IT201600096116A1 - UNIT FOR HOPING IN BEER. - Google Patents

UNIT FOR HOPING IN BEER.

Info

Publication number
IT201600096116A1
IT201600096116A1 IT102016000096116A IT201600096116A IT201600096116A1 IT 201600096116 A1 IT201600096116 A1 IT 201600096116A1 IT 102016000096116 A IT102016000096116 A IT 102016000096116A IT 201600096116 A IT201600096116 A IT 201600096116A IT 201600096116 A1 IT201600096116 A1 IT 201600096116A1
Authority
IT
Italy
Prior art keywords
tank
boiling
unit according
hops
valve
Prior art date
Application number
IT102016000096116A
Other languages
Italian (it)
Inventor
Sergio Spadoni
Original Assignee
Mecc Spadoni S R L
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Mecc Spadoni S R L filed Critical Mecc Spadoni S R L
Priority to IT102016000096116A priority Critical patent/IT201600096116A1/en
Publication of IT201600096116A1 publication Critical patent/IT201600096116A1/en

Links

Classifications

    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C12BIOCHEMISTRY; BEER; SPIRITS; WINE; VINEGAR; MICROBIOLOGY; ENZYMOLOGY; MUTATION OR GENETIC ENGINEERING
    • C12CBEER; PREPARATION OF BEER BY FERMENTATION; PREPARATION OF MALT FOR MAKING BEER; PREPARATION OF HOPS FOR MAKING BEER
    • C12C7/00Preparation of wort
    • C12C7/20Boiling the beerwort
    • C12C7/205Boiling with hops
    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C12BIOCHEMISTRY; BEER; SPIRITS; WINE; VINEGAR; MICROBIOLOGY; ENZYMOLOGY; MUTATION OR GENETIC ENGINEERING
    • C12CBEER; PREPARATION OF BEER BY FERMENTATION; PREPARATION OF MALT FOR MAKING BEER; PREPARATION OF HOPS FOR MAKING BEER
    • C12C3/00Treatment of hops
    • C12C3/04Conserving; Storing; Packing
    • C12C3/08Solvent extracts from hops
    • C12C3/085Extraction of hops with beerwort

Description

“Unità per la luppolatura nel mosto di birra” "Unit for hopping in beer wort"

La presente invenzione riguarda il campo della produzione birraria, in special modo quella definita come artigianale. The present invention relates to the field of beer production, especially that defined as artisanal.

In particolare, la presente invenzione ha per oggetto un’unità per la luppolatura del mosto di birra. In particular, the present invention relates to a unit for hopping beer wort.

La bollitura è una delle fasi più importanti del processo produttivo della birra, durante questa fase infatti si sterilizza il malto impedendo la proliferazione batterica. Inoltre, in questa fase avviene l'aggiunta del luppolo permettendo così alla birra di acquisire il suo tipico sapore amaro, oltre ad altri aromi e qualità tipiche. Boiling is one of the most important phases of the beer production process, in fact during this phase the malt is sterilized, preventing bacterial proliferation. Furthermore, in this phase the hops are added, thus allowing the beer to acquire its typical bitter taste, as well as other typical aromas and qualities.

Negli impianti di grandi dimensioni il processo viene solitamente automatizzato, sia per esigenze produttive che per i volumi che sono normalmente coinvolti. Il sistema comunemente utilizzato prevede la presenza di un contenitore remoto, all’interno del quale inserire il luppolo, collegato ad un sistema di trasporto che utilizza acqua, oppure un gas inerte, come mezzo motore in modo da trasportare il luppolo fino al serbatoio all’interno del quale avviene la fase di bollitura. In large plants the process is usually automated, both for production needs and for the volumes that are normally involved. The commonly used system provides for the presence of a remote container, inside which to insert the hops, connected to a transport system that uses water, or an inert gas, as a motor vehicle in order to transport the hops to the tank. inside of which the boiling phase takes place.

