ITBS940050A1 - MIXING VALVE FOR HOT AND COLD WATER WITH FLOW AND TEMPERATURE LIMITERS - Google Patents

MIXING VALVE FOR HOT AND COLD WATER WITH FLOW AND TEMPERATURE LIMITERS Download PDF

Info

Publication number
ITBS940050A1
ITBS940050A1 IT94BS000050A ITBS940050A ITBS940050A1 IT BS940050 A1 ITBS940050 A1 IT BS940050A1 IT 94BS000050 A IT94BS000050 A IT 94BS000050A IT BS940050 A ITBS940050 A IT BS940050A IT BS940050 A1 ITBS940050 A1 IT BS940050A1
Authority
IT
Italy
Prior art keywords
ring
flow rate
operating lever
temperature
hot
Prior art date
Application number
IT94BS000050A
Other languages
Italian (it)
Inventor
Alessio Orlandi
Roberto Orlandi
Original Assignee
Galatron Srl
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Galatron Srl filed Critical Galatron Srl
Priority to IT94BS000050A priority Critical patent/ITBS940050A1/en
Publication of ITBS940050A0 publication Critical patent/ITBS940050A0/en
Publication of ITBS940050A1 publication Critical patent/ITBS940050A1/en

Links

Landscapes

  • Multiple-Way Valves (AREA)
  • Temperature-Responsive Valves (AREA)

Abstract

L'invenzione riguarda una valvola miscelatrice per acqua calda e fredda che comprende un dispositivo di regolazione della temperatura e della portata dell'acqua erogata, composto da una ghiera di ancoraggio fissa (21), da un anello di regolazione della temperatura (22) agganciabile alla ghiera di ancoraggio (21) in diverse posizioni angolari ed avente un dente di fermo (32), e da un anello di regolazione della portata (23) posto attorno alla, e rotante con la. leva di manovra (15), della valvola secondo diversi orientamenti e destinato ad interagire con il dente di fermo (32) per limitare la rotazione di detta leva di manovra (15) e a limitare le sue oscillazioni della leva per regolare la portata di acqua erogata.FIGURA 1.The invention relates to a mixing valve for hot and cold water which includes a device for regulating the temperature and flow rate of the water supplied, consisting of a fixed anchor ring nut (21), a temperature regulation ring (22) that can be attached to the anchor ring nut (21) in different angular positions and having a stop tooth (32), and by a flow rate adjustment ring (23) placed around the, and rotating with the. operating lever (15), of the valve according to different orientations and intended to interact with the stop tooth (32) to limit the rotation of said operating lever (15) and to limit its oscillations of the lever to adjust the flow of water supplied .FIGURE 1.

Description

D E S C R I Z I O N E DESCRIPTION

del BREVETTO PER INVENZIONE INDUSTRIALE avente per titolo: of the PATENT FOR INDUSTRIAL INVENTION entitled:

"VALVOLA MISCELATRICE PER ACQUA CALDA E FREDDA CON "MIXING VALVE FOR HOT AND COLD WATER WITH

LIMITATORI DI PORTATA E DI TEMPERATURA" FLOW AND TEMPERATURE LIMITERS "

La presente invenzione si riferisce alle valvole misceìatrici per acqua calda e fredda e più in par— ticolare a una valvola miscelatrice perfezionata per acqua calda e fredda con mezzi limitatori di temperatura e di portata. The present invention relates to mixing valves for hot and cold water and more particularly to an improved mixing valve for hot and cold water with temperature and flow limiting means.

Sià è nota, per esempio dai GΒ-Α-2.182.419 , una valvola miscelatrice che comprende, all'interno di un corpo a cartuccia, dei mezzi valvolari costituiti da due piastrine sovrapposte, in ceramica o in un materiale similare e munite di passaggi di entrata separata dell’acqua calda e fredda e di un'apertura di uscita del' acqua calda, dell'acqua -fredda o di una miscela di acqua calda e fredda, una piastrina essendo fissa in detto corpo a cartuccia, mentre l 'altra piastrina è spostabile e posizionabile ad opera dÌ una leva di manovra suscettibile di oscillazioni su un asse trasversale e di rotazioni attorno ad un asse verticale, detto corpo a cartuccia essendo fissato in un corpo di rubinetto mediante un anello di bloccaggio. It is known, for example from GΒ-Α-2.182.419, a mixing valve which comprises, inside a cartridge body, valve means consisting of two superimposed plates, made of ceramic or a similar material and provided with passages separate inlet of hot and cold water and an outlet opening for hot water, cold water or a mixture of hot and cold water, one plate being fixed in said cartridge body, while the other The plate can be moved and positioned by means of an operating lever susceptible to oscillations on a transverse axis and rotations around a vertical axis, said cartridge body being fixed in a tap body by means of a locking ring.

