DE19820720C1 - Cushion or underlay for decubitus prophylaxis and/or therapy - Google Patents

Cushion or underlay for decubitus prophylaxis and/or therapy

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Publication number
DE19820720C1
DE19820720C1 DE1998120720 DE19820720A DE19820720C1 DE 19820720 C1 DE19820720 C1 DE 19820720C1 DE 1998120720 DE1998120720 DE 1998120720 DE 19820720 A DE19820720 A DE 19820720A DE 19820720 C1 DE19820720 C1 DE 19820720C1
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Germany
Prior art keywords
pad according
pillow
gel
cushion
pressure
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DE1998120720
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German (de)
Inventor
Werner Krause
Andreas Richter
Karl-Friedrich Arndt
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Technische Universitaet Dresden
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Technische Universitaet Dresden
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    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61GTRANSPORT, PERSONAL CONVEYANCES, OR ACCOMMODATION SPECIALLY ADAPTED FOR PATIENTS OR DISABLED PERSONS; OPERATING TABLES OR CHAIRS; CHAIRS FOR DENTISTRY; FUNERAL DEVICES
    • A61G7/00Beds specially adapted for nursing; Devices for lifting patients or disabled persons
    • A61G7/05Parts, details or accessories of beds
    • A61G7/057Arrangements for preventing bed-sores or for supporting patients with burns, e.g. mattresses specially adapted therefor
    • A61G7/05738Arrangements for preventing bed-sores or for supporting patients with burns, e.g. mattresses specially adapted therefor with fluid-like particles, e.g. sand, mud, seeds, gel, beads
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61GTRANSPORT, PERSONAL CONVEYANCES, OR ACCOMMODATION SPECIALLY ADAPTED FOR PATIENTS OR DISABLED PERSONS; OPERATING TABLES OR CHAIRS; CHAIRS FOR DENTISTRY; FUNERAL DEVICES
    • A61G7/00Beds specially adapted for nursing; Devices for lifting patients or disabled persons
    • A61G7/05Parts, details or accessories of beds
    • A61G7/057Arrangements for preventing bed-sores or for supporting patients with burns, e.g. mattresses specially adapted therefor
    • A61G7/05723Arrangements for preventing bed-sores or for supporting patients with burns, e.g. mattresses specially adapted therefor with cut-outs or depressions in order to relieve the pressure on a part of the body

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  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • Nursing (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Animal Behavior & Ethology (AREA)
  • General Health & Medical Sciences (AREA)
  • Public Health (AREA)
  • Veterinary Medicine (AREA)
  • Invalid Beds And Related Equipment (AREA)

Abstract

A cushion or underlay has a temperature and/or pressure sensitive gel filling with phase transformation properties controlled by the patient's temperature and/or pressure.

Description

Die Erfindung betrifft ein Kissen oder eine Unterlage zur Dekubitusprophylaxe und/oder -therapie mit mindestens ei­ nem Füllmedium aus temperatur- und/oder drucksensitiven Gelen, dessen Phasenübergang sich durch gezieltes Einwir­ ken von Umgebungsgrößen ändert.The invention relates to a pillow or a pad for Pressure ulcer prophylaxis and / or therapy with at least one egg Nem filling medium from temperature and / or pressure sensitive Gels, the phase transition of which is controlled by targeted action ken of environmental sizes changes.

Ein Dekubitus entsteht durch ein multifaktorielles Ge­ schehen. Einerseits besitzen individuelle Voraussetzungen des Patienten wie Motivation, Stoffwechsel/Ernährung, Haut, Alter, Erkrankungen (z. B. Diabetes) und Körperform Einfluß auf eine Dekubitusentstehung, andererseits sind dessen pathologische Ursachen Druck, Druckstelle und Druck­ zeit an der Auflagefläche des Patienten auf der Unterlage. Durch eine ungünstige Patientenlagerung auf einer härteren Unterlage entsteht ein die arterielle Blutzufuhr und venö­ se Blutabfuhr unterbindender Gewebedruck, der durch die genannten Größen bestimmt wird.Pressure ulcers are caused by a multifactorial gene happen. On the one hand, have individual requirements of the patient such as motivation, metabolism / nutrition, Skin, age, diseases (e.g. diabetes) and body shape Influence of pressure ulcers, on the other hand the pathological causes of pressure, pressure point and pressure time on the patient's support surface on the mat. Due to an unfavorable patient positioning on a harder one Underlay arterial blood supply and venous arises Blood drainage preventing tissue pressure caused by the mentioned sizes is determined.

