WO2004091456A1 - Hüftprothese - Google Patents

Hüftprothese Download PDF

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Publication number
WO2004091456A1
WO2004091456A1 PCT/EP2004/003701 EP2004003701W WO2004091456A1 WO 2004091456 A1 WO2004091456 A1 WO 2004091456A1 EP 2004003701 W EP2004003701 W EP 2004003701W WO 2004091456 A1 WO2004091456 A1 WO 2004091456A1
Authority
WO
WIPO (PCT)
Prior art keywords
hip prosthesis
section
guide
anchoring
prosthesis according
Prior art date
Application number
PCT/EP2004/003701
Other languages
English (en)
French (fr)
Inventor
Thomas Siebel
Original Assignee
Thomas Siebel
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Thomas Siebel filed Critical Thomas Siebel
Priority to US10/553,071 priority Critical patent/US20060224245A1/en
Priority to EP04726157A priority patent/EP1613249A1/de
Publication of WO2004091456A1 publication Critical patent/WO2004091456A1/de

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Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2/32Joints for the hip
    • A61F2/36Femoral heads ; Femoral endoprostheses
    • A61F2/3601Femoral heads ; Femoral endoprostheses for replacing only the epiphyseal or metaphyseal parts of the femur, e.g. endoprosthetic femoral heads or necks directly fixed to the natural femur by internal fixation devices
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    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
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    • A61F2002/30112Rounded shapes, e.g. with rounded corners
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    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
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    • A61F2002/30217Three-dimensional shapes conical hollow cones, e.g. tubular-like cones
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    • A61F2002/30329Connections or couplings between prosthetic parts, e.g. between modular parts; Connecting elements
    • A61F2002/30331Connections or couplings between prosthetic parts, e.g. between modular parts; Connecting elements made by longitudinally pushing a protrusion into a complementarily-shaped recess, e.g. held by friction fit
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    • A61F2002/30878Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth applied in original prostheses, e.g. holes or grooves with non-sharp protrusions, for instance contacting the bone for anchoring, e.g. keels, pegs, pins, posts, shanks, stems, struts
    • A61F2002/30891Plurality of protrusions
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2/32Joints for the hip
    • A61F2/36Femoral heads ; Femoral endoprostheses
    • A61F2/3609Femoral heads or necks; Connections of endoprosthetic heads or necks to endoprosthetic femoral shafts
    • A61F2002/3611Heads or epiphyseal parts of femur
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2/32Joints for the hip
    • A61F2/36Femoral heads ; Femoral endoprostheses
    • A61F2/3609Femoral heads or necks; Connections of endoprosthetic heads or necks to endoprosthetic femoral shafts
    • A61F2002/3625Necks
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2/32Joints for the hip
    • A61F2/36Femoral heads ; Femoral endoprostheses
    • A61F2/3609Femoral heads or necks; Connections of endoprosthetic heads or necks to endoprosthetic femoral shafts
    • A61F2002/365Connections of heads to necks
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2220/00Fixations or connections for prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof
    • A61F2220/0025Connections or couplings between prosthetic parts, e.g. between modular parts; Connecting elements
    • A61F2220/0033Connections or couplings between prosthetic parts, e.g. between modular parts; Connecting elements made by longitudinally pushing a protrusion into a complementary-shaped recess, e.g. held by friction fit
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2230/00Geometry of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof
    • A61F2230/0002Two-dimensional shapes, e.g. cross-sections
    • A61F2230/0004Rounded shapes, e.g. with rounded corners
    • A61F2230/0006Rounded shapes, e.g. with rounded corners circular
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2230/00Geometry of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof
    • A61F2230/0002Two-dimensional shapes, e.g. cross-sections
    • A61F2230/0017Angular shapes
    • A61F2230/0019Angular shapes rectangular
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2230/00Geometry of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof
    • A61F2230/0002Two-dimensional shapes, e.g. cross-sections
    • A61F2230/0017Angular shapes
    • A61F2230/0021Angular shapes square
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2230/00Geometry of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof
    • A61F2230/0002Two-dimensional shapes, e.g. cross-sections
    • A61F2230/0017Angular shapes
    • A61F2230/0023Angular shapes triangular
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2230/00Geometry of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof
    • A61F2230/0063Three-dimensional shapes
    • A61F2230/0067Three-dimensional shapes conical
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2230/00Geometry of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof
    • A61F2230/0063Three-dimensional shapes
    • A61F2230/0069Three-dimensional shapes cylindrical

