CH694176A5 - Electric chronometry bench with its control box comprises classic bracelet chronograph and control box provided with location of chronograph and transparent cover - Google Patents

Electric chronometry bench with its control box comprises classic bracelet chronograph and control box provided with location of chronograph and transparent cover Download PDF

Info

Publication number
CH694176A5
CH694176A5 CH208197A CH208197A CH694176A5 CH 694176 A5 CH694176 A5 CH 694176A5 CH 208197 A CH208197 A CH 208197A CH 208197 A CH208197 A CH 208197A CH 694176 A5 CH694176 A5 CH 694176A5
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
chronograph
control box
control
members
timing bench
Prior art date
Application number
CH208197A
Other languages
French (fr)
Inventor
Jean-Pierre Bovay
Original Assignee
Smh Man Services Ag
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Smh Man Services Ag filed Critical Smh Man Services Ag
Priority to CH208197A priority Critical patent/CH694176A5/en
Publication of CH694176A5 publication Critical patent/CH694176A5/en

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G04HOROLOGY
    • G04FTIME-INTERVAL MEASURING
    • G04F8/00Apparatus for measuring unknown time intervals by electromechanical means
    • G04F8/08Means used apart from the time-piece for starting or stopping same

Landscapes

  • Physics & Mathematics (AREA)
  • General Physics & Mathematics (AREA)
  • Measurement Of Unknown Time Intervals (AREA)

Abstract

The electric chronometry bench with its control box comprises a classic bracelet chronograph and a control box (1) provided with a location (12) for the chronograph and a transparent cover (17). The box also has entry connections for receiving electrical signals coming from chronometry cells, and electro-magnets to press automatically the buttons of the chronograph based on these entry signals. Several of these boxes can be coupled in cascade formation to form a more complex chronometry bench. The control box has a manual control component for return to zero (63) of the chronograph.

Description

       

  



   La présente invention concerne un banc de chronométrage électrique  comportant au moins un chronographe pourvu au moins de deux organes  de commande, en particulier une montre chronographe bracelet ayant  des poussoirs de commande. L'invention concerne aussi une boîte de  commande utili-sable dans un tel banc. 



   Actuellement, les chronographes électroniques de ce genre sont très  répandus et sont capables de mesurer et afficher des temps chronométrés  avec une précision de l'ordre du centième de seconde. Toutefois,  cette précision est fortement réduite par le fait qu'un utilisateur  exercé, observant les événements à chronométrer, ne peut guère actionner  manuellement les poussoirs avec une précision meil-leure que le dixième  de seconde. 



   C'est pourquoi, afin d'assurer une meilleure précision, notamment  dans le chronométrage sportif, on remplace de plus en plus les chronographes  manuels par des bancs de chronométrage commandés à distance par des  cellules de chronométrage élec-trique comportant des capteurs optiques,  des capteurs de pression ou d'autres dispositifs analogues. Cependant,  ces bancs de chronométrage sont des appareils complexes, pourvus  de moyens d'enregistrement et de traitement des données, assez encombrant  et couteux. Un sportif amateur ne peut donc généralement pas en disposer  pour un usage privé ou pour son entraînement quotidien et doit se  contenter d'utiliser son chronographe-bracelet. 



   Dans le passé, il a déjà été proposé d'actionner des chronographes  mécaniques à partir de signaux électriques provenant de cellules  de détection, grâce à des moyens électromagnétiques agissant sur  des boutons-poussoirs d'un chronographe classique. Par exemple, le  brevet suisse No 49 005 décrit une boîte de commande pourvue d'un  support pour un chronographe de poche et d'un dispositif à batterie  électrique, électro-aimants et leviers pour presser un ou deux poussoirs  du chronographe à la réception des signaux électriques correspondants.  Cependant, il s'agit d'une installation rudimentaire qui offre peu  de fontionnalités et ne permet pas, par exemple, de mesurer plusieurs  temps successifs ou des temps de plusieurs concurrents comme dans  un banc de chronométrage actuel. 



   Le brevet US 3 596 103 décrit une installation de chronométrage multiple  comprenant une rangée de cellules de détection qui sont associées  chacune à un couloir d'une piste d'athlétisme et à un chronographe  respectif commandé par des    moyens électromécaniques. Il s'agit  d'une installation fixe et lourde qui n'est pas à la portée d'un  sportif amateur. Il en va de même pour l'installation complexe décrite  schématiquement dans le brevet DE 317 995. 



