BE1004047A5 - Combine equipped with a distributor device. - Google Patents

Combine equipped with a distributor device. Download PDF

Info

Publication number
BE1004047A5
BE1004047A5 BE8900785A BE8900785A BE1004047A5 BE 1004047 A5 BE1004047 A5 BE 1004047A5 BE 8900785 A BE8900785 A BE 8900785A BE 8900785 A BE8900785 A BE 8900785A BE 1004047 A5 BE1004047 A5 BE 1004047A5
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
straw
harvester
distributor
flow
distributor device
Prior art date
Application number
BE8900785A
Other languages
French (fr)
Inventor
Helmut Rohwedder
Frank Bosslet
Original Assignee
Deere & Co
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Deere & Co filed Critical Deere & Co
Application granted granted Critical
Publication of BE1004047A5 publication Critical patent/BE1004047A5/en

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A01AGRICULTURE; FORESTRY; ANIMAL HUSBANDRY; HUNTING; TRAPPING; FISHING
    • A01FPROCESSING OF HARVESTED PRODUCE; HAY OR STRAW PRESSES; DEVICES FOR STORING AGRICULTURAL OR HORTICULTURAL PRODUCE
    • A01F12/00Parts or details of threshing apparatus
    • A01F12/40Arrangements of straw crushers or cutters

Landscapes

  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Environmental Sciences (AREA)
  • Threshing Machine Elements (AREA)

Abstract

Pour qu'un premier flux (56) de matières (paille) comme un second flux (58) de matières (balle) puissent être répartis uniformément avec une moisonneuse (10), un dispositif répartiteur (20) qui fait saillie dans le flux descendant habituellement dégagé de la paille et dans un flux de balle et de brins soufflés est installé. L'acheminement de la paille vers le dispositif répartiteur ou vers le dispositif de traitement (18) dépend de la position de la tôle de guidage (22). Les moissonneuses selon l'invention sont utilisées en agriculture.So that a first flow (56) of materials (straw) as a second flow (58) of materials (bale) can be distributed uniformly with a plow (10), a distributor device (20) which projects into the downflow usually cleared of straw and in a bale stream and blown strands is installed. The routing of the straw to the distributor device or to the treatment device (18) depends on the position of the guide plate (22). The harvesters according to the invention are used in agriculture.

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   DESCRIPTION MOISSONNEUSE EQUIPEE D'UN DISPOSITIF REPARTITEUR 
La présente invention se rapporte à une moissonneuse équipée d'un répartiteur pour répartir régulièrement un premier flux de matières quittant la zone de sortie de la moissonneuse et d'un dispositif de nettoyage qui délivre un second flux de matières, le dispositif répartiteur étant disposé dans une zone parcourue par les deux flux de matières. 



   Les moissonneuses traditionnelles présentent à l'intérieur d'une carcasse plusieurs claies à secousses pour démêler la paille et un caisson tamiseur pour nettoyer les matières battues. Pour éliminer la paille délivrée par les claies à secousses, celle-ci est déposée sur le sol ou acheminée dans un dispositif de traitement du type hachoir de paille, presse à paille ou ramasseuse de paille ; alors qu'elle peut être ramassée au sol par une presse, elle est hachée tellement fin au moyen du hachoir de paille, qu'elle peut être enfouie à la charrue sans problèmes. 



   Un dispositif répartiteur conforme au brevet des Etats Unis d'Amérique 4 292 795 est disposé dans la zone de sortie d'une moissonneuse-batteuse et peu 
 EMI1.1 
 aussi bien capter la'paille rejetée par des dispositifs à secousses de celle-ci, pour la hacher, que recevoir dans une zone antérieure la balle qui lui est acheminée par une soufflerie. Le dispositif répartiteur sert à hacher la paille et à la déposer conjointement avec 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 la balle sur une large étendue du sol. 



   Il faut considérer comme inconvénient de devoir constamment   hâcher   la paille, car cela ne permet plus aucun traitement de celle-ci et implique une dépense d'énergie relativement élevée. 



   Il est par ailleurs connu (prospectus "CLASS DOMINATOR 116 CS, NDI 9/83 (GDS) 220/189.545. 5") de prévoir un répartiteur de paille dans la zone de sortie d'une moissonneuse-batteuse de ce genre, avec lequel de la paille non   hâchée   peut être répartie régulièrement sur le sol. Elle peut y être enfouie,   hâchée   ou mise en javelles. 



   Une autre moissonneuse équipée d'un hâchoir de paille (DE-GM 85 22 904) est pourvue d'une tôle de guidage à inclinaison variable, à l'aide de laquelle la paille est acheminée dans le hâchoir à paille pour traitement ou déposée sur le sol. 



