CH643332A5 - Damper for a mechanised handling device - Google Patents

Damper for a mechanised handling device Download PDF

Info

Publication number
CH643332A5
CH643332A5 CH400181A CH400181A CH643332A5 CH 643332 A5 CH643332 A5 CH 643332A5 CH 400181 A CH400181 A CH 400181A CH 400181 A CH400181 A CH 400181A CH 643332 A5 CH643332 A5 CH 643332A5
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
stop
shock absorber
orifice
pin
piston
Prior art date
Application number
CH400181A
Other languages
French (fr)
Inventor
Leon Reich
Original Assignee
Hormec Sa
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Hormec Sa filed Critical Hormec Sa
Priority to CH400181A priority Critical patent/CH643332A5/en
Publication of CH643332A5 publication Critical patent/CH643332A5/en

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F16ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVE FUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS; THERMAL INSULATION IN GENERAL
    • F16FSPRINGS; SHOCK-ABSORBERS; MEANS FOR DAMPING VIBRATION
    • F16F9/00Springs, vibration-dampers, shock-absorbers, or similarly-constructed movement-dampers using a fluid or the equivalent as damping medium
    • F16F9/32Details
    • F16F9/48Arrangements for providing different damping effects at different parts of the stroke
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B23MACHINE TOOLS; METAL-WORKING NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • B23DPLANING; SLOTTING; SHEARING; BROACHING; SAWING; FILING; SCRAPING; LIKE OPERATIONS FOR WORKING METAL BY REMOVING MATERIAL, NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • B23D33/00Accessories for shearing machines or shearing devices
    • B23D33/10Stops for positioning work
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B23MACHINE TOOLS; METAL-WORKING NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • B23PMETAL-WORKING NOT OTHERWISE PROVIDED FOR; COMBINED OPERATIONS; UNIVERSAL MACHINE TOOLS
    • B23P19/00Machines for simply fitting together or separating metal parts or objects, or metal and non-metal parts, whether or not involving some deformation; Tools or devices therefor so far as not provided for in other classes

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Special Conveying (AREA)
  • Fluid-Damping Devices (AREA)

Abstract

The stop (9) is supported and guided axially by the ring (3) mounted at one end of the hollow body (1). It is integral with the piston (12) which slides in the body (1) and forces out the oil contained in the cylinder via the orifice (7). At the end of the stroke, the latter is progressively blocked off firstly by the frustoconical part (18) of the pin (13), then by the cylindrical part (19) and finally by the shoulder (21) of the collar (20). The pin (13) is carried by the stop (9) but may slide axially against the action of the spring (14). <IMAGE>

Description

       

  
 

**ATTENTION** debut du champ DESC peut contenir fin de CLMS **.

 



   REVENDICATIONS
 1. Amortisseur pour dispositif de manutention mécanisé,
 comprenant un corps fixe, une butée mobile par rapport au
 corps, destinée à être entraînée par un élément mobile du dis
 positif en fin de course, et un piston solidaire de la butée,
 capable de coulisser dans le corps en refoulant un fluide par
 un orifice, caractérisé par une goupille liée à la butée, mobile
 avec elle et s'engageant dans ledit orifice de façon à restreindre le débit du fluide, la dite goupille présentant un épaulement qui en fin de course tend à obturer ledit orifice.



   2. Amortisseur selon la revendication 1, caractérisé en ce que la butée présente un logement axial dans lequel la goupille est guidée et en ce qu'un ressort qui appuie sur la goupille, est placé dans ce longement.



   3. Amortisseur selon la revendication 1 ou la revendication 2, caractérisé en ce que la goupille présente à son extrémité opposée à la butée, une pointe tronconique, une portion cylindrique intermédiaire et une collerette annulaire, ledit épaulement étant formé par la face antérieure de cette collerette.



   4. Amortisseur selon l'une quelconque des revendications précédentes, caractérisé en ce que ledit orifice est constitué par un passage cylindrique ménagé dans un annueau de fermeture qui est logé à l'intérieur du corps de l'amortisseur à son extrémité opposée à la butée.



   5. Amortisseur selon la revendication 4, caractérisé en ce que le diamètre du passage cylindrique est légèrement supérieur au diamètre de ladite partie cylindrique intermédiaire de la goupille.



   6. Amortisseur selon la revendication 1, caractérisé en ce que le corps est muni à son extrémité opposée à la butée d'un embout de raccordement.



   7. Amortisseur selon la revendication 1, caractérisé en ce que la butée traverse une ouverture ajustée du corps de façon à pouvoir coulisser axialement dans cette ouverture et en ce que le piston est équipé d'une garniture en matière déformable maintenue entre la paroi interne cylindrique du corps et deux collerettes ménagées sur le piston.



   La présente invention a pour objet un amortisseur pour dispositif de manutention mécanisé, comprenant un corps fixe, une butée mobile par rapport au corps, destinée à être entraînée par un élément mobile du dispositif en fin de course, et un piston solidaire de la butée, capable de coulisser dans le corps en refoulant un fluide par un orifice.



