DE202010012099U1 - Vitamin composition and dosage form comprising vitamin D3 suitable for osteoporosis prophylaxis and / or treatment - Google Patents
Vitamin composition and dosage form comprising vitamin D3 suitable for osteoporosis prophylaxis and / or treatment Download PDFInfo
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Abstract
Zusammensetzung umfassend Vitamine B, D und optional Vitamin K oder ihre physiologisch geeigneten Derivate oder Salze in physiologisch effektiven Konzentrationen.Composition comprising vitamins B, D and optionally vitamin K or their physiologically suitable derivatives or salts in physiologically effective concentrations.
Description
Die vorliegende Erfindung ist auf eine vitaminhaltige Zusammensetzung gerichtet, wobei die Vitamine ausgewählt sind aus der Gruppe bestehend aus Vitamin D, Vitamin B, und Vitamin K und auf eine Darreichungsform, die eine solche Zusammensetzung umfasst, wobei die Zusammensetzung und die Darreichungsform vorzugsweise für die Prävention und/oder Behandlung von Osteoporose geeignet sind, sowie auf eine Verwendung der Zusammensetzung.The The present invention is directed to a vitamin-containing composition directed, wherein the vitamins are selected from the group consisting of vitamin D, vitamin B, and vitamin K and to a dosage form, comprising such a composition, wherein the composition and the dosage form preferably for the prevention and / or Treatment of osteoporosis are suitable, as well as for use the composition.
Technischer HintergrundTechnical background
Das Risiko an Osteoporose, einer Erkrankung des Skeletts, zu erkranken, nimmt bei Männern und Frauen mit dem Alter zu, wobei insbesondere post-menopausale Frauen Symptome dieser Erkrankung zeigen, die sich vor allem durch geringe Knochendichte, die zu Knochenbrüchen führt, auszeichnet. Dieser Zustand ist mit einer signifikanten Verringerung der Lebensqualität und einem Anstieg der Mortalität verbunden. Ferner erhöhen zum Beispiel Rauchen, Medikamente wie Antiepileptika, Antidepressiva, Sedativa, Glukokortikoide, Erkrankungen wie Diabetes mellitus, Cushing Syndrom und niedrige Vitamin D Serumkonzentrationen das Osteoporoserisiko. Die Gabe von Vitamin D, insbesondere 25-Hydroxyvitamin D3 (Cholecalciferol) mit einer Serumkonzentration von > 20 ng/ml oder 1-alpha-hydroxy-Vitamin D3, verbessert den Zustand der Erkrankung und führt zu einer niedrigeren Sturzrate.The risk of osteoporosis, a disease of the skeleton, increases in men and women with age, especially post-menopausal women show symptoms of this disease, which is characterized mainly by low bone density, which leads to bone fractures. This condition is associated with a significant reduction in quality of life and an increase in mortality. Furthermore, for example, smoking, medications such as antiepileptic drugs, antidepressants, sedatives, glucocorticoids, diseases such as diabetes mellitus, Cushing syndrome and low vitamin D serum concentrations increase the risk of osteoporosis. The administration of vitamin D, in particular 25-hydroxyvitamin D 3 (cholecalciferol) with a serum concentration of> 20 ng / ml or 1-alpha-hydroxy-vitamin D 3 , improves the condition of the disease and leads to a lower fall rate.
Ein ernsthaftes Vitamin D Defizit ist beispielsweise dadurch vermeidbar, dass das Gesicht und die Arme täglich 30 Minuten dem Tageslicht ausgesetzt werden. Einige Faktoren können jedoch den individuellen Bedarf an Tageslicht erhöhen, wie beispielsweise die Jahreszeit, der Hauttyp, altersabhängige Veränderungen der Haut (senile lentigo) und sekundäre Bedingungen wie beispielsweise Diabetes mellitus. Im Falle nicht ausreichender Tageslichtexposition oder bereits bestehender Prävalenz für ein ernsthaftes Vitamin D Defizit, sollte Vitamin D als Nahrungsergänzungsmittel oder als Medikament verabreicht werden. Die Gabe von Vitamin D hat einen positiven Effekt auf die Behandlung von Osteoporose innerhalb weniger Monate.One serious vitamin D deficit is preventable for example that the face and the arms daily 30 minutes of the daylight get abandoned. However, some factors can affect the individual Increase the need for daylight, such as the season, the skin type, age-related changes in the Skin (senile lentigo) and secondary conditions such as Diabetes mellitus. In case of insufficient daylight exposure or pre-existing prevalence for a serious one Vitamin D deficit, should be vitamin D as a dietary supplement or administered as a drug. The gift of vitamin D has a positive effect on the treatment of osteoporosis within less months.
