EP1392854A2 - Dna chip for performing causal diagnosis of hypertension - Google Patents

Dna chip for performing causal diagnosis of hypertension

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Publication number
EP1392854A2
EP1392854A2 EP01985807A EP01985807A EP1392854A2 EP 1392854 A2 EP1392854 A2 EP 1392854A2 EP 01985807 A EP01985807 A EP 01985807A EP 01985807 A EP01985807 A EP 01985807A EP 1392854 A2 EP1392854 A2 EP 1392854A2
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Prior art keywords
blood pressure
receptor
growth factor
protein
nucleic acids
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EP01985807A
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German (de)
French (fr)
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Rudolf Wiesner
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    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C12BIOCHEMISTRY; BEER; SPIRITS; WINE; VINEGAR; MICROBIOLOGY; ENZYMOLOGY; MUTATION OR GENETIC ENGINEERING
    • C12QMEASURING OR TESTING PROCESSES INVOLVING ENZYMES, NUCLEIC ACIDS OR MICROORGANISMS; COMPOSITIONS OR TEST PAPERS THEREFOR; PROCESSES OF PREPARING SUCH COMPOSITIONS; CONDITION-RESPONSIVE CONTROL IN MICROBIOLOGICAL OR ENZYMOLOGICAL PROCESSES
    • C12Q1/00Measuring or testing processes involving enzymes, nucleic acids or microorganisms; Compositions therefor; Processes of preparing such compositions
    • C12Q1/68Measuring or testing processes involving enzymes, nucleic acids or microorganisms; Compositions therefor; Processes of preparing such compositions involving nucleic acids
    • C12Q1/6876Nucleic acid products used in the analysis of nucleic acids, e.g. primers or probes
    • C12Q1/6883Nucleic acid products used in the analysis of nucleic acids, e.g. primers or probes for diseases caused by alterations of genetic material
    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C12BIOCHEMISTRY; BEER; SPIRITS; WINE; VINEGAR; MICROBIOLOGY; ENZYMOLOGY; MUTATION OR GENETIC ENGINEERING
    • C12QMEASURING OR TESTING PROCESSES INVOLVING ENZYMES, NUCLEIC ACIDS OR MICROORGANISMS; COMPOSITIONS OR TEST PAPERS THEREFOR; PROCESSES OF PREPARING SUCH COMPOSITIONS; CONDITION-RESPONSIVE CONTROL IN MICROBIOLOGICAL OR ENZYMOLOGICAL PROCESSES
    • C12Q2600/00Oligonucleotides characterized by their use
    • C12Q2600/158Expression markers

Definitions

  • the present invention relates to a DNA chip for the causal diagnosis of high blood pressure (hypertension), which enables an early diagnosis and a highly effective therapy which is tailored to the respective patient and as free of side effects as possible.
  • the present invention further relates to a DNA chip for the development of new blood pressure-lowering pharmaceuticals and for the stratification of patients in the early phases of clinical testing of such new pharmaceuticals.
  • Hypertension can currently only be diagnosed symptomatically, routinely by simple measurement according to Riva-Rocci (arm cuff, stethoscope) or in intensive care blood-invasive via arterial catheter. This means that when diagnosed, the disease and possibly negative side effects have already been manifested.
  • the diagnosis of limit hypertension is also not unproblematic, since physiologically large fluctuations in blood pressure can already be observed (e.g. daily rhythm) and many other factors can vary blood pressure (e.g.
  • D ⁇ A chip technology is a very efficient method, among other things for the detection of DNA polymorphisms.
  • This detection with the aid of DNA chip technology is used by an already existing method for the causal diagnosis of high blood pressure, ie differences in the DNA sequence of genes between different individuals are detected, which code for proteins that are responsible for mechanisms regulating blood pressure.
  • this procedure has the disadvantage that only in a few cases is essential hypertension monogenic, most cases will be due to a combination of mutations, each of which has little predictive value.
  • Another disadvantage is that, for ethical reasons, DNA analysis with regard to the predisposition to a serious illness such as high blood pressure will not be possible. Nevertheless, it is urgently desirable to clarify with each patient which of the many possible blood pressure regulating mechanisms is disturbed and is therefore responsible for their individual high pressure.
  • the present invention is therefore based on the object of providing means for causally diagnosing high blood pressure. Another object of the present invention is to provide a method for the early detection of hypertension. Another object of the present invention is to provide a method for dividing hypertension patients into subclasses, e.g. also for the stratification of patients in the early phases of the clinical trial of new pharmaceuticals.
  • subclass means a group of patients with high blood pressure, the causal cause of the high blood pressure being due to a disruption of the same blood pressure regulating system. The patients in a subclass therefore react immediately to a blood pressure lowering drug.
  • blood pressure regulating systems used here denotes central nervous mechanisms or hormonal systems which are involved in the regulation of the contraction state of the smooth muscles of the blood vessels (vessel width) or in the absorption capacity of the renal epithelium. Disrupted blood pressure regulating systems are those that are causally responsible for high blood pressure.
  • hypertension means any type of stage I, II, III and IN hypertension.
  • hypertension Depending on age, there is usually already hypertension with a systolic value above 140 mm Hg and a diastolic value from 90 to 94 mm Hg.
  • Hypertension is usually also present when there is only an increase in the diastolic value, whereby the following classifications can be made: mild hypertension at 95 to 104 mm Hg, moderate hypertension at 105 to 114 mm Hg, severe hypertension at over 115 mm Hg. Switching genes on and off is the basis of all biological processes and also an extremely sensitive response to changes in external conditions. DNA chips will therefore revolutionize biomedicine and molecular biology in the next few years.
  • RNA With the extraction of the RNA from a biological sample, the action of labeled cDNA or the RNA itself on a DNA chip (hybridization) and its analysis, a large amount of information about the gene expression profile and thus about the state of the cells in the cell is available within a very short time biological sample possible under changed conditions.
  • the technology based on the hybridization of nucleic acids has the advantage of extremely high specificity, sensitivity and relatively easy feasibility, in contrast to, for example, the analysis of protein patterns.
  • One aspect of the present invention therefore consists in the provision of a DNA chip for the causal diagnosis of hypertension, comprising at least two different nucleic acids, each coding for a polypeptide, the polypeptides being involved in different blood pressure regulating systems, and the nucleic acids as an indicator for at least two disturbed blood pressure regulating systems are used, and optionally also include one or more nucleic acids coding for polypeptides that are expressed in each cell and are part of the basic equipment of a cell (so-called housekeeping genes) for normalizing the signals obtained.
  • a DNA chip is preferred, wherein one, two, three, four, five, six or more nucleic acids of at least two blood pressure regulating systems are contained. Also preferred is a DNA chip with at least one each Nucleic acid, coding for one polypeptide each, of three, four, five, six, seven, eight, nine, ten, eleven, twelve, thirteen, fourteen, fifteen, sixteen or seventeen blood pressure regulating systems.
  • nucleic acids used on the DNA chip code for peptides that are involved in biochemical processes that are particularly involved in one or more of the following blood pressure regulating systems or also in other blood pressure regulating systems to be discovered in the future:
  • the pituitary adiuretin (vasopressin) system The atrial natriuretic peptide system • The renal kallikrein-kinin system The NO (nitric oxide) system
  • the EDHF system endothelial derived hyperpolarization factor
  • the prostaglandin system The endothelin system • The PTHrP system (parathormone-related peptide)
  • the histamine system The serotonin system «The purinergic system • Local growth factors and / or • The calcium Smooth vascular muscle cell or heart household
  • the nucleic acid used on the DNA chip can be any nucleic acid that is known to encode a peptide that is involved in blood pressure regulating systems or that is expressed or expressed at an increased rate in hypertension.
  • nucleic acids selected from the following nucleic acids are used for the DNA chip according to the invention (the GenBank accession number is given in each case in the brackets):
