ITRE940029A1 - PLANT FOR THE PROCESSING OF METAL ROD FOR THE PRODUCTION OF IRONS FOR ARMOR IN GENERAL. - Google Patents

PLANT FOR THE PROCESSING OF METAL ROD FOR THE PRODUCTION OF IRONS FOR ARMOR IN GENERAL. Download PDF

Info

Publication number
ITRE940029A1
ITRE940029A1 IT94RE000029A ITRE940029A ITRE940029A1 IT RE940029 A1 ITRE940029 A1 IT RE940029A1 IT 94RE000029 A IT94RE000029 A IT 94RE000029A IT RE940029 A ITRE940029 A IT RE940029A IT RE940029 A1 ITRE940029 A1 IT RE940029A1
Authority
IT
Italy
Prior art keywords
rod
downstream
plant according
head
rods
Prior art date
Application number
IT94RE000029A
Other languages
Italian (it)
Inventor
Riccardo Schiappa
Renato Zution
Cesarino Buttazzoni
Original Assignee
Schiappa Cav Riccardo E C Soci
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Schiappa Cav Riccardo E C Soci filed Critical Schiappa Cav Riccardo E C Soci
Priority to IT94RE000029A priority Critical patent/ITRE940029A1/en
Publication of ITRE940029A0 publication Critical patent/ITRE940029A0/en
Publication of ITRE940029A1 publication Critical patent/ITRE940029A1/en

Links

Landscapes

  • Coating With Molten Metal (AREA)
  • Hydroponics (AREA)
  • Cultivation Of Plants (AREA)

Description

DESCRIZIONE DESCRIPTION

di Brevetto per Invenzione Industriale dal titolo: "IMPIANTO PER LA LAVORAZIONE DI TONDINI METALLICI PER LA REALIZZAZIONE DI FERRI PER ARMATURE IN GENERE", of Patent for Industrial Invention entitled: "PLANT FOR THE PROCESSING OF METALLIC RODS FOR THE REALIZATION OF IRONS FOR REINFORCEMENTS IN GENERAL",

Il presente trovato concerne un impianto di troncatura, sagomatura e staffatura di tondino metallico per la formatura di ferri destinati all'assemblaggio di armature. The present invention relates to a metal rod truncation, shaping and stirruping plant for forming rods intended for the assembly of reinforcements.

Per simili impieghi sono noti impianti comprendenti, a partire da una stazione di sbobinatura e raddrizzamento di almeno un tondino che è avvolto a spirale secondo strati sovrapposti su un rocchetto centrale: Plants for similar uses are known comprising, starting from a unwinding and straightening station of at least one rod which is wound in a spiral according to superimposed layers on a central reel:

- un gruppo di troncatura per la preparazione di ferri rettilinei e per la separazione delle staffe formate su detto tondino, - a cutting unit for the preparation of straight bars and for the separation of the stirrups formed on said rod,

- una testa di staffatura per la preparazione di dette staffe, vale a dire anelli poligonali di tondino, - a stirrup head for the preparation of said stirrups, i.e. polygonal rod rings,

- un gruppo di sagomatura che è preposto a formare ferri aventi le estremità variamente ripiegate, e che comprende due teste di piegatura poste a cavallo di una morsa stazionaria e reciprocamente mobili secondo un moto di mutuo avvicinamento e allontanamento, nonché - a shaping unit which is designed to form irons having their ends variously bent, and which comprises two bending heads placed astride a stationary vice and reciprocally movable according to a motion of mutual approach and removal, as well as

- un sistema elettronico programmabile di regolazione e controllo dei citati componenti. - a programmable electronic system for regulating and controlling the aforementioned components.

In particolare detta testa di staffatura è sostanzialmente conformata come le teste di piegatura, ed è posta in linea con il gruppo di troncatura, mentre il gruppo di sagomatura è impostato ad una quota inferiore a quella occupata dall'insieme di troncatura e staffatura. In particular, said stirruping head is substantially shaped like the bending heads, and is placed in line with the truncating assembly, while the shaping assembly is set at a lower level than that occupied by the truncating and stirruping assembly.

Inoltre a valle di detto insieme è impostato un organo atto a sostenere i ferri durante la fase di troncatura, nonché atto a lasciar liberamente cadere i ferri verso il basso, onde alimentare il detto gruppo di sagomatura. Furthermore, downstream of said assembly, a member is set which is able to support the rods during the truncation step, as well as able to let the rods fall freely downwards, in order to feed the said shaping unit.

Simili impianti noti sono caratterizzati da produttività molto elevate, cui però corrispondono rilevanti costi di acquisto e manutenzione, il che ne preclude l'installazione in aziende con produttività piuttosto contenute. Similar known plants are characterized by very high productivity, which however correspond to significant purchase and maintenance costs, which precludes their installation in companies with rather low productivity.

Sono altresì noti impianti meno complessi dei precedenti i quali comprendono, oltre ad una stazione di sbobinatura e ad un gruppo di troncatura, o un gruppo di sagomatura, o una testa di staffatura. Less complex systems than the preceding ones are also known which comprise, in addition to an unwinding station and a cutting unit, or a shaping unit, or a stirruping head.

Detti altri due tipi noti di impianto sono certamente meno costosi dei precedenti, e quindi le su nominate aziende con produttività piuttosto contenute vengono messe in grado di attrezzarsi con almeno l'uno o l'altro di detti due altri impianti. Said other two known types of plant are certainly less expensive than the previous ones, and therefore the above mentioned companies with rather low productivity are enabled to equip themselves with at least one or the other of said two other plants.

