EP3089697A1 - Abutment system for immediate implants - Google Patents

Abutment system for immediate implants

Info

Publication number
EP3089697A1
EP3089697A1 EP13834385.0A EP13834385A EP3089697A1 EP 3089697 A1 EP3089697 A1 EP 3089697A1 EP 13834385 A EP13834385 A EP 13834385A EP 3089697 A1 EP3089697 A1 EP 3089697A1
Authority
EP
European Patent Office
Prior art keywords
abutment
implant
abutment base
base
post
Prior art date
Legal status (The legal status is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the status listed.)
Withdrawn
Application number
EP13834385.0A
Other languages
German (de)
French (fr)
Inventor
Oliver HANISCH
Stefan Paul
Current Assignee (The listed assignees may be inaccurate. Google has not performed a legal analysis and makes no representation or warranty as to the accuracy of the list.)
Olista AG
Original Assignee
Olista AG
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Olista AG filed Critical Olista AG
Publication of EP3089697A1 publication Critical patent/EP3089697A1/en
Withdrawn legal-status Critical Current

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61CDENTISTRY; APPARATUS OR METHODS FOR ORAL OR DENTAL HYGIENE
    • A61C8/00Means to be fixed to the jaw-bone for consolidating natural teeth or for fixing dental prostheses thereon; Dental implants; Implanting tools
    • A61C8/0093Features of implants not otherwise provided for
    • A61C8/0098Immediate loaded implants
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61CDENTISTRY; APPARATUS OR METHODS FOR ORAL OR DENTAL HYGIENE
    • A61C8/00Means to be fixed to the jaw-bone for consolidating natural teeth or for fixing dental prostheses thereon; Dental implants; Implanting tools
    • A61C8/0003Not used, see subgroups
    • A61C8/0004Consolidating natural teeth
    • A61C8/0006Periodontal tissue or bone regeneration
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61CDENTISTRY; APPARATUS OR METHODS FOR ORAL OR DENTAL HYGIENE
    • A61C8/00Means to be fixed to the jaw-bone for consolidating natural teeth or for fixing dental prostheses thereon; Dental implants; Implanting tools
    • A61C8/0048Connecting the upper structure to the implant, e.g. bridging bars
    • A61C8/005Connecting devices for joining an upper structure with an implant member, e.g. spacers
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61CDENTISTRY; APPARATUS OR METHODS FOR ORAL OR DENTAL HYGIENE
    • A61C8/00Means to be fixed to the jaw-bone for consolidating natural teeth or for fixing dental prostheses thereon; Dental implants; Implanting tools
    • A61C8/0048Connecting the upper structure to the implant, e.g. bridging bars
    • A61C8/005Connecting devices for joining an upper structure with an implant member, e.g. spacers
    • A61C8/0054Connecting devices for joining an upper structure with an implant member, e.g. spacers having a cylindrical implant connecting part
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61CDENTISTRY; APPARATUS OR METHODS FOR ORAL OR DENTAL HYGIENE
    • A61C8/00Means to be fixed to the jaw-bone for consolidating natural teeth or for fixing dental prostheses thereon; Dental implants; Implanting tools
    • A61C8/0048Connecting the upper structure to the implant, e.g. bridging bars
    • A61C8/0077Connecting the upper structure to the implant, e.g. bridging bars with shape following the gingival surface or the bone surface
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61CDENTISTRY; APPARATUS OR METHODS FOR ORAL OR DENTAL HYGIENE
    • A61C8/00Means to be fixed to the jaw-bone for consolidating natural teeth or for fixing dental prostheses thereon; Dental implants; Implanting tools
    • A61C8/0087Means for sterile storage or manipulation of dental implants
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61CDENTISTRY; APPARATUS OR METHODS FOR ORAL OR DENTAL HYGIENE
    • A61C8/00Means to be fixed to the jaw-bone for consolidating natural teeth or for fixing dental prostheses thereon; Dental implants; Implanting tools
    • A61C8/0089Implanting tools or instruments
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61CDENTISTRY; APPARATUS OR METHODS FOR ORAL OR DENTAL HYGIENE
    • A61C8/00Means to be fixed to the jaw-bone for consolidating natural teeth or for fixing dental prostheses thereon; Dental implants; Implanting tools
    • A61C8/0018Means to be fixed to the jaw-bone for consolidating natural teeth or for fixing dental prostheses thereon; Dental implants; Implanting tools characterised by the shape
    • A61C8/0037Details of the shape
    • A61C2008/0046Textured surface, e.g. roughness, microstructure
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61CDENTISTRY; APPARATUS OR METHODS FOR ORAL OR DENTAL HYGIENE
    • A61C8/00Means to be fixed to the jaw-bone for consolidating natural teeth or for fixing dental prostheses thereon; Dental implants; Implanting tools
    • A61C2008/0084Provisional implants or abutments

Definitions

  • the invention relates to a Abutmentsystem for creating an implant-supported dentures.
  • it concerns abutment systems for single implants, which are used in the front row of teeth or premolars.
  • FIG. 1A shows a schematic frontal view of two human anterior teeth FZ: 21 and FZ: 11 together with the surrounding gums.
  • FIG. 1B is a highly simplified form of a first vertical section through one of the anterior teeth
  • Fig. IC shows a second vertical section through the same front tooth FZ: 11, wherein the second vertical section is perpendicular to the first vertical section.
  • the tooth anatomy is referred to several times in the following, the essential terms are explained with reference to FIGS. 1A to 1C.
  • the tooth FZ itself is constructed from the dentin (dentin) 11 and surrounded in the upper (usually visible) area with enamel 7.
  • the corresponding melt cement boundary SZG typically has a scaled profile, as shown in FIG. 1B indicated.
  • the tooth root 12 is seated in a tooth compartment of the jawbone 5. Seen from the outside inwards, the so-called gum tissue (epithelium) 9 sits on the connective tissue 6.
  • Collagen fibers 14 are arranged in the connective tissue 6. On the top left, some of these collagen fibers 14 are indicated in FIGS. 1B and 1C.
  • These fibers 14 surround the tooth FZ in a ring or loop shape or insert vertically on the root surface as a soft tissue appendage (viewed in plan view). Between the jawbone 5 and the tooth root 12 consisting of the root dentin, the periodontal 13 is arranged. The root dentin is externally covered with a thin layer of root cementum. Inside the tooth FZ sits the nerve 8.
  • FIG. 2A shows from below a highly schematic sectional view of a molar BZ: 16 and a premolar PM: 15 of the upper jaw of a human dentition together with the surrounding soft tissue morphology just below the molten cement boundary SZG.
  • FIG. 2A shows the gum 9 and the connective tissue 6.
  • the course of the collagen fibers 14 in the connective tissue 6 is indicated by lines / curves, the collagen fibers 14 encircling the two teeth BZ and PM shown in ring or loop form as well as perpendicular to the Insert root surface.
  • the inner channel of the nerve 8 and the surrounding root dentin of the tooth root 12 Externally on the root dentin of the tooth root 12, the thin layer of the root cementum is arranged, which is not shown separately here.
  • Fig. 2B shows by way of example a schematic view of the upper jaw of a human dentition from below.
  • a role plays, whether the implant is introduced with a time delay, or whether it is implanted in the context of an immediate implantation immediately after the extraction of the tooth FZ. If the tooth FZ is still in place and an extraction e.g. due to local infection or trauma, it can be assumed that the connective tissue 6 and the contour / structure of the surrounding collagen fibers 14 are still intact. Immediate placement of an implant into the extraction socket, as well as the immediate insertion of an abutment, including provisional restoration, may be beneficial in these cases. The so-called immediate-immediate techniques for introducing dental implants are therefore becoming more important, although so far the delayed-immediate approach is the most widely used implantation technique (Lang et al, 2012, Esposito et al., 2010) ).
  • FIGS. 3A to 3C different, highly schematic views of a prior art implant 1 and 2 abutments are shown with reference to schematic diagrams.
  • an abutment 2 is typically used, as shown in greatly simplified form with reference to FIGS. 3A to 3C.
  • the abutment 2 typically sits in the region of the passageway through the soft tissue (connective tissue 6 and ephitel 9), the interface between implant and abutment epi- or subcrestal, depending on the height at which the implant was set.
  • Abutments 2 with a rotationally symmetrical basic shape are frequently used.
  • the abutments 2 have so far mostly a flat top 3, as can be seen in Fig. 3A and Fig. 3C. Recently, there are also partially abutments 2 with a so-called scalped (saddle-shaped running) surface 4, as can be seen in Fig. 4. In this prior art solution, the scaled surface 4 partially takes on the shape of the natural melt cement boundary SZG of the tooth FZ, which has been previously extracted.
  • a scaled implant 10 shown schematically in FIG. 4, offered by Nobel Biocare, Sweden, under the name NobelPerfect TM.
  • This is a one-piece implant 10, in which the actual implant 1 and the abutment 2 are made in one piece.
  • the NobelPerfect TM implant 10 is designed rotationally symmetrical to the implant axis AI, as can be seen in FIG.
  • the abutment region 2 of the implant 10 is designed rotationally symmetrical to the implant axis AI and has a hat shape. Details of such a scaled implant 10 can be found, for example, in US Pat. No. 6,174,167 B1. US Pat. No.
  • 6,174,167 B1 describes an implant which comprises a scaled surface with bulges and depressions so as to image the physiological contour of the natural bone-tissue morphology.
  • No. 6,174,167 B1 shows a two-part solution in which the implant-abutment interface has a scaled surface.
  • the scaled surface according to US 6,174,167 Bl is symmetrical.
  • the abutment according to US Pat. No. 6,174,167 B1 has conical subgingival lateral surfaces. From the US Pat. No. 5,810,592, one-piece and two-piece abutment systems with asymmetrical shoulder and conical subgingival jacket regions are known.
  • the abutment system of US 5,810,592 is designed to take a supracrestal position.
  • the patent US 5,810,592 shows no scaled surface having an apex and also no concave lateral surface in vertical section.
  • WO 2006/138351 describes an abutment system which has a kind of asymmetrical scallop and concave / convex subgingival sheath regions.
  • the abutment according to WO 2006/138351 is not in two parts.
  • EP 1205158 AI another implant is known, whose shape is adapted to the level differences in the course of the jawbone. According to this patent application, the implant is widened at its distal end at mutually opposite areas.
  • the implant has a corresponding to the broadening shaped inner recess. That the implant is hollow at least in the upper area. In this recess, a correspondingly shaped structural body can be used, which serves as an abutment. The interface between implant and abutment is internal.
  • the implant itself is in some way adapted to the level differences in the course of the jawbone. Therefore, the implant must be implanted exactly so that its Widening in relation to the course of the jawbone occupies the optimal position. If the implant is not screwed in far enough or too far, it will not be in the optimal position.
  • the abutment system of the invention therefore has a hydrophilic or ultrahydrophilic contact surface which allows for improved soft tissue adhesion.
  • the abutment system of the invention has a cladding region whose smooth and / or microrough soft tissue contact surface is hydrophilic or ultrahydrophilic.
  • the abutment system of the invention is designed as an abutment, which can be used once. It is therefore a so-called one-time abutment, which is used once and thus definitively (during implantation or implant opening) and is no longer exchanged during the production of the definitive restoration.
  • the invention is based on the recognition that in abutment systems that provide for multiple replacement before a final abutment is used, bone destruction can occur.
  • Several studies have shown that a single abutment placement results in less bone resorption than the conventional primary and final abutment replacement procedure (Grandi et al, 2012, Rodriguez et al, 2013, Degidi et al, 2011).
  • the one-time abutment of the invention is provided sterile packaged ready.
  • the abutment may e.g. be delivered sterile packed by the manufacturer.
  • an abutment of the invention e.g., from the manufacturer
  • should be sterilized by adequate techniques e.g., argon plasma, etc.
  • a sterile surgical field should be generated and, on the other hand, contamination of the abutment contact surfaces should be prevented.
  • the one-time abutment of the invention is designed for this reason to be introduced by means of a Einbringpfostens in the extraction socket. This serves to prevent the contamination of the contact surface with the soft tissue during insertion.
  • At least the hydrophilic or ultrahydrophilic region of the contact surface is designed to be concave, with the result that this sensitive surface is protected.
  • the abutment is introduced with a placement post.
  • This placement post is preferably at all Embodiments of the invention are preassembled on the abutment and are included in the sterile package.
  • the placement post is designed to facilitate the 3-dimensional positioning of the abutment in the mouth.
  • an abutment system for use in the area of the front teeth and premolars with an abutment base comprising a first interface for placement on a (standard) implant and a further interface for releasably securing a Einbringpfostens.
  • This further interface may also serve as an interface for securing a prosthetic element (e.g., a crown or superstructure).
  • the abutment base of the invention has a scaled top surface. The other interface is located in the area of the scalop top.
  • the abutment system of the invention is, in principle, independent of the first interface between the (standard) implant and the abutment and, in principle, it is also independent of the further interface which serves to releasably secure the placement post.
  • the abutment system of the invention can be adapted to almost all interfaces.
  • the implant defines a so-called implant axis after implantation.
  • the abutment system of the invention is characterized in that the abutment base has a three-dimensional shape which is not symmetrical to this implant axis, i.
  • the three-dimensional shape of the abutment base is therefore not a body of revolution.
  • the abutment base on a cladding region which has a concave shape viewed in vertical section.
  • the abutment system may include, in addition to the abutment base, a separate prosthetic post that is securable in the region of the scalloped top of the abutment base such that the prosthetic post extends coaxially with the implant axis in the attached state.
  • the prosthetic post is used to attach a prosthetic element.
  • the abutment base has a three-dimensional asymmetric shape, which in the mesial, distal, vestibular and palatal directions substantially approximates the natural three-dimensional asymmetrical shape of the molten cement boundary SZG.
  • the abutment base of the invention is therefore also referred to as an anatomically shaped abutment base.
  • the abutment base has a concave jacket region, which ensures a smooth transition between a rotationally symmetrical interface surface (in the region of the first interface) and a non-symmetrical circumferential edge / shoulder or a non-symmetrical, scaled surface. At least a portion of this concave mantle area is hydrophilic.
  • the concave mantle region results in a kind of waisting of the abutment base along the course of the scalped melt cement boundary SZG, resulting in a better integration into the surrounding tissue structure.
  • the concave mantle region has partially or completely a smooth and / or rough contact surface to the soft tissue.
  • This contact surface according to the invention is designed to exhibit hydrophilic or ultrahydrophilic properties, thereby achieving better soft tissue adhesion.
  • the abutment base must be sterilized in all embodiments. It has been found that only industrially applied methods lead to a decontaminated and intact contact surface of the abutment base. Therefore, the abutment base is industrially sterilized and provided with an intact hydrophilic or ultrahydrophilic contact surface. Preferably, the provision is made by the manufacturer. The usual sterilization procedures in a dental office do not achieve the same effects and they damage the contact surface, which has been specially designed for better soft tissue adhesion. Plasma sterilization methods (eg argon plasma sterilization) are particularly suitable as sterilization methods for the abutment base and the placement posts.
  • Plasma sterilization methods eg argon plasma sterilization
  • the abutment base is introduced with a placement post under sterile conditions.
  • This placement post is preferably preassembled on the abutment in all embodiments and is included in the sterile package.
  • abutment bases which are fixed on implants, immediately after they were introduced into the bone of the upper or lower jaw.
  • Abutmentbasen On or at these Abutmentbasen a removable or fixed dentures can be anchored. Fastening of the denture is carried out according to the invention by means of a prosthetic post, which is carried out separately from the respective abutment base.
  • this is the so-called immediate implantation, in which immediately or shortly after the extraction of a tooth or dental rest, the implant implanted in the bone of the upper or lower jaw and an abutment base of the invention is attached thereto.
  • immediate implantation is preferred to obtain the soft tissue morphology. It is all about maintaining the gingival situation using a special abutment system, e.g. is fixed on a commercially available implant, i. It is a two-piece abutment system with posts and abutment base.
  • Prerequisite for a soft tissue adhesion is the one-time insertion of the one-time abutment.
  • This one-time abutment is not replaced after insertion and remains as a final abutment in the mouth.
  • the impression for the denture is due to the bipartite of the abutment system according to the invention at the level of Abutmentbasis, the prosthetic post can be separated from the abutment base and thereby leaving the abutment base in the mouth. As a result, the soft tissue adhesion is not destroyed.
  • Suitable implants for all embodiments of the abutment system implants having a base body which is parallel-walled or wurzelförmig (conical) and which has a rotationally symmetrical shape with respect to a central axis of rotation coincident with the implant axis.
  • screw-type implants are preferred.
  • Such screw implants - but also other standard implants - can be used in conjunction with the present invention.
  • the implant serves as an anchoring element in the jawbone.
  • the abutment base is seated so that the upper edge is arranged supracrestally.
  • the upper edge of the abutment base is placed> 1 mm above the bonecrete of the alveolar compartment of the extracted tooth.
  • Particularly preferred is an implantation method in which the upper edge is approximately 1.5 mm circular above the jawbone.
  • abutment base is a prefabricated in series element / component, which is used as a connecting element between the implant and a superstructure or crown.
  • the abutment base of the invention serves as an intermediate between the implant and the restoration with the abutment base seated in the soft tissue area.
  • abutment bases may be provided to accommodate the different forms of anterior teeth and premolars.
  • the abutment bases of the invention can be manufactured in the highest quality, shape retention and durable materials in specialized factories and then sterilized by industrial scale.
  • the durable materials can be selected taking into account the dimensional stability and body compatibility. Workability of the abutment bases is not required. It is therefore especially suitable titanium, titanium alloys and zirconium oxide or their combination as a material of Abutmentbasen.
  • the abutment base comprises a material selected from the group of metals, metallic alloys, ceramic materials, and combinations thereof.
  • At least one ready-to-use and sterile-packed abutment base is used, and together with the abutment base, a suitable placement head is provided in sterile packaging.
  • the above-mentioned superstructure or crown is usually manufactured patient-specific.
  • the abutment base may e.g. be connected via a polygonal interface with the implant.
  • the polygonal interface allows three or more angular positions (indexing positions) of the abutment base with respect to the implant. This provides additional degrees of freedom, which makes it possible to achieve an optimal alignment of the prefabricated, scaled abutment base in relation to the bone and tissue structures.
  • an implant-abutment restoration unit according to the invention (referred to here in its entirety as an implant system) provides aesthetically very appealing results, since there is no or only a very small recession, especially in the marginal soft tissue.
  • the gingival tissue structures and their contour can be largely retained, which causes, inter alia, a rapid ingrowth and stable anchoring. Further advantageous embodiments can be found in the dependent claims.
  • FIG. Figure 1A shows a schematic frontal view of two human
  • Anterior teeth including the surrounding gums
  • FIG. Figure 1B is a highly diagrammatic sectional view in the mesial direction of the right anterior tooth of Figure 1A, including the surrounding soft tissue and bone morphology;
  • FIG. IC is a highly schematic sectional view in the palatal direction of the right anterior tooth of Fig. 1A, including the surrounding soft tissue and bone morphology;
  • FIG. 2A shows a highly schematic sectional view of a premolar PM:
  • FIG. Figure 2B is a schematic view of a human maxilla viewed from below;
  • FIG. 3A shows a highly schematic perspective view of one
  • the prior art implant system comprising a parallel-walled implant and an abutment mounted thereon;
  • FIG. 3B is a highly schematic plan view of the implant system of FIG. 3A; FIG.
  • FIG. 3C is a highly schematic side view of the implant system of FIG. 3A; FIG.
  • FIG. 4 shows a schematic side view of a one-piece, scaled, rotationally symmetrical dental prosthesis implant according to the prior art; shows a side view of a first abutment base of the invention viewed in the mesial direction (analogous to the viewing direction in Fig. 1B), wherein the position and shape of a suitable exemplary implant is indicated by dashed outline;
  • Fig. 5 is a reduced side view of the first abutment base of Fig. 5A, taken together with an applied exemplary prosthetic post in the mesial direction;
  • FIG. 1 shows a side view of the first abutment base of the invention viewed in the palatal direction;
  • FIG. 1 shows a highly schematic plan view of another abutment base of the invention, which has a slightly deltoid plan view;
  • FIG. 1 shows a side view of a prosthetic post for attachment to an inventive Abutmentbasis
  • FIG. 6B shows a rotated by 90 degrees side view of the prosthetic post of Fig. 6B;
  • FIG. 1 shows a side view of a placement post for introducing an abutment base according to the invention
  • FIG. 6D shows a rotated by 90 degrees side view of the placement post of Fig. 6D;
  • FIG. 1 shows a side view of another introduction post for introducing an abutment base according to the invention
  • FIG. 6F shows a section through the upper portion of the placement post of Fig. 6F;
  • Abutment shapes and sizes viewed in plan are Abutment shapes and sizes viewed in plan;
  • FIG. Fig. 10B is a highly schematic perspective view of a crown constructed for mounting on an abutment base of Fig. 10A;
  • FIG. 11 shows a side view of an inventive device
  • Abutment system comprising a delivery post and an abutment base, both being packaged together in a sterile housing;
  • FIG. 12 shows a side view of a further placement post for
  • FIG. 13 shows a side view of a further placement post for
  • FIG. Figure 14 shows a side view of another abutment base of the invention viewed in the mesial direction (analogous to the viewing direction in Figure 5A).
  • the present invention relates to an abutment system 200 (see eg FIG. 5C) which is designed primarily for use in the area of the front teeth and premolars.
  • the abutment system 200 includes an abutment base 102.
  • An exemplary first abutment base 102 is shown in Figs. 5A to 5D.
  • the abutment base 102 has a first interface 107, which is designed for placing on an implant 103, as indicated for example in FIG. 5A.
  • the implant 103 after being advertised by the position of its implant axis AI, defines the position of all other elements (such as the abutment base 103, placement posts 130, prosthetic posts 210, and restorative elements) that are attached to the implant 103, as indicated in FIG. 5C.
  • the abutment system 200 comprises a second interface 123 for securing the restoration element (eg a crown or superstructure).
  • the placement post 130 and the prosthetic post 210 are referred to herein as posts.
  • the abutment base 102 has a scalloped upper surface 104 in all embodiments of the invention and has a three-dimensional shape that is not symmetrical to the implant axis AI. Furthermore, the abutment base 102 is surrounded by a jacket region 111, which has a concave shape when viewed in vertical section. This concave shape of the cladding region 111 can be clearly seen, for example, in FIGS. 5A and 5B.
  • the abutment system 200 includes a separate prosthetic post 210 that is securable to the scalloped upper surface 104 of the abutment base 102 such that the prosthetic post 210 extends coaxially with the implant axis AI in the attached state.
  • An exemplary abutment base abutment system 200 200 and prosthetic post 210 is shown in FIG. 5C.
  • the abutment base 102 preferably has a proximal interface surface 109 in the region of the first interface 107, which is substantially planar and perpendicular to the implant axis AI.
  • the abutment base 102 preferably comprises a through-hole 117 in the region of the scalop surface 104, which serves for fastening the prosthetic post 210 and / or for connecting to the implant 103.
  • FIG. 5D the position of the through-hole 117 can be seen by way of example.
  • FIG. 6A the through hole 117 of another abutment base 102 according to the invention can be seen in a plan view.
  • the cross-sectional shape (in vertical section through the Abutmentbasen 102) is asymmetric, as will be explained below.
  • the enamel cement boundary level SZGN2 on the right and left sides (ie, interdental) of the tooth FZ: 11 may be at about the same level as indicated in FIG.
  • the course of the molten cement boundary SZG (in healthy gums) follows more or less the curved contour of the gum 9 forming a cuff around the tooth.
  • the course of the melt-cement boundary SZG is represented by a curved upward curve.
  • the course of the bone level is shown in the side view of Fig. 1B by a further upwardly bulbous curve in dashed form, the maximum of this curve is referred to as bone level KN2.
  • the course of the melt-cement boundary SZG is represented by a downwardly curved curve.
  • the course of the bone level is shown in the view of Fig. IC by a further downward bulbous curve in dashed form, the minimum of this curve is referred to as bone level KN1.
  • the cemented-melt boundary level SZGN1 is at the same level on the front and rear side of the tooth FZ: 11 for the sake of simplicity.
  • the line that represents the Schmelzzementgrenz dispos SZGN 1 runs horizontally here.
  • the cementitious melt boundary level SZGN1 and the contour of the gum 9 are typically at a different elevation at the tooth front than at the back of the tooth, ie, the line that represents the molten cement boundary level SZGN1 is usually oblique in practice.
  • the oblique course of the Schmelzzementgrenz disposs SZGN 1 is exemplified by a dashed auxiliary line.