Duale
Energie-Röntgenabsorption (DXA, früher DEXA) ist
der Goldstandard für die Diagnose von Osteoporose. Osteoporose
liegt vor, wenn die Knochenmineraldichte weniger als oder gleich
2.5 Standardabweichungen unter der Referenzpopulation junger Erwachsener
liegt (T-score). Gemäß der Weltgesundheitsorganisation
(WHO) ist ein T-score von –1,0 oder größer „normal”,
ein T-score zwischen –1,0 und –2,5 wird als „geringe
Knochenmasse” (oder Osteopenie) gewertet, während
ein T-score von –2,5 oder niedriger als Osteoporose klassifiziert
wird (
Bevor diese Symptome jedoch auftreten, ist Vitaminergänzung angezeigt, wobei Vitamin D3 eine bedeutende Rolle in der Prävention und/oder der begleitenden Behandlung von Osteoporose spielt.However, before these symptoms, vitamin supplement is displayed with Vitamin D 3 plays a significant role in the prevention and / or the concomitant treatment of osteoporosis.
Unspezifische
Multivitaminpräparate sind nicht ratsam, um die angezeigten
Mengen der für die Osteoporoseprävention und/oder
Behandlung erforderlichen Vitamine wie Vitamin D3 und
Folsäure zu erreichen, ohne, dass dies zu einer Überdosis
an anderen aktiven Inhaltsstoffen führt. Beispielsweise
ist Vitamin A häufig in Multivitaminpräparaten
enthalten, was jedoch mit einem erhöhten Risiko an Hüftbrüchen
in Verbindung gebracht wird, wenn es in hohen Dosen eingenommen
wird (
Bis
vor kurzem waren therapeutische Grenzen für Defizite an
osteoporose-relevanten Vitaminen ein wichtiger Gesprächsgegenstand
im Hinblick auf die Toxizität von Einnahmehöchstgrenzen,
wobei sich dem tatsächlichen Bedarf nur verhalten angenähert
wurde (
Vitamin
D3-Preparate die für die Prävention und/oder
Behandlung von Osteoporose geeignet sind, sind beispielweise in
Mit
Hilfe von UV-Licht generiertes Vitamin D3 erhöht
die Serumkonzentration an Vitamin D3 langsamer
als Vitamin D3, das oral verabreicht wird,
was zu der Vermutung führte, dass die Toxizität
oral verabreichten Vitamins D3 höher
ist, da dieser Weg unnatürlich sei (
Vitamin D und Kalzium werden häufig in Kombinationspräparaten gemeinsam verabreicht, bevorzugt für die Prävention und/oder Behandlung von Osteoporose, wobei die Kalziumkonzentration für „normale” gesunde Menschen häufig zu hoch und die Vitamin D Konzentration häufig zu niedrig ist.vitamin D and calcium are commonly used in combination preparations administered together, preferably for prevention and / or treatment of osteoporosis, wherein the calcium concentration is "healthy" for normal People often too high and the vitamin D concentration often too low.
Das der vorliegenden Erfindung zugrundeliegende Problem ist ein Präparat, insbesondere ein Kombinationspräparat, das einen verbesserten Ausgleich von Vitamindefiziten erlaubt und vorzugsweise der Prävention und/oder Behandlung von Osteoporose dient.The problem underlying the present invention is a preparation, in particular a combination preparation that improved Compensation of vitamin deficiencies allowed and preferably prevention and / or treatment of osteoporosis.
Beschreibungdescription
Die vorliegende Erfindung bezieht sich auf eine Zusammensetzung umfassend die Vitamine B, D und K zur Verwendung in der Prävention und/oder Behandlung von Osteoporose, die eine Erkrankung des Skeletts ist, gekennzeichnet durch eine geringe Knochendichte und eine mikroarchitektonische Verschlechterung, die zu einer fortschreitenden Knochenbrüchigkeit und Tendenz zu Knochenbrüchen führt. Bevorzugte Vitamine der Zusammensetzung sind Vitamin B6, Vitamin B9 (Folsäure), Vitamin B12, Vitamin D3 und optional Vitamin K, vorzugsweise Vitamin K1 oder Vitamin K2, oder physiologisch geeignete Derivate oder Salze der Vitamine, vorzugsweise in physiologisch effektiven Konzentrationen, sowie auf eine Verwendung der Zusammensetzung.The present invention relates to a composition comprising vitamins B, D and K for use in the prevention and / or treatment of osteoporosis, which is a disease of the skeleton characterized by low bone density and microarchitectural deterioration leading to progressive bone fragility and leads to fractures. Preferred vitamins of the composition are vitamin B 6 , vitamin B 9 (folic acid), vitamin B 12 , vitamin D 3 and optionally vitamin K, preferably vitamin K 1 or vitamin K 2 , or physiologically suitable derivatives or salts of the vitamins, preferably in physiologically effective Concentrations, as well as to a use of the composition.