Senonchè ciò ovviamente comporta un limite produttivo, vale a dire l’impossibilità di formare in sede o i ferri piegati o le staffe, con la conseguenza che dette aziende sono costrette a servirsi da fornitori esterni, con evidenti problemi di trasporto, costi e consegne in un tempo utile. But this obviously involves a production limit, that is to say the impossibility of forming in-house or the bent bars or the stirrups, with the consequence that these companies are forced to use external suppliers, with obvious transport problems, costs and deliveries in a useful time.

Pertanto nel settore specifico, ed in particolar modo nell'ambito di dette aziende con produttività relativamente piccole, è profondamente sentita l’esigenza di un impianto che presenti un costo accessibile e sia capace di effettuare tutte e tre le lavorazioni nominate, e che sia in grado di superare i problemi appena richiamati. Therefore in the specific sector, and especially in the context of these companies with relatively small productivity, the need is deeply felt for a plant that has an affordable cost and is capable of carrying out all three processes mentioned, and that is in able to overcome the problems just mentioned.

Lo scopo principale del presente trovato è appunto quello di ottemperare a detta esigenza, e di superare la detta problematica, nel contesto di una soluzione costruttiva semplice, razionale e affidabile. The main object of the present invention is precisely that of fulfilling said need, and overcoming said problem, in the context of a simple, rational and reliable constructive solution.

Detto scopo viene conseguito, conformemente all'invenzione, da un impianto che comprende, poste in linea con un usuale gruppo di troncatura, vale a dire allineate secondo la direzione di avanzamento del tondino da lavorare, due teste di piegatura reciprocamente mobili in avvicinamento e allontanamento di cui quella a valle è atta a scorrere tra una prima posizione in cui collabora con la testa piegatrice a monte, ed una seconda posizione in cui è associata ad un piano di staffatura posto a valle della zona operativa dedicata alla sagomatura dei ferri separati dal tondino, ed essendo previsto un corpo tubolare orizzontale di guida e sostegno del tondino il quale è prospiciente a dette due teste, è compreso tra la stazione di raddrizzamento e detto piano di staffatura, ed è provvisto di una porzione longitudinale trasversalmente mobile la quale è atta a disporsi in due posizioni rispettivamente aperta e chiusa, nella prima delle quali o serve il ferro tranciato alle retrostanti teste di piegatura, o scarica lo stesso in una sottostante zona di raccolta, mentre nella seconda alimenta il tondino continuo a detto piano di staffatura. Said object is achieved, according to the invention, by a plant which comprises, placed in line with a usual cutting unit, that is to say aligned according to the direction of advancement of the rod to be processed, two bending heads which can move towards and away from each other. of which the one downstream is able to slide between a first position in which it collaborates with the upstream bending head, and a second position in which it is associated with a stirruping plane located downstream of the operating area dedicated to shaping the bars separated from the rod , and a horizontal tubular body for guiding and supporting the rod being provided, which faces said two heads, is comprised between the straightening station and said stirrup plane, and is provided with a transversely movable longitudinal portion which is adapted to arrange themselves in two positions, open and closed, respectively, in the first of which the sheared iron is served to the rear heads of bending, or discharging the same into an underlying collection area, while in the second it feeds the continuous rod to said stirrup surface.

Inoltre, secondo una vantaggiosa caratteristica del trovato ogni singola testa di piegatura è corredata di una pinza a ganasce indipendenti la quale consente a questa ultima di operare correttamente su tondini aventi diametri anche considerevolmente diversi. Furthermore, according to an advantageous characteristic of the invention, each individual bending head is equipped with a gripper with independent jaws which allows the latter to operate correctly on rods having even considerably different diameters.

Infine il detto piano di staffatura è corredato di mezzi a cesoia per la separazione delle staffe formate. Finally, said stirrup surface is equipped with shear means for separating the formed stirrups.

Le caratteristiche e i pregi sia costruttivi che funzionali del trovato risulteranno evidenti dalla particolareggiata descrizione che segue, fatta con riferimento alle figure delle allegate tavole-disegni che ne illustrano, a titolo puramente esemplificativo e non limitativo, una particolare e preferita forma di realizzazione. The constructive and functional characteristics and advantages of the invention will become evident from the following detailed description, made with reference to the figures of the attached drawings which illustrate, purely by way of non-limiting example, a particular and preferred embodiment.

La FIG. 1 è una vista schematica che mostra il trovato in prospettiva. FIG. 1 is a schematic view showing the invention in perspective.

La FIG. 2 è la sezione II-II segnata in FIG. 1, in scala ingrandita, dove l'elemento di guida del tondino è mostrato In posizione chiusa. FIG. 2 is the section II-II marked in FIG. 1, on an enlarged scale, where the guide element of the rod is shown in the closed position.

La FIG. 3 è una parte di FIG. 2 in scala ingrandita, dove l'elemento di guida del tondino è mostrato in posizione aperta. FIG. 3 is a part of FIG. 2 on an enlarged scale, where the guide element of the rod is shown in the open position.

La FIG. 4 è la vista frontale della testa di piegatura a valle. FIG. 4 is the front view of the downstream bending head.

La FIG. 5 è una parte di FIG. 4 in scala ingrandita la quale mostra gli elementi componenti la testa di piegatura a valle, presenti anche in quella a monte. FIG. 5 is a part of FIG. 4 on an enlarged scale which shows the elements making up the downstream bending head, also present in the upstream one.

La FIG. 6 è una vista in sezione assiale di una delle ganasce della pinza associata alle teste di piegatura. FIG. 6 is an axial sectional view of one of the jaws of the gripper associated with the bending heads.

La FIG. 7 è la vista frontale della estremità a valle dello impianto durante l'utilizzo della testa piegatrice a valle ino veste di staffatrice. FIG. 7 is the front view of the downstream end of the plant during the use of the downstream bending head as a stirrup bender.

