que le deuxième sert à régler avec exactitude cet ajustement
De la. description précédente on voit que la bobine 19,rem- plit différentes fonctions importantes. En coopération avec le con densateur 18 elle forme un circuit résonant pour sélecter les ondes voulues aussi bien que pour réaliser l'impédance nécessaire du cir- cuit de départ du tube 13.
En coopération avec les condensateurs qui 25 et 28, cette bobine/s'oppose à la production d'oscillations para- sites dans les circuits des tubes 13 et 14, oscillations qui résul- tersiont de l'accouplement réalisé par les capacités inhérentes qui
<Desc/Clms Page number 8>
EMI8.1
s'exercent entre Lß,zs sectroûw, permet de régler 1; ^y¯t .isc tio.n du circuit résonant; et fin: logent re.x loesibie le ré,la,e de il é- nergie fournie par le circ/.it c!e âc'prrt da iule 14 r-nz r:..we i'éq. libre des circuits et oréer des oscillrtions p?r?sites.
Une action ce-birble er t fournie par -a bobine 36 couplée à la bobine 42, mais co-re ici il est inutile df assurer l'équilibre des capacités inhérentes, les deux bitis, se mouvait ei- ':c-onis- me, nent remplacés par le oo=twct 'r7 qui consiste pour les ir-isons exposées par la suite en c-.,,rseur varirtjle ad lieu d'un b-a.Lai.
Les points de contrat 46 et 47 peuvent varier uo.ine les points 26 et 27. Une t-"..sf=r-rtion de v.lge lieu le lon de la bobine 36 par suite de la diifereice er.trc le rentre de spires dans les parties 4G-47 et -1G-43, ce¯te .e2.=௠e ;':r.;. joaplée d'aue ,ani3- re variable à la bobine 42 du circuit d'ante..ne et pccordee pFr le cordensateur verirble 39 à lr frc:ue::ce ,c;;e.¯::ede la 'L--.nde des fré- quences devant être tic-..r.u:.ses. Le rapport est vp;.-ié e. déï.ar¯t e curseur 47, tanais que la y::tr.isation est variée en déâ wCçaa le ba- lai 48 et l'élénient mobile du condensateur 39, ou si::ple..ient ce der- nier élément.
Ainsi qu'on peut le voir, le rapport de spires reste
EMI8.2
invariable à la suite de l'un ou l'autre des deux ajustements d'ac- cord. De même la syntonisation reste la même si l'on varie le rap- port de transformation. sur la bobine 36-un curseur 48 est prévit pour l'accord, et un curseur variable 47 sert à modifier le rapport de transformation, ce qui 'est l'inverse de l'arrangement des contacts pour la bouine la le raison de cette modification est que sur la bobine 36 une cyntoni- sation rapide et fractionnée est de première importance, tandis que
EMI8.3
sur la bobine 19 un c ha ngenext rapide et fractionné du rapport est né- ceasaire, toutes lesautres constantes lestant inchangées.
L'énerge transmise par le tube 14 à est déterminée par le deré d'ac souplement entre les bobines 36 et 42, ainsi que par le rapport de transformation déterminé par la position des curseurs sur la bobine
EMI8.4
19. Dans aucun cas un chpnement dans la transmission de 1' é-.erie à l'antenne ne peut .,.:ur de ra ris.tiorls à un degré sensible dans u' 3xr porte quelles autres constantes.
<Desc/Clms Page number 9>
La bobine montrée sur les figs.2 et 3 est une modification de celle indiquée schématiquement fig. 1. 'La fig. 2 donne une vue en élévation et en partie sectionnée de cette bobine, tandis que la fig
3 donne une vue en plan d'une section faite suivant la ligne aa de la fig.2. Cette bobine comprend un conducteur disposé en solénoïde et formant deux sections 20 et 21. Il est supporté par un bâti pour vu de plaques d'extrémité 50 et 51 reliées par des traverses 52 fai- tes d'une matière isolante. Des balais 30 et 30' font contact avec la partie ou section 20 du conducteur tandis que des balais 29 et @
29' font contact avec la partie ou section 21. Ces paires de balais sont fixés respectivement aux bras supports 53 et 54.
Comme montré au dessin, les balais 30' et 29' n'ont aucune connexion avec le cir- cuit extérieur, mais peuvent facilement être reliés à celui-ci si on le juge nécessaire. L'ensemble des balais fonctionne sous la com- mande des bras supports 53 et 54. Le bras 53, monté sur un arbre de section carrée 33, peut glisser le long de cet arbre.. Le bras
54, monté sur un arbre 34 de section carrée mais creux, peut aussi glisser sur cet arbre. L'arbre 33 se prolonge par une partie de di- mensions réduites, pénétrant à l'intérieur de l'arbre creux 34 et se prolongeant au delà de la plaque extrême 50. Ce prolongement de 1' arbre 33 comprend une partie conductrice 56 sur laquelle repose l'or gane 58 connecté au balai 29 par le conducteur 59.
