ITMI20100212U1 - MODULAR COATING SYSTEM - Google Patents

MODULAR COATING SYSTEM

Info

Publication number
ITMI20100212U1
ITMI20100212U1 ITMI20100212U ITMI20100212U1 IT MI20100212 U1 ITMI20100212 U1 IT MI20100212U1 IT MI20100212 U ITMI20100212 U IT MI20100212U IT MI20100212 U1 ITMI20100212 U1 IT MI20100212U1
Authority
IT
Italy
Prior art keywords
modular
tab
perimeter edge
coating system
recess
Prior art date
Application number
Other languages
Italian (it)
Original Assignee
Marazzi Group S P A
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Marazzi Group S P A filed Critical Marazzi Group S P A
Priority to ITMI20100212 priority Critical patent/ITMI20100212U1/en
Publication of ITMI20100212U1 publication Critical patent/ITMI20100212U1/en

Links

Landscapes

  • Manufacturing Of Electric Cables (AREA)
  • Fertilizers (AREA)
  • Pretreatment Of Seeds And Plants (AREA)

Description

DESCRIZIONE DESCRIPTION

Il presente trovato si riferisce a un sistema di rivestimento modulare adatto per la copertura di pavimenti o pareti. The present invention refers to a modular covering system suitable for covering floors or walls.

Come è noto, la posa in opera di piastrelle su un pavimento o su una parete è un procedimento che richiede particolare perizia ed esperienza. E’ infatti necessario effettuare in sequenza e con precisione una serie di operazioni dalle quali dipende la buona riuscita del rivestimento. As is known, the laying of tiles on a floor or on a wall is a procedure that requires particular skill and experience. It is in fact necessary to carry out in sequence and with precision a series of operations on which the success of the coating depends.

Di norma, a seguito della realizzazione di un massetto di sottofondo, che costituisce il supporto sul quale avviene la pavimentazione, o a seguito della rasatura della parete, è prevista l’applicazione di uno strato legante, ottenuto mediante colla o malta cementizia, che attacca le piastrelle al pavimento o alla parete stessa. A questo punto è necessario effettuare, immediatamente e con precisione, la posa vera e propria delle piastrelle, valutando l’ampiezza e l’orientamento delle fughe e il posizionamento di eventuali giunti di deformazione. As a rule, following the creation of a substrate screed, which constitutes the support on which the flooring takes place, or following the leveling of the wall, a binder layer is applied, obtained by means of glue or cement mortar, which attacks the tiles to the floor or to the wall itself. At this point it is necessary to immediately and accurately perform the actual laying of the tiles, evaluating the width and orientation of the joints and the positioning of any deformation joints.

Il procedimento di posa può quindi richiedere tempi di diverse ore o giorni, durante i quali il pavimento non è accessibile, e naturalmente richiede l’impiego di personale qualificato. The installation process can therefore take several hours or days, during which the floor is not accessible, and of course requires the use of qualified personnel.

Sono stati pertanto realizzati sistemi di rivestimento, in particolare per pavimenti, che prevedono una tipologia di posa in opera cosiddetta “a secco”. In tale tipologia di posa in opera è prevista l’applicazione diretta delle piastrelle su un sottofondo costituito da uno o più strati di sabbia e/o ghiaia. Rispetto alle tecniche tradizionali risulta quindi possibile ottenere una pavimentazione in maniera più rapida e che sia pressoché immediatamente calpestabile, senza la formazione di un massetto e senza l’uso di malte o colle. Therefore, cladding systems have been created, in particular for floors, which envisage a so-called “dry” type of installation. In this type of installation, the tiles are directly applied to a substrate consisting of one or more layers of sand and / or gravel. Compared to traditional techniques, it is therefore possible to obtain a flooring more quickly and that is almost immediately walkable, without the formation of a screed and without the use of mortar or glue.

Nei sistemi di posa in opera a secco le piastrelle devono tuttavia essere opportunamente sagomate, onde evitare un loro disassamento una volta posate in opera, oppure devono essere provviste di mezzi di accoppiamento destinati al fissaggio stabile di piastrelle tra loro adiacenti, in maniera tale da ottenere un sistema di pavimentazione modulare a incastro. In dry laying systems, however, the tiles must be suitably shaped, in order to avoid their misalignment once installed, or they must be equipped with coupling means intended for the stable fixing of adjacent tiles, in such a way as to obtain a modular interlocking flooring system.