   Avec le développement des méthodes de fabrication automatisées, on utilise de plus en plus, dans les branches industrielles vouées aux fabrications en grandes séries des dispositifs de manutention qui sont adjoints à certaines machinesoutils ou à certains appareils d'usinage et d'assemblage afin d'amener dans une position de travail des produits semifabriqués, comme par exemple des bandes métalliques, ou des pièces qui doivent subir des opérations successives de fabrication ou de montage. Or, dans de nombreux cas, ces dispositifs de manutention comprennent soit un ou des bras, généralement munis d'une pince à leur extrémité, et qui décrivent des mouvements de pivotement entre deux positions limites prédéterminées ou bien un ou plusieurs chariots effectuant des mouvements de va-et-vient sur des rails ou dans des coulisses.

  Tous ces déplacements doivent être strictement délimités par des positions de fin de course prédéterminées. A titre d'exemple, le brevet suisse No   612611    décrit un dispositif de manutention à bras transporteur dont le bras effectue des mouvements de rotation de   1800    autour d'un axe, ces mouvements étant limités par deux butées.



   Dans le but d'éviter un rebondissement du bras à la fin de
 sa course, le dispositif du brevet précité, de même que de
 nombreux autres dispositifs du même genre, sont équipés
 d'amortisseurs et notamment d'amortisseurs de type pneuma
 tique ou hydraulique. Ainsi, les amortisseurs décrits dans le
 brevet précité comportent une tige solidaire d'un piston et
 qui, sous l'impact du bras transporteur, s'enfonce dans un
 cylindre et chasse l'air contenu dans le cylindre au travers
 d'un orifice de section restreinte.



   La présente invention a précisément pour objet un amortisseur destiné à être utilisé dans un dispositif qui pourrait être du même genre que celui du brevet suisse précité. Cette invention a pour but de perfectionner la réalisation de ces amortisseurs déjà connus afin d'éviter de façon sûre tout rebondissement du bras transporteur en fin de course. L'amortissement est obtenu sans nécessiter un réglage délicat et fastidieux lors de la mise en service du dispositif.



   Dans ce but, l'amortisseur selon l'invention est caractérisé par une goupille liée à la butée, mobile avec elle et s'engageant dans ledit orifice de façon à restreindre le débit du fluide, ladite goupille présentant un épaulement qui, en fin de course, tend à obturer ledit orifice.



   On va décrire, ci-après, à titre d'exemple, une forme d'exécution de l'amortisseur selon l'invention en se référant au dessin annexé dont:
 la fig. 1 est une vue en coupe du corps de l'amortisseur équipé de la butée de limitation, et la fig. 2 est une vue schématique, à plus petite échelle, illustrant un mode d'utilisation de l'amortisseur.



   La partie principale de l'amortisseur est le corps 1 qui est une pièce cylindrique creuse dont une extrémité est pourvue d'un orifice de guidage 2 équipé d'une bague 3 tandis que l'autre extrémité est fermée par un couvercle fileté 4 dans lequel vient se loger un embout de raccordement (non représenté). La partie intérieure du corps 1 forme un cylindre limité par une face interne cylindrique 5 et dans lequel est logée une bague calibrée 6. Cette bague se trouve à l'extrémité tournée vers le couvercle 4. Elle présente un passage central cylindrique, également calibré et désigné par 7. Du côté de l'intérieur du cylindre, la bague 6 est limitée par une face plane 8.



   La bague 3 sert d'élément de guidage à une butée 9 de forme cylindrique qui traverse cette bague et qui est susceptible de se déplacer axialement sous l'effet de l'impact d'un bras transporteur ou d'un chariot (non représenté) venant en contact avec l'extrémité extérieure de cette butée. A son extrémité intérieure, la butée 9 présente un élargissement qui forme un piston 12 limité par deux collerettes circulaires 10 et 1 1 s'étendant à une certaine distance l'une de l'autre. Entre les collerettes 10 et   Il    est montée une garniture de piston 25 en une matière élastiquement déformable, comme par exemple, le caoutchouc ou une matière synthétique, cette garniture assurant l'étanchéité du piston.



   De préférence, cette garniture de piston présente du côté de l'intérieur du cylindre, une face incurvée concave afin de faciliter le refoulement de l'huile vers l'orifice de décharge 7.



   La partie essentielle de l'amortisseur décrit est constituée par une goupille coulissante 13. Cette pièce métallique, usinée avec toute la précision requise, est liée à la butée 9. Par une de ses extrémités, de forme cylindrique, elle est engagée dans un logement cylindrique, 14 qui s'étend dans la butée 9 sur toute sa longueur. Cette extrémité cylindrique est ajustée au logement 14 de façon à pouvoir coulisser dans ce logement. Un ressort 15, par exemple un ressort à boudin, est logé entre le fond du logement 14 et l'extrémité de la goupille 13.



  L'expérience monte qu'il suffit d'un ressort très faible pour  



  que l'amortisseur fonctionne correctement comme on le verra par la suite. Normalement, un épaulement 16 qui limite la portée de guidage de la goupille 13 appuie contre une bague 17 chassée à l'entrée du logement 14 dans la butée 9.



