WO2009007009A1 - External fixator for angle correction on a bone, in particular on the head of the tibia - Google Patents

External fixator for angle correction on a bone, in particular on the head of the tibia Download PDF

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Publication number
WO2009007009A1
WO2009007009A1 PCT/EP2008/005157 EP2008005157W WO2009007009A1 WO 2009007009 A1 WO2009007009 A1 WO 2009007009A1 EP 2008005157 W EP2008005157 W EP 2008005157W WO 2009007009 A1 WO2009007009 A1 WO 2009007009A1
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WO
WIPO (PCT)
Prior art keywords
fixator
arm
bone
external
receiving opening
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Application number
PCT/EP2008/005157
Other languages
German (de)
French (fr)
Inventor
Rainer Baumgart
Original Assignee
Rainer Baumgart
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Publication date
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Publication of WO2009007009A1 publication Critical patent/WO2009007009A1/en

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Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B17/00Surgical instruments, devices or methods, e.g. tourniquets
    • A61B17/56Surgical instruments or methods for treatment of bones or joints; Devices specially adapted therefor
    • A61B17/58Surgical instruments or methods for treatment of bones or joints; Devices specially adapted therefor for osteosynthesis, e.g. bone plates, screws, setting implements or the like
    • A61B17/60Surgical instruments or methods for treatment of bones or joints; Devices specially adapted therefor for osteosynthesis, e.g. bone plates, screws, setting implements or the like for external osteosynthesis, e.g. distractors, contractors
    • A61B17/66Alignment, compression or distraction mechanisms
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B17/00Surgical instruments, devices or methods, e.g. tourniquets
    • A61B17/16Bone cutting, breaking or removal means other than saws, e.g. Osteoclasts; Drills or chisels for bones; Trepans
    • A61B17/1657Bone breaking devices
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B17/00Surgical instruments, devices or methods, e.g. tourniquets
    • A61B17/56Surgical instruments or methods for treatment of bones or joints; Devices specially adapted therefor
    • A61B17/58Surgical instruments or methods for treatment of bones or joints; Devices specially adapted therefor for osteosynthesis, e.g. bone plates, screws, setting implements or the like
    • A61B17/60Surgical instruments or methods for treatment of bones or joints; Devices specially adapted therefor for osteosynthesis, e.g. bone plates, screws, setting implements or the like for external osteosynthesis, e.g. distractors, contractors
    • A61B17/64Devices extending alongside the bones to be positioned
    • A61B17/6416Devices extending alongside the bones to be positioned with non-continuous, e.g. hinged, pin-clamp connecting element
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B17/00Surgical instruments, devices or methods, e.g. tourniquets
    • A61B17/56Surgical instruments or methods for treatment of bones or joints; Devices specially adapted therefor
    • A61B2017/564Methods for bone or joint treatment
    • A61B2017/565Methods for bone or joint treatment for surgical correction of axial deviation, e.g. hallux valgus or genu valgus
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B17/00Surgical instruments, devices or methods, e.g. tourniquets
    • A61B17/56Surgical instruments or methods for treatment of bones or joints; Devices specially adapted therefor
    • A61B17/58Surgical instruments or methods for treatment of bones or joints; Devices specially adapted therefor for osteosynthesis, e.g. bone plates, screws, setting implements or the like
    • A61B17/60Surgical instruments or methods for treatment of bones or joints; Devices specially adapted therefor for osteosynthesis, e.g. bone plates, screws, setting implements or the like for external osteosynthesis, e.g. distractors, contractors
    • A61B2017/606Surgical instruments or methods for treatment of bones or joints; Devices specially adapted therefor for osteosynthesis, e.g. bone plates, screws, setting implements or the like for external osteosynthesis, e.g. distractors, contractors with resilient spring element