Cet organe ou balai 58 est fixé à l'arbre 34 et passe à travers une rainure prévue dans cet arbre. Une pièce 60, -fixée à la plaque 50, porte des balais qui frottent sur la partie 56 du prolongement de l'arbre 33, cette pièce servant de dispositif de connexion pour relier les balais 29 à un circuit extérieur.
Une roue dentée 61 est fixée à l'extrémité du prolongement 56, engrenant avec un pignon denté 32 faisant partie d'un arbre mo- teur 31. Par cet arrangement l'arbre 33, le bras 53 et le balai 30 peuvent être déplacés d'un certain angle. L'arbre 31 repose sur des paliersfixés sur la plaque 50.
L'arbre 33 porte à son extrémité opposée un prolongement conducteur 55 avec lequel fait contact un balai 65 relié au balai 30
<Desc/Clms Page number 10>
par un conducteur 66. Un autre balai 67repose sur l'autre bout du prolongement 65 permettant d'assurer une connexion électrique exté- rieure avec l'arbre 33.
L'arbre 34 porte aussi une roue dentée 69 qui s'engrène aveo la roue 32, de telle manière que l'arbre moteur 31 actionne en
EMI10.1
même temps l'arbre 34, le bras 54, et le b?lfi 29. Les 1.0.:e6 den- tées 61 et 69 sont à e..re :e!ents différentiels par rapport à la. rené 32, de manière qae quand l'arbre 31 est mis en C.:V0üJ.e.ilt, les arbres 33 et 34, et par suite les bras 53 et 54 avec leurs b.'iris rsociés tournent en directions opposées. En choississant las dimensions re- lativee des roues 61 et 69, le rapport de rotation d'an b'?lri peut être rendu différent le celui de l'autre br 1r>i pour -,-11 ;-;:.::;le donné parcouru par l'arbre 31, mis de préférence ces rapports doivent être égaux.
Entre les spires extrêmes adjacentes des sections 20 et 21 de la bobine, des organes isolants 52 sont prévus dans des,rainures 68 en forme de T, ces organes servant à accroître 1' isolement entre les spires adjacentes des sections de In bobine. De la sorte les di-
EMI10.2
tes sectiens peuvent être percées très près l'une de l'autre, et un ensemble compact est réalisé sans accroître la possibilité d'une rup- ture à l'isolement entre les sections pour de hauts voltages. Des points de contact pour curseurs peuvent être prévus sur chaque bobi- ne afin d'assurer certaines connexions avec des circuits extérieurs, ainsi qu'il est montré sur une des autres figures.
Le condensateur montré figure 4 comprend une plaque inté-
EMI10.3
rieure 70 seT'1i-cyl1r..drJ..que et une plaque extérieure 71 resi se;.1- cylindrique, disposées ooa:dl:!.le'1et'kt et attachées aux extrémités oppe- Bées d'un isolateur de foime cylindrique pour hauts voltages 72. Les plaques 70 et 71 sont montées sur une base 69 faite de matière iso- lante et adaptée de manière à s'opposer aux courants de hauts volta-
EMI10.4
gen. V4 on désire relier la terre la plaque 70, l'isolateur eut. peut être amis et une plaque conductrice lui est substituée. La pla- que 70 et la borne 73 sont Maintenues entre les isolateurs 69 et 72 par un boulon 84.
<Desc/Clms Page number 11>
La plaque 71 est disposée de manière à pouvoir tourner, et dans ce but un disque à engrenage hélicoïdal 75 est fixé à cette pla que. Cet engrenage coopère avec un pignon 76 1 relié à l'arbre 78 par l'intermédiaire d'un écrou moleté ou de toute autre manière convena- ble permettant la.'rotation du pignon. L'arbre 78 repose sur des pa- liers qui sont supportés par la pièce 81. Une borne 86 sert à relier la plaque 71 à un circuit électrique, cette plaque 71 étant pourvue d'un palier 82 fixé à l'isolateur 72 et toquant autour d'un collier 83. Le palier 82 et le collier 83 sont fixés à l'isolateur 72 par un boulon 85 muni d'un écrou 79.
La pièce de support 81 et la borne 86 sont maintenues sur le 'boulon 85 entre le collier et l'écrou.
Un ressort en spirale 80 entoure une partie du collier 82 et se loge dans un évidement du disque d'engrenage 75 montré en par- tie sectionné sur le dessin. Ce ressort a pour but d'assurer une connexion électrique entrela plaque 71 et la borné 86 à travers le disque 75et la pièce de support 81.
Telles qu'elles sont représentées au dessin, les plaques occupent qne position pour laquelle la capacité du condensateur est minimum. D'une manière générale, les condensateurs à Hauts voltages -utilises jusqu'à présent consistent en un certain nombre de plaques et d'isolateurs fixés entre-eux par des vis métalliques ou des bou- lons métalliques pourvus d'écrous. Il s'ensuit que ces éléments mé- talliques introduisent des effets de capacité supplémentaires déter- minés par les positions relatives des plaques. Dès lors quand cel- les-ci sont ajustées pour produire unecapacité minimum, cette valeur est déterminée en partie par les plaques et en partie pour les dispo si tifs de fixation.
