CH95700A - Method and machine for cutting the teeth of strawberries. - Google Patents

Method and machine for cutting the teeth of strawberries.

Info

Publication number
CH95700A
CH95700A CH95700DA CH95700A CH 95700 A CH95700 A CH 95700A CH 95700D A CH95700D A CH 95700DA CH 95700 A CH95700 A CH 95700A
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
tool
blank
slide
movement
shaft
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Inventor
Company Pratt Whitney
Original Assignee
Pratt & Whitney Co
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Pratt & Whitney Co filed Critical Pratt & Whitney Co
Publication of CH95700A publication Critical patent/CH95700A/en

Links

Landscapes

  • Milling Processes (AREA)

Description

  

  



     Procède    et machine pour tailler les dents des fraises.



   La présente invention concerne un procédé et une machine pour tailler les dents des fraises en faisant tourner une ébauche par   rapport H. un    outil de coupe et avancer l'outil longitudinalement à l'axe de rotation de   l'ébauche.   



   Suivant le procède, l'outil de coupe est mis hors de contact avec l'ébauche avant chaque mouvement d'avance et ramené après chaque mouvement   d'avance a une    position opérante par   rapport a. l'ébauche, qui    est déterminée à chaque mouvement de retour   conformément    au profil prédéterminé qui doit être donné aux dents de la fraise.



   La machine pour l'exécution de ce procédé comprend un mécanisme travaillant automatiquement pour porter l'outil hors de contact avec l'ébauche au moment de chaque mouvement d'avance de l'outil longitudinalemental'axe de   l'ébauche,    et un dispositif comportant   un gabarit nxe    ayant le contour    prédétermine : et travaillant pour limita'    chacun des mouvements de retour successifs de l'outil à la position de travail, de façon
 Ce procédé et cette machine sont parti  culièrement    propres à la fabrication de fraises dont le   profil cousiste entièrement ou en    partie de parties qui sont considérablement inclinées par rapport à l'axe de la fraise, mais l'invention n'est pas limitée sous ce rapport.



   Le dessin   ci-joint représente, à titre    d'exemple, une   forme d'exécution de la ma-    chine, ainsi que certaines variantes de détail.



   La fig.   1    est une vue de face. certaines parties étant arrachées et   d'autres représen-    tées en coupe ; la fig. 2 est une vue en plan avec certaines parties en coupe ; dans cette figure, des couvercles pour la tête de poupée et autre mécanisme sont enlevés pour la clarté du   dessin ; la iig. 3 est une vue en    coupe longitudinale verticale ;   la Bg. 4 est    une vue d'arrière partie eu coupe suivant la   ligne 4-4 de la fig. 2 ; la fig. 5 est une    vue de bout du   côté    gauche ; la   fig.    6 est une vue en coupe   transversale verticale sui-    vant les lignes   G-ti des fig.    1,2,3 et   4    ;

   et   3 ;    la   fig.    8 est une vue en coupe   traits-    versale verticale suivant les lignes   8-8    des fig.   1,      2 et    3 ; la fig. 9 est une vue de détail en plan et montre certaines parties des coulisseaux porte-outils ; la   fig.    10 est une vue de détail en coupe verticale longitudinale suivant les lignes 10-10 des   fig.      2    et   7 :    la   fig.    11 est une vue en coupe verticale transversale suivant les lignes 11-11 des   fig.      1    et 2 ;

   la   fig.      1'-est    une vue en coupe horizontale lon  gitudinale    suivant les lignes   12-12    des   fig.      1    et 7 ; les   fig.    13 et-14 sont des vues de détail du mécanisme pour faire varier le mouvement de la broche porte-ébauche, les vues étant prises de   côtés    opposés ; la   fig.    15 est une vue en coupe transversale suivant les lignes   15-15    des   fig.    13 et   14*    la fig. 16 est une vue en coupe transversale suivant la ligne 16-16 de la fig. 14 ; les   fig.    17,18 et 19'sont des vues schématiques se rapportant à la taille de fraises à faces de coupe écrénées ;

   la   fig.    20 est une vue   fragmen-    taire en coupe, et montre une variante   adaptee pour tailler des fraises à    faces de coupe écrénées   ; la fig. 21    est une vue   dé-    veloppée de la came représentée à la   fig.    20 ; les fig.   22,    23 et 24 sont des vues schématiques et montrent le rapport entre les gabarits et les ébauches pour fraises à faces de coupe écrénées ; la fig.   25    est une vue schématique, semblable par certains côtés à la   fig.    17, et se rapportant à la taille de fraises   Åa    faces écrénées   ;

   la fig. 26    est une vue fragmentaire à plus grande échelle, et montre une variante de construction de ga  barit    et de touche de gabarit, pour tailler des fraises à faces écrénées ; les   fig.    27 et   28    montrent une variante destinée   Åa    servir avec des gabarits ayant des formes inversées ; la   fig.'9    est une vue de détail semblable en   partie aux fig.    8 et 28, et montre une fraise remplaçant l'outil de tour représenté dans les autres vues.



     1 (fig. 1 à    8) désigne le bâti   prin-    cipal ou banc sur lequel les autres parties de la machine sont montées. Pour faire pée 2 et une contre-poupée   3.    Un mécanisme4   (fig.      1    et 3) est prévu pour monter et actionner   l'outil.    Le mécanisme 4 est   ac-    tisonne longitudinalement le long de l'ébauche   d'une    manière décrite ci-après. La poupée 2 est rigidement fixée au banc en formant corps avec ce banc. La contre-poupée 3 est réglable le long du banc pour recevoir des ébauches ou des arbres d'ébauche de longueurs différentes.



   La poupée 2 est munie d'une broche rotative 5 montée dans des paliers 6 et   7.   



  Sur la broche est fixé un chuck à collet 8 de forme usuelle et qui est adapté pour serrer soit la queue de l'ébauche à façonner et à dépouiller, soit un arbre sur lequel cette ébauche est montée. Ainsi que représenté à la fig. 2, l'ébauche   A    est montée sur un   arbre B qui    est serré par le chuck 8. Pour faire tourner la broche   5,    on   a    prévu une roue hélicoïdale 9 engrenant avec une vis sans fin   10    montée sur un arbre rotatif   11.   



   La   contre-poupée    peut être de construction usuelle et est réglable le long de glis  sières      12    et   13.    Elle peut être fixée en position réglée au   moyen d'une griffe 14 com-    mandée par un levier 15. La broche de contre-poupée est indiquée en 16 et porte une pointe 17. La broche peut être actionnée longitudinalement au moyen d'une vis 18 sous la commande   d'un    volant à main   19.   



  Pour serrer le manchon en position réglée. on a prévu une manette   20.    Ainsi que représenté, la pointe 17 est ajustée en prise avec l'extrémité de 1'arbre B.



   Le mécanisme porte-outil 4 comprend un chariot   21    qui est longitudinalement mobile le long de glissières   22    et   23    du banc 1.



  Un coulisseau   24    portant l'outil de coupe est monté de   façon      a exécuter un mouve-    ment transversal par rapport au chariot   21.   



  Dans la plupart des figures du dessin, on a représenté un outil de tour non rotatif   25,    et un outil do ce genre sert de   préférence    pour de nombreuses catégories de travaux.



  Mais on peut, lorsqu'on le préfère, se servir si on le désire, on peut utiliser un outil plus large.



   La machine est adaptée pour tailler une ébauche ayant un diamètre variable. Le diamètre peut varier uniformément d'un bout à l'autre de   l'ébauche,    de façon à donner une conicité uniforme, ou il peut varier de manière désirée quelconque de façon à donner à l'ébauche un profil prédétermine quelconque autre qu'une ligne droite. Les varia  tioiis    du diamètre de l'ébauche sont déterminées en déplaçant le-coulisseau 24 avec l'outil transversalement, et pour régler et commander les mouvements transversaux, on a prévu un gabarit et une touche de gabarit, l'un porté en position fixe sur le banc 1, et l'autre porté par le coulisseau 24. Ainsi que représenté, on   a    prévu un gabarit 26 porté par le banc et une touche 27 portée par le coulisseau 24.

   Le gabarit 26 a exactement le même profil que celui qui doit être donné à   l'ébauche,    et la touche 27 a exactement la même forme que l'outil de coupe 25. La touche est fixée de manière amovible sur le coulisseau de façon à pouvoir en être enlevée et être remplacée par une autre touche correspondant à un outil ayant une autre forme que celle de l'outil 25 qui est représenté.



  Pour porter le gabarit 26, on a prévu une console 28 rigidement fixée au banc   1.    Afin de permettre le réglage, le gabarit 26 est fixé à un coulisseau 29   (fig.    2) qui est lon  gitudinalement mobile    le long d'un guide approprié 30 prévu sur la console, une vis 31 étant prévue pour effectuer un mouvement longitudinal. Le coulisseau peut être bloqué en position réglée au moyen de vis   32, 32    attaquant un listel   33.    Pour permettre la fixation facile du gabarit, le coulisseau 29 est muni d'une rainure eu T 34 adaptée pour recevoir des boulons en T 35 traversant le gabarit.

   Pour aider encore   a    maintenir le gabarit en place et pour empêcher tout mouvement libre du gabarit, on a prévu un boulon à crochet 36   (fig.    8) qui lorsqu'il est serré, sert à tirer le gabarit en arrière contre le profil qui doit être donné à l'ébauche   A,    et au moyen du coulisseau 29 le gabarit est ajusté longitudinalement dans une position exactement en face de l'ébauche. A mesure du déplacement longitudinal du chariot, le coulisseau 24 portant l'outil 25 se meut transversalement de façon à maintenir la touche 27 en prise avec le gabarit.



   Afin que l'outil puisse recevoir un mouvement de dépouille pour dépouiller exactement les diverses dents de l'ébauche, il   n'est    pas rigidement fixé au coulisseau 24, mais est mobile sur ce coulisseau transversalement à   l'axe    de rotation de   l'ébauche.    Sur le   cou-    lisseau 24 est monté un coulisseau 37 qui est transversalement mobile le long d'une coulisse.

   Le coulisseau 24 porte en partie un mécanisme pour provoquer des mouvements de dépouille alternatifs réguliers du coulisseau 37 et de l'outil en rapport convenablement   réglé    avec le mouvement rotatif de   l'ébauche.    Afin que l'outil puisse être réglé pour des ébauches de grandeurs différentes, on a prévu un coulisseau porte-outil 38, transversalement mobile sur le coulisseau 37. Pour mouvoir le coulisseau   38    sur le coulisseau 37, on a prévu une vis 39 tournant au moyen d'un volant à main 40. Le coulisseau 38 est muni d'une rainure transversale en T 41 et une monture 42 pour l'outil est maintenue en place au moyen de boulons en T 43 pénétrant dans la rainure.



  La monture possède une ouverture pour   rece-    voir l'outil, munie d'une paroi supérieure ho  rizontale    44 exactement au niveau de l'axe de   l'ébauche.    L'outil 25 est maintenu en place avec sa surface supérieure s'engageant avec la paroi horizontale 44 du logement et est maintenu dans cette position au moyen   d'un    coin   45.   



   Il faut noter qu'avec la   construction      dé-      erite l'outil    est maintenu en parallélisme à mesure qu'il se meut longitudinalement pour l'avancement, ou vers   l'intérieur et l'extérieur    pour suivre le profil. une came rotative de   depouille 46 (fig.    8 et 13) qui est montée sur le   coulisseau ? 4 de    manière à être mobile avec lui. Ainsi que représente, la came est montée sur un arbre longitudinal rotatif   47,      tournant    dans des paliers   48    et 49 (fig. 1) d'une console   50    suspendue sur l'avant du coulisseau   24.

   Un      levier 51    est pivoté entre ses extrémités sur le coulisseau   24    et est muni à son   extrémité    inférieure   d'un    galet attaquant la came   46.   



     L'extrémité    supérieure du levier attaque une butée 52 du coulisseau   37.    Un ressort en hélice   53    est interposé entre le coulisseau 37 et le coulisseau 24, et tend à presser le   cou-    lisseau 37 en avant, de façon a maintenir la butée 52 en contact avec l'extrémité superieure du levier 51. On voit que lorsque la   came 46 tourne : le    levier 51 oscille, et imprime ainsi un mouvement alternatif au   cou-    lisseau 37 et à   l'outil 25.

   La forme    de la came 46 est telle que le coulisseau 37 avance relativement lentement à une vitesse uniforme, en sorte que l'outil peut effectuer une coupe de dépouille, et est ensuite ramené relativement rapidement, de   façon a retirer l'outil    et à   le mettre en position puur une autre    coupe.



   Ainsi qu'indique ci-dessus, la came 46 est actionnée en rapport   réglé avec la rota-    tion de   l'ébauche. C'est-à-dire    la   came 416    fait un nombre   déterminé    de révolutions pour chaque tour de l'ébauche, ce nombre étant déterminé par le nombre des dents de l'ébauche. Si l'ébauche a dix dents, la came fait dix révolutions pour une révolution de   l'ébauche    de manière qu'un mouvement de dépouille est donné à l'outil lorsque chaque dent se meut relativement à celui-ci.

   Pour faire tourner la came, on se sert de   l'arbre trans-    versal   11.    Directement sous l'arbre 11 se trouve   ut)    arbre 54 qui est monté en partie dans le bâti principal et en partie dans une console 55   Ëxée à ce bâti.

   Pour connecter    les deux arbres 11 et 54, on   a    prévu une roue dentée 56   (fig.      1    et 2) sur Farbre 11, une roue dentée   57    sur l'arbre 54. et une un pivot 59 porté par   on    bras rainé réglable   60.    Le bras 60 est porte   par nn moyeu 61    qui aide à porter   l'arbre 11.    Le rapport des vitesses entre les deux arbres 11 et   54    peut être   changé    en enlevant l'une ou les deux roues dentées   56    et 57 et en les remplaçant par d'autres roues de diamètres   diliérents,    et il.

   est évident que la roue folle 58 peut être ajustée pour engrener avec ces roues de diamètres différents. Dans ladite console   55    est monté un arbre vertical   62    et cet arbre est actionné de l'arbre   54    au moyen d'un engrenage conique 63. L'arbre 62 sert a actionner au moyen d'un engrenage conique 64 un arbre longitudinal rainure   65.    Cet arbre est porté en partie dans   un    palier   ifi fixé au    banc et en partie dans des paliers 67 d'une console   68    fixée au chariot   21.   



   Une vis sans   fin () 9    est montée et clavetée sur 1'arbre 65 entre les paliers   67.    Cette vis sans fin engrène avec une roue hélicoïdale 70 qui est reliée à un arbre   tranversal      71.   



  La roue hélicoïdale et i'arbre sont établis et tournent dans un palier   72 prévu dans    la console 68 et dans un palier   73    prévu sur une console supplémentaire 74 qui est fixée à la   console 68 (fig. 12). Sur l'arbre 71 cou-    lisse une roue d'angle   75      (fig.    7 et 12) qui tourne dans un palier   76    de ladite console 50 suspendue à l'extrémité avant du coulisseau 24.

   La roue d'angle   75    engrène avec une roue d'angle 77   de l'arbre 47.    La roue 77 et l'arbre 71 sont clavetés ou disposés   d'une autre manière appropriée ;    en sorte que la roue tourne mais est en même temps libre de se mouvoir transversalement à la machine lorsque le coulisseau   24    est actionné. Comme les roues et 77 sont toutes deux portées par la console 50, elles sont maintenues en prise en tout temps.

