WO2006027260A1 - Use of a gene modification in the gene of the human cdca3 protein in medical diagnosis and therapy - Google Patents

Use of a gene modification in the gene of the human cdca3 protein in medical diagnosis and therapy Download PDF

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Publication number
WO2006027260A1
WO2006027260A1 PCT/EP2005/009716 EP2005009716W WO2006027260A1 WO 2006027260 A1 WO2006027260 A1 WO 2006027260A1 EP 2005009716 W EP2005009716 W EP 2005009716W WO 2006027260 A1 WO2006027260 A1 WO 2006027260A1
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Prior art keywords
gene
polymorphism
cdca3
protein
disease
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PCT/EP2005/009716
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German (de)
French (fr)
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Dieter Rosskopf
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Universität Duisburg-Essen
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    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C12BIOCHEMISTRY; BEER; SPIRITS; WINE; VINEGAR; MICROBIOLOGY; ENZYMOLOGY; MUTATION OR GENETIC ENGINEERING
    • C12QMEASURING OR TESTING PROCESSES INVOLVING ENZYMES, NUCLEIC ACIDS OR MICROORGANISMS; COMPOSITIONS OR TEST PAPERS THEREFOR; PROCESSES OF PREPARING SUCH COMPOSITIONS; CONDITION-RESPONSIVE CONTROL IN MICROBIOLOGICAL OR ENZYMOLOGICAL PROCESSES
    • C12Q1/00Measuring or testing processes involving enzymes, nucleic acids or microorganisms; Compositions therefor; Processes of preparing such compositions
    • C12Q1/68Measuring or testing processes involving enzymes, nucleic acids or microorganisms; Compositions therefor; Processes of preparing such compositions involving nucleic acids
    • C12Q1/6844Nucleic acid amplification reactions
    • C12Q1/686Polymerase chain reaction [PCR]

Definitions

  • the present invention relates to the use of a gene modification or a nucleolide sequence change (base sequence change), in particular a polymorphism, in the gene of the human cell division cycle-associated protein 3 ⁇ cell division cycle associated protein 3; CDCA3 protein), in particular the use of a gene modification or a nucleolide sequence change in the promoter region of the CDC A3 gene, for diagnosis and therapy, for the prediction of disease risks, courses of disease and / or for the prediction of the response of medicaments.
  • base sequence change in particular a polymorphism
  • the present invention allows statements on the optimal dosage of drugs and for the prediction of side effects of drugs.
  • the invention also makes it possible to find further gene modifications in the gene of CDCA3 and the mono- and polygenetic haplo-type analysis for the provision of methods for the diagnosis of disease risks, disease progression and the response to drugs.
  • the object of the present invention is, on the one hand, to make it possible to predict which patients are at high risk of being affected by diseases, in particular cardiovascular diseases such as cardiac arrhythmias or strokes, in particular ischemic stroke attacks, and on the other hand Moreover, the inherent principle of predicting the course and risk of disease in other diseases can be used. In addition to diseases from the cardiovascular area, all diseases in question whose formation, expression and course of a controlled or unregulated cell growth are decisive. dend, in particular diseases from the oncological, immunological and inflammatory spectrum. Based on the risk prediction possible in the context of the present invention and the understanding of the fundamental pathogenetic mechanisms, suitable patients or test persons for corresponding drug studies can be selected in order to make drug development more efficient and safer under a pharmacogenetic approach. In addition, the invention is suitable for the improved allocation of therapeutic resources.
  • the present invention is thus - according to a first aspect of the present invention - the use of a gene modification, in particular a polymorphism, in the located on chromosome 12 gene of the human cell division cycle-associated protein 3 (CDCA3 protein) for the diagnosis of diseases and / or to determine the risk of contracting a disease, and / or to predict individual drug effects and / or side effects according to claim 1.
  • a gene modification in particular a polymorphism
  • CDA3 protein human cell division cycle-associated protein 3
  • the subject matter of the invention is, inter alia, the use of a gene modification, in particular a polymorphism, in the gene of the human cell division cycle-associated protein 3 (CDC A3 protein) located on chromosome 12 for the production of a diagnostic agent for the diagnosis of diseases and / or for determining the risk of contracting a disease and / or for predicting individual drug effects and / or side effects according to claim 17.
  • a gene modification in particular a polymorphism
  • Another object of the present invention is - according to a second aspect of the present invention - a method for determining the risk of subjects to contract a disease and / or for the prediction of individual drug effects and / or -nebenwirkun ⁇ gene according to claim 13.
  • Other Advantageous embodiments of the method according to the invention which are advantageous according to the invention are the subject of the dependent method claims. - A -
  • the present invention is - according to a third aspect of the present invention - defined in claim 18 neducleotide nucleotide sequence, in particular in the chromosome 12 jui ⁇ s jewe gene of the human cell division cycle-associated protein 3 (CDC A3 - protein) and / or its promoter, which is characterized by a gene change, in particular a polymorphism, as defined in detail below.
  • the present invention is intended in particular to enable the detection of a genetic polymorphism with standard genetic-diagnostic methods for medical-diagnostic and pharmacogenetic purposes as well as for purposes of therapy.
  • the present invention relates on the one hand to the definition of the genetic modification per se, on the other hand to the description of the associated biological principle and finally to its successful application in investigations on humans.
  • the present invention relates in particular to a method for diagnosis (ie more precisely the use of the aforementioned gene change for the diagnosis) or determination of the risk, the course and the expression of diseases as well as for the prediction of desired and undesired drug effects by gene analysis of the Cell growth ceremoniese ⁇ generating genes, in particular by gene analysis of the CDCA3 protein codie ⁇ gene gene.
  • the corresponding gene is synonymously named TOME-I (Trigger of Mitotlc Entry) or gene C-8 and is well known in the art.
  • the active complex of cyclin-dependent kinase 1 (cdk ⁇ ) and cyclin acts as a checkpoint for entry into the nucleus
  • anaphase-promoting complex APC mediates the polyubiquitinylation of proteins, which then undergo proteolytic degradation.
  • the target proteins of the APC also include CDCA3 ( Figures 2, 8 and 9). This shows that the end of the mitosis phase is due to the decrease in the cellular content of CDCA3. In the absence of the CDCA3 / s ⁇ p / complex, weel can again contribute to the inhibition of cdkl. Thus, the cellular level of CDCA3 is decisively involved in the regulation of entry and end of the cellular mitosis phase.
  • CDCA3 the amount of CDCA3 in the cell is crucial for the beginning and end of the mitosis phase.
  • the CDCA3 gene is found on the short arm of chromosome 12 and has 6 exons (Fig. 1). Like the transcription of all genes, that of CDCA3 is also controlled by a promoter. Changes in the promoter activity influence the transcription rate of the CDCA3 gene and thus the amount of protein - in equilibrium from synthesis and degradation - from the beginning to the end of the mitosis phase.
  • the invention thus also relates to a gene or nucleotide sequence change or a polymorphism in the CDCA3 gene, in particular in its promoter region, which influences the transcription rate of the CDC A3 protein.
  • a schematic representation of the CDC A3 gene is shown in Fig. 1 to entneh ⁇ men.
  • this gene modification in the CDCA3 gene is suitable for the diagnosis of diseases. It is characterized in that the gene or nucleotide sequence of the human CDCA3 gene, in particular of the promoter of the human CDCA3 gene (CDCA3 promoter), of Proban ⁇ the gekenn in sequence listing 1 (Fig. 10) by arrow marking gekenn ⁇ compared position with the reference sequence of human chromosome 12 compares and in the event that at this position a thymidine (T) instead of an adenine (A) is present assigns the subject an increased risk of disease or an altered response to drugs. Sequence Listing 1 (FIG.
  • the CDC A3 gene is read in the reverse direction with respect to the orientation of chromosome 12, so that the complementary strand is read relative to the orientation of chromosome 12.
  • the CDCA3 gene thus has an opposite orientation to chromosome 12. Consequently, the invention is characterized-in other words-by the fact that the gene or nucleotide sequence of the human CDCA3 gene, in particular the promoter of the human CDCA3 gene (CDCA3 promoter), of probands of the type shown in Sequence Listing 2 (FIG. Fig.
  • the subjects are assigned an increased risk of disease or an altered response to drugs, if in the gene or nucleotide sequence of the CDCA3 gene in orientation of the CDCA3 gene at position -776, based on the start codon (ATG) , an adenine (A) instead of a thymidine (T) (Sequence Listing 3 according to Fig. 12 and Fig. 5).
  • Base position -776, relative to the start codon (ATG), according to sequence protocol 3 (FIG. 12) corresponds or is equivalent to the appended so-called SEQUENCE LISTING, there in the represented SEQ. ID. No. 3 with the position or base position 347.
  • Sequence Listing 4 (FIG.
  • sequence listing 4 shows the complete CDCA3 gene in the chromosomal orientation, wherein the promoter region is shown in italics after prediction; the representation of sequence listing 4 according to FIG. 13 corresponds or is equivalent to the enclosed so-called SEQUENCE LISTING, there with the represented SEQ. ID. No. 4, where the previously described polymorphism at position or base position 3155 is localized.
  • Sequence Listing 5 shows the complementary sequence towards the CDCA3 gene; the representation of sequence listing 5 according to FIG. 14 corresponds or is equivalent to the appended so-called SEQUENCE LISTING, there with the represented SEQ. ID. No. 5, where the polymorphism in question is localized at position or base position 847.
  • sequence protocols 1 to 3 (FIGS. 10 to 12); these sequence protocols 1 to 3 according to FIGS. 10 to 12 correspond to the alternative, synonymous representations according to the attached so-called SEQUENCE LISTING, there SEQ. ID. Nos. 1 to 3.
  • the base exchange affects the consensus sequence of the binding site of transcription factors, in particular as shown in FIG.
  • variant A adenine instead of thymidine
  • the binding of the transcription factors CdxA and CF2-II are omitted ( Figure 6).
  • Figure 6 the transcription rate of CDCA3 cDNA molecules is significantly influenced.
  • Figure 7 shows how, depending on the genotype, the amount of transcript of CDCA3 in human lymphoblasts behaves.
  • Human B-lymphoblasts from healthy Caucasian donors served as starting cells. Detection was carried out by quantitative RT-PCR using specific oligonucleotide primers using standard methods known to the person skilled in the art. dard vide. These results indicate that depending on the genotype, the amount of CDCA3 transcript varies.
  • the Applicant has now surprisingly been able to show that the genotypic formation of the CDC A3 protein-encoding gene makes it possible to draw conclusions about the risk of developing diseases, in particular ischemic diseases, such as ischemic stroke, and other cardiovascular diseases.
  • Cellular growth processes play an important role in the genesis, progression, severity and risk of many diseases.
  • cellular proliferation is a crucial target for many drugs and other therapies that aim to either stimulate or inhibit cell growth.
  • diseases and their specific therapies are, inter alia, cardiovascular diseases, immunological diseases, diseases in which inflammatory processes play an important role, diseases in which regeneration processes are involved, and oncological diseases
  • the function of a disease-modifying gene or, with regard to therapy and pharmacogenetic implications the function of a therapy-controlling gene is gene modification.
  • arteriosclerosis arteriosclerosis, wall thickening and changes of blood vessels, cardiac hypertrophy, cardiac insufficiency, arterial hypertension, stroke, especially ischemic stroke, heart remodeling processes, cardiac arrhythmias, atrial fibrillation, cardiovascular disorders ⁇ illnesses;
  • Metabolic disorders such as obesity and its consequences, in particular diabetes mellitus, insulin resistance, dyslipidemia, hyperuricemia and gout;
  • - Immune diseases such. Rheumatoid arthritis, autoimmune diseases, transplant rejection, excessive transfusion reactions as well as the specific and nonspecific defensibility against a variety of pathogens, such as viruses, bacteria, fungi and protozoa;
  • - Diseases in the formation and expression of inflammatory processes play an important role, including Wundheilungs ⁇ processes, fracture healing, pathogen-related inflammation, and the healing of various lesions in the human organism, eg. After myocardial infarction or after stroke; - Diseases where remodeling and remodeling processQ play an important role. Osteoporosis, myocardial hypertrophy, changes in the wall of blood vessels, the regeneration of parenchymatous organs (eg, the liver), but also remodeling in the brain, eg. As after lesions, or in the context of physiological see conversion and the formation of new synaptic connections.