   Bien que les dispositifs décrits soient très efficaces et satisfaisants en soi, à l'heure actuelle il n'est possible d'utiliser que le seul hâchoir à paille, ou le seul répartiteur de paille, ce qui est défavorable en particulier pour les entrepreneurs agricoles qui doivent tantôt   hâcher   la paille, tantôt la déposer non   hâchée   sur le sol selon les souhaits des clients. En outre, à l'heure actuelle, il n'est possible de déposer sur le sol que la paille, donc le premier flux principal de matières, en la répartissant régulièrement sur toute la largeur de coupe de la batteuse. 



   Vu les largeurs de coupe de plus en plus importantes (jusqu'environ 6 m) avec largeur demeurant constante de la zone de sortie, les entrepreneurs agricoles demandent avec une insistance croissante de répartir également la balle avec ses brisures de céréales, ses parties d'épis et ses brins sur toute 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 la largeur de coupe, pour éviter la formation de bandes vertes après la pousse des céréales qui suit la moisson, qui prennent plus d'ampleur à mesure que le déséquilibre entre la largeur de coupe et la largeur de déversement s'accentue. Dans ce but, on a déjà mis au point des dispositifs répartiteurs pour répartir la balle et les brins (DE-OS 36 18 105), qui peuvent être rapportés à un hachoir de paille ou équivalent.

   Des dispositifs de ce genre rétrécissent toutefois la zone de sortie, et un autre'dispositif qui consomme de l'énergie doit être entraîné. 



   L'objectif de la présente invention consiste en un dispositif répartiteur pour une moissonneuse qui permet un traitement optimal de la paille et de la balle selon les exigences les plus diverses. 



   Ce problème est résolu selon l'invention par les caractéristiques de la revendication 1, les autres revendications indiquant des caractéristiques avantageuses qui perfectionnent cette solution. 



   L'invention permet de déposer la paille non hachée en une rangée sur le sol, de la hacher et de répartir en tout cas la balle sur une plus grande largeur. 



   Si un dispositif de traitement et une tôle de guidage sont prévus, il suffit de réorienter la tôle de guidage pour charger les matières déversées dans le dispositif de traitement ou dans le dispositif répartiteur. L'agencement conforme à la revendication 1 permet également de loger conjointement un dispositif de traitement et un dispositif répartiteur dans la zone de sortie de la moissonneuse, c'est-à-dire que les deux dispositifs peuvent rester dans la moissonneuse si l'autre est entraîné ou si le premier flux en particulier doit tomber sur le sol sans traitement. La tôle de guidage bascule avantageusement autour d'un axe 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 qui prend appui entre le dispositif de traitement et le dispositif répartiteur.

   Dans le cas du dispositif de traitement, il peut s'agir d'un   hâchoir   à paille, d'une presse à balles et d'une rassembleuse de paille. 



   En particulier, lorsque le dispositif répartiteur forme un seul élément avec le dispositif de traitement, ceux-ci prennent tellement peu d'espace que les matières peuvent glisser voire être projetées à l'endroit voulu au moyen de la tôle de guidage, sans encourir le risque de bouchons de matières. 



   Un gain de pièces et d'espace est réalisé si le dispositif répartiteur est entraîné par l'entraînement du dispositif de traitement, ce qui peut se faire par une courroie, une chaîne ou un arbre   supplémentaire,   le cas échéant avec coupleur interdisposé. Le dispositif répartiteur peut toujours être entraîné avec le dispositif de traitement ou séparé de celui-ci en particulier au moyen d'un coupleur. Il est avantageux d'entraîner les deux conjointement, auquel cas le 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 dispositif de traitement peut   hâcher   de la paille provenant des claies à secousses pendant que le dispositif répartiteur peut répartir des balles et des brins soufflés par les tamis.

   Si seul le dispositif répartiteur est en service, la balle, les brins et la paille qui tombe des claies à secousses sont répartis sur le sol. 



   On peut faire varier la zone de répartition du dispositif répartiteur en basculant le dispositif répartiteur, de sorte que les matières ne sont pas projetées parallèlement à la surface du sol, mais avec une inclinaison par rapport à celle-ci. 



   Un dispositif répartiteur fort simple à réaliser et à entraîner comporte au moins un rotor, à partir de la surface extérieure duquel les matières qui tombent sont évacuées par centrifugation. Des rotors de ce type peuvent être équipés d'un plateau centrifugeur, de palettes ou de battoirs. L'utilisation de battoirs flexibles qui'évoluent dans un plan radial en raison de la force centrifuge lors de la rotation a l'avantage qu'ils se relâchent en position d'arrêt et n'entravent pas le flux descendant de la paille. Les rotors euxmêmes sont de manière avantageuse logés intégralement en-dessous du dispositif de traitement ou d'un élément de carter de celui-ci, de sorte qu'il sont complètement recouverts dans le sens de chute. 