   On voit qu'avec cette construction, de la force est transmise de l'arbre 11 par les diverses parties qui ont été décrites,   a    l'arbre 65 et est transmise de l'arbre 65   Åa    l'arbre 47 et a la came   46, la    connexion entre l'arbre   (35    et l'arbre   47    étant telle que le libre mouve un tour complet pour chaque dent de   l'ebauclle.   



  La machine peut être   réglée    pour des ébauches ayant des¯ dents en nombre différent, en changeant les roues dentées 56 et   57,    ainsi que déjà décrit.



   Comme déjà indique,   ! a machine est    adaptée pour tailler les fraises ayant des dents en   hélice.    Afin de pouvoir dépouiller convenablement les fraises de ce genre, il est nécessaire d'effectuer les mouvements de l'outil en rapport particulier avec le mouvement rotatif de   l'#bauche, en sorte que le    dépouillement puisse so faire conformément aux dents de   I'helice.   



   On   a    indique que les mouvements de   dépouille    de l'outil, se font en rapport   régie    avec le mouvement rotatif de l'ébauche, et une position donnée quelconque de l'outil, ce rapport   r#gl# est fixe    et défini ; mais lorsque le chariot se meut pour amener 1'outil dans une nouvelle position de coupe, il est   noces-    saire de faire varier la relation entre les mouvements de dépouille de l'outil et le mouvement rotatif de   l'ébauche.    Ce fait est bien connu en   soitnême    dans l'application de moyens de dépouillement pour dépouiller des fraises avec des dents inclinées et il a sa raison dans ce qui suit :

   Supposant l'outil travaillant dans un point quelconque de la   longueur de ia.    dent dont la face est inclinée par   rapport a. l'axe    de l'ébauche et qu'une révolution commence avec le bord de coupe d'une dent dans le plan du bord de coupe de l'outil, la fin de la révolution trouvera le bord de coupe de la même dent encore dans le plan de l'outil si celui-ci est resté dans   ! a môme position.

   Cependant,    si 1'outil a été avance   tongitudinalement    par rapport à   l'ébauche, te nouveau    point sur le bord de coupe   de ta dent. à    cause de l'inclinaison de celle-ci, ne se trouvera pas dans le plan du   bord    do coupe de l'outil, mais il sera audessus ou au-dessous de ce   plan suivant la    direction de l'inclinaison du bord de coupe de   ta dent. Lorsque l'outil commence donc    son mouvement de   dépouiiïe    au même point, parce que la dent ne rencontrera, pas l'outil en même temps.

   IL est donc nécessaire de varier la relation entre la rotation de l'ébauche et les   :) mouvements    de depouille de l'outil   #    une mesure qui est déterminée par   l'inclinai-    son du bord de coupe de la dent. Dans le cas présent   c'est    effectué en augmentant ou en diminuant la rotation de l'ébauche par rapport aux mouvements de dépouille de l'outil. en donnant un mouvement additionnel audit bord de coupe ou en le reculant con  form#ment # la    direction de l'inclinaison   du-    dit bord de manière   a    porter celui-ci en ligne avec la face de coupe de l'outil au moment oit ce dernier commence son mouvement de dépouille.

   Inversement le mouvement de la    cacne dc depouille peut etre avancc ou re-    tardé de manière   a    avancer ou retarder les mouvements de dépouille de l'outil pour que le nouveau point d'opération du bord de coupe puisse être porté en ligne avec la face de coupe de l'outil lorsque celui-ci commence son mouvement de dépouille.



   La roue hélicoïdale 9 n'est pas directement reliée   a    la broche 5, mais est indirectement reliée au moyen   d'un    engrenage approprié 78 (fig. 3) qui peut faire changer la rotation de   ! a broche.    Cet engrenage est rotatif dans son ensemble et comprend une   crémaiDcre    et un pignon, la crémaillère étant longitudinalement mobile conformément aux   mouvements longi-    tudinaux du chariot 21. Un manchon   79    coaxial a la broche 5 est porte dans des paliers 80 et 81 (fig. 13 et 14) prévus dans    la poupée. L'extrémité interne du manchon    s'étend et tourne dans l'extrémité de la broche.   Sur 1a broclle    est montée une boite   S2    pouvant tourner sur elle.

   La   roue h#li-      co#dale    9   est rigidement nxèe au manchon      79.    Dans le   manchot      79    coulisse un arbre   83    comportant   des dents de cr#maill#re en      84.    L'arbre   83    est   c) aveté au manchon 79    de   façon a tourner avec tui. Dans    des paliers de   la bo#te 82 est #tabli et tourne un arbre      transversat      85    portant   un pignon 8u qui en-    grené avec les dents   84.    Un arbre 87 tourne    égatcment dans la boîte 82.

   Les deux arbres    droites 88 et   S9      (fig.    13 et   14). Un troisième       arbre 90 tourne #galement dans la bo#te 82.   



  A eet arbre est   fix#e une vis sans fin 91    qui   engrené    arec des dents hélicoïdales   t9       pr#vues dans la p#riph#rie de la broche 5,    prés de son   extrémité. Sur    le cote de la boîte   82 oppose aux roues dentées 88    et   89.    on :   prévu un engrenage pour relier    les arbres   87    et   90.    Une roue dentée 93 est   montée    sur   l'arbre 87.    et une roue   dentée 94    est montée   sur l'arbre 90.

   Une consofe rai-    née   r#glable 95    est montée sur la boite 8: ? et   porte des tourillons r#glables 96 et 97    sur sont   montés    respectivement des roues dentées   ; folles !) S    et   99.      



   L'arbre 83 porte # son extr#mit# externe    un collet   100      Åa    gorge annulaire. Une chevilleguide   longitudinale 101 est rigidement fix#e       sur le cadre principal pr#s de l'arbre 83.   



     Sur la cheville 101 est mont#c    et coulisse une console   102    munie   d une fourchette 103      p#n#trant dans la gorge du collet    100. La console   102    est percée pour recevoir une    barre longitudinale 104 qui est reli#c # son extrémité de droite au chariot 21. La con- sole 102 peut #tre serr#e sur la barre 104    dans une position   relative d#sir#c queleonque,       ce serrage se faisant au moyen de vis 105,    105 munies de manettes 106.



   On voit que lorsque le chariot 21 est   dé-       plac# longitudinalement le long du bane, la    barre 104, et avec elle la console 102, se   d#placent simultan#ment    et dans) la même    mesure. En raison de l'engagement de) a    fourchette 103 avec le collet 100, l'arbre 83 est   d#plac# de mani#re semblable, en action-      ii.    ainsi les dents de   er#maill#re    81. Lors    du d#placement longitudinal de la cr#maill#re. le pignon 86 tourne et ee mouve-    ment sert au moyen de l'engrenage et des divers   arbres qui ont #t# d#crits, # faire    tourner la vis sans fin 91.

   Le mouvement de   rotation de    la vis sans   nn 91 sert a faire       tourner la broche 5 par rapport # la boite 82 et # la broche 79. Il faut noter, ainsi qu'indiqu# ei-dessus, que l'ensemble de l'engrenage    il est évident que le mouvement relatif (le    la broche par rapport au manchon sert sim-    plement   a    augmenter ou a diminuer dans une certaine mesure la rotation de la broche.



     Mais te mouvement    relatif de la broche est    déterminé par) e mouvement longitudinal de    la   crémaillère 84, mouvement qui a son tour    est   déterminé    par le mouvement longitudinal du chariot   21    et de l'outil de   coupe 25 qu'it    porte.

   Comme ta came de dépouillement fait mouvoir   t'outit avec une fréquence qui est    normalement uniforme et comme la broche et    t'ébauche subissent un changement de) a vi-    tesse de   rotation qui est en proportion exacte    du mouvement longitudinal et de   1'outil.    il est évident que les mouvements de dépouille se font   dans un rapport tel avec l'#bauche       qu'ils se conforment a des dents en hétice.   



   Le degré de variation de ta rotation de la   broche et de l'#bauche peut #tre chang#      conformément    au degré   d'inclinaison des dents    en   hélice,    en enlevant   t'une ou l'autre ou    les deux roues   dentées'.'3    et 94. et en les   remplaçant par des roues    de   diamètres      diff#-       rents. Les roues dentee, folles 98 et : !) peuvent #tre exactement r#gl#es pour engre-    ner avec ces roues de   diamètres    différents.



  II est également possible de provoquer les mouvements relatifs de la   broche dans t'une    ou   l'autre direction. conform#ment # l'incli-    saison des dents en   hét'ee dans l'une ou    l'autre direction. Telle que   représentée,    la machine est   régtée pour tailler (tes dents       avec h#lices # gauche. Pour tailler des dents    avec hélice   a    droite, on   enlève ta roue den-    tec   t'otte 98 et ta roue 99 est ajustée pour       engrener directement avec tes roues dentées 03 et 94.

   Lorsqu'on d#si#e tailler une #bauche    avec   des deuts droites, au ticu de dents en       hélice, l'engrenage est rendu inop#rant, par exempte en desserrant ; tes vis 105 de façon    a   permettre # la barre 104 de coulisser li-       brement # travers la console 102. En des-    serrant les vis   1t    il est   possible de régler       pr#alablement le chariot sans changer la      position de ta broche    et de   l'ébauche. Lors-      que l'outil et l'#@@@@@@ @@@@    les manettes 106 de   façon à relier    le chariot au mécanisme pour commander la rotation de la broche.



     L'ebauche A représentee aux fig.    7 et 8, est munie de dents dont les faces de coupe avant sont exactement radiales. Mais il arrive fréquement qu'on désire obtenir une fraise à dents crénées ou en crochets, c'est-à-dire des dents dont les faces de coupe avant sont sur  plombantes par    rapport aux lignes radiales.



  Pour tailler une ébauche à faces   écrénëes,    il
 est nécessaire de faire varier le rapport ordi
 naire entre les mouvements de dépouille de l'outil et le mouvement rotatif de l'ébauche   a mesure que l'outil    se meut vers l'intérieur ou l'extérieur pour se comformer   aux diifé-    rents diamètres de   l'ébauche.    Lorsqu'il faut tailler des ébauches de ce genre, le   meca-      nisme    ci-dessus décrit est quelque peu modifié.



   La   fig.    schématique 17 montre une manière do faire varier ce rapport. Dans cette figure, t peut être considéré comme une vue fragmentaire en coupe suivant le rayon maximum   ^ d'une    fraise C ayant des faces   ecrenees.    Sur la commande du gabarit et de la touche, I'outil de coupe   35    se trouve à
 une distance   de l'axe    de l'ébauche et est en position pour attaquer la pointe de la dent   représentée    et   y    tailler la ligne de dé  pouille    exacte   d-d.    La section de   la dent-    rayon plus   faible est représentée    en t'.



   Pour ce rayon, si on ne prend pas de disposition spéciale, l'outil 25 se trouvera dans   ) a position indiquée    en lignes   pointiliées à la      distauee'ùe l'axe    de   l'ébauche.    Mais en raison de la face de coupe inclinée de    l'ébauche. la dent do l'ébauche ne sera pas    en prise avec l'outil et en sera   séparée    par    l'angle n.'.

   L'outil commeneera neanmoins      immédiatement    son mouvement de dépouille vers   l'intérieur malgré que ! a    dent   d'ébauche    ne   l'ait    pas encore atteint, et il en résultera la coupe d'une ligne de dépouille inexacte   cl'-d'.    Pour un   rayon o"encore    plus petit de l'ébauche, telle que   représentée en  < ",    le résultat sera semblable sauf que la pointe de    la dent sera s#par#e de l'outil par un plus @@@@@ @@@@@ @@" @@ @@ @@ @@@ @@@    ligne de dépouille inexacte d"-d"sera encore plus éloignée de la ligne de dépouille exacte   d-d.   



   Afin d'éviter les erreurs qui se produiraient de la manière représentée a la fig. 17, on fait varier la relation entre les mouvements de dépouille de l'outil et le mouvement rotatif de   l'ebauche,    de façon que l'outil se trouve, en ce qui concerne ses mouvements de dépouille, toujours dans la même position lorsqu'il s'engage avec le bord avant de la dent.   C'est    ce que montrent les fig. 18 et 19.

   La fig. 18   montre l'outil à    la même   distance'de laxe de lébauehe que    représente à la fig. 17, mais le moment où commence le mouvement de dépouille a été retarde de sorte que l'ébauche se trouve alors en position voulue pour être attaquée par la pointe de   l'outil.    La dent est en conséquence coupée avec la ligne de dépouille exacte   d-cl.    De même dans la   fig. 19. l'outil    se trouve à la même distance   r"de l'axe    de l'ébauche que représenté à la   fig.    17, mais le mouvement de dépouille à été retardé de sorte que l'ébauche se trouve en position pour être attaquée par la pointe de l'outil lorsque que le mouvement effectif de dépouille commence.



  La dent est en conséquence coupée avec la ligne de dépouille exacte   d-d. 011 voit    que l'opération telle que   représentée aux ng.    17 et 19   n'est    affectée ou ne dépend d'aucune manière de l'inclinaison longitudinale des faces de coupe. En d'autres termes peu importe que les faces de coupe soient en   hélice    ou droites.



   Les variations requises de la relation entre les mouvements de dépouille de 1'outil et le mouvement rotatif de l'ébauche peuvent être obtenues soit en changeant (d'ordinaire en   avançant) le mouvement de t'ébauche.    soit en   changeant    (d'ordinaire en retardant) les mouvements de l'outil.

   On a   trouvé    plus simple de retarder les mouvements do l'outil, et ce retardement est particulièrement   dési-    rable lorsqu'on   a    prévu des moyens ainsi que   dans le présent exemple,    pour changer le   mouvement    do l'ébauche afin de se eon retarder convenablement les mouvements de l'outil, on peut se   servil d'ulle construc-    tion modifiée telle que représentée aux fig. 20 et   21.    Cette construction est semblable   L    celle déjà décrite sauf   qu un arbre 71^ et    une roue d'angle   75"remplacent l'arbre 71    et la roue dentée   75    ci dessus décrits.

   L'arbre 7l". au lieu   d-être    muni de rainures droites, est muni de   rainures-cames inclinées 71',    et la roue d'angle   75"est munie de    goupilles 75'adaptées pour pénétrer dans lesdites rai  nures.    La fig. 1 est un développement de l'arbre   71"et montre    les rainures-cames inclinées. Lorsque les goupilles 75'se trouvent dans la position représentée en traits pleins, position qui correspond au   rayon/'. la came    48 est en position   pour provoquer immédia-    tement le mouvement de dépouille de l'outil vers l'intérieur.

   Lorsque l'outil se meut vers l'intérieur à une position correspondant au   rayon r#,    le mouvement rotatif normal de la came est retardé   d'une distance angulaire n#    qui correspond   Åa      l'angle ; M' représenté a    la fig.   17.    Lorsque l'outil se meut encore plus vers   l'intérieur à    une position correspondant au   rayon/'" ;

      la came est encore retardée   d'une distance angulaire n# correspondant #      l'angle m# repr#sent# #    la   fig. 17.    Ce retar  devent    de 1'outil fait que l'outil est toujours en position en ce qui concerne ses mouvements de dépouille lorsque le bord avant de la   dent    atteint   l'outil.   



