DE10135615A1 - Treatment of antigen-presenting cells or their precursors, useful e.g. in treatment of leukemia, by suppressing allologous immune responses to tissue grafts - Google Patents
Treatment of antigen-presenting cells or their precursors, useful e.g. in treatment of leukemia, by suppressing allologous immune responses to tissue graftsInfo
- Publication number
- DE10135615A1 DE10135615A1 DE10135615A DE10135615A DE10135615A1 DE 10135615 A1 DE10135615 A1 DE 10135615A1 DE 10135615 A DE10135615 A DE 10135615A DE 10135615 A DE10135615 A DE 10135615A DE 10135615 A1 DE10135615 A1 DE 10135615A1
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- Prior art keywords
- cells
- allogeneic
- binding molecules
- cell
- vitro
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- Legal status (The legal status is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the status listed.)
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Abstract
Description
Gegenstand der vorliegenden Erfindung sind Antigen präsentierende Zellen, Verfahren zur Herstellung von Antigen präsentierenden Zellen, Arzneimittel enthaltend Antigen präsentierende Zellen sowie Verwendung der Antigenpräsentierenden Zellen. The present invention relates to cells presenting antigen, Process for the production of antigen presenting cells, pharmaceuticals containing cells presenting antigen and use of Antigen-presenting cells.
Seit knapp 10 Jahren werden für verschiedene Krankheiten und in Tiermodellen gentherapeutische Verfahren entwickelt und angewendet. Bisher sind sie noch nicht in die Routine überführt. Meist handelt es sich dabei um die Behandlung von genetisch bedingten, schweren Erkrankungen, für die andere Therapien nicht zur Verfügung stehen. Weiterhin werden Gentherapien zur Behandlung von schweren und ebenfalls nicht therapierbaren Krebserkrankungen eingesetzt. For almost 10 years have been used for various diseases and in Animal models developed and applied gene therapy methods. So far they have not yet become routine. Mostly it is the Treatment of genetically determined, serious diseases, for the other Therapies are not available. Furthermore, gene therapies are being used Treatment of severe and also not treatable Cancer used.
Die Transplantation von Geweben, um kranke Organe zu ersetzen, ist heute eine wichtige medizinische Therapie. In den meisten Fällen stellt eine Reaktion des anpassungsfähigen (adaptiven) Immunsystems gegen das Transplantat die größte Bedrohung für eine erfolgreiche Behandlung dar. Reaktionen des anpassungsfähigen Immunsystems werden von Antigen präsentierenden Zellen durch Aktivierung von T-Helfer-Lymphozyten induziert. Bei der Transfusionen von Blut, welches das erste und am häufigsten verwendete Transplantat ist, müssen die ABO und Rh Blutgruppenantigene abgeglichen werden, damit die schnelle Zerstörung unpassender Erythrozyten vermieden wird. Bei anderen Geweben müssen die sehr polymorphen Haupthistokompatibilätskomplexe (Gewebeverträglichleitskomplexe, MHC) aufeinander abgeglichen werden, da diese fast immer die Immunreaktion auslösen. Leider ist der perfekte Abgleich der MHCs außer bei Verwandten fast unmöglich, da der Grad der Übereinstimmung im MHC-Muster oft zu gering ist. Tissue transplantation to replace diseased organs is today an important medical therapy. In most cases there is a reaction the adaptive immune system against the graft the greatest threat to successful treatment adaptable immune system are presented by antigen Cells induced by activation of T helper lymphocytes. In the Transfusions of blood, which was the first and most commonly used Is graft, the ABO and Rh blood group antigens must be matched are avoided so that the rapid destruction of inappropriate erythrocytes is avoided becomes. With other tissues, the very polymorphic Major histocompatibility complexes (Tissue Tolerance Complexes, MHC) be matched to each other, since this almost always involves the immune response trigger. Unfortunately, the MHCs are almost perfectly matched except for relatives impossible because the degree of agreement in the MHC pattern is often too low.
Leukämie ist Krebs der Blutzellen. Pro Jahr bekommen 50 von 1 Million Menschen Leukämie. Wenn sich eine Leukämie entwickelt, produziert der Körper große Mengen abnormaler Blutzellen. Bei den meisten Arten von Leukämie, sind die abnormalen Zellen weiße Blutzellen. Leukemia is cancer of the blood cells. Get 50 out of 1 million a year People leukemia. If leukemia develops, the Body has large amounts of abnormal blood cells. For most types of Leukemia, the abnormal cells are white blood cells.
Es gibt etliche Leukämiearten, welche im Wesentlichen zwei Charakteristika zeigen. Das eine Charakteristikum ist, wie schnell sich die Krankheit entwickelt und verschlimmert. Das andere wird durch den Blutzelltyp, der betroffen ist, bestimmt. There are several types of leukemia, which essentially have two characteristics demonstrate. One characteristic is how quickly the disease develops and aggravated. The other is affected by the type of blood cell that is certainly.
Leukämie ist entweder akut oder chronisch. Bei der akuten Leukämie sind die abnormalen Blutzellen sehr unreife Blasten, die ihre normalen Funktionen nicht ausführen können. Die Anzahl von Blasten steigt schnell an und die Leiden werden schnell schlimmer. Bei chronischer Leukämie sind einige Blasten präsent, aber im allgemeinen sind diese Zellen reifer und können einige ihrer normalen Funktionen erfüllen. Die Anzahl von Blasten steigt auch langsamer an als bei der akuten Leukämie. Bei der chronischen Leukämie wird die Erkrankung graduell schlimmer. Leukemia is either acute or chronic. In acute leukemia they are abnormal blood cells very immature blasts that do not function normally can execute. The number of blasts increases rapidly and the suffering quickly get worse. With chronic leukemia there are some blasts present, but generally these cells are more mature and can do some of them perform normal functions. The number of blasts also increases more slowly than in acute leukemia. In chronic leukemia Gradually worse.
Leukämie erscheint im Wesentlichen in zwei Haupttypen weißer Blutzellen, und zwar in lymphoiden Zellen oder myeloiden Zellen. Demgemäss tritt die Leukämie als lymphatische Leukämie oder myeloische Leukämie auf. Leukemia essentially appears in two main types, and white blood cells in lymphoid cells or myeloid cells. Accordingly, the Leukemia as lymphoblastic leukemia or myeloid leukemia.
Die am häufigsten vorkommenden Leukämien sind:
- - Die Akute Lymphatische Leukämie (ALL) ist die häufigste Leukämie bei kleinen Kindern. Diese Erkrankung kann auch bei Erwachsenen, insbesondere ab dem 65. Lebensjahr, auftreten.
- - Akute Myeloische Leukämie (AML) kommt bei Erwachsenen und Kindern vor. Dieser Leukämietyp wird manchmal Akute Nicht-Lymphatische Leukämie (ANLL) genannt.
- - Chronische Lymphatische Leukämie (CHL) trifft meistens Erwachsene ab dem 55. Lebensjahr. Sie tritt manchmal auch bei jüngeren Erwachsenen auf, betrifft aber so gut wie nie Kinder.
- - Die Chronische Myeloische Leukämie (CML) kommt meist bei Erwachsenen vor. Eine geringe Zahl von Kindern entwickelt diesen Krebs auch.
- - Acute Lymphoblastic Leukemia (ALL) is the most common leukemia in young children. This disease can also occur in adults, especially from the age of 65.
- - Acute myeloid leukemia (AML) occurs in adults and children. This type of leukemia is sometimes called acute non-lymphoblastic leukemia (ANLL).
- - Chronic lymphocytic leukemia (CHL) mostly affects adults over the age of 55. It sometimes occurs in younger adults, but hardly ever affects children.
- - Chronic myeloid leukemia (CML) mostly occurs in adults. A small number of children also develop this cancer.
Leukämische Zellen sind abnormale Zellen, welche die Funktionen normaler Blutzellen nicht ausüben können. Sie können dem Körper nicht helfen, Infektionen zu bekämpfen. Aus diesem Grund entwickeln Menschen mit Leukämie oft Infektionen und haben Fieber. Leukaemic cells are abnormal cells that function more normally Cannot exercise blood cells. You can't help the body To fight infections. For this reason, people develop with Leukemia often infections and have a fever.
Menschen mit Leukämie weisen häufig auch weniger gesunde rote Blutzellen und Blutplättchen auf, so dass nicht genug rote Blutzellen für den Sauerstofftransport durch den Körper zur Verfügung stehen. Bedingt durch Anämie, sind die Patienten oft bleich und fühlen sich matt und müde. Ist die Anzahl der Blutplättchen zu gering, neigen die Patienten leicht zu Blutungen und entwickeln schnell blaue Hämatome. People with leukemia often also have less healthy red blood cells and platelets so that not enough red blood cells for the Oxygen transport through the body is available. Due Anemia, patients are often pale and feel dull and tired. Is the The number of platelets too low, the patients tend to bleed easily and quickly develop blue hematomas.
Wie alle Blutzellen zirkulieren leukämische Zellen im Körper. Bedingt durch die Anzahl abnormaler Zellen und deren Aufenthaltsort, können Patienten mit Leukämie verschiedene Symptome zeigen. Like all blood cells, leukemic cells circulate in the body. Due to the Number of abnormal cells and their location, patients with Leukemia show various symptoms.
Bei der akuten Leukämie erscheinen Symptome schnell und auch der Zustand des Patienten verschlechtert sich rasch. Bei der chronischen Leukämie erscheinen die Symptome lange Zeit nicht. Wenn Symptome erscheinen, sind sie normalerweise zuerst mild und der Allgemeinzustand des Patienten verschlechtert sich erst allmählich. In acute leukemia, symptoms appear quickly, as does the condition the patient deteriorates rapidly. With chronic leukemia the symptoms do not appear for a long time. If symptoms appear, are they usually mild first and the general condition of the patient is only gradually deteriorating.
- - Fieber, Frösteln und andere grippeartige Symptome; - fever, chills, and other flu-like symptoms;
- - Schwäche und Ermüdung; - weakness and fatigue;
- - häufige Infektionen; - frequent infections;
- - Verlust des Appetites und/oder Gewichtes; - loss of appetite and / or weight;
- - geschwollene oder empfindliche Lymphknoten, Leber, oder Milz; - swollen or sensitive lymph nodes, liver, or spleen;
- - schnelles Bluten oder blaue Flecken; - fast bleeding or bruising;
- - kleine rote Flecken unter der Haut; - small red spots under the skin;
- - geschwollenes oder blutendes Zahnfleisch; - swollen or bleeding gums;
- - Schwitzen, besonders nachts; und/oder - sweating, especially at night; and or
- - Knochen- oder Gelenkschmerzen. - bone or joint pain.
Bei der akuten Leukämie können sich die abnormalen Zellen im Gehirn oder im Rückenmark (zentrales Nervensystem oder CNS) sammeln. Das Resultat können dann Kopfschmerzen, Übelkeit, Brechreiz, Konfusion, Verlust der Kontrolle über die Muskeln und Schlaganfälle sein. Leukämische Zellen können sich auch in den Hoden sammeln und verursachen dort eine Schwellung. Einige Patienten entwickeln schmerzende Augen oder Haut. Leukämie kann auch den Verdauungstrakt, die Nieren, Lunge oder andere Teile des Körpers beeinflussen. In acute leukemia, the abnormal cells in the brain or in the Collect the spinal cord (central nervous system or CNS). The result can then cause headache, nausea, nausea, confusion, loss of Be in control of the muscles and strokes. Leukemic cells can also collect in the testicles and cause swelling there. Some patients develop painful eyes or skin. Leukemia can also the digestive tract, kidneys, lungs or other parts of the body influence.
Bei der chronischen Leukämie können sich die abnormalen Zellen graduell in verschiedenen Teilen des Körpers sammeln. Chronische Leukämie kann die Haut, das CNS, den Verdauungstrakt, die Nieren und die Hoden beeinflussen. With chronic leukemia, the abnormal cells can gradually get in collect different parts of the body. Chronic leukemia can Skin, CNS, digestive tract, kidneys and testicles.
Die Behandlung von Leukämie ist komplex. Sie variiert mit der Art der Leukämie und ist nicht bei allen Patienten gleich. Die Behandlung hängt auch von bestimmten Eigenarten der leukämischen Zellen, dem Ausmaß der Erkrankung, ob die Leukämie schon mal behandelt wurde, ab. Auch das Alter des Patienten, die Symptome und der generelle Gesundheitszustand sind relevante Faktoren. Treating leukemia is complex. It varies with the type of Leukemia and is not the same in all patients. The treatment also depends of certain peculiarities of leukemic cells, the extent of Disease, whether the leukemia has been treated before. Age too the patient's symptoms and general health relevant factors.
Die akute Leukämie muss sofort behandelt werden. Patienten mit chronischer Leukämie, die keine Symptome zeigen, müssen nicht sofort behandelt werden. Leider kann die chronische Leukämie selten geheilt werden. Acute leukemia must be treated immediately. Patients with chronic Leukemia that show no symptoms do not need to be treated immediately. Unfortunately, chronic leukemia can rarely be cured.