  • a DNA chip according to the invention with the nucleic acids listed below is particularly preferred, the nucleic acids encoding polypeptides which are involved in the respectively mentioned blood pressure regulating systems or which are differentially regulated in the event of disorders of these systems: cytochrome P 450 CYP11-B1 (aldosterone synthase) and cytochrome P 450 CYP11-B2, involved in the aldosterone system, angiotensin LT receptor type I (AT 1), angiotensin converting enzyme (ACE), intercellular adhesion molecule (ICAM-I), vascular cell adhesion molecule (VCAM-I), vascular endothelial growth factor / permeability factor (VEGF), monocyte chemoattractant protein I (MCP I), plasminogen activator inhibitor (PAI - I), transforming growth factor ß and fibroblast growth factor (FGF-II), involved in the renin-angiotensin system, adrenergic receptor ßl ,
  • proteins involved in blood pressure regulating systems on the one hand means that the polypeptides are involved in biochemical processes in blood vessels, in the heart muscle or in the renal tubular epithelium, which lead to hypertension in the event of a malfunction.
  • it also means those proteins whose expression is down-regulated or up-regulated due to high blood pressure (surrogate marker. Therefore, in tissue samples from hypertensive patients (e.g. white blood cells, blood-rich tissue, heart muscle tissue, kidney tissue), the expression of genes can also be changed in their products do not causally cause high blood pressure, such genes can also be indicative of the blood pressure regulating systems that are disturbed in the respective patient.
  • the nucleic acids which may be used to normalize the signals on the DNA chip according to the invention can be those which are known to be expressed in every cell and are part of the basic equipment of the cells.
  • the genes that code for these nucleic acids are usually also referred to as housekeeping genes.
  • housekeeping genes An exemplary selection for such nucleic acids is given below: cellular ⁇ -actin, cyclophilin, glyceraldehyde phosphate dehydrogenase (GAPDH), glycero-3-phosphate dehydrogenase (GPDH), histones, phospholipase, ribosomal proteins, tubulin, Ubiquitin. If a tissue rich in blood vessels is used for diagnosis, smooth muscular housekeeping genes such as the caldesmon or the calponin can be used to standardize the signals.
  • the nucleic acid sequences of the nucleic acids used on the DNA chip can be taken from the generally accessible databases (e.g. GeneBank, EMBL) and selected according to the usual criteria. Preference is given to sequences which are unique, have no GC-rich regions, do not allow intramolecular hybridization and do not form loops.
  • a single-stranded nucleic acid is preferably applied to the DNA chip according to the invention. Both the sense and the antisense strand can be used. However, a double-stranded nucleic acid can also be applied to the DNA chip according to the invention. There is no upper or lower limit on the length of the nucleic acids, as long as the length is sufficient for a specific hybridization.
  • the nucleic acids can also be DNA, RNA or hybrid molecules.
  • nucleic acids The production of such nucleic acids is state of the art and it is possible to apply and immobilize oligonucleotides, PCR products, cloned DNA or cDNA fragments or cRNAs after in vitro transcription (natural or modified) using standard techniques.
  • sequence complementary to the cDNA when using cDNA from the biological sample
  • sequence complementary to the RNA when using RNA from the biological sample
  • the carrier on which the nucleic acids are applied can be any carrier which is usually used for DNA arrays or DNA chips.
  • the methods for applying and immobilizing the nucleic acids are also prior art and known to the person skilled in the art.
  • the DNA chip according to the invention can be used, for example, for the sensitive early detection of developing hypertension, even before hypertension manifests itself clinically.
  • the DNA chip can also be used to divide the patients into sub-nipples.
  • the genes on the DNA chip can be used to detect the blood pressure regulatory systems that are disrupted in the respective hypertension patients.
  • the patient subgroups can then be treated with individually suitable active ingredients or combinations of active ingredients, which are not only the symptom of high blood pressure eliminated, but also counteracts the causal cause of high blood pressure.
  • the DNA chip according to the invention can be used for the development of new blood pressure-lowering pharmaceuticals or for the stratification of patients in the early phases of clinical testing of such new pharmaceuticals.
  • One aspect of the present invention therefore relates to the use of the DNA chip according to the invention for the diagnosis of high blood pressure, also for early diagnosis, for dividing high blood pressure patients into subnibs with different causes that trigger high blood pressure and for monitoring the therapy of high blood pressure.
  • RNA can be isolated from these patient samples using standard techniques and used either as total RNA or after fractionation as PolyA + RNA.
  • the RNA can be rewritten into cDNA with the aid of reverse transcriptase and thereby provided with a label, for example with a fluorescent group or an isotope etc.
  • PCR products can also first be produced and labeled, which are then hybridized with the DNA chip.
  • the RNA can also be used directly or unlabeled for hybridization on the DNA chip.
  • the binding of sample nucleic acids with the target nucleic acids on the support is analyzed. This can be done by optical methods in the case of fluorescence labeling, by autoradiography or by any other method that is able to recognize a successful hybridization of sample nucleic acids with target nucleic acids.
  • the tissue removed from the patient can be used as a biopsy, e.g. from the blood vessel-rich mouth-nose area or from any other blood vessel-rich but relatively low-risk tissue, or from the heart muscle, e.g. as part of cardiac catheterization to determine contractility and cardiac output. Lymphocytes (white blood cells) can also be taken from the patient's blood.
  • the patients can be divided into subgroups based on their gene expression profile (gene activity: ON-OFF; high-low), that is, in sub-nipples in which one or more of the hormonal or central nervous pathways described above (blood pressure regulating systems) are disturbed.
  • gene expression profile gene expression profile
  • the genes for cytochrome P 450 CYP11-B1 (aldosterone synthase) and for cytochrome P 450 CYP11-B2 are activated in white blood cells.
  • these patients should be treated with an aldosterone antagonist, such as spirolactone.
  • angiotensin II receptor type 1, ATI
  • the expression of the angiotensin converting enzyme of the intercellular adhesion molecule (ICAM-I), the nascular adhesion molecule (NCAM-I), the nascular endothelial growth factor / permeability factor (VEGF), the monocyte chemoattractant protein (MCP I), the PAI-1, the transforming growth factor ß and of fibroblast growth factor (FGF-IJ) in blood vessels or the expression of brain natriuretic peptide (BNP) in the heart muscle is increased.
  • an angiotensin II receptor antagonist e.g. with irbesartan
  • ACE angiotensin converting enzyme
  • a stimulated sympathetic-adrenergic system sympathetic-adrenergic nervous system and the adrenergic system of the adrenal medulla
  • the expression of the G protein-coupled receptor kinase II in white blood cells on the other hand the expression of the adrenergic receptors (ßl and ß2) and the ß-adrenergic receptor kinase in blood vessels or the expression of omithine decarboxylase (ODC) in the heart muscle is increased.
  • ßl and ß2 adrenergic receptors
  • ODC omithine decarboxylase
  • eNOS endothelial NO synthase
  • ACE angiotensin converting enzyme
  • type I collagen type I collagen
  • a submucosal biopsy is taken from the mouth or the lower turbinate (tissue rich in blood vessels), from the heart or from white blood cells
  • Both the lower lip and the lower turbinate are suitable for biopsy removal, as they are easily accessible, spraying with a local anesthetic is sufficient for anesthesia, the tissue is very rich in arterioles and nenoles, but does not have any large vessels or nerves and the removal defects are not visible and heal quickly.
  • a biopsy of approximately 500 mg was taken from the free chamber wall with a punch in three patients as part of a left-heart catheterization to diagnose left ventricular function.
  • the tissue was immediately snap frozen in liquid nitrogen.
  • lymphocyte fraction 100 ml of blood were drawn from 15 patients and subfractionated in a conventional manner into erythrocytes, thrombocytes and lymphocytes (Lymphoprep, Nycomed, Pharma AS or by density gradient centrifugation on a Ficoll / Metrizoat gradient). The lymphocyte fraction was immediately processed further.
  • the total RNA was obtained from the tissue samples or the white blood cells using various extraction methods with the aid of commercially available “kits”. The yield was about 0.5 mg RNA per g heart muscle, 0.1 mg RNA per g submucosal tissue and about 0.1 mg RNA per lymphocyte preparation.
  • the RNA was examined with conventional methods (blots, hybridization with radioactive or non-radioactive labeled probes) with regard to the expression of the genes involved.
  • the cDNA samples (subject or reference) were each mixed in the same ratio and hybridized with oligonucleotide arrays or cDNA arrays, these were washed after hybridization and the fluorescence signals were evaluated with a DNA array reader.

