BE1005568A3 - Plug and socket for electrical connector plug. - Google Patents

Plug and socket for electrical connector plug. Download PDF

Info

Publication number
BE1005568A3
BE1005568A3 BE9000585A BE9000585A BE1005568A3 BE 1005568 A3 BE1005568 A3 BE 1005568A3 BE 9000585 A BE9000585 A BE 9000585A BE 9000585 A BE9000585 A BE 9000585A BE 1005568 A3 BE1005568 A3 BE 1005568A3
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
contact
plug
insulating body
housing
socket
Prior art date
Application number
BE9000585A
Other languages
French (fr)
Original Assignee
Souriau Electric Gmbh
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Souriau Electric Gmbh filed Critical Souriau Electric Gmbh
Application granted granted Critical
Publication of BE1005568A3 publication Critical patent/BE1005568A3/en

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H01ELECTRIC ELEMENTS
    • H01RELECTRICALLY-CONDUCTIVE CONNECTIONS; STRUCTURAL ASSOCIATIONS OF A PLURALITY OF MUTUALLY-INSULATED ELECTRICAL CONNECTING ELEMENTS; COUPLING DEVICES; CURRENT COLLECTORS
    • H01R13/00Details of coupling devices of the kinds covered by groups H01R12/70 or H01R24/00 - H01R33/00
    • H01R13/648Protective earth or shield arrangements on coupling devices, e.g. anti-static shielding  
    • H01R13/658High frequency shielding arrangements, e.g. against EMI [Electro-Magnetic Interference] or EMP [Electro-Magnetic Pulse]
    • H01R13/6581Shield structure
    • H01R13/6582Shield structure with resilient means for engaging mating connector
    • H01R13/6583Shield structure with resilient means for engaging mating connector with separate conductive resilient members between mating shield members

Landscapes

  • Details Of Connecting Devices For Male And Female Coupling (AREA)
  • Connector Housings Or Holding Contact Members (AREA)
  • Coupling Device And Connection With Printed Circuit (AREA)

Abstract

La fiche (10) comprend un boîtier métallique cylindrique (12), dont une extrémité est ouverte vers la douille correspondante (100), un corps isolant (18) disposé à l'intérieur du boîtier (12) et s'étendant sensiblementcoaxialement à ce dernier, qui présente plusieurs bandes de contact (24) sur sa surface, à l'une des ses extrémités (vers la douille) et qui est muni, à son autre extrémité (vers le fond de la fiche), de connexions électriques (16), une plaque métallique (22) traversant le corps isolant (18) entre les bandes de contact (24) et les connexions électriques (16), ainsi qu'une gaine (26) axialement coulissante, disposée entre le corps isolant (18) et le boîtier (12) qui est configurée de telle sorte qu'à l'état non enfiché, elle fournit une liaison électrique continu depuis une connexion à la masse (49) du boîtier (12) jusqu'à la plaque métallique (22).The plug (10) comprises a cylindrical metal casing (12), one end of which is open towards the corresponding socket (100), an insulating body (18) disposed inside the casing (12) and extending substantially coaxially therefrom. last, which has several contact strips (24) on its surface, at one of its ends (towards the socket) and which is provided, at its other end (towards the bottom of the plug), with electrical connections (16 ), a metal plate (22) passing through the insulating body (18) between the contact strips (24) and the electrical connections (16), as well as an axially sliding sheath (26), disposed between the insulating body (18) and the housing (12) which is configured so that in the unplugged state, it provides a continuous electrical connection from a ground connection (49) of the housing (12) to the metal plate (22) .

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   Fiche et douille pour un connecteur électrique enfichable 
La présente invention concerne un connecteur électrique enfichable, constitué d'une fiche et d'une douille, la liaison électrique étant réalisée en introduisant la fiche ou encore ses contacts dans l'ouverture de la douille correspondante. La fiche et la douille sont munies de connexions électriques correspondantes. 



   On connaît un connecteur enfichable de ce type, par exemple par le document DE-A-35 12 026. 



   Dans le connecteur enfichable connu, l'espace dans lequel a lieu la mise en contact doit particulièrement être fermé de manière étanche à l'air. A cet effet, il est prévu une configuration géométrique particulière des broches de contact de la fiche. 



   On connaît par le document DE-A-37 28 739 un autre connecteur enfichable qui présente une protection dite EMP   ("electro-   magnétic pulse"= impulsion électomagnétique) ou bien une protection NEMP ("nuclear electro-maqnetic pulse"= impulsion électromagnétique nucléaire) pour la fiche et la douille. 



  Grâce au dispositif de protection, qui est constitué pour l'essentiel par une liaison des broches de contact entre elles et avec le corps du boîtier, les champs électromagnétiques externes sont exclus, lesquels pourraient occasionnellement engendrer des commutations erronées à l'intérieur du dispositif électrique raccordé au connecteur, ce qui, dans le cas par exemple d'un connecteur enfichable pour un équipement d'armement, pourrait provoquer des mises à feu erronées. 



   La fiche et la douille du connecteur connu présentent une multitude de broches de contact disposées parallèlement entre elles, qui sont mutuellement reliées à l'état enfiché. 



   A côté de ces connecteurs enfichables, il existe également un type de connecteurs dans lequel les contacts ne sont pas constitués par des broches de contact, mais par des bandes de contact sur la face périphérique des pièces correspondantes. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   La présente invention a donc pour but de proposer un connecteur électrique enfichable du type mentionné ci-dessus qui permette, comme le connecteur selon le document DE-A 37 28 739, une étanchéité HF, c'est-à-dire une protection EMP. Le connecteur doit être conçu de manière à pouvoir   etre   enfiché et défait aisément et de manière fiable, même lors d'opérations d'enfichage se succédant rapidement. 



   Un aspect important de l'invention consiste à protéger les pièces du connecteur enfichable contre des rayons perturbateurs   électromagnétiques   par le fait que la fiche ou selon le cas la douille sont configurées de telle sorte qu'elles forment respectivement un genre de cage de Faraday avec les éléments constructifs raccordés. L'espace à l'intérieur de la cage (de la fiche, de la douille) peut ainsi être protégé des rayons' perturbateurs électromagnétiques. 



   Cela est atteint en premier lieu par un dispositif à l'intérieur du boîtier de la fiche et de la douille qui,   à l'état   non enfiché, fournit une liaison électrique à partir du boîtier qui s'étend transversalement à travers les autres éléments constructifs. 



   Dans sa forme de réalisation la plus   générale,   la fiche est caractérisée par les caractéristiques suivantes : - un boîtier métallique cylindrique dont une extrémité est ouverte vers la douille correspondante,   - un   corps isolant disposé à l'intérieur du boîtier et s'étendant sensiblement coaxialement à ce dernier, - qui présente plusieurs bandes de contact sur sa surface à une de ses extrémités (vers la douille),   ct   - qui est muni, à son autre extrémité (vers le fond de la fiche), de connexions électriques, - une plaque métallique traversant le corps isolant entre les bandes de contact et les connexions électriques, ainsi que, - une gaine axialement coulissante, disposée entre le corps isolant et le boîtier, qui est configurée de telle sorte que,

   

 <Desc/Clms Page number 3> 

   - à   l'état non enfiché, elle fournit une liaison électrique continue entre une connexion à la masse du boîtier et la plaque métallique. 



   La douille correspondante est caractérisée par les caractéristiques suivantes : - boîtier métallique cylindrique, dont une extrémité est ouverte vers la fiche correspondante, - corps isolant disposé à l'intérieur du boîtier et s'étendant sensiblement coaxialement à ce dernier, - qui présente plusieurs bandes de contact sur sa surface, à une de ses extrémités (vers la fiche), - une plaque métallique traversant le corps isolant entre les bandes de contact, ainsi que - une gaine disposée entre le corps isolant et le boîtier, dans l'extrémité du côté du fond de laquelle des contacts de connexions électriques sont disposés intérieurement et qui est au reste configurée de telle sorte que,   - à   l'état non enfiché,

   elle fournit une liaison électrique continue entre une connexion à la masse du boîtier et les points de contacts de la plaque métallique. 



   On fournit ainsi, pour les deux pièces (fiche, douille) une liaison électrique entre le boîtier et la plaque métallique respective disposée dans le corps isolant et spécialement configurée et l'on fournit donc un genre de cage électriquement conducteur (cage de Faraday) qui, à l'état non enfiché des pièces, offre une protection fiable contre les rayons perturbateurs électromagnétiques. 



   On obtient, à la fois avec l'atteinte du but proposé à l'invention et avec la configuration décrite semblable à une cage de Faraday, que la liaison électrique s'étend dans la région située au voisinage de l'ouverture du boîtier, comme on le décrira plus en détails plus loin. 



   Avant de décrire des formes de réalisation avantageuses des pièces selon l'invention, on indiquera, afin d'être complet, que la fiche présente, sur sa partie pénétrant dans la 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 douille (la gaine), un diamètre intérieur qui est égal ou légèrement supérieur au diamètre extérieur du corns isolant correspondant dans la douille et égal ou légèrement inférieur au diamètre intérieur du boîtier de la douille. En outre, les parties mobiles de la fiche et de la douille présentent des butées respectives qui délimitent la course de coulissement axial, notamment à l'état non enfiché, ou qui déterminent la profondeur optimale d'enfichage des pièces et, par suite également, la mise en contact de la fiche et de la douille, qui sera décrite plus en détails plus loin. 