Vitamin D3 ist die physiologische Form von Vitamin D in allen Eukaryonten mit Ausnahme von Pflanzen. Die Synthese des Vorläufers 7-Dehydrocholesterol wird durch UV-Licht induziert. Neben seinem Einfluss auf autokrine Funktionen, Immunmodulation und Apoptose, ist D3 ein bestimmender Faktor für die Regulation von Kalziumserumspiegeln und folglich für den Knochenaufbau. Die stufenweise Aufnahme von 1 μg Vitamin D3 pro Tag erhöht Serumkonzentrationen um etwa 1 nmol/l oder 0,4 μg/l. Zurzeit empfehlen sowohl die europäischen als auch die amerikanischen Richtlinien für die tägliche Dosis (RDA) einen relativ niedrigen Wert von 400 IU oder 10 μg, der einer Serumkonzentration von 4 μg/l entspricht.Vitamin D 3 is the physiological form of vitamin D in all eukaryotes except plants. The synthesis of the precursor 7-dehydrocholesterol is induced by UV light. In addition to its influence on autocrine functions, immunomodulation and apoptosis, D 3 is a determinant of calcium serum level regulation and consequently of bone formation. The incremental intake of 1 μg vitamin D 3 per day increases serum concentrations by about 1 nmol / l or 0.4 μg / l. Currently, both the European and American guidelines for the daily dose (RDA) recommend a relatively low level of 400 IU or 10 μg, which corresponds to a serum concentration of 4 μg / L.
Toxische
Effekte sind erst ab einer Serumkonzentration über einem
Grenzwert von 200 μg/l zu erwarten (
Vitamin
B6 (Pyridoxin) ist in den physiologischen
Ausgleich von Natrium und Kalium involviert und begünstigt
die Produktion von roten Blutkörperchen. Von besonderer
Bedeutung im Bereich der Osteoporose ist die Erkenntnis, dass Vitamin
B6 zu einer Verringerung der Homocysteinbildung
beiträgt (
Vitamin
B9 (Folsäure) ist ein wasserlösliches Vitamin,
das eine elementare Rolle in der Synthese von Nukleinsäuren
spielt und deshalb große Bedeutung in Phasen hoher Zellproliferationsraten
hat, wie beispielsweise während der Schwangerschaft. Die RDA
für schwangere Frauen liegt bei 400 μg Vitamin B9. Es gibt eine fortlaufende wissenschaftliche
Diskussion, dass ein Folsäuredefizit zu erhöhten
Homocysteinspiegeln führen kann, die wiederum zu einem erhöhten
Risiko für Knochenbrüche, Osteoporose und Reduktion
in BMD führen (
Vitamin B12 (Cobalamin) ist ein wasserlösliches Vitamin, das als Co-Faktor in enzymkatalysierte Reaktionen involviert ist, einschließlich der Reaktionen von Isomerasen und Methyltransferasen. Vitamin B12 ist in den Metabolismus jeder Körperzelle involviert und wirkt insbesondere auf die DNA-Synthese und Regulation, aber auch auf die Fettsäuresynthese und Energieproduktion. Auch wenn die Funktionen von Vitamin B12 bei vielen Zuständen durch ausreichende Mengen von Folsäure (Vitamin B9) ersetzt werden können, so unterliegt die Kontrolle der Homocysteinspiegel ausschließlich dem Vitamin B12.Vitamin B 12 (cobalamin) is a water-soluble vitamin that is involved as a cofactor in enzyme-catalyzed reactions, including the reactions of isomerases and methyltransferases. Vitamin B 12 is involved in the metabolism of every body cell, and has particular effects on DNA synthesis and regulation, but also on fatty acid synthesis and energy production. Although the functions of vitamin B 12 can be replaced by sufficient amounts of folic acid (vitamin B 9 ) in many conditions, the control of the Homocysteine levels excluding vitamin B 12 .
Vitamin
K, zum Beispiel Phylloquinon K1 und Menaquinon
K2, vermittelt die gamma-Carboxilierung von
Glutamylresten an zahlreichen Knochenproteinen, besonders Osteoclacin.
Hohe Serumkonzentrationen von nicht ausreichend carboxiliertem Osteoclacin
und geringe Serumkonzentrationen an Vitamin K sind mit geringer
Knochenmineraldichte und erhöhten Risiko für Brüche
verbunden (
Die vorliegende Zusammensetzung ist vorzugsweise ein diätetisches Produkt, das dazu gedacht ist, die Ernährung von Personen zu ergänzen, um Defizite an bestimmten essentiellen Nahrungsfaktoren zu verhindern oder zu verringern.The The present composition is preferably a dietetic one Product that is intended to help people's diet supplement to deficiencies of certain essential nutritional factors prevent or reduce it.
