CH676939A5 - Bar feed magazine with split bearings - feeds of bar stock into head stock of machine tool - Google Patents

Bar feed magazine with split bearings - feeds of bar stock into head stock of machine tool Download PDF

Info

Publication number
CH676939A5
CH676939A5 CH329288A CH329288A CH676939A5 CH 676939 A5 CH676939 A5 CH 676939A5 CH 329288 A CH329288 A CH 329288A CH 329288 A CH329288 A CH 329288A CH 676939 A5 CH676939 A5 CH 676939A5
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
bar
rod
situation
recharging
bearing
Prior art date
Application number
CH329288A
Other languages
French (fr)
Inventor
Alexandre Louis
Original Assignee
Lns Vente Fab Decolletage
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Lns Vente Fab Decolletage filed Critical Lns Vente Fab Decolletage
Priority to CH329288A priority Critical patent/CH676939A5/en
Publication of CH676939A5 publication Critical patent/CH676939A5/en

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B23MACHINE TOOLS; METAL-WORKING NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • B23QDETAILS, COMPONENTS, OR ACCESSORIES FOR MACHINE TOOLS, e.g. ARRANGEMENTS FOR COPYING OR CONTROLLING; MACHINE TOOLS IN GENERAL CHARACTERISED BY THE CONSTRUCTION OF PARTICULAR DETAILS OR COMPONENTS; COMBINATIONS OR ASSOCIATIONS OF METAL-WORKING MACHINES, NOT DIRECTED TO A PARTICULAR RESULT
    • B23Q7/00Arrangements for handling work specially combined with or arranged in, or specially adapted for use in connection with, machine tools, e.g. for conveying, loading, positioning, discharging, sorting
    • B23Q7/001Lateral transport of long workpieces

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Turning (AREA)

Abstract

The device consists of a feed magazine (6, 7) associated with a machine tool in which is loaded bar stock (5). Sets of split bearings (8, 9) are fitted in blocks (10, 4) so that the top half of the bearing (9) moves radially upwards actioned by a cam system (11-13), and the bottom half of the bearing moves laterally actioned by a double action jack (38). In operation, the top half bearing moves upwards and the bottom half bearing moves underneath the bar magazine to receive a new bar (5). The bar is fetched by the return of the bottom half bearing (8) and, on closing the top bearing, the bar is fed into the head stock of the machine. When a new bar has been fetched, an extractor device (21-25, 28, 29, 32-34) takes its place, and its rod (21) penetrates inside the head stock of the machine to seize and remove the waste end bit of the bar using the gripping device (22, 28, 29). USE/ADVANTAGE - As a bar feed for a machine tool where two separate operations are carried out effectively by the one device.

Description

       

  
 



  La présente invention concerne un ravitailleur à blocs-paliers-coaxiaux et ouvrants, destiné à alimenter en matériau en barre une broche ou poupée de machine-outil, chaque bloc-palier comprenant une partie supérieure et une partie inférieure jointives l'une à l'autre au moins en situation de guidage de barre et espacées l'une de l'autre au moins en situation d'écartement pour recharge. 



  Des ravitailleurs répondant à cette définition générique sont connus, notamment de l'exposé EP-A 0 161 210. Un ravitailleur correspondant à cet exposé européen est mis en vente par la maison LNS à Orvin, Suisse, sous le nom de ravitailleur "SPRINT". 



  Dans le ravitailleur à blocs-paliers hydrostatiques coaxiaux et ouvrants qui est connu, la chute de matériau en barre, une fois la barre épuisée, est poussée de façon à tomber devant la broche ou poupée de machine-outil, au moment où la nouvelle barre est introduite dans cette broche ou poupée. D'autres ravitailleurs connus retirent la chute de barre, mais il s'agit alors de ravitailleurs dont le poussoir, non seulement pousse la barre de matériau, mais tient celle-ci, s'engageant avec elle par des moyens à pince. Ce système mène à des constructions relativement compliquées, du fait que l'avant du poussoir doit s'engager avec chaque nouvelle barre. 



  Par ailleurs, la recharge en nouvelle barre du ravitailleur selon l'exposé européen précité, est faite latéralement à l'aide d'un gerbeur qui vient faire  glisser une barre en place alors que les paliers du ravitailleur sont grand ouverts. Des gerbeurs susceptibles de fonctionner de cette façon sont notamment proposés par les exposés de brevets suisses CH 659 603 et CH 665 789. Ces deux constructions de gerbeur prévoient que les barres glissent ou roulent sur des plans inclinés pour venir en place. Ceci présente certaines difficultés et, pour autant que les dimensions des barres le permettent, un dispositif du type tiroir de distributeur pourrait permettre de simplifier les choses.

  Une telle construction n'est toutefois pas des plus simples en elle-même et l'avantage du ravitailleur que l'on va maintenant proposer est de tirer un double parti d'un unique mouvement latéral conféré aux parties inférieures de bloc-palier, en ce sens que ce seul et unique mouvement permet, d'une part, aux parties inférieures de venir quêter une nouvelle barre et en même temps, au dispositif extracteur, de se mettre en place dans l'axe de la broche ou poupée de machine-outil, axe qui est celui des paliers hydrostatiques en situation de guidage de barre. Cette construction tire donc parti d'un seul déplacement pour résoudre à la fois des problèmes relatifs au gerbeur (ou à l'introduction des barres), et le problème de l'extraction des chutes de matériau après épuisement des barres. 



  Le but de la présente invention est de fournir un ravitailleur du type sus-indiqué qui soit constructivement et opérativement plus simple et plus avantageux que les ravitailleurs connus du type en question, tout en permettant notamment l'extraction de la chute de l'ancienne barre épuisée hors de la broche ou poupée de machine-outil. Le ravitailleur proposé par l'invention atteint ce but par la présence des caractères qui sont  énoncés dans la revendication 1 annexée. 



  Les revendications dépendantes définissent des aspects ou formes d'exécution particulièrement avantageuses quant à la construction, la maniabilité, la simplicité de fabrication, la fiabilité, etc... 



  Le dessin annexé illustre, à titre d'exemple, une forme d'exécution de l'objet de l'invention. Dans ce dessin: 
 
   la fig. 1 est une vue en élévation d'un ravitailleur constituant une forme d'exécution de l'objet de l'invention, 
   la fig. 2 est une vue partielle en perspective de la partie avant du ravitailleur selon la fig. 1, 
   les fig. 3, 4, 5 et 6 sont des vues en coupe, selon les plans définis à la fig. 1, qui montrent le ravitailleur en différentes situations successives de son cycle de fonctionnement, et 
   la fig. 7 est une vue de la partie centrale et avant du dispositif extracteur dont est muni le ravitailleur selon la fig. 1. 
 



  D'une façon générale, le type de ravitailleur correspond à celui qui est décrit dans l'exposé EP 0 161 210; en ce qui concerne le fonctionnement du ravitailleur, notamment l'entr'ouverture successive des différents paliers, on pourra se référer à cet exposé de l'art antérieur. 



  Les fig. 1 et 2 montrent le ravitailleur dans tout ou partie de sa longueur, mais il convient de considérer simultanément au moins les fig. 1, 2 et 3 pour bien comprendre comment est constitué le ravitailleur 1 représenté. 



  Le ravitailleur antérieur, selon l'exposé européen susmentionné, comprenait trois situations fonctionnelles qui étaient respectivement: 
 La situation de guidage de barre (fig. 2 EP 0 161 210, fig. 3 présent exposé),
 la situation d'abritement de poussoir (fig. 3 EP 0 161 210, fig. 4 présent exposé) et
 la situation d'écartement pour recharge (fig. 4 EP 0 161 210, fig. 5 présent exposé). 