   Le fait que l'ébauche ne possède pas le    raavon maximum iw'a pas d'importance    pourvu que la roue d'angle   75"soit établie    de façon à adopter les positions exactes le long de l'arbre à came   7l".    Pour que ceci puisse se réaliser de manière convenable, le gabarit est de préférence construit de façon   @   correspondre au rayon de   l'ébauche a    tailler.

   Si la fraise C doit avoir un rayon   maximum r, l'#bauche 26c comporte    le point de   ravon maximum # une distance r d'une    ligne par exemple de la ligne des centres des boulons   35,      35.      S'il    s'agit de tailler une fraise D ayant un rayon   maximum r#, on #tablit    le gabarit 26d avec   'de    la ligne des centres des boulons. S'il s'agit de tailler une fraise   E    ayant un rayon maximum r", on établit le gabarit 26e avec le point de rayon maximum à la distance   r"    de la ligne des centres des boulons.

   La construction des gabarits de la manière décrite assure la position de la roue dentée coulissante   75"sur l'arbre 71"à    des positions correspondant exactement aux divers rayons des ébauches.



   Une autre manière de faire varier la relation entre les mouvements de dépouille de l'outil et le mouvement rotatif de l'ébauche pour se conformer à des faces de coupe écrénées sera décrite en se   reportant à la    figure   sch#matique    25. Dans cette figure,   t t#      t# peuvent #tre consid#r#s comme   des vues fragmentaires en coupe   d'une    fraise C ayant des faces   écrenées,    ces coupes étant prises suivant les   rayons ?' ?''et ?'". respectivement,    comme dans la fig. 17.

   Au lieu du gabarit 26 utilisé d'ordinaire, on a prévu un gabarit spécial   26W.    Ce gabarit 26w, au lieu d'être muni   d'une    surface guide verticale, est muni d'une surface de révolution construite sur le centre   S et possedant eu un    plan axial   quel-    conque le profil désire. La surface de   r#vo-    lution est telle que ses divers rayons sont les mêmes que les rayons correspondants de la fraise   C    à tailler. Le gabarit   96V    est muni d'une surface inclinée   26t    qui est placée suivant le même angle que les faces de dent   écrémées    de la fraise C.

   Une touche   27@ de       forme spéciale coopère avec Je gabarit 26"'.   



  En un plan horizontal quelconque, la touche   27"a la même forme    de section transversale que 1'outil 25, mais la touche est courbée en arrière à des points situés au-dessus du centre
S du gabarit.



   La fig.   25    représente la   fa#on    dont peut être   déterminée    la forme du gabarit de fig. 26. Sous la commande du gabarit 26w et de la touche   2/,    l'outil de coupe   25    est   maintenu a une distance ;

  -du centre de la    fraise   C.    lorsque la partie verticale de la    touche 27"se trouve a une distance y-du    tit tel que r', si on ne prend pas de dispositions spéciales, l'outil   25    se trouvera en position à la distance r'de   1'ebauche.-L'outil    commercera immédiatement son mouvement de dépouille vers l'intérieur malgré que la dent d'ébauche ne l'ait pas encore atteint, et il   et)    résultera la coupe d'une ligne de   dé-    pouille inexacte, ainsi qu'il a été explicitement décrit en se reportant à la fig. 17.



  Lorsqu'on se sert de la construction   repre-    sentée aux fig. 20 et   21,    cette erreur est évitée en retardant le mouvement de de  pouille    de   l'outil.    D'après le mode opératoire différent qui va être décrit, le mouvement de dépouille de l'outil   n'est    pas changé en ce qui concerne le temps, mais est changé en ce qui concerne la position, c'est-à-dire que   l'outil 25 au    lieu de pouvoir prendre une position à la distancer du centre, est obligé de prendre une position à un rayon qui est plus grand de la distance s'.

   La distance s' est telle que le mouvement de dépouille de   1 outil    vers l'intérieur, qui débute immédiate   ment : permet à l'outil d'attaquer convenable-    ment la section de dent t'et d'y tailler exactement la dépouille désirée L'outil   25    est maintenu en rayon augmenté'+ s', par suite de la forme courbe particulière de la partie supérieure de la touche   278.    La touche attaque le bord du gabarit en-un point le long de la surface inclinée   26t,    le point   dattaque étant à une élevation plus    grande à cause de l'inclinaison. La courbure est telle que la partie verticale de la touche est maintenue à la distance s'du centre S du gabarit.

   De même pour le   rayon ?'"      l'outil 25,    au lieu de pouvoir prendre une   positioIs au rayon e"du centre,    est obligé de prendre une position à un rayon qui est plus grand de la distance s". La   distance    s"est telle que le mouvement de dépouille de l'outil vers l'intérieur, qui débute immédiatement, permet à 1'outil d'attaquer la section de dent t"et   d'y taitter ia dépouille    exacte   désirée.   



  Le rayon augmenté   r"-s"s obtient    en raison de la susdite courbure de la partie un autre point le long de la surface   2tint,    ce point étant plus rapproché du centre et en conséquence à une élévation encore plus grande.



   On voit que deux variations   indépen-    dantes sont effectuées dans la relation entre les mouvements de dépouille de l'outil et le mouvement rotatif de   l'ébauche.    L'une de ces variations dépend des mouvements longitudinaux de l'outil le long de l'ébauche, et l'autre variation dépend du mouvement de l'outil vers l'intérieur ou l'extérieur, en sorte que l'ébauche est taillée avec des diamètres différents. La première variation se fait en changeant le mouvement rotatif de   l'ébauche,    et la deuxième variation en changeant les mouvements de dépouille de l'outil.



   Pour actionner le chariot longitudinalement le long du banc, on a prévu une vis 107 qui attaque un écrou 108 porté par une console 109 suspendue au chariot. La vis est portée à son   extrémité    côte gauche dans un palier 110 (fig.   2)    formé dans une console 111 fixée au banc. Sur la console 111 se trouve un arbre transversal 112 qui est relie à la vis 107 au moyen   d'un    engrenage conique 113.   A      l'extrémité avant de l'arbre 113    se trouve un volant 114 qui permet de faire tourner la vis à la main pour actionner le chariot. Afin que le chariot puisse être actionné automatiquement pour faire avancer l'outil d'une position de coupe à une autre, ou a prévu un mécanisme approprié.

   Ce mécanisme est adapté pour faire avancer le chariot à intermittences, mais il faut noter que le chariot pourrait aussi être   actionné    en continu si on le désirait. Sur la console 111 est montée une cheville de portée transversale   115    sur laquelle tourne un   manchon      11 (;      (fig.    11). Une roue dentée 117 qui engrène avec une roue   dentée    118 de l'arbre 112 est montée à jeu libre sur le manchon près de son   extrémité    interne. A cette roue   dentée       117 est eollnectee une rolle trocllet 119.

   Des    dents 120 prévues sur le   manchon      11C prés    manchon 116 est clavetée une roue à rochet   122    semblable à la roue à rochet 119. Un bras oscillant 123 est monté à jeu libre sur le moyeu de la roue à rochet 122. Une bielle   124    est reliée à pivot à ce bras près de son   extrémité    inférieure, et l'extrémité côté gauche de cette bielle est reliée de ma  nière    réglable à une manivelle oscillante 125.



  La manivelle est fixée à un arbre oscillant transversal 126 qui est monte dans un palier   127    et porte à son extrémité arrière un levier 128. Le levier porte à son extrémité supérieure un galet 129 placé de façon à être attaqué par une came 130 d'un arbre rotatif longitudinal 131. Sur le bras oscillant 123 est montée une cheville transversale 132 portant deux cliquets 133 et 134 disposés respectivement pour attaquer les roues à rochet 119 et   122.    L'un et l'autre cliquet peuvent être engagés avec la roue correspondante et en être   dégagés.    L'arbre 131 tourne de la manière qui va être présentement   decrite,    et on voit   qu'à    chaque rotation de cet arbre, le bras 128 et la manivelle   125    oscillent.

   L'oscillation de la manivelle 125 est transmise au moyen de la bielle 124 au bras 123, l'amplitude d'oscillation de la plaque étant réglable en changeant la con  nexion    entre la bielle et la manivelle ; au moyen de l'un ou l'autre cliquet 133 ou   IZ-j4,      l'une    des roues à rochet 119 ou 122 tourne   d'un    petit angle ; de façon   Åa    faire tourner 1'arbre 112 et la vis 107 et à actionner le chariot. On voit que le mouvement du chariot est relativement grand lorsque le cliquet   133    est utilisé, et relativement faible lors de l'utilisation du cliquet   134.    En choisissant le cliquet convenable et en réglant la connexion de la manivelle, on peut obtenir la quantité de mouvement désirée du chariot.



   La rotation de la broche et de l'ébauche est arrêtée pendant le mouvement d'avancement de   l'outil.    A cet effet, on a prévu deux mécanismes agissant alternativement, l'un qui sert à faire tourner la broche et l'ébauche pendant un tour, ou   approximativemeut    un effectuer l'avance longitudinale de l'outil et sert aussi à effectuer d'autres mouvements qui seront décrits.



   Le mécanisme pour faire tourner la broche et l'ébauche a déjà   été    décrit en partie ; ce mécanisme comprend l'arbre transversal 11, la vis sans fin 10 et la roue hélicoïdale   9 ;    la machine est pourvue   d'un    arbre moteur principal 135 adapté pour être actionné de manière appropriée quelconque, par exemple au moyen d'une courroie montée sur une poulie 136. Sur l'arbre 135 tourne une roue dentée 137   (fig.    4) qui peut être accouplée   Åa    l'arbre au moyen   d'un    élément d'accouplement claveté 138. La roue 137 engrène avec une roue 139 prévue sur un arbre   longitudi-    nal 140.

   Sur l'arbre 140 est   fixee    une longue roue dentée 141 qui est entourée par un manchon   142    ouvert sur son côté supérieur avant. Une douille 143 coulisse et tourne sur le manchon 142, et est munie d'oreilles entre lesquelles une roue dentée   144    est   éta-    blie et tourne. Cette roue dentée engrène avec ladite roue dentée 141 de l'arbre   140.   



  On a prévu un troisième arbre longitudinal 145 portant une série de roues dentées 146 de diamètres différents. L'arbre 145 est relié audit arbre 11 au moyen d'un engrenage 147.



  La douille 143 peut être déplacée angulairement et longitudinalement sur le manchon 142 de fagon à amener la roue dentée   144    en prise avec l'une quelconque des roues dentées 146 de différents diamètres. Un plongeur à ressort   148    porté par le manchon   143    est adapté pour pénétrer dans l'une quelconque d'une série d'ouvertures du manchon 142, de fagon à maintenir la roue   144    en position exacte pour engrener avec l'une quelconque des roues 146. On voit qu'avec cette construction 1'arbre 145 ainsi que 1'arbre 11 peuvent être actionnés de l'arbre   135    à l'une quelconque   d'une    série de vitesses.



   Un petit arbre longitudinal 149 est monte en alignement avec l'arbre moteur principal   135.      L arbre 149    porte un   élément      d'accou-    plement qui est adapté pour être attaque par couplement se trouve dans sa position de droite d'après la fig. 4, il actionne la roue dentée 137 et les diverses parties reliées à cette roue. Lorsque l'élément d'accouplement est dans sa position de gauche, il actionne l'arbre 149. Un arbre transversal   150    est monté de manière appropriée dans des paliers du banc, et cet arbre est relié à l'arbre 149 au moyen d'un engrenage d'angle   151.   



  L'arbre   150    porte une vis sans fin 152 qui engrené avec une roue hélicoïdale 153 prévue sur l'arbre longitudinal 131.



   En fonctionnement de la machine, il est désirable que le manchon 79 et l'arbre 131 exécutent chacun un tour complet alternatvement et dans l'ordre de succession. Pour obtenir des mouvements alternés du manchon et de l'arbre, on a prévu un mécanisme automatique destine à déplacer l'élément d'accouplement 138. Cet élément   138    est muni   d'une    gorge annulaire dans laquelle s'adaptent des galets ou des saillies prévus sur un levier à fourchette   154      (fig.    6). Ce levier est pivoté transversalement sur le cadre, et est muni   d'un    galet   155    qui permet de le déplacer.



  Un arbre oscillant transversal 156 est monte dans le cadre au-dessus du levier à fourchette 154. Cet arbre oscillant porte à son extrémité arrière un bras   157    dans lequel est monté un plongeur à ressort 158. Ce plongeur est en forme de   V    à son extrémité inférieure et est adapté pour attaquer le galet 155. Un levier   159    à branches supérieure et inférieure est fixé sur l'arbre oscillant   156    à l'extrémité avant de cet arbre.

   La branche supérieure porte un galet 160 qui est adapté pour être attaqué par une plaque-came 161   fixee    à un tambour   162    monté sur le manchon   79.    La branche inférieure du levier 159 porte un galet 163 qui est adapté pour être attaqué par une plaque-came 164   fixee    à un tambour 165 monté sur l'arbre 131. Lorsque les parties sont dans les positions   représen-      tuées    aux fig. 3,4 et 6, le manchon   79    est eu mouvement et continue à tourner jusqu'à ce que la plaque-came 161 attaque le galet 160 direction opposée d'après la fig. 4.

   Ce mouvement force le plongeur à ressort   158    sur le sommet du galet   155,    et tend ainsi à faire osciller le levier 54 dans une direction pour amener   l'élément    d'accouplement en position d'actionnement de l'arbre 149. Lorsque l'arbre 149 est ainsi actionne, l'arbre 131 est actionné avec le tambour à came 165 qu'il porte dans la direction indiquée par la flèche de la fig. 6. Ce mouvement continue jusqu'à ce que la plaque-came 164 attaque le galet 163 et fasse osciller le levier 169 dans la direction contraire au mouvement des aiguilles d'une montre d'après la fig. 3. En d'autres termes, la plaque-came 164 sert à ramener le levier à la position qui est   représentée    au dessin.

   Le plongeur à ressort   158    est de nouveau forcé sur le sommet du galet 155 et tend à actionner le levier   154    dans une direction pour placer   l'élément    d'accouplement 138 en position d'actionnement de la roue dentée 137.



   Il est préférable de ne pas dépendre   uni-      quement    du déplacement du levier 159 pour le réglage des mouvements de   l'élément    d'accouplement 138. Ainsi que   représenté      (fig.    4) le levier 154 est muni de doigts opposés 166 et 167 qui sont adaptes. pour être attaqués respectivement par des verrous   168    et 169. Ces verrous sont maintenus en prise avec les doigts au moyen   d'un    ressort 170. En se reportant à la fig. 4, on voit que le verrou 168 sert à empêcher le mouvement du levier 154 vers la gauche même après que le bras 157   a    été amené à sa position de droite.

   De même, le verrou   169    sert à empêcher le mouvement du levier 154 vers la droite, même après que le bras 157 a   été    amené à sa position de gauche. Pour décancher le verrou   168,    on a prévu une barre verticalement mobile 171, qui normalement est pressée vers le haut par un ressort 172.



  L'extrémité supérieure de la barre est attaquée par un bras   173    d'un petit arbre oscillant transversal 174. Cet arbre oscillant porte à son extrémité avant un levier   175    came   176 Sxée à la. roue hélicoïdale 9. La    saillie-came   176    a par rapport à la plaquecame 161 une position telle que la plaque attaque   d'abord.    le galet 160 et amène le bras   157    en position pour déplacer le levier 154. Lorsque la broche   79    a terminé le tour requis, la saillie-came 176 attaque le galet du levier 175, de façon à faire tourner l'arbre oscillant et le levier 173 et a actionner la barre 171 pour libérer le verrou   168.   