Usualmente le oscillazioni della leva di manovra causano l 'apertura e chiusura dei mezzi valvolari per erogare o arrestare l'acqua, mentre la rotazione di detta leva in un senso o nell'altro è destinata a stabilire la posizione angolare della piastrina mobile su quella fissa per erogare acqua calda o acqua fredda o per miscelare i due tipi d'acqua in differenti rapporti. Usually the oscillations of the operating lever cause the opening and closing of the valve means to deliver or stop the water, while the rotation of said lever in one direction or the other is intended to establish the angular position of the movable plate on the fixed one. to dispense hot or cold water or to mix the two types of water in different ratios.

Un problema da risolvere efficientemente in questo genere di valvole miscelatrici è sempre stata quello di pater regolare la portata massima del flusso d'acqua erogato e ai limitare convenientemente la temperatura dell 'acqua miscelata quando la valvola è tutta aperta. Questa possibilità è auspicabile per un uso più proficuo delle valvole miscelatrici e per evitare indebiti sprechi d'acqua e in particolare di acqua calda onde conseguire un sostanziale risparmio di energia. A problem to be solved efficiently in this kind of mixing valves has always been that of regulating the maximum flow rate of the delivered water flow and conveniently limiting the temperature of the mixed water when the valve is fully open. This possibility is desirable for a more profitable use of the mixing valves and to avoid undue waste of water and in particular of hot water in order to achieve substantial energy savings.

Nel Brevetto EP—A—356.402 della stessa richiedente è stato proposto un dispositivo per la risoluzione di un tale problema. il dispositivo è però relativamente complicato per costruzione e registrazione ed un suo componente va ancorato al corpo a cartuccia della valvola per cui questo corpo dev'essere configurato appositamente. In altre parole, il corpo a cartuccia della valvola miscelatrice deve essere adattato per ricevere il dispositivo di regolazione essendo necessario un vincolo fisico tra il corpo stesso ed un elemento del dispositivo, cosa che non consente di applicare il dispositivo anche a valvole già in uso e comunque alle valvole costruite senza prevedere l 'applicazione del dispositivo di regolazione della temperatura e della portata dell 'acqua erogata. In the patent EP-A-356,402 of the same applicant a device for solving such a problem has been proposed. however, the device is relatively complicated in construction and adjustment and one of its components is anchored to the cartridge body of the valve for which this body must be specially configured. In other words, the cartridge body of the mixing valve must be adapted to receive the regulating device since a physical constraint is required between the body itself and an element of the device, which does not allow the device to be applied also to valves already in use and in any case, to valves built without requiring the application of a device for regulating the temperature and flow rate of the water supplied.

La presente invenzione è diretta a risolvere più favorevolmente il problema più sopra citato senza incorrere in difetti e svantaggi come quelli connessi al dispositivo di regolazione di portata e temperatura trattato in detto EP-A- 356 402. The present invention is aimed at solving the aforementioned problem more favorably without incurring defects and disadvantages such as those connected to the flow rate and temperature adjustment device treated in said EP-A-356 402.

Ed è infatti scopo della presente invenzione quello di dotare una valvola miscelatrice del tipo sopra descritto di un dispositivo di regolazione della temperatura e della portata che non abbia vincali con il corpo a cartuccia e non richieda dunque alcuna specifica strutturazione del corpo a cartuccia . Indeed, it is an object of the present invention to provide a mixing valve of the type described above with a temperature and flow rate adjustment device which does not have a connection with the cartridge body and therefore does not require any specific structure of the cartridge body.

Un altro scopo dell'invenzione è di proporre un dispositivo di regolazione della temperatura e della portata applicabile comodamente e facilmente a tutte le valvole miscelatrici comprese quelle già in uso e quelle nate prive di un tale dispositivo con l'unico accorgimento di configurare e dimensionare i componenti del dispositivo compatìbilmente con le forme e le dimensioni del corpo a cartuccia. Another object of the invention is to propose a temperature and flow rate regulation device which can be comfortably and easily applied to all mixing valves including those already in use and those born without such a device with the sole expedient of configuring and dimensioning the valves. components of the device compatible with the shapes and dimensions of the cartridge body.

Pertanto e vantaggiosamente, da un lato il corpo della valvola viene a trovarsi esclusa da campiti di vincolo diretto con il dispositivo di regolazione e, d'altro iato, questo dispositivo può essere semplicemente associato alle valvole misceiatrici anche già in opera, senza rimuoverle o modificarle. Therefore and advantageously, on the one hand the valve body is excluded from fields of direct connection with the regulating device and, on the other hand, this device can simply be associated with the mixing valves even when already in place, without removing or modifying them. .

