ITUB20155944A1 - FOOTWEAR - Google Patents

FOOTWEAR Download PDF

Info

Publication number
ITUB20155944A1
ITUB20155944A1 ITUB2015A005944A ITUB20155944A ITUB20155944A1 IT UB20155944 A1 ITUB20155944 A1 IT UB20155944A1 IT UB2015A005944 A ITUB2015A005944 A IT UB2015A005944A IT UB20155944 A ITUB20155944 A IT UB20155944A IT UB20155944 A1 ITUB20155944 A1 IT UB20155944A1
Authority
IT
Italy
Prior art keywords
way
footwear according
user
longitudinal slit
bridge structure
Prior art date
Application number
ITUB2015A005944A
Other languages
Italian (it)
Inventor
Davide Parisotto
Original Assignee
Scarpa Calzaturificio Spa
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Scarpa Calzaturificio Spa filed Critical Scarpa Calzaturificio Spa
Priority to ITUB2015A005944A priority Critical patent/ITUB20155944A1/en
Publication of ITUB20155944A1 publication Critical patent/ITUB20155944A1/en

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A43FOOTWEAR
    • A43CFASTENINGS OR ATTACHMENTS OF FOOTWEAR; LACES IN GENERAL
    • A43C7/00Holding-devices for laces
    • A43C7/02Flaps; Pockets
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A43FOOTWEAR
    • A43CFASTENINGS OR ATTACHMENTS OF FOOTWEAR; LACES IN GENERAL
    • A43C7/00Holding-devices for laces
    • A43C7/005Holding-devices for laces the devices having means to hold the traditional knots or part of it tightened

Description

"CALZATURA" "FOOTWEAR"

La presente invenzione è relativa ad una calzatura. Più in dettaglio, la presente invenzione è relativa ad una scarpa da trail-running, impiego a cui la trattazione che segue farà esplicito riferimento senza per guesto perdere in generalità. The present invention relates to a shoe. More in detail, the present invention relates to a trail-running shoe, a use to which the following discussion will make explicit reference without thereby losing generality.

Come noto, analogamente alla maggior parte delle scarpe da ginnastica, le scarpe da trail-running sono dotate di una tomaia morbida e flessibile, che è sagomata in modo tale da accogliere e proteggere il piede dell' utilizzatore; e di una suola tassellata in materiale elastomerico, che è fissata in modo inamovibile sul bordo inferiore della tomaia tramite cucitura e/o incollaggio, in modo tale da coprire e proteggere la pianta del piede. As is known, similarly to most athletic shoes, trail-running shoes are equipped with a soft and flexible upper, which is shaped in such a way as to accommodate and protect the user's foot; and of a treaded sole in elastomeric material, which is fixed in an immovable way on the lower edge of the upper by stitching and / or gluing, in such a way as to cover and protect the sole of the foot.

Solitamente la tomaia inoltre presenta un'ampia fenditura longitudinale che si estende a cavallo del piano di mezzeria della calzatura, al disopra del collo del piede, ed è dimensionata in modo tale da consentire all' utilizzatore di allargare temporaneamente la tomaia per poter inserire più facilmente il piede all'interno della calzatura; e la scarpa da trail-running è dotata di un laccio di chiusura che è infilato in successione attraverso una serie di occhielli e/o passanti che sono posizionati sulla tomaia, lungo i due bordi della tomaia che delimitano lateralmente la fenditura longitudinale, in modo tale da poter stringere la parte superiore della tomaia per bloccare stabilmente il piede dell'utilizzatore all'interno della calzatura. Furthermore, the upper usually has a wide longitudinal slit that extends over the center plane of the shoe, above the instep, and is sized in such a way as to allow the user to temporarily widen the upper to be able to insert more easily the foot inside the shoe; and the trail-running shoe is equipped with a closure lace that is inserted in succession through a series of eyelets and / or loops that are positioned on the upper, along the two edges of the upper that laterally delimit the longitudinal slit, in such a way to be able to tighten the upper part of the upper to firmly lock the user's foot inside the shoe.

Per proteggere la caviglia dell'utilizzatore dal contatto con rovi ed arbusti, alcuni modelli di scarpe da trail-running sono inoltre dotati di una ghetta tubolare in tessuto elasticizzato o materiale similare, che si prolunga a sbalzo dalla apertura superiore della tomaia in modo tale da poter raggiungere e fasciare completamente la caviglia dell'utilizzatore. To protect the user's ankle from contact with brambles and shrubs, some models of trail-running shoes are also equipped with a tubular gaiter in stretch fabric or similar material, which extends overhanging from the upper opening of the upper in such a way as to being able to reach and completely wrap the user's ankle.