Il metodo noto presenta tuttavia uno svantaggio sostanziale dovuto ai costi elevati che nascono dalla complicazione realizzativa relativa al circuito di trasporto del luppolo e alla necessità di avere numerosi sensori e regolatori in modo da poter monitorare e gestire il comportamento del mezzo motore. However, the known method has a substantial disadvantage due to the high costs arising from the manufacturing complication relating to the hop transport circuit and to the need to have numerous sensors and regulators so as to be able to monitor and manage the behavior of the driving means.

È nota una soluzione a questo primo problema che prevede l’utilizzo di una tramoggia situata al di sopra del serbatoio di bollitura e dotata di una valvola che si apre quando viene il momento di aggiungere il luppolo al mosto di birra. In questo modo è possibile evitare di dover realizzare un circuito di trasporto, tuttavia anche questo sistema non è esente da svantaggi. A solution to this first problem is known which involves the use of a hopper located above the boiling tank and equipped with a valve that opens when the time comes to add hops to the beer wort. In this way it is possible to avoid having to create a transport circuit, however this system is also not free from disadvantages.

La tramoggia, posta direttamente sopra al serbatoio di bollitura, viene inevitabilmente investita dal calore proveniente dal serbatoio di bollitura, sia sotto forma di vapore che per conduzione attraverso il metallo in cui sono realizzati la tramoggia ed il serbatoio di bollitura stesso. The hopper, placed directly above the boiling tank, is inevitably hit by the heat coming from the boiling tank, both in the form of steam and by conduction through the metal in which the hopper and the boiling tank itself are made.

A causa del calore ricevuto il luppolo all’interno del contenitore si rapprende e al momento dell’apertura della valvola non è in grado di raggiungere il serbatoio di bollitura, o solo una parte del luppolo riesce a farlo, riducendo così in maniera imprevedibile la quantità di luppolo che viene aggiunta al mosto di birra. Due to the heat received, the hops inside the container congeals and when the valve is opened it is not able to reach the boiling tank, or only a part of the hops manages to do so, thus reducing the quantity in an unpredictable way. of hops which is added to the beer wort.

In questo contesto, il compito tecnico alla base della presente invenzione è proporre un unità per la luppolatura nel mosto di birra che superi almeno alcuni degli inconvenienti della tecnica nota sopra citati. In this context, the technical task underlying the present invention is to propose a unit for hopping in beer wort which overcomes at least some of the drawbacks of the prior art mentioned above.

In particolare, è scopo della presente invenzione mettere a disposizione un’unità per la luppolatura nel mosto di birra in grado di assicurare un corretto e completo trasferimento del luppolo, presente in un serbatoio posto al di sopra del serbatoio di bollitura, dentro il serbatoio di bollitura stesso. In particular, it is an object of the present invention to provide a unit for hopping in the beer wort capable of ensuring a correct and complete transfer of the hops, present in a tank placed above the boiling tank, into the tank. boiling itself.

Secondo la presente invenzione viene realizzata un’unità per la luppolatura del malto di birra che comprende un primo serbatoio, o serbatoio di bollitura, un secondo serbatoio, configurato per contenere del luppolo ed un sistema di collegamento, disposto fra il serbatoio di bollitura ed il secondo serbatoio, configurato per mettere in comunicazione il serbatoio di bollitura ed il secondo serbatoio. According to the present invention, a unit for hopping beer malt is provided which comprises a first tank, or boiling tank, a second tank, configured to contain hops and a connection system, arranged between the boiling tank and the second tank, configured to connect the boiling tank and the second tank.

Il sistema di collegamento comprende un elemento di collegamento che presenta una prima valvola, interposta tra il serbatoio di bollitura e l’elemento di collegamento e configurata per mettere in comunicazione il serbatoio di bollitura e l’elemento di collegamento, ed una seconda valvola, interposta tra il secondo serbatoio e l’elemento di collegamento e configurata per mettere in comunicazione il secondo serbatoio con l’elemento di collegamento. The connection system comprises a connection element which has a first valve, interposed between the boiling tank and the connection element and configured to put the boiling tank and the connection element in communication, and a second valve, interposed between the second tank and the connecting element and configured to put the second tank in communication with the connecting element.