In einer bevorzugten Ausführungsform hat die Kombination der Vitamine in der vorliegenden Zusammensetzung einen synergistischen Effekt auf die Prävention und/oder Behandlung von Osteoporose. Osteoporose wird typischerweise in primäre und sekundäre Osteoporose eingeteilt, wobei primäre Osteoporose Typ I und Typ II Osteoporose umfasst. Typ I Osteoporose (post-menopausale Osteoporose) entwickelt sich im Allgemeinen bei Frauen nach der Menopause, wenn die Menge an Östrogen im Körper deutlich sinkt. Dieser Vorgang führt zu einem Anstieg an Knochenresorption (der Knochen verliert Substanz). Typ I Osteoporose tritt bei 5% bis 20% der Frauen auf, am häufigsten im Alter zwischen 50 und 75, wegen des plötzlichen post-menopausalen Abfalls der Östrogenspiegel, was zu einer raschen Freisetzung von Kalzium aus dem Skelett führt. Dies ist mit Knochenbrüchen verbunden, die auftreten, wenn die Wirbel gegeneinander drücken was zum Zusammenbrechen der Wirbelsäule führt und mit Brüchen der Hüfte, des Handgelenks, des Unterarms, verursacht durch Stürze oder kleinere Unfälle. Dabei zeigen Frauen ein deutlich höheres Typ I Osteoporose Risiko als Männer.In In a preferred embodiment, the combination of Vitamins in the present composition have a synergistic Effect on the prevention and / or treatment of osteoporosis. osteoporosis is typically found in primary and secondary osteoporosis divided, with primary osteoporosis type I and type II Includes osteoporosis. Type I Osteoporosis (post-menopausal osteoporosis) generally develops in postmenopausal women when the amount of estrogen in the body drops significantly. This process leads to an increase in bone resorption (the bone loses substance). Type I osteoporosis occurs in 5% up to 20% of women on, most often between the ages 50 and 75, because of the sudden post-menopausal rubbish estrogen levels, resulting in a rapid release of Calcium from the skeleton leads. This is with bone fractures connected, which occur when the vertebrae press against each other which leads to the collapse of the spine and with fractures of the hip, the wrist, the Forearm caused by falls or minor accidents. Here, women show a significantly higher type I osteoporosis risk as men.
Typ II Osteoporose (senile Osteoporose) tritt typischerweise nach einem Alter von 70 Jahren auf und trifft Frauen zweimal häufiger als Männer. Typ II Osteoporose entsteht, wenn die Resorption und Bildung von Knochen nicht länger koordiniert erfolgt und Knochenabbau die Knochenbildung überwiegt. Typ II Osteoporose betrifft trabekuläre und kortikale Knochen, was oft zu Brüchen des Schenkelhalses, der Wirbel, des proximalen Oberarmknochens, des proximalen Schienbeins und des Beckens führt. Typ II Osteoporose beruht möglicherweise auf einer altersabhängigen Verminderung an Vitamin D Synthese oder Resistenz gegen Vitamin D Aktivität (möglicherweise vermittelt durch verringerte oder nicht reagierende Vitamin D Rezeptoren in einigen Patienten). Bei älteren Frauen treten Typ I und Typ II Osteoporose häufig gemeinsam auf.Type II Osteoporosis (senile osteoporosis) typically occurs after one Age of 70 years and meets women twice more often as men. Type II osteoporosis arises when the absorption and formation of bone is no longer coordinated and bone resorption outweighs bone formation. Type II osteoporosis affects trabecular and cortical bone, which is often too Fractures of the femoral neck, vertebrae, proximal Humerus, proximal tibia and pelvis. Type II osteoporosis may be due to an age-related condition Reduction in vitamin D synthesis or resistance to vitamin D Activity (possibly mediated by decreased or unresponsive vitamin D receptors in some patients). In older Women commonly experience type I and type II osteoporosis on.