Detti scopi e vantaggi sono conseguiti con una valvola miscelatrice per acqua calda e fredda datata di un dispositivo di regolazione della portata e della temperatura aell 'acqua erogata secondo la rivendicazione 1. Said objects and advantages are achieved with a mixing valve for hot and cold water with a device for regulating the flow rate and temperature of the delivered water according to claim 1.

Maggiori dettagli dell'invenzione risulteranno comunque piu evidenti dal seguito della descrizione fatta con riferimento agii allegati disegni nei quali : Further details of the invention will in any case become more evident from the following description made with reference to the attached drawings in which:

la Fig.1 mostra una vista in parziale sezione di una valvola miscelatrice montata in un rubinetto e completa di dispositivo di regolazione della portata e temperatura; Fig.1 shows a partial section view of a mixing valve mounted in a tap and complete with a device for regulating the flow rate and temperature;

la Fig.2 mostra una vista in sezione trasversale seconda le -frecce Il-II in Fig.i; Fig.2 shows a cross-sectional view according to the arrows II-II in Fig.i;

le Figg.3 e 3a mostrano le viste in pianta e in sezione trasversale della ghiera di ancoraggio del dispositivo di regolazione; Figures 3 and 3a show the plan and cross-sectional views of the anchoring ring nut of the adjustment device;

le Figg.4 e 4a mostrano le viste in pianta e in sezione trasversale dell'anello limitatore della temperatura; e Figures 4 and 4a show the plan and cross-sectional views of the temperature limiting ring; And

le Figg.5 e 5a mostrano le viste in pianta e in sezione trasversale dell'anello limitatore della portata. Figures 5 and 5a show the plan and cross-sectional views of the flow limiting ring.

Nella Fig.i è illustrata una valvola miscelatrice con un corpo a cartuccia 10 che si fissa a mezzo di una ghiera di serraggio 11 in un corpo di rubinetto 12 dotato in maniera usuale di condotti di apporta separato dell'acqua calda e fredda e di una bocca di erogazione dell'acqua per l'uso. Fig. I shows a mixing valve with a cartridge body 10 which is fixed by means of a locking ring nut 11 in a tap body 12 usually equipped with separate supply ducts for hot and cold water and with a water spout for use.

Nei corpo a cartuccia IO sono montati dei mezzi valvolari -formati abitualmente da due piastrine sovrapposte, in ceramica o altro materiale adatto, di cui una inferiore -fissa 13 ed una superiore mobile 14, che può essere spostata su quella -fissa mediante una leva di manovra 15 munita di una maniglia di presa 16. La piastrina -fissa 13 presenta due aperture (non rappresentate) per l'entrata rispettivamente dell‘acqua calda e -fredda proveniente dai condotti di apporto acqua ed un'apertura 17 di uscita dell 'acqua fredda, calda o miscelata verso la bocca del rubinetto. La piastrina mobile 14 ha a sua volta una camera di miscelazione 18 posizionabile in diverse posizioni sulle -aperture della piastrina fissa per controllare l'erogazione di acqua. Valve means are mounted in the cartridge body 10 - usually formed by two superimposed plates, made of ceramic or other suitable material, of which a lower one is fixed 13 and an upper one is movable 14, which can be moved on the fixed one by means of a maneuver 15 equipped with a grip handle 16. The fixed plate 13 has two openings (not shown) for the inlet respectively of hot and cold water coming from the water supply ducts and a water outlet 17 cold, hot or mixed towards the tap spout. The movable plate 14 in turn has a mixing chamber 18 which can be positioned in different positions on the openings of the fixed plate to control the delivery of water.

Il corpo a cartuccia 10 presenta nella sua parte superiore un collo 10' e la leva di manovra 15 è, in maniera nota, montata su un perno orizzontale 19 fissato trasversalmente in una bussola di supporto 20 montata rotante nel collo 10' dei corpo a cartuccia 10. In tal modo, la leva di manovra 15 è suscettibile di oscillazioni sul perno orizzontale 19 e di rotazioni intorno ad un asse verticale X coincidente con quello della bussola di supporto rotante 20. L'oscillazione della leva di manovra 15 causa 1 apertura e la chiusura della valvola miscelatrice ad opera della piastrina mobile 14 su quella fissa 13; alla rotazione di detta leva di manovra attorno all'asse X, corrisponde la scelta del tipo d'acqua calda o freccia da erogare oppure la miscelazione deli 'acqua come richiesto. The cartridge body 10 has a neck 10 'in its upper part and the operating lever 15 is, in a known manner, mounted on a horizontal pin 19 transversely fixed in a support bush 20 rotatably mounted in the neck 10' of the cartridge body 10. In this way, the operating lever 15 is susceptible to oscillations on the horizontal pin 19 and to rotations around a vertical axis X coinciding with that of the rotating support bush 20. The oscillation of the operating lever 15 causes the opening and the closing of the mixing valve by the movable plate 14 on the fixed plate 13; the rotation of said operating lever around the X axis corresponds to the choice of the type of hot water or arrow to be delivered or the mixing of the water as required.

