CH633300A5 - Spiramycin esters - Google Patents

Spiramycin esters Download PDF

Info

Publication number
CH633300A5
CH633300A5 CH1502377A CH1502377A CH633300A5 CH 633300 A5 CH633300 A5 CH 633300A5 CH 1502377 A CH1502377 A CH 1502377A CH 1502377 A CH1502377 A CH 1502377A CH 633300 A5 CH633300 A5 CH 633300A5
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
spiramycin
general formula
group
compounds
sep
Prior art date
Application number
CH1502377A
Other languages
French (fr)
Inventor
Robert Frederick Chapman
David Douglas Jackson
Glyn Evan Lee
Original Assignee
May & Baker Ltd
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by May & Baker Ltd filed Critical May & Baker Ltd
Priority to CH1502377A priority Critical patent/CH633300A5/en
Publication of CH633300A5 publication Critical patent/CH633300A5/en

Links

Classifications

    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C07ORGANIC CHEMISTRY
    • C07HSUGARS; DERIVATIVES THEREOF; NUCLEOSIDES; NUCLEOTIDES; NUCLEIC ACIDS
    • C07H17/00Compounds containing heterocyclic radicals directly attached to hetero atoms of saccharide radicals
    • C07H17/04Heterocyclic radicals containing only oxygen as ring hetero atoms
    • C07H17/08Hetero rings containing eight or more ring members, e.g. erythromycins

Landscapes

  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Organic Chemistry (AREA)
  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Biochemistry (AREA)
  • Biotechnology (AREA)
  • General Health & Medical Sciences (AREA)
  • Genetics & Genomics (AREA)
  • Molecular Biology (AREA)
  • Pharmaceuticals Containing Other Organic And Inorganic Compounds (AREA)

Abstract

The spiramycin esters correspond to the formula below, in which R<1> = H, acetyl or propionyl, A = butenylene or butadienylene with trans double bonds, and R<2> = COZCOYR<3> (Z = alkylene, Y = S or O, R<3> = alkyl, cycloalkyl, aryl or aralkyl), and to their acid addition salts. Applications as antibiotics against Staphylococcus aureus, pneumococci, streptococci, in veterinary medicine for the treatment of mycoplasmosis, and as growth stimulating factors for animals. <IMAGE>

Description

       

  
 

**ATTENTION** debut du champ DESC peut contenir fin de CLMS **.

 représente un groupe alcoyle contenant de 1 à 4 atomes de carbone et d'un accepteur d'acide, à une température de - 30 à +   30     C et en présence d'un solvant organique inerte anhydre, et, le cas échéant, on transforme le composé obtenu en un de ses sels par réaction avec un acide.



   4. Procédé de préparation des composés de la formule générale (I) selon la revendication 1 et dans laquelle les symboles   Rt,    A et R2 sont tels que définis dans la revendication 1 et de leurs sels d'addition d'acide, caractérisé en ce qu'on fait réagir des composés de formule générale:
EMI2.1     
 dans laquelle   Rl    et A sont tels que définis dans la revendication 1, avec des composés de formule générale:
 X2OCZCOYR3 (VIII) dans laquelle X2 représente un atome de brome ou de chlore ou un groupe de formule générale:

  :
 -OCOOR5 (IX) dans laquelle R5 est tel que défini dans la revendication 3 et Z, Y et
R3 sont tels que définis dans le revendication 1, en présence d'un accepteur d'acide ou d'une base minérale, à une température de -30 à   +30"C    et en présence d'un solvant organique inerte anhydre, et, le cas échéant, on transforme le composé obtenu en un de ses sels par réaction avec un acide.



   5. Procédé pour la préparation des composés de la formule générale (I), dans laquelle le symbole A représente un groupe butényléne trans et les symboles R' et R2 sont tels que définis dans la revendication 1, caractérisé en ce qu'on prépare un composé de formule générale (I) dans la formule duquel le symbole A représente un groupe butadiénylène, dans lequel les doubles liaisons sont trans, et les symboles   Rl    et R2 sont tels que définis dans la revendication 1, par le procédé selon la revendication 3, et qu'on le réduit partielle ment par hydrogénation catalytique.



   6. Procédé selon la revendication 5, caractérisé en ce qu'on utilise comme catalyseur un métal noble ou un de ses oxydes, soit seul, soit déposé sur de l'alumine, du charbon ou du sulfate de baryum.