Sekundäre Osteoporose wird durch andere Zustände wie hormonales Ungleichgewicht, bestimmte Erkrankungen oder Medikationen (wie Kortikosteoride) verursacht. Sekundäre Osteoporose macht weniger als 5% der Osteoporosefälle aus. Ursachen schließen endokrine Erkrankungen (zum Beispiel Glucocorticoidüberschuss, Hyperparathyroidismus, Hyperthyroidismus, Hypogonadismus, Hyperprolaktinemie, Diabetes mellitus), Drogen (zum Beispiel Glucocorticoide, Ethanol, Dilantin, Tabak, Barbiturate, Heparin), und verschiedene Zustände oder Krankheitsbilder (zum Beispiel Ruhigstellung, chronisches Nierenversagen, Lebererkrankung, Malabsorptionssyndrome, chronische Lungenerkrankung, RA, Sarkoidose, Malignität, längere Schwerelosigkeit wie bei Allflügen) ein.secondary Osteoporosis is caused by other conditions such as hormonal imbalance, certain diseases or medications (such as corticosteroids). Secondary osteoporosis accounts for less than 5% of osteoporosis cases out. Causes include endocrine disorders (for example Glucocorticoid excess, hyperparathyroidism, hyperthyroidism, Hypogonadism, hyperprolactinemia, diabetes mellitus), drugs (for Example, glucocorticoids, ethanol, dilantin, tobacco, barbiturates, Heparin), and various conditions or clinical pictures (for example, immobilization, chronic renal failure, liver disease, Malabsorption syndromes, chronic lung disease, RA, sarcoidosis, Malignancy, longer weightlessness as with all-flights) one.
Die Zusammensetzung bzw. die Darreichungsform der vorliegenden Erfindung sind in der Prävention und/oder Behandlung von primärer und/oder sekundärer Osteoporose höchst wirksam.The Composition or dosage form of the present invention are in the prevention and / or treatment of primary and / or secondary osteoporosis most effective.
In einer weiteren bevorzugten Ausführungsform umfasst oder besteht die Zusammensetzung der vorliegenden Erfindung aus 1000–10000 μg, 1000–9000 μg, 1000–8000 μg, 1000–7000 μg, 1000–6000 μg, 1000–5000 μg, 1000–4000 μg, 1000–3000 μg, 1000–2000 μg, oder 500–1500 μg Vitamin B6, 200–1000 μg, 200–900 μg, 200–800 μg, 200–700 μg, 200–600 μg, 200–500 μg, 200–400 μg, 200–300 μg, oder 100–200 Vitamin B9 (Folsäure), 1,0–10,0 μg, 2,0–10,0 μg, 3,0–10,0 μg, 4,0–10,0 μg, 5,0–10,0 μg, 6,0–10,0 μg, 7,0–10,0 μg, 8,0–10,0 μg, oder 9,0–10,0 μg Vitamin B12, 800–5000 IU, 800–4000 IU, 800–3000 IU, 800–2500 IU, 800–2000 IU, 800–1500 IU, oder 800–1000 IU Vitamin D3, wobei 1000 IU Vitamin D3 25 μg Vitamin D3 entspricht und optional 50–500 μg, 50–400 μg, 50–300 μg, 50–200 μg, oder 50–100 μg an Vitamin K. Weiter bevorzugt umfasst oder besteht die Zusammensetzung der vorliegenden Erfindung aus 800 μg, 1000 μg, 1200 μg, 1400 μg, 1600 μg, 2000 μg, oder 2500 μg Vitamin B6, 200 μg, 400 μg, 600 μg, 800 μg, 1000 μg, 1200 μg, 1500 μg, oder 2000 μg Vitamin B9 (Folsäure), 1,0 μg, 2,0 μg, 3,0 μg, 4,0 μg, 5,0 μg, 6,0 μg, 7,0 μg, 8,0 μg, 9,0 μg, oder 10,0 μg Vitamin B12, 1000 μg, 1500 μg, 2000 μg, 2500 μg, 3000 μg, 3500 μg, 4000 μg, 4500 μg, oder 5000 μg Vitamin D3 und optional 25 μg, 35 μg, 45 μg, 55 μg, 65 μg, 75 μg, 85 μg, 95 μg, oder 110 μg an Vitamin K. Meist bevorzugt führt die Zusammensetzung oder die Darreichungsform zu Vitamin D3 Serumspiegeln von mehr als 75 nmol/l.In a further preferred embodiment, the composition of the present invention comprises or consists of 1000-10000 μg, 1000-9000 μg, 1000-8000 μg, 1000-7000 μg, 1000-6000 μg, 1000-5000 μg, 1000-4000 μg, 1000 -3000 μg, 1000-2000 μg, or 500-1500 μg Vitamin B 6 , 200-1000 μg, 200-900 μg, 200-800 μg, 200-700 μg, 200-600 μg, 200-500 μg, 200- 400 μg, 200-300 μg, or 100-200 Vitamin B 9 (folic acid), 1.0-10.0 μg, 2.0-10.0 μg, 3.0-10.0 μg, 4.0- 10.0 μg, 5.0-10.0 μg, 6.0-10.0 μg, 7.0-10.0 μg, 8.0-10.0 μg, or 9.0-10.0 μg Vitamin B 12 , 800-5000 IU, 800-4000 IU, 800-3000 IU, 800-2500 IU, 800-2000 IU, 800-1500 IU, or 800-1000 IU Vitamin D 3 , with 1000 IU Vitamin D 3 25 μg of vitamin D 3 and optionally 50-500 μg, 50-400 μg, 50-300 μg, 50-200 μg, or 50-100 μg of vitamin K. More preferably, the composition of the present invention comprises or consists of 800 μg, 1000 μg, 1200 μg, 1400 μg, 1600 μg, 2000 μg, or 2500 μg Vitamin B 6 , 200 μg, 400 μg, 600 μg, 800 μg, 1000 μg, 1200 μg, 1500 μg, or 2000 μg Vitamin B 9 (folic acid), 1.0 μg, 2.0 μg, 3.0 μg, 4.0 μg, 5.0 μg, 6.0 μg, 7.0 μg, 8.0 μg, 9.0 μg , or 10.0 μg of vitamin B 12 , 1000 μg, 1500 μg, 2000 μg, 2500 μg, 3000 μg, 3500 μg, 4000 μg, 4500 μg, or 5000 μg of vitamin D 3 and optionally 25 μg, 35 μg, 45 μg , 55 micrograms, 65 micrograms, 75 micrograms, 85 micrograms, 95 micrograms, or 110 micrograms of vitamin K. Most preferably, the composition or dosage form yields vitamin D 3 serum levels greater than 75 nmol / l.