   La partie de la goupille 13 qui s'étend à l'extérieur de la butée 9 comporte tout d'abord, depuis son extrémité tournée vers la bague 6, une pointe tronconique 18. A cette pointe tronconique fait suite un élément cylindrique 19, puis une collerette 20. L'élément cylindrique 19 a un diamètre qui est légèrement plus faible que le diamètre du passage cylindrique 7. Quant au diamètre extérieur de la collerette 20, il esten revanche nettement plus grand que celui du passage 7.



  L'épaulement 21 qui limite la collerette 20 du côté de l'orifice 7 est un épaulement plan. Le cas échéant, on pourrait prévoir dans l'épaulement 21 ou dans la surface 8, une rainure destinée à augmenter la section offerte au fluide pour son évacuation hors du cylindre au moment de la fin de la course de la butée.



   En ce qui concerne l'angle de la pointe tronconique 18, la valeur de cet angle n'est pas critique.



   Le fonctionnement de l'amortisseur décrit est le suivant: partant d'une position initiale telle que celle qui est représentée à la fig. 1 où la butée 9 s'étend en saillie à l'extérieur du corps 1, on admet qu'un bras transporteur ou un chariot vient heurter l'extrémité de cette butée et la déplace vers la gauche à la fig. 1. Le fluide contenu à l'intérieur du cylindre 5 est donc refoulé par le passage 7 par le déplacement de la garniture de piston 25. Toutefois, dès l'instant où la pointe tronconique 18 s'engage dans le passage 7, l'écoulement du fluide est légèrement restreint de sorte qu'une force de résistance progressive se manifeste sur le piston et se transmet par la butée 9 au bras transporteur. Cette force de résistance augmente au fur et à mesure que la partie tronconique 18 puis la portée cylindrique 19 pénètrent dans le passage 7.

  Au moment où cet épaulement se trouve au voisinage immédiat de la surface 8, l'écoulement du fluide est fortement restreint de sorte que le déplacement de la butée 9 est très ralenti. La butée mobile 9 se déplace ensuite à vitesse très lente jusqu'à ce que le mouvement du bras soit arrêté par la butée fixe.



   L'amortisseur décrit peut être utilisé dans différentes conditions et la fig. 2 montre une de ces possibilités d'utilisation. Ici, deux amortisseurs 22 et 23 sont reliés par un conduit 24 qui fait communiquer entre eux le passage 7 des deux amortisseurs. On comprend que cet agencement permet de déterminer deux positions d'arrêt jumelées pour un bras transporteur ou un dispositif pivotant quelconque. Lorsque la butée 9 de l'amortisseur 23 est en position enfoncée, la butée de l'autre amortisseur est ramenée en position de départ par transmission du fluide à travers le conduit 24 alors que le déplacement du fluide dans l'autre sens dû à l'enfoncement de l'autre butée permet d'effectuer le mouvement inverse lorsque le dispositif mobile qu'il s'agit de limiter est à l'autre bout de sa course.



   Toutefois, on peut également prévoir l'utilisation de l'amortisseur dans d'autres conditions que celles du jumelage. L'embout de raccordement du corps 1 pourrait par exemple être raccordé à un réservoir ou une source quelconque d'air comprimé de façon que la butée revienne automatiquement à sa position de départ sous l'effet d'une pression d'air après que le dispositif mobile a atteint la fin de sa course.



   Dans une autre utilisation encore, l'embout de raccordement pourrait être relié à une enveloppe élastique contenant elle-même une certaine quantité du fluide qui remplit le cylindre 5. En refoulant ce fluide par le conduit 7, le piston 12 provoque le gonflement, et par conséquent la mise sous tension de l'enveloppe gonflable qui, en se contractant, éventuellement aidée par un ressort, provoquera ensuite le retour de la butée dans sa position initiale.



   Enfin, on pourrait encore fixer en prolognement du cylindre 1, un second cylindre avec un piston sollicité par un ressort. L'huile passant par le passage 7 pousserait le piston contre l'action du ressort qui serait réglable et provoquerait ensuite le retour de la butée mobile dans sa position initiale. 



  
 

** ATTENTION ** start of the DESC field may contain end of CLMS **.

 



   CLAIMS
 1. Damper for mechanized handling device,
 comprising a fixed body, a stop movable relative to the
 body, intended to be driven by a movable element of the dis
 positive at the end of the stroke, and a piston secured to the stop,
 able to slide in the body by repelling a fluid by
 an orifice, characterized by a pin linked to the stop, mobile
 with it and engaging in said orifice so as to restrict the flow rate of the fluid, said pin having a shoulder which at the end of the race tends to close off said orifice.



   2. Shock absorber according to claim 1, characterized in that the stop has an axial housing in which the pin is guided and in that a spring which presses on the pin, is placed in this length.



   3. Shock absorber according to claim 1 or claim 2, characterized in that the pin has at its end opposite to the stop, a frustoconical tip, an intermediate cylindrical portion and an annular flange, said shoulder being formed by the front face of this collar.