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Abstract

The invention relates to a DNA chip for performing causal diagnosis of hypertension (hypertonia), which enables an early diagnosis and a highly effective therapy that is tailored to each patient and which has the fewest possible side effects. The invention also relates to a DNA chip for developing novel antihypertensive pharmaceutical agents and for stratifying patients in early phases of the clinical testing of novel pharmaceutical agents of this type.

Description

DNA-Chip zur kausalen Diagnose von Bluthochdruck DNA chip for the causal diagnosis of high blood pressure
Die vorliegende Erfindung betrifft einen DNA-Chip zur kausalen Diagnose des Bluthochdrucks (Hypertonus), der eine frühe Diagnose und eine hochwirksame, auf den jeweiligen Patienten massgeschneiderte und möglichst nebenwirkungsfreie Therapie ermöglicht. Die vorliegende Erfindung betrifft ferner einen DNA-Chip zur Entwicklung neuer blutdrucksenkender Pharmaka und zur Stratifizierung von Patienten in frühen Phasen der klinischen Prüfung solcher neuen Pharmaka.The present invention relates to a DNA chip for the causal diagnosis of high blood pressure (hypertension), which enables an early diagnosis and a highly effective therapy which is tailored to the respective patient and as free of side effects as possible. The present invention further relates to a DNA chip for the development of new blood pressure-lowering pharmaceuticals and for the stratification of patients in the early phases of clinical testing of such new pharmaceuticals.
Etwa 15 Millionen Menschen leiden in Deutschland an Bluthochdruck, davon etwa 5 Millionen unerkannt (Deutsche Bluthochdruckliga, 2000). Bluthochdruck stellt zusammen mit seinen Folgeerkrankungen (Arteriosklerose, Herzinfakt, Schlaganfall, Herzhypertrophie und Herzinsuffϊzenz) die weitaus häufigste Ursache für Krankheit und Tod in allen westlichen Industrienationen dar, noch vor malignen Entartungen (Krebs). Bluthochdruck beruht auf einer übermässigen Engstellung der Blutgefässe oder auf einer unzureichenden Flüssigkeitsausscheidung durch die Niere. Sowohl an der Regulation des Muskeltonus der glatten Muskulatur in den Blutgefässen und damit der Gefässweite als auch an der Flüssigkeitsausscheidung durch die Niere sind eine Vielzahl von zentralnervösen Mechanismen ' und Hormonsystemen beteiligt. Diese steuem und regeln den Blutdruck, der physiologischerweise bei körperlicher Arbeit, Angst, Stress, Erregung etc. ansteigt. Eine Entgleisung eines oder mehrerer dieser Systeme führt letztendlich zum Bluthochdruck. In neun von zehn Fällen sind die eigentlichen Ursachen des Bluthochdrucks nicht bekannt (essentielle Hypertonie). Eine genetische Vorbelastung (Prädisposition) durch Mutation von Genen, die für Proteine kodieren, die in blutdruckregulierende Systemeinvolviert sind, manchmal erst in Kombination mit äußeren Faktoren (Stress, Rauchen, Übergewicht, mangelnde körperliche Bewegung, Fehlernährung), ist jedoch höchst wahrscheinlich.Around 15 million people in Germany suffer from high blood pressure, of which about 5 million are undetected (German Hypertension League, 2000). Hypertension, along with its complications (arteriosclerosis, heart attack, stroke, cardiac hypertrophy and heart failure) is by far the most common cause of illness and death in all western industrialized nations, even before malignancies (cancer). Hypertension is based on excessive constriction of the blood vessels or inadequate fluid excretion by the kidney. Both in the regulation of muscle tone of the smooth muscle in blood vessels and the vessel size as well as to the liquid excretion by the kidney, a plurality of central nervous mechanisms' and hormone systems are involved. These control and regulate blood pressure, which physiologically increases during physical work, fear, stress, arousal etc. Derailment of one or more of these systems ultimately leads to high blood pressure. In nine out of ten cases, the actual causes of high blood pressure are not known (essential hypertension). However, a genetic predisposition (predisposition) through mutation of genes coding for proteins that are involved in blood pressure regulating systems, sometimes only in combination with external factors (stress, smoking, obesity, lack of physical activity, malnutrition) is highly probable.
Hypertonus kann zur Zeit nur rein symptomatisch diagnostiziert werden, routinemässig durch einfache Messung nach Riva-Rocci (Arm-Manschette, Stethoskop) oder in der Intensiv-Medizin blutig-invasiv über arterielle Katheter. Das heisst, dass bei Diagnose-Stellung die Krankheit und evtl. auch negative Folgeerscheinungen bereits manifestiert sind. Die Diagnose ist bei Grenzwert-Hypertonie auch nicht unproblematisch, da schon physiologischerweise grosse Schwankungen im Blutdruck zu beobachten sind (z.B. Tagesrythmik) und ausserdem viele Einflüsse den Blutdruck variieren können (z.B. Angst vor der Untersuchung; vor der Diagnose; „Weisskitteleffekt"). Eine Früherkennung, also eine Möglicheit den Beginn der Erkrankung noch vor einer signifikanten Blutdrucksteigerung zu diagnostizieren, gibt es nicht. Auch ist es bei einer Nolkskrankheit mit einer so grossen Zahl von Betroffenen vollkommen unbefriedigend, nur eine einzige physikalische Methode der Diagnose zu haben, d.h. auf pathologische, klinischchemische oder anders geartete apparative Möglichkeiten ganz verzichten zu müssen. Auch kann essentieller Bluthochdruck nur rein symptomatisch durch Ausprobieren verschiedener blutdrucksenkender Wirkstoffe als Monotherapie oder sehr häufig in Kombinationstherapie behandelt werden ("einstellen"), da die primäre, kausale Ursache jeweils nicht bekannt ist. Ein Teil der Patienten bleibt aber therapieresistent, und auch bei erfolgreich behandelten Patienten verschlechtern sich die Befunde oft wieder mit zunehmendem Alter. Es ist daher einmal dringend erforderlich, eine Früherkennungsmethode zu etablieren, die bereits einen entstehenden Hypertonus erkennt, noch bevor der physikalisch messbare Blutdruck signifikant erhöht ist, um rechtzeitig anatomische Veränderungen der Blutgefässe, die dann irreversibel sind, und weitere Folgeschäden zu verhindern. Zum anderen wäre es wünschenswert, bei jedem Patienten die primäre Ursache des Hypertonus zu kennen.Hypertension can currently only be diagnosed symptomatically, routinely by simple measurement according to Riva-Rocci (arm cuff, stethoscope) or in intensive care blood-invasive via arterial catheter. This means that when diagnosed, the disease and possibly negative side effects have already been manifested. The diagnosis of limit hypertension is also not unproblematic, since physiologically large fluctuations in blood pressure can already be observed (e.g. daily rhythm) and many other factors can vary blood pressure (e.g. fear of the examination; before the diagnosis; "white coat effect") There is no early diagnosis, that is to say the possibility of diagnosing the onset of the disease before a significant increase in blood pressure, and it is completely unsatisfactory to have only one physical method of diagnosis, ie pathological, in the case of a nolks disease with such a large number of people affected Essential clinical hypertension can only be treated symptomatically by trying out different antihypertensive agents as monotherapy or very often in combination therapy ("discontinue") because the primary causal cause is n is not known. However, some of the patients remain resistant to therapy, and even with successfully treated patients, the findings often deteriorate again with increasing age. It is therefore urgently necessary to establish an early detection method that already recognizes the development of hypertension even before the physically measurable blood pressure has increased significantly in order to prevent anatomical changes in the blood vessels, which are then irreversible, and further consequential damage. Second, it would be desirable to know the primary cause of hypertension in each patient.
Die DΝA-Chip-Technologie ist ein sehr effizientes Verfahren, unter anderem zum Nachweis von DNA-Polymorphismen. Diesen Nachweis mit Hilfe der DNA-Chip-Technologie nutzt ein bereits bestehendes Verfahren zur kausalen Diagnose von Bluthockdruck, d.h. es werden Unterschiede in der DNA-Sequenz von Genen zwischen verschiedenen Individuen nachgewiesen, die für Proteine kodieren, die für blutdruckregulierende Mechanismen verantwortlich sind. Dieses Verfahren hat jedoch den Nachteil, dass nur in wenigen Fällen die essentielle Hypertonie monogenetisch ist, die meisten Fälle werden auf eine Kombination von Mutationen zurückzuführen sein, von denen jede einzelne nur wenig prädiktiven Wert hat. Ein weiterer Nachteil ist, dass sich aus ethischen Gründen die DNA-Analyse im Hinblick auf die Prädisposition für eine schwere Erkrankung wie Bluthochdruck nicht durchsetzen lassen wird. Dennoch ist es dringend wünschenswert, bei jedem Patienten abzuklären, welcher der vielen möglichen, blutdruckregulierenden Mechanismen gestört und damit für seinen individuellen Hochdruck verantwortlich ist. Erst die kausale Diagnose der Ursachen, die zum Bluthochdruck eines jeden einzelnen Patienten führen, also des Hormonsystems oder zentralnervösen Mechanismus oder einer entsprechenden Kombination, die im individuellen Fall entgleist sind, wird eine maßgeschneiderte, auf den jeweiligen Patienten hin orientierte Therapie ermöglichen. Auch unerwünschte Nebenwirkungen einer ungeeigneten Medikation können so weitestgehend vermieden werden. Damit würden die Heilungserfolge dieser größten Volkskrankheit erheblich verbessert und somit Morbidität und Mortalität, aber auch Behandlungskosten erheblich gesenkt werden.DΝA chip technology is a very efficient method, among other things for the detection of DNA polymorphisms. This detection with the aid of DNA chip technology is used by an already existing method for the causal diagnosis of high blood pressure, ie differences in the DNA sequence of genes between different individuals are detected, which code for proteins that are responsible for mechanisms regulating blood pressure. However, this procedure has the disadvantage that only in a few cases is essential hypertension monogenic, most cases will be due to a combination of mutations, each of which has little predictive value. Another disadvantage is that, for ethical reasons, DNA analysis with regard to the predisposition to a serious illness such as high blood pressure will not be possible. Nevertheless, it is urgently desirable to clarify with each patient which of the many possible blood pressure regulating mechanisms is disturbed and is therefore responsible for their individual high pressure. Only the causal diagnosis of the causes that lead to the high blood pressure of each individual patient, i.e. the hormonal system or central nervous system Mechanism or a corresponding combination that has been derailed in the individual case will enable a tailor-made therapy that is oriented towards the respective patient. Even undesirable side effects of unsuitable medication can be avoided as far as possible. This would significantly improve the healing success of this major widespread disease and thus significantly reduce morbidity and mortality, but also treatment costs.