   La présente invention vise à remédier à ces inconvénients en créant  un banc de chronométrage électrique précis, polyvalent, peu encombrant  et peu couteux, afin d'être utilisable sans difficulté par n'importe  quel amateur, en particulier dans le domaine des sports en plein  air ou en salle, et capable d'effectuer des mesures de temps selon  différents modes ou à partir de différents signaux. Une idée de base  de l'invention consiste à concevoir une boîte de commande simple  et peu couteuse, offrant la possibilité de réaliser un banc de chronométrage  tel que mentionné ci-dessus, contenant un nombre quelconque de chronographes  qui peuvent fonctionner simultanément dans des modes différents. 



   Plus spécifiquement, selon un premier aspect de l'invention, il est  prévu un banc de chronométrage électrique automatique tel que défini  dans la revendication 1. 



   Le logement de la ou chaque boîte de commande peut avantageusement  être conçu pour recevoir un chronographe-bracelet d'un type courant,  dont les organes de commande sont des poussoirs latéraux. Ainsi,  un utilisateur peut employer sa montre-chronographe habituelle, qu'il  place simplement dans la boîte de commande raccordée à une ou plusieurs  cellules de chronométrage électrique. Une fois que l'appareil est  mis en fonction, le chronométrage peut s'effectuer automatiquement  sans intervention manuelle. 



   Selon un deuxième aspect de l'invention, il est prévu une boîte de  commande telle que définie dans la revendication 8. 



   Il suffit de placer dans cette boîte un chronographe-bracelet de  type courant et de raccorder la boîte à au moins une cellule de chronométrage  électrique pour constituer un banc de chronométrage automa-tique,  le cas échéant avec plusieurs de ces boîtes reliées les unes aux  autres et contenant plusieurs chronographes. D'autre part, une telle  boîte peut constituer un emballage pour le chronographe. 



   D'autres caractéristiques et avantages de la présente invention apparaîtront  dans la description suivante d'une forme de réalisation préférée,  présentée à titre d'exemple non limitatif en référence aux dessins  annexés, dans lesquels:      la fig. 1 est une vue générale en  perspective d'une boîte de commande selon l'invention,     la fig.

    2 est une vue de dessus d'un banc de chronométrage électrique selon  l'invention, comportant au moins une boîte de commande telle que  représentée à la figure 1, dans laquelle est placé un chronographe-bracelet  de type courant à deux poussoirs,       la fig. 3 est une vue simplifiée  en coupe longitudinale du banc de chronométrage de la fig. 2,     la figure 4 est une vue d'une extrémité de la boîte de commande,  suivant la flèche IV de la fig. 2,     la fig. 5 est une vue en  coupe transversale suivant la ligne V-V de la fig. 2, à une échelle  agrandie, et     la fig. 6 est une vue en coupe transversale suivant  la ligne VI-VI de la fig. 2, à une échelle agrandie.  



   En référence aux fig. 1 à 6, la boîte de commande 1 est destinée  à contenir et à actionner un chronographe-bracelet 2 d'un type courant,  comportant une boîte de montre 3 et un bracelet souple à deux brins  4 et 5. Le chronographe 2 est de préférence à quartz; il comporte  des organes d'affichage 6 qui sont analogiques dans le cas présent,  une couronne de mise à l'heure 7 et deux poussoirs 8 et 9 pour le  chronométrage.

   De manière classique, une première pression sur le  poussoir 8 met en marche le chronométrage (fonction START), une pression  ultérieure sur le poussoir 8 arrête le chronométrage (fonction STOP),  une première pression sur le poussoir 9 quand le chronométrage est  en marche arrête les organes d'affichage pour permettre la lecture  d'un temps    intermédiaire (fonction LAP), une pression ultérieure  sur le poussoir 9 produit un rattrapage de l'affichage pour continuer  à indiquer le temps chronométré, et une pression sur le poussoir  9 après arrêt du chronométrage remet à zéro les compteurs et les  organes d'affichage correspondants du chronographe. Le cas échéant,  le chronographe 2 peut encore comporter un ou plusieurs autres poussoirs  pour commander des fonctions spéciales, de ma-nière connue. 



   La boîte de commande 1 comporte un corps 11 en matière synthétique  moulée présentant, dans sa face supérieure, un logement 12 agencé  pour recevoir le chronographe 2. Le logement 12 comprends une partie  élargie 13, dans laquelle la boîte 3 du chronographe 2 est calée  latéralement au moyen d'un coussinet 14, et deux parties plus étroites  15 et 16 dans lesquelles se logent les brins 4 et 5 du bracelet.  Le logement 12 est fermé sur le dessus par un couvercle 17 articulé  par des charnières 18 sur le corps 11 de la boîte 1, ce couvercle  laissant voir au moins les organes d'affichage 6 du chronographe  2. Dans le cas présent, le couvercle 17 est fait d'une matière synthétique  transparente et il présente, au-dessus des organes d'affichage 6,  une partie en forme de loupe 19 facilitant la lecture des temps affichés.

