WO2003012080A2 - Ex-vivo selection of t-cells with reduced alloreactivity and use thereof in bone marrow transplantations - Google Patents

Ex-vivo selection of t-cells with reduced alloreactivity and use thereof in bone marrow transplantations Download PDF

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WO2003012080A2
WO2003012080A2 PCT/EP2002/008052 EP0208052W WO03012080A2 WO 2003012080 A2 WO2003012080 A2 WO 2003012080A2 EP 0208052 W EP0208052 W EP 0208052W WO 03012080 A2 WO03012080 A2 WO 03012080A2
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cells
allogeneic
binding molecules
cell
combinations
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PCT/EP2002/008052
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German (de)
French (fr)
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WO2003012080A3 (en
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Ahmed Sheriff
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Genethor Gmbh
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Priority claimed from DE10135615A external-priority patent/DE10135615A1/en
Priority claimed from EP01121806A external-priority patent/EP1291414A1/en
Application filed by Genethor Gmbh filed Critical Genethor Gmbh
Priority to AU2002321240A priority Critical patent/AU2002321240A1/en
Publication of WO2003012080A2 publication Critical patent/WO2003012080A2/en
Publication of WO2003012080A3 publication Critical patent/WO2003012080A3/en

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    • C12N5/00Undifferentiated human, animal or plant cells, e.g. cell lines; Tissues; Cultivation or maintenance thereof; Culture media therefor
    • C12N5/06Animal cells or tissues; Human cells or tissues
    • C12N5/0602Vertebrate cells
    • C12N5/0634Cells from the blood or the immune system
    • C12N5/0639Dendritic cells, e.g. Langherhans cells in the epidermis
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61KPREPARATIONS FOR MEDICAL, DENTAL OR TOILETRY PURPOSES
    • A61K35/00Medicinal preparations containing materials or reaction products thereof with undetermined constitution
    • A61K35/12Materials from mammals; Compositions comprising non-specified tissues or cells; Compositions comprising non-embryonic stem cells; Genetically modified cells
    • A61K35/14Blood; Artificial blood
    • A61K35/16Blood plasma; Blood serum
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61KPREPARATIONS FOR MEDICAL, DENTAL OR TOILETRY PURPOSES
    • A61K35/00Medicinal preparations containing materials or reaction products thereof with undetermined constitution
    • A61K35/12Materials from mammals; Compositions comprising non-specified tissues or cells; Compositions comprising non-embryonic stem cells; Genetically modified cells
    • A61K35/26Lymph; Lymph nodes; Thymus; Spleen; Splenocytes; Thymocytes
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61KPREPARATIONS FOR MEDICAL, DENTAL OR TOILETRY PURPOSES
    • A61K39/00Medicinal preparations containing antigens or antibodies
    • A61K39/46Cellular immunotherapy
    • A61K39/461Cellular immunotherapy characterised by the cell type used
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61KPREPARATIONS FOR MEDICAL, DENTAL OR TOILETRY PURPOSES
    • A61K39/00Medicinal preparations containing antigens or antibodies
    • A61K39/46Cellular immunotherapy
    • A61K39/462Cellular immunotherapy characterized by the effect or the function of the cells
    • A61K39/4621Cellular immunotherapy characterized by the effect or the function of the cells immunosuppressive or immunotolerising
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61KPREPARATIONS FOR MEDICAL, DENTAL OR TOILETRY PURPOSES
    • A61K39/00Medicinal preparations containing antigens or antibodies
    • A61K39/46Cellular immunotherapy
    • A61K39/462Cellular immunotherapy characterized by the effect or the function of the cells
    • A61K39/4622Antigen presenting cells
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61KPREPARATIONS FOR MEDICAL, DENTAL OR TOILETRY PURPOSES
    • A61K39/00Medicinal preparations containing antigens or antibodies
    • A61K39/46Cellular immunotherapy
    • A61K39/464Cellular immunotherapy characterised by the antigen targeted or presented
    • A61K39/4643Vertebrate antigens
    • A61K39/46434Antigens related to induction of tolerance to non-self
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61KPREPARATIONS FOR MEDICAL, DENTAL OR TOILETRY PURPOSES
    • A61K39/00Medicinal preparations containing antigens or antibodies
    • A61K39/46Cellular immunotherapy
    • A61K39/464Cellular immunotherapy characterised by the antigen targeted or presented
    • A61K39/4643Vertebrate antigens
    • A61K39/4644Cancer antigens
    • A61K39/464402Receptors, cell surface antigens or cell surface determinants
    • A61K39/464411Immunoglobulin superfamily
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    • C12N5/00Undifferentiated human, animal or plant cells, e.g. cell lines; Tissues; Cultivation or maintenance thereof; Culture media therefor
    • C12N5/06Animal cells or tissues; Human cells or tissues
    • C12N5/0602Vertebrate cells
    • C12N5/0634Cells from the blood or the immune system
    • C12N5/0639Dendritic cells, e.g. Langherhans cells in the epidermis
    • C12N5/064Immunosuppressive dendritic cells
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61KPREPARATIONS FOR MEDICAL, DENTAL OR TOILETRY PURPOSES
    • A61K35/00Medicinal preparations containing materials or reaction products thereof with undetermined constitution
    • A61K35/12Materials from mammals; Compositions comprising non-specified tissues or cells; Compositions comprising non-embryonic stem cells; Genetically modified cells
    • A61K2035/122Materials from mammals; Compositions comprising non-specified tissues or cells; Compositions comprising non-embryonic stem cells; Genetically modified cells for inducing tolerance or supression of immune responses
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61KPREPARATIONS FOR MEDICAL, DENTAL OR TOILETRY PURPOSES
    • A61K35/00Medicinal preparations containing materials or reaction products thereof with undetermined constitution
    • A61K35/12Materials from mammals; Compositions comprising non-specified tissues or cells; Compositions comprising non-embryonic stem cells; Genetically modified cells
    • A61K2035/124Materials from mammals; Compositions comprising non-specified tissues or cells; Compositions comprising non-embryonic stem cells; Genetically modified cells the cells being hematopoietic, bone marrow derived or blood cells
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61KPREPARATIONS FOR MEDICAL, DENTAL OR TOILETRY PURPOSES
    • A61K39/00Medicinal preparations containing antigens or antibodies
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    • C12N2510/00Genetically modified cells

Definitions

  • the present invention relates to antigen-presenting cells, methods for producing antigen-presenting cells, medicaments containing antigen-presenting cells and use of the antigen-presenting cells.
  • Tissue transplantation to replace diseased organs is an important medical therapy today.
  • an adaptive immune system response to the graft poses the greatest threat to successful treatment.
  • Adaptive immune system responses are induced by antigen presenting cells by activating T helper lymphocytes.
  • the ABO and Rh blood group antigens When transfusing blood, which is the first and most commonly used graft, the ABO and Rh blood group antigens must be matched to avoid the rapid destruction of inappropriate erythrocytes.
  • the very polymorphic major histocompatibility complexes Tissue Compatibility Complexes, MHC
  • MHC tissue Compatibility Complexes
  • Leukemia is cancer of the blood cells. 50 out of 1 million people get leukemia every year. When leukemia develops, the body produces large amounts of abnormal blood cells. In most types of leukemia, the abnormal cells are white blood cells.
  • leukemia There are several types of leukemia, which essentially show two characteristics. One characteristic is how quickly the disease develops and worsens. The other is determined by the type of blood cell that is affected.
  • Leukemia is either acute or chronic. In acute leukemia, the abnormal blood cells are very immature blasts that cannot perform their normal functions. The number of blasts increases rapidly and the ailments quickly get worse. Some blasts are present in chronic leukemia, but generally these cells are more mature and can perform some of their normal functions. The number of blasts also rises more slowly than with acute leukemia. With chronic leukemia, the disease gradually gets worse.
  • Leukemia essentially appears in two main types of white blood cells, lymphoid cells or myeloid cells. Accordingly, leukemia occurs as lymphatic leukemia or . myeloid leukemia. The most common leukemias are:
  • ALL Acute lymphoblastic leukemia
  • AML Acute myeloid leukemia
  • ANLL acute non-lymphoblastic leukemia
  • CLL Chronic lymphoblastic leukemia
  • CML Chronic myeloid leukemia
  • Leukaemic cells are abnormal cells that cannot function as normal blood cells. They cannot help the body fight infections. Because of this, people with leukemia often develop infections and have a fever.
  • leukemic cells Like all blood cells, leukemic cells circulate in the body. Due to the number of abnormal cells and their location, patients with leukemia can show various symptoms. In acute leukemia, symptoms appear quickly and the patient's condition also deteriorates rapidly. Chronic leukemia appears
  • symptoms for a long time. When symptoms appear, they are usually mild at first and the patient's general condition only gradually worsens.
  • the abnormal cells can collect in the brain or spinal cord (central nervous system or CNS).
  • CNS central nervous system
  • the result can be headache, nausea, nausea, confusion, loss of muscle control and strokes.
  • Leukaemic cells can also collect in the testes and cause swelling there. Some patients develop painful eyes or skin. Leukemia can also affect the digestive tract, kidneys, lungs, or other parts of the body.
  • Chronic leukemia With chronic leukemia, the abnormal cells can gradually collect in different parts of the body. Chronic leukemia can affect the skin, CNS, digestive tract, kidneys and testicles. Treatment of leukemia:
  • Treating leukemia is complex. It varies with the type of leukemia and is not the same in all patients. Treatment also depends on
  • the leukemic cells certain characteristics of the leukemic cells, the extent of the disease, whether the leukemia has been treated before. The patient's age, symptoms and general health are also relevant factors.
  • Acute leukemia must be treated immediately. Patients with chronic leukemia who show no symptoms do not need to be treated immediately. Unfortunately, chronic leukemia can rarely be cured.
  • KMT bone marrow transplantation
  • BMT bone marrow transplantation
  • removal of the spleen can help.
  • patients receive full body radiation combined with chemotherapy to destroy the leukemia-producing bone marrow.
  • the healthy bone marrow can come from a donor or it can come from the patient. It is then removed and treated outside the body to remove leukemic cells before high dose treatment. After that, a hospital stay of several weeks is necessary so that the transplant grows and enough white blood cells (leukocytes), such as T, B lymphocytes, neutrophils, basophils and eosinophils, platelets (platelets), monocytes and other subpopulations for the reconstitution (restoration) of the hematopoietic hematopoietic) system can produce. In the meantime, patients need to be protected from infection.
  • the biological therapies include treatments with substances that influence the immune response to cancer. Cytokines, such as especially interferons, interleukins and colony stimulating factors (CSF) are used for example
  • GVHD graft versus host disease
  • BMT Allologic bone marrow transplantations
  • CML chronic myeloid leukemia
  • CML is characterized in the early chronic phase by a single transformative genetic abnormality identified. It is the t (9; 22) translocation (Philadelphia Chromosome, Ph) that the bcr-abl oncogene creates, the only factor that is essential for the development of the Disease is needed (Daley et al 1990). Compared to other tumor types in the chronic phase, CML patients have a relatively intact immune system (Lewalle et al 1996). CML is accessible for a tumor-specific immune response. In the past 20-30 years, anti-tumor
  • Allo-BMT is a fairly rough approach with significant graft-related morbidity and mortality. The risk of dying is 20-41% (Silver et al 1999). This form of immunotherapy also offers egg ne up to 70% leukemia-free survival rate for the transplant recipients (Clift &. Anasetti 1997). This GvHD overlays the desired anti-leukemic effect.
  • Bone marrow transplants are also used for other leukemias.
  • GvHD graffc versus host disease
  • mucous membranes and conjunctiva dry out and myositis.
  • immunosuppression is carried out with cyclosporin, possibly in combination with methotrexate and corticosteroids.
  • T lymphocytes in the graft reduces the risk of GvHD.
  • the risk of tumor recurrence increases because the donor T lymphocytes also mediate the favorable graft versus leukemia effect (GvL). If you want to maintain the GvL effect while reducing the GvHD risk, you have to partially deplete the T cells and gradually reinfuse the donor T lymphocytes at later times. _ g.
  • FasL is known as a potent apoptosis-inducing molecule (membrane protein). It communicates its effects via Fas, a receptor that occurs on T cells. If DCs are transfected with FasL, they induce apoptosis in
  • FasL-transfected DCs can cause an Ag-specific reduction in graft rejection. This is based on the interaction (apoposis induction) of FasL on DCs and Fas receptor on the T cells (Min et al 2000).
  • TRAIL tumor necrosis factor-related apoptosis-inducing ligand
  • DCs arise from circulating progenitor cells after a maturation period.
  • DCs can be characterized by a specific population of marker molecules. These include accessory, costimulatory gene products such as CD40, CD80, and CD86 as well as MHC class I and II.
  • the CD83 molecule in particular is a well-characterized marker for fully mature DCs, since CD83 cannot be detected on immature DC precursors.
  • the functional significance of CD83 is unknown. Its increasing presence during the ripening indicates an important function (Berchtold et al 1999).
  • Herpes simplex virus is able to suppress the expression of CD83 in an unexplained manner, while the production of other molecules typical of DCs such as CD25, CD40, CD80, CD86, CD95 and MHC of class I and class II remains unaffected (Kruse et al 2000b).
  • Inhibition of CD83 expression on the plasma membrane leads to a dramatic reduction in DC-mediated T cell stimulation. If the eukaryotic initiation factor 5A is hindered by a specific inhibitor, CD83 expression can be prevented, which also leads to a strong reduction in DC-mediated T cell stimulation (Kruse et al 2000a).
  • eIF-5A is a
  • Protein that is included in the export path of specific RNAs from the cell nucleus Protein that is included in the export path of specific RNAs from the cell nucleus.
  • eIF-5A is the only cellular protein known to contain the unusual amino acid hypusin. This modification appears to be necessary for cell division.
  • Hypusin modification is a spermidine-dependent post-translational reaction that is catalyzed by two enzymes. This includes the transfer of the aminobutyl group of spermidine to the ⁇ -NH 2 group of lysine at position 50 in eIF-5A by the deoxyhypusin synthase (Kruse et al 2000a).
  • eIF-5A is then hydroxylated by the deoxyhypusin hydroxylase. In this way the active form of eIF-5A is created.
  • eIF-5A was originally referred to as an "initiation factor"
  • recent in vitro and in vivo experiments have shown that eIF-5A is not an initiator of protein translation.
  • eIF-5A appears to be part of a specific export path from the cell nucleus, which is used, for example, by the Rev / Rex class of retroviral RNA transport factors. It was also shown that the eIF-5A protein accumulates on the nucleoplasmic side of the nuclear pore complex in order to interact with the general nuclear export receptor CRM1 and to migrate from the nucleus into the cytoplasm in mammalian cells.
  • eIF-5A is constitutively expressed in cell lines as well as various other tissues.
  • the eIF-5A gene is induced in primary lymphoid cells during the activation and / or proliferation of primary human blood cells. If an inhibitor of hypusin modification [GC7 (N 1 - guanyl-l, 7-diaminoheptan)], the expression of CD83 and thus the full stimulatory activity of mature DCs is inhibited (Kruse et al 2000a).
  • the cell according to the invention is preferably a dendritic cell or another antigen-presenting cell or one of the precursors of such a cell.
  • the APCs are the switching points of the adaptable immune system. Only they can trigger or stop a T cell-mediated immune response.
  • the allologic immune reactions cannot be maintained without the help and mediation of APCs and T-helper lymphocytes.
  • the cytotoxic T cells are also activated by APCs. They mediate a cellular immune response in which cells are killed directly by the cytotoxic T cells.
  • the molecular mechanisms of interaction - cell-cell contact - of APCs with the T helper and cytotoxic T lymphocytes are known in detail at the receptor level.
  • the antigen is e.g. a bacterial protein
  • the immune response is useful for the organism.
  • the antigen is a transplant antigen, one speaks of a (pathological) rejection reaction.
  • WO 01/29192 discloses a method of using antigen-presenting cells to prevent GvHD effects. However, the antigen-presenting cells are co-incubated with dead or dying cell parts of the transplant recipient in order to contain loaded antigen-presenting cells
  • the cell components should contain antigens for which a reduction in an immune response is desired. According to the invention, this step is not required since cells of the receiver are used. In addition, further changes are made or immature DCs are used to reduce a repulsive immune response.
  • the problem on which the invention is based is, inter alia, to make available therapeutically usable products for the reduction of allologic immune reactions in bone marrow transplants.
  • Figure 1 shows the recovery of non-alloreactive T cells with mature DC.
  • Figure 2 shows the extraction of non-alloreactive T cells with immature DC.
  • Figure 3 shows the treatment scheme for DC from Balb / c mice.
  • Figure 4 shows the first and second incubation of T cells with alloglogic cells.
  • Figure 5 shows CD86 expression of the Balb / c-DC before starting the first incubation.
  • Figure 6 shows the cytotoxicity of the CD8 + T cells, which were incubated in the first incubation with differently treated DC.
  • the problem is solved by cells of the recipient which are antigen-presenting cells or are cells from which antigen-presenting cells can be generated.
  • the antigen-presenting cells are the dendritic cells, but also B cells.
  • the antigen-presenting cells are to be incubated with allologic bone marrow beam planets. These grafts contain lymphocytes.
  • the antigen-presenting cells can can also be incubated alone with the lymphocytes or T cells (T lymphocytes).
  • T lymphocytes T lymphocytes
  • T-lymphocytes T cells
  • the T cells are of particular interest because they are important reactions for the recipient / patient
  • the useful response is anti-leukemic GvL
  • the harmful response is GvHD.
  • the incubation of the antigen-presenting cells with the transplant and here in particular with the T cells occurring therein is said to switch off the GvHD reaction and to maintain only the GvL reaction.
  • the antigen-presenting cells are selected or treated in such a way that they can no longer activate T cells, but can still present the recipient's alloantigens. If an alloreactive T cell encounters such an antigen-presenting cell, it is permanently shut down, or sent to programmed cell death (apoptosis), or converted into a regulatory T cell.
  • a regulatory T cell is understood to be a T cell that prevents immune responses to specific antigens, here alloantigens. The following are ways to solve the problem:
  • the cell according to the invention which originates from the recipient of the transplant and is characterized in that one of the functions of co-stimulatory receptors, such as a CD83 receptor and / or B7 and / or CD40 receptor, is suppressed and / or CTLA4-binding molecules are added which bind CTLA4 to T cells of the transplant and / or Fas binding molecules are added which bind the Fas to T cells of the transplant and / or TRAIL receptor binding molecules are added, bind the TRAIL receptors to T cells of the graft, or interleukin 10 (IL-10) is added.
  • co-stimulatory receptors such as a CD83 receptor and / or B7 and / or CD40 receptor
  • CTLA4-binding molecules are added which bind CTLA4 to T cells of the transplant and / or Fas binding molecules are added which bind the Fas to T cells of the transplant and / or TRAIL receptor binding molecules are added, bind the TRAIL receptors to T cells of the graft, or
  • T cells are switched off and / or they are driven into programmed cell death (apoptosis) and / or they differentiate into regulatory T cells if the T cells simultaneously present an antigen with their T cell receptor detect.
  • Molecules that bind Fas and / or TRAIL receptors to T cells in the transplant can cause T cells to enter programmed cell death (apoptosis)
  • the binding molecules are crosslinked, which e.g. by other binding molecules, e.g. Antibodies can happen, which in turn bind the binding molecules against CD83, CD80, CD86, CD40, CTLA4, Fas, TRAIL receptors. Networking promotes the desired effect.
  • the cells according to the invention can also be represented in whole or in part by immature dendritic cells (DC; e.g. those derived in vitro). Due to the lack of costimulation in immature DCs, T cells (as in A.) are removed
  • the cell according to the invention can also have at least one gene for a
  • T cells (as in A.) can be forced to programmed cell death (apoptosis).
  • the cell according to the invention can also contain at least one gene for a tumor necrosis factor-related apoptosis-inducing ligand (TRAIL) receptor.