In alcuni casi i mezzi di accoppiamento sono direttamente ricavati sui bordi perimetrali delle piastrelle, con lo stesso materiale con cui sono fabbricate le piastrelle stesse, con evidenti svantaggi in termini di complessità costruttiva e fragilità. In altri casi ciascuna piastrella è solidalmente applicata a un supporto, normalmente fabbricato in materiale plastico, sui bordi del quale sono ricavati i mezzi di accoppiamento. Anche questa seconda tipologia di piastrelle presenta tuttavia alcuni svantaggi, tra cui in particolare una certa complessità di realizzazione dei mezzi di accoppiamento e una non sempre facile accoppiabilità tra le piastrelle stesse. In some cases the coupling means are directly obtained on the perimeter edges of the tiles, with the same material with which the tiles themselves are manufactured, with evident disadvantages in terms of constructive complexity and fragility. In other cases, each tile is integrally applied to a support, normally made of plastic material, on the edges of which the coupling means are obtained. However, this second type of tile also has some disadvantages, among which in particular a certain complexity of manufacturing the coupling means and a not always easy coupling between the tiles themselves.

Scopo generale del presente trovato è pertanto quello di risolvere gli inconvenienti sopra citati della tecnica nota in maniera semplice, economica e particolarmente funzionale. The general purpose of the present invention is therefore to solve the aforementioned drawbacks of the known art in a simple, economical and particularly functional way.

In particolare, è uno scopo del presente trovato quello di realizzare un sistema di rivestimento modulare, adatto al rivestimento di pavimenti ma eventualmente anche di pareti, che renda semplici e immediate le operazioni di posa delle piastrelle facenti parte del sistema stesso. In particular, an object of the present invention is to provide a modular covering system, suitable for covering floors but possibly also walls, which makes the laying operations of the tiles forming part of the system simple and immediate.

Un altro scopo del trovato è quello di realizzare un sistema di rivestimento modulare composto da piastrelle particolarmente solide, resistenti e durevoli a seguito della posa in opera. Another object of the invention is to provide a modular covering system composed of particularly solid, resistant and durable tiles following installation.

Un ulteriore scopo del trovato è quello di realizzare un sistema di rivestimento modulare economico da fabbricare. A further object of the invention is to provide a modular coating system which is economical to manufacture.

Questi scopi secondo il presente trovato vengono raggiunti realizzando un sistema di rivestimento modulare, adatto al rivestimento di pavimenti ma eventualmente anche di pareti, come esposto nella rivendicazione 1. These objects according to the present invention are achieved by providing a modular covering system, suitable for covering floors but possibly also walls, as set forth in claim 1.

Ulteriori caratteristiche del trovato sono evidenziate dalle rivendicazioni dipendenti, che sono parte integrante della presente descrizione. Further characteristics of the invention are highlighted by the dependent claims, which are an integral part of the present description.

Le caratteristiche e i vantaggi di un sistema di rivestimento modulare secondo il presente trovato risulteranno maggiormente evidenti dalla descrizione seguente, esemplificativa e non limitativa, riferita ai disegni schematici allegati nei quali: The characteristics and advantages of a modular coating system according to the present invention will become more evident from the following description, which is exemplary and not limiting, referring to the attached schematic drawings in which:

la figura 1 è una vista in pianta dal basso di un elemento di rivestimento del sistema di rivestimento modulare secondo il trovato; Figure 1 is a bottom plan view of a covering element of the modular covering system according to the invention;

la figura 2 è una vista parziale in prospettiva di una prima forma di realizzazione dell’elemento di figura 1; Figure 2 is a partial perspective view of a first embodiment of the element of Figure 1;

la figura 3 è una vista parziale in prospettiva di una seconda forma di realizzazione dell’elemento di figura 1; Figure 3 is a partial perspective view of a second embodiment of the element of Figure 1;

la figura 4 è una vista in dettaglio di un primo particolare dell’elemento di figura 1; figure 4 is a detail view of a first detail of the element of figure 1;

la figura 5 è una vista in dettaglio di un altro particolare dell’elemento di figura 1; e figure 5 is a detail view of another detail of the element of figure 1; And

la figura 6 è una vista in prospettiva dell’elemento di figura 1, in combinazione con appositi profili terminali del sistema di rivestimento modulare secondo il trovato. Figure 6 is a perspective view of the element of Figure 1, in combination with appropriate end profiles of the modular coating system according to the invention.