Zu unterscheiden sind die Druckgeschwüre Dekubitus acutus, welche durch direkte Druckeinwirkung auf die Haut an deren Oberfläche entstehen (lokale Schlackstoffansammlung infol­ ge Mangeldurchblutung und daraus folgend weitere Durchblu­ tungsverschlechterung) sowie Dekubitus chronicus durch schräg einwirkende Scherkräfte, welche ein in der Tiefe be­ ginnendes Geschwür verursachen.A distinction must be made between pressure ulcers, pressure ulcers, which are caused by direct pressure on the skin on the skin Surface (local slag accumulation infol lack of blood flow and consequent further blood flow deterioration) as well as chronic pressure ulcers diagonally acting shear forces, which be a deep cause gushing ulcer.

Zur Beseitigung der aus der Patientenlagerung resultieren­ den Dekubitus-Ursachen werden drei Strategien, auch in Kom­ bination, verfolgt:
Three strategies, also in combination, are being pursued to eliminate the causes of pressure ulcers resulting from patient positioning:

  • 1. Hohllagerung: Absolute Druckentlastung der gefährdeten Bereiche dadurch, daß eine Berührung mit der Unterlage ver­ mieden wird (siehe z. B. DE 88 14 506 U1).1. Hollow storage: Absolute pressure relief of the endangered Areas by touching the surface is avoided (see e.g. DE 88 14 506 U1).
  • 2. Weichlagerung: Druckverteilung auf eine möglichst große Auflagefläche des Patienten auf der Unterlage. Hier zeigt vor allem das z. T. gebräuchliche Gelkissen sehr gute Ge­ brauchseigenschaften, da durch dessen Viskoelastizität gleiche physikalische Eigenschaften wie beim menschlichen Fettgewebe bestehen (siehe z. B. DE 87 07 337 U1, EP 0 191 129 A2).2. Soft storage: pressure distribution to the largest possible The patient's support surface on the support. Here shows especially the z. T. common gel pillow very good Ge usage properties because of its viscoelasticity same physical properties as in human Adipose tissue (see e.g. DE 87 07 337 U1, EP 0 191 129 A2).
  • 3. Umlagerung: Verkürzen der Druckverweilzeit mittels Pa­ tientenmobilisierung.3. Redistribution: Reduce the pressure retention time by means of Pa mobilization of clients.

In Kombination aller drei Möglichkeiten wurden bereits Luftkissenmatratzen entwickelt, die zum einen Auflagedrüc­ ke unterhalb des kapillaren Verschlußdruckes (Ursache von Mangeldurchblutung) und zum anderen eine Patientenmobili­ tät hinsichtlich der Druckstellen gewährleisten, indem man die einzelnen Luftkissenzellen pulsierend aufbläst und ent­ lüftet, so daß die verschiedenen Körperbereiche abwech­ selnd hohlgelagert sind (siehe z. B. DE 29 19 438 A1, DE 34 44 204 C2, DE 37 39 883 A1). Klinischer Einsatz zeigte die Wirksamkeit dieser Systeme.In combination of all three options have already been Air cushion mattresses developed, which on the one hand press ke below the capillary pressure (cause of Insufficient blood circulation) and on the other hand patient mobilization Ensure the pressure points by using the individual air cushion cells pulsate and inflate ventilates so that the different areas of the body alternate are selectively hollow (see e.g. DE 29 19 438 A1, DE 34 44 204 C2, DE 37 39 883 A1). Clinical use showed the Effectiveness of these systems.

Jedoch sind auch Nachteile der Dekubitusprophylaxe und -therapie mit Luftkissenmatratzen bekannt. Zum einen kla­ gen Patienten über Symptome der "Seekrankheit" wegen des Wellendurchlaufes der Luftkissen, zum anderen stellt der Druckluftkompressor eine störende Lärmquelle dar. Weiter­ hin ermöglicht die Luftkissenlagerung des Patienten keine optimal druckverteilte Lagerung, und die Luftkissenmatrat­ zen sind kompliziert aufgebaut. However, there are also disadvantages of pressure ulcer prophylaxis and therapy with air cushion mattresses. On the one hand patients about symptoms of "seasickness" because of the The air cushions pass through the shaft; Air compressor is a disturbing source of noise. Next the air cushion positioning of the patient does not allow optimally pressure-distributed storage, and the air cushion mattress zen are complex.  