  • TRAIL tumor necrosis factor-related apoptosis-inducing ligand
  • TRAIL receptor binding molecules on the plasma membrane of dendritic cells can force T cells (as in A.) to programmed cell death (apoptosis).
  • the cell according to the invention can also be added by adding aspirin, la, 25 dihydroxyvitamin D3, la, 25 (OH) 2-16-ene-23-yne-26,27-hexafluoro-19-nor-vitamin D3 (D3 analog), vitamin D3, glucocorticoids are treated (Adorini et al 2001; Griffin et al 2001; Griffin et al 2000; Ralphstein et al 2001; Penna & Adorini 2000; Penna & Adorini 2001) (WO 01/24818).
  • dendritic cells remain in a state which limits the immunostimulatory properties of the dendritic cells.
  • the reduced costimulation switches off T cells (as in A.) and / or drives them to programmed cell death (apoptosis) and / or differentiates them into regulatory T cells.
  • the cell according to the invention can also be transfected with at least one gene for a CTLA4 binding molecule.
  • CTLA4 binding molecules By expressing CTLA4 binding molecules on the plasma membrane of dendritic cells, T cells can be switched off and / or driven into programmed cell death (apoptosis) and / or differentiated into regulatory T cells. G.
  • the cell according to the invention can also be transfected with at least one gene for a CD83 binding molecule and / or for B7 (CD80 / CD86) binding molecules and / or for a CD40 binding molecule.
  • a CD83 binding molecule and / or for B7 (CD80 / CD86) binding molecules and / or for a CD40 binding molecule By expressing CD83 binding molecules and / or B7 (CD80 / CD86) binding molecules and / or CD40 binding molecules in the endoplasmic reticulum and / or Golgi and / or extracellularly and / or on the plasma membrane of dendritic cells, T cells can be switched off and on / or driven into programmed cell death (apoptosis) and / or differentiated into regulatory T cells.
  • the cell according to the invention can also be transfected with at least one gene for IL-10.
  • Expression of IL-10 from dendritic cells prevents the dendritic cells from activating T cells (Corinti et al 2001), so that T cells can be switched off and / or driven into programmed cell death (apoptosis) and / or be differentiated into regulatory T cells.
  • the cell according to the invention can be induced by incubation with the interferons (IFNa or IFN ⁇ or IFNß) to synthesize tumor necrosis factor-related apoptosis inducing ligand (TRAIL).
  • IFNa or IFN ⁇ or IFNß interferons
  • TRAIL- on the plasma membrane of dendritic cells can force T cells (as in A.) to programmed cell death (apoptosis) (Liu et al 2001; Fanger et al 1999).
  • One of the procedures (A.-I.) and / or any sequence of these procedures (A.-I.) is used to treat the cell according to the invention in vitro with allogeneic stem cells (eg including lymphocytes) or with allogeneic T cells or incubate with allogeneic lymphocytes from a foreign stem cell transplant donor (e.g. bone marrow).
  • allogeneic stem cells eg including lymphocytes
  • allogeneic T cells e.g. allogeneic T cells
  • allogeneic lymphocytes e.g. bone marrow
  • the cells mentioned which come from the recipient of the transplant and in cancer patients, esp especially those with leukaemias that can contain cancer cells can be treated in a preferred embodiment of the method according to the invention before incubation with the transplant in such a way that these cells will not proliferate. This is preferably achieved by irradiating these cells.
  • the cell according to the invention can also be transfected with at least one gene for IL-10.
  • Expression of IL-10 from dendritic cells prevents the dendritic cells from activating T cells (Corinti et al 2001), so that T cells can be switched off and / or driven into programmed cell death (apoptosis) and / or to be differentiated into regulatory T cells.
  • the cell according to the invention can be induced by incubation with the interferons (IFNa or IFN ⁇ or IFNß) to synthesize tumor necrosis factor-related apoptosis inducing ligand (TRAIL).
  • IFNa or IFN ⁇ or IFNß interferons
  • TRAIL tumor necrosis factor-related apoptosis inducing ligand
  • Expression of TRAIL- on the plasma membrane of dendritic cells can force T cells (as in A.) to programmed cell death (apoptosis) (Liu et al 2001; Fanger et al 1999).
  • One of the procedures (A.-I.) and / or any sequence of these procedures (A.-I.) is used to treat the cell according to the invention in vitro with allogeneic stem cells (eg including lymphocytes) or with allogeneic T cells or incubate with allogeneic lymphocytes from a foreign stem cell transplant donor (e.g. bone marrow).
  • allogeneic stem cells eg including lymphocytes
  • allogeneic T cells e.g. allogeneic T cells
  • allogeneic lymphocytes e.g. bone marrow
  • the cells mentioned which originate from the recipient of the transplant and can contain cancer cells in cancer patients, in particular those with leukemia, can be found in ei ner preferred embodiment of the method according to the invention are treated before incubation with the graft so that proliferation of these cells will not occur. This is preferably achieved by irradiating these cells.
  • the non-alloreactive, but allologic T-cells positively selected by one of these procedures and / or any sequence of these procedures are presented to the patient together with the allologic stem cells (e.g. bone marrow)
  • graft-versus-leukemia effect (GvL) is obtained, but none, or a significantly reduced graft-versus-host disease (GvHD).
  • the CD83 binding molecules can preferably be antibodies, monoclonal antibodies, F (ab) 2 , single chain antibodies (scFv), and / or Fab fragments.
  • the proteins which have affine structures for B7 receptors can preferably be CTLA4, CTLA4 derivatives (eg CTLA4Ig), CD28, antibodies, F (ab) 2 , scFv and / or Fab fragments.
  • the proteins which have structures affinity to CD40 receptors can preferably be CD40L, CD40L derivatives, antibodies, F (ab) 2 , scFv and / or Fab fragments.
  • the proteins which have affine structures for CTLA4 (CD152) receptors can preferably be antibodies, F (ab) 2 , scFv and / or Fab fragments.
  • the proteins which have affine structures for Fas ligands can preferably be FasL, FasL derivatives, antibodies, F (ab) 2 , scFv and / or Fab fragments.
  • the proteins which have affine structures for TRAIL receptors can preferably be TRAIL, TRAIL derivatives, antibodies, F (ab) 2 , scFv and / or Fab fragments.
  • the method according to the invention can be based on genetic engineering interventions on the patient's own cells (pre-cells: stem cells, monocytes, DCs, CD34 + stem cells, CD34 + progenitor stem cells and / or B cells).
  • the interventions take place by means of suitable probes and bring about the reduction of CD83 molecules and possibly B7 molecules and / or CD40 molecules by hindering or preventing the formation of the molecule on the surface of the antigen-presenting cells and / or CTLA4 binding Molecules, preferably antibodies, and / or the production of Fas binding molecules, preferably FasL and / or the production of TRAIL receptor binding molecules, preferably TRAIL and / or the production of IL-10.
  • Transfection of the pre-cells causes expression of Fas binding molecules and / or TRAIL receptor binding molecules and / or IL-10 and / or B7 binding molecules and / or CTLA4 binding molecules and / or CD83 binding molecules and / or CD40 binding molecules.
  • the nucleic acids can be DNA, RNA, oligonucleotides, polynucleotides, ribozymes or peptide nucleic acids (PNA).
  • the DNA contains regulatory elements such as enhancers, promoters, polyA-coding 3'-ends for the transcription of the DNA into RNA.
  • the RNA in turn should contain regulatory elements for translating the RNA into protein.
  • the nucleic acids are provided with a signal sequence which effects the transport of the expression products to the plasma membrane.
  • nucleic acids encode a signal sequence which causes the expression products to remain in the respective cell compartments.
  • the cells mentioned can be transfected ex vivo by treatment with viruses, viral vectors, bacterial vectors, plasmids which are suitable by viral gene transfer, electroporation techniques, iontophoresis, ballistic methods and / or other techniques for introducing molecules into eukaryotic cells.
  • Said cell can be treated with viruses, viral vectors, bacterial vectors, plasmids by viral gene transfer, electroporation techniques, iontophoresis, ballistic methods and / or other techniques for introducing molecules into a cell with increased production of Fas binding molecule and / or TRAIL receptor binding molecule and / or CD83 binding molecules, CD40 binding molecules, B7 (CD80 / CD86) binding molecules, CTLA4 binding molecule, IL-10 are transfected, whereby T cells which have allologic antigens, for example on MHC -Molecules are presented to the antigen- bind presenting cell, be switched off.
  • viruses viral vectors, bacterial vectors, plasmids by viral gene transfer, electroporation techniques, iontophoresis, ballistic methods and / or other techniques for introducing molecules into a cell with increased production of Fas binding molecule and / or TRAIL receptor binding molecule and / or CD83 binding molecules, CD40 binding molecules, B7 (CD80
  • Molecules such as antibodies, proteins, peptides, peptidomimetics, CTLA4, CTLA4 derivatives such as CTLA4Ig, CD28, CD40L and / or constituents and / or combinations of these molecules, which bind, for example, B7-1, B7-2, CD83, CD40, can be used as binding molecules , serve. These molecules hinder stimulation and / or co-stimulation of T cells which take place in the presence of an alloantigen presentation and are brought into contact with the cell according to the invention.
  • the molecules can be generated by vehicles such as liposomes, hydrogels,
  • Nucleic acids can be transferred in particular by viruses, viral vectors, bacterial vectors, plasmids, which are transferred into the monoantigenic antigen-presenting cell and / or the antigen-presenting cell by electroporation techniques, iontophoresis, ballistic methods and / or other techniques for introducing molecules.
  • the APC or pre-cell which consists of the group consisting of stem cells, monocytes, DCs, CD34 + stem cells, CD34 + progenitor stem cells and / or B-
  • a medicament containing at least one cell according to the invention is also claimed according to the invention.
  • the medicament according to the invention is preferably formulated as an infusion solution for intravenous or intraperitoneal application. The formulation is chosen so that when the drug is administered there is no significant impairment of the effectiveness of the antigen-presenting cell according to the invention.
  • physiological saline is preferred as the infusion solution.
  • other solutions with a pH of 5.5 to 8.5 are also suitable.
  • Serum for example human serum, autologous serum or serum of other species, solutions with plasma substitutes, such as polyvinylpyrrolidone, are also suitable.
  • plasma substitutes such as polyvinylpyrrolidone
  • 0.5 ml to 500 ml should be applied.
  • the antigen-presenting cell according to the invention can be used in particular for the production of a medicament for the treatment of immune reactions against allologic tissue features or for the prevention of GvHD.
  • the immune reactions to be treated are connected with allologic tissue characteristics, their gene sequences and / or partial sequences ⁇ , in particular major histocompatibility complexes, MHC I, MHC II, rhesus factor, minor histocompatibility antigens (minor histocompatibility antigens)
  • a use is claimed according to the invention in which the binding molecules are crosslinked in a preferred embodiment, which is achieved by other binding molecules, e.g. Antibodies, which in turn bind the molecules against CD83, CD80,
  • Bind CD86, CD40, CTLA4, Fas, TRAIL receptors Such cross-linking enhances the effect of these binding molecules.
  • the ex vivo selected cells are infused into the patient and the patient is then subjected to an in vivo treatment with IL-2.
  • the cells selected ex vivo can also be incubated ex vivo with IL-2 or other stimulants such as phytohemaglutinin (PHA) and then infused into the patient. It has been shown that the GvL effect can be enhanced in this way.
  • PHA phytohemaglutinin
  • helper CD4 + T cells and cytotoxic CD8 + T cells C3H mouse
  • target cells such as A20 cells (lymphoma cells from Balb / c) and Balb / c-DC after they were incubated with differently treated DC.
  • the CD8 + T cells are referred to as effector cells.
  • A20 cells and Balb / c-DC are the target cells.
  • the cytotoxicity assay consists of two incubations. The first is used to incubate allologic T cells (C3H) with "autologous" DC (Balb / c). In the second incubation (the actual cytotoxicity assay), the T cells are removed from the first incubation and incubated with target cells for 4 h.
  • the target cells are lysed by allologic, cytotoxic CD8 + T cells, to an extent that depends on how many allologic T cells react against the foreign target cells.
  • Mature and immature DC were used as DC. These should act differently on the T cells. Mature DC stimulate T cells, while immature DC turn off T cells. Mature DCs blocked in Kostimulus B7 turn off T cells. The experimental approach is shown in Fig. 1 and Fig. 2. Execution:
  • Immature DC (imDC from immature DC) were obtained from bone marrow from Balb / c-
  • the spleens were prepared from two C3H mice and the T cells isolated using MACS.
  • the isolated T cells were sown with a cell density of 5xl0 5 / 500 ⁇ l complete medium in a well of a 24-well plate and thus above sea level. incubated at 37 ° C in the incubator.
  • the complete medium had the following composition:
  • the complete medium was set up as follows:
  • 100 ml of 10 x RPMI were diluted with 870 ml of water.
  • 30 ml of NaHCO 3 , 20 ml of L-glutamine and 10 ml of sodium pyruvate were pipetted.
  • the finished medium was mixed by swirling and could then be portioned. Then the appropriate amount of fetal calf serum and 1 ml of 50 mM mercaptoethanol are added.
  • the DCs were prepared the day before C3H T cells with a cell density of lxl0 4/500 .mu.l of complete medium (per well of a 24-well plate) was added.
  • the DC were incubated with T cells in a ratio of 1:50 (in cell numbers 1x10 4 : 5x10 5 per well of a 24-well plate) for 6 days (FIG. 4).
  • the cells After the first incubation, the cells (all cells -> also the Balb / c-DC) were removed from the well and incubated for 4 hours with the target cells A20 cells or Balb / c-DC (Fig. 4). 5xl0 3 target cells and lxlO 5 effector cells were used for each approach. The total volume was 200 ⁇ l complete medium.
  • A20 cells were from a continuous cell culture. They are a Balb / c B cell lymphoma line. BALB / c DC
  • Balb / c-DC were differentiated from bone marrow cells and used as target cells in the immature stage on day 7.
  • TruCount beads Becton
  • the batches were stained with propidium iodide (PI) shortly before the measurement.
  • PI propidium iodide
  • the cells that were CFSE / PI double positive were considered for the evaluation.
  • the target cells that died without the influence of T cells were determined as a control.
  • the effectiveness of the B7 blockade was determined using anti-CD86 (B7-2, aCD86) monoclonal antibodies. If the CD86 signal becomes smaller in the FACS, there are fewer unblocked B7-2 molecules on the cell surface of the DC. Fig. 5 shows that the TNF ⁇ treated and therefore mature DC have a higher CD86 expression than the immature DC. CD86 could be blocked in mature and immature DC. Irradiation had no significant effect on CD86 expression.
  • Fig. 6 shows the percentage of the lysed target cells as a function of the irradiated / unirradiated or blocked / unblocked DC (during the first incubation), which were incubated with the effector cells.
  • immature DC blocked and unblocked
  • DC blocked mature DC
  • Unmodified DC on the other hand, have promoted the activation of alloantigen-specific T cells.
  • TRAIL tumor necrosis factor-related apoptosis-inducing ligand

Abstract

The invention relates to a reduction of allologous immune reactions. In said method the regulatory properties of antigen-presenting cells are used to eliminate ex-vivo graft vs host reactions.

Description

Ex vivo Selektion von T-Zellen Ex vivo selection of T cells
Gegenstand der vorliegenden Erfindung sind Antigen-präsentierende Zellen, Verfahren zur Herstellung von Antigen-präsentierenden Zellen, Arzneimittel enthaltend Antigenpräsentierende Zellen sowie Verwendung der Antigen- präsentierenden Zellen.The present invention relates to antigen-presenting cells, methods for producing antigen-presenting cells, medicaments containing antigen-presenting cells and use of the antigen-presenting cells.
Beschreibungdescription
Seit knapp 10 Jahren werden für verschiedene Krankheiten und in Tiermodei- len gentherapeutische Verfahren entwickelt und angewendet. Bisher sind sie noch nicht in die Routine überführt. Meist handelt es sich dabei um die Behandlung von genetisch bedingten, schweren Erkrankungen, für die andere Therapien nicht zur Verfügung stehen. Weiterhin werden Gentherapien zur Behandlung von schweren und ebenfalls nicht therapierbaren Krebserkrankungen eingesetzt.For almost 10 years, gene therapy methods have been developed and used for various diseases and animal products. So far, they have not become routine. Most of the time, this is the treatment of genetically determined, serious diseases for which other therapies are not available. Furthermore, gene therapies are used to treat severe and also non-treatable cancer.
Allgemeines zu TransplantationenGeneral information about transplants
Die Transplantation von Geweben, um kranke Organe zu ersetzen, ist heute eine wichtige medizinische Therapie. In den meisten Fällen stellt eine Reaktion des anpassungsfähigen (adaptiven) Immunsystems gegen das Transplantat die größte Bedrohung für eine erfolgreiche Behandlung dar. Reaktionen des anpassungsfähigen Immunsystems werden von Antigen-präsentierenden Zellen durch Aktivierung von T-Helfer-Lymphozyten induziert. Bei Transfusionen von Blut, welches das erste und am häufigsten verwendete Transplantat ist, müssen die ABO und Rh Blutgruppenantigene abgeglichen werden, damit die schnelle Zerstörung unpassender Erythrozyten vermieden wird. Bei anderen Geweben müssen die sehr polymorphen Haupthistokompatibilätskomplexe (Gewebeverträglichkeitskomplexe, MHC) aufeinander abgeglichen werden, da diese fast immer die Immunreaktion auslösen. Leider ist der perfekte Abgleich der MHCs außer bei Verwandten fast unmöglich, da der Grad der Überein- Stimmung im MHC-Muster oft zu gering ist. Stammzelltransplantate bei LeukämienTissue transplantation to replace diseased organs is an important medical therapy today. In most cases, an adaptive immune system response to the graft poses the greatest threat to successful treatment. Adaptive immune system responses are induced by antigen presenting cells by activating T helper lymphocytes. When transfusing blood, which is the first and most commonly used graft, the ABO and Rh blood group antigens must be matched to avoid the rapid destruction of inappropriate erythrocytes. For other tissues, the very polymorphic major histocompatibility complexes (Tissue Compatibility Complexes, MHC) can be compared to each other, since these almost always trigger the immune response. Unfortunately, perfect matching of the MHCs is almost impossible except for relatives, since the degree of agreement in the MHC pattern is often too low. Stem cell transplants for leukemia
Leukämie ist Krebs der Blutzellen. Pro Jahr bekommen 50 von 1 Million Menschen Leukämie. Wenn sich eine Leukämie entwickelt, produziert der Körper große Mengen abnormaler Blutzellen. Bei den meisten Arten von Leukämie, sind die abnormalen Zellen weiße Blutzellen.Leukemia is cancer of the blood cells. 50 out of 1 million people get leukemia every year. When leukemia develops, the body produces large amounts of abnormal blood cells. In most types of leukemia, the abnormal cells are white blood cells.
Leukämieartenleukemias
Es gibt etliche Leukämiearten, welche im Wesentlichen zwei Charakteristika zeigen. Das eine Charakteristikum ist, wie schnell sich die Krankheit entwickelt und verschlimmert. Das andere wird durch den Blutzelltyp, der betroffen ist, bestimmt.There are several types of leukemia, which essentially show two characteristics. One characteristic is how quickly the disease develops and worsens. The other is determined by the type of blood cell that is affected.
Leukämie ist entweder akut oder chronisch. Bei der akuten Leukämie sind die abnormalen Blutzellen sehr unreife Blasten, die ihre normalen Funktionen nicht ausführen können. Die Anzahl von Blasten steigt schnell an und die Leiden werden schnell schlimmer. Bei chronischer Leukämie sind einige Blasten präsent, aber im allgemeinen sind diese Zellen reifer und können einige ihrer normalen Funktionen erfüllen. Die Anzahl von Blasten steigt auch langsamer an als bei der akuten Leukämie, Bei der chronischen Leukämie wird die Erkrankung graduell schlimmer.Leukemia is either acute or chronic. In acute leukemia, the abnormal blood cells are very immature blasts that cannot perform their normal functions. The number of blasts increases rapidly and the ailments quickly get worse. Some blasts are present in chronic leukemia, but generally these cells are more mature and can perform some of their normal functions. The number of blasts also rises more slowly than with acute leukemia. With chronic leukemia, the disease gradually gets worse.
