DE4004549A1 - Use of glutamic acid or derivs. for treating hypertension - by oral admin., effective for patients not responding to other treatments - Google Patents

Use of glutamic acid or derivs. for treating hypertension - by oral admin., effective for patients not responding to other treatments

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Publication number
DE4004549A1
DE4004549A1 DE19904004549 DE4004549A DE4004549A1 DE 4004549 A1 DE4004549 A1 DE 4004549A1 DE 19904004549 DE19904004549 DE 19904004549 DE 4004549 A DE4004549 A DE 4004549A DE 4004549 A1 DE4004549 A1 DE 4004549A1
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glutamic acid
patients
derivatives
treatment
derivs
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DE19904004549
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German (de)
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Ulrich-Christoph Von Arnim
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    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61KPREPARATIONS FOR MEDICAL, DENTAL OR TOILETRY PURPOSES
    • A61K31/00Medicinal preparations containing organic active ingredients
    • A61K31/185Acids; Anhydrides, halides or salts thereof, e.g. sulfur acids, imidic, hydrazonic or hydroximic acids
    • A61K31/19Carboxylic acids, e.g. valproic acid
    • A61K31/195Carboxylic acids, e.g. valproic acid having an amino group

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  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Medicinal Chemistry (AREA)
  • Pharmacology & Pharmacy (AREA)
  • Epidemiology (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Animal Behavior & Ethology (AREA)
  • General Health & Medical Sciences (AREA)
  • Public Health (AREA)
  • Veterinary Medicine (AREA)
  • Acyclic And Carbocyclic Compounds In Medicinal Compositions (AREA)
  • Pharmaceuticals Containing Other Organic And Inorganic Compounds (AREA)

Abstract

The use of glutamic acid (I) or related amino acids, or their derivs., metabolites or salts, for the oral treatment of hypertension is claimed. The dose is up to 30 g or more per day, esp. 3 4g doses initially and the 3 2g doses for maintenance. If required, (I) is administered together with a saliuretic, other antihypertensives or Mg, and provides blood pressure readings of 140 +/- 25 mm systolic and 70 +/- 20 mm diastolic. USE/ADVANTAGE - Since intravenous admin. of (I) is known to increase the blood level of adrenaline and other vasoconstrictors its use in hypertensive patients has been contraindicated. It is now found, however, that oral admin. of (I) reduces blood pressure, even in patients who do not respond to conventional treatments. (I) can cause mild sleep disturbance but this wears off after a week and in no cases has it been severe enough to cause the treatment to be discontinued.

Description

Die Erfindung bezieht sich auf eine neue Indikation von Glutaminsäure, Glutaminsäurederivaten, Glutaminsäureab­ kömmlingen, Glutaminsäuresalzen und den der Glutaminsäure verwandten Aminosäuren sowie deren Derivate, Abkömmlinge und Salze.The invention relates to a new indication of Glutamic acid, Glutaminsäurederivaten, Glutaminsäureab and glutamic acid salts and glutamic acid related amino acids and their derivatives, derivatives and salts.