Definitions

  • the invention relates to a hip prosthesis with a joint part and an anchoring part to be implanted in the neck of the thigh bone.
  • Such hip prostheses are known from use, the anchoring part of which is formed by a conical body from which a coaxial pin extends distally.
  • the anchoring part is inserted into the cut femoral neck in the direction of the longitudinal axis of the femoral neck, the pin emerging laterally from the femur and being fastened at the exit point by a tab.
  • the conical body initially lies with a flange-like collar against the hard bone tissue on the cut surface.
  • the object of the present invention is to create a new hip prosthesis which can only be implanted in the femoral neck of the thigh bone and which remains functional over a longer period of time than the known hip prostheses of this type with extensive freedom from symptoms.
  • the hip prosthesis according to the invention which achieves this object is characterized in that the anchoring part can be deformed in the region of the neck in accordance with load-related deformations of the thigh bone.
  • Such a hip prosthesis according to the invention takes on the one hand the necessary supporting functions and, on the other hand, allows suitable deformation in the neck area of the thigh bone, which, even under normal loads, occurs even on healthy bones. The bone remains sufficiently stressed. Inactivity atrophy is avoided.
  • the anchoring part can be designed in accordance with a preferred embodiment of the invention as a stub terminating distally freely in the bone tissue.
  • the lashing pain does not occur.
  • the prosthesis does not cause any complaints if it is used for an extended period.
  • the stub must have a sufficient lever length in order to fulfill its supporting function.
  • the anchoring part is formed in several pieces from parts which are movable relative to one another and are positively connected to one another in the direction perpendicular to the longitudinal axis of the femoral neck, the parts being displaceable and / or rotatable relative to one another. So the anchoring part can adapt to both slight upsets and bends of the femoral neck bone. Finally, adjustments to torsion of the femoral neck may also be possible.
  • a first section is formed from an anchoring block and a guide stem projecting from the anchoring block in the direction of the longitudinal axis of the femoral neck
  • a second section is formed from a guide block with a guide channel receiving the guide stem
  • the cross-section of the guide handle and guide channel can match, so that the second section on the guide handle can be displaced in the direction of the longitudinal axis of the femoral neck and, if necessary, rotated about the longitudinal axis of the femoral neck.
  • the guide channel is preferably widened, so that the second section can be rotated relative to the first section about an axis perpendicular to the longitudinal axis of the femoral neck.
  • Opposing projections or trestles are preferably formed in the guide channel, on which the second section in the manner of a Support the rocker and let it rotate.
  • the projections would be rotated in such a way that the second section would rotate in such a plane . possible, which intersects the neck longitudinal axis.
  • the cross sections of the guide stem and channel are circular and an annular projection is formed in the guide channel.
  • rotations of the second section are possible in each plane intersecting the longitudinal axis of the femoral neck.
  • the mutually opposite projections expediently have rolling surfaces, so that the projections rest against the guide shaft in any rotational position of the second section without play or almost without play. Undesired translational movements of the second section perpendicular to the longitudinal axis of the guide shaft are thereby avoided.
  • annular recess that can be filled with bone tissue can be formed between the anchoring blocks of the sections.
  • the bone tissue engaging in the annular space ensures stable anchoring of the prosthesis in the longitudinal direction.
  • the movable anchoring block of the second section also stresses this bone tissue, which promotes both its formation and its maintenance.
  • lamellae can protrude from the anchoring part, preferably radially to the longitudinal axis of the femoral neck, which increase the contact area between the anchoring part and the bone tissue and thus the stability of the anchoring.
  • FIG. 1 shows a prosthesis implanted in the femoral neck according to the invention
  • FIG. 2 shows a part of the prosthesis shown in FIG. 1,
  • FIG. 3 shows an anchoring block of the prosthesis of FIG. 1 which can be moved on a guide stem
  • 4 shows a further exemplary embodiment of an anchoring block which can be moved on a guide stem in a longitudinal and a cross section
  • Fig. 6 is a lamellar anchor block in a side view
  • Fig. 7 shows the anchoring block of Fig. 5 in a view from below.