Definitions

  • the invention relates to a fixator external for angular correction of a bone, in particular on the tibial plateau.
  • Dislocation-related or accident-related malpositions in the area of the tibial plateau (tibial head) can lead to a one-sided overload and thus to premature osteoarthritis of the knee joint.
  • An established treatment method is the correction of the leg axis with the aim to prevent damage to the overloaded cartilage or to relieve the already damaged cartilage. If the center of the malposition, as is very often the case, is located near the knee, the correction center must be selected knee-joint.
  • a common procedure is the surgical transection of the tibial plateau and stabilization with a plate after correction of the axis. While the very frequent corrections to valgus (X-leg) are less complicating, corrections for varus (O-leg) pose a significant risk of complications. The reason for this is the peroneus nerve, which, for developmental reasons, runs laterally around the head of the fibula (fibular head) before it dips into the ventral muscle group. In an acute correction in the direction of varus and stabilization with an osteosynthesis plate experiences the already tense nerve an additional acute extension, which can lead to temporary or permanent failures and thus to emotional disorders and / or loss of function (foot lifter).
  • Axis correction in both the varus and valgus directions can be achieved by closing the correction angle after a bone wedge has been removed (closed-wedge) and by opening the correction angle (open wedge).
  • a closed wedge correction the leg is slightly shorter, but the advantage is the direct bone contact, which speeds healing.
  • an open wedge correction the leg is slightly longer, at larger opening angles often spongiosa (bone softening substance) For example, be introduced from the iliac crest, so that a bony bridging results, which extends the intervention significantly.
  • the size of the correction angle must be accurately calculated in advance, as it will not be possible to perform a correction without reoperation.
  • the problems mentioned, especially the nerve complications, can be avoided when using external fixators, since the correction is slow and the nerves can also stretch slowly. If the correction speed takes place in a favorable range (about 1 mm / day), in the case of an open wedge correction, spontaneous bone formation can be expected in the opening correction angle and a bone attachment can be dispensed with.
  • Another advantage is the precisely adjustable correction, controlled under load in an X-ray stand leg recording. When using an external fixator, the correction angle can be corrected as needed without reoperation. Also, after solidification of the bone removal of the fixator without reoperation by simple, almost completely painless unscrewing the bone screws is possible.
  • the object underlying the invention is to provide an external fixator for angular correction on a bone, in particular on the tibial plateau, which has an ergonomic, space-saving fixator body and accurate, planned placement of the correction center, a continuous correction of the angular misalignment and a stable fixation the bone segments formed after transection allows.
  • an external fixator for angular correction on a bone in particular on the tibial plateau, which comprises an elongated head element, each having a receiving opening at its ends, at its one end a laterally projecting arm, which is provided with a bore end, and has at its other end a projecting on the same side as the cantilever retaining flange, an elongated shaft member having at its ends a respective receiving opening, at one end an arm which is inclined away from the shaft member so that he is at an angle of 110 ° to 160 °, preferably from 120 ° to 130 °, and the end has a bore, and between its ends on the side opposite the arm has a further retaining flange, one in the holes in the arm or arm to form a Hinged hinge insertable hinge screw having a continuous central guide channel,
  • Fasteners which are each held in clamping devices of a receiving opening and fixable on the bone side, and a distraction element, e.g. a threaded spindle, which is hinged at each end to a retaining flange.
  • a distraction element e.g. a threaded spindle
  • the external fixator in the embodiment according to the invention allows an anatomical, space-saving and angularly stable arrangement and fixation of the fastening elements, a stable fixation of the two bone segments formed by cutting, an extremely File planned placement of the correction center and a continuous correction of the angular misalignment.
  • the cantilever is arranged substantially perpendicular to the head element.
  • the head element and the shaft element may each have two auxiliary bores, each of which is advantageously arranged close to a receiving opening.
  • the head and shaft elements can be precisely aligned in advance and fixed in advance. They thus serve as alignment aids and simplify the surgical technique.
  • the auxiliary bores may be both at an acute angle of e.g. 3 ° to 10 ° to each other, whereby the distance between the fixator elements is fixed to the bone, or be arranged parallel to each other, so that only the position is fixed in the frontal plane and the distance to the bone remains variable.
  • the bore of the boom is provided with an internal thread into which a male threaded portion is screwed to the hinge screw, the thread-free portion sits in the bore of the arm to form the hinge joint.
  • Preferred fastening elements are Schanz screws with a Doppelkonusverklem- tion whose design and setting is described for example in EP 0 517 939 Al.
  • the Schanz screws preferably have a diameter of 5 to 7 mm.
  • the ratio of the lengths of head element to shaft element is 1: 1 to 1: 1.8.
  • the longitudinal extent of the head element substantially corresponds to the transverse extent of the bone, for example of the tibial plateau.
  • the shaft member is arranged substantially in the direction of the longitudinal extent of the bone.
  • Fig. 1 shows schematically in a front view an embodiment of the external fixator mounted on the head portion of a tibial bone and Fig. 2 in a view like Fig. 1 the fixator in an intermediate or end position of a
  • the external fixator shown in FIGS. 1 and 2 has as base components a head element 10, an inner shaft element 20 and a distraction element 40.
  • a substantially vertically projecting arm 11 with a bore 30 is provided at its one end.
  • the shaft member 20 has at its one end an arm 24, at the end of a bore 31 is formed.
  • the arm 24 is inclined to the shaft member 20.
  • the longitudinal axis of the shaft member 20 with A and the longitudinal axis of the arm 24 is designated B.
  • the angle ⁇ included between the axes A and B is about 125 °.
  • a hinge screw 32 In the bore 30 of the arm 11 is rotatably seated a hinge screw 32 and forms with the bore 30 a hinge joint.
  • the hinge screw 32 has an externally threaded portion which can be screwed into a formed in the bore 30 in the boom 11 internal thread end.
  • the hinge screw 32 has a head 33, for example with a polygon for receiving a screwdriver, and a central guide channel 34 for the passage of a guide wire, not shown.
  • the axis of the central guide channel 34 is the pivot axis of the hinge joint, on the one hand, for example, on the in Fig. 1 dashed lines Trennli- never X, along which the tibial bone 51 is separated from tibial bone 52 for angular correction, and on the other hand, for example, is positioned on the outer bone contour.
  • the head element 10 has at its two ends a receiving opening 12 or 13 for receiving in each case a Schanz screw 14 with a clamping device 16, for example in the embodiment according to EP 0 517 939 A1.
  • a screwdriver e.g. four depressions 19 distributed over the circumference are provided in the clamping device 16.
  • an auxiliary bore 15 is provided in the head element 10 in each case.
  • the head member 10 has at its end opposite the boom 11 a retaining flange 17 which extends in the same direction as the boom 11.
  • the retaining flange 17 has a joint 18th
  • the shank element 20 has at its arm-side end and at the opposite end in each case a receiving opening 22 or 23 for a Schanz screw 14 with a clamping device 16 (EP 0 517 939 A1). Close to each receiving opening 22 and 23, respectively, an auxiliary bore 25 is formed in the shaft member 20.
  • the shaft member 20 has between its two auxiliary holes 25 has a retaining flange 27 which is provided on the opposite side of the arm 24.
  • the retaining flange 27 has a joint 28.
  • a distraction element 40 for example in the form of a screw spindle, is connected to the joint 18 of the retaining flange 17 of the head element 10 and to the joint 28 of the retaining flange 27 of the shaft element 20, with the aid of which the distance between the joints 18 and 28 can be changed.
  • the two Schanz screws 14 positioned in the receiving openings 12 and 13, which fix the head element 10 on the tibial head, are arranged on a line parallel to the tibial articular surface.
  • the entry point should be as far as possible medially or as far as possible laterally. Since in the sagittal plane, the articular surface drops to the caudal, the Schanz screws 16 must be introduced inclined caudally. Under these two conditions, the preferred inclination of the medial Schanz screw is 10 ° laterally and caudally, while the lateral Schanz screw is preferably 10 ° medially and caudally inclined.
  • the Schanz screws 14 are preferably connected to a double-cone clamping device 16 according to EP 0 517 939 A1 with the head or shaft element.
  • the essential features of this deadlock are an optimized fixation length of the Schanz screws, which prevents turning of the Schanz screw when tightening.
  • the shaft element 20 is likewise fastened in the receiving openings 22 and 23 on the tibial shaft with the aid of two Schanz screws 14 and a clamping device 16. According to FIG. 1, the axis A of the shaft element 20 extends at the beginning of the angle correction substantially perpendicular to a longitudinal axis C of the head element 10, since the tibia head shown has no malposition.
  • the auxiliary bores 15 of the head element 10 and the auxiliary bores 25 of the shaft element 20 generally have a diameter of 2 to 3 mm. Since the tibial head 51 can be of different sizes, in practice the head elements 10 are connected to e.g. three different length dimensions advantageous to allow as far as possible outside fixation of the head member 10 with respect to the tibial head 51. Correspondingly, the shaft element 20 correspondingly has different arm lengths.
  • the tibial head 51 is shown by extending the distraction spindle 40 about the hinge joint as a fulcrum starting from the dividing line X into the position indicated by the line X 'or pivoted by the angle ⁇ .
  • Patellar patellar alignment and horizontal alignment of tibial leading edge 1. Patellar patellar alignment and horizontal alignment of tibial leading edge.
  • Tissue conserving osteotomy (dashed line X in Figure 1) to the placed guidewire (at the pivot point of the hinge joint) and control for completeness under imager and wound closure. Removal of the guide wire.