Laut Malherb (H. Weil Malherb, Vortrag zur Tagung Dtsch. Ges. Neurologie, Hamburg 1952. Zitiert nach Kohl, H.: Aminosäuren, Editio Cantor KG, Aulendorf, 1954) führt die intravenöse Verabreichung von Glutaminsäure sowie deren verwandte Substanzen zu einem Adrenalinanstieg im Blut. Die anatomische und physiologische Abgrenzung des auto­ nomen Nervensystems am Ende des 19. Jahrhunderts bildete den Hintergrund für die Arbeiten von Dale, et al. (Dale H.H.: On some physiological actions of ergot. J. Physiol. (London) 34: 163, 1906. Zitiert nach H. Lydin und G. Loh­ müller: β-Rezeptorenblocker, Edition Springer-Verlag: Herzkrankheiten, Hsgb.: H. Roskamm, H. Reindell, zweite Aufl., 753-776, 1982). Laut Lydin und Lohmüller wirkt Adrenalin unter physiologischen Bedingungen vasoconstric­ torisch, also blutdrucksteigend. Aus den Arbeiten von Malherb wird bislang die Kontraindikation für die Behand­ lung der Hypertonie mit Glutaminsäure, Glutaminderivaten Glutaminsäureabkömmlingen und deren Salzen abgeleitet.According to Malherb (H. Weil Malherb, Lecture on the conference Dt Ges Ges Neurologie, Hamburg 1952. Quoted after Kohl, H .: Amino acids, Editio Cantor KG, Aulendorf, 1954), the intravenous administration of glutamic acid and its related substances to an adrenaline rise in blood. The anatomical and physiological delimitation of the auto-nomen nervous system at the end of the 19th century provided the background for the work of Dale, et al. (Dale HH: On some physiological actions of ergot. J. Physiol. (London) 34: 163, 1906. Cited after H. Lydin and G. Loh müller: β -Receptor Blocker, Edition Springer-Verlag: Herzkrankheiten, Hsgb .: H Roskamm, H. Reindell, second edition, 753-776, 1982). According to Lydin and Lohmüller, epinephrine has a vasoconstrictory effect under physiological conditions, ie an increase in blood pressure. From the work of Malherb, the contraindication for the treatment of hypertension with glutamic acid, glutamine derivatives, glutamic acid derivatives and their salts has been derived so far.

Neuere Publikationen von Garthwaite et al (Garthwaite. J. et al Nature 336, 385-388; 1988. Barbour B. et al. Nature 335, 433-435; 1988. Stevens, C.F., Nature 322, 210-211; 1986. Vanhoutte, P.M. Nature 327, 459-460; 1987. Stevens, C.F., Nature 336, 308-309; 1988) zeigten, daß Glutamin­ säure und deren Derivate bzw. Salze durch Synthese eines EDRF (Endothelium Derived Releasing Factor und Endothelin, dem stärksten Vasoconstrictor) an der Regulation des Blut­ druckes beteiligt sind.Recent publications by Garthwaite et al (Garthwaite, J. et al Nature 336, 385-388; 1988. Barbour B. et al. Nature 335, 433-435; 1988. Stevens, C.F., Nature 322, 210-211; 1986. Vanhoutte, P.M. Nature 327, 459-460; 1987. Stevens, C.F., Nature 336, 308-309; 1988) showed that glutamine acid and its derivatives or salts by synthesis of a EDRF (Endothelium Derived Releasing Factor and Endothelin, the strongest vasoconstrictor) in the regulation of blood pressure are involved.

Erfindungsgemäß ist dagegen gefunden worden, daß die orale Einnahme von Glutaminsäure, Glutaminsäurederivaten, Gluta­ minsäureabkömmlingen, Glutaminsäuresalzen und den der Glutaminsäure verwandten Aminosäuren sowie deren Derivate, Abkömmlinge und Salze entgegen der bisherigen Auffassung eine Behandlung von Hypertonie ermöglicht. According to the invention, however, has been found that the oral Ingestion of glutamic acid, glutamic acid derivatives, gluta Minic acid derivatives, glutamic acid salts and the Glutamic acid related amino acids and their derivatives, Offspring and salts contrary to the previous view a treatment of hypertension allows.  