   Si cela est nécessaire, la fiche et la douille peuvent être fixées en position à l'état enfiché à l'aide d'assemblages vissés connus. 



   Tant la fiche que la douille sont, de préférence sur leurs parties situées respectivement du côté du fond, électriquement raccordées à l'aide de lignes d'alimentation correspondantes. 



   Tandis que les bandes de contact sont disposées en position fixe sur les corps isolants, la faculté de coulissement de la gaine dans la fiche ou selon le cas du corps isolant dans la douille assure que, lors de l'emboîtement de la fiche et de la douille l'une dans l'autre, les bandes de contact respectives sont transférées dans une position telle qu'une liaison électrique est fournie entre les bandes de contact correspondantes dans la fiche et dans la douille par l'intermédiaire d'éléments de liaison associés, qui seront décrits en détails plus loin. 



   A l'inverse, les pièces sont disposées de telle sorte qu'à l'état non enfiché, les bandes de contact de la fiche et de la douille sont respectivement isolées entre elles et qu'il n'y a pas de liaison électrique avec les boîtiers associés. 



   En ce qui concerne la disposition des connexions électriques prévues du côté du fond, l'invention prévoit, dans une forme de réalisation avantageuse, de les court-circuiter mutuellement en groupes présélectionnables à volonté, afin d'éliminer des charges résiduelles éventuelles dans des condensateurs associés, lesquelles, d'une manière similaire à des in- 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 fluences électromaqnétiques externes, pourraient provoquer des impulsions erronées dans l'équipement électronique et, par suite par exemple, une mise à feu par erreur. 



   Pour une explication plus détaillée, on se reportera notamment à l'exemple de réalisation joint. 



   La liaison électrique continue en vue de. former la cage de Faraday peut être obtenue de différentes manières. Selon une forme de réalisation avantageuse, il est prévu qu'un nombre d'éléments de contact correspondant au nombre de bandes de contact ou de connexions électriques se trouve dans la gaine de la fiche et ce, de telle sorte qu'à l'état non enfiché, au moins un tronçon s'applique, chaque fois, contre le boîtier et un autre tronçon contre la plaque métallique. La configuration des éléments de contact s'effectue de telle sorte qu'ensuite à l'état enfiché, au moins un tronçon entre, chaque fois, en contact avec la bande de contact associée et un autre tronçon avec la connexion électrique correspondante. 



   Il est alors particulièrement avantageux de conformer les éléments de contact en ressorts à lamelles triples, avec deux lamelles de contact en direction du corps isolant pour entrer en contact avec la plaque métallique à l'état non enfiché ou, selon le cas, pour entrer en contact avec la bande de contact associée et la connexion électrique associée à l'état enfiché, tandis que la troisième lamelle de contact est dirigée en direction du boîtier, pour entrer en contact avec le boîtier à   l'état   non enfiché. On peut, ainsi, obtenir des fonctions différentes, selon l'état d'enfichage, avec un seul élément constructif. Cela simplifie l'activité constructive. 



   Les lamelles de contact sont, de préférence, précontraintes de sorte qu'elles s'appliquent constamment, de manière fiable, contre les faces de contact associées. Dans le même temps, le boîtier, par exemple, est configuré de telle sorte que la lamelle de contact associée, à l'état enfiché, ne possède plus de zone de contact avec le boîtier, afin d'empêcher un courtcircuit en position de fonctionnement. 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 



   En disposant une bague isolante entre les lamelles de contact intérieures, sur le côté intérieur de la gaine de la fiche, on obtient    qu'à l'état   enfiché, la plaque métallique n'a plus de liaison électrique avec les éléments de contact. A l'état enfiché, le trajet du courant ne doit plus être réalisé qu'entre les bandes de contact correspondantes de la douille et de la fiche, ou encore avec les connexions électriques correspondantes. 



   Les connexions électriques dans la fiche peuvent présenter une forme pratiquement quelconque. On préfère une forme de réalisation selon laquelle les connexions électriques sont réalisées sous forme de broches de contact, qui sont insérées à distance entre elles dans le corps isolant de la fiche et qui présentent, dans la région de contact vers les éléments de contact, un socle métallique s'étendant jusque sur la surface du corps isolant, tandis qu'à l'extrémité opposée, elles dépassent du fond de la fiche, pour le raccordement à des lignes électriques menant à une unité de commande et/ou de régulation associée. 



   Du fait de la géométrie précédemment décrite de la fiche, les connexions électriques dans la douille sont disposées à l'extérieur du corps isolant de cette dernière, de préférence dans la gaine disposée fixement. 



   A cet effet, l'invention propose comme forme de réalisation possible, de réaliser les connexions électriques du côté du fond sous forme de broches de contact, qui s'étendent à travers le fond et se poursuivent sous forme de bandes métalliques dans la gaine et qui, à leur extrémité libre opposée, sont pourvues de zones de contact correspondantes, qui peuvent être à nouveau configurées en ressorts à lamelles. 



   Afin, comme pour la fiche, de permettre ici aussi un courtcircuit entre les connexions électriques à l'état non enfiché et d'obtenir ainsi un déchargement dans les condensateurs raccordés, le corps isolant de la douille présente, selon une forme de réalisation avantageuse, une bague métallique annu- 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 laire, à son extrémité du côté du fond, laquelle, à l'état non enfiché, entre en contact avec les ressorts à lamelles et les court-circuite ainsi entre eux. 



   La liaison de la plaque métallique avec le boîtier s'effectue, de préférence, par le fait qu'une bague de contact est insérée dans la gaine de la douille, bague depuis laquelle des contacts individuels partent en saillie vers l'intérieur (en direction du corps isolant), et qui est réalisée vers l'extérieur (en direction du boîtier) avec une bande de contact annulaire. La disposition des contacts individuels est telle qu'ils sont en vis-à-vis des faces correspondantes de la plaque métallique à l'état non enfiché, pour permettre, ensuite, une liaison électrique depuis un branchement à la masse du boîtier jusqu'à la plaque métallique en passant par le boîtier, la bande de contact et les contacts individuels, et ainsi une protection EMP ou NEMP.

   Par contre, à l'état enfiché, il n'y a pas de liaison électrique entre les contacts individuels et les bandes de contact sur la surface du corps isolant, car les contacts individuels (et d'une manière correspondante les faces de contact de la plaque métallique) se trouvent précisément entre les bandes de contact (dans le sens périphérique du corps isolant). 



   Enfin, il est prévu dans la région de l'ouverture de la douille, des éléments de contacts pour la liaison électrique des bandes de contact de la douille et de la fiche, dans des évidements correspondants sur la face intérieure de la gaine, éléments qui sont, de préférence, à nouveau conformés en lamelles de contact. Mais on pourrait tout aussi bien choisir une autre forme des éléments de contact. Les éléments de contact de la douille sont disposés en étant électriquement isolés par rapport à la bague de contact. 



   Alors que dans la fiche, le corps isolant est disposé fixement et la gaine est insérée avec possibilité de coulissement entre le boîtier et le corps isolant, c'est exactement l'inverse dans la douille, c'est-à-dire que le corps isolant 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 intérieur y est, de préférence, monté élastiquement par rapport au fond, tandis que la gaine est insérée fixement entre le corps isolant et le boîtier. Lors de l'enfichage, le corps isolant fixe de la fiche pousse le corps isolant coulissant de la douille vers l'arrière (en direction du fond), tandis que la gaine de la fiche est déplacée, à l'encontre de la résistance de la gaine fixement insérée de la douille, en direction du fond de la fiche, jusqu'à ce que la position enfichée définitive soit atteinte. 



   Dans cette position, il existe une liaison électrique continue entre les connexions électriques de la douille et les connexions électriques de la fiche, par l'intermédiaire des lames de contact de la douille, des éléments de contact de la douille, des lames de contact de la fiche et des éléments de contact de la fiche. Pour plus de détails, on se reportera à l'exemple de réalisation ci-joint. 



   Afin de rendre simultanément la fiche et la douille étanches aux poussières et à l'humidité, des joints d'étanchéité correspondants sont, de préférence, configurés dans la région d'ouverture de la fiche et de la douille. Les joints d'étanchéité peuvent être conformés en bandes d'étanchéité ou bagues d'étanchéité. Ils s'insèrent, de préférence, dans les gaines correspondantes et présentent des saillies du genre lèvres dirigées vers l'intérieur, qui sont déformables et permettent une application fiable contre les corps isolants correspondants. 



   Les pièces selon l'invention du connecteur enfichable constituent, sous de multiples aspects, un progrès et une amélioration par rapport à l'état de la technique, tel qu'il ressort du document DE-A-35 12 026, ou encore offrent les avantages qui sont obtenus avec un type différent de connecteur, selon le document DE-A-37 28 739. En particulier, elles fournissent une protection autonome contre les rayons perturbateurs électromagnétiques et, dans le même temps, des éléments de contact donnés peuvent être court-circuités afin de supprimer des charges dans les condensateurs de l'équipement électro- 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 nique et de permettre également ainsi de réaliser une simulation pour contrôler l'efficacité de fonctionnement des différents contacts.