Leukämie erscheint im Wesentlichen in zwei Haupttypen weißer Blutzellen, und zwar in lymphoiden Zellen oder myeloiden Zellen. Demgemäss tritt die Leukämie als lymphatische Leukämie oder. myeloische Leukämie auf. Die am häufigsten vorkommenden Leukämien sind:Leukemia essentially appears in two main types of white blood cells, lymphoid cells or myeloid cells. Accordingly, leukemia occurs as lymphatic leukemia or . myeloid leukemia. The most common leukemias are:
- Die Akute Lymphatische Leukämie (ALL) ist die häufigste Leukämie bei klei- nen Kindern. Diese Erkrankung kann auch bei Erwachsenen, insbesondere ab dem 65. Lebensjahr, auftreten.- Acute lymphoblastic leukemia (ALL) is the most common leukemia in young children. This disease can also occur in adults, especially from the age of 65.
- Akute Myeloische Leukämie (AML) kommt bei Erwachsenen und Kindern vor. Dieser Leukämietyp wird manchmal Akute Nicht-Lymphatische Leukämie (ANLL) genannt. - Chronische Lymphatische Leukämie (CLL) trifft meistens Erwachsene ab dem 55. Lebensjahr. Sie tritt manchmal auch bei jüngeren Erwachsenen auf, betrifft aber so gut wie nie Kinder.- Acute myeloid leukemia (AML) occurs in adults and children. This type of leukemia is sometimes called acute non-lymphoblastic leukemia (ANLL). - Chronic lymphoblastic leukemia (CLL) mostly affects adults over the age of 55. It sometimes occurs in younger adults, but hardly ever affects children.
- Die Chronische Myeloische Leukämie (CML) kommt meist bei Erwachsenen vor. Eine geringe Zahl von Kindern entwickelt diesen Krebs auch.- Chronic myeloid leukemia (CML) mostly occurs in adults. A small number of children also develop this cancer.
Symptome für LeukämieSymptoms of leukemia
Leukämische Zellen sind abnormale Zellen, welche die Funktionen normaler Blutzellen nicht ausüben können. Sie können dem Körper nicht helfen, Infekti- onen zu bekämpfen. Aus diesem Grund entwickeln Menschen mit Leukämie oft Infektionen und haben Fieber.Leukaemic cells are abnormal cells that cannot function as normal blood cells. They cannot help the body fight infections. Because of this, people with leukemia often develop infections and have a fever.
Menschen mit Leukämie weisen häufig auch weniger gesunde rote Blutzellen und Blutplättchen auf, so dass nicht genug rote Blutzellen für den Sauerstoff- transport durch den Körper zur Verfügung stehen. Bedingt durch Anämie, sind die Patienten oft bleich und fühlen sich matt und müde. Ist die Anzahl der Blutplättchen zu gering, neigen die Patienten leicht zu Blutungen und entwickeln schnell blaue Hämatome.People with leukemia often also have less healthy red blood cells and platelets, so there are not enough red blood cells available to transport oxygen through the body. Due to anemia, patients are often pale and feel dull and tired. If the number of platelets is too low, patients tend to bleed easily and quickly develop blue hematomas.
Wie alle Blutzellen zirkulieren leukämische Zellen im Körper. Bedingt durch die Anzahl abnormaler Zellen und deren Aufenthaltsort, können Patienten mit Leukämie verschiedene Symptome zeigen. Bei der akuten Leukämie erscheinen Symptome schnell und auch der Zustand des Patienten verschlechtert sich rasch. Bei der chronischen Leukämie erscheiLike all blood cells, leukemic cells circulate in the body. Due to the number of abnormal cells and their location, patients with leukemia can show various symptoms. In acute leukemia, symptoms appear quickly and the patient's condition also deteriorates rapidly. Chronic leukemia appears
nen die Symptome lange Zeit nicht. Wenn Symptome erscheinen, sind sie normalerweise zuerst mild und der Allgemeinzustand des Patienten verschlechtert sich erst allmählich.symptoms for a long time. When symptoms appear, they are usually mild at first and the patient's general condition only gradually worsens.
Symptome für Leukämie:Symptoms for leukemia:
* Fieber, Frösteln und andere grippeartige Symptome;* Fever, chills, and other flu-like symptoms;
* Schwäche und Ermüdung;* Weakness and fatigue;
* häufige Infektionen;* frequent infections;
* Verlust des Appetites und/oder Gewichtes; * geschwollene oder empfindliche Lymphknoten, Leber, oder Milz;* Loss of appetite and / or weight; * swollen or sensitive lymph nodes, liver, or spleen;
* schnelles Bluten oder blaue Flecken;* rapid bleeding or bruising;
* kleine rote Flecken unter der Haut;* small red spots under the skin;
* geschwollenes oder blutendes Zahnfleisch;* swollen or bleeding gums;
* Schwitzen, besonders nachts; und/oder * Knochen- oder Gelenkschmerzen.* Sweating, especially at night; and / or * bone or joint pain.
Bei der akuten Leukämie können sich die abnormalen Zellen im Gehirn oder im Rückenmark (zentrales Nervensystem oder CNS) sammeln. Das Resultat können dann Kopfschmerzen, Übelkeit, Brechreiz, Konfusion, Verlust der Kontrolle über die Muskeln und Schlaganfälle sein. Leukämische Zellen können sich auch in den Hoden sammeln und verursachen dort eine Schwellung. Einige Patienten entwickeln schmerzende Augen oder Haut. Leukämie kann auch den Verdauungstrakt, die Nieren, Lunge oder andere Teile des Körpers beeinflussen.In acute leukemia, the abnormal cells can collect in the brain or spinal cord (central nervous system or CNS). The result can be headache, nausea, nausea, confusion, loss of muscle control and strokes. Leukaemic cells can also collect in the testes and cause swelling there. Some patients develop painful eyes or skin. Leukemia can also affect the digestive tract, kidneys, lungs, or other parts of the body.
Bei der chronischen Leukämie können sich die abnormalen Zellen graduell in verschiedenen Teilen des Körpers sammeln. Chronische Leukämie kann die Haut, das CNS, den Verdauungstrakt, die Nieren und die Hoden beeinflussen. Behandlung von Leukämie:With chronic leukemia, the abnormal cells can gradually collect in different parts of the body. Chronic leukemia can affect the skin, CNS, digestive tract, kidneys and testicles. Treatment of leukemia:
Die Behandlung von Leukämie ist komplex. Sie variiert mit der Art der Leukämie und ist nicht bei allen Patienten gleich. Die Behandlung hängt auch vonTreating leukemia is complex. It varies with the type of leukemia and is not the same in all patients. Treatment also depends on
bestimmten Eigenarten der leukämischen Zellen, dem Ausmaß der Erkrankung, ob die Leukämie schon mal behandelt wurde, ab. Auch das Alter des Patienten, die Symptome und der generelle Gesundheitszustand sind relevante Faktoren.certain characteristics of the leukemic cells, the extent of the disease, whether the leukemia has been treated before. The patient's age, symptoms and general health are also relevant factors.
Die akute Leukämie muss sofort behandelt werden. Patienten mit chronischer Leukämie, die keine Symptome zeigen, müssen nicht sofort behandelt werden. Leider kann die chronische Leukämie selten geheilt werden.Acute leukemia must be treated immediately. Patients with chronic leukemia who show no symptoms do not need to be treated immediately. Unfortunately, chronic leukemia can rarely be cured.
Behandlungsmethoden:Treatment methods:
Die meisten Patienten mit Leukämie werden chemotherapeutisch behandelt. Einige werden zusätzlich bestrahlt und/oder erhalten eine Knochenmarkstransplantation (KMT, englisch: bone marrow transplantation = BMT) oder biologische Therapien. In einigen Fällen kann eine Entfernung der Milz helfen. Vor einer Knochenmarkstransplantation erhalten die Patienten eine Ganzkörperbestrahlung in Verbindung mit einer Chemotherapie, um das Leukämieproduzierende Knochenmark zu zerstören.Most patients with leukemia are treated with chemotherapy. Some are additionally irradiated and / or receive a bone marrow transplant (KMT, English: bone marrow transplantation = BMT) or biological therapies. In some cases, removal of the spleen can help. Before bone marrow transplantation, patients receive full body radiation combined with chemotherapy to destroy the leukemia-producing bone marrow.
Das gesunde Knochenmark kann von einem Spender kommen oder es kann vom Patienten stammen. Dann wird es vor der Hochdosisbehandlung entnommen und außerhalb des Körpers behandelt, um leukämische Zellen zu entfernen. Danach ist ein mehrwöchiger Krankenhausaufenthalt nötig, damit das Transplantat anwachsen und genügend weiße Blutkörperchen (Leukozyten), wie T-, B- Lymhpozyten, neutrophile, basophile und eosinophile Granulozyten, Thrombozyten (Blutplättchen), Monozyten u.a. Subpopulationen zur Rekonstitution (Wiederherstellung) des hämatopoetischen (blutbildenden) Systems produzieren kann. In der Zwischenzeit müssen die Patienten vor Infektionen geschützt werden. Die biologischen Therapien beinhalten Behandlungen mit Substanzen, die die Immunantwort gegen den Krebs beeinflussen. Zytokine, wie vor allem Inter- ferone, Interleukine und Kolonie-stimulierende Faktoren (CSF) werden z.B. beiThe healthy bone marrow can come from a donor or it can come from the patient. It is then removed and treated outside the body to remove leukemic cells before high dose treatment. After that, a hospital stay of several weeks is necessary so that the transplant grows and enough white blood cells (leukocytes), such as T, B lymphocytes, neutrophils, basophils and eosinophils, platelets (platelets), monocytes and other subpopulations for the reconstitution (restoration) of the hematopoietic hematopoietic) system can produce. In the meantime, patients need to be protected from infection. The biological therapies include treatments with substances that influence the immune response to cancer. Cytokines, such as especially interferons, interleukins and colony stimulating factors (CSF) are used for example
einigen Leukämietypen verwendet. Sie werden meist mit Chemotherapie oder Knochenmarkstransplantation kombiniert.some types of leukemia. They are usually combined with chemotherapy or bone marrow transplantation.
KnochenmarkstransplantationBone marrow transplant
Patienten mit Knochenmarkstransplantat haben ein erhöhtes Risiko für Infektionen, Blutungen und andere Nebeneffekte durch hohe Dosen der Chemothe- rapeutika und der Bestrahlung, die sie erhalten, bedingt. Zusätzlich kann es zu Transplantat-gegen-Empfänger-Antworten (graft versus host disease (GVHD)) kommen. Die Leber, die Haut und der Verdauungstrakt sind dabei die am häufigsten betroffenen Organe. GVHD kann mild oder schwerwiegend sein und jederzeit nach der Transplantation auftreten (auch Jahre später). Immun- suppressiva werden verabreicht, um das Risiko des GVHD zu vermindern und zu behandeln.Bone marrow transplant patients have an increased risk of infection, bleeding, and other side effects from high doses of the chemotherapy drugs and radiation they receive. Graft versus host disease (GVHD) responses may also occur. The liver, skin and digestive tract are the organs most frequently affected. GVHD can be mild or severe and can occur at any time after the transplant (even years later). Immunosuppressants are given to reduce and treat the risk of GVHD.
Chronische Myeloide LeukämieChronic myeloid leukemia
Am Beispiel der Chronischen Myeloiden Leukämie wird im folgenden die Wirkungsweise der Knochenmarkstransplantate erläutert: Allologe Knochenmarkstransplantationen (bone-marrow transplantation (BMT)) stellten in den vergangenen 20 - 30 Jahren Behandlungsmöglichkeiten für die chronische myeloide Leukämie (CML) bereit. Allerdings lassen sich für etwa 60% der Patienten keine geeigneten Spender finden.The mode of action of bone marrow transplants is explained below using the example of chronic myeloid leukemia: Allologic bone marrow transplantations (BMT) have provided treatment options for chronic myeloid leukemia (CML) in the past 20-30 years. However, no suitable donors can be found for about 60% of the patients.
CML ist in der frühen chronischen Phase durch eine einzelne ermittelte transformierende genetische Abnormalität charakterisiert. Es handelt sich dabei um die t(9;22) Translokation (Philadelphia Chromosome, Ph), die das bcr-abl On- cogen kreiert, den einzigen Faktor, der unbedingt für die Entwicklung der Krankheit benötigt wird (Daley et al 1990). Verglichen mit anderen Tumortypen in der chronischen Phase besitzen CML Patienten ein relativ intaktes Immunsystem (Lewalle et al 1996). CML ist für eine tumorspezifische Immun- antwort zugänglich. In den vergangenen 20 - 30 Jahren wurden Anti-Tumor-CML is characterized in the early chronic phase by a single transformative genetic abnormality identified. It is the t (9; 22) translocation (Philadelphia Chromosome, Ph) that the bcr-abl oncogene creates, the only factor that is essential for the development of the Disease is needed (Daley et al 1990). Compared to other tumor types in the chronic phase, CML patients have a relatively intact immune system (Lewalle et al 1996). CML is accessible for a tumor-specific immune response. In the past 20-30 years, anti-tumor
Antworten von allologen Knochenmarkstransplantaten (allo-BMT) und zuletzt auch von Spender-Leukozyten-Infusionen [Donor leukocyte infusion (DLI)] klinisch zur Behandlung von CML ausgenutzt.Answers from allologic bone marrow transplants (allo-BMT) and recently also from donor leukocyte infusions [Donor leukocyte infusion (DLI)] clinically used for the treatment of CML.
Die Erkennung und Auslöschung von verbleibenden Tumorzellen durch Spenderimmunzellen scheint essentiell für die Induktion einer molekularen Remission zu sein. Transplantate, aus denen die T-Zellen entfernt wurden, vergrößern das Risiko des Rückfalls zur CML (Champlin et al 1988; Horowitz et al 1990). Eine stringente Demonstration, des durch allo-BMT generierten Anti-Leukämie- Effektes kann man beobachten, wenn DLI verabreicht wird, sobald die Krankheit wiedererscheint. In dieser Konstellation kann DLI eine anhaltende molekulare Remission in bis zu 70% der Fälle wiedereinsetzen (MacKinnon 2000). DLI steht aber auch mit einer signifikanten Toxizität, verursacht durch eine GVHD in Verbindung. Diese begleitet oft den Transplantat-gegen-Leukämie- (GVL)-Effekt. Die Mortalität liegt hierbei bei 50 - 90% (MacKinnon 2000).The detection and extinction of remaining tumor cells by donor immune cells seems to be essential for the induction of a molecular remission. Transplants from which the T cells have been removed increase the risk of relapse to CML (Champlin et al 1988; Horowitz et al 1990). A stringent demonstration of the anti-leukemia effect generated by allo-BMT can be seen when DLI is administered as soon as the disease reappears. In this constellation, DLI can restore sustained molecular remission in up to 70% of cases (MacKinnon 2000). However, DLI is also associated with significant toxicity caused by GVHD. This often accompanies the graft-against-leukemia (GVL) effect. The mortality rate is 50 - 90% (MacKinnon 2000).
Hinweise für Immunregulationen bei der CML:Instructions for immune regulation in CML:
- Erhöhtes Risiko eines Rückfalls bei T-Zell-Exklusion aus dem Transplantat - Erhöhtes Risiko eines Rückfalls bei Abwesenheit von GvHD- Increased risk of relapse in the event of T-cell exclusion from the graft. - Increased risk of relapse in the absence of GvHD
- BMT von syngenen Zwillingen ist weniger effektiv als passendes BMT von Geschwistern- BMT from syngeneic twins is less effective than matching BMT from siblings
- Der Rückfall reagiert auf eine Absetzung einer Immunsuppression- The relapse reacts to the discontinuation of immunosuppression
- Spender-Leukozyten-Infusionen sind bei einem Rückfall effektiv.- Donor leukocyte infusions are effective in relapse.
Die Allo-BMT stellt einen ziemlich groben Ansatz mit signifikanter Transplantatbedingter Morbidität und Mortalität dar. Das Risiko zu sterben liegt bei 20 - 41% (Silver et al 1999). Diese Form der Immunotherapie bietet aber auch ei ne bis zu 70% Leukämie-freie Überlebensrate für die Transplantatempfänger (Clift &. Anasetti 1997). Diese GvHD überlagert den gewünschten antileukae- mischen Effekt.Allo-BMT is a fairly rough approach with significant graft-related morbidity and mortality. The risk of dying is 20-41% (Silver et al 1999). This form of immunotherapy also offers egg ne up to 70% leukemia-free survival rate for the transplant recipients (Clift &. Anasetti 1997). This GvHD overlays the desired anti-leukemic effect.
Knochenmarkstransplantationen werden auch bei anderen Leukämien angewandt.Bone marrow transplants are also used for other leukemias.
Graft-versus-Host Disease (GvHD)Graft-versus-host disease (GvHD)
Die "graffc versus host disease" (GvHD) ist eine Hauptursache von Morbidität und Mortalität nach allogener Transplantation und wird durch Spender-T- Lym- phozyten im Transplantat verursacht. Bei HLA-kompatiblen Transplantationen ist die GvHD-Antwort gegen Nebenhistokompatibilitätsantigene (minor histo- compatibility antigens) gerichtet. Vermutlich präsentieren APC des Empfängers die fremden Gewebsantigene den Spender-T-Lymphozyten, insbesondere, da die Aktivität der APC durch Chemo- und radiotherapie- induzierte Zytokine wie Interleukin (IL) -1, IL-6 und TNFa erhöht ist. Die GvHD betrifft vor allem Haut (kleinfleckiges Exanthem), Leber (cholestatische Hepatitis) und Darm (Diarrhöe). Ferner kommt es zur Austrocknung von Schleimhäuten und Bindehaut (Sicca-Syndrom) und zur Myosi- tis. Zur Prophylaxe einer GvHD führt man eine Immunspuppression mit Cyc- losporin durch, evtl. in Kombination mit Methotrexat und Kortikosteroiden.Graffc versus host disease (GvHD) is a major cause of morbidity and mortality after allogeneic transplantation and is caused by donor T-lymphocytes in the transplant. In HLA-compatible transplants, the GvHD response is directed against minor histocompatibility antigens. The recipient's APC presumably present the foreign tissue antigens to the donor T lymphocytes, in particular since the activity of the APC is increased by chemo- and radiotherapy-induced cytokines such as interleukin (IL) -1, IL-6 and TNFa. GvHD mainly affects the skin (small-spot rash), liver (cholestatic hepatitis) and intestine (diarrhea). In addition, mucous membranes and conjunctiva (Sicca syndrome) dry out and myositis. To prevent GvHD, immunosuppression is carried out with cyclosporin, possibly in combination with methotrexate and corticosteroids.
T-Zell-Depletion und Graft-versus-leukemia-EffektT cell depletion and graft versus leukemia effect
Durch Depletion von T-Lymphozyten im Transplantat sinkt das Risiko einer GvHD. Gleichzeitig steigt allerdings das Risiko eines Tumorrezidivs, da die Spender-T-Lymphozyten auch den günstigen Graft-versus-leukemia-Effekt (GvL) vermitteln. Will man den GvL-Effekt bei gleichzeitiger Reduzierung des GvHD-Risikos beibehalten, muss man die T-Zellen partiell depletieren und die Spender-T-Lymphozyten zu späteren Zeitpunkten schrittweise reinfundieren. _ g .Depletion of T lymphocytes in the graft reduces the risk of GvHD. At the same time, however, the risk of tumor recurrence increases because the donor T lymphocytes also mediate the favorable graft versus leukemia effect (GvL). If you want to maintain the GvL effect while reducing the GvHD risk, you have to partially deplete the T cells and gradually reinfuse the donor T lymphocytes at later times. _ g.