Con riferimento alle figure, vengono mostrati degli esempi di realizzazione preferiti di un elemento di rivestimento, indicato complessivamente con il numero di riferimento 10, del sistema di rivestimento modulare secondo il trovato. Tale sistema di rivestimento modulare si compone infatti di una pluralità di elementi di rivestimento 10, ciascuno dei quali comprende a sua volta una piastrella 12 resa solidale a un substrato di interconnessione 14. With reference to the figures, preferred examples of embodiment are shown of a covering element, indicated as a whole with the reference number 10, of the modular covering system according to the invention. This modular cladding system is in fact composed of a plurality of cladding elements 10, each of which in turn comprises a tile 12 made integral with an interconnection substrate 14.

Il substrato di interconnessione 14 è configurato per avvolgere la relativa piastrella 12 su tutti i suoi lati, a eccezione della superficie superiore della piastrella 12 stessa. In particolare, il substrato di interconnessione 14 è provvisto di una base 16 sostanzialmente piana, atta all’appoggio su una parete, tramite l’interposizione di uno strato legante, oppure sul massetto di sottofondo di un pavimento, in maniera diretta o tramite l’interposizione di strati intermedi di sabbia, ghiaia o altro. In alternativa alla forma sostanzialmente piana, la base 16 può anche essere provvista di una pluralità di scanalature d’appoggio (non mostrate) sulla parete o sul pavimento. The interconnection substrate 14 is configured to wrap the relative tile 12 on all its sides, with the exception of the upper surface of the tile 12 itself. In particular, the interconnection substrate 14 is provided with a substantially flat base 16, suitable for resting on a wall, by means of the interposition of a binder layer, or on the base screed of a floor, directly or by means of the interposition of intermediate layers of sand, gravel or other. As an alternative to the substantially flat shape, the base 16 can also be provided with a plurality of support grooves (not shown) on the wall or floor.

Il substrato di interconnessione 14 comprende quindi un bordo perimetrale 18 che circonda il bordo perimetrale della piastrella 12 e che costituisce la fuga tra piastrelle 12 adiacenti una volta che gli elementi di rivestimento 10 sono stati posati in opera. Di preferenza, l’altezza del bordo perimetrale 18 del substrato di interconnessione 14 è sostanzialmente uguale all’altezza del bordo perimetrale della piastrella 12. Nelle figure 2 e 3 vengono mostrate due distinte forme di realizzazione dell’elemento di rivestimento 10, che differiscono tra loro unicamente per l’altezza del bordo perimetrale 18 e, di conseguenza, per lo spessore della piastrella. The interconnection substrate 14 therefore comprises a perimeter edge 18 which surrounds the perimeter edge of the tile 12 and which forms the joint between adjacent tiles 12 once the covering elements 10 have been installed. Preferably, the height of the perimeter edge 18 of the interconnecting substrate 14 is substantially equal to the height of the perimeter edge of the tile 12. Figures 2 and 3 show two distinct embodiments of the covering element 10, which differ between them solely for the height of the perimeter edge 18 and, consequently, for the thickness of the tile.

La piastrella 12 può essere di qualsiasi tipo noto allo stato della tecnica. Può essere ad esempio realizzata in materiale ceramico, legno, pietra naturale o altro ancora e può avere forma quadrangolare oppure qualsiasi altra forma di poligono regolare atta alla composizione di un rivestimento modulare per pavimenti o pareti. A sua volta, il substrato di interconnessione 14 può essere realizzato sotto forma di una gabbia in materiale plastico, ad esempio poliuretano, polietilene o altro ancora. The tile 12 can be of any type known in the state of the art. For example, it can be made of ceramic material, wood, natural stone or other and can have a quadrangular shape or any other regular polygon shape suitable for the composition of a modular covering for floors or walls. In turn, the interconnection substrate 14 can be made in the form of a cage made of plastic material, for example polyurethane, polyethylene or the like.