Seconda la presente invenzione, attorno al collo 10' dei corpo a cartuccia 10 sono montati una ghiera di ancoraggio 21 ed un anello di regolazione della temperatura 22 e sulla sommità di detto callo 10' è appoggiato un anello di regolazione della portata 23. According to the present invention, an anchoring ring 21 and a temperature adjustment ring 22 are mounted around the neck 10 'of the cartridge body 10 and a flow rate adjustment ring 23 rests on the top of said callus 10'.

La ghiera di ancoraggio 21 è avvitata o posizionata nel corpo di rubinetto 12 e bloccata strettamente sulla sommità del corpo a cartuccia 10, attor— no al collo 10', mediante la ghiera di serraggio il. La ghiera di ancoraggio 21 appoggia sul corpo 10 con la sua faccia di base e sulla sua faccia opposta, quella superiore, presenta dei mezzi di aggancia in forma di alette 24 ed un rilievo anulare 25 continuo o più preferibilmente discontinuo ovvero a settori come mostrato nelle Figg.3 e 3a. il rilievo anulare 25, ancorché discontinuo, è fatto per definire esternamente una superficie esagonale 26 di presa della gniera —v.Fig.l e 3- ed internamente una dentatura 27 con denti paralleli all 'asse X del corpo a cartuccia. The anchoring ring 21 is screwed or positioned in the tap body 12 and tightly locked on the top of the cartridge body 10, around the neck 10 ', by means of the locking ring nut 11. The anchoring ring 21 rests on the body 10 with its base face and on its opposite face, the upper one, has hooking means in the form of fins 24 and an annular relief 25 that is continuous or more preferably discontinuous or in sectors as shown in the Figs. 3 and 3a. the annular relief 25, although discontinuous, is made to define externally a hexagonal surface 26 for gripping the hinge - see Figures 1 and 3 - and internally a toothing 27 with teeth parallel to the X axis of the cartridge body.

In ogni caso, la ghiera di ancoraggio 21 è -fissata sul corpo a cartuccia nella posizione desiderata, e l'anello di regolazione della temperatura 22 è solidarizzato a detta ghiera di ancoraggio 21 attraverso un suo agganciamento alle alette di aggancio 24. L'anello di regolazione della temperatura 22 circonda il collo 10' del corpo a cartuccia 10 ed ha esternamente una gola 2B nella quale impegnano dette alette di aggancio 24 -v.Fig.2—. Pure esternamente, ad un livello diverso da detta gola 28, l'anello di regolazione della temperatura 22 presenta almeno taluni settori dentati 29 con denti destinati a coniugarsi con la dentatura interna 27 della ghiera di aggancio 21, quando ghiera e anello sono solidarizzati. L'anello 22 può essere coniugato con la ghiera di ancoraggio 21 secondo orientamenti angolari diversi -Facendo impegnare di volta in volta le dentature 27,29 convenientemente. Alla sommità di detto anello 22 sono ricavate due linguette 30 per la sua presa manuale all'atto di assestarlo e posizionarlo in opera. Internamente, detto anello 22 presenta una -flangia 31 orientata radialmente verso il centro sopra il collo (10') del corpo a cartuccia ed avente un dente 01 fermo 32 —v. Figg.4 e 4a-, la cui posizione angolare varierà in dipendenza delia posizione di accoppiamento tra anello 22 e ghiera 21. In any case, the anchoring ring 21 is fixed on the cartridge body in the desired position, and the temperature regulation ring 22 is integral with said anchoring ring 21 by hooking it to the hooking tabs 24. The ring temperature adjustment 22 surrounds the neck 10 'of the cartridge body 10 and externally has a groove 2B in which said hooking tabs 24 engage - see Fig. 2 -. Also externally, at a level different from said groove 28, the temperature adjustment ring 22 has at least some toothed sectors 29 with teeth intended to mate with the internal toothing 27 of the coupling ring nut 21, when the ring nut and ring are joined together. The ring 22 can be conjugated with the anchoring ring nut 21 according to different angular orientations - making the toothings 27,29 conveniently engage each time. At the top of said ring 22 there are two tabs 30 for its manual grip when settling it and positioning it on site. Internally, said ring 22 has a flange 31 oriented radially towards the center above the neck (10 ') of the cartridge body and having a stationary tooth 01 32 -v. Figs. 4 and 4a, whose angular position will vary according to the coupling position between ring 22 and ring nut 21.