  • FIG. 1 shows a femur 1, the neck 2 of which is cut off at 3 perpendicular to the longitudinal axis 4 of the femoral neck.
  • a prosthesis is implanted in the femoral neck of the femur 1, which has an anchoring part 5 embedded in the bone tissue and a joint part 6 projecting from the sectional plane at 3 with a joint ball 7.
  • the anchoring part 5 of the prosthesis which is rotationally symmetrical with respect to a longitudinal axis 8 is formed by sections 9 and 10 which are movable with respect to one another.
  • the section 9 has a conical anchoring block 1 1, from the distal end of which a guide stem 12 extends. From the proximal end of the anchoring block 11 there is a shoulder 13 belonging to the joint part with a cone 14 for connection to the joint ball 7.
  • the section 10 of the anchoring part 5 consists of an anchoring block 15 with a guide channel 16 which receives the guide stem 12 of the section 9.
  • a double arrow 17 indicates that the guide handle 12 can be pushed back and forth in the guide channel 16 in the direction of the longitudinal axis 8.
  • annular recess 18 is formed between the anchoring blocks 11 and 15 of the sections 9 and 10.
  • the cross section of the guide stem 12 and the guide channel 16 are approximately the same size in the exemplary embodiment concerned, so that perpendicular to the longitudinal axis 8 there is no play and the anchoring block 15 can only be moved back and forth in the direction of the double arrow 17.
  • a rotational movement of the anchoring block 15 about the longitudinal axis 8 is also possible. If no such rotation option is desired, the cross-sections differ from the circular shape, e.g. square to train.
  • the cross-sectional area of the guide stem 12 could also be smaller than the cross-sectional area of the guide channel 16, so that in addition to translational movements in the direction of the longitudinal axis 8, translational movements transverse to the longitudinal axis 8 and also rotational movements relative to the guide stem 12 and thus to the anchoring block 11 about an axis perpendicular to the longitudinal axis 8.
  • FIG. 4 shows an anchoring block 15a with a guide channel 16a, the cross-sectional area of which is smaller than the cross-sectional area of a guide stem 12a accommodated in the guide channel.
  • the guide channel 16a and the guide stem 12a have a rectangular cross section, the guide stem 12a with side faces parallel to the plane of the drawing in FIG. 4a bearing against corresponding inner walls 27 and 28 of the guide channel 16a.
  • Projections or trestles 21 and 22 are facing further side surfaces 19 and 20 of the guide stem 12a, which protrude from the walls of the guide channel 16a opposite the side surfaces 19 and 20 and are arranged opposite one another.
  • the anchoring block 15a can be moved on the guide shaft 12a in the manner of a seesaw by the projections 21 and 22.
  • the projections each have a round rolling surface 23, so that when the anchoring part 15a is pivoted about an axis perpendicular to the plane of the drawing according to arrow 24, they always remain in contact with the guide shaft 12a with little or no play
  • circular cross sections could also be provided for the guide channel 16a and the guide stem 12a and an annular projection could be formed in the guide channel, as is indicated in FIG. 4 by dashed lines 25 and 26.
  • the anchoring block on the guide shaft could be rotated in the manner of a seesaw about any plane intersecting the longitudinal axis 8a.
  • a guide handle with a circular cross section is selected, so that in addition to the movement options according to FIGS. 4 and 5a, a rotation can also take place on the longitudinal axis of the guide handle.
  • a guide shaft with a circular cross section bears both against the two projections and against the side walls of the guide channel perpendicular to their combs.
  • a rotation of the guide stem about an axis parallel to the plane of the drawing sheet is possible.
  • the triangular lamellae protrude radially from the block with respect to the longitudinal axis 8b.
  • the lamellae 27 increase the contact area with the surrounding bone tissue and increase the stability of the anchoring.
  • a channel coaxial to the longitudinal axis 4 of the thigh is milled into the femoral neck cut off at 3 perpendicular to the plane of the cut, the channel roughly corresponding in shape to the conical shape of the anchoring part 5, but narrower so that the sections 9 and 10 can be frictionally driven into the bone tissue.
  • the implant grows in with the bone tissue, in particular the ring recess 18 being filled in with ingrowing bone tissue.
  • the length of the anchoring part 5 is sufficient to apply the necessary leverage. Furthermore deformations of the bone in the neck region, as would also occur on healthy bone, caused by stress, are not blocked by the implant which can move in itself, whereby both an adjustment of the anchoring piece and bending movements can take place. Furthermore, an adaptation to twists of the femoral neck in itself about its longitudinal axis is possible.