Der vorliegenden Erfindung liegt daher die Aufgabe zugrunde, Mittel zur kausalen Diagnose von Bluthochdruck zur Verfügung zu stellen. Eine weitere Aufgabe der vorliegenden Erfindung besteht in der Bereitstellung eines Verfahrens zur Früherkennung von Bluthochdruck. Eine weitere Aufgabe der vorliegenden Erfindung besteht in der Bereitstellung eines Verfahrens zur Einteilung von Hypertoniepatienten in Subklassen, z.B. auch zur Stratifizierung von Patienten in frühen Phasen der klinischen Prüfung neuer Pharmaka.The present invention is therefore based on the object of providing means for causally diagnosing high blood pressure. Another object of the present invention is to provide a method for the early detection of hypertension. Another object of the present invention is to provide a method for dividing hypertension patients into subclasses, e.g. also for the stratification of patients in the early phases of the clinical trial of new pharmaceuticals.
Die Aufgaben werden durch den in den Patentansprüchen definierten Gegenstand gelöst.The tasks are solved by the subject defined in the patent claims.
Der liier verwendete Ausdruck "Subklasse" bezeichnet eine Gruppe von Patienten mit Bluthochdruck, wobei die kausale Ursache des Bluthochdrucks auf eine Störung desselben blutdruckregulierenden Systems zurückzuführen ist. Die Patienten einer Subklasse reagieren daher auf ein blutdrucksenkendes Medikament gleich.The term "subclass" used here means a group of patients with high blood pressure, the causal cause of the high blood pressure being due to a disruption of the same blood pressure regulating system. The patients in a subclass therefore react immediately to a blood pressure lowering drug.
Der hier verwendete Ausdruck "blutdruckregulierende Systeme" bezeichnet zentralnervöse Mechanismen oder hormonelle Syteme, die an der Regulation des Kontraktionszustands der glatten Muskulatur der Blutgefässe (Gefässweite) oder an der Resorptionsleistung des Nierenepithels beteiligt sind. Gestörte blutdruckregulierende Systeme sind solche, die für einen Bluthochdruck kausal verantwortlich sind.The term "blood pressure regulating systems" used here denotes central nervous mechanisms or hormonal systems which are involved in the regulation of the contraction state of the smooth muscles of the blood vessels (vessel width) or in the absorption capacity of the renal epithelium. Disrupted blood pressure regulating systems are those that are causally responsible for high blood pressure.
Der hier verwendete Ausdruck "Bluthochdruck" bezeichnet jede Art der Hypertonie der Stadien I, II, III und IN. Altersabhängig liegt üblicherweise bereits eine Hypertonie bei einem systolischen Wert über 140 mm Hg und einem diastolischen Wert von 90 bis 94 mm Hg vor. Eine Hypertonie liegt üblicherweise auch bei alleiniger Erhöhung des diastolischen Werts vor, wobei folgende Einteilungen vorgenommen werden können: milde Hypertonie bei 95 bis 104 mm Hg, mittelschwere Hypertonie bei 105 bis 114 mm Hg, Schwere Hypertonie bei über 115 mm Hg. Das An- und Abschalten von Genen ist Grundlage aller biologischen Prozesse und ausserdem eine extrem sensitive Antwort auf veränderte äussere Bedingungen. DNA-Chips werden daher die Biomedizin und Molekularbiologie in den nächsten Jahren revolutionieren. Mit der Extraktion der RNA aus einer biologischen Probe, demEinwirken von markierter cDNA oder der RNA selbst auf einen DNA-Chip (Hybridisierung) und seine Analyse ist innerhalb kürzester Zeit eine grosse Fülle von Informationen über das Genexpressionsprofil und damit über den Zustand der Zellen in der biologischen Probe unter veränderten Bedingungen möglich. Die auf der Hybridisierung von Nukleinsäuren basierende Technologie hat den Vorteil einer extrem hohen Spezifität, Sensitivität und relativ leichten Durchführbarkeit, im Gegensatz z.B. zur Analyse von Proteinmustern.The term "hypertension" as used herein means any type of stage I, II, III and IN hypertension. Depending on age, there is usually already hypertension with a systolic value above 140 mm Hg and a diastolic value from 90 to 94 mm Hg. Hypertension is usually also present when there is only an increase in the diastolic value, whereby the following classifications can be made: mild hypertension at 95 to 104 mm Hg, moderate hypertension at 105 to 114 mm Hg, severe hypertension at over 115 mm Hg. Switching genes on and off is the basis of all biological processes and also an extremely sensitive response to changes in external conditions. DNA chips will therefore revolutionize biomedicine and molecular biology in the next few years. With the extraction of the RNA from a biological sample, the action of labeled cDNA or the RNA itself on a DNA chip (hybridization) and its analysis, a large amount of information about the gene expression profile and thus about the state of the cells in the cell is available within a very short time biological sample possible under changed conditions. The technology based on the hybridization of nucleic acids has the advantage of extremely high specificity, sensitivity and relatively easy feasibility, in contrast to, for example, the analysis of protein patterns.
Geschieht das An- und Abschalten von Genen in Blutgefässen oder Nierentubuluszellen in nichtphysiologischer Weise, so kann es die Ursache des Bluthochdrucks sein. Hintergrund dafür ist, dass alle intrazellulären Signalkaskaden, die an der Regulation des Gefässtonus oder des Nierenepithel-Transports beteiligt sind, entweder direkt oder indirekt auch Transkriptionsfaktoren und damit die Aktivität von Genen beeinflussen. Ist die Expression eines oder mehrerer Gene codierend für Proteine, die an diesen blutdruckregulierenden Systemen beteiligt sind, gestört, oder tragen diese Gene Mutationen, die die Funktion der entsprechenden Proteine beeinträchtigen, so wirkt sich dies auf den Blutdruck aus. Das An- und Abschalten von Genen in Blutgefässen oder Nierentubuluszellen in nicht-physiologischer Weise kann aber auch als messbares Zeichen für die jeweils gestörten blutdruckregulierenden Mechanismen verwertet werden (Surrogat-Marker).If the switching on and off of genes in blood vessels or kidney tubule cells occurs in a non-physiological manner, it can be the cause of high blood pressure. The background to this is that all intracellular signaling cascades involved in the regulation of vascular tone or renal epithelial transport either directly or indirectly influence transcription factors and thus the activity of genes. If the expression of one or more genes coding for proteins which are involved in these blood pressure regulating systems is disturbed, or if these genes carry mutations which impair the function of the corresponding proteins, this affects the blood pressure. The switching on and off of genes in blood vessels or kidney tubule cells in a non-physiological manner can also be used as a measurable sign of the disrupted blood pressure regulating mechanisms (surrogate marker).
Ein Aspekt der vorliegenden Erfindung besteht daher in der Bereitstellung eines DNA-Chips zur kausalen Diagnose des Bluthochdrucks, umfassend mindestens zwei verschiedene Nukleinsäuren, codierend für je ein Polypeptid, wobei die Polypeptide in verschiedenen blutdruckregulierenden Systemen involviert sind, und die Nukleinsäuren als Indikator für mindestens zwei gestörte blutdruckregulierende Systeme dienen, und gegebenenfalls ferner umfassend eine oder mehrere Nukleinsäuren, codierend für Polypeptide, die in jeder Zelle exprimiert werden und zur Grundausstattung einer Zelle gehören, (sogenannte Housekeeping- Gene) zur Normierung der erhaltenen Signale. Bevorzugt ist ein DNA-Chip, wobei ein, zwei, drei, vier, fünf, sechs oder mehr Nukleinsäuren mindestens zweier blutdruckregulierender Systeme enthalten sind. Ferner bevorzugt ist ein DNA-Chip mit mindestens je einer Nukleinsäure, codierend für je ein Polypeptid, von drei, vier, fünf, sechs, sieben, acht, neun, zehn, elf, zwölf, dreizehn, vierzehn, fünfzehn, sechzehn oder siebzehn blutdruckregulierender Systeme.One aspect of the present invention therefore consists in the provision of a DNA chip for the causal diagnosis of hypertension, comprising at least two different nucleic acids, each coding for a polypeptide, the polypeptides being involved in different blood pressure regulating systems, and the nucleic acids as an indicator for at least two disturbed blood pressure regulating systems are used, and optionally also include one or more nucleic acids coding for polypeptides that are expressed in each cell and are part of the basic equipment of a cell (so-called housekeeping genes) for normalizing the signals obtained. A DNA chip is preferred, wherein one, two, three, four, five, six or more nucleic acids of at least two blood pressure regulating systems are contained. Also preferred is a DNA chip with at least one each Nucleic acid, coding for one polypeptide each, of three, four, five, six, seven, eight, nine, ten, eleven, twelve, thirteen, fourteen, fifteen, sixteen or seventeen blood pressure regulating systems.
Die auf dem DNA-Chip verwendeten Nukleinsäuren codieren für Peptide, die an biochemischen Prozessen beteiligt sind, die insbesondere in einem oder mehreren der folgenden blutdruckregulierenden Systemen oder aber auch in anderen, in Zukunft neu zu entdeckenden blutdruckregulierenden Systemen, involviert sind:The nucleic acids used on the DNA chip code for peptides that are involved in biochemical processes that are particularly involved in one or more of the following blood pressure regulating systems or also in other blood pressure regulating systems to be discovered in the future:
Das sympathisch-adrenerge Nervensystem und das adrenerge System des Nebennierenmarks • Das parasympathische Nervensystem Das Renin- Angiotensin-System Das Aldosteron-SystemThe sympathetic-adrenergic nervous system and the adrenergic system of the adrenal medulla • The parasympathetic nervous system The renin-angiotensin system The aldosterone system
Das Hypophysen- Adiuretin (Vasopressin) -System Das Atriale-Natriuretische-Peptid-System • Das renale Kallikrein-Kinin-System Das NO (Stickoxid)-SystemThe pituitary adiuretin (vasopressin) system The atrial natriuretic peptide system • The renal kallikrein-kinin system The NO (nitric oxide) system
Das EDHF-System (endothelial derived hyperpolarization factor) Das Prostaglandin-System Das Endothelin-System • Das PTHrP-System (parathormon related peptide) Das Histamin-System Das Serotonin-System « Das Purinerge System • lokale Wachstumsfaktoren und/oder • Der Calcium-Haushalt der glatten Gefässmuskelzelle oder des HerzensThe EDHF system (endothelial derived hyperpolarization factor) The prostaglandin system The endothelin system • The PTHrP system (parathormone-related peptide) The histamine system The serotonin system «The purinergic system • Local growth factors and / or • The calcium Smooth vascular muscle cell or heart household