  • a further use according to the invention of the gene modification is the prediction of response rates, dosage guidelines and side effects of medicaments which are used for the abovementioned disorders.
  • the invention is suitable for predicting the effects of medicaments on medicaments whose therapeutic objectives, effects or undesired effects are an influence on cell proliferation and cellular remodeling and remodeling freezes. Examples which may be mentioned include: steroid hormones, their pharmaceutical derivatives and blockers and modulators of the signaling pathways influenced by them;
  • cytostatics - Medicines that influence the remodeling of cardiovascular systems sen, such. ACE inhibitors, ATI blockers, ⁇ -blockers, C ⁇ antagonists, antiarrhythmics, diuretics;
  • - Medicines for the treatment of inflammatory processes such.
  • body material is taken from a subject and DNA is prepared therefrom as carrier of the genetic information.
  • the structure of the CDC A3 promoter is determined from the isolated DNA and compared with the corresponding reference sequence at the corresponding site.
  • Various methods known to those skilled in the art which predominantly require PCR amplification, but can also do without PCR amplification, are suitable for determining the change in the sequence.
  • Suitable detection methods are, for example: sequencing of the DNA strand; Methods based on a restriction length comparison; Processes in which DNA fragments are separated by mass spectroscopic methods; Pyrose-quencing method; specific methods for detecting DNA differences, such as Taqman PCR; selective hybridization methods and all other known and yet to be developed methods for the detection of sequence differences.
  • methods are also contemplated that directly the amount of CDCA3 protein in cells and tissues of humans z.
  • they can be measured with immunological methods in order to conclude the present genotype or to conclude that there is a present disease risk or to infer the individual drug response.
  • methods which directly determine the amount of CDC A3 transcripts in cells and tissues of humans by suitable molecular biological methods are also suitable derive the genotype or to conclude on the present disease risk or to conclude the individual drug response.
  • kits which clone the promoter of CDCA3 and conclude by measuring the promoter activity on the genotype or close to a present disease risk or close to the individual drug response are also contemplated.
  • a preferably automated screening method in particular a high-throughput screening method (HTS)
  • HTS high-throughput screening method
  • the substances which can be used for targeted prophylaxis or therapy of disorders associated with a defective regulation of the CDCA3 protein or their corresponding precursors can be provided from a corresponding substance library (substance bank), which is in particular a protein protein. or gene library ("protein or gene bank"). Furthermore, within the scope of the present invention, a gene therapy approach for the targeted prophylaxis or therapy of disorders associated with a dysregulation of the CDC A3 protein is also possible.
  • Example 1 Stroke is one of the most common human cardiovascular diseases in the Western world. Important causes are the arterial hypertension and arteriosclerotic remodeling processes with in part inflammatory processes of vessel walls. Another cause of stroke is cardioembolic processes, i. H. Blood clots from the heart are "hurled” and can close blood vessels in the head area. Cardioembolic strokes are therefore distinguished from noncardioembolic, i. predominantly arteriosclerotic strokes. In one study, 494 stroke patients were genotyped at the CDC A3 promoter locus and compared to the genotypes of 100 healthy blood donors. With regard to the healthy blood donors, carriers of the CDCA3 promoter T allele had a 1.3 times higher risk of developing a noncardioembolic stroke.
  • FIG. 11 A related study is shown in Figures 11 and 12, in which 474 patients with ischemic stroke have been studied.
  • the ⁇ pdd ratios ⁇ shown in Figure 12 show the relative risk for the respective factors (age: age, diab: diabetes, TOME-I: corresponds to CDC A3 protein, hypjip: elevated blood lipid levels, hyperion: hypertension, sex: sex ).
  • TOME-I corresponds to CDC A3 protein
  • hypjip elevated blood lipid levels
  • hyperion hypertension
  • sex sex
  • Atrial fibrillation is the most common cardiac arrhythmia in humans.
  • genetic factors play an important role.
  • structural remodeling in the atria also plays an important role in the genesis of the disease.
  • Common therapies for atrial fibrillation and, in particular, therapies to stabilize normal heart rhythms are performed according to the principles of trial and error.
  • a pharmacogenetic prediction or classification of atrial fibrillation according to etiological and genetic aspects is of great importance.

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Abstract

The invention relates to the use of a gene modification, particularly a polymorphism, in the gene of the human cell division cycle-associated protein 3 (CDCA3 protein) for diagnosing diseases and/or determining the risk of contracting a disease and/or predicting individual effects and side effects of medicaments.

Description

Verwendung einer Genveränderung im Gen des humanen CDC45-Proteins in der medizinischen Diagnostik und Therapie Use of a gene change in the gene of the human CDC45 protein in medical diagnostics and therapy
Die vorliegende Erfindung betrifft die Verwendung einer Genveränderung bzw. einer Nukleolidsequenzveränderung (Basensequenzveränderung), ins¬ besondere eines Polymorphismus, im Gen des humanen Zellteilungszyklus- assoziierten Proteins 3 {cell division cycle associated protein 3; CDCA3- Protein), insbesondere die Verwendung einer Genveränderung bzw. einer Nu¬ kleolidsequenzveränderung im Promotorbereich des CDC A3 -Gens, zur Dia- gnostik und Therapie, zur Vorhersage von Erkrankungsrisiken, Krankheits¬ verläufen und/oder zur Vorhersage des Ansprechens von Arzneimitteln.The present invention relates to the use of a gene modification or a nucleolide sequence change (base sequence change), in particular a polymorphism, in the gene of the human cell division cycle-associated protein 3 {cell division cycle associated protein 3; CDCA3 protein), in particular the use of a gene modification or a nucleolide sequence change in the promoter region of the CDC A3 gene, for diagnosis and therapy, for the prediction of disease risks, courses of disease and / or for the prediction of the response of medicaments.
Darüber hinaus erlaubt die vorliegende Erfindung Aussagen zur optimalen Dosierung von Arzneimitteln und zur Vorhersage von Nebenwirkungen von Arzneimitteln. Die Erfindung erlaubt ferner das Auffinden weiterer Genve¬ ränderungen im Gen von CDCA3 und die mono- und polygenetische Haplo- typanalyse für die Bereitstellung von Verfahren für die Diagnostik von Er¬ krankungsrisiken, Krankheitsverläufen und das Ansprechen auf Arzneimittel.In addition, the present invention allows statements on the optimal dosage of drugs and for the prediction of side effects of drugs. The invention also makes it possible to find further gene modifications in the gene of CDCA3 and the mono- and polygenetic haplo-type analysis for the provision of methods for the diagnosis of disease risks, disease progression and the response to drugs.
Ein noch weitgehend ungelöstes Problem in der klinischen Medizin ist die Vorhersage, welche Patienten ein hohes Risiko für eine Erkrankung besitzen, welchen Verlauf ihre Erkrankung nehmen wird und welche therapeutischen Optionen den jeweiligen Patienten am besten gerecht werden. Viele solcher Risiken sind genetisch bedingt. Erst die verläßliche Vorhersage von Krank- heitsrisiken erlaubt die sinnvolle Entwicklung und Durchführung von Präven¬ tionsprogrammen.A still largely unsolved problem in clinical medicine is the prediction of which patients are at high risk for a disease, what their disease will progress to, and what therapeutic options best suit the patient. Many such risks are genetic. Only the reliable prediction of disease risks allows the sensible development and implementation of preventive programs.
Bei der Entwicklung und Anwendung von Arzneimitteln (aber auch ander¬ weitiger Therapie verfahren) ist es daher ein ungelöstes Problem vorherzusa- gen, welche Patienten von welcher Therapie am meisten profitieren. So weiß man, daß bei den meisten Arzneimitteln nur grob etwa 50 % der behandelten Patienten auf die Therapie ansprechen. Nach gegenwärtigem Wissensstand spielen genetische Einflüsse hierbei eine große Rolle. Bei der Durchführung klinisch-wissenschaftlicher Studien - z. B. in der Arzneimittelentwicklung und Arzneimittelzulassung - sind daher häufig große Teilnehmerzahlen erfor- derlich, um die entsprechenden statistischen Evidenzen liefern zu können. Durch eine verläßliche Auswahl geeigneter Studienteilnehmer lassen sich Arzneimittelstudien schneller, effizienter und kostengünstiger durchführen. Hierfür sind genetische Tests im Rahmen der sogenannten Pharmakogenetik unerläßlich. Gleiches gilt für die Vorhersage von Patienten, die ein hohes Ri¬ siko für unerwünschte Arzneimittelwirkungen aufgrund ihrer genetischen Ausstattung mit sich tragen.In the development and application of medicaments (but also other therapy method), it is therefore an unresolved problem to predict which patients benefit most from which therapy. Thus, it is known that only roughly roughly 50% of the treated patients respond to therapy for most drugs. According to the current state of knowledge, genetic influences play a major role here. In conducting clinical-scientific studies - eg. For example, in drug development and drug approval, large numbers of participants are often required. to provide the corresponding statistical evidence. Reliable selection of appropriate study participants makes drug trials faster, more efficient, and more cost-effective. For this purpose, genetic tests in the context of so-called pharmacogenetics are indispensable. The same applies to the prediction of patients who carry a high risk for adverse drug reactions due to their genetic endowment.
Ein weiteres aktuelles Problem in der Arzneimittelentwicklung ist die Defini- tion von Zielstrukturen für die Entwicklung neuer Arzneimittel (sogenannte drug targets). Genetische Informationen und das Verständnis relevanter Me¬ chanismen, die ursächlich an der Entstehung von Erkrankungen beteiligt sind, bilden die Grundlage für die erfolgreiche Identifikation solcher drug targets.Another current problem in drug development is the definition of target structures for the development of new drugs (so-called drug targets). Genetic information and the understanding of relevant mechanisms which are causally involved in the development of diseases form the basis for the successful identification of such drug targets.
Bislang existieren nur wenige Systeme zur krankheitsbezogenen genetischen Risikoprädiktion und für den Bereich der sogenannten pharmakodynamischen Pharmakogenetik (d. h. dem Teilgebiet der Pharmakogenetik, das sich weni¬ ger mit Arzneistoffmetabolismus und -transport beschäftigt, sondern vielmehr mit den genetischen Grundlagen individueller Wirkungen an den eigentlichen Zielstrukturen entsprechender Arzneimittel). Für das Gebiet beispielsweise der Schlaganfallprädiktion gibt es nur wenige genetische Risikomarker, die überwiegend als unspezifisch anzusehen sind. Daher ist die Suche nach gene¬ tischen Markern für pharmakogenetische und diagnostische Zwecke ein Wis- senschaftsgebiet im aktuellen Fokus biomedizinischer Grundlagenforschung. Hauptproblem derzeit ist, daß nur wenige geeignete Marker für die obigen Zwecke zur Verfügung stehen.To date, only a few systems exist for disease-related genetic risk prediction and for the field of so-called pharmacodynamic pharmacogenetics (ie the branch of pharmacogenetics that deals less with drug metabolism and transport, but rather with the genetic basis of individual effects on the actual target structures of corresponding drugs ). For example, in the field of stroke prediction, there are only a few genetic risk markers that are predominantly non-specific. Therefore, the search for genetic markers for pharmacogenetic and diagnostic purposes is a field of science in the current focus of biomedical basic research. The main problem currently is that few suitable markers are available for the above purposes.