  • the level NA A stands for outer vestibular
  • FIG. 5A the asymmetry of the cross-sectional shape can be recognized on the basis of the first abutment 102, wherein it should be noted that FIG Section view but a side view shows.
  • FIGS. 5A to 5C the abutment base 102 is shown in the same orientation as the tooth FZ: 11 in FIG. 1B.
  • each tooth has a different typical cross section or plan.
  • the premolars PM typically have an oval layout (eg analogous to the plan view QI in FIG. 8)
  • the canines EZ eg the tooth EZ: 13 according to the FDI scheme
  • the front teeth eg FZ: 11 and FZ: 12 teeth according to the FDI scheme
  • typically also have a deltoid cross-section with rounded corners eg analogous to the planforms Q3 and Q4 in Fig. 8).
  • the respective abutment bases 102 of the invention have approximately the contour and dimension of the melt cement boundary SZG of the respective shapes Q1, Q2, Q3 and Q4, as shown schematically in FIG.
  • Fig. 9 four possible floor plan shapes and sizes (projected into the plane of the drawing) of Abutmentbasen 102 are shown in schematic form and denoted by El to E4.
  • the floor plan form El is an oval or slightly ovoid shape.
  • An abutment base 102 according to the plan view form El preferably has a size of 4.5 mm by 6 mm and is suitable for constructing a dental prosthesis of a premolar.
  • the layouts E2, E3 and E4 are deltoid shapes.
  • An abutment base 102 according to the planform E2 preferably has a diameter of 4 mm
  • an abutment base 102 according to the planform E3 preferably has a diameter of 5 mm
  • an abutment base 102 according to the planform E4 preferably has a diameter of 6 mm.
  • the Layouts E2, E3 and E4 are particularly suitable for the construction of a dental prosthesis of a corner or anterior tooth.
  • the peripheral edge / shoulder 105 defines the floor plans El - E4. None of the planforms El, E2, E3, E4 is rotationally symmetrical with respect to the implant axis AI, which is perpendicular to the plane of the drawing in FIG.
  • the location and thickness of the connective tissue 6 above the jawbone 5 are also preferably determined (see FIGS. 1B and 1C). Values for the thickness or position of connective tissue 6 mesially (towards the midline of the jaw), distal (away from the jaw center line), vestibular (outward) and palatal (pointing to the palate) may be taken into account.
  • an implant system 100 preferably comprises in all embodiments different (preferably at least three) abutment bases 102 having the shapes E1, E2, E3 and E4 (see FIG. 9), so that the surgeon in each case has a suitable abutment base 102 for the abutment Hand, whose shape and size corresponds approximately to the local situation after the extraction of a tooth.
  • Such an implant system 100 preferably comprises in all embodiments at least one abutment base 102, which viewed in horizontal section an elliptical plan view analogous to El at least one abutment base 102 and at least one roundish deltoid plan shape analogous to E2 and / or E3 and / or E4.
  • the floor plans El-E4 of the abutment bases 102 are adapted to the layouts Ql-Q4 of an anterior tooth FZ, canine EZ, or premolar tooth PM to be replaced with a denture implant 100.
  • an abutment base 102 of the invention has at least the following characteristics in all embodiments:
  • a first interface 107 Preferably, here is a proximal interface surface 109, which in the mounted state parallel (surface to surface) to a distal top surface 110 of the implant 103 extends.
  • the interface surface 109 is perpendicular to the implant axis AI and is substantially flat.
  • a concave mantle region 111 which provides a harmonic (edge-free) transition from the interface surface 109 to a circumferential edge / shoulder 105.
  • the surface of the mantle region 111 is hatched to optically lift it out.
  • the surface of the cladding region 111 has partially or completely a smooth and / or rough morphology and has hydrophilic or ultrahydrophilic properties.
  • a circumferential edge / shoulder 105 which, in the projection into a plane which is perpendicular to the plane of the drawing of FIG. 5A, corresponds or approximates one of the layouts El, E2, E3 or E4 of FIG.
  • the circumferential edge / shoulder 105 has in the interdental side view the scaled course shown in Fig. 5A, wherein the level NA (A stands for outside) may be different from the level NI (I stands for inside).
  • the circumferential edge / shoulder 105 On the palatal and / or vestibular side, the circumferential edge / shoulder 105 has a downwardly arched arcuate shape as seen in Figure 5D.
  • the soft tissue contact surface of the circumferential edge / shoulder 105 is preferably smooth in all embodiments.
  • a distal, scaled surface 104 which corresponds or approximates to one of the layouts El, E2, E3 or E4 of FIG. 9 in the projection into a plane perpendicular to the drawing plane of FIG. 5A.
  • auxiliary lines and information can be recognized, which make it possible to better describe the shape and dimension of the abutment base 102.
  • the interface surface 109 is located in a plane Fl, which is perpendicular to the implant axis AI.
  • the distance al (parallel to the implant axis AI) between the plane F1 and the plane F2, depending on the abutment base 102, is preferably between 2 mm and 8 mm in all embodiments.
  • the distance a2 (parallel to the implant axis AI) between the plane F2 and the plane F3 is, depending on the abutment base 102, preferably between 0.3 mm and 5 mm in all embodiments.
  • the circumferential edge / shoulder 105 preferably has, in the palatal and vestibular regions of the abutment 102, a thickness d 1 (parallel to the implant axis A 1) which is between 0.1 mm and 0.6 mm. In the area of the apex 112 of the abutment base 102, the thickness of the circumferential edge / shoulder 105 corresponds to the mentioned distance a2.
  • the radial center distance ra between the implant axis AI and the outermost circumference of the interface surface 109 is preferably between 1.5 mm and 3 mm in all embodiments. It should be noted that the interface surface 109 is preferably circular in all embodiments and is concentric with the implant axis AI.
  • the maximum radial center distance rmax between the implant axis AI and the outer circumference of the edge / shoulder 105 is preferably between 2 mm and 5 mm in all embodiments. It should be noted that the implant axis AI is preferably in the center of the ovoid or deltoid forms El, E2, E3, E4.
  • all abutment bases 102 of the invention have an overall height of al + a2 which is at most 10 mm.
  • the total height al + a2 is even less than 6 mm.
  • all abutment bases 102 of the invention have a maximum diameter that is at most 10 mm. Typically, the maximum diameter is less than or equal to 6mm.
  • the described concave jacket region 111 provides in all embodiments for a flowing (ie stepless) transition between the rotationally symmetrical interface surface 109 and the non-symmetrical, circumferential edge / shoulder 105 or the non-symmetrical, scaled surface 104.
  • FIGS. 5A and 5B it can be seen in the side view that the cross-section is designed asymmetrically to the implant axis AI, i. That part of the abutment base 102 which lies to the right of the implant axis AI is not mirror-symmetrical to that part of the abutment base 102 which lies to the left of the implant axis A1.
  • the concavity on the vestibular side (curve 114) and the concavity on the palatal side (curve 113) are clearly different.
  • the apex 112 of the abutment bases 102 of the invention does not necessarily have to lie on the implant axis AI in all embodiments, as is the case in the example shown in FIGS. 5A and 5B.
  • Figure 5C shows a reduced side view of the first abutment base 102 of Figure 5A together with an attached prosthetic post 210 connected (e.g., screwed) coaxially to the implant axis AI with the abutment base 102.
  • the prosthetic post 210 has an interface (referred to here as the second interface 123) which serves to attach / attach a crown 122 or a superstructure.
  • a head or a plate 211 may be provided on the prosthetic post 210, as can be seen in FIGS. 5C, 6B and 6D. In Fig. 6B, it can be seen that the head or plate 211 may protrude beyond the diameter of the prosthetic post 210.
  • the head or plate 211 may be arranged asymmetrically with respect to the shaft 214 in all embodiments, as can be seen in FIG. 6B. Laterally, the head or plate 211, as can be seen in Fig. 6C, and / or the shaft 214 may be flattened. Circumferential grooves 212, 213 may be provided on the prosthetic post 210, as shown.
  • the placement post 130 may include, for example, a head or plate 131, which can protrude beyond the diameter of the Einbringpfostens 130 addition.
  • the head or plate 131 is preferably arranged asymmetrically with respect to the rotationally symmetrical shaft 135 of the placement post 130 in all embodiments, as can be seen in FIG. 6D. Laterally, the head or plate 131 may be flattened, as seen in Fig. 6E.
  • corrugations may be provided in the region of the head or plate 131 to better grip and rotate the placement post 130.
  • FIG. 6F shows a side view of a further placement post 130 for introducing an abutment base 102 according to the invention.
  • the placement post 130 shown here has an extended head or grip area 132, which enables a secure gripping of the placement post 130.
  • Fig. 6G shows a section through the upper portion of the placement post 130 of Fig. 6F.
  • the extended head or handle portion 132 may be flattened as shown in FIG. 6G.
  • the corresponding flattening is denoted by reference numeral 137 in FIG. 6G.
  • Ridges 134 may be provided on the placement post 130 in the area of the head or grip area 132, so that the placement post 130 can be better grasped and rotated.
  • the placement post 130 of Figures 6D and 6E and the placement post 130 of Figure 6F may be mounted on the abutment base 102 analogous to the post 210 of Figure 5C.
  • the abutment base 102 is inserted into the implant 103 with the aid of a placement post 130.
  • This placement post 130 is connected to the abutment base 102 via the interface 123.
  • the placement post 130 is designed so that its flattened side is aligned with the vestibular surface of the abutment base 102.
  • the placement post 130 facilitates three-dimensional alignment of the asymmetric abutment base 102 and prevents contamination of the contact surface in the shell area 111 upon insertion.
  • all embodiments of the abutment bases 102 include a connection post for an internal or a receiving opening for an external implant connection 115, which can be seen in FIGS. 5A, 5B, 5C and 5D.
  • the connecting post may be polygonal and / or rotationally symmetric conical. If such a connecting post 115 is provided on the abutment base 102, the implant 103 has a corresponding, correspondingly formed receiving opening 116 (internal connection). In Fig. 7, this receiving opening 116 is indicated as a black hexagon shown purely schematically. In Fig. 5A, this receiving opening 116 is shown by dashed lines.
  • the edge / shoulder 105 that runs asymmetrically along the abutment 102 has approximately the same distance in all directions (mesial, distal, vestibular and palatal) to the jawbone 5 or a uniform position with respect to the connective tissue 6 has.
  • the abutment base 102 preferably has in all embodiments a pronounced circumferential edge / shoulder 105, as can be seen for example in FIG. 5A.
  • the circumferential edge / shoulder 105 approximately follows the area of the largest diameter / circumference of the abutment base 102 in the horizontal direction.
  • the abutment base 102 of the invention approximates approximately the asymmetrically scaled shape and the shape of the molten cement boundary SZG. Therefore, the abutment base 102 also has an asymmetrically scaled shape and the abutment base 102 is bonded to the implant 103 such that the location of the scaled surface 104 of the abutment base 102 substantially corresponds to the location of the enamel cement edge SZG of the tooth prior to extraction.
  • the (hex) interface 107 therefore plays an important role, since it allows the abutment base 102 to be rotated about the implant axis AI relative to the implanted implant 103.
  • the introduction of the asymmetrical abutment base 102 is facilitated by means of a placement post 130.
  • This placement post 130 is preferably preassembled on the abutment base 102 that aligns its flattened side 130 with the vestibular surface 114 of the abutment base 102.
  • a temporary crown may be used e.g. using a known adhesive or cement on the abutment base 102 until a final crown 122 (see Fig. 10B) is available.
  • the aforementioned prosthetic post 210 is used for attaching the crown 122 or a superstructure.
  • the abutment base 102 preferably has a through hole 117 and the implant 103 preferably has an internally threaded screw hole 118, as indicated schematically in FIG. 5A by way of an example.
  • the through hole 117 and the screw hole 118 are coaxial with the implant axis AI.
  • a threaded pin or screw 120 may be screwed from above through the abutment 102 into the screw hole 118 to secure the abutment 102 to the implant 103.
  • the through hole 117 preferably has an inner collar or a circumferential reduction 121 so that a screw head 119 of the screw 120 can rest.
  • connection of the abutment base 102 with the implant 103 can be used in all embodiments. But there are other known approaches that can be used. It is important that the prosthetic post 210 can be inserted from above into the abutment base 102 and fastened there.
  • the through-hole 117 can be seen in the plan view of the scaled surface 104 of the abutment base 102, as shown in Figures 6A and 10A. Also in the side view of the abutment base 102 (see FIG. 5D), the through hole 117 can be seen, depending on the orientation.
  • FIG. 6A Shown in Fig. 6A is a plan view of an abutment base 102 having a slightly deltoidal shape. In the plan view, both the through hole 117 and the collar or the circumference reduction 121 can be seen. In contrast, FIG. 10A shows a plan view of an abutment base 102 having an ovoid shape. In the plan view, both the through hole 117 and the collar or the circumference reduction 121 can be seen.
  • the implant system 100 which comprises at least one abutment base 102, the (standard) implant 103, the placement post 130 and possibly also the prosthetic post 210, is implanted shortly after the extraction of a tooth (eg an anterior tooth FZ) Care is taken to ensure that the unit of implant 103 and abutment base 102 is fixed in the bone in contrast to the doctrine that the scalloped surface 104 of the abutment base 102 is approximately 1.5
  • a tooth eg an anterior tooth FZ
  • Shown in Figure 7 is an exemplary standard conical shaped body 103, wherein the implant 103 includes an external thread 106 and a mechanical interface 107 for connection to the abutment base 102 of the invention.
  • the implant 103 can have either a parallel-walled or a conical (root-shaped) base body.
  • an implant 103 with a parallel-walled main body is indicated by dashed lines.
  • an implant 103 with a conical basic body is shown schematically in FIG.
  • abutment post screwed / attached to the abutment base 102, which corresponds in the mouth of the patient the negative, kauflumbleigen profile of the abutment base 102 (profile in the supervision) in the broadest sense.
  • it may also serve the prosthetic post as an impression post.
  • the fit of the impression post in the 3-dimensional view relative to the abutment base 102 is well defined.
  • the abutment base 102 in all embodiments comprises a biocompatible material, preferably titanium, or a titanium alloy or zirconia, or combinations thereof, and may, if desired, e.g. be coated with titanium-zirconia and / or titanium-niobium-oxynitride ceramic.
  • the soft tissue contact surface of the cladding region 111 may be partially or completely polished, machined, plasma treated, blasted, etched, lasered, coated with bioactive materials, or having any of these combinations. It is crucial that the surface at least in the region of the soft tissue contact surface of the shell region 111 has hydrophilic or ultrahydrophilic properties in order to achieve a soft tissue adhesion.
  • the soft tissue contact surface of the concave mantle region 111 is completely hydroxylated, for example by hydroxy groups. These hydroxy groups can be generated by electrolytic or chemical acid etching of the concave cladding region 111. The hydroxy groups are located in the outermost layer of the surface of the concave mantle region 111 of the abutment base 102.
  • the abutment base 102 may be liquid together with the introducing post 130 or gases in a container 150 that is impermeable to gases and liquids.
  • the container 150 is made of a material on its inner surfaces which does not alter the hydrophilic or ultrahydrophilic properties of the soft tissue contacting surface of the abutment base 102.
  • the concave shell portion 111 of the abutment base 102 in all embodiments comprises a smooth and / or microrough surface 127.
  • FIG. 14 shows an exemplary schematic representation of an abutment base 102, wherein the concave mantle region 111 of the abutment base 102 has a microrough portion 128 (represented by a darker area fill) and a smoother portion 127 (shown by a lighter area fill).
  • a smooth portion 127 and a microrough portion 128 there is a dividing line 129 in the shell portion 111.
  • This dividing line 129 defines the transition between the connective tissue (microrough) portion 128 and the epithelial (smooth) portion 127 of the soft tissue contacting surface.
  • this separation line 129 has a scaled course in all embodiments, as shown in FIG.
  • this dividing line 129 in all embodiments follows the scallop of the circumferential shoulder 105 and therefore has an asymmetrical course.
  • the microrough section 128, if present, is preferably located in that surface region of the concave mantle region 111 to which connective tissue is intended to rest after insertion of the abutment base 102.
  • the smoother portion 127 extends in all embodiments between the microrough portion 128, if present, and the circumferential shoulder 105 of the abutment base 102, as seen in FIG.
  • the microrough portion 128 and the smoother portion 127 extend annularly about the implant axis AI in all embodiments with the dividing line 129 scaled between the microrough portion 128 and the smooth portion 127.
  • the microrough section 128, if any, is made in all embodiments by a combination of sand or corundum blasting and acid etch of a titanium surface of the concave shell portion 111, for example using the Straumann SLA® process , which was developed for the surface treatment of implant posts. Details are e.g. European Patent EP0388576 Bl.
  • the smooth region 127 is prepared by electropolishing the surface and then acid etching.
  • microrough and smooth refer to the macroscopic nature of the surface.
  • the hydrophilic or ultrahydrophilic properties of the soft tissue contact surface in the cladding region 111 preferably result in all embodiments in that nanostructures are produced by a local surface treatment. These nanostructures improve the adhesion of the proteins during the wound healing phase.
  • OsseoSpeed TM process from Astra Tech AB can be used to produce the hydrophilic or ultrahydrophilic properties in all embodiments. Details are e.g. European Patent Application EP 2022447 AI.
  • an implant 103 is used, which has a chamfered edge 108 in the region of the interface 107, which rotates 360 degrees.
  • Fig. 5A is an implant 103 with chamfer 108 at the distal top 110 indicated.
  • the top 110 of the implant 103 is not completely flat in these cases.
  • An implant system 100 with such an implant 103 with chamfer 108 and one or more abutment bases 102 and with a placement post 130 is particularly advantageous over previous implant solutions, especially since a waisted overall constellation results due to the chamfer 108 and the specially concave shaped lateral surface 111 ,
  • FIG. 10A is a highly schematic plan view of another abutment base 102 of the invention is shown, which here has an oval outline.
  • 10B shows a schematic perspective view of a crown 122 designed to be mounted on the abutment base 102 of FIG. 10A.
  • the crown 122 is located with the tooth front side (tooth front) on a base.
  • the back of the crown 122 is visible in FIG. 10B.
  • the crown 122 has a complementary inner shape 124 that closely matches the shape and dimension of the abutment base 102 of FIG. 10A.
  • the crown 122 has a circumferential edge 125 which approximately corresponds to the shape of the peripheral edge / shoulder 105 of the abutment base 102.
  • the scalloped top 104 of the abutment base 102 sits inside the crown 122 and the peripheral edge 125 sits flush on the circumferential edge / shoulder 105 of the abutment base 102.
  • the abutment base 102 must not be post-processed (e.g., ground or polished) prior to implantation or insertion, as reworking can destroy the sterile surfaces and damage the hydrophilic or ultrahydrophilic contact surface.
  • Abutment bases 102 which were or were in contact with body fluids intraoperatively must not be reused.
  • the Abutmentbasis 102 should not be exposed to strong alkaline cleaning or disinfecting agents or other solutions, as these the Surface chemically attack and possibly lead to the dissolution / destruction of the hydrophilic or ultrahydrophilic surface.
  • FIG. 11 shows a side view of an abutment system 200 according to the invention comprising a placement post 130 and an abutment base 102, both of which are packaged together in a housing 150 in a sterile manner.
  • the housing 150 may be e.g. comprise a tight-sealing lid or plug 151 and may be filled with a liquid (preferably water or a gel) or an inert gas to protect the hydrophilic or ultrahydrophilic surface.
  • a liquid preferably water or a gel
  • an inert gas to protect the hydrophilic or ultrahydrophilic surface.
  • the vestibular side of the placement post 130 is flattened (flattening 137), as can be seen in FIG. 6G.
  • FIG. 12 shows a side view of a further placement post 130 according to the invention.
  • This placement post 130 is substantially cylindrical or conical and has no circumferential extension in the upper end area.
  • the vestibular side of the placement post 130 is flattened.
  • the corresponding flattening is designated by the reference numeral 136.
  • the surface is provided with a corrugation at least in the region of the flat 136, as indicated in FIG. 12.
  • FIG. 13 shows a side view of another placement post 130 according to the invention.
  • This insertion post 130 has an enlarged head area.
  • the placement post 130 of FIG. 13 has a head or plate 131.
  • the head or plate 131 is preferably arranged asymmetrically with respect to the rotationally symmetrical shaft 135 of the placement post 130, as can be seen in FIG.
  • This head or plate 131 is designed such that the placement post 130 also serves as a prosthetic post 210 can.
  • the head or the plate 131 has been expanded by an attachment 133.
  • This attachment 133 can be made of a metal (eg titanium) or also of a plastic.
  • the abutment base 102 is secured (eg, by screwing) to an implant 103 located in the extraction socket.
  • the abutment base 102 is not touched directly, but the placement post 130 serves as a handling means.
  • the attachment 133 can be removed.
  • another prosthetic post may be placed before a final denture (eg, a crown 122 of FIG. 10B) is then permanently connected to the abutment base 102 originally inserted through this prosthetic post.
  • the placement post 130 has a visible and / or noticeable marking that serves to bring the abutment base 102 in the correct orientation into the patient's jaw.
  • the placement post 130 in the region of the head or plate 131 and / or the shaft 135 has a flat which defines the vestibular side.
  • a different tactile and / or visible marking can also be used in all embodiments.

Abstract

The invention relates to an abutment system (200) for use in the area of the front teeth and premolars, with an abutment base (102) which comprises a first interface for placement on an implant and a further interface for securing a post (130), wherein the abutment base (102) has a three-dimensional form that is non-symmetrical to an implant axis (AI), and wherein the implant (103) fixes the implant axis (AI). The abutment base (102) is designed as a one-time abutment base (102). The abutment system (200) comprises a separate insertion post (130) which can be secured in the area of an upper face (104) of the abutment base (102), wherein the insertion post (130) extends coaxially with respect to the implant axis (AI) in the secured state. The upper face (104) of the abutment base (102) is a scalloped upper face (104), and the further interface (126) for securing the insertion post (130) is located in the area of the scalloped upper face (104). The abutment base (102) has a mantle area (111), of which the smooth and/or microrough contact surface (127, 128) is designed to be hydrophilic or ultra-hydrophilic.

Description

ABUTMENTSYSTEM FÜR SOFORTIMPLANTATE  ABUTMENT SYSTEM FOR IMMEDIATE IMPLANTS
[0001] Die Erfindung betrifft ein Abutmentsystem zum Erstellen eines implantatgestützten Zahnersatzes. Insbesondere geht es um Abutmentsysteme für Einzelimplantate, die im Bereich der vorderen Zahnreihe oder der Prämolaren zum Einsatz kommen. The invention relates to a Abutmentsystem for creating an implant-supported dentures. In particular, it concerns abutment systems for single implants, which are used in the front row of teeth or premolars.
Stand der Technik State of the art
[0002] Es ist bekannt, dass man verlorene oder extrahierte Zähne durch implantatgestützten Zahnersatz ersetzen kann. Seit mehr als 40 Jahren kommen die sogenannten osseointegrierten Implantate zum Einsatz. Bei der Osseointegration ergibt sich bei fachmännischer Handhabung ein stabiler Implantat-Knochenverbund. Bei den posterior angeordneten Zähnen geht es bei der Restauration primär um den Erhalt oder die Wiederherstellung der Kaufunktion. Im sichtbaren Bereich geht es jedoch auch um die Ästhetik, insbesondere um den Erhalt der Weichgewebe. It is known that one can replace lost or extracted teeth by implant-supported dentures. For more than 40 years, the so-called osseointegrated implants have been used. Osseointegration results in a stable implant-bone bond when expertly handled. In the posterior teeth, restoration is primarily about maintaining or restoring the chewing function. In the visible range, however, it is also about the aesthetics, in particular the preservation of soft tissue.
[0003] Fig. 1A zeigt eine schematisierte Frontalansicht zweier menschlicher Frontzähne FZ: 21 und FZ: 11 samt des umgebenden Zahnfleischs. In FIG. 1B ist in stark vereinfachter Form ein erster Vertikalschnitt durch einen der Frontzähne Fig. 1A shows a schematic frontal view of two human anterior teeth FZ: 21 and FZ: 11 together with the surrounding gums. In FIG. 1B is a highly simplified form of a first vertical section through one of the anterior teeth
BESTÄTIGUNGSKOPIE FZ: 11 und die umgebenden Strukturen gezeigt. Fig. IC zeigt einen zweiten Vertikalschnitt durch denselben Frontzahn FZ: 11, wobei der zweite Vertikalschnitt senkrecht steht zum ersten Vertikalschnitt. CONFIRMATION COPY FZ: 11 and the surrounding structures shown. Fig. IC shows a second vertical section through the same front tooth FZ: 11, wherein the second vertical section is perpendicular to the first vertical section.