La FIG. 8 è una parte di FIG. 7 in scala ingrandita e mostra la testa piegatrice a valle predisposta per la staffatura. FIG. 8 is a part of FIG. 7 in enlarged scale and shows the downstream bending head prepared for stirruping.

La FIG. 9 è una vista del tutto simile a quella di FIG. 8 e mostra la testa piegatrice a valle predisposta per la troncatura della staffa precedentemente formata. FIG. 9 is a view quite similar to that of FIG. 8 and shows the downstream bending head arranged for cutting off the previously formed bracket.

La FIG. 10 è una parte in scala ingrandita della sezione X-X segnata in FIG. 8. FIG. 10 is an enlarged portion of the section X-X marked in FIG. 8.

Dalle citate figure, vedi in particolare la FIG. 1, si rileva che il trovato comprende un parco 1 bobine che è posto in linea con una struttura 10 conformata a portale. Detta struttura 10 comprende nell'ordine, a partire da detto parco 1, una usuale stazione 2 di svolgimento, raddrizzamento e detorsionamento dei tondini 3 provenienti dalle bobine 4, un usuale gruppo 5 di troncatura, un gruppo di sagomatura costituito da due teste 6 e 66 di piegatura, di cui quella a valle 66 funge anche da testa di staffatura come si dirà più avanti, un piano 7 terminale di staffatura che è inclinato rispetto alla verticale alla stessa stregua delle facce anteriori di dette teste 6 e 66 di piegatura, nonché un guidatondino 8 orizzontale che è compreso tra detta stazione 2 e detto piano 7 From the aforementioned figures, see in particular FIG. 1, it is noted that the invention comprises a reel park 1 which is placed in line with a portal-shaped structure 10. Said structure 10 comprises in order, starting from said park 1, a usual station 2 for unwinding, straightening and detorsion of the rods 3 coming from the reels 4, a usual truncating unit 5, a shaping unit consisting of two heads 6 and 66, of which the downstream one 66 also acts as a stirrup head as will be explained later, an end stirrup plane 7 which is inclined with respect to the vertical in the same way as the front faces of said folding heads 6 and 66, as well as a horizontal guide 8 which is comprised between said station 2 and said plane 7

Nel caso mostrato il parco 1 comprende cinque bobine 4 che sono montate su adatti supporti, e che sono costituite da tondini 3 di diametro differente. Conformemente ad una soluzione alternativa, particolarmente vantaggiosa sotto il profilo dell'ingombro longitudinale dell'impianto, le bobine 4, sempre disposte secondo un allineamento, invece di essere posizionate come in FIG. 1 sono situate posteriormente alla struttura 2, e parallelamente ad essa. Inoltre, tra detta serie posteriore di bobine e detta stazione sono impostati gruppi di ruote scanalate registrabili. In the case shown, the park 1 comprises five reels 4 which are mounted on suitable supports, and which consist of rods 3 of different diameters. According to an alternative solution, particularly advantageous from the point of view of the longitudinal overall dimensions of the plant, the coils 4, always arranged according to an alignment, instead of being positioned as in FIG. 1 are located behind the structure 2, and parallel to it. Furthermore, groups of adjustable grooved wheels are set between said rear series of reels and said station.

Per quanto riguarda detta stazione 2 e detto gruppo 5 di troncatura, gli stessi sono di tipo noto per cui se ne tralascia la descrizione particolareggiata. As regards said station 2 and said truncating unit 5, they are of a known type, therefore the detailed description thereof is omitted.

Si precisa soltanto che alla stazione 2 è associato, oltre ai mezzi preposti a raddrizzare il tondino 3 e ad eliminare la torsione indotta nello stesso all'atto della bobinatura, e ai mezzi di svolgimento e avanzamento del medesimo tondino 3 {ad esempio motori elettrici a moto intermittente, come motori con dinamo tachimetrica con encoder), un sistema elettronico programmabile di regolazione e controllo delle modalità operative dell'impianto. It is only specified that the station 2 is associated, in addition to the means designed to straighten the rod 3 and to eliminate the torsion induced in the same when winding, and to the means for unwinding and advancing the rod 3 (for example electric motors with intermittent motion, such as motors with tachometer dynamo with encoder), a programmable electronic system for regulating and controlling the operating modes of the system.

Come è ben illustrato in FIG. 2, detta struttura 10 comprende un telaio 100 dotato di una piattabanda 9 orizzontale posteriore e di una barra 11 orizzontale anteriore sulle quali sono scorrevolmente montati, con interposizione di rotelle 90 e ruote 110 scanalate rispettivamente, i due carrelli 12 di sostegno delle teste di piegatura 6 e 66. Le corse dei carrelli 12 sono demandate a rispettivi cinematismi rocchetto 13 - cremagliera 14, dove il primo 13 è comandato da un gruppo 15 motoriduttore posto sotto il controllo del sistema elettronico. As is well illustrated in FIG. 2, said structure 10 comprises a frame 100 equipped with a rear horizontal flange 9 and a front horizontal bar 11 on which the two carriages 12 supporting the bending heads are slidingly mounted, with the interposition of wheels 90 and grooved wheels 110 respectively. 6 and 66. The strokes of the carriages 12 are delegated to respective kinematic mechanisms reel 13 - rack 14, where the first 13 is controlled by a gearmotor unit 15 placed under the control of the electronic system.

Lo stesso telaio 100 presenta delle mensole 16 che sostengono il guidatondino 8, questo ultimo comprendente un ferro 33 a canale la cui bocca è rivolta verso il bordo inferiore dei piani 17 operativi inclinati delle teste 6 e 66. The same frame 100 has shelves 16 which support the round guide 8, the latter comprising a channel iron 33 whose mouth faces the lower edge of the inclined operating planes 17 of the heads 6 and 66.