Dans le condensateur décrit, le nombre d'élé- ments isolants et d'éléments conducteurs, y compris ceux nécessaires à l'assemblage, sont réduits au minimum. De plus les boulons de fi- xation pour chaque plaque sont espacés d'une distance considérable des parties les plus proches de la plaque de charge opposée. Par con séquent l'effet de capacité s'exerçant entre ces boudons est prati- quement négligeable.
Quand le condensateur est construit de la. ma- nière ci-dessus sectionnée, sa capacité minimum est déterminée seule-
<Desc/Clms Page number 12>
EMI12.1
ment par les pleçuss .}'.../.:;ut être ¯0:L.J.S 'usai pet-* que oscible en construisant le (;0.:1.: ,', .;:;.....:1.' ^-;L.: ...- ," :::.' G" .2, t ;:e:f. "'",- .-e.' ...1;, grana entre les plaques et 2.-:, ,- ':'.:2S :6t11iqu.es Je J'':;'iltaé,e.
EMI12.2
La fig.5 mon-t--e ::::';aé.:atique.lJ1ent une section transverseie faite à travers les plaque@@ 70 et 71 [fin de faire voir comment la plaque 70 tourne à l'intérieur de la plaque 71. L'isolateur à haut
EMI12.3
voltage 72 est aussi indiqué er. section transversale soi- ceute figure. On a trouvé que si les surfaces des plaques d' un condensateur devant être soumises à de .m.ats voltages, sont fi1l6:;,eùt polies, le voltage pour lequel la rupture a lieu est beaucoup plue élevé que si ces plaques présentent une surface rugueuse. Les claques du conden- sateur décrit ici sont formées de manière que leurs surfaces peuvent recevoir facilement un beau fini.
EMI12.4
Bier. que les plaques -le:* -'té -entrées \.:O::11'-.e étant io for- me semi-cylindrique, il est évident que leur courbure .peut V:l0r et que par suite la vitesse du -':.!l8.....:;eent epjorté à leur capacité, par rapportl'angle de rotation, peut suivre différentes lois. La ba-
EMI12.5
se de craque plaque peut supporter un groupe de parties ser-i-cylindarique3, les roupes cPPoLés ::" .:t -Itérées.
La bobine représentée fig.6 comprend un enroulement primai- re @@ et un enroulement secondaire 42. L' enroulement primaire est pourvu d'orgues de contact 47 et 48 permettant de réaliser des ajus
EMI12.6
tements approximatifs per epire. Au aoyen du balai 46 supporté par un bras 91, un ajustement e::?ct peut être réalisé sur un certain nom lare de spires extrêmes de la bobine 36 qui sont adjacentes de la bo- bine 42. Celle-ci peut tourner autour d'un axe qui coupe l'rxe de la bobine 36 à angle droit. Le bâti isolant supportant la bobine 36 comprend les plaques d'extrémités 87 et 88, ainsi que les barres Ion gitudinales 89.
La burine 42 est supportée par des paliers prévus dans les pièces transversales 92 et 93 fixées aux barres lonitudina
EMI12.7
les. Les bobines 36 et 42 so..t placées l'une .Jar rapport a. l'autre de manière q'en faiss.vt :,o..¯ez le bobine 42 un ecou.<J1E;..llC fort peut être obtenu.
Le bras 91 est a ..cé à l'arbre 94 tournant dans le palier 95 fixé à le plaque 87. L'arbre 94 est de préférence fait en matière
<Desc/Clms Page number 13>
conductrice et est relié au balai 46 par un conducteur flexible 96.
Par le balai 97, en contact avec l'arbre 94 des connexions exté- riches convenables peuvent être réalisées'avec le balai 46 et par suite avec la bobine 36. L'arbre, 'le bras, et le balai peuvent être déplacés au moyen d'un bouton isolant 98, d'un arbre moteur, ou d' une roue à main.
La bobine 42 est montée sur un noyau cylindrique supporté par un arbre 99 et les barres transversales 92 et 93. La rotation de ce noyau et les connexions électriques avec la bobine 42 peuvent être obtenues d'une manière connue.
Les spires extrêmes de la bobine 36, le long desquelles le balai 46 peut se déplacer, sont de préférence faites de barres cir- culaires conductrices, tendis que les spires restantes sont faites d'une barre conductrice de section rectangulaire. L'ajustement pré- cis le long de la bobine 36 est limité seulement à quelques tours, par exemple deux ou trois, de manière qu'aucun changement pratique n'est apporté dans l'accouplement entreles bobines 36 et 42 quand l'ajustement précis maximum est effectué. Puisque les ajustements approximatifs s'effectuent à l'extrémité de la bobine 36 qui est la plus éloignée de la bobine 42, l'accouplement entre ces bobines 42 et 36 n'est pratiquement pas influencé par eux.
Le bras 91 fait un certain angle avec l'axe de la bobine 36, et l'arbre 94 a une longueur telle que la bobine 42 peut tourner pour obtenir¯un ajustement exact, sens qu'il se produise une inter- férence mutuelle entre la bobine 42 et le dit bras 91.