   7. Procédé pour la préparation des composés de la formule générale I dans laquelle le symbole A représente un groupe buténylène trans et les symboles   Rl    et R2 sont tels que définis dans la revendication 1, caractérisé en ce qu'on prépare un composé de formule générale (I) dans laquelle le symbole A représente un groupe butadiénylène, dans lequel les doubles liaisons sont trans, et les symboles   Rl    et R2 sont tels que définis dans la revendication 1, par le procédé selon la revendication 4, et qu'on le réduit partiellement par hydrogénation catalytique.



   8. Procédé selon la revendication 7, caractérisé en ce qu'on utilise comme catalyseur un métal noble ou un de ses oxydes, soit seul, soit déposé sur de l'alumine, du charbon ou du sulfate de baryum.



   9. Composition pharmaceutique comprenant, à titre d'ingrédient actif, au moins un dérivé de la spiramycine selon la revendication 1, ou un de ses sels non toxiques d'addition d'acide, en association avec un support ou un enrobage compatibles et pharmaceutiquement acceptables.



   10. Composition selon la revendication 9, caractérisée en ce qu'elle comprend l'éthylsuccinate-2' d'un mélange de spiramycines contenant approximativement, en poids, 60% de spiramycine I, 20% de spiramicine   II    et 20% de spiramicine III.



   La présente invention a trait à de nouveaux antibiotiques, à des procédés pour les préparer et aux compositions pharmaceutiques en contenant.



   La présente invention concerne les nouveaux dérivés de spiramycines de formule générale:
   (Formule    en tete de la page suivante) dans laquelle   Rl    représente un groupe acétyle ou propionyle ou, de préférence, un atome d'hydrogène, A représente un groupe butény   lêne    ou, de préférence, butadiénylène (toutes les doubles liaisons présentes dans le groupe A étant trans), et R2 représente un groupe de formule générale:

  :
EMI2.2     
 dans laquelle Z représente un groupe bivalent alcoylène, saturé ou non saturé, à chaîne droite ou ramifiée, contenant de 1 à 6 atomes de carbone (par exemple un groupe éthylène), Y représente un atome de soufre ou, de préférence, un atome d'oxygène, et R3 représente un groupe alcoyle à chaîne droite ou ramifiée contenant de   1    à 6 atomes de carbone, de préférence de 1 à 3, un groupe cycloalcoyle contenant de 3 à 8 atomes de carbone, un groupe aryle (par exemple phényle) ou un groupe aralcoyle (par exemple phénylalcoyle) dans lequel le reste alcoylène est à chaîne droite ou ramifiée et contient de 1 à 6 atomes de carbone, et leurs mélanges,

   spécialement les mélanges dans lesquels les composés de formule générale (I) qui y sont contenus ne différent qu'en ce qui concerne le symbole   Rl    et sont identiques en ce qui concerne les symboles A et R2, ainsi que les sels non toxiques d'addition d'acide de ces composés.



   Les dérivés de spiramycines de formule générale (I) dans la formule desquels R2 représente un groupe de formule générale (II) dans laquelle Z représente un groupe éthylène ou triméthylène, Y  
EMI3.1     




  représente un atome d'oxygène et R3 représente un groupe alcoyle à chaîne droite contenant de 1 à 3 atomes de carbone, de préférence le groupe éthyle, sont les dérivés préférés.



   Par le terme  sel non toxique d'addition d'acide , on entend un sel dont l'anion est relativement inoffensif pour l'organisme animal quand on l'utilise à dose thérapeutique, de sorte que les propriétés bénéfiques du cation ne soient pas contrariées par des effets secondaires imputables à cet anion.



   Dans le présent texte, toutes les fois qu'on se réfère aux   compose'    de formule générale (I), il doit être entendu qu'il s'agit aussi des sels susdits, quand le contexte le permet.



   Comme on peut le voir, le groupe de formule générale (II) peut présenter une chiralité résultant de la chiralité d'un ou des deux restes
Z et R3. La présence d'une chiralité, comme on le sait, peut conduire à une isomérie. La présente invention englobe dans son domaine tous les isomères de formule générale (I) provenant de ladite chiralité dans les groupes de formule générale   (II),    ainsi que leurs mélanges.