Die auf dem DNA-Chip verwendete Nukleinsäure kann jede Nukleinsäure sein, von der bekannt ist, dass sie für ein Peptid codiert, das in blutdruckregulierende Systeme involviert ist oder das bei Bluthochdruck vermehrt oder vermindert exprimiert ist. Für den erfindungsgemäßen DNA- Chip werden insbesondere Nukleinsäuren verwendet, die aus den folgenden Nukleinsäuren ausgewählt sind (in den Klammem ist jeweils die GenBank- Accessionnummer angegeben):The nucleic acid used on the DNA chip can be any nucleic acid that is known to encode a peptide that is involved in blood pressure regulating systems or that is expressed or expressed at an increased rate in hypertension. In particular, nucleic acids selected from the following nucleic acids are used for the DNA chip according to the invention (the GenBank accession number is given in each case in the brackets):
glattmuskuläres α-Actin (J05192); kardiales α-Actin (AF053356); skeletales α-Actin (AF053356); adrenerger Rezeptor ß 1 (J03019); adrenerger Rezeptor ß 2 (M15169), ß-adrenerge Rezeptorkinase II (M80776); Adrenomedullin (D14874); Angiotensin II- Rezeptor Typ I (AT 1) (D13814); Angiotensin converting enzyme (ACE) (J04144); Arginin Vasopressin (AVP) (M25647); Arginin Vasopressin Rezeptor (VI) (L25615); Atrialer Natriuretischer Faktor (M30262); Brain Natriuretic Peptide (M25296); Ca2+-sarkoplasmatische Retikulum ATPase (SERCA) (M63603); Calcium-Release Channel (Ryanodinrezeptor II) (J05200); Collagen α-1 (I) (AF017178); Collagen α-1 (III) (Ml 1134); Collagen α-1 (IV) (NM_001845); Collagen α-2 (IV) (M33653); Collagen Typ V (BC008760); Connexin 43 (Cx 43) (M65188); Cytochrom P 450 CYP11-B2 (D13752); Cytocl rom P 450 CYP11-B1 (Aldosteronsynthase) (NM_000497); Desmin (U59167); Elastin (Tropoelastin) (M36860); Endothelin I (ET-I) (NM J01955); Endothelin m (ET DT) (J05081); Endothelin Rezeptor (ETA) (L06622); Endothelin Rezeptor (ETB) (L06623); lösliches E-Selectin (D38257); Fibroblast growth factor (bFGF) (M27968); Fibronectin (X02761); G-Protein, α-Untereinheit des inhibitorischen (Gl-α) (BC014627); G- Protein-gekoppelte Rezeptorkinase II (L16862); Guanylatcyclase, αl -Untereinheit der löslichen (X66534); Guanylatcyclase, ßl -Untereinheit der löslichen (X66533); Heat Shock Protein 70 (hsp 70) (L12723); Insulin Like Growth Factor 1 (IGFl) (M29644); hisulin Like Growth Factor 1 Rezeptor (NM_000875); Interleukin 6 (M54894); Interzelluläres Adhäsionsmolekül (ICAM-I) (J03132); Kardiotrophin 1 (CT 1) (BC012939); Laminin (M20206); Medium-Chain Acyl- Coenzym A Dehydrogenase (MCAD) (M16827); Mitochondriale DNA (J01415); Monozyten Chemoattractant Protein I (MCP I) (D29984); Natriuretic Peptide Rezeptor A (XI 5357); Myosin, schwere α-Kette (D00943); Myosin, schwere ß-Kette (NM_000257); Myosin-leichte Kette 2 (AB046614); Natrium-Kalium (Na+/K+) ATPase alpha-1 Untereinheit (U16798); Natrium-Protonenaustauscher (NHE-I) (S68616); Nerve growth factor (NGF) (M57399); NO- Synthase Endotheliale (ENOS) (M95296); NO-Synthase Induzierbare (LNOS) (AF051164); Ornithindecarboxylase (ODC) (Ml 6650); Osteopontin (J04765); Plasminogen activator inhibitor (PAI - I) (Ml 6006); Parathormonähnliches Protein (PTH/parathyroidhormone related protein) (M17183); Phosphodiesterase (L20965); Phospholamban (M63603); Platelet derived growth factor (PDGF-alpha) (L20965); Platelet derived growth factor (PDGF-beta) (X98706); Platelet derived growth factor PDGF-alpha receptor (NM_006206); Platelet derived growth factor PDGF-beta receptor (L20965); Prostacyclin Synthetase (PGI-JI Synthetase) (D38145); S-100 beta-Protein (P04271); Superoxid-Dismutase (K00065); Thrombospondin (NM_003246); Tissue plasminogen activator (tPA) (M15518); Transforming growth factor ß (M38449); Tropomyosin, α-skeletales (M19713); Troponin I, kardiales (M38449); Troponin I, skeletales (J04760); Vasculäres Zelladhäsionsmolekül (VCAM-I) (X53051); Vascular endothelial growth factor /permeability factor (VEGF) (AY047581); Voltage-Gated-K+ Channel (KV1.2) (XM_010737); Voltage-Gated-K+ Channel (KV1.5) (M83254); Voltage-Gated-K+ Channel ß subunit (X83127).smooth muscle α-actin (J05192); cardiac α-actin (AF053356); skeletal α-actin (AF053356); adrenergic receptor β 1 (J03019); adrenergic receptor ß 2 (M15169), ß-adrenergic Receptor kinase II (M80776); Adrenomedullin (D14874); Angiotensin II receptor type I (AT 1) (D13814); Angiotensin converting enzyme (ACE) (J04144); Arginine vasopressin (AVP) (M25647); Arginine vasopressin receptor (VI) (L25615); Atrial natriuretic factor (M30262); Brain natriuretic peptides (M25296); Ca 2+ sarcoplasmic reticulum ATPase (SERCA) (M63603); Calcium Release Channel (Ryanodine Receptor II) (J05200); Collagen α-1 (I) (AF017178); Collagen α-1 (III) (Ml 1134); Collagen α-1 (IV) (NM_001845); Collagen α-2 (IV) (M33653); Type V collagen (BC008760); Connexin 43 (Cx 43) (M65188); Cytochrome P 450 CYP11-B2 (D13752); Cytocl rom P 450 CYP11-B1 (aldosterone synthase) (NM_000497); Desmin (U59167); Elastin (tropoelastin) (M36860); Endothelin I (ET-I) (NM J01955); Endothelin m (ET DT) (J05081); Endothelin receptor (ETA) (L06622); Endothelin receptor (ETB) (L06623); soluble E-selectin (D38257); Fibroblast growth factor (bFGF) (M27968); Fibronectin (X02761); G protein, α subunit of inhibitory (Gl-α) (BC014627); G protein coupled receptor kinase II (L16862); Guanylate cyclase, αl subunit of soluble (X66534); Guanylate cyclase, β1 subunit of soluble (X66533); Heat shock protein 70 (hsp 70) (L12723); Insulin Like Growth Factor 1 (IGFl) (M29644); hisulin like growth factor 1 receptor (NM_000875); Interleukin 6 (M54894); Intercellular Adhesion Molecule (ICAM-I) (J03132); Cardiotrophin 1 (CT 1) (BC012939); Laminin (M20206); Medium chain acyl coenzyme A dehydrogenase (MCAD) (M16827); Mitochondrial DNA (J01415); Monocyte chemoattractant protein I (MCP I) (D29984); Natriuretic peptide receptor A (XI 5357); Myosin, heavy α chain (D00943); Myosin, heavy ß chain (NM_000257); Myosin light chain 2 (AB046614); Sodium potassium (Na + / K +) ATPase alpha-1 subunit (U16798); Sodium proton exchanger (NHE-I) (S68616); Nerve growth factor (NGF) (M57399); NO synthase endothelial (ENOS) (M95296); NO synthase inducible (LNOS) (AF051164); Ornithine decarboxylase (ODC) (MI 6650); Osteopontin (J04765); Plasminogen activator inhibitor (PAI-I) (MI 6006); Parathyroid hormone-like protein (PTH / parathyroid hormone related protein) (M17183); Phosphodiesterase (L20965); Phospholamban (M63603); Platelet derived growth factor (PDGF-alpha) (L20965); Platelet derived growth factor (PDGF-beta) (X98706); Platelet derived growth factor PDGF-alpha receptor (NM_006206); Platelet derived growth factor PDGF-beta receptor (L20965); Prostacyclin synthetase (PGI-JI synthetase) (D38145); S-100 beta protein (P04271); Superoxide dismutase (K00065); Thrombospondin (NM_003246); Tissue plasminogen activator (tPA) (M15518); Transforming growth factor β (M38449); Tropomyosin, α-skeletal (M19713); Troponin I, cardiac (M38449); Troponin I, skeletal (J04760); Vascular Cell Adhesion Molecule (VCAM-I) (X53051); Vascular endothelial growth factor / permeability factor (VEGF) (AY047581); Voltage-gated-K + channel (KV1.2) (XM_010737); Voltage-gated-K + channel (KV1.5) (M83254); Voltage-Gated-K + Channel ß subunit (X83127).
Besonders bevorzugt ist ein erfindungsgemäßer DNA-Chip mit den nachstehend aufgeführten Nukleinsäuren, wobei die Nukleinsäuren Polypeptide codieren, die in den jeweils genannten blutdruckregulierenden Systemen involviert sind oder die bei Störungen dieser Systeme differentiell reguliert werden: Cytochrom P 450 CYP11-B1 (Aldosteronsynthase) und Cytochrom P 450 CYP11-B2, involviert im Aldosteron-System, Angiotensin LT- Rezeptor Typ I (AT 1), Angiotensin converting enzyme (ACE), Interzelluläres Adhäsionsmolekül (ICAM-I), Vasculäres Zelladhäsionsmolekül (VCAM-I), Vascular endothelial growth factor /permeability factor (VEGF), Monozyten Chemoattractant Protein I (MCP I), Plasminogen activator inhibitor (PAI - I), Transforming growth factor ß und Fibroblast growth factor (FGF-II), involviert im Renin- Angiotensin-System, adrenerger Rezeptor ßl, adrenerger Rezeptor ß2, ß-adrenerge Rezeptorkinase II und G-Protein-gekoppelte Rezeptorkinase II (GRK 2), involviert im Sympathisch/adrenergen System, und Induzierbare NO-Synthase (INOS), Interleukin 6 und Monozyten Chemoattractant Protein I (MCP-I), involviert im Ca2+-Haushalt.A DNA chip according to the invention with the nucleic acids listed below is particularly preferred, the nucleic acids encoding polypeptides which are involved in the respectively mentioned blood pressure regulating systems or which are differentially regulated in the event of disorders of these systems: cytochrome P 450 CYP11-B1 (aldosterone synthase) and cytochrome P 450 CYP11-B2, involved in the aldosterone system, angiotensin LT receptor type I (AT 1), angiotensin converting enzyme (ACE), intercellular adhesion molecule (ICAM-I), vascular cell adhesion molecule (VCAM-I), vascular endothelial growth factor / permeability factor (VEGF), monocyte chemoattractant protein I (MCP I), plasminogen activator inhibitor (PAI - I), transforming growth factor ß and fibroblast growth factor (FGF-II), involved in the renin-angiotensin system, adrenergic receptor ßl , adrenergic receptor ß2, ß-adrenergic receptor kinase II and G-protein coupled receptor kinase II (GRK 2), involved in the sympathetic / a drenergen system, and inducible NO synthase (INOS), interleukin 6 and monocyte chemoattractant protein I (MCP-I), involved in the Ca 2+ household.
Im Sinne der vorliegenden Erfindung bedeutet "in blutdruckregulierenden Systemen involvierte Proteine" einerseits, dass die Polypeptide an biochemischen Prozessen in Blutgefässen, im Herzmuskel oder im Nierentubulusepithel beteiligt sind, die bei einer Fehlfunktion zu einem Bluthochdruck führen. Andererseits sind damit auch solche Proteine gemeint, deren Expression aufgrund eines Bluthochdrucks herunter- oder hochreguliert wird (surrogat marker. Daher können in Gewebeproben von Bluthochdruckpatienten (z.B. weisse Blutzellen, blutgefässreiches Gewebe, Herzmuskelgewebe, Nierengewebe) auch Gene in ihrer Expression verändert sein, deren Produkte den Bluthochdruck nicht kausal hervorrufen. Solche Gene können ebenfalls indikativ für die blutdruckregulatorischen Systeme sein, die im jeweiligen Patienten gestört sind.For the purposes of the present invention, “proteins involved in blood pressure regulating systems” on the one hand means that the polypeptides are involved in biochemical processes in blood vessels, in the heart muscle or in the renal tubular epithelium, which lead to hypertension in the event of a malfunction. On the other hand, it also means those proteins whose expression is down-regulated or up-regulated due to high blood pressure (surrogate marker. Therefore, in tissue samples from hypertensive patients (e.g. white blood cells, blood-rich tissue, heart muscle tissue, kidney tissue), the expression of genes can also be changed in their products do not causally cause high blood pressure, such genes can also be indicative of the blood pressure regulating systems that are disturbed in the respective patient.