Sul bordo perimetrale 18 di ciascun substrato di interconnessione 14 sono ricavati, in un solo pezzo con tale bordo perimetrale 18, mezzi di accoppiamento tra elementi di rivestimento 10 adiacenti. I mezzi di accoppiamento sono realizzati sotto forma di una pluralità di linguette 20 intervallate da una pluralità di recessi 22 aperti verso la base 16 del substrato di interconnessione 14 stesso. Le linguette 20 sono sagomate per infilarsi, in accoppiamento di forma, nei recessi 22 al di sotto della base 16 del substrato di interconnessione 14 onde collegare stabilmente tra loro elementi di rivestimento 10 adiacenti. In aggiunta, la particolare forma delle linguette 20 e dei relativi recessi 22 sottopone a sforzi di compressione gli elementi di rivestimento 10 l’uno contro l’altro. Questo effetto di compressione, unito al fatto che la porzione superiore 18’ del bordo perimetrale 18 è lievemente inclinata di circa 1 grado di pendenza verso l’interno della piastrella 12, fa sì che lo sporco e modeste quantità di acqua che possono cadere sul sistema di rivestimento modulare non si infilino tra elementi di rivestimento 10 contigui, ma restino sulla superficie degli elementi di rivestimento 10 stessi, proprio come avviene su un pavimento in ceramica posato normalmente. Inoltre, questo effetto di compressione permette al sistema di rivestimento modulare, una volta posato, di comportarsi come se fosse una tavola unica e di rendersi stabile. On the perimeter edge 18 of each interconnection substrate 14 there are obtained, in a single piece with this perimeter edge 18, coupling means between adjacent covering elements 10. The coupling means are made in the form of a plurality of tabs 20 spaced by a plurality of recesses 22 open towards the base 16 of the interconnection substrate 14 itself. The tabs 20 are shaped to fit, in shape coupling, into the recesses 22 below the base 16 of the interconnection substrate 14 in order to stably connect adjacent covering elements 10 to each other. In addition, the particular shape of the tabs 20 and of the relative recesses 22 subjects the covering elements 10 to compressive stresses against each other. This compression effect, combined with the fact that the upper portion 18 'of the perimeter edge 18 is slightly inclined by about 1 degree of slope towards the inside of the tile 12, causes dirt and modest quantities of water that can fall on the system of modular cladding do not slip between contiguous cladding elements 10, but remain on the surface of the cladding elements 10 themselves, just as occurs on a normally laid ceramic floor. Furthermore, this compression effect allows the modular cladding system, once laid, to behave as if it were a single plank and to become stable.

Ciascun recesso 22 è provvisto, a partire dal bordo perimetrale 18, di una prima porzione concava 24 di invito all’accoppiamento con una corrispondente linguetta 20, seguita da una seconda porzione concava 26 di bloccaggio entro cui tale linguetta 20 si inserisce stabilmente per collegare elementi di rivestimento 10 tra loro adiacenti. Ciascuna linguetta 20 è a sua volta realizzata con forma in sezione a uncino, con una porzione superiore convessa 30 che si inserisce nella seconda porzione concava 26 del recesso 22 corrispondente una volta effettuato il collegamento tra elementi di rivestimento 10 adiacenti. Secondo un esempio di realizzazione particolarmente preferito, le due porzioni concave 24 e 26 di ciascun recesso 22, che hanno la concavità rivolta verso il basso con riferimento alla superficie superiore della piastrella 12, e la porzione superiore convessa 30 di ciascuna linguetta 20 hanno un raggio di curvatura sostanzialmente uguale. Each recess 22 is provided, starting from the perimeter edge 18, with a first concave portion 24 for engaging with a corresponding tongue 20, followed by a second concave locking portion 26 within which said tongue 20 is stably inserted to connect elements of cladding 10 adjacent to each other. Each tab 20 is in turn made with a hook section shape, with a convex upper portion 30 which is inserted into the second concave portion 26 of the corresponding recess 22 once the connection between adjacent covering elements 10 has been made. According to a particularly preferred embodiment, the two concave portions 24 and 26 of each recess 22, which have the concavity facing downwards with reference to the upper surface of the tile 12, and the upper convex portion 30 of each tab 20 have a radius of substantially equal curvature.

Tra le due porzioni concave 24 e 26 di ciascun recesso 22 è previsto un risalto 28 che, impegnandosi con una corrispondente porzione concava 32 prevista su ciascuna linguetta 20 tra la sua porzione superiore convessa 30 e il bordo perimetrale 18, evita il disaccoppiamento accidentale tra elementi di rivestimento 10 adiacenti una volta che essi sono stati posati in opera. Secondo un esempio di realizzazione particolarmente preferito mostrato nelle figure 4 e 5, la porzione concava 32 di ciascuna linguetta 20 ha un raggio di curvatura minore del raggio di curvatura delle due porzioni concave 24 e 26 di ciascun recesso 22 e della porzione superiore convessa 30 della linguetta 20 stessa. Between the two concave portions 24 and 26 of each recess 22 there is a projection 28 which, engaging with a corresponding concave portion 32 provided on each tongue 20 between its upper convex portion 30 and the perimeter edge 18, avoids accidental decoupling between elements of adjacent cladding 10 once they have been laid in place. According to a particularly preferred embodiment shown in Figures 4 and 5, the concave portion 32 of each tab 20 has a radius of curvature smaller than the radius of curvature of the two concave portions 24 and 26 of each recess 22 and of the upper convex portion 30 of the tab 20 itself.

