<Desc/Clms Page number 1>
Dispositif d montage d'un élément mobile pouvant se déplacer par translation et par rotation par rapport à un élément fixe,
L'invention est relative à un dispositif de mon- tage permettant le déplacement d'un élément mobile par rapport à un élément fixe, ce déplacement consistant en une translation suivie d'une rotation ou inversement.
Elle est spécialement applicable dans le cas d'jam- ploi de châssis à guillotine.
Dans ce domaine, on connait des dispositifs où le châsis contenant les vitres est monté à charnière sur un cadre qui lui se déplace par translation dans l'en- cadrement de la fenêtre, cette translation étant faci- litée par l'emploi de contre-poids se déplaçant dans les murs adjacents. Ces dispositifs ont l'inconvénient d'augmenter considérablement l'épaisseur totale des dif- férents encadrements réduisant du même coup la surface utile de la fenêtre, four remédier à cet inconvénient, on a déjà pro- posé l'emploi d'un châssis se déplaçant par transla- tion en étant guidé suivant l'une de ses faces verti- cales par une pièce courbe coulissant dans une rainure
<Desc/Clms Page number 2>
appropriée d'un élément fixe.
Cette pièce se termine par un bourrelet ne pouvant pas passer dans la rainure susdite, Pour ouvrir le châssis par rotation, il suf- fit de tirer dans le sens convenable pour déplacer la partie lisse de la pièce courbe susdite dans la rainuw re Qui la contient. Mais dans cette position ouverte, tout le poids du châssis est reporté sur le bourrelet, ce qui peut provoquer l'arrachement de celui-ci. C'est pour cette raison qu'avec ces châssis on ne peut emplo- yer que des petits carreaux car pour les grandes glaces le dispositif n'est pas suffisamment résistant.
L'invention a pour but de remédier à cet inconvé- nient.
A cet effet, suivant l'invention, l'élément mobi- le est rendu solidaire, au moyen de pièces en forme de languette.:., d'axes de coulissement se déplaçant à l'intérieur d'une gaine rendue solidaire de l'élément fixe. Cette gaine présente sur toute sa longueur une rainure pour le passage par translation des languettes reliant les axes de ooulissement à l'élément mobile.
En certains endroits dépendant de l'écartement des lan- guettes susdites et de la position à laquelle on veut faire tourner.-le châssis, la gaine présente des ence- ches horizontales permettant la passage des languettes par rotation.
L'invention prévoit aussi dans le cas dtapplica- tion du dispositif à un châssis de fenêtre à guilloti- ne que le dit dispositif peut être pourvu d'un coupe- vent.
<Desc/Clms Page number 3>
D'autres détails et particularités de l'invention apparaîtront au cours de la description des dessins joints au présent mémoire. @
Figures 1 et 2 sont des coupes transversales dans un dispositif de montage suivant l'invention, ces cou- pes étant faites respectivement pour une position de l'élément mobile ne permettant pas sa rotation et pour une position la permettant.
Figure 3 est une coupe dans le dispositif de la fig.2 montrant l'élément mobile après sa rotation.
Figure 4 est une coupe horizontale dans une fe- nêtre à panneaux coulissants dont la partie médiane n'a pas été dessinée, ces panneaux étant munis du dispositif suivant l'invention, et étant adjacents mais fermés dans une position permettant l'ouverture;.
Figure 5 est une coupe identique à la coupe 4 mais lorsque les panneaux sont ouverts,
La Fig.1 montre un élément mobile 1 auquel on a fixé par un moyen convenable par exemple un tire- fond ou vis 2. une languette 3 solidaire d'un axe de coulissement 4, Cet axe peut se déplacer par transla- tion dans une gaine 5 fixée par sa queue 6 à un élé- ment fixe 7 à l'aide par exemple d'un tirefond 2'.
Dans la position figurée l'axe 4 peut simplement se déplacer par translation grâce à une rainure longitu- dinale 8 creusée dans la gaine 5 pour permettre le passage de la languette 3.
Mais dans la position de l'élément mobile 1 mon- trée à la Fig. 2, la rotation de l'axe 4 et par censé quent de l'élément mobile est possible parce que la
<Desc/Clms Page number 4>
languette¯=3 se trouve à hauteur d'une encoche trans- versale 9 creusée dans la gaine 5 sur une hauteur au moins égale à celle de la languette.
La Fig. 3 montre la disposition des éléments après que la rotation a été effectuée suivant un angle dépendant de la profondeur de l'encoche 9.
Le dispositif tel qu'il vient d'être décrit est susceptible de nombreuses applications.