[0004] Da im Folgenden mehrfach auf die Zahnanatomie Bezug genommen wird, werden anhand von Fig. 1A bis IC die wesentlichen Begriffe erläutert. Der Zahn FZ an sich ist aus dem Zahnbein (Dentin) 11 aufgebaut und im oberen (meist sichtbaren) Bereich mit Zahnschmelz 7 umgeben. Die entsprechende Schmelzzementgrenze SZG hat typischerweise einen skalopierten Verlauf, wie in FIG. 1B angedeutet. Die Zahnwurzel 12 sitzt in einen Zahnfach des Kieferknochens 5. Von aussen nach innen betrachtet sitzt das sogenannte Zahnfleisch (Epithel) 9 auf dem Bindegewebe 6. Im Bindegewebe 6 sind Kollagenfasern 14 angeordnet. Links oben sind in Fig. 1B und IC einige dieser Kollagenfasern 14 angedeutet. Diese Fasern 14 umgeben den Zahn FZ ring- oder schlaufenförmig bzw. inserieren senkrecht auf der Wurzeloberfläche als Weichgewebeattachment (in Draufsicht betrachtet). Zwischen dem Kieferknochen 5 und der aus dem Wurzeldentin bestehenden Zahnwurzel 12 ist das Parodont 13 angeordnet. Das Wurzeldentin ist aussen mit einer dünnen Schicht Wurzelzement überzogen. Im Inneren des Zahnes FZ sitzt der Nerv 8. Since the tooth anatomy is referred to several times in the following, the essential terms are explained with reference to FIGS. 1A to 1C. The tooth FZ itself is constructed from the dentin (dentin) 11 and surrounded in the upper (usually visible) area with enamel 7. The corresponding melt cement boundary SZG typically has a scaled profile, as shown in FIG. 1B indicated. The tooth root 12 is seated in a tooth compartment of the jawbone 5. Seen from the outside inwards, the so-called gum tissue (epithelium) 9 sits on the connective tissue 6. Collagen fibers 14 are arranged in the connective tissue 6. On the top left, some of these collagen fibers 14 are indicated in FIGS. 1B and 1C. These fibers 14 surround the tooth FZ in a ring or loop shape or insert vertically on the root surface as a soft tissue appendage (viewed in plan view). Between the jawbone 5 and the tooth root 12 consisting of the root dentin, the periodontal 13 is arranged. The root dentin is externally covered with a thin layer of root cementum. Inside the tooth FZ sits the nerve 8.
[0005] Fig. 2A zeigt von unten beispielhaft eine stark schematisierte Schnittansicht eines Backenzahns BZ: 16 und eines Prämolaren PM : 15 des Oberkiefers eines menschlichen Gebisses samt der umgebenden Weichgewebemorphologie knapp unterhalb der Schmelzzementgrenze SZG. In Fig. 2A erkennt man das Zahnfleisch 9 und das Bindegewebe 6. Der Verlauf der Kollagenfasern 14 im Bindegewebe 6 ist durch Linien/Kurven angedeutet, wobei die Kollagenfasern 14 die beiden gezeigten Zähne BZ und PM ring- oder schlaufenförmig umschliessen sowie auch senkrecht auf der Wurzeloberfläche inserieren. Bei beiden Zähnen BZ und PM kann man im Querschnitt den innenliegenden Kanal des Nervs 8 und das umschließende Wurzeldentin der Zahnwurzel 12 erkennen. Aussen auf dem Wurzeldentin der Zahnwurzel 12 ist die dünne Schicht des Wurzelzementes angeordnet, was hier nicht gesondert dargestellt ist. [0006] Fig. 2B zeigt beispielhaft eine schematisierte Ansicht des Oberkiefers eines menschlichen Gebisses von unten. 2A shows from below a highly schematic sectional view of a molar BZ: 16 and a premolar PM: 15 of the upper jaw of a human dentition together with the surrounding soft tissue morphology just below the molten cement boundary SZG. FIG. 2A shows the gum 9 and the connective tissue 6. The course of the collagen fibers 14 in the connective tissue 6 is indicated by lines / curves, the collagen fibers 14 encircling the two teeth BZ and PM shown in ring or loop form as well as perpendicular to the Insert root surface. In both teeth BZ and PM can be seen in cross section, the inner channel of the nerve 8 and the surrounding root dentin of the tooth root 12. Externally on the root dentin of the tooth root 12, the thin layer of the root cementum is arranged, which is not shown separately here. Fig. 2B shows by way of example a schematic view of the upper jaw of a human dentition from below.
[0007] Nach dem Verlust oder der Extraktion eines Zahnes FZ im vordersten Kieferbereich und dem Einbringen eines Implantats ist teilweise bereits nach kurzer Zeit ein Schwund des Zahnfleischs 9 und/oder Kieferknochens 5 festzustellen. Dabei spielt unter anderem eine Rolle, ob das Implantat mit einer zeitlichen Verzögerung eingebracht wird, oder ob es im Rahmen einer Sofortimplantation unmittelbar nach der Extraktion des Zahnes FZ implantiert wird. Falls sich der Zahn FZ noch an Ort und Stelle befindet und eine Extraktion z.B. aufgrund einer lokalen Infektion oder eines Traumas angezeigt ist, kann davon ausgegangen werden, dass das Bindegewebe 6 und die Kontur/Struktur der umlagernden Kollagenfasern 14 noch intakt sind. Das unmittelbare Einbringen eines Implantats in die Extraktionsalveole sowie die sofortige Insertion eines Abutments einschließlich provisorischer Restauration kann in diesen Fällen vorteilhaft sein. Die sogenannten sofort-sofort (immediate- immediate) Techniken zum Einbringen dentaler Implantate gewinnen daher an Bedeutung, obwohl bisher der verzögerte-sofort (delayed-immediate) Ansatz die am meisten verwendete Implantationstechnik ist (Lang et al, 2012, Esposito et al, 2010). After the loss or extraction of a tooth FZ in the front jaw area and the introduction of an implant is already after a short time a loss of gum 9 and / or jaw bone 5 determine. Among other things, a role plays, whether the implant is introduced with a time delay, or whether it is implanted in the context of an immediate implantation immediately after the extraction of the tooth FZ. If the tooth FZ is still in place and an extraction e.g. due to local infection or trauma, it can be assumed that the connective tissue 6 and the contour / structure of the surrounding collagen fibers 14 are still intact. Immediate placement of an implant into the extraction socket, as well as the immediate insertion of an abutment, including provisional restoration, may be beneficial in these cases. The so-called immediate-immediate techniques for introducing dental implants are therefore becoming more important, although so far the delayed-immediate approach is the most widely used implantation technique (Lang et al, 2012, Esposito et al., 2010) ).
[0008] Hintergrund dieser sofort-sofort Implantationstechnik in Verbindung mit Sofortversorgung durch eine provisorische Restauration ist die Tatsache, dass durch das Einbringen eines Abutments (als Zwischenglied, das im Weichgewebebereich sitzt, zwischen dem Implantat und der Restauration) die kollagene Bindegewebsstruktur und damit die Zahnfleischkontur gestützt wird. Background of this immediate-immediate implantation technique in conjunction with immediate restoration by a temporary restoration is the fact that by inserting an abutment (as an intermediate member sitting in the soft tissue area, between the implant and the restoration), the collagenous connective tissue structure and thus the gum contour is supported.
[0009] Die bis heute übliche Praxis ist, dass zur Herstellung des definitiven Zahnersatzes das primäre Abutment (Heilungs- und/oder provisorisches Abutment) mehrmalig ausgetauscht und beim Einsetzen der definitiven Restauration durch ein endgültiges Abutment ersetzt wird. Dieses endgültige Abutment wird nach Abdrucknahme individuell im Labor zusammen mit dem definitiven Zahnersatzes hergestellt. Es hat sich gezeigt, dass es durch den Austausch zwischen primärem und endgültigem Abutment zur Zerstörung der Weichgewebeadhäsion zwischen Bindegewebe und Abutmentkontaktfläche kommt. Dieses Trauma führt zu einem periimplantären Knochenschwund. The usual practice to date is that the primary abutment (healing and / or provisional abutment) is replaced several times for the preparation of the definitive prosthesis and replaced at the onset of the definitive restoration by a final abutment. This final abutment is made after taking the impression individually in the laboratory together with the definitive dentures. It has been shown that it is due to the exchange between primary and final abutment to destroy the Soft tissue adhesion occurs between connective tissue and abutment contact surface. This trauma leads to a peri-implant bone loss.
[0010] Bis heute werden im Vergleich zu Implantaten endgültige Abutments nicht steril vom Hersteller verpackt. Die klinisch anerkannte Vergehensweise sieht vor, dass Abutments in der Praxis mit Desinfektionsmitteln desinfiziert oder im Autoklaven sterilisiert werden, bevor sie im Patienten eingesetzt werden. Beide Verfahren zeigen keine ausreichende Dekontaminierung von Mikroorganismen und führen darüber hinaus zu Veränderungen der Abutmentkontaktflächen, die die Bindegewebeadhäsion reduziert (Canullo et al, 2013, Vezeau et al, 2000, Steinemann 1998, Rowland et al, 1995). To date, compared to implants final abutments are not sterile packaged by the manufacturer. The clinically accepted procedure envisages disinfecting abutments in practice with disinfectants or autoclaving them before they are used in the patient. Both methods fail to adequately decontaminate microorganisms and moreover result in changes in abutment contact surfaces that reduce connective tissue adhesion (Canullo et al, 2013, Vezeau et al, 2000, Steinemann 1998, Rowland et al, 1995).
[0011] Auch das Einsetzen eines Abutments wird bis heute nicht - im Gegensatz zu Implantaten - unter sterilen Bedingungen empfohlen. Even the insertion of an abutment is not recommended to date - in contrast to implants - under sterile conditions.
[0012] Bei einem klassischen Zahnersatzimplantat sitzt das Implantat komplett epi- oder subcrestal. Bis heute herrscht die Lehrmeinung vor, dass dentale Implantate so gesetzt werden sollen, dass sich die Oberkante des Implantates auf oder (wenig) unterhalb des obersten unmittelbar umgebenden Knochenniveaus KN 1 (siehe z.B. FIG. IC) des Kieferknochens 5 befindet. Dies wird unter anderem damit begründet, dass man im Falle einer Rezession des Knochens 5 und der Weichgewebe 6, 9 verhindern möchte, dass die Oberkante des Implantats sichtbar wird. In a classic dental prosthesis implant, the implant sits completely epi- or subcrestal. To date, there is a belief that dental implants should be placed so that the top of the implant is at or (slightly) below the topmost immediately surrounding bone level KN 1 (see, e.g., FIG. 1C) of the jawbone 5. This is justified, inter alia, by the fact that in the case of a recession of the bone 5 and the soft tissues 6, 9, it would be desirable to prevent the upper edge of the implant from becoming visible.
[0013] In den Figuren 3A bis 3C sind verschiedene, stark schematisierte Ansichten eines vorbekannten Implantats 1 und Abutments 2 anhand von Prinzipskizzen gezeigt. Als Zwischenglied zwischen einer Suprakonstruktion und/oder Krone und dem Implantat 1 wird typischerweise ein Abutment 2 eingesetzt, wie anhand der Figuren 3A bis 3C in stark vereinfachter Form gezeigt. Mit Bezug zu Fig. 1B sitzt das Abutment 2 typischerweise im Bereich der Durchtrittsstelle durch das Weichgewebe (Bindegewebe 6 und Ephitel 9), wobei die Schnittstelle zwischen Implantat und Abutment epi- oder subcrestal liegt in Abhängigkeit davon auf welcher Höhe das Implantat gesetzt wurde. Bisher kommen häufig Abutments 2 mit einer rotationssymmetrischen Grundform zum Einsatz. Solche Abutments 2 haben jedoch durch ihre rotationssymmetrische Grundform unter anderem den Nachteil, dass sie sich nicht optimal in die Zahnreihe einpassen lassen und so das Anfertigen der Suprakonstruktion erschweren oder in manchen Fällen unmöglich machen, da natürliche Frontzähne (FZ) und Prämolaren (PM) deltoide bzw. ovale Wurzelquerschnitte im Bereich der Schmelzzementgrenze SZG aufweisen. Ein Anpassen ("Beschleifen") im Mund des Patienten ist wegen des harten Materials des Abutments 2 kaum möglich. Derartige Probleme bestehen bei laborgefertigten, patientenindividuellen Abutments hingegen nicht. Allerdings ergibt sich hier ein hoher Kosten- und Zeitaufwand. In the figures 3A to 3C different, highly schematic views of a prior art implant 1 and 2 abutments are shown with reference to schematic diagrams. As an intermediate element between a superstructure and / or crown and the implant 1, an abutment 2 is typically used, as shown in greatly simplified form with reference to FIGS. 3A to 3C. With reference to FIG. 1B, the abutment 2 typically sits in the region of the passageway through the soft tissue (connective tissue 6 and ephitel 9), the interface between implant and abutment epi- or subcrestal, depending on the height at which the implant was set. Abutments 2 with a rotationally symmetrical basic shape are frequently used. However, such abutments 2 have by their rotationally symmetric One of the disadvantages of the basic form is that they can not optimally fit into the row of teeth and thus make it difficult or in some cases impossible to make the superstructure, since natural anterior teeth (FZ) and premolars (PM) have deltoid or oval root cross-sections in the area of the molten cement boundary SZG have. An adaptation ("grinding") in the mouth of the patient is hardly possible because of the hard material of the abutment 2. However, such problems do not exist with laboratory-made, patient-specific abutments. However, this results in a high cost and time.
[0014] Die Abutments 2 haben bisher meist eine flache Oberseite 3, wie in Fig. 3A und Fig. 3C zu erkennen ist. Seit neuestem gibt es teilweise auch Abutments 2 mit einer sogenannten skalopierten (sattelförmig verlaufenden) Oberfläche 4, wie in Fig. 4 zu erkennen ist. Die skalopierte Oberfläche 4 nimmt bei dieser vorbekannten Lösung ansatzweise die Form der natürlichen Schmelzzementgrenze SZG des Zahnes FZ auf, der zuvor extrahiert worden ist. The abutments 2 have so far mostly a flat top 3, as can be seen in Fig. 3A and Fig. 3C. Recently, there are also partially abutments 2 with a so-called scalped (saddle-shaped running) surface 4, as can be seen in Fig. 4. In this prior art solution, the scaled surface 4 partially takes on the shape of the natural melt cement boundary SZG of the tooth FZ, which has been previously extracted.
[0015] Es gibt beispielsweise bereits ein skalopiertes Implantat 10, das in Fig. 4 schematisch gezeigt ist, und das von der Firma Nobel Biocare, Schweden, unter dem Namen NobelPerfect™ angeboten wird. Hierbei handelt es sich um ein einteiliges Implantat 10, bei dem das eigentliche Implantat 1 und das Abutment 2 einstückig ausgeführt sind. Das NobelPerfect™ Implantat 10 ist rotationssymmetrisch zur Implantatachse AI ausgelegt, wie in Fig. 4 erkennbar ist. Auch der Abutmentbereich 2 des Implantats 10 ist rotationssymmetrisch zur Implantatachse AI ausgelegt und hat eine Hutform. Details zu einem solchen skalopierten Implantat 10 sind zum Beispiel dem US Patent US 6,174,167 Bl zu entnehmen. In der Patentschrift US 6,174,167 Bl ist ein Implantat beschrieben, das eine skalopierte Oberfläche mit Wölbungen und Senken umfasst, um so die physiologisch Kontur der natürlichen Knochen-Gewebe-Morphologie abzubilden. US 6,174,167 Bl zeigt eine zweiteilige Lösung, bei der die Implantat-Abutment- Schnittstelle eine skalopierte Oberfläche hat. Die skalopierte Oberfläche nach US 6,174,167 Bl ist symmetrisch. Das Abutment nach US 6, 174,167 Bl weist konische subgingivale Mantelflächen auf. [0016] Aus dem Patent US 5,810,592 sind einteilige und zweiteilige Abutmentsysteme mit asymmetrischer Schulter und konischen subgingivalen Mantelbereichen bekannt. Das Abutmentsystem nach US 5,810,592 ist zum Einnehmen einer supracrestalen Position ausgelegt. Das Patent US 5,810,592 zeigt keine skalopierte Oberfläche, die einen Apex aufweist und auch keine konkave Mantelfläche im Vertikalschnitt. For example, there is already a scaled implant 10, shown schematically in FIG. 4, offered by Nobel Biocare, Sweden, under the name NobelPerfect ™. This is a one-piece implant 10, in which the actual implant 1 and the abutment 2 are made in one piece. The NobelPerfect ™ implant 10 is designed rotationally symmetrical to the implant axis AI, as can be seen in FIG. The abutment region 2 of the implant 10 is designed rotationally symmetrical to the implant axis AI and has a hat shape. Details of such a scaled implant 10 can be found, for example, in US Pat. No. 6,174,167 B1. US Pat. No. 6,174,167 B1 describes an implant which comprises a scaled surface with bulges and depressions so as to image the physiological contour of the natural bone-tissue morphology. No. 6,174,167 B1 shows a two-part solution in which the implant-abutment interface has a scaled surface. The scaled surface according to US 6,174,167 Bl is symmetrical. The abutment according to US Pat. No. 6,174,167 B1 has conical subgingival lateral surfaces. From the US Pat. No. 5,810,592, one-piece and two-piece abutment systems with asymmetrical shoulder and conical subgingival jacket regions are known. The abutment system of US 5,810,592 is designed to take a supracrestal position. The patent US 5,810,592 shows no scaled surface having an apex and also no concave lateral surface in vertical section.
[0017] Die publizierte internationale Patentanmeldung WO 2006/138351 beschreibt ein Abutmentsystem, welches eine Art asymmetrischen Scallop und konkave/konvexe subgingivale Mantelbereiche aufweist. Das Abutment nach WO 2006/138351 ist nicht zweiteilig. The published international patent application WO 2006/138351 describes an abutment system which has a kind of asymmetrical scallop and concave / convex subgingival sheath regions. The abutment according to WO 2006/138351 is not in two parts.
[0018] Die publizierten Anmeldungen WO2004/037110 und JP2008/149121 beschreiben Implantatsysteme, bei welchen ein Implantatkörper mit einem Halsteil versehen ist. Daran kann ein Abutment befestigt werden. Gängige Implantate bestehen aus einem Stück und nicht aus zwei Teilen. Der erwähnte Halsteil weißt bei beiden Anmeldungen eine Oberfläche auf, die zur Osseointegration, d.h. zur Knochenintegration, ausgelegt ist. Der Halsteil ist somit nicht zur Weichgewebeanlagerung gedacht. Beide Anmeldungen geben an, dass dieser Halsteil subcrestal und nicht supracrestal gesetzt wird. Weiterhin weißt der subgingivale Mantelbereich nur konische Flächen auf. The published applications WO2004 / 037110 and JP2008 / 149121 describe implant systems in which an implant body is provided with a neck part. An abutment can be attached to it. Common implants consist of one piece and not two parts. The aforementioned neck portion in both applications has a surface which is useful for osseointegration, i. for bone integration. The neck part is therefore not intended for soft tissue storage. Both applications indicate that this neck piece is placed subcrestally and not supracrestally. Furthermore, the subgingival mantle area only has conical surfaces.
[0019] Aus der europäischen Patentanmeldung EP 1205158 AI ist ein weiteres Implantat bekannt, dessen Form an die Niveauunterschiede im Verlauf des Kieferknochens angepasst ist. Gemäss dieser Patentanmeldung ist das Implantat an seinem distalen Ende an einander gegenüberliegenden Bereichen verbreitert. Das Implantat weist eine entsprechend der Verbreiterung geformte innere Ausnehmung auf. D.h. das Implantat ist mindestens im oberen Bereich hohl ausgeführt. In diese Ausnehmung kann ein entsprechend geformter Aufbaukörper eingesetzt werden, der als Abutment dient. Die Schnittstelle zwischen Implantat und Abutment ist innenliegend. From the European patent application EP 1205158 AI another implant is known, whose shape is adapted to the level differences in the course of the jawbone. According to this patent application, the implant is widened at its distal end at mutually opposite areas. The implant has a corresponding to the broadening shaped inner recess. That the implant is hollow at least in the upper area. In this recess, a correspondingly shaped structural body can be used, which serves as an abutment. The interface between implant and abutment is internal.
[0020] Es ist ein Nachteil dieser Lösung, dass das Implantat an sich in gewisser Weise an die Niveauunterschiede im Verlauf des Kieferknochens angepasst ist. Daher muss das Implantat exakt so implantiert werden, dass seine Verbreiterung gegenüber dem Verlauf des Kieferknochens die optimale Lage einnimmt. Wird das Implantat nicht weit genug oder zu weit eingeschraubt, steht dieses nicht in der optimalen Lage. It is a disadvantage of this solution that the implant itself is in some way adapted to the level differences in the course of the jawbone. Therefore, the implant must be implanted exactly so that its Widening in relation to the course of the jawbone occupies the optimal position. If the implant is not screwed in far enough or too far, it will not be in the optimal position.
[0021] Es stellt sich die Aufgabe, ein Abutmentsystem und ein darauf aufbauendes Implantatsystem bereit zu stellen, das/die ein Implantationsverfahren ermöglicht, bei dem keine oder nur verschwindend kleine Rezessionen am Zahnfleisch und/oder Kieferknochen auftreten. Ausserdem sollen ästhetisch ansprechende und dauerhafte Zahnersatzlösungen vor allem bei den vorderen Zähnen und Prämolaren ermöglicht werden. It has as its object to provide an abutment system and an implant system based thereon, which / allows an implantation method in which no or only insignificantly small recessions on the gum and / or jawbone occur. In addition, aesthetically pleasing and durable dentures solutions are to be made possible, especially in the anterior teeth and premolars.
[0022] Insbesondere geht es bei der Erfindung darum, ein Abutmentsystem zur Verfügung zu haben, welches eine optimale anatomische Grundform und Kontur analog zum extrahierten Zahn aufweist. In particular, it is in the invention to have an abutment available, which has an optimal basic anatomical shape and contour analogous to the extracted tooth.
[0023] Es geht bei der Erfindung auch darum, ein Abutmentsystem bereit zu stellen, das eine gute „Einbindung" in das Weichgewebe ermöglicht. Insbesondere geht es bei der Erfindung um die verbesserte Weichgewebsintegration der anatomisch geformten Abutmentbasis. It is also an object of the invention to provide an abutment system which allows a good "integration" into the soft tissue, in particular the invention concerns the improved soft tissue integration of the anatomically shaped abutment base.
[0024] Das Abutmentsystem der Erfindung weist daher eine hydrophile oder ultrahydrophile Kontaktoberfläche auf, die eine verbesserte Weichgewebeadhäsion zulässt. The abutment system of the invention therefore has a hydrophilic or ultrahydrophilic contact surface which allows for improved soft tissue adhesion.
[0025] Das Abutmentsystem der Erfindung weist einen Mantelbereich auf, deren glatte und/oder mikroraue Weichgewebekontaktoberfläche hydrophil oder ultrahydrophil ausgelegt ist. The abutment system of the invention has a cladding region whose smooth and / or microrough soft tissue contact surface is hydrophilic or ultrahydrophilic.
[0026] Das Abutmentsystem der Erfindung ist als Abutment ausgeführt, das einmalig eingesetzt werden kann. Es handelt sich also um ein sogenanntes one- time Abutment, das einmalig und damit endgültig (bei Implantation bzw. Implantateröffnung) eingesetzt und nicht mehr im Zuge der Herstellung der definitiven Restauration ausgetauscht wird. [0027] Die Erfindung basiert auf der Erkenntnis, dass es bei Abutment- Systemen, die ein mehrfaches Austauschen vorsehen, bevor ein endgültiges Abutment eingesetzt wird, zu einem Knochenabbau kommen kann. Mehrere Studien haben gezeigt, dass das einmalige Einbringen eines endgültigen Abutments zu einem geringerem Knochenabbau als beim herkömmlichen Verfahren mit Austausch zwischen primärem und endgültigem Abutment führt (Grandi et al, 2012, Rodriguez et al, 2013, Degidi et al, 2011). The abutment system of the invention is designed as an abutment, which can be used once. It is therefore a so-called one-time abutment, which is used once and thus definitively (during implantation or implant opening) and is no longer exchanged during the production of the definitive restoration. The invention is based on the recognition that in abutment systems that provide for multiple replacement before a final abutment is used, bone destruction can occur. Several studies have shown that a single abutment placement results in less bone resorption than the conventional primary and final abutment replacement procedure (Grandi et al, 2012, Rodriguez et al, 2013, Degidi et al, 2011).