La superficie inferiore 34 di ciascuna linguetta 20 è convenientemente inclinata verso l’alto, a partire dalla base 16, per agevolare la fase di collegamento tra gli elementi di rivestimento 10. In aggiunta, anche una porzione periferica 36 di tale base 16, posta in corrispondenza di ciascuna linguetta 20, può essere lievemente arcuata (vale a dire con un raggio di curvatura elevato) e inclinata verso l’alto per agevolare ulteriormente la fase di collegamento tra gli elementi di rivestimento 10. The lower surface 34 of each tab 20 is conveniently inclined upwards, starting from the base 16, to facilitate the connection step between the covering elements 10. In addition, also a peripheral portion 36 of this base 16, placed in corresponding to each tab 20, it can be slightly arched (that is to say with a high radius of curvature) and inclined upwards to further facilitate the connection step between the covering elements 10.

La larghezza di ciascun recesso 22, nella direzione di sviluppo del bordo perimetrale 18, è maggiore rispetto alla larghezza di ciascuna linguetta 20 corrispondente, onde garantire il collegamento tra elementi di rivestimento 10 adiacenti anche in caso di lieve disassamento dei medesimi. Preferibilmente, la larghezza di ciascun recesso 22 è pari a circa il doppio della larghezza di ciascuna linguetta 20 corrispondente. The width of each recess 22, in the direction of development of the perimeter edge 18, is greater than the width of each corresponding tab 20, in order to guarantee the connection between adjacent covering elements 10 even in the case of slight misalignment of the same. Preferably, the width of each recess 22 is approximately double the width of each corresponding tab 20.

La fase di collegamento tra gli elementi di rivestimento 10 risulta pertanto semplice e intuitiva, poiché avviene mediante lieve inclinazione di un elemento di rivestimento 10 rispetto a un altro già posato in opera per collegare tra loro, in accoppiamento di forma, le linguette 20 e i rispettivi recessi 22. Non si realizzano pertanto accoppiamenti a scatto tra mezzi di connessione flessibili, che potrebbero portare al danneggiamento dei mezzi di connessione stessi. Una sia pur lieve flessibilità del materiale plastico con cui sono realizzate le linguette 20 consente in ogni caso l’unione tra gli elementi di rivestimento 10 anche senza inclinarli leggermente. The connection step between the cladding elements 10 is therefore simple and intuitive, since it takes place by means of a slight inclination of one cladding element 10 with respect to another already installed in order to connect the tabs 20 and the respective recesses 22. There are therefore no snap couplings between flexible connection means, which could lead to damage to the connection means themselves. A slight flexibility of the plastic material with which the tabs 20 are made allows in any case the union between the covering elements 10 even without tilting them slightly.

Il sistema di rivestimento secondo il trovato può essere posato in opera sia orizzontalmente, ad esempio su un pavimento e senza la necessità di strati leganti, sia verticalmente, a seguito dell’utilizzo di un adesivo apposito. Tale sistema di rivestimento potrà anche essere posato, sia orizzontalmente, sia verticalmente, in combinazione con appositi profili terminali 38 e 40, fabbricati interamente in plastica o in materiale composito ceramica-plastica, provvisti di appositi recessi inferiori 42 per l’introduzione delle linguette 20 degli elementi di rivestimento 10. The coating system according to the invention can be laid both horizontally, for example on a floor and without the need for binding layers, and vertically, following the use of a special adhesive. This cladding system can also be laid, both horizontally and vertically, in combination with special end profiles 38 and 40, made entirely of plastic or ceramic-plastic composite material, provided with special lower recesses 42 for the introduction of the tabs 20 of the trim elements 10.

La relativa semplicità delle forme dei mezzi di connessione rende particolarmente facile ed economica la produzione dei substrati di interconnessione, ad esempio tramite le più comuni tecniche di stampaggio a iniezione di materiali plastici, nonché veloci le operazioni di posa in opera. The relative simplicity of the shapes of the connection means makes the production of the interconnection substrates particularly easy and economical, for example by means of the most common techniques of injection molding of plastic materials, as well as quick installation operations.

Si è così visto che il sistema di rivestimento modulare secondo il presente trovato realizza gli scopi in precedenza evidenziati. It has thus been seen that the modular coating system according to the present invention achieves the purposes outlined above.