Une application très intéressante en est fai- te à la Fig. 4 où les deux panneaux coulissants d'une fenêtre à guillotine ont été placés dans une position adjacente. On a par exemple fait descen- dre le panneau supérieur l'au niveau du panneau inférieur pour pouvoir nettoyer sa face extérieure.
On y retrouve les différents éléments du dispositif dont le fonctionnement est expliqué aux figures 1, 2 et 3. Dehplus, la queue 6 de la gaine 7 porte un coupe-vent 10 plongeant avec jeu jusqu'au fond d'une encoche 11 creusée sur toute la longueur du cadre 1 jouant ici le rôle d'élément mobile. Ce jeu est nécessaire pour permettre au panneau de s'ou- vrir en tournant autour de l'axe 4.
Pour la même raison an certain jeu doit exister entre le montant fixe 7 et le montant mobile 1 cu l' tués: à gauche de la glace 12 dans le cas de la fi- gure.
Le châssis extérieur peut être maintenu fermé même quand il est à une hauteur permettant le passa- ge par rotation des languettes 3 dans les encoches 9 à l'aide d'une pièce 13 dont' la ferme extérieure rapelle la gaine 5 et le montant fixe qui lui est
<Desc/Clms Page number 5>
adjacent.
Un dispositif quelconque figuré en 14 permet de maintenir cette pièce dans la position de fermeture.
Un dispositif semblable existe pour retenir le pan- neau intérieur.
Les montants de ce panneau sont plus largesque ceux du panneau extérieur de façon qu'en présentant la même largeur vitrée que l'autre,,le panneau exté- rieur puisse s'ouvrir après ouverture du panneau in- térieur comme il est montré à la Fig. 5 après que les pièces 14 ont ete ouvertes.
L'invention prévoit que les cables supportant les contre-poids du châssis se déplaçant dans les espaces latéraux 15 sont reliés au châssis par l'in- termédiaire de l'axe de coulissement supérieur.
Le nombre de languettes et par conséquent d'a- xes de coulissement employés par élément mobile est en rapport avec le poids de cet élément. Dans la po- sition d'ouverture l'élément est soutenu par la gai- ne 5 sur toute la longueur des axes de coulissement 4.
C'est cette grande. surface d'appui qui permet d'aug- menter le poids de l'élément mobile.
Il va de soi qu'au lieu d'un axe solidaire de Isolément mobile et se déplaçant dans une gaine soli- daire de l'élément fixe, le dispositif pourrait con- sister également en une main courante solidaire de l'élément mobile et se déplaçant autour d'une tige solidaire de l'élément fixe.
Il est évident également que bien des modifi- cations pourraient être apportées dans la forme des
<Desc/Clms Page number 6>
différents éléments constituant le dispositif sans sortir de la portée des revendications ci-dessous formulées.
REVENDICATIONS.
1. Dispositif de montage d'un élément suscepti- ble d'être déplacé par translation et par rotation consécutive par rapport à un élément fixe caractérisé par ce que le connection entre les deux éléments est réalisée par l'intermédiaire d'un ou plusieurs axes rendus solidaires de l'élément mobile et guidés dans une gaine solidaire de l'élément fixe, cette gaine présentant suivant le sens de sa longueur une rainure pour le passage par translation des pièces reliant l'élément mobile à ses axes et à des endroits déter- minés des encoches permettant le passage par rotation des pièces reliant l'élément mobile à ses axes.
2.. Dispositif de montage d'un élément susceptible d'être déplacé par translation et par rotation consé cotise par rapport à un élément fixe caractérisé par ce que l'élément mobile est constitué par un châssis de fenêtre à guillotine et l'élément fixe par l'enca- drement dans lequel se déplace un tel genre de châssis.
<Desc / Clms Page number 1>
Device for mounting a mobile element capable of moving by translation and by rotation with respect to a fixed element,
The invention relates to an assembly device allowing the movement of a movable element relative to a fixed element, this movement consisting of a translation followed by a rotation or vice versa.
It is especially applicable in the case of the use of a sash frame.
In this field, devices are known in which the frame containing the panes is hinged on a frame which itself moves by translation in the frame of the window, this translation being facilitated by the use of counter- weight moving in adjacent walls. These devices have the drawback of considerably increasing the total thickness of the various frames reducing at the same time the useful surface of the window. To remedy this drawback, the use of a frame has already been proposed. moving by translation while being guided along one of its vertical faces by a curved part sliding in a groove
<Desc / Clms Page number 2>
appropriate of a fixed element.
This part ends with a bead that cannot pass in the aforementioned groove, To open the frame by rotation, it suffices to pull in the appropriate direction to move the smooth part of the aforementioned curved part in the groove which contains it . But in this open position, all the weight of the frame is transferred to the bead, which can cause the latter to tear. It is for this reason that with these frames you can only use small squares because for large windows the device is not strong enough.