Aus z. B. der DE 37 16 263 A1 ist auch schon eine Antide­ kubitusunterlage mit einer Vielzahl kleinerer Zellen be­ kannt, die mit einem Medium gefüllt sind, das wenig ober­ halb oder unterhalb der Körpertemperatur eines Patienten vom flüssigen in den gasförmigen Phasenzustand übergeht. Diese Unterlage erfordert allerdings eine auf Dauer gas­ dichte Hülle, was für gut körperverträgliche Unterlagen schwer zu realisieren ist. Aufgrund der engen Zellstruktur sind keine gleitenden Druckverteilungen möglich und im Be­ reich der Zellränder wird die Oberfläche hart oder unstet. Die bisher bekannten, hierfür einsetzbaren Flüssigkeiten sind gesundheits- und umweltunverträglich. Der Phasenum­ schlag erfolgt relativ abrupt und sowohl mit Flüssigkeit gefüllte als auch gasgefüllte Zelle können nicht annähernd so gut wie beispielsweise Gele die Fließ- und Polsterei­ genschaften des fehlenden Körperfetts simulieren.From e.g. B. DE 37 16 263 A1 is already an Antide cubitus pad with a multitude of smaller cells knows that are filled with a medium that is little upper half or below a patient's body temperature changes from the liquid to the gaseous phase state. However, this document requires a permanent gas dense cover, what kind of body-compatible documents is difficult to realize. Because of the narrow cell structure no sliding pressure distributions are possible and in loading The surface becomes hard or unsteady at the cell borders. The previously known liquids that can be used for this purpose are harmless to health and the environment. The phase change Impact occurs relatively abruptly and with both liquid filled as well as gas-filled cell cannot come close as good as gels, for example, in flow and upholstery simulate properties of the missing body fat.

Einige dieser Nachteile der Dekubitusprophylaxe und -the­ rapie werden nach US 49 82 465 gelöst, indem im wesentli­ chen Luftkissenzellen durch Zellen ersetzt werden, welche temperatursensitive Gele z. B. auf Basis von Acrylamid oder Vinylether enthalten und diese durch Erwärmung von Heiz­ elektroden schrumpfen und so ebenfalls eine Druckentla­ stung durch Hohllagerung gewährleisten. Die einzelnen Gel­ zellen werden durch eine zentrale Datenverarbeitung zyk­ lisch angesteuert, wobei verschiedene Therapieprogramme gefahren werden können. Beseitigt wird mit dieser Lösung die störende Lärmquelle eines Kompressors und es wird eine sehr gute Druckverteilung an der Anlagefläche erreicht. Nachteilig ist jedoch auch in diesem Fall die aufwendige und nicht optimal auf die momentanen Erfordernisse einge­ hende Rechnersteuerung der Dekubitusunterlage.Some of these disadvantages of pressure ulcer prophylaxis and prevention Therapy are solved according to US 49 82 465 by essentially Chen air cushion cells are replaced by cells which temperature sensitive gels e.g. B. based on acrylamide or Contain vinyl ether and this by heating heating electrodes shrink and so does a pressure release Ensure stability through hollow storage. The individual gel cells are cycled through central data processing controlled, with various therapy programs can be driven. It is eliminated with this solution the annoying noise source of a compressor and it becomes one very good pressure distribution achieved on the contact surface. However, the complex is disadvantageous in this case too and not optimally adapted to the current requirements Computer control of the pressure ulcer pad.

Aufgabe der Erfindung ist es, hochwirksame Antidekubitus- Systeme zu schaffen, die einen sehr einfachen und sicheren Aufbau besitzen und sich dennoch an die speziellen Bedürf­ nisse des Patienten sehr gut anpassen, eine optimale Druck­ verteilung an den Auflagestellen sowie eine Weichlagerung ermöglichen und eine Verlagerung der Druckstellen ohne stö­ rende Lärmquellen oder sonstwie aufwendige Technik gewähr­ leisten.The object of the invention is to provide highly effective anti-decubitus To create systems that are very simple and safe Have structure and still meet the special needs Adjust the patient's nisse very well, optimal pressure  distribution at the support points and soft storage enable and a shift of the pressure points without disturbing guaranteeing sources of noise or other complex technology Afford.

Erfindungsgemäß wird die Aufgabe durch die im Anspruch 1 angegebenen Merkmale gelöst. Vorteilhafte Ausgestaltungen sind in den begleitenden Unteransprüchen angegeben.According to the invention the object is achieved by the in claim 1 specified features solved. Advantageous configurations are specified in the accompanying subclaims.