Die gegebenenfalls zur Normierung der Signale auf dem erfϊndungsgemäßen DNA-Chip verwendeten Nukleinsäuren können solche sein, von denen bekannt ist, daß sie in jeder Zelle exprimiert werden und zur Grundausstattung der Zellen gehören. Üblicherweise werde die Gene, die für diese Nukleinsäuren kodieren, auch als Housekeeping-Gene bezeichnet. Eine beispielhafte Auswahl für solche Nukleinsäuren ist nachfolgend wiedergegeben: zelluläres ß- Actin, Cyclophilin, Glycerinaldehydphosphatdehydrogenase (GAPDH), Glycero-3- phosphatdehydrogenase (GPDH), Histone, Phospholipase, Ribosomale Proteine, Tubulin, Ubiquitin. Wird ein blutgefässreiches Gewebe zur Diagnose benutzt, so können glattmuskuläre Housekeeping-Gene wie beispielhaft das Caldesmon oder das Calponin zur Normierung der Signale verwendet werden.The nucleic acids which may be used to normalize the signals on the DNA chip according to the invention can be those which are known to be expressed in every cell and are part of the basic equipment of the cells. The genes that code for these nucleic acids are usually also referred to as housekeeping genes. An exemplary selection for such nucleic acids is given below: cellular β-actin, cyclophilin, glyceraldehyde phosphate dehydrogenase (GAPDH), glycero-3-phosphate dehydrogenase (GPDH), histones, phospholipase, ribosomal proteins, tubulin, Ubiquitin. If a tissue rich in blood vessels is used for diagnosis, smooth muscular housekeeping genes such as the caldesmon or the calponin can be used to standardize the signals.
Die Nukleinsäuresequenzen der auf dem DNA-Chip verwendeten Nukleinsäuren können aus den allgemein zugänglichen Datenbanken (z.B. GeneBank, EMBL) entnommen und nach den üblichen Kriterien ausgesucht werden. Bevorzugt sind dabei solche Sequenzen, die einmalig (unique) sind, keine GC-reichen Regionen aufweisen, keine intramolekulare Hybridisierung erlauben und keine Loops bilden. Vorzugsweise wird eine einzelsträngige Nukleinsäure auf den erfindungsgemäßen DNA-Chip aufgebracht. Dabei kann sowohl der Sense- als auch der Antisense-Strang verwendet werden. Es kann aber auch eine doppelsträngige Nukleinsäure auf den erfindungsgemäßen DNA-Chip aufgebracht werden. Die Länge der Nukleinsäuren ist dabei nach oben oder unten nicht begrenzt, solange die Länge für eine spezifische Hybridisierung ausreicht. Die Nukleinsäuren können femer DNA-, RNA- oder Hybrid-Moleküle sein. Die Herstellung solcher Nukleinsäuren ist Stand der Technik und es können Oligonukleotide, PCR- Produkte, klonierte DNA- oder cDNA-Fragmente oder cRNAs nach in-vitro Transkription (natürlich oder modifiziert) mit Standard-Techniken auf einen Träger aufgebracht und immobilisiert werden. Bei einzelsträngigen Nukleinsäuren wird vorzugsweise die zur cDNA komplementäre Sequenz (bei Verwendung von cDNA aus der biologischen Probe) oder die zur RNA komplementäre Sequenz (bei Verwendimg von RNA aus der biologischen Probe) aufgetragen.The nucleic acid sequences of the nucleic acids used on the DNA chip can be taken from the generally accessible databases (e.g. GeneBank, EMBL) and selected according to the usual criteria. Preference is given to sequences which are unique, have no GC-rich regions, do not allow intramolecular hybridization and do not form loops. A single-stranded nucleic acid is preferably applied to the DNA chip according to the invention. Both the sense and the antisense strand can be used. However, a double-stranded nucleic acid can also be applied to the DNA chip according to the invention. There is no upper or lower limit on the length of the nucleic acids, as long as the length is sufficient for a specific hybridization. The nucleic acids can also be DNA, RNA or hybrid molecules. The production of such nucleic acids is state of the art and it is possible to apply and immobilize oligonucleotides, PCR products, cloned DNA or cDNA fragments or cRNAs after in vitro transcription (natural or modified) using standard techniques. In the case of single-stranded nucleic acids, the sequence complementary to the cDNA (when using cDNA from the biological sample) or the sequence complementary to the RNA (when using RNA from the biological sample) is preferably applied.
Der Träger, auf den die Nukleinsäuren aufgetragen werden, kann jeder Träger sein, der üblicherweise für DNA-Arrays oder DNA-Chips verwendet wird. Die Verfahren zum Auftragen und Immobilisieren der Nukleinsäuren sind ebenfalls Stand der Technik und dem Fachmann bekannt.The carrier on which the nucleic acids are applied can be any carrier which is usually used for DNA arrays or DNA chips. The methods for applying and immobilizing the nucleic acids are also prior art and known to the person skilled in the art.
Der erfindungsgemäße DNA-Chip kann z.B. zur sensitiven Früherkennung eines sich entwickelnden Hypertonus verwendet werden, noch bevor sich klinisch ein Bluthochdruck manifestiert. Der DNA-Chip kann femer zur Einteilung der Patienten in Subgnippen verwendet werden. Anhand der auf dem DNA-Chip vorhandenen Gene lassen sich die blutdruckregulatorischen Systeme nachweisen, die bei den jeweiligen Bluthochdruckpatienten gestört sind. Die Patienten-Subgruppen können dann mit individuell geeigneten Wirkstoffen oder Wirkstoffkombinationen therapiert werden, die nicht nur das Symptom des Bluthochdrucks beseitigt, sondern auch der kausalen Verursachung des Bluthochdrucks entgegenwirkt. Femer kann der erfindungsgemäße DNA-Chip zur Entwicklung neuer blutdrucksenkender Pharmaka oder zur Stratifizierung von Patienten in frühen Phasen der klinischen Prüfung solcher neuen Pharmaka eingesetzt werden. Ein Aspekt der vorliegenden Erfindung betrifft daher die Verwendung des erfindungsgemäßen DNA-Chips zur Diagnose von Bluthochdruck, auch zur Frühdiagnose, zur Einteilung von Bluthochdruckpatienten in Subgnippen mit unterschiedlichen Bluthochdruck-auslösenden Ursachen und zur Überwachung der Therapie von Bluthochdruck.The DNA chip according to the invention can be used, for example, for the sensitive early detection of developing hypertension, even before hypertension manifests itself clinically. The DNA chip can also be used to divide the patients into sub-nipples. The genes on the DNA chip can be used to detect the blood pressure regulatory systems that are disrupted in the respective hypertension patients. The patient subgroups can then be treated with individually suitable active ingredients or combinations of active ingredients, which are not only the symptom of high blood pressure eliminated, but also counteracts the causal cause of high blood pressure. Furthermore, the DNA chip according to the invention can be used for the development of new blood pressure-lowering pharmaceuticals or for the stratification of patients in the early phases of clinical testing of such new pharmaceuticals. One aspect of the present invention therefore relates to the use of the DNA chip according to the invention for the diagnosis of high blood pressure, also for early diagnosis, for dividing high blood pressure patients into subnibs with different causes that trigger high blood pressure and for monitoring the therapy of high blood pressure.
Dazu wird den zu untersuchenden Patienten Blut oder Gewebeproben entnommen. Aus diesen Patienten-Proben kann RNA mit Standardtechniken isoliert und entweder als Gesamt-RNA oder nach Fraktionierung als PolyA+-RNA weiterverwendet werden. Die RNA kann mit Hilfe von reverser Transkriptase in cDNA umgeschrieben und dabei mit einer Markierung, z.B. mit einer fluoreszierenden Gruppe oder einem Isotop etc., versehen werden. Auch können ausgehend von der cDNA zunächst PCR-Produkte produziert und markiert werden, die dann mit dem DNA- Chip hybridisiert werden. Femer kann die RNA direkt markiert oder unmarkiert zur Hybridisierung auf dem DNA-Chip eingesetzt werden. Nach Hybridisienmg der Probe- Nukleinsäuren mit den Ziel-Nukleinsäuren auf dem Träger, nachfolgenden Waschschritten etc., wird die Bindung von Proben-Nukleinsäuren mit den auf dem Träger befindlichen Ziel- Nukleinsäuren analysiert. Dies kann durch optische Verfahren im Falle einer Fluoreszenzmarkierung, durch Autoradiographie oder durch jedes andere Verfahren erfolgen, das in der Lage ist, eine erfolgreiche Hybridisierung von Proben-Nukleinsäuren mit Ziel- Nukleinsäuren zu erkennen.For this purpose, blood or tissue samples are taken from the patients to be examined. RNA can be isolated from these patient samples using standard techniques and used either as total RNA or after fractionation as PolyA + RNA. The RNA can be rewritten into cDNA with the aid of reverse transcriptase and thereby provided with a label, for example with a fluorescent group or an isotope etc. Starting from the cDNA, PCR products can also first be produced and labeled, which are then hybridized with the DNA chip. The RNA can also be used directly or unlabeled for hybridization on the DNA chip. After hybridization of the sample nucleic acids with the target nucleic acids on the support, subsequent washing steps etc., the binding of sample nucleic acids with the target nucleic acids on the support is analyzed. This can be done by optical methods in the case of fluorescence labeling, by autoradiography or by any other method that is able to recognize a successful hybridization of sample nucleic acids with target nucleic acids.
Das den Patienten entnommene Gewebe kann beispielhaft als Biopsie, z.B. aus dem blutgefässreichen Mund-Nasenbereich oder aus jedem anderen blutgefässreichen, aber relativ risikoarm zu entnehmenden Gewebe, oder aus dem Herzmuskel, z.B. im Rahmen einer Herz- Katheterisierung zur Bestimmung der Kontraktilität und Herzleistung, entnommen werden. Femer können dem Patienten Lymphozyten (weisse Blutzellen) aus dem Blut entnommen werden.The tissue removed from the patient can be used as a biopsy, e.g. from the blood vessel-rich mouth-nose area or from any other blood vessel-rich but relatively low-risk tissue, or from the heart muscle, e.g. as part of cardiac catheterization to determine contractility and cardiac output. Lymphocytes (white blood cells) can also be taken from the patient's blood.
Erfϊndungsgemäß lassen sich die Patienten anhand ihres Genexpressionsprofils (Genaktivität: ON-OFF; hoch-niedrig) in Subgruppen einteilen, d.h. in Subgnippen in denen ein oder mehrere der vorstehend beschriebenen hormonellen oder zentralnervösen Signalwege (blutdruckregulierenden Systeme) gestört sind. Beispielsweise sind in Bluthochdruck-Patienten mit Hyperaldosteronismus (Aldosteron-System) die Gene für Cytochrom P 450 CYP11-B1 (Aldosteronsynthase)und für Cytochrom P 450 CYP11-B2 in weissen Blutzellen aktiviert. Diese Patienten sollten mit einem Aldosteron- Antagonisten, z.B. mit Spirolacton, behandelt werden.According to the invention, the patients can be divided into subgroups based on their gene expression profile (gene activity: ON-OFF; high-low), that is, in sub-nipples in which one or more of the hormonal or central nervous pathways described above (blood pressure regulating systems) are disturbed. For example, in hypertension patients with hyperaldosteronism (aldosterone system), the genes for cytochrome P 450 CYP11-B1 (aldosterone synthase) and for cytochrome P 450 CYP11-B2 are activated in white blood cells. These patients should be treated with an aldosterone antagonist, such as spirolactone.