Detta bocca può essere chiusa (FIG. 2) o aperta (FIG. 3) tramite un antistante piatto 18 longitudinale comandato a scorrere da una serie di martinetti 19. Said mouth can be closed (FIG. 2) or open (FIG. 3) by means of a longitudinal front plate 18 controlled to slide by a series of jacks 19.

Dette teste 6 e 66 comprendono: Said heads 6 and 66 include:

- un cursore 20 comandato da due martinetti 21 contrapposti (FIGG . 2, 3), - a slider 20 controlled by two opposing jacks 21 (FIGS. 2, 3),

- una apertura 45 (FIG. 5) sagomata ricavata sul piano 17 e preposta al passaggio degli attrezzi di lavoro associati alla testa 6 o 66, - a shaped opening 45 (FIG. 5) obtained on the surface 17 and designed for the passage of the work tools associated with the head 6 or 66,

- due elementi 22 sagomati accostati (FIG. 5) e a pareti laterali spioventi i quali sono impostati sul cursore 20, e tra i quali è definita una gola 220 per il ricevimento del tondino 3, - two shaped elements 22 side by side (FIG. 5) and with sloping side walls which are set on the slider 20, and between which a groove 220 is defined for receiving the rod 3,

- un sottostante disco 23 girevole che è impostato in testa a detto cursore 20 in modo da poter scorrere autonomamente parallelamente ad esso, e attraverso il quale può occupare una posizione di lavoro in cui è complanare col piano 17, ed una posizione di riposo in cui è situato dietro allo stesso, con contestuale scomparsa di detti elementi 22 sagomati, nonché - an underlying rotating disk 23 which is set at the head of said cursor 20 so as to be able to slide autonomously parallel to it, and through which it can occupy a working position in which it is coplanar with the plane 17, and a rest position in which it is located behind it, with the simultaneous disappearance of said shaped elements 22, as well as

- un piuolo 24 di piegatura che è fissato con possibilità di regolazione radiale sul disco 23, e che su comando di questo ultimo è atto a oscillare trasversalmente alla gola 220 definita da detti due elementi 22. - a bending peg 24 which is fixed with the possibility of radial adjustment on the disk 23, and which, upon command of the latter, is able to oscillate transversely to the groove 220 defined by said two elements 22.

A questo punto si precisa che il bordo inferiore della bocca longitudinale del guidatondino 8 è posto a ridosso di detta gola 220 quando il cursore 20 è sollevato, e ciò per evidenti motivi. At this point it should be noted that the lower edge of the longitudinal mouth of the guide 8 is placed close to said groove 220 when the slider 20 is raised, and this for obvious reasons.

Si precisa altresì che la larghezza di detta gola 220 è almeno leggermente superiore al diametro del tondino 3 più grosso, e, conformemente al trovato, ad ogni singolo disco 23 è associato un dispositivo immorsatore a ganasce indipendenti. Ciascuna ganascia comprende, vedi meglio le FIGG. 5 e 6: It should also be noted that the width of said groove 220 is at least slightly greater than the diameter of the thickest rod 3, and, according to the invention, a gripping device with independent jaws is associated with each individual disc 23. Each jaw comprises, better see FIGS. 5 and 6:

- un albero 25 girevole montato entro un supporto 26 fissato in testa al cursore 20, - a rotatable shaft 25 mounted inside a support 26 fixed at the head of the slider 20,

- una leva 27 inferiore per il comando di detto albero 25 la quale è azionata da un martinetto 28, nonché - a lower lever 27 for controlling said shaft 25 which is operated by a jack 28, as well as

- una manovella 28 superiore la quale è dotata di un perno 29 di serraggio che sopravanza la faccia superiore del disco 23 grazie ad un conveniente passaggio (non illustrato) previsto su questo ultimo. - an upper crank 28 which is equipped with a clamping pin 29 which extends beyond the upper face of the disc 23 thanks to a convenient passage (not shown) provided on the latter.

Inoltre, sulle facce laterali della gola 220 si trovano rispettive insenature 30 per l'alloggiamento di detti perni 29 in posizione di riposo. Furthermore, on the lateral faces of the groove 220 there are respective inlets 30 for housing said pins 29 in the rest position.

Come è ben illustrato nelle FIGG. 1, 4, 7, 8 e 9, il piano 17 associato alla testa di piegatura 66 presenta una finestra 31 che è corredata di un sottostante portellino 32 scorrevole comandato da un martinetto 34. As is well illustrated in FIGS. 1, 4, 7, 8 and 9, the plane 17 associated with the bending head 66 has a window 31 which is equipped with an underlying sliding door 32 controlled by a jack 34.

Nel caso mostrato detta finestra 31 è posta a valle della testa 66 (con riferimento al senso di avanzamento del tondino 3), ma nulla vieta di disporre la stessa a monte. In the case shown, said window 31 is located downstream of the head 66 (with reference to the direction of advancement of the rod 3), but nothing prevents it from being placed upstream.

Durante le fasi di staffatura, detta finestra 31 è destinata ad allinearsi con una cesoia 171 che è impostata dietro al piano 7 (FIGG. 1, 9). During the stirruping steps, said window 31 is intended to be aligned with a shear 171 which is set behind the plane 7 (FIGS. 1, 9).

Dalle FIGG. da 7 a 9 si nota che detto piano 7 comprende una lastra 71 mobile a monte ed una lastra 70 fissa a valle. From FIGS. 7 to 9 it can be seen that said plane 7 comprises a plate 71 movable upstream and a plate 70 fixed downstream.