Mit der Erfindung wird eine selbsttätig wirkende Dekubi­ tusprophylaxe und/oder -therapie mit Patientenlagerungssy­ stemen realisiert, deren Füllmedien im wesentlichen aus temperatur- und/oder drucksensitiven Gelen bestehen und deren Phasenübergangsverhalten durch physikalische Er­ scheinungen an der Druckstelle Patient-Auflagestelle ge­ steuert wird, wie Haut- bzw. Körpertemperatur des Patienten und Auflagedruck. Das Phasenübergangsverhalten der benutz­ ten Gele äußert sich in den Zuständen: gequollen-entquol­ len/weich-fest.With the invention is an automatic decubi Prophylaxis and / or therapy with patient positioning system systems, whose filling media essentially consist of temperature and / or pressure sensitive gels exist and their phase transition behavior by physical Er Apparitions at the pressure point patient support ge controls how the patient's skin or body temperature and production pressure. The phase transition behavior of the user ten gels are expressed in the states: swollen-unquol len / soft-firm.

Die Erfindung verwirklicht Idealanforderungen an die Eigen­ schaften einer Dekubitusunterlage in der Weise, daß ein "intelligentes System" eine Dekubitusgefährdung bestimmter Körperteile des Patienten selbsttätig erkennt und z. B. mit Umlagerung, Hohllagerung oder Weichlagerung, also mit ge­ eigneten Maßnahmen entsprechend und an den Patienten ange­ paßt reagiert. Von besonderem Vorteil ist dabei, daß das "intelligente System" nicht nur ohne Steuerung von außen auskommt, sondern in besonders vorteilhafter Weise auch ohne Energie von außen. Ein weiterer Vorzug besteht in dem sehr einfachen und damit kostengünstigen Aufbau einer De­ kubitusunterlage. Weiterhin ist hervorzuheben, daß die De­ kubitusunterlage eine sehr lange, praktisch wartungslose Lebensdauer besitzt. Letztlich ist es eine wesentliche Ei­ genschaft, daß die Oberfläche der Unterlage körperverträg­ lich ausgebildet werden kann und in keinem Parameter einer üblichen, hochwertigen Unterlage nachstehen muß. The invention realizes ideal requirements for the own create a pressure ulcer pad in such a way that a "intelligent system" a risk of pressure ulcers certain Detects body parts of the patient automatically and z. B. with Rearrangement, hollow storage or soft storage, i.e. with ge appropriate measures and appropriate to the patient fits reacted. It is particularly advantageous that the "intelligent system" not only without external control gets along, but also in a particularly advantageous manner without external energy. Another advantage is that very simple and therefore inexpensive construction of a De cubitus pad. It should also be emphasized that the De cubitus underlay a very long, practically maintenance-free Has lifespan. Ultimately, it is an essential egg property that the surface of the underlay is compatible with the body can be trained and not in any parameter usual, high-quality document must be inferior.  

Ein selbsttätig wirkende Patientenlagerungssystem zur De­ kubitusprophylaxe und/oder -therapie, das ausschließlich durch die Haut- bzw. Körpertemperatur des Patienten ge­ steuert wird, beruht auf temperatursensitiven Gelen, bei­ spielsweise Poly(N-Isopropylacrylamid), Poly(Vinylmethyle­ ther) oder deren Copolymeren, welche Phasenübergangstempe­ raturen in der Nähe der Körpertemperatur besitzen. Durch den direkten Kontakt des Patienten mit der Unterlage an den Auflageflächen wird dessen Körperwärme durch Wärmelei­ tung auf die Unterlage übertragen. Bei entsprechend langem und intensivem Kontakt wird die Phasenübergangstemperatur des Gels erreicht, so daß dieses unter erheblichem Volumen­ verlust kollabiert (z. B. für Poly(N-Isopropylacrylamid) Volumenreduktion um ca. 60% bei Temperaturerhöhung von 30° C auf 35°C). Dies hat zur Folge, daß an den Auflagestel­ len die Drücke erheblich reduziert werden (im äußersten Fall durch Hohllagerung) und dadurch andere Körperstellen des Patienten beansprucht werden. An den durch die Umlage­ rung entstehenden neuen Druckstellen wiederholt sich der Vorgang des Gelkollabierens, so daß man eine selbsttätige wechselnde oder auch pulsierende Lagerung des Patienten erzielt. Das Erreichen der Phasenübergangstemperatur des Geles kann verstärkt oder auch verursacht werden durch die infolge Mangeldurchblutung entstehende lokale Temperaturer­ höhung an den Patientenauflagestellen.An automatic patient positioning system for the De prophylaxis and / or therapy for cubitus, exclusively by the skin or body temperature of the patient is controlled, is based on temperature-sensitive gels for example poly (N-isopropylacrylamide), poly (vinylmethyl ther) or their copolymers, which phase transition temperature have temperature near body temperature. By the patient's direct contact with the pad The contact surface is the body heat through heat transfer to the document. With a correspondingly long and intensive contact becomes the phase transition temperature of the gel, so that this takes up considerable volume loss collapses (e.g. for poly (N-isopropylacrylamide) Volume reduction by approx. 60% with a temperature increase of 30 ° C to 35 ° C). This has the consequence that at the support point len the pressures are considerably reduced (in the extreme Case due to hollow positioning) and thereby other parts of the body of the patient. To those through the levy The new pressure points that arise are repeated Process of gel collapse, so that you have an automatic changing or pulsating positioning of the patient achieved. Reaching the phase transition temperature of the Gels can be strengthened or also caused by the local temperatures due to insufficient blood circulation increase at the patient support points.