Fas und TrailFas and trail
FasL ist als ein potentes Apoptose-induzierendes Molekül (Membranprotein) bekannt. Es vermittelt seine Wirkung über Fas einen Rezeptor, der auf T- Zel- len vorkommt. Werden DCs mit FasL transfiziert, so induzieren sie Apoptose inFasL is known as a potent apoptosis-inducing molecule (membrane protein). It communicates its effects via Fas, a receptor that occurs on T cells. If DCs are transfected with FasL, they induce apoptosis in
T-Zellen (Matsue et al 1999). FasL-transfizierte DCs können eine Ag- spezifische Verminderung einer Transplantatabstossung bewirken. Dies beruht auf der Wechselwirkung (Apoposeinduktion) von FasL auf DCs und Fas- Rezeptor auf den T-Zellen (Min et al 2000).T cells (Matsue et al 1999). FasL-transfected DCs can cause an Ag-specific reduction in graft rejection. This is based on the interaction (apoposis induction) of FasL on DCs and Fas receptor on the T cells (Min et al 2000).
TRAIL (tumor necrosis factor-related apoptosis-inducing ligand) ist ein kürzlich identifiziertes Mitglied der Tumor-Necrosis-Faktor-Cytokine Superfamilie. TRAIL induziert in verschiedenen Tumorzellinien Apoptose. Es wird auch ver- mutet, dass TRAIL beim Tod von Lymphozyten eine Rolle spielt (Simon et al 2001; Miura et al 2001).TRAIL (tumor necrosis factor-related apoptosis-inducing ligand) is a recently identified member of the tumor necrosis factor cytokine superfamily. TRAIL induces apoptosis in various tumor cell lines. It is also suspected that TRAIL plays a role in the death of lymphocytes (Simon et al 2001; Miura et al 2001).
Co-stimulatorische MoleküleCo-stimulatory molecules
Funktionelle, reife DCs entstehen aus zirkulierenden Vorläuferzellen nach einer Reifungsperiode. DCs können durch einen spezifischen Besatz Markermolekülen charakterisiert werden. Zu diesen gehören akzessorische, kostimulatori- sche Genprodukte wie CD40, CD80, und CD86 sowie MHC Klasse I und II. Besonders das CD83 Molekül ist ein gut charakterisierter Marker für vollständig ausgereifte DCs, da CD83 nicht auf unreifen DC-Vorläufern detektiert werden kann. Die funktioneile Signifikanz von CD83 ist aber unbekannt. Seine stärker werdende Präsenz im Verlauf der Reifung deutet auf eine wichtige Funktion hin (Berchtold et al 1999).Functional, mature DCs arise from circulating progenitor cells after a maturation period. DCs can be characterized by a specific population of marker molecules. These include accessory, costimulatory gene products such as CD40, CD80, and CD86 as well as MHC class I and II. The CD83 molecule in particular is a well-characterized marker for fully mature DCs, since CD83 cannot be detected on immature DC precursors. However, the functional significance of CD83 is unknown. Its increasing presence during the ripening indicates an important function (Berchtold et al 1999).
Herpes Simplex Virus vermag es auf nicht geklärte Weise, die Expression von CD83 zu unterdrücken, während die Produktion anderer für DCs typischer Moleküle wie CD25, CD40, CD80, CD86, CD95 und MHC der Klasse I und der Klasse II davon unbeeinflusst bleibt (Kruse et al 2000b). Interessanterweise führt die Inhibition der CD83 Expression an der Plasmamembran zu einer dramatischen Reduktion der DC-vermittelten T-Zell-Stimulation. Wird durch einen spezifischen Inhibitor der eukaryotische Initiationsfaktor 5A behindert, kann die CD83 Expression verhindert werden, was auch zu einer starken Reduktion der DC-vermittelten T-Zell-Stimulation führt (Kruse et al 2000a). eIF-5A ist einHerpes simplex virus is able to suppress the expression of CD83 in an unexplained manner, while the production of other molecules typical of DCs such as CD25, CD40, CD80, CD86, CD95 and MHC of class I and class II remains unaffected (Kruse et al 2000b). Interestingly, Inhibition of CD83 expression on the plasma membrane leads to a dramatic reduction in DC-mediated T cell stimulation. If the eukaryotic initiation factor 5A is hindered by a specific inhibitor, CD83 expression can be prevented, which also leads to a strong reduction in DC-mediated T cell stimulation (Kruse et al 2000a). eIF-5A is a
Protein, welches in den Exportpfad von spezifischen RNAs aus dem Zellkern einbezogen ist.Protein that is included in the export path of specific RNAs from the cell nucleus.
eIF-5A ist das einzige zelluläre Protein von dem man weiß, dass es die ungewöhnliche Aminosäure Hypusin enthält. Diese Modifikation scheint für die Zellteilung nötig zu sein. Die Hypusinmodifikation ist eine Spermidin-abhängige posttranslationale Reaktion, die von zwei Enzymen katalysiert wird. Das bein- haltet den Transfer der Aminobutylgruppe des Spermidin auf die ε-NH2-Gruppe von Lysin an Position 50 in eIF-5A durch die Deoxyhypusinsynthase (Kruse et al 2000a).eIF-5A is the only cellular protein known to contain the unusual amino acid hypusin. This modification appears to be necessary for cell division. Hypusin modification is a spermidine-dependent post-translational reaction that is catalyzed by two enzymes. This includes the transfer of the aminobutyl group of spermidine to the ε-NH 2 group of lysine at position 50 in eIF-5A by the deoxyhypusin synthase (Kruse et al 2000a).
Das Intermediat, welches dabei generiert wird, wird anschließend durch die Deoxyhypusinhydroxylase hydroxyliert. Auf diese Art entsteht die aktive Form von eIF-5A. Obwohl eIF-5A ursprünglich als "Initiationsfaktor" bezeichnet wurde, zeigten jüngere in vitro und in vivo Experimente, dass eIF-5A kein Initiator der Proteintranslation ist. eIF-5A scheint ein Teil eines spezifischen Exportpfades aus dem Zellkern zu sein, welcher z.B. von der Rev/Rex Klasse der retro- viralen RNA Transportfaktoren ausgenutzt wird. Außerdem wurde gezeigt, dass das eIF-5A Protein sich an der nucleoplasmischen Seite des Kernporenkomplexes sammelt, um mit dem allgemeinen Kernexportrezeptor CRM1 zu inter- agieren und um in Säugerzellen vom Nucleus in das Zytoplasma zu wandern. Untersuchungen der eIF-5A mRNA-Menge in humanen Zellen zeigte, dass elF- 5A in Zellinien, sowie verschiedenen anderen Geweben konstitutiv exprimiert wird. Im Gegensatz dazu wird das eIF-5A Gen in primären lymphoiden Zellen während der Aktivierung und/oder Proliferation von primären human Blutzellen induziert. Benutzt man einen Inhibitor der Hypusinmodifikation [GC7 (N1 - guanyl-l,7-diaminoheptan)], so wird die Expression von CD83 und damit die volle stimulatorische Aktivität reifer DCs inhibiert (Kruse et al 2000a).The intermediate that is generated is then hydroxylated by the deoxyhypusin hydroxylase. In this way the active form of eIF-5A is created. Although eIF-5A was originally referred to as an "initiation factor", recent in vitro and in vivo experiments have shown that eIF-5A is not an initiator of protein translation. eIF-5A appears to be part of a specific export path from the cell nucleus, which is used, for example, by the Rev / Rex class of retroviral RNA transport factors. It was also shown that the eIF-5A protein accumulates on the nucleoplasmic side of the nuclear pore complex in order to interact with the general nuclear export receptor CRM1 and to migrate from the nucleus into the cytoplasm in mammalian cells. Studies of the amount of eIF-5A mRNA in human cells showed that elF-5A is constitutively expressed in cell lines as well as various other tissues. In contrast, the eIF-5A gene is induced in primary lymphoid cells during the activation and / or proliferation of primary human blood cells. If an inhibitor of hypusin modification [GC7 (N 1 - guanyl-l, 7-diaminoheptan)], the expression of CD83 and thus the full stimulatory activity of mature DCs is inhibited (Kruse et al 2000a).
Vorzugsweise ist die erfindungsgemäße Zelle eine dendritische Zelle oder eine, andere Antigen-präsentierende Zelle oder einer der Vorläufer einer solchen Zelle.The cell according to the invention is preferably a dendritic cell or another antigen-presenting cell or one of the precursors of such a cell.
Die APCs sind die Schaltstellen des anpassungsfähigen Immunsystems. Nur sie können eine T-Zell-vermittelte Immunantwort auslösen oder abstellen.The APCs are the switching points of the adaptable immune system. Only they can trigger or stop a T cell-mediated immune response.
Die allologen Immunreaktionen - lassen sich nicht aufrechterhalten ohne die Hilfe und Vermittlung von APCs und T-Helfer-Lymphozyten. Auch die cytotoxischen T-Zellen werden von APCs aktiviert. Sie vermitteln eine zelluläre Im- munantwort, bei der Zellen direkt von den cytotoxischen T-Zellen getötet werden.The allologic immune reactions - cannot be maintained without the help and mediation of APCs and T-helper lymphocytes. The cytotoxic T cells are also activated by APCs. They mediate a cellular immune response in which cells are killed directly by the cytotoxic T cells.
Die molekularen Mechanismen der Interaktion - des Zell-Zell-Kontakts - von APCs mit den T-Helfer- und cytotoxischen T-Lymphozyten ist auf Rezeptorebe- ne bis ins Detail bekannt.The molecular mechanisms of interaction - cell-cell contact - of APCs with the T helper and cytotoxic T lymphocytes are known in detail at the receptor level.
Handelt es sich bei dem Antigen z.B. um ein Bakterienprotein, ist die Immunreaktion für den Organismus nützlich. Ist das Antigen allerdings eine Transplantatantigen, spricht man von einer (pathologischen) Abstoßungsreaktion.If the antigen is e.g. a bacterial protein, the immune response is useful for the organism. However, if the antigen is a transplant antigen, one speaks of a (pathological) rejection reaction.
Neben dem zu präsentierenden Antigen (gegen welches sich die zu produzierenden Antikörper richten) sind auf der Zelloberfläche verschiedene Rezeptoren und Hilfsrezeptoren am Zell-Zell-Kontakt und der Zellaktivierung beteiligt. Ein essentielles Molekül der interzellulären Wechselwirkung bei der Antigenprä- sentation (Kontakt von APCs mit den T-Lymphozyten) sind costimulierende Rezeptoren mit der Bezeichnung B7 (CD80, CD86). WO 01/29192 offenbart eine Methode, Antigen-präsentierende Zellen zur Verhinderung von GvHD-Effekten zu verwenden. Die Antigen-präsentierenden Zellen werden hierbei allerdings mit toten oder sterbenden Zellteilen des Transplantatempfängers koinkubiert, um beladene Antigen-präsentierendeIn addition to the antigen to be presented (against which the antibodies to be produced are directed), various receptors and auxiliary receptors on the cell surface are involved in cell-cell contact and cell activation. An essential molecule of the intercellular interaction in the antigen presentation (contact of APCs with the T-lymphocytes) are costimulatory receptors with the designation B7 (CD80, CD86). WO 01/29192 discloses a method of using antigen-presenting cells to prevent GvHD effects. However, the antigen-presenting cells are co-incubated with dead or dying cell parts of the transplant recipient in order to contain loaded antigen-presenting cells
Zellen zu erhalten. Die Zellbestandteile sollen dabei Antigene enthalten, für welche eine Reduktion einer Immunantwort gewünscht ist. Dieser Schritt wird erfindungsgemäß nicht benötigt, da Zellen des Empfängers benutzt werden. Außerdem werden weitere Veränderungen herbeigeführt oder unreife DCs verwandt, um eine abstoßende Immunantwort zu vermindern.To get cells. The cell components should contain antigens for which a reduction in an immune response is desired. According to the invention, this step is not required since cells of the receiver are used. In addition, further changes are made or immature DCs are used to reduce a repulsive immune response.
Das der Erfindung zu Grunde liegende Problem besteht unter anderem darin, therapeutisch nutzbare Produkte für die Reduktion von allologen Immunreakti- onen bei Knochenmarkstransplantationen zur Verfügung zu stellen.The problem on which the invention is based is, inter alia, to make available therapeutically usable products for the reduction of allologic immune reactions in bone marrow transplants.
Abbildung 1 zeigt die Gewinnung nicht-alloreaktiver T-Zellen mit reifen DC. Abbildung 2 zeigt die Gewinnung nicht-alloreaktiver T-Zellen mit unreifen DC. Abbildung 3 zeigt das Behandlungsschema für die DC aus Balb/c-Mäusen Abbildung 4 zeigt die erste und 2. Inkubation von T-Zellen mit alloglogen Zellen.Figure 1 shows the recovery of non-alloreactive T cells with mature DC. Figure 2 shows the extraction of non-alloreactive T cells with immature DC. Figure 3 shows the treatment scheme for DC from Balb / c mice. Figure 4 shows the first and second incubation of T cells with alloglogic cells.
Abbildung 5 zeigt CD86-Expression der Balb/c-DC vor dem Ansetzen der Erstinkubation. Abbildung 6 zeigt die Cytotoxität der CD8+ T-Zellen, die in der ersten Inkuba- tion mit unterschiedlich behandelten DC inkubiert wurden.Figure 5 shows CD86 expression of the Balb / c-DC before starting the first incubation. Figure 6 shows the cytotoxicity of the CD8 + T cells, which were incubated in the first incubation with differently treated DC.
Gelöst wird das Problem durch Zellen des Empfängers, die Antigen- präsentierende Zellen sind oder Zellen sind, aus denen Antigen-präsentierende Zellen generiert werden können. Bei den Antigen-präsentierenden Zellen sind insbesondere die dendritischen Zellen, aber auch B-Zellen von Interesse. Die Antigen-präsentierenden Zellen sollen mit allologen Knochenmarkstrahsplan- taten inkubiert werden. Diese Transplantate enthalten Lymphozyten. Die Antigen-präsentierenden Zellen können in einer bevorzugten Ausführungsform auch allein mit den Lymphozyten oder T-Zellen (T-Lymphozyten) inkubiert werden. Die Antigen-präsentierenden Zellen können in einer bevorzugten Ausführungsform auch allein mit den Lymphozyten oder T-Zellen (T- Lymphozyten) inkubiert werden. Unter den Lymphozyten sind die T-Zellen von besonderem Interesse, da diese für den Empfänger/Patienten wichtige ReaktiThe problem is solved by cells of the recipient which are antigen-presenting cells or are cells from which antigen-presenting cells can be generated. Of particular interest in the case of the antigen-presenting cells are the dendritic cells, but also B cells. The antigen-presenting cells are to be incubated with allologic bone marrow beam planets. These grafts contain lymphocytes. In a preferred embodiment, the antigen-presenting cells can can also be incubated alone with the lymphocytes or T cells (T lymphocytes). In a preferred embodiment, the antigen-presenting cells can also be incubated alone with the lymphocytes or T cells (T-lymphocytes). Among the lymphocytes, the T cells are of particular interest because they are important reactions for the recipient / patient
onen auslösen. Eine der Reaktionen ist gewollt und nützlich, die andere ist schädlich und führt oft zum Ableben des Empfängers. Bei der nützlichen Reak- tion handelt es sich um die antileukämische GvL, bei der schädlichen um die GvHD. Die Inkubation der Antigen-präsentierenden Zellen mit dem Transplantat und hier besonders mit den darin vorkommenden T-Zellen soll die GvHD-Reaktion abschalten und nur die GvL-Reaktion erhalten. Zu diesem Zweck werden die Antigen-präsentierenden Zellen so gewählt oder behandelt, dass sie T-Zellen nicht mehr aktivieren können, sehr wohl aber noch die Alloantigene des Empfängers präsentieren. Trifft eine alloreaktive T- Zelle auf eine solche Antigen-präsentierende Zelle, so wird sie dauerhaft stillgestellt, oder in den programmierten Zelltod (Apoptose) geschickt, oder zur regulatorischen T- Zelle umfunktioniert. Als regulatorische T-Zelle wird eine T-Zelle verstanden, die Immunantworten gegen spezifische Antigene, hier Alloantigene verhindert. Im folgenden sind Möglichkeiten aufgezeigt, das Problem zu lösen:trigger onen. One of the reactions is wanted and useful, the other is harmful and often leads to the death of the recipient. The useful response is anti-leukemic GvL, the harmful response is GvHD. The incubation of the antigen-presenting cells with the transplant and here in particular with the T cells occurring therein is said to switch off the GvHD reaction and to maintain only the GvL reaction. For this purpose, the antigen-presenting cells are selected or treated in such a way that they can no longer activate T cells, but can still present the recipient's alloantigens. If an alloreactive T cell encounters such an antigen-presenting cell, it is permanently shut down, or sent to programmed cell death (apoptosis), or converted into a regulatory T cell. A regulatory T cell is understood to be a T cell that prevents immune responses to specific antigens, here alloantigens. The following are ways to solve the problem:
A.A.
Gelöst wird das Problem durch die erfindungsgemäße Zelle, die vom Empfän- ger des Transplantats stammt und dadurch gekennzeichnet ist, dass eine der Funktionen co-stimulatorischer Rezeptoren, wie ein CD83-Rezeptor und/oder B7- und/oder CD40-Rezeptor supprimiert ist und/oder CTLA4-bindende Moleküle hinzugegeben werden, die CTLA4 an T-Zellen des Transplantats binden und/oder Fas-bindende Moleküle hinzugegeben werden, die das Fas an T- Zellen des Transplantats binden und/oder TRAIL-Rezeptor- bindende Moleküle hinzugegeben werden, die TRAIL-Rezeptoren an T-Zellen des Transplantats binden, oder Interleukin 10 (IL-10) hinzugegeben wird. Die Moleküle, die CD83, CD80, CD86, CD40 binden, blockieren costimulatorische Rezeptoren auf APCs. Durch die Blockade der Costimulation werden T-Zellen abgeschaltet und/oder sie werden in den programmierten Zelltod (Apoptose) getrieben und/oder sie differenzieren zu regulatorischen T-Zellen, wenn die T-Zellen gleichzeitig ein präsentiertes Antigen mit ihrem T-Zell-Rezeptor erkennen. Durch Moleküle, die Fas und/oder TRAIL-Rezeptoren an T-Zellen des Transplantats binden, können T-Zellen in den programmierten Zelltod (Apoptose)The problem is solved by the cell according to the invention, which originates from the recipient of the transplant and is characterized in that one of the functions of co-stimulatory receptors, such as a CD83 receptor and / or B7 and / or CD40 receptor, is suppressed and / or CTLA4-binding molecules are added which bind CTLA4 to T cells of the transplant and / or Fas binding molecules are added which bind the Fas to T cells of the transplant and / or TRAIL receptor binding molecules are added, bind the TRAIL receptors to T cells of the graft, or interleukin 10 (IL-10) is added. The molecules that bind CD83, CD80, CD86, CD40 block costimulatory receptors APCs. By blocking the costimulation, T cells are switched off and / or they are driven into programmed cell death (apoptosis) and / or they differentiate into regulatory T cells if the T cells simultaneously present an antigen with their T cell receptor detect. Molecules that bind Fas and / or TRAIL receptors to T cells in the transplant can cause T cells to enter programmed cell death (apoptosis)
getrieben werden, wenn diese gleichzeitig ein präsentiertes Antigen mit ihrem T-Zell-Rezeptor erkennen. IL-10 behindert die Aktivierung von T-Zellen (Corinti et al 2001). Bei den bei dieser Methode erkannten Antigenen handelt es sich vorwiegend um Transplantationsantigene (Haupthistokompatibilitäts- komplexe (HLA, MHC I, MHC II), Rhesus Faktor, Nebenhistokompatibilitätsan- tigene (minor histocompatibility antigens)), da diese sich zwischen Spender und Empfänger des Transplantates unterscheiden. In einer bevorzugten Ausführung werden die Bindemoleküle vernetzt, was z.B. durch andere Bindemoleküle, wie z.B. Antikörper, geschehen kann, die wiederum die Bindemoleküle gegen CD83, CD80, CD86, CD40, CTLA4, Fas, TRAIL-Rezeptoren binden. Ein Vernetzen befördert den gewünschten Effekt.be driven if they simultaneously recognize a presented antigen with their T cell receptor. IL-10 hinders the activation of T cells (Corinti et al 2001). The antigens recognized by this method are predominantly transplantation antigens (main histocompatibility complexes (HLA, MHC I, MHC II), rhesus factor, secondary histocompatibility antigens (minor histocompatibility antigens)), since these differ between donor and recipient of the transplant , In a preferred embodiment, the binding molecules are crosslinked, which e.g. by other binding molecules, e.g. Antibodies can happen, which in turn bind the binding molecules against CD83, CD80, CD86, CD40, CTLA4, Fas, TRAIL receptors. Networking promotes the desired effect.