Il sistema di rivestimento modulare del presente trovato così concepito è suscettibile in ogni caso di numerose modifiche e varianti, tutte rientranti nel medesimo concetto innovativo; inoltre, tutti i dettagli sono sostituibili da elementi tecnicamente equivalenti, mentre le forme e le dimensioni potranno essere qualsiasi a seconda delle esigenze tecniche. The modular coating system of the present invention thus conceived is susceptible of numerous modifications and variations in any case, all of which are within the scope of the same innovative concept; moreover, all the details can be replaced by technically equivalent elements, while the shapes and dimensions may be any according to the technical requirements.

L’ambito di tutela del trovato è pertanto definito dalle rivendicazioni allegate. The scope of protection of the invention is therefore defined by the attached claims.

Claims (15)

RIVENDICAZIONI 1. Sistema di rivestimento modulare composto da una pluralità di elementi di rivestimento (10), ciascun elemento di rivestimento (10) comprendendo una piastrella (12) resa solidale a un substrato di interconnessione (14) configurato per avvolgere detta piastrella (12) su tutti i suoi lati a eccezione della sua superficie superiore, detto substrato di interconnessione (14) essendo provvisto di una base (16) e di un bordo perimetrale (18) che circonda il bordo perimetrale della piastrella (12), sul bordo perimetrale (18) essendo ricavati, in un solo pezzo con detto bordo perimetrale (18), mezzi di accoppiamento tra elementi di rivestimento (10) adiacenti, caratterizzato dal fatto che detti mezzi di accoppiamento sono realizzati sotto forma di una pluralità di linguette (20) intervallate da una pluralità di recessi (22) aperti verso la base (16) del substrato di interconnessione (14), dette linguette (20) essendo sagomate per infilarsi, in accoppiamento di forma, nei recessi (22) al di sotto di detta base (16) onde collegare stabilmente tra loro elementi di rivestimento (10) adiacenti. CLAIMS 1. Modular cladding system composed of a plurality of cladding elements (10), each cladding element (10) comprising a tile (12) made integral with an interconnection substrate (14) configured to wrap said tile (12) on all its sides with the exception of its upper surface, said interconnecting substrate (14) being provided with a base (16) and a perimeter edge (18) that surrounds the perimeter edge of the tile (12), on the perimeter edge (18) ) being obtained, in a single piece with said perimeter edge (18), coupling means between adjacent covering elements (10), characterized in that said coupling means are made in the form of a plurality of tabs (20) spaced by a plurality of recesses (22) open towards the base (16) of the interconnection substrate (14), said tongues (20) being shaped to fit, in shape coupling, into the recesses (22) below of said base (16) in order to stably connect adjacent covering elements (10) to each other. 2. Sistema di rivestimento modulare secondo la rivendicazione 1, caratterizzato dal fatto che ciascun recesso (22) è provvisto, a partire dal bordo perimetrale (18), di una prima porzione concava (24) di invito all’accoppiamento con una corrispondente linguetta (20), seguita da una seconda porzione concava (26) di bloccaggio entro cui detta linguetta (20) si inserisce stabilmente per collegare elementi di rivestimento (10) tra loro adiacenti. 2. Modular covering system according to claim 1, characterized by the fact that each recess (22) is provided, starting from the perimeter edge (18), with a first concave portion (24) for engaging the coupling with a corresponding tab ( 20), followed by a second concave locking portion (26) within which said tab (20) is stably inserted to connect adjacent cladding elements (10) to each other. 3. Sistema di rivestimento modulare secondo la rivendicazione 2, caratterizzato dal fatto che ciascuna linguetta (20) è realizzata con forma in sezione a uncino, con una porzione superiore convessa (30) che si inserisce nella seconda porzione concava (26) del recesso (22) corrispondente una volta effettuato il collegamento tra elementi di rivestimento (10) adiacenti. 3. Modular coating system according to claim 2, characterized in that each tab (20) is made with a hook section shape, with a convex upper portion (30) which fits into the second concave portion (26) of the recess ( 22) corresponding once the connection between adjacent cladding elements (10) has been made. 4. Sistema di rivestimento modulare secondo la rivendicazione 3, caratterizzato dal fatto che le due porzioni concave (24, 26) di ciascun recesso (22) e la porzione superiore convessa (30) di ciascuna linguetta (20) hanno un raggio di curvatura sostanzialmente uguale. 4. Modular coating system according to claim 3, characterized in that the two concave portions (24, 26) of each recess (22) and the convex upper portion (30) of each tab (20) have a radius of curvature substantially same. 5. Sistema di rivestimento modulare secondo la rivendicazione 3 o 4, caratterizzato dal fatto che tra le due porzioni concave (24, 26) di ciascun recesso (22) è previsto un risalto (28) che, impegnandosi con una corrispondente porzione concava (32) prevista su ciascuna linguetta (20) tra la sua porzione superiore convessa (30) e il bordo perimetrale (18), evita il disaccoppiamento accidentale tra elementi di rivestimento (10) adiacenti una volta che essi sono stati posati in opera. 5. Modular covering system according to claim 3 or 4, characterized in that between the two concave portions (24, 26) of each recess (22) there is a projection (28) which, engaging with a corresponding concave portion (32 ) provided on each tab (20) between its convex upper portion (30) and the perimeter edge (18), avoids accidental decoupling between adjacent cladding elements (10) once they have been installed. 