   4. Shock absorber according to any one of the preceding claims, characterized in that said orifice is constituted by a cylindrical passage formed in a closure ring which is housed inside the body of the shock absorber at its end opposite to the stop .



   5. Shock absorber according to claim 4, characterized in that the diameter of the cylindrical passage is slightly greater than the diameter of said intermediate cylindrical part of the pin.



   6. Shock absorber according to claim 1, characterized in that the body is provided at its end opposite to the stop with a connection end piece.



   7. Shock absorber according to claim 1, characterized in that the stop passes through an adjusted opening of the body so as to be able to slide axially in this opening and in that the piston is equipped with a lining of deformable material held between the cylindrical internal wall of the body and two flanges provided on the piston.



   The subject of the present invention is a shock absorber for a mechanized handling device, comprising a fixed body, a stop movable relative to the body, intended to be driven by a mobile element of the device at the end of its travel, and a piston secured to the stop, able to slide in the body by discharging a fluid through an orifice.



   With the development of automated manufacturing methods, more and more people are using handling devices in industrial branches dedicated to mass production, which are added to certain machine tools or to certain machining and assembly devices in order to bring into a working position semi-manufactured products, such as for example metal strips, or parts which must undergo successive operations of manufacture or assembly. However, in many cases, these handling devices comprise either one or more arms, generally provided with a clamp at their end, and which describe pivoting movements between two predetermined limit positions or else one or more carriages carrying out movements of back and forth on rails or behind the scenes.

  All these movements must be strictly delimited by predetermined end positions. By way of example, Swiss Patent No. 612611 describes a handling device with a transporting arm, the arm of which performs rotational movements of 1800 around an axis, these movements being limited by two stops.



   In order to avoid rebounding of the arm at the end of
 its course, the device of the aforementioned patent, as well as
 many other devices of the same kind are equipped
 shock absorbers and in particular pneuma type shock absorbers
 tick or hydraulic. Thus, the shock absorbers described in the
 aforementioned patent comprise a rod integral with a piston and
 which, under the impact of the transport arm, sinks into a
 cylinder and expels air from the cylinder through
 an orifice of restricted section.



   The present invention specifically relates to a shock absorber for use in a device which could be of the same kind as that of the aforementioned Swiss patent. The object of this invention is to improve the production of these already known shock absorbers in order to safely avoid any rebound of the transport arm at the end of the stroke. Depreciation is obtained without requiring a delicate and tedious adjustment when the device is put into service.



   For this purpose, the damper according to the invention is characterized by a pin linked to the stop, movable with it and engaging in said orifice so as to restrict the flow of fluid, said pin having a shoulder which, at the end of stroke, tends to close off said orifice.



   An embodiment of the shock absorber according to the invention will be described below, by way of example, with reference to the attached drawing, in which:
 fig. 1 is a sectional view of the body of the shock absorber equipped with the limiting stop, and FIG. 2 is a schematic view, on a smaller scale, illustrating a mode of use of the damper.



   The main part of the shock absorber is the body 1 which is a hollow cylindrical part, one end of which is provided with a guide orifice 2 fitted with a ring 3 while the other end is closed by a threaded cover 4 in which is housed a connection end piece (not shown). The inner part of the body 1 forms a cylinder limited by a cylindrical internal face 5 and in which is housed a calibrated ring 6. This ring is located at the end facing the cover 4. It has a central cylindrical passage, also calibrated and designated by 7. On the inside of the cylinder, the ring 6 is limited by a flat face 8.



   The ring 3 serves as a guide element to a stop 9 of cylindrical shape which passes through this ring and which is capable of moving axially under the effect of the impact of a transport arm or a carriage (not shown) coming into contact with the outer end of this stop. At its inner end, the stop 9 has an enlargement which forms a piston 12 limited by two circular flanges 10 and 1 1 extending at a certain distance from each other. Between the flanges 10 and It is mounted a piston lining 25 made of an elastically deformable material, such as for example, rubber or a synthetic material, this lining ensuring the sealing of the piston.



   Preferably, this piston lining has, on the inside of the cylinder, a concave curved face in order to facilitate the discharge of the oil towards the discharge orifice 7.



   The essential part of the shock absorber described consists of a sliding pin 13. This metal part, machined with all the required precision, is linked to the stop 9. By one of its ends, of cylindrical shape, it is engaged in a housing cylindrical, 14 which extends in the stop 9 over its entire length. This cylindrical end is adjusted to the housing 14 so that it can slide in this housing. A spring 15, for example a coil spring, is housed between the bottom of the housing 14 and the end of the pin 13.



  Experience shows that a very weak spring is enough to



  that the shock absorber is working properly as we will see later. Normally, a shoulder 16 which limits the guide range of the pin 13 presses against a ring 17 driven out at the entrance to the housing 14 in the stop 9.