   Selon une caractéristique de la présente invention, les composés de formule générale (I) dans laquelle les symboles R', A et R2 sont tels que définis précédemment se préparent à partir de composés de formule générale:
EMI3.2     
 dans laquelle R' et A sont tels que définis précédemment, et R4 représente un groupe de formule générale:
EMI3.3     
 dans laquelle Z est tel que défini précédemment, par application ou adaptation de méthodes connues pour la préparation d'esters à partir d'acides carboxyliques, par exemple par réaction avec des composés de formule générale:
 R3YH (V) dans laquelle Y et R3 sont tels que définis précédemment.



   On exécute la réaction en présence d'un composé de formule générale:
   XICOORs    (VI) dans laquelle   Xl    représente un atome de brome ou de chlore et   R5    représente un groupe alcoyle contenant de 1 à 4 atomes de carbone, et d'un accepteur d'acides, par exemple une amine tertiaire, telle que la triéthylamine, de préférence entre - 30 et +   30    C, et de préférence en présence d'un solvant organique inerte anhydre, par exemple le chloroforme.

 

   Selon une autre caractéristique de la présente invention, les composés de formule générale (I) dans laquelle les symboles R', A et
R2 sont tels que définis précédemment se préparent à partir de composés de formule générale:
 (Formule en tête de la page suivante) dans laquelle R' et A sont tels que définis précédemment, par application ou adaptation de méthodes connues pour la préparation d'esters à partir d'alcools, par exemple par réaction avec des composés de formule générale:
 X20CZCOYR3 (VIII) dans laquelle   X2    représente un atome de brome ou de chlore ou un groupe de formule générale:
 -OCOOR5 (IX)  
EMI4.1     

 dans laquelle   R5    est tel que défini précédemment, et Z, Y et R3 sont
 tels que définis précédemment.



   On exécute la réaction facultativement en présence d'un accepteur d'acide, par exemple une amine tertiaire, telle que la triéthylamine, ou une base minérale, telle que le bicarbonate de sodium, de préférence en présence d'un solvant organique inerte anhydre, par exemple le chloroforme ou l'acétone et, de préférence, à une température de -30 à   +30 C.   



   Selon une autre caractéristique de la présente invention, les composés de formule générale (I) dans laquelle le symbole A représente un groupe   butènylène    trans, et les symboles   Rl    et R2 sont tels que définis précédemment, se préparent par réduction partielle des composés de formule générale (I) dans laquelle le symbole A représente un groupe butadiénylène (dans lequel les doubles liaisons sont trans) et les symboles R' et R2 sont tels que définis précédemment, par application ou adaptation de méthodes connues, par exemple par hydrogénation catalytique.



   Parmi les catalyseurs d'hydrogénation qui conviennent, on peut citer les métaux nobles tels que le palladium et le platine, et leurs oxydes, éventuellement déposés, par exemple, sur de l'alumine, du charbon ou du sulfate de baryum.



   Les sels non toxiques d'addition d'acide des composés de formule générale (I) peuvent être préparés par application ou adaptation de méthodes connues pour la préparation de sels de bases organiques, par exemple par réaction des composés de formule générale (I) avec l'acide approprié, au sein d'un solvant convenable. On peut isoler ces sels par lyophilisation de la solution ou, s'ils sont suffisamment insolubles dans le milieu réactionnel, par filtration, après élimination d'une partie du solvant si nécessaire.



   On peut séparer les mélanges de composés de formule générale (I) en leurs composants par application ou adaptation de méthodes connues pour la séparation des mélanges d'antibiotiques, par exemple par une méthode de distribution à contre-courant, par exemple dans un appareil de Craig (A. Weissberger,  Technique of Organic
Chemistry , Interscience Publishers, New York, vol. III, p. 286), par chromatographie (par exemple sur alumine ou sur gel de silice), ou par cristallisation fractionnée, par exemple à partir d'un hydrocarbure aromatique comme solvant, par exemple le benzène.



   Les composés de formule générale (III) peuvent être préparés à partir des composés de formule générale (VII) par application ou adaptation de méthodes connues pour la préparation d'hémiesters d'acides dicarboxyliques, par exemple par réaction avec des composés de formule générale:
EMI4.2     
 dans laquelle Z est tel que défini précédemment.