Der menschliche Körper weist Isothermen auf, die für die Haut verschiedener Körperteile typisch sind. Die jeweilige Hauttemperatur wird zusätzlich noch durch eine Reihe von äußeren Einflüssen, wie Umgebungstemperatur, Bekleidung, Allgemeinzustand des Organismus, beeinflußt. Die verschie­ denen Bereiche des Antidekubitus-Systems müssen also bei unterschiedlichen Temperaturgradienten reagieren und an­ passungsfähig sein. Dazu werden temperatursensitive Gele benötigt, die unterschiedliche Phasenübergangstemperaturen besitzen. Die Phasenübergangstemperaturen dieser Gele kann man bereits während ihrer Synthese z. B. durch Copolymeri­ sation erreichen, z. B. bei Acrylamiden. Es besteht jedoch auch nachträglich die Möglichkeit, die Lage der Phasen­ übergangstemperaturen der Patientenunterlage zu verändern, indem man z. B. für Kissen, die mit Polyvinylmethylether gefüllt sind, dem Gel-Quellmittel Wasser bestimmte Elek­ trolyten zumischt. Mit diesen Möglichkeiten läßt sich die Lage der Phasenübergangstemperaturen beliebig im Bereich von +5°C bis +60°C einstellen.The human body has isotherms that are relevant for Skin of different parts of the body are typical. The respective Skin temperature is additionally determined by a number of external influences, such as ambient temperature, clothing, General condition of the organism, affected. The different those areas of the anti-decubitus system must therefore different temperature gradients react and on to be fit. To do this, use temperature-sensitive gels needed the different phase transition temperatures have. The phase transition temperatures of these gels can  one already during their synthesis z. B. by copolymer sation reach z. B. with acrylamides. However, it does exist also the possibility to change the position of the phases change the transition temperatures of the patient pad, by z. B. for pillows made with polyvinyl methyl ether are filled, the gel swelling agent water certain elec trolytes added. With these options, the Position of the phase transition temperatures arbitrarily in the range Set from + 5 ° C to + 60 ° C.

Es empfiehlt sich, die Patientenunterlage sinnvoll so zu parzellieren, daß die temperatursensitiven Gel-Systeme nur an den besonders dekubitusgefährdeten Unterlagestellen pla­ ziert werden, aber auch verschiedene Auflageeigenschaften realisierbar sind. Für den Fall, daß bei einem Patienten z. B. die Körperstellen Rücken, Steißbeinbereich und Fersen potentiell dekubitusgefährdet sind, kann die Unterlage entsprechend den dort herrschenden Isothermen (beispiels­ weise Rückenbereich ca. 37°C, Steißbeinbereich 34°C, Fer­ sen 28°C) und unter Berücksichtigung weiterer Einflußfak­ toren zusammengestellt werden, indem man Kissen benutzt, die aufgrund ihrer Synthese auf diese Phasenübergangstem­ peraturen eingestellt sind. Kann man die notwendigen Tem­ peraturen nicht mit einem solchen Kissensortiment abdec­ ken, besteht die Möglichkeit, diese durch Zugabe oder Ent­ zug von Quellmittelzumischungen entsprechend zu verschie­ ben.It is recommended that the patient pad be meaningful in this way parcel that the temperature sensitive gel systems only at the bed spots, particularly at risk of bedsores, pla be adorned, but also various support properties are realizable. In the event that a patient e.g. B. the body parts back, coccyx area and heels are potentially at risk of bedsores according to the isotherms prevailing there (e.g. wise back area approx. 37 ° C, coccyx area 34 ° C, Fer sen 28 ° C) and taking into account other factors of influence gates can be put together using pillows, which due to their synthesis on this phase transition test temperatures are set. Can the necessary tem temperatures do not abdec with such a range of pillows ken, it is possible to add or remove them to move the addition of swelling agents accordingly ben.