   Le dispositif répartiteur est conformé avantageusement du point de vue spatial lorsque la moitié du cercle de rotation des éléments de projection ou équivalents s'étend en-dessus du dispositif de traitement, tandis que l'autre moitié s'étend dans le flux descendant de la paille et le cas échéant de la balle et des brins. 



   Le nombre de rotors utilisés est fonction de la largeur du flux de matières. 



   Le dessin représente un exemple de réalisation qui sera décrit plus amplement dans la suite, l'unique 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 figure en élévation latérale montrant la zone de sortie d'une moissonneuse équipée d'un dispositif répartiteur et d'un dispositif de traitement. 



   Une moissonneuse 10 qui n'est représentée que partiellement se compose d'une carcasse 12 dans laquelle sont logées plusieurs claies à secousses 14, un dispositif de nettoyage 16, un dispositif de traitement 18, un dispositif répartiteur 20 et une tôle de guidage 22. 



   La moissonneuse-batteuse 10 est configurée à la manière d'une batteuse et est dès lors destinée à récolter des cultures chargées de céréales ou autres semences pouvant être battues et à séparer les grains des tiges. Les tiges-la paille-sont ensuite déposées sur le sol à l'état   hâché   ou dans toute leur longueur, tandis que les grains sont acheminés dans un réservoir collecteur, le bac à grains. On peut également envisager qu'il s'agit, dans le cas de la moissonneuse, d'une moissonneuse prévue pour d'autres cultures comme par exemple les carottes, les pommes-de-terre, les betteraves, etc. L'invention peut donc être mise en oeuvre partout où des herbes ou des tiges sont moissonnées en même temps que les produits à récolter et où les parties inutilisables des plantes doivent être réparties régulièrement sur le sol. 



   La carcasse 10 présente une paroi arrière 24 et deux parois latérales 26 qui entourent partiellement une zone de sortie 18 ouverte vers le bas. La zone de sortie 18 est traversée par un premier flux 56 de matières, savoir de la paille dans la portion supérieure arrière, et par un second flux 58 de matières, savoir la balle et des brins dans la portion inférieure avant. 



   Les claies à secousses 14 transportent le premier flux 56 de matières depuis un dispositif de battage non représenté vers la zone de sortie et se terminent avant la paroi arrière 24 à une distance qui permet à la 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 paille de retomber librement dans le dispositif de traitement ou dispositif répartiteur 18,20. 



   Le dispositif de nettoyage 16 se compose de plusieurs tamis non représentés sur lesquels les matières battues par le dispositif de battage sont séparées par des mouvements vibratoires oscillants en grains et en petites moitiés d'épis qui doivent encore être battues, cependant que la balle, les parties d'épis, les brisures de céréales et les brins sont soufflés par une soufflerie non représentée en tant que second flux 58 de matières vers la zone de sortie 28 où ils tombent sur le sol. 



   Dans le présent exemple de réalisation, le dispositif de traitement 18 est matérialisé par un hâchoir à paille qui hâche la paille et la jette sur le sol. On peut envisager une réalisation en presse à paille ou en ramasseuse de paille au lieu du hâchoir de paille ; dans chacun des modes de réalisation la paille est soumise à une opération de traitement ultérieur pour pouvoir être utilisée dans des buts spécifiques. Le dispositif de traitement ultérieur. 18 comporte un bâti 30 et est entraîné par une commande par courroie non représentée. Le bâti 32 s'étend sur toute la largeur de la zone de sortie 28 et est monté rigide sur la paroi arrière 24 et sur les parois latérales 26. 



   Le dispositif répartiteur 20 se compose pour l'essentiel d'un support 34, d'un rotor 36 et d'au moins deux éléments de projection 38. 



   La tôle de guidage 22 peut pivoter autour d'un axe 32 qui s'étend entre les deux parois latérales 26 et repose pour l'essentiel à la verticale au-dessus du support 34. La tôle de guidage 22 peut être immobilisée par des éléments de verrouillage non représentés dans une position, dans laquelle elle s'appuie sur la paroi arrière 24 et guide ainsi le premier flux 56 de matières vers le dispositif répartiteur 20, et dans une position dans laquelle son arête supérieure prend place sous la 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 zone terminale arrière des claies à secousses 14 et le premier flux 56 de matières est orienté sur le dispositif de traitement ultérieur 18. 