  Le ravitailleur maintenant proposé comprend encore une quatrième situation, représentée à la fig. 6 du présent exposé, et qui est la situation de quête de recharge, situation dans laquelle, à partir de la situation d'écartement pour recharge, les coquilles inférieures 8 des blocs-paliers se sont déplacées latéralement en dessous d'une réserve de barre 5, tandis qu'un dispositif extracteur 21-35 est venu en place en alignement axial avec la broche ou poupée de machine-outil. 



  Pour comprendre les fig. 3 à 6, il faut bien considérer que la coupe pour ces figures est faite selon la ligne A-A de la fig. 1, avec les exceptions suivantes: la zone entourant l'injection d'huile 20 est coupée selon la ligne B de la fig. 1 et la zone entourant l'amenée d'huile à l'intérieur du montant 15 est coupée selon la ligne C de la fig. 1. On note que la fig. 2, en perspective, ne montre pas l'agencement d'amenée d'huile pour les paliers hydrostatiques. 



  Le ravitailleur 1 comprend un chassis-support 2 reposant sur des pieds 3. Un profilé 4 est disposé sur le chassis 3 et il peut se déplacer latéralement par glissement sur des glissières intermédiaires de matière plastique lubrifiante 43 (fig. 2). Un agencement piston/cylindre 37, 38 permet le déplacement latéral du profilé 4 sur le chassis 2. Au dessin, cet agencement cylindre/piston est représenté schématiquement, en pratique, on a un système compre-  nant un piston et un cylindre, une tringlerie, des leviers et des butées qui assurent le positionnement absolument correct du profilé 4, d'une part, dans la position représentée aux fig. 3, 4 et 5 (situation de guidage de barre, d'abritement de poussoir, et d'écartement pour recharge du ravitailleur) et, d'autre part, dans la position représentée à la fig. 6 (situation de quête de recharge du ravitailleur).

   Schématiquement, on a représenté une projection de commande de mouvement 36 fixée sous le profilé 4 et actionnée par le piston 37. Il faut bien comprendre que le profilé 4 s'étend sur toute la longueur du ravitailleur alors que ses appuis 43 ne sont situés qu'en certains endroits. Aux autres endroits, le dessous du profilé 4 est libre. 



  Le profilé 4 comprend, dans sa face supérieure, un canal dans lequel se trouvent montées des coquilles inférieures 8 qui forment la partie inférieure des paliers hydrostatiques (semblablement au cas du ravitailleur selon EP 0 161 210). Par ailleurs, des montants 15 sont fixés au chassis 2, à côté de la position axiale du ravitailleur et se prolongent par un panneau en projection 16 qui vient au-dessus de l'axe actif du ravitailleur. Des équerres 11 sont pivotées en 14 contre les montants 15 et ces équerres 11 portent un bloc-support supérieur 10 selon une répartition telle qu'un support 10 est tenu chaque fois par deux équerres 11, à ses deux extrémités, chacun des deux équerres 11 étant pivotées sur un montant 15 différent.

  Les blocs 10 (au nombre de quatre selon la fig. 1) portent des coquilles supérieures 9 qui constituent la partie supérieure, ouvrante, du palier hydrostatique (selon le principe illustré dans EP 0 161 210). Les blocs 10 présentent également à leurs extrémités des roulements 12, sur lesquels agissent des cames 13 qui obligent la  partie supérieure de palier à s'abaisser pour refermer le palier ou qui, au contraire, l'autorisent à s'ouvrir, soit partiellement juste pour laisser passer le drapeau, soit complètement pour la recharge d'une nouvelle barre (selon le fonctionnement expliqué dans EP 0 161 210). Des moyens à ressorts, non représentés, assurent que les roulements 12 suivent toujours bien les cames 13, c'est-à-dire que les blocs 10 et les coquilles supérieures 9 se soulèvent adéquatement aux moments voulus. 



  Les cames 13 sont fixées sur un arbre 17 commun à toutes les cames et qui commandent le ravitailleur. Pour assurer l'ouverture séquentielle des paliers, les cames sont soit configurées, soit calées de façon diffèrente sur l'arbre 17, les deux cames tenant le même bloc 10 étant naturellement toujours identiquement calées et configurées. Une amenée générale d'huile 18 traverse la partie supérieure de tous les montants 15 et, dans chaque montant 15, sont branchées des conduites d'huile sous pression 19 qui mènent l'huile d'abord dans les blocs 10, puis dans les coquilles supérieures 9. Avec deux entrées d'huile à proximité des extrémités des parties de palier 8, 9, le fonctionnement hydrostatique des paliers est assuré. On note que l'huile est injectée seulement dans les coquilles supérieures 9, ce qui est suffisant.

  Le dispositif hydraulique d'amenée d'huile n'est représenté qu'aux figures 3 à 6, la particularité de ce ravitailleur, par rapport aux ravitailleurs anciennement connus, par exemple EP 0 161 210, se situant plutôt dans le dispositif de déplacement latéral du profilé et des coquilles inférieures. 



  Du côté opposé à celui du montant 15, le chassis 2 comporte une coulisse d'amenée de barres de  réserve qui comprend un panneau d'appui arrière 6 et des bandes verticales d'appui avant 7 qui sont tenues sur le chassis d'une façon non représentée, par exemple par des montants à projection analogues aux montants 15 et aux projections 16, mais situées à d'autres endroits longitudinalement sur l'appareil. Des barres de réserve 5 sont chargées entre la plaque d'appui arrière 6 et les bandes d'appui avant 7 et la barre inférieure repose sur la face supérieure du profilé 4, à côté de la coquille 8 en situation de guidage de barre (de même qu'en situation d'abritement de poussoir (fig. 4) et qu'en situation d'écartement pour recharge (fig. 5).

  La fig. 6 montre comment le profilé 4 est alors déplacé latéralement de façon que la coquille inférieure vient juste sous la barre inférieure de la réserve 5, cette coquille cueillant la nouvelle barre de réserve à la manière d'un distributeur à tiroir. 



  On voit au dessin qu'un dispositif d'extraction 21 à 35 se trouve monté sur le côté du ravitailleur opposé à celui où se trouve la réserve de barres 5. Les fig. 1, 2 et 7 montrent comment, pour l'essentiel, ce dispositif extracteur est constitué. Par ailleurs, la fig. 6 montre que, en la situation de quête de recharge précédemment mentionnée, l'axe d'une tige d'extraction 21 du dispositif extracteur vient à la place de l'axe du palier hydrostatique, en alignement avec l'axe de la broche ou de la poupée de la machine-outil. 



  Dans les situations où il est inactif, le dispositif extracteur est toujours à l'état rétracté et c'est seulement en position de quête de recharge, lorsque l'axe de la tige d'extraction du dispositif extracteur est en alignement avec la broche ou poupée de la machine-outil, que cette tige est mue vers  l'avant pour entrer dans la broche ou poupée et aller en retirer la chute de la barre de matériau épuisée. Le dispositif extracteur comprend un chariot 24 qui coulisse sur une glissière 42 portée par le côté du profilé 4 (visible seulement à la fig. 2). Ce chariot 24 comprend, comme on le voit à la fig. 7, un corps de chariot 34 apte à coulisser sur la glissière 42 et fixé à l'extrémité du piston 25a d'un dispositif cylindre-piston 25 ayant sa partie cylindre fixée par rapport au profilé 4 à l'aide d'une pièce de fixation 40.