Die Aufgabe der vorliegenden Erfindung besteht nunmehr darin, einerseits ei¬ ne Vorhersage zu ermöglichen, welche Patienten ein großes Risiko aufweisen, von Erkrankungen, insbesondere kardiovaskulären Erkrankungen wie Herz¬ rhythmusstörungen oder Schlaganfällen, insbesondere ischämischen Schlag¬ anfällen, betroffen zu werden, und andererseits aufgrund des inhärenten Prin¬ zips überdies eine Vorhersage von Verlauf und Krankheitsrisiko bei weiteren Erkrankungen zu ermöglichen. Neben Krankheiten aus dem kardiovaskulären Bereich kommen alle Erkrankungen in Frage, an deren Ausbildung, Ausprä¬ gung und Verlauf ein geregeltes oder ungeregeltes Zellwachstum entschei- dend beteiligt ist, insbesondere Krankheiten aus dem onkologischen, immu¬ nologischen und entzündlichen Spektrum. Basierend auf der im Rahmen der vorliegenden Erfindung möglichen Risiko vorhersage und dem Verständnis der fundamentalen pathogenetischen Mechanismen können geeignete Patien- ten bzw. Probanden für entsprechende Arzneimittelstudien ausgewählt wer¬ den, um unter einem pharmakogenetischen Ansatz die Arzneimittelentwick¬ lung effizienter und sicherer zu gestalten. Außerdem eignet sich die Erfindung zur verbesserten Allokation therapeutischer Ressourcen.The object of the present invention is, on the one hand, to make it possible to predict which patients are at high risk of being affected by diseases, in particular cardiovascular diseases such as cardiac arrhythmias or strokes, in particular ischemic stroke attacks, and on the other hand Moreover, the inherent principle of predicting the course and risk of disease in other diseases can be used. In addition to diseases from the cardiovascular area, all diseases in question whose formation, expression and course of a controlled or unregulated cell growth are decisive. dend, in particular diseases from the oncological, immunological and inflammatory spectrum. Based on the risk prediction possible in the context of the present invention and the understanding of the fundamental pathogenetic mechanisms, suitable patients or test persons for corresponding drug studies can be selected in order to make drug development more efficient and safer under a pharmacogenetic approach. In addition, the invention is suitable for the improved allocation of therapeutic resources.
Gegenstand der vorliegenden Erfindung ist somit - gemäß einem ersten Aspekt der vorliegenden Erfindung - die Verwendung einer Genveränderung, insbesondere eines Polymorphismus, in dem auf Chromosom 12 lokalisierten Gen des humanen Zellteilungszyklus-assoziierten Proteins 3 (CDCA3- Protein) zur Diagnose von Krankheiten und/oder zur Ermittelung des Risikos, an einer Krankheit zu erkranken, und/oder zur Vorhersage von individuellen Arzneimittelwirkungen und/oder -nebenwirkungen gemäß Patentanspruch 1. Weitere, erfindungsgemäß vorteilhafte Ausgestaltungen sind Gegenstand der abhängigen Verwendungsansprüche.The present invention is thus - according to a first aspect of the present invention - the use of a gene modification, in particular a polymorphism, in the located on chromosome 12 gene of the human cell division cycle-associated protein 3 (CDCA3 protein) for the diagnosis of diseases and / or to determine the risk of contracting a disease, and / or to predict individual drug effects and / or side effects according to claim 1. Further, according to the invention advantageous embodiments are the subject of the dependent use claims.
Mit anderen Worten ist Gegenstand der Erfindung unter anderem die Verwen¬ dung einer Genveränderung, insbesondere eines Polymorphismus, in dem auf Chromosom 12 lokalisierten Gen des humanen Zellteilungszyklus-assoziierten Proteins 3 (CDC A3 -Protein) zur Herstellung eines Diagnostikums zur Dia¬ gnose von Erkrankungen und/oder zur Ermittlung des Risikos, an einer Er- krankung zu erkranken, und/oder zur Vorhersage von individuellen Arznei¬ mittelwirkungen und/oder -nebenwirkungen gemäß Patentanspruch 17.In other words, the subject matter of the invention is, inter alia, the use of a gene modification, in particular a polymorphism, in the gene of the human cell division cycle-associated protein 3 (CDC A3 protein) located on chromosome 12 for the production of a diagnostic agent for the diagnosis of diseases and / or for determining the risk of contracting a disease and / or for predicting individual drug effects and / or side effects according to claim 17.
Ein weiterer Gegenstand der vorliegenden Erfindung ist - gemäß einem zweiten Aspekt der vorliegenden Erfindung - ein Verfahren zur Ermittelung des Risikos von Probanden, an einer Krankheit zu erkranken und/oder zur Vorhersage von individuellen Arzneimittelwirkungen und/oder -nebenwirkun¬ gen gemäß Patentanspruch 13. Weitere, erfindungsgemäß vorteilhafte Ausge¬ staltungen des erfindungsgemäßen Verfahrens sind Gegenstand der abhängi¬ gen Verfahrensansprüche. - A -Another object of the present invention is - according to a second aspect of the present invention - a method for determining the risk of subjects to contract a disease and / or for the prediction of individual drug effects and / or -nebenwirkun¬ gene according to claim 13. Other Advantageous embodiments of the method according to the invention which are advantageous according to the invention are the subject of the dependent method claims. - A -
Schließlich ist Gegenstand der vorliegenden Erfindung ist - gemäß einem dritten Aspekt der vorliegenden Erfindung - die in Patentanspruch 18 defi¬ nierte Nukleotidsequenz, insbesondere ein in dem auf Chromosom 12 lokali¬ siertes Gen des humanen Zellteilungszyklus-assoziierten Proteins 3 (CDC A3 - Protein) und/oder dessen Promotor, welche durch eine Genveränderung, ins¬ besondere einen Polymorphismus, gekennzeichnet ist, wie nachfolgend noch im einzelnen definiert.Finally, the present invention is - according to a third aspect of the present invention - defined in claim 18 neducleotide nucleotide sequence, in particular in the chromosome 12 lokali¬ sierte gene of the human cell division cycle-associated protein 3 (CDC A3 - protein) and / or its promoter, which is characterized by a gene change, in particular a polymorphism, as defined in detail below.
Die vorliegende Erfindung soll insbesondere den Nachweis eines genetischen Polymorphismus mit genetisch-diagnostischen Standardverfahren für medizi¬ nisch-diagnostische und pharmakogenetische Zwecke sowie zu Zwecken der Therapie ermöglichen.The present invention is intended in particular to enable the detection of a genetic polymorphism with standard genetic-diagnostic methods for medical-diagnostic and pharmacogenetic purposes as well as for purposes of therapy.
Die vorliegende Erfindung betrifft einerseits die Definition der genetischen Veränderung an sich, andererseits die Beschreibung des damit verbundenen biologischen Prinzips und schließlich die erfolgreiche Anwendung in Unter¬ suchungen am Menschen.The present invention relates on the one hand to the definition of the genetic modification per se, on the other hand to the description of the associated biological principle and finally to its successful application in investigations on humans.
Im Rahmen der vorliegenden Erfindung konnte erstmals gezeigt werden, daß genetische Polymorphismen in das Wachstum regulierenden Genen (außer¬ halb von onkologischen Anwendungen wie z. B. bei Onkogenen) wesentliche Auswirkungen auf den Verlauf und die Ausprägung von (Volks-)Krankheiten, wie z. B. kardiovaskulären Erkrankungen, haben. Die vorliegende Erfindung erlaubt unter Anwendung von diagnostischen Routinemethoden die effiziente genetische Identifikation von Individuen für diagnostische und pharmakoge¬ netische Zwecke.In the context of the present invention, it was possible to show for the first time that genetic polymorphisms in the growth-regulating genes (apart from oncological applications, such as in oncogenes) have a significant effect on the course and expression of (folk) diseases, such as, for example, , As cardiovascular diseases have. The present invention allows the efficient genetic identification of individuals for diagnostic and pharmacogenetic purposes using routine diagnostic methods.
Die vorliegende Erfindung betrifft insbesondere ein Verfahren zur Diagnostik (d. h. genauer gesagt die Verwendung der vorgenannten Genveränderung für die Diagnostik) bzw. Bestimmung des Risikos, des Verlaufs und der Ausprä¬ gung von Erkrankungen sowie zur Vorhersage erwünschter und unerwünsch¬ ter Arzneimittelwirkungen durch Genanalyse von das Zellwachstum regulie¬ renden Genen, insbesondere durch Genanalyse des das CDCA3-Protein codie¬ renden Gens. Das entsprechende Gen wird synonym als TOME-I (Trigger of Mitotlc Entry) bzw. als Gen C-8 benannt und ist im Stand der Technik wohl¬ bekannt. Hierzu können die Publikationen von Ayad NG, Rankin S, Muraka- mi M, Jebanathirajah J, Gygi S, Kirschner MW, "Tome-1, a trigger of mitotic entry, is degraded during Gl via the APC", Cell, 2003, Vol. 113, Seiten 101 bis 1 13; Ansari-Lari MA, Shen Y, Muzny DM, Lee W, Gibbs RA, "Large- scale sequencing in human chromosome 12pl3: experimental and computa- tional gene structure determination", Genome Res. 7, Nr. 3, 1997, Seiten 268 bis 280 sowie Ansari-Lari MA, Muzny DM, Lu J, Lu F, Lilley CE, Spanos S., Malley T, Gibbs RA, "A gene-rich Cluster between the CD4 and trio- sephosphate isomerase genes at human chromosome 12p 13", Genome Res., 6 (4), 1996, Seiten 314 bis 326, genannt werden, deren gesamter Offenbarungs- gehalt hiermit durch Bezugnahme eingeschlossen ist. Die Bezeichnung CDC A3 wurde durch die Kuratoren des humanen Genomprojektes gewählt und wird im folgenden weiter verwendet.The present invention relates in particular to a method for diagnosis (ie more precisely the use of the aforementioned gene change for the diagnosis) or determination of the risk, the course and the expression of diseases as well as for the prediction of desired and undesired drug effects by gene analysis of the Cell growth regulie¬ generating genes, in particular by gene analysis of the CDCA3 protein codie¬ gene gene. The corresponding gene is synonymously named TOME-I (Trigger of Mitotlc Entry) or gene C-8 and is well known in the art. For this, the publications of Ayad NG, Rankin S, Muraka- mi M, Jebanathirajah J, Gygi S, Kirschner MW, "Tome-1, a trigger of mitotic entry, is degraded during Gl via the APC", Cell, 2003, Vol. 113, pp. 101 to 1 13; Ansari-Lari MA, Shen Y, Muzny DM, Lee W, Gibbs RA, "Large-scale sequencing in human chromosomes 12pl3: experimental and computational gene structure determination", Genome Res. 7, No. 3, 1997, pages 268 to 280 and Ansari-Lari MA, Muzny DM, Lu J, Lu F, Lilley CE, Spanos S., Malley T, Gibbs RA, "A gene-rich cluster between the CD4 and trisphosphate isomerase genes at human chromosomes 12p 13 ", Genome Res., 6 (4), 1996, pages 314 to 326, the entire disclosure of which is hereby incorporated by reference. The name CDC A3 was chosen by the curators of the human genome project and will be used in the following.