Beispielsweise sind in Bluthochdruck-Patienten mit erhöhtem zirkulierenden Angiotensin JJ (erhöhte Plasma-Renin-Aktivität; Renin-Angiotensin-System) einerseits die Expression des Angiotensin II Rezeptors (Typ 1, ATI) in weissen Blutzellen, andererseits die Expression des Angiotensin Converting Enzyme, des Interzellulären Adhäsionsmolekül (ICAM-I), des Naskulären Adhäsionsmoleküls (NCAM-I), des Nascular endothelial growth factor/permeability factor (VEGF), des Monozyten Chemoattractant Proteins (MCP I), des PAI-1, des Transforming growth factor ß und des Fibroblast growth factor (FGF-IJ) in Blutgefässen oder die Expression des Brain Natriuretic Peptide (BNP) im Herzmuskel erhöht. Diese Patienten sollten mit einem Angiotensin II - Rezeptor -Antagonisten, z.B. mit Irbesartan, oder einem angiotensin converting enzyme (ACE)-Hemmer, z.B. mit Enalapril oder Captopril, behandelt werden.For example, in hypertension patients with increased circulating angiotensin JJ (increased plasma renin activity; renin-angiotensin system), on the one hand the expression of the angiotensin II receptor (type 1, ATI) in white blood cells, on the other hand the expression of the angiotensin converting enzyme, of the intercellular adhesion molecule (ICAM-I), the nascular adhesion molecule (NCAM-I), the nascular endothelial growth factor / permeability factor (VEGF), the monocyte chemoattractant protein (MCP I), the PAI-1, the transforming growth factor ß and of fibroblast growth factor (FGF-IJ) in blood vessels or the expression of brain natriuretic peptide (BNP) in the heart muscle is increased. These patients should be treated with an angiotensin II receptor antagonist, e.g. with irbesartan, or an angiotensin converting enzyme (ACE) inhibitor, e.g. with enalapril or captopril.
Beispielsweise sind in Bluthochdruck-Patienten mit stimuliertem sympathisch-adrenergen System (sympathisch-adrenerges Nervensystem und das adrenerge System des Nebennierenmarks) einerseits die Expression der G-Protein-gekoppelten Rezeptorkinase II in weissen Blutzellen, andererseits die Expression der adrenergen Rezeptoren (ßl und ß2) und der ß-adrenergen Rezeptor-Kinase in Blutgefässen oder die Expression der Omithindecarboxylase (ODC) im Herzmuskel erhöht. Diese Patienten sollten mit einem ß-adrenergen Rezeptor- Blocker, z.B. mit Atenolol oder Bisoprolol, behandelt werden.For example, in hypertension patients with a stimulated sympathetic-adrenergic system (sympathetic-adrenergic nervous system and the adrenergic system of the adrenal medulla), on the one hand the expression of the G protein-coupled receptor kinase II in white blood cells, on the other hand the expression of the adrenergic receptors (ßl and ß2) and the ß-adrenergic receptor kinase in blood vessels or the expression of omithine decarboxylase (ODC) in the heart muscle is increased. These patients should be treated with a beta-adrenergic receptor blocker, e.g. with atenolol or bisoprolol.
Beispielsweise sind in Bluthochdruck-Patienten mit gestörtem Ca^-Haushalt der Gefässmuskelzellen (Calcium-Haushalt der glatten Gefässmuskelzelle oder des Herzens) die Expression von Interleukin 6 in Blutgefässen erniedrigt. Diese Patienten sollten mit einem Ca++- Kanal-Blocker, z.B. mit Verapamil, Nifedipine oder Amlodipine behandelt werden.For example, in hypertension patients with disturbed Ca ^ balance of the vascular muscle cells (calcium balance of the smooth vascular muscle cell or the heart), the expression of interleukin 6 in blood vessels is reduced. These patients should be treated with a Ca ++ channel blocker, eg with verapamil, nifedipine or amlodipine.
Beispielsweise sind in Bluthochdruck-Patienten mit gestörtem NO-System die Expression in Blutgefässen einerseits der endothelialen NO-synthase (eNOS) erniedrigt, andererseits des Angiotensin-Converting-Enzyms (ACE) oder des Kollagen Typ I erhöht. Diese Patienten sollten mit NO-Donatoren, z.B. mit Nitraten behandelt werden. Die folgenden Beispiele dienen nur der Erläuterung und beschränken in keiner Weise den Umfang der Erfindung.For example, in hypertension patients with a disturbed NO system, the expression in blood vessels on the one hand of the endothelial NO synthase (eNOS) is reduced, and on the other hand the angiotensin converting enzyme (ACE) or type I collagen are increased. These patients should be treated with NO donors, such as nitrates. The following examples are illustrative only and in no way limit the scope of the invention.
Entnahme einer Submucosa-Biopsie aus dem Mund oder der unteren Nasenmuschel (extrem blutgefässreiches Gewebe), aus dem Herzen oder Gewinnung von weissen BlutzellenA submucosal biopsy is taken from the mouth or the lower turbinate (tissue rich in blood vessels), from the heart or from white blood cells
Sowohl die Unterlippe als auch die untere Nasenmuschel sind zur Biopsieentnahme geeignet, da sie gut zugänglich sind, zur Anästhesie das Aufsprühen eines Lokalanästhetikums ausreicht, das Gewebe sehr reich an Arteriolen und Nenolen ist, aber keine größeren Gefäße oder Nerven aufweist und die Entnahmedefekte nicht sichtbar sind und schnell heilen.Both the lower lip and the lower turbinate are suitable for biopsy removal, as they are easily accessible, spraying with a local anesthetic is sufficient for anesthesia, the tissue is very rich in arterioles and nenoles, but does not have any large vessels or nerves and the removal defects are not visible and heal quickly.
1. Unterlippe1st lower lip
Bei 8 Patienten würde nach Applikation von l%igem Xylocainspray mit Epinephrinzusatz (Xylocain 1%®, Astra Chemie) die Unterlippe eleviert und in Höhe der Gingiva mit einem Skalpell Größe 15 ein 2 - 4 mm langer oberflächlicher Schleimhautschnitt angelegt. Mit dem schneidenden Zängchen nach Grünwald (Storz) wurde durch den Schnitt submucös jeweils ein Gewebefragment von ca. 250 mg Gewicht entnommen und in flüssigem Stickstoff schockgefroren. In der Regel war eine weitere Versorgung des Entnahmedefektes nicht erforderlich, die Reepithelisierung war nach 2 bis 3 Tagen abgeschlossen. Vereinzelt kam es perioperativ zu einer stärkeren Blutung, so daß der Defekt mit einer Einzelknopfhaht mit resorbierbarem Nahtmaterial (Vicryl 3/0, Ethicon) verschlossen wurde.In 8 patients, after application of 1% xylocaine spray with epinephrine additive (Xylocaine 1% ®, Astra Chemie), the lower lip was raised and a 2 - 4 mm long superficial mucosal incision was made at the gingiva with a size 15 scalpel. With the cutting forceps according to Grünwald (Storz), a tissue fragment of approx. 250 mg weight was taken through the cut submucously and snap-frozen in liquid nitrogen. As a rule, a further treatment of the removal defect was not necessary, the re-epithelization was completed after 2 to 3 days. Occasionally there was increased bleeding perioperatively, so that the defect was closed with a single button seam with resorbable suture material (Vicryl 3/0, Ethicon).
2. Untere Nasenmuschel Bei 10 Patienten erfolgte zunächst Einsprühen der Nasenschleimhäute mit Pantocam Privin (1/1, Pantoprivin 2%®, Astra Chemie). Nach erfolgter Oberflächenanästhesie erfolgte mit dem schneidenden Zängchen nach Grünwald (Storz) jeweils die Entnahme eines ca. 250 mg messenden Gewebsfragments submucös vom lateralen Anteil des Kopfes der Concha inferior. Das Gewebe wurde sofort in flüssigem Stickstoff schockgefroren. Bei stärkerer Blutung erfolgte bipolare Koagulation. Eine Gewebsnaht war nicht erforderlich. Der Defekt heilte in 3-4 Tagen ab. 3. Herzmuskelbiopsie2. Lower turbinate In 10 patients, the nasal mucosa was first sprayed with Pantocam Privin (1/1, Pantoprivin 2% ®, Astra Chemie). After surface anesthesia, the cutting forceps according to Grünwald (Storz) were used to remove a tissue fragment measuring approx. 250 mg submucously from the lateral part of the head of the inferior concha. The tissue was immediately snap frozen in liquid nitrogen. Bipolar coagulation occurred in cases of heavy bleeding. A tissue suture was not necessary. The defect healed in 3-4 days. 3. Heart muscle biopsy
Bei drei Patienten wurde im Rahmen einer Links-Herz-Katheterisiemng zur Diagnose der linksventrikulären Funktion eine Biopsie von ca. 500 mg aus der freien Kammerwand mit einer Stanze entnommen. Das Gewebe wurde sofort in flüssigem Stickstoff schockgefroren.A biopsy of approximately 500 mg was taken from the free chamber wall with a punch in three patients as part of a left-heart catheterization to diagnose left ventricular function. The tissue was immediately snap frozen in liquid nitrogen.
4. Weisse Blutzellen:4. White blood cells:
Bei 15 Patienten wurden 100 ml Blut entnommen und auf konventionelle Weise in Erythrozyten, Thrombozyten und Lymphozyten subfraktioniert (Lymphoprep, Nycomed, Pharma AS oder durch Dichtegradientenzentrifugation auf einem Ficoll/Metrizoat-Gradienten). Die Lymphozytenfraktion wurde sofort weiterverarbeitet.100 ml of blood were drawn from 15 patients and subfractionated in a conventional manner into erythrocytes, thrombocytes and lymphocytes (Lymphoprep, Nycomed, Pharma AS or by density gradient centrifugation on a Ficoll / Metrizoat gradient). The lymphocyte fraction was immediately processed further.
5. RNA-Gewinnung:5. RNA extraction:
Aus den Gewebeproben bzw. den weissen Blutzellen wurde mit verschiedenen Extraktionsverfahren mit Hilfe kommerziell erhältlicher "kits" die Gesamt-RNA gewonnen. Die Ausbeute betrug etwa 0.5 mg RNA pro g Herzmuskel, 0.1 mg RNA pro g Submukosa-Gewebe und etwa 0.1 mg RNA pro Lymphozyten-Präparation. Die RNA wurde mit konventionellen Methoden (Blots, Hybridisierung mit radioaktiv oder nicht-radioaktiv markierten Sonden) hinsichtlich der Expression der involvierten Gene untersucht.The total RNA was obtained from the tissue samples or the white blood cells using various extraction methods with the aid of commercially available “kits”. The yield was about 0.5 mg RNA per g heart muscle, 0.1 mg RNA per g submucosal tissue and about 0.1 mg RNA per lymphocyte preparation. The RNA was examined with conventional methods (blots, hybridization with radioactive or non-radioactive labeled probes) with regard to the expression of the genes involved.
6. Genexpressionsanalvse mittels DNA-Array:6. Gene Expression Analysis Using a DNA Array:
RNA aus Gewebe-Proben von 5 Hypertonikern bzw. eine Referenz-RNA-Probe, gepoolt aus den individuellen RNA-Proben aus Gewebe von 5 gesunden Probanden, wurde mit Hilfe von oligo- dT primern in Gegenwart von Cy5- bzw. Cy3-dUTP (Fa. Amersham) revers in cDNA transkribiert und dabei Fluoreszenz-markiert. Die cDNA-Proben (Proband bzw. Referenz) wurden jeweils im gleichen Verhältniss gemischt und mit Oligonukleotid-Arrays oder cDNA- Arrays hybridisiert, diese nach Hybridisierang gewaschen und die Fluoreszenzsignale mit einem DNA-Array-Reader ausgewertet. RNA from tissue samples from 5 hypertensives or a reference RNA sample, pooled from the individual RNA samples from tissue from 5 healthy volunteers, was analyzed with the help of oligo-dT primers in the presence of Cy5 or Cy3 dUTP ( Amersham) reverse transcribed in cDNA and thereby fluorescence-labeled. The cDNA samples (subject or reference) were each mixed in the same ratio and hybridized with oligonucleotide arrays or cDNA arrays, these were washed after hybridization and the fluorescence signals were evaluated with a DNA array reader.