The object of the invention is to remedy this drawback.
To this end, according to the invention, the movable element is made integral, by means of parts in the form of a tongue.:., Sliding axes moving inside a sheath made integral with the 'fixed element. This sheath has over its entire length a groove for the passage by translation of the tongues connecting the ooulissement axes to the movable element.
In certain places depending on the spacing of the aforesaid tabs and on the position in which the chassis is to be rotated, the sheath has horizontal slots allowing the tabs to pass by rotation.
The invention also provides, in the case of application of the device to a hung window frame, that said device may be provided with a windbreak.
<Desc / Clms Page number 3>
Other details and features of the invention will emerge from the description of the drawings attached to this specification. @
Figures 1 and 2 are cross-sections in a mounting device according to the invention, these cuts being made respectively for a position of the mobile element not allowing its rotation and for a position allowing it.
Figure 3 is a section through the device of fig.2 showing the movable element after its rotation.
Figure 4 is a horizontal section in a window with sliding panels, the middle part of which has not been drawn, these panels being provided with the device according to the invention, and being adjacent but closed in a position allowing opening ;.
Figure 5 is a section identical to section 4 but when the panels are open,
Fig.1 shows a movable element 1 to which has been fixed by suitable means, for example a lag screw or screw 2. a tongue 3 integral with a sliding axis 4, This axis can move by translation in a sheath 5 fixed by its tail 6 to a fixed element 7 using, for example, a lag screw 2 ′.
In the illustrated position, the axis 4 can simply move by translation thanks to a longitudinal groove 8 hollowed out in the sheath 5 to allow the passage of the tongue 3.
But in the position of the movable element 1 shown in FIG. 2, the rotation of axis 4 and supposedly of the movable element is possible because the
<Desc / Clms Page number 4>
tongue = 3 is located at the height of a transverse notch 9 hollowed out in the sheath 5 over a height at least equal to that of the tongue.
Fig. 3 shows the arrangement of the elements after the rotation has been carried out at an angle depending on the depth of the notch 9.
The device as it has just been described is capable of numerous applications.
A very interesting application is made in FIG. 4 where the two sliding panels of a sash window have been placed in an adjacent position. For example, the upper panel has been lowered to the level of the lower panel in order to be able to clean its exterior face.
There are the different elements of the device whose operation is explained in Figures 1, 2 and 3. Dehplus, the tail 6 of the sheath 7 carries a windbreaker 10 plunging with play to the bottom of a notch 11 dug on the entire length of the frame 1 here playing the role of a mobile element. This play is necessary to allow the panel to open by turning around axis 4.
For the same reason, there must be a certain clearance between the fixed upright 7 and the movable upright 1 in the case of deaths: to the left of the mirror 12 in the case of the figure.
The outer frame can be kept closed even when it is at a height allowing the passage by rotation of the tabs 3 in the notches 9 using a part 13 whose outer truss recalls the sheath 5 and the fixed upright. who is he
<Desc / Clms Page number 5>
adjacent.
Any device shown at 14 allows this part to be held in the closed position.
A similar device exists for retaining the interior panel.
The uprights of this panel are wider than those of the exterior panel so that by presenting the same glazed width as the other, the exterior panel can open after opening the interior panel as shown in the figure. Fig. 5 after rooms 14 have been opened.
The invention provides that the cables supporting the counterweights of the frame moving in the lateral spaces 15 are connected to the frame by means of the upper sliding axis.
The number of tabs and consequently of sliding pins employed per movable element is related to the weight of this element. In the open position, the element is supported by the sheath 5 over the entire length of the sliding pins 4.
It is that great. bearing surface which increases the weight of the mobile element.
It goes without saying that instead of an axis integral with the mobile element and moving in a sheath integral with the fixed element, the device could also consist of a handrail integral with the mobile element and be moving around a rod integral with the fixed element.
It is also evident that many modifications could be made in the form of the
<Desc / Clms Page number 6>
various elements constituting the device without departing from the scope of the claims formulated below.
CLAIMS.
1. Device for mounting an element capable of being moved by translation and by consecutive rotation with respect to a fixed element characterized in that the connection between the two elements is made by means of one or more axes made integral with the mobile element and guided in a sheath integral with the fixed element, this sheath having along the direction of its length a groove for the passage by translation of the parts connecting the mobile element to its axes and at determined locations - mined notches allowing the passage by rotation of the parts connecting the mobile element to its axes.
2 .. Device for mounting an element capable of being moved by translation and by rotation consé cotise relative to a fixed element characterized in that the movable element consists of a sash window frame and the fixed element by the frame in which such a frame moves.