Più in dettaglio, la parte inferiore della ghetta tubolare è fissata in modo inamovibile sulla sommità della tomaia solitamente tramite cucitura e/o incollaggio, ed è dotata di un lembo oblungo che chiude completamente la fenditura longitudinale sopra il collo del piede in sostituzione della linguetta, in modo tale da coprire il dorso del piede e la caviglia alla stregua di un calzino. More in detail, the lower part of the tubular gaiter is fixed immovably on the top of the upper usually by stitching and / or gluing, and is equipped with an oblong flap that completely closes the longitudinal slit above the instep in place of the tongue, in such a way as to cover the back of the foot and the ankle like a sock.

Scopo della presente invenzione è quello di migliorare il confort delle scarpe da trail-running. The object of the present invention is to improve the comfort of trail-running shoes.

In accordo con questi obiettivi, secondo la presente invenzione viene realizzata una calzatura sportiva come definita nella rivendicazione 1 e preferibilmente, ma non necessariamente, in una qualsiasi delle rivendicazioni dipendenti. In accordance with these objectives, according to the present invention a sports shoe is produced as defined in claim 1 and preferably, but not necessarily, in any of the dependent claims.

La presente invenzione verrà ora descritta con riferimento ai disegni annessi, che ne illustrano un esempio di attuazione non limitativo, in cui: The present invention will now be described with reference to the attached drawings, which illustrate a non-limiting example of embodiment, in which:

- la figura 1 è una vista prospettica di una scarpa da trail-running realizzata secondo i dettami della presente invenzione, con parti in sezione e parti asportate per chiarezza; - figure 1 is a perspective view of a trail-running shoe made according to the dictates of the present invention, with parts in section and parts removed for clarity;

- la figura 2 è una vista in scala ingrandita di una porzione della scarpa illustrata in figura 1. Figure 2 is an enlarged scale view of a portion of the shoe illustrated in Figure 1.

Con riferimento alle figure 1 e 2, con il numero 1 è indicata nel suo complesso una calzatura che può essere vantaggiosamente utilizzata per praticare il trail-running. With reference to Figures 1 and 2, the number 1 indicates as a whole a shoe that can be advantageously used for trail-running.

La calzatura 1 in primo luogo comprende: una tomaia 2 con struttura morbida e flessibile, che è preferibilmente realizzata in tessuto sintetico, ed è sagomata in modo tale da accogliere e proteggere il piede dell'utilizzatore, preferibilmente lasciando scoperta la caviglia dell'utilizzatore; ed una suola 3 preferibilmente con profilo tassellato, che è preferibilmente realizzata in gomma e/o altro materiale elastomerico, ed è fissata in modo inamovibile alla parte inferiore della tomaia 2 preferibilmente tramite cucitura e/o incollaggio, in modo tale da coprire completamente la pianta del piede. The shoe 1 firstly comprises: an upper 2 with a soft and flexible structure, which is preferably made of synthetic fabric, and is shaped in such a way as to accommodate and protect the user's foot, preferably leaving the user's ankle uncovered; and a sole 3 preferably with a tessellated profile, which is preferably made of rubber and / or other elastomeric material, and is fixed in an immovable way to the lower part of the upper 2, preferably by stitching and / or gluing, in such a way as to completely cover the sole of the foot.

La tomaia 2 è inoltre dotata di un'ampia fenditura longitudinale 4 che si dirama/'diparte da una apertura/ imboccatura superiore 5 della tomaia 2, e si estende verso la punta della calzatura 1 preferibilmente lungo la zona della tomaia 2 che si trova immediatamente al disopra del collo del piede, rimanendo opzionalmente a cavallo del piano di mezzeria della calzatura. La fenditura longitudinale 4 è dimensionata in modo tale da consentire all'utilizzatore di allargare manualmente e temporaneamente 1'apertura superiore 5 per poter inserire più agevolmente il piede all'interno della calzatura 1. The upper 2 is also equipped with a wide longitudinal slit 4 which branches off from an upper opening / mouth 5 of the upper 2, and extends towards the toe of the shoe 1 preferably along the area of the upper 2 which is immediately above the instep, optionally remaining astride the center plane of the shoe. The longitudinal slit 4 is dimensioned in such a way as to allow the user to manually and temporarily widen the upper opening 5 in order to be able to insert the foot more easily inside the shoe 1.