Die meisten Patienten mit Leukämie werden chemotherapeutisch behandelt. Einige werden zusätzlich bestrahlt und/oder erhalten eine Knochenmarkstransplantation (KMT, englisch: bone marrow transplantation = BMT) oder biologische Therapien. In einigen Fällen kann eine Entfernung der Milz helfen. Vor einer Knochenmarkstransplantation erhalten die Patienten eine Ganzkörperbestrahlung in Verbindung mit einer Chemotherapie, um das Leukämie-produzierende Knochenmark zu zerstören. Most patients with leukemia are treated with chemotherapy. Some are additionally irradiated and / or receive one Bone marrow transplantation (KMT, English: bone marrow transplantation = BMT) or biological therapies. In some cases, removal of the spleen can help. Patients receive one before a bone marrow transplant Whole-body radiation combined with chemotherapy to do that Destroying leukemia-producing bone marrow.
Das gesunde Knochenmark kann von einem Spender kommen oder es kann vom Patienten stammen. Dann wird es vor der Hochdosisbehandlung entnommen und außerhalb des Körpers behandelt, um leukämische Zellen zu entfernen. Danach ist ein mehrwöchiger Krankenhausaufenthalt nötig, damit das Transplantat anwachsen und genügend weiße Blutkörperchen (Leukozyten), wie T-, B-Lymhpozyten, neutrophile, basophile und eosinophile Granulozyten, Thrombozyten (Blutplättchen), Monozyten u. a. Subpopulationen zur Rekonstitution (Wiederherstellung) des hämatopoetischen (blutbildenden Systems) produzieren kann. In der Zwischenzeit müssen die Patienten vor Infektionen geschützt werden. The healthy bone marrow can come from a donor or it can come from the patient. Then it will be before the high dose treatment Taken and treated outside the body to make leukemic cells remove. After that, a hospital stay of several weeks is necessary the graft grow and enough white blood cells (Leukocytes) such as T, B lymphocytes, neutrophils, basophils and eosinophils Granulocytes, platelets (platelets), monocytes and the like. a. subpopulations for the reconstitution (restoration) of the hematopoietic (hematopoietic Systems) can produce. In the meantime, the patient must go ahead Infections are protected.
Die biologischen Therapien beinhalten Behandlungen mit Substanzen, die die Immunantwort gegen den Krebs beeinflussen. Zytokine, wie vor allem Interferone, Interleukine und Kolonie-stimulierende Faktoren (CSF) werden z. B. bei einigen Leukämietypen verwendet. Sie werden meist mit Chemotherapie oder Knochenmarkstransplantation kombiniert. The biological therapies include treatments with substances that the Affect immune response to cancer. Cytokines, like most of all Interferons, interleukins, and colony stimulating factors (CSF) are found z. B. used in some types of leukemia. You will mostly be with Combined chemotherapy or bone marrow transplant.
Patienten mit Knochenmarkstransplantat haben ein erhöhtes Risiko für Infektionen, Blutungen und andere Nebeneffekte durch hohe Dosen der Chemotherapeutika und der Bestrahlung, die sie erhalten, bedingt. Zusätzlich kann es zu Transplantat-gegen-Empfänger-Antworten (graft versus host disease (GVHD)) kommen. Die Leber, die Haut und der Verdauungstrakt sind dabei die am häufigsten betroffenen Organe. GVHD kann mild oder schwerwiegend sein und jederzeit nach der Transplantation auftreten (auch Jahre später). Immunsuppressiva werden verabreicht, um das Risiko des GVHD zu vermindern und zu behandeln. Bone marrow transplant patients are at increased risk for Infections, bleeding and other side effects from high doses of the Chemotherapy drugs and the radiation they receive. additionally There may be graft versus recipient responses (graft versus host disease (GVHD)). The liver, skin and digestive tract are the most frequently affected organs. GVHD can be mild or be severe and occur at any time after the transplant (also Years later). Immunosuppressants are given to reduce the risk of Reduce and treat GVHD.
Am Beispiel der Chronischen Myeloiden Leukämie wird im folgenden die
Wirkungsweise der Knochenmarkstransplantate erläutert:
Allologe Knochenmarkstransplantationen (bone marrow transplantation (BMT))
stellten in den vergangenen 20-30 Jahren Behandlungsmöglichkeiten für die
chronische myeloide Leukämie (CML) bereit. Allerdings lassen sich für etwa
60% der Patienten keine geeigneten Spender finden.
The mode of action of bone marrow transplants is explained below using the example of chronic myeloid leukemia:
All marrow bone marrow transplantation (BMT) has provided treatment options for chronic myeloid leukemia (CML) in the past 20-30 years. However, no suitable donors can be found for about 60% of the patients.
CML ist in der frühen chronischen Phase durch eine einzelne ermittelte transformierende genetische Abnormalität charakterisiert. Es handelt sich dabei um die t(9;22) Translokation (Philadelphia Chromosome, Ph), die das bcr-abl Oncogen kreiert, den einzigen Faktor, der unbedingt für die Entwicklung der Krankheit benötigt wird (Daley et al 1990). Verglichen mit anderen Tumortypen in der chronischen Phase besitzen CML Patienten ein relativ intaktes Immunsystem (Lewalle et al 1996). CML ist für eine tumorspezifische Immunantwort zugänglich. In den vergangenen 20-30 Jahren wurden Anti-Tumor-Antworten von allologen Knochenmarkstransplantaten (allo-BMT) und zuletzt auch von Spender- Leukozyten-Infusionen [Donor leukocyte infusion (DLI)] klinisch zur Behandlung von CML ausgenutzt. CML is identified in the early chronic phase by a single characterized transformative genetic abnormality. It is about t (9; 22) translocation (Philadelphia Chromosome, Ph), which the bcr-abl created Oncogen, the only factor that is essential for the Development of the disease is needed (Daley et al 1990). Compared to other tumor types in the chronic phase have CML patients relatively intact immune system (Lewalle et al 1996). CML is for one tumor-specific immune response accessible. In the past 20-30 Years ago, anti-tumor responses were from allologists Bone marrow transplants (allo-BMT) and most recently from donor Clinically, leukocyte infusions [Donor leukocyte infusion (DLI)] Treatment of CML exploited.
Die Erkennung und Auslöschung von verbleibenden Tumorzellen durch Spenderimmunzellen scheint essentiell für die Induktion einer molekularen Remission zu sein. Transplantate, aus denen die T-Zellen entfernt wurden, vergrößern das Risiko des Rückfalls zur CML (Champlin et al 1988; Horowitz et al 1990). Eine stringente Demonstration, des durch allo-BMT generierten Anti-Leukämie-Effektes kann man beobachten, wenn DLI verabreicht wird, sobald die Krankheit wiedererscheint. In dieser Konstellation kann DLI eine anhaltende molekulare Remission in bis zu 70% der Fälle wiedereinsetzen (MacKinnon 2000). DLI steht aber auch mit einer signifikanten Toxizität, verursacht durch eine GVHD in Verbindung. Diese begleitet oft den Transplantat-gegen-Leukämie-(GVL)-Effekt. Die Mortalität liegt hierbei bei 50-90% (MacKinnon 2000). The detection and extinction of remaining tumor cells by Donor immune cells seem essential for the induction of a molecular one To be in remission. Grafts from which the T cells have been removed increase the risk of relapse to CML (Champlin et al 1988; Horowitz et al 1990). A stringent demonstration of the one generated by allo-BMT Anti-leukemia effect can be seen when DLI is administered as soon as the disease reappears. In this constellation, DLI can reinstate persistent molecular remission in up to 70% of cases (MacKinnon 2000). But DLI also has significant toxicity, caused by a GVHD connection. This often accompanies the Graft-versus-leukemia (GVL) effect. The mortality is included 50-90% (MacKinnon 2000).
Hinweise für Immunregulationen bei der CML:
- - Erhöhtes Risiko eines Rückfalls bei T-Zell-Exklusion aus dem Transplantat
- - Erhöhtes Risiko eines Rückfalls bei Abwesenheit von GVHD
- - BMT von syngenen Zwillingen ist weniger effektiv als passendes BMT von Geschwistern
- - Der Rückfall reagiert auf eine Absetzung einer Immunsuppression
- - Spender-Leukozyten-Infusionen sind bei einem Rückfall effektiv
- - Increased risk of relapse if T-cell is excluded from the graft
- - Increased risk of relapse in the absence of GVHD
- - BMT from syngeneic twins is less effective than matching BMT from siblings
- - The relapse reacts to the discontinuation of immunosuppression
- - Donor leukocyte infusions are effective in relapse
Die Allo-BMT stellt einen ziemlich groben Ansatz mit signifikanter Transplantatbedingter Morbidität und Mortalität dar. Das Risiko zu sterben liegt bei 20-41% (Silver et al 1999). Diese Form der Immunotherapie bietet aber auch eine bis zu 70% Leukämie-freie Überlebensrate für die Transplantatempfänger (Clift & Anasetti 1997). Diese GvHD überlagert den gewünschten antileukaemischen Effekt. The Allo-BMT presents a rather rough approach with significant ones Transplant-related morbidity and mortality. The risk of dying is 20-41% (Silver et al 1999). This form of immunotherapy also offers an up to 70% leukemia-free survival rate for the transplant recipients (Clift & Anasetti 1997). This GvHD overlays the desired one antileukaemic effect.
Knochenmarkstransplantationen werden auch bei anderen Leukämien angewandt. Bone marrow transplants are also used for other leukemias applied.
Die "graft versus host disease" (GvHD) ist eine Hauptursache von Morbidität und Mortalität nach allogener Transplantation und wird durch Spender-T- Lymphozyten im Transplantat verursacht. Bei HILA-kompatiblen Transplantationen ist die GvHD-Antwort gegen Nebenhistokompatibilitätsantigene (minor histocompatibility antigens) gerichtet. Vermutlich präsentieren APC des Empfängers die fremden Gewebsantigene den Spender-T-Lymphozyten, insbesondere, da die Aktivität der APC durch Chemo- und radiotherapieinduzierte Zytokine wie Interleukin (IL) -1, IL-6 und TNFa erhöht ist. Graft versus host disease (GvHD) is a major cause of morbidity and mortality after allogeneic transplantation and is assessed by donor T Lymphocytes caused in the graft. With HILA-compatible Transplantation is the GvHD response against minor histocompatibility antigens (minor histocompatibility antigens). APC presumably present the The recipient of the foreign tissue antigens the donor T lymphocytes, especially since the activity of the APC by chemo- and Radiotherapy-induced cytokines such as interleukin (IL) -1, IL-6 and TNFa are increased.
Die GvHD betrifft vor allem Haut (kleinfleckiges Exanthem), Leber (cholestatische Hepatitis) und Darm (Diarrhoe). Ferner kommt es zur Austrocknung von Schleimhäuten und Bindehaut (Sicca-Syndrom) und zur Myositis. Zur Prophylaxe einer GvHD führt man eine Immunspuppression mit Cyclosporin durch, evtl. in Kombination mit Methotrexat und Kortikosteroiden. The GvHD mainly affects skin (small-spot rash), liver (cholestatic hepatitis) and intestines (diarrhea). It also comes to Drying up mucous membranes and conjunctiva (Sicca syndrome) and Myositis. To prevent GvHD, immunospuppression is carried out Cyclosporin through, possibly in combination with methotrexate and corticosteroids.
Durch Depletion von T-Lymphozyten im Transplantat sinkt das Risiko einer GvHD. Gleichzeitig steigt allerdings das Risiko eines Tumorrezidivs, da die Spender-T-Lymphozyten auch den günstigen Graft-versus-leukemia-Effekt (GvL) vermitteln. Will man den GvL-Effekt bei gleichzeitiger Reduzierung des GvHD-Risikos beibehalten, muss man die T-Zellen partiell depletieren und die Spender-T-Lymphozyten zu späteren Zeitpunkten schrittweise reinfundieren. Depletion of T lymphocytes in the graft reduces the risk of one GVHD. At the same time, however, the risk of tumor recurrence increases because the Donor T lymphocytes also have the beneficial graft versus leukemia effect (GvL) convey. If you want the GvL effect while reducing the To maintain GvHD risk, one must partially deplete the T cells and the Gradually re-infuse donor T lymphocytes at later times.
FasL ist als ein potentes Apoptose-induzierendes Molekül (Membranprotein) bekannt. Es vermittelt seine Wirkung über Fas einen Rezeptor, der auf T- Zellen vorkommt. Werden DCs mit FasL transfiziert, so induzieren sie Apoptose in T-Zellen (Matsue et al 1999). FasL-transfizierte DCs können eine Agspezifische Verminderung einer Transplantatabstossung bewirken. Dies beruht auf der Wechselwirkung (Apoposeinduktion) von FasL auf DCs und Fas- Rezeptor auf den T-Zellen (Min et al 2000). FasL is a potent apoptosis-inducing molecule (membrane protein) known. It communicates its effects via Fas a receptor that Cells occurs. If DCs are transfected with FasL, they induce apoptosis in T cells (Matsue et al 1999). FasL-transfected DCs can be one Ag-specific reduction in graft rejection. This is based on the interaction (apopose induction) of FasL on DCs and Fas- Receptor on the T cells (Min et al 2000).