   On peut exécuter la réaction en présence d'un solvant organique inerte, de préférence à la température ambiante et facultativement en présence d'une base, par exemple un carbonate ou un bicarbonate de métal alcalin, une amine tertiaire ou une base tertiaire hétérocyclique telle que la pyridine.



   Les composés de formule générale (VIII) peuvent être préparés à partir des composés de formule générale (V) par application ou adaptation de méthodes connues pour la préparation d'esters à partir d'alcools et de thiols, par exemple par réaction des composés de formule générale (V) avec des composés de formule générale (X), d'une façon semblable à celle décrite ci-dessus pour la préparation des composés de formule générale (III) à partir des composés de formule générale (VII), puis transformation des hémiesters ainsi obtenus en composés de formule générale (VIII) par application ou adaptation de méthodes connues pour la préparation d'halogénures d'acyles ou d'anhydrides mixtes à partir d'acides carboxyliques.



   Les composés de formule générale   (VII)    dans laquelle le symbole
A représente un groupe butadiénylène (dans lequel les doubles liaisons sont toutes les deux trans) et le symbole   Rl    représente un atome d'hydrogène, un groupe acétyle ou un groupe propionyle, qui sont connus, respectivement, sous les noms de spiramycine I, spiramycine Il et spiramycine III, ainsi que leurs mélanges, peuvent être préparés par application ou adaptation de méthodes connues pour la préparation des spiramycines, par exemple par culture aérobie de Streptomyces ambofaciens NRRL 2420 ou d'un de ses mutants produisant de la spiramycine.



   La spiramycine habituellement obtenue par fermentation de
Streptomyces ambofaciens est un mélange de ces trois spiramycines, mais il est aussi possible d'obtenir chacune de ces spiramycines directement par fermentation, et en particulier la spiramycine I [voir
L. Ninet et J. Verrier,  Prod. Pharm. ,   17(4)1(1962)].   



   Les composés de formule générale (VII) dans laquelle le symbole
A représente un groupe buténylène trans et le symbole   Rl    est tel que défini précédemment, et leurs sels non toxiques d'addition d'acide, peuvent être préparés par réduction partielle des spiramycines I,   II    et  
III et de leurs mélanges, et de leurs sels non toxiques d'addition d'acide, par application ou adaptation des méthodes décrites cidessus pour la réduction des composés de formule générale (I) dans laquelle le symbole A représente un groupe butadiénylène (dans lequel les doubles liaisons sont trans) et les symboles   Rl    et R2 sont tels que définis précédemment, par exemple comme décrit dans le brevet britannique   No    785191.



   Par le terme méthodes connues tel qu'on l'utilise dans le présent texte, on entend des méthodes antérieurement utilisées ou décrites dans la littérature chimique.



   Les composés de formule générale (VII) et leurs sels non toxiques d'addition d'acide sont des antibiotiques ayant des propriétés antibactériennes qui les rendent extrêmement utiles pour le traitement des infections dues à Staphylococcus aureus et des infections à pneumocoques et à streptocoques, et aussi, en médecine vétérinaire, pour le traitement de la mycoplasmose (maladie connue aussi sous les noms de sinusite infectieuse et d'infection des sacs aériens) chez les dindons, causée principalement par un organisme du type de ceux causant la pleuropneumonie, connu sous le nom de Mycoplasma   gatltsepttcurn.   



   Les composés de formule générale (VII) et leurs sels non toxiques d'addition d'acide ont aussi une activité de stimulation de la craoissance qui les rend extrêmement utiles pour améliorer le taux de croissance etlou le taux de transformation des aliments chez les mammifères et les oiseaux, en particulier ceux des espèces domestiques, par exemple les porcs, le bétail, par exemple les veaux, et la volaille, par exemple les poulets et les dindons. Cette amélioration du taux de croissance des animaux signifie qu'ils atteignent le poids désiré, par exemple pour la commercialisation, dans un laps de temps plus court que celui qui est habituellement nécessaire, ou qu'ils atteignent un poids plus élevé dans le même laps de temps.



  L'amélioration du taux de transformation des aliments par les animaux signifie qu'ils consomment moins de nourriture pour atteindre un poids donné que des animaux semblables qui ne reçoivent pas de composé de formule générale (VII) ou un de ses sels non toxiques d'addition d'acide. Quand on les administre à la volaille, les composés de formule générale (VII) sont utiles aussi pour augmenter la production des oeufs. Les composés de formule générale (VII) sont normalement administrés aux mammifères et aux oiseaux en association avec un régime équilibré.