Erfindungsgemäß ist erkannt worden, Endothelzellen einen Na/K abhängigen Aminosäurecarrier besitzen, der u.a. Glu­ taminsäure und deren Derivate bzw. Salze in substratkon­ kurrierender Form in die Zellen transportiert und, daß die Glutaminsäure bzw. deren Derivate und Salze sowohl an der Synthese des EDRF als auch des Endothelin maßgeblich be­ teiligt sind. Da die Glutaminsäure und deren Derivate u.a. auch als Neurotransmitter im ZNS fungieren, kann es z.B. bei adäquater neurophysiologischer bzw. neuropsychologi­ scher Belastung und unzureichendem physiologischem Angebot von Glutaminsäure bzw. Glutaminsäurederivaten zu einer Verarmung der Zellen an Glutaminsäure und deren Derivaten kommen, so daß der Blutdruckregelmechanismus aus seinem physiologischen Gleichgewicht gerät. Unter hypertensiven Bedingungen kommt es zu einer erschwerten Exprimierung des Aminoaäurecarriers.According to the invention, endothelial cells have been recognized Na / K dependent amino acid carrier possessing i.a. Glu tamic acid and its derivatives or salts in substrate con Carrying form transported into the cells and that the Glutamic acid or its derivatives and salts both at the Synthesis of EDRF as well as of endothelin significantly be are involved. As the glutamic acid and its derivatives i.a. also act as neurotransmitters in the CNS, it may e.g. with adequate neurophysiological or neuropsychologi burden and inadequate physiological offer Glutamic acid or Glutaminsäurederivaten to a Depletion of cells on glutamic acid and its derivatives come so that the blood pressure control mechanism from his physiological balance device. Under hypertensive Conditions it comes to a difficult expression of the Aminoaäurecarriers.

Erfindungsgemäß ist weiter gefunden worden, daß es einen Defekt der Synthetasen des EDRF und des Endothelins gibt. Von ausschlaggebender Bedeutung ist der enterohepatische Kreislauf, der über Transaminirung plus dehydrierender Desaminierung oder alternativ durch Transaminierung, Ami­ nierung mit Dehydrierung plus hydrolytischer Desaminierung oder durch direkte eliminierende Desaminierung Stickstoff bildet (Jungermann, Möhler, 1980), der dann in den Endo­ thelzellen durch Hydrolyse und Oxidierung in Stick­ stoffmonoxid oder -dioxid umgewandelt wird, dem eigentlichen Relaxierungsfaktor (eigene Ergebnisse). Der Grund, warum die Gabe anderer Aminosäuren nicht zu signifikanten Blut­ drucksenkungen führt, ist, daß diese Aminosäuren zu Gluta­ min und Alanin umgebaut werden, um dann direkt oder indi­ rekt als Harnstoff über die Niere ausgeschieden, oder in der Hungerphase für die Glukoneogenese eingesetzt zu wer­ den (Jungermann, Möhler, 1980). According to the invention has further been found that there is a Defect of the synthetases of EDRF and endothelin. Of crucial importance is the enterohepatic Circulatory system via transaminirung plus dehydrating Deamination or alternatively by transamination, Ami dehydrogenation plus hydrolytic deamination or by direct eliminating deamination of nitrogen forms (Jungermann, Möhler, 1980), which then in the Endo thelzellen by hydrolysis and oxidation in stick substance monoxide or dioxide is converted, the actual Relaxation factor (own results). The reason why the administration of other amino acids did not cause significant blood leads, that these amino acids to Gluta min and alanine are rebuilt, then directly or indi excreted as urea via the kidney, or in the starvation phase for gluconeogenesis to be used the (Jungermann, Möhler, 1980).  

Der Grund, warum der von Malherb beobachtete Adrenalin­ spiegelanstieg im Blut bei intravenöser Verabreichung von Glutaminsäure keine Rolle spielt, ist in der Alpha- und Betrarezeptorwirkung des Adrenalins zu sehen.The reason why the adrenalin observed by Malherb Increase in blood level with intravenous administration of Glutamic acid does not matter is in the alpha and To see the effects of adrenalin.

Bei Zugrundelegung der genannten Tatsachen konnte durch Verabreichung adäquater Glutaminsäure bzw. Derivatmengen per os eine neue antihypertensive Therapie gefunden wer­ den, denn trotz Ausschöpfung sämtlicher therapeutischer Möglichkeiten moderner ambulanter antihypertensiver Thera­ pie sind 25% aller Hypertoniker aus den obengenannten Gründen bei konventioneller antihypertensiver Therapie therapieresistent.On the basis of these facts could by Administration of adequate glutamic acid or derivative amounts per os found a new antihypertensive therapy who because, despite exhausting all therapeutic Possibilities of modern outpatient antihypertensive therapy Pie are 25% of all hypertensives from the above Reasons for conventional antihypertensive therapy resistant to therapy.