TRAIL (tumor necrosis factor-related apoptosis-inducing ligand) ist ein kürzlich identifiziertes Mitglied der Tumor-Necrosis-Faktor-Cytokine Superfamilie. TRAIL induziert in verschiedenen Tumorzellinien Apoptose. Es wird auch vermutet, daß TRAIL beim Tod von Lymphozyten eine Rolle spielt (Simon et al 2001; Miura et al 2001). TRAIL (tumor necrosis factor-related apoptosis-inducing ligand) is a recent one identified member of the tumor necrosis factor cytokine superfamily. TRAIL induces apoptosis in various tumor cell lines. It will also suspects that TRAIL plays a role in the death of lymphocytes (Simon et al 2001; Miura et al 2001).
Funktionelle, reife DCs entstehen aus zirkulierenden Vorläuferzellen nach einer Reifungsperiode. DCs können durch einen spezifischen Besatz Markermolekülen charakterisiert werden. Zu diesen gehören akzessorische, kostimulatorische Genprodukte wie CD40, CD80, und CD86 sowie MHC Klasse I und II. Besonders das CD83 Molekül ist ein gut charakterisierter Marker für vollständig ausgereifte DCs, da CD83 nicht auf unreifen DC-Vorläufern detektiert werden kann. Die funktionelle Signifikanz von CD83 ist aber unbekannt. Seine stärker werdende Präsenz im Verlauf der Reifung deutet auf eine wichtige Funktion hin (Berchtold et al 1999). Functional, mature DCs arise from circulating progenitor cells after one Maturation period. DCs can be fitted with a specific trim Marker molecules are characterized. These include accessory, costimulatory gene products like CD40, CD80, and CD86 as well as MHC class I and II. The CD83 molecule in particular is a well-characterized marker for complete mature DCs, since CD83 are not detected on immature DC precursors can. However, the functional significance of CD83 is unknown. Its stronger Presence in the course of ripening indicates an important function (Berchtold et al 1999).
Herpes Simplex Virus vermag es auf nicht geklärte Weise, die Expression von CD83 zu unterdrücken, während die Produktion anderer für DCs typischer Moleküle wie CD25, CD40, CD80, CD86, CD95 und MHC der Klasse I und der Klasse II davon unbeeinflusst bleibt (Kruse et al 2000b). Interessanterweise führt die Inhibition der CD83 Expression an der Plasmamembrarv zu einer dramatischen Reduktion der DC-vermittelten T-Zell-Stimulation. Wird durch einen spezifischen Inhibitor der eukaryotische Initiationsfaktor 5A behindert, kann die CD83 Expression verhindert werden, was auch zu einer starken Reduktion der DC-vermittelten T-Zell-Stimulation führt (Kruse et al 2000a). eIF-5A ist ein Protein, welches in den Exportpfad von spezifischen RNAs aus dem Zellkern einbezogen ist. Herpes Simplex Virus is unable to express expression of Suppress CD83 while producing others more typical of DCs Molecules such as CD25, CD40, CD80, CD86, CD95 and MHC class I and class Class II remains unaffected (Kruse et al 2000b). Interestingly, inhibition of CD83 expression on the plasma membrane leads to a dramatic reduction in DC-mediated T cell stimulation. Will through a specific inhibitor of eukaryotic initiation factor 5A, CD83 expression can be prevented, which also leads to a strong Reduction of DC-mediated T cell stimulation leads (Kruse et al 2000a). eIF-5A is a protein that is in the export path from specific RNAs the nucleus is involved.
eIF-5A ist das einzige zelluläre Protein von dem man weiß, dass es die ungewöhnliche Aminosäure Hypusin enthält. Diese Modifikation scheint für die Zellteilung nötig zu sein. Die Hypusinmodifikation ist eine Spermidin-abhängige posttranslationale Reaktion, die von zwei Enzymen katalysiert wird. Das beinhaltet den Transfer der Aminobutylgruppe des Spermidin auf die ε-NH2- Gruppe von Lysin an Position 50 in eIF-5A durch die Deoxyhypusinsynthase (Kruse et al 2000a). eIF-5A is the only cellular protein known to contain the unusual amino acid hypusin. This modification appears to be necessary for cell division. Hypusin modification is a spermidine-dependent post-translational reaction that is catalyzed by two enzymes. This includes the transfer of the aminobutyl group of spermidine to the ε-NH 2 group of lysine at position 50 in eIF-5A by the deoxyhypusin synthase (Kruse et al 2000a).
Das Intermediat, welches dabei generiert wird, wird anschließend durch die Deoxyhypusinhydroxylase hydroxyliert. Auf diese Art entsteht die aktive Form von eIF-5A. Obwohl eIF-5A ursprünglich als "Initiationsfaktor" bezeichnet wurde, zeigten jüngere in vitro und in vivo Experimente, daß eIF-5A kein Initiator der Proteintranslation ist. eIF-5A scheint ein Teil eines spezifischen Exportpfades aus dem Zellkern zu sein, welcher z. B. von der Rev/Rex Klasse der retroviralen RNA Transportfaktoren ausgenutzt wird. Außerdem wurde gezeigt, dass das eIF-5A Protein sich an der nucleoplasmischen Seite des Kernporenkomplexes sammelt, um mit dem allgemeinen Kernexportrezeptor CRM1 zu interagieren und um in Säugerzellen vom Nucleus in das Zytoplasma zu wandern. Untersuchungen der eIF-SA mRNA-Menge in humanen Zellen zeigte, dass eIF-5A in Zellinien, sowie verschiedenen anderen Geweben konstitutiv exprimiert wird. Im Gegensatz dazu wird das eIF-5A Gen in primären lymphoiden Zellen während der Aktivierung und/oder Pröliferation von primären human Blutzellen induziert. Benutzt man einen Inhibitor der Hypusinmodifikation [GC7 (N1 -guanyl-1,7-diaminoheptan)], so wird die Expression von CD83 und damit die volle stimulatorische Aktivität reifer DCs inhibiert (Kruse et al 2000a). The intermediate that is generated is then hydroxylated by the deoxyhypusin hydroxylase. In this way the active form of eIF-5A is created. Although eIF-5A was originally referred to as an "initiation factor", recent in vitro and in vivo experiments have shown that eIF-5A is not an initiator of protein translation. eIF-5A appears to be part of a specific export path from the cell nucleus, which e.g. B. is used by the Rev / Rex class of retroviral RNA transport factors. It has also been shown that the eIF-5A protein collects on the nucleoplasmic side of the nuclear pore complex to interact with the general nuclear export receptor CRM1 and to migrate from the nucleus into the cytoplasm in mammalian cells. Studies of the amount of eIF-SA mRNA in human cells showed that eIF-5A is constitutively expressed in cell lines as well as various other tissues. In contrast, the eIF-5A gene is induced in primary lymphoid cells during the activation and / or proliferation of primary human blood cells. If an inhibitor of hypusin modification [GC7 (N 1 -guanyl-1,7-diaminoheptane)] is used, the expression of CD83 and thus the full stimulatory activity of mature DCs is inhibited (Kruse et al 2000a).
Vorzugsweise ist die erfindungsgemäße Zelle eine dendritische Zelle oder eine andere Antigen präsentierende Zelle oder einer der Vorläufer einer solchen Zelle. The cell according to the invention is preferably a dendritic cell or a another antigen presenting cell or one of its precursors Cell.
Die APCs sind die Schaltstellen des anpassungsfähigen Immunsystems. Nur sie können eine T-Zell-vermittelte Immunantwort auslösen oder abstellen. The APCs are the switching points of the adaptable immune system. Only they can trigger or shut off a T cell-mediated immune response.
Die allologen Immunreaktionen - lassen sich nicht aufrechterhalten ohne die Hilfe und Vermittlung von APCs und T-Helfer-Lymphozyten. Auch die cytotoxischen T-Zellen werden von APCs aktiviert. Sie vermitteln eine zelluläre Immunantwort, bei der Zellen direkt von den cytotoxischen T-Zellen getötet werden. The allologic immune reactions - cannot be maintained without that Help and mediation of APCs and T-helper lymphocytes. Also the cytotoxic T cells are activated by APCs. They convey a cellular Immune response where cells are killed directly by the cytotoxic T cells become.
Die molekularen Mechanismen der Interaktion - des Zell-Zell-Kontakts - von APCs mit den T-Helfer- und cytotoxischen T-Lymphozyten ist auf Rezeptorebene bis ins Detail bekannt. The molecular mechanisms of interaction - cell-cell contact - of APCs with the T helper and cytotoxic T lymphocytes is on Known receptor level down to the last detail.
Handelt es sich bei dem Antigen z. B. um ein Bakterienprotein, ist die Immunreaktion für den Organismus nützlich. Ist das Antigen allerdings eine Transplantatantigen, spricht man von einer (pathologischen) Abstoßungsreaktion. Is it the antigen z. B. is a bacterial protein Immune response useful for the organism. However, if the antigen is one Transplant antigen, one speaks of a (pathological) Rejection.
Neben dem zu präsentierenden Antigen (gegen welches sich die zu produzierenden Antikörper richten) sind auf der Zelloberfläche verschiedene Rezeptoren und Hilfsrezeptoren am Zell-Zell-Kontakt und der Zellaktivierung beteiligt. Ein essentielles Molekül der interzellulären Wechselwirkung bei der Antigenpräsentation (Kontakt von APCs mit den T-Lymphozyten) sind costimulierende Rezeptoren mit der Bezeichnung B7 (CD80, CD86). In addition to the antigen to be presented (against which the producing antibodies) are different on the cell surface Receptors and auxiliary receptors at cell-cell contact and cell activation involved. An essential molecule of intercellular interaction in the Antigen presentation (contact of APCs with the T lymphocytes) are costimulating receptors with the designation B7 (CD80, CD86).
WO 0129192 offenbart eine Methode, Antigen präsentierende Zellen zur Verhinderung von GvHD-Effekten zu verwenden. Die Antigen präsentierenden Zellen werden hierbei allerdings mit toten oder sterbenden Zellteilen des Transplantatempfängers koinkubiert, um beladene Antigen präsentierende Zellen zu erhalten. Die Zellbestandteile sollen dabei Antigene enthalten, für welche eine Reduktion einer Immunantwort gewünscht ist. Dieser Schritt wird erfindungsgemäß nicht benötigt, da Zellen des Empfängers benutzt werden. Außerdem werden weitere Veränderungen herbeigeführt oder unreife DCs verwandt, um eine abstoßende Immunantwort zu vermindern. WO 0129192 discloses a method for producing antigen presenting cells Prevention of GvHD effects to use. Presenting the antigen Cells are, however, with dead or dying parts of the cell Transplant recipient co-incubated to present loaded antigen To get cells. The cell components should contain antigens for which a reduction in an immune response is desired. This step will not required according to the invention since cells of the recipient are used. In addition, further changes are brought about or immature DCs used to reduce a repulsive immune response.
Das der Erfindung zu Grunde liegende Problem besteht unter anderem darin, therapeutisch nutzbare Produkte für die Reduktion von allologen Immunreaktionen bei Knochenmarkstransplantationen zur Verfügung zustellen. The problem underlying the invention is, among other things, therapeutically usable products for the reduction of allologists Provide immune responses to bone marrow transplants.
Gelöst wird das Problem durch Zellen des Empfängers, die
Antigenpräsentierende Zellen sind oder Zellen sind, aus denen Antigen präsentierende
Zellen generiert werden können. Bei den Antigen präsentierenden Zellen sind
insbesondere die dendritischen Zellen, aber auch IB-Zellen von Interesse. Die
Antigen präsentierenden Zellen sollen mit allologen
Knochenmarkstransplantaten inkubiert werden. Diese Transplantate enthalten Lymphozyten.
Die Antigen präsentierenden Zellen können in einer bevorzugten
Ausführungsform auch allein mit den Lymphozyten oder T-Zellen (T-
Lymphozyten) inkubiert werden. Die Antigen präsentierenden Zellen können in
einer bevorzugten Ausführungsform auch allein mit den Lymphozyten oder T-
Zellen (T-Lymphozyten) inkubiert werden. Unter den Lymphozyten sind die T-
Zellen von besonderem Interesse, da diese für den Empfänger/Patienten
wichtige Reaktionen auslösen. Eine der Reaktionen ist gewollt und nützlich, die
andere ist schädlich und führt oft zum Ableben des Empfängers. Bei der
nützlich Reaktion handelt es sich um die antileukämische GvL, bei der
schädlichen um die GVHD. Die Inkubation der Antigen präsentierenden Zellen
mit dem Transplantat und hier besonders mit den darin vorkommenden T-
Zellen soll die GvHD-Reaktion abschalten und nur die GvL-Reaktion erhalten.