Abstract

The external fixator for angle correction on a bone has an elongate head element (10) which at each of its ends has a receiving opening (12, 13) and at one end has a laterally protruding bracket (11), provided with an end bore (30), and at its other end has a retaining flange (17) that protrudes from the same side as the bracket (11). The fixator further comprises an elongate shaft element (20) which at each of its ends has a receiving opening (22, 23) and at one end has an arm (24), inclined away from the shaft element (20) such that it encloses therewith an angle (α) of 110° to 160° and is provided with an end bore (31), and which has a further retaining flange (27) between its ends, on the side opposite from the arm (24). The fixator is also provided with a hinge screw (32) which can be inserted into the bores (30, 31) in the arm (24) and bracket (11), respectively, to form a hinge joint and which has a continuous central through-channel (34), with fastening elements (14) which are each held in clamping devices (16) of a receiving opening (12, 13; 22, 23) and can be fixed on the bone side, and with a distraction element (40) which at each of its ends is articulated (18, 28) on a retaining flange (17, 27).

Description

Fixateur externe zur Winkelkorrektur an einem Knochen, insbesondere am Tibiakopf External fixator for angle correction on a bone, especially on the tibial plateau
Die Erfindung betrifft einen Fixateur externe zur Winkelkorrektur an einem Knochen, insbesondere am Tibiakopf.The invention relates to a fixator external for angular correction of a bone, in particular on the tibial plateau.
Veranlagungsbedingte oder unfallbedingte Fehlstellungen im Bereich des Tibiakopfes (Schienbeinkopfes) können zu einer einseitigen Überlastung und damit zu vorzeitiger Arthrose des Kniegelenks führen. Ein etabliertes Behandlungsverfahren ist die Korrektur der Beinachse mit dem Ziel, einer Schädigung des überlasteten Knorpels vorzubeugen oder den bereits geschädigten Knorpel zu entlasten. Wenn das Zentrum der Fehlstellung, wie es sehr häufig der Fall ist, kniegelenksnah lokalisiert ist, muss auch das Korrekturzentrum kniegelenksnah gewählt werden.Dislocation-related or accident-related malpositions in the area of the tibial plateau (tibial head) can lead to a one-sided overload and thus to premature osteoarthritis of the knee joint. An established treatment method is the correction of the leg axis with the aim to prevent damage to the overloaded cartilage or to relieve the already damaged cartilage. If the center of the malposition, as is very often the case, is located near the knee, the correction center must be selected knee-joint.
Ein übliches Verfahren ist die operative Durchtrennung des Tibiakopfes und die Stabilisierung mit einer Platte nach Korrektur der Achse. Während die sehr häufigen Korrekturen in Richtung Valgus (X-Bein) weniger komplikationsträchtig sind, weisen Korrekturen in Richtung Varus (O-Bein) ein erhebliches Komplikationsrisiko auf. Ursache ist der Nervus peroneus, der entwicklungsgeschichtlich bedingt lateral um das Fibulaköpfchen (Wadenbeinköpfchen) herum läuft, bevor er in die ventrale Muskelgruppe eintaucht. Bei einer Akutkorrektur in Richtung Varus und Stabilisierung mit einer Osteosyntheseplatte erfährt der ohnehin schon gespannte Nerv eine zusätzliche Akutverlängerung, was zu vorübergehenden oder auch bleibenden Ausfällen und damit zu Gefühlsstörungen und/oder Funktionsverlusten (Fußheber) führen kann.A common procedure is the surgical transection of the tibial plateau and stabilization with a plate after correction of the axis. While the very frequent corrections to valgus (X-leg) are less complicating, corrections for varus (O-leg) pose a significant risk of complications. The reason for this is the peroneus nerve, which, for developmental reasons, runs laterally around the head of the fibula (fibular head) before it dips into the ventral muscle group. In an acute correction in the direction of varus and stabilization with an osteosynthesis plate experiences the already tense nerve an additional acute extension, which can lead to temporary or permanent failures and thus to emotional disorders and / or loss of function (foot lifter).
Die Achsenkorrektur sowohl in Richtung Varus als auch in Richtung Valgus kann sowohl durch Schließung des Korrekturwinkels nach Entfernung eines Knochenkeils (closed-wedge) als auch durch Öffnung des Korrekturwinkels (open wedge) erfolgen. Bei einer Closed- Wedge-Korrektur wird das Bein geringfügig kürzer, Vorteil ist aber der direkte Knochenkontakt, was eine Heilung beschleunigt. Bei einer Open-Wedge-Korrektur wird das Bein geringfügig länger, bei größeren Öffnungswinkeln muss häufig Spongiosa (Knochenweichsubstanz) z.B. aus dem Beckenkamm eingebracht werden, damit eine knöcherne Überbrückung resultiert, was den Eingriff deutlich erweitert. In beiden Fällen muss die Größe des Korrekturwinkels vorher genau berechnet werden, da Nachkorrekturen ohne erneute Operation nicht möglich sind. Ein weiterer Nachteil der Plattenosteosynthese, unabhängig ob die Korrektur in Richtung Varus oder Valgus erfolgt, ist der Bedarf, das Implantat wieder entfernen zu müssen, da nicht selten bei vorgeschädigten Kniegelenken später ein prothetischer Oberflächenersatz notwendig wird, so dass die Implantate dann im Weg sind. Eine Folgeoperation zur Metallentfernung nach der Knochenheilung ist daher die Regel.Axis correction in both the varus and valgus directions can be achieved by closing the correction angle after a bone wedge has been removed (closed-wedge) and by opening the correction angle (open wedge). In a closed wedge correction, the leg is slightly shorter, but the advantage is the direct bone contact, which speeds healing. In an open wedge correction, the leg is slightly longer, at larger opening angles often spongiosa (bone softening substance) For example, be introduced from the iliac crest, so that a bony bridging results, which extends the intervention significantly. In both cases, the size of the correction angle must be accurately calculated in advance, as it will not be possible to perform a correction without reoperation. Another disadvantage of the plate osteosynthesis, regardless of whether the correction is in the direction of varus or valgus, is the need to remove the implant again, as not often in the case of previously damaged knee joints later prosthetic resurfacing is necessary, so that the implants are then in the way. A follow-up operation for metal removal after bone healing is therefore the rule.