[0028] Das one-time Abutment der Erfindung wird steril verpackt bereit gestellt. Das Abutment kann z.B. steril verpackt vom Hersteller angeliefert werden. The one-time abutment of the invention is provided sterile packaged ready. The abutment may e.g. be delivered sterile packed by the manufacturer.
[0029] Klinisch konnte gezeigt werden, das z.B. mit Argonplasma sterilisierte Titanabutments zu geringerem periimplantären Knochenschwund führen als mit einem Autoklaven behandelte Abutments. Aus diesem Grund sollte ein Abutment der Erfindung (z.B. vom Hersteller) durch adäquate Techniken (z.B. Argonplasma, etc.) sterilisiert und entsprechend verpackt bereit gestellt werden. It could be shown clinically, e.g. Argon plasma sterilized titanium abutments result in lower peri-implant bone loss than autoclaved abutments. For this reason, an abutment of the invention (e.g., from the manufacturer) should be sterilized by adequate techniques (e.g., argon plasma, etc.) and packaged accordingly.
[0030] Ausserdem sollte gemäss Erfindung einerseits ein steriles Operationsfeld erzeugt werden und anderseits sollte eine Kontaminierung der Abutmentkontaktflächen verhindert werden. In addition, according to the invention, on the one hand, a sterile surgical field should be generated and, on the other hand, contamination of the abutment contact surfaces should be prevented.
[0031] Das one-time Abutment der Erfindung ist aus diesem Grunde dazu ausgelegt mit Hilfe eines Einbringpfostens in die Extraktionsalveole eingebracht zu werden. Dies dient zur Verhinderung der Kontaminierung der Kontaktoberfläche zum Weichgewebe während des Einbringens. The one-time abutment of the invention is designed for this reason to be introduced by means of a Einbringpfostens in the extraction socket. This serves to prevent the contamination of the contact surface with the soft tissue during insertion.
[0032] Ausserdem ist gemäss Erfindung mindestens der hydrophile oder ultrahydrophile Bereich der Kontaktoberfläche konkav ausgelegt, was dazu führt, dass diese empfindliche Oberfläche geschützt ist. In addition, according to the invention, at least the hydrophilic or ultrahydrophilic region of the contact surface is designed to be concave, with the result that this sensitive surface is protected.
[0033] Um eine Berührung der Abutmentkontaktfläche durch Handschuhe oder Speichel zu verhindern, wird das Abutment mit einem Einbringpfosten eingebracht. Dieser Einbringpfosten ist vorzugsweise bei allen Ausführungsformen der Erfindung auf dem Abutment vormontiert und wird in der sterilen Verpackung mitgeliefert. To prevent contact of the Abutmentkontaktfläche by gloves or saliva, the abutment is introduced with a placement post. This placement post is preferably at all Embodiments of the invention are preassembled on the abutment and are included in the sterile package.
[0034] Der Einbringpfosten ist so konzipiert, dass die 3-dimensionale Positionierung des Abutments im Mund erleichtert wird. The placement post is designed to facilitate the 3-dimensional positioning of the abutment in the mouth.
[0035] Gemäss Erfindung geht es um ein Abutmentsystem zur Verwendung im Bereich der vorderen Zähne und Prämolaren mit einer Abutmentbasis, die eine erste Schnittstelle zum Aufsetzen auf ein (Standard-) Implantat und eine weitere Schnittstelle zum lösbaren Befestigen eines Einbringpfostens umfasst. Diese weitere Schnittstelle kann auch als Schnittstelle zum Befestigen eines Prothetikelements (z.B. einer Krone oder Suprakonstruktion) dienen. Die Abutmentbasis der Erfindung weist eine skalopierte Oberseite auf. Die weitere Schnittstelle befindet sich im Bereich der skalopierten Oberseite. According to the invention, there is an abutment system for use in the area of the front teeth and premolars with an abutment base comprising a first interface for placement on a (standard) implant and a further interface for releasably securing a Einbringpfostens. This further interface may also serve as an interface for securing a prosthetic element (e.g., a crown or superstructure). The abutment base of the invention has a scaled top surface. The other interface is located in the area of the scalop top.
[0036] Das Abutmentsystem der Erfindung ist im Prinzip unabhängig von der ersten Schnittstelle zwischen dem (Standard-) Implantat und dem Abutment und es ist im Prinzip auch unabhängig von der weiteren Schnittstelle, die zum lösbaren Befestigen des Einbringpfostens dient. Das Abutmentsystem der Erfindung kann nahezu an alle Schnittstellen angepasst werden. The abutment system of the invention is, in principle, independent of the first interface between the (standard) implant and the abutment and, in principle, it is also independent of the further interface which serves to releasably secure the placement post. The abutment system of the invention can be adapted to almost all interfaces.
[0037] Das Implantat legt nach dem Implantieren eine sogenannte Implantatachse fest. Das Abutmentsystem der Erfindung zeichnet sich dadurch aus, dass die Abutmentbasis eine drei-dimensionale Form hat, die nicht symmetrisch zu dieser Implantatachse ausgelegt ist, d.h. die drei-dimensionale Form der Abutmentbasis ist also kein Rotationskörper. Ausserdem weist die Abutmentbasis einen Mantelbereich auf, der im Vertikalschnitt betrachtet eine konkave Form hat. The implant defines a so-called implant axis after implantation. The abutment system of the invention is characterized in that the abutment base has a three-dimensional shape which is not symmetrical to this implant axis, i. The three-dimensional shape of the abutment base is therefore not a body of revolution. In addition, the abutment base on a cladding region, which has a concave shape viewed in vertical section.
[0038] Das Abutmentsystem kann zusätzlich zu der Abutmentbasis einen separaten Prothetikpfosten umfassen, der im Bereich der skalopierten Oberseite der Abutmentbasis so befestigbar ist, dass sich der Prothetikpfosten im befestigten Zustand koaxial zu der Implantatachse erstreckt. Der Prothetikpfosten dient zum Befestigen eines Prothetikelements. [0039] Die Abutmentbasis weist bei allen Ausführungsformen eine dreidimensionale asymmetrische Form auf, die in mesialer, distaler, vestibulärer und palatinaler Richtung der natürlichen dreidimensionalen asymmetrischen Form der Schmelzzementgrenze SZG im Wesentlichen angenähert ist. Die Abutmentbasis der Erfindung wird daher auch als anatomisch geformte Abutmentbasis bezeichnet. The abutment system may include, in addition to the abutment base, a separate prosthetic post that is securable in the region of the scalloped top of the abutment base such that the prosthetic post extends coaxially with the implant axis in the attached state. The prosthetic post is used to attach a prosthetic element. In all embodiments, the abutment base has a three-dimensional asymmetric shape, which in the mesial, distal, vestibular and palatal directions substantially approximates the natural three-dimensional asymmetrical shape of the molten cement boundary SZG. The abutment base of the invention is therefore also referred to as an anatomically shaped abutment base.
[0040] Die Abutmentbasis hat bei allen Ausführungsformen einen konkaven Mantelbereich, der für einen fliessenden Übergang zwischen einer rotationssymmetrischen Schnittstellenfläche (im Bereich der ersten Schnittstelle) und einer nicht-symmetrischen, umlaufenden Kante/Schulter bzw. einer nichtsymmetrischen, skalopierten Oberfläche sorgt. Mindestens ein Teilbereich dieses konkaven Mantelbereichs ist hydrophil ausgelegt. In all embodiments, the abutment base has a concave jacket region, which ensures a smooth transition between a rotationally symmetrical interface surface (in the region of the first interface) and a non-symmetrical circumferential edge / shoulder or a non-symmetrical, scaled surface. At least a portion of this concave mantle area is hydrophilic.
[0041] Der konkave Mantelbereich ergibt eine Art Taillierung der Abutmentbasis entlang des Verlaufs der skalopierten Schmelzzementgrenze SZG, was zu einer besseren Integration in die umgebende Gewebestruktur führt. The concave mantle region results in a kind of waisting of the abutment base along the course of the scalped melt cement boundary SZG, resulting in a better integration into the surrounding tissue structure.
[0042] Der konkave Mantelbereich hat teilweise oder vollständig eine glatte und/oder raue Kontaktoberfläche zum Weichgewebe. Diese Kontaktoberfläche ist gemäss Erfindung so ausgelegt, dass sie hydrophile oder ultrahydrophile Eigenschaften zeigt, um dadurch eine bessere Weichgewebeadhäsion zu erzielen. The concave mantle region has partially or completely a smooth and / or rough contact surface to the soft tissue. This contact surface according to the invention is designed to exhibit hydrophilic or ultrahydrophilic properties, thereby achieving better soft tissue adhesion.
[0043] Zur Erzielung einer besseren Weichgewebeadhäsion muss die Abutmentbasis bei allen Ausführungsformen sterilisiert sein. Es hat sich gezeigt, dass nur industriell angewandte Verfahren zu einer dekontaminierten und intakten Kontaktoberfläche der Abutmentbasis führen. Daher wird die Abutmentbasis industriell sterilisiert und mit intakter hydrophiler oder ultrahydrophiler Kontaktoberfläche bereit gestellt. Vorzugsweise erfolgt das Bereitstellen durch den Hersteller. Die in einer Zahnarztpraxis üblichen Sterilisationsverfahren erzielen nicht die gleichen Effekte und sie schädigen die Kontaktoberfläche, die speziell zur besseren Weichgewebeadhäsion ausgelegt wurde. [0044] Besonders als Sterilisationsverfahren für die Abutmentbasis und den Einbringpfosten geeignet sind Plasmasterilisationsverfahren (z.B. eine Argon- Plasmasterilisation). To achieve better soft tissue adhesion, the abutment base must be sterilized in all embodiments. It has been found that only industrially applied methods lead to a decontaminated and intact contact surface of the abutment base. Therefore, the abutment base is industrially sterilized and provided with an intact hydrophilic or ultrahydrophilic contact surface. Preferably, the provision is made by the manufacturer. The usual sterilization procedures in a dental office do not achieve the same effects and they damage the contact surface, which has been specially designed for better soft tissue adhesion. Plasma sterilization methods (eg argon plasma sterilization) are particularly suitable as sterilization methods for the abutment base and the placement posts.
[0045] Um eine Kontaminierung der Abutmentbasis beim Einsetzen zu verhindern, wird gemäss Erfindung die Abutmentbasis mit einem Einbringpfosten unter sterilen Bedingungen eingebracht. Dieser Einbringpfosten ist vorzugsweise bei allen Ausführungsformen auf dem Abutment vormontiert und wird in der sterilen Verpackung mitgeliefert. In order to prevent contamination of the abutment base during insertion, according to the invention, the abutment base is introduced with a placement post under sterile conditions. This placement post is preferably preassembled on the abutment in all embodiments and is included in the sterile package.
[0046] Es geht vor allem um Abutmentbasen, die auf Implantaten fixiert werden, unmittelbar nachdem diese in den Knochen des Ober- oder Unterkiefers eingebracht wurden. Auf oder an diesen Abutmentbasen kann ein herausnehmbarer oder festsitzender Zahnersatz verankert werden. Das Befestigen des Zahnersatzes erfolgt gemäss Erfindung mittels eines Prothetikpfostens, der separat von der jeweiligen Abutmentbasis ausgeführt ist. It is all about abutment bases, which are fixed on implants, immediately after they were introduced into the bone of the upper or lower jaw. On or at these Abutmentbasen a removable or fixed dentures can be anchored. Fastening of the denture is carried out according to the invention by means of a prosthetic post, which is carried out separately from the respective abutment base.
[0047] Insbesondere geht es hier um die sogenannte Sofortimplantation, bei der unmittelbar oder kurz nach der Extraktion eines Zahns oder Zahnrests das Implantat im Knochen des Ober- oder Unterkiefers implantiert und eine Abutmentbasis der Erfindung daran befestigt wird. In particular, this is the so-called immediate implantation, in which immediately or shortly after the extraction of a tooth or dental rest, the implant implanted in the bone of the upper or lower jaw and an abutment base of the invention is attached thereto.
[0048] Gemäss Erfindung wird die Sofortimplantation bevorzugt, um die Weichgewebemorphologie zu erhalten. Es geht vor allem um den Erhalt der gingivalen Situation unter Einsatz eines speziellen Abutmentsystems, das z.B. auf einem kommerziell erhältlichen Implantat fixiert wird, d.h. es geht um ein zweiteiliges Abutmentsystem mit Pfosten und Abutmentbasis. According to the invention, immediate implantation is preferred to obtain the soft tissue morphology. It is all about maintaining the gingival situation using a special abutment system, e.g. is fixed on a commercially available implant, i. It is a two-piece abutment system with posts and abutment base.
[0049] Voraussetzung für eine Weichgewebeadhäsion ist das einmalige Einbringen des one-time Abutments. Dieses one-time Abutment wird nach dem Einsetzen nicht mehr ausgetauscht und verbleibt als endgültiges Abutment im Mund. Die Abformung für den Zahnersatz erfolgt aufgrund der Zweiteiligkeit des erfindungsgemässen Abutmentsystems auf dem Niveau der Abutmentbasis, wobei der Prothetikpfosten von der Abutmentbasis getrennt werden kann und dadurch die Abutmentbasis im Mund verbleibt. Dadurch wird die Weichgewebeadhäsion nicht zerstört. Prerequisite for a soft tissue adhesion is the one-time insertion of the one-time abutment. This one-time abutment is not replaced after insertion and remains as a final abutment in the mouth. The impression for the denture is due to the bipartite of the abutment system according to the invention at the level of Abutmentbasis, the prosthetic post can be separated from the abutment base and thereby leaving the abutment base in the mouth. As a result, the soft tissue adhesion is not destroyed.
[0050] Als Implantat eignen sich für alle Ausführungsformen des Abutmentsystems Implantate mit einem Grundkörper, der parallelwandig oder wurzeiförmig (konisch) ausgelegt ist und der eine rotationssymmetrische Form in Bezug zu einer zentralen Rotationsachse hat, die mit der Implantatachse zusammen fällt. Aktuell werden bevorzugt sogenannte Schraubenimplantate (screw-type implants) verwendet. Solche Schraubenimplantate - aber auch andere Standardimplantate - lassen sich im Zusammenhang mit der vorliegenden Erfindung verwenden. Das Implantat dient dabei jeweils als Verankerungselement im Kieferknochen. Suitable implants for all embodiments of the abutment system implants having a base body which is parallel-walled or wurzelförmig (conical) and which has a rotationally symmetrical shape with respect to a central axis of rotation coincident with the implant axis. Currently, so-called screw-type implants are preferred. Such screw implants - but also other standard implants - can be used in conjunction with the present invention. The implant serves as an anchoring element in the jawbone.
[0051] Gemäss Erfindung sitzt die Abutmentbasis so, dass die Oberkante supracrestal angeordnet ist. Vorzugsweise (aber nicht ausschließlich) wird die Oberkante der Abutmentbasis > 1 mm oberhalb der Knochencrete des Alveolarfaches des extrahierten Zahnes angeordnet. Besonders bevorzugt ist ein Implantationsverfahren, bei dem die Oberkante ca. 1,5 mm zirkulär über dem Kieferknochen liegt. According to the invention, the abutment base is seated so that the upper edge is arranged supracrestally. Preferably (but not exclusively), the upper edge of the abutment base is placed> 1 mm above the bonecrete of the alveolar compartment of the extracted tooth. Particularly preferred is an implantation method in which the upper edge is approximately 1.5 mm circular above the jawbone.
[0052] Als sogenannte Abutmentbasis dient ein in Serie vorgefertigtes Element/Bauteil, das als Verbindungselement zwischen dem Implantat und einer Suprakonstruktion oder Krone eingesetzt wird. Die Abutmentbasis der Erfindung dient als Zwischenglied zwischen dem Implantat und der Restauration, wobei die Abutmentbasis im Weichgewebebereich sitzt. As a so-called abutment base is a prefabricated in series element / component, which is used as a connecting element between the implant and a superstructure or crown. The abutment base of the invention serves as an intermediate between the implant and the restoration with the abutment base seated in the soft tissue area.
[0053] Aufgrund der Tatsache, dass eine Abutmentbasis zum Einsatz kommt, die in Serie vorgefertigt ist, kann eine geschlossene sterile Kette gewährleistet werden, was für die Erfindung wesentlich ist. Due to the fact that an abutment base is used, which is prefabricated in series, a closed sterile chain can be ensured, which is essential for the invention.
[0054] Gemäss Erfindung können drei oder vier verschiedene Typen/Formen von Abutmentbasen bereit gestellt werden, um den verschiedenen Formen von Frontzähnen und Prämolaren Rechnung zu tragen. [0055] Die Abutmentbasen der Erfindung können in höchster Qualität, Formhaltigkeit und mit dauerfesten Materialien in spezialisierten Fabrikationsstätten gefertigt und anschliessend nach industriellem Maßstab sterilisiert werden. Die dauerfesten Materialien können unter Berücksichtigung der Formhaltigkeit und Körperverträglichkeit ausgewählt werden. Eine Bearbeitbarkeit der Abutmentbasen ist nicht erforderlich. Es eignet sich daher vor allem Titan, Titanlegierungen und Zirkonoxid oder deren Kombination als Material der Abutmentbasen. According to the invention, three or four different types / forms of abutment bases may be provided to accommodate the different forms of anterior teeth and premolars. The abutment bases of the invention can be manufactured in the highest quality, shape retention and durable materials in specialized factories and then sterilized by industrial scale. The durable materials can be selected taking into account the dimensional stability and body compatibility. Workability of the abutment bases is not required. It is therefore especially suitable titanium, titanium alloys and zirconium oxide or their combination as a material of Abutmentbasen.
[0056] Vorzugsweise umfasst die Abutmentbasis bei allen Ausführungsformen ein Material, das aus der Gruppe der Metalle, der metallischen Legierungen, keramischen Materialien und Kombinationen davon ausgewählt wird. Preferably, in all embodiments, the abutment base comprises a material selected from the group of metals, metallic alloys, ceramic materials, and combinations thereof.
[0057] Gemäss Erfindung kommt mindestens eine konfektioneil gefertigte und steril verpackte Abutmentbasis zum Einsatz, wobei zusammen mit der Abutmentbasis auch ein passender Einbringpfosten steril verpackt bereit gestellt wird. Die erwähnte Suprakonstruktion oder Krone ist hingegen meistens patientenindividuell gefertigt. According to the invention, at least one ready-to-use and sterile-packed abutment base is used, and together with the abutment base, a suitable placement head is provided in sterile packaging. The above-mentioned superstructure or crown, however, is usually manufactured patient-specific.
[0058] Gemäss Erfindung kann die Abutmentbasis z.B. über eine Polygonal- Schnittstelle mit dem Implantat verbunden werden. Je nach Auslegung ermöglicht die Polygonal-Schnittstelle drei oder mehr als drei Winkelstellungen (Indexierungspositionen) der Abutmentbasis in Bezug zum Implantat. Man gewinnt dadurch zusätzliche Freiheitsgrade, was es ermöglicht eine optimale Ausrichtung der konfektioneil gefertigten, skalopierten Abutmentbasis in Bezug zu den Knochen- und Gewebestrukturen zu erzielen. According to the invention, the abutment base may e.g. be connected via a polygonal interface with the implant. Depending on the design, the polygonal interface allows three or more angular positions (indexing positions) of the abutment base with respect to the implant. This provides additional degrees of freedom, which makes it possible to achieve an optimal alignment of the prefabricated, scaled abutment base in relation to the bone and tissue structures.
[0059] Der Einsatz einer erfindungsgemässen Implantat-Abutment- Restaurationseinheit (hier gesamthaft als Implantatsystem bezeichnet) liefert ästhetisch sehr ansprechende Ergebnisse, da vor allem im marginalen Weichgewebe keine oder nur eine sehr geringe Rezession zu verzeichnen ist. The use of an implant-abutment restoration unit according to the invention (referred to here in its entirety as an implant system) provides aesthetically very appealing results, since there is no or only a very small recession, especially in the marginal soft tissue.
[0060] Mit der Erfindung können die gingivalen Gewebestrukturen und deren Kontur weitestgehend erhalten bleiben, was unter anderem ein schnelles Einwachsen und stabiles Verankern bewirkt. [0061] Weitere vorteilhafte Ausführungsformen sind den abhängigen Patentansprüchen zu entnehmen. With the invention, the gingival tissue structures and their contour can be largely retained, which causes, inter alia, a rapid ingrowth and stable anchoring. Further advantageous embodiments can be found in the dependent claims.
ZEICHNUNGEN DRAWINGS
[0062] Ausführungsbeispiele der Erfindung werden im Folgenden unter Bezugnahme auf die Zeichnungen näher beschrieben. Embodiments of the invention will be described in more detail below with reference to the drawings.
FIG. 1A zeigt eine schematisierte Frontalansicht zweier menschlicher FIG. Figure 1A shows a schematic frontal view of two human
Frontzähne samt des umgebenden Zahnfleischs;  Anterior teeth including the surrounding gums;
FIG. 1B zeigt eine stark schematisierte Schnittansicht in mesialer Richtung betrachtet des rechten Frontzahns der Fig. 1A samt der umgebenden Weichgewebe- und Knochenmorphologie;  FIG. Figure 1B is a highly diagrammatic sectional view in the mesial direction of the right anterior tooth of Figure 1A, including the surrounding soft tissue and bone morphology;
FIG. IC zeigt eine stark schematisierte Schnittansicht in palatinaler Richtung betrachtet des rechten Frontzahns der Fig. 1A samt der umgebenden Weichgewebe- und Knochenmorphologie;  FIG. IC is a highly schematic sectional view in the palatal direction of the right anterior tooth of Fig. 1A, including the surrounding soft tissue and bone morphology;
FIG. 2A zeigt eine stark schematisierte Schnittansicht eines Prämolaren PM :  FIG. 2A shows a highly schematic sectional view of a premolar PM:
15 und eines Backenzahns BZ : 16 des Oberkiefers eines menschlichen Gebisses samt der umgebenden Weichgewebemorphologie von unten betrachtet;  15 and a molar BZ: 16 of the upper jaw of a human dentition together with the surrounding soft tissue morphology viewed from below;
FIG. 2B zeigt eine schematisierte Ansicht eines menschlichen Oberkiefers von unten betrachtet;  FIG. Figure 2B is a schematic view of a human maxilla viewed from below;
FIG. 3A zeigt eine stark schematisierte Perspektivansicht eines  FIG. 3A shows a highly schematic perspective view of one
Implantatsystems gemäss Stand der Technik, das ein parallelwandiges Implantat und ein darauf montiertes Abutment umfasst;  The prior art implant system comprising a parallel-walled implant and an abutment mounted thereon;
FIG. 3B zeigt eine stark schematisierte Draufsicht des Implantatsystems nach Fig. 3A;  FIG. FIG. 3B is a highly schematic plan view of the implant system of FIG. 3A; FIG.
FIG. 3C zeigt eine stark schematisierte Seitenansicht des Implantatsystems nach Fig. 3A;  FIG. FIG. 3C is a highly schematic side view of the implant system of FIG. 3A; FIG.