Zu diesem Zweck werden die Antigen präsentierenden Zellen so gewählt oder
behandelt, dass sie T-Zellen nicht mehr aktivieren können, sehr wohl aber
noch die Alloantigene des Empfängers präsentieren. Trifft eine alloreaktive T-
Zelle auf eine solche Antigen präsentierende Zelle, so wird sie dauerhaft
stillgestellt, oder in den programmierten Zelltod (Apoptose) geschickt, oder zur
regulatorischen T-Zelle umfunktioniert. Als regulatorische T-Zelle wird eine T-
Zelle verstanden, die Immunantworten gegen spezifische Antigene, hier
Alloantigene verhindert. Im folgenden sind Möglichkeiten aufgezeigt, dass
Problem zu lösen:
- A) Gelöst wird das Problem durch die erfindungsgemäße Zelle, die vom Empfänger des Transplantats stammt und dadurch gekennzeichnet ist, dass eine der Funktionen co-stimulatorischer Rezeptoren, wie ein CD83-Rezeptor und/oder B7- und/oder CD40-Rezeptor supprimiert ist und/oder CTLA4- bindende Moleküle hinzugegeben werden, die CTLA4 an T-Zellen des Transplantats binden und/oder Fas-bindende Moleküle hinzugegeben werden, die Fas an T-Zellen des Transplantats binden und/oder TRAIL-Rezeptorbindende Moleküle hinzugegeben werden, die TRAIL-Rezeptoren an T-Zellen des Transplantats binden, oder Interleukin 10 (IL-10) hinzugegeben wird. Die Moleküle, die CD83, CD80, CD86, CD40 binden, blockieren costimulatorische Rezeptoren auf APCs. Durch die Blockade der Costimulation werden T-Zellen abgeschaltet und/oder sie werden in den programmierten Zelltod (Apoptose) getrieben und/oder sie differenzieren zu regulatorischen T-Zellen, wenn die T- Zellen gleichzeitig ein präsentiertes Antigen mit ihrem T-Zell-Rezeptor erkennen. Durch Moleküle, die Fas und/oder TRAIL-Rezeptoren an T-Zellen des Transplantats binden, können T-Zellen in den programmierten Zelltod (Apoptose) getrieben werden, wenn diese gleichzeitig ein präsentiertes Antigen mit ihrem T-Zell-Rezeptor erkennen. IL-10 behindert die Aktivierung von T-Zellen (Corinti et al 2001). Bei den bei dieser Methode erkannten Antigenen handelt es sich vorwiegend um Transplantationsantigene (Haupthistokompatibilitätskomplexe (HLA, MHC I,, MHC II), Rhesus Faktor, Nebenhistokompatibilitätsantigene (minor histocompatibility antigens)), da diese sich zwischen Spender und Empfänger des Transplantates unterscheiden. In einer bevorzugten Ausführung werden die Bindemoleküle vernetzt, was z. B. durch andere Bindemoleküle, wie z. B. Antikörper, geschehen kann, die wiederum die Bindemoleküle gegen CD83, CD80, CD86, CD40, CTLA4, Fas, TRAIL-Rezeptoren binden. Ein Vernetzen befördert den gewünschten Effekt.
- B) Die erfindungsgemäßen Zellen können auch ganz oder teilweise durch unreife dendritische Zellen (DC; z. B. in vitro abgeleitete) dargestellt werden. Durch die bei unreifen DCs fehlende Costimulation werden T-Zellen (wie in A.) abgeschaltet und/oder sie werden in den programmierten Zelltod (Apoptose) getrieben und/oder sie differenzieren zu regulatorischen T-Zellen. Die unreifen DCs verhalten sich wie DCs, deren Costimulation (siehe A.) geblockt wird (Dhodapkar et al 2001).
- C) Die erfindungsgemäße Zelle kann auch mit mindestens einem Gen für ein Fas- Bindemolekül transfiziert sein. Durch die Expression von FasL an der Plasmamembran von dendritischen Zellen können T-Zellen (wie in A.) zum programmierten Zelltod (Apoptose) gezwungen werden.
- D) Die erfindungsgemäße Zelle kann auch mit mindestens einem Gen für ein Tumor-Nekrosis-Faktor-related apoptosis-inducing ligand (TRAIL)-Rezeptor- Bindemolekül transfiziert sein. Durch die Expression von TRAIL-Rezeptor- Bindemolekülen an der Plasmamembran von dendritischen Zellen können T- Zellen (wie in A.) zum programmierten Zelltod (Apoptose) gezwungen werden.
- E) Die erfindungsgemäße Zelle kann auch durch Zugabe von Aspirin, 1a,25 Dihydroxyvitamin D3, 1a,25(OH)2-16-ene-23-yne-26,27-hexafluoro-19-norvitamin D3 (D3 analog), Vitamin D3, Glucocorticoide behandelt werden (Adorini et al 2001; Griffin et al 2001; Griffin et al 2000; Hackstein et al 2001; Penna & Adorini 2000; Penna & Adorini 2001)(WO 0124818). Durch diesen Eingriff verbleiben dendritische Zellen in einem Zustand, der die immunstimmulatorischen Eigenschaften der dendritischen Zellen einschränkt. Durch die reduzierte Costimulation werden T-Zellen (wie in A.) abgeschaltet und/oder sie werden in den programmierten Zelltod (Apoptose) getrieben und/oder sie differenzieren zu regulatorischen T-Zellen.
- F) Die erfindungsgemäße Zelle kann auch mit mindestens einem Gen für ein CTLA4-Bindemoleküle transfiziert sein. Durch die Expression von CTLA4- Bindemolekülen an der Plasmamembran von dendritischen Zellen können T- Zellen abgeschaltet und/oder in den programmierten Zelltod (Apoptose) getrieben und/oder zu regulatorischen T-Zellen differenziert werden.
- G) Die erfindungsgemäße Zelle kann auch mit mindestens einem Gen für ein CD83-Bindemolekül und/oder für B7 (CD80/CD86)-Bindemoleküle und/oder für ein CD40-Bindemolekül transfiziert sein. Durch die Expression von CD83- Bindemolekülen und/oder B7 (CD80/CD86)-Bindemolekülen und/oder CD40- Bindemolekülen im endoplasmatischen Retikulum und/oder Golgi und/oder extrazellulär und/oder an der Plasmamembran von dendritischen Zellen können T-Zellen abgeschaltet und/oder in den programmierten Zelltod (Apoptose) getrieben und/oder zu regulatorischen T-Zellen differenziert werden.
- H) Die erfindungsgemäße Zelle kann auch mit mindestens einem Gen für IL-10 transfiziert sein. Durch die Expression von IL-10 von dendritischen Zellen werden die dendritischen Zellen an der Aktivierung von T-Zellen gehindert (Corinti et al 2001), sodass T-Zellen abgeschaltet werden können und/oder in den programmierten Zelltod (Apoptose) getrieben und/oder zu regulatorischen T-Zellen differenziert werden.
- I) Die erfindungsgemäße Zelle kann durch Inkubation mit den Interferonen (IFNα oder IFNγ oder IFNβ) zur Synthese von Tumor-Nekrosis-Faktor-related apoptosis-inducing ligand (TRAIL) veranlaßt werden. Durch die Expression von TRAIL- an der Plasmamembran von dendritischen Zellen können T-Zellen (wie in A.) zum programmierten Zelltod (Apoptose) gezwungen werden (Liu et al 2001; Fanger et al 1999).
- A) The problem is solved by the cell according to the invention, which originates from the recipient of the transplant and is characterized in that one of the functions of co-stimulatory receptors, such as a CD83 receptor and / or B7 and / or CD40 receptor, is suppressed and / or CTLA4-binding molecules are added which bind CTLA4 to T-cells of the transplant and / or Fas-binding molecules are added which bind Fas to T-cells of the transplant and / or TRAIL-receptor-binding molecules are added which are TRAIL- Binding receptors to T-cells of the graft, or Interleukin 10 (IL-10) is added. The molecules that bind CD83, CD80, CD86, CD40 block costimulatory receptors on APCs. By blocking the costimulation, T cells are switched off and / or they are driven into programmed cell death (apoptosis) and / or they differentiate into regulatory T cells if the T cells simultaneously present an antigen with their T cell receptor detect. Molecules that bind Fas and / or TRAIL receptors to T cells in the transplant can drive T cells into programmed cell death (apoptosis) if they simultaneously recognize a presented antigen with their T cell receptor. IL-10 hinders the activation of T cells (Corinti et al 2001). The antigens recognized by this method are predominantly transplantation antigens (main histocompatibility complexes (HLA, MHC I, MHC II), rhesus factor, secondary histocompatibility antigens (minor histocompatibility antigens)), since these differ between donor and recipient of the transplant. In a preferred embodiment, the binding molecules are crosslinked, which, for. B. by other binding molecules, such as. B. Antibodies can happen, which in turn bind the binding molecules against CD83, CD80, CD86, CD40, CTLA4, Fas, TRAIL receptors. Networking promotes the desired effect.
- B) The cells according to the invention can also be represented in whole or in part by immature dendritic cells (DC; eg derived in vitro). Due to the lack of costimulation in immature DCs, T cells (as in A.) are switched off and / or they are driven into programmed cell death (apoptosis) and / or they differentiate into regulatory T cells. The immature DCs behave like DCs whose costimulation (see A.) is blocked (Dhodapkar et al 2001).
- C) The cell according to the invention can also be transfected with at least one gene for a Fas binding molecule. The expression of FasL on the plasma membrane of dendritic cells can force T cells (as in A.) to programmed cell death (apoptosis).
- D) The cell according to the invention can also be transfected with at least one gene for a tumor necrosis factor-related apoptosis-inducing ligand (TRAIL) receptor binding molecule. The expression of TRAIL receptor binding molecules on the plasma membrane of dendritic cells can force T cells (as in A.) to programmed cell death (apoptosis).
- E) The cell according to the invention can also by adding aspirin, 1a, 25 dihydroxyvitamin D3, 1a, 25 (OH) 2-16-ene-23-yne-26,27-hexafluoro-19-norvitamin D3 (D3 analog), vitamin D3, glucocorticoids are treated (Adorini et al 2001; Griffin et al 2001; Griffin et al 2000; Hackstein et al 2001; Penna & Adorini 2000; Penna & Adorini 2001) (WO 0124818). As a result of this intervention, dendritic cells remain in a state which limits the immunostimulatory properties of the dendritic cells. The reduced costimulation switches off T cells (as in A.) and / or drives them to programmed cell death (apoptosis) and / or differentiates them into regulatory T cells.
- F) The cell according to the invention can also be transfected with at least one gene for a CTLA4 binding molecule. By expressing CTLA4 binding molecules on the plasma membrane of dendritic cells, T cells can be switched off and / or driven into programmed cell death (apoptosis) and / or differentiated into regulatory T cells.
- G) The cell according to the invention can also be transfected with at least one gene for a CD83 binding molecule and / or for B7 (CD80 / CD86) binding molecules and / or for a CD40 binding molecule. By expressing CD83 binding molecules and / or B7 (CD80 / CD86) binding molecules and / or CD40 binding molecules in the endoplasmic reticulum and / or Golgi and / or extracellularly and / or on the plasma membrane of dendritic cells, T cells can be switched off and on / or driven into programmed cell death (apoptosis) and / or differentiated into regulatory T cells.
- H) The cell according to the invention can also be transfected with at least one gene for IL-10. Expression of IL-10 from dendritic cells prevents the dendritic cells from activating T cells (Corinti et al 2001), so that T cells can be switched off and / or driven into programmed cell death (apoptosis) and / or to be differentiated into regulatory T cells.
- I) The cell according to the invention can be induced by incubation with the interferons (IFNα or IFNγ or IFNβ) to synthesize tumor necrosis factor-related apoptosis-inducing ligand (TRAIL). The expression of TRAIL- on the plasma membrane of dendritic cells can force T cells (as in A.) to programmed cell death (apoptosis) (Liu et al 2001; Fanger et al 1999).
Eine der Prozeduren (A.-I.) und/oder eine beliebige Abfolge dieser Prozeduren (A.-I.) wird angewandt, um die erfindungsgemäße Zelle in vitro mit allogenen Stammzellen (z. B. inklusive von Lymphozyten) oder mit allogenen T-Zellen oder mit allogenen Lymphozyten eines fremden Stammzell-Transplantatspenders (z. B. Knochenmark) zu inkubieren. Die genannten Zellen, die aus dem Empfänger des Transplantates stammen und bei Krebskranken, insbesondere solchen mit Leukämien, Krebszellen enthalten können, können in einer bevorzugten Ausführungsform des erfindungsgemäßen Verfahrens vor der Inkubation mit dem Transplantat so behandelt werden, dass eine Proliferation dieser Zellen ausbleiben wird. Vorzugsweise wird dies durch Bestrahlung dieser Zellen erreicht. One of the procedures (A.-I.) and / or any sequence of these procedures (A.-I.) is applied to the cell according to the invention with allogeneic in vitro Stem cells (e.g. including lymphocytes) or with allogeneic T cells or with a stranger's allogeneic lymphocytes Incubate stem cell graft donors (e.g. bone marrow). The named cells that made up the recipient of the graft and cancer patients, in particular those with leukemia, cancer cells can contain in a preferred embodiment of the method according to the invention the incubation with the graft are treated so that a Proliferation of these cells will fail to materialize. This is preferably done by Irradiation of these cells reached.
Die durch eine dieser Prozeduren und/oder eine beliebige Abfolge dieser Prozeduren positiv selektierten nicht alloreaktiven, aber allologen T Zellen werden dem Patienten zusammen mit den allologen Stammzellen (z. B. Knochenmark) infundiert, vorzugsweise ins Knochenmark. Auf diese Weise erhält man einen Graft-versus-Leukämie-Effekt (GvL), aber keinen, oder aber einen wesentlich verringerten Graft-versus-Host-Disease (GvHD). The one of these procedures and / or any sequence of these Procedures positively selected not alloreactive, but allologic T cells are given to the patient together with the allologic stem cells (e.g. Bone marrow), preferably into the bone marrow. In this way you get a graft versus leukemia effect (GvL), but none, or else a significantly reduced graft versus host disease (GvHD).