   Tant la fiche que la douille présentent, constamment, une fiabilité de fonctionnement (à l'état enfiché comme à l'état non enfiché) et une possibilité de contrôle de leur capacité de fonctionnement. Les pièces peuvent être mutuellement enfichées rapidement et de manière fiable, et elles peuvent être simultanément réalisées d'une manière étanche à l'humidité et aux poussières. 



   L'exposé qui suit décrit plus en détails l'invention, à l'aide d'un exemple de réalisation. A cet effet, le dessin annexé présente schématiquement : sur la figure 1, une coupe longitudinale à travers une fiche, à l'état non enfiché, dans la moitié inférieure, et à l'état enfiché, dans la moitié supérieure, et sur la figure 2, une coupe longitudinale, à travers une douille associée du connecteur, à l'état non enfiché, dans la partie inférieure, et à l'état enfiché dans la partie supérieure. 



   La fiche représentée sur la figure 1 présente un boîtier 12 sensiblement en forme de cylindre creux, dans lequel est inséré d'un côté (à gauche sur la figure 1), un fond 14 en matériau électriquement isolant, et qui est ouvert à l'extrémité opposée (à droite sur la figure 1). Une multiplicité de connexions électriques 16, conformées en broches de contact, dépassent à travers le fond 14. Les connexions électriques 16 dépassent vers la gauche du fond 14 et s'étendent à travers le fond 14 vers la droite dans un corps isolant cylindrique 18 qui s'étend jusque dans la région de l'ouverture 20 du boîtier. 



   Approximativement au centre (vu dans le sens axial), le corps isolant 18 est divisé en deux parties par une plaque métallique 22. 



   Les connexions électriques (broches de contact) 16 s'étendent parallèlement à distance les unes des autres dans le sens axial (x) jusque peu avant la plaque métallique 22, et 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 elles y présentent chacune une partie de base 16a qui s'étend radialement à travers le corps isolant 18 jusqu'à la surface de ce dernier. En conséquence, la surface de chaque partie de base 16a forme un coude de la même manière que. la surface du corps isolant 18. 



   Dans la partie avant (vers l'ouverture de boîtier 20), plusieurs bandes de contact 24 sont insérées dans le corps isolant equi présentent chacune une forme similaire aux parties de base 16a des connexions électriques 16. Une bande de contact 24 se trouve chaque fois, dans le prolongement axial d'une broche de contact associée 16. 



   Le corps isolant 18, avec la plaque métallique 22 insérée à l'intérieur, est assemblé fixement au fond 14. 



   Une gaine 26 s'étend entre le corps isolant 18 et le boîtier 12. Comme le corps isolant 18, la gaine 26 est réalisée en matériau électriquement isolant. Elle présente une partie en saillie annulaire 28, qui, à l'état non enfiché, s'applique contre une partie en retrait correspondante 30 du boîtier 12. 



  La partie en saillie 28 est pressée par un ressort spiral 32 contre la partie en retrait 30. Le ressort spiral 32 s'appuie lui-même contre le fond 14 de la fiche 10. 



   Dans la partie avant (vers l'ouverture de boîtier 20), la gaine 26 présente, intérieurement, un nombre d'ouvertures 34 correspondant au nombre de bandes de contact, ouvertures dans chacune desquelles est inséré un élément de contact 36. Les ouvertures 34 sont, chacune, configurées directement en vis- à-vis d'une bande de contact 24 associée (à l'état non enfiché). 



   Comme le montre la figure 1, les éléments de contact 36 sont conformés en ressorts à lamelles triples et munis de deux lamelles de contact 36a, 36b aux deux extrémités, tandis qu'à partir de la bande de liaison intermédiaire 38, une autre lamelle de contact 36c part en saillie à travers une ouverture 40 de la gaine 26 (en direction du boîtier 12). 



   Comme le montre également la figure 1, l'espace entre les lamelles de contact 36a, 36b est rempli par une bande isolante 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 42. Toutefois, du fait de la présence de la bande de liaison 38, la liaison électrique mutuelle entre les différentes lamelles de contact continue à être obtenue indépendamment de la présence de cette bande isolante. 



   A l'extrémité de la gaîne 26 qui se trouve du côté du fond, un autre évidement de forme annulaire 44 est prévu intérieurement, dans lequel, dans l'exemple de réalisation représenté, est disposéeune bague à lamelles annulaire 46, qui s'appuie extérieurement contre le fond de   l'évide-   ment 44 et qui est configurée intérieurement avec un bras élastique 46a qui s'applique contre la surface du corps isolant 18 ou selon le cas contre les surfaces correspondantes des parties de base 16a. Cela permet une liaison électrique des broches de contact 16 à l'état non enfiché et, par suite, un court-circuit, afin de supprimer des charges dans les condensateurs de l'équipement électronique. 



  Mais il est aussi possible de diviser l'évidement 44 en différentes parties séparées les unes des autres, dans chacune desquelles est alors insérée une lamelle de contact respective 46. On peut ainsi, selon les besoins, relier entre eux différents contacts, ce qui permet, notamment, une simulation des différentes positions de contact afin de vérifier l'efficacité de fonctionnement des broches de contact 16. 



   A l'extrémité libre avant (dans la région de l'ouverture 20 du boîtier}, un joint d'étanchéité à lèvre annulaire 48 est disposé dans la gaine 26, dont la lèvre élastique s'applique contre la surface du corps isolant 18 ou contre les bandes de contact 24 en saillie dans cette région. La fiche est ainsi rendue étanche aux poussières et à l'humidité. 



   L a douille associée est représentée sur la Figure 2. 



  A nouveau, on peut distinguer un boîtier 50 en forme de cylindre creux, qui est ouvert dans la région de liaison vers la fiche 10 (ouverture de boîtier 52) et qui est fermé, à l'extrémité opposée, par un fond 54. Une rainure annulaire 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 56 est configurée sur   ie   côté intérieur du fond 54, rainure dans laquelle est inséré un ressort spiral   58   qui sollicite un corps isolant 60 qui présente, à son extrémité située du côté du fond, une   partie en saillie annulaire   62 qui, à l'état non enfiché, s'applique contre une partie en retrait correspondante 64 d'une gaine 66 qui est disposée entre le corps isolant 60 et le boîtier 50. 



   Juste derrière la partie en saillie 62 (en direction de l'ouverture de boîtier 52), une bague métallique annulaire 68 est insérée dans le corps isolant 60, dont la surface est à fleur de la surface du corps isolant 60. 



   Une plaque métallique 70 est disposée dans le corps isolant 60 en direction de l'ouverture de boîtier 52 ; toutefois, à la différence de la fiche   10,   la plaque métallique ne s'étend pas sur toute la section du corps isolant, mais elle est configurée, sur la face   périphérique,   avec des parties en saillie et des parties en retrait, similairement au profil d'une roue dentée. Il en résulte que la plaque métallique 70 ne dépasse que par des parties individuelles, jusque dans la région de la surface du corps isolant 60. 



  Tandis que la partie inférieure de la Figure 2 (état non enfiché) représente une position de la plaque métallique 70 dans laquelle cette dernière s'étend jusque sur la surface du corps isolant 60, la partie supérieure de la Figure 2 (état enfiché) représente une position intermédiaire, dans laquelle la plaque métallique 70 est distante de la surface du corps isolant 60. Cette représentation s'obtient par suite d'un nombre impair de parties en saillies correspondantes de la plaque métallique 70. Le nombre des parties en saillie est fonction du nombre des bandes de contact correspondantes 72 dans la douille 100.

   Comme le montre l'observation conjointe des parties inférieure et supérieure de la Figure 2, les bandes de contact 72 sont respectivement   insérées   (dans le sens périphérique du corps isolant 60) dans des parties de surface du corps isolant 60 dans les- 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 quelles la plaque métallique 70 ne s'étend pas jusque dans la région de la surface du corps isolant 60. Au reste, la disposition et la configuration des bandes de contact 72 dans la douille 100 sont analogues à celles des bandes de contact de la fiche 10, et les bandes de contact 72 sont, ici, disposées derrière la plaque métallique 70 (en direction de l'ouverture de boîtier 52). 



   La gaine 66 est également configurée différemment de la gaine 26 de la fiche 10. 



   Comme le montre la partie supérieure de la Figure 2, la gaine 66 présente, dans la partie avant (au voisinage de l'ouverture de boîtier 52), du côté intérieur, plusieurs ouvertures 72 dans chacune desquelles est inséré un élément de contact 76. Chaque ouverture 74 munie d'un élément de contact 76 se trouve en vis-à-vis d'une bande de contact 72 (à l'état non enfiché). Les éléments de contact 76 sont conformés en contacts à lamelles, et ils présentent, à leurs extrémités, des lamelles de contact correspondantes 76 a, b. Comme pour l'élément de contact 36 de la fiche 10, une bande isolante 42 est disposée entre les lamelles. Les lamelles de contact 76 a, b, sont mutuellement reliées par une bande de liaison 78.