In aggiunta, la calzatura 1 comprende anche un laccio di chiusura 6 che impegna in modo liberamente scorrevole ed in successione una serie di organi passa-laccio che sono opportunamente distribuiti lungo i due bordi 8 reciprocamente affacciati della tomaia 2 che fiancheggiano/delimitano lateralmente la fenditura longitudinale 4, in modo tale da consentire all'utilizzatore di tirare i due bordi 8 della tomaia 2 uno verso 1'alto per stringere la parte superiore della tomaia 2 sul collo del piede e conseguent emerite bloccare stabilmente il piede all'interno della calzatura 1 . In addition, the shoe 1 also comprises a closure lace 6 which engages in a freely sliding way and in succession a series of lace-passing members which are suitably distributed along the two mutually facing edges 8 of the upper 2 which flank / laterally delimit the slit. longitudinal 4, in such a way as to allow the user to pull the two edges 8 of the upper 2 one upwards to tighten the upper part of the upper 2 on the instep and consequently lock the foot stably inside the shoe 1 .

Più in dettaglio, nell'esempio illustrato la calzatura 1 è preferibilmente dotata di una serie di passanti 7 che sono fissati in modo inamovibile sui due bordi 8 della tomaia 2 che delimitano lateralmente la fenditura longitudinale 4, preferibilmente in modo tale da essere a coppie direttamente affacciati tra loro, da bande opposte della linea di mezzeria della fenditura longitudinale 4; ed il laccio di chiusura 6 è atto ad impegnare in successione i vari passanti 7 preferibilmente passando alternativamente da un lato all'altro della fenditura longitudinale 4. More in detail, in the example illustrated, the shoe 1 is preferably equipped with a series of loops 7 which are fixed in a fixed manner on the two edges 8 of the upper 2 which laterally delimit the longitudinal slit 4, preferably in such a way as to be directly in pairs facing each other, from opposite bands of the center line of the longitudinal slit 4; and the closing strap 6 is adapted to engage the various loops 7 in succession, preferably passing alternately from one side to the other of the longitudinal slit 4.

Ovviamente in una diversa forma di realizzazione i passanti 7 possono essere rimpiazzati da asole od occhielli realizzati direttamente sulla tomaia 2, lungo i due bordi 8 della tomaia che fiancheggi ano/ delimitano lateralmente la fenditura longitudinale 4. Obviously in a different embodiment the loops 7 can be replaced by slots or eyelets made directly on the upper 2, along the two edges 8 of the upper which flank / laterally delimit the longitudinal slit 4.

Con riferimento alle figure 1 e 2, la calzatura 1 inoltre comprende anche una ghetta 10 di forma sostanzialmente tubolare , che è preferibilmente realizzata in tessuto elasticizzato o materiale similare, e si prolunga a sbalzo verso 1'alto dall' apertura superiore 5 della tomaia 2, in modo tale da poter coprire e fasciare completamente la caviglia dell' utilizzatore . With reference to Figures 1 and 2, the shoe 1 also comprises also a gaiter 10 of a substantially tubular shape, which is preferably made of elasticized fabric or similar material, and extends upwards from the upper opening 5 of the upper 2. , in such a way as to be able to completely cover and wrap the user's ankle.

Più in dettaglio, la parte inferiore della ghetta 10 è preferibilmente fissata in modo inamovibile sulla sommità della tomaia 2 preferibilmente tramite cucitura e/o incollaggio, ed è sagomata in modo tale da chiudere completamente anche la fenditura longitudinale 4 della tomaia 2, così da coprire il dorso del piede e la caviglia dell'utilizzatore alla stregua di un calzino. More in detail, the lower part of the gaiter 10 is preferably fixed irremovably on the top of the upper 2 preferably by stitching and / or gluing, and is shaped in such a way as to completely close also the longitudinal slit 4 of the upper 2, so as to cover the back of the foot and the ankle of the user like a sock.