Erfindungsgemäß ergibt sich bei Patienten, die bei konven­ tioneller Behandlung therapieresistente Hypertonikern sind, bei einer Behandlung mit L-Glutaminsäure per os folgendes: Es wurde ein strenges Therapieprotokoll aufgestellt: selb­ ständige RR-Kontrolle des Patienten zweimal pro Tag, lang­ same Ausschleichung der bisherigen Medikation im Dreita­ gesrhythmus, ärztliche Überwachung des Patienten in einwö­ chentlichem Abstand; Laborkontrolle der Elektrolyte (Na, K, Ca, Cl), da Änderungen der Elektrolythomöostase zu eventuell zytotoxischen Konzentrationsänderungen des ex­ trazellulären Glutamates führen. Die von den Patienten anfänglich beschriebenen leichten Einschlafstörungen ver­ schwanden nach 1 Woche und zwangen in keinem Fall zum Absetzen der Therapie.According to the invention results in patients who konven at treatment of treatment-resistant hypertensives are, when treated with L-glutamic acid per os following: A strict therapy protocol was set up: same constant RR control of the patient twice a day, long same compensation of the previous medication in Dreita rhythm, medical supervision of the patient in one week frequent distance; Laboratory control of electrolytes (Well, K, Ca, Cl), as changes in the electrolyte homeostasis too possibly cytotoxic changes in concentration of ex lead to glutamates. The of the patients initially described light sleep disorders ver disappeared after 1 week and under no circumstances forced to Discontinuation of therapy.

BeispieleExamples

Dosierungsbereich: von 0.33 g bis 30 g und mehr pro Tag. Dosage range: from 0.33 g to 30 g and more per day.  

Beste Ergebnisse werden mit folgender Dosierung erzielt: initial 7 Tage 3×4 g, Erhaltungsdosis 3×2 g, bei hoher körperlicher Belastung Dosis solange steigern, bis norm­ otone RR-Werte erreicht sind. Zusätzlich, falls notwendig, Saluretika, andere Antihypertensiva und Magnesium. Mit dieser Dosierung liegen die Blutdruckwerte systolisch bei 140±25 mm Hg und diastolisch bei 70±20 mm Hg.Best results are achieved with the following dosage: initial 7 days 3 × 4 g, maintenance dose 3 × 2 g, at high exercise load increase dose until normal otone RR values are reached. Additionally, if necessary Saluretics, other antihypertensives and magnesium. With At this dosage, the blood pressure values are systolic 140 ± 25 mm Hg and diastolic at 70 ± 20 mm Hg.

Als sehr angenehm wird von den Patienten empfunden, daß die sonst übliche Müdigkeit nicht auftritt. Beobachtungs­ zeitraum 3 Monate.The patients find it very pleasant that the usual tiredness does not occur. observation period 3 months.

Auswahl von sechs PatientenSelection of six patients F. H. vor GlutaminsäuretherapieF.H. before glutamic acid therapy 140/100 unter Adalat SL140/100 under Adalat SL 140/90 unter Glutaminsäure140/90 glutamic acid B. A. vorB. A. before 150/110 Betablocker150/110 beta blocker 130/70 unter Glutaminsäure130/70 under glutamic acid L. E. vorL. E. before 145/110 Nifedipin und/oder Prelis mite145/110 Nifedipine and / or Prelis mite 125/80 Glutaminsäure mit Saluretikum; nach Absetzen des Saluretikums erneuter RR-Anstieg jetzt Versuch mit zusätzlich Magnesium125/80 glutamic acid with saluretic acid; after discontinuation of saluretic renewed RR increase now trial with additional magnesium B. H. vorB. H. before 160/90 keine Therapie160/90 no therapy 140/80 unter Glutaminsäure140/80 under glutamic acid S. A. vorS.A. 140/110 keine Therapie140/110 no therapy 140/90 unter Glutaminsäure140/90 glutamic acid J. M. vorJ.M. 170/110 Saliadalat170/110 Salad salad 140/80 unter Glutaminsäure140/80 under glutamic acid

Mittelwert ±20 mm Hg syst. 10 mm Hg diast.Mean ± 20 mm Hg syst. 10 mm Hg diast.

