EMI0001.0001
1flaeliine <SEP> à <SEP> tailler <SEP> les <SEP> roue, <SEP> coniques <SEP> à <SEP> denture <SEP> liélieoïdale <SEP> ou <SEP> droite. La présente invention a pour objet une machine à. tailler les roues coniuties à den ture, hélicoïdale ou droite. caractérisée par des dispositifs par lesquels les outils, qui reçoi vent un mouvement alternatif radial peur le laillage correct- d'une clerrtt;
i>e cornique droite peuvent être, ,de plus, animés cl'uri mouve- ment circulaire alternatif autour (lit sommet dit cône et. asservi au mouvement. alternatif radial suivant sine loi constante. dans le but de permettre auxdits outils de tailler une denture hélicoïdale dont .
les ales des dent affecteirl, tin contour dépendant de la loi choisie, uir dispositif assurant autoriiatique- ment, pendant la période de retour (les o!i- tils, l'effacement- de ces derniers de la sur- face à travailler, étant prévu.
1.e dessin annexé représente, à- titre d'exemple. fine forme d'exécution de l'objet de l'invention: La fig. 1- est une coupe verticale, perpen diculaire à l'axe de commancle. faite suivant.
la ligne A---A de la fig. 2; L;i fil-. 2 est une coupe verticale perpen- diculaire à celle de la fig. 1 et. passant par
EMI0001.0054
l'ale <SEP> (IL, <SEP> commande <SEP> suivant <SEP> la. <SEP> ligne <SEP> <I>B-B</I>
<tb> de <SEP> la <SEP> 1:
<tb> La <SEP> fig. <SEP> <B>;#</B> <SEP> est <SEP> une <SEP> coupe <SEP> verticale <SEP> par <SEP> un
<tb> plan <SEP> parallèle <SEP> à. <SEP> celui <SEP> de <SEP> la <SEP> fig. <SEP> 2, <SEP> suivant
<tb> la <SEP> ligne <SEP> C---C <SEP> de <SEP> la <SEP> <U>fi-.</U> <SEP> 1:
<tb> La <SEP> @ <SEP> est <SEP> une <SEP> vue <SEP> en <SEP> plan;
<tb> Le>:
<SEP> fig. <SEP> .) <SEP> à <SEP> i <SEP> concernent <SEP> des <SEP> détails: <SEP> la
<tb> fig. <SEP> !'@ <SEP> moiitrc <SEP> à <SEP> part <SEP> la <SEP> tige <SEP> (le <SEP> maneeuvre <SEP> du
<tb> nianiaiurr <SEP> (Iemlira@.-a-e <SEP> produisant. <SEP> la <SEP> rota ticiii <SEP> ilc <SEP> la <SEP> cuitpole <SEP> potin <SEP> la <SEP> mise <SEP> en <SEP> route <SEP> du
<tb> failla.ye;
<tb> La <SEP> fig. <SEP> ci <SEP> montre <SEP> le <SEP> dispositif <SEP> de <SEP> leviers
<tb> réalisant- <SEP> <B>lu</B> <SEP> iiiouvemerri <SEP> (tesmo(Iromique <SEP> et
<tb> corirliiali4lalit <SEP> le <SEP> rnouvenrent <SEP> de <SEP> la. <SEP> roue <SEP> à.
<tb> tailler:
<tb> La <SEP> lig. <SEP> 7 <SEP> repr@c-ntu <SEP> en <SEP> plan <SEP> la <SEP> cuvette <SEP> et
<tb> le <SEP> rii(-(-nilisme <SEP> coniri-iaiiclant <SEP> sa <SEP> rotation:
<tb> La <SEP> 5 <SEP> indique <SEP> schématiquement <SEP> la <SEP> dis po@iliorl <SEP> qui <SEP> permet <SEP> le <SEP> réglage <SEP> angulaire <SEP> dit
<tb> brrce < m <SEP> et <SEP> (les <SEP> outils <SEP> clans <SEP> le <SEP> plan <SEP> vertical;
<tb> Ires <SEP> fig. <SEP> 9 <SEP> à <SEP> 1-1 <SEP> sont. <SEP> relatives <SEP> au <SEP> dispositif
<tb> d'effacement <SEP> des <SEP> outils:
<tb> 1,a <SEP> fig. <SEP> 9 <SEP> est- <SEP> urne <SEP> coupe <SEP> longitudinale <SEP> par
<tb> l'axe <SEP> du <SEP> berceau, <SEP> montrant <SEP> l'un <SEP> des <SEP> deux
<tb> chariols <SEP> porte-outils <SEP> en <SEP> élévation <SEP> de <SEP> face:
La fig. 10 est une coupe verticale trans versale suivant D-D de la fig. 1.1 montrant l'un des chariots en coupe et l'autre en vue par bout; La fig. 1i représente l'un des chariots en coupe horizontale suivant D-E de la fi,-. 9 et le second chariot en plan.
Les deux outils raboteurs verticaux 1 et 2 sont, portés par les chariots 3 et 4 et forment entre eux un creux de dent à flancs droits de la roue .plane (fig. 2). Les chariots 3 et 4 sont guidés par des guide--chariots 5, 6 et commandés par,des bielles 7, 8 montées.entre des rotules solidaires des -chariots 3 et 4, d'une part, et d'autres rotules solidaires d'un coulisseau central 9, d'autre part. Ce coulis seau 9 porte (fig. 1) une troisième rotule 9a,
reliée par une troisième bielle 10 à une ro tule 11 solidaire d'un écroil 12 porté par le levier oscillant 13, lequel est pivoté sur l'axe 14 et dont le bras inférieur reçoit la com mande de l'arbre moteur 15 par un plateau manivelle 16 à excentricité réglable par vis et écrou.