    Le couvercle 17 protège le chronographe 2 et le maintient dans son  logement 12 aussi bien pendant l'utilisation du banc de chronométrage  que pour le conditionnement, le stockage, la vente et le transport  de l'ensemble. 



   D'autre part, le corps 11 de la boîte 1 définit une cavité 21 destinée  à contenir des composants électriques. Cette cavité est obturée par  un fond amo-vible 22 fixé par des vis à des piliers 23 qui supportent  aussi un circuit imprimé 24 dans la cavité 21. 



   Comme on le voit dans la fig. 2, la boîte de commande 1 présente  une face latérale 26 dont la partie centrale 27 est convexe, tandis  que sa face latérale opposée 28 a une partie centrale concave 29  de forme complémentaire à la partie convexe 27. Ceci permet de    juxtaposer plusieurs boîtes de commande 1 identiques, comme on l'a  indiqué par une seconde boîte de commande 1' dans la figure 2, afin  de constituer un banc de chronométrage multiple contenant plusieurs  chronographes 2 qui peuvent fonctionner indépendamment ou en combinaison,  comme on le décrira plus loin. Les boîtes de commande 1 et 1' peuvent  comporter des moyens d'attache tels que des bandes auto-agrippantes,  permettant de les fixer les unes aux autres. 



   Comme on le voit particulièrement dans les figures 2 et 4, une face  d'extrémité 30 de la boîte de commande 1 est équipée de cinq raccords  d'entrée ou sortie, en l'occurrence cinq prises électriques 31 à  35 qui sont raccordées au circuit imprimé 24. La prise 31 est une  entrée d'alimentation, destinée à recevoir un connecteur bipolaire  36 d'un câble d'alimentation basse tension 37. Les deux prises 34  et 35 sont des entrées destinées à recevoir, par des câbles 38 et  39 équipés de connecteurs 40 et 41, des signaux électriques d'entrée  provenant de deux cellules de chronométrage distinctes, par exemple  une cellule de départ raccordée à la prise 34 et une cellule intermédiaire  ou d'arrivée, raccordée à la -prise 35.

   Les deux prises 32 et 33  sont destinées à recevoir chacune un connecteur multipolaire 42,  par exemple à quatre pôles, d'un câble 43 reliant en cascade la boîte  de commande 1 à une autre boîte identique 1' pour lui transmettre  les signaux d'entrée reçus sur les prises 34 et 35. Les chronographes  respectifs des boîtes ainsi couplées pourront fonctionner en combinaison,  par exemple en utilisant les mêmes signaux de différentes manières.                                                            



   La cavité 21 contient en outre deux élect-ro-aimants 51 et 52 agissant  dans la direction de leurs axes longitudinaux respectifs 53 et 54  pour presser les poussoirs 8 et 9 du chronographe 2. Comme on le  voit dans la figure 5, la tige axiale mobile 55 de chaque électro-aimant  est munie d'un capuchon protecteur 56 capable de s'appuyer contre  le poussoir sans le détériorer. Les deux électro-aimants sont fixés  par des vis 57 à une plaque de    support 58 montée dans la cavité  21. Leur alimentation est commandée par des éléments du circuit imprimé  24 en fonction des signaux d'entrée reçus par l'une des prises 32  à 35 et en fonction d'un mode de fonctionnement sélectionné du banc  de chronométrage. 



   La face supérieure de la boîte de commande 1 présente en outre, à  côté du couvercle 17, un générateur acoustique 60, un bouton sélecteur  de temps d'affichage 61, un bouton sélecteur de mode 62 et un bouton-poussoir  de remise à zéro 63. 



   Le générateur acoustique 60, par exemple du type piézo-électrique,  émet des signaux sonores donnant quittance de l'actionnement mannuel  des boutons 61 à 63. 



   Le sélecteur de mode 62 a trois positions correspondant aux modes  suivants: 



   Dans le mode OFF, les signaux d'entrée sont verrouillés. Cependant  ils peuvent être transmis entre les prises 32 à 35 pour passer d'une  boîte de commande à une autre. 



   Dans le mode normal NORM, un signal d'entrée sur la prise 34 produit  la fonction START, par action de l'électro-aimant 51 sur le poussoir  8, et un signal d'entrée sur la prise 35 produit la fonction STOP,  par action sur le même poussoir. 