  Le verrou étant libéré, le levier   154    tourne sous l'action du plongeur a ressort 158 et dégage l'élément d'accouplement de la roue 137 et l'engage avec l'arbre 149. Le verrou   1    est monte sur un petit arbre oscillant transversal   177 qui porte a son extrémité      avaut    un levier 178   (fig.    6). A l'extrémité supérieure du levier   178    se trouve un galet placé de façon à être attaqué par une saillie-came 179 du tambour 165. La sailliecame   179    a par rapport à la plaque-came principale 164 une position telle que la plaque attaque d'abord le galet 163 et amène le bras 158 en position pour déplacer le levier   154.

   Lorsque l'arbre 131    a terminé ie tour requis, la saillie-came   179 attaque le    galet et le levier 178, de façon à faire tour   ner l'arbre oscillant 177 pour lib#rer le    verrou   loti9.    Le verrou étant libéré, le levier 154 tourne sous l'action du   plongeur à res-    sort 158, dégage l'élément d'accouplement de l'arbre   149    et l'engage avec la roue dentée   137.    On voit qu'au moyen du mécanisme décrit, la broche 79 s'arrête d'elle-même après   avoir ex#cut# un tour complet et    fait démarrer l'arbre 131.

   De même, l'arbre 131 après avoir   exécuté    un tour   complet : s'arrête    de lui-même et fait démarrer la   broche 79.   



  I) cette manière, les deux parties opèrent   alternativement    en ordre de succession continu.



   Il est désirable de faire avancer l'outil longitudinalement pendant qu'il est hors de    prise avec l'ébauche, c'est-à-dire lorsque    l'outil est en face de la gorge entre deux dents de   l'ébauche. En conséquence, l'ébauche      gorge. Les gorges. sont hélicoïdales, mais    la    broche et l'ébauche tournent d'une quantité    supplémentaire à chaque mouvement   longitu-    dinal, et cette rotation supplémentaire compense exactement l'inclinaison des gorges et assure l'arrêt de l'ébauche une gorge étant en taee de l'outil.



   L'outil est retiré au moment de chaque mouvement longitudinal et la touche est   également écartée    du gabarit. Ce retrait est effectué au moyen   d'un mécanisme actionné    par   l'arbre 131,    le   retrait étant ainsi exacte-    ment   réglé    par rapport au mouvement d'avancement.

   Au coulisseau 54 (fig. 8) est associée une butée 180 qui est attaquée par   l'extrémité supérieure d'un    levier   181      pivot#    longitudinalement sur le chariot 21.   L'extré-    mité inférieure du   levier est reliée a    pivot a un galet qui est   adapté pour être attaqué    par une plaque-came 182 d'un plateau   183    commandé par l'arbre 131.

   Au début de la rotation de l'arbre 131, la plaque-came 182 attaque le galet sur le levier 181 et fait osciller ce dernier en direction au mouvement des aiguilles d'une montre, en actionnant ainsi vers   l'avant la butée 180 avec    le   cou-      lisseau 24.    De cette manière, l'outil   25    est retiré de l'ébauche, et la touche   27    est retirée du gabarit 26.

   Dans la suite de la rotation de l'arbre   131,    la came   130    actionne le mécanisme devancement de la manière déjà décrite, et le chariot est déplace   longi-    tudinalement le long du banc.   Après ce dé-       placement ; la plaque-came 182 permet au    levier 181 de   retourner à ia position repré-      sentee    et le coulisseau 24 peut se mouvoir en arrière en transportant l'outil 25 et la    touche 27 a leurs positions opérantes.

   On    voit qu'en retirant ainsi la touche du gabarit, lors du   mouvement,    longitudinal, on évite toutes   difiieultés inhérentes au déplacement    de la   touche    le long du gabarit pendant   qu'elie est en contact avec lui.    Si la touche    était constamment maintenue en contact avec    le gabarit. il serait difficile d'effectuer le    mouvement longitudinal, particulièrement aux    
 La touche est ramenée en prise avec le gabarit par un mouvement relativement lent avec un minimum de pression, en sorte qu'il   n'y    a pas de tendance à courber ou tordre la touche, ou à provoquer un contact inégal entre la touche et le gabarit.

   Dans ce but, on   a    prévu pour amener le chariot un mécanisme dont le fonctionnement est entièrement indépendant du mécanisme servant à le retirer. La susdite butée 180 n'est pas directement reliée au coulisseau 24, mais est reliée   a un deuxième    coulisseau 184 qui est transversalement mobile-et   Indépendamment    du premier coulisseau 24. Des ressorts 185 sont interposés entre le coulisseau 184 et le chariot 21 et ces ressorts tendent à mouvoir le coulisseau 184 en arrière, en maintenant ainsi la butée 180 en prise constante avec le levier 181.



   Les deux coulisseaux 24 et 184 sont d'ordinaire reliés par un verrou. Ainsi que représenté distinctement aux fig. 3,8 et 9, le verrou comprend une plaque 186 logée dans un évidement du sommet du coulisseau 24. La plaque est munie d'un bossage qui s'étend vers le bas à travers une rainure du coulisseau et un goujon vertical 187 est vissé dans ce bossage. Ce goujon traverse à jeu étroit une ouverture du coulisseau   184.    Sur le coulisseau 184 sont montés à pivot deux petits leviers de renvoi 198 munis de branches supérieures horizontales qui attaquent un collet du goujon 187. Les extrémités inférieures des leviers sont adaptées pour être attaquées par une douille came conique 189 verticalement mobile sur le goujon.

   Lorsque la douille 189 est dans sa position inférieure, ainsi que représenté, les leviers 188 sont forcés vers l'extérieur, en tirant ainsi le goujon 187 vers le bas et en forçant la plaque 186 en engagement de serrage avec le coulisseau 24. De cette   manière, le cou-    lisseau 24 est rigidement relié au coulisseau   184.    Lorsque le douille 189 se trouve dans sa position élevée, les leviers 188 oscillent vers l'intérieur ; ils permettent ainsi au goujon 187 de se mouvoir vers le haut et de serrage avec le coulisseau 24. Pour actionner la douille 189, on a prévu un levier   Åa    fourchette 190 (fig. 3) muni de saillants attaquant des rainures ou encoches de la douille.



  Ce levier est fixé à un arbre oscillant longi  tudinal    191 monté dans des paliers du cha  riot 21.    Au levier 190 est relié un levier 192 muni   d'un    galet qui est adapté pour être attaque par des plaques-cames   193    et 194 fixées à un disque 195 monté sur l'arbre 131.



  On voit que lorsque l'arbre 131 tourne, la plaque-came 193 attaque le galet du levier 192, de façon à actionner le levier   190 ;    et la douille came 189 vers le haut et à   libé-    rer le verrou. Le galet est alors attaqué par la plaque-came 194, de fagon à actionner la la douille-came 189 vers le bas et à enga  ger à nouveau le verrou.   



   On a   déjà indiqué qu'un mécanisme sup-    plémentaire est prévu pour freiner le   cou-    lisseau après qu'il a été retiré de la manière ci-dessus décrite. Pour que ce mécanisme supplémentaire de retour puisse opérer sans être affecté d'aucune manière par   le mouve-    ment de retour du coulisseau 184, et pour qu'en outre le coulisseau 24 puisse retourner avec un minimum d'effort on a prévu un dispositif supplémentaire pour porter le coulisseau   24    après qu'il a été déverrouille du coulisseau 184.

   Ainsi que représenté le chariot 21 est muni près de l'avant et de l'arrière de pivots transversaux   196    et 197   (fig.      7).    Le chariot est rainé près des pivots et dans ces rainures sont placés des bras 198 et 199 pivotes sur ces pivots. Les bras sont munis de galets   200    et   201    qui sont adaptés pour attaquer le fond du coulisseau   24.    Les bras sont relies par des bielles pivotées 202 et ces bielles sont à leur tour reliées par une barrette transversale 203. La. barrette 203 est munie de rainures ou encoches dans lesquelles s'ajustent des bossages pivots   204    faisant saillie sur le levier 190.

   Le   resultat estque lorsque le    levier   190    oscille vers le haut pour libérer le verrou, les bras 198 et 199 oscillent aussi de sorte que les galets 200 et   201    oscillent vers le haut pour et le porter indépendamment. Le soulèvement ou écartement effectif du coulisseau peut être de quelques centièmes de   millimétré.   



  Pour ramener le   coulisseau 24 en arriére des    qu'il a été libéré du verrou et soulevé par des galets on   a    prévu des ressorts en hélice   205. Ces ressorts    sont établis dans de longues    ouvertures cylindriques transversales 206 du    coulisseau' 24. Les ressorts butent a leurs   extrémités    arrière contre des tampons   207      X    vissés dans les ouvertures et à leurs   entré-      mités    avant contre des têtes 208   prévues    sur des barres transversales 209.

   Les barres    209traversentdesouverturescentralesdes    tampons 207 et sont reliées a leurs extrémités arrière   #    des appliques   210    du chariot 21.



  Les têtes 208 sont en forme de pistons et les parties avant des ouvertures   206    constituent des cylindres 211 dans lesquels s'adaptent et se meuvent les pistons   208.   



  Sur le coulisseau 24 est   Ëxëe une pièce    de fonte 212 ayant un passage transversal 213 qui communique a ses extrémités avec les cylindres   211.    La pièce de fonte   212      com-    porte également un réservoir   a fluide 214.   



  Une petite   ouverture 215 (fig. 10) command#e      par    un pointeau ajustable 216 conduit du passage 213 dans le   réservoir 214. Une sou-       pape. de retenue automatique 217 va du ré-      servoir 214    de retour au passage   213.    Les   cyliudres 211 ainsi    que le passage   213    et une partie du réservoir 214 sont remplis d'un liquide convenable, qui est de préférence un liquide tel que de   l'lmile. On    voit que dés que le   coulisseau ? 1    a été soulevé et   séparé    du coulisseau   184,    les ressorts 205 tendent   a      le mouvoir en arri#re.

   Mais    cette tendance est combattue par l'engagement des pistons   208    avec le liquide dans les cylindres. Cet et engagement refoule le liquide des cylindres   dans) e passage 213    et de lit dans le   reser-       voir 214 a travers t'ouverture rétrécie 215.   



  I,   Hquide ne peut passer que relativement lente-       ment a travers cette ouverture, et de cette    manière   Je mouvement de retour du coutisseau    se fait très lentement. Lorsque le coulisseau    s'avance brusquement au moment lavait-    s'ouvre pour permettre au liquide de   s'écou-      ler du reservoir    214 en arrière au passage   213    et aux cylindres 211. Le lent mouvement de retour fait que la touche attaque le gabarit doucement et avec un minimum de force en sorte qu'il   n'y    a que peu de tendance ou pas de   tendance a courber ou fléchir    les parties.



   Il faut noter que les diverses cames 130,   182,    193 et   194,    sont placées les unes par rapport aux autres de façon que les   opéra-    tions qu'elles commandent respectivement aient lieu dans l'ordre suivant : D'abord les deux   eolIIisseaux    184 et 24 sont   actionn#s    en arrière à   l'unisson. ces deux coulisseaux    étant encore verrouillés l'un a l'autre. Puis le coulisseau   24    est   déverrouillé    du couiisseau 184 et est en même temps soulevé sur les galets   200    et 201. A ce moment ou   approxi-    mativement à ce moment, le chariot est actionné longitudinalement pour amener l'outil à une nouvelle position de coupe.

   Le coulisseau 184 peut alors revenir à sa position normale. En même temps, le   couiisseau24    peut se mouvoir lentement en arrière sous la commande des ressorts   205    et du   mécanisme       régulateur a-Suide. Apres terminaison du    mouvement de retour du coulisseau 24, les   galets 200 et 201 sont abaisses et    le cou  lisseau'¯'-1 est    de   nouveau verrouill# au cou-    lisseau   184.   



   Pour que le coulisseau 24 puisse être   libéré a la main    du coulisseau 184. on a    prévu un levier 218 qui est Hxp à l'arbre    oscillant 191.   Pour actionner le levier, on a    prévu une   cl# 218a ainsi que repr#sent# # la    fig. 9. On voit que   l'opérateur en actionnant    le levier 218 peut faire tourner l'arbre oscillant de   façon a soulever le manchon came      189    et à   d#clancher le verrou. Pour faire    avancer le coulisseau 24 à   la main, on a       prévu un segment dente 219 (Ëg. 7) monte    a pivot sur le chariot et engrenant avec une   cr#maill#re 220 fix#e au coulisseau.

   Un    levier à main 221 est relié au segment   denté      2t ! h On    voit   qu'en abaissant ou levant la    manette, le   coulisseau 24 peut #tre actionn#    
 Le fonctionnement général de la machine est évident d'après la description qui précède et quelques explications très brèves seront   aufiisantes.   



   On établit un gabarit   26    ayant le profil désire, et possédant dans le cas   d'une    fraise   égrenée le    rapport désiré avec le rayon de la fraise, ainsi que déjà décrit. Une ébauche est mise en place, cette ébauche étant déjà préalablement rainée et dégrossie de manière usuelle ou préférée quelconque. L'engrenage    78 est réglé conformément au degré d'incli-    naison des dents en hélice de   l'ébauche,    et l'engrenage 56, 57 est réglé conformément au nombre de dents de l'ébauche. Au moyen des volants à main 40 et   114,    l'outil est ajusté transversalement et longitudinalement en prise avec l'ébauche à l'extrémité de droite de cette dernière.

   Puis la machine est mise en marche. la broche 79 et l'arbre de commande 131 opérant alternativement en succession.



  Pendant le mouvement rotatif de   l'ébauche,    les mouvements de dépouille de l'outil se font de la manière qui a été décrite, de fa  çon a tailler la dépouille désirée sur    les dents de   l'ébauche. Après un tour complet    de   l'ébauche,    le mouvement rotatif de la broche est arrêté, ainsi que les mouvements do dépouille de   l'outil.    Le chariot est ensuite avancé longitudinalement vers la gauche,    l'ébauche tournant légèrement conformément    aux dents en hélice. Juste avant le mouvement longitudinal le coulisseau de l'outil est retiré de façon à éloigner l'outil de l'ébauche et la touche du gabarit.

   Après le mouvement longitudinal, le coulisseau de l'outil est lentement actionne dans la direction opposée, de façon à ramener doucement la broche au gabarit qui est attaqué à une nouvelle position.



  L'outil adopte une position correspondante par rapport a l'ébauche. Après ce mouvement de l'outil et de la   touche, l'ébauche est de    nouveau actionnée   d'un    tour, et ces mouvements sont   répétés    dans le même ordre jus  quel    ce que l'ébauche soit complètement formee. Dans le cas   d'une    fraise a dents les les mouvements de dépouille de gements de diamètre, comme déjà décrit, pour suivre l'écrénage.



   IL arrive fréquemment qu'un gabarit tel que 26 n'est pas disponible et qu'au lieu d'un gabarit de ce genre,   l'opérateur est muni d'un      gabarit 26" (6g. 28) ayant une    forme   renver-    sée qui est la forme de la pièce a travailler par la fraise qui doit être fabriquée. Pour se servir d'un gabarit tel que   26"on a prévu    une machine quelque peu modifiée, ainsi que représenté aux fig. 27 et 28.