Les guide-chariots 5 et 6 reposent sur le berceau 17; ils y sont fixés par quatre vis iS (fig. 2 et 4) et sont ,pourvus d'un centrage circulaire à rainure et languette ainsi que de boutonnières 19 pour le passage des vis 18, de manière à permettre de leur donner (fig. 7) soit la convergence nécessaire pour le taillage des roues coniques, soit le paral lélisme pour le taillage des roues droites.
Le berceau 17 repose lui-même sur un évide- m#mt cintré de forme ,correspondante de la cuvette 20, ainsi que cela est clairement in diqué aux fi-. i et<B>8.</B>
Dans cet; évidement, la base du berceau peut être déplacée angulairement en vue de l'él,,vation d:= -outils i et 2, d'après la pro fondeur de la denture à -obtenir; ce déplace ment, est obtenu au moyen -d'une tige 21, ar ticulée en 2 à la base du berceau, filetée et munie d'un manchon 23, taraudé et muni d'un bouton de mancpuvre;
ce manchon est engagé de faon à pouvoir -tourner, sans se déplacer lonzitudinalement, :dans un plot fixe 24. La base du berceau -est pourvue, en dessus, d'un arc gradué 25 mobile en regard d'une graduation fixe 26,de la -cuvette et, per- mettant l'ajustement -angulaire précis du berceau.
Ce dernier peut être bloqué dans toute position particulière au moyen de deux axes de blocage 27 (fig. 2) munis chacun d'un tourillon excentré 28 à noix 29 et qui, .par déplacement angulaire au moyen d'une clé à douille, peuvent être amenés à exercer sur la base du berceau 17 une pression de ser rage suffisante pour bien l'immobiliser sur son siège cintré. La cuvette 20 présente un rebord 30 par lequel elle repose sur une assiette circulaire dressée 31 du bâti :de la machine; cette cuvette est ainsi :centrée sur l'axe vertical de la machine et peut tourner autour de cet 'axe.
A sa partie inférieure, la. .cuvette 20 pré sente, sur un diamètre parallèle à l'arbre moteur 1;i, deux logements profilés en queue, d'aronde- (fig. 7), dans l'un ou l'autre des quels peut:
être poussée une coulisse 32 à travers une ouverture ménagée dans le bâti, suivant que la denture hélicdidale à obtenir doit être à gauche au bien à droite. Dans la coulisse 32 se trouve un,coulisseau 33 (fig. 2 et 7) porté par une manivelle 34 pi-votée con venablement en 35 et actionnée par un pi gnon droit 36 engrenant avec un secteur dentée 37 solidaire de la. manivelle 34. Le pignon 36 est porté par un arbre vertical 38 qui reçoit, à sa partie inférieure, un pignon conique 39 engrenant avec un secteur co nique 40.
L'ensemble des pièces 34 à 40 est ré.pét.,5 symétriquement de chaque .côté de la machine eti les deux secteurs coniques. 40 sont. montés sur un même arbre 41 qui porte une coulisse 42. Cette :dernière reçoit, un cou- lisseau 43 monté sur un bouton de mani velle 44, lequel est. fixé sur un second levier à, coulisse 45 actionné par une manivelle montée sur un plateau denté 46 qui engrène avec une couronne dentée 47 solidaire du plateau manivelle 16.
Les dentures 46 et 47 ont, le même nom bre de dents, de sorte que, pendant la rota- tion de l'arbre moteur 15, les outils i et 2 reçoivent, par l'intermédiaire du levier 13 et des bielles 7, 8, un mouvement, alternatif ra dial, tandis que, par l'intermédiaire des or ganes. 4' t, 43, 'r2, 4t, 40. 39, 38, 36, 37, 34, 33 et 20, ils reçoivent u-n mouvement alternatif circulaire, invariablement relié au premier.
Pour une course active des outils dans le sen# radial, le mouvement circulaire a lieu clans un sens ou dans l'autre, suivant que la coulisse 32 est. placée d'un côté ou de l'autre ,de la cuvette 20. En enlevant complètement la .coulisse 32, la cuvette cesse d'être entraî-
EMI0003.0014
<B>- <SEP> <U>1</U> <SEP> -1- <SEP> <U>.'</U> <SEP> r <SEP> nn <SEP> .,<U>a</U></B><U> <SEP> f</U> <SEP> <B>ja</B> L'ensemble de cette poupée à.
dispositif diviseur est porté, par la partie, 54 formant moyeu, clans un coussinet 61 d'un secteur porte-poupée 6\?, qui peut être déplacé an.-u- lairement. clans un plan vertical pour l'ajus tement. de l'inclinaison du mandrin porte- roue; ledit secteur porfie-poupée étant à cet effet supporté à pivot (fig. 2-) -par une coupole 63, :sur laquelle il peut. être ajusté au moyen d'une vis sans fin 64 portée par celui-ci et engrenant avec une couronne dentée 65 de la. coupole 63.
L'ajustement, précis du secteur porte-poupée 62 est effectué au moyen d'une
EMI0003.0027
<B><U>mra.@l,y@fn@__a</U></B><U>c-w#niav <SEP> <B>AK' <SEP> P <SEP> 1l <SEP> npllt</B> <SEP> âf<B>]</B>-p- <SEP> <B>h</B></U> duire le retour automatique et rapide de la coupole 63 lorsqu'une dent, a été taillée.
Le déplacement du manchon 73 peut être effeclué à la main (fig. 5) au moyen -d'une tige de manoeuvre 7'8 avec poignée '79, pour la mise en route du taillage: il se fait auto matiquement en sens contraire, pour le re tour rapide, au moyen de taquets 80 et 81 déplaçables dans uno rainure circulaire 82 ménagée au pourtour de la base de la cou pole 63 (fig. 1 et ?.).