FIG. 4 zeigt eine schematisierte Seitenansicht eines einstückigen, skalopierten, rotationssymmetrischen Zahnersatz-Implantats gemäss Stand der Technik; zeigt eine Seitenansicht einer ersten Abutmentbasis der Erfindung in mesialer Richtung betrachtet (analog zur Blickrichtung in Fig. 1B), wobei die Position und Form eines passenden beispielhaften Implantats durch strichlierte Umrisslinien angedeutet ist; FIG. 4 shows a schematic side view of a one-piece, scaled, rotationally symmetrical dental prosthesis implant according to the prior art; shows a side view of a first abutment base of the invention viewed in the mesial direction (analogous to the viewing direction in Fig. 1B), wherein the position and shape of a suitable exemplary implant is indicated by dashed outline;
zeigt dieselbe Seitenansicht der ersten Abutmentbasis nach Fig. 5A, wobei Hilfslinien eingezeichnet sind; shows the same side view of the first abutment base of Figure 5A, with auxiliary lines are drawn.
zeigt eine verkleinerte Seitenansicht der ersten Abutmentbasis nach Fig. 5A zusammen mit einem aufgesetzten beispielhaften Prothetikpfosten in mesialer Richtung betrachtet; Fig. 5 is a reduced side view of the first abutment base of Fig. 5A, taken together with an applied exemplary prosthetic post in the mesial direction;
zeigt eine Seitenansicht der ersten Abutmentbasis der Erfindung in palatinaler Richtung betrachtet; shows a side view of the first abutment base of the invention viewed in the palatal direction;
zeigt eine stark schematisierte Draufsicht einer weiteren Abutmentbasis der Erfindung, die einen leicht deltoiden Grundriss aufweist; shows a highly schematic plan view of another abutment base of the invention, which has a slightly deltoid plan view;
zeigt eine Seitenansicht eines Prothetikpfostens zum Befestigen an einer erfindungsgemässen Abutmentbasis; shows a side view of a prosthetic post for attachment to an inventive Abutmentbasis;
zeigt eine um 90 Grad gedrehte Seitenansicht des Prothetikpfostens nach Fig. 6B; shows a rotated by 90 degrees side view of the prosthetic post of Fig. 6B;
zeigt eine Seitenansicht eines Einbringpfostens zum Einbringen einer erfindungsgemässen Abutmentbasis; shows a side view of a placement post for introducing an abutment base according to the invention;
zeigt eine um 90 Grad gedrehte Seitenansicht des Einbringpfostens nach Fig. 6D; shows a rotated by 90 degrees side view of the placement post of Fig. 6D;
zeigt eine Seitenansicht eines weiteren Einbringpfostens zum Einbringen einer erfindungsgemässen Abutmentbasis; shows a side view of another introduction post for introducing an abutment base according to the invention;
zeigt einen Schnitt durch den oberen Abschnitt des Einbringpfostens nach Fig. 6F; shows a section through the upper portion of the placement post of Fig. 6F;
zeigt eine stark vereinfachte Perspektivansicht eines beispielhaftenshows a greatly simplified perspective view of an exemplary
Implantats gemäss Stand der Technik, das im Zusammenhang mit der vorliegenden Erfindung eingesetzt werden kann; A prior art implant that can be used in conjunction with the present invention;
zeigt eine stark schematisierte Schnittansicht typischer Zahnformen und -grossen von unten (im Grundriss) betrachtet; shows a highly schematic sectional view of typical tooth shapes and sizes viewed from below (in plan view);
zeigt eine stark schematisierte Ansicht von vier typischenshows a highly schematized view of four typical
Abutmentformen und -grossen im Grundriss betrachtet; Abutment shapes and sizes viewed in plan;
zeigt eine stark schematisierte Draufsicht einer weiterenshows a highly schematic plan view of another
Abutmentbasis der Erfindung, die einen ovalen Grundriss aufweist; FIG. 10B zeigt eine stark schematisierte Perspektivansicht einer Krone, die zum Befestigen auf einer Abutmentbasis nach Fig. 10A aufgebaut wurde; Abutment base of the invention having an oval outline; FIG. Fig. 10B is a highly schematic perspective view of a crown constructed for mounting on an abutment base of Fig. 10A;
FIG. 11 zeigt eine Seitenansicht eines erfindungsgemässen  FIG. 11 shows a side view of an inventive device
Abutmentsystems, das eine Einbringpfosten und eine Abutmentbasis umfasst, wobei beides zusammen steril in einem Gehäuse verpackt ist;  Abutment system comprising a delivery post and an abutment base, both being packaged together in a sterile housing;
FIG. 12 zeigt eine Seitenansicht eines weiteren Einbringpfostens zum  FIG. 12 shows a side view of a further placement post for
Einbringen einer erfindungsgemässen Abutmentbasis;  Introducing an abutment base according to the invention;
FIG. 13 zeigt eine Seitenansicht eines weiteren Einbringpfostens zum  FIG. 13 shows a side view of a further placement post for
Einbringen einer erfindungsgemässen Abutmentbasis;  Introducing an abutment base according to the invention;
FIG. 14 zeigt eine Seitenansicht einer weiteren Abutmentbasis der Erfindung in mesialer Richtung betrachtet (analog zur Blickrichtung in Fig. 5A).  FIG. Figure 14 shows a side view of another abutment base of the invention viewed in the mesial direction (analogous to the viewing direction in Figure 5A).
Detaillierte Beschreibung Detailed description
[0063] Im Zusammenhang mit der vorliegenden Beschreibung werden Begriffe verwendet, die auch in einschlägigen Publikationen und Patenten Verwendung finden. Es sei jedoch angemerkt, dass die Verwendung dieser Begriffe lediglich dem besseren Verständnis dienen soll. Der erfinderische Gedanke und der Schutzumfang der Schutzansprüche soll durch die spezifische Wahl der Begriffe nicht in der Auslegung eingeschränkt werden. Die Erfindung lässt sich ohne weiteres auf andere Begriffssysteme und/oder Fachgebiete übertragen. In anderen Fachgebieten sind die Begriffe sinngemäss anzuwenden. In the context of the present description, terms are used which are also used in relevant publications and patents. It should be noted, however, that the use of these terms is for the convenience of understanding only. The inventive idea and the scope of the protection claims should not be limited by the specific choice of the terms in the interpretation. The invention can be readily applied to other conceptual systems and / or fields. In other fields the terms are to be applied analogously.
[0064] Gemäss Erfindung geht es um ein Abutmentsystem 200 (siehe z.B. Fig. 5C), das primär zur Verwendung im Bereich der vorderen Zähne und Prämolaren ausgelegt ist. Das Abutmentsystem 200 umfasst eine Abutmentbasis 102. Eine beispielhafte erste Abutmentbasis 102 ist in den Figuren 5A bis 5D gezeigt. Die Abutmentbasis 102 weist eine erste Schnittstelle 107 auf, die zum Aufsetzen auf ein Implantat 103 ausgelegt ist, wie z.B. in Fig. 5A angedeutet. Das Implantat 103 definiert nach dem Inserieren durch die Lage seiner Implantatachse AI die Lage aller weiteren Elemente (wie Abutmentbasis 103, Einbringpfosten 130, Prothetikpfosten 210 und Restaurationselemente), die an bzw. auf dem Implantat 103 befestigt werden, wie in Fig. 5C angedeutet. Zusätzlich zu der ersten Schnittstelle 107 umfasst das Abutmentsystem 200 eine zweite Schnittstelle 123 zum Befestigen des/der Restaurationselemente (z.B. eine Krone oder Suprakonstruktion). The present invention relates to an abutment system 200 (see eg FIG. 5C) which is designed primarily for use in the area of the front teeth and premolars. The abutment system 200 includes an abutment base 102. An exemplary first abutment base 102 is shown in Figs. 5A to 5D. The abutment base 102 has a first interface 107, which is designed for placing on an implant 103, as indicated for example in FIG. 5A. The implant 103, after being advertised by the position of its implant axis AI, defines the position of all other elements (such as the abutment base 103, placement posts 130, prosthetic posts 210, and restorative elements) that are attached to the implant 103, as indicated in FIG. 5C. In addition to the first interface 107, the abutment system 200 comprises a second interface 123 for securing the restoration element (eg a crown or superstructure).
[0065] Der Einbringpfosten 130 und der Prothetikpfosten 210 werden hier als Pfosten bezeichnet. The placement post 130 and the prosthetic post 210 are referred to herein as posts.
[0066] Die Abutmentbasis 102 weist bei allen Ausführungsformen der Erfindung eine skalopierte Oberseite 104 auf und sie hat eine drei-dimensionale Form, die nicht symmetrisch zu der Implantatachse AI ausgelegt ist. Weiterhin ist die Abutmentbasis 102 von einem Mantelbereich 111 umgeben, der im Vertikalschnitt betrachtet eine konkave Form aufweist. Diese konkave Form des Mantelbereichs 111 kann man zum Beispiel in den Figuren 5A und 5B gut erkennen. The abutment base 102 has a scalloped upper surface 104 in all embodiments of the invention and has a three-dimensional shape that is not symmetrical to the implant axis AI. Furthermore, the abutment base 102 is surrounded by a jacket region 111, which has a concave shape when viewed in vertical section. This concave shape of the cladding region 111 can be clearly seen, for example, in FIGS. 5A and 5B.
[0067] Zusätzlich umfasst das Abutmentsystem 200 bei allen Ausführungsformen einen separaten Prothetikpfosten 210, der im Bereich der skalopierten Oberseite 104 der Abutmentbasis 102 so befestigbar ist, dass sich der Prothetikpfosten 210 im befestigten Zustand koaxial zu der Implantatachse AI erstreckt. Ein beispielhaftes Abutmentsystem 200 mit Abutmentbasis 102 und Prothetikpfosten 210 ist in Fig. 5C gezeigt. Additionally, in all embodiments, the abutment system 200 includes a separate prosthetic post 210 that is securable to the scalloped upper surface 104 of the abutment base 102 such that the prosthetic post 210 extends coaxially with the implant axis AI in the attached state. An exemplary abutment base abutment system 200 200 and prosthetic post 210 is shown in FIG. 5C.
[0068] Die Abutmentbasis 102 weist vorzugsweise bei allen Ausführungsformen eine proximale Schnittstellenfläche 109 im Bereich der ersten Schnittstelle 107 auf, die im Wesentlichen eben ist und senkrecht zu der Implantatachse AI steht. Ausserdem umfasst die Abutmentbasis 102 vorzugsweise bei allen Ausführungsformen ein Durchgangsloch 117 im Bereich der skalopierten Oberfläche 104, das zum Befestigen des Prothetikpfostens 210 und/oder zum Verbinden mit dem Implantat 103 dient. In Fig. 5D kann man die Position des Durchgangsloches 117 andeutungsweise erkennen. In Fig. 6A ist das Durchgangsloch 117 einer anderen erfindungsgemässen Abutmentbasis 102 in einer Draufsicht zu sehen. In all embodiments, the abutment base 102 preferably has a proximal interface surface 109 in the region of the first interface 107, which is substantially planar and perpendicular to the implant axis AI. In addition, in all embodiments, the abutment base 102 preferably comprises a through-hole 117 in the region of the scalop surface 104, which serves for fastening the prosthetic post 210 and / or for connecting to the implant 103. In FIG. 5D, the position of the through-hole 117 can be seen by way of example. In FIG. 6A, the through hole 117 of another abutment base 102 according to the invention can be seen in a plan view.
[0069] Gemäss Erfindung ist die Querschnittsform (im Vertikalschnitt durch die Abutmentbasen 102) asymmetrisch, wie im Folgenden dargelegt wird. [0070] Bei einem Frontzahn FZ zum Beispiel kann das Schmelzzementgrenzniveau SZGN2 auf der rechten und linken Seite (d.h. interdental) des Zahnes FZ: 11 in etwa auf der gleichen Höhe liegen, wie in Fig. IC angedeutet. An der Zahnfront (in Fig. 1B links) und der Zahnrückseite (in Fig. 1B rechts) folgt der Verlauf der Schmelzzementgrenze SZG (bei gesundem Zahnfleisch) mehr oder weniger der geschwungenen Kontur des Zahnfleischs 9, das eine Manschette um den Zahn bildet. In Fig. 1B ist der Verlauf der Schmelzzementgrenze SZG durch eine nach oben bauchig ausgebildete Kurve dargestellt. Der Verlauf des Knochenniveaus ist in der Seitenansicht von Fig. 1B durch eine weitere nach oben bauchig ausgebildete Kurve in strichlierter Form dargestellt, wobei das Maximum dieser Kurve als Knochenniveau KN2 bezeichnet ist. In Fig. IC ist der Verlauf der Schmelzzementgrenze SZG durch eine nach unten bauchig ausgebildete Kurve dargestellt. Der Verlauf des Knochenniveaus ist in der Ansicht von Fig. IC durch eine weitere nach unten bauchig ausgebildete Kurve in strichlierter Form dargestellt, wobei das Minimum dieser Kurve als Knochenniveau KN1 bezeichnet ist. Bei der schematisierten Darstellung in Fig. 1B liegt das Schmelzzementgrenzniveau SZGN1 der einfacheren Darstellung wegen auf der Vorder- und Rückseite des Zahnes FZ: 11 auf gleichem Niveau. D.h. die Linie, die das Schmelzzementgrenzniveau SZGN 1 abbildet, verläuft hier horizontal. Das Schmelzzementgrenzniveau SZGN1 und die Kontur des Zahnfleischs 9 liegen jedoch typischerweise an der Zahnfront auf einer anderen Höhe als an der Zahnrückseite, d.h. die Linie, die das Schmelzzementgrenzniveau SZGN1 abbildet, verläuft in der Praxis meist schräg. In Fig. 5A ist der schräge Verlauf des Schmelzzementgrenzniveaus SZGN 1 anhand eine strichlierten Hilfslinie beispielhaft dargestellt. Entsprechend unterscheidet sich an der Abutmentbasis 102 der Erfindung das Niveau NA (A steht für Aussen = vestibulär) von dem Niveau NI (I steht für Innen = oral), wie in Fig. 5A zu erkennen ist. Daraus ergeben sich eine Asymmetrie der Querschnittsform und eine speziell gerichtete Orientierung (Winkelstellung), die beim Befestigen der Abutmentbasis 102 auf dem Implantat 103 berücksichtigt werden muss. According to the invention, the cross-sectional shape (in vertical section through the Abutmentbasen 102) is asymmetric, as will be explained below. For example, in an anterior tooth FZ, the enamel cement boundary level SZGN2 on the right and left sides (ie, interdental) of the tooth FZ: 11 may be at about the same level as indicated in FIG. On the tooth front (left in FIG. 1B) and the back of the tooth (on the right in FIG. 1B), the course of the molten cement boundary SZG (in healthy gums) follows more or less the curved contour of the gum 9 forming a cuff around the tooth. In Fig. 1B, the course of the melt-cement boundary SZG is represented by a curved upward curve. The course of the bone level is shown in the side view of Fig. 1B by a further upwardly bulbous curve in dashed form, the maximum of this curve is referred to as bone level KN2. In Fig. IC, the course of the melt-cement boundary SZG is represented by a downwardly curved curve. The course of the bone level is shown in the view of Fig. IC by a further downward bulbous curve in dashed form, the minimum of this curve is referred to as bone level KN1. In the schematic illustration in FIG. 1B, the cemented-melt boundary level SZGN1 is at the same level on the front and rear side of the tooth FZ: 11 for the sake of simplicity. That is, the line that represents the Schmelzzementgrenzniveau SZGN 1, runs horizontally here. However, the cementitious melt boundary level SZGN1 and the contour of the gum 9 are typically at a different elevation at the tooth front than at the back of the tooth, ie, the line that represents the molten cement boundary level SZGN1 is usually oblique in practice. In Fig. 5A, the oblique course of the Schmelzzementgrenzniveaus SZGN 1 is exemplified by a dashed auxiliary line. Accordingly, at the abutment base 102 of the invention, the level NA (A stands for outer vestibular) differs from the level NI (I stands for inner = oral), as can be seen in FIG. 5A. This results in an asymmetry of the cross-sectional shape and a specially directed orientation (angular position), which must be taken into account when attaching the abutment base 102 on the implant 103.
[0071] In Fig. 5A ist anhand des ersten Abutments 102 die Asymmetrie der Querschnittsform zu erkennen, wobei anzumerken ist, dass Fig. 5A keine Schnittansicht sondern eine Seitenansicht zeigt. In den Figuren 5A bis 5C ist die Abutmentbasis 102 in der gleichen Orientierung gezeigt wie der Zahn FZ: 11 in Fig. IB. In FIG. 5A, the asymmetry of the cross-sectional shape can be recognized on the basis of the first abutment 102, wherein it should be noted that FIG Section view but a side view shows. In FIGS. 5A to 5C, the abutment base 102 is shown in the same orientation as the tooth FZ: 11 in FIG. 1B.
[0072] In Fig. 2B ist andeutungsweise zu erkennen, dass jeder Zahn einen anderen typischen Querschnitt bzw. Grundriss aufweist. Die Prämolaren PM (z.B. die Zähne PM : 14 und PM : 15 gemäss FDI-Schema) haben typischerweise einen ovalen Grundriss (z.B. analog zur Grundrissform Ql in Fig. 8), die Eckzähne EZ (z.B. der Zahn EZ: 13 gemäss FDI-Schema) haben typischerweise einen deltoiden Querschnitt mit gerundeten Ecken (z.B. analog zur Grundrissform Q2 in Fig. 8) und die Frontzähne (z.B. die Zähne FZ: 11 und FZ: 12 gemäss FDI- Schema) haben typischerweise auch einen deltoiden Querschnitt mit gerundeten Ecken (z.B. analog zu den Grundrissformen Q3 und Q4 in Fig. 8). It can be seen in FIG. 2B that each tooth has a different typical cross section or plan. The premolars PM (eg the teeth PM: 14 and PM: 15 according to the FDI scheme) typically have an oval layout (eg analogous to the plan view QI in FIG. 8), the canines EZ (eg the tooth EZ: 13 according to the FDI scheme ) typically have a deltoid cross-section with rounded corners (eg analogous to the Q2 plan view in FIG. 8) and the front teeth (eg FZ: 11 and FZ: 12 teeth according to the FDI scheme) typically also have a deltoid cross-section with rounded corners (eg analogous to the planforms Q3 and Q4 in Fig. 8).
[0073] Untersuchungen haben ergeben, dass die Formenvielfalt und die Variationen in Sachen Formen- und Grössenunterschied bei den Frontzähnen und Prämolaren nur recht klein sind. Daher ist es gemäss Erfindung möglich drei oder vier industriell gefertigte Abutmentbasen 102 (wie in Fig. 9 angedeutet) anzubieten, um in nahezu allen Fällen einen Ersatz für einen menschlichen Frontzahn FZ oder Prämolaren PM erstellen zu können. Investigations have shown that the variety of shapes and variations in terms of shape and size difference in the anterior teeth and premolars are only quite small. Therefore, according to the invention, it is possible to offer three or four industrially manufactured abutment bases 102 (as indicated in FIG. 9) in order to be able to provide a replacement for a human anterior FZ or premolar PM in almost all cases.
[0074] In der Draufsicht betrachtet haben die entsprechenden Abutmentbasen 102 der Erfindung in etwa die Kontur und Dimension der Schmelzzementgrenze SZG der entsprechenden Formen Ql, Q2, Q3 und Q4, wie schematisch in Fig. 8 gezeigt. In Fig. 9 sind vier mögliche Grundrissformen und -grossen (in die Zeichnungsebene projiziert) der Abutmentbasen 102 in schematisierter Form gezeigt und mit El bis E4 bezeichnet. Bei der Grundrissform El handelt es sich um eine ovale oder leicht ovoide Form. Eine Abutmentbasis 102 nach der Grundrissform El hat vorzugsweise eine Grösse von 4,5 mm mal 6 mm und eignet sich zum Aufbau eines Zahnersatzes eines Prämolaren. Bei den Grundrissformen E2, E3 und E4 handelt es sich um deltoide Formen. Eine Abutmentbasis 102 nach der Grundrissform E2 hat vorzugsweise einen Durchmesser von 4 mm, eine Abutmentbasis 102 nach der Grundrissform E3 hat vorzugsweise einen Durchmesser von 5 mm und eine Abutmentbasis 102 nach der Grundrissform E4 hat vorzugsweise einen Durchmesser von 6 mm. Die Grundrissformen E2, E3 und E4 eignen sich vor allem zum Aufbau eines Zahnersatzes eines Eck- oder Frontzahnes. In der Draufsicht bzw. in der Projektion in die Zeichenebene betrachtet, definiert die umlaufende Kante/Schulter 105 die Grundrissformen El - E4. Keine der Grundrissformen El, E2, E3, E4 ist rotationssymmetrisch in Bezug zur Implantatachse AI, die in Fig. 9 jeweils senkrecht auf der Zeichnungsebene steht. Viewed in plan view, the respective abutment bases 102 of the invention have approximately the contour and dimension of the melt cement boundary SZG of the respective shapes Q1, Q2, Q3 and Q4, as shown schematically in FIG. In Fig. 9 four possible floor plan shapes and sizes (projected into the plane of the drawing) of Abutmentbasen 102 are shown in schematic form and denoted by El to E4. The floor plan form El is an oval or slightly ovoid shape. An abutment base 102 according to the plan view form El preferably has a size of 4.5 mm by 6 mm and is suitable for constructing a dental prosthesis of a premolar. The layouts E2, E3 and E4 are deltoid shapes. An abutment base 102 according to the planform E2 preferably has a diameter of 4 mm, an abutment base 102 according to the planform E3 preferably has a diameter of 5 mm and an abutment base 102 according to the planform E4 preferably has a diameter of 6 mm. The Layouts E2, E3 and E4 are particularly suitable for the construction of a dental prosthesis of a corner or anterior tooth. When viewed in plan view or in the projection into the plane of the drawing, the peripheral edge / shoulder 105 defines the floor plans El - E4. None of the planforms El, E2, E3, E4 is rotationally symmetrical with respect to the implant axis AI, which is perpendicular to the plane of the drawing in FIG.
[0075] Es kann zum Beispiel anhand einer lokalen Untersuchung des Extraktionskanals und/oder des extrahierten Zahns und/oder mittels bildgebender Verfahren ermittelt werden, welcher Typ und welche Grösse der erfindungsgemässen Abutmentbasis 102 geeignet ist, um einen Zahnersatz aufzubauen. Beim Auswählen des Typs und der Grösse der Abutmentbasis 102 wird vorzugsweise auch die Lage und Dicke des Bindegewebes 6 oberhalb des Kieferknochens 5 (aus crestaler Richtung betrachtet) ermittelt (siehe Fig. 1B und Fig. IC). Dabei können Werte für die Dicke bzw. Lage des Bindegewebes 6 mesial (zur Kiefer-Mittellinie hin), distal (von der Kiefer-Mittellinie entfernt), vestibulär (nach außen hin) und palatinal (zum Gaumen hinweisend) berücksichtig werden. It can be determined, for example, by means of a local examination of the extraction channel and / or the extracted tooth and / or by means of imaging methods, which type and which size of the abutment base 102 according to the invention is suitable for constructing a dental prosthesis. In selecting the type and size of the abutment base 102, the location and thickness of the connective tissue 6 above the jawbone 5 (viewed from the crestal direction) are also preferably determined (see FIGS. 1B and 1C). Values for the thickness or position of connective tissue 6 mesially (towards the midline of the jaw), distal (away from the jaw center line), vestibular (outward) and palatal (pointing to the palate) may be taken into account.
[0076] Die Erfindung setzt nicht auf patientenindividuell angefertigte Abutmentbasen, sondern auf Abutmentbasen 102, die konfektioneil gefertigt sind. Um trotzdem jeweils optimierte Lösungen zu ermöglichen, umfasst ein Implantatsystem 100 vorzugsweise bei allen Ausführungsformen verschiedene (vorzugsweise mindestens drei) Abutmentbasen 102 mit den Formen El, E2, E3 und E4 (siehe Fig. 9), damit der Operateur jeweils eine geeignete Abutmentbasis 102 zur Hand hat, deren Form und Grösse annähernd der lokalen Situation nach der Extraktion eines Zahnes entspricht. The invention does not rely on abutment bases made on a patient-specific basis, but on abutment bases 102 which are manufactured in a ready-to-fit manner. In order nevertheless to enable optimized solutions, an implant system 100 preferably comprises in all embodiments different (preferably at least three) abutment bases 102 having the shapes E1, E2, E3 and E4 (see FIG. 9), so that the surgeon in each case has a suitable abutment base 102 for the abutment Hand, whose shape and size corresponds approximately to the local situation after the extraction of a tooth.
[0077] Ein solches Implantatsystem 100 umfasst vorzugsweise bei allen Ausführungsformen mindestens eine Abutmentbasis 102, die im Horizontalschnitt betrachtet eine elliptische Grundrissform analog zu El mindestens eine Abutmentbasis 102 und mindestens eine rundlich-deltoide Grundrissform analog zu E2 und/oder E3 und/oder E4. [0078] Die Grundrissformen El - E4 der Abutmentbasen 102 sind dabei an die Grundrissformen Ql - Q4 eines mit einem Zahnersatz-Implantat 100 zu ersetzenden Frontzahns FZ, Eckzahns EZ, oder prämolaren Zahns PM angepasst. Such an implant system 100 preferably comprises in all embodiments at least one abutment base 102, which viewed in horizontal section an elliptical plan view analogous to El at least one abutment base 102 and at least one roundish deltoid plan shape analogous to E2 and / or E3 and / or E4. The floor plans El-E4 of the abutment bases 102 are adapted to the layouts Ql-Q4 of an anterior tooth FZ, canine EZ, or premolar tooth PM to be replaced with a denture implant 100.