Weitere 30 Patienten hatten vor Therapie bzw. unter kon­ ventioneller antihypertensiver Therapie mittlere Blut­ druckwerte von systolisch von 180 1+0 30 mm Hg und diasto­ lisch 100 1+0 20 mm Hg.Another 30 patients had before treatment or under con of conventional antihypertensive therapy medium blood pressure values of systolic of 180 1 + 0 30 mm Hg and diasto 100 1 + 0 20 mm Hg.

Tabelle II Table II

RR-Werte der 30 Patienten vor antihypertensiver Behandlung RR values of 30 patients before antihypertensive treatment

Tabelle III Table III

RR-Werte der 30 Patienten nach antihypertensiver Behandlung RR values of 30 patients after antihypertensive treatment

Vorstehend ist jeweils der üblich gemessene Blutdruck angegeben.The above is the usual measured blood pressure specified.

Claims (3)

1. Verwendung von Glutaminsäure, Glutaminsäurederivaten, Glutaminsäureabkömmlingen, Glutaminsäuresalzen und den der Glutaminsäure verwandten Aminosäuren sowie deren Derivate, Abkömmlinge und Salze per os zur bisher kontraindizierten Behandlung von Hypertonie.1. Use of glutamic acid, glutamic acid derivatives, Glutaminsäureabkömmlingen, Glutaminsäuresalzen and the Glutamic acid related amino acids and their derivatives, Progeny and salts per os to the previously contraindicated Treatment of hypertension. 2. Verwendung von Glutaminsäure, Glutaminsäurederivaten, Glutaminsäureabkömmlingen, Glutaminsäuresalzen und den der Glutaminsäure verwandten Aminosäuren sowie deren Derivate, Abkömmlinge und Salze per os in einer Dosierung von bis zu 30 g und mehr pro Tag zur Behandlung von Hypertonie.2. Use of glutamic acid, glutamic acid derivatives, Glutaminsäureabkömmlingen, Glutaminsäuresalzen and the Glutamic acid related amino acids and their derivatives, Progeny and salts per os in a dosage of up to 30 g and more per day for the treatment of hypertension. 3. Verwendung von Glutaminsäure, Glutaminsäurederivaten, Glutaminsäureabkömmlingen, Glutaminsäuresalzen und den der Glutaminsäure verwandten Aminosäuren sowie deren Derivate, Abkömmlinge und Salze in einer Dosierung von 3×4 g pro Tag per os zur anfänglichen Behandlung von Hypertonie und in einer Dosierung von 3×2 g pro Tag per os als Erhal­ tungsdosis.3. Use of glutamic acid, glutamic acid derivatives, Glutaminsäureabkömmlingen, Glutaminsäuresalzen and the Glutamic acid related amino acids and their derivatives, Progeny and salts in a dosage of 3 x 4 g per Day per os for the initial treatment of hypertension and in a dosage of 3 × 2 g per day per os as Erhal tung dose.
DE19904004549 1989-02-14 1990-02-14 Use of glutamic acid or derivs. for treating hypertension - by oral admin., effective for patients not responding to other treatments Ceased DE4004549A1 (en)

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Non-Patent Citations (8)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Title
DE-B.: Dr. OETKER: Lexikon Lebensmittel und Er- nährung, Ceres-Verlag, Bielefeld 1983, S. 394 *
JP-B.: Synthetic production and utilization of aminoacids, 1. Amino acids, T. Kaneko et al., Eds., Kodansha Ltd., Tokyo, Japan 1973, S. 274 *
P.M.: Nature 327, 1987, S. 459-460 *
STEVENS, C.F.: Nature 322, 1986, S. 210-211 *
STEVENS, C.F.: Nature 336, 1988, S. 308-309 *
US-B.: CHAITOW, L.: Amino Acids in Therapy, Thorsons Publ. Inc., New York 1985, S. 79-80 *
US-Z.: J. GARTHWAITE et al.: Nature 336, 1988, S. 385-388 *
VANHOUTTE *

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