Die genannten Probleme, insbesondere die nervalen Komplikationen, lassen sich bei Verwendung externer Fixateure vermeiden, da die Korrektur langsam erfolgt und die Nerven sich ebenfalls langsam dehnen können. Sofern die Korrekturgeschwindigkeit in einem günstigen Bereich (ca. 1 mm/Tag) stattfindet, kann bei einer Open-Wedge-Korrektur mit spontaner Knochenneubildung in dem sich öffnenden Korrekturwinkel gerechnet und auf eine Knochenanlagerung verzichtet werden. Ein weiterer Vorteil liegt in der präzise einstellbaren Korrektur, kontrolliert unter Belastung in einer Röntgen-Standbeinaufnahme. Der Korrekturwin- kel kann bei Verwendung eines externen Fixateurs bedarfsgerecht ohne erneute Operation nachkorrigiert werden. Auch ist nach Verfestigung des Knochens die Entfernung des Fixateurs ohne erneute Operation durch einfaches, fast völlig schmerzfreies Herausdrehen der Knochenschrauben möglich.The problems mentioned, especially the nerve complications, can be avoided when using external fixators, since the correction is slow and the nerves can also stretch slowly. If the correction speed takes place in a favorable range (about 1 mm / day), in the case of an open wedge correction, spontaneous bone formation can be expected in the opening correction angle and a bone attachment can be dispensed with. Another advantage is the precisely adjustable correction, controlled under load in an X-ray stand leg recording. When using an external fixator, the correction angle can be corrected as needed without reoperation. Also, after solidification of the bone removal of the fixator without reoperation by simple, almost completely painless unscrewing the bone screws is possible.
Den genannten Vorteilen der Behandlung mit einem externen Fixateur steht eine Vielzahl hinlänglich bekannter Nachteile gegenüber. In erster Linie sind dies die Weichteilirritationen bis hin zu schweren Pininfektionen. Ein wesentlicher Grund hierfür liegt darin, dass herkömmliche Fixateure für multiple Einsatzbereiche konzipiert sind, sich nicht bedarfsgerecht positionieren lassen und keine bedarfsgerechte Relativbewegung der Komponenten für Winkelkorrekturen im Bereich des Tibiakopfes ermöglichen. Darüber hinaus besteht bei herkömmlichen Fixateuren aufgrund des voluminösen Aufbaus ein erheblicher Misskomfort, vielfach ist das Tragen von Hosen nicht möglich.The mentioned advantages of the treatment with an external fixator are faced with a multiplicity of well-known disadvantages. First and foremost, these are soft tissue irritations and severe pin infections. A key reason for this is that conventional fixators are designed for multiple applications, can not be positioned as needed and allow no need for relative movement of the components for angle corrections in the area of the tibial plateau. In addition, there is a considerable discomfort in conventional fixatives due to the voluminous structure, often wearing trousers is not possible.
Bisher ist kein externes Fixateursystem bekannt, das für Winkelkorrekturen im Bereich des Tibiakopfes optimiert ist und die genannten Nachteile vermeidet oder zumindest reduziert. Die der Erfindung zugrundeliegende Aufgabe besteht deshalb darin, einen Fixateur externe zur Winkelkorrektur an einem Knochen, insbesondere am Tibiakopf, bereitzustellen, der einen ergonomischen, platzsparenden Fixateurkörper hat und durch eine exakte, planungsgemäße Platzierung des Korrekturzentrums, eine kontinuierliche Korrektur der Winkelfehlstellung sowie eine stabile Fixierung der nach Durchtrennung gebildeten Knochensegmente ermöglicht.So far, no external fixator system is known, which is optimized for angle corrections in the region of the tibial plateau and avoids or at least reduces the disadvantages mentioned. Therefore, the object underlying the invention is to provide an external fixator for angular correction on a bone, in particular on the tibial plateau, which has an ergonomic, space-saving fixator body and accurate, planned placement of the correction center, a continuous correction of the angular misalignment and a stable fixation the bone segments formed after transection allows.
Diese Aufgabe wird durch einen Fixateur externe zur Winkelkorrektur an einem Knochen, insbesondere am Tibiakopf, gelöst, der ein längliches Kopfelement, das an seinen Enden jeweils eine Aufnahmeöffnung, an seinem einen Ende einen seitlich abstehenden Ausleger, der endseitig mit einer Bohrung versehen ist, und an seinem anderen Ende einen auf der gleichen Seite wie der Ausleger wegragenden Halteflansch aufweist, ein langgestrecktes Schaftelement, das an seinen Enden jeweils eine Aufnahmeöffnung, an seinem einen Ende einen Arm, der vom Schaftelement weg so geneigt ist, dass er mit ihm einen Winkel von 110° bis 160°, vorzugsweise von 120° bis 130°, einschließt, und der endseitig eine Bohrung hat, und zwischen seinen Enden auf der dem Arm gegenüberliegenden Seite einen weiteren Halteflansch aufweist, eine in die Bohrungen im Arm bzw. Ausleger zur Bildung eines Scharniergelenks einsetzbare Scharnierschraube, die einen durchgehenden zentralen Führungskanal aufweist,This object is achieved by an external fixator for angular correction on a bone, in particular on the tibial plateau, which comprises an elongated head element, each having a receiving opening at its ends, at its one end a laterally projecting arm, which is provided with a bore end, and has at its other end a projecting on the same side as the cantilever retaining flange, an elongated shaft member having at its ends a respective receiving opening, at one end an arm which is inclined away from the shaft member so that he is at an angle of 110 ° to 160 °, preferably from 120 ° to 130 °, and the end has a bore, and between its ends on the side opposite the arm has a further retaining flange, one in the holes in the arm or arm to form a Hinged hinge insertable hinge screw having a continuous central guide channel,
Befestigungselemente, die jeweils in Verklemmungsvorrichtungen einer Aufnahmeöffnung gehalten und knochenseitig fixierbar sind, sowie ein Distraktionselement, z.B. eine Gewindespindel, aufweist, das endseitig jeweils an einem Halteflansch angelenkt ist.Fasteners which are each held in clamping devices of a receiving opening and fixable on the bone side, and a distraction element, e.g. a threaded spindle, which is hinged at each end to a retaining flange.