Le roulement du corps de la roue 48 pour le taillage .de chaque dent s'effectue, pen dant la rotation de la coupole 63, à l'a.ide de deux leviers -de gui,clage arqués 83, 84 qui embrassent, par une extrémité fourchue (fig. 6i, un tourillon 85, porté par une lame arquée 86, fixée à la boîte 55 .du .dispositif diviseur à l'aide de quatre boulons de ser rage 8<B>7</B> et munie d'une coulisse longitudi nale clans laquelle passe le canon 50 de la poupée porte-roue.
Les leviers de guidage 83, 84 sont touril- lonnés à une barre-support fixe, courbe 88, de manière due leur .point de pivotement peut. être ajusté le long de cette barre. A cet.
effet., chaque levier est saisi par une pièce à deux eTiffes 89 4 et 6) articulée par un pivot 90 à un coulisseau 9i port, d'une fa çon ajustable, par la barre fixe 88, sur la quelle il peut. être déplacé suivant, les be soins. entraînant avec lui ladite pièce à. grif fes 89. de façon s produire un changement. (le la position du point de pivotement du levier.
La lame arqctée 86 est sollicitée par l'un ou l'antre des deux ressorts à boudin 9 ? (dont chacun agit pour une course de roule ment. active dans un sens).
L'effet de ce dis positif à leviers de guidage est, le suivant: Lorsque la coupole 63, avec le secteur porte-poupée, est amenée à tourner autour de l'a @;e vertical, la lame arquée 86 est. en traînée et, comme elle trouve un appui par le moyen du tourillon 85 au fond de la fotarclie de l'un des leviers 83--84 (celui 83 suivant la.
fig. 6'!, elle est obligée de tourner en mî_-me temps et de .produire la rotation du corps de la roue 48 à tailler, autour de son prapre axe, en même temps que l'azimut de cet axe change par rapport à celui du travail <B>des</B> outils raboteurs, de sorte qu'il se pro- du.il, un mouvement combiné réalisant un engrènement de la roue en taille avec les outils.
Dans une première moitié :de ce mouve ment. (le roulement, en partant de la position représentée à la fig. 6, le tourillon 85. appuyé sur le levier 83 .par l'un des ressorts 9?, sui vra, le chemin en arc de cercle, L', pour ètre abandonné au milieu de la course, en Y, à la fourche du levier 84 et trouver alors un ap pui clans celle-ci, toujours sous l'action du ressort. 92 en jeu, cle façon à décrire un arc de cercle Z symétrique à X.
Ces deux courbes X et Z correspondant, comme forme, aux arcs de cycloïde produits par le point de contact etrr cercle primitif<B>(le</B> la, roue en taille, dans les mêmes conditions due lorsqu'un cercle roule sur une droite, le point (le contact décrit des arcs de cycloïde.
I1 etr rU'@ ttlte qtie, du moment que le point de contact chi cercle primitif de la roue en taille décrit, cieux arcs de cycloïde, le roulement de celle-ci est .parfait.
Bien entendu, les cieux leviers 83-8f os cillent, clans ce mouvement. de roulement de la. roue à tailler, entre la position représente à. la. fig. 6 et une position clans laquelle le tourillon 85 coïncide avec le centre Y de la barre fixe 88. La forme du chemin décrit. par le tourillon 85 peut être modifiée dans une certaine meure en changeant la posi tion dit point depivotement des leviers de guidage 83-84.
Comme position de repi re des leviers, on prend celle clans laquelle le tourillon 85 .coïncide avec le milieu Y de la barre 88 et, dans laquelle il peut être fixé par une goupilla de calage 93 passée à tra vers une douille 94 prévue en cet endroit de ladite barre 88.
Le tourillon 85 est. ajustable dans la cou lisse de ],a lame arquée 86. A cet effet, il est porté<B>par</B> un coulisseau 95 (fi-. 1 et 4), guidé dans la coulisse de cette lame 86 et pouvant y être fixé à l'aide d'une plaquette de serrage 9G faisant saillie par dessus les bords de cette coulisse et susceptible d'être serrée en place à l'aide de cieux vi.a creuses 9'7.
Le coulisseau 95 est représenté en section transversale à la fig. 4. (:'est à une queue de ce coulisseau que sont attachée, d'une façon ajustable, les rewsorts à boudin 9<B>2</B> dont l'un seulement. agit chaque fois pour aider à produire le roulement. (le la roue à tailler.
98 jig. 1) est. un butoir ajustable pour la roue à tailler 48.
<B>Il</B> est à remarquer que le coulisseau ceii- tra.l 9, qui porte trois rotules, est guidé dans un guidage ménage dans le berejeau lui-même et. parallèle à la face supérieure du ,berceau recevant les gui,cie-chariots 5 et 6. L'e-niploi des deux bielles latérales<B>7</B> et 8 sur rotules est motivé par ce fait que les gui,de-,chariots 5, 6 ont. une convergence variable suivant le cas, tandis (lue le coulisseau 9 se déplace toujours suivant l'axe du berceau.
De même; la. troisième rotule 9a du coulisseau 9 est également sphérique parce que la bielle 10. qui la relie à la rotule 11 de l'écrou 12, peut occuper une infinité d'orientations, la rotule du coulisseau 9 participant à la fois du mouvement radial (avec légère inclinaison sur l'horizontale) et du mouvement circu laire, tandis que la rotule dudit écrou 12 ne décrit qu'un arc (le cercle dans un plaie ver tical autour de l'axe d'oscillation 14 du le vier 13.