In altre parole, la parte inferiore della ghetta 10 è dotata di un lembo oblungo IOa che chiude completamente la fenditura longitudinale 4 della tomaia 2, ed è fissato in modo inamovibile sulla tomaia 2 lungo il perimetro della fenditura longitudinale 4 preferibilmente tramite cucitura e/o incollaggio. In other words, the lower part of the gaiter 10 is provided with an oblong flap 10a which completely closes the longitudinal slit 4 of the upper 2, and is fixed in an irremovable way on the upper 2 along the perimeter of the longitudinal slit 4, preferably by sewing and / or bonding.

Con riferimento alle figure 1 e 2, la calzatura 1 in aggiunta comprende anche una struttura a ponte 11 preferibilmente realizzata in materiale morbido e/o flessibile ed opzionalmente anche elasticamente estensibile, che è fissata sulla tomaia 2 in modo tale da estendersi a cavallo della fenditura longitudinale 4, ed è dotata di una tasca atta ad accogliere il nodo che 1'utilizzatore realizza con le due estremità del laccio di chiusura 6 guando allaccia la calzatura 1. With reference to Figures 1 and 2, the shoe 1 in addition also comprises a bridge structure 11 preferably made of soft and / or flexible and optionally also elastically extensible material, which is fixed on the upper 2 in such a way as to extend over the slit longitudinal 4, and is equipped with a pocket suitable for accommodating the knot that the user makes with the two ends of the closure lace 6 when fastening the shoe 1.

Preferibilmente la struttura a ponte 11 inoltre si estende a cavallo della parte superiore della fenditura longitudinale 4, in modo tale da costeggiare 1'apertura superiore 5. Preferably, the bridge structure 11 also extends over the upper part of the longitudinal slot 4, in such a way as to skirt the upper opening 5.

Più in dettaglio la struttura a ponte 11 preferibilmente comprende: una fascia trasversale 13 in materiale flessibile, che si estende trasversalmente alla fenditura longitudinale 4, ed è fissata stabilmente sulla tomaia 2 in modo tale da estendersi a cavallo della fenditura longitudinale 4, al disopra della ghetta 10 ed immediatamente al disotto della sona dove si va a posizionare il nodo tra le due estremità del laccio di chiusura 6; ed una aletta mobile 14 preferibilmente di forma sostanzialmente loboidale, che è unita alla fascia trasversale 13 lungo un bordo laterale in modo tale da essere ripiegabile a libro sulla stessa fascia trasversale 13 (vedi figura 2) per formare una tasca atta a contenere il nodo del laccio di chiusura 6. More in detail, the bridge structure 11 preferably comprises: a transversal band 13 made of flexible material, which extends transversely to the longitudinal slot 4, and is stably fixed on the upper 2 in such a way as to extend over the longitudinal slot 4, above the gaiter 10 and immediately below the sona where the knot is positioned between the two ends of the closing lace 6; and a movable flap 14 preferably of a substantially loboidal shape, which is joined to the transverse band 13 along a lateral edge in such a way as to be foldable like a book on the same transversal band 13 (see Figure 2) to form a pocket suitable for containing the knot of the drawstring 6.

In altre parole, la fascia trasversale 13 si estende a cavallo della fenditura longitudinale 4 più o meno perpendicolarmente alla linea di messeria della fenditura longitudinale 4, ed ha le due estremità fissate stabilmente sulla tomaia 2 in corrispondenza o prossimità dei due bordi 8 che fiancheggiano la fenditura longitudinale 4, in modo tale da estendersi a ponte tra i due bordi 8 della tomaia 2. Preferibilmente, inoltre, la fascia trasversale 13 si estende a ponte tra i due bordi 8 della tomaia 2, al disopra della ghetta 10, in modo tale da costeggiare 1'apertura superiore 5 della tomaia 2. In other words, the transverse band 13 extends over the longitudinal slit 4 more or less perpendicular to the messeria line of the longitudinal slit 4, and has the two ends fixed stably on the upper 2 at or near the two edges 8 which flank the longitudinal slit 4, in such a way as to extend as a bridge between the two edges 8 of the upper 2. Preferably, furthermore, the transverse band 13 extends as a bridge between the two edges 8 of the upper 2, above the gaiter 10, in such a way to skirt the upper opening 5 of the upper 2.