In einer bevorzugten Ausführungsform werden ein oder mehrere Vitamine der Zusammensetzung durch ein Derivat oder ein Salz des Vitamins ersetzt, das pharmazeutisch geeignet ist.In a preferred embodiment, one or more Vitamins of the composition by a derivative or a salt of the Vitamin replaced, which is pharmaceutically suitable.
Zudem umfasst die Zusammensetzung optional einen oder mehrere Trägerstoffe ausgewählt aus der Gruppe bestehend aus Sprengmitteln, Bindemitteln, Gleitmitteln, insbesondere interne Gleitmittel, rheologischen Agenz, Additiva oder Zusätzen, Beschichtungen oder schalenbildenden Polymere, insbesondere halbschalenbildende Polymere, und Farbstoffe. Bevorzugte Trägersubstanzen sind zum Beispiel ausgewählt aus der Gruppe bestehend aus Stärke, insbesondere Maisstärke, Zellulose, Hydroxypropylmethylzellulose, Cholecalciferoltrockenpulver, Phyllochinon, Magnesiumsalze von Fettsäuren, Cyancobalamin, Pyridoxinhydrochlorid und Folsäure, wobei Hydroxypropylmethylzellulose, Cholecalciferoltrockenpulver und/oder Phyllochinon bevorzugte Beschichtungen sind und Magnesiumsalze von Fettsäuren, Cyancobalamin, Pyridoxinhydrochlorid und/oder Folsäure bevorzugte Trennmittel sind.In addition, the composition optionally comprises one or more carriers selected from the group consisting of disintegrants, binders, lubricants, in particular internal lubricants, rheological agents, additives or additives, coatings or shell-forming polymers, in particular half-shell-forming polymers, and dyes. Preferred carriers are, for example, selected from the group consisting of starch, in particular maize starch, cellulose, hydroxypropylmethylcellulose, cholecalciferol dry powder, phylloquinone, magnesium salts of fatty acids, cyanobalamin, pyridoxine hydrochloride and folic acid, hydroxypropylmethylcellulose, cholecalciferol dry powder and / or phylloquinone being preferred coatings and magnesium salts of fatty acids, Cyancobalamin, pyridoxine hydrochloride and / or folic acid are preferred release agents.
In einer bevorzugten Ausführungsform umfasst die Zusammensetzung der vorliegenden Erfindung kein Kalzium oder Salze davon. Das reduziert oder verhindert das Risiko der Überdosierung von Kalzium über die tägliche Grenze von 1000–1500 mg.In a preferred embodiment comprises the composition no calcium or salts thereof of the present invention. That reduces or prevents the risk of overdose of calcium over the daily limit of 1000-1500 mg.