Es ist seit langem bekannt, daß Zellen im Rahmen ihrer Wachstumsregulation einen sogenannten Zellzyklus durchlaufen, bei dem in normalerweise gere¬ gelter Form die Phasen Gl , S, G2 und M durchlaufen werden (Fig. 1 bis 10). Dabei bezeichnet "S" die Synthesephase, während der die Reduplikation der DNA erfolgt, und "M" die Mitosephase, d.h. die eigentliche Teilung der Zel¬ len. "Gl " und "G2" markieren Phasen vermeintlicher Inaktivität ("Gap- Phasen"), während derer wesentliche Vorbereitungen auf die anstehenden Synthese- und Teilungsphasen anstehen. Nichtproliferierende Zellen können darüber hinaus in einer G0-Phase verharren. Weiter ist bekannt, daß der Übertritt von einer in die nächste Phase das Durchlaufen sogenannter Check¬ points (Kontrollpunkte) erfordert. Basis hierfür ist das geregelte Zusammen- spiel eines komplexen biochemischen Regelkreises zahlreicher Proteine, wo¬ bei nach derzeitigem Wissensstand unter anderem Cycline, cyclinabhängige Kinasen (cdk) und viele weitere Faktoren beteiligt sind. Mechanistisch spielen dabei Phosphorylierungs- und Dephosphorylierungsprozesse sowie die Bil¬ dung und der Abbau entsprechender Faktoren eine Rolle. Das bedeutet, daß die vorhandene Menge eines bestimmten Proteins als Resultat von Synthese und Abbau für die Steuerung solcher Prozesse entscheidend ist. Die Regulati¬ on des Abbaus erfolgt dabei häufig über Ubiquitin-abhängige Proteolyse.It has long been known that cells undergo a so-called cell cycle as part of their growth regulation, in which the phases G1, S, G2 and M are passed through in normally controlled form (FIGS. 1 to 10). Here, "S" denotes the synthesis phase during which reduplication of the DNA occurs, and "M" the mitotic phase, i. the actual division of the cells. "Gl" and "G2" mark phases of putative inactivity ("gap phases") during which substantial preparations are pending for the upcoming synthesis and partition phases. In addition, nonproliferating cells can remain in a G0 phase. It is also known that the passage from one to the next phase requires passing through so-called checkpoints (checkpoints). The basis for this is the controlled interaction of a complex biochemical control loop of numerous proteins, whereby according to current knowledge, inter alia, cyclins, cyclin-dependent kinases (cdk) and many other factors are involved. Mechanistically, phosphorylation and dephosphorylation processes as well as the formation and degradation of corresponding factors play a role. This means that the amount of protein present as a result of synthesis and degradation is critical to the control of such processes. The regulation of the degradation is often carried out via ubiquitin-dependent proteolysis.
Wie Fig. 3 beispielhaft verdeutlicht, fungiert der aktive Komplex aus cyclin- dependent kinase 1 (cdkϊ) und cyclin als Checkpoint für den Eintritt in dieAs exemplified in FIG. 3, the active complex of cyclin-dependent kinase 1 (cdkϊ) and cyclin acts as a checkpoint for entry into the nucleus
Mitosephase. Normalerweise wird cdkl durch Phosphorylierung ausgehend von der Kinase weel inaktiviert (Fig. 4). CDC A3 bzw. TOME-I verbindet sich in der Zelle mit dem Protein skpl zu einem Komplex und kann die Pro¬ teolyse von weel induzieren (Fig. 7). Durch das Fehlen von weel entfallt die Inaktivierung von cdkl, und die Zelle kann in die M-Phase eintreten (Fig. 5 und 6). Die Anwesenheit von CDCA3 bzw. TOME-I ist daher entscheidend wichtig für den geregelten Eintritt in die Mitosephase von Zellen. Fig. 10 ver¬ deutlicht, daß die zelluläre CDCA3-Konzentration während des Zellzyklus ansteigt. Mit zunehmender Dauer der Mitosephase nimmt die Aktivität eines anderen Multiproteinkomplexes in der Zelle zu, der mit anaphase promoting complex (APC) bezeichnet wird. APC vermittelt die Polyubiquitinylierung von Proteinen, die dann einem proteolytischen Abbau anheimfallen. Zu den Zielproteinen des APC gehört auch CDCA3 (Fig. 2, 8 und 9). Daraus geht hervor, daß das Ende der Mitosephase durch die Abnahme des zellulären Ge¬ halts von CDCA3 bedingt wird. In Abwesenheit des CDCA3/sÄp/-Komplexes kann weel wieder zu einer Hemmung von cdkl beitragen. Damit ist der zel¬ luläre Spiegel von CDCA3 an der Regulation von Eintritt und Ende der zellu¬ lären Mitosephase entscheidend beteiligt. Die funktionelle Ausschaltung von CDCA3 führt zu einer Mitosehemmung bzw. zu einer starken Verlangsamung der Mitosephase. Als Referenz für diese Ausführungen dient die Originalar- beit von Ayad NG, Rankin S, Murakami M, Jebanathirajah J, Gygi S, Kirsch¬ ner MW, "Tome-1, a Trigger of Mitotic Entry, Is Degraded during Gl via the APC", Cell, 2003, 1 13, Seiten 101 bis 1 13, deren gesamter Offenbarungsge¬ halt hiermit durch Bezugnahme eingeschlossen ist. Außerdem wird auf die nachfolgenden konzeptionellen Kommentare verwiesen, deren gesamter Of- fenbarungsgehalt hiermit durch Bezugnahme eingeschlossen ist: Lim HH, Su¬ rana U, "Tome-1, weel, and the onset of mitosis: coupled destruction for ti- mely entry", Mol. Cell., 2003, 11, Seiten 845 bis 846 sowie Kraft C, "Mitotic entry: tipping the balance", Curr. Biol., 2003, 13, R445 bis 446.Mitosis. Normally, cdkl is started by phosphorylation inactivated by the kinase weel (Figure 4). CDC A3 or TOME-I combines in the cell with the protein skpl to form a complex and can induce the partial synthesis of weel (FIG. 7). The lack of weel eliminates inactivation of cdkl and the cell can enter M phase (Figures 5 and 6). The presence of CDCA3 or TOME-I is therefore crucial for the controlled entry into the mitotic phase of cells. Fig. 10 ver¬ shows that the cellular CDCA3 concentration increases during the cell cycle. As the duration of the mitotic phase increases, the activity of another multiprotein complex in the cell, called the anaphase-promoting complex (APC), increases. APC mediates the polyubiquitinylation of proteins, which then undergo proteolytic degradation. The target proteins of the APC also include CDCA3 (Figures 2, 8 and 9). This shows that the end of the mitosis phase is due to the decrease in the cellular content of CDCA3. In the absence of the CDCA3 / sÄp / complex, weel can again contribute to the inhibition of cdkl. Thus, the cellular level of CDCA3 is decisively involved in the regulation of entry and end of the cellular mitosis phase. The functional elimination of CDCA3 leads to mitosis inhibition or to a strong slowing down of the mitosis phase. The original work of Ayad NG, Rankin S, Murakami M, Jebanathirajah J, Gygi S, Kirschner MW, "Tome-1, a Trigger of Mitotic Entry, Is Degraded during Gl via the APC" serves as a reference for these explanations. , Cell, 2003, 13, pages 101 to 13, the entire disclosure of which is hereby incorporated by reference. Reference is also made to the following conceptual comments, the entire disclosure of which is hereby incorporated by reference: Lim HH, Supra U, "Tome-1, weel, and the onset of mitosis: coupled destruction for minimal entry", Mol. Cell., 2003, 11, pp. 845-846 and Kraft C, "Mitotic entry: tipping the balance", Curr. Biol., 2003, 13, R445-446.
Datenbankanalysen (Genexpression Omnibus, GEO; National Center for Biotechnology Information) belegen, daß CDCA3 - zellzyklusabhängig - in fast allen Zellen des Menschen sowie von Maus und Ratte vorkommt.Data base analysis (GEO, National Center for Biotechnology Information) shows that CDCA3 - depending on the cell cycle - is found in almost all human and mouse and rat cells.
Aus dem Vorgenannten ergibt sich, daß die Menge an CDCA3 in der Zelle entscheidend für Beginn und Ende der Mitosephase ist. Das CDCA3-Gen be¬ findet sich auf dem kurzen Arm von Chromosom 12 und besitzt 6 Exons (Abb. 1). Wie die Transkription aller Gene, so wird auch die von CDCA3 von einem Promotor gesteuert. Änderungen in der Promotoraktivität beeinflussen die Transkriptionsrate des CDCA3-Gens und damit die Menge an Protein - im Gleichgewicht aus Synthese und Abbau - von Beginn bis Ende der Mito- sephase.It can be seen from the above that the amount of CDCA3 in the cell is crucial for the beginning and end of the mitosis phase. The CDCA3 gene is found on the short arm of chromosome 12 and has 6 exons (Fig. 1). Like the transcription of all genes, that of CDCA3 is also controlled by a promoter. Changes in the promoter activity influence the transcription rate of the CDCA3 gene and thus the amount of protein - in equilibrium from synthesis and degradation - from the beginning to the end of the mitosis phase.
Die Erfindung betrifft somit auch eine Gen- bzw. Nukleotidsequenzverände- rung bzw. einen Polymorphismus im CDCA3-Gen, insbesondere in dessen Promotorbereich, welche die Transkriptionsrate des CDC A3 -Proteins beein- flußt. Eine schematische Darstellung des CDC A3 -Gens ist Abb. 1 zu entneh¬ men.The invention thus also relates to a gene or nucleotide sequence change or a polymorphism in the CDCA3 gene, in particular in its promoter region, which influences the transcription rate of the CDC A3 protein. A schematic representation of the CDC A3 gene is shown in Fig. 1 to entneh¬ men.
Es wurde nun überraschend gefunden, daß sich diese Genveränderung im CDCA3-Gen, insbesondere im Promotorbereich des CDCA3-Gens, zur Dia- gnostik von Erkrankungen eignet. Sie ist dadurch gekennzeichnet, daß man die Gen- bzw. Nukleotidsequenz des humanen CDCA3-Gens, insbesondere des Promotors des humanen CDCA3-Gens (CDCA3-Promotor), von Proban¬ den an der in Sequenzprotokoll 1 (Abb. 10) durch Pfeilmarkierung gekenn¬ zeichneten Position mit der Referenzsequenz des humanen Chromosoms 12 vergleicht und man für den Fall, daß an dieser Position ein Thymidin (T) statt einem Adenin (A) vorliegt, dem Probanden ein erhöhtes Krankheitsrisiko bzw. ein verändertes Ansprechen auf Arzneimittel zuordnet. Sequenzprotokoll 1 (Abb. 10) zeigt einen Ausschnitt der Gen- bzw. Nukleotidsequenz des kur¬ zen Arms von Chromosom 12 - entsprechend der Definition der Orientierung von Chromosom 12 - mit einem Teil des CDCA3-Gens bzw. des CDCA3- Promotors und der markierten Stelle des erfindungsgemäß relevanten Poly¬ morphismus. Eine entsprechende, alternative, gleichbedeutende Darstellung wie in Sequenzprotokoll 1 gemäß Abb. 10 findet sich im beigefügten soge¬ nannten SEQUENCE LISTING, dort in der dargestellten SEQ. ID. No. 1, wo dieser erfindungsgemäß relevante Polymorphismus in Position 164 vorliegt.It has now surprisingly been found that this gene modification in the CDCA3 gene, in particular in the promoter region of the CDCA3 gene, is suitable for the diagnosis of diseases. It is characterized in that the gene or nucleotide sequence of the human CDCA3 gene, in particular of the promoter of the human CDCA3 gene (CDCA3 promoter), of Proban¬ the gekenn in sequence listing 1 (Fig. 10) by arrow marking gekenn ¬ compared position with the reference sequence of human chromosome 12 compares and in the event that at this position a thymidine (T) instead of an adenine (A) is present assigns the subject an increased risk of disease or an altered response to drugs. Sequence Listing 1 (FIG. 10) shows a section of the gene or nucleotide sequence of the short arm of chromosome 12-corresponding to the definition of the orientation of chromosome 12-with a part of the CDCA3 gene or the CDCA3 promoter and the labeled one Site of the invention relevant morphism. A corresponding, alternative, synonymous representation as in Sequence Listing 1 according to Fig. 10 can be found in the attached so-called SEQUENCE LISTING, there in the represented SEQ. ID. No. 1, where this invention relevant polymorphism in position 164 is present.
Unter Bezugnahme auf die Numerierung der Nukleotidsequenz von Chromo¬ som 12 in dessen definitionsgemäßer Orientierung gemäß der Assemblierung des humanen Genoms {Human Genome Project) in der Version build 35.1 vom 04. Juni 2004 ordnet man den Probanden ein erhöhtes Krankheitsrisiko bzw. ein verändertes Ansprechen auf Arzneimittel zu, wenn sich an Position 6.831.154, ein Thymidin (T) statt einem Adenin (A) befindet (Abb. 2).With reference to the numbering of the nucleotide sequence of chromosome 12 in its definition according to the orientation of the assembly of the human genome {Human Genome Project) in version build 35.1 of 04 June 2004, the subjects are classified as having an increased risk of disease or an altered response to drugs if at position 6.831.154 there is a thymidine (T) instead of an adenine (A) (Figure 2).