   Le support 34 affecte la forme d'un U avec deux ailes 40 orientées vers le haut et un fond 42 qui s'étend entre celles-ci. Chaque aile 40 est montée basculante autour d'un axe 46 sur une patte 44 raccordée immobile au bâti 30, de sorte que l'inclinaison du dispositif répartiteur 20 peut être ajustée eu égard à la surface du sol. Sur le dessin, les angles de balayage possibles de part et d'autre de la verticale sont référencés par-a-et-b-. Des fentes 48 circulaires, traversées par un boulon 50 raccordé à l'aile 40, sont découpées dans les pattes 44. Un écrou à oreilles non représenté ou équivalent peut être vissé sur la partie filetée du boulon 50 qui dépasse vers l'extérieur par la patte 44, pour caler le support 34 en position de basculement désirée dans les   angles-a-et-b-par   rapport aux pattes 44.

   Un axe d'entraînement 54 monté sur des paliers 52 qui entraîne le rotor 36 via un engrenage conique également non représenté s'étend à travers les pattes 44 et les ailes 40 par une ouverture non représentée. Le fond 42 s'étend entre les deux ailes 40 et est destiné à recevoir le rotor 36. 



   Le rotor 36 peut être entraîné autour d'un axe de rotation qui s'étend dans la plage d'angle résultant de   - a-et-b-.   Pour répartir les matières issues des deux flux 56,58 de matières, le rotor 36 est équipé dans le présent exemple de réalisation de deux éléments de projection 38 en forme de battoirs à sa surface extérieure qui évoluent du fait de la force centrifuge dans un plan à orientation radiale par rapport à l'axe 46 lorsque le nombre de tours minute est suffisant. On distingue que la moitié de la surface circulaire avant et figurant à gauche sur le dessin, balayée par les éléments de projection 38, est en saillie dans la zone de sortie 28, tandis que la moitié arrière s'étend en- 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 dessous du dispositif de traitement 18.

   Cependant, les éléments de projection 38 s'étendent tellement loin vers l'avant qu'ils peuvent saisir et répartir la balle ou équivalent soufflée par le dispositif de nettoyage 16, c'est-à-dire qu'ils se trouvent dans la zone de projection du second flux 58 de matières. 



   Lorsque le rotor 36 ne tourne pas, les éléments de projection 38 sont relâchés vers le bas et dégagent la zone de sortie 28. Spécialement si le rotor 36 est basculé de tout l'angle-b-, il quitte complètement, avec les éléments de projection 38, l'itinéraire de chute de la paille. 



   Il n'est toutefois pas obligatoire de donner une conformation flexible aux éléments de projection 38. Au contraire, des éléments de projection 38 rigides peuvent toujours être utilisés ; mais il doit alors être possible de désolidariser ceux-ci du rotor 36.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   DESCRIPTION HARVESTER EQUIPPED WITH A DISTRIBUTOR DEVICE
The present invention relates to a harvester equipped with a distributor for regularly distributing a first flow of materials leaving the exit zone of the harvester and a cleaning device which delivers a second flow of materials, the distributor device being arranged in an area traversed by the two material flows.



   Traditional harvesters have several shaking screens inside a carcass to untangle the straw and a sieve box to clean the beaten material. To eliminate the straw delivered by the shaking racks, it is deposited on the ground or conveyed in a treatment device of the straw chopper type, straw press or straw collector; while it can be picked up on the ground by a press, it is chopped so fine using the straw chopper that it can be buried in the plow without problems.



   A distributing device in accordance with United States patent 4,292,795 is disposed in the outlet area of a combine harvester and has little
 EMI1.1
 as well to capture the straw rejected by shaking devices of the latter, for chopping it, as to receive in a front zone the ball which is conveyed to it by a wind tunnel. The distributing device is used to chop the straw and deposit it together with

 <Desc / Clms Page number 2>

 the ball over a large area of the ground.



   The disadvantage of having to constantly chop the straw should be considered, as this no longer allows any treatment of the straw and involves a relatively high energy expenditure.



   It is also known (prospectus "CLASS DOMINATOR 116 CS, NDI 9/83 (GDS) 220 / 189.545.5") to provide a straw distributor in the outlet area of a combine of this kind, with which non-chopped straw can be spread evenly on the ground. It can be buried there, chopped up or put in javelins.



   Another harvester equipped with a straw chopper (DE-GM 85 22 904) is provided with a variable inclination guide plate, with the help of which the straw is conveyed in the straw chopper for treatment or deposited on floor.



   Although the devices described are very effective and satisfactory in themselves, at present it is possible to use only the only straw chopper, or the only straw distributor, which is unfavorable in particular for agricultural entrepreneurs who must sometimes chop the straw, sometimes place it unshaped on the ground according to the wishes of the customers. In addition, at present, it is only possible to deposit on the ground that the straw, therefore the first main flow of materials, by distributing it regularly over the entire cutting width of the thresher.