   Une autre ouverture 80, séparée des éléments de contact 76 par une entretoise 79 et décalée en direction du fond 54, est configurée dans la gaine 66, ouverture qui est constituée de plusieurs chambres, à savoir une chambre annulaire extérieure 80a et une multiplicité de chambres intérieures 80b, les parties de chambres correspondantes étant mutuellement reliées par un canal de liaison, dans lequel est insérée une branche d'une bague de contact 82 qui est configurée comme suit : La bague de contact 82 est constituée d'une bande de contact extérieure 82a, qui est insérée dans la chambre annulaire 80a, et de plusieurs contacts individuels 82b qui sont disposés dans les chambres correspondantes 80b.

   Tant la bande de contact 82 que les contacts individuels 82b sont à nouveau conformés en contacts 

 <Desc/Clms Page number 14> 

 à lamelles, qui s'appliquent, par leurs bras élastiques, contre les parties de surface correspondantes du boîtier 50 ou, selon le cas, de la plaque métallique 70 (à l'état non enfiché). Une liaison de la partie de gaine correspondante 66a avec la partie de gaine située en arrière 66b est obtenue dans la région entre les contacts individuels 82b. La nervure de liaison de la bague de contact 82 fournit également une liaison avec une bague métallique 84 qui s'étend depuis la face périphérique extérieure de la gaine 66 à l'intérieur de cette dernière et qui fournit, en outre, une fonction de recouvrement pour la protection EMP. 



   En arrière (en direction du fond 54), plusieurs autres contacts, qui font partie de connexions électriques 86, sont, respectivement, disposés dans la gaine 66 dans le prolongement axial des éléments de contact 76. Les connexions électriques sont conformées, dans cette région, en ressorts à lamelles qui sont insérées dans des évidements correspondants 88 sur le côté intérieur de la gaine 66. Les faces de contact sont orientées de telle sorte qu'à l'état non enfiché, elles sont positionnées directement en vis-à-vis de la bague métallique 68. A partir de là, les connexions électriques 86 s'étendent sous forme de bandes métalliques 86a, dans le sens axial, à travers la gaine 66 dans le fond 54, et elles y sont reliées à des broches de contact associées 86b, qui dépassent du fond 54 vers l'extérieur. 



   Enfin, pour la douille 100 également, des joints d'étanchéité 90 sont disposés dans la région de l'ouverture de boîtier 52, joints qui sont configurés de la même manière que les joints d'étanchéité 48 de la fiche 10. 



   La fiche 10 remplit, à l'état non enfiché, les fonctions suivantes : une liaison électrique est fournie entre un branchement à la masse 49 sur le boîtier 12 et la plaque métallique 22 par l'intermédiaire du boîtier 12, de la lamelle de contact 36c, de la bande de liaison 38 et de la lamelle de contact 36a. Etant donné la répartition précé- 

 <Desc/Clms Page number 15> 

 demment décrite des éléments de contact 36, on obtient, ainsi, une liaison des éléments de contact 36 entre eux et avec la plaque métallique 22 et, par suite, une protection EMP ou selon le cas NEMP. 



   En outre, par l'intermédiaire de la bague à lamelles 46, les connexions électriques (broches de contact) 16 peuvent être court-circuitées pour les raisons précitées. 



   De la position de la douille à l'état non enfiché, il résulte ce qui suit : une liaison est fournie entre un branchement à la masse 91 sur le boîtier 50 et la plaque métallique 70 par l'intermédiaire du boîtier 50, de la bande de contact 82a et des contacts individuels 82B ainsi que de la plaque métallique 84, de sorte qu'une cage de Faraday est configurée de la même manière que pour la fiche 
 EMI15.1 
 10. 



   Par l'intermédiaire de la bague métallique 68, les connexions électriques 86 peuvent être court-circuitées, de la même manière que pour la fiche 10. 



   Si maintenant la fiche et la douille sont mutuellement assemblées, le corps isolant disposé fixement 18 de la fiche 10 presse le corps isolant monté élastiquement 60 de la douille 100 en direction du fond 54, tandis que, dans le même temps, la gaine disposée fixement 66 de la douille 100 déplace la gaine montée élastiquement 26 de la fiche 10 en direction du fond 14 de la fiche. De cette manière, on obtient une position des différentes pièces l'une par rapport à l'autre telle que représentée sur la partie supérieure des Figures 1 et 2.

   Dans cet état, une liaison électrique entre chaque broche de contact 86b et la bande de contact 72 est fournie, par l'intermédiaire de la connexion électrique 86 et, de là, par l'intermédiaire du contact 76b, de la bande de liaison 78 et du contact 76a, sur la bande de contact 24 de la fiche 10, à partir d'où la liaison se poursuit, par l'intermédiaire de la lamelle de contact 36b, de la bande de liaison 38 et de la lamelle de contact 36a, en passant par 

 <Desc/Clms Page number 16> 

 la partie de socle 16a, jusque dans la connexion électrique associée 16 de la fiche. Ce faisant, les plaques métalliques 70 et 22 sont, chaque fois, simultanément contournées, car leurs faces de contact, soit se trouvent à l'extérieur des contacts précités (pour la douille), soit sont isolées par la bande isolante 42 (pour la fiche 10). 



   Pour le déverrouillage, on procède à l'inverse de ce qui vient d'être décrit. On retrouve alors une association des différentes pièces telle que décrite plus haut pour l'état non enfiché.



    <Desc / Clms Page number 1>
 



   Plug and socket for a pluggable electrical connector
The present invention relates to a pluggable electrical connector, consisting of a plug and a socket, the electrical connection being made by inserting the plug or its contacts in the opening of the corresponding socket. The plug and socket have corresponding electrical connections.



   A plug-in connector of this type is known, for example from document DE-A-35 12 026.



   In the known plug connector, the space in which the contact takes place must in particular be closed in an airtight manner. To this end, a special geometrical configuration is provided for the contact pins of the plug.



   Document DE-A-37 28 739 discloses another plug-in connector which has a protection called EMP ("electromagnetic pulse" = electromagnetic pulse) or NEMP protection ("nuclear electro-magnetic pulse" = nuclear electromagnetic pulse). ) for the plug and socket.



  Thanks to the protection device, which essentially consists of a connection of the contact pins with each other and with the body of the box, external electromagnetic fields are excluded, which could occasionally cause erroneous switching inside the electrical device. connected to the connector, which, for example in the case of a plug-in connector for arming equipment, could cause false ignitions.



   The plug and the socket of the known connector have a multitude of contact pins arranged parallel to each other, which are mutually connected in the inserted state.



   Besides these plug-in connectors, there is also a type of connector in which the contacts are not formed by contact pins, but by contact strips on the peripheral face of the corresponding parts.

  <Desc / Clms Page number 2>

 



   The present invention therefore aims to provide a plug-in electrical connector of the type mentioned above which allows, like the connector according to document DE-A 37 28 739, an HF seal, that is to say an EMP protection. The connector must be designed in such a way that it can be plugged in and taken down easily and reliably, even during rapid plugging operations.



   An important aspect of the invention consists in protecting the parts of the plug connector against electromagnetic disturbing rays by the fact that the plug or, as the case may be, the socket are configured so that they respectively form a kind of Faraday cage with the constructive elements connected. The space inside the cage (of the plug, of the socket) can thus be protected from electromagnetic disturbing rays.



   This is achieved in the first place by a device inside the housing of the plug and of the socket which, in the unplugged state, provides an electrical connection from the housing which extends transversely through the other constructive elements. .



   In its most general embodiment, the plug is characterized by the following characteristics: - a cylindrical metal case, one end of which is open towards the corresponding socket, - an insulating body disposed inside the case and extending substantially coaxially to the latter, - which has several contact strips on its surface at one of its ends (towards the socket), ct - which is provided, at its other end (towards the bottom of the plug), with electrical connections, - a metal plate passing through the insulating body between the contact strips and the electrical connections, as well as, - an axially sliding sheath, arranged between the insulating body and the housing, which is configured so that,

   

  <Desc / Clms Page number 3>

   - in the non-plugged-in state, it provides a continuous electrical connection between a ground connection of the housing and the metal plate.



   The corresponding socket is characterized by the following characteristics: - cylindrical metal casing, one end of which is open towards the corresponding plug, - insulating body disposed inside the casing and extending substantially coaxially with the latter, - which has several strips contact on its surface, at one of its ends (towards the plug), - a metal plate passing through the insulating body between the contact strips, as well as - a sheath disposed between the insulating body and the housing, in the end of the side of the bottom of which electrical connection contacts are arranged internally and which is, moreover, configured so that, - in the not plugged-in state,

   it provides a continuous electrical connection between a ground connection of the housing and the contact points of the metal plate.



   There is thus provided, for the two parts (plug, socket) an electrical connection between the housing and the respective metal plate arranged in the insulating body and specially configured and a type of electrically conductive cage (Faraday cage) is therefore provided which , in the unplugged state of the parts, provides reliable protection against electromagnetic disturbing rays.



   We obtain, both with the achievement of the goal proposed in the invention and with the configuration described similar to a Faraday cage, that the electrical connection extends in the region located in the vicinity of the opening of the housing, as it will be described in more detail later.