Landscapes

  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • Orthopedic Medicine & Surgery (AREA)
  • Cardiology (AREA)
  • Oral & Maxillofacial Surgery (AREA)
  • Transplantation (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Biomedical Technology (AREA)
  • Heart & Thoracic Surgery (AREA)
  • Vascular Medicine (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Animal Behavior & Ethology (AREA)
  • General Health & Medical Sciences (AREA)
  • Public Health (AREA)
  • Veterinary Medicine (AREA)
  • Prostheses (AREA)

Abstract

Die Erfindung betrifft eine Hüftprothese mit einem Gelenkteil (6) und einem im Hals (2) des Oberschenkelknochens (1) zu implantierenden Verankerungsteil (5). Gemäß der Erfindung ist der Verankerungsteil (5) belastungsbedingten Verformungen des Oberschenkelknochens (1) im Bereich des Halses (2) entsprechend verformbar. Vorzugsweise ist der Verankerungsteil mehrteilig aus relativ zueinander bewegbaren, in Richtung senkrecht zur Schenkelhalslängsachse (4) formschlüssig miteinander verbundenen Teilstücken (9,10) gebildet.

Description

Beschreibung:
„Hüftprothese'
Die Erfindung betrifft eine Hüftprothese mit einem Gelenkteil und einem im Hals des Oberschenkelknochens zu implantierenden Verankerungsteil.
Durch Benutzung sind derartige Hüftprothesen bekannt, deren Verankerungsteil durch einen konischen Körper gebildet ist, von dem sich distal ein koaxialer Stift erstreckt. Der Verankerungsteil wird in den abgeschnittenen Schenkelhals in Richtung der Schenkelhalslängsachse eingeführt, wobei der Stift aus dem Oberschenkelknochen lateral austritt und an der Austrittsstelle durch eine Lasche befestigt wird. Der konische Körper liegt mit einem flanschartigen Kragen zunächst gegen das Knochenhartgewebe an der Schnittfläche an.
Nachteilig kommt es durch nahe an der Lasche vorbeiführende Muskel- und Nervenstränge häufig zu den als Laschenschmerz bekannten Beschwerden. Infolge Abbau von Knochengewebe kann der Flanschkragen seine Stützfunktion verlieren, wodurch sich der Laschenschmerz verstärkt. Weiterer Knochenabbau führt schließlich zum Versagen der Prothese.
Der vorliegenden Erfindung liegt die Aufgabe zugrunde, eine neue, nur im Schen- kelhals des Oberschenkelknochens zu implantierende Hüftprothese zu schaffen, die bei weitgehender Beschwerdefreiheit über einen längeren Zeitraum als die bekannten derartigen Hüftprothesen in Funktion bleibt.
Die diese Aufgabe lösende Hüftprothese nach der Erfindung ist dadurch gekenn- zeichnet, dass der Verankerungsteil belastungsbedingten Verformungen des Oberschenkelknochens im Bereich des Halses entsprechend verformbar ist. Eine solche Hüftprothese nach der Erfindung übernimmt einerseits die erforderlichen Tragfunktionen und lässt andererseits durch geeignete Nachgiebigkeit geringfügige, schon unter normalen Belastungen auch am gesunden Knochen auftretende Verformungen im Halsbereich des Oberschenkelknochens zu. Der Knochen bleibt ausreichend beansprucht. Inaktivitätsatrophie wird vermieden.
Unter diesen Umständen kann eine zusätzliche Befestigung des Verankerungsteils lateral am Oberschenkelknochen unterbleiben, und der Verankerungsteil lässt sich entsprechend einer bevorzugten Ausführungsform der Erfindung als distal frei im Knochengewebe endender Stummel ausbilden. Der Laschenschmerz tritt nicht auf. Bei verlängerter Nutzungsdauer verursacht die Prothese keine Beschwerden. Es versteht sich, dass der Stummel eine ausreichende Hebellänge aufweisen muß, um seiner Stützfunktion gerecht zu werden.