   In view of the increasingly large cutting widths (up to around 6 m) with the width remaining constant from the exit zone, agricultural contractors are asking with increasing insistence to distribute the bale equally with its broken cereal, its parts of ears of corn and its strands all over

 <Desc / Clms Page number 3>

 the cutting width, to avoid the formation of green bands after the growth of cereals following the harvest, which become more important as the imbalance between the cutting width and the dumping width increases. To this end, distributing devices have already been developed for distributing the bale and the strands (DE-OS 36 18 105), which can be added to a chopper of straw or equivalent.

   Such devices, however, narrow the outlet area, and another device which consumes energy must be driven.



   The objective of the present invention consists of a distributor device for a harvester which allows optimal treatment of straw and bale according to the most diverse requirements.



   This problem is solved according to the invention by the features of claim 1, the other claims indicating advantageous features which perfect this solution.



   The invention makes it possible to deposit the unchopped straw in a row on the ground, to chop it and in any case to distribute the bale over a greater width.



   If a treatment device and a guide plate are provided, it is sufficient to reorient the guide plate to load the materials discharged into the treatment device or into the distributor device. The arrangement according to claim 1 also makes it possible to jointly accommodate a processing device and a distributor device in the exit area of the harvester, that is to say that the two devices can remain in the harvester if the other is entrained or if the first flow in particular must fall to the ground without treatment. The guide plate advantageously swivels around an axis

 <Desc / Clms Page number 4>

 which is supported between the processing device and the distributor device.

   In the case of the processing device, it can be a straw chopper, a baler and a straw gatherer.



   In particular, when the distributor device forms a single element with the treatment device, these take up so little space that the materials can slide or even be projected at the desired location by means of the guide plate, without incurring the risk of material jams.



   A saving of parts and space is achieved if the distributor device is driven by the drive of the processing device, which can be done by a belt, a chain or an additional shaft, if necessary with an interposed coupler. The distributor device can always be driven with the treatment device or separated from it in particular by means of a coupler. It is beneficial to train both together, in which case the

 <Desc / Clms Page number 5>

 processing device can chop straw from the shaking trays while the distributing device can distribute bales and strands blown by the sieves.

   If only the distributing device is in use, the bale, the strands and the straw that falls from the shaking racks are distributed on the ground.



   The distribution area of the distribution device can be varied by tilting the distribution device, so that the materials are not projected parallel to the surface of the ground, but with an inclination with respect thereto.



   A distributor device which is very simple to produce and to drive comprises at least one rotor, from the external surface from which the falling materials are removed by centrifugation. Rotors of this type can be fitted with a centrifuge plate, pallets or beaters. The use of flexible beaters which evolve in a radial plane due to the centrifugal force during rotation has the advantage that they relax in the stopped position and do not hamper the downward flow of the straw. The rotors themselves are advantageously housed integrally below the treatment device or a casing element thereof, so that they are completely covered in the direction of fall.



   The distributing device is advantageously shaped from a spatial point of view when half of the circle of rotation of the projection elements or the like extends above the processing device, while the other half extends in the downward flow of the straw and if necessary bale and sprigs.



   The number of rotors used depends on the width of the material flow.



   The drawing represents an exemplary embodiment which will be described more fully below, the only

 <Desc / Clms Page number 6>

 figure in side elevation showing the exit zone of a harvester equipped with a distributor device and a treatment device.



   A harvester 10 which is only partially represented consists of a carcass 12 in which are housed several shaking trays 14, a cleaning device 16, a treatment device 18, a distributor device 20 and a guide plate 22.



   The combine 10 is configured as a thresher and is therefore intended to harvest crops loaded with cereals or other seeds that can be threshed and to separate the grains from the stems. The stalks-the straw-are then placed on the ground in the chopped state or in their entire length, while the grains are conveyed in a collecting tank, the grain bin. It can also be envisaged that it is, in the case of the harvester, a harvester intended for other crops such as for example carrots, potatoes, beets, etc. The invention can therefore be implemented wherever grasses or stems are harvested at the same time as the products to be harvested and where the unusable parts of the plants must be distributed regularly over the soil.



   The carcass 10 has a rear wall 24 and two side walls 26 which partially surround an exit zone 18 open downwards. The exit zone 18 is crossed by a first flow 56 of materials, namely straw in the upper rear portion, and by a second flow 58 of materials, namely the bale and strands in the lower front portion.



   The shaker screens 14 transport the first flow 56 of materials from a threshing device not shown to the outlet zone and terminate before the rear wall 24 at a distance which allows the

 <Desc / Clms Page number 7>

 straw to fall freely into the treatment device or distributor 18,20.