Die CD83 bindenden Moleküle können vorzugsweise Antikörper, monoklonale Antikörper, F(ab)2, Einzelkettenantikörper (scFv), und/oder Fab-Fragmente sein. The CD83 binding molecules can preferably be antibodies, monoclonal antibodies, F (ab) 2 , single chain antibodies (scFv), and / or F ab fragments.
Die Proteine, die affine Strukturen zu B7-Rezeptoren aufweisen, können vorzugsweise CTLA4, CTLA4-Abkömmlinge (z. B. CTLA4Ig), CD28, Antikörper, F(ab)2, scFv und/oder Fab-Fragmente sein. The proteins which have affine structures for B7 receptors can preferably be CTLA4, CTLA4 derivatives (e.g. CTLA4Ig), CD28, antibodies, F (ab) 2 , scFv and / or F ab fragments.
Die Proteine, die affine Strukturen zu CD40-Rezeptoren aufweisen, können vorzugsweise CD40L, CD40L-Abkömmlinge, Antikörper, F(ab)2, scFv und/oder Fab-Fragmente sein. The proteins which have affine structures for CD40 receptors can preferably be CD40L, CD40L derivatives, antibodies, F (ab) 2 , scFv and / or F ab fragments.
Die Proteine, die affine Strukturen zu CTLA4 (CD152)-Rezeptoren aufweisen, können vorzugsweise Antikörper, F(ab)2, scFv und/oder Fab-Fragmente sein. Die Proteine, die affine Strukturen zu Fas-Liganden aufweisen, können vorzugsweise FasL, FasL-Abkömmlinge, Antikörper, F(ab)2, scFv und/oder Fab-Fragmente sein. The proteins which have affine structures for CTLA4 (CD152) receptors can preferably be antibodies, F (ab) 2 , scFv and / or F ab fragments. The proteins which have structures affine to Fas ligands can preferably be FasL, FasL derivatives, antibodies, F (ab) 2 , scFv and / or F ab fragments.
Die Proteine, die affine Strukturen zu TRAIL-Rezeptoren aufweisen, können vorzugsweise TRAIL, TRAIL-Abkömmlinge, Antikörper, F(ab)2, scFv und/oder Fab-Fragmente sein. The proteins which have affine structures for TRAIL receptors can preferably be TRAIL, TRAIL derivatives, antibodies, F (ab) 2 , scFv and / or F ab fragments.
Das erfindungsgemäße Verfahren kann auf gentechnologischen Eingriffen an patienteneigenen Zellen (Prä-Zellen: Stammzeller, Monozyten, DCs, CD34+ Stammzellen, CD34+ Progenitor-Stammzellen und/oder B-Zellen) beruhen. Die Eingriffe erfolgen mittels geeigneter Sonden und bewirken die Verminderung von CD83-Molekülen und gegebenenfalls B7-Molekülen und/oder CD40-Molekülen durch die Behinderung bzw. Verhinderung der Ausbildung des Moleküls auf der Oberfläche der Antigen präsentierende Zellen und/oder CTLA4 bindenden Molekülen, vorzugsweise Antikörper, und/oder die Produktion von Fas bindenden Molekülen vorzugsweise FasL und/oder die Produktion von TRAIL-Rezeptor bindenden Molekülen vorzugsweise TRAIL und/oder die Produktion von IL-10. The method according to the invention can be based on genetic engineering interventions patient's own cells (pre-cells: stem cells, monocytes, DCs, CD34 + Stem cells, CD34 + progenitor stem cells and / or B cells) are based. The interventions are carried out using suitable probes and bring about the Reduction of CD83 molecules and possibly B7 molecules and / or CD40 molecules by hindering or preventing the Formation of the molecule on the surface of the antigen presenting cells and / or CTLA4 binding molecules, preferably antibodies, and / or the Production of Fas binding molecules, preferably FasL and / or the Production of TRAIL receptor binding molecules, preferably TRAIL and / or the production of IL-10.
Eine Transfektion der Prä-zellen (Stammzellen, Monozyten, DCs, CD34+ Stammzellen, CD34+ Progenitor-Stammzellen und/oder B-Zellen) oder Antigen präsentierenden Zellen bewirkt eine Expression von Fas- Bindemolekülen und/oder TRAIL-Rezeptor-Bindemolekülen und/oder IL-10 und/oder B7-Bindemolekülen und/oder CTLA4-Bindemolekülen und/oder CD83-Bindemolekülen und/oder CD40-Bindemolekülen bewirkt. Transfection of pre-cells (stem cells, monocytes, DCs, CD34 + Stem cells, CD34 + progenitor stem cells and / or B cells) or Antigen presenting cells cause expression of fas- Binding molecules and / or TRAIL receptor binding molecules and / or IL-10 and / or B7 binding molecules and / or CTLA4 binding molecules and / or CD83 binding molecules and / or CD40 binding molecules.
Dies wird durch Nukleinsäuren, die für Fas-Bindemoleküle und/oder TRAIL- Rezeptor-Bindemoleküle und/oder IL-10 und/oder B7-Bindemoleküle und/oder CTLA4-Bindemoleküle und/oder CD83-Bindemoleküle und/oder CD40- Bindemoleküle kodieren, erreicht. This is due to nucleic acids that are used for Fas binding molecules and / or TRAIL Receptor binding molecules and / or IL-10 and / or B7 binding molecules and / or CTLA4 binders and / or CD83 binders and / or CD40 Encode binding molecules, achieved.
Bei den Nukleinsäuren kann es sich um DNA, RNA, Oligonukleotide, Polynukleotide, Ribozyme oder Peptidnukleinsäuren (PNA) handeln. The nucleic acids can be DNA, RNA, oligonucleotides, Act polynucleotides, ribozymes or peptide nucleic acids (PNA).
In einer bevorzugten Ausführungsform enthält die DNA Regulationselemente wie Enhancer, Promotoren, polyA-kodierende 3'-Enden zur Transkription der DNA in RNA. Die RNA wiederum sollte Regulationselemente zur Translation der RNA in Protein enthalten. In a preferred embodiment, the DNA contains regulatory elements such as enhancers, promoters, polyA-coding 3 'ends for transcription of the DNA in RNA. The RNA in turn should contain regulatory elements for translating the RNA contained in protein.
Bei einigen der beschriebenen Expressionsprodukte (Fas-, TRAIL-Rezeptor- und CTLA4-Bindemoleküle) wird eine Lokalisation in der Plasmamembran der Prä-zellen und/oder APCs angestrebt. Dafür werden die Nukleinsäuren mit einer Signalsequenz versehen, die den Transport der Expressionsprodukte zur Plasmamembran bewirkt. For some of the expression products described (Fas, TRAIL receptor and CTLA4 binding molecules) becomes a localization in the plasma membrane of the Pre-cells and / or APCs targeted. For this, the nucleic acids are included provided a signal sequence that the transport of the expression products to Plasma membrane causes.
Bei anderen beschriebenen Expressionsprodukten (B7-, CD83- und CD40- Bindemoleküle) wird in einer bevorzugten Ausführungsform eine Lokalisation im endoplasmatischen Retikulum, dem Golgi-Apparat, dem Trans-Golgi- Netzwerk oder intrazellulären Vesikeln angestrebt. Zu diesem Zweck kodieren die Nukleinsäuren eine Signalsequenz die den Verbleib der Expressionsprodukte in den jeweiligen Zellkompartimenten bewirkt. For other described expression products (B7, CD83 and CD40 In a preferred embodiment, binding molecules) become a localization in the endoplasmic reticulum, the Golgi apparatus, the Trans-Golgi Network or intracellular vesicles aimed for. Code for this purpose the nucleic acids a signal sequence that the whereabouts of the Expression products in the respective cell compartments.
Die genannten Zellen können ex vivo durch Behandlung mit Viren, viralen Vektoren, bakteriellen Vektoren, Plasmiden, die durch viralen Gehtransfer, Elektroporationstechniken, Iontophorese, ballistischen Methoden und/oder anderen Techniken zur Einschleusung von Molekülen in eukaryotische Zellen geeignet sind, transfiziert werden. The cells mentioned can be ex vivo by treatment with viruses, viral Vectors, bacterial vectors, plasmids generated by viral walk transfer, Electroporation techniques, iontophoresis, ballistic methods and / or other techniques for introducing molecules into eukaryotic cells are suitable to be transfected.
Eine genannte Zelle kann durch Behandlung mit Viren, viralen Vektoren, bakteriellen Vektoren, Plasmiden die durch viralen Gentransfer, Elektroporationstechniken, Iontophorese, ballistischen Methoden und/oder anderen Techniken zur Einschleusung von Molekülen in eine Zelle mit erhöhter Produktion von Fas-Bindemolekül und/oder TRAIL-Rezeptor-Bindemolekül und/oder CD83-Bindemoleküle, CD40-Bindemoleküle, 87 (CD80/CD86)- Bindemoleküle, CTLA4-Bindemolekül, IL-10 transfiziert werden, wodurch T- Zellen, welche über allologe Antigene, die z. B. an MHC-Molekülen präsentiert werden, an die Antigen präsentierende Zelle binden, ausgeschaltet werden. A named cell can be treated with viruses, viral vectors, bacterial vectors, plasmids generated by viral gene transfer, Electroporation techniques, iontophoresis, ballistic methods and / or other techniques for introducing molecules into a cell with increased Production of Fas binding molecule and / or TRAIL receptor binding molecule and / or CD83 binding molecules, CD40 binding molecules, 87 (CD80 / CD86) - Binding molecules, CTLA4 binding molecule, IL-10 are transfected, whereby T- Cells which have allologic antigens, e.g. B. presented on MHC molecules will bind to the cell presenting the antigen.
Als Bindemoleküle können Moleküle wie Antikörper, Proteine, Peptide, Peptidomimetica, CTLA4, CTLA4-Derivate wie CTLA4Ig, CD28, CD40L und/oder Bestandteile und/oder Kombinationen dieser Moleküle, die z. B. B7-1, B7-2, CD83, CD40 binden, dienen. Durch diese Moleküle wird eine in Gegenwart einer Alloantigenpräsentation stattfindende Stimulation und/oder Co- Stimulation von T-Zellen behindert, die mit der erfindungsgemäßen Zelle in Kontakt gebracht werden. Molecules such as antibodies, proteins, peptides, Peptidomimetics, CTLA4, CTLA4 derivatives such as CTLA4Ig, CD28, CD40L and / or Components and / or combinations of these molecules, the z. B. B7-1, B7-2, Bind CD83, CD40, serve. Through these molecules one becomes present an alloantigen presentation stimulation and / or co- Stimulation of T cells hindered in with the cell of the invention Be brought in contact.
Die Moleküle (Fas-Bindemolekül, TRAIL-Rezeptor-Bindemolekül, CD83- Bindemoleküle, CD40-Bindemoleküle, B7 (CD80/CD86)-Bindemoleküle, CTLA4- Bindemolekül, IL-10-Gen) können durch Vehikel, wie Liposomen, Hydrogele, Zyklodextrine, Nanokapseln, Nanopartikel, bioadhäsive Mikrokugeln und/oder durch Elektroporationstechniken, Iontophorese, ballistische Methoden und/oder andere Techniken zur Einschleusung von Molekülen in die erfindungsgemäße Zelle transferiert werden. The molecules (Fas binding molecule, TRAIL receptor binding molecule, CD83- Binding molecules, CD40 binding molecules, B7 (CD80 / CD86) binding molecules, CTLA4- Binding molecule, IL-10 gene) can by vehicles such as liposomes, hydrogels, Cyclodextrins, nanocapsules, nanoparticles, bioadhesive microspheres and / or through electroporation techniques, iontophoresis, ballistic methods and / or other techniques for introducing molecules into the cell according to the invention are transferred.
Nukleinsäuren können insbesondere durch Viren, virale Vektoren, bakterielle Vektoren, Plasmide, die durch Elektroporationstechniken, Iontophorese, ballistische Methoden und/oder andere Techniken zur Einschleusung von Molekülen in die monoantigene Antigen präsentierende Zelle und/oder die Antigen präsentierende Zelle transferiert werden. Nucleic acids can in particular by viruses, viral vectors, bacterial Vectors, plasmids generated by electroporation techniques, iontophoresis, ballistic methods and / or other techniques for infiltrating Molecules in the cell presenting the monoantigenic antigen and / or Antigen presenting cell can be transferred.
Die APC oder Prä-zelle die aus der Gruppe bestehend aus Stammzellen, Monozyten, DCs, CD34+ Stammzellen, CD34+ Progenitor-Stammzellen und/oder B-Zellen ausgewählt wird, kann mit einem Inhibitor der Hypusinbiosynthese, wie z. B. GC7 (N1-guanyl-1,7-diaminoheptane) inkubiert werden, um die Produktion von funktionalem eIF-5A zu behindern, was wiederum die CD83-Biosynthese behindert. The APC or pre-cell which is selected from the group consisting of stem cells, monocytes, DCs, CD34 + stem cells, CD34 + progenitor stem cells and / or B cells can be combined with an inhibitor of hypusin biosynthesis, e.g. B. GC7 (N 1 -guanyl-1,7-diaminoheptane) to hinder the production of functional eIF-5A, which in turn hampers CD83 biosynthesis.