La aletta mobile 14 è invece posisionata di fianco alla porzione centrale 13a della fascia trasversale 13 che è destinata a ricevere in appoggio il nodo del laccio di chiusura 6, ed ha un bordo laterale fissato stabilmente sulla fascia trasversale 13 preferibilmente mediante cucitura e/o incollaggio, in modo tale da essere mobile da e verso una posizione ripiegata (vedi figura 2) in cui la aletta mobile 14 è adagiata/distesa al disopra della porzione centrale 13a della fascia trasversale 13 per formare la tasca atta a contenere il nodo del laccio di chiusura 6. The movable flap 14 is instead positioned alongside the central portion 13a of the transversal band 13 which is intended to receive the knot of the closing lace 6 in support, and has a lateral edge fixed stably on the transversal band 13 preferably by sewing and / or gluing. , in such a way as to be movable to and from a folded position (see Figure 2) in which the movable flap 14 lies / extends over the central portion 13a of the transverse band 13 to form the pocket suitable for containing the knot of the closing 6.

In una diversa forma di realizzazione, tuttavia, la aletta mobile 14 potrebbe anche essere realizzata in pezzo unico con la fascia trasversale 13. In a different embodiment, however, the movable fin 14 could also be made in a single piece with the transverse band 13.

In aggiunta, la fascia trasversale 13 preferibilmente ha anche una larghezza inferiore alla lunghezza complessiva della fenditura longitudinale 4, in modo tale da occupare solo una parte della fenditura longitudinale 4. In addition, the transverse band 13 preferably also has a width smaller than the overall length of the longitudinal slot 4, so as to occupy only a part of the longitudinal slot 4.

Preferibilmente la fascia trasversale 13 ed opzionalmente anche la aletta mobile 14 hanno infine una struttura morbida ed opzionalmente anche elasticamente estensibile, in modo tale da potersi adattare alla forma del collo del piede dell'utilizzatore. Preferably, the transverse band 13 and optionally also the movable flap 14 finally have a soft and optionally also elastically extensible structure, so as to be able to adapt to the shape of the user's instep.

Nell'esempio illustrato, in particolare, la fascia trasversale 13 preferibilmente consiste in una falda di schiuma di materiale polimerico come ad esempio il neoprene o il poliuretano espanso elastico, che ha uno spessore preferibilmente compreso tra 1 e 5 mm (millimetri), ed è stabilmente accoppiata ad almeno uno e preferibilmente due lembi di tessuto sintetico. In the example illustrated, in particular, the transverse band 13 preferably consists of a layer of foam of polymeric material such as for example neoprene or elastic polyurethane foam, which has a thickness preferably between 1 and 5 mm (millimeters), and is stably coupled to at least one and preferably two flaps of synthetic fabric.

La aletta mobile 14, invece, preferibilmente consiste in una falda di schiuma di materiale polimerico come ad esempio il neoprene o il poliuretano espanso elastico, che ha uno spessore preferibilmente compreso tra 0,5 e 3 mm (millimetri), ed è preferibilmente accoppiata ad uno o due lembi di tessuto sintetico. The movable fin 14, on the other hand, preferably consists of a layer of foam of polymeric material such as for example neoprene or elastic polyurethane foam, which has a thickness preferably between 0.5 and 3 mm (millimeters), and is preferably coupled to one or two flaps of synthetic fabric.

Lo spessore della aletta mobile 14 è inoltre inferiore allo spessore della fascia trasversale 13. The thickness of the movable fin 14 is also less than the thickness of the transverse band 13.

Con riferimento alle figure 1 e 2, preferibilmente la struttura a ponte 11 infine include anche un dispositivo di bloccaggio 15 il guaie è selettivamente atto a trattenere 1'aletta mobile 14 aderente/rasente alla fascia trasversale 13, ossia nella posizione ripiegata. With reference to Figures 1 and 2, preferably the bridge structure 11 finally also includes a locking device 15, the sheath is selectively adapted to retain the movable fin 14 adhering to / touching the transverse band 13, ie in the folded position.

Più in dettaglio, nell'esempio illustrato 1'aletta mobile 14 è preferibilmente trattenuta nella posizione ripiegata da un bottone automatico 15 che è posizionato sul bordo della aletta mobile 14, dalla parte opposta rispetto alla linea di piegatura. More in detail, in the example illustrated the movable flap 14 is preferably held in the folded position by an automatic button 15 which is positioned on the edge of the movable flap 14, on the opposite side with respect to the folding line.