[0079] Von unten nach oben betrachtet weist eine Abutmentbasis 102 der Erfindung bei allen Ausführungsformen mindestens die folgenden Charakteristika auf: Viewed from bottom to top, an abutment base 102 of the invention has at least the following characteristics in all embodiments:
- Eine erste Schnittstelle 107; Vorzugsweise befindet sich hier eine proximale Schnittstellenfläche 109, die im montierten Zustand parallel (Fläche an Fläche) zu einer distalen Oberseite 110 des Implantats 103 verläuft. Die Schnittstellenfläche 109 liegt senkrecht zur Implantatachse AI und ist im Wesentlichen eben. Vorzugsweise befindet sich hier auch ein Verbindungspfosten für ein interne oder externe Implantatverbindung 115, wie in Fig. 5A andeutungsweise und beispielhaft gezeigt.  A first interface 107; Preferably, here is a proximal interface surface 109, which in the mounted state parallel (surface to surface) to a distal top surface 110 of the implant 103 extends. The interface surface 109 is perpendicular to the implant axis AI and is substantially flat. Preferably, there is also a connection post for an internal or external implant connection 115, as shown schematically and by way of example in FIG. 5A.
- Einen konkaven Mantelbereich 111, der einen harmonischen (kantenfreien) Übergang schafft von der Schnittstellenfläche 109 zu einer umlaufenden Kante/Schulter 105. In Fig. 5A ist die Fläche des Mantelbereichs 111 schraffiert, um sie optisch hervor zu heben. Die Oberfläche des Mantelbereichs 111 weist teilweise oder vollständig eine glatte und/oder raue Morphologie auf und hat hydrophile oder ultrahydrophile Eigenschaften.  A concave mantle region 111 which provides a harmonic (edge-free) transition from the interface surface 109 to a circumferential edge / shoulder 105. In Fig. 5A, the surface of the mantle region 111 is hatched to optically lift it out. The surface of the cladding region 111 has partially or completely a smooth and / or rough morphology and has hydrophilic or ultrahydrophilic properties.
- Eine umlaufenden Kante/Schulter 105, die in der Projektion in eine Ebene, die senkrecht steht zur Zeichenebene der Fig. 5A, einer der Grundrissformen El, E2, E3 oder E4 der Fig. 9 entspricht oder angenähert ist. Die umlaufende Kante/Schulter 105 hat in der interdentalen Seitenansicht den in Fig. 5A gezeigten skalopierten Verlauf, wobei das Niveau NA (A steht für Aussen) unterschiedlich sein kann von dem Niveau NI (I steht für Innen). Auf der palatinalen und/oder vestibulären Seite hat die umlaufende Kante/Schulter 105 eine nach unten gewölbte Bogenform, wie in Fig. 5D zu erkennen ist. Die Weichgewebekontaktfläche der umlaufenden Kante/Schulter 105 ist vorzugsweise bei allen Ausführungsformen glatt.  A circumferential edge / shoulder 105 which, in the projection into a plane which is perpendicular to the plane of the drawing of FIG. 5A, corresponds or approximates one of the layouts El, E2, E3 or E4 of FIG. The circumferential edge / shoulder 105 has in the interdental side view the scaled course shown in Fig. 5A, wherein the level NA (A stands for outside) may be different from the level NI (I stands for inside). On the palatal and / or vestibular side, the circumferential edge / shoulder 105 has a downwardly arched arcuate shape as seen in Figure 5D. The soft tissue contact surface of the circumferential edge / shoulder 105 is preferably smooth in all embodiments.
- Eine distale, skalopierte Oberfläche 104, die in der Projektion in eine Ebene, die senkrecht steht zur Zeichenebene der Fig. 5A, einer der Grundrissformen El, E2, E3 oder E4 der Fig. 9 entspricht oder angenähert ist. [0080] In Fig. 5B sind Hilfslinien und Angaben zu erkennen, die es erlauben die Form und Dimension der Abutmentbasis 102 besser zu beschreiben. Die Schnittstellenfläche 109 liegt in einer Ebene Fl, die senkrecht steht zur Implantatachse AI. Der Abstand al (parallel zur Implantatachse AI) zwischen der Ebene Fl und der Ebene F2 beträgt je nach Abutmentbasis 102 vorzugsweise bei allen Ausführungsformen zwischen 2 mm und 8 mm. Der Abstand a2 (parallel zur Implantatachse AI) zwischen der Ebene F2 und der Ebene F3 beträgt je nach Abutmentbasis 102 vorzugsweise bei allen Ausführungsformen zwischen 0,3 mm und 5 mm. Die umlaufenden Kante/Schulter 105 hat vorzugsweise im palatinalen und vestibulären Bereich des Abutments 102 eine Dicke dl (parallel zur Implantatachse AI), die zwischen 0, 1 mm und 0,6 mm beträgt. Im Bereich des Apex 112 der Abutmentbasis 102 entspricht die Dicke der umlaufenden Kante/Schulter 105 dem erwähnten Abstand a2. A distal, scaled surface 104, which corresponds or approximates to one of the layouts El, E2, E3 or E4 of FIG. 9 in the projection into a plane perpendicular to the drawing plane of FIG. 5A. In FIG. 5B, auxiliary lines and information can be recognized, which make it possible to better describe the shape and dimension of the abutment base 102. The interface surface 109 is located in a plane Fl, which is perpendicular to the implant axis AI. The distance al (parallel to the implant axis AI) between the plane F1 and the plane F2, depending on the abutment base 102, is preferably between 2 mm and 8 mm in all embodiments. The distance a2 (parallel to the implant axis AI) between the plane F2 and the plane F3 is, depending on the abutment base 102, preferably between 0.3 mm and 5 mm in all embodiments. The circumferential edge / shoulder 105 preferably has, in the palatal and vestibular regions of the abutment 102, a thickness d 1 (parallel to the implant axis A 1) which is between 0.1 mm and 0.6 mm. In the area of the apex 112 of the abutment base 102, the thickness of the circumferential edge / shoulder 105 corresponds to the mentioned distance a2.
[0081] Der radiale Achsabstand ra zwischen der Implantatachse AI und dem äußersten Umfang der Schnittstellenfläche 109 beträgt vorzugsweise bei allen Ausführungsformen zwischen 1,5 mm und 3 mm. Es ist zu beachten dass die Schnittstellenfläche 109 bei allen Ausführungsformen vorzugsweise kreisförmig ausgebildet ist und konzentrisch zur Implantatachse AI liegt. The radial center distance ra between the implant axis AI and the outermost circumference of the interface surface 109 is preferably between 1.5 mm and 3 mm in all embodiments. It should be noted that the interface surface 109 is preferably circular in all embodiments and is concentric with the implant axis AI.
[0082] Der maximale radiale Achsabstand rmax zwischen der Implantatachse AI und dem Aussenumfang der Kante/Schulter 105 beträgt vorzugsweise bei allen Ausführungsformen zwischen 2 mm und 5 mm. Es ist zu beachten, dass die Implantatachse AI vorzugsweise im Zentrum der ovoiden oder deltoiden Formen El, E2, E3, E4 liegt. The maximum radial center distance rmax between the implant axis AI and the outer circumference of the edge / shoulder 105 is preferably between 2 mm and 5 mm in all embodiments. It should be noted that the implant axis AI is preferably in the center of the ovoid or deltoid forms El, E2, E3, E4.
[0083] Vorzugsweise haben alle Abutmentbasen 102 der Erfindung eine Gesamthöhe al+a2, die maximal 10 mm beträgt. Typischerweise ist die Gesamthöhe al+a2 sogar kleiner als 6 mm. Preferably, all abutment bases 102 of the invention have an overall height of al + a2 which is at most 10 mm. Typically, the total height al + a2 is even less than 6 mm.
[0084] Vorzugsweise haben alle Abutmentbasen 102 der Erfindung einen Maximaldurchmesser, der maximal 10 mm beträgt. Typischerweise ist der Maximaldurchmesser kleiner gleich 6 mm. [0085] Der beschriebene konkave Mantelbereich 111 sorgt bei allen Ausführungsformen für einen fliessenden (d.h. stufenlosen) Übergang zwischen der rotationssymmetrischen Schnittstellenfläche 109 und der nichtsymmetrischen, umlaufenden Kante/Schulter 105 bzw. der nicht-symmetrischen, skalopierten Oberfläche 104. Preferably, all abutment bases 102 of the invention have a maximum diameter that is at most 10 mm. Typically, the maximum diameter is less than or equal to 6mm. The described concave jacket region 111 provides in all embodiments for a flowing (ie stepless) transition between the rotationally symmetrical interface surface 109 and the non-symmetrical, circumferential edge / shoulder 105 or the non-symmetrical, scaled surface 104.
[0086] In Fig. 5A und 5B kann man in der Seitenansicht erkennen, dass der Querschnitt asymmetrisch zur Implantatachse AI ausgelegt ist, d.h. derjenige Teil der Abutmentbasis 102, der rechts der Implantatachse AI liegt ist nicht spiegelsymmetrisch zu demjenigen Teil der Abutmentbasis 102, der links der Implantatachse AI liegt. Die Konkavität auf der vestibulären Seite (Kurve 114) und die Konkavität auf der palatinalen Seite (Kurve 113) sind deutlich unterschiedlich. In FIGS. 5A and 5B it can be seen in the side view that the cross-section is designed asymmetrically to the implant axis AI, i. That part of the abutment base 102 which lies to the right of the implant axis AI is not mirror-symmetrical to that part of the abutment base 102 which lies to the left of the implant axis A1. The concavity on the vestibular side (curve 114) and the concavity on the palatal side (curve 113) are clearly different.
[0087] Der Apex 112 der Abutmentbasen 102 der Erfindung muss nicht bei allen Ausführungsformen unbedingt auf der Implantatachse AI liegen, wie dies bei dem in Fig. 5A und Fig. 5B gezeigtem Beispiel der Fall ist. The apex 112 of the abutment bases 102 of the invention does not necessarily have to lie on the implant axis AI in all embodiments, as is the case in the example shown in FIGS. 5A and 5B.
[0088] Die Fig. 5C zeigt eine verkleinerte Seitenansicht der ersten Abutmentbasis 102 nach Fig. 5A zusammen mit einem aufgesetzten Prothetikpfosten 210, der koaxial zu der Implantatachse AI mit der Abutmentbasis 102 verbunden (z.B. verschraubt) ist. Der Prothetikpfosten 210 weist eine Schnittstelle (hier zweite Schnittstelle 123 genannt) auf, die zum Befestigen/Anbringen einer Krone 122 oder einer Suprakonstruktion dient. So kann hier am Prothetikpfosten 210 zum Beispiel ein Kopf oder eine Platte 211 vorgesehen sein, wie in den Figuren 5C, 6B und 6D zu erkennen ist. In Fig. 6B ist zu erkennen, dass der Kopf oder die Platte 211 über den Durchmesser des Prothetikpfostens 210 hinaus ragen kann. Der Kopf oder die Platte 211 kann bei allen Ausführungsformen asymmetrisch zum Schaft 214 angeordnet sein, wie in Fig. 6B ersichtlich ist. Seitlich können der Kopf oder die Platte 211, wie in Fig. 6C ersichtlich ist, und/oder der Schaft 214 abgeflacht sein. An dem Prothetikpfosten 210 können umlaufende Nuten 212, 213 vorgesehen sein, wie gezeigt. Figure 5C shows a reduced side view of the first abutment base 102 of Figure 5A together with an attached prosthetic post 210 connected (e.g., screwed) coaxially to the implant axis AI with the abutment base 102. The prosthetic post 210 has an interface (referred to here as the second interface 123) which serves to attach / attach a crown 122 or a superstructure. Thus, for example, a head or a plate 211 may be provided on the prosthetic post 210, as can be seen in FIGS. 5C, 6B and 6D. In Fig. 6B, it can be seen that the head or plate 211 may protrude beyond the diameter of the prosthetic post 210. The head or plate 211 may be arranged asymmetrically with respect to the shaft 214 in all embodiments, as can be seen in FIG. 6B. Laterally, the head or plate 211, as can be seen in Fig. 6C, and / or the shaft 214 may be flattened. Circumferential grooves 212, 213 may be provided on the prosthetic post 210, as shown.
[0089] In Fig. 6D ist ein beispielhafter Einbringpfosten 130 zu erkennen. Der Einbringpfosten 130 kann zum Beispiel einen Kopf oder die Platte 131 aufweisen, der über den Durchmesser des Einbringpfostens 130 hinaus ragen kann. Der Kopf oder die Platte 131 ist vorzugsweise bei allen Ausführungsformen asymmetrisch zum rotationssymmetrischen Schaft 135 des Einbringpfostens 130 angeordnet, wie in Fig. 6D ersichtlich ist. Seitlich können der Kopf oder die Platte 131 abgeflacht sein, wie in Fig. 6E ersichtlich ist. An dem Einbringpfosten 130 können in Bereich des Kopfes oder der Platte 131 Riffeln vorgesehen sein, damit man den Einbringpfosten 130 besser greifen und drehen kann. In Fig. 6D an exemplary placement post 130 can be seen. The placement post 130 may include, for example, a head or plate 131, which can protrude beyond the diameter of the Einbringpfostens 130 addition. The head or plate 131 is preferably arranged asymmetrically with respect to the rotationally symmetrical shaft 135 of the placement post 130 in all embodiments, as can be seen in FIG. 6D. Laterally, the head or plate 131 may be flattened, as seen in Fig. 6E. At the placement post 130, corrugations may be provided in the region of the head or plate 131 to better grip and rotate the placement post 130.
[0090] Fig. 6F zeigt eine Seitenansicht eines weiteren Einbringpfostens 130 zum Einbringen einer erfindungsgemässen Abutmentbasis 102. Der hier gezeigte Einbringpfosten 130 hat einen erweiterten Kopf- oder Griffbereich 132, der ein sicheres Greifen des Einbringpfostens 130 ermöglicht. Fig. 6G zeigt einen Schnitt durch den oberen Abschnitt des Einbringpfostens 130 nach Fig. 6F. Seitlich können der erweiterte Kopf- oder Griffbereich 132 abgeflacht sein, wie in Fig. 6G ersichtlich ist. Die entsprechende Abflachung ist in Fig. 6G mit dem Bezugszeichen 137 bezeichnet. In Fig. 11 weist die Abflachung 137 nach links. An dem Einbringpfosten 130 können in Bereich des Kopf- oder Griffbereichs 132 Riffeln 134 vorgesehen sein, damit man den Einbringpfosten 130 besser greifen und drehen kann. FIG. 6F shows a side view of a further placement post 130 for introducing an abutment base 102 according to the invention. The placement post 130 shown here has an extended head or grip area 132, which enables a secure gripping of the placement post 130. Fig. 6G shows a section through the upper portion of the placement post 130 of Fig. 6F. Laterally, the extended head or handle portion 132 may be flattened as shown in FIG. 6G. The corresponding flattening is denoted by reference numeral 137 in FIG. 6G. In Fig. 11, the flattening 137 to the left. Ridges 134 may be provided on the placement post 130 in the area of the head or grip area 132, so that the placement post 130 can be better grasped and rotated.
[0091] Der Einbringpfosten 130 der Figuren 6D und 6E und der Einbringpfosten 130 der Figur 6F kann analog zu dem Pfosten 210 der Figur 5C auf der Abutmentbasis 102 befestigt sein. The placement post 130 of Figures 6D and 6E and the placement post 130 of Figure 6F may be mounted on the abutment base 102 analogous to the post 210 of Figure 5C.
[0092] Die Abutmentbasis 102 wird mit Hilfe eines Einbringpfostens 130 in das Implantat 103 eingebracht. Dieser Einbringpfosten 130 ist über die Schnittstelle 123 mit der Abutmentbasis 102 verbunden. Der Einbringpfosten 130 ist so konzipiert, dass seine abgeflachte Seite an der vestibulären Fläche der Abutmentbasis 102 ausgerichtet ist. Der Einbringpfosten 130 erleichtert das dreidimensionale Ausrichten der asymmetrischen Abutmentbasis 102 und verhindert eine Kontaminierung der Kontaktoberfläche im Mantelbereich 111 beim Inserieren. The abutment base 102 is inserted into the implant 103 with the aid of a placement post 130. This placement post 130 is connected to the abutment base 102 via the interface 123. The placement post 130 is designed so that its flattened side is aligned with the vestibular surface of the abutment base 102. The placement post 130 facilitates three-dimensional alignment of the asymmetric abutment base 102 and prevents contamination of the contact surface in the shell area 111 upon insertion.
[0093] Vorzugsweise umfassen alle Ausführungsformen der Abutmentbasen 102 einen Verbindungspfosten für ein interne oder eine Aufnahmeöffnung für eine externe Implantatverbindung 115, der in den Figuren 5A, 5B, 5C und 5D zu erkennen ist. Der Verbindungspfosten kann polygonal und/oder rotationssymmetrisch konisch sein. Dieser Verbindungspfosten 115 bzw. die Aufnahmeöffnung dient als Schnittstelle zum Implantat 103. Falls ein solcher Verbindungspfosten 115 an der Abutmentbasis 102 vorgesehen ist, weist das Implantat 103 eine korrespondierende, entsprechend ausgebildete Aufnahmeöffnung 116 (interne Verbindung) auf. In Fig. 7 ist diese Aufnahmeöffnung 116 als schwarz dargestelltes Sechseck rein schematisch angedeutet. In Fig. 5A ist diese Aufnahmeöffnung 116 strichliert gezeigt. Preferably, all embodiments of the abutment bases 102 include a connection post for an internal or a receiving opening for an external implant connection 115, which can be seen in FIGS. 5A, 5B, 5C and 5D. The connecting post may be polygonal and / or rotationally symmetric conical. If such a connecting post 115 is provided on the abutment base 102, the implant 103 has a corresponding, correspondingly formed receiving opening 116 (internal connection). In Fig. 7, this receiving opening 116 is indicated as a black hexagon shown purely schematically. In Fig. 5A, this receiving opening 116 is shown by dashed lines.
[0094] Es gibt bereits zahlreiche verschiedene (Standard-) Schnittstellen 107, die es erlauben eine Abutmentbasis 102 mit einem Implantat 103 zu verbinden. Die meisten der heute eingesetzten Schnittstellen haben eine sogenannte hexagonale Schnittstelle und werden, je nach Konstellation, als interne Hex- Schnittstelle (wie in den Figuren 5A, 5B und 6A gezeigt), externe Hex- Schnittstelle, Standard-Hex-Schnittstelle, schlanke Hex-Schnittstelle, weite Hex- Schnittstelle usw. bezeichnet. There are already numerous different (standard) interfaces 107, which allow an abutment base 102 to be connected to an implant 103. Most of the interfaces used today have a so-called hexagonal interface and are, depending on the constellation, as an internal hex interface (as shown in Figures 5A, 5B and 6A), external hex interface, standard hex interface, slim hex Interface, wide hex interface, etc.
[0095] Gängige Schnittstellen sind zum Beispiel aus den Dokumenten US 4,960,381, US 5,407,359, US 5,209,666 und US 5, 110,292 bekannt. Diese vorbekannten Lösungen können im Zusammenhang mit der vorliegenden Erfindung bei allen Ausführungsformen zur Anwendung kommen. Common interfaces are known, for example, from the documents US 4,960,381, US 5,407,359, US 5,209,666 and US 5,110,292. These previously known solutions can be used in connection with the present invention in all embodiments.
[0096] Nachdem ein geeignetes Abutment 102 gewählt wurde, wird dieses so mit dem Implantat 103 verbunden, dass die asymmetrisch entlang des Abutments 102 umlaufende Kante/Schulter 105 möglichst in alle Richtungen (mesial, distal, vestibulär und palatinal) einen in etwa gleichen Abstand zum Kieferknochen 5 oder eine gleichmässige Lage in Bezug zum Bindegewebe 6 hat. After a suitable abutment 102 has been selected, the latter is connected to the implant 103 in such a way that the edge / shoulder 105 that runs asymmetrically along the abutment 102 has approximately the same distance in all directions (mesial, distal, vestibular and palatal) to the jawbone 5 or a uniform position with respect to the connective tissue 6 has.
[0097] Die Abutmentbasis 102 hat vorzugsweise bei allen Ausführungsformen eine ausgeprägte umlaufende Kante/Schulter 105, wie z.B. in Fig. 5A zu erkennen ist. Die umlaufende Kante/Schulter 105 folgt in etwa dem Bereich des grössten Durchmessers/Umfangs der Abutmentbasis 102 in der Horizontalen betrachtet. [0098] Die Abutmentbasis 102 der Erfindung ist in etwa der asymmetrisch skalopierten Form und dem Verlauf der Schmelzzementgrenze SZG angenähert. Daher hat die Abutmentbasis 102 auch eine asymmetrisch skalopierte Form und die Abutmentbasis 102 wird so mit dem Implantat 103 verbunden, dass die Lage der skalopierten Oberfläche 104 der Abutmentbasis 102 im Wesentlichen der Lage der Schmelzzementgrenze SZG des Zahnes vor der Extraktion entspricht. Aus diesem Grund ist die Winkelstellung (Indexierungsposition) der Abutmentbasis 102 in Bezug zu dem Implantat 103 wichtig. Die (Hex-) Schnittstelle 107 spielt daher eine wichtige Rolle, da sie ein Verdrehen der Abutmentbasis 102 um die Implantatachse AI herum relativ zum fest implantierten Implantat 103 ermöglicht. Die Einbringung der asymmetrischen Abutmentbasis 102 wird mit Hilfe eines Einbringpfostens 130 erleichtert. Dieser Einbringpfosten 130 ist vorzugsweise so auf der Abutmentbasis 102 vormontiert, das seine abgeflachte Seite 130 an der vestibulären Fläche 114 der Abutmentbasis 102 ausgerichtet ist. The abutment base 102 preferably has in all embodiments a pronounced circumferential edge / shoulder 105, as can be seen for example in FIG. 5A. The circumferential edge / shoulder 105 approximately follows the area of the largest diameter / circumference of the abutment base 102 in the horizontal direction. The abutment base 102 of the invention approximates approximately the asymmetrically scaled shape and the shape of the molten cement boundary SZG. Therefore, the abutment base 102 also has an asymmetrically scaled shape and the abutment base 102 is bonded to the implant 103 such that the location of the scaled surface 104 of the abutment base 102 substantially corresponds to the location of the enamel cement edge SZG of the tooth prior to extraction. For this reason, the angular position (indexing position) of the abutment base 102 with respect to the implant 103 is important. The (hex) interface 107 therefore plays an important role, since it allows the abutment base 102 to be rotated about the implant axis AI relative to the implanted implant 103. The introduction of the asymmetrical abutment base 102 is facilitated by means of a placement post 130. This placement post 130 is preferably preassembled on the abutment base 102 that aligns its flattened side 130 with the vestibular surface 114 of the abutment base 102.
[0099] Nachdem die Abutmentbasis 102 in der richtigen Winkelstellung (Indexierungsposition) auf das Implantat 103 gesetzt und mit diesem (z.B. durch einen Gewindestift oder eine Schraube 120, wie in Fig. 5A gezeigt) verbunden wurde, kann eine temporäre Krone z.B. unter Einsatz eines bekannten Klebstoffs oder Zements auf der Abutmentbasis 102 befestigt werden, bis eine endgültige Krone 122 (siehe Fig. 10B) verfügbar ist. Vorzugsweise kommt zum Befestigen der Krone 122 oder einer Suprakonstruktion der erwähnte Prothetikpfosten 210 zum Einsatz. Diese Schritte sind hinlänglich bekannt und werden daher nicht weiter ausgeführt. After the abutment base 102 has been placed in the correct angular position (indexing position) on the implant 103 and connected to it (e.g., by a set screw or screw 120 as shown in Fig. 5A), a temporary crown may be used e.g. using a known adhesive or cement on the abutment base 102 until a final crown 122 (see Fig. 10B) is available. Preferably, for attaching the crown 122 or a superstructure, the aforementioned prosthetic post 210 is used. These steps are well known and therefore will not be further elaborated.