Les arrangements du bâti et des points de contact des cur- seurs 47 et 48 s'appliquent aussi à la figure 2.
REVENDICATIONS.
**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.
<Desc / Clms Page number 1>
IMPROVEMENTS TO ELECTRICAL SIGNALING SYSTEMS BY HIGH FREQUENCY CARRIER WAVES, USING TUBES
ELECTRONIC DISCHARGE.
This invention relates to electrical high frequency carrier wave signaling systems, and more particularly to tuned coupling devices comprising electron discharge tubes operating under the action of high frequency waves.
In some systems, such as the so-called broadcast circum-diffusion transmitter systems, it has been found preferable to vary the coupling between successive units, such as, for example, between a carrier wave oscillator and a carrier wave amplifier. .high frequency, or between two high frequency amplifiers, or even between a high frequency amplifier and an antenna circuit, in order to adjust the energy propagated through the system.
It has also been found desirable to make such a selective coupling for a determined band of frequencies, while maintaining constant at a certain value the pedance of the starting circuit of the tubes for that band, while preventing the coupling of cooperate with the inherent capacity of one of the tubes (grid-anode capacity) in order to avoid production
<Desc / Clms Page number 2>
EMI2.1
of oscillations of frequencies Lt .. n;:., es. those co: rnprf'së "8 ana the said band.
EMI2.2
The present invention, applied to rraiopnonique systems su8-ment-or-r.es, ..; o :: 1:.! L.'erd: - 'use of ", 1- cement of r.:ta .. this special, such as when inserted in the steps to
EMI2.3
high frequency of the s:, rst ;;.: e, it cooperates creates the capacitors to ensure the conditions of amplification related above. Mainly, in the case of two high frequency tubes,: - ¯..ected in. trndem, the element of: t't: ";: -". ¯ei; .te-rrvle between these ..! e..l.: Let to vary the carryover of Ormat4or, of the coupling while maintaining practicality .- ..! i :: c .... a.::::.:e l'irr: J? e-1cr.ce of wax at the start of the first tube, lr. ;, 'r.oivtio - "= C wax: it of mating, and the balance of the capacities of the tubes.
Between a: and a circuit of load or a? Nte:.:. E, the ;; 'l8m.e reactance element, of modified form, allows to vary the ratio of transformation of voltages while the c .¯: ¯ai: * are invariable all the other constants of the system. Le1, same change condition can be obtained for ciiacure of: items other constants, as explained below.
The reaction element, placed between two tubes at low frequency, comprises x equal sections coupled and connected to each other, having adjustable contact points provided on each section and respectively connected with the grid. and the anode of one of the tubes, while contact points, provided by moving brushes on each section, are respectively connected to the grid and to the anode of the other tube. The connection point between the two half-sections of the element is connected to earth, and consequently to the cathodes of the two tubes. The two brushes move simultaneously.
BOUS the control of a main shaft, in order to vary the transformation ratio, while a simultaneous adjustment of the other contact points makes it possible to vary the tuning. A balancing capacitor is included in the grounding conductor.
EMI2.4
grid of the first tube? insi que in the conductor: .e3 ... t at the anode of the second tube. A chord element is connected through two
<Desc / Clms Page number 3>
similar contact points to ensure exact tuning.
When the resistance element is placed between a final amplifier tube and the antenna, or any load circuit, its shape is generally the same as in the previous case. However, this element then only comprises one section, which is placed in the starting circuit of the tube and on which sliders and a bar provide variable contact points, while the other coupling section, which is placed in the circuit of the antenna, consists of a coil of a moving variometer if the coupling must be inductive and if the energy transferred to the antenna must vary.
In both cases, the tuning of the coupling device, considered as a whole, is suitably determined by a variable reactance element connected across two contact points, as well as by the position of these points. on the reactance element which at the same time determines the impedance of the starting circuit of the previous tube.
The same principle is observed in the arrangement of the tube departure circuit in the coupling of a final tube with the antenna, and in the coupling between two tubes connected in tandem. The only difference that exists is that in the latter case the capacitance balance due to the tubes and the tuning must be retained for a fractional adjustment of the transmission ratio, while in the former case the voltage ratio and The energy transformation ratio must be kept constant for a fractional adjustment of the tuning, which however must not be changed when either of said ratios is changed. The reactance element mentioned may simply consist of a.
capacitor, but preferably it comprises one or more inductance coils forming with a variable capacitor a resonant circuit in parallel.
The invention can be applied to any coupling device for high frequency, either in the case of a radiophonic receiver system, or in the case of a radiophonic transmitter system. However, it relates particularly to the latter type of system. and especially the circumdif transmitter systems
<Desc / Clms Page number 4>
EMI4.1
fusion says broadcpstir-gs.
The detailed description given below therefore concerns such a system: '7ec :: Gdalstion par réE' ....: t [1J ....: e, l.1f1il :!