In una diversa forma di realizzazione, tuttavia, il dispositivo di bloccaggio 15 potrebbe anche essere costituito da una sistema di aggancio tipo velcro, oppure da un piccolo gancio che è fissato sul bordo della aletta mobile 14, dalla parte opposta rispetto alla linea di piegatura, ed è dimensionato in modo tale da potersi agganciare al laccio di chiusura 6. In a different embodiment, however, the locking device 15 could also be constituted by a hooking system of the velcro type, or by a small hook which is fixed on the edge of the movable flap 14, on the opposite side with respect to the fold line, and is sized in such a way that it can be hooked to the closing strap 6.

Il funzionamento della calzatura 1 è facilmente desumibile da guanto sopra descritto, e non necessita di ulteriori spiegazioni. The operation of the shoe 1 can be easily deduced from the glove described above, and does not require further explanations.

I vantaggi derivanti dalla presenza della struttura a ponte 11 sono notevoli. The advantages deriving from the presence of the bridge structure 11 are considerable.

In primo luogo, la presenza della tasca sulla struttura a ponte 11 evita che il laccio di chiusura 6 possa agganciarsi/impigliarsi su rovi od arbusti, guando si corre lungo sentieri con vegetazione particolarmente folta. In the first place, the presence of the pocket on the bridge structure 11 prevents the closing strap 6 from getting hooked / entangled on brambles or shrubs, when running along paths with particularly thick vegetation.

Inoltre, la struttura a ponte 11 evita che il nodo tra le due estremità del laccio di chiusura 6 possa premere eccessivamente sul collo del piede dell'utiliz-zatore, a discapito del confort di calzata. Furthermore, the bridge structure 11 prevents the knot between the two ends of the closure lace 6 from pressing excessively on the instep of the user's foot, to the detriment of wearing comfort.

Risulta infine chiaro che alla calzatura 1 sopra descritta ed illustrata possono essere apportate modifiche e varianti senza per guesto uscire dall'ambito della presente invenzione. Finally, it is clear that modifications and variations can be made to the shoe 1 described and illustrated above without thereby departing from the scope of the present invention.

Per esempio, la tasca della struttura a ponte 11 potrebbe anche essere dimensionata per poter accogliere un dispositivo biocca-laccio di tipo noto. For example, the pocket of the bridge structure 11 could also be sized to be able to accommodate a known type of hook-and-loop device.

In altre parole, la aletta mobile 14 potrebbe essere dimensionata in modo tale da formare, guando si trova nella posizione ripiegata, una tasca o scomparto atto a contenere un dispositivo biocca-laccio di tipo noto. In other words, the movable flap 14 could be dimensioned in such a way as to form, when it is in the folded position, a pocket or compartment suitable for containing a hook-and-loop device of a known type.

Claims (11)