  Le cylindre 25 est de préférence à actionnement pneumatique à double effet, ce qui signifie qu'en donnant une surpression ou une souspression dans le cylindre 25, on peut faire avancer, puis reculer, le chariot 34 sur le côté du profilé 5 d'une longueur égale à celle du piston 25a. Le chariot 24 porte à l'avant une tige d'extraction 21 munie, à son extrémité d'une pince 22, apte à saisir la chute de barre alors que la tige 21 a plongé à travers l'axe de la broche ou poupée de machine-outil, sous l'action du système cylindre-piston 25, 25a. Une broche ou poupée de machine-outil peut être relativement longue, jusqu'à l'ordre de grandeur de 1 m.

  La tige d'extraction 21 doit être plus longue encore car elle doit, d'une part, plonger à travers tout le corps de la broche ou poupée pour aller trouver la chute et, d'autre part, elle doit reculer suffisamment à l'arrière de la poupée pour pouvoir provoquer l'éjection de la chute. En conséquence, le piston 25a présente également, comme la tige d'extraction 21, une longueur de l'ordre de 1,2 à 1,4 m. Le chariot 24 glisse le long du profilé 4 et l'on va considérer maintenant sa constitution et son fonctionnement. 



   La tige 21 est en fait formée d'une tige  d'extraction proprement dite 26 et d'un tube de commande de serrage 27. A l'extrémité de la tige d'extraction se trouve la tête d'extraction 22 qui est formée de deux demi-douilles, 28, 29, articulées transversalement l'une avec l'autre, comme on le voit en 30. La demi-douille 28 est solidaire du corps de la tête 22 tandis que la demi-douille 29 pivote autour du pivot 30 et permet un resserrement des deux demi-douilles. Pour provoquer ce resserrement, le tube d'extraction 27 est poussé vers l'avant de façon que son flanc oblique avant 31 vienne en appui contre la partie arrière de la semi-douille 29. Au moment où la tige 26 a déjà mené la tête 22 jusqu'autour de la partie arrière de la chute à extraire, le tube 27 est mû encore vers l'avant d'un certain chemin par rapport à la tige 26.

  A ce moment-là, le flanc 31 agit sur la semi-douille 29 qui vient serrer la chute de matériau en barre. Avec cette position relative là de la tige 26 et du tube 27, le chariot est mû à nouveau vers l'arrière par l'intermédiaire du dispositif 25, 25a et la chute de'matériau revient vers l'arrière, emprisonnée qu'elle est entre les deux semi-douilles 28 et 29. Arrivée tout en arrière, la tête 22 est à nouveau ouverte par écartement des semi-douilles 28 et 29, ceci résultant d'une rétraction supplémentaire du tube 27 par rapport à la tige 26. Le mouvement mutuel entre la tige 26 et le tube 27 est assuré par l'ensemble d'un cylindre 33 et d'un piston 32, le piston étant solidaire de la tige 26 tandis que le cylindre est solidaire du tube 27. L'actionnement du cylindre/piston 32, 33 est de préférence pneumatique.

  L'entrée en fonction dans les deux sens des agencements à piston pneumatique est commandée par une commande de programme non représentée. 



  Lorsque l'extracteur est revenu complètement en arrière, la chute peut avoir tendance à coincer dans la tête d'extracteur 22 et, pour la faire sortir, un tigeron 35, qui traverse axialement la tige 21, est mû de façon à émerger à l'intérieur de la tête 22. La commande de ce tigeron n'est pas représentée, il s'agit là d'un dispositif de type courant. 



  On note que la tête d'extraction 22 est interchangeable pour permettre qu'un même dispositif d'extraction aille chercher des chutes de barres de différents diamètres. En même temps que l'on change la tête d'extraction, on change également bien sûr les coquilles 8 et 9, pour adapter le diamètre du palier hydrostatique au nouveau diamètre de barre. Pour effectuer ce changement, il faut faire coulisser le tube 27 sur la tige 26 de façon à rendre accessible un endroit d'accrochement entre la tige 26 et la partie arrière de la tête 22. Pour effectuer cette ouverture, il suffit de desserrer l'une ou l'autre des pièces dans l'ensemble chariot 24. Une fois le tube 27 réenfilé, comme le montre la fig. 7, la nouvelle tête est adéquatement rattachée à la tige 26. 



  Le trajet effectué par le chariot 24 interdit de fixer une douille de guidage le long de la tige 21, par contre, il permet d'en prévoir une, en 23, juste derrière la tête 22, car le chariot n'a jamais à se déplacer au-delà de cet endroit. 



  On remarque que la commande des différents éléments mobiles, dans le dispositif extracteur comme dans le ravitailleur d'une façon générale, est avantageusement réalisée par des moyens électroniques qui donnent une grande souplesse de fonctionnement. On peut par exemple décharger la chute alors que l'extracteur se trouve dans l'axe de la poupée ou, au  contraire, alors qu'il se trouve dans sa position latérale. De même, l'avance et le recul du poussoir, synchronisés avec l'ouverture ou l'entrouverture des coquilles 8 et 9, peuvent être commandés de toute façon adéquate. C'est notamment affaire du programmateur que de veiller à retirer le poussoir au moment voulu de façon à pouvoir programmer ensuite le passage de la situation d'écartement pour recharge à la situation de quête de recharge, c'est-à-dire pour effectuer le déplacement latéral.

  Dès que la dernière pièce est en train d'être usinée dans la barre ensuite épuisée, le poussoir peut être retiré sans attendre la terminaison de l'usinage de cette pièce, de sorte que le déplacement latéral peut intervenir alors que la dernière pièce de la barre est en train d'être usinée. Dès que cet usinage est terminé, la tige d'extraction peut plonger dans la broche ou la poupée (alors arrêtée) pour aller rechercher la chute. Il n'y a ainsi pas de temps perdu. La même remarque s'impose à l'égard des cames qui commandent l'ouverture des coquilles supérieures, cames qui sont utilisées dans la forme d'exécution représentée au dessin, mais qui, dans d'autres formes d'exécution, pourraient fort bien être remplacées par d'autres moyens, par exemple, des actuateurs commandés électriquement.

  Il faut noter aussi que le palier hydrostatique doit être fermement verrouillé lorsque la barre tourne à très haute vitesse. L'utilisation de cames telles que les cames 13 présente l'avantage d'assurer, en même temps, la fermeture des paliers et le verrouillage de cette fermeture. 



  On voit encore au dessin, en 41, le dispositif d'alimentation en pression d'huile pour le tuyau 18, et l'on voit également aux fig. 2 à 6, une creusure  longitudinale 39 du profilé 4, destinée à recevoir la chaine qui entraîne le drapeau du poussoir du ravitailleur. Ce dispositif à poussoir, drapeau et chaîne est d'un type bien connu, il n'a pas été représenté au dessin annexé. Toutes explications supplémentaires à ce sujet seront d'ailleurs aisément trouvées en consultant l'exposé EP 0 161 210. 



  Un exemplaire du ravitailleur ci-joint a été construit pour des barres d'un diamètre allant jusqu'à l'ordre de 25 mm, car c'est avant tout avec des barres de ce diamètre-là que l'on peut facilement empiler les barres, comme on le voit en 5. On pourrait toutefois appliquer exactement la même construction pour des ravitailleurs traitant des barres de plus grand diamètre, jusqu'à 70, voire 80 ou 100 mm. 



   Le système d'introduction de la barre dans le palier hydrostatique, tel qu'il est proposé par l'invention et résulte du déplacement latéral du profilé 4, est fort avantageux car il est peu bruyant, précis et exempt de chocs, ce qui est avantageux pour préserver les coquilles 8 et 9 qui sont en matière synthétique. 