Ulteriori caratteristiche e vantaggi della presente invenzione appariranno maggiormente chiari dalla descrizione indicativa, e pertanto non limitativa, di una forma di realizzazione preferita ma non esclusiva di un unità per la luppolatura nel mosto di birra, come illustrato negli uniti disegni in cui: Further characteristics and advantages of the present invention will become clearer from the indicative, and therefore non-limiting, description of a preferred but not exclusive embodiment of a unit for hopping in beer wort, as illustrated in the accompanying drawings in which:

- la figura 1 mostra un’unità per la luppolatura della birra. - Figure 1 shows a unit for beer hopping.

In Fig. 1 con 1 è stata indicata un’unità per la luppolatura della birra secondo una possibile forma realizzativa. In Fig. 1, 1 indicates a unit for hopping beer according to a possible embodiment.

L’unità comprende un serbatoio di bollitura 2 all’interno del quale si trova il mosto di birra al quale si vuole addizionare il luppolo. Il serbatoio di bollitura è collegato, tramite un sistema di collegamento, con un secondo serbatoio 3 all’interno del quale è contenuto il luppolo. The unit includes a boiling tank 2 inside which is the beer wort to which you want to add the hops. The boiling tank is connected, through a connection system, with a second tank 3 inside which the hops are contained.

I serbatoi per il contenimento del luppolo possono essere normalmente anche più di uno, ai fini della presente descrizione, così come nell’allegato disegno, a titolo esemplificativo e non limitativo è stato indicato un solo serbatoio 3 per il contenimento del luppolo. The tanks for containing hops can normally also be more than one, for the purposes of this description, as well as in the attached drawing, by way of non-limiting example only one tank 3 has been indicated for containing the hops.

II sistema di collegamento comprende un elemento di collegamento 4, che risulta collegato al serbatoio di bollitura 2 tramite una prima valvola 5, mentre una seconda valvola 6 permette di collegare l’elemento di collegamento 4 con il secondo serbatoio 3 che contiene il luppolo. The connection system comprises a connection element 4, which is connected to the boiling tank 2 through a first valve 5, while a second valve 6 allows to connect the connection element 4 with the second tank 3 which contains the hops.

Preferibilmente l’elemento di collegamento 4 è un corpo tubolare alle cui estremità vengono collegate le valvole, sempre preferibilmente il corpo tubolare è di forma cilindrica. Preferably the connecting element 4 is a tubular body at the ends of which the valves are connected, always preferably the tubular body is cylindrical in shape.

Preferibilmente il corpo tubolare ha una sezione cilindrica che presenta una pluralità di fori sulla sua superficie laterale. Preferably the tubular body has a cylindrical section which has a plurality of holes on its lateral surface.

Preferibilmente la prima e la seconda valvola sono delle valvole a sfera. Nel caso, non mostrato nel disegno allegato, in cui siano presenti più serbatoi per il contenimento del luppolo, secondo una prima possibile forma realizzativa questi possono essere collegati al serbatoio di bollitura 2 in maniera indipendente, ovvero ogni secondo serbatoio 3 per il contenimento del luppolo è collegato al serbatoio di bollitura 2 tramite un proprio sistema di collegamento separato da quello di ogni altro secondo serbatoio 3. Preferably the first and second valves are ball valves. In the case, not shown in the attached drawing, in which there are several tanks for containing the hops, according to a first possible embodiment these can be connected to the boiling tank 2 independently, i.e. every second tank 3 for containing the hops it is connected to the boiling tank 2 through its own connection system separate from that of any other second tank 3.

Secondo una ulteriore possibile forma realizzativa i serbatoi per il contenimento del luppolo possono essere connessi al serbatoio di bollitura 2 tramite un unico sistema di collegamento condiviso da tutti i secondi serbatoi 3 per il contenimento del luppolo. According to a further possible embodiment, the tanks for containing the hops can be connected to the boiling tank 2 by means of a single connection system shared by all the second tanks 3 for containing the hops.