R IV E N D I C A Z I O N I 1 . Calzatura (1) comprendente : una tomaia (2) che è atta ad accogliere il piede dell' utilizzatore , ed è dotata di una fenditura longitudinale (4) la guale si dirama da una apertura superiore (5) della tomaia (2), ed è dimensionata in modo tale da consentire all' utilizzatore di allargare detta apertura superiore (5) per poter inserire il piede all' interno della calzatura (1); ed un laccio (6) che impegna in modo liberamente scorrevole una serie di organi passa-laccio (7) che sono distribuiti lungo i due bordi (8) della tomaia (2) che fiancheggiano detta fenditura longitudinale (4); la calzatura (1) essendo caratterizzata dal fatto di comprendere anche una struttura a ponte (il) che è fissata sulla tomaia (2) in modo tale da estendersi a cavallo della fenditura longitudinale (4), ed è dotata di una tasca atta ad accogliere un dispositivo biocca-laccio o il nodo che 1'utilizzatore realizza con le due estremità del laccio (6) . R IV E N D I C A Z I O N I 1. Footwear (1) comprising: an upper (2) which is adapted to accommodate the user's foot, and is equipped with a longitudinal slit (4) which branches off from an upper opening (5) of the upper (2), and it is sized in such a way as to allow the user to widen said upper opening (5) in order to be able to insert the foot inside the shoe (1); and a lace (6) which engages in a freely sliding manner a series of lace-passing members (7) which are distributed along the two edges (8) of the upper (2) which flank said longitudinal slot (4); the shoe (1) being characterized by the fact that it also comprises a bridge structure (11) which is fixed on the upper (2) in such a way as to extend astride the longitudinal slit (4), and is equipped with a pocket suitable for accommodating a tie-rod device or the knot that the user makes with the two ends of the tie (6). 2 . Calzatura secondo la rivendicazione 1, caratterizzata dal fatto che la struttura a ponte (il) comprende : una fascia trasversale (13) che è fissata stabilmente sulla tomaia (2) in modo tale da estendersi a cavallo della fenditura longitudinale (4), immediatamente al disotto della zona dove si va a posizionare il dispositivo biocca-laccio o il nodo del laccio (6); ed una aletta mobile (14), che è unita alla fascia trasversale (13) lungo un bordo laterale in modo tale da essere ripiegabile a libro sulla stessa fascia trasversale (13) per formare detta tasca atta ad accogliere il dispositivo biocca-laccio o il nodo del laccio (6). 2 . Footwear according to claim 1, characterized in that the bridge structure (11) comprises: a transversal band (13) which is fixed stably on the upper (2) in such a way as to extend astride the longitudinal slit (4), immediately at the below the area where the lanyard device or the knot of the lanyard (6) is to be positioned; and a movable flap (14), which is joined to the transversal band (13) along a lateral edge in such a way as to be foldable like a book on the same transversal band (13) to form said pocket adapted to receive the hook-tie device or the tie knot (6). 3. Calzatura secondo la rivendicazione 2, caratterizzata dal fatto che la struttura a ponte (11) comprende anche mezzi di bloccaggio (15) atti a trattenere 1'aletta mobile (14) rasente alla fascia trasversale (13). 3. Footwear according to claim 2, characterized in that the bridge structure (11) also comprises locking means (15) suitable for retaining the movable flap (14) close to the transverse band (13). 4. Calzatura secondo la rivendicazione 3, caratterizzata dal fatto che detti mezzi di bloccaggio (15) comprendono un bottone o un gancio atto ad agganciarsi a detto laccio (6). 4. Footwear according to claim 3, characterized in that said locking means (15) comprise a button or a hook adapted to hook onto said lace (6). 5. Calzatura secondo una gualsiasi delle rivendicazioni precedenti, caratterizzata dal fatto che la struttura a ponte (11) si estende a cavallo della parte superiore di detta fenditura longitudinale (4), in modo tale da costeggiare 1'apertura superiore (5) della tomaia (2). 5. Footwear according to any one of the preceding claims, characterized in that the bridge structure (11) extends astride the upper part of said longitudinal slit (4), in such a way as to skirt the upper opening (5) of the upper (2). 6. Calzatura secondo una gualsiasi delle rivendicazioni precedenti, caratterizzata dal fatto che la struttura a ponte (11) è realizzata in materiale morbido e/o flessibile e/o elasticamente estensibile. 6. Footwear according to any one of the preceding claims, characterized in that the bridge structure (11) is made of soft and / or flexible and / or elastically extensible material. 7. Calzatura secondo una qualsiasi delle rivendicazioni precedenti, caratterizzata dal fatto che la tomaia (2) è sagomata in modo tale da accogliere e proteggere il piede dell'utilizzatore e lasciare scoperta la caviglia dell' utilizzatore. 7. Footwear according to any one of the preceding claims, characterized in that the upper (2) is shaped in such a way as to accommodate and protect the user's foot and leave the user's ankle uncovered. 8. Calzatura secondo una gualsiasi delle rivendicazioni precedenti, caratterizzata dal fatto di comprendere anche una ghetta (10) di forma sostanzialmente tubolare, che si prolunga a sbalzo verso 1'alto dall'apertura superiore (5) della tomaia (2), in modo tale da poter coprire e fasciare completamente la caviglia dell'utilizzatore. 8. Footwear according to any one of the preceding claims, characterized in that it also comprises a gaiter (10) having a substantially tubular shape, which protrudes upwards from the upper opening (5) of the upper (2), so that such as to be able to completely cover and wrap the user's ankle. 9. Calzatura secondo la rivendicazione 8, caratterizzata dal fatto che la parte inferiore di detta ghetta (10) è sagomata in modo tale da chiudere completamente la fenditura longitudinale (4) della tomaia (2), e che la struttura a ponte (11) si estende al disopra di detta ghetta (11). 9. Footwear according to claim 8, characterized in that the lower part of said gaiter (10) is shaped in such a way as to completely close the longitudinal slit (4) of the upper (2), and that the bridge structure (11) extends above said gaiter (11). 10. Calzatura secondo la rivendicazione 9, caratterizzata dal fatto che detta ghetta (10) è realizzata in tessuto elasticizzato. 10. Footwear according to claim 9, characterized in that said gaiter (10) is made of elasticized fabric. 11. Calzatura secondo una gualsiasi delle rivendicazioni precedenti, caratterizzata dal fatto che la fenditura longitudinale (4) della tomaia (2) si estende verso la punta della calzatura (1) lungo la zona della tomaia (2) che si trova al disopra del collo del piede.11. Footwear according to any one of the preceding claims, characterized in that the longitudinal slit (4) of the upper (2) extends towards the toe of the shoe (1) along the region of the upper (2) which lies above the neck of the foot.
ITUB2015A005944A 2015-11-26 2015-11-26 FOOTWEAR ITUB20155944A1 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
ITUB2015A005944A ITUB20155944A1 (en) 2015-11-26 2015-11-26 FOOTWEAR