L'anello di regolazione della portata 23 appoggia su e ruota con la bussola 20 di supporta della leva di manovra 15 nei corpo a cartuccia 10. Esso è posto e trattenuto assialmente tra detta bussola 20 e la flangia interna 31 dell'anello di regolazione della temperatura 22 con possibilità di ruotare ma senza poter traspare trasversalmente. L'anello di regolazione della portata 23 è mantenuto in tali condizioni grazie ad una costa anulare 33 sulla sua superficie superiore che si assesta in un solco anulare 34 sulla superficie inferiore della flangia 31. The flow rate adjustment ring 23 rests on and rotates with the bush 20 supporting the operating lever 15 in the cartridge body 10. It is positioned and held axially between said bush 20 and the internal flange 31 of the adjustment ring of the temperature 22 with the possibility of rotating but without being able to transpire transversely. The flow rate adjustment ring 23 is maintained in these conditions thanks to an annular rib 33 on its upper surface which settles in an annular groove 34 on the lower surface of the flange 31.

L'anello ai regolazione della portata 23 na una apertura centrale 35 nella quale si estende e può oscillare la leva di manovra 15. L'apertura 35 -v.Figg.5 e 5a- è sostanzialmente a croce asimmetrica con quattro lati di riscontro a,b,c,d a due a due paralleli e opposti e con porzioni d'angolo simmetriche 36 sporgenti verso il centro da detti lati e delimitanti ognuno degli spallamenti di guida 37 tra loro ortogonali. Ciò permette di accoppiare ed orientare l'anello di regolazione della portata 23 rispetto alla leva di manovra in diverse posizioni angolari (fino a quattro) in ciascuna delle quali la leva si trova sistemata e guidata tra le porzioni d'angolo da due parti opposte parallele al suo piano di oscillazione. In tal modo, la leva di manovra può trascinare in rotazione l 'anello di regolazione della portata 23 ed interagisce con uno dei iati a,b,c,d quando è spostata nella posizione di aper— tura della valvola. The flow rate adjustment ring 23 has a central opening 35 in which the operating lever 15 extends and can swing. , b, c, d two by two parallel and opposite and with symmetrical corner portions 36 projecting towards the center from said sides and delimiting each of the guiding shoulders 37 orthogonal to each other. This allows to couple and orient the flow rate adjustment ring 23 with respect to the operating lever in different angular positions (up to four) in each of which the lever is arranged and guided between the corner portions by two parallel opposite sides. to its plane of oscillation. In this way, the operating lever can rotate the flow rate adjustment ring 23 and interacts with one of the sides a, b, c, d when it is moved to the valve opening position.

Ciascuna lato di riscontro a,b,c,d, ha una diver— sa distanza dal centro dell'apertura 35 e/o una diversa altezza rispetto ad ogni altro lato, cosa che permette alla leva 15 di oscillare in diversa grado in dipendenza del lato con il quale si trova ad interagire all'apertura della valvola. L'anello di regolazione della portata 23 porta infine un mezzo di arresto 38 che si può assestare selettivamente in aperture 39 e che è destinato ad intercettare ed interagire con il dente di fermo 32 dell'anello di regolazione della temperatura 22 per limitare e variare la rotazione della leva ci manovra almeno nella direzione di apertura del passaggio di entrata dell'acqua calda -freccia F in Fig.2. Each abutment side a, b, c, d, has a different distance from the center of the opening 35 and / or a different height with respect to each other side, which allows the lever 15 to oscillate in different degrees depending on the side with which it interacts when opening the valve. The flow rate adjustment ring 23 finally carries a stop means 38 which can be selectively seated in openings 39 and which is intended to intercept and interact with the stop tooth 32 of the temperature adjustment ring 22 to limit and vary the rotation of the lever maneuvers us at least in the opening direction of the hot water inlet passage - arrow F in Fig. 2.