   Cette machine est ta même que   celle déjà decrite sauf    des différences dans le chariot et les coulisseaux transversaux ainsi que dans les parties asso  citées.    Pour la simplicité, on   a    représente aux fig. 27 et   28,    une fraise A'ayant des dents droites au lieu de dents hélicoïdales, mais il est   évident    que ceci   n'a    pas d'importance pour la variante de construction qui va être décrite.



   Au lieu du coulisseau 24, la machine   modifiee possède un coulisseau 94a qui    est muni   d'une    console 222 adaptée pour tenir une   touche 27"de manière qu'elle peut atta-      quer le cûté arrière    du   gabarit 26". Lorsque    l'outil de coupe   25    est symétrique ainsi que représenté, la touche 27n est également symétrique et a la même forme que l'outil.



   Au lieu du levier   181,    on   a      prévu      un      levier 181"dont l'extrémité supérieure    est placée eu face d'une   butée 180n qu'elle    attaque. Sur l'arbre 131 est monté un grand plateau   1838 qui    est muni   d'une    plaque-came   182".    La plaque-came   182"sert à    faire osciller le   levier 181"do façon à actionner    le coulisseau   184    et le coulisseau 24"en arrière au lieu de les actionner en avant.

   Ce mouvement en arrière est possible du fait que l'outil de coupe   25    est toujours en face d'une rainure de   1'ébuuclie.-'lorsque l'outil    est déplacé. Le mécanisme de verrouillage entre les deux   coulisseaux 184 et 24"est) e    même que   déjà      décrit ; comme aussi    le   nie-      canisme a galets pour soulever    le coulisseau   24"hors de prise avec    le coulisseau 184.

   Ce   mécanisme    de   verlolliIIage    est mis hors   d'ac-    coulisseaux ont   été    actionnés en avant et le   coulisseau 24a est soulevé sur    les rou  leaux.    Pour ramener le coulisseau   24a en    arrière à sa position opérante, on peut pré   voir un mécanisme semblable a celui déjà    décrit pour le coulisseau   24. Mais    on a re   présenté au dessin un mécanisme quelque    peu plus simple qui peut se prêter à de nombreuses catégories de travaux. On a re  présenté    des ressorts en hélice 205 qui sont établis dans des ouvertures transversales 206" du coulisseau 24a.

   Ces ressorts butent à leurs   extrémités    arrière contre les consoles 210 du chariot 21, et à leurs extrémités avant contre des tampons 223 adaptés dans les ouvertures.



   On a déjà dit qu'il   n'est pas indispen-    sable que l'outil de coupe soit un outil non rotatif. La fig.   29 montre un mécanisme    comportant une fraise rotative et qui peut remplacer le porte-outil 42 et l'outil   25.   



  Ainsi que représente, une console   224    peut être attaquée par des   boutons    43 et être ainsi   nxée    au coulisseau   38.    Une broche   225,    sur laquelle est montée une fraise   226,    est établie et tourne dans des paliers de la console   224.    Ainsi que représenté, la console 224 porte également une broche rotative   227    qui est reliée à la broche 225 au moyen   d'un    engrenage   cylindrique 228.    La force est transmise à la broche   227    au moyen   d'une    courroie passant sur une poulie   229.    En combinaison avec la fraise 216,

   on   a    prévu une touche ayant une forme qui est la même ou approximativement la même que celle de la fraise.



   REVENDICATIONS :
   I      Procédé    pour tailler les dents des fraises
 en faisant tourner une ébauche par rap
 port à un outil de coupe étroit et avancer
 l'outil longitudinalement par rapport à
 l'axe de rotation de   l'ébauche,    caractérisé
 en ce que l'outil de coupe est mis hors
 de contact avec l'ébauche avant chaque   -mouvement d'avance    et ramené après
 chaque mouvement   d'avance a une    position
   opérante par rapport à l'ébauche,    position
 de retour conformément au profil prédé
 terminé qui doit être donné aux dents de
 la fraise.



  II Machine pour tailler les dents des fraises
 conformément au procédé suivant la re
 vendication I, caractérisée par un   mica-   
   nisme    travaillant automatiquement pour
 mettre l'outil hors de contact avec l'ébauche
 au moment de chaque mouvement d'avance
 de l'outil longitudinalement à   l'axe    de
   l'ébauche,    et par un dispositif comportant
 un gabarit fixe ayant le contour préde
 terminé et un organe mobile avec   l'outil.   
 dispositif servant à déterminer la distance
 entre l'outil et l'axe de l'ébauche dans la
 position de travail de   l'outil,    et travaillant
 pour limiter chacun des mouvements de
 retour successifs de l'outil a sa position
 de travail.




  



     Process and machine for cutting the teeth of strawberries.



   The present invention relates to a method and a machine for cutting the teeth of milling cutters by rotating a blank relative to H. a cutting tool and advancing the tool longitudinally to the axis of rotation of the blank.



   According to the procedure, the cutting tool is put out of contact with the blank before each feed movement and returned after each feed movement to an operative position with respect to a. the blank, which is determined at each return movement in accordance with the predetermined profile to be given to the teeth of the milling cutter.



   The machine for carrying out this method comprises a mechanism working automatically to bring the tool out of contact with the blank at the time of each advance movement of the tool longitudinally of the axis of the blank, and a device comprising a fixed jig having the predetermined contour: and working to limit each of the successive return movements of the tool to the working position, so
 This method and this machine are particularly suitable for the manufacture of cutters the profile of which covers entirely or in part parts which are considerably inclined with respect to the axis of the cutter, but the invention is not limited in this respect. .



   The accompanying drawing shows, by way of example, an embodiment of the machine, as well as certain variant details.



   Fig. 1 is a front view. some parts being torn off and others shown in section; fig. 2 is a plan view with certain parts in section; in this figure, covers for the doll's head and other mechanism are removed for clarity of the drawing; the iig. 3 is a view in vertical longitudinal section; the Bg. 4 is a rear view partly in section taken along line 4-4 of FIG. 2; fig. 5 is an end view of the left side; fig. 6 is a vertical cross-sectional view taken along the lines G-ti of FIGS. 1,2,3 and 4;

   and 3; fig. 8 is a vertical cross-sectional view taken along lines 8-8 of FIGS. 1, 2 and 3; fig. 9 is a detailed plan view and shows certain parts of the tool-holder slides; fig. 10 is a detail view in longitudinal vertical section taken along lines 10-10 of FIGS. 2 and 7: fig. 11 is a transverse vertical sectional view taken along lines 11-11 of FIGS. 1 and 2 ;

   fig. 1'-is a horizontal longitudinal sectional view taken along lines 12-12 of FIGS. 1 and 7; figs. 13 and-14 are detail views of the mechanism for varying the movement of the blank holder spindle, the views being taken from opposite sides; fig. 15 is a cross-sectional view taken along lines 15-15 of FIGS. 13 and 14 * fig. 16 is a cross-sectional view taken along line 16-16 of FIG. 14; figs. 17, 18 and 19 'are schematic views relating to the size of cutters with skimmed cutting faces;

   fig. 20 is a fragmentary sectional view, and shows an alternative suitable for cutting cutters with skimmed cut faces; fig. 21 is a developed view of the cam shown in FIG. 20; figs. 22, 23 and 24 are schematic views and show the relationship between the templates and the blanks for cutters with skimmed cutting faces; fig. 25 is a schematic view, similar in some ways to FIG. 17, and relating to the size of strawberries with skimmed faces;

   fig. 26 is a fragmentary view on a larger scale, and shows an alternative construction of ga barit and jig key, for cutting cutters with skimmed faces; figs. 27 and 28 show a variant intended to be used with jigs having inverted shapes; Fig.'9 is a detail view similar in part to Figs. 8 and 28, and shows a milling cutter replacing the lathe tool shown in the other views.



     1 (fig. 1 to 8) indicates the main frame or bench on which the other parts of the machine are mounted. To make tine 2 and a tailstock 3. A mechanism 4 (fig. 1 and 3) is provided to mount and operate the tool. Mechanism 4 is actuated longitudinally along the blank in a manner described below. The doll 2 is rigidly fixed to the bench forming a body with this bench. The tailstock 3 is adjustable along the bed to receive blanks or roughing shafts of different lengths.



   The doll 2 is provided with a rotating spindle 5 mounted in bearings 6 and 7.



  On the spindle is fixed a chuck with collar 8 of the usual shape and which is suitable for clamping either the tail of the blank to be shaped and stripped, or a shaft on which this blank is mounted. As shown in FIG. 2, the blank A is mounted on a shaft B which is clamped by the chuck 8. To rotate the spindle 5, a helical wheel 9 is provided which meshes with a worm 10 mounted on a rotating shaft 11.



   The tailstock may be of conventional construction and is adjustable along slides 12 and 13. It can be fixed in the adjusted position by means of a claw 14 controlled by a lever 15. The tailstock spindle is indicated at 16 and has a point 17. The spindle can be actuated longitudinally by means of a screw 18 under the control of a hand wheel 19.



  To tighten the sleeve in the adjusted position. a handle 20. As shown, the tip 17 is fitted in engagement with the end of the shaft B.



   The tool holder mechanism 4 comprises a carriage 21 which is movable longitudinally along slides 22 and 23 of the bed 1.



  A slide 24 carrying the cutting tool is mounted so as to effect a transverse movement with respect to the carriage 21.



  In most figures of the drawing, a non-rotating lathe tool 25 is shown, and such tool is preferably used for many categories of work.



  But you can, when you prefer, use it if you want, you can use a larger tool.



   The machine is suitable for cutting a blank having a variable diameter. The diameter can vary uniformly throughout the blank, so as to give a uniform taper, or it can vary in any desired way so as to give the blank any predetermined profile other than straight line. The variations in the diameter of the blank are determined by moving the slider 24 with the tool transversely, and to adjust and control the transverse movements, a jig and a jig key are provided, one carried in a fixed position on the bench 1, and the other carried by the slide 24. As shown, there is provided a jig 26 carried by the bench and a key 27 carried by the slide 24.

   The jig 26 has exactly the same profile as that which is to be given to the blank, and the key 27 has exactly the same shape as the cutting tool 25. The key is removably attached to the slide so that it can be be removed and replaced by another key corresponding to a tool having a different shape than that of the tool 25 which is shown.



  To carry the template 26, a bracket 28 is provided rigidly fixed to the bench 1. In order to allow adjustment, the template 26 is attached to a slide 29 (fig. 2) which is movable lengthwise along an appropriate guide. 30 provided on the console, a screw 31 being provided to effect a longitudinal movement. The slider can be locked in the adjusted position by means of screws 32, 32 attacking a listel 33. To allow easy fixing of the template, the slider 29 is provided with a T-slot 34 adapted to receive T-bolts 35 passing through the template.

   To further help to hold the jig in place and to prevent free movement of the jig, a hook bolt 36 (fig. 8) has been provided which when tightened serves to pull the jig back against the profile which should be given to the blank A, and by means of the slider 29 the jig is adjusted longitudinally in a position exactly opposite the blank. As the carriage moves longitudinally, the slide 24 carrying the tool 25 moves transversely so as to keep the key 27 in engagement with the template.



   So that the tool can receive a relief movement to strip exactly the various teeth of the blank, it is not rigidly fixed to the slide 24, but is movable on this slide transversely to the axis of rotation of the blank . On the slider 24 is mounted a slider 37 which is transversely movable along a slide.

   The slider 24 partly carries a mechanism for causing regular reciprocating relief movements of the slider 37 and the tool in a suitably adjusted relationship with the rotary movement of the blank. So that the tool can be adjusted for blanks of different sizes, there is provided a tool-holder slide 38, movable transversely on the slide 37. To move the slide 38 on the slide 37, a screw 39 is provided rotating at the by means of a handwheel 40. The slider 38 is provided with a transverse T-groove 41 and a tool holder 42 is held in place by means of T-bolts 43 penetrating the groove.



  The frame has an opening for receiving the tool, provided with a horizontal upper wall 44 exactly at the level of the axis of the blank. Tool 25 is held in place with its upper surface engaging the horizontal wall 44 of the housing and is held in this position by means of a wedge 45.



   It should be noted that with the required construction the tool is kept in parallel as it moves longitudinally to advance, or inward and outward to follow the profile. a rotary draft cam 46 (fig. 8 and 13) which is mounted on the slide? 4 so as to be mobile with him. As shown, the cam is mounted on a rotary longitudinal shaft 47, rotating in bearings 48 and 49 (fig. 1) of a bracket 50 suspended on the front of the slide 24.

   A lever 51 is pivoted between its ends on the slide 24 and is provided at its lower end with a roller attacking the cam 46.



     The upper end of the lever engages a stop 52 of the slider 37. A helical spring 53 is interposed between the slider 37 and the slider 24, and tends to press the slider 37 forward, so as to keep the stop 52 in position. contact with the upper end of the lever 51. It can be seen that when the cam 46 rotates: the lever 51 oscillates, and thus gives a reciprocating movement to the slide 37 and to the tool 25.

   The shape of the cam 46 is such that the slider 37 advances relatively slowly at a uniform speed, so that the tool can make a clearance cut, and is then returned relatively quickly, so as to withdraw the tool and the tool. put in position for another cut.



   As indicated above, the cam 46 is actuated in adjusted relation to the rotation of the blank. That is to say, the cam 416 makes a determined number of revolutions for each revolution of the blank, this number being determined by the number of teeth of the blank. If the blank has ten teeth, the cam makes ten revolutions for one revolution of the blank so that a relief movement is given to the tool as each tooth moves relative to it.

   To rotate the cam, the cross shaft 11 is used. Directly below the shaft 11 is a shaft 54 which is mounted partly in the main frame and partly in a bracket 55 attached to this frame. .

   To connect the two shafts 11 and 54, a toothed wheel 56 (fig. 1 and 2) is provided on the shaft 11, a toothed wheel 57 on the shaft 54. and a pivot 59 carried by an adjustable grooved arm 60. The arm 60 is carried by a hub 61 which helps to support the shaft 11. The speed ratio between the two shafts 11 and 54 can be changed by removing one or both toothed wheels 56 and 57 and replacing them with other wheels of different diameters, and it.

   It is evident that the idler wheel 58 can be adjusted to mesh with these wheels of different diameters. In said console 55 is mounted a vertical shaft 62 and this shaft is actuated from the shaft 54 by means of a bevel gear 63. The shaft 62 serves to actuate by means of a bevel gear 64 a grooved longitudinal shaft 65. This shaft is carried partly in a bearing ifi fixed to the bench and partly in bearings 67 of a bracket 68 fixed to the carriage 21.



   A worm () 9 is mounted and keyed on the shaft 65 between the bearings 67. This worm meshes with a helical wheel 70 which is connected to a transverse shaft 71.



  The helical wheel and the shaft are established and rotate in a bearing 72 provided in the bracket 68 and in a bearing 73 provided on an additional bracket 74 which is attached to the bracket 68 (Fig. 12). On the shaft 71 slides an angle wheel 75 (fig. 7 and 12) which rotates in a bearing 76 of said console 50 suspended from the front end of the slide 24.

   Angle wheel 75 meshes with angle wheel 77 of shaft 47. Wheel 77 and shaft 71 are keyed or otherwise conveniently arranged; so that the wheel rotates but is at the same time free to move transversely to the machine when the slide 24 is actuated. As the wheels and 77 are both carried by the console 50, they are kept in gear at all times.