In accordo con una possibile forma di realizzazione, è previsto un modulo di controllo “C” operativamente collegato con la prima e seconda valvola 5, 6 e programmato per controllarne elettronicamente l’apertura e la chiusura. In accordance with a possible embodiment, there is a control module "C" operatively connected with the first and second valve 5, 6 and programmed to electronically control its opening and closing.

In uso, in particolare durante la fase di bollitura della birra che viene eseguita all’interno del serbatoio di bollitura 2, la prima valvola 5 impedisce al vapore di raggiungere il serbatoio contenente il luppolo, evitando che questo si scaldi, mentre la seconda valvola 6 situata immediatamente al di sotto del secondo serbatoio 3 contenente il luppolo impedisce la discesa del prodotto fintanto che il processo produttivo non lo richieda. In use, in particular during the beer boiling phase which is carried out inside the boiling tank 2, the first valve 5 prevents the steam from reaching the tank containing the hops, preventing it from heating up, while the second valve 6 located immediately below the second tank 3 containing the hops, it prevents the descent of the product as long as the production process does not require it.

Quando richiesto le valvole vengono aperte e il luppolo, attraversando il sistema di collegamento, raggiunge il serbatoio di bollitura 2. When requested, the valves are opened and the hops, passing through the connection system, reach the boiling tank 2.

Al fine di rendere più efficiente il processo l’azionamento delle valvole può essere controllato elettronicamente tramite il modulo di controllo C. In order to make the process more efficient, the actuation of the valves can be electronically controlled via the control module C.

Vantaggiosamente la presenza del sistema di collegamento permette di distanziare il serbatoio di bollitura 2 dal secondo serbatoio 3 contenente il luppolo, in questo modo è possibile evitare che il luppolo si scaldi. Advantageously, the presence of the connection system allows the boiling tank 2 to be separated from the second tank 3 containing the hops, in this way it is possible to prevent the hops from heating up.

Vantaggiosamente la presenza dei fori sulla superficie laterale dell’elemento di collegamento consente di dissipare in maniera rapida ed efficiente il calore che, per conduzione, viene trasmesso dal serbatoio di bollitura 2, proteggendo così il luppolo contenuto nel serbatoio 3. Advantageously, the presence of holes on the lateral surface of the connecting element allows the heat which, by conduction, is transmitted from the boiling tank 2 to be dissipated quickly and efficiently, thus protecting the hops contained in the tank 3.

La prima e la seconda valvola a sfera permettono di aumentare l'efficienza dell’unità di luppolatura 1, dal momento che questo The first and second ball valves allow to increase the efficiency of the hopping unit 1, since this

tipo di valvole presenta un otturatore che non ostacola in alcun modo la discesa del luppolo una volta poste in configurazione di apertura. type of valves has a shutter that does not hinder the descent of the hops in any way once placed in the opening configuration.

L’unità 1 sopra descritta può essere utilizzata in un impianto per la produzione della birra, non illustrato, in modo da garantire che durante la fase di luppolatura della birra il luppolo utilizzato non si rapprenda all’interno del serbatoio che lo contiene, si garantisce quindi la possibilità di determinare l’esatta quantità di prodotto che viene addizionata al mosto di birra. The unit 1 described above can be used in a brewing plant, not illustrated, in order to ensure that during the beer hopping phase the hops used do not congeal inside the tank that contains it, it is guaranteed therefore the possibility of determining the exact quantity of product that is added to the beer wort.

Claims (10)