   Le mode LAP sert à mesurer et afficher des temps intermédiaires lorsque  le chronographe est en marche. Un premier signal d'entrée sur la  prise 34 produit la fonction START en pressant sur le poussoir 8,  puis un deuxième signal d'entrée sur la prise 35 produit l'affichage  d'un temps intermédiaire par pression sur l'autre poussoir 9 par  l'électo-aimant 52. Ce temps reste affiché pendant une durée définie  par l'utilisateur au moyen du sélecteur 61 (4 s, 8 s ou 16 s dans  l'exemple représenté), puis l'appareil effectue automatiquement une  deuxième pression sur le poussoir 9 pour continuer l'affichage du  temps chronométré. Dans ce mode, la fonction STOP ne peut pas être  effectuée; l'utilisateur doit d'abord sélectionner le mode normal.                                                             



     La remise à zéro du chronographe (RESET) est verrouillée dans  les modes NORM et LAP. Elle s'effectue manuellement par pression  sur le bouton 63 quand l'appareil est en mode OFF. L'électro-aimant  52 presse alors le poussoir 9. 



   On comprend ainsi que le banc de chronométrage selon l'invention  peut comprendre une seule boîte de commande 1 contenant un chronographe  2, ou plusieurs de ces boîtes de commande, contenant un nombre quelconque  de chronographes, et que ces chronographes peuvent fonctionner simultanément  dans des modes différents et en fonction de signaux d'entrée provenant  de différentes cellules de chronométrage. Par exemple, une première  boîte de commande 1 peut être couplée à une cellule de départ et  à une cellule d'arrivée et fonctionner en mode normal. Une deuxième  boîte de commande 1' peut être couplée à la première et fonctionner  soit en mode normal, à titre de sécurité, soit en mode LAP pour afficher  des temps intermédiaires à chaque passage devant la cellule d'arrivée.

    Une troisième boîte de commande peut être reliée à la deuxième, pour  recevoir le signal de départ, et à une troisième cellule pour mesurer  soit un autre temps intermé-diaire (en mode LAP), soit un autre temps  final. 



   Dans n'importe quelle configuration du banc de chronométrage, comportant  un ou plusieurs chronographes, le banc fonctionne de manière automatique  dès qu'on a sélectionné le ou les modes de fonctionnement. Il est  donc utilisable d'une manière fiable et précise par n'importe quelle  personne, même si l'utilisateur est seul et chronomètre ses propres  performances. 



   D'autre part, la boîte de commande 1 est un objet de petites dimensions,  déterminées avant tout par celles du chronographe 2. Elle est donc  légère, peu encombrante et peut être transportée dans une poche de  vêtement. Cette boîte constitue un excellent emballage protecteur  pour le chronographe et peut servir avantageusement pour le conditionnement  et la vente de celui-ci. La description    qui précède montre également  que cette boîte de commande, composée d'éléments simples et peu couteux,  peut être produite à bas prix et acquise par n'importe quel amateur.  Celui-ci peut l'utiliser avec un chronographe bracelet qu'il possède  déjà et qu'il porte au poignet dans la vie courante. 



   Bien que l'exemple décrit ci-dessus utilise un chronographe bracelet  ordinaire, actionné par pression sur ses poussoirs, la présente invention  peut s'étendre à d'autres modes d'actionnement du chronographe par  la boîte de commande, si ces deux éléments sont construits de manière  appropriée. Par exemple, les poussoirs pourraient constituer des  contacts électriques coopérant avec des contacts de la boîte de commande  pour recevoir des impulsions d'actionnement. Dans d'autres variantes,  la transmission de telles impulsions entre la boîte de commande et  le chronographe pourrait se faire par rayonnement infrarouge, par  ondes hertziennes ou par un système électromagnétique. Des modes  de transmission similaires sont utilisables entre les cellules de  chronométrage et la ou les boîtes de commande.



  



   The present invention relates to an electric timing bench comprising at least one chronograph provided with at least two control members, in particular a wristwatch chronograph watch having control pushers. The invention also relates to a control box that can be used in such a bench.



   Currently, electronic chronographs of this kind are very widespread and are capable of measuring and displaying timed times with an accuracy of the order of a hundredth of a second. However, this precision is greatly reduced by the fact that a trained user, observing the events to be timed, can hardly actuate the pushers manually with better precision than a tenth of a second.



   This is why, in order to ensure better accuracy, in particular in sports timing, manual chronographs are increasingly being replaced by timing benches controlled remotely by electrical timing cells comprising optical sensors, pressure sensors or other similar devices. However, these timing benches are complex devices, provided with recording and data processing means, quite bulky and expensive. An amateur sportsman cannot therefore generally dispose of it for private use or for his daily training and must be content to use his wrist chronograph.



   In the past, it has already been proposed to actuate mechanical chronographs from electrical signals coming from detection cells, by means of electromagnetic means acting on pushbuttons of a conventional chronograph. For example, Swiss Patent No. 49,005 describes a control box provided with a support for a pocket chronograph and with an electric battery device, electromagnets and levers for pressing one or two chronograph pushers upon receipt of the corresponding electrical signals. However, it is a rudimentary installation which offers few functionalities and does not allow, for example, to measure several successive times or times of several competitors as in a current timing bench.