   It can be seen that with this construction, force is transmitted from the shaft 11 by the various parts which have been described, to the shaft 65 and is transmitted from the shaft 65 to the shaft 47 and to the cam 46 , the connection between the shaft (35 and the shaft 47 being such that the free moves one complete revolution for each tooth of the blank.



  The machine can be adjusted for blanks having different number of teeth, by changing the toothed wheels 56 and 57, as already described.



   As already indicated,! The machine is suitable for cutting cutters with helical teeth. In order to be able to properly strip cutters of this kind, it is necessary to carry out the movements of the tool in particular in relation to the rotary movement of the roughing, so that the stripping can be done in accordance with the teeth of I ' propeller.



   It has been indicated that the relief movements of the tool are governed by the rotary movement of the blank, and any given position of the tool, this ratio r # gl # is fixed and defined; but as the carriage moves to bring the tool to a new cutting position, it is necessary to vary the relationship between the clearance movements of the tool and the rotary movement of the blank. This fact is well known in itself even in the application of skinning means for skinning cutters with inclined teeth and it has its reason in the following:

   Assuming the tool working at any point along the length of ia. tooth whose face is inclined with respect to a. the axis of the blank and a revolution begins with the cutting edge of a tooth in the plane of the cutting edge of the tool, the end of the revolution will find the cutting edge of the same tooth still in the plane of the tool if it has remained in! in the same position.

   However, if the tool has been tongitudinally advanced with respect to the blank, the new point on the cutting edge of your tooth. because of the inclination thereof, will not be in the plane of the cutting edge of the tool, but it will be above or below this plane following the direction of the inclination of the cutting edge of the tool. your tooth. When the tool therefore begins its draft movement at the same point, because the tooth will not meet the tool at the same time.

   It is therefore necessary to vary the relation between the rotation of the blank and the :) draft movements of the tool # a measure which is determined by the inclination of the cutting edge of the tooth. In the present case, this is done by increasing or decreasing the rotation of the blank with respect to the relief movements of the tool. by giving an additional movement to said cutting edge or by moving it back in accordance with the direction of the inclination of said edge so as to bring it in line with the cutting face of the tool at the time when this last begins his movement of flanking.

   Conversely, the movement of the draft blade can be advanced or delayed so as to advance or delay the tool relief movements so that the new point of operation of the cutting edge can be brought in line with the cutting face. cutting the tool when the latter begins its clearance movement.



   The helical wheel 9 is not directly connected to the spindle 5, but is indirectly connected by means of a suitable gear 78 (fig. 3) which can change the rotation of! a spit. This gear is rotatable as a whole and comprises a rack and a pinion, the rack being movable longitudinally in accordance with the longitudinal movements of the carriage 21. A sleeve 79 coaxial with the spindle 5 is carried in bearings 80 and 81 (fig. 13). and 14) provided in the doll. The inner end of the sleeve extends and rotates into the end of the spindle. On the bracket is mounted a box S2 which can turn on it.

   The helical wheel 9 is rigidly nxed to the sleeve 79. In the sleeve 79 slides a shaft 83 having teeth of mesh 84. The shaft 83 is c) set to the sleeve 79 so to shoot with tui. In bearings of box 82 is established and rotates a transverse shaft 85 carrying a pinion 8u which meshes with teeth 84. A shaft 87 also rotates in box 82.

   The two straight shafts 88 and S9 (fig. 13 and 14). A third shaft 90 also rotates in box 82.



  To this shaft is fixed a worm 91 which meshes with the helical teeth t9 provided in the periphery of spindle 5, near its end. On the side of the box 82 opposes the toothed wheels 88 and 89. a gear is provided to connect the shafts 87 and 90. A toothed wheel 93 is mounted on the shaft 87. and a toothed wheel 94 is mounted on the shaft. shaft 90.

   An adjustable rai- ned 95 is mounted on box 8:? and carries adjustable journals 96 and 97 on toothed wheels respectively; crazy!) S and 99.



   The shaft 83 has at its outer end a 100 Å ring groove collar. A longitudinal guide pin 101 is rigidly fixed to the main frame near the shaft 83.



     On the ankle 101 is mounted # c and slides a console 102 provided with a fork 103 entering the groove of the collar 100. The console 102 is drilled to receive a longitudinal bar 104 which is connected # c # to its end of right to the carriage 21. The console 102 can be clamped on the bar 104 in a relative position as desired, this tightening being done by means of screws 105, 105 provided with levers 106.



   It can be seen that when the carriage 21 is moved longitudinally along the bane, the bar 104, and with it the console 102, move simultaneously and in the same measure. Due to the engagement of the fork 103 with the collet 100, the shaft 83 is similarly moved, in action. Ii. thus the teeth of er # mesh 81. When moving the rack longitudinally. the pinion 86 rotates and this movement is used by means of the gear and the various shafts which have been # described, # turn the worm 91.

   The rotational movement of the worm screw 91 is used to make the spindle 5 rotate relative to the box 82 and # the spindle 79. It should be noted, as indicated above, that the entire gear It is evident that the relative movement (the spindle relative to the sleeve serves only to increase or decrease to some extent the rotation of the spindle.



     But the relative movement of the spindle is determined by the longitudinal movement of the rack 84, which in turn is determined by the longitudinal movement of the carriage 21 and the cutting tool 25 which it carries.

   As your stripping cam moves you with a frequency which is normally uniform and as the spindle and the blank undergo a change in speed of rotation which is in exact proportion to the longitudinal and tool movement. it is evident that the undercut movements are made in such a relation with the draft that they conform to heterogeneous teeth.



   The degree of variation of your spindle and spindle rotation can be changed according to the degree of inclination of the helical teeth, by removing either or both gears. '3 and 94. and replacing them with wheels of different diameters. The toothed wheels, idlers 98 and:!) Can be exactly adjusted to generate with these wheels of different diameters.



  It is also possible to cause the relative movements of the spindle in one or the other direction. according to the inclination of the teeth in hetea in one or the other direction. As shown, the machine is set to cut (your teeth with left # helixes. To cut teeth with a right propeller, you remove your toothed wheel 98 and your wheel 99 is adjusted to mesh directly with your toothed wheels 03 and 94.

   When we unsnap a blank with straight deutsches, with the ticu of helical teeth, the gearing is made inoperative, for example by loosening; your screws 105 so as to allow the bar 104 to slide freely # through the console 102. By loosening the screws 1t it is possible to adjust the carriage beforehand without changing the position of your spindle and of the draft. When the tool and the # @@@@@@ @@@@ the handles 106 so as to connect the carriage to the mechanism to control the rotation of the spindle.



     The blank A represented in FIGS. 7 and 8, is provided with teeth whose front cutting faces are exactly radial. But it often happens that it is desired to obtain a milling cutter with serrated or hooked teeth, that is to say teeth whose front cutting faces are on plumb with respect to the radial lines.



  To cut a blank with skimmed faces, it
 is necessary to vary the computer ratio
 between the clearance movements of the tool and the rotary movement of the blank as the tool moves in or out to conform to the different diameters of the blank. When it is necessary to cut blanks of this kind, the mechanism described above is somewhat modified.



   Fig. diagram 17 shows one way to vary this ratio. In this figure, t can be seen as a fragmentary sectional view along the maximum radius ^ of a cutter C with indented faces. When controlling the jig and the key, the cutting tool 35 is located
 a distance from the axis of the blank and is in position to engage the tip of the tooth shown and cut there the exact die line d-d. The section of the weaker tooth radius is shown at t '.



   For this radius, if no special arrangement is made, the tool 25 will be in) a position indicated in dotted lines distauee'ùe the axis of the blank. But due to the inclined cutting face of the blank. the tooth of the blank will not be in engagement with the tool and will be separated from it by the angle n.

   However, the tool will immediately begin its inward relief movement even though! the rough tooth has not yet reached it, and the result will be a cut of an inaccurate draft line key-d '. For an even smaller radius o "of the blank, as shown in <", the result will be similar except that the tip of the tooth will be s # by # e of the tool by a plus @@@@@ @ @@@@ @@ "@@ @@ @@ @@@ @@@ inaccurate draft line d" -d "will be further removed from the exact draft line dd.



   In order to avoid errors which would occur in the manner shown in fig. 17, the relation between the draft movements of the tool and the rotary movement of the blank is varied, so that the tool is, with regard to its draft movements, always in the same position when it engages with the leading edge of the tooth. This is shown in Figs. 18 and 19.

   Fig. 18 shows the tool at the same distance from the axis of the lebauehe shown in FIG. 17, but the time at which the clearance movement begins has been delayed so that the blank is then in the desired position to be attacked by the tip of the tool. The tooth is therefore cut with the exact flank line d-cl. Likewise in fig. 19. the tool is at the same distance r "from the axis of the blank as shown in Fig. 17, but the clearance movement has been delayed so that the blank is in position to be driven. by the tip of the tool when the actual clearance movement begins.



  The tooth is therefore cut with the exact flank line d-d. 011 sees that the operation as represented in ng. 17 and 19 are not affected or depend in any way on the longitudinal inclination of the cutting faces. In other words, it does not matter whether the cutting faces are helical or straight.



   The required variations in the relationship between the undercut movements of the tool and the rotary movement of the blank can be achieved either by changing (usually by advancing) the movement of the blank. or by changing (usually by delaying) the movements of the tool.

   It has been found simpler to delay the movements of the tool, and this delay is particularly desirable when means are provided, as in the present example, for changing the movement of the blank in order to properly delay itself. the movements of the tool, it is possible to use a modified construction as shown in FIGS. 20 and 21. This construction is similar to that already described except that a shaft 71 ^ and an angle wheel 75 "replace the shaft 71 and the toothed wheel 75 described above.

   The shaft 71 ", instead of being provided with straight grooves, is provided with inclined cam grooves 71 ', and the angle wheel 75" is provided with pins 75' adapted to penetrate said grooves. Fig. 1 is a development of the shaft 71 "and shows the inclined cam grooves. When the pins 75 'are in the position shown in solid lines, a position which corresponds to the radius /'. The cam 48 is in the position to immediately actuate - the clearance movement of the tool towards the inside.

   When the tool moves inwards to a position corresponding to the radius r #, the normal rotary movement of the cam is delayed by an angular distance n # which corresponds to the angle; M 'represented in FIG. 17. When the tool moves further inward to a position corresponding to radius / '";

      the cam is further delayed by an angular distance n # corresponding # the angle m # rep # sent # # in fig. 17. This deflection of the tool causes the tool to always be in position for its relief motions when the leading edge of the tooth reaches the tool.



   It does not matter that the blank does not have the maximum raavon as long as the angle wheel 75 "is set to assume the exact positions along the camshaft 71". In order that this can be done properly, the jig is preferably constructed to match the radius of the blank to be cut.

   If the cutter C must have a maximum radius r, the # draft 26c has the maximum point of haul # a distance r from a line for example from the line of the centers of bolts 35, 35. If it is cut a milling cutter D having a maximum radius r #, we # establish the template 26d with 'from the line of the bolt centers. If it is a question of cutting a milling cutter E having a maximum radius r ", the template 26e is established with the point of maximum radius at the distance r" from the line of the centers of the bolts.

   Construction of the jigs in the manner described secures the position of the sliding gear 75 "on the shaft 71" at positions corresponding exactly to the various radii of the blanks.



   Another way to vary the relationship between the clearance movements of the tool and the rotary movement of the blank to conform to skimmed cut faces will be described with reference to schematic figure 25. In this figure , tt # t # can be considered as fragmentary sectional views of a cutter C having split faces, these sections being taken along the radii? ' ? '' and? '". respectively, as in fig. 17.

   Instead of the commonly used template 26, a special 26W template has been provided. This jig 26w, instead of being provided with a vertical guide surface, is provided with a surface of revolution built on the center S and having an axial plane whatever the profile desired. The surface of revolution is such that its various radii are the same as the corresponding radii of the cutter C to be cut. The 96V jig has an inclined surface 26t which is placed at the same angle as the skimmed tooth faces of the cutter C.

   A specially shaped key 27 @ cooperates with the 26 "'template.



  In any horizontal plane, key 27 "has the same cross-sectional shape as tool 25, but the key is bent backwards at points above the center.
S of the template.



   Fig. 25 shows the way in which the shape of the jig of FIG. 26. Under the control of the jig 26w and the 2 / key, the cutting tool 25 is kept at a distance;

  -from the center of the cutter C. when the vertical part of the key 27 "is at a distance y-from the tit such that r ', if no special arrangements are made, the tool 25 will be in position at the distance r 'from the roughing .-- The tool will immediately begin its inward relief movement even though the roughing tooth has not yet reached it, and it will and) result in the cutting of a die line - inaccurate pouch, as has been explicitly described with reference to Fig. 17.



  When using the construction shown in figs. 20 and 21, this error is avoided by delaying the movement of the tool. According to the different procedure which will be described, the clearance movement of the tool is not changed with respect to time, but is changed with respect to position, i.e. the tool 25 instead of being able to take a position away from the center, is forced to take a position at a radius which is greater by the distance s'.

   The distance is such that the relief movement of 1 tool inwards, which begins immediately: allows the tool to properly engage the tooth section and cut exactly the desired relief there. Tool 25 is maintained at increased radius '+ s', owing to the peculiar curved shape of the top of key 278. The key attacks the edge of the jig at a point along the inclined surface 26t, the point of attack being at a higher elevation because of the tilt. The curvature is such that the vertical part of the key is kept at a distance s from the center S of the template.

   Likewise for the radius? '"The tool 25, instead of being able to take a position at the radius e" from the center, is obliged to take a position at a radius which is greater than the distance s ". The distance s" is such that the inward draft movement of the tool, which begins immediately, allows the tool to engage the section of tooth t "and pick up the exact draft desired therein.



  The increased radius r "-s" s obtains due to the aforesaid curvature of the part another point along the surface 2tint, this point being closer to the center and consequently at an even greater elevation.



   It can be seen that two independent variations are effected in the relation between the draft movements of the tool and the rotary movement of the blank. One of these variations depends on the longitudinal movements of the tool along the blank, and the other variation depends on the movement of the tool inward or outward, so that the blank is cut with different diameters. The first variation is done by changing the rotary movement of the blank, and the second variation by changing the draft movements of the tool.



   To actuate the carriage longitudinally along the bench, a screw 107 is provided which attacks a nut 108 carried by a console 109 suspended from the carriage. The screw is carried at its left side end in a bearing 110 (FIG. 2) formed in a console 111 fixed to the bench. On the console 111 there is a transverse shaft 112 which is connected to the screw 107 by means of a bevel gear 113. At the front end of the shaft 113 there is a flywheel 114 which allows the screw to be rotated at the bottom. hand to operate the carriage. So that the carriage can be operated automatically to advance the tool from one cutting position to another, or provided a suitable mechanism.

   This mechanism is adapted to advance the carriage intermittently, but it should be noted that the carriage could also be operated continuously if desired. On the console 111 is mounted a cross bearing pin 115 on which rotates a sleeve 11 (; (Fig. 11). A toothed wheel 117 which meshes with a toothed wheel 118 of the shaft 112 is mounted in free play on the sleeve. near its internal end, to this toothed wheel 117 is connected a roll trocllet 119.

   From the teeth 120 provided on the sleeve 11C near the sleeve 116 is keyed a ratchet wheel 122 similar to the ratchet wheel 119. A swing arm 123 is mounted in free play on the hub of the ratchet wheel 122. A connecting rod 124 is connected. pivot to this arm near its lower end, and the left side end of this connecting rod is connected in an adjustable manner to an oscillating crank 125.