Erfindungsgemäß beansprucht wird weiterhin ein Arzneimittel, enthaltend mindestens eine erfindungsgemäße Zelle. Vorzugsweise ist das erfindungsgemäße Arzneimittel als Infusionslösung zur intravenösen oder intraperitonealen Applikation formuliert. Die Formulierung ist so gewählt, dass bei Verabreichung des Arzneimittels keine wesentliche Beeinträchtigung der Wirksamkeit der erfindungsgemäßen Antigen räsentierenden Zelle erfolgt. A medicament containing is also claimed according to the invention at least one cell according to the invention. Preferably that is Medicament according to the invention as an infusion solution for intravenous or formulated intraperitoneal application. The wording is chosen so that at Administration of the drug does not significantly affect the The antigen-representing cell according to the invention is effective.
So kommt als Infusionslösung vorzugsweise physiologische Kochsalzlösung in Betracht. Grundsätzlich sind auch andere Lösungen, die einen pH-Wert von 5,5 bis 8,5 aufweisen, geeignet. Auch Serum, beispielsweise humanes Serum, autologes Serum oder Serum anderer Spezies, Lösungen mit Plasmaersatzstoffen, wie Polyvinylpyrrolidon, kommen in Betracht. Typischerweise sollen 0,5 ml bis 500 ml appliziert werden. Diese Mengen und pH-Werte sind selbstverständlich nicht absolut, sondern können vom Fachmann, je nach Bedingungen und Anforderungen, variiert und an die spezifischen Bedürfnisse eines Patienten angepasst werden. Physiological saline is preferred as the infusion solution Consideration. Basically, there are other solutions that have a pH of 5.5 have up to 8.5, suitable. Also serum, for example human serum, autologous serum or serum of other species, solutions with Plasma substitutes, such as polyvinyl pyrrolidone, are suitable. Typically should 0.5 ml to 500 ml can be applied. These amounts and pH values are of course not absolutely, but can be done by a specialist, depending on Conditions and requirements, varied and tailored to specific needs of a patient.
Die erfindungsgemäße Antigen präsentierende Zelle kann insbesondere zur Herstellung eines Arzneimittels zur Behandlung von Immunreaktionen gegen allologe Gewebsmerkmale bzw. zur Prävention von GvHD verwendet werden. The cell presenting the antigen according to the invention can in particular be used for Manufacture of a medicament for the treatment of immune reactions against Allologic tissue features or for the prevention of GvHD can be used.
Es wird erfindungsgemäß eine Verwendung beansprucht, bei der die zu behandelnden Immunreaktionen in Verbindung mit allologen Gewebsmerkmalen, deren Gensequenzen und/oder Teilsequenzen, insbesondere Haupthistokompatibilitätscomplexe, MHC I, MHC II, Rhesus Falktor, Nebenhistokompatibilitätsantigene (minor histocompatibility antigens) stehen. According to the invention, a use is claimed in which the treating immune reactions in connection with allologic tissue characteristics, their gene sequences and / or partial sequences, in particular Major histocompatibility complexes, MHC I, MHC II, Rhesus Falktor, Minor histocompatibility antigens.
Es wird erfindungsgemäß eine Verwendung beansprucht, bei der die Bindemoleküle in einer bevorzugten Ausführung vernetzt werden, was durch andere Bindemoleküle, wie z. B. Antikörper, geschehen kann, die wiederum die Bindemoleküle gegen CD83, CD80, CD86, CD40, CTLA4, Fas, TRAIL- Rezeptoren binden. Eine solche Vernetzung verstärkt den Effekt dieser Bindemoleküle. According to the invention, a use is claimed in which the In a preferred embodiment, binding molecules are crosslinked by what other binding molecules such as e.g. B. antibodies, can happen, which in turn the Binding molecules against CD83, CD80, CD86, CD40, CTLA4, Fas, TRAIL- Bind receptors. Such networking reinforces the effect of this Binding molecules.
Es wird auch erfindungsgemäß eine Verwendung beansprucht, bei der die ex
vivo selektierten Zellen dem Patienten infundiert werden und dieser danach
einer in vivo Behandlung mit IL-2 unterliegt. Die ex vivo selektierten Zellen
können auch ex vivo mit IL-2 oder anderen Stimulanzien, wie
Phytohemaglutinin (PHA) inkubiert und danach dem Patienten infundiert
werden. Es hat sich gezeigt, daß so der GvL-Effekt verstärken werden kann.
Dieser Effekt ist in der Literatur beschrieben (Klingemann HG 1995; Sykes M
1994; Uharek L 1998; Vourka-Karussis U 1995; Weiss L 1995; Weiss L 1999;
Xun CQ 1995).
Literatur
Adorini, L., Penna, G., Casorati, M., Davalli, A. M., Gregori, S. 2001. Induction
of transplantation tolerance by 1,25-dihydroxyvitamin D(3). Transplant Proc
33: 58-9.
Berchtold, S., Muhl-Zurbes, P., Heufler, C., Winklehner, P., Schuler, G.,
Steinkasserer, A. 1999. Cloning, recombinant expression and biochemical
characterization of the murine CD83 molecule which is specifically upregulated
during dendritic cell maturation. FEBS Lett 461: 211-6.
Corinti, S., Albanesi, C., 1a Sala, A., Pastore, S., Girolomoni, G. 2001.
Regulatory activity of autocrine IL-10 on dendritic cell functions. J Immunol
166: 4312-8.
Dhodapkar, M. V., Steinman, R. M., Krasovsky, J., Munz, C., Bhardwaj, N.
2001. Antigen-specific inhibition of effector T cell function in humans after
injection of immature dendritic cells. J Exp Med 193: 233-8.
Fanger, N. A., Maliszewski, C. R., Schooley, K,, Griffith, T. S. 1999. Human
dendritic cells mediate cellular apoptosis via tumor necrosis factor-related
apoptosis-inducing ligand (TRAIL). J Exp Med 190: 1155-64.
Griffin, M. D., Lutz, W., Phan, V. A., Bachman, L.A., McKean, D. J., Kumar, R.
2001. Dendritic cell modulation by lalpha,25 dihydroxyvitamin D3 and its
analogs: a vitamin D receptor-dependent pathway that promotes a persistent
state of immaturity in vitro and in vivo. Proc Natl Acad Sci USA 98: 6800-5.
Griffin, M. D., Lutz, W. H., Phan, V. A., Bachman, L. A., McKean, D. J., Kumar,
R. 2000. Potent inhibition of dendritic cell differentiation and maturation by
vitamin D analogs. Biochem Biophys Res Commun 270: 701-8.
Hackstein, H., Morelli, A. E., Larregina, A. T., Ganster, R.W., Papworth, G. D.,
et ab 2001. Aspirin inhibits in vitro maturation and in vivo immunostimulatory
function of murine myeloid dendritic cells. J Immunol 166: 7053-62.
Klingemann HG, P. G. 1995. Is there a place for immunotherapy with
interleukin-2 to prevent relapse after autologous stem cell transplantation for
acute leukemia? Leuk Lymphoma 16: 397-405
Kruse, M., Rosorius, O., Kratzer, F., Bevec, D., Kuhnt, C., et al. 2000a.
Inhibition of CD83 cell surface expression during dendritic cell maturation by
interference with nuclear export of CD83 mRNA. J Exp Med 191: 1581-90.
Kruse, M., Rosorius, O., Kratzer, F., Stelz, G., Kuhnt, C., et al. 2000b: Mature
dendritic cells infected with herpes simplex virus type 1 exhibit inhibited T-cell
stimulatory capacity. J Virol 74: 7127-36.
Liu, S., Yu, Y., Zhang, M., Wang, W., Cao, X. 2001. The involvement of
tnfalpha-related apoptosis-inducing ligand in the enhanced cytotoxicity of
ifnbeta-stimulated human dendritic cells to tumor cells. J Immunol 166: 5407-15.
Matsue, H., Matsue, K., Walters, M., Okumura, K., Yagita, H., Takashima, A.
1999. Induction of antigen-specific immunosuppression by CD95L
cDNAtransfected 'killer' dendritic cells. Nat Med 5: 930-7.
Min, W. P., Gorczynski, R., Huang, X. Y., Kushida, M., Kim, P., et al. 2000.
Dendritic cells genetically engineered to express Fas ligand induce
donorspecific hyporesponsiveness and prolong allograft'survival. J Immunol
164: 161-7.
Miura, Y., Misawa, N., Maeda, N., Inagaki, Y., Tanaka, Y., et al. 2001. Critical
contribution of tumor necrosis factor-related apoptosis- inducing ligand
(TRAIL) to apoptosis of human CD4+ T cells in HIV-1- infected hu-PBL-NOD-
SCID mice. J Exp Med 193: 651-60.
Penna, G., Adorini, L. 2000. 1 Alpha,25-dihydroxyvitamin D3 inhibits
differentiation, maturation, activation, and survival of dendritic cells leading to
impaired alloreactive T cell activation. J Immunol 164: 2405-11.
Penna, G., Adorini, L. 2001. Inhibition of costimulatory pathways for T-cell
activation by 1,25- dihydroxyvitamin D(3). Transplant Proc 33: 2083-4.
Simon, A.K., Williams, O., Mongkolsapaya, J., Jin, B., Xu, X. N., et al. 2001.
Tumor necrosis factor-related apoptosis-inducing ligand in T cell development:
sensitivity of human thymocytes. Proc Natl Acad Sci USA 98: 5158-63.
Sykes M, H. M., Szot GL, Pearson DA. 1994. Interleukin-2 inhibits
graftversus-host disease-promoting activity of CD4+ cells while preserving CD4-
and CD8-mediated graft-versus-leukemia effects. Blood 83: 2560-2569.
Uharek L, G. B., Zeis M, Dreger P, Steinmann J, Loffier H, Schmitz N. 1998.
Abrogation of graft-vs.-leukemia activity after depletion of CD3+ T cells in a
murine model of MHC-matched peripheral blood progenitor cell transplantation
(PBPCT). Exp Hematol 26: 93-99
Vourka-Karussis U, K. D., Ackerstein A, Slavin S. 1995. Enhancement of GVL
effect with rhIL-2 following BMT in a murine model for acute myeloid leukemia
in SJL/J mice. Exp Hematol 23: 196-201
Weiss L, R.S., Slavin S. 1995. The role of antibodies to IL-2 receptor and
Asialo GM1 on graft-versus-leukemia effects induced by bone marrow
allografts in murine B cell leukemia. Bone Marrow Transplant 16: 457-461
Weiss L, R. S., Slavin S. 1999. Allogeneic cell therapy in murine B-cell
leukemia (BCL1): 2. The role of non-activated and rIL-2-activated CD4+ and
CD8+ T cells in immunotherapy for leukemia. Cytokines Cell Mol Ther 5: 153-
158
Xun CQ, T. J., Jennings CD, Brow. 1995. The effect of human IL-2-activated
natural killer and T cells on graft-versus host disease and
graft-versusleukemia in SCID mice bearing human leukemic cells. Transplantation 60: 821-
827
A use is also claimed according to the invention in which the ex vivo selected cells are infused into the patient and the patient is then subjected to an in vivo treatment with IL-2. The ex vivo selected cells can also be incubated ex vivo with IL-2 or other stimulants such as phytohemaglutinin (PHA) and then infused into the patient. It has been shown that the GvL effect can be enhanced in this way. This effect is described in the literature (Klingemann HG 1995; Sykes M 1994; Uharek L 1998; Vourka-Karussis U 1995; Weiss L 1995; Weiss L 1999; Xun CQ 1995). Literature Adorini, L., Penna, G., Casorati, M., Davalli, AM, Gregori, S. 2001. Induction of transplantation tolerance by 1,25-dihydroxyvitamin D (3). Transplant Pro 33: 58-9.
Berchtold, S., Muhl-Zurbes, P., Heufler, C., Winklehner, P., Schuler, G., Steinkasserer, A. 1999. Cloning, recombinant expression and biochemical characterization of the murine CD83 molecule which is specifically upregulated during dendritic cell maturation. FEBS Lett 461: 211-6.
Corinti, S., Albanesi, C., 1a Sala, A., Pastore, S., Girolomoni, G. 2001. Regulatory activity of autocrine IL-10 on dendritic cell functions. J Immunol 166: 4312-8.
Dhodapkar, MV, Steinman, RM, Krasovsky, J., Munz, C., Bhardwaj, N. 2001. Antigen-specific inhibition of effector T cell function in humans after injection of immature dendritic cells. J Exp Med 193: 233-8.
Fanger, NA, Maliszewski, CR, Schooley, K ,, Griffith, TS 1999. Human dendritic cells mediate cellular apoptosis via tumor necrosis factor-related apoptosis-inducing ligand (TRAIL). J Exp Med 190: 1155-64.
Griffin, MD, Lutz, W., Phan, VA, Bachman, LA, McKean, DJ, Kumar, R. 2001. Dendritic cell modulation by lalpha, 25 dihydroxyvitamin D3 and its analogs: a vitamin D receptor-dependent pathway that promotes a persistent state of immaturity in vitro and in vivo. Proc Natl Acad Sci USA 98: 6800-5.
Griffin, MD, Lutz, WH, Phan, VA, Bachman, LA, McKean, DJ, Kumar, R. 2000. Potent inhibition of dendritic cell differentiation and maturation by vitamin D analogs. Biochem Biophys Res Commun 270: 701-8.