[00100] Um das Verbinden der Abutmentbasis 102 mit dem Implantat 103 zu ermöglichen, weisen die Abutmentbasis 102 vorzugsweise ein Durchgangsloch 117 und das Implantat 103 vorzugsweise ein Schraubenloch 118 mit Innengewinde auf, wie in Fig. 5A schematisch anhand eines Beispiels angedeutet. Das Durchgangsloch 117 und das Schraubenloch 118 verlaufen koaxial zu der Implantatachse AI. So kann ein Gewindestift oder eine Schraube 120 von oben her durch das Abutment 102 hindurch in das Schraubenloch 118 geschraubt werden, um das Abutment 102 an dem Implantat 103 zu befestigen. Das Durchgangsloch 117 hat vorzugsweise einen innen liegenden Kragen oder eine Umfangsreduzierung 121, damit ein Schraubenkopf 119 der Schraube 120 aufliegen kann. Diese Art der Verbindung der Abutmentbasis 102 mit dem Implantat 103 kann bei allen Ausführungsformen zur Anwendung kommen. Es gibt aber auch andere bekannte Ansätze, die angewendet werden können. Wichtig ist, dass der Prothetikpfosten 210 von oben her in die Abutmentbasis 102 eingesetzt und dort befestigt werden kann. In order to enable the abutment base 102 to be connected to the implant 103, the abutment base 102 preferably has a through hole 117 and the implant 103 preferably has an internally threaded screw hole 118, as indicated schematically in FIG. 5A by way of an example. The through hole 117 and the screw hole 118 are coaxial with the implant axis AI. Thus, a threaded pin or screw 120 may be screwed from above through the abutment 102 into the screw hole 118 to secure the abutment 102 to the implant 103. The through hole 117 preferably has an inner collar or a circumferential reduction 121 so that a screw head 119 of the screw 120 can rest. This type of connection of the abutment base 102 with the implant 103 can be used in all embodiments. But there are other known approaches that can be used. It is important that the prosthetic post 210 can be inserted from above into the abutment base 102 and fastened there.
[00101] Bei den entsprechend ausgeführten Implantatsystemen 100 ist das Durchgangsloch 117 in der Draufsicht auf die skalopierte Oberfläche 104 der Abutmentbasis 102 zu erkennen, wie in den Figuren 6A und 10A gezeigt. Auch in der Seitenansicht der Abutmentbasis 102 (siehe Fig. 5D) kann das Durchgangsloch 117, je nach Orientierung, zu erkennen sein. In the correspondingly executed implant systems 100, the through-hole 117 can be seen in the plan view of the scaled surface 104 of the abutment base 102, as shown in Figures 6A and 10A. Also in the side view of the abutment base 102 (see FIG. 5D), the through hole 117 can be seen, depending on the orientation.
[00102] In Fig. 6A ist eine Draufsicht auf eine Abutmentbasis 102 gezeigt, die eine leicht deltoide Form hat. In der Draufsicht sind sowohl das Durchgangsloch 117 als auch der Kragen bzw. die Umfangsreduzierung 121 zu erkennen. In Fig. 10A hingegen ist eine Draufsicht auf eine Abutmentbasis 102 gezeigt, die eine ovoide Form hat. In der Draufsicht sind sowohl das Durchgangsloch 117 als auch der Kragen bzw. die Umfangsreduzierung 121 zu erkennen. Shown in Fig. 6A is a plan view of an abutment base 102 having a slightly deltoidal shape. In the plan view, both the through hole 117 and the collar or the circumference reduction 121 can be seen. In contrast, FIG. 10A shows a plan view of an abutment base 102 having an ovoid shape. In the plan view, both the through hole 117 and the collar or the circumference reduction 121 can be seen.
[00103] Vorzugsweise wird das erfindungsgemässe Implantatsystem 100, das mindestens eine Abutmentbasis 102, das (Standard-)Implantat 103, den Einbringpfosten 130 und eventuell auch den Prothetikpfosten 210 umfasst, kurz nach der Extraktion eines Zahnes (z.B. eine Frontzahnes FZ) implantiert, um die umgebenden Weichgewebe- und Knochenstrukturen nicht dauerhaft zu„stören". Dabei wird darauf geachtet, dass die Einheit aus Implantat 103 und Abutmentbasis 102 im Gegensatz zur Lehrmeinung so im Knochen fixiert wird, dass die skalopierte Fläche 104 der Abutmentbasis 102 ca. 1,5 mm supracrestal zu liegen kommt. In Fig. 7 ist ein beispielhaftes Standardimplantat 103 mit konisch geformtem Grundkörper gezeigt, wobei das Implantat 103 ein Aussengewinde 106 und eine mechanische Schnittstelle 107 zum Verbinden mit der Abutmentbasis 102 der Erfindung umfasst. Preferably, the implant system 100 according to the invention, which comprises at least one abutment base 102, the (standard) implant 103, the placement post 130 and possibly also the prosthetic post 210, is implanted shortly after the extraction of a tooth (eg an anterior tooth FZ) Care is taken to ensure that the unit of implant 103 and abutment base 102 is fixed in the bone in contrast to the doctrine that the scalloped surface 104 of the abutment base 102 is approximately 1.5 Shown in Figure 7 is an exemplary standard conical shaped body 103, wherein the implant 103 includes an external thread 106 and a mechanical interface 107 for connection to the abutment base 102 of the invention.
[00104] Das Implantat 103 kann bei allen Ausführungsformen entweder einen parallelwandigen oder einen konischen (wurzeiförmigen) Grundkörper aufweisen. In Fig. 5A ist durch gestrichelte Linien ein Implantat 103 mit parallelwandigem Grundkörper angedeutet. In Fig. 7 ist hingegen ein Implantat 103 mit konischem Grundkörper schematisch dargestellt. Beim Einbringen der notwendigen Bohrung im Kieferknochen 5 muss der Typ/die Form des Implantats 103 entsprechend berücksichtigt werden. In all embodiments, the implant 103 can have either a parallel-walled or a conical (root-shaped) base body. In FIG. 5A, an implant 103 with a parallel-walled main body is indicated by dashed lines. In contrast, an implant 103 with a conical basic body is shown schematically in FIG. When introducing the necessary hole in the jawbone 5, the type / shape of the implant 103 must be taken into account accordingly.
[00105] Es kann auch temporär ein Abdruckpfosten auf die Abutmentbasis 102 aufgeschraubt/aufgesteckt werden, der im Mund des Patienten dem negativen, kauflächigen Profil der Abutmentbasis 102 (Profil in der Aufsicht) im weitesten Sinne entspricht. Es kann jedoch auch der Prothetikpfosten als Abdruckpfosten dienen. Wichtig ist, dass der Sitz des Abdruckpfostens in der 3-dimensionalen Betrachtung in Bezug zur Abutmentbasis 102 genau definiert ist. It can also temporarily an abutment post screwed / attached to the abutment base 102, which corresponds in the mouth of the patient the negative, kauflächigen profile of the abutment base 102 (profile in the supervision) in the broadest sense. However, it may also serve the prosthetic post as an impression post. Importantly, the fit of the impression post in the 3-dimensional view relative to the abutment base 102 is well defined.
[00106] Die Abutmentbasis 102 umfasst bei allen Ausführungsformen ein biokompatibles Material, vorzugsweise Titan, oder eine Titanlegierung oder Zirkonoxid, oder deren Kombinationen, und kann, auf Wunsch, z.B. mit Titan- Zirkonoxidkeramik und/oder Titan-Niob-Oxidnitridkeramik beschichtet sein. Die Weichgewebekontaktfläche des Mantelbereichs 111 kann teilweise oder vollständig poliert, maschiniert, plasmabehandelt, gestrahlt, geätzt, gelasert oder mit bioaktiven Materialien beschichtet sein bzw. eine dieser Kombinationen aufweisen. Entscheidend ist, dass die Oberfläche mindestens im Bereich der Weichgewebekontaktfläche des Mantelbereichs 111 hydrophile oder ultrahydrophile Eigenschaften aufweist, um eine Weichgewebeadhäsion zu erzielen. The abutment base 102 in all embodiments comprises a biocompatible material, preferably titanium, or a titanium alloy or zirconia, or combinations thereof, and may, if desired, e.g. be coated with titanium-zirconia and / or titanium-niobium-oxynitride ceramic. The soft tissue contact surface of the cladding region 111 may be partially or completely polished, machined, plasma treated, blasted, etched, lasered, coated with bioactive materials, or having any of these combinations. It is crucial that the surface at least in the region of the soft tissue contact surface of the shell region 111 has hydrophilic or ultrahydrophilic properties in order to achieve a soft tissue adhesion.
[00107] Zur Erzielung einer hydrophilen oder ultrahydrophilen Oberfläche ist die Weichgewebekontaktfläche des konkaven Mantelbereichs 111 beispielsweise durch Hydroxygruppen vollständig hydroxyliert. Diese Hydroxygruppen können durch elektrolytische oder chemische Säureätzung des konkaven Mantelbereichs 111 erzeugt werden. Die Hydroxygruppen befinden sich in der äussersten Schicht der Oberfläche des konkaven Mantelbereichs 111 der Abutmentbasis 102. To achieve a hydrophilic or ultrahydrophilic surface, the soft tissue contact surface of the concave mantle region 111 is completely hydroxylated, for example by hydroxy groups. These hydroxy groups can be generated by electrolytic or chemical acid etching of the concave cladding region 111. The hydroxy groups are located in the outermost layer of the surface of the concave mantle region 111 of the abutment base 102.
[00108] Um die hydrophilen oder ultrahydrophilen Eigenschaften der Weichgewebekontaktfläche des Mantelbereichs 111 zu erhalten, kann die Abutmentbasis 102 zusammen mit dem Einbringpfosten 130 in Flüssigkeiten oder Gasen in einem Behälter 150, der für Gase und Flüssigkeiten undurchlässig ist, geliefert/aufbewahrt werden. Der Behälter 150 besteht an seinen Innenflächen aus einem Material, welches die hydrophilen oder ultrahydrophilen Eigenschaften der Weichgewebekontaktfläche der Abutmentbasis 102 nicht verändert. Besonders geeignet sind Behälter 150 aus Glas oder Plexiglas. In order to obtain the hydrophilic or ultrahydrophilic properties of the soft tissue contacting surface of the skirt portion 111, the abutment base 102 may be liquid together with the introducing post 130 or gases in a container 150 that is impermeable to gases and liquids. The container 150 is made of a material on its inner surfaces which does not alter the hydrophilic or ultrahydrophilic properties of the soft tissue contacting surface of the abutment base 102. Particularly suitable are containers 150 made of glass or Plexiglas.
[00109] Vorzugsweise umfasst der konkave Mantelbereich 111 der Abutmentbasis 102 bei allen Ausführungsformen eine glatte und/oder mikroraue Oberfläche 127. Preferably, the concave shell portion 111 of the abutment base 102 in all embodiments comprises a smooth and / or microrough surface 127.
[00110] In Fig. 14 ist eine beispielhafte schematische Darstellung einer Abutmentbasis 102 gezeigt, wobei der konkave Mantelbereich 111 der Abutmentbasis 102 einen mikrorauen Abschnitt 128 (durch eine dunklere Flächenfüllung dargestellt) und einen glatteren Abschnitt 127 (durch eine hellere Flächenfüllung dargestellt) aufweist. Bei allen Ausführungsformen, die einen glatten Abschnitt 127 und einen mikrorauen Abschnitt 128 aufweisen, gibt es eine Trennungslinie 129 im Mantelbereich 111. Diese Trennungslinie 129 definiert den Übergang zwischen dem bindegewebigen (mikrorauen) Abschnitt 128 und dem epithelialem (glatten) Abschnitt 127 der Weichgewebekontaktfläche. Vorzugsweise hat diese Trennungslinie 129 bei allen Ausführungsformen einen skalopierten Verlauf, wie in Fig. 14 gezeigt. Vorzugsweise folgt diese Trennungslinie 129 bei allen Ausführungsformen dem Scallop der umlaufenden Schulter 105 und hat daher einen asymmetrischen Verlauf. 14 shows an exemplary schematic representation of an abutment base 102, wherein the concave mantle region 111 of the abutment base 102 has a microrough portion 128 (represented by a darker area fill) and a smoother portion 127 (shown by a lighter area fill). In all embodiments having a smooth portion 127 and a microrough portion 128, there is a dividing line 129 in the shell portion 111. This dividing line 129 defines the transition between the connective tissue (microrough) portion 128 and the epithelial (smooth) portion 127 of the soft tissue contacting surface. Preferably, this separation line 129 has a scaled course in all embodiments, as shown in FIG. Preferably, this dividing line 129 in all embodiments follows the scallop of the circumferential shoulder 105 and therefore has an asymmetrical course.
[00111] Vorzugsweise befindet sich der mikroraue Abschnitt 128, falls vorhanden, bei allen Ausführungsformen in demjenigen Flächenbereich des konkaven Mantelbereichs 111, an dem nach dem Einbringen der Abutmentbasis 102 Bindegewebe anliegen soll. In all embodiments, the microrough section 128, if present, is preferably located in that surface region of the concave mantle region 111 to which connective tissue is intended to rest after insertion of the abutment base 102.
[00112] Vorzugsweise erstreckt sich der glattere Abschnitt 127, falls vorhanden, bei allen Ausführungsformen im Bereich zwischen dem mikrorauen Abschnitt 128, falls vorhanden, und der umlaufenden Schulter 105 der Abutmentbasis 102, wie in Fig. 14 zu erkennen ist. [00113] Vorzugsweise erstrecken sich der mikroraue Abschnitt 128 und der glattere Abschnitt 127, falls beide vorhanden sind, bei allen Ausführungsformen ringförmig um die Implantatachse AI herum, wobei die Trennungslinie 129 zwischen dem mikrorauen Bereich 128 und glatten Abschnitt 127 skalopiert verläuft. Preferably, the smoother portion 127, if present, extends in all embodiments between the microrough portion 128, if present, and the circumferential shoulder 105 of the abutment base 102, as seen in FIG. Preferably, the microrough portion 128 and the smoother portion 127, if present, extend annularly about the implant axis AI in all embodiments with the dividing line 129 scaled between the microrough portion 128 and the smooth portion 127.
[00114] Vorzugsweise wird der mikroraue Abschnitt 128, falls vorhanden, bei allen Ausführungsformen durch eine Kombination aus Sand- oder Korundstrahlen und Säureätzen einer Titan-Oberfläche des konkaven Mantelbereichs 111 hergestellt, wobei zum Beispiel das SLA®-Verfahren der Firma Straumann angewendet werden kann, das für die Oberflächenbehandlung von Implantatpfosten entwickelt wurde. Details sind z.B. dem Europäischen Patent EP0388576 Bl zu entnehmen. Preferably, the microrough section 128, if any, is made in all embodiments by a combination of sand or corundum blasting and acid etch of a titanium surface of the concave shell portion 111, for example using the Straumann SLA® process , which was developed for the surface treatment of implant posts. Details are e.g. European Patent EP0388576 Bl.
[00115] Vorzugsweise wird der glatte Bereich 127, falls vorhanden, durch Elektropolitur der Oberfläche und durch anschliessendes Säureätzen hergestellt. Preferably, the smooth region 127, if present, is prepared by electropolishing the surface and then acid etching.
[00116] Die Begriffe mikrorau und glatt beziehen sich auf die makroskopische Beschaffenheit der Oberfläche. The terms microrough and smooth refer to the macroscopic nature of the surface.
[00117] Die hydrophilen oder ultrahydrophilen Eigenschaften der Weichgewebekontaktfläche im Mantelbereich 111 ergeben sich vorzugsweise bei allen Ausführungsformen dadurch, dass Nanostrukturen durch eine lokale Oberflächenbehandlung erzeugt werden. Diese Nanostrukturen verbessern die Anhaftung der Proteine während der Wundheilungsphase. The hydrophilic or ultrahydrophilic properties of the soft tissue contact surface in the cladding region 111 preferably result in all embodiments in that nanostructures are produced by a local surface treatment. These nanostructures improve the adhesion of the proteins during the wound healing phase.
[00118] Es kann das OsseoSpeed™ Verfahren der Firma Astra Tech AB angewendet werden, um bei allen Ausführungsformen die hydrophilen oder ultrahydrophilen Eigenschaften zu erzeugen. Details sind z.B. der europäischen Patentanmeldung EP 2022447 AI zu entnehmen. [00118] The OsseoSpeed ™ process from Astra Tech AB can be used to produce the hydrophilic or ultrahydrophilic properties in all embodiments. Details are e.g. European Patent Application EP 2022447 AI.
[00119] Vorzugsweise kommt bei allen Ausführungsformen ein Implantat 103 zum Einsatz, das im Bereich der Schnittstelle 107 eine angefaste Kante 108 hat, die 360 Grad umläuft. In Fig. 5A ist ein Implantat 103 mit Fase 108 an der distalen Oberseite 110 angedeutet. Die Oberseite 110 des Implantats 103 ist in diesen Fällen nicht komplett eben. Preferably, in all embodiments, an implant 103 is used, which has a chamfered edge 108 in the region of the interface 107, which rotates 360 degrees. In Fig. 5A is an implant 103 with chamfer 108 at the distal top 110 indicated. The top 110 of the implant 103 is not completely flat in these cases.
[00120] Ein Implantatsystem 100 mit einem solchen Implantat 103 mit Fase 108 und einem oder mehreren Abutmentbasen 102 und mit einem Einbringpfosten 130, ist gegenüber bisherigen Implantatlösungen besonders vorteilhaft, zumal sich eine taillierte Gesamtkonstellation aufgrund der Fase 108 und der speziell konkav geformten Mantelfläche 111 ergibt. An implant system 100 with such an implant 103 with chamfer 108 and one or more abutment bases 102 and with a placement post 130 is particularly advantageous over previous implant solutions, especially since a waisted overall constellation results due to the chamfer 108 and the specially concave shaped lateral surface 111 ,
[00121] In Fig. 10A ist eine stark schematisierte Draufsicht einer weiteren Abutmentbasis 102 der Erfindung gezeigt, die hier einen ovalen Grundriss aufweist. Fig. 10B zeigt eine schematisierte Perspektivansicht einer Krone 122, die zum Befestigen auf der Abutmentbasis 102 nach Fig. 10A ausgelegt wurde. In Fig. 10B liegt die Krone 122 mit der Zahnvorderseite (Zahnfront) auf einer Unterlage. Die Rückseite der Krone 122 ist in Fig. 10B sichtbar. Man kann erkennen, dass die Krone 122 eine komplementäre Innenform 124 aufweist, die genau an die Form und Dimension der Abutmentbasis 102 nach Fig. 10A angepasst ist. Die Krone 122 hat einen umlaufenden Rand 125, der in etwa der Form der umlaufenden Kante/Schulter 105 der Abutmentbasis 102 entspricht. Beim Befestigen der Krone 122 auf der Abutmentbasis 102 sitzt die skalopierte Oberseite 104 der Abutmentbasis 102 im Inneren der Krone 122 und der umlaufenden Rand 125 sitzt bündig auf der umlaufenden Kante/Schulter 105 der Abutmentbasis 102. In Fig. 10A is a highly schematic plan view of another abutment base 102 of the invention is shown, which here has an oval outline. 10B shows a schematic perspective view of a crown 122 designed to be mounted on the abutment base 102 of FIG. 10A. In Fig. 10B, the crown 122 is located with the tooth front side (tooth front) on a base. The back of the crown 122 is visible in FIG. 10B. It can be seen that the crown 122 has a complementary inner shape 124 that closely matches the shape and dimension of the abutment base 102 of FIG. 10A. The crown 122 has a circumferential edge 125 which approximately corresponds to the shape of the peripheral edge / shoulder 105 of the abutment base 102. When attaching the crown 122 to the abutment base 102, the scalloped top 104 of the abutment base 102 sits inside the crown 122 and the peripheral edge 125 sits flush on the circumferential edge / shoulder 105 of the abutment base 102.
[00122] Gemäss Erfindung darf die Abutmentbasis 102 nicht vor dem Implantieren oder Einbringen nachbearbeitet (z.B. geschliffen oder poliert) werden, da durch ein Nachbearbeiten die sterilen Oberflächen zerstört und die hydrophile oder ultrahydrophile Kontaktfläche beschädigt werden können. According to the invention, the abutment base 102 must not be post-processed (e.g., ground or polished) prior to implantation or insertion, as reworking can destroy the sterile surfaces and damage the hydrophilic or ultrahydrophilic contact surface.
[00123] Abutmentbasen 102, die intraoperativ in Kontakt mit Körperflüssigkeiten waren oder kontaminiert wurden, dürfen nicht wiederverwendet werden. Abutment bases 102 which were or were in contact with body fluids intraoperatively must not be reused.
[00124] Die Abutmentbasis 102 sollte weder stark alkalischen Reinigungs- oder Desinfektionsmitteln noch anderen Lösungen ausgesetzt werden, da diese die Oberfläche chemisch angreifen und gegebenenfalls zur Auflösung/Zerstörung der hydrophilen oder ultrahydrophilen Oberfläche führen. The Abutmentbasis 102 should not be exposed to strong alkaline cleaning or disinfecting agents or other solutions, as these the Surface chemically attack and possibly lead to the dissolution / destruction of the hydrophilic or ultrahydrophilic surface.
[00125] Vorzugsweise sollten stets nur fabrikneue, steril verpackte Abutmentbasen 102 eingesetzt werden. Preferably, only brand new, sterile packaged abutment bases 102 should always be used.
[00126] Fig. 11 zeigt eine Seitenansicht eines erfindungsgemässen Abutmentsystems 200, das einen Einbringpfosten 130 und eine Abutmentbasis 102 umfasst, wobei beides zusammen steril in einem Gehäuse 150 verpackt ist. Das Gehäuse 150 kann z.B. einen dicht verschließenden Deckel oder Pfropfen 151 umfassen und es kann mit einer Flüssigkeit (vorzugsweise Wasser oder ein Gel) oder einem inerten Gas befüllt sein, um die hydrophile oder ultrahydrophile Oberfläche zu schützen. Auch bei der Ausführungsform nach Fig. 11 ist vorzugsweise die vestibuläre Seite des Einbringpfostens 130 abgeflacht (Abflachung 137), wie in Fig. 6G zu erkennen ist. 11 shows a side view of an abutment system 200 according to the invention comprising a placement post 130 and an abutment base 102, both of which are packaged together in a housing 150 in a sterile manner. The housing 150 may be e.g. comprise a tight-sealing lid or plug 151 and may be filled with a liquid (preferably water or a gel) or an inert gas to protect the hydrophilic or ultrahydrophilic surface. Also in the embodiment according to FIG. 11, preferably the vestibular side of the placement post 130 is flattened (flattening 137), as can be seen in FIG. 6G.
[00127] Fig. 12 zeigt eine Seitenansicht eines weiteren erfindungsgemässen Einbringpfostens 130. Dieser Einbringpfosten 130 ist im Wesentlichen zylindrisch oder konisch ausgeführt und er weist keine Umfangserweiterung im oberen Endbereich auf. Auch bei der Ausführungsform nach Fig. 12 ist vorzugsweise die vestibuläre Seite des Einbringpfostens 130 abgeflacht. In Fig. 12 ist die entsprechende Abflachung mit dem Bezugszeichen 136 bezeichnet. FIG. 12 shows a side view of a further placement post 130 according to the invention. This placement post 130 is substantially cylindrical or conical and has no circumferential extension in the upper end area. Also in the embodiment according to FIG. 12, preferably the vestibular side of the placement post 130 is flattened. In Fig. 12, the corresponding flattening is designated by the reference numeral 136.
[00128] Damit ein solcher Einbringpfosten 130 besser gepackt und um die Rotationsachse gedreht werden kann, ist vorzugsweise die Oberfläche mindestens im Bereich der Abflachung 136 mit einer Riffelung versehen, wie in Fig. 12 angedeutet. In order for such a placement post 130 to be better packed and rotated about the axis of rotation, preferably the surface is provided with a corrugation at least in the region of the flat 136, as indicated in FIG. 12.