Der Fixateur externe in der erfindungsgemäßen Ausgestaltung ermöglicht eine anatomiegerechte, platzsparende und winkelstabile Anordnung und Fixierung der Befestigungselemente, eine stabile Fixierung der beiden durch Durchtrennen gebildeten Knochensegmente, eine ex- akte planungsgemäße Platzierung des Korrekturzentrums und eine kontinuierliche Korrektur der Winkelfehlstellung.The external fixator in the embodiment according to the invention allows an anatomical, space-saving and angularly stable arrangement and fixation of the fastening elements, a stable fixation of the two bone segments formed by cutting, an extremely File planned placement of the correction center and a continuous correction of the angular misalignment.
Für eine räumliche Optimierung des externen Fixateurs ist der Ausleger im Wesentlichen senkrecht zu dem Kopfelement angeordnet.For a spatial optimization of the external fixator, the cantilever is arranged substantially perpendicular to the head element.
Das Kopfelement und das Schaftelement können jeweils zwei Hilfsbohrungen aufweisen, von denen jede vorteilhafterweise nahe an einer Aufnahmeöffnung angeordnet ist. Mit den Hαlfs- bohrungen lassen sich durch Einsatz von Führungsdrähten das Kopf- und Schaftelement vorab genau ausrichten und vorab fixieren. Sie dienen somit als Ausrichthilfen und vereinfachen die OP-Technik. Die Hilfsbohrungen können sowohl unter einem spitzen Winkel von z.B. 3° bis 10° zueinander angeordnet sein, womit auch der Abstand der Fixateurelemente zum Knochen fixiert wird, oder parallel zueinander angeordnet sein, so dass nur die Position in der Frontalebene fixiert wird und der Abstand zum Knochen variabel bleibt.The head element and the shaft element may each have two auxiliary bores, each of which is advantageously arranged close to a receiving opening. By using guide wires, the head and shaft elements can be precisely aligned in advance and fixed in advance. They thus serve as alignment aids and simplify the surgical technique. The auxiliary bores may be both at an acute angle of e.g. 3 ° to 10 ° to each other, whereby the distance between the fixator elements is fixed to the bone, or be arranged parallel to each other, so that only the position is fixed in the frontal plane and the distance to the bone remains variable.
Zweckmäßigerweise ist die Bohrung des Auslegers mit einem Innengewinde versehen, in das ein Außengewindeabschnitt an der Scharnierschraube einschraubbar ist, deren gewindefreier Abschnitt in der Bohrung des Arms zur Bildung des Scharniergelenks sitzt.Conveniently, the bore of the boom is provided with an internal thread into which a male threaded portion is screwed to the hinge screw, the thread-free portion sits in the bore of the arm to form the hinge joint.
Bevorzugte Befestigungselemente sind Schanzschrauben mit einer Doppelkonusverklem- mung, deren Ausgestaltung und Setzweise beispielsweise in der EP 0 517 939 Al beschrieben ist. Die Schanzschrauben haben bevorzugt einen Durchmesser von 5 bis 7 mm.Preferred fastening elements are Schanz screws with a Doppelkonusverklem- tion whose design and setting is described for example in EP 0 517 939 Al. The Schanz screws preferably have a diameter of 5 to 7 mm.
Vorteilhafterweise beträgt das Verhältnis der Längen von Kopfelement zu Schaftelement 1:1 bis 1:1,8.Advantageously, the ratio of the lengths of head element to shaft element is 1: 1 to 1: 1.8.
Als günstig hat sich ein Verhältnis der Länge von Arm zu Kopfelement von 1:1,4 bis 1:2 erwiesen.As low has a ratio of the length of arm to head element of 1: 1.4 to 1: 2 proved.
Zweckmäßigerweise bestehen alle Komponenten des Fixateurs aus Titan, was ein Optimum hinsichtlich Steifigkeit, Leichtigkeit, Festigkeit und Körperverträglichkeit darstellt. Die Längserstreckung des Kopfelements entspricht im Wesentlichen der Quererstreckung des Knochens, beispielsweise des Tibiakopfs. Das Schaftelement wird im Wesentlichen in der Richtung der Längserstreckung des Knochens angeordnet.Conveniently, all components of the fixator made of titanium, which is an optimum in terms of stiffness, lightness, strength and body compatibility. The longitudinal extent of the head element substantially corresponds to the transverse extent of the bone, for example of the tibial plateau. The shaft member is arranged substantially in the direction of the longitudinal extent of the bone.
Anhand von Zeichnungen wird eine beispielsweise Ausführungsform der Erfindung näher erläutert. Es zeigt:Reference to drawings, an example embodiment of the invention will be explained in more detail. It shows:
Fig. 1 schematisch in einer Frontalansicht eine Ausführungsform des externen Fixateurs montiert am Kopfbereich eines Schienbeinknochens und Fig. 2 in einer Ansicht wie Fig. 1 den Fixateur in einer Zwischen- bzw. Endstellung einerFig. 1 shows schematically in a front view an embodiment of the external fixator mounted on the head portion of a tibial bone and Fig. 2 in a view like Fig. 1 the fixator in an intermediate or end position of a
Winkelkorrektur.Angle correction.
Der in Fig. 1 und 2 gezeigte Fixateur externe hat als Basiskomponenten ein Kopfelement 10, e iinn Schaftelement 20 und ein Distraktionselement 40.The external fixator shown in FIGS. 1 and 2 has as base components a head element 10, an inner shaft element 20 and a distraction element 40.
An dem Kopfelement 10 ist an seinem einen Ende ein im Wesentlichen senkrecht abstehender Ausleger 11 mit einer Bohrung 30 vorgesehen.On the head element 10, a substantially vertically projecting arm 11 with a bore 30 is provided at its one end.
Das Schaftelement 20 hat an seinem einen Ende einen Arm 24, an dessen Ende eine Bohrung 31 ausgebildet ist. Der Arm 24 ist zu dem Schaftelement 20 geneigt. In Fig. 1 ist die Längsachse des Schaftelements 20 mit A und die Längsachse des Arms 24 mit B bezeichnet. Bei der gezeigten Ausführungsform beträgt der zwischen den Achsen A und B eingeschlossene Winkel α etwa 125°.The shaft member 20 has at its one end an arm 24, at the end of a bore 31 is formed. The arm 24 is inclined to the shaft member 20. In Fig. 1, the longitudinal axis of the shaft member 20 with A and the longitudinal axis of the arm 24 is designated B. In the embodiment shown, the angle α included between the axes A and B is about 125 °.