Dans la machine décrite ci-dessus, les porte-outils sont pivotés autour d'un axe ho- rizontal- et relevés à la manière habituelle, comme dans les machines à raboter, par un .rassort ou un contrepoids, (le telle façon que, pendant la course de retour, les outils s'effacent. d'une quantité très faible et que leur arête frise la surface à travailler.
Cette disposition peut donner satisfaction lorsque -les outils sont animés d'un mouve ment rectiligne dans l'espace comme pour 1o taillage des dents droites, mais :peut pré- senter des inconvénients lorsque ce mouve- ment est curviligne, comme pour le taillage (les dents hélicoïdales, car la rotation des porl:
e-outils autour d'un axe horizontal peut faire décrire à leur arête tranchante un arc, de cercle qui tende, non pas à l'écar ter de la surface à travailler, mais à l'y coincer.
La (lispo-ition représentée aux fig. 9 à 11 a pour but de remédier à cet inconvénient et ,de produire l'effacement des outils de la surface à travailler, pendant la course de. re tour desdits outils.
Ce dispositif comprend: <I>a</I> j Deux guide-chariot fixes 5 et 6.
b) Deux chariots 3 et 4, mobiles le long (le ces guiictes, et animés., sous l'action d'une commande externe, d'un mouvement hori zontal.
Deux chariots verticaux <B>105</B> et iû6 ayant., par rapport aux chariots 3 et 4, un mouvement vertical de faible étendue; ces chariots reçoivent les porte-outils proprement dits 10î et 108, qui y sont invariablement fixés par des vis de pression.
(l) Deux outils 1 et 2, qui sont eux-mêmes maintenus, par un système de serrage ap- proprié, dans ces porte-outils 107 et 108.
Les deux chariots 3 et 4 portent, respec- tivement.chacun un levier coudé 111 ou 112 pourvu d'une rotule sphérique 113 ou 114 à l'une de ses extrémités et d'une rotule cylin drique 11.5 ou 116 à son autre extrémité;
cha cun des leviers 111 et 1.12 porte, de plus, un tourillon<B>117</B> ou 118, qui sert d'axe d'oscilla tion respectif à chacun desdits leviers, et qui est pivoté, à cet effet, sur le chariot-correspon- dant 3 ou 4, d'une part., et sur une plaque <B>1.19</B> ou 120, fixée sur le chariot respectif 3 (Pu 4.
Chaque rotule sphérique 113 ou 1.14 est commandée respectivement par une bielle î ou 8 recevant son mouvement horizontal ai- iernatif (l'une manivelle ou d'un excent.ri- clue, soit directement., soit par l'intermédiaire d'organes (te transmission; la. course desdites bielles pouvant être variée en modifiant l'excentricité.
Chacune des rotules cylindriques 115 ou 1.16 est montée dans une boîte cubique en bronze 123 oit 124 .avec. alésage intérieur cylindrique; chaque boîte est ajustée dans un logement. ménagé respectivement dans les chariots 105 et 106, mais est, susceptible d'un léger mouvement horizontal dans son loge ment.
La rotation de chacun des leviers coudés 17.1, 112 autour de leur axe respectif 1i'7 ou i18 est limitée à la quantité voulue, en 99 et 100, par- des saillies de chaque: chariot 3 et 4, qui laissent entre elles un vide un peu plus grand que les dimensions des leviers 9.7.5. et 112 dans la même région.
Le fonctionnement de ce dispositif est. le suivant: La fig. 9 représente le chariot 3 et l'outil 1 en fin de course aller (position III); le se cond outil 2 occupe évidement la même po sition.
A partir -de ce moment, les bielles 7 et 8, commandant respectivement les cha riots 3 et 4, commencent leur mouvement de retour, mais elles n'entraînent pais tout d'a bord lesdits :chariots 3 et 4, parce qu'au lieu d'y être directement attachées, elles atta quent chacune le levier .coudé correspondant. 111 ou 112; ces derniers pivotent donc res- pectivement autour de leur tourillon 117 ou 118, jusqu'à ce qu'ils viennent buter en 99.
Dans tettepremière période (de la position III à la position IV ), les chariots 105 et. 106 descendent sur leur chariot respectif 3 et 4, de sorte que la, pointe -des ou:t-ils 1 et \' s'ef face verticalement d'une quantité correspon dante.
Lorsque les leviers 111 et 112 sont venus buter en 99, leur rotation subséquente autour de leur tourillon respectif 1i7 et 118 est ren due impossible. La course en retour des bie- les 7 et 8 continuant, celles-ci agissent comme si elles étaient .directement attachées à leur chariot 3 et. 4, qui se déplacent alors horizontalement vers la droite, les outils 1 et 2 restant effacés de la position IV à la position I.
Lorsque les bielles sont arrivées à la fin de leur course de retour (position 1) et que leur mouvement, d'aller commence, elles ne peuvent tout d'abord entraîner leur chariot respectif 3 et 4, dont l'inertie .est :
plus grande quo celle du système 105-106, 10.-1.08 et 1--2, de sorte que le premier effet clé ce mouvement d'aller des bielles est de faire pivoter les leviers 1l1 et 112 autour de leur tourillon, jusqu'à .ce qu'ils viennent buter en 100.
Cette .butée a pour résultat de faire revenir les outils à leur position de coupe (,position 11) et, la course aller des biel les continuant, les chariots 3 et 4 sont alors entraînés, et les outils décrivent une trajec toire horizontale -de Il à 111.
On obtient ainsi pour ces outils une tra- jectoire rectangulaire 1, 1I, 11l, IV, dans la quelle Il, 111 est la course aller; 111, I\- la course d'effacement; IV, 1 la course de retour et I, II la course de suppression de l'efface ment.