   The part of the pin 13 which extends outside the stop 9 comprises first of all, from its end turned towards the ring 6, a frustoconical point 18. This frustoconical point follows a cylindrical element 19, then a flange 20. The cylindrical element 19 has a diameter which is slightly smaller than the diameter of the cylindrical passage 7. As for the outside diameter of the flange 20, it is however considerably larger than that of the passage 7.



  The shoulder 21 which limits the flange 20 on the side of the orifice 7 is a flat shoulder. If necessary, one could provide in the shoulder 21 or in the surface 8, a groove intended to increase the section offered to the fluid for its evacuation from the cylinder at the end of the stroke of the stop.



   As regards the angle of the frustoconical tip 18, the value of this angle is not critical.



   The operation of the shock absorber described is as follows: starting from an initial position such as that which is shown in FIG. 1 where the stop 9 extends projecting outside the body 1, it is assumed that a transport arm or a carriage strikes the end of this stop and moves it to the left in FIG. 1. The fluid contained inside the cylinder 5 is therefore driven back through the passage 7 by the displacement of the piston lining 25. However, from the moment when the frustoconical tip 18 engages in the passage 7, the fluid flow is slightly restricted so that a progressive resistance force is manifested on the piston and is transmitted by the stop 9 to the conveyor arm. This resistance force increases as the frustoconical part 18 and then the cylindrical surface 19 penetrate the passage 7.

  When this shoulder is in the immediate vicinity of the surface 8, the flow of fluid is greatly restricted so that the movement of the stop 9 is very slow. The movable stop 9 then moves at very slow speed until the movement of the arm is stopped by the fixed stop.



   The shock absorber described can be used under different conditions and fig. 2 shows one of these possibilities of use. Here, two shock absorbers 22 and 23 are connected by a conduit 24 which communicates between them the passage 7 of the two shock absorbers. It will be understood that this arrangement makes it possible to determine two twin stop positions for any conveyor arm or any pivoting device. When the stop 9 of the shock absorber 23 is in the depressed position, the stop of the other shock absorber is returned to the starting position by transmission of the fluid through the conduit 24 while the displacement of the fluid in the other direction due to the pressing the other stop makes it possible to carry out the reverse movement when the mobile device which is to be limited is at the other end of its travel.



   However, provision can also be made for the use of the shock absorber in conditions other than those of twinning. The connection piece of the body 1 could for example be connected to a reservoir or any source of compressed air so that the stop automatically returns to its starting position under the effect of air pressure after the mobile device has reached the end of its run.



   In yet another use, the connection end piece could be connected to an elastic envelope itself containing a certain quantity of the fluid which fills the cylinder 5. By discharging this fluid through the conduit 7, the piston 12 causes the swelling, and consequently the tensioning of the inflatable envelope which, by contracting, possibly aided by a spring, will then cause the stop to return to its initial position.



   Finally, one could also fix, in line with cylinder 1, a second cylinder with a piston biased by a spring. The oil passing through the passage 7 would push the piston against the action of the spring which would be adjustable and would then cause the movable stop to return to its initial position.


    

Claims (9)