   The cleaning device 16 is made up of several sieves, not shown, on which the materials beaten by the threshing device are separated by vibratory oscillating movements into grains and into small halves of ears which must still be beaten, while the bale, parts of ears, broken cereals and strands are blown by a blower not shown as a second stream 58 of material to the outlet zone 28 where they fall on the ground.



   In the present embodiment, the processing device 18 is materialized by a straw chopper which chops the straw and throws it on the ground. We can consider making it in a straw baler or in a straw collector instead of the straw chopper; in each of the embodiments the straw is subjected to a subsequent treatment operation in order to be able to be used for specific purposes. The device for further processing. 18 has a frame 30 and is driven by a belt drive, not shown. The frame 32 extends over the entire width of the outlet zone 28 and is rigidly mounted on the rear wall 24 and on the side walls 26.



   The distributor device 20 essentially consists of a support 34, a rotor 36 and at least two projection elements 38.



   The guide plate 22 can pivot around an axis 32 which extends between the two side walls 26 and rests essentially vertically above the support 34. The guide plate 22 can be immobilized by elements locking not shown in a position, in which it rests on the rear wall 24 and thus guides the first flow 56 of material to the distributor device 20, and in a position in which its upper edge takes place under the

 <Desc / Clms Page number 8>

 rear end zone of the shaker screens 14 and the first flow 56 of materials is oriented on the subsequent treatment device 18.



   The support 34 takes the shape of a U with two wings 40 oriented upwards and a bottom 42 which extends between them. Each wing 40 is pivotally mounted around an axis 46 on a lug 44 immobilely connected to the frame 30, so that the inclination of the distributor device 20 can be adjusted having regard to the surface of the ground. In the drawing, the possible scanning angles on either side of the vertical are referenced by -a-and-b-. Circular slots 48, crossed by a bolt 50 connected to the wing 40, are cut in the lugs 44. A wing nut (not shown) or the like can be screwed onto the threaded part of the bolt 50 which projects outwards through the tab 44, to wedge the support 34 in the desired tilting position in the angles-a-and-b-relative to the legs 44.

   A drive shaft 54 mounted on bearings 52 which drives the rotor 36 via a bevel gear also not shown, extends through the legs 44 and the wings 40 through an opening not shown. The bottom 42 extends between the two wings 40 and is intended to receive the rotor 36.



   The rotor 36 can be driven around an axis of rotation which extends in the angle range resulting from - a-and-b-. To distribute the materials from the two streams 56.58 of materials, the rotor 36 is equipped in the present embodiment with two projection elements 38 in the form of beaters on its outer surface which change due to the centrifugal force in a plane radially oriented with respect to the axis 46 when the number of revolutions per minute is sufficient. It can be seen that half of the front circular surface appearing on the left in the drawing, swept by the projection elements 38, projects into the exit zone 28, while the rear half extends between

 <Desc / Clms Page number 9>

 under the treatment device 18.

   However, the projection elements 38 extend so far forward that they can grasp and distribute the ball or equivalent blown by the cleaning device 16, i.e. they are in the area of projection of the second stream 58 of materials.



   When the rotor 36 does not rotate, the projection elements 38 are released downwards and clear the exit zone 28. Especially if the rotor 36 is tilted by the entire angle -b-, it leaves completely, with the elements of projection 38, the straw fall route.



   However, it is not compulsory to give a flexible conformation to the projection elements 38. On the contrary, rigid projection elements 38 can always be used; but it must then be possible to separate them from the rotor 36.


    

Claims (9)