La lastra 71 è superiormente articolata al telaio 100 secondo un asse 36 longitudinale, ed è comandata ad oscillare in un piano verticale da un retrostante martinetto 37, mentre la lastra 70 è dotata di una insenatura 170 a monte che è atta ad accogliere il piano 17 della testa 66. The slab 71 is articulated at the top to the frame 100 according to a longitudinal axis 36, and is controlled to oscillate in a vertical plane by a rear jack 37, while the slab 70 is equipped with an upstream inlet 170 which is adapted to accommodate the plane 17 of the head 66.

Si precìsa che quando la lastra 71 a monte è nella posizione abbassata di lavoro essa sopravanza preferibilmente il piano di giacitura della lastra 70 a valle, e al di sotto della stessa lastra 71 a monte è impostato un dispositivo atto ad evitare che nella gola 220 della testa 66 si inseriscano contemporaneamente due tratti di tondino appartenenti alla staffa in fase di formatura. It should be noted that when the plate 71 upstream is in the lowered working position it preferably overcomes the plane of laying of the plate 70 downstream, and under the same plate 71 upstream a device is set up to prevent that in the groove 220 of the head 66 two sections of rod belonging to the bracket during the forming phase are inserted at the same time.

Detto dispositivo comprende (FIG. 7) una slitta 38 che è montata su due barre 39 longitudinali e che è agganciata ad un anello 40 di catena, questo ultimo comandato a traslare nei due sensi contrapposti da un rocchetto che è trascinato da un gruppo motore 41 con interposizione di un rinvio ortogonale . Said device comprises (FIG. 7) a slide 38 which is mounted on two longitudinal bars 39 and which is coupled to a chain ring 40, the latter being commanded to translate in the two opposite directions by a spool which is driven by a motor unit 41 with the interposition of an orthogonal return.

Detta slitta 38 è centralmente dotata, rispettivamente sotto e sopra, di un foro longitudinale (non illustrato) per il passaggio del tondino 3 proveniente dal guidatondino 8, e di un'asta 44 longitudinale a sbalzo (FIGG. 8-10) prolungantesi verso valle. Said slide 38 is centrally equipped, respectively below and above, with a longitudinal hole (not shown) for the passage of the rod 3 coming from the guide 8, and with a longitudinal cantilevered rod 44 (FIGS. 8-10) extending downstream. .

Da ultimo si precisa che la parte terminale a valle del guidatondino 8 è articolata in 80 (FIG. 7) alla parte a monte onde assicurare l'inserimento del tondino 3 nel foro longitudinale previsto sulla slitta 38. Finally, it should be noted that the downstream end part of the guide 8 is articulated at 80 (FIG. 7) to the upstream part in order to ensure the insertion of the rod 3 in the longitudinal hole provided on the slide 38.

Per le oscillazioni di detta parte a valle del guidatondino è previsto un conveniente attuatore (non illustrato), come un gruppo cilindro-pistone. A convenient actuator (not shown), such as a cylinder-piston unit, is provided for the oscillations of said part downstream of the guide.

L'impianto descritto funziona secondo le seguenti modalità. The system described works in the following ways.

FORMAZIONE DI FERRI RETTILINEI FORMATION OF STRAIGHT IRONS

Le teste di piegatura 6 e 66 sono escluse (abbassate - FIG. The bending heads 6 and 66 are excluded (lowered - FIG.

3 -) e il guidatondino 8 è temporaneamente chiuso. 3 -) and the guide 8 is temporarily closed.

Dopo che la stazione 2 ha svolto il desiderato tratto di tondino, dapprima la troncatrice 5 taglia detto tratto, quindi il guidatondino 8 si apre lasciando cadere detto tratto sui piani 17 (lungo i quali scorre per depositarsi alla base degli stessi), poi il guidatondino 8 si chiude ed il ciclo si ripete identicamente. After the station 2 has unwound the desired section of the rod, first the miter saw 5 cuts said section, then the guide 8 opens, letting said section fall on the planes 17 (along which it slides to deposit at the base of the same), then the guide rod 8 closes and the cycle is repeated identically.

FORMATURA DI FERRI SAGOMATI FORMING OF SHAPED IRONS

Si suppone che i ferri debbano essere ripiegati ad entrambe le estremità. It is assumed that the irons must be folded at both ends.

All'inizio del ciclo le due teste 6 e 66 (sollevate) e i rispettivi piuoli 24 di piegatura sono posizionati per la prima piegatura, i perni 29 di serraggio sono divaricati, e il guidatondino 8 è chiuso. At the beginning of the cycle the two heads 6 and 66 (raised) and the respective folding pegs 24 are positioned for the first folding, the clamping pins 29 are spread apart, and the guide 8 is closed.

Dopo che il desiderato tratto di tondino è stato tagliato dalla troncatrice 5, il guidatondino 8 si apre e detto tratto si inserisce nelle gole 220 dove viene bloccato dai perni 29, e piegato dai pìuoli 24. After the desired section of rod has been cut by the cutting-off machine 5, the guide 8 opens and said section is inserted into the grooves 220 where it is blocked by the pins 29 and bent by the pins 24.

In particolare se la piegatura deve essere effettuata verso il basso, come è il caso di FIG. 5, il perno 29 superiore si abbassa mentre quello inferiore resta stazionario, ed il piuolo 24 oscilla in senso destrogiro per un arco prestabilito e poi ritorna nella posizione precedente. In particular, if the folding is to be carried out downwards, as is the case in FIG. 5, the upper pin 29 is lowered while the lower one remains stationary, and the peg 24 oscillates in the right-hand direction for a predetermined arc and then returns to the previous position.