Die vorliegende Erfindung ist weiter auf eine Darreichungsform gerichtet, die die Zusammensetzung der vorliegenden Erfindung umfasst oder daraus besteht. In einer bevorzugten Ausführungsform ist die Zusammensetzung oder die Darreichungsform der vorliegenden Erfindung eine feste Darreichungsform, insbesondere eine teilweise feste Darreichungsform. Bevorzugt wird eine solche Darreichungsform ausgewählt aus der Gruppe bestehend aus Hart- oder Weichschalenkapseln, welche beispielsweise aus steckbaren, zylindrischen Hohlformen bzw. einer weichen, kontinuierlichen Hülle bestehen, einer Tablette, einer Pille oder Dragee, Tropfen oder granulärem Material. In einer besonders bevorzugten Ausführungsform wird die Zusammensetzung aus der Darreichungsform sofort freigesetzt, wobei die Darreichungsform hierbei besonders bevorzugt eine Kapsel ist.The The present invention is further directed to a dosage form, which comprises the composition of the present invention or it consists. In a preferred embodiment the composition or dosage form of the present invention a solid dosage form, in particular a partially solid dosage form. Preferably, such a dosage form is selected from the group consisting of hard or soft shell capsules, which For example, plug-in, cylindrical molds or a soft, continuous shell, a tablet, a pill or dragee, drops or granular material. In a particularly preferred embodiment, the Composition released immediately from the dosage form, wherein the dosage form is particularly preferably a capsule.
Die Zusammensetzung oder die Darreichungsform wird bevorzugt oral verabreicht, wobei die Zusammensetzung oder die Darreichungsform ein- oder mehrmals täglich, vorzugsweise zwei-, drei- oder viermal pro Tag verabreicht wird. In einer anderen Ausführungsform wird die Zusammensetzung oder die Darreichungsform ein- oder mehrmals pro Woche, vorzugsweise zwei-, drei- vier-, fünf- oder sechsmal pro Woche, oder ein- oder mehrmals pro Monat, vorzugsweise zwei-, drei-, vier-, fünf-, sechs-, sieben- oder achtmal pro Monat verabreicht. Vorzugsweise wird die Zusammensetzung oder die Darreichungsform mit einer Mahlzeit eingenommen.The Composition or dosage form is preferably administered orally, wherein the composition or dosage form once or several times daily, preferably two, three or four times a day is administered. In another embodiment the composition or the dosage form once or several times per week, preferably two, three, four, five or six times per week, or once or several times a month, preferably two-, three, four, five, six, seven or eight times a month administered. Preferably, the composition or dosage form becomes taken with a meal.
In einer weiteren Ausführungsform ist die Zusammensetzung oder die Darreichungsform ein ergänzendes diätetisches Nahrungsmittel, insbesondere eine ergänzende bilanzierte Diät.In Another embodiment is the composition or the dosage form a complementary dietary one Food, in particular a supplementary balanced Diet.
Weiterhin ist die vorliegende Erfindung auf die Verwendung der Zusammensetzung oder der Darreichungsform zur Prävention und/oder Behandlung von Osteoporose gerichtet. Die Gabe der der Zusammensetzung oder der Darreichungsform erfolgt bevorzugt nach den oben beschriebenen Mustern, z. B. ein- oder mehrmals täglich, ein- oder mehrmals monatlich etc., sowohl zur Prävention als auch zur Behandlung von Osteoporose.Farther the present invention is directed to the use of the composition or the dosage form for prevention and / or treatment directed by osteoporosis. The gift of the composition or The dosage form is preferably carried out according to the above Patterns, z. B. once or several times a day, once or several times monthly etc., both for prevention and for treatment of osteoporosis.
ZITATE ENTHALTEN IN DER BESCHREIBUNGQUOTES INCLUDE IN THE DESCRIPTION
Diese Liste der vom Anmelder aufgeführten Dokumente wurde automatisiert erzeugt und ist ausschließlich zur besseren Information des Lesers aufgenommen. Die Liste ist nicht Bestandteil der deutschen Patent- bzw. Gebrauchsmusteranmeldung. Das DPMA übernimmt keinerlei Haftung für etwaige Fehler oder Auslassungen.This list The documents listed by the applicant have been automated generated and is solely for better information recorded by the reader. The list is not part of the German Patent or utility model application. The DPMA takes over no liability for any errors or omissions.