In einer bevorzugten Ausführungsform der Erfindung ist der Verankerungsteil mehrstückig aus relativ zueinander bewegbaren, in Richtung senkrecht zur Schenkelhalslängsachse formschlüssig miteinander verbundenen Teilstücken gebildet, wobei die Teilstücke gegeneinander verschiebbar und/oder verdrehbar sein können. So kann sich der Verankerungsteil sowohl geringfügigen Stauchungen als auch Verbiegungen des Schenkelhalsknochens anpassen. Schließlich können auch Anpassungen an Torsionen des Schenkelhalses möglich sein.
In der bevorzugten Ausführungsform der Erfindung sind ein erstes Teilstück aus einem Verankerungsblock und einem in Richtung der Schenkelhalslängsachse von dem Verankerungsblock vorstehenden Führungsstiel und ein zweites Teilstück aus einem Führungsblock mit einem den Führungsstiel aufnehmenden Führungskanal gebildet.
Führungsstiel und Führungskanal können im Querschnitt übereinstimmen, so dass das zweite Teilstück auf dem Führungsstiel in Richtung der Schenkelhalslängsachse verschiebbar und ggf. um die Schenkelhalslängsachse verdrehbar ist.
Vorzugsweise ist der Führungskanal jedoch aufgeweitet, so dass das zweite Teilstück gegenüber dem ersten Teilstück um eine zur Schenkelhalslängsachse senk- rechte Achse drehbar ist.
Vorzugsweise sind in dem Führungskanal einander gegenüberliegende Vorsprünge bzw. Böcke gebildet, auf denen sich das zweite Teilstück in der Art einer Wippe abstützen und drehen lässt. Bei rechteckigem Querschnitt von Führungskanal und Führungsstiel wäre auf solchen einander gegenüberliegenden Vorsprüngen z.B. eine Drehung des zweiten Teilstücks in einer bestimmten Ebene . möglich, welche die Halslängsachse schneidet.
In einer weiteren Ausführungsform der Erfindung sind die Querschnitte von Führungsstiel und Kanal kreisförmig und im Führungskanal ist ein Ringvorsprung gebildet. In dieser Ausführungsform sind Drehungen des zweiten Teilstücks in jeder die Schenkelhalslängsachse schneidenden Ebene möglich.
Zweckmäßig weisen die einander gegenüberliegenden Vorsprünge Abrollflächen auf, so dass die Vorsprünge in jeder Drehstellung des zweiten Teilstücks spielfrei oder annähernd spielfrei gegen den Führungsstiel anliegen. Unerwünschte Translationsbewegungen des zweiten Teilstücks senkrecht zur Längsachse des Führυngs- stiels werden dadurch vermieden.
In weiterer vorteilhafter Ausgestaltung der Erfindung kann zwischen den Verankerungsblöcken der Teilstücke eine durch Knochengewebe ausfüllbare Ringaussparung gebildet sein. Das in den Ringraum eingreifende Knochengewebe sorgt für eine stabile Verankerung der Prothese in Längsrichtung. Vorteilhaft sorgt der bewegbare Verankerungsblock des zweiten Teilstücks auch für eine Beanspruchung dieses Knochengewebes, welche sowohl dessen Bildung als auch dessen Erhalt fördert.
In weiterer Ausgestaltung der Erfindung können von dem Verankerungsteil, vorzugsweise radial zur Schenkelhalslängsachse, Lamellen vorstehen, welche die Kontaktfläche zwischen Verankerungsteil und Knochengewebe und damit die Stabilität der Verankerung vergrößern.
Die Erfindung soll nun anhand von Ausführungsbeispieien und der beiliegenden, sich auf diese Ausführungsbeispiele beziehenden Zeichnungen näher erläutert werden. Es zeigen:
Fig. 1 eine im Oberschenkelhals implantierte Prothese nach der Erfindung, Fig. 2 einen Teil der in Fig. 1 gezeigten Prothese,
Fig. 3 einen auf einem Führungsstiel bewegbaren Verankerungsblock der Prothese von Fig. 1 , Fig. 4 ein weiteres Ausführungsbeispiel für einen auf einem Führungsstiel bewegbaren Verankerungsblock in einem Längs- und einem Querschnitt,