REVENDICATIONS 1. Amortisseur pour dispositif de manutention mécanisé, comprenant un corps fixe, une butée mobile par rapport au corps, destinée à être entraînée par un élément mobile du dis positif en fin de course, et un piston solidaire de la butée, capable de coulisser dans le corps en refoulant un fluide par un orifice, caractérisé par une goupille liée à la butée, mobile avec elle et s'engageant dans ledit orifice de façon à restreindre le débit du fluide, la dite goupille présentant un épaulement qui en fin de course tend à obturer ledit orifice.  CLAIMS  1. Damper for mechanized handling device,  comprising a fixed body, a stop movable relative to the  body, intended to be driven by a movable element of the dis  positive at the end of the stroke, and a piston secured to the stop,  able to slide in the body by repelling a fluid by  an orifice, characterized by a pin linked to the stop, mobile  with it and engaging in said orifice so as to restrict the flow rate of the fluid, said pin having a shoulder which at the end of the race tends to close off said orifice. 2. Amortisseur selon la revendication 1, caractérisé en ce que la butée présente un logement axial dans lequel la goupille est guidée et en ce qu'un ressort qui appuie sur la goupille, est placé dans ce longement.  2. Shock absorber according to claim 1, characterized in that the stop has an axial housing in which the pin is guided and in that a spring which presses on the pin, is placed in this length. 3. Amortisseur selon la revendication 1 ou la revendication 2, caractérisé en ce que la goupille présente à son extrémité opposée à la butée, une pointe tronconique, une portion cylindrique intermédiaire et une collerette annulaire, ledit épaulement étant formé par la face antérieure de cette collerette.  3. Shock absorber according to claim 1 or claim 2, characterized in that the pin has at its end opposite to the stop, a frustoconical tip, an intermediate cylindrical portion and an annular flange, said shoulder being formed by the front face of this collar. 4. Amortisseur selon l'une quelconque des revendications précédentes, caractérisé en ce que ledit orifice est constitué par un passage cylindrique ménagé dans un annueau de fermeture qui est logé à l'intérieur du corps de l'amortisseur à son extrémité opposée à la butée.  4. Shock absorber according to any one of the preceding claims, characterized in that said orifice is constituted by a cylindrical passage formed in a closure ring which is housed inside the body of the shock absorber at its end opposite to the stop . 5. Amortisseur selon la revendication 4, caractérisé en ce que le diamètre du passage cylindrique est légèrement supérieur au diamètre de ladite partie cylindrique intermédiaire de la goupille.  5. Shock absorber according to claim 4, characterized in that the diameter of the cylindrical passage is slightly greater than the diameter of said intermediate cylindrical part of the pin. 6. Amortisseur selon la revendication 1, caractérisé en ce que le corps est muni à son extrémité opposée à la butée d'un embout de raccordement.  6. Shock absorber according to claim 1, characterized in that the body is provided at its end opposite to the stop with a connection end piece. 7. Amortisseur selon la revendication 1, caractérisé en ce que la butée traverse une ouverture ajustée du corps de façon à pouvoir coulisser axialement dans cette ouverture et en ce que le piston est équipé d'une garniture en matière déformable maintenue entre la paroi interne cylindrique du corps et deux collerettes ménagées sur le piston.  7. Shock absorber according to claim 1, characterized in that the stop passes through an adjusted opening of the body so as to be able to slide axially in this opening and in that the piston is equipped with a lining of deformable material held between the cylindrical internal wall of the body and two flanges provided on the piston. La présente invention a pour objet un amortisseur pour dispositif de manutention mécanisé, comprenant un corps fixe, une butée mobile par rapport au corps, destinée à être entraînée par un élément mobile du dispositif en fin de course, et un piston solidaire de la butée, capable de coulisser dans le corps en refoulant un fluide par un orifice.  The subject of the present invention is a shock absorber for a mechanized handling device, comprising a fixed body, a stop movable relative to the body, intended to be driven by a mobile element of the device at the end of its travel, and a piston secured to the stop, able to slide in the body by discharging a fluid through an orifice. Avec le développement des méthodes de fabrication automatisées, on utilise de plus en plus, dans les branches industrielles vouées aux fabrications en grandes séries des dispositifs de manutention qui sont adjoints à certaines machinesoutils ou à certains appareils d'usinage et d'assemblage afin d'amener dans une position de travail des produits semifabriqués, comme par exemple des bandes métalliques, ou des pièces qui doivent subir des opérations successives de fabrication ou de montage. Or, dans de nombreux cas, ces dispositifs de manutention comprennent soit un ou des bras, généralement munis d'une pince à leur extrémité, et qui décrivent des mouvements de pivotement entre deux positions limites prédéterminées ou bien un ou plusieurs chariots effectuant des mouvements de va-et-vient sur des rails ou dans des coulisses.  With the development of automated manufacturing methods, we are using more and more, in industrial branches dedicated to mass production, handling devices which are added to certain machine tools or to certain machining and assembly devices in order to bring into a working position semi-manufactured products, such as for example metal strips, or parts which must undergo successive operations of manufacture or assembly. However, in many cases, these handling devices comprise either one or more arms, generally provided with a clamp at their end, and which describe pivoting movements between two predetermined limit positions or else one or more carriages carrying out movements of back and forth on rails or behind the scenes. Tous ces déplacements doivent être strictement délimités par des positions de fin de course prédéterminées. A titre d'exemple, le brevet suisse No 612611 décrit un dispositif de manutention à bras transporteur dont le bras effectue des mouvements de rotation de 1800 autour d'un axe, ces mouvements étant limités par deux butées. All these movements must be strictly delimited by predetermined end positions. By way of example, Swiss Patent No. 612611 describes a handling device with a transport arm, the arm of which performs rotational movements of 1800 around an axis, these movements being limited by two stops. Dans le but d'éviter un rebondissement du bras à la fin de sa course, le dispositif du brevet précité, de même que de nombreux autres dispositifs du même genre, sont équipés d'amortisseurs et notamment d'amortisseurs de type pneuma tique ou hydraulique. Ainsi, les amortisseurs décrits dans le brevet précité comportent une tige solidaire d'un piston et qui, sous l'impact du bras transporteur, s'enfonce dans un cylindre et chasse l'air contenu dans le cylindre au travers d'un orifice de section restreinte.  