EMI4.2
the invention is in no way limited to it. 3although the pre-fried
EMI4.3
see an external capacity combining with the re c a rce of the leather-
EMI4.4
fired arrival or departure of a tube to balance the inherent blindness (grid-anode) of that tube, be known, a characteristic
EMI4.5
Important of the present invention lies in the fact that the army .. had the coupling reactance between the tubes of, ';. 2.:il'e that c8 .... x-these are coupled in resonance and r' equilibrate if:. ^. al tane: .. e.¯v for J .. any degree of [1 :? or.:le:":e::t.
The invention "'Z-: -, ie .. understood from the following description based on the drawings.-Ooz..tw, ïesrueï- r..oJ: t1'ent: fig. 1, jlv. for a system tr- JlsJ.1ette..x radiopLor.iqe con-
EMI4.6
form the principles set out above; figs. 2 and 3, a coil of ac
EMI4.7
coupling which can be jireée between two tubes and which can be 6b- stituée to that indicated sc¯a ^ tique :: ert pur fig.l; figs. 4 and 5, a capacitor ..éce ::: turn 1 \ balances the inherent caps-city of the tube in the ces s :: '.... "precisely in a high voltage system such as this -ui indicated in fig.l; fig.6, a coil allowing the coupling to. the antenna, as is done in the ch-
EMI4.8
ma in Figure 1.
EMI4.9
In these various figures the r.êaes reference figures are used to désxjner the jiêxies elements.
Following the fio. 1, ".). 1.0 source 10 of waves to hputer '.'.:. Cuei.- this is connected, through an a ::, p li: .caeux 12, them anpiifiers 13 and 14 which are w = les eu "';" ude ,,,:.;.): - 1' 1 ... 1. circuit xeso: x :. 't 15. The offset circuit of l', ¯.r3ī;., ; re, x 14:; ::; t connected inductively.-ient to the circuit of the pntenr.e 16. 4: .E; wave ecuroe of ± .i.:,.:. $ c ^, t7 ..Ori 9 is connected by the inter ':'. I: ßze ## 'vn transformer 11 on the incoming circuit of a r: .plificate.r 1 ?.
The S :: e c "'";'. -lc> A represents ..! ., r. any type of r:, l;. 'xceux. , "¯ - :: - ',: 0 frequency,> <> - iC" reference this amplifier must be of the electron discharge tube type. the amplifiers 17 and 14 can be arranged as
EMI4.10
is shown in the drawing, so as to obtain a modulation by the pro-
<Desc / Clms Page number 5>
ceded well known to constant current, as it is practically described in French patents N 505.108 of September 11, 1918 and 25.227 of August 10, 1921.
The resolute circuit 15 comprises an adjustable capacitor 18 placed in shunt on an inductance coil 19 which comprises two sections or elements 20 and 21. This circuit also comprises between the end and adjacent turns of the elements 20 and 21, two capacitors of stop 22 and 23 which have a sufficient capacitance not to exert any material action on the resonant frequency of the circuit 15. In this way, the sections 20 and 21 constitute a single coil for the high frequencies.
The capacitors 22 and 23 oppose the passage of the direct current coming from the batteries 24 and 24 '. The first of these supplies the feed current to tubes 13 and 14, while the second supplies the proper bias potential to the control electrode of the tube 14 through the reactance coil 45. This coil presents high impedance for high frequency waves, and avoids unbalance of the coupling circuit as can be seen from the drawing.
The grid of the tube 13 is connected through an adjustable balancing capacitor 25 to a slider 26 which can move on the coil section 20, while the plate this same tube 13 is directly connected to another slider 27 which can move on the coil section. coil section 21. The anode of tube 14 is connected through the adjustable balancing capacitor 28 to the variable brush 29 provided on section 21, while the grid of this tube is directly connected to a corresponding beam 30 of section 20 .
The coupling circuit is connected to the earth AU: Middle joint between the capacitors
22 and 23. Using a button 31, controlling a bevel gear
32, the shafts 33 and 34 as well as the brushes 29 and 30 can be moved simultaneously; and in opposite directions, at an equal angle.
The wax is for the continuous supply of the tube
13 can be drawn as follows; anode of tube 13, slider 27, section of coil 21, reactance coil 35, battery 24 then to earth and to the cathode of tube 13. The circuit for the direct current of a-
<Desc / Clms Page number 6>
EMI6.1
limitation of tube 1 j '.-., c' -'-- 1- .. i wM: se, .it r rae to tube 14, 1 iin e ...... \ au - "- '\ 4 "." "- - ¯t \,; ................., ............. v ..... t :: \ ..... "" '' '' '' 'part 47-46 of the "' '\.,' .- ,," 1; 76, '.û..e .1 - ..' - ,, '' r - ..... po.a- ... r - fr- part 47-46 of 1- 3C, '.û. e: L ::. .; -. (i 3, po: .e frequency, coil of xé e = ... ce 38 for Oé's.: e rxcq:, .¯¯. ::, Irtteiie k; 4, pals
EMI6.2
to earth and category iu. tube 14.
The coil 3e, ure the cursor points 46 and 43,: sfcun- té by a uut-ble capacitor 39 to form a resonant circuit. The antenna circuit comprises, in series, the entine 36, the capacitor 40, the load box 41, the amplifying coil 42, and the earth. The tuning coil 36 and the coil 42 are coupled
EMI6.3
iniuctively, this coupling can be varied.