[00129] Fig. 13 zeigt eine Seitenansicht eines weiteren erfindungsgemässen Einbringpfostens 130. Dieser Einbringpfosten 130 hat einen vergrößerten Kopfbereich. Wie in Fig. 6D, weist der Einbringpfosten 130 der Fig. 13 einen Kopf oder eine Platte 131 auf. Der Kopf oder die Platte 131 ist vorzugsweise asymmetrisch zum rotationssymmetrischen Schaft 135 des Einbringpfostens 130 angeordnet, wie in Fig. 13 ersichtlich ist. Dieser Kopf oder diese Platte 131 ist so ausgelegt, dass der Einbringpfosten 130 auch als Prothetikpfosten 210 dienen kann. Um ein besseres Greifen des Einbringpfostens 130 beim Einbringen der Abutmentbasis 102 zu ermöglichen, wurde der Kopf oder die Platte 131 durch einen Aufsatz 133 erweitert. Dieser Aufsatz 133 kann aus einem Metal (z.B. Titan) oder auch aus einem Kunststoff gefertigt sein. Nachdem die Abutmentbasis 102 samt Einbringpfosten 130 aus einem geeigneten sterilen Gehäuse 150 (z.B. einem Gehäuse 150 nach Fig. 11) entnommen wurde, wird die Abutmentbasis 102 auf einem Implantat 103 befestigt (z.B. durch verschrauben), das sich in der Extraktionsalveole befindet. Dabei wird die Abutmentbasis 102 nicht direkt berührt, sondern der Einbringpfosten 130 dient als Handhabungsmittel. Nachdem die Abutmentbasis 102 mit dem Implantat 103 verbunden wurde, kann der Aufsatz 133 entfernt werden. Es verbleibt dann ein Pfosten auf der Abutmentbasis 102, der dem Pfosten nach Fig. 6D ähnelt. Dieser verbleibende Pfosten kann als Prothetikpfosten 210 für einen provisorischen Zahnersatz dienen. Später kann ein anderer Prothetikpfosten aufgesetzt werden, bevor dann ein endgültiger Zahnersatz (z.B. eine Krone 122 nach Fig. 10B) über diesen Prothetikpfosten dauerhaft mit der ursprünglich eingesetzten Abutmentbasis 102 verbunden wird. FIG. 13 shows a side view of another placement post 130 according to the invention. This insertion post 130 has an enlarged head area. As in FIG. 6D, the placement post 130 of FIG. 13 has a head or plate 131. The head or plate 131 is preferably arranged asymmetrically with respect to the rotationally symmetrical shaft 135 of the placement post 130, as can be seen in FIG. This head or plate 131 is designed such that the placement post 130 also serves as a prosthetic post 210 can. In order to allow a better gripping of the insertion post 130 during insertion of the abutment base 102, the head or the plate 131 has been expanded by an attachment 133. This attachment 133 can be made of a metal (eg titanium) or also of a plastic. After the abutment base 102, including insertion head 130, has been removed from a suitable sterile housing 150 (eg, a housing 150 of FIG. 11), the abutment base 102 is secured (eg, by screwing) to an implant 103 located in the extraction socket. In this case, the abutment base 102 is not touched directly, but the placement post 130 serves as a handling means. After the abutment base 102 has been connected to the implant 103, the attachment 133 can be removed. There then remains a post on the abutment base 102, which is similar to the post of Fig. 6D. This remaining post may serve as a prosthetic post 210 for a provisional denture. Later, another prosthetic post may be placed before a final denture (eg, a crown 122 of FIG. 10B) is then permanently connected to the abutment base 102 originally inserted through this prosthetic post.
[00130] Vorzugsweise hat der Einbringpfosten 130 eine sieht- und oder spürbare Markierung, die dazu dient die Abutmentbasis 102 in der richtigen Orientierung in den Kiefer des Patienten einbringen zu können. Bei den Abbildungen der Figuren 6D, 6E, 6F, 6G, 11, 12, 13, weist der Einbringpfosten 130 im Bereich des Kopfes oder der Platte 131 und/oder des Schaftes 135 eine Abflachung auf, welche die vestibuläre Seite definiert. Statt einer Abflachung kann bei allen Ausführungsformen aber auch eine andere fühl- und/oder sichtbare Markierung zur Anwendung kommen. Preferably, the placement post 130 has a visible and / or noticeable marking that serves to bring the abutment base 102 in the correct orientation into the patient's jaw. In the illustrations of FIGS. 6D, 6E, 6F, 6G, 11, 12, 13, the placement post 130 in the region of the head or plate 131 and / or the shaft 135 has a flat which defines the vestibular side. Instead of a flattening, however, a different tactile and / or visible marking can also be used in all embodiments.
Bezugszeichen: Reference numerals:
weitere Schnittstelle 123 komplementäre Innenform 124 further interface 123 complementary inner shape 124
umlaufender Rand 125 circumferential edge 125
weitere Schnittstelle 126 further interface 126
glatter Abschnitt 127 smooth section 127
mikrorauer Abschnitt 128 microrough section 128
Trennungslinie 129  Dividing line 129
Einbringpfosten 130 Insertion post 130
Kopf oder Platte 131  Head or plate 131
Kopf- oder Griffbereich 132  Head or handle area 132
Aufsatz 133  Article 133
Riffeln 134  Riffles 134
Schaft 135  Shaft 135
Abflachung 136  Flattening 136
Abflachung 137  Flattening 137
Gehäuse 150 Housing 150
Deckel oder Pfropfen 151  Lid or plug 151
Abutmentsystem 200 Abutment system 200
Prothetikpfosten 210 Prosthetic post 210
Kopf oder Platte 211  Head or plate 211
Nut 212  Groove 212
Nut 213  Groove 213
Schaft 214  Shank 214
Abstand al Distance al
Implantatachse AI  Implant axis AI
Backenzahn BZ  Molar BZ
Dicke dl  Thickness dl
Grundrisse (in Projektion) El, E2, E3, E4 Floor plans (in projection) El, E2, E3, E4
Eckzahn EZ Canine EZ
Ebenen Fl, F2, F3 Levels Fl, F2, F3
Knochenniveau KN1, KN2Bone level KN1, KN2
Niveau Innen (oral) NI Level indoor (oral) NI
Niveau Aussen (vestibulär) NA  Level outer (vestibular) NA
Oberkante OK  Top edge OK
Prämolar PM  Premolar PM
Querschnitte Ql, Q2, Q3, Q4 Cross sections Ql, Q2, Q3, Q4
Schneidezahn FZ Incisor FZ
Schmelzzementgrenze SZG  Melt Cement Limit SZG
Schmelzzementgrenzniveau SZGN 1; SZGN2  Melt Cement Limit Level SZGN 1; SZGN2

Claims

Patentansprüche claims
1. Abutmentsystem (200) zur Verwendung im Bereich der vorderen Zähne und Prämolaren mit einer Abutmentbasis (102), die eine erste Schnittstelle (107) zum Aufsetzen auf ein Implantat (103) und eine weitere Schnittstelle (126) zum Befestigen eines Pfostens (210, 130) umfasst, wobei die Abutmentbasis (102) eine drei-dimensionale Form hat, die nicht symmetrisch zu der Implantatachse (AI) ausgelegt ist und wobei das Implantat (103) eine Implantatachse (AI) festlegt, dadurch gekennzeichnet, dass An abutment-based abutment system (200) for use with an abutment base (102) comprising a first interface (107) for placement on an implant (103) and a further interface (126) for securing a post (210 , 130), wherein the abutment base (102) has a three-dimensional shape that is not symmetrical to the implant axis (AI) and wherein the implant (103) defines an implant axis (AI), characterized in that
- die Abutmentbasis (102) als one-time Abutmentbasis (102) ausgelegt ist, the abutment base (102) is designed as a one-time abutment base (102),
- das Abutmentsystem (200) einen separaten Einbringpfosten (130) umfasst, der im Bereich einer Oberseite (104) der Abutmentbasis (102) befestigbar ist, wobei sich der Einbringpfosten (130) im befestigten Zustand koaxial zu der Implantatachse (AI) erstreckt, - the abutment system (200) comprises a separate placement post (130) attachable in the region of a top surface (104) of the abutment base (102), the insertion post (130) extending coaxially with the implant axis (AI) in the attached state,
- die Oberseite (104) der Abutmentbasis (102) eine skalopierte Oberseite (104) mit der weiteren Schnittstelle (126) zum Befestigen des Einbringpfostens (130) ist, und  - The top (104) of the abutment base (102) is a scaloped top (104) with the further interface (126) for fixing the Einbringpfostens (130), and
- dass die Abutmentbasis (102) einen Mantelbereich (111) aufweist, deren Weichgewebekontaktoberfläche (127, 128) glatt und/oder mikrorau ausgelegt und deren Weichgewebekontaktoberfläche (127, 128) hydrophil oder ultrahydrophil ausgelegt ist.  - That the abutment base (102) has a jacket region (111) whose soft tissue contact surface (127, 128) designed smooth and / or micro-rough and their soft tissue contact surface (127, 128) is designed hydrophilic or ultrahydrophilic.
2. Abutmentsystem (200) nach Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, dass die Abutmentbasis (102) und der Einbringpfosten (130) industriell sterilisiert und mit intakter hydrophiler oder ultrahydrophiler Weichgewebekontaktoberfläche (127, 128) bereit gestellt wird. The abutment system (200) of claim 1, characterized in that the abutment base (102) and the delivery post (130) is industrially sterilized and provided with an intact hydrophilic or ultrahydrophilic soft tissue contacting surface (127, 128).
3. Abutmentsystem (200) nach Anspruch 1 oder 2, dadurch gekennzeichnet, dass der Mantelbereich ( 111) im Vertikalschnitt betrachtet eine konkave Form (113, 114) aufweist. 3. abutment system (200) according to claim 1 or 2, characterized in that the jacket region (111) viewed in vertical section has a concave shape (113, 114).
4. Abutmentsystem (200) nach Anspruch 1, 2 oder 3, dadurch gekennzeichnet, dass die Oberseite (104) der Abutmentbasis (102) eine skalopierte Oberseite (104) mit einem Apex (112) und einer umlaufenden Kante/Schulter (105) ist, wobei sich die weitere Schnittstelle (126) im Bereich des Apex (112) befindet. The abutment system (200) of claim 1, 2 or 3, characterized in that the top surface (104) of the abutment base (102) has a scaled top surface (104) with an apex (112) and a circumferential one Edge / shoulder (105), with the further interface (126) being in the area of the apex (112).
5. Abutmentsystem (200) nach Anspruch 1, 2 oder 3, dadurch gekennzeichnet, dass die Abutmentbasis (102) in der interdentalen Seitenansicht ein vestibuläres Niveau (NA) und ein unterschiedliches orales Niveau (NI) aufweist, wobei das vestibuläre Niveau (NA) unterhalb des oralen Niveaus (NI) liegt. 5. Abutment system (200) according to claim 1, 2 or 3, characterized in that the abutment base (102) in the interdental side view of a vestibular level (NA) and a different oral level (NI), wherein the vestibular level (NA) below the oral level (NI).
6. Abutmentsystem (200) nach Anspruch 1 oder 2, dadurch gekennzeichnet, dass der Mantelbereich (111), der im Vertikalschnitt betrachtet eine konkave Form (113, 114) aufweist, einen kantenfreien Übergang schafft von einer proximalen Schnittstellenfläche (109) zu der umlaufenden Kante/Schulter (105), wobei die proximalen Schnittstellenfläche (109) senkrecht steht zu der Implantatachse (AI). 6. abutment system (200) according to claim 1 or 2, characterized in that the jacket region (111), which has a concave shape (113, 114) seen in vertical section, an edge-free transition creates from a proximal interface surface (109) to the circulating Edge / shoulder (105), wherein the proximal interface surface (109) is perpendicular to the implant axis (AI).
7. Abutmentsystem (200) nach Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, dass die umlaufende Kante/Schulter (105) in der interdentalen Seitenansicht einen skalopierten Verlauf hat und dass die Weichgewebekontaktoberfläche der umlaufenden Kante/Schulter (105) glatt ist. The abutment system (200) of claim 1, characterized in that the circumferential edge / shoulder (105) has a scaled profile in the interdental side view and that the soft tissue contacting surface of the circumferential edge / shoulder (105) is smooth.
8. Abutmentsystem (200) nach Anspruch 1 oder 2, dadurch gekennzeichnet, dass die Abutmentbasis (102) aufweist; 8. abutment system (200) according to claim 1 or 2, characterized in that the abutment base (102);
- eine proximale Schnittstellenfläche (109) im Bereich der ersten Schnittstelle (107), wobei die Schnittstellenfläche (109) im Wesentlichen eben ist und senkrecht steht zu der Implantatachse (AI),  a proximal interface surface (109) in the region of the first interface (107), wherein the interface surface (109) is substantially planar and perpendicular to the implant axis (AI),
- ein Durchgangsloch (117) im Bereich der skalopierten Oberfläche (104) zum Befestigen des Einbringpfostens (130), wobei sich das Durchgangsloch (117) im Wesentlichen parallel, vorzugsweise koaxial, zu der Implantatachse (AI) erstreckt.  - A through hole (117) in the region of the scalop surface (104) for securing the Einbringpfostens (130), wherein the through hole (117) extends substantially parallel, preferably coaxially, to the implant axis (AI).
9. Abutmentsystem (200) nach Anspruch 1 oder 2, dadurch gekennzeichnet, dass die Abutmentbasis (102) im Horizontalschnitt betrachtet eine elliptische Grundrissform (El) oder eine rundlich-deltoide Grundrissform (E2, E3, E4) aufweist. 9. abutment system (200) according to claim 1 or 2, characterized in that the abutment base (102) viewed in horizontal section has an elliptical plan view (El) or a round-deltoid plan form (E2, E3, E4).
10. Abutmentsystem (200) nach Anspruch 9, dadurch gekennzeichnet, dass die Grundrissform (El, E2, E3, E4) der Abutmentbasis (102) an die Grundrissform (Ql, Q2, Q3, Q4) eines mit einem Zahnersatz-Implantat (100) zu ersetzenden Schneidezahns (SZ), Eckzahns (EZ), oder prämolaren Zahns (PM) angepasst ist. 10. abutment system (200) according to claim 9, characterized in that the ground plan form (El, E2, E3, E4) of the abutment base (102) to the plan view (Ql, Q2, Q3, Q4) of a dental prosthesis implant (100 ) to be replaced incisor (SZ), canine (EZ), or premolar tooth (PM) is adapted.
11. Abutmentsystem (200) nach einem der vorausgehenden Ansprüche 1 oder 2, dadurch gekennzeichnet, dass die erste Schnittstelle (107) zum verdrehfesten Aufsetzen der Abutmentbasis (102) auf das Implantatelement (103) in mindestens drei verschiedenen Indexierungspositionen in Bezug zu der Implantatachse (AI) ausgelegt ist. The abutment system (200) according to one of the preceding claims 1 or 2, characterized in that the first interface (107) for non-rotational placement of the abutment base (102) on the implant element (103) in at least three different indexing positions with respect to the implant axis ( AI) is designed.
12. Abutmentsystem (200) nach Anspruch 1 oder 2, dadurch gekennzeichnet, dass die Abutmentbasis (102) im Bereich der ersten Schnittstelle (107)12. abutment system (200) according to claim 1 or 2, characterized in that the abutment base (102) in the region of the first interface (107)
- einen Verbindungspfosten für eine interne Implantatverbindung (115), oder a connection post for an internal implant connection (115), or
- eine Aufnahmeöffnung für eine externe Implantatverbindung (115) umfasst.  - Includes a receiving opening for an external implant connection (115).
13. Abutmentsystem (200) nach Anspruch 1 oder 2, dadurch gekennzeichnet, dass die erste Schnittstelle (107) als Hex-Schnittstelle ausgelegt ist, die ein Aufsetzen der Abutmentbasis (102) auf das Implantatelement (103) in einer von sechs verschiedenen Indexierungspositionen in Bezug zu der Implantatachse (AI) ermöglicht. 13. abutment system (200) according to claim 1 or 2, characterized in that the first interface (107) is designed as a hex interface, the placement of the abutment base (102) on the implant element (103) in one of six different indexing positions in Reference to the implant axis (AI) allows.
14. Abutmentsystem (200) nach einem der vorausgehenden Ansprüche 1 bis 9, dadurch gekennzeichnet, dass die Abutmentbasis (102) zum Sofortimplantieren im Mukosabereich ausgelegt ist, wobei die Abutmentbasis (102) samt des Einbringpfostens (130) steril verpackt bereit gestellt werden. 14. abutment system (200) according to any one of the preceding claims 1 to 9, characterized in that the abutment base (102) is designed for immediate implantation in the mucosal area, wherein the abutment base (102) together with the introduction post (130) are provided sterile packaged.
15. Abutmentsystem (200) nach einem der vorausgehenden Ansprüche 1 bis 9, dadurch gekennzeichnet, dass die Abutmentbasis (102) und der Einbringpfosten (130) miteinander verbunden bereit gestellt werden, wobei der Einbringpfosten (130) nach dem Sofortimplantieren von der Abutmentbasis (102) trennbar ist und wobei die Abutmentbasis (102) im Patienten verbleibt. The abutment system (200) according to any of the preceding claims 1 to 9, characterized in that the abutment base (102) and the placement post (130) are provided interconnected, wherein the delivery head (130) is separable from the abutment base (102) after immediate implantation, and wherein the abutment base (102) remains in the patient.
16. Abutmentsystem (200) nach einem der vorausgehenden Ansprüche 1 bis 9, dadurch gekennzeichnet, dass der Mantelbereich (111) einen mikrorauen Abschnitt (128) und einen glatten Abschnitt (127) umfasst, wobei eine Trennungslinie (129), die den Übergang zwischen dem mikrorauen Abschnitt (128) und dem glatten Abschnitt (127) der Weichgewebekontaktfläche definiert, vorzugsweise einen skalopierten, asymmetrischen Verlauf hat. The abutment system (200) according to one of the preceding claims 1 to 9, characterized in that said skirt portion (111) comprises a microrough portion (128) and a smooth portion (127), a dividing line (129) defining the transition between defined in the microrough section (128) and the smooth section (127) of the soft tissue contact surface, preferably has a scaled, asymmetrical course.
17. Zahnersatz-Implantat (100) mit einem Abutmentsystem (200) nach einem der vorausgehenden Ansprüche 1 bis 9 und mit einem Implantat (103), dadurch gekennzeichnet, dass das Implantat (103) einen pfostenförmigen Abschnitt (101) mit Aussengewinde umfasst, und dass das Implantat (103) separat von der Abutmentbasis (102) ausgeführt ist, wobei das Implantat (103) einen Grundkörper umfasst, der im Wesentlichen rotationssymmetrisch zu der zentralen Implantatachse (AI) ausgelegt ist und wobei die Abutmentbasis (102) mit daran lösbar befestigtem Einbringpfosten (130) bereit gestellt wird. 17. Dental implant (100) with an abutment system (200) according to any one of the preceding claims 1 to 9 and with an implant (103), characterized in that the implant (103) comprises a post-shaped portion (101) with external thread, and in that the implant (103) is embodied separately from the abutment base (102), wherein the implant (103) comprises a base body which is designed substantially rotationally symmetrical to the central implant axis (AI) and wherein the abutment base (102) is fastened with it releasably secured Insertion post (130) is provided.
18. Zahnersatz-Implantat (100) nach Anspruch 17, dadurch gekennzeichnet, dass das Implantat (103) eine Zentralbohrung (118) aufweist, die koaxial zur Implantatachse (AI) verläuft und die mit einem Innengewinde zum lösbaren Befestigten des Einbringpfostens (130) versehen ist. 18. Denture implant (100) according to claim 17, characterized in that the implant (103) has a central bore (118) which extends coaxially to the implant axis (AI) and provided with an internal thread for releasably attaching the Einbringpfostens (130) is.
19. Zahnersatz-Implantat (100) nach Anspruch 17 oder 18, dadurch gekennzeichnet, dass im Bereich der ersten Schnittstelle (107) an dem Implantat (103) und/oder an einer proximalen Schnittstellenfläche (109) der Abutmentbasis (102) eine umlaufende Fase (108) vorgesehen ist, um die Knochenanlagerung und/oder Weichteilanlagerung nach dem Implantieren zu fördern. 19. Denture implant (100) according to claim 17 or 18, characterized in that in the region of the first interface (107) on the implant (103) and / or on a proximal interface surface (109) of the abutment base (102) has a circumferential chamfer (108) is provided to promote bone attachment and / or soft tissue attachment after implantation.
20. Zahnersatz-Implantat (100) nach einem der vorausgehenden Ansprüche 17 bis 19, dadurch gekennzeichnet, dass von einer proximalen Position zu einer distalen Position betrachtet, das Implantat (103) im Bereich einer distalen Oberseite (110) eine Umfangsreduzierung (108) aufweist, dass die Abutmentbasis (102) mit seiner proximalen Schnittstellenfläche (109) flächig auf der distalen Oberseite (110) des Implantats (103) aufsitzt, und dass unmittelbar oder in geringem Abstand zu der Umfangsreduzierung (108) der Mantelbereich (111) der Abutmentbasis (102) folgt, der im Vertikalschnitt betrachtet eine konkave Form (113, 114) aufweist. The dental implant according to claim 17, wherein, viewed from a proximal position to a distal position, the implant has a circumferential reduction in the area of a distal top side in that the abutment base (102) is seated flat on the distal upper side (110) of the implant (103) with its proximal interface surface (109), and that the mantle region (111) of the abutment base (108) is directly or slightly spaced from the peripheral reduction (108). 102) having a concave shape (113, 114) when viewed in vertical section.
21. Zahnersatz-Implantat (100) nach einem der vorausgehenden Ansprüche 17 oder 18 zum Implantieren in einer Position, in der die skalopierte Oberseite (104) der Abutmentbasis (102) supracrestal zu liegen kommt und in welcher der mikroraue Abschnitt (128) und/oder der glattere Abschnitt (127) des Mantelbereichs (111) im Weichgewebe zu liegen kommt. A dental implant (100) according to any of the preceding claims 17 or 18 for implanting in a position where the scalloped top (104) of the abutment base (102) is supracrestal and in which the microrough portion (128) and / or or the smoother portion (127) of the cladding region (111) is located in the soft tissue.
22. Implantat-Satz, das mindestens zwei Abutmentbasen (102) umfasst, wobei jede Abutmentbasis des (102) Implantat-Satzes eine andere Grundrissform (El, E2, E3, E4) und/oder Grösse aufweist und wobei jede Abutmentbasis (102) eine erste Schnittstelle (107) zum Aufsetzen auf ein Implantat (103) und eine weitere Schnittstelle (126) zum Befestigen eines Einbringpfostens (130) umfasst, wobei die Abutmentbasis (102) eine drei-dimensionale Form hat, die nicht symmetrisch zu der Implantatachse (AI) ausgelegt ist und wobei das Implantat (103) eine Implantatachse (AI) festlegt, dadurch gekennzeichnet, dass 22. An implant set comprising at least two abutment bases (102), wherein each abutment base of the (102) implant set has a different planform (El, E2, E3, E4) and / or size and wherein each abutment base (102) has a first interface (107) for placement on an implant (103) and a further interface (126) for securing a placement post (130), the abutment base (102) having a three-dimensional shape that is not symmetrical about the implant axis (Al ) and wherein the implant (103) defines an implant axis (AI), characterized in that
- der Implantat-Satz mindestens einen Einbringpfosten (130) umfasst, der im Bereich einer Oberseite (104) der Abutmentbasen (102) befestigbar ist, oder der im Bereich der Oberseite (104) einer der Abutmentbasen (102) befestigt ist,  the implant set comprises at least one placement post (130) which can be fastened in the region of an upper side (104) of the abutment bases (102) or which is fastened in the area of the upper side (104) of one of the abutment bases (102),
- sich der Einbringpfosten (130) im befestigten Zustand koaxial zu der Implantatachse (AI) erstreckt,  the insertion post (130) in the attached state extends coaxially with the implant axis (AI),
- die Oberseite (104) jeder der Abutmentbasen (102) eine skalopierte Oberseite (104) aufweist, - und dass die Abutmentbasis (102) einen Mantelbereich (111) aufweist, deren Weichgewebekontaktoberfläche hydrophil oder ultrahydrophil ausgelegt ist. the top surface (104) of each of the abutment bases (102) has a scaled top surface (104), - And that the abutment base (102) has a cladding region (111), the soft tissue contact surface is designed hydrophilic or ultrahydrophilic.
23. Implantat-Satz nach Anspruch 22, dadurch gekennzeichnet, dass 23. Implant set according to claim 22, characterized in that
- die Abutmentbasis (102) in der interdentalen Seitenansicht ein erstes Niveau (NA) und ein unterschiedliches zweites Niveau (NI) aufweist, und/oder  the abutment base (102) has a first level (NA) and a different second level (NI) in the interdental side view, and / or
- der Mantelbereich (111) im Vertikalschnitt betrachtet eine konkave Form (113, 114) aufweist.  - The shell region (111) viewed in vertical section, a concave shape (113, 114).
24. Implantat-Satz nach Anspruch 22, dadurch gekennzeichnet, dass der Mantelbereich (111) einen mikrorauen Abschnitt (128) und einen glatten Abschnitt (127) umfasst, wobei eine Trennungslinie (129), die den Übergang zwischen dem mikrorauen Abschnitt (128) und dem glatten Abschnitt (127) der Weichgewebekontaktfläche definiert, vorzugsweise einen skalopierten, asymmetrischen Verlauf hat. 24. Implant set according to claim 22, characterized in that the jacket region (111) comprises a microrough section (128) and a smooth section (127), wherein a dividing line (129) which forms the transition between the microrough section (128). and the smooth portion (127) of the soft tissue contacting surface, preferably having a scaled, asymmetrical shape.
EP13834385.0A 2013-12-30 2013-12-30 Abutment system for immediate implants Withdrawn EP3089697A1 (en)

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