In order to avoid rebounding of the arm at the end of  its course, the device of the aforementioned patent, as well as  many other devices of the same kind are equipped  shock absorbers and in particular pneuma type shock absorbers  tick or hydraulic. Thus, the shock absorbers described in the  aforementioned patent comprise a rod integral with a piston and  which, under the impact of the transport arm, sinks into a  cylinder and expels air from the cylinder through  an orifice of restricted section. La présente invention a précisément pour objet un amortisseur destiné à être utilisé dans un dispositif qui pourrait être du même genre que celui du brevet suisse précité. Cette invention a pour but de perfectionner la réalisation de ces amortisseurs déjà connus afin d'éviter de façon sûre tout rebondissement du bras transporteur en fin de course. L'amortissement est obtenu sans nécessiter un réglage délicat et fastidieux lors de la mise en service du dispositif.  The present invention specifically relates to a shock absorber for use in a device which could be of the same kind as that of the aforementioned Swiss patent. The object of this invention is to improve the production of these already known shock absorbers in order to safely avoid any rebound of the transport arm at the end of the stroke. Depreciation is obtained without requiring a delicate and tedious adjustment when the device is put into service. Dans ce but, l'amortisseur selon l'invention est caractérisé par une goupille liée à la butée, mobile avec elle et s'engageant dans ledit orifice de façon à restreindre le débit du fluide, ladite goupille présentant un épaulement qui, en fin de course, tend à obturer ledit orifice.  For this purpose, the damper according to the invention is characterized by a pin linked to the stop, movable with it and engaging in said orifice so as to restrict the flow of fluid, said pin having a shoulder which, at the end of stroke, tends to close off said orifice. On va décrire, ci-après, à titre d'exemple, une forme d'exécution de l'amortisseur selon l'invention en se référant au dessin annexé dont: la fig. 1 est une vue en coupe du corps de l'amortisseur équipé de la butée de limitation, et la fig. 2 est une vue schématique, à plus petite échelle, illustrant un mode d'utilisation de l'amortisseur.  An embodiment of the shock absorber according to the invention will be described below, by way of example, with reference to the attached drawing, in which:  fig. 1 is a sectional view of the body of the shock absorber equipped with the limiting stop, and FIG. 2 is a schematic view, on a smaller scale, illustrating a mode of use of the damper. La partie principale de l'amortisseur est le corps 1 qui est une pièce cylindrique creuse dont une extrémité est pourvue d'un orifice de guidage 2 équipé d'une bague 3 tandis que l'autre extrémité est fermée par un couvercle fileté 4 dans lequel vient se loger un embout de raccordement (non représenté). La partie intérieure du corps 1 forme un cylindre limité par une face interne cylindrique 5 et dans lequel est logée une bague calibrée 6. Cette bague se trouve à l'extrémité tournée vers le couvercle 4. Elle présente un passage central cylindrique, également calibré et désigné par 7. Du côté de l'intérieur du cylindre, la bague 6 est limitée par une face plane  The main part of the shock absorber is the body 1 which is a hollow cylindrical part, one end of which is provided with a guide orifice 2 fitted with a ring 3 while the other end is closed by a threaded cover 4 in which is housed a connection end piece (not shown). The inner part of the body 1 forms a cylinder limited by a cylindrical internal face 5 and in which is housed a calibrated ring 6. This ring is located at the end facing the cover 4. It has a central cylindrical passage, also calibrated and designated by 7. On the inside of the cylinder, the ring 6 is limited by a flat face 8. 8. La bague 3 sert d'élément de guidage à une butée 9 de forme cylindrique qui traverse cette bague et qui est susceptible de se déplacer axialement sous l'effet de l'impact d'un bras transporteur ou d'un chariot (non représenté) venant en contact avec l'extrémité extérieure de cette butée. A son extrémité intérieure, la butée 9 présente un élargissement qui forme un piston 12 limité par deux collerettes circulaires 10 et 1 1 s'étendant à une certaine distance l'une de l'autre. Entre les collerettes 10 et Il est montée une garniture de piston 25 en une matière élastiquement déformable, comme par exemple, le caoutchouc ou une matière synthétique, cette garniture assurant l'étanchéité du piston.  The ring 3 serves as a guide element to a stop 9 of cylindrical shape which passes through this ring and which is capable of moving axially under the effect of the impact of a transport arm or a carriage (not shown) coming into contact with the outer end of this stop. At its inner end, the stop 9 has an enlargement which forms a piston 12 limited by two circular flanges 10 and 1 1 extending at a certain distance from each other. Between the flanges 10 and It is mounted a piston lining 25 made of an elastically deformable material, such as for example, rubber or a synthetic material, this lining ensuring the sealing of the piston. De préférence, cette garniture de piston présente du côté de l'intérieur du cylindre, une face incurvée concave afin de faciliter le refoulement de l'huile vers l'orifice de décharge 7.  Preferably, this piston lining has, on the inside of the cylinder, a concave curved face in order to facilitate the discharge of the oil towards the discharge orifice 7. La partie essentielle de l'amortisseur décrit est constituée par une goupille coulissante 13. Cette pièce métallique, usinée avec toute la précision requise, est liée à la butée  The essential part of the shock absorber described consists of a sliding pin 13. This metal part, machined with all the required precision, is linked to the stop. 9. Par une de ses extrémités, de forme cylindrique, elle est engagée dans un logement cylindrique, 14 qui s'étend dans la butée 9 sur toute sa longueur. Cette extrémité cylindrique est ajustée au logement 14 de façon à pouvoir coulisser dans ce logement. Un ressort 15, par exemple un ressort à boudin, est logé entre le fond du logement 14 et l'extrémité de la goupille 13. 9. By one of its ends, of cylindrical shape, it is engaged in a cylindrical housing, 14 which extends in the stop 9 over its entire length. This cylindrical end is adjusted to the housing 14 so that it can slide in this housing. A spring 15, for example a coil spring, is housed between the bottom of the housing 14 and the end of the pin 13. L'expérience monte qu'il suffit d'un ressort très faible pour **ATTENTION** fin du champ CLMS peut contenir debut de DESC **. Experience shows that a very weak spring is enough to ** ATTENTION ** end of the CLMS field may contain start of DESC **.
CH400181A 1981-06-17 1981-06-17 Damper for a mechanised handling device CH643332A5 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH400181A CH643332A5 (en) 1981-06-17 1981-06-17 Damper for a mechanised handling device