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
ITUB2015A005944A ITUB20155944A1 (en) 2015-11-26 2015-11-26 FOOTWEAR

Publications (1)

Publication Number Publication Date
ITUB20155944A1 true ITUB20155944A1 (en) 2017-05-26

Family

ID=55538423

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
ITUB2015A005944A ITUB20155944A1 (en) 2015-11-26 2015-11-26 FOOTWEAR

Country Status (1)

Country Link
IT (1) ITUB20155944A1 (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
IT201900010035A1 (en) * 2019-06-25 2020-12-25 10 Ottobre S R L Footwear accessory.

Citations (4)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
WO2008062484A1 (en) * 2006-11-21 2008-05-29 Giuseppe Spadacini Accessory for footwear with laces suitable for preventing the unfastening of the laces
US20110000105A1 (en) * 2009-07-06 2011-01-06 Kenn Ueda Shoe with Retractable Lace Guard
US20130318756A1 (en) * 2012-05-29 2013-12-05 Michael A. Becker Device for maintaining a tied shoe lace knot
US20140082962A1 (en) * 2012-09-26 2014-03-27 Maurice Rodriguez Skate Shoelace Protection Structure having a Continuous Sliding Upper Interface

Patent Citations (4)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
WO2008062484A1 (en) * 2006-11-21 2008-05-29 Giuseppe Spadacini Accessory for footwear with laces suitable for preventing the unfastening of the laces
US20110000105A1 (en) * 2009-07-06 2011-01-06 Kenn Ueda Shoe with Retractable Lace Guard
US20130318756A1 (en) * 2012-05-29 2013-12-05 Michael A. Becker Device for maintaining a tied shoe lace knot
US20140082962A1 (en) * 2012-09-26 2014-03-27 Maurice Rodriguez Skate Shoelace Protection Structure having a Continuous Sliding Upper Interface

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
IT201900010035A1 (en) * 2019-06-25 2020-12-25 10 Ottobre S R L Footwear accessory.
WO2020261303A1 (en) * 2019-06-25 2020-12-30 10 Ottobre S.R.L. Accessory for footwear

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CN110381764B (en) Footwear with closure mechanism allowing easy donning and doffing
US5778500A (en) Knot securing device
US1949318A (en) Footwear
BRMU8702871U2 (en) sole for footwear with connecting means on its periphery
BR102014022044A2 (en) shoe lashing structure
ITTV20130159A1 (en) MOUNTAIN BOOT
US20200068995A1 (en) Shoe upper
US10010138B1 (en) Shoe fastening assembly and methods
US1844997A (en) Ankle glove
ITUB20155944A1 (en) FOOTWEAR
US716528A (en) Shoe.
IT201800020875A1 (en) MOUNTAINEERING BOOTS
US2151351A (en) Waterproof spat
US2094091A (en) Footwear
US1677683A (en) Hosiery protector
IT201900003095A1 (en) ACCESSORY FOR SHOES AND SHOES FITTED WITH THIS ACCESSORY
US3518781A (en) Shoe protector
US1668535A (en) Legging
IT202100025280A1 (en) SPORTS FOOTWEAR
US770871A (en) Placket-fastener.
US1779677A (en) Shoe
US9756902B2 (en) Shoe tongue bracket
JP6346874B2 (en) shoes
US1639783A (en) Legging
US1384440A (en) Suppobting-garhelirt