B.B.
Die erfindungsgemäßen Zellen können auch ganz oder teilweise durch unreife dendritische Zellen (DC; z.B. in vitro abgeleitete) dargestellt werden. Durch die bei unreifen DCs fehlende Costimulation werden T-Zellen (wie in A.) abgeThe cells according to the invention can also be represented in whole or in part by immature dendritic cells (DC; e.g. those derived in vitro). Due to the lack of costimulation in immature DCs, T cells (as in A.) are removed
schaltet und/oder sie werden in den programmierten Zelltod (Apoptose) getrieben und/oder sie differenzieren zu regulatorischen T-Zellen. Die unreifen DCs verhalten sich wie DCs, deren Costimulation (siehe A.) geblockt wird (Dhodapkar et al 2001).switches and / or they are driven into programmed cell death (apoptosis) and / or they differentiate into regulatory T cells. The immature DCs behave like DCs whose costimulation (see A.) is blocked (Dhodapkar et al 2001).
C.C.
Die erfindungsgemäße Zelle kann auch mit mindestens einem Gen für ein Fas-The cell according to the invention can also have at least one gene for a
Bindemolekül transfiziert sein. Durch die Expression von FasL an der Plasma membran von dendritischen Zellen können T-Zellen (wie in A.) zum programmierten Zelltod (Apoptose) gezwungen werden.Transfected binding molecule. Through the expression of FasL on the plasma membrane of dendritic cells, T cells (as in A.) can be forced to programmed cell death (apoptosis).
D.D.
Die erfindungsgemäße Zelle kann auch mit mindestens einem Gen für ein Tu- mor-Nekrosis-Faktor-related apoptosis-inducing ligand (TRAIL)-Rezeptor-The cell according to the invention can also contain at least one gene for a tumor necrosis factor-related apoptosis-inducing ligand (TRAIL) receptor.
Bindemolekül transfiziert sein. Durch die Expression von TRAIL- Rezeptor- Bindemolekülen an der Plasmamembran von dendritischen Zellen können T- Zellen (wie in A.) zum programmierten Zelltod (Apoptose) gezwungen werden.Transfected binding molecule. The expression of TRAIL receptor binding molecules on the plasma membrane of dendritic cells can force T cells (as in A.) to programmed cell death (apoptosis).
E. Die erfindungsgemäße Zelle kann auch durch Zugabe von Aspirin, la,25 Di- hydroxyvitamin D3, la,25(OH)2-16-ene-23-yne-26,27-hexafluoro-19-nor- vitamin D3 (D3 analog), Vitamin D3, Glucocorticoide behandelt werden (Adorini et al 2001; Griffin et al 2001; Griffin et al 2000; Hackstein et al 2001; Penna & Adorini 2000; Penna & Adorini 2001) (WO 01/24818). Durch diesen Eingriff verbleiben dendritische Zellen in einem Zustand, der die immunstim- mulatorischen Eigenschaften der dendritischen Zellen einschränkt. Durch die reduzierte Costimulation werden T-Zellen (wie in A.) abgeschaltet und/oder sie werden in den programmierten Zelltod (Apoptose) getrieben und/oder sie differenzieren zu regulatorischen T-Zellen.E. The cell according to the invention can also be added by adding aspirin, la, 25 dihydroxyvitamin D3, la, 25 (OH) 2-16-ene-23-yne-26,27-hexafluoro-19-nor-vitamin D3 (D3 analog), vitamin D3, glucocorticoids are treated (Adorini et al 2001; Griffin et al 2001; Griffin et al 2000; Hackstein et al 2001; Penna & Adorini 2000; Penna & Adorini 2001) (WO 01/24818). As a result of this intervention, dendritic cells remain in a state which limits the immunostimulatory properties of the dendritic cells. The reduced costimulation switches off T cells (as in A.) and / or drives them to programmed cell death (apoptosis) and / or differentiates them into regulatory T cells.
F.F.
Die erfϊndungsgemäße Zelle kann auch mit mindestens einem Gen für ein CTLA4-Bindemoleküle transfiziert sein. Durch die Expression von CTLA4- Bindemolekülen an der Plasmamembran von dendritischen Zellen können T- Zellen abgeschaltet und/oder in den programmierten Zelltod (Apoptose) getrieben und/oder zu regulatorischen T-Zellen differenziert werden. G.The cell according to the invention can also be transfected with at least one gene for a CTLA4 binding molecule. By expressing CTLA4 binding molecules on the plasma membrane of dendritic cells, T cells can be switched off and / or driven into programmed cell death (apoptosis) and / or differentiated into regulatory T cells. G.
Die erfindungsgemäße Zelle kann auch mit mindestens einem Gen für ein CD83-Bindemolekül und/oder für B7 (CD80/CD86)-Bindemoleküle und/oder für ein CD40-Bindemolekül transfiziert sein. Durch die Expression von CD83- Bindemolekülen und/oder B7 (CD80/CD86)-Bindemolekülen und/oder CD40- Bindemolekülen im endoplasmatischen Retikulum und/oder Golgi und/oder extrazellulär und/oder an der Plasmamembran von dendritischen Zellen können T-Zellen abgeschaltet und/oder in den programmierten Zelltod (Apoptose) getrieben und/oder zu regulatorischen T-Zellen differenziert werden.The cell according to the invention can also be transfected with at least one gene for a CD83 binding molecule and / or for B7 (CD80 / CD86) binding molecules and / or for a CD40 binding molecule. By expressing CD83 binding molecules and / or B7 (CD80 / CD86) binding molecules and / or CD40 binding molecules in the endoplasmic reticulum and / or Golgi and / or extracellularly and / or on the plasma membrane of dendritic cells, T cells can be switched off and on / or driven into programmed cell death (apoptosis) and / or differentiated into regulatory T cells.
H.H.
Die erfindungsgemäße Zelle kann auch mit mindestens einem Gen für IL-10 transfiziert sein. Durch die Expression von IL-10 von dendritischen Zellen wer- den die dendritischen Zellen an der Aktivierung von T-Zellen gehindert (Corinti et al 2001), sodass T-Zellen abgeschaltet werden können und/oder in den programmierten Zelltod (Apoptose) getrieben und/oder zu regulatorischen T- Zellen differenziert werden.The cell according to the invention can also be transfected with at least one gene for IL-10. Expression of IL-10 from dendritic cells prevents the dendritic cells from activating T cells (Corinti et al 2001), so that T cells can be switched off and / or driven into programmed cell death (apoptosis) and / or be differentiated into regulatory T cells.
I.I.
Die erfindungsgemäße Zelle kann durch Inkubation mit den Interferonen (IFNa oder IFNγ oder IFNß) zur Synthese von Tumor-Nekrosis-Faktor-related apop- tosis-inducing ligand (TRAIL) veranlaßt werden. Durch die Expression von TRAIL- an der Plasmamembran von dendritischen Zellen können T-Zellen (wie in A.) zum programmierten Zelltod (Apoptose) gezwungen werden (Liu et al 2001; Fanger et al 1999).The cell according to the invention can be induced by incubation with the interferons (IFNa or IFNγ or IFNß) to synthesize tumor necrosis factor-related apoptosis inducing ligand (TRAIL). The expression of TRAIL- on the plasma membrane of dendritic cells can force T cells (as in A.) to programmed cell death (apoptosis) (Liu et al 2001; Fanger et al 1999).
Eine der Prozeduren (A.-I.) und/oder eine beliebige Abfolge dieser Prozeduren (A.-I.) wird angewandt, um die erfindungsgemäße Zelle in vitro mit allogenen Stammzellen (z.B. inklusive von Lymphozyten) oder mit allogenen T-Zellen oder mit allogenen Lymphozyten eines fremden Stammzeil-Transplantatspenders (z.B. Knochenmark) zu inkubieren. Die genannten Zellen, die aus dem Empfänger des Transplantates stammen und bei Krebskranken, insbe sondere solchen mit Leukämien, Krebszellen enthalten können, können in einer bevorzugten Ausführungsform des erfindungsgemäßen Verfahrens vor der Inkubation mit dem Transplantat so behandelt werden, dass eine Proliferation dieser Zellen ausbleiben wird. Vorzugsweise wird dies durch Bestrahlung dieser Zellen erreicht.One of the procedures (A.-I.) and / or any sequence of these procedures (A.-I.) is used to treat the cell according to the invention in vitro with allogeneic stem cells (eg including lymphocytes) or with allogeneic T cells or incubate with allogeneic lymphocytes from a foreign stem cell transplant donor (e.g. bone marrow). The cells mentioned, which come from the recipient of the transplant and in cancer patients, esp especially those with leukaemias that can contain cancer cells can be treated in a preferred embodiment of the method according to the invention before incubation with the transplant in such a way that these cells will not proliferate. This is preferably achieved by irradiating these cells.
(Apoptose) getrieben und/oder zu regulatorischen T-Zellen differenziert werden.(Apoptosis) driven and / or differentiated into regulatory T cells.
H.H.
Die erfϊndungsgemäße Zelle kann auch mit mindestens einem Gen für IL-10 transfiziert sein. Durch die Expression von IL-10 von dendritischen Zellen werden die dendritischen Zellen an der Aktivierung von T-Zellen gehindert (Corinti et al 2001), sodass T-Zellen abgeschaltet werden können und/oder in den programmierten Zelltod (Apoptose) getrieben und/oder zu regulatorischen T- Zellen differenziert werden.The cell according to the invention can also be transfected with at least one gene for IL-10. Expression of IL-10 from dendritic cells prevents the dendritic cells from activating T cells (Corinti et al 2001), so that T cells can be switched off and / or driven into programmed cell death (apoptosis) and / or to be differentiated into regulatory T cells.
I. Die erfindungsgemäße Zelle kann durch Inkubation mit den Interferonen (IFNa oder IFNγ oder IFNß) zur Synthese von Tumor-Nekrosis-Faktor-related apop- tosis-inducing ligand (TRAIL) veranlaßt werden. Durch die Expression von TRAIL- an der Plasmamembran von dendritischen Zellen können T-Zellen (wie in A.) zum programmierten Zelltod (Apoptose) gezwungen werden (Liu et al 2001; Fanger et al 1999).I. The cell according to the invention can be induced by incubation with the interferons (IFNa or IFNγ or IFNß) to synthesize tumor necrosis factor-related apoptosis inducing ligand (TRAIL). Expression of TRAIL- on the plasma membrane of dendritic cells can force T cells (as in A.) to programmed cell death (apoptosis) (Liu et al 2001; Fanger et al 1999).
Eine der Prozeduren (A.-I.) und/oder eine beliebige Abfolge dieser Prozeduren (A.-I.) wird angewandt, um die erfindungsgemäße Zelle in vitro mit allogenen Stammzellen (z.B. inklusive von Lymphozyten) oder mit allogenen T-Zellen oder mit allogenen Lymphozyten eines fremden Stammzeil-Transplantatspenders (z.B. Knochenmark) zu inkubieren. Die genannten Zellen, die aus dem Empfänger des Transplantates stammen und bei Krebskranken, insbesondere solchen mit Leukämien, Krebszellen enthalten können, können in ei ner bevorzugten Ausführungsform des erfindungsgemäßen Verfahrens vor der Inkubation mit dem Transplantat so behandelt werden, dass eine Proliferation dieser Zellen ausbleiben wird. Vorzugsweise wird dies durch Bestrahlung dieser Zellen erreicht.One of the procedures (A.-I.) and / or any sequence of these procedures (A.-I.) is used to treat the cell according to the invention in vitro with allogeneic stem cells (eg including lymphocytes) or with allogeneic T cells or incubate with allogeneic lymphocytes from a foreign stem cell transplant donor (e.g. bone marrow). The cells mentioned, which originate from the recipient of the transplant and can contain cancer cells in cancer patients, in particular those with leukemia, can be found in ei ner preferred embodiment of the method according to the invention are treated before incubation with the graft so that proliferation of these cells will not occur. This is preferably achieved by irradiating these cells.
Die durch eine dieser Prozeduren und/oder eine beliebige Abfolge dieser Prozeduren positiv selektierten nicht alloreaktiven, aber allologen T-Zellen werden dem Patienten zusammen mit den allologen Stammzellen (z.B. Knochenmark)The non-alloreactive, but allologic T-cells positively selected by one of these procedures and / or any sequence of these procedures are presented to the patient together with the allologic stem cells (e.g. bone marrow)
infundiert, vorzugsweise ins Knochenmark. Auf diese Weise erhält man einen Graft-versus-Leukämie-Effekt (GvL), aber keinen, oder aber einen wesentlich verringerten Graft-versus-Host-Disease (GvHD).infused, preferably into the bone marrow. In this way, a graft-versus-leukemia effect (GvL) is obtained, but none, or a significantly reduced graft-versus-host disease (GvHD).
Die CD83 bindenden Moleküle können vorzugsweise Antikörper, monoklonale Antikörper, F(ab)2, Einzelkettenantikörper (scFv), und/oder Fab-Fragmente sein.The CD83 binding molecules can preferably be antibodies, monoclonal antibodies, F (ab) 2 , single chain antibodies (scFv), and / or Fab fragments.
Die Proteine, die affine Strukturen zu B7-Rezeptoren aufweisen, können vor- zugsweise CTLA4, CTLA4-Abkömmlinge (z.B. CTLA4Ig), CD28, Antikörper, F(ab)2, scFv und/oder Fab-Fragmente sein.The proteins which have affine structures for B7 receptors can preferably be CTLA4, CTLA4 derivatives (eg CTLA4Ig), CD28, antibodies, F (ab) 2 , scFv and / or Fab fragments.
Die Proteine, die affine Strukturen zu CD40-Rezeptoren aufweisen, können vorzugsweise CD40L, CD40L-Abkömmlinge, Antikörper, F(ab)2, scFv und/oder Fab-Fragmente sein.The proteins which have structures affinity to CD40 receptors can preferably be CD40L, CD40L derivatives, antibodies, F (ab) 2 , scFv and / or Fab fragments.
Die Proteine, die affine Strukturen zu CTLA4 (CD152)-Rezeptoren aufweisen, können vorzugsweise Antikörper, F(ab)2, scFv und/oder Fab-Fragmente sein. Die Proteine, die affine Strukturen zu Fas-Liganden aufweisen, können vor- zugsweise FasL, FasL-Abkömmlinge, Antikörper, F(ab)2, scFv und/oder Fab- Fragmente sein. Die Proteine, die affine Strukturen zu TRAIL-Rezeptoren aufweisen, können vorzugsweise TRAIL, TRAIL-Abkömmlinge, Antikörper, F(ab)2, scFv und/oder Fab-Fragmente sein.The proteins which have affine structures for CTLA4 (CD152) receptors can preferably be antibodies, F (ab) 2 , scFv and / or Fab fragments. The proteins which have affine structures for Fas ligands can preferably be FasL, FasL derivatives, antibodies, F (ab) 2 , scFv and / or Fab fragments. The proteins which have affine structures for TRAIL receptors can preferably be TRAIL, TRAIL derivatives, antibodies, F (ab) 2 , scFv and / or Fab fragments.
Das erfindungsgemäße Verfahren kann auf gentechnologischen Eingriffen an patienteneigenen Zellen (Prä-Zellen: Stammzellen, Monozyten, DCs, CD34+ Stammzellen, CD34+ Progenitor-Stammzellen und/oder B-Zellen) beruhen. Die Eingriffe erfolgen mittels geeigneter Sonden und bewirken die Verminde- rung von CD83-Molekülen und gegebenenfalls B7-Molekülen und/oder CD40- Molekülen durch die Behinderung bzw. Verhinderung der Ausbildung des Moleküls auf der Oberfläche der Antigen-präsentierende Zellen und/oder CTLA4 bindenden Molekülen, vorzugsweise Antikörper, und/oder die Produktion von Fas bindenden Molekülen vorzugsweise FasL und/oder die Produktion von TRAIL-Rezeptor bindenden Molekülen vorzugsweise TRAIL und/oder die Produktion von IL-10.The method according to the invention can be based on genetic engineering interventions on the patient's own cells (pre-cells: stem cells, monocytes, DCs, CD34 + stem cells, CD34 + progenitor stem cells and / or B cells). The interventions take place by means of suitable probes and bring about the reduction of CD83 molecules and possibly B7 molecules and / or CD40 molecules by hindering or preventing the formation of the molecule on the surface of the antigen-presenting cells and / or CTLA4 binding Molecules, preferably antibodies, and / or the production of Fas binding molecules, preferably FasL and / or the production of TRAIL receptor binding molecules, preferably TRAIL and / or the production of IL-10.
Eine Transfektion der Prä-zellen (Stammzellen, Monozyten, DCs, CD34+ Stammzellen, CD34+ Progenitor-Stammzellen und/oder B-Zellen) oder Anti- gen-präsentierenden Zellen bewirkt eine Expression von Fas-Bindemolekülen und/oder TRAIL-Rezeptor-Bindemolekülen und/oder IL-10 und/oder B7- Bindemolekülen und/oder CTLA4-Bindemolekülen und/oder CD83-Binde- molekülen und/oder CD40-Bindemolekülen bewirkt.Transfection of the pre-cells (stem cells, monocytes, DCs, CD34 + stem cells, CD34 + progenitor stem cells and / or B cells) or antigen-presenting cells causes expression of Fas binding molecules and / or TRAIL receptor binding molecules and / or IL-10 and / or B7 binding molecules and / or CTLA4 binding molecules and / or CD83 binding molecules and / or CD40 binding molecules.
Dies wird durch Nukleinsäuren, die für Fas-Bindemoleküle und/oder TRAIL- Rezeptor-Bindemoleküle und/oder IL-10 und/oder B7-Bindemoleküle und/oder CTLA4-Bindemoleküle und/oder CD83-Bindemoleküle und/oder CD40- Bindemoleküle kodieren, erreicht.This is achieved by nucleic acids coding for Fas binding molecules and / or TRAIL receptor binding molecules and / or IL-10 and / or B7 binding molecules and / or CTLA4 binding molecules and / or CD83 binding molecules and / or CD40 binding molecules, reached.
Bei den Nukleinsäuren kann es sich um DNA, RNA, Oligonukleotide, Polynukle- otide, Ribozyme oder Peptidnukleinsäuren (PNA) handeln. In einer bevorzugten Ausführungsform enthält die DNA Regulationselemente wie Enhancer, Promotoren, polyA-kodierende 3'-Enden zur Transkription der DNA in RNA. Die RNA wiederum sollte Regulationselemente zur Translation der RNA in Protein enthalten.The nucleic acids can be DNA, RNA, oligonucleotides, polynucleotides, ribozymes or peptide nucleic acids (PNA). In a preferred embodiment, the DNA contains regulatory elements such as enhancers, promoters, polyA-coding 3'-ends for the transcription of the DNA into RNA. The RNA in turn should contain regulatory elements for translating the RNA into protein.
Bei einigen der beschriebenen Expressionsprodukte (Fas-, TRAIL-Rezeptor-und CTLA4-Bindemoleküle) wird eine Lokalisation in der Plasmamembran der Präzellen und/oder APCs angestrebt. Dafür werden die Nukleinsäuren mit einer Signalsequenz versehen, die den Transport der Expressionsprodukte zur Plasmamembran bewirkt.For some of the expression products described (Fas, TRAIL receptor and CTLA4 binding molecules), a localization in the plasma membrane of the pre-cells and / or APCs is sought. For this purpose, the nucleic acids are provided with a signal sequence which effects the transport of the expression products to the plasma membrane.