Pendant ce temps, les rotules 113 et i111 et les bielles 7 et b dérivent, un parallé logramme I, II, III, IV, dont les côtés II, III et IV, 1 sont rectilignes et. les côté.> <B>111,</B> IV et 11, 1 sont des arcs -de cercle décrits respec tivement autour de chaque pivot 117 et lié; la course totale des bielles 7 et 8 est donc la projection de l'intervalle I, III qui est: lé gèrement su@p;:rieure à la course II-AII ou IV-1 des outils.
11 résulte de ce qui précède que le mouve ment d'effacement des outils e.st rigoureuse ment normal au mouvement d'aller et de re tour, de telle sorte que, quelle que soit la trajectoire curviligne desdits outils dans l'es pace (dans le cas particulier de la machine décrite ci-dessus, cette trajectoire curviligne résulte de la combinaison du mouvement rectiligne des chariots 3 et 4 sur les guides 5 et 6 du berceau, avec le mouvement de ro tation du berceau lui-même autour d'un axe vertical), ces outils ne peuvent., -dans aucun cas, ni dans l'effacement, ni dans la course de retour,
venir se cdïncer contre la surface déjà travaillée, .comme cela pourrait se pro duire avec le -dispositif ordinaire d'efface ment.
De plus, avec ce dispositif, la course d'ef facement III- IV peut être choisie de telle fa çon que, pendant la course de retour, les ou tils ne touchent même pas les surfaces, soit: déjà travaillées, soit restant à travailler, puis- club cette coure, @i faible qu'elle soit, ré sulte d'un r.iuuve,nlent inécallique bris sur leur commande, tandis qu'avec le système usuel, l'effarement résult, du frottement de la pointe des outils sur la surface à travail- ler ou déjà travaillée.
Le dispositif d'effacement décrit ci-dessus peut évidement être appliqué à titi chariot. unique comme clans les étaux-limeurs et les inacliines à raboter, par exemple.
Un conçoit donc due ce dispositif peut être également appliqué (tans le cas d'un outil dé- crivant une trajectoire i-ectiligil.e dansl'espace, puis qu'il, peiniet d'éviter tout frottement de la.
pointe à la cocuse de retour, d'éviter l'u sure qui en résulte et de permettre l'emploi (le vitesses (le retour aussi grandes qu'auto rise l'inertie des pièces en mouvement..
Les dislxisitions ci-dessus décrites lie sont, bien entendu, données qu'à titre ct'exeitiple; les formes, matières et dimen sions des diverses parties .constitutives pou vant èt.re modifiées sans changer pour cela l'ilivU-lit,ioll.
EMI0001.0001
1flaeliine <SEP> to <SEP> cut <SEP> the <SEP> wheel, <SEP> conical <SEP> to <SEP> toothing <SEP> the straight line <SEP> or <SEP>. The present invention relates to a machine. cut the bevelled, helical or straight knurled wheels. characterized by devices by which the tools, which receive a radial reciprocating movement for the correct release of a wrench;
The right Cornish can be, moreover, animated with an alternating circular movement around (top bed called cone and. slaved to the radial reciprocating movement according to its constant law, in order to allow said tools to cut a helical toothing including.
the ales of the teeth affectirl, tin contour depending on the law chosen, uir device ensuring automatically, during the period of return (the tools, the erasure of these from the surface to be worked, being planned.
1.e accompanying drawing shows, by way of example. fine embodiment of the object of the invention: FIG. 1- is a vertical section, perpendicular to the axis of the commancle. made next.
the line A --- A of fig. 2; L; i fil-. 2 is a vertical section perpendicular to that of FIG. 1 and. Going through
EMI0001.0054
ale <SEP> (IL, <SEP> command <SEP> following <SEP> the. <SEP> line <SEP> <I> B-B </I>
<tb> of <SEP> the <SEP> 1:
<tb> The <SEP> fig. <SEP> <B>; # </B> <SEP> is <SEP> a <SEP> cut <SEP> vertical <SEP> by <SEP> a
<tb> plane <SEP> parallel <SEP> to. <SEP> that <SEP> of <SEP> the <SEP> fig. <SEP> 2, <SEP> next
<tb> the <SEP> line <SEP> C --- C <SEP> of <SEP> the <SEP> <U> fi-. </U> <SEP> 1:
<tb> The <SEP> @ <SEP> is <SEP> a <SEP> view <SEP> in <SEP> plane;
<tb> The>:
<SEP> fig. <SEP>.) <SEP> to <SEP> i <SEP> relate to <SEP> of the <SEP> details: <SEP> the
<tb> fig. <SEP>! '@ <SEP> moiitrc <SEP> to <SEP> part <SEP> the <SEP> rod <SEP> (the <SEP> maneuver <SEP> of the
<tb> nianiaiurr <SEP> (Iemlira @ .- ae <SEP> producing. <SEP> the <SEP> rota ticiii <SEP> ilc <SEP> the <SEP> cuitpole <SEP> gossip <SEP> the <SEP> put <SEP> in <SEP> route <SEP> of the
<tb> failla.ye;
<tb> The <SEP> fig. <SEP> Here <SEP> shows <SEP> the <SEP> device <SEP> of <SEP> levers
<tb> realizing- <SEP> <B> lu </B> <SEP> iiiouvemerri <SEP> (tesmo (Iromique <SEP> and
<tb> corirliiali4lalit <SEP> the <SEP> rnew <SEP> from <SEP> the. <SEP> wheel <SEP> to.