Fig. 5 Variationsmöglichkeiten des Ausführungsbeispiels von Fig. 4,
Fig. 6 einen mit Lamellen versehenen Verankerungsblock in einer Seitenansicht, und
Fig. 7 den Verankerungsblock von Fig. 5 in einer Ansicht von unten.
Fig. 1 lässt einen Oberschenkelknochen 1 erkennen, dessen Hals 2 bei 3 senkrecht zur Längsachse 4 des Schenkelhalses abgeschnitten ist.
In den Schenkelhals des Oberschenkelknochens 1 ist eine Prothese implantiert, die einen in das Knochengewebe eingebetteten Verankerungsteil 5 und einen von der Schnittebene bei 3 vorstehenden Gelenkteil 6 mit einer Gelenkkugel 7 aufweist.
Der Verankerungsteil 5 der in bezug auf eine Längsachse 8 rotationssymmetrischen Prothese ist durch zueinander bewegliche Teilstücke 9 und 10 gebildet. Das Teilstück 9 weist einen konischen Verankerungsblock 1 1 auf, von dessen distalem Ende sich ein Führungsstiel 12 erstreckt. Vom proximalen Ende des Verankerungs- blocks 1 1 steht ein zum Gelenkteil gehörender Ansatz 13 mit einem Konus 14 für die Verbindung mit der Gelenkkugel 7 vor.
Das Teilstück 10 des Verankerungsteils 5 besteht aus einem Verankerungsblock 15 mit einem Führungskanal 16, welcher den Führungsstiel 12 des Teilstücks 9 auf- nimmt. Ein Doppelpfeil 17 deutet an, dass sich der Führungsstiel 12 in dem Führungskanal 16 in Richtung der Längsachse 8 hin- und herschieben lässt.
Wie die Fig. 1 und 2 ferner erkennen lassen, ist zwischen den Verankerungsblöcken 1 1 und 15 der Teilstücke 9 und 10 eine Ringaussparung 18 gebildet.
In einer bestimmten Verschiebungsstellung der Teilstücke 9 und 10 bilden die Mantellinien der beiden konischen Verankerungsblöcke 1 1 ,15 eine durchgehende Gerade.
Wie aus Fig. 3 hervorgeht, sind der Querschnitt des Führungsstiels 12 und des Führungskanals 16 in dem betreffenden Ausführungsbeispiel etwa gleich groß, so dass senkrecht zur Längsachse 8 kein Spiel vorhanden ist und sich der Verankerungsblock 15 lediglich in Richtung des Doppelpfeils 17 hin- und herbewegen lässt.
Bei kreisrundem Querschnitt von Führungsschiene und Führungskanal ist neben der Translationsbewegung gemäß Doppelpfeil 17 auch eine Drehbewegung des Verankerungsblocks 15 um die Längsachse 8 möglich. Ist keine solche Drehmöglichkeit erwünscht, sind die Querschnitte abweichend von der Kreisform, z.B. quadratisch, auszubilden.
Abweichend von diesen Ausführungsformen könnte die Querschnittsfläche des Führungsstiels 12 aber auch kleiner als die Querschnittsfläche des Führungskanals 16 sein, so dass neben Translationsbewegungen in Richtung der Längsachse 8 auch Translationsbewegungen quer zur Längsachse 8 sowie auch Drehbewegungen relativ zum Führungsstiel 12 und damit zu dem Verankerungsblock 1 1 um eine zur Längsachse 8 senkrechte Achse möglich werden.
Das Ausführungsbeispiel von Fig. 4 zeigt einen Verankerungsblock 15a mit einem Führungskanal 16a, dessen Querschnittsfläche kleiner als die Querschnittsfläche eines in dem Führungskanal aufgenommenen Führungsstiels 12a ist. Der Führungs- kanal 16a und der Führungsstiel 12a weisen einen rechteckigen Querschnitt auf, wobei der Führungsstiel 12a mit in Fig. 4a zur Zeichnungsblattebene parallelen Seitenflächen gegen entsprechende Innenwände 27 und 28 des Führungskanals 16a anliegt. Weiteren Seitenflächen 19 und 20 des Führungsstiels 12a sind Vorsprünge bzw. Böcke 21 und 22 zugewandt, welche von den den Seitenflächen 19 und 20 gegenüberliegenden Wänden des Führungskanals 16a vorstehen und einander gegenüberliegend angeordnet sind. Durch die Vorsprünge 21 und 22 lässt sich der Verankerungsblock 15a auf dem Führungsstiel 12a in der Art einer Wippe bewegen. Die Vorsprünge weisen jeweils eine runde Abrollfläche 23 auf, so dass sie bei Verschwenkung des Verankerungsteils 15a um eine zur Zeichnungsblattebene senkrechte Achse gemäß Pfeil 24 stets spielfrei oder spielarm in Anlage gegen den Führungsstiel 12a verbleiben.