In der Bohrung 30 des Auslegers 11 sitzt drehbar eine Scharnierschraube 32 und bildet mit der Bohrung 30 ein Scharniergelenk. Die Scharnierschraube 32 hat endseitig einen Außengewindeabschnitt, der in ein in der Bohrung 30 im Ausleger 11 ausgebildetes Innengewinde einschraubbar ist.In the bore 30 of the arm 11 is rotatably seated a hinge screw 32 and forms with the bore 30 a hinge joint. The hinge screw 32 has an externally threaded portion which can be screwed into a formed in the bore 30 in the boom 11 internal thread end.
Die Scharnierschraube 32 hat einen Kopf 33, z.B. mit einem Mehrkant zur Aufnahme eines Schraubendrehers, und einen zentralen Führungskanal 34 für den Durchgang eines nicht gezeigten Führungsdrahtes. Die Achse des zentralen Führungskanals 34 ist die Schwenkachse des Scharniergelenks, die einerseits z.B. auf der in Fig. 1 gestrichelt eingezeichneten Trennli- nie X, längs derer für die Winkelkorrektur der Schienbeinkopf 51 vom Schienbeinknochen 52 getrennt ist, und andererseits z.B. auf die äußere Knochenkontur positioniert wird.The hinge screw 32 has a head 33, for example with a polygon for receiving a screwdriver, and a central guide channel 34 for the passage of a guide wire, not shown. The axis of the central guide channel 34 is the pivot axis of the hinge joint, on the one hand, for example, on the in Fig. 1 dashed lines Trennli- never X, along which the tibial bone 51 is separated from tibial bone 52 for angular correction, and on the other hand, for example, is positioned on the outer bone contour.
Das Kopfelement 10 hat an seinen beiden Enden eine Aufnahmeöffnung 12 bzw. 13 für die Aufnahme von jeweils einer Schanzschraube 14 mit einer Verklemmungsvorrichtung 16 , beispielsweise in der Ausgestaltung nach der EP 0 517 939 Al. Zur Aufnahme eines Schraubendrehers können z.B. vier Senkungen 19 über den Umfang verteilt in der Verklemmungsvorrichtung 16 vorgesehen werden. Nahe an jeder Aufnahmeöffnung 12 bzw. 13 ist in dem Kopfelement 10 jeweils eine Hilfsbohrung 15 vorgesehen. Das Kopfelement 10 hat an seinem dem Ausleger 11 gegenüberliegenden Ende einen Halteflansch 17, der sich in die gleiche Richtung wie der Ausleger 11 erstreckt. Der Halteflansch 17 hat ein Gelenk 18.The head element 10 has at its two ends a receiving opening 12 or 13 for receiving in each case a Schanz screw 14 with a clamping device 16, for example in the embodiment according to EP 0 517 939 A1. For receiving a screwdriver, e.g. four depressions 19 distributed over the circumference are provided in the clamping device 16. Close to each receiving opening 12 or 13, an auxiliary bore 15 is provided in the head element 10 in each case. The head member 10 has at its end opposite the boom 11 a retaining flange 17 which extends in the same direction as the boom 11. The retaining flange 17 has a joint 18th
Das Schaftelement 20 hat an seinem armseitigen Ende und an dem diesem gegenüberliegenden Ende jeweils eine Aufnahmeöffnung 22 bzw. 23 für eine Schanzschraube 14 mit einer Verklemmungsvorrichtung 16 (EP 0 517 939 Al). Nahe an jeder Aufnahmeöffnung 22 bzw. 23 ist in dem Schaftelement 20 jeweils eine Hilfsbohrung 25 ausgebildet.The shank element 20 has at its arm-side end and at the opposite end in each case a receiving opening 22 or 23 for a Schanz screw 14 with a clamping device 16 (EP 0 517 939 A1). Close to each receiving opening 22 and 23, respectively, an auxiliary bore 25 is formed in the shaft member 20.
Das Schaftelement 20 hat zwischen seinen beiden Hilfsbohrungen 25 einen Halteflansch 27, der auf der dem Arm 24 gegenüberliegenden Seitenfläche vorgesehen ist. Der Halteflansch 27 hat ein Gelenk 28.The shaft member 20 has between its two auxiliary holes 25 has a retaining flange 27 which is provided on the opposite side of the arm 24. The retaining flange 27 has a joint 28.
Mit dem Gelenk 18 des Halteflansches 17 des Kopfelements 10 und mit dem Gelenk 28 des Halteflansches 27 des Schaftelements 20 ist ein Distraktionselement 40, beispielsweise in Form einer Schraubenspindel, verbunden, mit deren Hilfe sich der Abstand zwischen den Gelenken 18 und 28 ändern lässt.A distraction element 40, for example in the form of a screw spindle, is connected to the joint 18 of the retaining flange 17 of the head element 10 and to the joint 28 of the retaining flange 27 of the shaft element 20, with the aid of which the distance between the joints 18 and 28 can be changed.
Wie in Fig. 1 zu sehen ist, sind die beiden in den Aufnahmeöffnungen 12 und 13 positionierten Schanzschrauben 14, die das Kopfelement 10 am Schienbeinkopf festlegen, auf einer Linie parallel zur tibialen Gelenkfläche angeordnet. Der Eintrittspunkt soll möglichst weit medial bzw. möglichst weit lateral liegen. Da in der Sagittalebene die Gelenkfläche nach kaudal abfällt, müssen die Schanzschrauben 16 nach kaudal geneigt eingebracht werden. Unter diesen beiden Voraussetzungen beträgt die bevorzugte Neigung der medialen Schanzschraube 10° nach lateral und kaudal, während die laterale Schanzschraube bevorzugt 10° nach medial und kaudal geneigt ist. Die Schanzschrauben 14 sind vorzugsweise mit einer Doppelkonus- Verklemmungsvorrichtung 16 nach der EP 0 517 939 Al mit dem Kopf- bzw. Schaftelement verbunden. Die wesentlichen Eigenschaften dieser Verklemmung sind eine optimierte Fixierungslänge der Schanzschrauben, die ein Mitdrehen der Schanzschraube beim Anziehen verhindert.As can be seen in Fig. 1, the two Schanz screws 14 positioned in the receiving openings 12 and 13, which fix the head element 10 on the tibial head, are arranged on a line parallel to the tibial articular surface. The entry point should be as far as possible medially or as far as possible laterally. Since in the sagittal plane, the articular surface drops to the caudal, the Schanz screws 16 must be introduced inclined caudally. Under these two conditions, the preferred inclination of the medial Schanz screw is 10 ° laterally and caudally, while the lateral Schanz screw is preferably 10 ° medially and caudally inclined. The Schanz screws 14 are preferably connected to a double-cone clamping device 16 according to EP 0 517 939 A1 with the head or shaft element. The essential features of this deadlock are an optimized fixation length of the Schanz screws, which prevents turning of the Schanz screw when tightening.