   Les composés de formule générale (I) ont une activité thérapeutique et une activité de stimulation de la croissance de type et de degré semblables à celles des composés de formule générale (VII) et, en outre, ils présentent l'avantage important d'être moins amers que les composés de formule générale (VII), ou même d'être pratiquement sans goût. Cet avantage est particulièrement important pour le traitement des enfants et des animaux par administration orale des composés de formule générale (I).



   Bien que les sels non toxiques d'addition d'acide des composés de formule générale (I) puissent ne pas présenter l'avantage d'être moins amers que les composés de formule générale (VII), ils sont utilisables pour la purification des composés de formule générale (I), par exemple en tirant parti des différences de solubilité entre ces sels et les bases desquelles ils dérivent, dans l'eau et dans les solvants organiques, par des techniques bien connues des spécialistes. On peut régénérer les bases de formule générale (I) à partir de leurs sels par des méthodes connues, par exemple par traitement à l'aide d'une base minérale, par exemple une solution aqueuse d'hydroxyde de sodium.



   Dans le brevet britannique   No    796311 sont décrits des hémiesters formés par les spiramycines avec des acides dicarboxyliques de la série aliphatique,   hèmiesters    qui sont moins amers que les composés de formule générale (VII).



   Toutefois, les composés de formule générale (I) sont encore moins amers que les composés décrits dans ce brevet britannique
No 796311.



   Les composés suivants de formule générale (I) et leurs mélanges sont d'un intérêt particulier:
Composé
A éthylsuccinate-2' de spiramycine I;
B éthylglutarate-2' de spiramycine I;
C méthylsuccinate-2' de spiramycine I;
D   propylsuccinate-2'    de spiramycine I;
E méthylglutarate-2' de spiramycine I;
F méthylfumarate-2' de spiramycine I;
G S-méthylthiosuccinate-2' de spiramycine I;
H cyclohexylsuccinate-2' de spiramycine I;
J éthylmalonate-2' de spiramycine I;
K phénylsuccinate-2' de spiramycine I;
L méthyl-(RS)-(méthyl-3)-succinate-2' de spiramycine I;
M (phényl-2   éthyl)succinate-2'    de spiramycine I;
N tert.-butylsuccinate-2' de spiramycine I;
O   isopropylsuccinate-2'    de spiramycine I;
P éthylsuccinate-2' d'un mélange de spiramycines, et
Q dichlorhydrate du composé A;
R dioxalate du composé A.



   On a attribué les lettres A à H et J à R aux composés ci-dessus pour pouvoir s'y référer aisément plus loin dans le texte, par exemple dans les tableaux.



   Dans des expériences sur l'activité thérapeutique et l'activité biologique in vitro, conduites sur des composés de formule générale (I), on a obtenu les résultats de tests suivants:
Test   I - Souris    traitée par voie orale
 On injecte à des souris, par voie intrapéritonéale, du Staphylococcus aureus Smith en suspension dans de la mucine (0,5 ml). Cette infection représente environ 100 fois la dose minimale calculée pour tuer 100% des souris. On traite chaque souris, par voie orale, par des    doses de 16,31,62,5, 125 ou 250 mg par kilo de poids corporel de    l'animal, d'un composé de formule générale (I). Chaque souris est traitée 1, 4, 24, 30 et 48 h après l'infection, par la dose choisie. On met les souris en observation pendant 7 d après   l'infection.   



   On compare les résultats obtenus à partir d'un composé de formule générale (I) avec ceux obtenus à partir de spiramycine I utilisée comme composé standard.



   Les résultats obtenus figurent dans le tableau I (b).



   Le terme DC50 signifie la dose curative calculée pour guérir 50% des souris traitées.



  Test 2 - Souris traitée par voie sous-cutanée
 On infecte des souris, par voie intrapéritonéale, avec du Staphylococcus aureus Smith [environ 100 fois la dose létale minimale pour 100% des souris infectées] en suspension dans de la mucine (0,5 ml).