Zitierte PatentliteraturCited patent literature
- - DE 20310493 U1 [0008, 0010] - DE 20310493 U1 [0008, 0010]
- - WO 2007/046123 [0008, 0010] - WO 2007/046123 [0008, 0010]
- - WO 99/00135 [0008, 0010] WO 99/00135 [0008, 0010]
- - EP 0335140 [0008] - EP 0335140 [0008]
Zitierte Nicht-PatentliteraturCited non-patent literature
- - WHO Wissenschaftliche Gruppe für die Prävention und Verwaltung von Osteoporose, Genf, Schweiz (2003) [0004] - WHO Scientific Group for the Prevention and Management of Osteoporosis, Geneva, Switzerland (2003) [0004]
- - Feskanich D et al., JAMA, 2002; 287; 47–54 [0006] Feskanich D et al., JAMA, 2002; 287; 47-54 [0006]
- - Veith R, J of Nutr, 2006, 1117–1122 [0007] Veith R, J of Nutr, 2006, 1117-1122 [0007]
- - Haddad J et al., Journal of Clinical Investigation, 1993, 91(6): 2552 [0009] - Haddad J et al., Journal of Clinical Investigation, 1993, 91 (6): 2552 [0009]
- - Veith R, J of Nutr, 2006, 1117–1122 [0015] Veith R, J of Nutr, 2006, 1117-1122 [0015]
- - Vieth R, The American Journal of Clinical Nutrition, 1999, 69(5): 842–856 [0015] Vieth R, The American Journal of Clinical Nutrition, 1999, 69 (5): 842-856 [0015]
- - Christen W, Arch Intern Med. 2009; 169(4): 335–341 [0016] - Christians W, Arch Intern Med. 2009; 169 (4): 335-341 [0016]
- - LeBoff M, J Clin Endocrinol Metab, 2009, 94, 1207–1213 [0016] LeBoff M, J Clin Endocrinol Metab, 2009, 94, 1207-1213 [0016]
- - Haliloglu B et al., Arch Gynecol Obstet., 2009 Nov 28 [0017] Haliloglu B et al., Arch Gynecol Obstet., 2009 Nov 28 [0017]
- - Feskanich D et al., Am. J. Clin Nutr, 1999, 74–79 [0019] Feskanich D et al., Am. J. Clin Nutr, 1999, 74-79 [0019]
Claims (14)
Priority Applications (1)
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DE202010012099U DE202010012099U1 (en) | 2010-09-02 | 2010-09-02 | Vitamin composition and dosage form comprising vitamin D3 suitable for osteoporosis prophylaxis and / or treatment |
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DE202010012099U DE202010012099U1 (en) | 2010-09-02 | 2010-09-02 | Vitamin composition and dosage form comprising vitamin D3 suitable for osteoporosis prophylaxis and / or treatment |
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Citations (4)
Publication number | Priority date | Publication date | Assignee | Title |
---|---|---|---|---|
EP0335140A1 (en) | 1988-03-23 | 1989-10-04 | Teva Pharmaceutical Industries Limited | Compositions for the treatment of osteoporosis in humans |
WO1999000135A1 (en) | 1997-06-28 | 1999-01-07 | The Boots Company Plc | Composition comprising vitamin k and vitamin d, for treating or preventing osteoporosis |
DE20310493U1 (en) | 2003-07-08 | 2003-10-23 | Orthomol pharmazeutische Vertriebs GmbH, 40764 Langenfeld | Micronutrient combination product for dietetic treatment of inflammatory-rheumatic diseases and osteoporosis, containing specific amounts of several vitamins, minerals, trace elements and antioxidants |
WO2007046123A2 (en) | 2005-10-21 | 2007-04-26 | Opocrin S.P.A. | Composition containing vitamins k and d as well as taurine for the preventio and treatment of osteoporosis |
-
2010
- 2010-09-02 DE DE202010012099U patent/DE202010012099U1/en not_active Expired - Lifetime
Patent Citations (4)
Publication number | Priority date | Publication date | Assignee | Title |
---|---|---|---|---|
EP0335140A1 (en) | 1988-03-23 | 1989-10-04 | Teva Pharmaceutical Industries Limited | Compositions for the treatment of osteoporosis in humans |
WO1999000135A1 (en) | 1997-06-28 | 1999-01-07 | The Boots Company Plc | Composition comprising vitamin k and vitamin d, for treating or preventing osteoporosis |
DE20310493U1 (en) | 2003-07-08 | 2003-10-23 | Orthomol pharmazeutische Vertriebs GmbH, 40764 Langenfeld | Micronutrient combination product for dietetic treatment of inflammatory-rheumatic diseases and osteoporosis, containing specific amounts of several vitamins, minerals, trace elements and antioxidants |
WO2007046123A2 (en) | 2005-10-21 | 2007-04-26 | Opocrin S.P.A. | Composition containing vitamins k and d as well as taurine for the preventio and treatment of osteoporosis |
Non-Patent Citations (9)
Title |
---|
Christen W, Arch Intern Med. 2009; 169(4): 335-341 |
Feskanich D et al., Am. J. Clin Nutr, 1999, 74-79 |
Feskanich D et al., JAMA, 2002; 287; 47-54 |
Haddad J et al., Journal of Clinical Investigation, 1993, 91(6): 2552 |
Haliloglu B et al., Arch Gynecol Obstet., 2009 Nov 28 |
LeBoff M, J Clin Endocrinol Metab, 2009, 94, 1207-1213 |
Veith R, J of Nutr, 2006, 1117-1122 |
Vieth R, The American Journal of Clinical Nutrition, 1999, 69(5): 842-856 |
WHO Wissenschaftliche Gruppe für die Prävention und Verwaltung von Osteoporose, Genf, Schweiz (2003) |
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