The operation of the arrangement shown in Fig. 1 is as follows: High frequency waves are supplied from the source 10 through the amplifier 12 to the amplifier 13. The amplified waves supplied by this amplifier 13 are received by the resonant circuit 15 which selectively transmits waves of the frequency you want
EMI6.4
Read pu input circuit connected to the control electrode and the cathode of the 1-in amplifier. Circuit 15 is ordinary ".e!: T tuned to the frequency of decarries produced by the source 10. If certain waves of cross frequencies are stirred" them. . ': 1es coming from the source 10, or are produced as a result of the action of the amplifiers 12 and 13, they are eliminated by the resonant circuit.
EMI6.5
ant 15.
The waves se ..:.: Rees: - Ol.t sent to the dea-t circuit of tubel4, for which 1. * i c.: I t rcsnrnt 36-39 is granted. The signal waves from the source 9 pass through the amplifier 17 and then modulate, in a well-known manner, the amplified high frequency waves which are in the outgoing circuit of the tube 14. The carrier waves, thus. modulated by currents
EMI6.6
signaling, are transmitted by the resonant circuit 36-39 to the an * ter.ne 16.
The radiator coils 35 and 37 are provided ..! J. l 'Lliminar the waves at h!', The frequency of the i-.c.-its transmitting the c ..: a. co:>, tinu feed them. tubes 13 and 14. The capacitor 43 constitutes a bypass path towards the earth for these high frequency waves.
EMI6.7
For pez-neîl-.e -J.e .ny ..; 3i the energy supplied by the system
<Desc / Clms Page number 7>
transmitter, the voltage of the waves passing from the. Lo source to the tube 14 is controlled by the adjustment of the brush 30 on the coil section 20. The inlet circuit of the tube 14 comprises the part of this section 20 located between the brush 30 and the capacitor 22.
The part of the. section 21 located between the brush 29 and the capacitor 23 is included in a path going from the anode to the cathode of the tube 14, this path also enclosing the balancing capacitor 28. So that this capacitor can properly balance the inherent capacitance which s' exerted between said mode and said control electrode, it is necessary to maintain a ratio equal to unity between the number of turns of the coil sections 20 and 21 included on the one hand between the control electrode and the cathode , and on the other hand between the anode and the cathode of the tube 14.
The button 31 and the gear 32, which control the bplais 29 and 30, make it possible to maintain this ratio while making possible the continual or varied control of the energy supplied by the tube 14 and this by varying the ratio. of transformation along the coil 19 acting as an auto-transformer between the tubes 13 and 14. The equilibrium between the paths respectively connecting the control electrode and the cathode, and the anode and the cathode of tube 13 is not affected by the energy setting, as these paths are connected to sections 20 and 21 independent of brushes 29 and 30.
By means of the sliders 26 and 27, the coupling circuit can be tuned in connection with the variable capacitor 18. The first slider can be used to make a rough adjustment while the second is used to fine tune that adjustment.
Of the. previous description it can be seen that the coil 19 fulfills various important functions. In cooperation with capacitor 18 it forms a resonant circuit to select the desired waves as well as to achieve the necessary impedance of the outgoing circuit of tube 13.
In cooperation with the capacitors 25 and 28, this coil / opposes the production of parasitic oscillations in the circuits of the tubes 13 and 14, oscillations which result from the coupling achieved by the inherent capacitances which
<Desc / Clms Page number 8>
EMI8.1
are exercised between Lß, zs sectroûw, allows to set 1; ^ y¯t .isc tio.n of the resonant circuit; and end: lodge re.x loesibie the re, la, e of the energy supplied by the circ / .it c! e âc'prrt da iule 14 r-nz r: .. we i'eq. free from circuits and free from perceptual oscillations.
A ce-birble action is provided by -a coil 36 coupled to coil 42, but here it is useless to ensure the balance of the inherent capacities, the two bitis, was moving ei- ': c-onis- me, nent replaced by oo = twct 'r7 which consists for the ir-isons subsequently exposed in c -. ,, varirtjle rsor instead of a ba.Lai.
Contract points 46 and 47 may vary uo.ine points 26 and 27. A t - ".. sf = r-rtion of v.lge takes place along the length of the coil 36 as a result of the diifereice er.trc the return of turns in parts 4G-47 and -1G-43, side .e2. = to ¯ e; ': r.;. coupled with aue, ani3- re variable at coil 42 of the ante circuit. .ne and pccordee pFr the verirble cordensator 39 to lr frc: ue :: ce, c ;; e.¯ :: ede the 'L -. nde of the frequencies to be ticked - .. ru: .ses. ratio is vp; .- ié e. deï.ar¯te cursor 47, tanais that the y :: tr.isation is varied in deâ wCçaa the balai 48 and the mobile element of the capacitor 39, or if :: ple ..with this last element.