  On traite chaque souris, par voie sous-cutanée, 1, 4, 24, 30 et 48 h après l'infection, par des doses de 1,6, 3,1, 6,25, 12,5 ou 25 mg par kilo de poids corporel de l'animal, d'un composé de formule générale (I). Les souris sont mises en observation pendant 7 d après l'infection.



   On compare les résultats obtenus à partir d'un composé de formule générale (I) avec les résultats obtenus à partir de spiramycine
I utilisée comme composé standard. Ainsi, le composé A a montré une DC50 de 17,5 mg par kilo de poids corporel de l'animal, alors que la spiramycine I a montré une DC50 de 5,8 mg par kilo de poids corporel.

 

  Test 3 - Activité in vitro
 Pour chaque composé à tester, on prépare une gamme de concentrations dans du bouillon de tryptone de soja. Chaque tube à essai contenant une concentration différente, prise dans cette gamme, de composé à tester est inoculé avec l'organisme choisi pour le test:
Staphylococcus aureus (Oxford) ou Escherichia coli B (Ennis) (environ 105 organismes par tube) et, après incubation à   37oC,    la concentration en composé à tester la plus faible, dans ladite gamme, nécessaire pour empêcher la croissance du micro-organisme à tester est notée comme concentration minimale d'inhibition pour ce composé et cet organisme.  



  Les résultats obtenus figurent dans le tableau   1(a).   
EMI6.1     


<tb>



   <SEP> (a) <SEP> In <SEP> vitro. <SEP> Concentration <SEP> minimale <SEP> d'inhibition <SEP> (b) <SEP> Souris <SEP> DC50 <SEP> (voie <SEP> orale)
<tb>  <SEP>    (ug/ml)    <SEP> in <SEP>    vîvo    <SEP> (mg/kg)
<tb>  <SEP>    S.    <SEP> S.

  <SEP> aureus <SEP>    Escherichia    <SEP> coli <SEP> B <SEP> Spiramycine <SEP> I
<tb>  <SEP> Compose <SEP> (Oxford) <SEP> (Ennis)
<tb>  <SEP> A <SEP> 1,25 <SEP> 62 <SEP> 88 <SEP> 71
<tb>  <SEP> B <SEP> 1,25 <SEP> 62 <SEP> 135 <SEP> 71
<tb>  <SEP> C <SEP> 2,5 <SEP> 250 <SEP> 62 <SEP> 47
<tb>  <SEP> D <SEP> 2,5 <SEP> 250 <SEP> 90 <SEP> 47
<tb>  <SEP> E <SEP> 2,5 <SEP> 125 <SEP> 125 <SEP> 79
<tb>  <SEP> F <SEP> 2,5 <SEP> 250 <SEP> 125 <SEP> 62
<tb>  <SEP> G <SEP> 2,5 <SEP> 500 <SEP> 114 <SEP> 62
<tb>  <SEP> H <SEP> 2,5 <SEP> 250 <SEP> 67 <SEP> 41
<tb>  <SEP> J <SEP> 5 <SEP> 250 <SEP> 120 <SEP> 95
<tb>  <SEP> K <SEP> 2,5 <SEP> 250 <SEP> 76 <SEP> 41
<tb>  <SEP> L <SEP> 2,5 <SEP> 250 <SEP> 58 <SEP> 41
<tb>  <SEP> M <SEP> 2,5 <SEP> 250 <SEP> 64 <SEP> 41
<tb>  <SEP> N <SEP> 2,5 <SEP> 125 <SEP> 130 <SEP> 79
<tb>  <SEP> O <SEP> 1,25 <SEP> 125 <SEP> 96 <SEP> 62
<tb>  <SEP> P 

   <SEP> 5 <SEP> 250 <SEP> 175 <SEP> 110
<tb> Spiramycine <SEP> 0,62-2,5 <SEP> 62-250
<tb> 
 Ces résultats prouvent que les composés de formule générale (I) ont une activité du même ordre que celle des composés de formule générale (VII).



   L'utilité des composés de formule générale (I) comme antibiotiques et stimulateurs de croissance est accrue par le fait qu'ils sont relativement inoffensifs pour les mammifères, comme on le démontre par le test suivant:
Toxicité pour la souris
 Des souris sont traitées chacune par voie orale avec un des composés de formule générale (I), et on les garde en observation pendant les 3 d qui suivent.