Für bestimmte Ausnahmefälle kann es sinnvoll sein, die Pa­ tientenunterlage mit einer Hilfsenergie zu beaufschlagen, um sie für einen Phasenumschlag eines Gels infolge Körper­ temperatur- oder den Körperdrucksteuerung empfindlicher zu machen, z. B. durch Verwendung von Wärmeenergie.For certain exceptional cases, it may make sense to set the pa to apply auxiliary energy to the patient pad, around them for a phase change of a gel due to body temperature or body pressure control more sensitive make, e.g. B. by using thermal energy.

Es ist möglich, daß die Dekubitusprophylaxe und/oder -the­ rapie auf der Festigkeitsänderung infolge des Phasenüber­ ganges des Geles oder auf dem kombinierten Ausnutzen der Effekte der Volumen- (Hohl- bzw. Umlagerung) und Festig­ keitsänderung (Weichlagerung) beruht.It is possible that pressure ulcer prophylaxis and / or the Therapy on the change in strength due to the phase change ganges of the gel or on the combined exploitation of the  Effects of volume (hollow or rearrangement) and strengthening change (soft storage) is based.

Solche selbsttätigen Antidekubitus-Systeme, die die Festig­ keitsänderungen von Gelen nutzen, also eine selbsttätige Weichlagerung realisieren, können z. B. auf Stoffen beru­ hen, die bei Druck-, aber auch Temperaturänderung mit Än­ derungen ihrer Festigkeitseigenschaften (härter oder wei­ cher) reagieren und demzufolge Veränderungen des Weichla­ gerungsverhaltens der Patientenunterlage bewirken.Such automatic anti-decubitus systems that the Festig use changes in gels, i.e. an automatic one Realize soft storage, z. B. based on fabrics hen that with pressure, but also temperature change with Än changes in their strength properties (harder or white cher) react and consequently changes in the soft tissue effect of the patient pad.

Die Erfindung soll anhand eines Ausführungsbeispiels näher erläutert werden.The invention is intended to be explained in more detail using an exemplary embodiment are explained.

In der zugehörigen, stark schematisiert dargestellten Zeichnung lagert ein immobiler Patient 1 auf einer im wesentlichen viskoelastischen, weichen Unterlage 2, basie­ rend auf Gelen. Da aufgrund der Patientenanatomie eine er­ höhte Beanspruchung bestimmter Auflagestellen 3 nicht ver­ meidbar ist, kommt es an diesen Körperstellen zu einer er­ höhten Übertragung von Druck und Temperatur vom Patienten auf die Unterlage, dargestellt in Einzelheit A für den Steißbeinbereich. Übersteigen diese Größen durch entspre­ chend ausgeprägten Kontakt bzw. dem Auftreten einer Tempe­ raturerhöhung infolge Mangeldurchblutung an bestimmten Auflagestellen 3 kritische Werte, wird ein Phasenübergang des Gels in der viskoelastischen Unterlage - z. B. in Form einer Volumenreduktion - ausgenutzt, um die beanspruchten Auflagestellen durch Umlagerung auf andere Auflagebereiche 5, 6, im äußersten Fall realisiert mittels Hohllagerung 4, zu entlasten und damit die Dekubitus-Ursachen zu beseiti­ gen. Bevorzugte Phasenübergangstemperaturen liegen im Be­ reich von (+5 bis +40)°C, bevorzugte Phasenübergangsdrüc­ ke im Bereich des kapillaren Verschlußdruckes, also zwi­ schen 0,5 mm Hg und 50 mm Hg.In the associated drawing, shown in a highly schematic manner, an immobile patient 1 is lying on an essentially viscoelastic, soft base 2 , based on gels. Since due to the patient's anatomy, he is not able to avoid increased stress on certain support points 3 , there is an increased transfer of pressure and temperature from the patient to the pad at these parts of the body, shown in detail A for the coccyx area. If these quantities exceed 3 critical values due to correspondingly pronounced contact or the occurrence of an increase in temperature as a result of insufficient blood circulation at certain support points, a phase transition of the gel in the viscoelastic base - e.g. B. in the form of a volume reduction - used to relieve the stressed support points by rearrangement to other support areas 5 , 6 , in the extreme case realized by hollow storage 4 , and thus to eliminate the causes of pressure ulcers. Preferred phase transition temperatures are in the range from ( +5 to +40) ° C, preferred phase transition pressures in the area of the capillary closure pressure, i.e. between 0.5 mm Hg and 50 mm Hg.