   US Pat. No. 3,596,103 describes a multiple timing installation comprising a row of detection cells which are each associated with a corridor of an athletics track and with a respective chronograph controlled by electromechanical means. It is a fixed and heavy installation which is not within the reach of an amateur sportsman. The same goes for the complex installation described schematically in patent DE 317 995.



   The present invention aims to remedy these drawbacks by creating an accurate, versatile, inexpensive and inexpensive electric timing bench, in order to be usable without difficulty by any amateur, in particular in the field of outdoor sports. or indoors, and capable of measuring time in different modes or from different signals. A basic idea of the invention consists in designing a simple and inexpensive control box, offering the possibility of producing a timing bench as mentioned above, containing any number of chronographs which can operate simultaneously in different modes. .



   More specifically, according to a first aspect of the invention, there is provided an automatic electric timing bench as defined in claim 1.



   The housing of the or each control box can advantageously be designed to receive a wrist chronograph of a common type, the control members of which are lateral pushers. Thus, a user can use his usual chronograph watch, which he simply places in the control box connected to one or more electrical timing cells. Once the device is turned on, timing can be done automatically without manual intervention.



   According to a second aspect of the invention, there is provided a control box as defined in claim 8.



   It is enough to place in this box a wristwatch of current type and to connect the box to at least one electric timing cell to constitute an automatic timing bench, if necessary with several of these boxes connected to each other and containing several chronographs. On the other hand, such a box can constitute packaging for the chronograph.



   Other characteristics and advantages of the present invention will appear in the following description of a preferred embodiment, presented by way of nonlimiting example with reference to the accompanying drawings, in which: FIG. 1 is a general perspective view of a control box according to the invention, FIG.

    2 is a top view of an electric timing bench according to the invention, comprising at least one control box as shown in FIG. 1, in which is placed a current type wrist chronograph with two pushers, FIG. . 3 is a simplified view in longitudinal section of the timing bench of FIG. 2, FIG. 4 is a view of one end of the control box, along arrow IV of FIG. 2, fig. 5 is a cross-sectional view along the line V-V of FIG. 2, on an enlarged scale, and FIG. 6 is a cross-sectional view along line VI-VI of FIG. 2, on an enlarged scale.



   With reference to fig. 1 to 6, the control box 1 is intended to contain and activate a wrist chronograph 2 of a common type, comprising a watch case 3 and a flexible bracelet with two strands 4 and 5. The chronograph 2 is preferably quartz; it comprises display members 6 which are analog in the present case, a time setting crown 7 and two pushers 8 and 9 for the timing.

   Conventionally, a first press on push-button 8 starts timing (START function), a subsequent press on push-button 8 stops timing (STOP function), a first press on push-button 9 when timing is stopped the display members to allow the reading of an intermediate time (LAP function), a subsequent press on the push-button 9 produces a catch-up of the display to continue to indicate the timed time, and a press on the push-button 9 after stopping of timing resets the counters and the corresponding display units of the chronograph to zero. If necessary, the chronograph 2 may also include one or more other pushers for controlling special functions, in known manner.



   The control box 1 comprises a body 11 of molded synthetic material having, in its upper face, a housing 12 arranged to receive the chronograph 2. The housing 12 includes an enlarged part 13, in which the box 3 of the chronograph 2 is wedged laterally by means of a pad 14, and two narrower parts 15 and 16 in which the strands 4 and 5 of the bracelet are housed. The housing 12 is closed on top by a cover 17 hinged by hinges 18 on the body 11 of the case 1, this cover revealing at least the display members 6 of the chronograph 2. In the present case, the cover 17 is made of a transparent synthetic material and it has, above the display members 6, a magnifying glass part 19 facilitating the reading of the times displayed.

    The cover 17 protects the chronograph 2 and maintains it in its housing 12 both during the use of the timing bench and for the packaging, storage, sale and transport of the assembly.



   On the other hand, the body 11 of the box 1 defines a cavity 21 intended to contain electrical components. This cavity is closed by a removable bottom 22 fixed by screws to pillars 23 which also support a printed circuit 24 in the cavity 21.



   As seen in fig. 2, the control box 1 has a lateral face 26, the central part 27 of which is convex, while its opposite lateral face 28 has a concave central part 29 of shape complementary to the convex part 27. This makes it possible to juxtapose several control boxes 1 identical, as indicated by a second control box 1 ′ in FIG. 2, in order to constitute a multiple timing bench containing several chronographs 2 which can operate independently or in combination, as will be described later. The control boxes 1 and 1 ′ may include attachment means such as hook-and-loop strips, making it possible to fix them to each other.