Bei anderen beschriebenen Expressionsprodukten (B7-, CD83- und CD40- Bindemoleküle) wird in einer bevorzugten Ausführungsform eine Lokalisation im endoplasmatischen Retikulum, dem Golgi-Apparat, dem Trans-Golgi- Netzwerk oder intrazellulären Vesikeln angestrebt. Zu diesem Zweck kodieren die Nukleinsäuren eine Signalsequenz die den Verbleib der Expressionsprodukte in den jeweiligen Zellkompartimenten bewirkt.In the case of other expression products described (B7, CD83 and CD40 binding molecules), in a preferred embodiment, localization in the endoplasmic reticulum, the Golgi apparatus, the Trans-Golgi network or intracellular vesicles is sought. For this purpose, the nucleic acids encode a signal sequence which causes the expression products to remain in the respective cell compartments.
Die genannten Zellen können ex vivo durch Behandlung mit Viren, viralen Vektoren, bakteriellen Vektoren, Plasmiden, die durch viralen Gentransfer, E- lektroporationstechniken, Iontophorese, ballistischen Methoden und/oder anderen Techniken zur Einschleusung von Molekülen in eukaryotische Zellen geeignet sind, transfiziert werden.The cells mentioned can be transfected ex vivo by treatment with viruses, viral vectors, bacterial vectors, plasmids which are suitable by viral gene transfer, electroporation techniques, iontophoresis, ballistic methods and / or other techniques for introducing molecules into eukaryotic cells.
Eine genannte Zelle kann durch Behandlung mit Viren, viralen Vektoren, bakteriellen Vektoren, Plasmiden die durch viralen Gentransfer, Elektroporati- onstechniken, Iontophorese, ballistischen Methoden und/oder anderen Techniken zur Einschleusung von Molekülen in eine Zelle mit erhöhter Produktion von Fas-Bindemolekül und/oder TRAIL-Rezeptor-Bindemolekül und/oder CD83- Bindemoleküle, CD40-Bindemoleküle, B7 (CD80/CD86)-Bindemoleküle, CTLA4- Bindemolekül, IL-10 transfiziert werden, wodurch T-Zellen, welche über allologe Antigene, die z.B. an MHC-Molekülen präsentiert werden, an die Antigen- präsentierende Zelle binden, ausgeschaltet werden. Als Bindemoleküle können Moleküle wie Antikörper, Proteine, Peptide, Peptidomimetica, CTLA4, CTLA4- Derivate wie CTLA4Ig, CD28, CD40L und/oderBestandteile und/oder Kombina- tionen dieser Moleküle, die z.B. B7-1, B7-2, CD83, CD40 binden, dienen. Durch diese Moleküle wird eine in Gegenwart einer Alloantigenpräsentation stattfindende Stimulation und/oder Co-Stimulation von T-Zellen behindert, die mit der erfindungsgemäßen Zelle in Kontakt gebracht werden.Said cell can be treated with viruses, viral vectors, bacterial vectors, plasmids by viral gene transfer, electroporation techniques, iontophoresis, ballistic methods and / or other techniques for introducing molecules into a cell with increased production of Fas binding molecule and / or TRAIL receptor binding molecule and / or CD83 binding molecules, CD40 binding molecules, B7 (CD80 / CD86) binding molecules, CTLA4 binding molecule, IL-10 are transfected, whereby T cells which have allologic antigens, for example on MHC -Molecules are presented to the antigen- bind presenting cell, be switched off. Molecules such as antibodies, proteins, peptides, peptidomimetics, CTLA4, CTLA4 derivatives such as CTLA4Ig, CD28, CD40L and / or constituents and / or combinations of these molecules, which bind, for example, B7-1, B7-2, CD83, CD40, can be used as binding molecules , serve. These molecules hinder stimulation and / or co-stimulation of T cells which take place in the presence of an alloantigen presentation and are brought into contact with the cell according to the invention.
Die Moleküle (Fas-Bindemolekül, TRAIL-Rezeptor-Bindemolekül, CD83- Bindemoleküle, CD40-Bindemoleküle, B7 (CD80/CD86)-Bindemoleküle, CTLA4- Bindemolekül, IL-10-Gen) können durch Vehikel, wie Liposomen, Hydrogele,The molecules (Fas binding molecule, TRAIL receptor binding molecule, CD83 binding molecules, CD40 binding molecules, B7 (CD80 / CD86) binding molecules, CTLA4 binding molecule, IL-10 gene) can be generated by vehicles such as liposomes, hydrogels,
Zyklodextrine, Nanokapseln, Nanopartikel, bio-adhäsive Mikrokugeln und/oder durch Elektroporationstechniken, Iontophorese, ballistische Methoden und/oder andere Techniken zur Einschleusung von Molekülen in die erfindungsgemäße Zelle transferiert werden.Cyclodextrins, nanocapsules, nanoparticles, bio-adhesive microspheres and / or by electroporation techniques, iontophoresis, ballistic methods and / or other techniques for introducing molecules into the cell according to the invention.
Nukleinsäuren können insbesondere durch Viren, virale Vektoren, bakterielle Vektoren, Plasmide, die durch Elektroporationstechniken, Iontophorese, ballistische Methoden und/oder andere Techniken zur Einschleusung von Molekülen in die monoantigene Antigen-präsentierende Zelle und/oder die Antigen- präsentierende Zelle transferiert werden.Nucleic acids can be transferred in particular by viruses, viral vectors, bacterial vectors, plasmids, which are transferred into the monoantigenic antigen-presenting cell and / or the antigen-presenting cell by electroporation techniques, iontophoresis, ballistic methods and / or other techniques for introducing molecules.
Die APC oder Prä-zelle die aus der Gruppe bestehend aus Stammzellen, Monozyten, DCs, CD34+ Stammzellen, CD34+ Progenitor-Stammzellen und/oder B-The APC or pre-cell which consists of the group consisting of stem cells, monocytes, DCs, CD34 + stem cells, CD34 + progenitor stem cells and / or B-
Zellen ausgewählt wird, kann mit einem Inhibitor der Hypusinbiosynthese, wie z.B. GC7 (N1 -guanyl-l,7-diaminoheptane) inkubiert werden, um die Produkti- on von funktionalem eIF-5A zu behindern, was wiederum die CD83- Biosynthese behindert. Erfindungsgemäß beansprucht wird weiterhin ein Arzneimittel, enthaltend mindestens eine erfindungsgemäße Zelle. Vorzugsweise ist das erfindungsgemäße Arzneimittel als Infusionslösung zur intravenösen oder intraperito-nealen Ap- plikation formuliert. Die Formulierung ist so gewählt, dass bei Verabreichung des Arzneimittels keine wesentliche Beeinträchtigung der Wirksamkeit der erfindungsgemäßen Antigen-präsentierenden Zelle erfolgt.Cells are selected, can be incubated with an inhibitor of hypusin biosynthesis, such as GC7 (N 1 -guanyl-l, 7-diaminoheptane), to hinder the production of functional eIF-5A, which in turn hampers CD83 biosynthesis. A medicament containing at least one cell according to the invention is also claimed according to the invention. The medicament according to the invention is preferably formulated as an infusion solution for intravenous or intraperitoneal application. The formulation is chosen so that when the drug is administered there is no significant impairment of the effectiveness of the antigen-presenting cell according to the invention.
So kommt als Infusionslösung vorzugsweise physiologische Kochsalzlösung in Betracht. Grundsätzlich sind auch andere Lösungen, die einen pH-Wert von 5,5 bis 8,5 aufweisen, geeignet. Auch Serum, beispielsweise humanes Serum, autologes Serum oder Serum anderer Spezies, Lösungen mit Plasmaersatzstoffen, wie Polyvinylpyrrolidon, kommen in Betracht. Typischerweise sollen 0,5 ml bis 500 ml appliziert werden. Diese Mengen und pH-Werte sind selbstFor example, physiological saline is preferred as the infusion solution. In principle, other solutions with a pH of 5.5 to 8.5 are also suitable. Serum, for example human serum, autologous serum or serum of other species, solutions with plasma substitutes, such as polyvinylpyrrolidone, are also suitable. Typically 0.5 ml to 500 ml should be applied. These amounts and pH values are self
verständlich nicht absolut, sondern können vom Fachmann, je nach Bedingungen und Anforderungen, variiert und an die spezifischen Bedürfnisse eines Patienten angepasst werden.understandable not absolutely, but can be varied by the specialist, depending on the conditions and requirements, and adapted to the specific needs of a patient.
Die erfindungsgemäße Antigen-präsentierende Zelle kann insbesondere zur Herstellung eines Arzneimittels zur Behandlung von Immunreaktionen gegen allologe Gewebsmerkmale bzw. zur Prävention von GvHD verwendet werden. Es wird er indungsgemäß eine Verwendung beansprucht, bei der die zu behandelnden Immunreaktionen in Verbindung mit allologen Gewebsmerkmalen, deren Gensequenzen und/oder Teilsequenzeή, insbesondere Haupthistokom- patibilitätscomplexe, MHC I, MHC II, Rhesus Faktor, Nebenhistokompatibilität- santigene (minor histocompatibility antigens) stehen. Es wird erfindungsgemäß eine Verwendung beansprucht, bei der die Bindemoleküle in einer bevorzugten Ausführung vernetzt werden, was durch andere Bindemoleküle, wie z.B. Anti- körper, geschehen kann, die wiederum die Bindemoleküle gegen CD83, CD80,The antigen-presenting cell according to the invention can be used in particular for the production of a medicament for the treatment of immune reactions against allologic tissue features or for the prevention of GvHD. According to the invention, he is claimed to have a use in which the immune reactions to be treated are connected with allologic tissue characteristics, their gene sequences and / or partial sequencesή, in particular major histocompatibility complexes, MHC I, MHC II, rhesus factor, minor histocompatibility antigens (minor histocompatibility antigens) , A use is claimed according to the invention in which the binding molecules are crosslinked in a preferred embodiment, which is achieved by other binding molecules, e.g. Antibodies, which in turn bind the molecules against CD83, CD80,
CD86, CD40, CTLA4, Fas, TRAIL- Rezeptoren binden. Eine solche Vernetzung verstärkt den Effekt dieser Bindemoleküle. Es wird auch erfindungsgemäß eine Verwendung beansprucht, bei der die ex vivo selektierten Zellen dem Patienten infundiert werden und dieser danach einer in vivo Behandlung mit IL-2 unterliegt. Die ex vivo selektierten Zellen können auch ex vivo mit IL-2 oder anderen Stimulanzien, wie Phytohemaglutinin (PHA) inkubiert und danach dem Patienten infundiert werden. Es hat sich gezeigt, dass so der GvL-Effekt verstärkt werden kann. Dieser Effekt ist in der Literatur beschrieben (Klingemann HG 1995; Sykes M 1994; Uharek L 1998; Vourka-Karussis U 1995; Weiss L 1995; Weiss L 1999; Xun CQ 1995). Die Erfindung wird anhand der folgenden Beispiele näher erläutert.Bind CD86, CD40, CTLA4, Fas, TRAIL receptors. Such cross-linking enhances the effect of these binding molecules. According to the invention, it also becomes a Use claimed in which the ex vivo selected cells are infused into the patient and the patient is then subjected to an in vivo treatment with IL-2. The cells selected ex vivo can also be incubated ex vivo with IL-2 or other stimulants such as phytohemaglutinin (PHA) and then infused into the patient. It has been shown that the GvL effect can be enhanced in this way. This effect is described in the literature (Klingemann HG 1995; Sykes M 1994; Uharek L 1998; Vourka-Karussis U 1995; Weiss L 1995; Weiss L 1999; Xun CQ 1995). The invention is illustrated by the following examples.
Beispiele:Examples:
Zielsetzung:objective:
Veränderung der Reaktion von Helfer CD4+ T-Zellen und cytotoxischen CD8+ T-Zellen (C3H-Maus) gegen Zielzellen wie A20-Zellen (Lymphomazellen aus Balb/c) und Balb/c-DC nachdem sie mit unterschiedlich behandelten DC inkubiert wurden. Im folgenden werden die CD8+ T-Zellen als Effektorzellen bezeichnet. A20-Zellen und Balb/c-DC sind die Zielzellen. Der Cytotoxizitätsassay besteht aus zwei Inkubationen. Die erste dient zur Inkubation von allologen T- Zellen (C3H) mit "autologen" DC (Balb/c). In der zweiten Inkubation (der eigentliche Cytotoxizitätsassay) werden die T-Zellen aus der ersten Inkubation entnommen und mit Zielzellen 4 h inkubiert. Dabei werden die Zielzellen von allologen, cytotoxischen CD8+-T-Zellen lysiert, in einem Umfang, der davon abhängt, wie viele allologe T-Zellen gegen die fremden Zielzellen reagieren. Als DC wurden reife und unreife DC eingesetzt. Diese sollten unterschiedlich auf die T-Zellen wirken. Reife DC stimulieren T-Zellen, während unreife DC T- Zellen abstellen. Im Kostimulus B7 geblockte reife DC wiederum stellen T- Zellen ab. Der Versuchsansatz ist in Abb. 1 und Abb. 2 dargestellt. Durchführung:Changes in the response of helper CD4 + T cells and cytotoxic CD8 + T cells (C3H mouse) against target cells such as A20 cells (lymphoma cells from Balb / c) and Balb / c-DC after they were incubated with differently treated DC. In the following, the CD8 + T cells are referred to as effector cells. A20 cells and Balb / c-DC are the target cells. The cytotoxicity assay consists of two incubations. The first is used to incubate allologic T cells (C3H) with "autologous" DC (Balb / c). In the second incubation (the actual cytotoxicity assay), the T cells are removed from the first incubation and incubated with target cells for 4 h. The target cells are lysed by allologic, cytotoxic CD8 + T cells, to an extent that depends on how many allologic T cells react against the foreign target cells. Mature and immature DC were used as DC. These should act differently on the T cells. Mature DC stimulate T cells, while immature DC turn off T cells. Mature DCs blocked in Kostimulus B7 turn off T cells. The experimental approach is shown in Fig. 1 and Fig. 2. Execution:
Erste InkubationFirst incubation
Balb/c-DC:BALB / c DC:
Unreife DC (imDC von immature DC) wurden aus Knochenmark von Balb/c-Immature DC (imDC from immature DC) were obtained from bone marrow from Balb / c-
Mäusen gewonnen. An Tag 8 wurde die Hälfte der unreifen Balb/c-DC mit 10 ng TNFα pro ml Komplettmedium ü.N. (22 h) ausgereift. Jeweils die Hälfte der reifen bzw. unreifen DC wurde radioaktiv bestrahlt (13 sec im Irradiator OBMice won. On day 8, half of the immature Balb / c-DC was overlaid with 10 ng TNFα per ml complete medium. (22 h) mature. Half of the mature and immature DC were irradiated (13 sec in the Irradiator OB
29). Jeweils die Hälfte aller Ansätze wurde anschließend mit CTLA4-Ig (50 μg/ml) geblockt.29). Half of all batches were then blocked with CTLA4-Ig (50 μg / ml).
Somit ergaben sich acht unterschiedlich behandelte Ansätze, die in Tab.l undThis resulted in eight different approaches, which are shown in Tab. 1 and
Abb. 3 wiederzufinden sind.Fig. 3 can be found again.
Tab.l: Behandlung der unreifen DCTab. 1: Treatment of immature DC
Figure imgf000026_0001
Figure imgf000026_0001
C3H T-Zellen:C3H T cells:
Aus zwei C3H-Mäusen wurden die Milzen präpariert und die T-Zellen mittels MACS isoliert.The spleens were prepared from two C3H mice and the T cells isolated using MACS.
Die isolierten T-Zellen wurden mit einer Zelldichte von 5xl05/500μl Komplettmedium in ein Well einer 24-Well-Platte ausgesät und so ü.N. bei 37°C im Brutschrank inkubiert.The isolated T cells were sown with a cell density of 5xl0 5 / 500μl complete medium in a well of a 24-well plate and thus above sea level. incubated at 37 ° C in the incubator.
Das Komplettmedium hatte die folgende Zusammensetzung:The complete medium had the following composition:
- 10 x RPMI (Biochrom, F 1225)- 10 x RPMI (biochrom, F 1225)
- L-Glutamin 200 mM (Biochrom, K 0283)L-glutamine 200 mM (biochrom, K 0283)
- NaHCO3 7,5% (Biochrom, L 1713)- NaHCO 3 7.5% (biochrom, L 1713)
- Natriumpyruvat lOOmM (Biochrom, L 0473) - steriles Wasser- sodium pyruvate 100mM (biochrom, L 0473) - sterile water
- 10 % Fötales Kälberserum ( Sigma, Lot. Nr. 38H8408)- 10% fetal calf serum (Sigma, Lot No. 38H8408)
- Mercaptoethanol (50 mM in PBS)Mercaptoethanol (50 mM in PBS)
Das Komplettmedium wurde wie folgt angesetzt:The complete medium was set up as follows:
100 ml 10 x RPMI wurden mit 870 ml Wasser verdünnt. Dazu wurden 30 ml NaHCO3, 20 ml L-Glutamin und 10 ml Natriumpyruvat pipettiert. Das fertige Medium wurde durch Schwenken vermischt und konnte dann portioniert werden. Dann wird die entsprechende Menge an fötalem Kälberserum, sowie 1 ml 50 mM Mercaptoethanol zugegeben.100 ml of 10 x RPMI were diluted with 870 ml of water. For this purpose, 30 ml of NaHCO 3 , 20 ml of L-glutamine and 10 ml of sodium pyruvate were pipetted. The finished medium was mixed by swirling and could then be portioned. Then the appropriate amount of fetal calf serum and 1 ml of 50 mM mercaptoethanol are added.
Die DC wurden den einen Tag zuvor präparierten C3H-T-Zellen mit einer Zell- dichte von lxl04/500μl Komplettmedium (pro Well einer 24-Well-Platte) zugefügt.The DCs were prepared the day before C3H T cells with a cell density of lxl0 4/500 .mu.l of complete medium (per well of a 24-well plate) was added.
Die DC wurden mit T-Zellen im Verhältnis 1 :50 (in Zellzahlen lxlO4: 5xl05 pro Well einer 24-Well-Platte) 6 Tage lang inkubiert (Abb. 4).The DC were incubated with T cells in a ratio of 1:50 (in cell numbers 1x10 4 : 5x10 5 per well of a 24-well plate) for 6 days (FIG. 4).
Zweite InkubationSecond incubation
Nach der ersten Inkubation wurden die Zellen (alle Zellen -> auch die Balb/c- DC) aus dem Well genommen und 4 Stunden mit den Zielzellen A20-Zellen oder Balb/c-DC inkubiert (Abb. 4). Es wurden für jeden Ansatz 5xl03 Zielzellen und lxlO5 Effektorzellen eingesetzt. Das Gesamtvolumen betrug 200 μl Komplettmedium.After the first incubation, the cells (all cells -> also the Balb / c-DC) were removed from the well and incubated for 4 hours with the target cells A20 cells or Balb / c-DC (Fig. 4). 5xl0 3 target cells and lxlO 5 effector cells were used for each approach. The total volume was 200 μl complete medium.
Präparation der ZielzellenPreparation of the target cells
A20-ZellenA20 cells
A20-Zellen stammten aus einer kontinuierlichen Zellkultur. Sie sind eine Balb/c B-Zell-Lymphomlinie. Balb/c-DCA20 cells were from a continuous cell culture. They are a Balb / c B cell lymphoma line. BALB / c DC
Balb/c-DC wurden aus Knochenmarkszellen differenziert und im unreifen Stadium am Tag 7 als Zielzellen eingesetzt.Balb / c-DC were differentiated from bone marrow cells and used as target cells in the immature stage on day 7.
Alle Zielzellen wurden mit CFSE (0,5 μM) gefärbt.All target cells were stained with CFSE (0.5 μM).