   Before describing advantageous embodiments of the parts according to the invention, it will be indicated, in order to be complete, that the sheet has, on its part penetrating the

  <Desc / Clms Page number 4>

 sleeve (sheath), an inner diameter which is equal to or slightly greater than the outer diameter of the corresponding insulating horn in the sleeve and equal to or slightly less than the inner diameter of the sleeve housing. In addition, the movable parts of the plug and of the socket have respective stops which delimit the axial sliding stroke, in particular in the non-plugged-in state, or which determine the optimum depth of insertion of the parts and, consequently also, the contacting of the plug and the socket, which will be described in more detail below.



   If necessary, the plug and socket can be fixed in position in the plugged-in state using known screw connections.



   Both the plug and the socket are, preferably on their parts located respectively on the bottom side, electrically connected using corresponding supply lines.



   While the contact strips are arranged in a fixed position on the insulating bodies, the sliding ability of the sheath in the plug or, as the case may be, of the insulating body in the socket ensures that, when the plug and the plug are fitted socket one inside the other, the respective contact strips are transferred to a position such that an electrical connection is provided between the corresponding contact strips in the plug and in the socket via associated connection elements , which will be described in detail later.



   Conversely, the parts are arranged so that in the not inserted state, the contact strips of the plug and of the socket are respectively insulated from each other and that there is no electrical connection with the associated boxes.



   As regards the arrangement of the electrical connections provided on the bottom side, the invention provides, in an advantageous embodiment, for short-circuiting each other in groups which can be preselected at will, in order to eliminate any residual charges in capacitors associated, which, in a similar way to in-

  <Desc / Clms Page number 5>

 external electromagnetic fluids, could cause erroneous pulses in the electronic equipment and, consequently for example, a firing by mistake.



   For a more detailed explanation, see in particular the attached embodiment.



   The electrical connection continues with a view to. forming the Faraday cage can be obtained in different ways. According to an advantageous embodiment, it is provided that a number of contact elements corresponding to the number of contact strips or electrical connections is located in the sheath of the plug and this, so that in the state not plugged in, at least one section is applied, each time, against the housing and another section against the metal plate. The configuration of the contact elements is carried out in such a way that, in the plugged-in state, at least one section comes into contact with the associated contact strip each time and another section with the corresponding electrical connection.



   It is therefore particularly advantageous to conform the contact elements in triple leaf springs, with two contact blades in the direction of the insulating body to come into contact with the metal plate in the not inserted state or, as the case may be, to enter contact with the associated contact strip and the electrical connection associated with the inserted state, while the third contact strip is directed towards the housing, to come into contact with the housing in the non-inserted state. It is thus possible to obtain different functions, depending on the state of insertion, with a single constructive element. This simplifies constructive activity.



   The contact strips are preferably prestressed so that they constantly and reliably apply against the associated contact faces. At the same time, the housing, for example, is configured so that the associated contact strip, in the plugged-in state, no longer has a contact zone with the housing, in order to prevent a short circuit in the operating position. .

  <Desc / Clms Page number 6>

 



   By having an insulating ring between the internal contact strips, on the internal side of the sheath of the plug, it is obtained that in the inserted state, the metal plate no longer has an electrical connection with the contact elements. In the plugged-in state, the current path should only be made between the corresponding contact strips of the socket and plug, or with the corresponding electrical connections.



   The electrical connections in the plug can have almost any shape. An embodiment is preferred in which the electrical connections are made in the form of contact pins, which are inserted at a distance from each other in the insulating body of the plug and which have, in the contact region towards the contact elements, a metal base extending to the surface of the insulating body, while at the opposite end, they protrude from the bottom of the plug, for connection to electrical lines leading to an associated control and / or regulation unit.



   Due to the previously described geometry of the plug, the electrical connections in the socket are arranged outside the insulating body of the latter, preferably in the sheath fixedly arranged.



   To this end, the invention proposes as a possible embodiment, making the electrical connections on the bottom side in the form of contact pins, which extend through the bottom and continue in the form of metal strips in the sheath and which, at their opposite free end, are provided with corresponding contact zones, which can again be configured as leaf springs.



   In order, as for the plug, to allow here also a short circuit between the electrical connections in the not plugged-in state and thus to obtain a discharge in the connected capacitors, the insulating body of the socket has, according to an advantageous embodiment, an annular metal ring

  <Desc / Clms Page number 7>

 laire, at its end on the bottom side, which, in the non-plugged state, comes into contact with the leaf springs and thus short-circuits them.



   The connection of the metal plate with the housing is preferably effected by the fact that a contact ring is inserted in the sheath of the socket, a ring from which individual contacts project inwardly (towards of the insulating body), and which is made outwards (in the direction of the housing) with an annular contact strip. The arrangement of the individual contacts is such that they are opposite the corresponding faces of the metal plate in the unplugged state, to then allow an electrical connection from a connection to the ground of the housing up to the metal plate passing through the housing, the contact strip and the individual contacts, and thus an EMP or NEMP protection.

   On the other hand, in the plugged-in state, there is no electrical connection between the individual contacts and the contact strips on the surface of the insulating body, since the individual contacts (and correspondingly the contact faces of the metal plate) are precisely between the contact strips (in the peripheral direction of the insulating body).



   Finally, there are provided in the region of the opening of the socket, contact elements for the electrical connection of the contact strips of the socket and the plug, in corresponding recesses on the inner face of the sheath, elements which are preferably again shaped into contact strips. But we could just as easily choose another form of contact elements. The contact elements of the socket are arranged electrically insulated from the contact ring.



   While in the plug, the insulating body is fixedly arranged and the sheath is inserted with the possibility of sliding between the housing and the insulating body, it is exactly the opposite in the socket, that is to say that the body insulating

  <Desc / Clms Page number 8>

 inside there is preferably mounted resiliently relative to the bottom, while the sheath is inserted fixedly between the insulating body and the housing. During insertion, the fixed insulating body of the plug pushes the sliding insulating body of the socket backwards (towards the bottom), while the sheath of the plug is moved, against the resistance of the sheath fixedly inserted from the socket, towards the bottom of the plug, until the final inserted position is reached.



   In this position, there is a continuous electrical connection between the electrical connections of the socket and the electrical connections of the plug, via the contact blades of the socket, the contact elements of the socket, the contact blades of the plug and contact elements of the plug. For more details, reference is made to the attached embodiment.



   In order to simultaneously make the plug and the socket impermeable to dust and humidity, corresponding seals are preferably configured in the region of opening of the plug and the socket. The seals can be formed into sealing strips or sealing rings. They are preferably inserted in the corresponding sheaths and have lip-like projections directed inwards, which are deformable and allow reliable application against the corresponding insulating bodies.



   The parts according to the invention of the plug connector constitute, in many aspects, a progress and an improvement compared to the state of the art, as it appears from document DE-A-35 12 026, or even offer the advantages which are obtained with a different type of connector, according to document DE-A-37 28 739. In particular, they provide autonomous protection against electromagnetic disturbing rays and, at the same time, given contact elements may be short -circuits to remove charges in the capacitors of the electro-equipment

  <Desc / Clms Page number 9>

 nique and thus also make it possible to carry out a simulation to control the operating efficiency of the various contacts.

   Both the plug and the socket constantly have operating reliability (in the plugged-in state as well as in the non-plugged-in state) and the possibility of checking their operating capacity. The parts can be plugged in quickly and reliably, and they can be produced simultaneously in a moisture and dust tight manner.



   The following description describes the invention in more detail, using an example embodiment. To this end, the attached drawing shows diagrammatically: in FIG. 1, a longitudinal section through a plug, in the non-plugged-in state, in the lower half, and in the plugged-in state, in the upper half, and in the Figure 2, a longitudinal section through an associated socket of the connector, in the not inserted state, in the lower part, and in the inserted state in the upper part.



   The plug shown in Figure 1 has a housing 12 substantially in the form of a hollow cylinder, into which is inserted on one side (left in Figure 1), a bottom 14 of electrically insulating material, and which is open to the opposite end (right in Figure 1). A multiplicity of electrical connections 16, shaped as contact pins, protrude through the bottom 14. The electrical connections 16 protrude to the left of the bottom 14 and extend through the bottom 14 to the right in a cylindrical insulating body 18 which extends into the region of the opening 20 of the housing.



   Approximately in the center (seen in the axial direction), the insulating body 18 is divided into two parts by a metal plate 22.



   The electrical connections (contact pins) 16 extend parallel to each other in an axial direction (x) until shortly before the metal plate 22, and

  <Desc / Clms Page number 10>

 they each have a base part 16a which extends radially through the insulating body 18 to the surface of the latter. As a result, the surface of each base portion 16a forms an elbow in the same manner as. the surface of the insulating body 18.



   In the front part (towards the housing opening 20), several contact strips 24 are inserted in the insulating body equi each have a shape similar to the base parts 16a of the electrical connections 16. A contact strip 24 is located each time , in the axial extension of an associated contact pin 16.



   The insulating body 18, with the metal plate 22 inserted inside, is fixedly assembled at the bottom 14.



   A sheath 26 extends between the insulating body 18 and the housing 12. Like the insulating body 18, the sheath 26 is made of electrically insulating material. It has an annular projecting part 28 which, in the non-plugged-in state, is applied against a corresponding recessed part 30 of the housing 12.



  The projecting part 28 is pressed by a spiral spring 32 against the recessed part 30. The spiral spring 32 bears itself against the bottom 14 of the plug 10.