Hackstein, H., Morelli, AE, Larregina, AT, Ganster, RW, Papworth, GD, et from 2001. Aspirin inhibits in vitro maturation and in vivo immunostimulatory function of murine myeloid dendritic cells. J Immunol 166: 7053-62.
Klingemann HG, PG 1995. Is there a place for immunotherapy with interleukin-2 to prevent relapse after autologous stem cell transplantation for acute leukemia? Leuk Lymphoma 16: 397-405
Kruse, M., Rosorius, O., Kratzer, F., Bevec, D., Kuhnt, C., et al. 2000a. Inhibition of CD83 cell surface expression during dendritic cell maturation by interference with nuclear export of CD83 mRNA. J Exp Med 191: 1581-90.
Kruse, M., Rosorius, O., Kratzer, F., Stelz, G., Kuhnt, C., et al. 2000b: Mature dendritic cells infected with herpes simplex virus type 1 exhibit inhibited T-cell stimulatory capacity. J Virol 74: 7127-36.
Liu, S., Yu, Y., Zhang, M., Wang, W., Cao, X. 2001. The involvement of tnfalpha-related apoptosis-inducing ligand in the enhanced cytotoxicity of ifnbeta-stimulated human dendritic cells to tumor cells , J Immunol 166: 5407-15.
Matsue, H., Matsue, K., Walters, M., Okumura, K., Yagita, H., Takashima, A. 1999. Induction of antigen-specific immunosuppression by CD95L cDNAtransfected 'killer' dendritic cells. Nat Med 5: 930-7.
Min, WP, Gorczynski, R., Huang, XY, Kushida, M., Kim, P., et al. 2000. Dendritic cells genetically engineered to express Fas ligand induce donorspecific hyporesponsiveness and prolong allograft'survival. J Immunol 164: 161-7.
Miura, Y., Misawa, N., Maeda, N., Inagaki, Y., Tanaka, Y., et al. 2001. Critical contribution of tumor necrosis factor-related apoptosis-inducing ligand (TRAIL) to apoptosis of human CD4 + T cells in HIV-1 infected hu-PBL-NOD-SCID mice. J Exp Med 193: 651-60.
Penna, G., Adorini, L. 2000. 1 Alpha, 25-dihydroxyvitamin D3 inhibits differentiation, maturation, activation, and survival of dendritic cells leading to impaired alloreactive T cell activation. J Immunol 164: 2405-11.
Penna, G., Adorini, L. 2001. Inhibition of costimulatory pathways for T-cell activation by 1,25-dihydroxyvitamin D (3). Transplant Pro 33: 2083-4.
Simon, AK, Williams, O., Mongkolsapaya, J., Jin, B., Xu, XN, et al. 2001. Tumor necrosis factor-related apoptosis-inducing ligand in T cell development: sensitivity of human thymocytes. Proc Natl Acad Sci USA 98: 5158-63.
Sykes M, HM, Szot GL, Pearson DA. 1994. Interleukin-2 inhibits graftversus-host disease-promoting activity of CD4 + cells while preserving CD4- and CD8-mediated graft-versus-leukemia effects. Blood 83: 2560-2569.
Uharek L, GB, Zeis M, Dreger P, Steinmann J, Loffier H, Schmitz N. 1998. Abrogation of graft-vs.-leukemia activity after depletion of CD3 + T cells in a murine model of MHC-matched peripheral blood progenitor cell transplantation (PBPCT). Exp Hematol 26: 93-99
Vourka-Karussis U, KD, Ackerstein A, Slavin S. 1995. Enhancement of GVL effect with rhIL-2 following BMT in a murine model for acute myeloid leukemia in SJL / J mice. Exp Hematol 23: 196-201
Weiss L, RS, Slavin S. 1995. The role of antibodies to IL-2 receptor and Asialo GM1 on graft-versus-leukemia effects induced by bone marrow allografts in murine B cell leukemia. Bone Marrow Transplant 16: 457-461
Weiss L, RS, Slavin S. 1999. Allogeneic cell therapy in murine B-cell leukemia (BCL1): 2. The role of non-activated and rIL-2-activated CD4 + and CD8 + T cells in immunotherapy for leukemia. Cytokines Cell Mol Ther 5: 153-158
Xun CQ, TJ, Jennings CD, Brow. 1995. The effect of human IL-2-activated natural killer and T cells on graft-versus host disease and graft-versusleukemia in SCID mice bearing human leukemic cells. Transplant 60: 821-827
Claims (28)
einer Behandlung mit Bindemolekülen gegen B7 (1 und/oder 2) und/oder CD83 und/oder CD40 und/oder CTLA4 und/oder Fas und/oder den TRAIL-Rezeptor auf T-Zellen unterworfen werden, und diese Prä-zellen oder APC in vitro mit allogenen Lymphozyten eines fremden Stammzell-Transplantatspenders inkubiert werden,
und/oder ganz oder teilweise unreife dendritische Zellen (DC; z. B. in vitro abgeleitete) verwendet werden und diese in vitro mit allogenen Lymphozyten eines fremden Stammzell- Transplantatspenders inkubiert werden,
und/oder die genannten Zellen mit mindestens einem Gen für ein Fas-Bindemolekül transfiziert und diese in vitro mit allogenen Lymphozyten eines fremden Stammzell-Transplantatspenders inkubiert werden,
und/oder die genannten Zellen mit mindestens einem Gen für einen Tumor-Nekrosis-Faktor-related apoptosis-inducing ligand (TRAIL)-Rezeptor-Bindemolekül zu transfiziert und diese in vitro mit allogenen Lymphozyten inklusive von Blutlymphozyten eines fremden Stammzell-Transplantatspenders inkubiert werden,
und/oder die genannten Zellen durch Zugabe von Aspirin, 1a,25 Dihydroxyvitamin D3, 1a,25(OH)2-16-ene-23-yne-26,27- hexafluoro-19-nor-vitamin D3 (D3 analog), Vitamin D3, Glucocorticoide dendritische Zellen in einem Zustand gehalten werden, der die immunstimmulatorischen Eigenschaften der dendritischen Zellen einschränkt und diese in vitro mit sllogenen Lymphozyten eines fremden Stammzell-Transplantatspenders inkubiert werden,
und/oder die genannten Zellen mit mindestens einer genetischen Sequenz für Interleukin 10 (IL-10) transfiziert und diese in vitro mit allogenen Lymphozyten eines fremden Stammzell- Transplantatspenders inkubiert werden,
und/oder die genannten Zellen durch Zugabe von Interleukin 10 an der Aktivierung von T-Zellen gehindert werden und diese in vitro mit allogenen Lymphozyten eines fremden Stammzell- Transplantatspenders inkubiert werden,
und/oder die genannten Zellen durch Zugabe von Interferon a oder g oder b (IFNa oder IFNg oder IFNb) zur Synthese von Tumor- Nekrosis-Faktor-related apoptosis-inducing ligand (TRAIL) veranlaßt und diese in vitro mit allogenen Lymphozyten eines fremden Stammzell-Transplantatspenders inkubiert werden,
und/oder die genannten Zellen mit mindestens einem Gen für CTLA4-Bindemoleküle transfiziert und diese in vitro mit allogenen Lymphozyten eines fremden Stammzell-Transplantatspenders inkubiert werden,
und/oder die genannten Zellen mit mindestens einem Gen für CD83-Bindemoleküle und gegebenenfalls für CD40-Bindemoleküle und gegebenenfalls für B7 (CD80/CD86)-Bindemoleküle transfiziert und diese in vitro mit allogenen Lymphozyten eines fremden Stammzell-Transplantatspenders inkubiert werden. 1. Antigen presenting line available from pre-lines selected from the group consisting of stem cells, monocytes, DCs, CD34 + stem cells, CD34 + progenitor stem cells, B cells of a patient to be treated with an allogeneic bone marrow transplant, which may also contain blood lymphocytes, and / or from already present antigen presenting cells (APC), whereby the pre-cells or the already existing (APC)
treatment with binding molecules against B7 (1 and / or 2) and / or CD83 and / or CD40 and / or CTLA4 and / or Fas and / or the TRAIL receptor on T cells, and these pre-cells or APC incubated in vitro with allogeneic lymphocytes from a foreign stem cell transplant donor,
and / or completely or partially immature dendritic cells (DC; e.g. in vitro derived) are used and these are incubated in vitro with allogeneic lymphocytes from a foreign stem cell transplant donor,
and / or the said cells are transfected with at least one gene for a Fas binding molecule and these are incubated in vitro with allogeneic lymphocytes from a foreign stem cell transplant donor,
and / or the cells mentioned are transfected with at least one gene for a tumor necrosis factor-related apoptosis-inducing ligand (TRAIL) receptor binding molecule and these are incubated in vitro with allogeneic lymphocytes including blood lymphocytes from a foreign stem cell transplant donor,
and / or the cells mentioned by adding aspirin, 1a, 25 dihydroxyvitamin D3, 1a, 25 (OH) 2-16-ene-23-yne-26,27-hexafluoro-19-nor-vitamin D3 (D3 analog), Vitamin D3, glucocorticoid dendritic cells are kept in a state which limits the immunostimulatory properties of the dendritic cells and these are incubated in vitro with sllogged lymphocytes from a foreign stem cell transplant donor,
and / or the said cells are transfected with at least one genetic sequence for interleukin 10 (IL-10) and these are incubated in vitro with allogeneic lymphocytes from a foreign stem cell transplant donor,
and / or the named cells are prevented from activating T cells by adding Interleukin 10 and these are incubated in vitro with allogeneic lymphocytes from a foreign stem cell transplant donor,
and / or the cells mentioned by adding interferon a or g or b (IFNa or IFNg or IFNb) for the synthesis of tumor necrosis factor-related apoptosis-inducing ligand (TRAIL) and this in vitro with allogeneic lymphocytes of a foreign stem cell - graft donors are incubated,
and / or the cells mentioned are transfected with at least one gene for CTLA4 binding molecules and these are incubated in vitro with allogeneic lymphocytes from a foreign stem cell transplant donor,
and / or the cells mentioned are transfected with at least one gene for CD83 binding molecules and optionally for CD40 binding molecules and optionally for B7 (CD80 / CD86) binding molecules and these are incubated in vitro with allogeneic lymphocytes from a foreign stem cell transplant donor.