Bezogen auf die Definition der Chromosomenorientierung, abgeleitet aus Kontig NTJ009759 Version 15 vom 20. August 2004, ist die entsprechende Basensubstitution bzw. der entsprechende Polymorphismus an Position 6.815.154 der Nukleotidsequenz lokalisiert (Abb. 3 und Abb. 4).Based on the definition of chromosome orientation derived from Kontig NTJ009759 Version 15 of August 20, 2004, the corresponding base substitution or polymorphism is located at position 6.815.154 of the nucleotide sequence (Figure 3 and Figure 4).
Das CDC A3 -Gen als solches wird in bezug auf die Orientierung von Chromo- som 12 in umgekehrter Richtung abgelesen, so daß der komplementäre Strang, bezogen auf die Orientierung von Chromosom 12, abgelesen wird. Das CDCA3-Gen weist also eine zum Chromosom 12 entgegengesetzte Ori¬ entierung auf. Folglich ist die Erfindung - mit anderen Worten - dadurch ge¬ kennzeichnet, daß man die Gen- bzw. Nukleotidsequenz des humanen CDCA3-Gens, insbesondere des Promotors des humanen CDCA3-Gens (CDCA3-Promotor), von Probanden an der in Sequenzprotokoll 2 (Abb. 11) durch Pfeilmarkierung gekennzeichneten Position mit der Referenzsequenz des CDCA3-Gens entsprechend seiner Orientierung vergleicht und für den Fall, daß an dieser Position ein Adenin (A) statt einem Thymidin (T) vorliegt, dem Probanden ein erhöhtes Krankheitsrisiko bzw. ein verändertes Anspre¬ chen auf Arzneimittel zuordnet. Die in Sequenzprotokoll 2 gemäß Abb. 1 1 durch Pfeilmarkierung gekennzeichnete Position entspricht bzw. ist gleichbe¬ deutend mit dem beigefügten sogenannten SEQUENCE LISTING, dort in der dargestellten SEQ. ID. No. 2 mit der Position bzw. Basenposition 141.As such, the CDC A3 gene is read in the reverse direction with respect to the orientation of chromosome 12, so that the complementary strand is read relative to the orientation of chromosome 12. The CDCA3 gene thus has an opposite orientation to chromosome 12. Consequently, the invention is characterized-in other words-by the fact that the gene or nucleotide sequence of the human CDCA3 gene, in particular the promoter of the human CDCA3 gene (CDCA3 promoter), of probands of the type shown in Sequence Listing 2 (FIG. Fig. 11) indicated by arrow mark position with the reference sequence of the CDCA3 gene according to its orientation and compares in the event that at this position an adenine (A) instead of a thymidine (T), the subject an increased disease risk or a changed Assigning claims to medicinal products. The position indicated by arrow marking in sequence listing 2 according to FIG. 11 corresponds to or is the same as the appended so-called SEQUENCE LISTING, there in the represented SEQ. ID. No. 2 with the position or base position 141.
Mit anderen Worten ordnet man den Probanden ein erhöhtes Krankheitsrisiko bzw. ein verändertes Ansprechen auf Arzneimittel zu, wenn sich in der Gen¬ bzw. Nukleotidsequenz des CDCA3-Gens in Orientierung des CDCA3-Gens an Position -776, bezogen auf das Startcodon (ATG), ein Adenin (A) statt ei- nem Thymidin (T) befindet (Sequenzprotokoll 3 gemäß Abb. 12 sowie Abb. 5). Basenposition -776, bezogen auf das Startcodon (ATG), gemäß Sequenz¬ protokoll 3 (Abb. 12) entspricht bzw. ist gleichbedeutend mit dem beigefügten sogenannten SEQUENCE LISTING, dort in der dargestellten SEQ. ID. No. 3 mit der Position bzw. Basenposition 347. Darüber hinaus zeigt Sequenzprotokoll 4 (Abb. 13) das vollständige CDCA3- Gen in der chromosomalen Orientierung, wobei die Promotorregion nach Prä¬ diktion kursiv dargestellt ist; die Darstellung des Sequenzprotokolls 4 gemäß Abb. 13 entspricht bzw. ist gleichbedeutend mit dem beigefugten sogenannten SEQUENCE LISTING, dort mit der dargestellten SEQ. ID. No. 4, wo der zu¬ vor beschriebene Polymorphismus an Position bzw. Basenposition 3155 loka¬ lisiert ist. Sequenzprotokoll 5 (Abb. 14) zeigt die komplementäre Sequenz in Richtung des CDCA3-Gens; die Darstellung des Sequenzprotokolls 5 gemäß Abb. 14 entspricht bzw. ist gleichbedeutend mit dem beigefügten sogenannten SEQUENCE LISTING, dort mit der dargestellten SEQ. ID. No. 5, wo der in Rede stehende Polymorphismus an Position bzw. Basenposition 847 lokali¬ siert ist.In other words, the subjects are assigned an increased risk of disease or an altered response to drugs, if in the gene or nucleotide sequence of the CDCA3 gene in orientation of the CDCA3 gene at position -776, based on the start codon (ATG) , an adenine (A) instead of a thymidine (T) (Sequence Listing 3 according to Fig. 12 and Fig. 5). Base position -776, relative to the start codon (ATG), according to sequence protocol 3 (FIG. 12) corresponds or is equivalent to the appended so-called SEQUENCE LISTING, there in the represented SEQ. ID. No. 3 with the position or base position 347. In addition, Sequence Listing 4 (FIG. 13) shows the complete CDCA3 gene in the chromosomal orientation, wherein the promoter region is shown in italics after prediction; the representation of sequence listing 4 according to FIG. 13 corresponds or is equivalent to the enclosed so-called SEQUENCE LISTING, there with the represented SEQ. ID. No. 4, where the previously described polymorphism at position or base position 3155 is localized. Sequence Listing 5 (Figure 14) shows the complementary sequence towards the CDCA3 gene; the representation of sequence listing 5 according to FIG. 14 corresponds or is equivalent to the appended so-called SEQUENCE LISTING, there with the represented SEQ. ID. No. 5, where the polymorphism in question is localized at position or base position 847.
Etwa 50 % aller Individuen kaukasischer Abstammung tragen homozygot den Wildtyp (AA) dieser Genveränderung, 40 % sind heterozygote Träger der Genveränderung und 10 % homozygote Träger der Genveränderung in CDCA3-Gen. Die genaue Sequenzbeschreibung können den Sequenzproto¬ kollen 1 bis 3 (Abb. 10 bis 12) entnommen werden; diese Sequenzprotokolle 1 bis 3 gemäß Abb. 10 bis 12 entsprechen den alternativen, gleichbedeutenden Darstellungen gemäß dem beigefügten sogenannten SEQUENCE LISTING, dort SEQ. ID. Nos. 1 bis 3.About 50% of Caucasian individuals homozygous carry the wild-type (AA) of this gene change, 40% are heterozygous carriers of gene alteration and 10% homozygous carriers of the gene change in CDCA3 gene. The exact sequence description can be found in the sequence protocols 1 to 3 (FIGS. 10 to 12); these sequence protocols 1 to 3 according to FIGS. 10 to 12 correspond to the alternative, synonymous representations according to the attached so-called SEQUENCE LISTING, there SEQ. ID. Nos. 1 to 3.
Ohne sich auf eine Theorie festlegen zu wollen, wird durch den Basenaus¬ tausch die Konsensussequenz der Bindungsstelle von Transkriptionsfaktoren, insbesondere wie in Abb. 6 dargestellt, beeinflußt. So konnte die Anmelderin zeigen, daß im Falle der Variante A (Adenin statt Thymidin), bezogen auf die Orientierung des CDCA3-Gens, die Bindung der Transkriptionsfaktoren CdxA und CF2-II wegfallen (Abb. 6). Als Folge dieser Beeinflussung der Bindungs¬ sequenz für bestimmte Transkriptionsfaktoren wird die Transkriptionsrate von CDCA3-cDNA-Molekülen signifikant beeinflußt.Without wishing to be bound by theory, the base exchange affects the consensus sequence of the binding site of transcription factors, in particular as shown in FIG. Thus, the Applicant was able to show that in the case of variant A (adenine instead of thymidine), based on the orientation of the CDCA3 gene, the binding of the transcription factors CdxA and CF2-II are omitted (Figure 6). As a consequence of this influence on the binding sequence for certain transcription factors, the transcription rate of CDCA3 cDNA molecules is significantly influenced.
In Abb. 7 ist dargestellt, wie sich in Abhängigkeit vom Genotyp die Transkriptmenge an CDCA3 in humanen Lymphoblasten verhält. Als Aus¬ gangszellen dienten humane B-Lymphoblasten gesunder kaukasischer Spen- der. Der Nachweis erfolgte durch quantitative RT-PCR mittels spezifischer Oligonukleotidprimer unter Verwendung von dem Fachmann geläufiger Stan- dardverfahren. Diese Ergebnisse zeigen, daß in Abhängigkeit des Genotyps die CDCA3-Transkriptmenge schwankt. Die Anmelderin konnte nun überra¬ schenderweise zeigen, daß die genotypische Ausbildung des CDC A3 -Protein¬ codierenden Gens Rückschlüsse auf das Risiko zur Entstehung von Erkran- kungen, insbesondere ischämischen Erkrankungen, wie ischämischen Schlag¬ anfall, und sonstigen kardiovaskulären Erkrankungen ermöglicht.Figure 7 shows how, depending on the genotype, the amount of transcript of CDCA3 in human lymphoblasts behaves. Human B-lymphoblasts from healthy Caucasian donors served as starting cells. Detection was carried out by quantitative RT-PCR using specific oligonucleotide primers using standard methods known to the person skilled in the art. dardverfahren. These results indicate that depending on the genotype, the amount of CDCA3 transcript varies. The Applicant has now surprisingly been able to show that the genotypic formation of the CDC A3 protein-encoding gene makes it possible to draw conclusions about the risk of developing diseases, in particular ischemic diseases, such as ischemic stroke, and other cardiovascular diseases.
Zelluläre Wachstumsprozesse spielen eine wichtige Rolle für die Genese, den Verlauf, die Ausprägung und das Entstehungsrisiko vieler Erkrankungen. Au- ßerdem ist die zelluläre Proliferation ein entscheidender Angriffspunkt viel¬ fältiger Arzneimittel und anderer Therapieverfahren, die das Ziel haben, ent¬ weder das Zellwachstum zu stimulieren oder zu hemmen. Bei solchen Erkran¬ kungen und ihren spezifischen Therapien handelt es sich unter anderem um Herz-Kreislauf-Erkrankungen, immunologische Erkrankungen, Erkrankungen, bei denen Entzündungsprozesse eine wichtige Rolle spielen, Erkrankungen, bei denen Regenerationsprozesse beteiligt sind, und onkologische Erkrankun¬ gen. Dabei kommt der Genveränderung neben der Beeinflussung des Krank¬ heitsrisikos die Funktion eines disease-modifying gene zu bzw. im Hinblick auf die Therapie und die pharmakogenetischen Implikationen die Funktion ei- nes therapy-controlling gene.Cellular growth processes play an important role in the genesis, progression, severity and risk of many diseases. In addition, cellular proliferation is a crucial target for many drugs and other therapies that aim to either stimulate or inhibit cell growth. Such diseases and their specific therapies are, inter alia, cardiovascular diseases, immunological diseases, diseases in which inflammatory processes play an important role, diseases in which regeneration processes are involved, and oncological diseases In addition to influencing the risk of disease, the function of a disease-modifying gene or, with regard to therapy and pharmacogenetic implications, the function of a therapy-controlling gene is gene modification.