Abweichend von dem in Fig. 4 gezeigten Ausführungsbeispiel könnten auch kreisrunde Querschnitte für den Führungskanal 16a und den Führungsstiel 12a vorgese- hen und im Führungskanal ein Ringvorsprung gebildet sein, wie dies in Fig. 4 durch Strichlinien 25 und 26 angedeutet ist. In diesem Fall ließe sich der Verankerungsblock auf dem Führungsstiel in der Art einer Wippe um jede beliebige, die Längsachse 8a schneidende Ebene verdrehen. Weitere Vαriαtionsmög lieh keifen des Ausführungsbeispiels von Fig. 4 ergeben sich aus den Querschnittsansichten von Fig. 5a bis 5c.
In Fig. 5a liegen abweichend von dem Ausführungsbeispiel von Fig. 4 die zur Zeichnungsblattebene parallelen Seitenflächen des Führungsstiels nicht gegen die ihnen gegenüberliegenden Innenwände des Führungskanals an. Somit besteht zusätzlich die Möglichkeit zu einer Translationsbewegung des Führungsstiels entlang den Kämmen der Vorsprünge 21 und 22 sowie zu einer Drehung um einer die Kämme der Vorsprünge 21 und 22 senkrecht schneidende Achse.
Bei dem Ausführungsbeispiel von Fig. 5b ist ein Führungsstiel mit kreisrundem Querschnitt gewählt, so dass neben den Bewegungsmöglichkeiten gemäß Fig. 4 und Fig. 5a zusätzlich eine Drehung an die Längsachse des Führungsstiels erfolgen kann.
Gemäß Fig. 5c liegt ein Führungsstiel mit kreisrundem Querschnitt sowohl gegen die beiden Vorsprünge als auch die zu deren Kämmen senkrechten Seitenwände des Führungskanals an. Neben einer Drehung gemäß Fig. 5b um die Längsachse des Führungsstiels ist eine Drehung des Führungsstiels um eine zur Zeichnungsblatt- ebene parallele Achse möglich.
Es wird nun auf die Fig. 6 und 7 Bezug genommen, wo ein durch Lamellen 27 modifizierter Verankerungsblock 15b mit einem Führungskanal 16b gezeigt ist. Die dreieckförmigen Lamellen stehen vom Block radial in bezug auf die Längsachse 8b vor. Die Lamellen 27 vergrößern die Kontaktfläche zum umliegenden Knochengewebe und erhöhen die Stabilität der Verankerung.
Zur Implantation der vorangehend beschriebenen Prothese wird in den bei 3 abgeschnittenen Oberschenkelhals senkrecht zur Schnittebene ein zur Schenkel- halslängsachse 4 koaxialer Kanal eingefräst, der in seiner Form etwa der konischen Form des Verankerungsteils 5 entspricht, jedoch enger ist, so dass die Teilstücke 9 und 10 kraftschlüssig in das Knochengewebe eingetrieben werden können.
Das Implantat verwächst mit dem Knochengewebe ein, wobei insbesondere die Ringaussparung 18 durch einwachsendes Knochengewebe ausgefüllt wird.
Bei Belastungen des Knochens bzw. des Hüftgelenks reicht die Länge des Verankerungsteils 5 aus, um die erforderlichen Hebelkräfte aufzubringen. Darüber hinaus werden belαstungsbedingte Verformungen des Knochens im Hαlsbereich, wie sie auch am gesunden Knochen auftreten würden, durch das in sich bewegliche Implantat nicht blockiert, wobei sowohl eine Anpassung des Verankerungsstücks als auch Biegebewegungen erfolgen kann. Ferner ist eine Anpassung an Verdre- hungen des Schenkelhalses in sich um seine Längsachse möglich.