  Le ravitailleur qui vient d'être décrit présente l'avantage de réaliser, par une seule mesure technique (à savoir l'adjonction de la situation de quête de charge) deux avantages importants, l'un concernant la facilité de mise en place de la nouvelle barre et l'autre concernant la disposition avantageuse de moyens extracteurs de chute. 



  
 



  The present invention relates to a feeder with coaxial and opening block-bearings, intended to supply bar material to a machine tool spindle or headstock, each bearing block comprising an upper part and a lower part contiguous with each other. other at least in a bar guiding situation and spaced from each other at least in a spacing situation for recharging.



  Refuelers meeting this generic definition are known, in particular from the description EP-A 0 161 210. A refueler corresponding to this European presentation is sold by the house LNS in Orvin, Switzerland, under the name of "SPRINT" .



  In the known coaxial and opening hydrostatic bearing block feeder, the bar material drop, once the bar is exhausted, is pushed so as to fall in front of the machine tool spindle or headstock, at the moment when the new bar is inserted into this brooch or doll. Other known refuellers remove the bar drop, but they are refuelers whose pusher not only pushes the bar of material, but holds it, engaging with it by clamp means. This system leads to relatively complicated constructions, since the front of the pusher must engage with each new bar.



  Furthermore, the refueling of the new bar of the refueler according to the aforementioned European presentation, is made laterally using a stacker which slides a bar into place while the bearings of the refueler are wide open. Stackers capable of operating in this way are in particular proposed by the Swiss patent presentations CH 659 603 and CH 665 789. These two stacker constructions provide that the bars slide or roll on inclined planes to come into place. This presents certain difficulties and, as far as the dimensions of the bars allow, a device of the dispenser drawer type could make it possible to simplify things.

  Such a construction is not, however, very simple in itself and the advantage of the tanker that we will now propose is to draw double benefit from a single lateral movement imparted to the lower parts of the bearing block, in this sense that this one and only movement allows, on the one hand, the lower parts to come to beg for a new bar and at the same time, with the extractor device, to be put in place in the axis of the spindle or machine doll tool, axis which is that of the hydrostatic bearings in bar guidance situation. This construction therefore takes advantage of a single movement to solve both the problems relating to the stacker (or the introduction of bars), and the problem of extracting scrap material after exhaustion of the bars.



  The object of the present invention is to provide a refueler of the above-mentioned type which is constructively and operatively simpler and more advantageous than known refuelers of the type in question, while in particular allowing the extraction of the scrap from the old bar. sold out of the machine tool spindle or headstock. The feeder proposed by the invention achieves this object by the presence of the characters which are set out in claim 1 appended.



  The dependent claims define aspects or embodiments which are particularly advantageous as regards construction, handling, simplicity of manufacture, reliability, etc.



  The accompanying drawing illustrates, by way of example, an embodiment of the subject of the invention. In this drawing:
 
   fig. 1 is an elevation view of a tanker constituting an embodiment of the object of the invention,
   fig. 2 is a partial perspective view of the front part of the tanker according to FIG. 1,
   fig. 3, 4, 5 and 6 are sectional views, along the planes defined in FIG. 1, which show the tanker in different successive situations during its operating cycle, and
   fig. 7 is a view of the central and front part of the extractor device with which the refueler is provided according to FIG. 1.
 



  In general, the type of tanker corresponds to that which is described in the presentation EP 0 161 210; with regard to the operation of the tanker, in particular the successive opening of the various bearings, reference may be made to this presentation of the prior art.



  Figs. 1 and 2 show the provisioner in all or part of its length, but at least figs should be considered simultaneously. 1, 2 and 3 to fully understand how the tanker 1 shown is made up.



  The previous tanker, according to the aforementioned European account, included three functional situations which were respectively:
 The bar guiding situation (fig. 2 EP 0 161 210, fig. 3 present description),
 the pusher sheltering situation (fig. 3 EP 0 161 210, fig. 4 present presentation) and
 the spacing situation for recharging (fig. 4 EP 0 161 210, fig. 5 present presentation).



  The tanker now proposed further includes a fourth situation, shown in FIG. 6 of this presentation, and which is the recharging quest situation, situation in which, from the spacing for recharging situation, the lower shells 8 of the bearing blocks have moved laterally below a bar reserve 5, while an extractor device 21-35 has come into place in axial alignment with the machine tool spindle or headstock.



  To understand fig. 3 to 6, it must be considered that the cut for these figures is made along the line A-A of FIG. 1, with the following exceptions: the area surrounding the oil injection 20 is cut along line B of FIG. 1 and the zone surrounding the supply of oil inside the upright 15 is cut along line C of FIG. 1. Note that fig. 2, in perspective, does not show the arrangement for supplying oil for the hydrostatic bearings.



  The feeder 1 comprises a support frame 2 resting on feet 3. A profile 4 is disposed on the frame 3 and it can move laterally by sliding on intermediate slides of lubricating plastic material 43 (fig. 2). A piston / cylinder arrangement 37, 38 allows the lateral displacement of the profile 4 on the chassis 2. In the drawing, this cylinder / piston arrangement is shown diagrammatically, in practice, there is a system comprising a piston and a cylinder, a linkage , levers and stops which ensure the absolutely correct positioning of the profile 4, on the one hand, in the position shown in FIGS. 3, 4 and 5 (situation of bar guide, push cover, and spacing for refueling the tanker) and, on the other hand, in the position shown in fig. 6 (refueling quest situation).

   Schematically, there is shown a motion control projection 36 fixed under the section 4 and actuated by the piston 37. It should be understood that the section 4 extends over the entire length of the refueler while its supports 43 are only located 'in some places. In other places, the underside of profile 4 is free.



  The profile 4 comprises, in its upper face, a channel in which are mounted lower shells 8 which form the lower part of the hydrostatic bearings (similarly in the case of the tanker according to EP 0 161 210). Furthermore, uprights 15 are fixed to the chassis 2, next to the axial position of the tanker and are extended by a projecting panel 16 which comes above the active axis of the tanker. Brackets 11 are pivoted at 14 against the uprights 15 and these brackets 11 carry an upper support block 10 in a distribution such that a support 10 is held each time by two brackets 11, at its two ends, each of the two brackets 11 being pivoted on a different upright.

  The blocks 10 (four in number according to FIG. 1) carry upper shells 9 which constitute the upper, opening part of the hydrostatic bearing (according to the principle illustrated in EP 0 161 210). The blocks 10 also have bearings 12 at their ends, on which act cams 13 which force the upper part of the bearing to lower to close the bearing or which, on the contrary, allow it to open, either partially just to let the flag pass, either completely for recharging a new bar (depending on the operation explained in EP 0 161 210). Spring means, not shown, ensure that the bearings 12 always follow the cams 13 well, that is to say that the blocks 10 and the upper shells 9 are lifted adequately at the desired times.



  The cams 13 are fixed on a shaft 17 common to all the cams and which control the feeder. To ensure the sequential opening of the bearings, the cams are either configured or wedged differently on the shaft 17, the two cams holding the same block 10 being naturally always identically wedged and configured. A general oil supply 18 crosses the upper part of all the uprights 15 and, in each upright 15, are connected pressurized oil lines 19 which lead the oil first into the blocks 10, then into the shells upper 9. With two oil inlets near the ends of the bearing parts 8, 9, the hydrostatic functioning of the bearings is ensured. It is noted that the oil is injected only into the upper shells 9, which is sufficient.

  The hydraulic oil supply device is only shown in FIGS. 3 to 6, the peculiarity of this refueler, compared to the formerly known refuelers, for example EP 0 161 210, being situated rather in the lateral displacement device. profile and lower shells.