In pratica, ferma restando la valvola miscelatrice nel suo complessa, modificando, attraverso l'accoppiamento dentato 27,29, l'orientamento dell'anello di regolazione della temperatura 22 sulla ghiera di ancoraggio 21, conseguentemente la posizione del dente di -fermo 32 attorno all'asse di rotazione (X), è possibile limitare la rotazione della leva di manovra 15 nel senso di variare il -flusso d'acqua calda in entrata da miscelare con l'acqua -fredda e regolare cosi la temperatura dell'acqua miscelata erogata. D'altro lato, cambiando l'orientamento dell 'anello di regolazione della portata 23 attorno alla leva di manovra 15, grazie alla diversa distanza dei lati di riscontro a,b,c,d, dal centro e quindi anche dalia leva di manovra, è possibile variare l 'oscillazione di detta leva e con ciù il grado di massima apertura della valvola miscelatrice per limitare più a meno la quantità di acqua erogata quando la valvola è tutta aperta In practice, without prejudice to the mixing valve as a whole, modifying, through the toothed coupling 27,29, the orientation of the temperature regulation ring 22 on the anchoring ring nut 21, consequently the position of the stop tooth 32 around to the rotation axis (X), it is possible to limit the rotation of the operating lever 15 in the direction of varying the incoming hot water flow to be mixed with the cold water and thus adjust the temperature of the mixed water delivered . On the other hand, by changing the orientation of the flow rate adjustment ring 23 around the operating lever 15, thanks to the different distance of the abutment sides a, b, c, d, from the center and therefore also from the operating lever, it is possible to vary the oscillation of said lever and thus the degree of maximum opening of the mixing valve to limit more to less the quantity of water delivered when the valve is fully open

Claims (3)