Claims (18)

1. Kissen oder Unterlage zur Dekubitusprophylaxe und/oder - therapie mit einem Füllmedium aus temperatur- und/oder drucksensitiven Gelen, dadurch gekennzeichnet, daß das Phasenübergangsverhalten des Füllmediums durch die Tempe­ ratur und/oder den Druck des Patienten an den Auflagestel­ len gesteuert wird.1. pillow or pad for pressure ulcer prophylaxis and / or therapy with a filling medium made of temperature and / or pressure sensitive gels, characterized in that the phase transition behavior of the filling medium is controlled by the temperature and / or the pressure of the patient at the support points. 2. Kissen oder Unterlage nach Anspruch 1, dadurch gekenn­ zeichnet, daß die Gele infolge Temperaturbeeinflussung und/oder Druckbeeinflussung an den Auflagestellen ihr Volumen und ihre Festigkeit ändern.2. cushion or pad according to claim 1, characterized records that the gels due to temperature influence and / or influencing pressure at the support points Change volume and strength. 3. Kissen oder Unterlage nach Anspruch 1 oder 2, dadurch gekennzeichnet, daß die Phasenzustandsänderungen der Gele durch eine Hilfsenergie unterstützt werden.3. cushion or pad according to claim 1 or 2, characterized characterized that the phase state changes of the gels be supported by an auxiliary energy. 4. Kissen oder Unterlage nach Anspruch 3, dadurch gekenn­ zeichnet, daß die Hilfsenergie Wärmeenergie ist.4. cushion or pad according to claim 3, characterized records that the auxiliary energy is thermal energy. 5. Kissen oder Unterlage nach Anspruch 1 oder 2, dadurch gekennzeichnet, daß das Kissen oder die Unterlage aus Gel­ parzellen besteht.5. pillow or pad according to claim 1 or 2, characterized characterized in that the cushion or pad made of gel parcels exist. 6. Kissen oder Unterlage nach Anspruch 5, dadurch gekenn­ zeichnet, daß die Gelparzellen der Patientenunterlage aus­ tauschbar sind.6. pillow or pad according to claim 5, characterized distinguishes that the gel parcels from the patient pad are interchangeable. 7. Kissen oder Unterlage nach Anspruch 5, dadurch gekenn­ zeichnet, daß die Gelparzellen unterschiedliche Eigen­ schaften sowohl hinsichtlich der Phasenübergänge als auch der mechanischen Eigenschaften besitzen.7. pillow or pad according to claim 5, characterized records that the gel parcels different Eigen with regard to the phase transitions as well of mechanical properties. 8. Kissen oder Unterlage nach Anspruch 5, dadurch gekenn­ zeichnet, daß die Patientenunterlage nur an den dekubitus­ relevanten Auflagestellen aus Gelparzellen besteht. 8. pillow or pad according to claim 5, characterized records that the patient pad only to the pressure ulcer relevant support points consists of gel parcels.   9. Kissen oder Unterlage nach einem der Ansprüche 1 bis 4, dadurch gekennzeichnet, daß sich die Phasenübergangstempe­ raturen der temperatursensitiven Gele im Bereich von (+5...+40)°C befinden.9. cushion or pad according to one of claims 1 to 4, characterized in that the phase transition temperature temperature sensitive gels in the range of (+5 ... + 40) ° C. 10. Kissen oder Unterlage nach Anspruch 9, dadurch gekenn­ zeichnet, daß die Phasenübergangstemperaturen der Gele durch Elektrolytzugabe und/oder -entzug einstellbar sind.10. pillow or pad according to claim 9, characterized records that the phase transition temperatures of the gels are adjustable by adding and / or removing electrolytes. 11. Kissen oder Unterlage nach Anspruch 9, dadurch gekenn­ zeichnet, daß die Phasenübergänge der Gele durch Zugabe oder Entzug von Stoffen und/oder Ionen einstellbar sind.11. pillow or pad according to claim 9, characterized records that the phase transitions of the gels by addition or withdrawal of substances and / or ions are adjustable. 12. Kissen oder Unterlage nach Anspruch 9, dadurch gekenn­ zeichnet, daß die Phasenübergangsdrücke der Gele im Be­ reich des kapillaren Verschlußdruckes, also zwischen 0,5 mm Hg und 50 mm Hg, liegen.12. pillow or pad according to claim 9, characterized indicates that the phase transition pressures of the gels in Be range of the capillary closure pressure, i.e. between 0.5 mm Hg and 50 mm Hg. 13. Kissen oder Unterlage nach Anspruch 2, dadurch gekenn­ zeichnet, daß das Gel auf Poly(N-Isopropylacrylamid) und/oder Copolymeren basiert.13. cushion or pad according to claim 2, characterized records that the gel on poly (N-isopropylacrylamide) and / or copolymers based. 14. Kissen oder Unterlage nach Anspruch 2, dadurch gekenn­ zeichnet, daß das Gel aus einem Netzwerk besteht, wobei mindestens eine Komponente auf Acrylamid und/oder Copoly­ meren basiert.14. pillow or pad according to claim 2, characterized records that the gel consists of a network, where at least one component on acrylamide and / or copoly meren based. 15. Kissen oder Unterlage nach Anspruch 2, dadurch gekenn­ zeichnet, daß das Gel auf Polyvinylmethylether und/oder Copolymeren basiert.15. pillow or pad according to claim 2, characterized records that the gel on polyvinyl methyl ether and / or copolymers based. 16. Kissen oder Unterlage nach Anspruch 2, dadurch gekenn­ zeichnet, daß das Gel auf Acrylamid-Copolymeren basiert.16. pillow or pad according to claim 2, characterized records that the gel is based on acrylamide copolymers. 17. Kissen oder Unterlage nach Anspruch 2, dadurch gekenn­ zeichnet, daß das Gel auf Polysäure basiert. 17. cushion or pad according to claim 2, characterized indicates that the gel is based on polyacid.   18. Kissen oder Unterlage nach Anspruch 2, dadurch gekenn­ zeichnet, daß das Gel auf 2-hydroxyethyl methacrylat ba­ siert.18. pillow or pad according to claim 2, characterized records that the gel on 2-hydroxyethyl methacrylate ba siert.
DE1998120720 1998-05-11 1998-05-11 Cushion or underlay for decubitus prophylaxis and/or therapy Expired - Fee Related DE19820720C1 (en)