  On the side opposite to that of the upright 15, the chassis 2 comprises a slide for supplying reserve bars which comprises a rear support panel 6 and vertical front support bands 7 which are held on the chassis in a way not shown, for example by projection amounts similar to amounts 15 and projections 16, but located in other places longitudinally on the device. Reserve bars 5 are loaded between the rear support plate 6 and the front support strips 7 and the lower bar rests on the upper face of the profile 4, next to the shell 8 in the bar guide position (of same as when the pusher is sheltered (fig. 4) and when it is set apart for recharging (fig. 5).

  Fig. 6 shows how the profile 4 is then moved laterally so that the lower shell comes just under the lower reserve bar 5, this shell picking up the new reserve bar in the manner of a drawer dispenser.



  We see in the drawing that an extraction device 21 to 35 is mounted on the side of the supply opposite to that where the supply of bars 5 is located. FIGS. 1, 2 and 7 show how, essentially, this extractor device is made up. Furthermore, fig. 6 shows that, in the above-mentioned recharging quest situation, the axis of an extraction rod 21 of the extractor device comes in place of the axis of the hydrostatic bearing, in alignment with the axis of the spindle or of the machine tool doll.



  In situations where it is inactive, the extractor device is always in the retracted state and it is only in the position for seeking recharging, when the axis of the extraction rod of the extractor device is in alignment with the pin or doll of the machine tool, that this rod is moved forward to enter the spindle or doll and go to remove the drop from the bar of spent material. The extractor device comprises a carriage 24 which slides on a slide 42 carried by the side of the profile 4 (visible only in FIG. 2). This carriage 24 includes, as seen in FIG. 7, a carriage body 34 capable of sliding on the slide 42 and fixed to the end of the piston 25a of a cylinder-piston device 25 having its cylinder part fixed relative to the profile 4 using a piece of fixing 40.

  The cylinder 25 is preferably pneumatically operated with double effect, which means that by giving an overpressure or an underpressure in the cylinder 25, it is possible to advance, then retreat, the carriage 34 on the side of the profile 5 of a length equal to that of piston 25a. The carriage 24 carries at the front an extraction rod 21 provided, at its end with a clamp 22, capable of grasping the bar drop while the rod 21 has plunged through the axis of the spindle or headstock. machine tool, under the action of the cylinder-piston system 25, 25a. A machine tool spindle or doll can be relatively long, up to an order of magnitude of 1 m.

  The extraction rod 21 must be even longer because it must, on the one hand, plunge through the entire body of the spindle or headstock to find the fall and, on the other hand, it must retreat sufficiently to the rear of the doll to be able to cause the ejection of the fall. Consequently, the piston 25a also has, like the extraction rod 21, a length of the order of 1.2 to 1.4 m. The carriage 24 slides along the profile 4 and we will now consider its constitution and operation.



   The rod 21 is in fact formed by an extraction rod proper 26 and a clamping control tube 27. At the end of the extraction rod is the extraction head 22 which is formed of two half-sockets, 28, 29, hinged transversely with each other, as seen in 30. The half-socket 28 is integral with the body of the head 22 while the half-socket 29 pivots around the pivot 30 and allows a tightening of the two half-sockets. To cause this tightening, the extraction tube 27 is pushed forward so that its oblique front flank 31 comes to bear against the rear part of the semi-sleeve 29. By the time the rod 26 has already led the head 22 as far as around the rear part of the chute to be extracted, the tube 27 is moved further forward a certain way relative to the rod 26.

  At this time, the sidewall 31 acts on the semi-sleeve 29 which comes to clamp the drop of bar material. With this relative position there of the rod 26 and the tube 27, the carriage is moved again towards the rear by means of the device 25, 25a and the fall of the material returns to the rear, trapped as it is between the two semi-sockets 28 and 29. Arriving at the rear, the head 22 is again opened by spacing the semi-sockets 28 and 29, this resulting from an additional retraction of the tube 27 relative to the rod 26. The mutual movement between the rod 26 and the tube 27 is ensured by the assembly of a cylinder 33 and a piston 32, the piston being integral with the rod 26 while the cylinder is integral with the tube 27. The actuation of the cylinder / piston 32, 33 is preferably pneumatic.

  The entry into function in both directions of the pneumatic piston arrangements is controlled by a program control not shown.



  When the extractor has returned completely back, the fall may tend to wedge in the extractor head 22 and, to make it come out, a tigeron 35, which passes axially through the rod 21, is moved so as to emerge at the 'interior of the head 22. The control of this tigeron is not shown, it is a common type of device.



  It is noted that the extraction head 22 is interchangeable to allow the same extraction device to search for falling bars of different diameters. At the same time as we change the extraction head, we also of course change the shells 8 and 9, to adapt the diameter of the hydrostatic bearing to the new bar diameter. To effect this change, the tube 27 must be slid on the rod 26 so as to make accessible a place of attachment between the rod 26 and the rear part of the head 22. To effect this opening, it suffices to loosen the one or other of the parts in the carriage assembly 24. Once the tube 27 has been re-threaded, as shown in FIG. 7, the new head is adequately attached to the rod 26.



  The path taken by the carriage 24 prohibits the fixing of a guide sleeve along the rod 21, on the other hand, it allows one to be provided, at 23, just behind the head 22, because the carriage never has to move beyond this location.



  It is noted that the control of the different mobile elements, in the extractor device as in the refueler in general, is advantageously carried out by electronic means which give great flexibility of operation. One can for example unload the chute while the extractor is in the axis of the headstock or, on the contrary, while it is in its lateral position. Likewise, the advance and the backward movement of the pusher, synchronized with the opening or the half-opening of the shells 8 and 9, can be controlled in any suitable manner. It is in particular the programmer's business to ensure that the pusher is removed at the desired time so that the transition from the spacing situation for recharging to the quest for recharging, that is to say, can be programmed lateral displacement.

  As soon as the last part is being machined in the bar then exhausted, the pusher can be removed without waiting for the end of the machining of this part, so that lateral movement can occur while the last part of the bar is being machined. As soon as this machining is finished, the extraction rod can plunge into the spindle or the headstock (then stopped) to go and find the fall. There is no time wasted. The same remark is necessary with regard to the cams which control the opening of the upper shells, cams which are used in the embodiment shown in the drawing, but which, in other embodiments, could very well be replaced by other means, for example, electrically controlled actuators.

  It should also be noted that the hydrostatic bearing must be firmly locked when the bar rotates at very high speed. The use of cams such as cams 13 has the advantage of ensuring, at the same time, the closure of the bearings and the locking of this closure.



  We also see in the drawing, at 41, the oil pressure supply device for the pipe 18, and we also see in FIGS. 2 to 6, a longitudinal recess 39 of the section 4, intended to receive the chain which drives the flag of the pusher of the tanker. This pusher, flag and chain device is of a well known type, it has not been shown in the accompanying drawing. Any further explanation on this subject will moreover be easily found by consulting the presentation EP 0 161 210.



  A copy of the attached refueller was built for bars with a diameter of up to 25 mm, because it is above all with bars of this diameter that we can easily stack the bars, as we can see in 5. We could however apply exactly the same construction for tankers handling bars of larger diameter, up to 70, even 80 or 100 mm.



   The system for introducing the bar into the hydrostatic bearing, as proposed by the invention and resulting from the lateral displacement of the profile 4, is very advantageous since it is not very noisy, precise and free of shocks, which is advantageous for preserving the shells 8 and 9 which are made of synthetic material.



  The fueling machine which has just been described has the advantage of realizing, by a single technical measure (namely the addition of the load-seeking situation), two important advantages, one concerning the ease of setting up the new bar and the other concerning the advantageous arrangement of fall extractor means.