Zum Quantifizieren der lysierten Zielzellen wurden TruCount-Beads (BectonTo quantify the lysed target cells, TruCount beads (Becton
Dickinson) verwendet.Dickinson) used.
Zur Identifizierung der lysierten Zielzellen wurden die Ansätze kurz vor der Messung mit Propidiumiodid (PI) gefärbt. Die Zellen, die CFSE/PI doppeltpositiv waren, wurden für die Auswertung in Betracht gezogen. Als Kontrolle wurden die ohne Einfluss von T-Zellen gestorbenen Zielzellen bestimmt.To identify the lysed target cells, the batches were stained with propidium iodide (PI) shortly before the measurement. The cells that were CFSE / PI double positive were considered for the evaluation. The target cells that died without the influence of T cells were determined as a control.
Diskussion und Schlussfolgerung:Discussion and conclusion:
Die Effektivität der B7-Blockade wurde mit Hilfe von anti-CD86 (B7-2, aCD86) monoklonalen Antikörpern bestimmt. Wird das CD86-Signal im FACS kleiner, so finden sich weniger unblockierte B7-2-Moleküle an der Zelloberfläche der DC. Abb. 5 zeigt, dass die TNFα behandelten und somit ausgereiften DC eine höhere CD86-Expression aufweisen, als die unreifen DC. CD86 konnte bei reifen und unreifen DC blockiert werden. Die Bestrahlung hatte auf die CD86- Expression keine signifikante Auswirkung.The effectiveness of the B7 blockade was determined using anti-CD86 (B7-2, aCD86) monoclonal antibodies. If the CD86 signal becomes smaller in the FACS, there are fewer unblocked B7-2 molecules on the cell surface of the DC. Fig. 5 shows that the TNFα treated and therefore mature DC have a higher CD86 expression than the immature DC. CD86 could be blocked in mature and immature DC. Irradiation had no significant effect on CD86 expression.
Abb. 6 zeigt den prozentualen Anteil der lysierten Zielzellen in Abhängigkeit von den bestrahlten/unbestrahlten bzw. geblockten/ungeblockten DC (während der ersten Inkubation), die mit den Effektorzellen inkubiert wurden.Fig. 6 shows the percentage of the lysed target cells as a function of the irradiated / unirradiated or blocked / unblocked DC (during the first incubation), which were incubated with the effector cells.
Gegen die Balb/c-DC ist eine deutlich geringere cytotoxische Aktivität bei den Effektorzellen zu erkennen, die während der Erstinkubation auf CTLA4-Ig geblockten DC oder auf unreifen DC (geblockt und ungeblockt) inkubiert wurden, und somit vielleicht anerg oder tolerogen geworden sind. Die höchste Rate an toten Zielzellen ist bei den Ansätzen zu vermerken, die als Zielzellen A20-Zellen hatten. Eine Vermutung wäre, das diese Reaktion Tumorantigen spezifisch ist.Against the Balb / c-DC, a significantly lower cytotoxic activity can be seen in the effector cells, which were incubated during the initial incubation on DCLA4-Ig blocked DC or on immature DC (blocked and unblocked), and thus may have become anergic or tolerogenic. The highest rate of dead target cells is noted for the approaches that had A20 cells as target cells. A guess would be that this response is specific to tumor antigen.
Man kann anhand der Ergebnisse erkennen, dass sowohl unreife (immature) DC (imDC) (geblockt und ungeblockt) als auch blockierte reife DC (DC) in der Lage sind, die Aktivierung von T-Zellen auf Alloantigene zu verhindern. Diese T-Zellen sind danach nicht mehr oder nur noch stark reduziert in der Lage ge- gen diese Alloantigene zu reagieren.It can be seen from the results that both immature DC (imDC) (blocked and unblocked) and blocked mature DC (DC) are able to prevent the activation of T cells on alloantigens. Afterwards, these T cells are no longer able or only able to react to these alloantigens to a greatly reduced extent.
Unmodifizierte DC hingegen haben die Aktivierung Alloantigen-spezifischer T- Zellen befördert. Unmodified DC, on the other hand, have promoted the activation of alloantigen-specific T cells.
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Claims

Patentansprüche claims
1. Antigen präsentierende Zelle erhältlich aus Prä-zellen, ausgewählt aus der Gruppe bestehend aus Stammzellen, Monozyten, DCs, CD34+ Stammzellen,1. antigen presenting cell available from pre-cells selected from the group consisting of stem cells, monocytes, DCs, CD34 + stem cells,
CD34+ Progenitor-Stammzellen, B-Zellen eines mit einem allogenen Knochenmarkstransplantat, welches auch Blutlymphozyten enthalten kann, zu behandelnden Patienten und/oder aus bereits vorhandenen Antigen präsentierenden Zellen (APC), wobei die Prä-zellen oder die bereits vorhandenen (APC) einer Behandlung mit Bindemolekülen gegen B7 (1 und/oder 2), CD83, CD40, CTLA4, Fas TRAIL-Rezeptor und/oder Kombinationen davon auf T-Zellen unterworfen werden, und diese Präzellen oder APC in vitro mit allogenen Lymphozyten eines fremden Stammzell-Transplantatspenders inkubiert werden, und/oder ganz oder teilweise unreife dendritische Zellen (DC; z.B. in vitro abgeleitete) verwendet werden und diese in vitro mit allogenen Lymphozyten eines fremden Stammzell-Transplantatspenders inkubiert werden, - und/oder die genannten Zellen mit mindestens einem Gen für einCD34 + progenitor stem cells, B-cells of a patient to be treated with an allogeneic bone marrow transplant, which may also contain blood lymphocytes, and / or from pre-existing antigen-presenting cells (APC), the pre-cells or the pre-existing ones (APC) of a treatment with binding molecules against B7 (1 and / or 2), CD83, CD40, CTLA4, Fas TRAIL receptor and / or combinations thereof on T cells, and these pre-cells or APC are incubated in vitro with allogeneic lymphocytes from a foreign stem cell transplant donor are used, and / or completely or partially immature dendritic cells (DC; e.g. in vitro derived) and these are incubated in vitro with allogeneic lymphocytes from a foreign stem cell transplant donor, - and / or the cells mentioned with at least one gene for one
Fas-Bindemolekül transfiziert und diese in vitro mit allogenen Lymphozyten eines fremden Stammzell-Transplantatspenders inkubiert werden, und/oder die genannten Zellen mit mindestens einem Gen für ei- nen Tumor-Nekrosis-Faktor-related apoptosis-inducing ligandFas binding molecule is transfected and these are incubated in vitro with allogeneic lymphocytes from a foreign stem cell transplant donor, and / or the cells mentioned contain at least one gene for a tumor necrosis factor-related apoptosis-inducing ligand
(TRAIL)-Rezeptor-Bindemolekül zu transfiziert und diese in vitro mit allogenen Lymphozyten inklusive von Blutlymphozyten eines fremden Stammzell-Transplantatspenders inkubiert werden, und/oder die genannten Zellen durch Zugabe von Aspirin, la,25 Dihydroxyvitamin D3, la,25(OH)2-16-ene-23-yne-26,27- he- xafluoro-19-nor-vitamin D3 (D3 analog), Vitamin D3, Glucocorti- coiden oder Kombinationen davon dendritische Zellen in einem Zustand gehalten werden, der die immunstimmulatorischen Eigenschaften der dendritischen Zellen einschränkt und diese in vitro mit allogenen Lymphozyten eines fremden Stammzell- Transplantatspenders inkubiert werden,(TRAIL) receptor binding molecule and these are incubated in vitro with allogeneic lymphocytes including blood lymphocytes from a foreign stem cell transplant donor, and / or the cells mentioned by adding aspirin, la, 25 dihydroxyvitamin D3, la, 25 (OH) 2-16-ene-23-yne-26,27-he- xafluoro-19-nor-vitamin D3 (D3 analogue), vitamin D3, glucocorticoids or combinations thereof dendritic cells in one Condition that limits the immunostimulatory properties of the dendritic cells and these are incubated in vitro with allogeneic lymphocytes from a foreign stem cell transplant donor,
und/oder die genannten Zellen mit mindestens einer genetischen Sequenz für Interleukin 10 (IL-10) transfiziert und diese in vitro mit allogenen Lymphozyten eines fremden Stammzell-Transplantatspenders inkubiert werden, - und/oder die genannten Zellen durch Zugabe von Interleukin 10 an der Aktivierung von T-Zellen gehindert werden und diese in vitro mit allogenen Lymphozyten eines fremden Stammzell- Transplantatspenders inkubiert werden, und/oder die genannten Zellen durch Zugabe von Interferon a o- der g oder b (IFNa oder IFNg oder IFNb) zur Synthese von Tumor- Nekrosis-Faktor-related apoptosis-inducing ligand (TRAIL) veranlasst und diese in vitro mit allogenen Lymphozyten eines fremden Stammzell-Transplantatspenders inkubiert werden, und/oder die genannten Zellen mit mindestens einem Gen für CTLA4-Bindemoleküle transfiziert und diese in vitro mit allogenenand / or the said cells are transfected with at least one genetic sequence for interleukin 10 (IL-10) and these are incubated in vitro with allogeneic lymphocytes from a foreign stem cell transplant donor, and / or the said cells by adding interleukin 10 at the activation are prevented by T cells and these are incubated in vitro with allogeneic lymphocytes from a foreign stem cell transplant donor, and / or the named cells are added by adding interferon a or g or b (IFNa or IFNg or IFNb) to synthesize tumor cells. Necrosis factor-related apoptosis-inducing ligand (TRAIL) is initiated and these are incubated in vitro with allogeneic lymphocytes from a foreign stem cell transplant donor, and / or the said cells are transfected with at least one gene for CTLA4 binding molecules and these are transfected with allogeneic cells in vitro
Lymphozyten eines fremden Stammzell-Transplantatspenders inkubiert werden, und/oder die genannten Zellen mit mindestens einem Gen für CD83-Bindemoleküle und gegebenenfalls für CD40-Bindemoleküle und gegebenenfalls für B7 (CD80/CD86)-Bindemoleküle transfiziert und diese in vitro mit allogenen Lymphozyten eines fremden Stammzell-Transplantatspenders inkubiert werden.Lymphocytes from a foreign stem cell transplant donor are incubated, and / or the cells mentioned are transfected with at least one gene for CD83 binding molecules and optionally for CD40 binding molecules and optionally for B7 (CD80 / CD86) binding molecules, and these are transfected in vitro with allogeneic lymphocytes from a third party Stem cell transplant donors are incubated.
2. Zelle gemäß Anspruch 1, wobei die Zelle aus dem Empfänger des Trans- plantates stammen und bei Krebskranken, insbesondere solchen mit Leukämien, Krebszellen enthalten können, vor der Inkubation mit dem Transplantat so behandelt werden, dass eine Proliferation dieser Zellen ausbleibt, insbesondere durch Bestrahlung dieser Zellen.2. Cell according to claim 1, wherein the cell originate from the recipient of the transplant and can contain cancer cells in cancer patients, in particular those with leukemia, before incubation with the Transplant are treated so that there is no proliferation of these cells, in particular by irradiation of these cells.
3. Zelle nach einem der Ansprüche 1 und/oder 2, dadurch gekennzeichnet, dass eine Transfektion der Prä-zellen (Stammzellen, Monozyten, DCs,3. Cell according to one of claims 1 and / or 2, characterized in that a transfection of the pre-cells (stem cells, monocytes, DCs,
CD34+ Stammzellen, CD34+ Progenitor-Stammzellen und/oder B-Zellen) oder APC eine Expression von Fas-Bindemolekülen und/oder TRAIL- Rezeptor-Bindemolekülen und/oder IL-10 und/oder B7-Bindemolekülen und/oder CTLA4-Bindemolekülen und/oder CD83-Bindemolekülen und/oder CD40-Bindemolekülen bewirkt.CD34 + stem cells, CD34 + progenitor stem cells and / or B cells) or APC an expression of Fas binding molecules and / or TRAIL receptor binding molecules and / or IL-10 and / or B7 binding molecules and / or CTLA4 binding molecules and / or CD83 binding molecules and / or CD40 binding molecules.
4. Zelle nach mindestens einem der Ansprüche 1 bis 3 enthaltend Nukleinsäuren, die Fas-Bindemoleküle, TRAIL-Rezeptor- Bindemoleküle, IL-10, B7-Bindemoleküle, CTLA4-Bindemoleküle, CD83-Bindemoleküle, CD40- Bindemoleküle oder Kombinationen davon kodieren.4. Cell according to at least one of claims 1 to 3 containing nucleic acids which encode Fas binding molecules, TRAIL receptor binding molecules, IL-10, B7 binding molecules, CTLA4 binding molecules, CD83 binding molecules, CD40 binding molecules or combinations thereof.
5. Zelle nach mindestens einem der Ansprüche 1 bis 4, bei denen die CD83 bindenden Moleküle vorzugsweise Antikörper, monoklonale Antikörper, F(ab)2, Einzelkettenantikörper (scFv), Fab-Fragmente oder Kombinatio- nen davon sind.5. Cell according to at least one of claims 1 to 4, in which the CD83-binding molecules are preferably antibodies, monoclonal antibodies, F (ab) 2 , single chain antibodies (scFv), Fab fragments or combinations thereof.
6. Zelle nach mindestens einem der Ansprüche 1 bis 5, wobei die Proteine, die affine Strukturen zu B7-Rezeptoren aufweisen CTLA4, CTLA4- Abkömmlinge (z.B. CTLA4Ig), CD28, Antikörper, F(ab)2, scFv, Fab- Fragmente oder Kombinationen davon sind.6. Cell according to at least one of claims 1 to 5, wherein the proteins which have affine structures for B7 receptors CTLA4, CTLA4 derivatives (eg CTLA4Ig), CD28, antibodies, F (ab) 2 , scFv, Fab fragments or Combinations of these are.
7. Erfindungsgemäße Zelle nach mindestens einem der Ansprüche 1 bis 6, wobei die Proteine, die affine Strukturen zu CD40-Rezeptoren aufweisen CD40L, CD40L-Abkömmlinge, Antikörper, F(ab)2, scFv, Fab- Fragmente oder Kombinationen davon sind. 7. The cell according to the invention according to at least one of claims 1 to 6, wherein the proteins which have structures affine to CD40 receptors are CD40L, CD40L derivatives, antibodies, F (ab) 2 , scFv, Fab fragments or combinations thereof.
8. Erfindungsgemäße Zelle nach mindestens einem der Ansprüche 1 bis 7, wobei die Proteine, die affine Strukturen zu CTLA4 (CD152)-Rezeptoren aufweisen Antikörper, F(ab)2, scFv, Fab-Fragmente oder Kombinationen davon sind.8. The cell according to the invention according to at least one of claims 1 to 7, wherein the proteins which have affine structures for CTLA4 (CD152) receptors are antibodies, F (ab) 2 , scFv, Fab fragments or combinations thereof.
9. Zelle nach mindestens einem der Ansprüche 1 bis 8, wobei die Proteine, die affine Strukturen zu Fas-Rezeptoren aufweisen FasL, FasL-Abkömmlinge, Antikörper, F(ab)2, scFv, Fab-Fragmente oder Kombinationen davon sind.9. Cell according to at least one of claims 1 to 8, wherein the proteins which have structures affine to Fas receptors are FasL, FasL derivatives, antibodies, F (ab) 2 , scFv, Fab fragments or combinations thereof.
10. Zelle nach mindestens einem der Ansprüche 1 bis 9, wobei die Proteine, die affine Strukturen zum TRAIL-Rezeptor aufweisen TRAIL, TRAIL-Ab- kömmlinge, Antikörper, F(ab)2, scFv, Fab-Fragmente oder Kombinationen davon sind.10. Cell according to at least one of claims 1 to 9, wherein the proteins that have affine structures for the TRAIL receptor are TRAIL, TRAIL derivatives, antibodies, F (ab) 2 , scFv, Fab fragments or combinations thereof.
11. Zelle nach mindestens einem der Ansprüche 1 bis 10, dadurch gekennzeichnet, dass die Nukleinsäuren DNA, RNA, Oligonukleotide, Polynukleo- tide, Ribozyme, Peptidnukleinsäuren (PNA) oder Kombinationen davon sind.11. Cell according to at least one of claims 1 to 10, characterized in that the nucleic acids are DNA, RNA, oligonucleotides, polynucleotides, ribozymes, peptide nucleic acids (PNA) or combinations thereof.
12. Zelle nach mindestens einem der Ansprüche 1 bis 11, dadurch gekennzeichnet, dass die DNA Regulationselemente wie Enhancer, Promotoren, polyA-kodierende 3 '-Enden zur Transkription der DNA in RNA enthält, die RNA Regulationselemente zur Translation der RNA in Protein enthält.12. Cell according to at least one of claims 1 to 11, characterized in that the DNA regulatory elements such as enhancers, promoters, polyA-coding 3 'ends for transcription of the DNA into RNA contains the RNA regulatory elements for translating the RNA into protein.
13. Zelle nach mindestens einem der Ansprüche 1 bis 12, wobei die Nukleinsäuren für eine Signalsequenz kodieren oder die Expressions-produkte eine Signalsequenz besitzen, die den Transport der Expressions-produkte zur Plasmamembran bewirkt.13. Cell according to at least one of claims 1 to 12, wherein the nucleic acids code for a signal sequence or the expression products have a signal sequence which brings about the transport of the expression products to the plasma membrane.
14. Zelle nach mindestens einem der Ansprüche 1 bis 13, wobei die Nukleinsäuren für eine Signalsequenz kodieren oder die Expressionsprodukte ei- ne Signalsequenz besitzen, die den Verbleib der Expressionsprodukte im endoplasmatischen Retikulum, dem Golgi-Apparat, dem Trans-Golgi- Netzwerk oder intrazellulären Vesikeln bewirkt.14. Cell according to at least one of claims 1 to 13, wherein the nucleic acids code for a signal sequence or the expression products ne have a signal sequence which causes the expression products to remain in the endoplasmic reticulum, the Golgi apparatus, the Trans-Golgi network or intracellular vesicles.