   As seen particularly in Figures 2 and 4, one end face 30 of the control box 1 is equipped with five inlet or outlet connections, in this case five electrical outlets 31 to 35 which are connected to the circuit printed 24. The socket 31 is a power input, intended to receive a bipolar connector 36 of a low voltage power cable 37. The two sockets 34 and 35 are inputs intended to receive, by cables 38 and 39 equipped with connectors 40 and 41, electrical input signals coming from two separate timing cells, for example a starting cell connected to the socket 34 and an intermediate or arrival cell, connected to the socket 35.

   The two sockets 32 and 33 are each intended to receive a multipole connector 42, for example with four poles, of a cable 43 connecting in cascade the control box 1 to another identical box 1 'to transmit the input signals to it received on sockets 34 and 35. The respective chronographs of the boxes thus coupled can operate in combination, for example by using the same signals in different ways.



   The cavity 21 also contains two electro-magnets 51 and 52 acting in the direction of their respective longitudinal axes 53 and 54 to press the pushers 8 and 9 of the chronograph 2. As can be seen in FIG. 5, the axial rod mobile 55 of each electromagnet is provided with a protective cap 56 capable of pressing against the pusher without damaging it. The two electromagnets are fixed by screws 57 to a support plate 58 mounted in the cavity 21. Their supply is controlled by elements of the printed circuit 24 as a function of the input signals received by one of the sockets 32 to 35 and according to a selected operating mode of the timing bench.



   The upper face of the control box 1 also has, next to the cover 17, an acoustic generator 60, a display time selector button 61, a mode selector button 62 and a reset push button 63 .



   The acoustic generator 60, for example of the piezoelectric type, emits sound signals giving receipt of the manual actuation of the buttons 61 to 63.



   The mode selector 62 has three positions corresponding to the following modes:



   In OFF mode, the input signals are locked. However, they can be transmitted between sockets 32 to 35 to pass from one control box to another.



   In the normal NORM mode, an input signal on the socket 34 produces the START function, by action of the electromagnet 51 on the pusher 8, and an input signal on the socket 35 produces the STOP function, by action on the same button.



   LAP mode is used to measure and display split times when the chronograph is running. A first input signal on socket 34 produces the START function by pressing push-button 8, then a second input signal on socket 35 produces the display of an intermediate time by pressing on the other push-button 9 by the electromagnet 52. This time remains displayed for a period defined by the user by means of the selector 61 (4 s, 8 s or 16 s in the example shown), then the device automatically performs a second press on push-button 9 to continue displaying the timed time. In this mode, the STOP function cannot be performed; the user must first select the normal mode.



     The chronograph reset (RESET) is locked in NORM and LAP modes. It is performed manually by pressing button 63 when the device is in OFF mode. The electromagnet 52 then presses the pusher 9.



   It is thus understood that the timing bench according to the invention can comprise a single control box 1 containing a chronograph 2, or more of these control boxes, containing any number of chronographs, and that these chronographs can operate simultaneously in modes different and based on input signals from different timing cells. For example, a first control box 1 can be coupled to a departure cell and to an arrival cell and operate in normal mode. A second control box 1 ′ can be coupled to the first and operate either in normal mode, for safety, or in LAP mode to display intermediate times at each passage in front of the arrival cell.

    A third control box can be connected to the second, to receive the start signal, and to a third cell to measure either another intermediate time (in LAP mode), or another final time.



   In any configuration of the timing bench, comprising one or more chronographs, the bench operates automatically as soon as the operating mode or modes have been selected. It can therefore be used reliably and precisely by anyone, even if the user is alone and times their own performance.



   On the other hand, the control box 1 is an object of small dimensions, determined above all by those of the chronograph 2. It is therefore light, compact and can be carried in a pocket of clothing. This box constitutes an excellent protective packaging for the chronograph and can be used advantageously for the packaging and the sale of this one. The above description also shows that this control box, made up of simple and inexpensive elements, can be produced at low cost and acquired by any amateur. He can use it with a bracelet chronograph that he already has and that he wears on his wrist in everyday life.



   Although the example described above uses an ordinary bracelet chronograph, actuated by pressing on its pushers, the present invention can be extended to other modes of actuation of the chronograph by the control box, if these two elements are built appropriately. For example, the pushers could constitute electrical contacts cooperating with contacts of the control box to receive actuation pulses. In other variants, the transmission of such pulses between the control box and the chronograph could be by infrared radiation, by radio waves or by an electromagnetic system. Similar modes of transmission can be used between the timing cells and the control unit (s).