Se occorre effettuare un’altra piegatura sulle estremità del ferro, ad esempio in senso contrapposto al precedente: If you need to make another bend on the ends of the iron, for example in the opposite direction to the previous one:

- il perno 29 superiore della testa 6 o 66 si sblocca, - the upper pin 29 of the head 6 or 66 is released,

- detta testa 6 o 66 scorre longitudinalmente per portarsi in posizione di piegatura mentre la testa 66 o 6 contrapposta resta stazionaria mantenendo bloccato il ferro - said head 6 or 66 slides longitudinally to move to the bending position while the opposite head 66 or 6 remains stationary, keeping the iron locked

- il piuolo 24 della testa 6 o 66 arretra ed oscilla rispetto alla gola 220 per disporsi a lato del fianco inferiore della stessa, e poi avanza di nuovo, - the rung 24 of the head 6 or 66 moves back and swings with respect to the groove 220 to position itself alongside the lower side of the same, and then moves forward again,

- il perno 29 inferiore della stessa testa 6 o 66 si blocca, dopodiché - the lower pin 29 of the same head 6 or 66 locks, after which

- si ripetono le stesse operazioni di cui sopra anche per la testa 66 o 6, ed infine - the same operations described above are repeated also for head 66 or 6, and finally

- si esegue la seconda piegatura. - the second fold is carried out.

Per ulteriori eventuali piegature si procede come in precedenza e al termine del ciclo le teste 6 e 66 arretrano lasciando cadere il ferro sagomato, poi avanzano di nuovo ed il ciclo si ripete identicamente per il ferro successivo. For further possible bends, proceed as before and at the end of the cycle the heads 6 and 66 move back, letting the shaped iron fall, then they advance again and the cycle is repeated identically for the next iron.

FORMATURA DI STAFFE BRACKET FORMING

In questo caso il guidatondino 8 rimane chiuso, la testa 6 resta stazionaria, e la testa 66 si dispone come in FIG. 7 (previo sollevamento della lastra 71), pronta per la piegatura del tondino 3. In this case the guide 8 remains closed, the head 6 remains stationary, and the head 66 is arranged as in FIG. 7 (after lifting the plate 71), ready for the bending of the rod 3.

Questo ultimo viene infilato nel foro longitudinale della slitta 38 e nella gola 220 di detta testa 66, quindi bloccato da uno dei perni 29 (quello superiore nel caso di FIG. 8), e poi piegato dal piuolo 24. The latter is inserted into the longitudinal hole of the slide 38 and into the groove 220 of said head 66, then blocked by one of the pins 29 (the upper one in the case of FIG. 8), and then bent by the peg 24.

In seguito il tondino 3 viene sbloccato, fatto avanzare, bloccato di nuovo e piegato una seconda volta, e ciò nei modi sopra descritti ed usuali. The rod 3 is then released, made to move forward, locked again and folded a second time, and this in the usual and above described ways.

Quanto sopra si ripete identicamente per le piegature successive, durante le quali l'asta 44 (v. FIGG. 8, 10) occupa la parte superiore della gola 220 onde impedire intempestivi inserimenti di un tratto di staffa dentro la stessa. Nel contempo la finestra 31 è chiusa. The above is repeated identically for the subsequent bends, during which the rod 44 (see FIGS. 8, 10) occupies the upper part of the groove 220 in order to prevent untimely insertion of a portion of the bracket inside it. At the same time the window 31 is closed.

Una volta completata la staffa, essa viene posizionata rispetto alla finestra 31 (al momento aperta), e durante questo posizionamento l’asta 44 è avanzata per disporre la propria estremità libera a ridosso del bordo a monte della finestra 31. Ciò allo scopo di evitare che nella gola 220 si vengano a trovare due tratti di staffa che verrebbero tranciati durante il successivo intervento della cesoia 171. Once the bracket is completed, it is positioned with respect to the window 31 (currently open), and during this positioning the rod 44 is advanced to arrange its free end close to the upstream edge of the window 31. This in order to avoid that in the throat 220 two sections of stirrup are found which would be sheared during the subsequent operation of the shear 171.

Dopo di questo il tutto si riposiziona come in precedenza ed il ciclo si ripete identicamente. After this, everything is repositioned as before and the cycle is repeated identically.

S'intende che l'invenzione non è limitata a quanto illustrato e descritto, ma la stessa ricomprende tutti gli equivalenti tecnici dei mezzi nominati, così come le loro combinazioni, se attuate nel contesto delle rivendicazioni che seguono. It is understood that the invention is not limited to what is illustrated and described, but it includes all the technical equivalents of the mentioned means, as well as their combinations, if implemented in the context of the following claims.

Claims (11)