R IV E N D IC A Z IO N I i. In una valvola miscelatrice per acqua calda e fredda che comprende, all'interno di un corpo a cartuccia (10) con un collo (10') di sommità, dei mezzi valvolari costituiti da due piastrine sovrapposte (13,14) in ceramica o simile e munite di passaggi di entrata separata dell'acqua calda e fredda e di un’apertura (17) di uscita dell'acqua calda, -Fredda o miscelata, e dove una piastrina (13) è fissa in detto corpo a cartuccia (10), c; l'altra piastrina (14) è spostabile e posizionatile ad opera di una leva di manovra (15) suscettibile di oscillazioni su un asse trasversale (19) e di rotazioni attorno ad un asse verticale (X), detto corpo a cartuccia (10) essendo fissato in un corpo di rubinetto (12) mediante una ghiera di serraggio (il), un dispositivo di regolazione della temperatura e della portata dell’acqua erogata, caratterizzato: —da una ghiera di ancoraggio (21), bloccata strettamente nel corpo di rubinetto (12) tra detto corpo a cartuccia (10) e detta ghiera di serraggio (11) ed avente dei mezzi ai aggancio (24) ed un rilievo anulare (25) recante una dentatura interna (27) concentrica al collo (10') del corpo a cartuccia (10) e con denti paralleli a detto asse (X) di rotazione della leva di manovra (15); - da un anello di regolazione della temperatura (22) posto attorno al collo (IO') del corpo a cartuccia (IO), fissato fermamente ai mezzi di aggancio (24) di detta ghiera di ancoraggio (21), avente delle dentature esterne (29) destinate a coniugarsi con la dentatura interna (27) della ghiera di ancoraggio (21) ed una flangia radiale interna (31) che si estende verso il centro sopra il collo (10') del corpo a cartuccia (10) e che reca un dente di fermo (32), e - da un anello di regolazione della portata (23) posto attorno alla, e rotante con la , leva di manovra (15), trattenuto assialmente tra il collo (10‘) del carpo a cartuccia (10) e la flangia radiale interna (31) dell'anello di regolazione della temperatura (22), ed avente un mezzo d'arresto (38) destinata ad intercettare il dente di fermo (32) di detto anello di regolazione della temperatura per limitare la rotazione di detta leva di manovra (15) attorno a detto asse di rotazione verticale (X) e regolare la temperatura dell'acqua in erogazione, ed almeno due lati di riscontro (a,b,c,d) con una diversa collocazione destinati ad interagire alter— nativamente con detta leva di manovra (15) per intercettarla e limitare le sue oscillazioni, sull'asse trasversale (19) nel senso di modificare il grado di apertura dei passaggi di entrata dell'acqua calda e -fredda nella valvola e con ciò la portata di acqua erogata. R IV E N D IC A T IO N I the. In a mixing valve for hot and cold water which comprises, inside a cartridge body (10) with a neck (10 ') at the top, valve means consisting of two superimposed plates (13,14) in ceramic or the like and equipped with separate inlet passages for hot and cold water and with an outlet (17) for hot, cold or mixed water, and where a plate (13) is fixed in said cartridge body (10) , c; the other plate (14) can be moved and positioned by means of an operating lever (15) susceptible of oscillations on a transverse axis (19) and rotations around a vertical axis (X), called cartridge body (10) being fixed in a tap body (12) by means of a tightening ring nut (II), a device for regulating the temperature and flow rate of the water supplied, characterized: - by an anchoring ring nut (21), tightly locked in the tap body (12) between said cartridge body (10) and said tightening ring nut (11) and having hooking means (24) and an annular relief (25 ) bearing an internal toothing (27) concentric to the neck (10 ') of the cartridge body (10) and with teeth parallel to said axis (X) of rotation of the operating lever (15); - by a temperature regulation ring (22) placed around the neck (10 ') of the cartridge body (10), firmly fixed to the coupling means (24) of said anchoring ring nut (21), having external teeth ( 29) intended to be combined with the internal toothing (27) of the anchor ring nut (21) and an internal radial flange (31) which extends towards the center above the neck (10 ') of the cartridge body (10) and which bears a detent (32), e - by a flow rate adjustment ring (23) placed around and rotating with the operating lever (15), held axially between the neck (10 ') of the cartridge carpus (10) and the internal radial flange (31) ) of the temperature adjustment ring (22), and having a stop means (38) intended to intercept the stop tooth (32) of said temperature adjustment ring to limit the rotation of said operating lever (15 ) around said vertical rotation axis (X) and regulate the temperature of the water being dispensed, and at least two abutment sides (a, b, c, d) with a different location destined to interact alternatively with said control lever maneuver (15) to intercept it and limit its oscillations, on the transverse axis (19) in the sense of modifying the degree of opening of the inlet passages of hot and cold water into the valve and thereby the flow of water delivered. 2. Dispositivo secondo la rivendicazione 1, in cui il rilievo anulare (25) della ghiera di ancoraggio (21) è continuo o discontinuo, ed in cui detti mezzi di aggancio (24) sono in -forma di alette destinate ad agganciare e bloccare detto anello di regolazione della temperatura (22) attraverso una gola anulare (28) alla peri-feria di questo anello. 3. Dispositivo secando le rivendicazioni 1 e 2, in cui detto anello di regolazione della temperatura (22) è accoppiabile con la dentatura (27) di detta ghiera di ancoraggio (21) in diverse posizioni angolari per variare l'orientamento del dente di -fermo (32) attorno all'asse di rotazione (X) della leva di manovra (15), ed in cui detto anello di regolazione della portata (23) è accoppiabile alla leva di manovra (15) secondo diversi orientamenti per posizionare selettivamente ciascun lato di riscontro (a,b,c,d) in posizione di intercettazione delle oscillazioni della leva di manvara (15), il mezzo d'arresto (38) su detto anello di regolazione della portata (23) essendo disposto ogni volta nella posizione di intercettazione del dente di -fermo (32) dell'anello di regolazione della temperatura (22). 4. Dispositivo secondo la rivendicazione 3, in cui detto anello di regolazione della temperatura (22) ha delle linguette di presa (30) per il suo posizionamento e la sua collocazione in opera, e detto anello di regolazione della portata (23) ha delle aperture per il posizionamento del mezzo d'ar— resto (38). 2. Device according to claim 1, in which the annular relief (25) of the anchoring ring nut (21) is continuous or discontinuous, and in which said coupling means (24) are in the form of wings designed to hook and lock said temperature control ring (22) through an annular groove (28) at the periphery of this ring. 3. Device according to claims 1 and 2, in which said temperature adjustment ring (22) can be coupled with the teeth (27) of said anchoring ring nut (21) in different angular positions to vary the orientation of the tooth by - stop (32) around the rotation axis (X) of the operating lever (15), and in which said flow rate adjustment ring (23) can be coupled to the operating lever (15) according to different orientations to selectively position each side stop (a, b, c, d) in the interception position of the oscillations of the manvara lever (15), the stop means (38) on said flow rate adjustment ring (23) being arranged each time in the interception of the stop tooth (32) of the temperature regulation ring (22). 4. Device according to claim 3, wherein said temperature regulation ring (22) has grip tabs (30) for its positioning and placement in place, and said flow rate regulation ring (23) has some openings for positioning the stop means (38). 3. Dispositivo secondo la rivendicazione 4, in cui detto anello di regolazione della portata (23) ha un'apertura centrale (35) nella quale passa e oscilla la leva di manovra (15), in cui detta aper— tura centrale è a -forma di croce asimmetrica con quattro lati di riscontro (a,b,c,d) a due a due paralleli ed opposti e con zone d'angolo simmetriche (36), sporgenti verso il centro da detti lati e delimitanti degli spallamenti (37) di guida laterale della leva di manovra in ogni posizione dell'anello stesso rispetto alla leva, ogni lato di riscontro essenao posizionabile in direzione trasvarsale al piano di oscillazione della leva di manovra e nella condizione di intercettazione di detta leva quando è spostata nella posizione di apertura della valvola miscelatrice. 6. Dispositivo secando la rivendicazione 5, in cui ognuno di detti lati di riscontro (a,b,c,d) ha una diversa distanza dal centro dell'apertura (35) dell'anello di regolazione della portata, (23) e/o una diversa altezza rispetto ad ogni altro lato. 7. Valvola miscelatrice per acqua calda e -Fredda con limitatori di portata e di temperatura, come sostanzialmente sopra descritta, illustrata e rivendicata per gli scopi specificati. 3. Device according to claim 4, wherein said flow rate adjustment ring (23) has a central opening (35) through which the operating lever (15) passes and swings, wherein said central opening is at - shape of an asymmetrical cross with four abutment sides (a, b, c, d) two by two parallel and opposite and with symmetrical corner areas (36), protruding towards the center from said sides and delimiting the shoulders (37) lateral guide of the operating lever in every position of the ring itself with respect to the lever, each abutment side can be positioned in a transverse direction to the oscillation plane of the operating lever and in the interception condition of said lever when it is moved to the open position of the mixing valve. 6. Device according to claim 5, wherein each of said abutment sides (a, b, c, d) has a different distance from the center of the opening (35) of the flow rate adjustment ring, (23) and / or a different height than any other side. 7. Mixing valve for hot and cold water with flow rate and temperature limiters, as substantially described above, illustrated and claimed for the specified purposes.
IT94BS000050A 1994-05-20 1994-05-20 MIXING VALVE FOR HOT AND COLD WATER WITH FLOW AND TEMPERATURE LIMITERS ITBS940050A1 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
IT94BS000050A ITBS940050A1 (en) 1994-05-20 1994-05-20 MIXING VALVE FOR HOT AND COLD WATER WITH FLOW AND TEMPERATURE LIMITERS