<tb> trim:
<tb> The <SEP> lig. <SEP> 7 <SEP> repr @ c-ntu <SEP> in <SEP> plane <SEP> the <SEP> basin <SEP> and
<tb> the <SEP> rii (- (- nilism <SEP> coniri-iaiiclant <SEP> its <SEP> rotation:
<tb> The <SEP> 5 <SEP> indicates <SEP> schematically <SEP> the <SEP> dis po @ iliorl <SEP> which <SEP> allows <SEP> the <SEP> angular <SEP> adjustment <SEP> said
<tb> brrce <m <SEP> and <SEP> (the <SEP> tools <SEP> in <SEP> the <SEP> vertical <SEP> plane;
<tb> Ires <SEP> fig. <SEP> 9 <SEP> to <SEP> 1-1 <SEP> are. <SEP> relative <SEP> to the <SEP> device
<tb> erase <SEP> of the <SEP> tools:
<tb> 1, a <SEP> fig. <SEP> 9 <SEP> is- <SEP> urn <SEP> cut <SEP> longitudinal <SEP> by
<tb> the <SEP> axis of the <SEP> cradle, <SEP> showing <SEP> one <SEP> of the <SEP> two
<tb> chariols <SEP> tool holder <SEP> in <SEP> elevation <SEP> of <SEP> face:
Fig. 10 is a transverse vertical section along D-D of FIG. 1.1 showing one of the carriages in section and the other in end view; Fig. 1i represents one of the carriages in horizontal section along D-E of the fi, -. 9 and the second carriage in plan.
The two vertical planing tools 1 and 2 are carried by the carriages 3 and 4 and form between them a tooth hollow on the right sides of the .plane wheel (fig. 2). The carriages 3 and 4 are guided by guide - carriages 5, 6 and controlled by connecting rods 7, 8 mounted between ball joints integral with -carriages 3 and 4, on the one hand, and other ball joints integral with 'a central slide 9, on the other hand. This bucket coulis 9 carries (fig. 1) a third ball joint 9a,
connected by a third connecting rod 10 to a roller 11 integral with a nut 12 carried by the oscillating lever 13, which is pivoted on the axis 14 and whose lower arm receives the command from the motor shaft 15 by a plate crank 16 with adjustable eccentricity by screw and nut.
The guide-carriages 5 and 6 rest on the cradle 17; they are fixed to it by four iS screws (fig. 2 and 4) and are provided with a circular centering with tongue and groove as well as with buttonholes 19 for the passage of the screws 18, so as to allow them to be inserted (fig. 7) either the convergence necessary for cutting the bevel wheels, or the parallelism for cutting the straight wheels.
The cradle 17 itself rests on a shaped recess- m # mt, corresponding to the bowl 20, as is clearly indicated in fi-. i and <B> 8. </B>
In this; obviously, the base of the cradle can be moved angularly with a view to the él ,, vation d: = -tools i and 2, according to the depth of the teeth to -obtain; this displacement is obtained by means -d'une rod 21, articulated in 2 at the base of the cradle, threaded and provided with a sleeve 23, threaded and provided with a mancpuvre button;
this sleeve is engaged so as to be able to -turn, without moving lonzitudinally,: in a fixed stud 24. The base of the cradle -is provided, above, with a graduated arc 25 movable opposite a fixed graduation 26, of the -cuvette and, allowing the precise -angular adjustment of the cradle.
The latter can be locked in any particular position by means of two locking pins 27 (fig. 2) each provided with an eccentric journal 28 with nuts 29 and which, by angular displacement by means of a socket wrench, can be required to exert on the base of the cradle 17 sufficient clamping pressure to immobilize it properly on its bent seat. The bowl 20 has a rim 30 by which it rests on an upright circular plate 31 of the frame: of the machine; this bowl is thus: centered on the vertical axis of the machine and can rotate around this axis.
At its lower part, the. .cuvette 20 presents, on a diameter parallel to the motor shaft 1; i, two profiled housings in the tail, dovetail- (fig. 7), in one or the other of which can:
be pushed a slide 32 through an opening in the frame, depending on whether the helical toothing to be obtained must be on the left to the right. In the slide 32 is a slide 33 (Fig. 2 and 7) carried by a crank 34 pi-voted suitably in 35 and actuated by a straight pin 36 meshing with a toothed sector 37 integral with the. crank 34. Pinion 36 is carried by a vertical shaft 38 which receives, at its lower part, a bevel pinion 39 meshing with a conical sector 40.
The set of parts 34 to 40 is repeated, 5 symmetrically on each side of the machine and the two conical sectors. 40 are. mounted on the same shaft 41 which carries a slide 42. The latter receives a slide 43 mounted on a crank button 44, which is. fixed on a second slide lever 45 actuated by a crank mounted on a toothed plate 46 which meshes with a toothed ring 47 integral with the crank plate 16.
The teeth 46 and 47 have the same number of teeth, so that, during the rotation of the motor shaft 15, the tools i and 2 receive, via the lever 13 and the connecting rods 7, 8 , a movement, alternative ra dial, while, through the organs. 4 't, 43,' r2, 4t, 40. 39, 38, 36, 37, 34, 33 and 20, they receive a circular reciprocating motion, invariably linked to the first.
For an active stroke of the tools in the radial direction, the circular movement takes place in one direction or the other, depending on whether the slide 32 is. placed on either side of the bowl 20. By completely removing the slide 32, the bowl stops being drawn.
EMI0003.0014
<B> - <SEP> <U> 1 </U> <SEP> -1- <SEP> <U>. '</U> <SEP> r <SEP> nn <SEP>., <U> a </U></B> <U> <SEP> f </U> <SEP> <B> ja </B> This whole doll to.
The dividing device is carried, by the part 54 forming the hub, in a bearing 61 of a tailstock sector 6 \ ?, which can be displaced an.-u- lairement. in a vertical plane for adjustment. the inclination of the wheel-holder chuck; said porfie-doll sector being for this purpose pivotally supported (fig. 2-) -by a dome 63,: on which it can. be adjusted by means of a worm 64 carried by the latter and meshing with a ring gear 65 of the. cupola 63.