   In the front part (towards the housing opening 20), the sheath 26 has, internally, a number of openings 34 corresponding to the number of contact strips, openings in each of which a contact element 36 is inserted. The openings 34 are each configured directly opposite an associated contact strip 24 (in the non-plugged-in state).



   As shown in Figure 1, the contact elements 36 are shaped as triple leaf springs and provided with two contact blades 36a, 36b at both ends, while from the intermediate connecting strip 38, another strip of contact 36c protrudes through an opening 40 in the sheath 26 (in the direction of the housing 12).



   As also shown in Figure 1, the space between the contact strips 36a, 36b is filled with an insulating strip

  <Desc / Clms Page number 11>

 42. However, due to the presence of the connecting strip 38, the mutual electrical connection between the various contact strips continues to be obtained independently of the presence of this insulating strip.



   At the end of the sheath 26 which is on the bottom side, another annular recess 44 is provided internally, in which, in the illustrated embodiment, is disposed an annular flap ring 46, which rests externally against the bottom of the recess 44 and which is configured internally with an elastic arm 46a which is applied against the surface of the insulating body 18 or, as the case may be, against the corresponding surfaces of the base parts 16a. This allows an electrical connection of the contact pins 16 in the non-plugged-in state and, consequently, a short circuit, in order to remove charges in the capacitors of the electronic equipment.



  But it is also possible to divide the recess 44 into different parts separated from each other, in each of which is then inserted a respective contact strip 46. It is thus possible, as required, to interconnect different contacts, which allows , in particular, a simulation of the different contact positions in order to check the operating efficiency of the contact pins 16.



   At the free front end (in the region of the opening 20 of the housing}, an annular lip seal 48 is disposed in the sheath 26, the elastic lip of which presses against the surface of the insulating body 18 or against the contact strips 24 projecting in this region, thereby making the plug impervious to dust and moisture.



   The associated socket is shown in Figure 2.



  Again, a housing 50 can be distinguished in the form of a hollow cylinder, which is open in the region of connection to the plug 10 (housing opening 52) and which is closed, at the opposite end, by a bottom 54. A annular groove

  <Desc / Clms Page number 12>

 56 is configured on the inner side of the bottom 54, groove in which is inserted a spiral spring 58 which urges an insulating body 60 which has, at its end located on the bottom side, an annular projecting part 62 which, in the state not plugged in, applies against a corresponding recessed portion 64 of a sheath 66 which is arranged between the insulating body 60 and the housing 50.



   Just behind the projecting part 62 (in the direction of the housing opening 52), an annular metal ring 68 is inserted in the insulating body 60, the surface of which is flush with the surface of the insulating body 60.



   A metal plate 70 is disposed in the insulating body 60 in the direction of the housing opening 52; however, unlike plug 10, the metal plate does not extend over the entire section of the insulating body, but is configured, on the peripheral face, with projecting parts and recessed parts, similar to the profile a gear wheel. As a result, the metal plate 70 only protrudes by individual parts, up to the region of the surface of the insulating body 60.



  While the lower part of Figure 2 (not inserted state) represents a position of the metal plate 70 in which the latter extends as far as the surface of the insulating body 60, the upper part of Figure 2 (inserted state) represents an intermediate position, in which the metal plate 70 is distant from the surface of the insulating body 60. This representation is obtained as a result of an odd number of corresponding projecting parts of the metal plate 70. The number of the projecting parts is function of the number of corresponding contact strips 72 in the socket 100.

   As shown by the joint observation of the lower and upper parts of FIG. 2, the contact strips 72 are respectively inserted (in the peripheral direction of the insulating body 60) in surface portions of the insulating body 60 in the-

  <Desc / Clms Page number 13>

 which the metal plate 70 does not extend into the region of the surface of the insulating body 60. Furthermore, the arrangement and configuration of the contact strips 72 in the socket 100 are similar to those of the contact strips of the plug 10, and the contact strips 72 are, here, arranged behind the metal plate 70 (in the direction of the housing opening 52).



   The sheath 66 is also configured differently from the sheath 26 of the plug 10.



   As shown in the upper part of FIG. 2, the sheath 66 has, in the front part (in the vicinity of the housing opening 52), on the internal side, several openings 72 in each of which is inserted a contact element 76. Each opening 74 provided with a contact element 76 is located opposite a contact strip 72 (in the non-plugged-in state). The contact elements 76 are shaped as lamella contacts, and they have, at their ends, corresponding contact lamellae 76 a, b. As for the contact element 36 of the plug 10, an insulating strip 42 is arranged between the strips. The contact strips 76 a, b are mutually connected by a connecting strip 78.

   Another opening 80, separated from the contact elements 76 by a spacer 79 and offset in the direction of the bottom 54, is configured in the sheath 66, an opening which consists of several chambers, namely an outer annular chamber 80a and a multiplicity of chambers 80b interior, the parts of corresponding chambers being mutually connected by a connecting channel, in which is inserted a branch of a contact ring 82 which is configured as follows: The contact ring 82 consists of an external contact strip 82a, which is inserted into the annular chamber 80a, and several individual contacts 82b which are arranged in the corresponding chambers 80b.

   Both the contact strip 82 and the individual contacts 82b are again shaped into contacts

  <Desc / Clms Page number 14>

 with lamellae, which are applied, by their elastic arms, against the corresponding surface parts of the housing 50 or, as the case may be, of the metal plate 70 (in the non-plugged-in state). A connection of the corresponding sheath part 66a with the rear sheath part 66b is obtained in the region between the individual contacts 82b. The connecting rib of the contact ring 82 also provides a connection with a metal ring 84 which extends from the outer peripheral face of the sheath 66 inside the latter and which also provides a covering function. for EMP protection.



   At the rear (towards the bottom 54), several other contacts, which are part of electrical connections 86, are, respectively, arranged in the sheath 66 in the axial extension of the contact elements 76. The electrical connections are shaped, in this region , in leaf springs which are inserted in corresponding recesses 88 on the inner side of the sheath 66. The contact faces are oriented so that in the non-plugged-in state, they are positioned directly opposite of the metal ring 68. From there, the electrical connections 86 extend in the form of metal strips 86a, in the axial direction, through the sheath 66 in the bottom 54, and they are connected there to contact pins associated 86b, which protrude from the bottom 54 outwards.



   Finally, also for the sleeve 100, seals 90 are arranged in the region of the housing opening 52, seals which are configured in the same way as the seals 48 of the plug 10.



   The plug 10 fulfills the following functions, in the not inserted state: an electrical connection is provided between a ground connection 49 on the housing 12 and the metal plate 22 via the housing 12, of the contact strip 36c, the connecting strip 38 and the contact strip 36a. Given the previous distribution

  <Desc / Clms Page number 15>

 demment described contact elements 36, there is thus obtained a connection of the contact elements 36 with each other and with the metal plate 22 and, therefore, EMP protection or as the case NEMP.



   In addition, by means of the lamellar ring 46, the electrical connections (contact pins) 16 can be short-circuited for the aforementioned reasons.



   From the position of the socket in the non-inserted state, the following results: a connection is provided between a ground connection 91 on the housing 50 and the metal plate 70 via the housing 50, of the strip contact 82a and individual contacts 82B as well as metal plate 84, so that a Faraday cage is configured in the same way as for the plug
 EMI15.1
 10.



   By means of the metal ring 68, the electrical connections 86 can be short-circuited, in the same way as for the plug 10.



   If now the plug and the socket are mutually assembled, the insulating body fixedly arranged 18 of the plug 10 presses the elastically mounted insulating body 60 of the socket 100 in the direction of the bottom 54, while, at the same time, the sheath fixedly arranged 66 of the sleeve 100 moves the elastically mounted sheath 26 of the plug 10 in the direction of the bottom 14 of the plug. In this way, a position of the different parts is obtained relative to each other as shown in the upper part of Figures 1 and 2.

   In this state, an electrical connection between each contact pin 86b and the contact strip 72 is provided, via the electrical connection 86 and, from there, via the contact 76b, the connecting strip 78 and of the contact 76a, on the contact strip 24 of the plug 10, from where the connection continues, by means of the contact strip 36b, of the connection strip 38 and of the contact strip 36a , Passing by

  <Desc / Clms Page number 16>

 the base part 16a, as far as the associated electrical connection 16 of the plug. In doing so, the metal plates 70 and 22 are, in each case, simultaneously bypassed, because their contact faces are either outside the aforementioned contacts (for the socket), or are insulated by the insulating strip 42 (for the file 10).



   For unlocking, the procedure is the opposite of what has just been described. We then find an association of the different parts as described above for the non-plugged-in state.