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH400181A CH643332A5 (en) 1981-06-17 1981-06-17 Damper for a mechanised handling device

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH643332A5 true CH643332A5 (en) 1984-05-30

Family

ID=4267958

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH400181A CH643332A5 (en) 1981-06-17 1981-06-17 Damper for a mechanised handling device

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH643332A5 (en)

Cited By (4)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE4427009A1 (en) * 1994-07-29 1996-02-08 Metzeler Gimetall Ag Shock absorber for vehicle
CN104180140A (en) * 2014-08-19 2014-12-03 昆山市烽禾升精密机械有限公司 Positioning oil injection mechanism
CN104180140B (en) * 2014-08-19 2017-01-04 昆山市烽禾升精密机械有限公司 A kind of location oil filling mechanism
CN106956130A (en) * 2017-04-05 2017-07-18 中国人民解放军61489部队 A kind of circle drum cable wire shock absorber assembly technology

Cited By (5)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE4427009A1 (en) * 1994-07-29 1996-02-08 Metzeler Gimetall Ag Shock absorber for vehicle
CN104180140A (en) * 2014-08-19 2014-12-03 昆山市烽禾升精密机械有限公司 Positioning oil injection mechanism
CN104180140B (en) * 2014-08-19 2017-01-04 昆山市烽禾升精密机械有限公司 A kind of location oil filling mechanism
CN106956130A (en) * 2017-04-05 2017-07-18 中国人民解放军61489部队 A kind of circle drum cable wire shock absorber assembly technology
CN106956130B (en) * 2017-04-05 2019-07-12 中国人民解放军61489部队 A kind of circle drum cable wire shock absorber assembly technology

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2960615B1 (en) GAS SPRING AND ENGINE HOOD UNIT WITH SUCH A GAS SPRING
EP0776247B1 (en) Pipette for distributing successive volumes of a liquid
BE1018580A3 (en) IMPROVED SHOULDER SHIELD.
FR2463351A1 (en) SHOCK ABSORBER DEVICE FOR NON-RETURN VALVES
FR2597058A1 (en) QUICK RELEASE TIGHTENING DEVICE FOR BICYCLE HUB
FR2660724A2 (en) TENSIONER FOR TRANSMISSION BELT.
FR2633994A1 (en) HYDRAULIC SHOCK ABSORBER
FR2669394A1 (en) SOLENOID VALVE.
EP0079841B1 (en) End section device for fuel supply installation
FR2751765A1 (en) PUSH BUTTON AND ASSEMBLY METHOD THEREOF
FR2715205A1 (en) Hydraulic tensioner for endless link, especially for internal combustion engine transmission chain.
EP0014643A1 (en) Water injection device for a steam iron, and relevant steam iron
FR2939174A1 (en) Air damper used for glove box of motor vehicle, has orifice having smaller inflow area than another orifice formed in base plate, that is defined between cap and tubular cylinder, during operation of another orifice
EP0239451B1 (en) Check valve, especially for a pressurised-water reactor
CH643332A5 (en) Damper for a mechanised handling device
FR2597010A1 (en) LIQUID APPLICATOR HAVING IMPROVED LIQUID INTRODUCING MEANS
FR2508089A1 (en) AUTOMATIC DOOR CLOSER WITH BUILT-IN BRAKING MEANS
FR2497894A1 (en) HYDRAULIC, PNEUMATIC OR OLEOPNEUMATIC SHOCK ABSORBER, IN PARTICULAR FOR THE SUSPENSION OF MOTOR VEHICLES
EP1554506A2 (en) Damper hydraulic bump stop for vehicle, damping system and method for using same
WO2013153319A1 (en) Device for clamping a workpiece on a tool
EP3416880B1 (en) Adjustable compression suspension kit for a vehicle
FR2463350A1 (en) SHOCK ABSORBER DEVICE FOR NON-RETURN VALVES
FR2580774A1 (en) Safety valve for an enclosure containing a pressurised fluid
FR2572487A1 (en) TAP WITH NON-RETURN DEVICE FOR FILLING A CLOSED ENCLOSURE
FR2860027A1 (en) Door closer, has rollers cooperating with drive shaft and pistons, and elastic unit separating two hydraulic chambers and including Belleville spring washer mounted coaxially along one direction

Legal Events

Date Code Title Description
PFA Name/firm changed

Owner name: SCHUNK HORMEC AUTOMATION AG

PL Patent ceased