Claims

Patentansprüche:
1. Hüftprothese mit einem Gelenkteil (6) und einem im Hals (2) des Oberschenkelknochens (1 ) zu implantierenden Verankerungsteil (5), dadurch gekennzeichnet, dass der Verankerungsteil (5) belastungsbedingten Verformungen des Oberschenkelknochens (1 ) im Bereich des Halses (2) entsprechend verformbar ist.
2. Hüftprothese nach Anspruch 1 , dadurch gekennzeichnet, dass der Verankerungsteil (5) als distal frei im Knochengewebe endender Stummel ausgebildet ist.
3. Hüftprothese nach Anspruch 1 oder 2, dadurch gekennzeichnet, dass der Verankerungsteil (5) mehrteilig aus relativ zueinander bewegbaren, in Richtung senkrecht zur Schenkelhalslängsachse (4) formschlüssig miteinander verbundenen Teilstücken (9,10) gebildet ist.
4. Hüftprothese nach Anspruch 3, dadurch gekennzeichnet, dass die Teilstücke (9,10) gegeneinander verschieb- oder/und verdrehbar sind.
5. Hüftprothese nach Anspruch 3 oder 4, dadurch gekennzeichnet, dass ein erstes Teilstück (9) mit einem Verankerungsblock (1 1 ) und einem in Richtung der Schenkelhalslängsachse (4) von dem Verankerungsblock (1 1 ) vorstehenden Führungsstiel (12) und ein zweites Teilstück (10) aus einem Füh- rungsblock (15) mit einem den Führungsstiel (12) aufnehmenden Führungskanal (16) gebildet sind.
6. Hüftprothese nach Anspruch 5, dadurch gekennzeichnet, dass der Führungskanal (16a) gegenüber dem Führungsstiel (12a) aufgeweitet und das zweite Teilstück (10) gegenüber dem ersten Teilstück (9) um eine zur Schenkelhalslängsachse (4) senkrechte Achse drehbar ist.
7. Hüftprothese nach Anspruch 5 oder 6, dadurch gekennzeichnet, dass in dem Führungskanal (16a) einander gegenüberliegende Vorsprünge (21 ,22), auf denen das erste Teilstück in der Art einer Wippe relativ zum zweiten Teilstück drehbar ist, gebildet sind.
8. Hüftprothese nach einem der Ansprüche 5 bis 7, dadurch gekennzeichnet, dass die Querschnitte von Führungsstiel und Führungskanal kreisförmig sind und im Kanal ein Ringvorsprung (25,26) gebildet ist.
9. Hüftprothese nach Anspruch 8, dadurch gekennzeichnet, dass die einander gegenüberliegenden Vorsprünge (21 ,22) gerundete Abroll- flächen (23) aufweisen, so dass die Vorsprünge (21 ,22) in jeder Drehstellung des zweiten Teilstücks gegen den Führungsstiel (12a) anliegen.
10. Hüftprothese nach einem der Ansprüche 1 bis 9, dadurch gekennzeichnet, dass zwischen den Verankerungsblöcken (1 1 , 15) der Teilstücke (9, 10) eine durch Knochengewebe ausfüllbare Ringaussparung ( 18) gebildet ist.
PCT/EP2004/003701 2003-04-15 2004-04-07 Hüftprothese WO2004091456A1 (de)

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US8974540B2 (en) * 2006-12-07 2015-03-10 Ihip Surgical, Llc Method and apparatus for attachment in a modular hip replacement or fracture fixation device
WO2008069800A1 (en) 2006-12-07 2008-06-12 Anatol Podolsky Method and apparatus for total hip replacement

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