Beispielhaft für solche Erkrankungen und ihre Therapie sind erfindungsgemäß anzuführen: - Arteriosklerose, Wandverdickungen und -Veränderungen von Blutgefä¬ ßen, Herzhypertrophie, Herzinsuffizienz, arterielle Hypertonie, Schlag¬ anfall, insbesondere ischämicher Schlaganfall, Remodelling-Prozesse am Herzen, Herzrhythmusstörungen, Vorhofflimmern, kardiovaskuläre Er¬ krankungen;Examples of such diseases and their therapy are to be mentioned according to the invention: arteriosclerosis, wall thickening and changes of blood vessels, cardiac hypertrophy, cardiac insufficiency, arterial hypertension, stroke, especially ischemic stroke, heart remodeling processes, cardiac arrhythmias, atrial fibrillation, cardiovascular disorders ¬ illnesses;
- Stoffwechselstörungen, wie Adipositas und ihre Folgen, insbesondere Diabetes mellitus, Insulinresistenz, Fettstoffwechselstörungen, Hyperu¬ rikämie und Gicht; - Immunerkrankungen, wie z. B. rheumatoide Arthritis, Autoimmuner¬ krankungen, Transplantatabstoßung, überschießende Transfusionsreak¬ tionen sowie die spezifische und nichtspezifische Abwehrfähigkeit ge- genüber vielfältigen Krankheitserregern, wie Viren, Bakterien, Pilzen und Protozoen;Metabolic disorders, such as obesity and its consequences, in particular diabetes mellitus, insulin resistance, dyslipidemia, hyperuricemia and gout; - Immune diseases, such. Rheumatoid arthritis, autoimmune diseases, transplant rejection, excessive transfusion reactions as well as the specific and nonspecific defensibility against a variety of pathogens, such as viruses, bacteria, fungi and protozoa;
- Erkrankungen, an deren Ausbildung und Ausprägung entzündliche Pro- zesse eine wichtige Rolle spielen, somit unter anderem Wundheilungs¬ prozesse, Frakturheilung, erregerbedingte Entzündungen, sowie die Heilung vielfältiger Läsionen im menschlichen Organismus, z. B. nach Myokardinfarkt oder nach Schlaganfall; - Erkrankungen, bei denen Umbau- und Remodelling-ProzessQ eine wich¬ tige Rolle spielen. Hier anzuführen sind unter anderem Osteoporose, Myokardhypertrophie, Wandveränderungen an Blutgefäßen, die Regene¬ ration parenchymatöser Organe (z. B. der Leber), aber auch Umbauvor¬ gänge im Gehirn, z. B. nach Läsionen, oder im Rahmen des physiologi- sehen Umbaus und der Ausbildung neuer synaptischer Verbindungen.- Diseases in the formation and expression of inflammatory processes play an important role, including Wundheilungs¬ processes, fracture healing, pathogen-related inflammation, and the healing of various lesions in the human organism, eg. After myocardial infarction or after stroke; - Diseases where remodeling and remodeling processQ play an important role. Osteoporosis, myocardial hypertrophy, changes in the wall of blood vessels, the regeneration of parenchymatous organs (eg, the liver), but also remodeling in the brain, eg. As after lesions, or in the context of physiological see conversion and the formation of new synaptic connections.
Eine weitere erfindungsgemäße Verwendung der Genveränderung ist die Vor¬ hersage von Ansprechraten, Dosierungsrichtlinien und Nebenwirkungen von Arzneimitteln, die für die oben genannten Erkrankungen Verwendung finden. Zum anderen eignet sich die Erfindung zur Vorhersage der Arzneimittelwir¬ kungen von Arzneimitteln, deren therapeutische Ziele, Effekte oder uner¬ wünschte Wirkungen eine Beeinflussung der Zeilproliferation und von zellu¬ lärem Umbau- und Remodelling-Frozessen sind. Beispielhaft anzuführen sind: - Steroidhormone, ihre pharmazeutischen Derivate sowie Blocker und Modulatoren der durch sie beeinflußten Signalwege;A further use according to the invention of the gene modification is the prediction of response rates, dosage guidelines and side effects of medicaments which are used for the abovementioned disorders. On the other hand, the invention is suitable for predicting the effects of medicaments on medicaments whose therapeutic objectives, effects or undesired effects are an influence on cell proliferation and cellular remodeling and remodeling freezes. Examples which may be mentioned include: steroid hormones, their pharmaceutical derivatives and blockers and modulators of the signaling pathways influenced by them;
- Cytostatika; - Arzneimittel, die das Remodelling kardiovaskulärer Systeme beeinflus¬ sen, wie z. B. ACE-Inhibitoren, ATl -Blocker, ß-Blocker, Ca- Antagonisten, Antiarrhythmika, Diuretika;- cytostatics; - Medicines that influence the remodeling of cardiovascular systems sen, such. ACE inhibitors, ATI blockers, β-blockers, Cα antagonists, antiarrhythmics, diuretics;
- Immunpharmaka;- Immunopharmaceuticals;
- Arzneimittel zur Therapie entzündlicher Prozesse, wie z. B. COX- Inhibitoren. Bei den erfindungsgemäßen Verfahren zur Bestimmung der Genveränderung wird einem Probanden Körpermaterial entnommen und daraus DNA als Trä¬ ger der genetischen Information präpariert. Aus der isolierten DNA wird die Struktur des CDC A3 -Promotors ermittelt und mit der entsprechenden Refe- renzsequenz an der entsprechenden Stelle verglichen. Zur Ermittlung der Se¬ quenzveränderung eignen sich vielfältige, dem Fachmann bekannte Verfahren, die überwiegend eine PCR-Amplifikation erfordern, aber auch ohne eine PCR-Amplifikation auskommen können. Als Nachweismethoden kommen beispielhaft in Betracht: Sequenzierung des DNA-Stranges; Verfahren, die auf einem Restriktionslängenvergleich beruhen; Verfahren, bei denen über mas- senspektroskopische Verfahren DNA-Fragmente aufgetrennt werden; Pyrose- quencing-Verfahren; spezifische Verfahren zur Detektion von DNA- Unterschieden, wie Taqman-PCR; selektive Hybridisierungsverfahren und alle weiteren bekannten und noch zu entwickelnden Verfahren zum Nachweis von Sequenzunterschieden.- Medicines for the treatment of inflammatory processes, such. B. COX inhibitors. In the method according to the invention for determining the gene change, body material is taken from a subject and DNA is prepared therefrom as carrier of the genetic information. The structure of the CDC A3 promoter is determined from the isolated DNA and compared with the corresponding reference sequence at the corresponding site. Various methods known to those skilled in the art, which predominantly require PCR amplification, but can also do without PCR amplification, are suitable for determining the change in the sequence. Suitable detection methods are, for example: sequencing of the DNA strand; Methods based on a restriction length comparison; Processes in which DNA fragments are separated by mass spectroscopic methods; Pyrose-quencing method; specific methods for detecting DNA differences, such as Taqman PCR; selective hybridization methods and all other known and yet to be developed methods for the detection of sequence differences.
Alternativ kommen ebenfalls Verfahren in Betracht, die direkt die Menge an CDCA3-Protein in Zellen und Geweben des Menschen z. B. mit immunologi¬ schen Methoden messen, um damit auf den vorliegenden Genotyp zu schlie- ßen bzw. auf ein vorliegendes Krankheitsrisiko zu schließen bzw. auf die in¬ dividuelle Arzneimittelantwort zu schließen.Alternatively, methods are also contemplated that directly the amount of CDCA3 protein in cells and tissues of humans z. For example, they can be measured with immunological methods in order to conclude the present genotype or to conclude that there is a present disease risk or to infer the individual drug response.
Alternativ kommen ebenfalls Verfahren in Betracht, die direkt die Menge an CDC A3 -Transkripten in Zellen und Geweben des Menschen mit geeigneten molekularbiologischen Methoden (z. B. quantitative RT-PCR, Northern Blot, RNAse Protection Assay, diverse Hybridisierungsverfahren) bestimmen, um damit den Genotyp abzuleiten bzw. auf vorliegendes Krankheitsrisiko zu schließen bzw. auf die individuelle Arzneimittelantwort zu schließen.Alternatively, methods which directly determine the amount of CDC A3 transcripts in cells and tissues of humans by suitable molecular biological methods (eg quantitative RT-PCR, Northern blot, RNAse protection assay, various hybridization methods) are also suitable derive the genotype or to conclude on the present disease risk or to conclude the individual drug response.
Alternativ kommen ebenfalls Verfahren in Betracht, die den Promotor von CDCA3 klonieren und durch Messung der Promotoraktivität auf den Genotyp schließen bzw. auf ein vorliegendes Krankheitsrisiko schließen bzw. auf die individuelle Arzneimittelantwort schließen. Im Rahmen der vorliegenden Erfindung ist es gleichermaßen möglich, bei¬ spielsweise mit Hilfe eines vorzugsweise automatisierten Screeningverfah- rens, insbesondere eines High-Throughput-Screening- Verfahrens (HTS), spe¬ zielle Substanzen bzw. pharmakologisch wirksame Verbindungen zu identifi- zieren, die zur gezielten Prophylaxe bzw. Therapie von mit einer Fehlregulati¬ on des CDC A3 -Proteins verbundenen Erkrankungen eingesetzt werden kön¬ nen, wobei im Rahmen dieses vorzugsweise automatisierten Screeningsystems ein hoher Durchsatz an Proben ermöglicht wird. Weiterhin können die zur ge¬ zielten Prophylaxe bzw. Therapie von mit einer Fehlregulation des CDCA3- Proteins verbundenen Erkrankungen einsetzbaren Substanzen oder ihre ent¬ sprechenden Vorläufer aus einer entsprechenden Substanzbibliothek (Sub¬ stanzbank) bereitgestellt werden, wobei es sich hierbei insbesondere um eine Protein- oder Genbibliothek ("Protein- bzw. Genbank") handeln kann. Wei¬ terhin ist im Rahmen der vorliegenden Erfindung auch ein gentherapeutischer Ansatz zur gezielten Prophylaxe bzw. Therapie von mit einer Fehlregulation des CDC A3 -Proteins verbundenen Erkrankungen möglich.Alternatively, methods which clone the promoter of CDCA3 and conclude by measuring the promoter activity on the genotype or close to a present disease risk or close to the individual drug response are also contemplated. In the context of the present invention, it is equally possible, for example with the aid of a preferably automated screening method, in particular a high-throughput screening method (HTS), to identify specific substances or pharmacologically active compounds which can be used for the targeted prophylaxis or therapy of disorders associated with Fehlregulati¬ on the CDC A3 protein nen, which in the context of this preferably automated screening system, a high throughput of samples is possible. Furthermore, the substances which can be used for targeted prophylaxis or therapy of disorders associated with a defective regulation of the CDCA3 protein or their corresponding precursors can be provided from a corresponding substance library (substance bank), which is in particular a protein protein. or gene library ("protein or gene bank"). Furthermore, within the scope of the present invention, a gene therapy approach for the targeted prophylaxis or therapy of disorders associated with a dysregulation of the CDC A3 protein is also possible.
Weitere Ausgestaltungen, Abwandlungen, Variationen und Vorteile der vor¬ liegenden Erfindung sind für den Fachmann beim Lesen der Beschreibung ohne weiteres erkennbar und realisierbar, ohne daß er dabei den Rahmen der vorliegenden Erfindung verläßt.Further embodiments, modifications, variations and advantages of the present invention will be readily apparent to those skilled in the art upon reading the description without departing from the scope of the present invention.
Die vorliegende Erfindung wird anhand der folgenden Ausführungsbeispiele veranschaulicht, welche die vorliegende Erfindung jedoch keinesfalls be- schränken. The present invention will be illustrated by the following embodiments, which by no means limit the present invention.