    

Claims (7)

1. Ravitailleur à blocs-paliers coaxiaux et ouvrants, destiné à alimenter en matériau en barre une broche ou poupée de machine-outil, chaque bloc-palier comprenant une partie supérieure et une partie inférieure jointives l'une à l'autre au moins en situation de guidage de barre et espacées l'une de l'autre au moins en situation d'écartement pour recharge, caractérisé en ce que les dites parties inférieures de bloc-palier sont montées sur des moyens-supports qui, en situation d'écartement pour recharge, effectuent et communiquent à ces parties inférieures un déplacement latéral pour les mettre en situation de quête de recharge, situation où elles viennent se situer sous une réserve de barres empilées, de façon que ces parties inférieures se chargent ainsi d'une nouvelle barre, un dispositif extracteur étant attenant aux dits moyens-supports et venant, avec ceux-ci,       1. Supply unit with coaxial and opening bearing blocks, intended to supply bar material to a machine tool spindle or headstock, each bearing block comprising an upper part and a lower part contiguous with each other at least in bar guiding situation and spaced from each other at least in a spacing situation for recharging, characterized in that said lower parts of the bearing block are mounted on support means which, in a spacing situation for recharging, carry out and communicate to these lower parts a lateral movement to place them in a quest for recharging, situation where they come to be placed under a reserve of stacked bars, so that these lower parts are thus loaded with a new bar , an extractor device being attached to the said support means and coming with them, en situation de quête de recharge, se centrer sur l'axe qui est celui des paliers en situation de guidage de barre, ce dispositif extracteur étant alors commandé pour enfiler une tige d'extraction dont il est muni dans la broche ou poupée de machine-outil, et en retirer la chute de l'ancienne barre épuisée, cette tige d'extraction ressortant ensuite de la broche ou poupée de machine-outil et se débarrassant de la chute tandis que les dits moyens-supports se déplacent latéralement, dans l'autre sens, pour remettre les dites parties inférieures de bloc-palier à la place qui est la leur dans les autres situations fonctionnelles, sur quoi les dites parties supérieures des blocs-paliers se rabattent jointivement sur les parties inférieures pour rétablir la situation de guidage de barre avec la nouvelle barre, la chute de l'ancienne barre ayant été évacuée par le dispositif extracteur.  in a quest for recharging, center on the axis which is that of the bearings in a bar guiding situation, this extractor device then being controlled to thread an extraction rod with which it is provided in the machine spindle or doll tool, and remove the fall from the old exhausted bar, this extraction rod then emerging from the spindle or headstock of the machine tool and getting rid of the fall while the said support means move laterally, in the other direction, to put the said lower parts of the bearing block in the place which is theirs in other functional situations, whereupon the said upper parts of the bearing blocks fold back together on the lower parts to restore the guiding situation of bar with the new bar, the fall from the old bar having been removed by the extractor device. 2. 2. Ravitailleur selon la revendication 1, caractérisé en ce que, transversalement, la même distance horizontale se retrouve pour a) le déplacement horizontal des dits moyens-supports, portant les dites parties inférieures de boîtier de même que le dispositif d'extraction, b) la distance entre l'axe du dispositif d'extraction et l'axe des dites parties inférieures de boîtier et, c) la distance entre l'axe des paliers complets et l'axe de la barre de réserve inférieure de l'empilement de barres.  Provider according to claim 1, characterized in that, transversely, the same horizontal distance is found for      a) the horizontal displacement of said support means, carrying said lower housing parts as well as the extraction device,    b) the distance between the axis of the extraction device and the axis of said lower housing parts and,    c) the distance between the axis of the complete bearings and the axis of the lower reserve bar of the stack of bars.   3. 3. Ravitailleur selon la revendication 1 ou la revendication 2, caractérisé en ce que les dits blocs-paliers sont formés chacun de deux coquilles semi-cylindriques dont l'une, inférieure, constitue la dite partie inférieure de palier et dont l'autre, supérieure, constitue la dite partie supérieure de palier, les-dits moyens-supports consistant en un profilé axial comportant, dans sa face supérieure, un canal longitudinal dans lequel les dites coquilles inférieures sont fixées à la suite l'une de l'autre et avec des intervalles entre elles, le dit profilé étant tenu en place par des butées et arrêts et étant mûs latéralement par des moyens à piston pour être en arrêtage de travail en situation de guidage de barre (fig. 3), en situation d'abritement de poussoir (fig. 4) et en situation d'écartement pour recharge (fig. 5), ou en arrêtage de recharge, en situation de quête de recharge (fig. Supply according to claim 1 or claim 2, characterized in that the said bearing blocks are each formed of two semi-cylindrical shells, one of which, lower, constitutes the said lower part of the bearing and the other, of which is upper, constitutes the said upper bearing part, the said support means consisting of an axial profile comprising, in its upper face, a longitudinal channel in which the said lower shells are fixed one after the other and with intervals between them, the said profile being held in place by stops and stops and being moved laterally by piston means so as to be at work stop in the bar guide situation (fig. 3), in the push rod sheltering situation (fig. 4) and in a space for recharging (fig. 5), or when recharging is stopped, in the quest for recharging (fig. 6), les dites parties supérieures de palier étant montées sur des leviers qui pivotent par rapport au bâti fixe sous l'action d'une came, et qui transmettent aussi la pression d'huile pour l'effet de palier hydrostatique, au moins en situation de guidage de barre.  6), said upper bearing parts being mounted on levers which pivot relative to the fixed frame under the action of a cam, and which also transmit the oil pressure for the hydrostatic bearing effect, at least in helm guidance situation. 4. Ravitailleur selon la revendication 3, caractérisé en ce que le dit dispositif extracteur comprend un chariot qui est monté de façon coulissante sur le côté du dit profilé, ce chariot étant muni de moyens de commande adéquats qui le déplacent longitudinalement le long du côté du dit profilé, la dite tige d'extraction étant fixée à ce chariot de façon à plonger dans la broche ou poupée de machine-outil lorsque ce chariot et déplacé vers l'avant du profilé, cette tige d'extraction se terminant par une pince formée d'une douille en deux demi-douilles, 4. Supply machine according to claim 3, characterized in that said extractor device comprises a carriage which is slidably mounted on the side of said profile, this carriage being provided with suitable control means which move it longitudinally along the side of the said profile, said extraction rod being fixed to this carriage so as to plunge into the machine tool spindle or headstock when this carriage and moved towards the front of the profile, this extraction rod ending in a clamp formed a socket into two half-sockets, une demi-douille étant articulée sur l'autre autour d'un axe transversal de façon que la partie avant des demi-douilles puisse serrer la chute de matériau en barre, un tube entourant la dite tige et ayant, vers l'avant, un flanc qui agit sur les parties arrière des demi-douilles pour amener leurs parties avant à se resserrer lorsque le tube est déplacé d'un certain chemin longitudinalement sur la tige, le chariot portant des moyens de commande à cylindre et piston qui assurent le dit certain chemin longitudinal du tube par rapport à la tige pour que la pince qui termine celle-ci vers l'avant vienne serrer la chute au moment où la tige a plongé complètement à travers la broche ou poupée de machine-outil.  one half-sleeve being articulated on the other about a transverse axis so that the front part of the half-sleeves can clamp the drop of bar material, a tube surrounding said rod and having, towards the front, a sidewall which acts on the rear parts of the half-bushings to cause their front parts to tighten when the tube is moved along a certain path longitudinally on the rod, the carriage carrying cylinder and piston control means which ensure said certain longitudinal path of the tube with respect to the rod so that the clamp which terminates it forwards comes to clamp the drop when the rod has plunged completely through the spindle or headstock of the machine tool. 5. 5. Ravitailleur selon la revendication 4, caractérisé en ce que la dite pince, à l'extrémité de la tige d'extraction, est interchangeable de façon qu'une même tige d'extraction puisse être adaptée à différents diamètres de barre.  Refueler according to claim 4, characterized in that said clamp, at the end of the extraction rod, is interchangeable so that the same extraction rod can be adapted to different bar diameters. 6. Ravitailleur selon la revendication 4, caractérisé en ce que la dite tige d'extraction est elle-même tubulaire, de façon qu'un tigeron puisse la traverser axialement et venir repousser la chute hors de la pince au moment où la tige d'extraction est complètement retirée en arrière de la broche ou poupée de machine-outil. 6. Provider according to claim 4, characterized in that said extraction rod is itself tubular, so that a tigeron can cross it axially and come to push the fall out of the clamp when the rod extraction is completely removed behind the machine tool spindle or headstock. 7. Ravitailleur selon l'une quelconque des revendications 1 à 6, caractérisé en ce que lesdits blocs-paliers ouvrants sont des paliers hydrostatiques. 