15. Verfahren zur Herstellung einer Zelle gemäß einem der Ansprüche 1 bis 14, aus Stammzellen, Monozyten, DCs, CD34+ Stammzellen, CD34+ Progenitor-Stammzellen, B-Zellen oder Kombinationen davon eines mit einem Knochenmarkstransplantat zu behandelnden Patienten Antigen- präsentierende Zellen - zu generieren, die einer Behandlung mit Bindemolekülen gegen B7, CD83, CD40, CTLA4, Fas, den TRAIL-Rezeptor auf T-Zellen oder Kombinationen davon unterliegen, und die DC in vitro mit allogenen Stammzellen oder mit allogenen T-Zellen oder mit allogenen Lymphozyten eines fremden Stammzell-Transplantatspenders zu inkubieren, um die alloreaktiven T- Zellen, die über komplexe Adhäsionssysteme und TCR/MHC-Komplexe intensive Wechselwirkung mit den dendritischen Zellen eingehen, durch die Blockade der Costimulation durch die dendritischen Zellen abzuschalten und/oder sie in den programmierten Zelltod (Apoptose) zu zwingen und/oder sie zu regulatorischen T-Zellen zu differenzieren, - und/oder ganz oder teilweise unreife dendritische Zellen zu verwenden und diese in vitro mit allogenen Stammzellen oder mit allogenen T-Zellen oder mit allogenen Lymphozyten eines fremden Stammzell-Transplantatspenders zu inkubieren, um die alloreaktiven T-Zellen> die über komplexe Adhäsionssysteme und TCR/MHC-Komplexe intensive Wechselwirkung mit den dendritischen Zellen eingehen, durch die bei unreifen DCs fehlende15. A method for producing a cell according to one of claims 1 to 14, from stem cells, monocytes, DCs, CD34 + stem cells, CD34 + progenitor stem cells, B cells or combinations thereof of a patient to be treated with a bone marrow transplant to generate antigen-presenting cells which are subject to treatment with binding molecules against B7, CD83, CD40, CTLA4, Fas, the TRAIL receptor on T cells or combinations thereof, and the DC in vitro with allogeneic stem cells or with allogeneic T cells or with allogeneic lymphocytes of a foreign person Incubate stem cell graft donors to turn off alloreactive T cells, which interact intensively with the dendritic cells via complex adhesion systems and TCR / MHC complexes, by blocking the costimulation by the dendritic cells and / or turning them into programmed cell death ( To force apoptosis) and / or to differentiate them into regulatory T cells, - and / or quite o to use the partially immature dendritic cells and incubate them in vitro with allogeneic stem cells or with allogeneic T cells or with allogeneic lymphocytes from a foreign stem cell transplant donor in order to intensify the alloreactive T cells> via complex adhesion systems and TCR / MHC complexes Interact with the dendritic cells, which are missing in immature DCs
Costimulation abzuschalten und/oder sie in den programmierten Zelltod (Apoptose) zu zwingen und/oder sie zu regulatorischen T-Zellen zu differenzieren, und/oder die genannten Zellen - mit mindestens einem Gen für ein Fas- Bindemolekül zu transfizieren und diese in vitro mit allogenen Stammzellen oder mit allogenen T-Zellen oder mit allogenen Lymphozyten eines fremden Stammzell-Transplantatspenders zu inkubieren, um die alloreaktiven T-Zellen, die über komplexe Adhäsionssysteme und TCR/MHC-Komplexe intensive Wechselwirkung mit den dendritischen Zellen eingehen, durch den von den dendritischen Zellen an der Plasmamembran exprimierten FasL in den programmierten Zelltod (Apoptose) zu zwingen, - und/oder die genannten Zellen mit mindestens einem Gen für den (z.B. humanen) Tumor-Nekrosis-Faktor-related apoptosis-inducing ligand (TRAIL)-Rezeptor-Bindemolekül zu transfizieren und diese in vitro mit allogenen Stammzellen oder mit allogenen T-Zellen oder mit allogenen Lymphozyten eines fremden Stammzell-Transplantatspenders zu inkubieren, um die alloreaktiven T-Zellen, die über komplexe Adhäsionssysteme undSwitch off costimulation and / or force them into programmed cell death (apoptosis) and / or differentiate them into regulatory T cells, and / or transfect the cells mentioned - with at least one gene for a Fas binding molecule and use them in vitro incubate allogeneic stem cells or with allogeneic T cells or with allogeneic lymphocytes from a foreign stem cell transplant donor in order to increase the alloreactive T cells, which enter into intensive interaction with the dendritic cells via complex adhesion systems and TCR / MHC complexes, to be forced into programmed cell death (apoptosis) by the FasL expressed by the dendritic cells on the plasma membrane, and / or the cells mentioned with at least one gene for the (eg human) tumor necrosis factor-related apoptosis-inducing ligand (TRAIL) receptor binding molecule and transfect this in vitro with allogeneic stem cells or with allogeneic T cells or with allogeneic lymphocytes from a foreign stem cell -Graft donors to incubate the alloreactive T cells that have complex adhesion systems and
TCR/MHC-Komplexe intensive Wechselwirkung mit den dendritischen Zellen eingehen, durch das von den dendritischen Zellen an der Plasmamembran exprimierte TRAIL-Rezeptor-Bindemolekül in den programmierten Zelltod (Apoptose) zu zwingen, - und/oder die genannten Zellen durch Zugabe von Aspirin, la,25 Dihydro- xyvitamin D3, la,25(OH)2-16-ene-23-yne-26,27-hexafluoro-19-nor- vitamin D3, Vitamin D3, Glucocorticoide dendritische Zellen in einem Zustand zu halten, der die immunstimmulatorischen Eigenschaften der dendritischen Zellen einschränkt und diese in vitro mit allogenen Stamm- zellen oder mit allogenen T-Zellen oder mit allogenen Lymphozyten eines fremden Stammzell-Transplantatspenders zu inkubieren, um die alloreaktiven T-Zellen, die über komplexe Adhäsionssysteme und TCR/MHC- Komplexe intensive Wechselwirkung mit den dendritischen Zellen eingehen, durch die reduzierte Costimulation abzuschalten und/oder sie in den programmierten Zelltod (Apoptose) zu zwingen und/oder sie zu regulatorischen T-Zellen zu differenzieren, und/oder die genannten Zellen mit mindestens einem Gen für Interleukin 10 (IL-10) transfiziert, welches die immunstimmulatorischen Eigenschaften der dendritischen Zellen einschränkt und diese in vitro mit allogenen Stammzellen oder mit allogenen T-Zellen oder mit allogenen Lymphozyten eines fremden Stammzell-Transplantatspenders zu inkubieren, um die alloreaktiven T-Zellen, die über komplexe Adhäsionssysteme und TCR/MHC- Komplexe intensive Wechselwirkung mit den dendritischen Zellen eingehen, abzuschalten, sie in den programmierten Zelltod (Apoptose) zu zwingen, sie zu regulatorischen T-Zellen zu differenzierenoder Kombination dieser Maßnahme und/oder die genannten Zellen mit Interleukin 10 versetzt, welches die immunstimmulatorischen Eigenschaften der dendritischen Zellen einschränkt und diese in vitro mit allogenen Stammzellen oder mit allogenen T-Zellen oder mit allogenen Lymphozyten eines fremden Stammzell- Transplantatspenders zu inkubieren, um die alloreaktiven T-Zellen, die ü- ber komplexe Adhäsionssysteme und TCR/MHC-Komplexe intensive Wechselwirkung mit den dendritischen Zellen eingehen, abzuschalten, sie in den programmierten Zelltod (Apoptose) zu zwingen, sie zu regulatorischen T-Zellen zu differenzieren oder Kominationen dieser Maßnahmen, und/oder die genannten Zellen mit mindestens einem Gen für CTLA4- Bindemoleküle zu transfizieren und diese in vitro mit allogenen Stammzellen oder mit allogenen T-Zellen oder mit allogenen Lymphozyten eines fremden Stammzell-Transplantatspenders zu inkubieren, um die alloreaktiven T-Zellen, die über komplexe Adhäsionssysteme und TCR/MHC- Komplexe intensive Wechselwirkung mit den dendritischen Zellen einge- hen, durch das von den dendritischen Zellen an der Plasmamembran exprimierte CTLA4-Bindemolekül abzuschalten, sie in den programmierten Zelltod (Apoptose) zu zwingen, sie zu regulatorischen T-Zellen zu differenzieren oder Kombinationen dieser Maßnahmen und/oder die genannten Zellen mit mindestens einem Gen für CD83- Bindemoleküle, für CD40-Bindemoleküle für B7 (CD80/CD86)-Bindemole- küle oder Kombinationen davon zu transfizieren und diese in vitro mit allogenen Stammzellen, mit allogenen T-Zellen oder mit allogenen Lymphozyten eines fremden Stammzell-Transplantatspenders zu inkubieren, um die alloreaktiven T-Zellen, die über komplexe Adhäsionssysteme und TCR/MHC-Komplexe intensive Wechselwirkung mit den dendritischen Zellen eingehen, durch das von den dendritischen Zellen im endoplasmatischen Retikulum, Golgi, an der Plasmamembran, extrazellulär exprimierte CD83- und/oder CD40- Bindemoleküle, B7-Bindemolekül, welches das CD83 und/oder CD40 und/oder B7 der dendritischen Zellen bindet, abzuschalten, sie in den programmierten Zelltod (Apoptose) zu zwingen sie zu regulatorischen T-Zellen zu differenzieren oder Kombinationen davon, die durch eine dieser Prozeduren und/oder eine beliebige Abfolge dieser Prozeduren positiv selektierten nicht alloreaktiven, allologen T-Zellen werden dem Patienten mit den allologen Stammzellen infundiert, vorzugsweise ins Knochenmark, um einen Graft-versus-Leukämie-Effekt (GvL) zu erhalten.TCR / MHC complexes enter into intensive interaction with the dendritic cells, by forcing the TRAIL receptor binding molecule expressed by the dendritic cells on the plasma membrane into programmed cell death (apoptosis), and / or by adding aspirin, la, 25 dihydroxyvitamin D3, la, 25 (OH) 2-16-ene-23-yne-26,27-hexafluoro-19-nor-vitamin D3, vitamin D3, glucocorticoids to keep dendritic cells in a state that limits the immunostimulatory properties of the dendritic cells and incubate them in vitro with allogeneic stem cells or with allogeneic T cells or with allogeneic lymphocytes from a foreign stem cell transplant donor in order to incubate the alloreactive T cells via complex adhesion systems and TCR / MHC Complex intensive interaction with the dendritic cells, switch off by the reduced costimulation and / or force them into programmed cell death (apoptosis) and / or regulato them differentiate T cells, and / or transfect the cells with at least one gene for interleukin 10 (IL-10), which limits the immunostimulatory properties of the dendritic cells and these in vitro with allogeneic stem cells or with allogeneic T cells or with Incubate allogeneic lymphocytes from a foreign stem cell graft donor to the alloreactive T cells, which have complex adhesion systems and TCR / MHC Enter into complex intensive interaction with the dendritic cells, switch off, force them into programmed cell death (apoptosis), differentiate them into regulatory T cells or a combination of this measure and / or the said cells are mixed with interleukin 10, which has the immunostimulatory properties of the dendritic cells Cells and incubate them in vitro with allogeneic stem cells or with allogeneic T cells or with allogeneic lymphocytes from a foreign stem cell transplant donor in order to intensively interact with the alloreactive T cells, which have complex adhesion systems and TCR / MHC complexes dendritic cells enter, switch off, force them into programmed cell death (apoptosis), differentiate them into regulatory T cells or combinations of these measures, and / or transfect the cells mentioned with at least one gene for CTLA4 binding molecules and these in vitro with allogeneic stem cells or incubate with allogeneic T cells or with allogeneic lymphocytes from a foreign stem cell transplant donor in order to allow the alloreactive T cells, which interact intensively with the dendritic cells via complex adhesion systems and TCR / MHC complexes, by means of the dendritic cells to switch off the CTLA4 binding molecule expressed on the plasma membrane, to force it into programmed cell death (apoptosis), to differentiate it into regulatory T cells or combinations of these measures and / or the named cells with at least one gene for CD83 binding molecules, for CD40 Transfect binding molecules for B7 (CD80 / CD86) binding molecules or combinations thereof and incubate them in vitro with allogeneic stem cells, with allogeneic T cells or with allogeneic lymphocytes from a foreign stem cell transplant donor in order to generate the alloreactive T cells via complex adhesion systems and TCR / MHC complexes intensive interaction with the dendritic n cells enter, through which extracellularly expressed by the dendritic cells in the endoplasmic reticulum, Golgi, on the plasma membrane CD83 and / or CD40 binding molecules, B7 binding molecule, which binds the CD83 and / or CD40 and / or B7 of the dendritic cells, to switch them off, to force them into programmed cell death (apoptosis) or to differentiate them into regulatory T cells or Combinations thereof, which are positively selected by one of these procedures and / or any sequence of these procedures, non-alloreactive, allologic T cells are infused with the allologic stem cells, preferably into the bone marrow, for a graft-versus-leukemia effect (GvL). to obtain.
16. Verfahren nach Anspruch 15, wobei die genannten Zellen ex vivo durch Behandlung mit Viren, viralen Vektoren, bakteriellen Vektoren, Plasmiden, die durch viralen Gentransfer, Elektroporationstechniken, Iontophorese, ballistischen Methoden und/oder anderen Techniken zur Einschleu- sung von Molekülen in eukaryotische Zellen transfiziert wird.16. The method according to claim 15, wherein said cells ex vivo by treatment with viruses, viral vectors, bacterial vectors, plasmids by viral gene transfer, electroporation techniques, iontophoresis, ballistic methods and / or other techniques for introducing molecules into eukaryotic Cells is transfected.
17. Verfahren nach Anspruch 15 und/oder 16, wobei eine genannte Zelle durch Behandlung mit Viren, viralen Vektoren, bakteriellen Vektoren, Plasmiden die durch viralen Gentransfer, Elektroporationstechniken, Ion- tophorese, ballistischen Methoden und/oder anderen Techniken zur Einschleusung von Molekülen in eine Zelle mit erhöhter Produktion von Fas- Bindemolekül, RAIL-Rezeptor-Bindemolekül, CD83-Bindemoleküle, CD40- Bindemoleküle, B7 (CD80/CD86)-Bindemoleküle, CTLA4-Bindemole-kül, IL-10 oder Kombinationen davon transfiziert wird, wodurch T-Zellen, wel- ehe über allologe Antigene, die z.B. an MHC-Molekülen präsentiert werden, an die Antigen präsentierende Zelle binden, ausgeschaltet werden.17. The method of claim 15 and / or 16, wherein said cell by treatment with viruses, viral vectors, bacterial vectors, plasmids by viral gene transfer, electroporation techniques, iontophoresis, ballistic methods and / or other techniques for the introduction of molecules in a cell with increased production of Fas binding molecule, RAIL receptor binding molecule, CD83 binding molecules, CD40 binding molecules, B7 (CD80 / CD86) binding molecules, CTLA4 binding molecule, IL-10 or combinations thereof, whereby T - Cells, which have allolog antigens, for example are presented on MHC molecules, to which the antigen presenting cell binds, are switched off.
18. Verfahren nach mindestens einem der Ansprüche 15 bis 17, wobei Moleküle wie Antikörper, Proteine, Peptide, Peptidomimetica, CTLA4, CTLA4- Derivate wie CTLA4Ig, CD28, CD40L, Bestandteile oder Kombinationen dieser Moleküle, die z.B. B7-1, B7-2, CD83, CD40 binden, welche eine in Gegenwart einer Alloantigenpräsentation stattfindende Stimulation und/oder Co-Stimulation von T-Zellen behindert, die mit der erfindungsgemäßen Zelle in Kontakt gebracht werden.18. The method according to at least one of claims 15 to 17, wherein molecules such as antibodies, proteins, peptides, peptidomimetics, CTLA4, CTLA4 derivatives such as CTLA4Ig, CD28, CD40L, components or combinations of these molecules, for example B7-1, B7-2 , CD83, CD40 which stimulate in the presence of an alloantigen presentation and / or co-stimulation of T cells that are brought into contact with the cell according to the invention.
19. Verfahren nach mindestens einem der Ansprüche 15 bis 16, wobei die Moleküle (Fas-Bindemolekül, TRAIL-Rezeptor-Bindemolekül, CD83- Bindemoleküle, CD40-Bindemoleküle, B7 (CD80/CD86)-Bindemoleküle, CTLA4-Bindemolekül, IL-10-Gen) oder Kombinationen davon gemäß Anspruch 12 durch Vehikel, wie Liposomen, Hydrogele, Zyklodextrine, Na- nokapseln, Nanopartikel, bio-adhäsive Mikrokugeln, durch Elektroporati- onstechniken, Iontophorese, ballistische Methoden oder Kombinationen dieser Techniken zur Einschleusung von Molekülen in die erfindungsgemäße Zelle transferiert werden.19. The method according to at least one of claims 15 to 16, wherein the molecules (Fas binding molecule, TRAIL receptor binding molecule, CD83 binding molecules, CD40 binding molecules, B7 (CD80 / CD86) binding molecules, CTLA4 binding molecule, IL-10 Gene) or combinations thereof according to claim 12 by vehicles such as liposomes, hydrogels, cyclodextrins, nanocapsules, nanoparticles, bio-adhesive microspheres, by electroporation techniques, iontophoresis, ballistic methods or combinations of these techniques for introducing molecules into the invention Cell are transferred.
20. Verfahren nach mindestens einem der Ansprüche 15 bis 19, wobei Nuk- leinsäuren durch Viren, virale Vektoren, bakterielle Vektoren, Plasmide die durch viralen Gentransfer, Elektroporationstechniken, Iontophorese, ballistische Methoden oder Kombinationen dieser Techniken zur Einschleusung von Molekülen in die genannten Zellen transferiert werden.20. The method according to at least one of claims 15 to 19, wherein nucleic acids by viruses, viral vectors, bacterial vectors, plasmids transferred by viral gene transfer, electroporation techniques, iontophoresis, ballistic methods or combinations of these techniques for the introduction of molecules into said cells become.
21. Prä-zelle ausgewählt aus der Gruppe bestehend aus Stammzellen, Monozyten, DCs, CD34+ Stammzellen, CD34+ Progenitor-Stammzellen, B- Zellen oder Kombinationen davon, dadurch gekennzeichnet, dass ein Inhibitor der Hypusinbiosynthese, wie z.B. GC7 (N1 -guanyl-1,7- diaminoheptane) verwendet wird, um die Produktion von funktionalem eIF-5A zu behindern, was wiederum die CD83-Biosynthese behindert.21. Pre-cell selected from the group consisting of stem cells, monocytes, DCs, CD34 + stem cells, CD34 + progenitor stem cells, B cells or combinations thereof, characterized in that an inhibitor of hypusin biosynthesis, such as GC7 (N 1 -guanyl- 1,7-diaminoheptane) is used to hinder the production of functional eIF-5A, which in turn hampers CD83 biosynthesis.
22. Arzneimittel enthaltend mindestens eine erfϊndungsgemäße Zelle oder nach mindestens einem der Ansprüche 1 bis 14.22. Medicament containing at least one cell according to the invention or according to at least one of claims 1 to 14.
23. Arzneimittel nach Anspruch 22, wobei mindestens eine erfindungsgemäße Zelle zur ex vivo Applikation formuliert ist. 23. Medicament according to claim 22, wherein at least one cell according to the invention is formulated for ex vivo application.
24. Verwendung mindestens einer erfindungsgemäßen Zelle nach mindestens einem der Ansprüche 1 bis 14 zur Herstellung eines Arzneimittels zur Behandlung von Immunreaktionen gegen allologe Gewebsmerkmale.24. Use of at least one cell according to the invention according to at least one of claims 1 to 14 for the manufacture of a medicament for the treatment of immune reactions against allologic tissue features.
25. Verwendung nach Anspruch 24, wobei die zu behandelnden Immunreaktionen in Verbindung mit allologen Gewebsmerkmalen, deren Gensequenzen und/oder Teilsequenzen, insbesondere Haupthistokompatibili- tätskomplexe, MHC I, MHC II, Rhesus Faktor, Nebenhistokompatibilität- santigene (minor histocompatibility antigens) steht.25. Use according to claim 24, wherein the immune reactions to be treated are associated with allologic tissue characteristics, their gene sequences and / or partial sequences, in particular major histocompatibility complexes, MHC I, MHC II, rhesus factor, minor histocompatibility antigens (minor histocompatibility antigens).
26. Verwendung nach Anspruch 1 bis 25, wobei die Bindemoleküle in einer bevorzugten Ausführung vernetzt werden, was durch andere Bindemoleküle, wie z.B. Antikörper, geschehen kann, die wiederum die Bindemoleküle gegen CD83, CD80, CD86, CD40, CTLA4, Fas, TRAIL- Rezeptoren binden.Use according to claims 1 to 25, wherein the binding molecules are crosslinked in a preferred embodiment, which is prevented by other binding molecules, e.g. Antibodies can happen, which in turn bind the binding molecules against CD83, CD80, CD86, CD40, CTLA4, Fas, TRAIL receptors.
27. Verwendung nach Anspruch 1 bis 26, wobei die ex vivo selektierten Zellen dem Patienten infundiert werden und dieser danach einer in vivo Behandlung mit IL-2 unterliegt.27. Use according to claim 1 to 26, wherein the ex vivo selected cells are infused into the patient and the patient is then subjected to an in vivo treatment with IL-2.
28. Verwendung nach Anspruch 1 bis 26, wobei die ex vivo selektierten Zellen ex vivo mit IL-2 oder anderen Stimulanzien, wie Phytohemaglutinin (PHA) inkubiert und danach dem Patienten infundiert werden. 28. Use according to claim 1 to 26, wherein the ex vivo selected cells are incubated ex vivo with IL-2 or other stimulants such as phytohemaglutinin (PHA) and then infused into the patient.
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