    

Claims (18)

REVENDICATIONS 1.-Fiche pour un connecteur électrique enfichable, caractérisée par : un boîtier métallique cylindrique (12), dont une extrémité est ouverte vers la douille correspondante (100), un corps isolant (18) disposé à l'intérieur du boîtier (12) et s'étendant sensiblement coaxialement à ce dernier, qui présente plusieurs bandes de contact (24) sur sa surface, à une de ses extrémités (vers la douille) et qui est muni, à son autre extrémité (vers le fond de la fiche), de connexions électriques (16), une plaque métallique (22) traversant le corps isolant (18) entre les bandes de contact (24) et les connexions électriques (16), ainsi que une gaine (26) axialement coulissante, disposée entre le corps isolant (18) et le boîtier (12), qui est configurée de telle sorte que, à l'état non enfiché,  CLAIMS 1.-Plug for a pluggable electrical connector, characterized by: a cylindrical metal case (12), one end of which is open towards the corresponding socket (100), an insulating body (18) arranged inside the case (12 ) and extending substantially coaxially to the latter, which has several contact strips (24) on its surface, at one of its ends (towards the socket) and which is provided, at its other end (towards the bottom of the plug ), electrical connections (16), a metal plate (22) passing through the insulating body (18) between the contact strips (24) and the electrical connections (16), as well as an axially sliding sheath (26), disposed between the insulating body (18) and the housing (12), which is configured so that, in the non-plugged-in state, elle fournit une liaison électrique continue depuis une connexion à la masse (49) du boîtier (12) jusqu'à la plaque métallique (22).  it provides a continuous electrical connection from a ground connection (49) of the housing (12) to the metal plate (22). 2.-Fiche selon la Revendication 1., caractérisée en ce que la gaine (26) est montée élastiquement par rapport au fond de la fiche (14) et est munie d'une butée (28) pour la délimitation axiale de sa course de coulissement par rapport au boîtier (12). 2.- plug according to claim 1., characterized in that the sheath (26) is resiliently mounted relative to the bottom of the plug (14) and is provided with a stop (28) for the axial delimitation of its travel sliding relative to the housing (12). 3.-Fiche selon la Revendication 1 ou 2, caractérisée en ce qu'un nombre d'éléments de contact (36) correspondant au nombre de bandes de contact (24) ou de connexions élec- triques (16) se trouve dans la gaine (26) et ce, de telle sorte, qu'à l'état non enfiché, au moins un tronçon (36c) s'applique, chaque fois, contre le boîtier (12) et un autre tronçon (36a) contre la plaque métallique (22) et qu'à l'état enfiché, au moins un tronçon (36b) entre chaque fois, en contact avec la bande de contact associée <Desc/Clms Page number 18> (24) et un autre tronçon (36a) avec la connexion électrique correspondante (16).  3.- Sheet according to Claim 1 or 2, characterized in that a number of contact elements (36) corresponding to the number of contact strips (24) or electrical connections (16) is located in the sheath (26), so that in the unplugged state, at least one section (36c) is applied, each time, against the housing (12) and another section (36a) against the metal plate (22) and that in the plugged-in state, at least one section (36b) between each time, in contact with the associated contact strip  <Desc / Clms Page number 18>  (24) and another section (36a) with the corresponding electrical connection (16). 4.-Fiche selon la Revendication 3., caractérisée en ce que les éléments de contact sont conformés en ressorts à lamelles triples, avec deux lamelles de contact (36a, b) en direction du corps isolant (18) pour entrer en contact avec la plaque métallique (22) à l'état non enfiché, ou selon le cas pour entrer en contact avec la bande de contact associée (24) et la connexion électrique associée (16) à l'état enfiché, et avec une lamelle de contact (36c) en direction du boîtier (12), pour entrer en contact avec le boîtier (12) à l'état non enfiché. 4.-Sheet according to Claim 3., characterized in that the contact elements are shaped as triple leaf springs, with two contact blades (36a, b) in the direction of the insulating body (18) to come into contact with the metal plate (22) in the non-plugged-in state, or as appropriate for coming into contact with the associated contact strip (24) and the associated electrical connection (16) in the plugged-in state, and with a contact strip ( 36c) towards the housing (12), to come into contact with the housing (12) in the non-plugged-in state. 5.-Fiche selon la Revendication 3 ou 4, caractérisée en ce qu'une bande isolante (42) repose, intérieurement, dans la gaine (26) entre les régions de contact des lamelles de contact intérieures (36a, b), laquelle bande isolante, à l'état enfiché, isole la plaque métallique (22) vis-à-vis des éléments de contact (36). 5.- Sheet according to Claim 3 or 4, characterized in that an insulating strip (42) rests, internally, in the sheath (26) between the contact regions of the internal contact strips (36a, b), which strip insulating, in the plugged-in state, insulates the metal plate (22) from the contact elements (36). 6.-Fiche selon l'une quelconque des Revendications 1 à 5, caractérisée en ce que les connexions électriques (16) sont réalisées sous forme de broches de contact, qui reposent à distance entre elles dans le corps isolant (18) et qui présentent, dans la région de contact vers les éléments de contact (36), un socle métallique (16a) s'étendant jusque sur la surface du corps isolant (18), et qui dépassent à l'extrémité opposée du fond (14) de la fiche (10)6.-Sheet according to any one of Claims 1 to 5, characterized in that the electrical connections (16) are made in the form of contact pins, which rest at a distance between them in the insulating body (18) and which have , in the contact region towards the contact elements (36), a metal base (16a) extending as far as the surface of the insulating body (18), and which protrude at the opposite end from the bottom (14) of the plug (10) 7-Fiche selon l'une quelconque des Revendications 1 à 6, caractérisée en ce qu'une bague de contact (46) est disposée dans la région de l'extrémité côté fond de la gaine, pour relier entre elles les connexions électriques (16) à l'état non enfiché. 7-Sheet according to any one of Claims 1 to 6, characterized in that a contact ring (46) is arranged in the region of the end on the bottom side of the sheath, to connect the electrical connections (16 ) in the not plugged-in state. 8.-Fiche selon l'une quelconque des Revendications 1 à 7, caractérisée par au moins un joint d'étanchéité (48) dans <Desc/Clms Page number 19> la région entre le corps isolant (18) et la gaine (26) et/ ou entre la gaîne (26) et le boîtier (12). 8.- Sheet according to any one of Claims 1 to 7, characterized by at least one seal (48) in  <Desc / Clms Page number 19>  the region between the insulating body (18) and the sheath (26) and / or between the sheath (26) and the housing (12). 9.-Douille pour un connecteur électrique enfichable, notamment pour recevoir une fiche (10) selon l'une quelconque des Revendications 1 à 8, caractérisée par : un boîtier métallique cylindrique (50), dont une extrémité est ouverte vers la fiche correspondante (10), un corps isolant (60) disposé avec possibilité de coulissement longitudinal à l'intérieur du boîtier (50) et s'étendant sensiblement coaxialement à ce dernier, qui présente plusieurs bandes de contact (72) sur sa surface, à une de ses extrémités (vers la fiche (10)), une plaque métallique (70) traversant le corps isolant (60) entre les bandes de contact (72), ainsi que une gaine (66), disposée entre le corps isolant (60) et le boîtier (50), dans laquelle sont disposées des connexions électriques (86) et qui est au reste configurée de telle sorte que, 9.-Socket for a pluggable electrical connector, in particular for receiving a plug (10) according to any one of Claims 1 to 8, characterized by: a cylindrical metal casing (50), one end of which is open towards the corresponding plug ( 10), an insulating body (60) arranged with the possibility of longitudinal sliding inside the housing (50) and extending substantially coaxially with the latter, which has several contact strips (72) on its surface, at one of its ends (towards the plug (10)), a metal plate (70) passing through the insulating body (60) between the contact strips (72), as well as a sheath (66), disposed between the insulating body (60) and the housing (50), in which the electrical connections (86) are arranged and which is, moreover, configured so that, à l'état non enfiché, elle fournit une liaison électrique continue entre une connexion à la masse (91) du boîtier (50) et les points de contact de la plaque métallique (70).  in the non-plugged-in state, it provides a continuous electrical connection between a ground connection (91) of the housing (50) and the contact points of the metal plate (70). 10.-Douille selon la Revendication 9, caractérisée en ce que le corps isolant (60) est monté élastiquement par rapport au fond (54) de la douille et est muni d'une butée (62) pour la délimitation axiale de sa course de coulissement par rapport à la gaine (66). 10.-Sleeve according to Claim 9, characterized in that the insulating body (60) is resiliently mounted relative to the bottom (54) of the sleeve and is provided with a stop (62) for the axial delimitation of its stroke. sliding relative to the sheath (66). 11. - Douille selon la Revendication 9 ou 10, caractérisée en ce qu'une bague de contact (82) est insérée dans la gaine (66), avec des contacts individuels (82b) dirigés vers l'intérieur (en direction du corps isolant (60)), pour s'appliquer contre les faces correspondantes de la plaque métallique (70) et avec une bande de contact (82a) dirigée vers l'extérieur (en direction du boîtier (12) ), pour entrer en contact avec le boîtier (50), respectivement <Desc/Clms Page number 20> à l'état non enfiché, les contacts individuels (82b) étant reliés à la bande de contact (82a).   11. - Socket according to Claim 9 or 10, characterized in that a contact ring (82) is inserted in the sheath (66), with individual contacts (82b) directed inwards (towards the insulating body (60)), to be applied against the corresponding faces of the metal plate (70) and with a contact strip (82a) directed outwards (in the direction of the housing (12)), to come into contact with the housing (50), respectively  <Desc / Clms Page number 20>  in the not inserted state, the individual contacts (82b) being connected to the contact strip (82a). 12.-Douille selon la Revendication 11, caractérisée en ce que la bague de contact (82) ou encore ses parties de contact est ou sont réalisées sous forme de lamelles élastiques. 12.-Sleeve according to Claim 11, characterized in that the contact ring (82) or its contact parts is or are made in the form of elastic strips. 13.-Douille selon l'une quelconque des Revendications 9 à 12, caractérisée en ce qu'un nombre d'éléments de contact (76) correspondant au nombre de bandes de contact (72) ou de connexions électriques (86) se trouve dans la gaine (66) et ce, de telle sorte, qu'à l'état enfiché, une liaison électrique est fournie entre les bandes de contact correspondantes (72,24) de la douille (100) et de la fiche (10). 13.-Socket according to any one of Claims 9 to 12, characterized in that a number of contact elements (76) corresponding to the number of contact strips (72) or electrical connections (86) is found in the sheath (66), so that in the plugged-in state, an electrical connection is provided between the corresponding contact strips (72, 24) of the socket (100) and of the plug (10). 14.-Douille selon la Revendication 13., caractérisée en ce que les éléments de contact (76) sont conformés en ressorts à lamelles doubles, les lamelles étant conformées aux deux extrémités de l'élément de contact et une bande isolante (42) est insérée entre elles dans la gaine (66). 14.-Socket according to Claim 13., characterized in that the contact elements (76) are shaped as springs with double lamellae, the lamellae being shaped at both ends of the contact element and an insulating strip (42) is inserted between them in the sheath (66). 15.-Douille selon l'une quelconque des Revendications 9 à 14, caractérisée en ce que les connexions électriques (86) présentent, chacune, une partie de branchement dépassant du fond (54) de la douille, à partir de laquelle elles s'étendent à travers le fond (54) et la gaine (66) et, à leur extrémité libre opposée, sont chacune configurées avec une région de contact pour entrer en contact avec la bande de contact (72) de la douille à l'état enfiché. 15.-Socket according to any one of Claims 9 to 14, characterized in that the electrical connections (86) each have a connection part projecting from the bottom (54) of the socket, from which they extend through the bottom (54) and the sheath (66) and, at their opposite free end, are each configured with a contact region to contact the contact strip (72) of the socket in the plugged-in state . 16.-Douille selon la Revendication 15, caractérisée en ce que les régions de contact sont réalisées sous forme de ressorts à lamelles. 16.-Sleeve according to Claim 15, characterized in that the contact regions are produced in the form of leaf springs. 17.-Douille selon l'une quelconque des Revendications 9 à 16, caractérisée en ce qu'une bague métallique (68) est disposée dans la surface du corps isolant (60), pour la liaison des connexions électriques (86) à l'état non enfiché. <Desc/Clms Page number 21>   17.-Socket according to any one of Claims 9 to 16, characterized in that a metal ring (68) is arranged in the surface of the insulating body (60), for the connection of the electrical connections (86) to the state not plugged in.  <Desc / Clms Page number 21>   18.-Douille selon l'une quelconque des Revendications 9 à 17, caractérisée en ce que, dans la région de louverture du boîtier (52), elle est munie d'au moins un joint d'étanchéité (90) dans la région de contact entre le boîtier (50) et le corps isolant (60) 18.-Socket according to any one of Claims 9 to 17, characterized in that, in the region of the opening of the housing (52), it is provided with at least one seal (90) in the region of contact between the housing (50) and the insulating body (60)
BE9000585A 1989-06-13 1990-06-11 Plug and socket for electrical connector plug. BE1005568A3 (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
DE3919219A DE3919219C1 (en) 1989-06-13 1989-06-13