RIVENDICAZIONI 1. Unità per la luppolatura del malto di birra (1) comprendente: - un primo serbatoio, o serbatoio di bollitura (2); - un secondo serbatoio (3) configurato per contenere del luppolo; - un sistema di collegamento, disposto fra il serbatoio di bollitura (2) ed il secondo serbatoio (3), configurato per mettere in comunicazione il serbatoio di bollitura (2) ed il secondo serbatoio (3); Caratterizzato dal fatto che detto sistema di collegamento comprende un elemento di collegamento (4) presentante una prima valvola (5), interposta tra il serbatoio di bollitura (2) e l’elemento di collegamento (4) e configurata per mettere in comunicazione il serbatoio di bollitura (2) e l’elemento di collegamento (4), ed una seconda valvola (6), interposta tra il secondo serbatoio (3) e l’elemento di collegamento (4) e configurata per mettere in comunicazione il secondo serbatoio (3) con l’elemento di collegamento (4). CLAIMS 1. Beer malt hopping unit (1) comprising: - a first tank, or boiling tank (2); - a second tank (3) configured to contain hops; - a connection system, arranged between the boiling tank (2) and the second tank (3), configured to put the boiling tank (2) and the second tank (3) in communication; Characterized by the fact that said connection system comprises a connection element (4) having a first valve (5), interposed between the boiling tank (2) and the connection element (4) and configured to put the tank in communication (2) and the connecting element (4), and a second valve (6), interposed between the second tank (3) and the connecting element (4) and configured to put the second tank in communication ( 3) with the connecting element (4). 2. Unità secondo la rivendicazione 1 in cui l’elemento dì collegamento (4) comprende un corpo tubolare ed in cui la prima valvola (5) è disposta ad una prima estremità del corpo tubolare e la seconda valvola (6) è disposta ad una seconda estremità del corpo tubolare. 2. Unit according to claim 1 in which the connecting element (4) comprises a tubular body and in which the first valve (5) is arranged at a first end of the tubular body and the second valve (6) is arranged at a second end of the tubular body. 3. Unità secondo la rivendicazione 2, in cui il corpo tubolare presenta sulla sua superfice laterale una pluralità di fori passanti. 3. Unit according to claim 2, in which the tubular body has a plurality of through holes on its lateral surface. 4. Unità secondo la rivendicazione 2 o 3 in cui il corpo tubolare è di forma cilindrica. 4. A unit according to claim 2 or 3 wherein the tubular body is cylindrical in shape. 5. Unità secondo una o più delle rivendicazioni precedenti in cui detta prima e seconda valvola (5, 6) sono delle valvole a sfera. 5. Unit according to one or more of the preceding claims in which said first and second valves (5, 6) are ball valves. 6. Unità secondo una o più delle rivendicazioni precedenti comprendente un modulo di controllo (C) operativamente collegato con detta prima e seconda valvola (5, 6) e programmato per controllare elettronicamente l’apertura e la chiusura di dette valvole. 6. Unit according to one or more of the preceding claims comprising a control module (C) operatively connected with said first and second valve (5, 6) and programmed to electronically control the opening and closing of said valves. 7. Unità secondo una o più delle rivendicazioni precedenti in cui è presente una pluralità di secondi serbatoi configurati per contenere luppolo preferibilmente di differenti tipologie. 7. Unit according to one or more of the preceding claims in which there is present a plurality of second tanks configured to contain hops preferably of different types. 8. Unità secondo la rivendicazione 7 in cui ciascun secondo serbatoio (3) della pluralità di secondi serbatoi è collegato al serbatoio di bollitura (2) tramite un rispettivo sistema di collegamento indipendente da quello di un qualunque altro secondo serbatoio (3) della pluralità di secondi serbatoi. 8. Unit according to claim 7 wherein each second tank (3) of the plurality of second tanks is connected to the boiling tank (2) by means of a respective connection system independent from that of any other second tank (3) of the plurality of second tanks. 9. Unità secondo la rivendicazione 7 in cui ciascun secondo serbatoio (3) della pluralità di secondi serbatoi è collegato al serbatoio di bollitura (2) tramite il medesimo sistema di collegamento in comune con ogni altro secondo serbatoio (3) della pluralità di secondi serbatoi. Unit according to claim 7 wherein each second tank (3) of the plurality of second tanks is connected to the boiling tank (2) by means of the same connection system in common with every other second tank (3) of the plurality of second tanks . 10. Impianto per la produzione della birra comprendente almeno un’unità per la luppolatura della birra (1) secondo una o più delle rivendicazioni da 1 a 910. Beer production plant comprising at least one unit for hopping beer (1) according to one or more of claims 1 to 9
IT102016000096116A 2016-09-26 2016-09-26 UNIT FOR HOPING IN BEER. IT201600096116A1 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
IT102016000096116A IT201600096116A1 (en) 2016-09-26 2016-09-26 UNIT FOR HOPING IN BEER.