Ausführungsbeispiele:EXAMPLES
Beispiel 1: Der Schlaganfall ist eine der häufigsten Herz-Kreislauferkrankungen des Menschen in der westlichen Welt. Wichtige Ursachen sind die arterielle Hy¬ pertonie und arteriosklerotische Umbauprozesse mit zum Teil entzündlichen Prozessen von Gefäßwänden. Eine weitere Ursache von Schlaganfällen sind kardioembolische Prozesse, d. h. Blutgerinnsel aus dem Herzen werden "los- geschleudert" und können Blutgefäße im Kopfbereich verschließen. Man un¬ terscheidet daher kardioembolische Schlaganfälle von nichtkardioemboli- schen, d.h. überwiegend arteriosklerotisch bedingten Schlaganfällen. In einer Untersuchung wurden 494 Schlaganfallpatienten am CDC A3 -Promotorlokus genotypisiert und mit den Genotypen von 100 gesunden Blutspendern vergli- chen. Bezogen auf die gesunden Blutspender hatten Träger des CDCA3- Promotor T- Allels ein l,3fach höheres Risiko an einem nichtkardioembolisch bedingten Schlaganfall zu erkranken. Untersuchte man die Gruppe der Schlaganfallpatienten für sich, so erlitten homozygote Träger des T-Allels den Schlaganfall etwa 8 Jahre eher als heterozygote Träger des T-Allels und ho- mozygote Träger des Wildtyp A- Allels. Nach Auswertung der Daten mit Hilfe eines Cox-Proprotional-Hazard-Modells war das lebensalterbezogene Risiko der homozygoten T-Allelträger doppelt so hoch wie das der heterozygoten Träger bzw. der homozygoten Träger des A-Allels. In Abb. 8 werden die ent¬ sprechenden Ergebnisse graphisch dargestellt (dort Darstellung des relativen Risikos als Kehrwert, d. h. homozygote Träger des A-Allels, haben nur ein halb so großes Risiko wie homozygote Träger des T-Allels). Aus diesen Er¬ gebnissen geht eindeutig hervor, daß sich die Bestimmung des CDCA3- Promotorpolymorphismus für die Risikovorhersage eignet, an einem nichtkar- dioembolischen Schlaganfall zu erkranken. Basierend auf einer solchen Vor- hersage, können gezielt medikamentöse und nichtmedikamentöse Präventi¬ onsstudien geplant werden.Example 1: Stroke is one of the most common human cardiovascular diseases in the Western world. Important causes are the arterial hypertension and arteriosclerotic remodeling processes with in part inflammatory processes of vessel walls. Another cause of stroke is cardioembolic processes, i. H. Blood clots from the heart are "hurled" and can close blood vessels in the head area. Cardioembolic strokes are therefore distinguished from noncardioembolic, i. predominantly arteriosclerotic strokes. In one study, 494 stroke patients were genotyped at the CDC A3 promoter locus and compared to the genotypes of 100 healthy blood donors. With regard to the healthy blood donors, carriers of the CDCA3 promoter T allele had a 1.3 times higher risk of developing a noncardioembolic stroke. Homozygous carriers of the T allele suffered strokes about 8 years earlier than heterozygous carriers of the T allele and homozygous carriers of the wild-type A allele. After evaluation of the data using a Cox Proprotional Hazard Model, the age-related risk of the homozygous T-allele carriers was twice as high as that of the heterozygous carriers or the homozygous carriers of the A-allele. In Fig. 8 the corresponding results are graphically represented (there representation of the relative risk as reciprocal, that is, homozygous carriers of the A allele, have only half the risk as homozygous carriers of the T allele). It is clear from these results that the determination of the CDCA3 promoter polymorphism is suitable for the risk prediction of contracting a non-cardioembolic stroke. Based on such a prediction, targeted drug and non-drug preventive studies can be planned.
Eine diesbezügliche Studie ist in Fig. 11 und 12 dargestellt, wobei 474 Pro¬ banden mit ischämischen Schlaganfall untersucht worden sind. Die in Fig. 12 dargestellten Werte {pdd ratios) zeigen das relative Risiko für die jeweiligen Faktoren (age: Alter, diab: Diabetes, TOME-I: entspricht CDC A3 -Protein, hypjip: erhöhte Blutfettwerte, Hyperion: Bluthochdruck, sex: Geschlecht). Da die Studie geschlechts- bzw. altersspezifisch durchgeführt wurde, ergeben sich für die entsprechenden Faktoren (age, sex) statistisch nichtsignifikante Werte.A related study is shown in Figures 11 and 12, in which 474 patients with ischemic stroke have been studied. The {pdd ratios} shown in Figure 12 show the relative risk for the respective factors (age: age, diab: diabetes, TOME-I: corresponds to CDC A3 protein, hypjip: elevated blood lipid levels, hyperion: hypertension, sex: sex ). There the study was carried out sexually or age-specifically, there are statistically insignificant values for the corresponding factors (age, sex).
Beispiel 2:Example 2:
In einer zweiten Untersuchung wurde die Häufigkeit der CDCA3- Promotorpolymorphismus-Allele bei Patienten mit Vorhofflimmern im Ver¬ gleich zu gesunden Probanden analysiert. Vorhofflimmern ist die häufigste Herzrhythmusstörung des Menschen. Ursächlich spielen neben allgemeinen Herzerkrankungen genetische Faktoren eine wichtige Rolle. Neben einem elektrophysiologischen Remodelling spielen auch strukturelle Umbauvorgän¬ ge in den Herzvorhöfen eine wichtige Rolle bei der Genese der Erkrankung. Die gängigen Therapien zur Behebung von Vorhofflimmern und insbesondere die Therapien zur Stabilisierung des normalen Herzrhythmus werden nach den Prinzipien von "Versuch und Irrtum" durchgeführt. Eine pharmakogenetische Vorhersage bzw. eine Einteilung von Vorhofflimmern nach ätiologischen und genetischen Gesichtspunkten ist von großer Wichtigkeit.In a second study, the frequency of CDCA3 promoter polymorphism alleles in patients with atrial fibrillation was analyzed in comparison to healthy volunteers. Atrial fibrillation is the most common cardiac arrhythmia in humans. In addition to general heart disease, genetic factors play an important role. In addition to electrophysiological remodeling, structural remodeling in the atria also plays an important role in the genesis of the disease. Common therapies for atrial fibrillation and, in particular, therapies to stabilize normal heart rhythms are performed according to the principles of trial and error. A pharmacogenetic prediction or classification of atrial fibrillation according to etiological and genetic aspects is of great importance.
Aus Abb. 9 wird ersichtlich, daß homozygote und heterozygote Träger des T- Allels seltener an Vorhofflimmern erkranken als homozygote Träger des A- Allels, also einen relativen Schutz vor dem Auftreten der Erkrankung besit¬ zen.From FIG. 9 it can be seen that homozygous and heterozygous carriers of the T allele suffer from atrial fibrillation less frequently than homozygous carriers of the A allele, that is to say they have a relative protection against the occurrence of the disease.
Beispiel 3:Example 3:
Der T/A-Polymorphismus des CDCA3-Gens, insbesondere des CDCA3- Promotors, wurde durch Restriktionsfragmentlängenanalyse nachgewiesen. Hierbei wird der entsprechende Bereich mit den Primern 5'-GATGGTTTTCCTGAGGCGAGCGATAG-S' undThe T / A polymorphism of the CDCA3 gene, particularly the CDCA3 promoter, was demonstrated by restriction fragment length analysis. Here, the corresponding region with the primers 5'-GATGGTTTTCCTGAGGCGAGCGATAG-S 'and
5'-GGTCGGAAAGTCGAGGGACAGTTGTCTTGGTATTCG-S unter Verwendung der PCR-Technik amplifiziert. Es entsteht ein 140 bp großes PCR-Fragment. Dieses wird mit dem Restriktionsenzym Bsp\ 191 verdaut. Im Falle des Wildtyp-Genotyps AA (bezogen auf die chromosomale Nomenklatur) bleibt das Fragment unverdaut (140 bp). Im Falle von Trägern der homo¬ zygoten Variante (TT) entstehen zwei Fragmente von 104 und 36 bp. Bei den heterozygoten Trägern entsteht ein Mischbild aus den Fragmenten 140, 104 und 36. Die Methode wurde durch Vergleich mit sequenzierten Proben validiert. 5'-GGTCGGAAAGTCGAGGGACAGTTGTCTTGGTATTCG-S amplified using the PCR technique. The result is a 140 bp PCR fragment. This is digested with the restriction enzyme ex. In the case of the wild-type genotype AA (based on the chromosomal nomenclature), the fragment remains undigested (140 bp). In the case of carriers of the homozygous variant (TT), two fragments of 104 and 36 bp are formed. In the heterozygous carriers, a mixed image of fragments 140, 104 and 36 is formed. The method was validated by comparison with sequenced samples.

Claims

Patentansprüche: claims:
1. Verwendung einer Genveränderung, insbesondere eines Polymorphis¬ mus, in dem auf Chromosom 12 lokalisierten Gen des humanen Zelltei- lungszyklus-assoziierten Proteins 3 (CDC A3 -Protein) zur Diagnose von1. Use of a gene modification, in particular polymorphism, in the gene of the human cell division cycle-associated protein 3 (CDC A3 protein) located on chromosome 12 for the diagnosis of
Erkrankungen und/oder zur Ermittlung des Risikos, an einer Erkrankung zu erkranken, und/oder zur Vorhersage von individuellen Arzneimittel¬ wirkungen und/oder -nebenwirkungen.Illnesses and / or to determine the risk of developing a disease, and / or for the prediction of individual drug effects and / or side effects.
2. Verwendung nach Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, daß die Genve¬ ränderung, insbesondere der Polymorphismus, in der Promotorregion des für das humane Zellteilungszyklus-assoziierte Protein 3 (CDCA3- Protein) codierenden Gens lokalisiert ist.2. Use according to claim 1, characterized in that the genetic modification, in particular the polymorphism, is located in the promoter region of the gene coding for the human cell division cycle-associated protein 3 (CDCA3 protein) gene.
3. Verwendung nach Anspruch 1 oder 2, dadurch gekennzeichnet, daß die Genveränderung, insbesondere der Polymorphismus, einen Austausch der Base Adenin durch die Base Thymidin, bezogen auf die Definition der Orientierung von Chromosom 12, umfaßt (Sequenzprotokoll 1 , Abb. 10 und/oder SEQUENCE LISTING SEQ. ID. No. 1).3. Use according to claim 1 or 2, characterized in that the gene modification, in particular the polymorphism, an exchange of the base adenine by the base thymidine, based on the definition of the orientation of chromosome 12, comprises (Sequence Listing 1, Fig. 10 and / or SEQUENCE LISTING SEQ ID NO: 1).
4. Verwendung nach einem der vorangehenden Ansprüche, dadurch ge¬ kennzeichnet, daß die Genveränderung, insbesondere der Polymorphis¬ mus, an der in Sequenzprotokoll 1 (Abb. 10) durch Pfeilmarkierung ge¬ kennzeichneten Position lokalisiert ist und/oder daß die Genveränderung, insbesondere der Polymorphismus, an Basenposition 6.831.154 von4. Use according to one of the preceding claims, characterized ge indicates that the gene modification, in particular the polymorphism, is located at the ge in Sequence Listing 1 (Fig. 10) marked by arrow marking position and / or that the gene modification, in particular the polymorphism, at base position 6,831,154 of
Chromosom 12, bezogen auf die Assemblierung des humanen Genoms in der Version Build 35.1 vom 4. Juni 2004, lokalisiert ist und/oder daß die Genveränderung, insbesondere der Polymorphismus, an Basenpositi¬ on 6.815.154 von Chromosom 12, bezogen auf Version Kontig NT_009759 vom 20. August 2004, lokalisiert ist und/oder daß die Gen¬ veränderung, insbesondere der Polymorphismus, in Position 164 von SEQ. ID. No. 1 gemäß SEQUENCE LISTING lokalisiert ist. 5. Verwendung nach einem der vorangehenden Ansprüche, dadurch ge¬ kennzeichnet, daß die Genveränderung, insbesondere der Polymorphis¬ mus, an der in Sequenzprotokoll 2 (Abb. 11) durch Pfeilmarkierung ge¬ kennzeichneten Position lokalisiert ist und/oder daß die Genveränderung, insbesondere der Polymorphismus, an Basenposition -776, bezogen auf das Startcodon des CDCA3-Gens, lokalisiert ist (Sequenzprotokoll 3 gemäß Abb. 12 und Abb. Chromosome 12, based on the assembly of the human genome in the build version 35.1 of June 4, 2004, is localized and / or that the gene change, in particular the polymorphism, at Basenpositi¬ on 6.815.154 of chromosome 12, based on version Kontig NT_009759 from August 20, 2004, and / or that the gene modification, in particular the polymorphism, in position 164 of SEQ. ID. No. 1 is localized according to SEQUENCE LISTING. 5. Use according to one of the preceding claims, characterized ge indicates that the gene change, in particular the polymorphism, is located at the ge in Sequence Listing 2 (Fig. 11) marked by arrow marking position and / or that the gene modification, in particular the polymorphism is located at base position -776 relative to the start codon of the CDCA3 gene (Sequence Listing 3 according to Fig. 12 and Fig.