RIVENDICAZIONI 1. Impianto per la formatura di ferri destinati all'assemblaggio di armature in genere, del tipo comprendente una stazione (2) di sbobinatura e raddrizzamento di almeno un tondino (3) avvolto su una rispettiva bobina (4), un gruppo (5) di troncatura atto a separare da detto tondino ferri rettilinei di lunghezza adeguata, primi mezzi di piegatura preposti a sagomare detti ferri rettilinei, e secondi mezzi di piegatura atti a ripiegare l'estremità di detto tondino secondo anelli poligonali, o staffe, caratterizzato per il fatto che detti primi e secondi mezzi di piegatura sono costituiti da due teste (6, 66) di piegatura reciprocamente mobili in avvicinamento e allontanamento le quali sono allineate tra loro e con detto gruppo (5) di troncatura secondo la dlrezio ne di avanzamento del tondino, di cui quella (66) a valle è la testa (6) a monte, ed una seconda posizione in cui è associata ad un piano (7) di staffatura posto a valle della zona dedicata alla sagomatura di detti ferri rettilinei, ed essendo previsto un dispositivo guidatondino (8) di forma tubolare il quale è compreso tra detta stazione (2) e detto piano (7), è prospiciente a dette teste (6) e (66), ed è dotato di una porzione longitudinale trasversalmente mobile la quale è atta a disporsi in due posizioni rispettivamente aperta e chiusa, nella prima delle quali serve detti ferri rettilinei a dette due teste, mentre nella seconda guida il tondino verso detto piano di staffatura. CLAIMS 1. Plant for the forming of rods intended for the assembly of reinforcements in general, of the type comprising a station (2) for unwinding and straightening of at least one rod (3) wound on a respective reel (4), a group (5) of truncation adapted to separate from said rod straight rods of adequate length, first bending means designed to shape said straight rods, and second bending means adapted to fold the end of said rod according to polygonal rings, or brackets, characterized in that that said first and second bending means are constituted by two bending heads (6, 66) movable towards and away from each other which are aligned with each other and with said cutting unit (5) according to the advancement direction of the rod, of which that (66) downstream is the head (6) upstream, and a second position in which it is associated with a stirrup plane (7) located downstream of the area dedicated to the shaping of said straight rods, and a tubular-shaped round guide device (8) being provided which is comprised between said station (2) and said plane (7), faces said heads (6) and (66), and is equipped with a transversely movable longitudinal portion which is adapted to be arranged in two positions, respectively open and closed, in the first of which said rectilinear rods serve said two heads, while in the second one guides the rod towards said stirrup plane. 2. Impianto secondo la rivendicazione 1, del tipo ove ogni singola testa di piegatura comprende una gola (220) per il ricevimento del tondino, ed un piuolo (24) che è atto a scorrere parallelamente a sè stesso, nonché atto ad oscillare trasversalmente a detta gola (220), caratterizzato per il fatto che questa ultima presenta una sezione trasversale atta ad accogliere tondini (3) di diametro anche considerevolmente diverso, ed è corredata di una pinza a ganasce indipendenti. 2. Plant according to claim 1, of the type where each individual bending head comprises a groove (220) for receiving the rod, and a peg (24) which is able to slide parallel to itself, as well as able to oscillate transversely to said groove (220), characterized by the fact that the latter has a cross section suitable for accommodating rods (3) of even considerably different diameters, and is equipped with a gripper with independent jaws. 3. Impianto secondo la rivendicazione 2, caratterizzato per il fatto che ognuna di dette ganasce indipendenti comprende una formella di forma arcuata, come un perno (29) cilindrico, la quale si prolunga al di sotto del corpo (23) di attacco di detto piuolo (24) dove si collega ad un dispositivo (28) di comando atto a disporla in una posizione di riposo in cui è situata all'esterno di detta gola (220) e dentro una rispettiva insenatura (30) prevista su un fianco di questa ultima, ed in una posizione di lavoro in cui fuoriesce da detta insenatura e blocca il tondino (3) contro il fianco contrapposto della gola (220). 3. Implant according to claim 2, characterized in that each of said independent jaws comprises an arcuate-shaped mold, such as a cylindrical pin (29), which extends below the body (23) for attachment of said peg (24) where it is connected to a control device (28) able to place it in a rest position in which it is located outside said groove (220) and inside a respective inlet (30) provided on one side of the latter , and in a working position in which it emerges from said inlet and blocks the rod (3) against the opposite side of the groove (220). 4. Impianto secondo le rivendicazioni precedenti, caratterizzato per il fatto che detto guidatondino (8) comprende un corpo (33) conformato a canale la cui bocca longitudinale è posta in prossimità delle imboccature longitudinal .elle gole (220) di dette teste (6, 66), ed è corredata di un piatto (18) mobile di apertura e chiusura a tutto sviluppo. 4. Plant according to the preceding claims, characterized in that said guide (8) comprises a channel-shaped body (33) whose longitudinal mouth is located near the longitudinal mouths of the grooves (220) of said heads (6, 66), and is equipped with a fully developed mobile opening and closing plate (18). 5. impianto secondo la rivendicazione 1, caratterizzato per il fatto che detto piano (7) di staffatura comprende due lastre adiacenti di cui quella a valle (70) è fissa ed è dotata di una insenatura (170) atta ad accogliere la testa (66) di piegatura a valle, mentre quella a monte (71) è atta a spostarsi trasversalmente alla direzione di spostamento di questa ultima per consentirne l’inserimento in, e l'estrazione da, detta insenatura (170). 5. plant according to claim 1, characterized in that said stirrup plane (7) comprises two adjacent plates, of which the one downstream (70) is fixed and is equipped with an inlet (170) suitable for accommodating the head (66 ) of downstream folding, while the upstream one (71) is able to move transversely to the direction of movement of the latter to allow its insertion in and extraction from said inlet (170). 6. Impianto secondo la rivendicazione 5, caratterizzato per il fatto che entro detta insenatura (170) è impostata una cesoia (171) atta a scorrere trasversalmente alla r lastra (70). 6. Plant according to claim 5, characterized in that a shear (171) adapted to slide transversely to the plate (70) is set within said inlet (170). 7. impianto secondo le rivendicazioni 5 e 6, caratterizzato per il fatto che sul piano (17) operativo di detta (66) di piegatura a valle è prevista una finestra (31) atta ad allinearsi con detta cesoia (171), e corredata di un portello (32) di chiusura e apertura. 7. plant according to claims 5 and 6, characterized in that on the operating plane (17) of said downstream bending (66) there is a window (31) adapted to align with said shear (171), and equipped with a door (32) for closing and opening. 8. Impianto secondo le rivendicazioni precedenti, caratterizzato per il fatto che al di sotto della lastra (71) mobile di detto piano (7) di staffatura è impostato un organo scorrevole (38) che è atto a guidare il tondino (3) diretto alla testa (66) in posizione di staffatura, e ad impedire l'inserimento nella gola (220) di questa ultima di più tratti della staffa in fase di formatura. 8. Plant according to the preceding claims, characterized in that under the movable plate (71) of said stirrup surface (7) there is a sliding member (38) which is able to guide the rod (3) directed to the head (66) in the stirrup position, and to prevent the insertion into the groove (220) of the latter of several portions of the stirrup during the forming step. 9. impianto secondo la rivendicazione 8, caratterizzato per il fatto che detto organo (38) scorrevole consiste in un corpo che presenta un foro per il passaggio del tondino, ed una sovrastante asta (44) a sbalzo che si prolunga verso valle e che è atta ad inserirsi nella gola (220) della testa (66) dove ricopre il tondino (3). 9. Plant according to claim 8, characterized in that said sliding member (38) consists of a body which has a hole for the passage of the rod, and an overhanging cantilevered rod (44) which extends downstream and which is adapted to fit into the groove (220) of the head (66) where it covers the rod (3). 10. Impianto secondo le rivendicazioni 1 e 9, caratterizzato per il fatto che la porzione a valle di detto guidatondino (8) presenta uno snodo (80) atto a permettere alla stessa di allineare l'estremità del tondino con il foro previsto su detto organo (38) scorrevole. 10. Plant according to claims 1 and 9, characterized in that the downstream portion of said guide (8) has a joint (80) suitable for allowing it to align the end of the rod with the hole provided on said member (38) sliding. 11. Impianto secondo la rivendicazione 1, del tipo ove detta stazione (2) viene servita da una pluralità di bobine (4) costituite da tondini (3) di diametro diverso, caratterizzato per il fatto che dette bobine sono impostate lungo la struttura (10) di sostegno delle teste (6, 66) di piegatura, e i rispettivi tondini sono rinviati su rispettivi gruppi di ruote scanalate registrabili. 11. Plant according to claim 1, of the type where said station (2) is served by a plurality of coils (4) consisting of rods (3) of different diameter, characterized in that said coils are set along the structure (10 ) supporting the bending heads (6, 66), and the respective rods are returned to respective groups of adjustable grooved wheels.
IT94RE000029A 1994-04-26 1994-04-26 PLANT FOR THE PROCESSING OF METAL ROD FOR THE PRODUCTION OF IRONS FOR ARMOR IN GENERAL. ITRE940029A1 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
IT94RE000029A ITRE940029A1 (en) 1994-04-26 1994-04-26 PLANT FOR THE PROCESSING OF METAL ROD FOR THE PRODUCTION OF IRONS FOR ARMOR IN GENERAL.