The precise adjustment of the tailstock sector 62 is effected by means of a
EMI0003.0027
<B><U>mra.@l,y@fn@__a</U></B> <U> cw # niav <SEP> <B> AK '<SEP> P <SEP> 1l <SEP> npllt </B> <SEP> âf <B>] </B> -p- <SEP> <B>h</B> </U> reduce the automatic and rapid return of the dome 63 when a tooth, has been pruned.
The displacement of the sleeve 73 can be carried out by hand (fig. 5) by means of an operating rod 7'8 with handle '79, for the start of cutting: it is done automatically in the opposite direction, for the rapid return, by means of cleats 80 and 81 movable in uno circular groove 82 formed around the base of the neck pole 63 (fig. 1 and?.).
The rolling of the body of the wheel 48 for the cutting. Of each tooth is effected, during the rotation of the dome 63, with the aid of two mistletoe levers, arched keys 83, 84 which embrace, by a forked end (fig. 6i, a journal 85, carried by an arcuate blade 86, fixed to the box 55. of the dividing device by means of four clamping bolts 8 <B> 7 </B> and provided a longitudi nal slide through which passes the barrel 50 of the wheel carrier.
The guide levers 83, 84 are pivoted to a fixed, curved support bar 88, so their pivot point can be reduced. be adjusted along this bar. In this.
Effect., each lever is gripped by a two-part piece 89 4 and 6) articulated by a pivot 90 to a slider 9i port, in an adjustable manner, by the fixed bar 88, on which it can. be moved next, the needs. bringing with it said piece to. grif fes 89. so as to produce a change. (the position of the pivot point of the lever.
The arqctée blade 86 is requested by one or the other of the two coil springs 9? (each of which acts for an active rolling stroke in one direction).
The effect of this positive guide lever say is as follows: When the dome 63, with the tailstock sector, is caused to rotate around the vertical a @; e, the arcuate blade 86 is. in drag and, as it finds support by means of the journal 85 at the bottom of the fotarclie of one of the levers 83--84 (that 83 following the.
fig. 6 '!, it is obliged to turn at the same time and to produce the rotation of the body of the wheel 48 to be cut, around its own axis, at the same time as the azimuth of this axis changes with respect to that of the <B> </B> planing tools, so that a combined movement occurs which meshes the cutting wheel with the tools.
In a first half: of this movement. (the bearing, starting from the position shown in fig. 6, the journal 85. pressed on the lever 83. by one of the springs 9?, following the path in the arc of a circle, L ', to be left in the middle of the race, in Y, at the fork of lever 84 and then find a support in this one, always under the action of the spring. 92 in play, key so as to describe an arc of a circle Z symmetrical to X.
These two curves X and Z corresponding, as shape, to the arcs of the cycloid produced by the point of contact and pitch circle <B> (the </B> the, wheel in size, under the same conditions due when a circle rolls on a line, the point (the contact describes arcs of a cycloid.
I1 etr rU '@ ttlte qtie, as long as the point of contact chi pitch circle of the wheel in size described, skies arcs of cycloid, the bearing of this one is. Perfect.
Of course, the heavens 83-8f os blink in this movement. bearing of the. carving wheel, between the position represents at. the. fig. 6 and a position in which the journal 85 coincides with the center Y of the fixed bar 88. The shape of the path described. by the journal 85 can be modified to a certain extent by changing the so-called pivot point position of the guide levers 83-84.
As the reference position of the levers, we take the one in which the journal 85 coincides with the middle Y of the bar 88 and, in which it can be fixed by a timing pin 93 passed through a bush 94 provided for this. location of said bar 88.
Trunnion 85 is. adjustable in the smooth neck of], with an arched blade 86. For this purpose, it is carried <B> by </B> a slide 95 (fig. 1 and 4), guided in the slide of this blade 86 and able to be fixed there using a clamping plate 9G projecting over the edges of this slide and capable of being clamped in place using hollow vi.a skies 9'7.
The slider 95 is shown in cross section in FIG. 4. (: 'is to a tail of this slide that are attached, in an adjustable manner, the coil springs 9 <B> 2 </B> of which only one. Acts each time to help produce the rolling . (the wheel to be cut.
98 jig. 1) is. an adjustable stopper for the cutting wheel 48.
<B> It </B> should be noted that the ceii- tra.l 9 slide, which carries three ball joints, is guided in a household guide in the berejeau itself and. parallel to the upper face of the cradle receiving the mistletoe, cie-chariots 5 and 6. The e-niploi of the two lateral connecting rods <B> 7 </B> and 8 on ball joints is motivated by the fact that the mistletoe, of -, carts 5, 6 have. a variable convergence according to the case, while (read the slide 9 always moves along the axis of the cradle.
Likewise; the. third ball 9a of slide 9 is also spherical because the connecting rod 10. which connects it to the ball 11 of the nut 12, can occupy an infinity of orientations, the ball of the slide 9 participating in both radial movement (with slight inclination to the horizontal) and circular movement, while the ball joint of said nut 12 only describes an arc (the circle in a vertical wound around the axis of oscillation 14 of the lever 13.
In the machine described above, the tool holders are pivoted about a horizontal axis and raised in the usual way, as in planing machines, by a .assort or a counterweight, (the such way that , during the return stroke, the tools are erased by a very small amount and their edge borders on the surface to be worked.
This arrangement can be satisfactory when the tools are driven by a rectilinear movement in space as for the cutting of straight teeth, but: may present drawbacks when this movement is curvilinear, as for cutting ( the helical teeth, because the rotation of the porl:
e-tools around a horizontal axis can cause their cutting edge to describe an arc, of a circle which tends, not to move it away from the surface to be worked, but to wedge it there.