1. Ravitailleur à blocs-paliers coaxiaux et ouvrants, destiné à alimenter en matériau en barre une broche ou poupée de machine-outil, chaque bloc-palier comprenant une partie supérieure et une partie inférieure jointives l'une à l'autre au moins en situation de guidage de barre et espacées l'une de l'autre au moins en situation d'écartement pour recharge, caractérisé en ce que les dites parties inférieures de bloc-palier sont montées sur des moyens-supports qui, en situation d'écartement pour recharge, effectuent et communiquent à ces parties inférieures un déplacement latéral pour les mettre en situation de quête de recharge, situation où elles viennent se situer sous une réserve de barres empilées, de façon que ces parties inférieures se chargent ainsi d'une nouvelle barre, un dispositif extracteur étant attenant aux dits moyens-supports et venant, avec ceux-ci, 7. Provider according to any one of claims 1 to 6, characterized in that said opening bearing blocks are hydrostatic bearings.       1. Supply unit with coaxial and opening bearing blocks, intended to supply bar material to a machine tool spindle or headstock, each bearing block comprising an upper part and a lower part contiguous with each other at least in bar guiding situation and spaced from each other at least in a spacing situation for recharging, characterized in that said lower parts of the bearing block are mounted on support means which, in a spacing situation for recharging, carry out and communicate to these lower parts a lateral movement to place them in a quest for recharging, situation where they come to be placed under a reserve of stacked bars, so that these lower parts are thus loaded with a new bar , an extractor device being attached to the said support means and coming with them, en situation de quête de recharge, se centrer sur l'axe qui est celui des paliers en situation de guidage de barre, ce dispositif extracteur étant alors commandé pour enfiler une tige d'extraction dont il est muni dans la broche ou poupée de machine-outil, et en retirer la chute de l'ancienne barre épuisée, cette tige d'extraction ressortant ensuite de la broche ou poupée de machine-outil et se débarrassant de la chute tandis que les dits moyens-supports se déplacent latéralement, dans l'autre sens, pour remettre les dites parties inférieures de bloc-palier à la place qui est la leur dans les autres situations fonctionnelles, sur quoi les dites parties supérieures des blocs-paliers se rabattent jointivement sur les parties inférieures pour rétablir la situation de guidage de barre avec la nouvelle barre, la chute de l'ancienne barre ayant été évacuée par le dispositif extracteur. 2.  in a quest for recharging, center on the axis which is that of the bearings in a bar guiding situation, this extractor device then being controlled to thread an extraction rod with which it is provided in the machine spindle or doll tool, and remove the fall from the old exhausted bar, this extraction rod then emerging from the spindle or headstock of the machine tool and getting rid of the fall while the said support means move laterally, in the other direction, to put the said lower parts of the bearing block in the place which is theirs in other functional situations, whereupon the said upper parts of the bearing blocks fold back together on the lower parts to restore the guiding situation of bar with the new bar, the fall from the old bar having been removed by the extractor device. 2. Ravitailleur selon la revendication 1, caractérisé en ce que, transversalement, la même distance horizontale se retrouve pour a) le déplacement horizontal des dits moyens-supports, portant les dites parties inférieures de boîtier de même que le dispositif d'extraction, b) la distance entre l'axe du dispositif d'extraction et l'axe des dites parties inférieures de boîtier et, c) la distance entre l'axe des paliers complets et l'axe de la barre de réserve inférieure de l'empilement de barres. 3.  Provider according to claim 1, characterized in that, transversely, the same horizontal distance is found for      a) the horizontal displacement of said support means, carrying said lower housing parts as well as the extraction device,    b) the distance between the axis of the extraction device and the axis of said lower housing parts and,    c) the distance between the axis of the complete bearings and the axis of the lower reserve bar of the stack of bars.   3. Ravitailleur selon la revendication 1 ou la revendication 2, caractérisé en ce que les dits blocs-paliers sont formés chacun de deux coquilles semi-cylindriques dont l'une, inférieure, constitue la dite partie inférieure de palier et dont l'autre, supérieure, constitue la dite partie supérieure de palier, les-dits moyens-supports consistant en un profilé axial comportant, dans sa face supérieure, un canal longitudinal dans lequel les dites coquilles inférieures sont fixées à la suite l'une de l'autre et avec des intervalles entre elles, le dit profilé étant tenu en place par des butées et arrêts et étant mûs latéralement par des moyens à piston pour être en arrêtage de travail en situation de guidage de barre (fig. 3), en situation d'abritement de poussoir (fig. 4) et en situation d'écartement pour recharge (fig. 5), ou en arrêtage de recharge, en situation de quête de recharge (fig. Supply according to claim 1 or claim 2, characterized in that the said bearing blocks are each formed of two semi-cylindrical shells, one of which, lower, constitutes the said lower part of the bearing and the other, of which is upper, constitutes the said upper bearing part, the said support means consisting of an axial profile comprising, in its upper face, a longitudinal channel in which the said lower shells are fixed one after the other and with intervals between them, the said profile being held in place by stops and stops and being moved laterally by piston means so as to be at work stop in the bar guide situation (fig. 3), in the push rod sheltering situation (fig. 4) and in a space for recharging (fig. 5), or when recharging is stopped, in the quest for recharging (fig. 6), les dites parties supérieures de palier étant montées sur des leviers qui pivotent par rapport au bâti fixe sous l'action d'une came, et qui transmettent aussi la pression d'huile pour l'effet de palier hydrostatique, au moins en situation de guidage de barre. 4. Ravitailleur selon la revendication 3, caractérisé en ce que le dit dispositif extracteur comprend un chariot qui est monté de façon coulissante sur le côté du dit profilé, ce chariot étant muni de moyens de commande adéquats qui le déplacent longitudinalement le long du côté du dit profilé, la dite tige d'extraction étant fixée à ce chariot de façon à plonger dans la broche ou poupée de machine-outil lorsque ce chariot et déplacé vers l'avant du profilé, cette tige d'extraction se terminant par une pince formée d'une douille en deux demi-douilles,  6), said upper bearing parts being mounted on levers which pivot relative to the fixed frame under the action of a cam, and which also transmit the oil pressure for the hydrostatic bearing effect, at least in helm guidance situation. 4. Provider according to claim 3, characterized in that said extractor device comprises a carriage which is slidably mounted on the side of said profile, this carriage being provided with suitable control means which move it longitudinally along the side of the said profile, said extraction rod being fixed to this carriage so as to plunge into the spindle or headstock of a machine tool when this carriage and moved towards the front of the profile, this extraction rod ending in a clamp formed a socket into two half-sockets, une demi-douille étant articulée sur l'autre autour d'un axe transversal de façon que la partie avant des demi-douilles puisse serrer la chute de matériau en barre, un tube entourant la dite tige et ayant, vers l'avant, un flanc qui agit sur les parties arrière des demi-douilles pour amener leurs parties avant à se resserrer lorsque le tube est déplacé d'un certain chemin longitudinalement sur la tige, le chariot portant des moyens de commande à cylindre et piston qui assurent le dit certain chemin longitudinal du tube par rapport à la tige pour que la pince qui termine celle-ci vers l'avant vienne serrer la chute au moment où la tige a plongé complètement à travers la broche ou poupée de machine-outil. 5.  one half-sleeve being articulated on the other about a transverse axis so that the front part of the half-sleeves can clamp the drop of bar material, a tube surrounding said rod and having, towards the front, a sidewall which acts on the rear parts of the half-bushings to cause their front parts to tighten when the tube is moved along a certain path longitudinally on the rod, the carriage carrying cylinder and piston control means which ensure said certain longitudinal path of the tube with respect to the rod so that the clamp which terminates it forwards comes to clamp the drop when the rod has plunged completely through the spindle or headstock of the machine tool. 5. Ravitailleur selon la revendication 4, caractérisé en ce que la dite pince, à l'extrémité de la tige d'extraction, est interchangeable de façon qu'une même tige d'extraction puisse être adaptée à différents diamètres de barre. 6. Ravitailleur selon la revendication 4, caractérisé en ce que la dite tige d'extraction est elle-même tubulaire, de façon qu'un tigeron puisse la traverser axialement et venir repousser la chute hors de la pince au moment où la tige d'extraction est complètement retirée en arrière de la broche ou poupée de machine-outil. 7. Ravitailleur selon l'une quelconque des revendications 1 à 6, caractérisé en ce que lesdits blocs-paliers ouvrants sont des paliers hydrostatiques.  Refueler according to claim 4, characterized in that said clamp, at the end of the extraction rod, is interchangeable so that the same extraction rod can be adapted to different bar diameters. 6. Provider according to claim 4, characterized in that said extraction rod is itself tubular, so that a tigeron can cross it axially and come to push the fall out of the clamp when the rod extraction is completely removed behind the machine tool spindle or headstock. 7. Provider according to any one of claims 1 to 6, characterized in that said opening bearing blocks are hydrostatic bearings.  
CH329288A 1988-09-02 1988-09-02 Bar feed magazine with split bearings - feeds of bar stock into head stock of machine tool CH676939A5 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH329288A CH676939A5 (en) 1988-09-02 1988-09-02 Bar feed magazine with split bearings - feeds of bar stock into head stock of machine tool