As can be seen, the ratio of turns remains
EMI8.2
invariable as a result of either of the two tuning adjustments. Likewise, the tuning remains the same if the transformation ratio is varied. on coil 36-a slider 48 is provided for tuning, and a variable slider 47 is used to modify the transformation ratio, which is the reverse of the arrangement of the contacts for the coil and the reason for this modification is that on reel 36 rapid and fractional cyntonization is of prime importance, while
EMI8.3
on spool 19 a quick and fractional change of the ratio is necessary, all other constants remaining unchanged.
The energy transmitted by the tube 14 to is determined by the deré of flexibility between the coils 36 and 42, as well as by the transformation ratio determined by the position of the sliders on the coil
EMI8.4
19. In no case can a failure in the transmission from the station to the antenna be able to change to a substantial degree in what other constants.
<Desc / Clms Page number 9>
The coil shown in figs. 2 and 3 is a modification of that shown schematically in fig. 1. 'FIG. 2 gives a view in elevation and partly in section of this coil, while FIG.
3 gives a plan view of a section taken along line aa of fig.2. This coil comprises a conductor arranged as a solenoid and forming two sections 20 and 21. It is supported by a frame for viewing end plates 50 and 51 connected by cross members 52 made of an insulating material. Brushes 30 and 30 'make contact with the part or section 20 of the conductor while brushes 29 and @
29 'make contact with the part or section 21. These pairs of brushes are respectively fixed to the support arms 53 and 54.
As shown in the drawing, brushes 30 'and 29' have no connection to the external circuit, but can easily be connected to it if deemed necessary. The set of brushes operates under the control of the support arms 53 and 54. The arm 53, mounted on a square section shaft 33, can slide along this shaft. The arm
54, mounted on a shaft 34 of square but hollow section, can also slide on this shaft. The shaft 33 is extended by a portion of reduced dimensions, penetrating inside the hollow shaft 34 and extending beyond the end plate 50. This extension of the shaft 33 comprises a conductive portion 56 on the shaft. which rests the organ 58 connected to the brush 29 by the conductor 59.
This member or brush 58 is fixed to the shaft 34 and passes through a groove provided in this shaft. A part 60, -fixed to the plate 50, carries brushes which rub against the part 56 of the extension of the shaft 33, this part serving as a connection device for connecting the brushes 29 to an external circuit.
A toothed wheel 61 is attached to the end of the extension 56, meshing with a toothed pinion 32 forming part of a drive shaft 31. By this arrangement the shaft 33, the arm 53 and the brush 30 can be moved around. 'at a certain angle. The shaft 31 rests on bearings fixed on the plate 50.
The shaft 33 carries at its opposite end a conductive extension 55 with which a brush 65 connected to the brush 30 makes contact.
<Desc / Clms Page number 10>
by a conductor 66. Another brush 67 rests on the other end of the extension 65 making it possible to ensure an external electrical connection with the shaft 33.
The shaft 34 also carries a toothed wheel 69 which meshes with the wheel 32, so that the motor shaft 31 operates in
EMI10.1
at the same time the shaft 34, the arm 54, and the b? lfi 29. The 1.0.:e6 teeth 61 and 69 are to e..re: e! ents differentials with respect to the. rené 32, so that when the tree 31 is put in C.:V0üJ.e.ilt, the trees 33 and 34, and consequently the arms 53 and 54 with their associated b.'irises turn in opposite directions. By choosing the relative dimensions of the wheels 61 and 69, the rotation ratio of an b '? Lri can be made different from that of the other br 1r> i for -, - 11; -;:. :: ; the data traversed by the tree 31, preferably put these ratios must be equal.
Between the adjacent end turns of the sections 20 and 21 of the coil, insulating members 52 are provided in T-shaped grooves 68, these members serving to increase the insulation between the adjacent turns of the sections of the coil. So the di-
EMI10.2
The sectians can be drilled very close to each other, and a compact assembly is achieved without increasing the possibility of an isolation break between the sections at high voltages. Contact points for sliders can be provided on each coil to provide certain connections with external circuits, as shown in one of the other figures.
The capacitor shown in figure 4 comprises an internal plate
EMI10.3
70 seT'1i-cyl1r..drJ..que and an outer plate 71 resi se; .1- cylindrical, arranged ooa: dl:!. le'1et'kt and attached to the opposite ends of an insulator of cylindrical form for high voltages 72. The plates 70 and 71 are mounted on a base 69 made of insulating material and adapted so as to resist the currents of high voltages.
EMI10.4
gen. V4 we want to connect the earth plate 70, the insulator had. can be friends and a conductive plate is substituted for it. The plate 70 and the terminal 73 are held between the insulators 69 and 72 by a bolt 84.
<Desc / Clms Page number 11>
The plate 71 is arranged so as to be able to turn, and for this purpose a helical gear disc 75 is attached to this plate. This gear cooperates with a pinion 76 1 connected to the shaft 78 by means of a knurled nut or in any other suitable manner allowing rotation of the pinion. The shaft 78 rests on bearings which are supported by the part 81. A terminal 86 serves to connect the plate 71 to an electrical circuit, this plate 71 being provided with a bearing 82 fixed to the insulator 72 and knocking around a collar 83. The bearing 82 and the collar 83 are fixed to the insulator 72 by a bolt 85 provided with a nut 79.