The (lispo-ition shown in Figs. 9 to 11 is intended to overcome this drawback and to produce the erasure of the tools from the surface to be worked, during the stroke of. Return of said tools.
This device comprises: <I> a </I> j Two fixed slide guides 5 and 6.
b) Two carriages 3 and 4, movable along (the guiictes, and animated., under the action of an external command, a horizontal movement.
Two vertical carriages <B> 105 </B> and iû6 having., With respect to carriages 3 and 4, a vertical movement of small extent; these carriages receive the actual tool holders 10i and 108, which are invariably fixed thereto by set screws.
(l) Two tools 1 and 2, which are themselves held, by an appropriate clamping system, in these tool holders 107 and 108.
The two carriages 3 and 4 respectively carry an elbow lever 111 or 112 provided with a spherical ball 113 or 114 at one of its ends and a cylindrical ball joint 11.5 or 116 at its other end;
each of the levers 111 and 1.12 carries, in addition, a journal <B> 117 </B> or 118, which serves as the respective axis of oscillation for each of said levers, and which is pivoted, for this purpose, on the corre- sponding carriage 3 or 4, on the one hand, and on a plate <B> 1.19 </B> or 120, fixed to the respective carriage 3 (Pu 4.
Each spherical ball joint 113 or 1.14 is controlled respectively by a connecting rod I or 8 receiving its ai- iernatif horizontal movement (the one crank or an eccent.riclue, either directly. Or by means of organs ( the transmission, the stroke of said connecting rods being able to be varied by modifying the eccentricity.
Each of the cylindrical ball joints 115 or 1.16 is mounted in a bronze cubic box 123 or 124 with. cylindrical internal bore; each box is fitted into a housing. provided respectively in the carriages 105 and 106, but is capable of a slight horizontal movement in its housing.
The rotation of each of the angled levers 17.1, 112 around their respective axis 1i'7 or i18 is limited to the desired quantity, in 99 and 100, by projections of each: carriage 3 and 4, which leave a vacuum between them slightly larger than the dimensions of the levers 9.7.5. and 112 in the same region.
The operation of this device is. the following: Fig. 9 shows the carriage 3 and the tool 1 at the end of the forward stroke (position III); the second tool 2 obviously occupies the same position.
From this moment, the connecting rods 7 and 8, respectively controlling the chariots 3 and 4, begin their return movement, but they do not entrain the said: carriages 3 and 4 on board, because at instead of being directly attached to it, they each attack the corresponding elbow lever. 111 or 112; the latter therefore pivot respectively around their journal 117 or 118, until they abut at 99.
In this first period (from position III to position IV), the carriages 105 and. 106 descend on their respective trolleys 3 and 4, so that the, point -des or: t they 1 and \ 'is facing vertically a corresponding amount.
When the levers 111 and 112 have come into abutment at 99, their subsequent rotation around their respective journal 1i7 and 118 is rendered impossible. As the return travel of the bies 7 and 8 continues, they act as if they were directly attached to their trolleys 3 and. 4, which then move horizontally to the right, tools 1 and 2 remaining erased from position IV to position I.
When the connecting rods have reached the end of their return stroke (position 1) and their outward movement begins, they cannot first of all drive their respective trolleys 3 and 4, whose inertia is:
larger than that of the 105-106, 10.-1.08 and 1--2 system, so the first key effect of this forward movement of the connecting rods is to rotate the levers 1111 and 112 around their journal, up to what they come up against in 100.
This stop has the result of returning the tools to their cutting position (, position 11) and, the outward stroke of the connecting rods continuing them, the carriages 3 and 4 are then driven, and the tools describe a horizontal path -of He at 111.
We thus obtain for these tools a rectangular path 1, 1I, 11l, IV, in which II, 111 is the forward stroke; 111, I \ - the erase stroke; IV, 1 the return stroke and I, II the erase suppression stroke.
During this time, the ball joints 113 and i111 and the connecting rods 7 and b drift, a parallel logram I, II, III, IV, whose sides II, III and IV, 1 are rectilinear and. the sides.> <B> 111, </B> IV and 11, 1 are arcs of a circle described respectively around each pivot 117 and linked; the total stroke of the connecting rods 7 and 8 is therefore the projection of the interval I, III which is: slightly higher than the stroke II-AII or IV-1 of the tools.
It follows from the foregoing that the erasing movement of the tools is strictly normal to the forward and backward movement, so that, whatever the curvilinear trajectory of said tools in space ( in the particular case of the machine described above, this curvilinear path results from the combination of the rectilinear movement of the carriages 3 and 4 on the guides 5 and 6 of the cradle, with the rotational movement of the cradle itself around it. a vertical axis), these tools cannot., - in any case, neither in the erasure nor in the return stroke,
come to encode against the already worked surface, .as that could happen with the ordinary erasing device.
In addition, with this device, the removal stroke III-IV can be chosen in such a way that, during the return stroke, the tools do not even touch the surfaces, either: already worked or still to be worked. , can club this course, @ however weak it is, results from a r.iuve, nlent inecallic breakage on their control, while with the usual system, the alarm results from the friction of the point of the tools on the surface to be worked or already worked.
The erasure device described above can obviously be applied to a small carriage. unique as in the vices-filers and planing inacliines, for example.
A design therefore due to this device can also be applied (in the case of a tool describing an i-ectiligil.e trajectory in space, then that it struggles to avoid any friction of the.
point to the return cocus, to avoid the resulting u sure and to allow the use (the speeds (the return as large as allow the inertia of the moving parts.
The dislxisitions described above are, of course, given only on a separate basis; the shapes, materials and dimensions of the various .constitutive parts can be modified without changing for that the ilivU-lit, ioll.