  The crank is fixed to a transverse oscillating shaft 126 which is mounted in a bearing 127 and carries at its rear end a lever 128. The lever carries at its upper end a roller 129 placed so as to be engaged by a cam 130 of a longitudinal rotary shaft 131. On the oscillating arm 123 is mounted a transverse pin 132 carrying two pawls 133 and 134 arranged respectively to engage the ratchet wheels 119 and 122. Either pawl can be engaged with the corresponding wheel and be free from it. The shaft 131 rotates in the manner which will be described presently, and it can be seen that with each rotation of this shaft, the arm 128 and the crank 125 oscillate.

   The oscillation of the crank 125 is transmitted by means of the connecting rod 124 to the arm 123, the oscillation amplitude of the plate being adjustable by changing the connection between the connecting rod and the crank; by means of either pawl 133 or IZ-j4, one of the ratchet wheels 119 or 122 rotates at a small angle; so as to rotate the shaft 112 and the screw 107 and to actuate the carriage. It can be seen that the movement of the carriage is relatively large when pawl 133 is used, and relatively small when using pawl 134. By choosing the proper pawl and adjusting the crank connection, the amount of movement can be obtained. desired of the cart.



   The rotation of the spindle and the blank is stopped during the tool advance movement. For this purpose, two mechanisms acting alternately are provided, one which serves to rotate the spindle and the blank during one revolution, or approximately one to effect the longitudinal advance of the tool and also serves to effect other movements that will be described.



   The mechanism for rotating the spindle and the blank has already been partially described; this mechanism comprises the transverse shaft 11, the worm 10 and the helical wheel 9; the machine is provided with a main motor shaft 135 adapted to be actuated in any suitable manner, for example by means of a belt mounted on a pulley 136. On the shaft 135 turns a toothed wheel 137 (fig. 4) which can be coupled to the shaft by means of a keyed coupling element 138. The wheel 137 meshes with a wheel 139 provided on a longitudi- nal shaft 140.

   On the shaft 140 is fixed a long toothed wheel 141 which is surrounded by a sleeve 142 open on its upper front side. A bush 143 slides and rotates on the sleeve 142, and is provided with lugs between which a toothed wheel 144 is set and rotates. This toothed wheel meshes with said toothed wheel 141 of shaft 140.



  A third longitudinal shaft 145 has been provided carrying a series of toothed wheels 146 of different diameters. The shaft 145 is connected to said shaft 11 by means of a gear 147.



  Bushing 143 can be angularly and longitudinally displaced on sleeve 142 so as to bring toothed wheel 144 into engagement with any one of toothed wheels 146 of different diameters. A spring plunger 148 carried by the sleeve 143 is adapted to penetrate any of a series of openings in the sleeve 142, so as to hold the wheel 144 in exact position to mesh with any of the wheels 146. It will be seen that with this construction the shaft 145 as well as the shaft 11 can be operated from the shaft 135 at any of a series of speeds.



   A small longitudinal shaft 149 is mounted in alignment with the main motor shaft 135. Shaft 149 carries a coupling member which is adapted to be coupled by coupling and is in its upright position as shown in FIG. 4, it actuates toothed wheel 137 and the various parts connected to this wheel. When the coupling member is in its left position, it actuates the shaft 149. A cross shaft 150 is suitably mounted in bearings of the bed, and this shaft is connected to the shaft 149 by means of an angle gear 151.



  The shaft 150 carries a worm 152 which meshes with a helical wheel 153 provided on the longitudinal shaft 131.



   In machine operation, it is desirable that the sleeve 79 and the shaft 131 each make one full turn alternately and in order of succession. To obtain alternating movements of the sleeve and the shaft, an automatic mechanism has been provided for moving the coupling element 138. This element 138 is provided with an annular groove in which the rollers or projections fit. provided on a fork lever 154 (fig. 6). This lever is pivoted transversely on the frame, and is provided with a roller 155 which allows it to be moved.



  A transverse oscillating shaft 156 is mounted in the frame above the fork lever 154. This oscillating shaft carries at its rear end an arm 157 in which is mounted a spring plunger 158. This plunger is V-shaped at its end. lower and is adapted to engage the roller 155. A lever 159 with upper and lower branches is fixed on the oscillating shaft 156 at the front end of this shaft.

   The upper branch carries a roller 160 which is adapted to be engaged by a cam plate 161 attached to a drum 162 mounted on the sleeve 79. The lower branch of the lever 159 carries a roller 163 which is adapted to be engaged by a plate. cam 164 fixed to a drum 165 mounted on the shaft 131. When the parts are in the positions shown in FIGS. 3, 4 and 6, the sleeve 79 is moved and continues to rotate until the cam plate 161 engages the roller 160 in the opposite direction according to FIG. 4.

   This movement forces the spring plunger 158 onto the top of the roller 155, and thus tends to oscillate the lever 54 in a direction to bring the coupling member into the actuating position of the shaft 149. When the shaft 149 is thus actuated, the shaft 131 is actuated with the cam drum 165 which it carries in the direction indicated by the arrow in FIG. 6. This movement continues until the cam plate 164 engages the roller 163 and oscillates the lever 169 in the direction counterclockwise as shown in FIG. 3. In other words, the cam plate 164 serves to return the lever to the position shown in the drawing.

   The spring plunger 158 is again forced onto the top of the roller 155 and tends to operate the lever 154 in a direction to place the coupling member 138 in the actuating position of the sprocket 137.



   It is preferable not to depend solely on the displacement of the lever 159 for adjusting the movements of the coupling member 138. As shown (Fig. 4) the lever 154 is provided with opposed fingers 166 and 167 which are suitable. to be engaged respectively by latches 168 and 169. These latches are held in engagement with the fingers by means of a spring 170. Referring to FIG. 4, it is seen that the latch 168 serves to prevent movement of the lever 154 to the left even after the arm 157 has been brought to its right position.

   Likewise, latch 169 serves to prevent movement of lever 154 to the right, even after arm 157 has been moved to its left position. To disconnect the latch 168, a vertically movable bar 171 is provided, which is normally pressed upward by a spring 172.



  The upper end of the bar is engaged by an arm 173 of a small transverse oscillating shaft 174. This oscillating shaft carries at its front end a lever 175 cam 176 Sxée à la. helical wheel 9. The cam projection 176 has relative to the cam plate 161 such a position that the plate engages first. roller 160 and moves arm 157 into position to move lever 154. When spindle 79 has completed the required turn, cam protrusion 176 engages lever roller 175, so as to rotate the swing shaft and lever. 173 and actuate the bar 171 to release the lock 168.



  With the latch released, the lever 154 rotates under the action of the spring plunger 158 and disengages the coupling element from the wheel 137 and engages it with the shaft 149. The latch 1 is mounted on a small oscillating shaft. transverse 177 which carries at its end avaut a lever 178 (fig. 6). At the upper end of the lever 178 is a roller positioned so as to be engaged by a cam projection 179 of the drum 165. The cam projection 179 has with respect to the main cam plate 164 a position such that the drive plate is engaged. first the roller 163 and brings the arm 158 into position to move the lever 154.

   When the shaft 131 has completed the required revolution, the cam projection 179 engages the roller and the lever 178, so as to rotate the oscillating shaft 177 to release the latch loti9. With the lock released, the lever 154 rotates under the action of the spring plunger 158, disengages the coupling element from the shaft 149 and engages it with the toothed wheel 137. It can be seen that by means of the mechanism described, spindle 79 stops on its own after having ex # cut # a full turn and starting shaft 131.

   Likewise, shaft 131 after having executed a full revolution: stops by itself and starts spindle 79.



  I) In this way, the two parties operate alternately in order of continuous succession.



   It is desirable to advance the tool longitudinally while it is out of engagement with the blank, i.e. when the tool is in front of the groove between two teeth of the blank. As a result, the throat blank. The throats. are helical, but the spindle and the blank rotate an additional amount with each longitudinal movement, and this additional rotation exactly compensates for the inclination of the grooves and secures the stop of the blank with a groove being in taee of the 'tool.



   The tool is withdrawn at the time of each longitudinal movement and the key is also moved away from the jig. This withdrawal is effected by means of a mechanism actuated by the shaft 131, the withdrawal thus being precisely regulated with respect to the forward movement.

   The slide 54 (fig. 8) is associated with a stop 180 which is engaged by the upper end of a lever 181 pivot # longitudinally on the carriage 21. The lower end of the lever is pivotally connected to a roller which is adapted to be attacked by a cam plate 182 of a plate 183 controlled by the shaft 131.

   At the start of rotation of the shaft 131, the cam plate 182 engages the roller on the lever 181 and causes the latter to oscillate in a clockwise direction, thereby actuating the stop 180 forwards with the slide 24. In this way, the tool 25 is withdrawn from the blank, and the key 27 is withdrawn from the jig 26.

   Following the rotation of the shaft 131, the cam 130 actuates the advancement mechanism in the manner already described, and the carriage is moved longitudinally along the bed. After this move; the cam plate 182 allows the lever 181 to return to the position shown and the slider 24 can move backward carrying the tool 25 and the key 27 to their operative positions.

   It can be seen that by thus removing the key from the template, during the longitudinal movement, all the difficulties inherent in moving the key along the template while it is in contact with it are avoided. If the key was constantly kept in contact with the template. it would be difficult to perform the longitudinal movement, especially at
 The key is brought back into engagement with the jig by a relatively slow movement with minimal pressure, so that there is no tendency to bend or twist the key, or to cause uneven contact between the key and the key. template.

   For this purpose, a mechanism has been provided for bringing the carriage, the operation of which is entirely independent of the mechanism used to remove it. The aforesaid stop 180 is not directly connected to the slide 24, but is connected to a second slide 184 which is transversely movable and independently of the first slide 24. Springs 185 are interposed between the slide 184 and the carriage 21 and these springs tend to move the slide 184 backwards, thus keeping the stop 180 in constant mesh with the lever 181.



   The two slides 24 and 184 are usually connected by a lock. As shown distinctly in FIGS. 3, 8 and 9, the latch comprises a plate 186 housed in a recess in the top of the slider 24. The plate is provided with a boss which extends downwardly through a groove of the slider and a vertical pin 187 is screwed on. in this boss. This stud crosses with narrow clearance an opening of the slider 184. On the slider 184 are pivotally mounted two small return levers 198 provided with horizontal upper branches which attack a collar of the stud 187. The lower ends of the levers are adapted to be attacked by a conical cam bush 189 vertically movable on the stud.

   When socket 189 is in its lower position, as shown, levers 188 are forced outward, thereby pulling stud 187 down and forcing plate 186 into clamping engagement with slider 24. Hence In this way, the slider 24 is rigidly connected to the slider 184. When the socket 189 is in its raised position, the levers 188 swing inwardly; they thus allow the pin 187 to move upwards and to clamp with the slide 24. To actuate the sleeve 189, a fork lever 190 (fig. 3) is provided with protrusions attacking the grooves or notches of the sleeve. .



  This lever is fixed to a longi tudinal oscillating shaft 191 mounted in the bearings of the cha riot 21. To the lever 190 is connected a lever 192 provided with a roller which is adapted to be attacked by cam plates 193 and 194 fixed to a disc 195 mounted on shaft 131.



  It can be seen that when the shaft 131 rotates, the cam plate 193 attacks the roller of the lever 192, so as to actuate the lever 190; and the cam sleeve 189 upwards and release the latch. The roller is then engaged by the cam plate 194, so as to actuate the cam sleeve 189 downwards and re-engage the latch.



   It has already been indicated that an additional mechanism is provided to brake the slider after it has been removed in the manner described above. In order that this additional return mechanism can operate without being affected in any way by the return movement of the slider 184, and in addition to the slider 24 being able to return with a minimum of effort, an additional device has been provided. to carry the slider 24 after it has been unlocked from the slider 184.

   As shown, the carriage 21 is provided near the front and the rear with transverse pivots 196 and 197 (fig. 7). The carriage is grooved near the pivots and in these grooves are placed arms 198 and 199 pivoting on these pivots. The arms are provided with rollers 200 and 201 which are adapted to engage the bottom of the slider 24. The arms are connected by pivoted connecting rods 202 and these connecting rods are in turn connected by a transverse bar 203. The bar 203 is provided with. grooves or notches in which the pivot bosses 204 protruding from the lever 190 fit.

   The result is that when the lever 190 swings upward to release the latch, the arms 198 and 199 also swing so that the rollers 200 and 201 swing upward to and carry it independently. The effective lifting or spacing of the slide may be a few hundredths of a millimeter.



  To bring the slide 24 back as soon as it has been released from the latch and lifted by rollers, helical springs 205 are provided. These springs are established in long transverse cylindrical openings 206 of the slide 24. The springs abut a their rear ends against 207 X buffers screwed into the openings and at their front entrances against heads 208 provided on transverse bars 209.

   The bars 209 pass through central openings in the buffers 207 and are connected at their rear ends to the brackets 210 of the carriage 21.



  The heads 208 are in the form of pistons and the front parts of the openings 206 constitute cylinders 211 in which the pistons 208 fit and move.



  On the slide 24 is attached a cast iron 212 having a transverse passage 213 which communicates at its ends with the cylinders 211. The cast iron piece 212 also includes a fluid reservoir 214.



  A small opening 215 (Fig. 10) controlled by an adjustable needle 216 leads from passage 213 into reservoir 214. A valve. The automatic retainer 217 runs from tank 214 back to passage 213. Cylinders 211 as well as passage 213 and part of tank 214 are filled with a suitable liquid, which is preferably a liquid such as ilmile. . We see that as soon as the slide? 1 has been lifted and separated from the slider 184, the springs 205 tend to move it back.

   But this tendency is countered by the engagement of the pistons 208 with the liquid in the cylinders. This and engagement forces liquid from the cylinders into passage 213 and from the bed into reservoir 214 through the constricted opening 215.



  I, Hquid can only pass relatively slowly through this opening, and in this way the return movement of the knife is done very slowly. When the slider comes forward sharply as it was opened to allow liquid to flow from reservoir 214 back to passage 213 and cylinders 211. The slow return movement causes the key to gently attack the jig. and with a minimum of force so that there is little or no tendency to bend or flex the parts.



   It should be noted that the various cams 130, 182, 193 and 194 are placed relative to each other so that the operations which they respectively control take place in the following order: First the two eolIIisseaux 184 and 24 are pulled back in unison. these two slides still being locked to one another. Then the slider 24 is unlocked from the slider 184 and at the same time is lifted on the rollers 200 and 201. At or about this time, the carriage is actuated longitudinally to bring the tool to a new cutting position.

   The slider 184 can then return to its normal position. At the same time, the slider can move slowly backwards under the control of the springs 205 and the a-Suide regulating mechanism. After completing the return movement of slide 24, rollers 200 and 201 are lowered and slider neck '¯'-1 is again locked to slide 184.



   So that the slider 24 can be released by hand from the slider 184. a lever 218 is provided which is Hxp to the oscillating shaft 191. To actuate the lever, a key # 218a is provided as well as represents # # fig. 9. It can be seen that the operator, by actuating the lever 218, can turn the oscillating shaft so as to lift the cam sleeve 189 and to release the lock. To advance the slider 24 by hand, a toothed segment 219 (Fig. 7) is provided which is pivotally mounted on the carriage and meshes with a rack 220 fixed to the slider.