    

Claims (10)

1. Banc de chronométrage électrique automatique comportant au moins un chronographe (2) pourvu d'au moins deux organes de commande (8, 9) et au moins une boîte de commande (1) pourvue d'un logement (12) dans lequel le chronographe est placé de manière amovible, la boîte de commande comportant des raccords d'entrée (34, 35), pour recevoir des signaux d'entrée électriques provenant de cellules de détection des événements à chronométrer, et des moyens d'actionnement (51, 52) agissant sur les organes de commande du chronographe en fonction desdits signaux d'entrée, caractérisé en ce que la boîte de commande (1) comporte un sélecteur manuel de mode (62), permettant de sélectionner au moins deux modes différents d'actionnement des organes de commande du chronographe, et comporte en outre des raccords électriques auxiliaires d'entrée et de sortie (32, 1. Automatic electric timing bench comprising at least one chronograph (2) provided with at least two control members (8, 9) and at least one control box (1) provided with a housing (12) in which the the chronograph is removably placed, the control box comprising input connections (34, 35), for receiving electrical input signals from cells for detecting the events to be timed, and actuation means (51, 52) acting on the chronograph control members as a function of said input signals, characterized in that the control box (1) comprises a manual mode selector (62), making it possible to select at least two different actuation modes chronograph control members, and further comprises auxiliary electrical input and output connections (32, 33) agencés pour la relier à au moins une autre boîte de commande identique (1'), pour transmettre lesdits signaux d'entrée entre lesdites boîtes de commande.  33) arranged to connect it to at least one other identical control box (1 ′), for transmitting said input signals between said control boxes. 2. Banc de chronométrage selon la revendication 1, caractérisé en ce que le chronographe est un chronographe bracelet dont lesdits organes de commande sont des poussoirs latéraux (8, 9) et en ce que lesdits moyens d'actionnement comportent des électro-aimants (51, 52) agissant sur lesdits poussoirs. 2. timing bench according to claim 1, characterized in that the chronograph is a wrist chronograph whose said control members are lateral pushers (8, 9) and in that said actuating means comprise electromagnets (51 , 52) acting on said pushers. 3. Banc de chronométrage selon la revendication 1 ou 2, caractérisé en ce que la boîte de commande (1) comporte un organe de commande manuelle de remise à zéro (63), agencé pour produire une remise à zéro du chronographe par lesdits moyens d'actionnement. 3. timing bench according to claim 1 or 2, characterized in that the control box (1) comprises a manual reset control member (63), arranged to produce a reset of the chronograph by said means d actuation. 4. 4. Banc de chronométrage selon la revendication 1, caractérisé en ce que la boîte de commande (1) comporte, sur deux faces latérales opposées, des formes mutuellement complémentaires (27, 29) permettant de la joindre à d'autres boîtes de commande identiques, pour former un banc de chronométrage contenant plusieurs chronographes.  Timing bench according to claim 1, characterized in that the control box (1) comprises, on two opposite lateral faces, mutually complementary shapes (27, 29) allowing it to be joined to other identical control boxes, for form a timing bench containing several chronographs. 5. Banc de chronométrage selon l'une des revendications précédentes, caractérisé en ce que ledit logement (12) de la boîte de commande est fermé par un couvercle (17) ayant au moins une partie transparente en regard d'organes d'affichage (6) du chronographe. 5. Timing bench according to one of the preceding claims, characterized in that said housing (12) of the control box is closed by a cover (17) having at least one transparent part facing display members ( 6) the chronograph. 6. Banc de chronométrage selon la revendication 5, caractérisé en ce que le couvercle (17) comporte une loupe (19) en regard desdits organes d'affichage. 6. timing bench according to claim 5, characterized in that the cover (17) comprises a magnifying glass (19) facing said display members. 7. 7. Banc de chronométrage selon la revendication 2, caractérisé en ce que ledit logement (12) com-porte une partie élargie (13), conformée pour recevoir la boîte (3) du chronographe et positionner celle-ci par rapport aux organes d'actionnement (51, 52), et au moins une partie plus étroite (15, 16) conformée pour recevoir le bracelet.  Timing bench according to claim 2, characterized in that said housing (12) comprises an enlarged part (13), shaped to receive the case (3) of the chronograph and to position it relative to the actuating members ( 51, 52), and at least one narrower part (15, 16) shaped to receive the bracelet. 8. 8. Boîte de commande (1) pour un banc de chronométrage électrique, ladite boîte comportant une face supérieure pourvue d'un logement (12) agencé pour recevoir de manière amovible un chronographe bracelet (2) ayant des poussoirs de commande (8, 9), la boîte de commande comportant des raccords d'entrée (34, 35), pour recevoir des signaux d'entrée électriques provenant de cellules de détection des événements à chronométrer, et des électro-aimants (51, 52) agissant sur les poussoirs du chronographe en fonction desdits signaux d'entrée, caractérisée en ce qu'elle comporte un sélecteur manuel de mode (62), permettant de sélectionner au moins deux modes différents d'actionnement des organes de commande du chronographe, et comporte en outre des raccords électriques auxiliaires d'entrée et de sortie (32, 33)  Control box (1) for an electric timing bench, said box comprising an upper face provided with a housing (12) arranged to removably receive a wrist chronograph (2) having control push-buttons (8, 9), the control box comprising input connections (34, 35), for receiving electrical input signals from cells for detecting events to be timed, and electromagnets (51, 52) acting on the chronograph pushers according to said input signals, characterized in that it comprises a manual mode selector (62), making it possible to select at least two different modes of actuation of the chronograph control members, and furthermore comprises auxiliary electrical connections input and output (32, 33) agencés pour la relier à au moins une autre boîte de commande identique (1'), pour transmettre lesdits signaux d'entrée entre lesdites boîtes de commande.  arranged to connect it to at least one other identical control box (1 ′), for transmitting said input signals between said control boxes. 9. Boîte de commande selon la revendication 8, caractérisée en ce que ledit logement (12) est fermé par un couvercle (17) ayant au moins une partie transparente (19) en regard d'organes d'affichage (6) du chronographe. 9. Control box according to claim 8, characterized in that said housing (12) is closed by a cover (17) having at least one transparent part (19) facing display members (6) of the chronograph. 10. Boîte de commande selon la revendication 8 ou 9, caractérisée en ce qu'elle constitue un emballage pour le chronographe. 10. Control box according to claim 8 or 9, characterized in that it constitutes a packaging for the chronograph.
CH208197A 1997-09-05 1997-09-05 Electric chronometry bench with its control box comprises classic bracelet chronograph and control box provided with location of chronograph and transparent cover CH694176A5 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH208197A CH694176A5 (en) 1997-09-05 1997-09-05 Electric chronometry bench with its control box comprises classic bracelet chronograph and control box provided with location of chronograph and transparent cover