Das Schaftelement 20 wird ebenfalls mit Hilfe von zwei Schanzschrauben 14 und einer Ver- klemmungs Vorrichtung 16 in den Aufnahmeöffnungen 22 und 23 am Schienbeinschaft festgelegt. Gemäß Fig. 1 verläuft die Achse A des Schaftelements 20 zu Beginn der Winkelkorrektur im Wesentlichen senkrecht zu einer Längsachse C des Kopfelements 10, da der gezeigte Tibiakopf keine Fehlstellung aufweist.The shaft element 20 is likewise fastened in the receiving openings 22 and 23 on the tibial shaft with the aid of two Schanz screws 14 and a clamping device 16. According to FIG. 1, the axis A of the shaft element 20 extends at the beginning of the angle correction substantially perpendicular to a longitudinal axis C of the head element 10, since the tibia head shown has no malposition.
Die Hilfsbohrungen 15 des Kopfelements 10 und die Hilfsbohrungen 25 des Schaftelements 20 haben in der Regel einen Durchmesser von 2 bis 3 mm. Da der Schienbeinkopf 51 verschieden groß ausgebildet sein kann, sind in der Praxis die Kopfelemente 10 mit z.B. drei verschiedenen Längenabmessungen vorteilhaft, um eine möglichst weit außen liegende Fixierung des Kopfelements 10 bezüglich des Schienbeinkopfes 51 zu ermöglichen. Hierzu korrespondierend weist das Schaftelement 20 entsprechend unterschiedliche Armlängen auf.The auxiliary bores 15 of the head element 10 and the auxiliary bores 25 of the shaft element 20 generally have a diameter of 2 to 3 mm. Since the tibial head 51 can be of different sizes, in practice the head elements 10 are connected to e.g. three different length dimensions advantageous to allow as far as possible outside fixation of the head member 10 with respect to the tibial head 51. Correspondingly, the shaft element 20 correspondingly has different arm lengths.
In Fig. 2 ist der Schienbeinkopf 51 durch Verlängern der Distraktionsspindel 40 um das Schamiergelenk als Drehpunkt ausgehend von der Trennlinie X in die durch die Linie X' gekennzeichnete Lage bzw. um den Winkel ß verschwenkt gezeigt.In Fig. 2, the tibial head 51 is shown by extending the distraction spindle 40 about the hinge joint as a fulcrum starting from the dividing line X into the position indicated by the line X 'or pivoted by the angle β.
Die Operation zum Einsetzen des erfindungsgemäßen Fixateurs externe verläuft wie folgt:The operation for inserting the external fixator according to the invention proceeds as follows:
1. Ventrale Ausrichtung der Kniescheibe und horizontale Ausrichtung der Tibiavorder- kante.1. Patellar patellar alignment and horizontal alignment of tibial leading edge.
2. Lotrechte Einbringung eines Führungsdrahts mit einem Durchmesser von 3 mm etwa 20 mm bis 30 mm unterhalb des Kniegelenkspalts je nach Planung und randständig in den Knochen medial oder lateral je nach Korrekturvorgabe.2. Vertical insertion of a guide wire with a diameter of 3 mm about 20 mm to 30 mm below the knee joint gap depending on the planning and marginally in the bone medial or lateral depending on the correction specification.
3. Auswahl eines passenden Fixateurs, so dass das Kopfelement 10 weder medial noch lateral den Knochen überragt, und Aufstecken auf den Führungsdraht durch den Führungskanal 34 hindurch. 4. Ausrichten des Kopfelements 10 parallel zum Kniegelenk und Fixierung mit einem oder zwei Führungsdrähten durch die Hilfsbohrungen 15 hindurch.3. Selection of a suitable fixator so that the head element 10 projects beyond the bone, neither medially nor laterally, and is pushed onto the guide wire through the guide channel 34. 4. Aligning the head element 10 parallel to the knee joint and fixation with one or two guidewires through the auxiliary holes 15 therethrough.
5. Ausrichten des Schaftelements 20 parallel zum Tibiaschaft 52 und Fixieren mit einem oder zwei Führungsdrähten durch die Hilfsbohrungen 25 hindurch.5. Aligning the shaft member 20 parallel to the tibial shaft 52 and fixing with one or two guidewires through the auxiliary holes 25 therethrough.
6. Einschrauben von Bohrhülsen in die Verklemmungsvorrichtung des Kopf- und Schaftelements gemäß EP 0 517 939 Al.6. Screwing of drill sleeves into the clamping device of the head and shaft element according to EP 0 517 939 A1.
7. Eindrehen von selbstschneidenden Schanzschrauben 14 direkt ohne Vorbohren in den Tibiakopf 51. Die Schanzschrauben 14 überragen dabei die dorsale Kortikalis im lateralen Strahlengang um nicht mehr als 2 mm.7. Screwing self-tapping Schanz screws 14 directly without pre-drilling into the tibial plateau 51. The Schanz screws 14 project beyond the dorsal cortex in the lateral beam path by no more than 2 mm.
8. Ausführen von parallelen Bohrungen durch die Bohrhülsen im diaphysären Schaftbereich und Einschrauben von selbstschneidenden Schanzschrauben 14.8. Make parallel holes through the drill sleeves in the diaphyseal shaft area and screw in self-tapping Schanz screws 14th
9. Entfernen der Scharnierschraube 33 und Abziehen des Schaftelements 20 von den beiden parallelen Schanzschrauben 14 in dem Schaft 52 nach ventral.9. Removing the hinge screw 33 and pulling the shaft member 20 of the two parallel Schanz screws 14 in the shaft 52 to ventral.
10. Gewebeschonende Osteotomie (gestrichelte Linie X in Fig. 1) bis zu dem platzierten Führungsdraht (im Schwenkpunkt des Scharniergelenks) und Kontrolle auf Vollständigkeit unter Bildwandler und Wundverschluss. Entfernung des Führungsdrahtes.10. Tissue conserving osteotomy (dashed line X in Figure 1) to the placed guidewire (at the pivot point of the hinge joint) and control for completeness under imager and wound closure. Removal of the guide wire.
11. Aufsetzen des Schaftelements 20 und erneutes Eindrehen der Scharnierschraube 32.11. Placing the shaft member 20 and re-screwing the hinge screw 32nd
12. Kürzen der Schanzschrauben 14 und Fixieren mit den Verklemmungsvorrichtungen 16.12. Shortening the Schanz screws 14 and fixing with the Verklemmungsvorrichtungen 16th
13. Anbringen der Distraktionsspindel 40.13. Attach Distraction Spindle 40.
14. Ausführen einer kontinuierlichen postoperativen Winkelkorrektur mit der Distraktionsspindel 40, wobei die Endkorrektur in Fig. 2 in der Ansicht von ventral gezeigt ist und der Fixateur externe an einem rechten Tibiakopf 51 zur Valgisierung der Achse des Tibiaschafts 52 mit dem medialen Öffnungswinkel ß eingesetzt ist. 14. Performing a continuous postoperative angle correction with the distraction spindle 40, wherein the end correction is shown in ventral view in FIG. 2 and the external fixator is inserted on a right tibial plateau 51 for valgization of the axis of the tibial shaft 52 with the medial opening angle β.