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE1005568A3 true BE1005568A3 (en) 1993-11-09

Family

ID=6382631

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE9000585A BE1005568A3 (en) 1989-06-13 1990-06-11 Plug and socket for electrical connector plug.

Country Status (7)

Country Link
BE (1) BE1005568A3 (en)
DE (1) DE3919219C1 (en)
ES (1) ES2023049A6 (en)
FR (1) FR2648280B1 (en)
GB (1) GB2234403B (en)
IT (1) IT1248951B (en)
NL (1) NL9001323A (en)

Families Citing this family (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US5954529A (en) * 1995-12-20 1999-09-21 Berg Technology, Inc. Connector with spring contact member and shorting means
US5967856A (en) * 1995-12-20 1999-10-19 Berg Technology, Inc. Connector with spring contact member and shorting means

Citations (6)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
GB1203852A (en) * 1967-05-19 1970-09-03 Bolkow Gmbh Electric plug connection
DE2928178A1 (en) * 1979-07-12 1981-02-19 Bunker Ramo Multiple plug connector for e.g. interconnections of rockets - has short circuit bracket slidable on insulator between two positions and stop, movable with connector part in short circuit position
DE3512026A1 (en) * 1984-09-18 1986-03-27 Schaltbau GmbH, 8000 München Plug part for an electrical plug connector
US4734051A (en) * 1987-02-02 1988-03-29 G & H Technology, Inc. Electrical connector butt contact
DE3728739A1 (en) * 1987-08-28 1989-03-16 Souriau Electric Gmbh Plug and socket for an electrical plug device
US4836794A (en) * 1988-08-05 1989-06-06 Kern Engineering & Mfg. Corp. EMI and environmentally protected connector cap

Patent Citations (6)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
GB1203852A (en) * 1967-05-19 1970-09-03 Bolkow Gmbh Electric plug connection
DE2928178A1 (en) * 1979-07-12 1981-02-19 Bunker Ramo Multiple plug connector for e.g. interconnections of rockets - has short circuit bracket slidable on insulator between two positions and stop, movable with connector part in short circuit position
DE3512026A1 (en) * 1984-09-18 1986-03-27 Schaltbau GmbH, 8000 München Plug part for an electrical plug connector
US4734051A (en) * 1987-02-02 1988-03-29 G & H Technology, Inc. Electrical connector butt contact
DE3728739A1 (en) * 1987-08-28 1989-03-16 Souriau Electric Gmbh Plug and socket for an electrical plug device
US4836794A (en) * 1988-08-05 1989-06-06 Kern Engineering & Mfg. Corp. EMI and environmentally protected connector cap

Also Published As

Publication number Publication date
IT9020618A1 (en) 1991-12-12
NL9001323A (en) 1991-01-02
FR2648280B1 (en) 1993-11-19
DE3919219C1 (en) 1990-07-05
GB2234403B (en) 1993-09-22
GB2234403A (en) 1991-01-30
IT1248951B (en) 1995-02-11
ES2023049A6 (en) 1991-12-16
FR2648280A1 (en) 1990-12-14
GB9013021D0 (en) 1990-08-01
IT9020618A0 (en) 1990-06-12

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2482373A1 (en) ELECTRICAL CONNECTOR WITH SCREEN AGAINST ELECTROMAGNETIC INTERFERENCE
EP0430735B1 (en) High voltage connector for X-ray tube
FR2554642A1 (en) ELECTRICAL CONNECTOR
FR2741204A1 (en) ASSEMBLY OF ELECTRICAL CONNECTOR
FR2814598A1 (en) CONNECTOR WITH CONTACTS MOUNTED IN A SUITABLE INSULATION
WO1983004142A1 (en) Improvements to electric connectors intended particularly to be used in a liquid medium particularly under pressure
FR2582453A1 (en) SEAL FOR PRODUCING A SEALED ELECTRICAL CONNECTOR AND CONNECTOR COMPRISING SUCH A SEAL
FR2878085A1 (en) SEALED CONNECTOR ASSEMBLY, SEALED CONNECTOR AND ITS HOUSING
BE1005568A3 (en) Plug and socket for electrical connector plug.
EP0580469B1 (en) Plug connection set and seating especially for avionics
EP0773609B1 (en) Retaining and contact element and connector having such element
CA2329852A1 (en) System for interconnecting medium- or high-voltage electrical cells, in casings
FR2713408A1 (en) Electrical connector.
EP0500466B1 (en) Shutting device for the contact cavity of an electrical or optical connector
FR2799890A1 (en) CONNECTOR COMPRISING SHUNTABLE AND CONFIGURABLE CONTACTS
EP1139060B1 (en) Pyrotechnic initiator comprising an electrical or electronic componant and/or a connector
EP0586308B1 (en) Connector and high voltage lamp assembly, especially for a vehicle
FR2805932A1 (en) Aircraft/car screened module connections having plug/socket pair cables connected and having complimentary central longitudinal screening section with protruding portion plugging second module.
EP0495705A1 (en) Electrical connector for the flow of very high currents
EP0685911B1 (en) Electrical coaxial connector element comprising switching means and electrical connector including such a connector element
FR2995148A1 (en) PROCESS FOR TRANSFORMING A MALE CONNECTOR TO A FEMALE CONNECTOR AND TRANSFORMABLE CONNECTOR
FR2522203A1 (en) HYBRID CIRCUIT HOUSING ELECTRICAL CONVERSION AND COMPLEMENTARY CONNECTORS
EP0028946B1 (en) Connector for a cathode ray tube
FR2792465A1 (en) Multi contact electrical connector cable having metallic block with protruding wing sections and earth piece section and contact section main block hole connecting.
FR2719712A1 (en) Rotating electrical contact for motor vehicle airbag

Legal Events

Date Code Title Description
RE Patent lapsed

Owner name: SOURIAU ELECTRIC G.M.B.H.

Effective date: 19950630