Claims

Patentansprüche claims
1. Vorrichtung umfassend einen Träger, an den mindestens zwei verschiedene Nukleinsäuren, codierend für je ein Polypeptid, aufgebracht sind, wobei die Polypeptide in verschiedenen blutdruckregulierenden Systemen involviert sind, und die Nukleinsäuren als Indikator für mindestens zwei gestörte blutdruckregulierende Systeme dienen, und gegebenenfalls ferner umfassend eine oder mehrere Nukleinsäuren, codierend für Polypeptide, die in jeder Zelle exprimiert werden und zur Grundausstattung einer Zelle gehören.1. Device comprising a support to which at least two different nucleic acids coding for one polypeptide each have been applied, the polypeptides being involved in different blood pressure regulating systems, and the nucleic acids serving as an indicator for at least two disturbed blood pressure regulating systems, and optionally further comprising one or more nucleic acids, coding for polypeptides, which are expressed in each cell and belong to the basic equipment of a cell.
2. Vorrichtung nach Ansprach 1, wobei die blutdrackreguherenden Systeme ausgewählt sind aus dem sympathisch-adrenergen Nervensystem und adrenergen System des Nebennierenmarks, parasympathischem Nervensystem, Renin-Angiotensin-System, Aldosteron-System, Hypophysen-Adiuretin (Vasopressin) -System, Atrialen-Natriuretischen- Peptid-System, renalen Kallikrein-Kinin-System, NO (Stickoxid)-System, EDHF-System (endothelial derived hyperpolarization factor), Prostaglandin-System, Endothelin-System,2. Device according spoke 1, wherein the blood pressure regulating systems are selected from the sympathetic-adrenergic nervous system and adrenergic system of the adrenal medulla, parasympathetic nervous system, renin-angiotensin system, aldosterone system, pituitary adiuretin (vasopressin) system, atrial natriuretic - peptide system, renal kallikrein-kinin system, NO (nitrogen oxide) system, EDHF system (endothelial derived hyperpolarization factor), prostaglandin system, endothelin system,
PTHrP-System (parathormon related peptide), Histamin-System, Serotonin-System, Purinergen System, lokale Wachstumsfaktoren, und Calcium-Haushalt der glatten Gefässmuskelzelle oder des Herzens.PTHrP system (parathormone related peptide), histamine system, serotonin system, purinergen system, local growth factors, and calcium balance of the smooth vascular muscle cell or the heart.
3. Vorrichtung nach Ansprach 1 oder 2, wobei die Nukleinsäuren ausgewählt sind aus glattmuskuläres α-Actin (J05192); kardiales α-Actin (AF053356); skeletales α-Actin (AF053356); adrenerger Rezeptor ß 1 (J03019); adrenerger Rezeptor ß 2 (M15169), ß- adrenerge Rezeptorkinase II (M80776); Adrenomedullin (D14874); Angiotensin II- Rezeptor Typ I (AT 1) (D13814); Angiotensin converting enzyme (ACE) (J04144); Arginin Vasopressin (AVP) (M25647); Arginin Vasopressin Rezeptor (VI) (L25615); Atrialer3. Device according spoke 1 or 2, wherein the nucleic acids are selected from smooth muscle α-actin (J05192); cardiac α-actin (AF053356); skeletal α-actin (AF053356); adrenergic receptor β 1 (J03019); adrenergic receptor ß 2 (M15169), ß-adrenergic receptor kinase II (M80776); Adrenomedullin (D14874); Angiotensin II receptor type I (AT 1) (D13814); Angiotensin converting enzyme (ACE) (J04144); Arginine vasopressin (AVP) (M25647); Arginine vasopressin receptor (VI) (L25615); atrial
Natriuretischer Faktor (M30262); Brain Natriuretic Peptide (M25296); Ca2+- sarkoplasmatische Retikulum ATPase (SERCA) (M63603); Calcium-Release Channel (Ryanodinrezeptor II) (J05200); Collagen α-1 (I) (AF017178); Collagen α-1 (DI) (Ml 1134); Collagen α-1 (IV) (NM XH845); Collagen α-2 (IN) (M33653); Collagen Typ N (BC008760); Connexin 43 (Cx 43) (M65188); Cytochrom P 450 CYP11-B2 (D13752);Natriuretic factor (M30262); Brain natriuretic peptides (M25296); Ca 2+ sarcoplasmic reticulum ATPase (SERCA) (M63603); Calcium Release Channel (Ryanodine Receptor II) (J05200); Collagen α-1 (I) (AF017178); Collagen α-1 (DI) (MI 1134); Collagen α-1 (IV) (NM XH845); Collagen α-2 (IN) (M33653); Collagen type N (BC008760); Connexin 43 (Cx 43) (M65188); Cytochrome P 450 CYP11-B2 (D13752);
Cytochrom P 450 CYP11-B1 (Aldosteronsynthase) (ΝMJ300497); Desmin (U59167); Elastin (Tropoelastin) (M36860); Endothelin I (ET-I) (NM_001955); Endothelin DI (ET III) (J05081); Endothelin Rezeptor (ETA) (L06622); Endothelin Rezeptor (ETB) (L06623); lösliches E-Selectin (D38257); Fibroblast growth factor (bFGF) (M27968); Fibronectin (X02761); G-Protein, α-Untereinheit des inhibitorischen (Gl-α) (BC014627); G-Protein- gekoppelte Rezeptorkinase II (L16862); Guanylatcyclase, αl -Untereinheit der löslichen (X66534); Guanylatcyclase, ßl -Untereinheit der löslichen (X66533); Heat Shock Protein 70 (hsp 70) (L12723); Insulin Like Growth Factor 1 (IGFl) (M29644); Insulin Like Growth Factor 1 Rezeptor (NM_000875); Interleukin 6 (M54894); Interzelluläres AdhäsionsmolekülCytochrome P 450 CYP11-B1 (aldosterone synthase) (ΝMJ300497); Desmin (U59167); Elastin (tropoelastin) (M36860); Endothelin I (ET-I) (NM_001955); Endothelin DI (ET III) (J05081); Endothelin receptor (ETA) (L06622); Endothelin receptor (ETB) (L06623); soluble E-selectin (D38257); Fibroblast growth factor (bFGF) (M27968); fibronectin (X02761); G protein, α subunit of inhibitory (Gl-α) (BC014627); G protein coupled receptor kinase II (L16862); Guanylate cyclase, αl subunit of soluble (X66534); Guanylate cyclase, β1 subunit of soluble (X66533); Heat shock protein 70 (hsp 70) (L12723); Insulin Like Growth Factor 1 (IGFl) (M29644); Insulin Like Growth Factor 1 Receptor (NM_000875); Interleukin 6 (M54894); Intercellular adhesion molecule
(ICAM-I) (J03132); Kardiotrophin 1 (CT 1) (BC012939); Laminin (M20206); Medium- Chain Acyl-Coenzym A Dehydrogenase (MCAD) (Ml 6827); Mitochondriale DNA (J01415); Monozyten Chemoattractant Protein I (MCP I) (D29984); Natriuretic Peptide Rezeptor A (XI 5357); Myosin, schwere α-Kette (D00943); Myosin, schwere ß-Kette (NM_000257); Myosin-leichte Kette 2 (AB046614); Natrium-Kalium (Na+/K+) ATPase alpha-1 Untereinheit (U16798); Natrium-Protonenaustauscher (NHE-I) (S68616); Nerve growth factor (NGF) (M57399); NO-Synthase Endotheliale (ENOS) (M95296); NO- Synthase Induzierbare (TNOS) (AF051164); Omithindecarboxylase (ODC) (M16650) Osteopontin (J04765); Plasminogen activator inhibitor (PAI - I) (M16006) Parathormonähnliches Protein (PTH/parathyroidhormone related protein) (Ml 7183)(ICAM-I) (J03132); Cardiotrophin 1 (CT 1) (BC012939); Laminin (M20206); Medium Chain Acyl Coenzyme A Dehydrogenase (MCAD) (MI 6827); Mitochondrial DNA (J01415); Monocyte chemoattractant protein I (MCP I) (D29984); Natriuretic peptide receptor A (XI 5357); Myosin, heavy α chain (D00943); Myosin, heavy ß chain (NM_000257); Myosin light chain 2 (AB046614); Sodium potassium (Na + / K +) ATPase alpha-1 subunit (U16798); Sodium proton exchanger (NHE-I) (S68616); Nerve growth factor (NGF) (M57399); NO synthase endothelial (ENOS) (M95296); NO synthase inducible (TNOS) (AF051164); Omithine decarboxylase (ODC) (M16650) osteopontin (J04765); Plasminogen activator inhibitor (PAI - I) (M16006) Parathyroid hormone-like protein (PTH / parathyroid hormone related protein) (Ml 7183)
Phosphodiesterase (L20965); Phospholamban (M63603); Platelet derived growth factor (PDGF-alpha) (L20965); Platelet derived growth factor (PDGF-beta) (X98706); Platelet derived growth factor PDGF-alpha receptor (NM_006206); Platelet derived growth factor PDGF-beta receptor (L20965); Prostacyclin Synthetase (PGI-H Synthetase) (D38145); S-100 beta-Protein (P04271); Superoxid-Dismutase (K00065); Thrombospondin (NM_003246);Phosphodiesterase (L20965); Phospholamban (M63603); Platelet derived growth factor (PDGF-alpha) (L20965); Platelet derived growth factor (PDGF-beta) (X98706); Platelet derived growth factor PDGF-alpha receptor (NM_006206); Platelet derived growth factor PDGF-beta receptor (L20965); Prostacyclin synthetase (PGI-H synthetase) (D38145); S-100 beta protein (P04271); Superoxide dismutase (K00065); Thrombospondin (NM_003246);
Tissue plasminogen activator (tPA) (M15518); Transforming growth factor ß (M38449); Tropomyosin, α-skeletales (M19713); Troponin I, kardiales (M38449); Troponin I, skeletales (J04760); Nasculäres Zelladhäsionsmolekül (NCAM-I) (X53051); Nascular endothelial growth factor /permeability factor (VEGF) (AY047581); Noltage-Gated-K+ Channel (KV1.2) (XM_010737); Voltage-Gated-K+ Channel (KV1.5) (M83254); Voltage-Tissue plasminogen activator (tPA) (M15518); Transforming growth factor β (M38449); Tropomyosin, α-skeletal (M19713); Troponin I, cardiac (M38449); Troponin I, skeletal (J04760); Nasular Cell Adhesion Molecule (NCAM-I) (X53051); Nascular endothelial growth factor / permeability factor (VEGF) (AY047581); Noltage-Gated-K + Channel (KV1.2) (XM_010737); Voltage-gated-K + channel (KV1.5) (M83254); Voltage-
Gated-K+ Channel ß subunit (X83127).Gated-K + Channel ß subunit (X83127).
4. Verwendimg der Vorrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 3 zur Entwicklung neuer blutdrucksenkender Pharmaka, zur Stratifizierang von Patienten in frühen Phasen der klinischen Prüfung solcher neuen Pharmaka, zur kausalen Diagnose von Bluthochdruck, zur4. Use of the device according to one of claims 1 to 3 for the development of new blood pressure-lowering pharmaceuticals, for stratifying patients in the early phases of clinical testing of such new pharmaceuticals, for the causal diagnosis of high blood pressure, for
Frühdiagnose von Bluthochdrack, zur Einteilung von Bluthochdrackpatienten in Subgruppen mit unterschiedlichen Bluthochdrack-auslösenden Ursachen oder zur Überwachung der Therapie von Bluthochdrack. Early diagnosis of high blood pressure, for dividing high blood pressure patients into subgroups with different causes that trigger high blood pressure, or for monitoring the therapy for high blood pressure.
EP01985807A 2000-12-29 2001-12-28 Dna chip for performing causal diagnosis of hypertension Withdrawn EP1392854A2 (en)

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DE10065666A DE10065666B4 (en) 2000-12-29 2000-12-29 DNA chip for the causal diagnosis of hypertension
PCT/DE2001/004960 WO2002053769A2 (en) 2000-12-29 2001-12-28 Dna chip for performing causal diagnosis of hypertension

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EP1633885A2 (en) * 2003-06-09 2006-03-15 Decode Genetics EHF. Methods for predicting drug efficacy in patients afflicted with hypertension
US20060018519A1 (en) * 2004-07-16 2006-01-26 Cross Match Technologies, Inc. Hand-held personal identification device with distributed control system
DE102008063290A1 (en) * 2008-12-30 2010-07-08 Ernst-Moritz-Arndt-Universität Determining increased blood pressure over a previous period on blood samples comprises determining increased and/or reduced occurrence of specific marker proteins or corresponding RNA protein containing blood components in peripheral blood

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WO1987002709A1 (en) * 1985-10-24 1987-05-07 Biotechnology Research Partners, Ltd. Blood tests diagnostic for hypertension
AU1728088A (en) * 1987-04-30 1988-12-02 Biotechnology Research Partners Limited Hypertension-related blood tests useful as genetic markers
JP2002504812A (en) * 1997-05-21 2002-02-12 クローンテック ラボラトリーズ,インコーポレイテッド Nucleic acid array
IL142548A0 (en) * 1998-10-14 2002-03-10 Pyrosequencing Ab Genes for assessing cardiovascular status and compositions for use thereof

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Title
See references of WO02053769A2 *

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DE10065666A1 (en) 2002-07-11
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WO2002053769A2 (en) 2002-07-11

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