REVENDICATIONS 1. Moissonneuse (10) équipée d'un dispositif répartiteur (20) pour répartir uniformément un premier flux (56) de matières qui quitte une zone de sortie (28) de la moissonneuse et d'un dispositif de nettoyage (16) qui délivre un second flux (58) de matières, le dispositif répartiteur (20) étant disposé dans une zone parcourue par les deux flux (56,58) de matières, caractérisée par une tôle de guidage (22) réglable qui peut être introduite dans un des flux (56) et amène celui-ci au dispositif répartiteur (20) ou à un dispositif de traitement (28).  CLAIMS 1. Harvester (10) equipped with a distributor device (20) for uniformly distributing a first flow (56) of material which leaves an exit zone (28) of the harvester and with a cleaning device (16) which delivers a second material flow (58), the distributing device (20) being arranged in an area traversed by the two material flows (56, 58), characterized by an adjustable guide plate (22) which can be introduced into one of the flow (56) and brings it to the distributor device (20) or to a processing device (28). 2. Moissonneuse selon la revendication 1, équipée d'un dispositif de traitement (18) pour les matières récoltées issues du premier flux (56) de matières, caractérisée en ce que la tôle de guidage (22) peut être amenée dans au moins deux positions à l'intérieur de la zone de sortie (28) de la moissonneuse (10) et en ce que le dispositif de traitement (18) et le dispositif répartiteur (20), auxquels selon le choix opéré des matières récoltées issues du premier flux de matières peuvent être acheminées dans une position respective de la tôle de guidage (22), sont voisins.  2. Harvester according to claim 1, equipped with a processing device (18) for the harvested materials from the first flow (56) of materials, characterized in that the guide plate (22) can be brought into at least two positions inside the exit zone (28) of the harvester (10) and in that the treatment device (18) and the distributor device (20), to which according to the choice made of the harvested materials from the first flow materials can be conveyed to a respective position of the guide plate (22), are adjacent. 3. Moissonneuse selon la revendication 2, caractérisée en ce que le dispositif répartiteur (20) est raccordé au dispositif de traitement (18).  3. Harvester according to claim 2, characterized in that the distributor device (20) is connected to the processing device (18). 4. Moissonneuse selon la revendication 2, caractérisée en ce que le dispositif répartiteur (20) est raccordé en étant basculable au dispositif de traitement (18).  4. Harvester according to claim 2, characterized in that the distributor device (20) is connected by being tiltable to the processing device (18). 5. Moissonneuse selon l'une ou plusieurs des revendications précédentes, caractérisée en ce que le dispositif répartiteur (20) peut être entraîné via <Desc/Clms Page number 11> le dispositif de traitement (18).  5. Harvester according to one or more of the preceding claims, characterized in that the distributor device (20) can be driven via  <Desc / Clms Page number 11>  the processing device (18). 6. Moissonneuse selon l'une ou plusieurs des revendications précédentes, caractérisée en ce que le dispositif répartiteur (20) peut être entraîné conjointement avec le dispositif de traitement (18).  6. Harvester according to one or more of the preceding claims, characterized in that the distributor device (20) can be driven together with the treatment device (18). 7. Moissonneuse selon l'une ou plusieurs des revendications précédentes, caractérisée en ce que le dispositif répartiteur (20) comporte au moins un rotor (36) qui peut tourner autour d'un axe pour l'essentiel à orientation verticale.  7. Harvester according to one or more of the preceding claims, characterized in that the distributor device (20) comprises at least one rotor (36) which can rotate about an axis essentially in a vertical orientation. 8. Moissonneuse selon la revendication 7, caractérisée en ce que plusieurs éléments de projection (38) flexibles, en particulier des palettes ou des battoirs, qui s'étendent en sens radial sont montés sur le rotor (36).  8. Harvester according to claim 7, characterized in that several flexible projection elements (38), in particular pallets or beaters, which extend in the radial direction are mounted on the rotor (36). 9. Moissonneuse selon la revendication 8, caractérisée en ce qu'une zone partielle de la surface circulaire balayée par les éléments de projection (38) s'étend en-dessous du dispositif de traitement (18).  9. Harvester according to claim 8, characterized in that a partial area of the circular surface swept by the projection elements (38) extends below the processing device (18).
BE8900785A 1988-07-23 1989-07-19 Combine equipped with a distributor device. BE1004047A5 (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
DE3825125A DE3825125A1 (en) 1988-07-23 1988-07-23 Harvesting machine with a spreading device

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE1004047A5 true BE1004047A5 (en) 1992-09-15

Family

ID=6359433

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE8900785A BE1004047A5 (en) 1988-07-23 1989-07-19 Combine equipped with a distributor device.

Country Status (3)

Country Link
BE (1) BE1004047A5 (en)
DE (1) DE3825125A1 (en)
IT (1) IT1231635B (en)

Families Citing this family (5)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE4218235A1 (en) * 1992-06-03 1993-12-09 Kloeckner Humboldt Deutz Ag Combine harvester with reaping device to direct crops into threshing unit - has distribution mechanism between rear wheels and comminuter, consisting of two reciprocating revolving wheels with ejector blades
DE19505148A1 (en) * 1995-02-16 1996-08-22 Same Spa Harvester
DE19822499A1 (en) * 1998-05-19 1999-11-25 Franz Schrattenecker Chaff spreader for a combine harvester
DE19908111C1 (en) * 1999-02-25 2000-07-27 Claas Selbstfahr Erntemasch Thresher with discharge blowers for straw chaff mixture has material outlet opening of chopper in same plane as inlet opening of discharge blower
DE10130652A1 (en) 2001-06-27 2003-01-30 Claas Selbstfahr Erntemasch Combine with throwing fan