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
IT94RE000029A ITRE940029A1 (en) 1994-04-26 1994-04-26 PLANT FOR THE PROCESSING OF METAL ROD FOR THE PRODUCTION OF IRONS FOR ARMOR IN GENERAL.

Publications (2)

Publication Number Publication Date
ITRE940029A0 ITRE940029A0 (en) 1994-04-26
ITRE940029A1 true ITRE940029A1 (en) 1995-10-26

Family

ID=11398561

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
IT94RE000029A ITRE940029A1 (en) 1994-04-26 1994-04-26 PLANT FOR THE PROCESSING OF METAL ROD FOR THE PRODUCTION OF IRONS FOR ARMOR IN GENERAL.

Country Status (1)

Country Link
IT (1) ITRE940029A1 (en)

Also Published As

Publication number Publication date
ITRE940029A0 (en) 1994-04-26

Similar Documents

Publication Publication Date Title
US9895739B2 (en) Apparatus for making border wire
IT9083543A1 (en) SHAPING BENDING MACHINE FOR PROFILES AND PROFILE BENDING PROCESS.
CA2080881C (en) Bending-shaping machine having multiple working levels
EP1378302B1 (en) Method and apparatus for forming metal frames for reinforced concrete
ITBO990560A1 (en) DEVICE FOR THE AUTOMATIC REPLACEMENT OF THE SHEET FEEDING COIL WITH WHICH THE MATTRESSES ARE WRAPPED AND SIMILAR IN MACHINES WITH
JPH08132164A (en) Bending die and bending machine for metal net
US6668869B2 (en) Fence mesh forming machine, knot box and method
ITRE940029A1 (en) PLANT FOR THE PROCESSING OF METAL ROD FOR THE PRODUCTION OF IRONS FOR ARMOR IN GENERAL.
ITUD20100027A1 (en) AUTOMATIC BAR LOADER GROUP FOR FOLDING PINS SUITABLE FOR PLANTS FOR THE PRODUCTION OF RETICULAR STRUCTURES OR CAGES DERIVED FROM ELECTROSALDATED METALLIC NETWORKS.
CN213935949U (en) Full-automatic two-station multi-turn magnetic ring machine
JP2005188064A (en) Automatic binding equipment for reinforcement grating
CN210558653U (en) Cut out cable equipment of bundling
CN111438527A (en) Integrated numerical control steel bar truss production line and control system thereof
ITBO20090417A1 (en) PLANT AND PROCEDURE FOR THE REALIZATION OF PANELS.
EP1378301B1 (en) Method and apparatus for forming packs of stirrups and pack of stirrups thus formed
CN220515317U (en) Bent frame machine and bed net frame production line
CN214012735U (en) Spring wire forming mechanism of multi-turn magnetic ring machine
EP1199114B1 (en) Method for automatically bending sections and the like and apparatus for performing the method
US1152565A (en) Machine for securing webbing to frames.
US20230249237A1 (en) Apparatus and method for working oblong metal products
RU2355501C2 (en) Device and method of computer-aided manufacturing of ecnlosures
CN213988602U (en) Magnetic ring fixing mechanism and wire turning mechanism of multi-turn magnetic ring machine
ITBO20090100A1 (en) METHOD AND EQUIPMENT FOR REALIZING REINFORCED CONCRETE REINFORCEMENTS
EP0442142B1 (en) Method to bind packages of metallic mesh and apparatus which employs the method
DE560457C (en) Machine for the independent production of ready-to-sell strand packaging and like