The support piece 81 and terminal 86 are held on the bolt 85 between the collar and the nut.
A spiral spring 80 surrounds a portion of collar 82 and fits into a recess in gear disc 75 shown in part severed in the drawing. The purpose of this spring is to ensure an electrical connection between the plate 71 and the bounded 86 through the disc 75 and the support part 81.
As shown in the drawing, the plates occupy a position for which the capacitance of the capacitor is minimum. Generally speaking, the high-voltage capacitors used up to now consist of a number of plates and insulators fixed together by metal screws or metal bolts provided with nuts. It follows that these metallic elements introduce additional capacitance effects determined by the relative positions of the plates. Therefore, when these are adjusted to produce a minimum capacity, this value is determined partly by the plates and partly by the fasteners.
In the capacitor described, the number of insulating elements and conductive elements, including those necessary for the assembly, are reduced to a minimum. In addition the fixing bolts for each plate are spaced a considerable distance from the nearest parts of the opposing load plate. Consequently, the capacitance effect exerted between these ribs is practically negligible.
When the capacitor is built from the. sectioned above, its minimum capacity is determined by itself.
<Desc / Clms Page number 12>
EMI12.1
ment by pleçuss.} '... /.:; ut to be ¯0: LJS' usai pet- * que oscible by constructing the (; 0.: 1 .:, ',.;:; ..... : 1. '^ -; L .: ...-, ":::.' G" .2, t;: e: f. "'", -.-E.' ... 1 ;, grana between the plates and 2.- :,, - ':' .: 2S: 6t11iqu.es I J '':; 'iltaé, e.
EMI12.2
Fig. 5 mon-t - e :::: '; aé .: atique.lJ1ent a transverse section made through the plates @@ 70 and 71 [in order to show how the plate 70 turns inside plate 71. The high insulator
EMI12.3
voltage 72 is also indicated. cross section soi- ceute figure. It has been found that if the surfaces of the plates of a capacitor to be subjected to high voltages are fi1l6: ;, and polished, the voltage at which the rupture takes place is much higher than if these plates present a. rough surface. The caps of the capacitor described here are formed so that their surfaces can easily receive a nice finish.
EMI12.4
Beer. that the plates -le: * -'té -entries \ .: O :: 11 '-. e being io semi-cylindrical in shape, it is evident that their curvature .may V: l0r and that consequently the speed of the - ':.! l8 .....:; eent epjorté to their capacity, compared to the angle of rotation, can follow different laws. Over there-
EMI12.5
This plate crack can support a group of ser-i-cylindaric3 parts, the cPPoLés :: ".: t -Iterated parts.
The coil shown in fig. 6 comprises a primary winding @@ and a secondary winding 42. The primary winding is provided with contact organs 47 and 48 allowing adjustments to be made.
EMI12.6
approximate amounts per epire. By means of the brush 46 supported by an arm 91, an e ::? Ct adjustment can be made on a number of end turns of the coil 36 which are adjacent to the coil 42. The latter can rotate around it. 'an axis which intersects the axis of the coil 36 at a right angle. The insulating frame supporting the coil 36 includes the end plates 87 and 88, as well as the longitudinal bars 89.
The chisel 42 is supported by bearings provided in the transverse pieces 92 and 93 fixed to the bars lonitudina
EMI12.7
the. Coils 36 and 42 so..t placed one .Jar in relation to a. the other so that it does :, o..¯ez the coil 42 a nut. <J1E; .. llC can be obtained.
The arm 91 is connected to the shaft 94 rotating in the bearing 95 attached to the plate 87. The shaft 94 is preferably made of material.
<Desc / Clms Page number 13>
conductive and is connected to the brush 46 by a flexible conductor 96.
By brush 97, in contact with shaft 94, suitable external connections can be made with brush 46 and hence with coil 36. The shaft, arm, and brush can be moved by means of the brush. an isolating button 98, a motor shaft, or a hand wheel.
The coil 42 is mounted on a cylindrical core supported by a shaft 99 and the transverse bars 92 and 93. The rotation of this core and the electrical connections with the coil 42 can be obtained in a known manner.
The end turns of the coil 36, along which the brush 46 can move, are preferably made of circular conductive bars, while the remaining turns are made of a conductor bar of rectangular cross section. The fine fit along the coil 36 is limited to only a few turns, for example two or three, so that no practical change is made in the coupling between the coils 36 and 42 when the fine adjustment is made. maximum is performed. Since the rough adjustments are made at the end of coil 36 which is furthest from coil 42, the coupling between these coils 42 and 36 is hardly influenced by them.
The arm 91 is at an angle with the axis of the spool 36, and the shaft 94 is of such a length that the spool 42 can rotate to achieve an exact fit, meaning that there is mutual interference between coil 42 and said arm 91.
The arrangements of the frame and the contact points of the sliders 47 and 48 also apply to figure 2.
CLAIMS.
** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.