zu generieren, die einer Behandlung mit Bindemolekülen gegen B7, CD83, CD40, CTLA4, Fas, den TRAIL-Rezeptor auf T-Zellen oder Kombinationen davon unterliegen, und die DC in vitro mit allogenen Stammzellen oder mit allogenen T-Zellen oder mit allogenen Lymphozyten eines fremden Stammzell- Transplantatspenders zu inkubieren, um die alloreaktiven T-Zellen, die über komplexe Adhäsionssysteme und TCR/MHC-Komplexe intensive Wechselwirkung mit den dendritischen Zellen eingehen, durch die Blockade der Costimulation durch die dendritischen Zellen abzuschalten und/oder sie in den programmierten Zelltod (Apoptose) zu zwingen und/oder sie zu regulatorischen T-Zellen zu differenzieren,
und/oder ganz oder teilweise unreife dendritische Zellen zu verwenden und diese in vitro mit allogenen Stammzellen oder mit allogenen T-Zellen oder mit allogenen Lymphozyten eines fremden Stammzell-Transplantatspenders zu inkubieren, um die alloreaktiven T-Zellen, die über komplexe Adhäsionssysteme und TCR/MHC- Komplexe intensive Wechselwirkung mit den dendritischen Zellen eingehen, durch die bei unreifen DCs fehlende Costimulation abzuschalten und/oder sie in den programmierten Zelltod (Apoptose) zu zwingen und/oder sie zu regulatorischen T-Zellen zu differenzieren,
und/oder die genannten Zellen - mit mindestens einem Gen für ein Fas-Bindemolekül zu transfizieren und diese in vitro mit allogenen Stammzellen oder mit allogenen T-Zellen oder mit allogenen Lymphozyten eines fremden Stammzell-Transplantatspenders zu inkubieren, um die alloreaktiven T-Zellen, die über komplexe Adhäsionssysteme und TCR/MHC-Komplexe intensive Wechselwirkung mit den dendritischen Zellen eingehen, durch den von den dendritischen Zellen an der Plasmamembran exprimierten FasL in den programmierten Zelltod (Apoptose) zu zwingen,
und/oder die genannten Zellen mit mindestens einem Gen für den (z. B. humanen) Tumor-Nekrosis-Faktor-related apoptosis-inducing ligand (TRAIL)-Rezeptor-Bindemolekül zu transfizieren und diese in vitro mit allogenen Stammzellen oder mit allogenen T-Zellen oder mit allogenen Lymphozyten eines fremden Stammzell- Transplantatspenders zu inkubieren, um die alloreaktiven T-Zellen, die über komplexe Adhäsionssysteme und TCR/MHC-Komplexe intensive Wechselwirkung mit den dendritischen Zellen eingehen, durch das von den dendritischen Zellen an der Plasmämembran exprimierte TRAIL-Rezeptor-Bindemolekül in den programmierten Zelltod (Apoptose) zu zwingen,
und/oder die genannten Zellen durch Zugabe von Aspirin, 1a,25 Dihydroxyvitamin D3, 1a,25(OH)2-16-ene-23-yne-26,27- hexafluoro-19-nor-vitamin D3, Vitamin D3, Glucocorticoide dendritische Zellen in einem Zustand zu halten, der die immunstimmulatorischen Eigenschaften der dendritischen Zellen einschränkt und diese in vitro mit allogenen Stammzellen oder mit allogenen T-Zellen oder mit allogenen Lymphozyten eines fremden Stammzell-Transplantatspenders zu inkubieren, um die alloreaktiven T-Zellen, die über komplexe Adhäsionssysteme und TCR/MHC-Komplexe intensive Wechselwirkung mit den dendritischen Zellen eingehen, durch die reduzierte Costimulation abzuschalten und/oder sie in den programmierten Zelltod (Apoptose) zu zwingen und/oder sie zu regulatorischen T-Zellen zu differenzieren,
und/oder die genannten Zellen mit mindestens einem Gen für Interleukin 10 (IL-10) transfiziert, welches die immunstimmulatorischen Eigenschaften der dendritischen Zellen einschränkt und diese in vitro mit allogenen Stammzellen oder mit allogenen T-Zellen oder mit allogenen Lymphozyten eines fremden Stammzell-Transplantatspenders zu inkubieren, um die alloreaktiven T-Zellen, die über komplexe Adhäsionssysteme und TCR/MHC-Komplexe intensive Wechselwirkung mit den dendritischen Zellen eingehen, abzuschalten und/oder die in den programmierten Zelltod (Apoptose) zu zwingen und/oder sie zu regulatorischen T-Zellen zu differenzieren,
und/oder die genannten Zellen mit Interleukin 10 versetzt, welches die immunstimmulatorischen Eigenschaften der dendritischen Zellen einschränkt und diese in vitro mit allogenen Stammzellen oder mit allogenen T-Zellen oder mit allogenen Lymphozyten eines fremden Stammzell-Transplantatspenders zu inkubieren, um die alloreaktiven T-Zellen, die über komplexe Adhäsionssysteme und TCR/MHC-Komplexe intensive Wechselwirkung mit den dendritischen Zeilen eingehen, abzuschalten und/oder sie in den programmierten Zelltod (Apoptose) zu zwingen und/oder sie zu regulatorischen T-Zellen zu differenzieren,
und/oder die genannten Zellen mit mindestens einem Gen für CTLA4-Bindemoleküle zu transfizieren und diese in vitro mit allogenen Stammzellen oder mit allogenen T-Zellen oder mit allogenen Lymphozyten eines fremden Stammzell- Transplantatspenders zu inkubieren, um die alloreaktiven T-Zellen, die über komplexe Adhäsionssysteme und TCR/MHC-Komplexe intensive Wechselwirkung mit den dendritischen Zellen eingehen, durch das von den dendritischen Zellen an der Plasmamembran exprimierte CTLA4-Bindemolekül abzuschalten und/oder sie in den programmierten Zelltod (Apoptose) zu zwingen und/oder sie zu regulatorischen T-Zellen zu differenzieren,
und/oder die genannten Zellen mit mindestens einem Gen für CD83-Bindemoleküle und/oder für CD40-Bindemoleküle und/oder für B7 (CD80/CD86)-Bindemoleküle zu transfizieren und diese in vitro mit allogenen Stammzellen oder mit allogenen T-Zellen oder mit allogenen Lymphozyten eines fremden Stammzell- Transplantatspenders zu inkubieren, um die alloreaktiven T-Zellen, die über komplexe Adhäsionssysteme und TCR/MHC-Komplexe intensive Wechselwirkung mit den dendritischen Zellen eingehen, durch das von den dendritischen Zellen im endoplasmatischen Retikulum und/oder Golgi und/oder an der Plasmamembran und/oder extrazellulär exprimierte CD83- und/oder CD40- Bindemolekül und/oder B7-Bindemolekül, welches das CD83 und/oder CD40 und/oder B7 der dendritischen Zellen bindet, abzuschalten und/oder sie in den programmierten Zetltod (Apoptose) zu zwingen und/oder sie zu regulatorischen T-Zellen zu differenzieren,
die durch eine dieser Prozeduren und/oder eine beliebige Abfolge dieser Prozeduren positiv selektierten nicht alloreaktiven, allologen T Zellen werden dem Patienten mit den allologen Stammzellen infundiert, vorzugsweise ins Knochenmark, um einen Graft-versus- Leukämie-Effekt (GvL) zu erhalten. 15. A method for producing a cell according to one of claims 1 to 14, from stem cells, monocytes, DCs, CD34 + stem cells, CD34 + progenitor stem cells and / or B cells of a patient to be treated with a bone marrow transplant antigen presenting cells
to generate, which are subject to treatment with binding molecules against B7, CD83, CD40, CTLA4, Fas, the TRAIL receptor on T cells or combinations thereof, and the DC in vitro with allogeneic stem cells or with allogeneic T cells or with allogeneic lymphocytes of a foreign stem cell transplant donor in order to switch off the alloreactive T cells, which interact intensively with the dendritic cells via complex adhesion systems and TCR / MHC complexes, by blocking the costimulation by the dendritic cells and / or switching them into the programmed ones To force cell death (apoptosis) and / or to differentiate them into regulatory T cells,
and / or to use fully or partially immature dendritic cells and to incubate them in vitro with allogeneic stem cells or with allogeneic T cells or with allogeneic lymphocytes from a foreign stem cell transplant donor in order to isolate the alloreactive T cells, which have complex adhesion systems and TCR / MHC complexes interact intensively with the dendritic cells, by switching off the lack of costimulation in immature DCs and / or forcing them into programmed cell death (apoptosis) and / or differentiating them into regulatory T cells,
and / or the said cells - to transfect with at least one gene for a Fas binding molecule and to incubate these in vitro with allogeneic stem cells or with allogeneic T cells or with allogeneic lymphocytes from a foreign stem cell transplant donor in order to incubate the alloreactive T cells, which enter into intensive interaction with the dendritic cells via complex adhesion systems and TCR / MHC complexes, by forcing the FasL expressed on the plasma membrane by the dendritic cells into programmed cell death (apoptosis),
and / or to transfect said cells with at least one gene for the (e.g. human) tumor necrosis factor-related apoptosis-inducing ligand (TRAIL) receptor binding molecule and to transfect them in vitro with allogeneic stem cells or with allogeneic T - Incubate cells or with allogeneic lymphocytes from a foreign stem cell transplant donor to the alloreactive T cells, which enter into intensive interaction with the dendritic cells via complex adhesion systems and TCR / MHC complexes, by means of the TRAIL expressed by the dendritic cells on the plasma membrane Receptor binding molecule to force programmed cell death (apoptosis)
and / or the said cells by adding aspirin, 1a, 25 dihydroxyvitamin D3, 1a, 25 (OH) 2-16-ene-23-yne-26,27-hexafluoro-19-nor-vitamin D3, vitamin D3, glucocorticoids To keep dendritic cells in a state which limits the immunostimulatory properties of the dendritic cells and to incubate them in vitro with allogeneic stem cells or with allogeneic T cells or with allogeneic lymphocytes from a foreign stem cell transplant donor in order to incubate the alloreactive T cells which have complex adhesion systems and TCR / MHC complexes enter into intensive interaction with the dendritic cells, switch off through the reduced costimulation and / or force them into programmed cell death (apoptosis) and / or differentiate them into regulatory T cells,
and / or said cells are transfected with at least one gene for interleukin 10 (IL-10) which limits the immunostimulatory properties of the dendritic cells and these in vitro with allogeneic stem cells or with allogeneic T cells or with allogeneic lymphocytes from a foreign stem cell transplant donor incubate in order to switch off the alloreactive T cells, which enter into intensive interaction with the dendritic cells via complex adhesion systems and TCR / MHC complexes, and / or to force them into programmed cell death (apoptosis) and / or to induce regulatory T- Differentiate cells
and / or the said cells are mixed with interleukin 10, which limits the immunostimulatory properties of the dendritic cells and incubates them in vitro with allogeneic stem cells or with allogeneic T cells or with allogeneic lymphocytes from a foreign stem cell transplant donor in order to incubate the alloreactive T cells which interact intensively with the dendritic lines via complex adhesion systems and TCR / MHC complexes, switch them off and / or force them into programmed cell death (apoptosis) and / or differentiate them into regulatory T cells,
and / or to transfect said cells with at least one gene for CTLA4 binding molecules and to incubate them in vitro with allogeneic stem cells or with allogeneic T cells or with allogeneic lymphocytes from a foreign stem cell transplant donor in order to incubate the alloreactive T cells complex adhesion systems and TCR / MHC complexes enter into intensive interaction with the dendritic cells by switching off the CTLA4 binding molecule expressed by the dendritic cells on the plasma membrane and / or forcing them into programmed cell death (apoptosis) and / or forcing them to regulate T -Differentiate cells,
and / or to transfect said cells with at least one gene for CD83 binding molecules and / or for CD40 binding molecules and / or for B7 (CD80 / CD86) binding molecules and these in vitro with allogeneic stem cells or with allogeneic T cells or with incubate allogeneic lymphocytes from a foreign stem cell transplant donor in order to allow the alloreactive T cells, which interact intensively with the dendritic cells via complex adhesion systems and TCR / MHC complexes, by the dendritic cells in the endoplasmic reticulum and / or Golgi and / or or on the plasma membrane and / or extracellularly expressed CD83 and / or CD40 binding molecule and / or B7 binding molecule which binds the CD83 and / or CD40 and / or B7 of the dendritic cells, and / or switch them off in the programmed cell death ( To force apoptosis) and / or to differentiate them into regulatory T cells,
the non-alloreactive allologic T cells positively selected by one of these procedures and / or any sequence of these procedures are infused into the patient with the allologic stem cells, preferably into the bone marrow, in order to obtain a graft-versus-leukemia effect (GvL).
Priority Applications (3)
Application Number | Priority Date | Filing Date | Title |
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DE10135615A DE10135615A1 (en) | 2001-07-21 | 2001-07-21 | Treatment of antigen-presenting cells or their precursors, useful e.g. in treatment of leukemia, by suppressing allologous immune responses to tissue grafts |
PCT/EP2002/008052 WO2003012080A2 (en) | 2001-07-21 | 2002-07-19 | Ex-vivo selection of t-cells with reduced alloreactivity and use thereof in bone marrow transplantations |
AU2002321240A AU2002321240A1 (en) | 2001-07-21 | 2002-07-19 | Ex-vivo selection of t-cells with reduced alloreactivity and use thereof in bone marrow transplantations |
Applications Claiming Priority (1)
Application Number | Priority Date | Filing Date | Title |
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DE10135615A DE10135615A1 (en) | 2001-07-21 | 2001-07-21 | Treatment of antigen-presenting cells or their precursors, useful e.g. in treatment of leukemia, by suppressing allologous immune responses to tissue grafts |
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DE10135615A1 true DE10135615A1 (en) | 2003-02-06 |
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DE10135615A Withdrawn DE10135615A1 (en) | 2001-07-21 | 2001-07-21 | Treatment of antigen-presenting cells or their precursors, useful e.g. in treatment of leukemia, by suppressing allologous immune responses to tissue grafts |
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Cited By (2)
Publication number | Priority date | Publication date | Assignee | Title |
---|---|---|---|---|
WO2006077232A2 (en) * | 2005-01-20 | 2006-07-27 | Apoxis Sa | Multimeric soluble fas ligand for eliminating alloreactive t lymphocyte in allogenic harmatopoietic stem-cell transplantation transplantation |
CN112941030A (en) * | 2021-01-25 | 2021-06-11 | 吉林大学 | Antigen-specific Treg and preparation method and application thereof |
Citations (1)
Publication number | Priority date | Publication date | Assignee | Title |
---|---|---|---|---|
EP0808897A1 (en) * | 1996-05-21 | 1997-11-26 | I.D.M. Immuno-Designed Molecules | New antigen presenting cells, a process for preparing the same and their use as cellular vaccines |
-
2001
- 2001-07-21 DE DE10135615A patent/DE10135615A1/en not_active Withdrawn
Patent Citations (1)
Publication number | Priority date | Publication date | Assignee | Title |
---|---|---|---|---|
EP0808897A1 (en) * | 1996-05-21 | 1997-11-26 | I.D.M. Immuno-Designed Molecules | New antigen presenting cells, a process for preparing the same and their use as cellular vaccines |
Cited By (4)
Publication number | Priority date | Publication date | Assignee | Title |
---|---|---|---|---|
WO2006077232A2 (en) * | 2005-01-20 | 2006-07-27 | Apoxis Sa | Multimeric soluble fas ligand for eliminating alloreactive t lymphocyte in allogenic harmatopoietic stem-cell transplantation transplantation |
WO2006077232A3 (en) * | 2005-01-20 | 2007-05-24 | Apoxis Sa | Multimeric soluble fas ligand for eliminating alloreactive t lymphocyte in allogenic harmatopoietic stem-cell transplantation transplantation |
CN112941030A (en) * | 2021-01-25 | 2021-06-11 | 吉林大学 | Antigen-specific Treg and preparation method and application thereof |
CN112941030B (en) * | 2021-01-25 | 2023-08-08 | 吉林大学 | Antigen specific Treg and preparation method and application thereof |
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