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Cited By (1)

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Publication number Priority date Publication date Assignee Title
CN109125940A (en) * 2018-07-24 2019-01-04 苏州中科先进技术研究院有限公司 Far-infrared therapy rehabilitation equipment

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DE2919438A1 (en) * 1979-05-15 1980-11-27 Hirtz & Co Compressed air mattress with groups of closed chambers - has separate and independent air pipes to chambers and to outlets in top
EP0191129A2 (en) * 1985-02-11 1986-08-20 AMOENA Medizin-Orthopädie-Technik GmbH Cushion for preventing and treating decubitus ulcers
DE8707337U1 (en) * 1986-05-23 1987-11-05 Burnet, S.A., La Ferté-Bernard Cushion with protection against bedsores
DE3444204C2 (en) * 1984-11-26 1988-07-14 Matsushita Electric Works, Ltd., Kadoma, Osaka, Jp
DE3739883A1 (en) * 1987-11-25 1989-06-08 Otto Hormann Massage and pressure-relief mattress for patients at risk of bed sores
US4982465A (en) * 1989-03-20 1991-01-08 Nippon Zeon Co., Ltd. Level-variable supporting apparatus
DE3716263C2 (en) * 1987-05-15 1992-06-25 Edgar Dipl.-Ing. 7868 Todtnau De Zahoransky

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* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE2919438A1 (en) * 1979-05-15 1980-11-27 Hirtz & Co Compressed air mattress with groups of closed chambers - has separate and independent air pipes to chambers and to outlets in top
DE3444204C2 (en) * 1984-11-26 1988-07-14 Matsushita Electric Works, Ltd., Kadoma, Osaka, Jp
EP0191129A2 (en) * 1985-02-11 1986-08-20 AMOENA Medizin-Orthopädie-Technik GmbH Cushion for preventing and treating decubitus ulcers
DE8707337U1 (en) * 1986-05-23 1987-11-05 Burnet, S.A., La Ferté-Bernard Cushion with protection against bedsores
DE3716263C2 (en) * 1987-05-15 1992-06-25 Edgar Dipl.-Ing. 7868 Todtnau De Zahoransky
DE3739883A1 (en) * 1987-11-25 1989-06-08 Otto Hormann Massage and pressure-relief mattress for patients at risk of bed sores
US4982465A (en) * 1989-03-20 1991-01-08 Nippon Zeon Co., Ltd. Level-variable supporting apparatus

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
CN109125940A (en) * 2018-07-24 2019-01-04 苏州中科先进技术研究院有限公司 Far-infrared therapy rehabilitation equipment

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