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
IT102016000096116A IT201600096116A1 (en) 2016-09-26 2016-09-26 UNIT FOR HOPING IN BEER.

Publications (1)

Publication Number Publication Date
IT201600096116A1 true IT201600096116A1 (en) 2018-03-26

Family

ID=57909958

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
IT102016000096116A IT201600096116A1 (en) 2016-09-26 2016-09-26 UNIT FOR HOPING IN BEER.

Country Status (1)

Country Link
IT (1) IT201600096116A1 (en)

Citations (5)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE19619289A1 (en) * 1996-05-13 1997-12-04 Steinecker Maschf Anton Apparatus for heating wort for beer production
DE29821815U1 (en) * 1998-12-07 1999-02-25 Steinecker Maschf Anton Device for adding hops when boiling wort for beer production
US20120237654A1 (en) * 2011-03-17 2012-09-20 ROLEC Prozess-und Brautechnik GmbH Facility and method for introducing hop into a tank
US20140072691A1 (en) * 2011-04-21 2014-03-13 Ludwig Scheller Method and Device for Adding Hops in Beer Manufacture, and Also Hop Product
DE102013108837A1 (en) * 2013-08-15 2015-02-19 Privatbrauerei Gaffel Becker & Co. Ohg Process for making beer

Patent Citations (5)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE19619289A1 (en) * 1996-05-13 1997-12-04 Steinecker Maschf Anton Apparatus for heating wort for beer production
DE29821815U1 (en) * 1998-12-07 1999-02-25 Steinecker Maschf Anton Device for adding hops when boiling wort for beer production
US20120237654A1 (en) * 2011-03-17 2012-09-20 ROLEC Prozess-und Brautechnik GmbH Facility and method for introducing hop into a tank
US20140072691A1 (en) * 2011-04-21 2014-03-13 Ludwig Scheller Method and Device for Adding Hops in Beer Manufacture, and Also Hop Product
DE102013108837A1 (en) * 2013-08-15 2015-02-19 Privatbrauerei Gaffel Becker & Co. Ohg Process for making beer

Similar Documents

Publication Publication Date Title
US20150297024A1 (en) Fluid heating appliance
US8166704B1 (en) Plant watering device
JP2012504188A5 (en)
ITMI20130345A1 (en) MACHINE FOR THE PREPARATION OF DRINKS.
IT201600096116A1 (en) UNIT FOR HOPING IN BEER.
Delegates Recommendations from the ICM-VTE: general
ITMI20001615A1 (en) FUEL FILTER FOR BIESEL ENGINES WITH INTERCHANGEABLE CARTRIDGE.
WO2014013112A1 (en) Embeddable assembly for a hydraulic connection
ES2443882T3 (en) Procedure for automatic filling of a cooking appliance and cooking appliance for it
ITPD20110200A1 (en) CARTRIDGE FILTER FOR FILTERING DEVICES WITH PERCULATION
KR101902386B1 (en) Sterilizing Intake Unit of Direct Receiving Type Purifier
ES2288447R (en) Gardener
DK200300632A (en) Layer pipes for distribution and storage of fluid
ES2556220B2 (en) MODULAR CONTAINER AND MODULAR IRRIGATION SYSTEM
US20170225972A1 (en) Cold water dispenser with ultraviolet disinfection
US9242690B2 (en) Interchangeable colored bicycle
US645763A (en) Faucet.
US1029468A (en) Radiator.
US358008A (en) baker
US54306A (en) Improved water and wine cooler
Granshaw et al. XXIIIrd ISPRS Congress Prague 2016.
DK2692665T3 (en) Flushing flow distributor consisting of a cylindrical part closed at the end thereof by a bottom
US366011A (en) utzingee
US1004686A (en) Apparatus for multiple-effect vacuum evaporation.
WO2019175453A1 (en) Automatic fluid control and dosing system