Claims

PATENTANSPRÜCHE
1. Fixateur externe zur Winkelkorrektur an einem Knochen mit einem länglichen Kopfelement (10), das an seinen Enden jeweils eine Aufnahmeöffnung (12, 13), an seinem einen Ende einen seitlich abstehenden Ausleger (11), der endseitig mit einer Bohrung (30) versehen ist, und an seinem anderen Ende einen auf der gleichen Seite wie der Ausleger (11) wegragenden Halteflansch (17) aufweist, mit einem langgestreckten Schaftelement (20), das an seinen Enden jeweils eine Aufnahmeöffnung (22, 23), an seinem einen Ende einen Arm (24), der vom Schaftelement (20) weg so geneigt ist, dass er mit ihm einen Winkel (α) von 110° bis 160° einschließt, und der endseitig eine Bohrung (31) hat, und zwischen seinen Enden auf der dem Arm (24) gegenüberliegenden Seite einen weiteren Halteflansch (27) aufweist, mit einer in die Bohrungen (30, 31) im Arm (24) bzw. Ausleger (11) zur Bildung eines Scharniergelenks einsetzbaren Scharnierschraube (32), die einen durchgehenden zentralen Führungskanal (34) aufweist, mit Befestigungselementen (14), die jeweils in Verklemmungsvorrichtungen (16) einer Aufnahmeöffnung (12, 13; 22, 23) gehalten und knochenseitig fixierbar sind, sowie mit einem Distraktionselement (40), das endseitig jeweils an einem Halteflansch (17, 27) angelenkt (18, 28) ist.An external fixator for angular correction on a bone with an elongate head element (10) having at its ends a respective receiving opening (12, 13), at one end a laterally projecting arm (11), the end with a bore (30) is provided, and at its other end on the same side as the cantilever (11) projecting retaining flange (17), with an elongate shaft member (20) at its ends in each case a receiving opening (22, 23), at its one End having an arm (24) inclined away from the shaft member (20) so as to enclose therewith an angle (α) of 110 ° to 160 ° and having a bore (31) at its end, and between its ends the arm (24) opposite side has a further retaining flange (27), with a in the bores (30, 31) in the arm (24) or boom (11) for forming a hinge joint usable hinge screw (32) having a continuous central guide channel (34) has, with fastening elements (14), each in Verklemmungsvorrichtungen (16) of a receiving opening (12, 13; 22, 23) are held and can be fixed on the bone side, as well as with a distraction element (40) which is articulated at each end to a retaining flange (17, 27) (18, 28).
2. Fixateur externe nach Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, dass der Ausleger (11) im Wesentlichen senkrecht zu dem Kopfelement (10) angeordnet ist. 2. fixator external according to claim 1, characterized in that the arm (11) is arranged substantially perpendicular to the head element (10).
3. Fixateur externe nach Anspruch 1 oder 2, dadurch gekennzeichnet, dass das Kopfelement (10) und das Schaftelement (20) jeweils zwei Hilfsbohrungen (15, 25) aufweisen, von denen jede nahe an einer Aufnahmeöffnung (12, 13; 22, 23) angeordnet ist.3. external fixator according to claim 1 or 2, characterized in that the head element (10) and the shaft element (20) each have two auxiliary bores (15, 25), each of which close to a receiving opening (12, 13; 22, 23 ) is arranged.
4. Fixateur externe nach einem der vorhergehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass die Hilfsbohrungen parallel zueinander oder unter einem spitzen Winkel von 3° bis 10° zueinander angeordnet sind.4. fixator external according to one of the preceding claims, characterized in that the auxiliary bores are arranged parallel to each other or at an acute angle of 3 ° to 10 ° to each other.
5. Fixateur externe nach einem der vorhergehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass die Bohrung (31) im Ausleger (11) mit einem Innengewinde versehen ist, in das ein Außengewindeabschnitt an der Scharnierschraube (32) einschraubbar ist, deren gewindefreier Abschnitt in der Bohrung (30) im Arm (24) zur Bildung des Scharniergelenks sitzt.5. fixator external according to one of the preceding claims, characterized in that the bore (31) in the arm (11) is provided with an internal thread into which a male threaded portion on the hinge screw (32) is screwed, the thread-free portion in the bore ( 30) in the arm (24) to form the hinge joint sits.
6. Fixateur externe nach einem der vorhergehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass der von Arm (24) und Schaftelement (20) eingeschlossene Winkel (α) 120° bis 130° beträgt.6. fixator external according to one of the preceding claims, characterized in that the arm (24) and shaft member (20) enclosed angle (α) is 120 ° to 130 °.
7. Fixateur externe nach einem der vorhergehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass die Befestigungselemente Schanzschrauben (14) mit Verklemmungsvorrichtun- gen (16) sind.7. fixator external according to one of the preceding claims, characterized in that the fastening elements Schanz screws (14) with Verklemmungsvorrichtun- conditions (16).
8. Fixateur externe nach Anspruch 7, dadurch gekennzeichnet, dass die Verklemmungs- vorrichtung (16) eine Doppelkonusverklemmung für die Befestigungselemente aufweist.8. fixator external according to claim 7, characterized in that the Verklemmungs- device (16) has a Doppelkonusverklemmung for the fasteners.
9. Fixateur externe nach einem der vorhergehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass das Verhältnis der Längen von Kopfelement (10) zu Schaftelement (20) 1:1 bis 1:1,8 beträgt.9. fixator external according to one of the preceding claims, characterized in that the ratio of the lengths of the head element (10) to shaft member (20) is 1: 1 to 1: 1.8.
10. Fixateur externe nach einem der vorhergehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass das Verhältnis der Länge von Arm (24) zu Kopfelement (10) 1:1,4 bis 1:2 beträgt. 10. External fixator according to one of the preceding claims, characterized in that the ratio of the length of the arm (24) to head element (10) is 1: 1.4 to 1: 2.
11. Fixateur externe nach einem der vorhergehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass seine Komponenten aus Titan bestehen.11. Fixator external according to one of the preceding claims, characterized in that its components consist of titanium.
12. Fixateur externe nach einem der vorhergehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass das Distraktionselement (40) eine Gewindespindel ist. 12. fixator external according to one of the preceding claims, characterized in that the distraction element (40) is a threaded spindle.
PCT/EP2008/005157 2007-07-11 2008-06-25 External fixator for angle correction on a bone, in particular on the head of the tibia WO2009007009A1 (en)

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Citations (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP1136041A2 (en) * 2000-03-14 2001-09-26 Amei Technologies Inc. Improved high tibial osteotomy method and apparatus

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Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0517939A1 (en) 1991-06-12 1992-12-16 Fehling Mediprodukt Gmbh Medical fixation device

Patent Citations (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP1136041A2 (en) * 2000-03-14 2001-09-26 Amei Technologies Inc. Improved high tibial osteotomy method and apparatus

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