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH329288A CH676939A5 (en) 1988-09-02 1988-09-02 Bar feed magazine with split bearings - feeds of bar stock into head stock of machine tool

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH676939A5 true CH676939A5 (en) 1991-03-28

Family

ID=4252828

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH329288A CH676939A5 (en) 1988-09-02 1988-09-02 Bar feed magazine with split bearings - feeds of bar stock into head stock of machine tool

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH676939A5 (en)

Cited By (5)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0737542A1 (en) * 1995-04-10 1996-10-16 I.E.M.C.A. S.p.a. Industria Elettromeccanica Complessi Automatici Bar feeder for automatic lathes
US6199461B1 (en) * 1997-09-05 2001-03-13 Markus Samuel Geiser Automatic bar feeding device, especially for CNC lathes
US6272955B1 (en) * 1999-02-18 2001-08-14 Lns S.A. Feeder of short rods for a machine tool
CN105215380A (en) * 2014-05-26 2016-01-06 Lns管理股份有限公司 The pincers of feed arrangement and comprise the feed arrangement of described pincers
CN115070491A (en) * 2022-07-14 2022-09-20 诸暨市灵宇健身机械制造有限公司 Manual feeding device on bar cutting machine for core

Cited By (8)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0737542A1 (en) * 1995-04-10 1996-10-16 I.E.M.C.A. S.p.a. Industria Elettromeccanica Complessi Automatici Bar feeder for automatic lathes
US5649461A (en) * 1995-04-10 1997-07-22 I.E.M.C.A. Industria Elettromeccanica Complessi Automatici S.P.A. Bar feeder for automatic lathes having a vertical swinging magazine
US6199461B1 (en) * 1997-09-05 2001-03-13 Markus Samuel Geiser Automatic bar feeding device, especially for CNC lathes
US6272955B1 (en) * 1999-02-18 2001-08-14 Lns S.A. Feeder of short rods for a machine tool
CN105215380A (en) * 2014-05-26 2016-01-06 Lns管理股份有限公司 The pincers of feed arrangement and comprise the feed arrangement of described pincers
CN105215380B (en) * 2014-05-26 2018-11-27 Lns管理股份有限公司 The pincers of feeding device and feeding device comprising the pincers
CN115070491A (en) * 2022-07-14 2022-09-20 诸暨市灵宇健身机械制造有限公司 Manual feeding device on bar cutting machine for core
CN115070491B (en) * 2022-07-14 2023-11-03 诸暨市灵宇健身机械制造有限公司 Manual feeding device on bar cutting machine for core

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0530426B1 (en) Grasping and transfer gripper
EP2033725B1 (en) Universal automatic device for supplying and unloading parts for a machine tool
EP0900612B1 (en) Device for feeding automatically bars, especially for CNC-lathes
FR2500274A1 (en) AUTOMATIC COIL DELIVERY DEVICE
FR2488169A1 (en) A SLIDE ASSEMBLY AND A TOOL HOLDER FOR VERTICAL RUN OR ANALOG MACHINE
EP1073603B1 (en) Stacking and transferring device for printed sections in the form of cartridges
FR2549457A1 (en) WIRE END FINDING DEVICE
CH676939A5 (en) Bar feed magazine with split bearings - feeds of bar stock into head stock of machine tool
CH381578A (en) Device for automatically and continuously receiving a ribbon of textile fiber dispensed by a first drawing loom and supplying the ribbon thus received in the form of several ribbons to a second drawing loom
FR2527192A1 (en) TUBE DISTRIBUTION DEVICE
FR2622178A1 (en) DEVICE FOR CHANGING LARGE LENGTH PRODUCTS ON A ROLLER CARRIER
FR2769871A1 (en) OPTIMIZED DOCUMENT FOLDER / INSERTER
CH676652B5 (en)
EP1089850B1 (en) Device for supplying to a machine-tool bars to be machined
EP0128257B1 (en) Bar feeding process for a lathe
EP0052023B1 (en) Numerically controlled machine tool with tool magazine
FR2739134A1 (en) DRILLING AND BOLTING APPARATUS FOR DIGGING AND SUPPORTING GALLERIES
CH672446A5 (en) Machine-tool bar-feed mechanism - has tube rear part movable sideways for reloading of front part
FR2521525A1 (en) LABELING STATION FOR OBJECTS SUCH AS BOTTLES
FR2702694A1 (en) Device for loading and unloading lapping and honing machines.
FR2517278A1 (en) DEVICE FOR THE RESERVATION OF BULBS FORMED FROM STACKED BAGS, FOR THE SUPPLY OF A BAGGING STATION
FR2543467A1 (en) Device for changing tools in a numerically controlled machine tool
FR2613340A1 (en) Device for handling, and for fitting onto a machine, reels of materials in web form
CH386805A (en) Feeding device for automatic lathe with sliding headstock
EP0185564A1 (en) Automatic machine for filling and for transferring and closing a polygonal box

Legal Events

Date Code Title Description
PL Patent ceased