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
IT94BS000050A ITBS940050A1 (en) 1994-05-20 1994-05-20 MIXING VALVE FOR HOT AND COLD WATER WITH FLOW AND TEMPERATURE LIMITERS

Publications (2)

Publication Number Publication Date
ITBS940050A0 ITBS940050A0 (en) 1994-05-20
ITBS940050A1 true ITBS940050A1 (en) 1995-11-20

Family

ID=11345303

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
IT94BS000050A ITBS940050A1 (en) 1994-05-20 1994-05-20 MIXING VALVE FOR HOT AND COLD WATER WITH FLOW AND TEMPERATURE LIMITERS

Country Status (1)

Country Link
IT (1) ITBS940050A1 (en)

Also Published As

Publication number Publication date
ITBS940050A0 (en) 1994-05-20

Similar Documents

Publication Publication Date Title
US6367708B1 (en) Pop-up micro-spray nozzle
AU630363B2 (en) Mixing valve for hot and cold water
US4530467A (en) Adjustable valve for faucet or shower head
ITBS940050A1 (en) MIXING VALVE FOR HOT AND COLD WATER WITH FLOW AND TEMPERATURE LIMITERS
ITRM950725A1 (en) FLOW RATE LIMITING DEVICE FOR HOT AND COLD WATER MIXING VALVES
EP0505326B1 (en) Mixer valve for hot and cold water with two independent controls
US6309096B1 (en) Mixing valve structure for destroying pressure difference between liquids
JP2011127690A (en) Valve opening and closing jig
KR20090008310U (en) A valve for folw and temperature controlling
ITMI941311A1 (en) SINGLE LEVEL MIXING DEVICE FOR THE CONTROL OF THE DELIVERY QUANTITY AND THE MIXING RATIO OF HOT AND COLD WATER
ITTO980448A1 (en) TAP WITH SPOUT AND ADJUSTABLE CONTROL LEVER.
JPS6229141B2 (en)
TWI794323B (en) Ceramic disc valve cartridge
KR101314012B1 (en) Faucet
CN209604597U (en) A kind of spool
ITBS950058A1 (en) FLOW AND TEMPERATURE LIMITING DEVICE FOR HOT AND COLD WATER MIXING VALVES
KR200389443Y1 (en) A hot water distributor of valve one body type for control flux
JPS5842035Y2 (en) agricultural watering valve
KR200298608Y1 (en) A tap for mixing of cold-hot water
JP2547593Y2 (en) Spreader metering switching device
ITMI990567A1 (en) CONTROLLED DELIVERY MIXER TAP WITH ADJUSTABLE DELIVERY WATER TEMPERATURE
JPH1088633A (en) Rotation control structure of water discharge pipe
ITMI940882A1 (en) MIXER GROUP FOR TAPS AND SIMILAR
JPH04111818A (en) Water stopper
IT202100012518A1 (en) FLUID FLOW REGULATION VALVE