Citations (8)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US2862717A (en) * 1955-10-18 1958-12-02 Minneapolis Moline Co Straw spreader for grain harvesters
US4292795A (en) * 1979-11-19 1981-10-06 Linn Orville J Straw and chaff chopper and spreader
GB2096453A (en) * 1981-03-04 1982-10-20 Keith Ind Inc Straw chopper and spreader assembly
DE8522904U1 (en) * 1985-08-08 1986-01-02 Biso Bitter Gmbh & Co Kg, 4520 Melle Combine harvester with attachment forage harvester
US4617942A (en) * 1985-01-24 1986-10-21 Garner David L Chaff spreading apparatus
DE3544157C1 (en) * 1985-08-20 1987-07-30 Biso Bitter Gmbh & Co Kg Combine device for distributing the chaff
US4684068A (en) * 1986-01-17 1987-08-04 Deutz-Allis Corporation Dual rotating spreaders for harvester discharge
EP0357090A2 (en) * 1988-09-02 1990-03-07 BISO Bitter GmbH. &amp; Co.KG. Combine harvester with a strain chopper

Family Cites Families (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE1079378B (en) * 1958-08-22 1960-04-07 Carl Geringhoff Maschinenfabri Straw spreader

Patent Citations (8)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US2862717A (en) * 1955-10-18 1958-12-02 Minneapolis Moline Co Straw spreader for grain harvesters
US4292795A (en) * 1979-11-19 1981-10-06 Linn Orville J Straw and chaff chopper and spreader
GB2096453A (en) * 1981-03-04 1982-10-20 Keith Ind Inc Straw chopper and spreader assembly
US4617942A (en) * 1985-01-24 1986-10-21 Garner David L Chaff spreading apparatus
DE8522904U1 (en) * 1985-08-08 1986-01-02 Biso Bitter Gmbh & Co Kg, 4520 Melle Combine harvester with attachment forage harvester
DE3544157C1 (en) * 1985-08-20 1987-07-30 Biso Bitter Gmbh & Co Kg Combine device for distributing the chaff
US4684068A (en) * 1986-01-17 1987-08-04 Deutz-Allis Corporation Dual rotating spreaders for harvester discharge
EP0357090A2 (en) * 1988-09-02 1990-03-07 BISO Bitter GmbH. &amp; Co.KG. Combine harvester with a strain chopper

Also Published As

Publication number Publication date
IT1231635B (en) 1991-12-18
IT8948170A0 (en) 1989-07-07
DE3825125A1 (en) 1990-01-25
DE3825125C2 (en) 1992-10-22

Similar Documents

Publication Publication Date Title
US4617942A (en) Chaff spreading apparatus
FR2484763A1 (en) IMPROVEMENTS TO BEATERS AND SEPARATORS OF COMBINE HARVESTERS
FR2468296A1 (en) ROTARY DRYER HARVESTER AND A METHOD USING THE MACHINE
FR2462093A1 (en) COMBINE HARVESTER
FR2708410A1 (en) Separation sieve to process the harvest of agricultural harvesters.
CH398163A (en) Rotary mower
BE1004047A5 (en) Combine equipped with a distributor device.
FR2484188A1 (en) IMPROVEMENTS ON COMBINE HARVESTERS
EP0364365A1 (en) Primary grain separating device for a cereal combine harvester
FR2460596A1 (en) CONVEYOR DEVICE FOR RECYCLING OTONS ON A COMBINE HARVESTER
FR2485324A1 (en) AGRICULTURAL MACHINE FOR HARVESTING GRAIN CORN
FR2794935A1 (en) SIEVE FOR A THESEING MACHINE, IN PARTICULAR A COMBINE HARVESTER FOR HARVESTING GRAINS
FR2512321A1 (en) AXIAL BATTLE HARVESTER
FR2500991A1 (en) PROCESS AND APPARATUS FOR FAB
FR2481057A1 (en) Combine harvester without shaker grid - has funnel shaped separating drum fed by worm conveyor in line with central tube
FR2540334A1 (en) SELF-PROPELLED COMBINE HARVESTER WITH CLEANING DEVICE
EP0067104B1 (en) Harvesting device for standing cereal crops, especially for grain harvesting
FR2638603A1 (en) CLEANING FACILITY FOR COMBINE HARVESTER AND COMBINE HARVESTERS WITH SUCH INSTALLATION
FR2505134A1 (en) COMBINE HARVESTER, ESPECIALLY FOR WET HARVESTS
BE1000852A3 (en) Cleaner plans for multiple combines.
FR2787285A3 (en) Chaff spreader for combine harvesters
FR2538999A1 (en) Device for shelling cobs of maize
FR2621777A1 (en) Harvester for green flax
EP0384832B1 (en) Combine harvester with a grain separator annexed thereto
FR2462855A1 (en) CLEANING ASSEMBLY FOR HARVESTING MACHINES

Legal Events

Date Code Title Description
RE Patent lapsed

Owner name: DEERE & CY

Effective date: 19990731