   A hand lever 221 is connected to the toothed segment 2t! h It can be seen that by lowering or raising the lever, the slide 24 can be operated
 The general operation of the machine is evident from the foregoing description and some very brief explanations will be helpful.



   A jig 26 is established having the desired profile, and having, in the case of a ginned cutter, the desired ratio with the radius of the cutter, as already described. A blank is put in place, this blank having already been grooved and roughed in any usual or preferred manner. Gear 78 is adjusted according to the degree of inclination of the helical teeth of the blank, and gear 56, 57 is adjusted according to the number of teeth of the blank. By means of handwheels 40 and 114, the tool is adjusted transversely and longitudinally in engagement with the blank at the right end thereof.

   Then the machine is started. the spindle 79 and the control shaft 131 operating alternately in succession.



  During the rotary movement of the blank, the draft movements of the tool take place in the manner which has been described, so as to cut the desired draft on the teeth of the blank. After a complete revolution of the blank, the rotary movement of the spindle is stopped, as well as the relief movements of the tool. The carriage is then advanced longitudinally to the left, the blank rotating slightly in accordance with the helical teeth. Just before the longitudinal movement, the tool slide is withdrawn so as to move the tool away from the blank and the key from the template.

   After the longitudinal movement, the tool slide is slowly operated in the opposite direction, so as to gently return the spindle to the jig which is being driven at a new position.



  The tool assumes a corresponding position with respect to the blank. After this movement of the tool and the key, the blank is again actuated by one turn, and these movements are repeated in the same order until the blank is completely formed. In the case of a toothed cutter, the clearance movements of gements of diameter, as already described, to follow the screening.



   It frequently happens that a jig such as 26 is not available and that instead of such a jig the operator is provided with a jig 26 "(6g. 28) having an inverted shape. which is the shape of the part to be worked by the cutter which is to be manufactured. To use a jig such as 26 ", a somewhat modified machine has been provided, as shown in fig. 27 and 28.

   This machine is the same as that already described except for differences in the carriage and the transverse slides as well as in the associated parts mentioned. For simplicity, we represent in fig. 27 and 28, a milling cutter A 'having straight teeth instead of helical teeth, but it is obvious that this does not matter for the construction variant which will be described.



   Instead of the slider 24, the modified machine has a slider 94a which is provided with a bracket 222 adapted to hold a key 27 "so that it can engage the rear edge of the jig 26". When the cutting tool 25 is symmetrical as shown, the key 27n is also symmetrical and has the same shape as the tool.



   Instead of the lever 181, there is provided a lever 181 ", the upper end of which is placed opposite a stop 180n which it attacks. On the shaft 131 is mounted a large plate 1838 which is provided with a plate -came 182 ". The cam plate 182 "serves to oscillate the lever 181" so as to actuate the slider 184 and the slider 24 "back instead of actuating them forward.

   This backward movement is possible because the cutting tool 25 always faces a groove in the nozzle when the tool is moved. The locking mechanism between the two sliders 184 and 24 "is the same as already described, as also the roller mechanism for lifting the slider 24" out of engagement with the slider 184.

   This locking mechanism is put out of the sliders have been actuated forward and the slider 24a is lifted on the rollers. To bring the slider 24a back to its operating position, we can see a mechanism similar to that already described for the slider 24. But we have shown in the drawing a somewhat simpler mechanism which can lend itself to many categories of operation. works. Coil springs 205 have been shown which are established in transverse openings 206 "of the slider 24a.

   These springs abut at their rear ends against the consoles 210 of the carriage 21, and at their front ends against buffers 223 fitted in the openings.



   It has already been said that it is not essential for the cutting tool to be a non-rotating tool. Fig. 29 shows a mechanism comprising a rotary cutter and which can replace the tool holder 42 and the tool 25.



  As shown, a console 224 can be engaged by buttons 43 and thus be nxed to the slider 38. A spindle 225, on which is mounted a cutter 226, is established and rotates in bearings of the console 224. As shown, the console 224 also carries a rotating spindle 227 which is connected to the spindle 225 by means of a spur gear 228. The force is transmitted to the spindle 227 by means of a belt passing over a pulley 229. In combination with the cutter 216,

   a key is provided having a shape which is the same or approximately the same as that of the strawberry.



   CLAIMS:
   I Process for cutting the teeth of strawberries
 spinning a blank by rap
 port to a narrow cutting tool and move forward
 the tool longitudinally with respect to
 the axis of rotation of the blank, characterized
 in that the cutting tool is put out
 of contact with the blank before each advance movement and returned after
 each advance movement has a position
   operative with respect to the blank, position
 back in accordance with the predefined profile
 finished that must be given to the teeth of
 the strawberry.



  II Machine for cutting the teeth of cutters
 according to the process according to the re
 vendication I, characterized by a mica-
   nism working automatically for
 put the tool out of contact with the blank
 at the time of each advance movement
 of the tool longitudinally to the axis of
   the blank, and by a device comprising
 a fixed template having the predefined contour
 finished and a movable member with the tool.
 device used to determine the distance
 between the tool and the workpiece axis in the
 working position of the tool, and working
 to limit each of the movements of
 successive return of the tool to its position
 of work.


 

Claims (1)

SOUS-REVENDICATIONS : 1 Procédé suivant la revendication I, carac prise en ce que l'outil reçoit un mouve- ment de va-et-vient perpendiculairement à l'axe de l'ébauche en relation réglée avec la rotation de l'ébauche, en vue de dépouiller exactement ies dents de celle-ci, ledit mouvement de dépouille étant donné à l'outil pendant que l'ébauche tourne relativement à celui-ci. SUB-CLAIMS: 1 The method of claim I, charac grip in that the tool receives a back and forth perpendicularly to the axis of the blank in regulated relation with the rotation of the blank, in order to strip the teeth exactly of it, said draft movement given to the tool while the blank is turning relative to it. 3 Procédé suivant la revendication I et la sous-revendication 1, caractérisé en ce que l'ébauche comporte entre ses dents des des rainures hélicoïdales et que des mouve ments de retrait, d'avancement longitu- dinalement à l'axe et de retour de 1'outil sont effectués pendant que l'une de ces rainures est en face de l'outil, 3 A method according to claim I and sub-claim 1, characterized in that the blank has between its teeth helical grooves and that movements elements of withdrawal, longitu- finally to the axis and back of the tool are performed while one of these grooves is in front of the tool, la rotation de l'ébauche étant arrêtée après chacun de ses tours avec l'une desdites rainures en face de l'outil 3 Machine suivant la revendication II. ca- ractérisée en ce que l'outil est ramené en position de travail après chaque moule- ment d'avance longitudinal au moyen d'un dispositif agissant lorsque le méca nisme qui met l'outil hors de contact 4 Machine suivant la revendication II et la sous-revendication 3, caractérisée en ce que l'organe mobile avec l'outil et mentionné sous II est forme par une touche reliée à l'outil et que le dispositif mentionné sous 3 comprend un ressort. the rotation of the blank being stopped after each of its turns with one of said grooves in front of the tool 3 Machine according to claim II. it- typified in that the tool is brought back to working position after each mold longitudinal feed by means of a device acting when the mechanic nism which puts the tool out of contact 4 Machine according to claim II and sub-claim 3, characterized in that the movable member with the tool and mentioned under II is formed by a linked key to the tool and that the device mentioned under 3 includes a spring. 5 Machine suivant la revendication II et la sous-revendication 3, caractérisée en ce qu'un dispositif retardant est prevu pour retarder le mouvement de retour de l'outil à sa position de travail. 5 Machine according to claim II and sub-claim 3, characterized in that that a delay device is provided for delay the return movement of the tool to its working position. (i Machine suivant la revendication II et les sous-revendications 3 et 5, caractérisée en ce que le dispositif retardant comprend un dashpot. (i Machine according to claim II and sub-claims 3 and 5, characterized in that the delay device comprises a dashpot. 7 Machine suivant la revendication II et les sous-revendications 3 et 5, caractérisée par un mécanisme de dépouille travaillant automatiquement après chaque mouvement de retour de l'outil vers l'ébauche pour produire un mouvement prédéterminé du dit outil vers l'axe de l'ébauche en rela- tion réglée avec la rotation de l'ébauche. 7 Machine according to claim II and sub-claims 3 and 5, characterized by a working draft mechanism automatically after each movement return of the tool to the roughing for produce a predetermined movement of the said tool towards the axis of the blank in relation to tion adjusted with the rotation of the blank. 8 Machine suivant la revendication II et les sous-revendications 3, 5 et 7, caractérisée en ce que l'outil est porté par un cou- lisseau 38 monté sur un second cou- lisseau 94 qui est mobile longitudinale ment par rapport de l'axe de l'ébauche pour effectuer le mouvement d'avance de l'outil le coulisseau 24 étant mobile transversalement par rapport a l'axe de l'ébauche et actionné avant chaque mou vement d'avance au moyen d'un méea niatne automatique servant à mettre l'outil hors de contact avec l'ébauche, 8 Machine according to claim II and sub-claims 3, 5 and 7, characterized in that the tool is carried by a neck slider 38 mounted on a second neck beam 94 which is movable longitudinally in relation to the axis of the blank to perform the forward movement of the tool, the slide 24 being mobile transversely to the axis of roughing and activated before each slack in advance by means of a message automatic niatne used to put the tool out of contact with the blank, le coulisseau porte-outil 38 étant mobile transversalement sur le second coulisseau 24 et commandé par le mécanisme de dépouille après chaque mouvement de re tour de l'outil 24. the tool-holder slide 38 being mobile transversely on the second slide 24 and controlled by the undercut after each movement of re tool turn 24. 9 Machine suivant la revendication II et les sous-revendications 3, 5 et 7, carac- térisée en ce que 1'outil est porte par un coulisseau 24 qui est mobile bras- versalement a. 9 Machine according to claim II and sub-claims 3, 5 and 7, charac- terized in that the tool is carried by a slide 24 which is movable arm versally a. l'axe de l'ébauche sur h"inf 91 T + 184 est prévu mobile transversale ment sur le chariot 21 indépendamment du premier coulisseau 24 mais adapté à être serre à celui-ci, un mécanisme auto matique agissant sur le second coulisseau 184 pour mouvoir transversalement tous les deux coulisseaux 184, 24 dans le but de retirer l'outil 25 de l'ébauche, un autre mécanisme automatique travaillant pour desserrer les deux coulisseaux pour per mettre leur mouvement de retour iudé pendant. the axis of the blank on h "inf 91 T + 184 is provided with transverse mobile independently on the carriage 21 of the first slide 24 but adapted to be squeezed to this one, an auto mechanism matic acting on the second slide 184 to move transversely all the two slides 184, 24 in order to to remove tool 25 from the blank, another automatic mechanism working for loosen the two slides to allow put their movement back iudé while. 10 ilTacbine suivant la revenclication II et les sous-revendications 3, 5, 7 et 9, carac térisée en ce que le premier coulisseau 24 est normalement supporte par le second coulisseau 184 et qu'un mécanisme est prévu travaillant automatiquement avant chaque mouvement de retour des coulis seaux dans le but de désengager le pre miel coulisseau 24 du second 184 pour permettre au premier d'être ramené a la position de travail pendant qu'il est désengagé d'avec le second. 10 ilTacbine following revenclication II and the sub-claims 3, 5, 7 and 9, charac terized in that the first slide 24 is normally supported by the second slide 184 and that a mechanism is expected working automatically before each return movement of the grout buckets in order to disengage the pre honey slide 24 of the second 184 for allow the first to be brought back to the working position while he is disengaged from the second. 11 Machine suivant la revendication II et les sous-revendications 3,5, 7 et 8, ca ractérisée eu ce que le coulisseau 3S est avancé transversalement sur le second coulisseau 24 au moyen d'une came ro tative de dépouille porte par le second coulisseau, les moyens actionnant cette came comprenant des organes dont l'un est mobile sur l'autre transversalement a l'axe de l'ébauche et qui sont relies pour tourner ensemble. 11 Machine according to claim II and sub-claims 3,5, 7 and 8, ca agreed to what the 3S slide is advanced transversely on the second slider 24 by means of a ro cam tative of remains carried by the second slide, the means actuating this cam comprising members, one of which is mobile on the other transversely to the axis of the blank and which are connected to turn together. 12 Machine suivant la revendication II et les sous-revendications 3 ; 5, 7,8 et 11, caractérisée en ce que les organes pour actionner la came do dépouille sont re liés ensemble par une connexion à che ville et rainures 71', 75'dont la rainure est inclinée de façon déterminée par l'in clinaison de faces de coupe à génératrices non-radiales des dents de la fraise à travailler. 12 Machine according to claim II and sub-claims 3; 5, 7,8 and 11, characterized in that the organs for actuate the clearance cam are re linked together by a connection to che city and grooves 71 ', 75' including the groove is inclined in a manner determined by the in Clinching of generator cutting faces non-radial teeth of the milling cutter to work. 13 Machine suivant la revendication II et @@@ @@@@@@@@@@dications 3 5 7 caract#ris#e nisme pour donner à l'ébauche une rotation complète entre deux mouvements d'avancement longitudinal de coutil un mécanisme pour lui donner un mouvement de rotation supplémentaire dans un sens ou dans l'autre suivant la direction d'in clinaison longitudinale des dents de l'ébauche, dans le but de compenser ladite inclinaison. 13 Machine according to claim II and @@@ @@@@@@@@@@@ dications 3 5 7 characteristics to give the blank a complete rotation between two longitudinal feed movements of the ticking mechanism to give it a rotational movement additional in one direction or the other along the direction of longitudinal inclination of the teeth of the blank, with the aim of compensating for said inclination. 14 Machine suivant la revendication II, ca- raetérisée en ce qu'un mécanisme est prévu pour arrêter la rotation de l'ébauche avec une des rainures entre ses dents en face de l'outil à l'achèvement de chaque révolution de ladite ébauche. 14 Machine according to claim II, ca- reeterized in that a mechanism is intended to stop the rotation of the blank with one of the grooves between its teeth in face of the tool on completion of each revolution of said blank.
CH95700D 1920-01-15 1920-01-15 Method and machine for cutting the teeth of strawberries. CH95700A (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH95700T 1920-01-15

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH95700A true CH95700A (en) 1922-08-16

Family

ID=4353353

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH95700D CH95700A (en) 1920-01-15 1920-01-15 Method and machine for cutting the teeth of strawberries.

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH95700A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CH289771A (en) Machine for cutting a toothed wheel.
FR2485423A1 (en) FOREST POINT GRINDING MACHINE
CH375199A (en) Tooth wheel cutting machine
CH95700A (en) Method and machine for cutting the teeth of strawberries.
WO1982001334A1 (en) Automatic lathe with digital control unit
CH675219A5 (en)
CH516966A (en) Method and machine for cutting, by generation, bevel and hypoid gear elements
BE537121A (en)
CH163327A (en) Hand-held threading machine.
CH378648A (en) Device for threading a cylindrical part
CH98363A (en) Method and machine for cutting gears.
BE513832A (en)
BE460798A (en)
BE544117A (en)
BE346496A (en)
CH94722A (en) Machine for grinding milling cutters and the like.
BE507333A (en)
BE551800A (en)
BE503651A (en)
CH343756A (en) Toothed workpiece cutting machine
CH152308A (en) Lathe for the manufacture of nuts and washers.
BE438875A (en)
CH326255A (en) Method of machining a part in the radial direction on a revolver lathe and revolver lathe for the implementation of this method
BE358077A (en)
BE388483A (en)