6. Sistema di rivestimento modulare secondo la rivendicazione 5, caratterizzato dal fatto che la porzione concava (32) di ciascuna linguetta (20) ha un raggio di curvatura minore del raggio di curvatura delle due porzioni concave (24, 26) di ciascun recesso (22) e della porzione superiore convessa (30) di ciascuna linguetta (20). 6. Modular coating system according to claim 5, characterized in that the concave portion (32) of each tab (20) has a radius of curvature smaller than the radius of curvature of the two concave portions (24, 26) of each recess ( 22) and the convex upper portion (30) of each tab (20). 7. Sistema di rivestimento modulare secondo una qualsiasi delle rivendicazioni precedenti, caratterizzato dal fatto che la superficie inferiore (34) di ciascuna linguetta (20) è inclinata verso l’alto, a partire dalla base (16), per agevolare la fase di collegamento tra gli elementi di rivestimento (10). 7. Modular covering system according to any one of the preceding claims, characterized in that the lower surface (34) of each tab (20) is inclined upwards, starting from the base (16), to facilitate the connection step between the trim elements (10). 8. Sistema di rivestimento modulare secondo la rivendicazione 7, caratterizzato dal fatto che una porzione periferica (36) della base (16), posta in corrispondenza di ciascuna linguetta (20), è lievemente arcuata e inclinata verso l’alto per agevolare ulteriormente la fase di collegamento tra gli elementi di rivestimento (10). 8. Modular covering system according to claim 7, characterized in that a peripheral portion (36) of the base (16), placed in correspondence with each tab (20), is slightly arched and inclined upwards to further facilitate the connection phase between the cladding elements (10). 9. Sistema di rivestimento modulare secondo una qualsiasi delle rivendicazioni precedenti, caratterizzato dal fatto che la larghezza di ciascun recesso (22), nella direzione di sviluppo del bordo perimetrale (18), è maggiore rispetto alla larghezza di ciascuna linguetta (20) corrispondente, onde garantire il collegamento tra elementi di rivestimento (10) adiacenti anche in caso di lieve disassamento dei medesimi. Modular covering system according to any one of the preceding claims, characterized in that the width of each recess (22), in the direction of development of the perimeter edge (18), is greater than the width of each corresponding tab (20), in order to guarantee the connection between adjacent cladding elements (10) even in the event of slight misalignment of the same. 10. Sistema di rivestimento modulare secondo la rivendicazione 9, caratterizzato dal fatto che la larghezza di ciascun recesso (22) è pari a circa il doppio della larghezza di ciascuna linguetta (20) corrispondente. 10. Modular coating system according to claim 9, characterized in that the width of each recess (22) is approximately twice the width of each corresponding tab (20). 11. Sistema di rivestimento modulare secondo una qualsiasi delle rivendicazioni da 1 a 10, caratterizzato dal fatto che la base (16) del substrato di interconnessione (14) è sostanzialmente piana. Modular coating system according to any one of claims 1 to 10, characterized in that the base (16) of the interconnection substrate (14) is substantially flat. 12. Sistema di rivestimento modulare secondo una qualsiasi delle rivendicazioni da 1 a 10, caratterizzato dal fatto che la base (16) del substrato di interconnessione (14) è provvista di una pluralità di scanalature d’appoggio. 12. Modular coating system according to any one of claims 1 to 10, characterized by the fact that the base (16) of the interconnection substrate (14) is provided with a plurality of support grooves. 13. Sistema di rivestimento modulare secondo una qualsiasi delle rivendicazioni precedenti, caratterizzato dal fatto che l’altezza del bordo perimetrale (18) del substrato di interconnessione (14) è sostanzialmente uguale all’altezza del bordo perimetrale della piastrella (12). 13. Modular coating system according to any of the preceding claims, characterized in that the height of the perimeter edge (18) of the interconnection substrate (14) is substantially equal to the height of the perimeter edge of the tile (12). 14. Sistema di rivestimento modulare secondo una qualsiasi delle rivendicazioni precedenti, caratterizzato dal fatto che il bordo perimetrale (18) comprende una porzione superiore (18’) inclinata di circa 1 grado di pendenza verso l’interno della piastrella (12). 14. Modular coating system according to any of the preceding claims, characterized by the fact that the perimeter edge (18) includes an upper portion (18 ') inclined by about 1 degree of slope towards the inside of the tile (12). 15. Sistema di rivestimento modulare secondo una qualsiasi delle rivendicazioni precedenti, comprendente profili terminali (38, 40), fabbricati interamente in plastica o in materiale composito ceramica-plastica, provvisti di appositi recessi inferiori (42) per l’introduzione delle linguette (20) degli elementi di rivestimento (10).15. Modular coating system according to any one of the preceding claims, comprising end profiles (38, 40), made entirely of plastic or ceramic-plastic composite material, provided with suitable lower recesses (42) for the introduction of the tabs (20 ) of the cladding elements (10).
ITMI20100212 2010-06-22 2010-06-22 MODULAR COATING SYSTEM ITMI20100212U1 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
ITMI20100212 ITMI20100212U1 (en) 2010-06-22 2010-06-22 MODULAR COATING SYSTEM