5) und/oder daß die Genveränderung, insbe¬ sondere der Polymorphismus, an Basenposition 141 von SEQ. ID. No. 2 gemäß SEQUENCE LISTING lokalisiert ist und/oder daß die Genverän- derung, insbesondere der Polymorphismus, an Basenposition 347 von5) and / or that the gene modification, in particular the polymorphism, at base position 141 of SEQ. ID. No. 2 is localized according to SEQUENCE LISTING and / or that the gene alteration, in particular the polymorphism, at base position 347 of
SEQ. ID. No. 3 gemäß SEQUENCE LISTING lokalisiert ist.SEQ. ID. No. 3 is located according to SEQUENCE LISTING.
6. Verwendung nach einem der vorangehenden Ansprüche, dadurch ge¬ kennzeichnet, daß die Erkrankung mit der Fehlsteuerung und/oder Fehl- expression des CDC A3 -Proteins verbunden ist.6. Use according to one of the preceding claims, characterized ge indicates that the disease is associated with the misregulation and / or mis-expression of the CDC A3 protein.
7. Verwendung nach einem der vorangehenden Ansprüche, dadurch ge¬ kennzeichnet, daß die Erkrankung eine kardiovaskuläre Erkrankung ist.7. Use according to one of the preceding claims, characterized ge indicates that the disease is a cardiovascular disease.
8. Verwendung nach Anspruch 6, dadurch gekennzeichnet, daß die kardio¬ vaskuläre Erkrankung eine ischämische Erkrankung, insbesondere ein ischämischer Schlaganfall, und/oder eine Herzerkrankung, insbesondere ein Vorhofflimmern und/oder eine Herzrhythmusstörung, ist.8. Use according to claim 6, characterized in that the kardio¬ vascular disease is an ischemic disease, in particular an ischemic stroke, and / or a heart disease, in particular an atrial fibrillation and / or a cardiac arrhythmia.
9. Verwendung nach einem der vorangehenden Ansprüche, dadurch ge¬ kennzeichnet, daß Probanden, welche die Genveränderung, wie in den vorangehenden Ansprüchen definiert, insbesondere den Polymorphis¬ mus, in ihrem Genom aufweisen, ein erhöhtes Risiko aufweisen, an einer Erkrankung, insbesondere wie in den Ansprüchen 6 bis 8 definiert, zu erkranken.9. Use according to one of the preceding claims, characterized ge indicates that subjects who have the gene modification, as defined in the preceding claims, in particular the polymorphism, in their genome, have an increased risk of disease, in particular as defined in claims 6 to 8, to fall ill.
10. Verwendung nach einem der vorangehenden Ansprüche, dadurch ge¬ kennzeichnet, daß die Menge an CDCA3-Protein und/oder dessen Vor¬ läufer in Zellen und/oder Geweben des menschlichen Körpers quantifi- ziert wird, um dadurch auf die Erkrankungen und/oder das Risiko, an ei- ner Erkrankung zu erkranken, und/oder auf die individuellen Arzneimit¬ telwirkungen und/oder -nebenwirkungen zu schließen.10. Use according to one of the preceding claims, characterized ge indicates that the amount of CDCA3 protein and / or its Vor¬ runners in cells and / or tissues of the human body is quantified in order thereby to the diseases and / or the risk of illness, and / or to conclude individual drug effects and / or side effects.
1 1. Verwendung nach einem der vorangehenden Ansprüche, dadurch ge- kennzeichnet, daß die Genaktivität, insbesondere die Promotoraktivität, des CDCA3-Gens quantifiziert wird, um dadurch auf die Erkrankungen und/oder das Risiko, an einer Erkrankung zu erkranken, und/oder auf die individuellen Arzneimittelwirkungen und/oder -nebenwirkungen zu schließen.1 1. Use according to one of the preceding claims, character- ized in that the gene activity, in particular the promoter activity, of the CDCA3 gene is quantified, thereby to the diseases and / or the risk of developing a disease, and / or to the individual drug effects and / or side effects.
12. Verwendung einem der vorangehenden Ansprüche, dadurch gekenn¬ zeichnet, daß die Menge an CDCA3-Protein und/oder dessen Vorläufer in Zellen und/oder Geweben des menschlichen Körpers und/oder die Genaktivität, insbesondere die Promotoraktivität, des CDC A3 -Gens quantifiziert wird, um darauf auf den Genotyp der Genveränderung, ins¬ besondere des Polymorphismus, wie in den vorangehenden Ansprüchen definiert, schließen zu können.12. Use according to one of the preceding claims, characterized gekenn¬ characterized in that the amount of CDCA3 protein and / or its precursor in cells and / or tissues of the human body and / or the gene activity, in particular the promoter activity, of the CDC A3 gene quantified in order to be able to infer the genotype of the gene change, in particular of the polymorphism, as defined in the preceding claims.
13. Verfahren zur Ermittlung des Risikos eines Probanden, an einer Erkran- kung, insbesondere wie in den Ansprüchen 6 bis 8 definiert, zu erkran¬ ken und/oder zur Vorhersage von individuellen Arzneimittelwirkungen und/oder -nebenwirkungen bei einem Probanden, dadurch gekennzeich¬ net, daß zumindest die in Sequenzprotokoll 1 und/oder 2 (Abb. 10 und/oder Abb. 1 1) durch Pfeilmarkierung angegebene Position des CDC A3 -Gens des Probanden analysiert wird und/oder daß zumindest die13. Method for determining the risk of a subject suffering from a disease, in particular as defined in claims 6 to 8, and / or for predicting individual drug effects and / or side effects in a subject, characterized gekennzeich¬ net, that at least the position of the CDC A3 gene of the subject indicated in sequence listing 1 and / or 2 (Fig. 10 and / or Fig. 1 1) is analyzed by arrow marking and / or that at least the
Position 164 von SEQ. ID. No. 1 und/oder die Position 141 von SEQ. ID. No. 2 gemäß SEQUENCE LISTING des CDC A3 -Gens des Pro¬ banden analysiert wird, insbesondere wobei für den Fall, daß an dieser Position anstelle eines Adenins ein Thymidin, bezogen auf die Definition der Orientierung von Chromosom 12, vorliegt, dem Probanden ein er¬ höhtes Erkrankungsrisiko zugeordnet wird und/oder dem Probanden ver¬ änderte Arzneimittelwirkungen und/oder -nebenwirkungen zugeordnet werden. Position 164 of SEQ. ID. No. 1 and / or position 141 of SEQ. ID. No. 2 is analyzed in accordance with SEQUENCE LISTING of the CDC A3 gene of the subject, in particular wherein, in the event that a thymidine, based on the definition of the orientation of chromosome 12, is present at this position instead of an adenine, the subject has an increased level Associated with the disease risk and / or the subject ver¬ altered drug effects and / or side effects are assigned.
14. Verfahren nach Anspruch 13, dadurch gekennzeichnet, daß dem Proban¬ den Körpermaterial, insbesondere Zell- und/oder Gewebematerial, ent¬ nommen wird.14. The method according to claim 13, characterized in that the Proban¬ the body material, in particular cell and / or tissue material, ent taken.
15. Verfahren nach Anspruch 13 oder 14, dadurch gekennzeichnet, daß die zu untersuchende DNA aus dem Körpermaterial, insbesondere ZeIl- und/oder Gewebematerial, isoliert und anschließend sequenziert wird.15. The method according to claim 13 or 14, characterized in that the DNA to be examined from the body material, in particular ZeIl- and / or tissue material, isolated and then sequenced.
16. Verfahren zur Ermittlung einer Genveränderung, insbesondere eines Polymorphismus, in dem auf Chromosom 12 lokalisierten Gen des hu¬ manen Zellteilungszyklus-assoziierten Proteins 3 (CDCA3-Protein), da¬ durch gekennzeichnet, daß zumindest die in Sequenzprotokoll 1 (Abb. 10) und/oder in Sequenzprotokoll 2 (Abb. 11) durch Pfeilmarkierung an¬ gegebene Position des CDC A3 -Gens auf Vorliegen einer Genverände- rung, insbesondere eines Polymorphismus, insbesondere wie in den vo¬ rangehenden Ansprüchen definiert, analysiert wird und/oder daß zumin¬ dest die Position 164 von SEQ. ID. No. 1 und/oder die Position 141 von SEQ. ID. No. 2 gemäß SEQUENCE LISTING des CDCA3-Gens auf Vorliegen einer Gen Veränderung, insbesondere eines Polymorphismus, insbesondere wie in den vorangehenden Ansprüchen definiert, analysiert wird.16. Method for determining a gene change, in particular a polymorphism, in the gene of the human cell division cycle-associated protein 3 (CDCA3 protein) localized on chromosome 12, characterized in that at least those in sequence listing 1 (FIG. and / or in Sequence Listing 2 (FIG. 11) an arrowheaded position of the CDC A3 gene for the presence of a gene change, in particular a polymorphism, in particular as defined in the claims, and / or that at At least position 164 of SEQ. ID. No. 1 and / or position 141 of SEQ. ID. No. 2 according to SEQUENCE LISTING of the CDCA3 gene for the presence of a gene alteration, in particular a polymorphism, in particular as defined in the preceding claims.
17. Verwendung einer Genveränderung, insbesondere eines Polymorphis¬ mus, in dem auf Chromosom 12 lokalisierten Gen des humanen Zelltei- lungszyklus-assoziierten' Proteins 3 (CDC A3 -Protein) zur Herstellung eines Diagnostikums zur Diagnose von Erkrankungen und/oder zur Er¬ mittlung des Risikos, an einer Erkrankung zu erkranken, und/oder zur Vorhersage von individuellen Arzneimittelwirkungen und/oder -nebenwirkungen, insbesondere wie in einem der Ansprüche 1 bis 12 de- finiert.17. Use of a gene modification, in particular polymorphism, in the gene of the human cell division cycle-associated protein 3 (CDC A3 protein) located on chromosome 12 for the production of a diagnostic agent for the diagnosis of diseases and / or for detection the risk of contracting a disease, and / or predicting individual drug effects and / or side effects, in particular as defined in any one of claims 1 to 12.
18. Nukleotidsequenz, insbesondere ein in dem auf Chromosom 12 lokali¬ siertes Gen des humanen Zellteilungszyklus-assoziierten Proteins 3 (CDCA3 -Protein) und/oder dessen Promotor, gekennzeichnet durch eine Genveränderung, insbesondere einen Polymorphismus, wie in den vo¬ rangehenden Ansprüchen definiert. 18. Nucleotide sequence, in particular a gene localized in chromosome 12 on the gene of the human cell division cycle-associated protein 3 (CDCA3 protein) and / or its promoter, characterized by a gene modification, in particular a polymorphism, as defined in the claims ,
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