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH208197A CH694176A5 (en) 1997-09-05 1997-09-05 Electric chronometry bench with its control box comprises classic bracelet chronograph and control box provided with location of chronograph and transparent cover

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH694176A5 true CH694176A5 (en) 2004-08-13

Family

ID=32719922

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH208197A CH694176A5 (en) 1997-09-05 1997-09-05 Electric chronometry bench with its control box comprises classic bracelet chronograph and control box provided with location of chronograph and transparent cover

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH694176A5 (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CH694231A5 (en) Electronic device, in particular electronic timepiece part, multi-mode.
EP0360140B1 (en) Skeleton watch showing the whole mechanism or a part of the same
CH684618B5 (en) Timepiece for simultaneous display of the time for at least two time zones.
EP1701229A1 (en) Electronic watch with compass function
FR2492550A1 (en) WATCH OR CLOCK WITH MOTOR CONTROLLED BY AN ELECTRIC OSCILLATOR
EP0859562A1 (en) Modular jewellery item, particularly a ring, earring, pendant or timepiece such as a watch
WO2014083001A2 (en) Touch-sensitive portable electronic object
WO1998032057A1 (en) Wristband with modular structure
EP0901052B1 (en) Electrical chronometer bench and controlbox for such bench
WO2006027517A2 (en) Electronic timepiece of the type that is a multifunctional, navigational aid watch, which is particularly suitable for space missions
EP1519457B1 (en) Adaptor for a portable electronic device and transmission system between these elements
CH694176A5 (en) Electric chronometry bench with its control box comprises classic bracelet chronograph and control box provided with location of chronograph and transparent cover
FR2626685A1 (en) WATCH COMPRISING AN ELECTRIC BRAKE CONTACT
EP3571552B1 (en) Modular watch piece with means of communication with a third-part electronic device
EP1134630B1 (en) Means for exchanging information with a portable object, in particular a time-piece
EP0759584B1 (en) Synchronisation device for an electronic timepiece
CH714294A2 (en) Wristwatch comprising a mechanical watch movement and an electronic module.
CH711300A1 (en) Hybrid reversible watch.
EP0446770B1 (en) Alarm-clock
EP0027250A1 (en) Clockwork with display of seconds on demand
EP0683441A1 (en) Electronic watch with minute repetition function
EP0202495B1 (en) Timer
WO1998032058A1 (en) Portable device for acquiring and transmitting physiological signals, and wristwatch integrating such a device
FR2823346A1 (en) PENDULUM FOR CHESS GAME
FR2615611A1 (en) Device for length measurement adapted to the calculation of geometrical dimensions and numerical scales

Legal Events

Date Code Title Description
PL Patent ceased