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
ITMI20100212 ITMI20100212U1 (en) 2010-06-22 2010-06-22 MODULAR COATING SYSTEM

Publications (1)

Publication Number Publication Date
ITMI20100212U1 true ITMI20100212U1 (en) 2011-12-23

Family

ID=43740536

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
ITMI20100212 ITMI20100212U1 (en) 2010-06-22 2010-06-22 MODULAR COATING SYSTEM

Country Status (1)

Country Link
IT (1) ITMI20100212U1 (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
US10392814B2 (en) Veneer underlayment
RU2488670C2 (en) System and method to produce ceramic tiles not requiring filling paste
US10858844B2 (en) Building element in plate shape, in particular floor covering panel, as well as floor covering formed by using said building elements, and method for their arrangement
US10738475B2 (en) Wall panel with rain screen
US20100095619A1 (en) Tile
ITMI20100212U1 (en) MODULAR COATING SYSTEM
ITPR20130057A1 (en) ELEMENT COMPOSITE WITH THREE LAYERS FOR FLOORING
ITMI20111275A1 (en) METHOD FOR REALIZING AN INSULATING COVER FOR EXTERNAL WALLS OF BUILDINGS AND SUPPORTING ELEMENT FOR THE INSTALLATION OF THIS COVER
ITAN20070006A1 (en) PANEL OF SELF-POSING PAVING IN NATURAL WOOD, PARQUET, PARTICULAR FOR THE COATING OF RAISED FLOORS AND PROCEDURE FOR THE REALIZATION OF SUCH A PANEL.
ITMO20090228A1 (en) METHOD FOR LAYING THIN TILES OR SLABS.
ITFI20090124A1 (en) "MODULAR SURFACE COVER SYSTEM"
ITMI20111052A1 (en) FLOORING SYSTEM
ITTV20110006U1 (en) INSULATING PANEL STRUCTURE, PARTICULARLY FOR THERMAL INSULATION OF THE ROOF OR A WALL OF A BUILDING.
KR101459209B1 (en) Prefabricated flooring materials
JP2014020018A (en) Assembly type floor material
ITBA20120083A1 (en) PANEL FOR HYDROTHERMIC INSULATION OF COVERING FLOORS
CN101680197A (en) An interlockable brick/block with a top finish surface of granite, marble, ceramic, porcelain or terra cotta or imitations
EP3561192A1 (en) Prefabricated structural element, floor structure, and method for making a floor structure
US20160097167A1 (en) Devices and methods for using a flexible connector element in the construction of a floor
ITBO20090018A1 (en) MODULAR STRUCTURE FOR COVERING OR PAVING SURFACES WITH DOGS.
ITUB20155799A1 (en) COVERING PANEL AND CORRESPONDENT METHOD OF INSTALLATION
KR20090034592A (en) Prefabricated bricks
KR20080069757A (en) Sliding type panel coupling system using member with clip coupling structure
ITUB201557495U1 (en) PREFABRICATED ELEMENT FOR FLOORS
ITVI20130075A1 (en) MODULAR SYSTEM FOR THE SUPPORT OF DRY FLOORING.