   Les chiffres de DL50 obtenus (doses létales pour 50% des souris traitées) figurent dans le tableau   II,    exprimés en milligrammes par kilo de poids corporel de l'animal. Aucune des souris n'est morte au cours de l'expérience, même à des doses de 1000 mg par kilo de poids corporel.



   Tableau Il
EMI6.2     


<tb> Composé <SEP> DL50
<tb>  <SEP>    Au11000    <SEP> 
<tb>  <SEP>  >  <SEP> 1000
<tb> 
 Les exemples qui suivent illustrent la préparation des nouveaux composés selon la présente invention.



  Exemple   1:   
Composé A
 On ajoute goutte à goutte, en agitant, une solution de   chloroformyl-3    propionate d'éthyle (3,2 g) dans du chloroforme anhydre (50 ml) à une solution de spiramycine   1(15    g) dans du chloroforme anhydre (100 ml). On maintient une température de   0    à   10"C    pendant tout le temps de l'addition, en refroidissant au bain de glace. On laisse le mélange pendant   4h    à la température ambiante.



  On élimine le solvant sous vide et on secoue le résidu avec une solution aqueuse d'acide acétique (100 ml;   1N).    On extrait le mélange résultant par de l'éther diéthylique (150 ml). On sépare la couche aqueuse et on l'ajuste à pH 7 environ par addition d'une solution aqueuse d'hydroxyde de sodium   (1 ON).    On extrait ensuite le mélange par de l'éther diéthylique (150 ml) et on sèche l'extrait éthéré résultant sur du sulfate de magnésium. On élimine l'éther diéthylique par distillation sous pression réduite, ce qui donne de   l'éthylsuoeinate-2'    de spiramycine   1(4,5    g), sous la forme d'un solide blanc,P.F.   100-110 C.   



  Exemple 2:
Composé B
 On ajoute, en agitant, de la triéthylamine (3 g) et, goutte à goutte, une solution de chloroformyl-4 butyrate d'éthyle (5,1 g) dans du chloroforme anhydre (50 ml) à une solution de spiramycine I (24 g) dans du chloroforme anhydre (100 ml). On maintient la température à 0 à   10"C    pendant toute la durée de l'addition, en refroidissant au bain de glace. On laisse le mélange pendant   4h    à la température ambiante. On élimine le solvant sous vide et on secoue le résidu avec une solution aqueuse d'acide acétique (100 ml; IN).

  On extrait le mélange résultant par de l'éther diéthylique (150   ml).    On sépare la couche aqueuse et on l'ajuste à pH 7 environ par addition d'une solution aqueuse d'hydroxyde de sodium   (1 ON).    On extrait ensuite le mélange par de l'éther diéthylique (150 ml) et on sèche l'extrait éthéré résultant sur du sulfate de magnésium. On élimine l'éther diéthylique par distillation sous pression réduite, ce qui donne de     I'éthylglutarate-2'    de spiramycine   1(3,0    g), sous la forme d'un solide   blanc, P.F. 87-95 C.   



  Exemple 3:
Composé C
 On ajoute, en agitant, de la triéthylamine (1,0 g) et, goutte à goutte, une solution de   chloroformyl-3    propionate de méthyle (1,7 g) dans du chloroforme anhydre (10 ml) à une solution de spiramycine I (8,4 g) dans du chloroforme anhydre (100   ml).    On agite le mélange pendant 3 h, puis on élimine le solvant sous vide. Au résidu résultant on ajoute une solution aqueuse d'acide acétique (75 ml;   1N)    et de l'éther diéthylique (100 ml). On secoue le mélange jusqu'à dissolution du solide. On sépare la couche aqueuse et on l'ajuste à pH 7 environ par addition d'une solution aqueuse d'hydroxyde de sodium   (1 ON).   



  On extrait ensuite le mélange par de l'éther diéthylique (100   ml)    et on sèche l'extrait éthéré sur du sulfate de magnésium. On élimine l'éther diéthylique par distillation sous pression réduite, ce qui donne du méthylsuccinate-2' de spiramycine   1(1,0    g), sous la forme d'un solide blanc, P.F.   108-118'C.   



  Exemple 4:
Composé D
 On ajoute goutte à goutte, en agitant, une solution de   chloroformyl-3    propionate de propyle (1,8 g) dans du chloroforme anhydre (10   ml)    à une solution de spiramycine   1(8,4    g) dans du chloroforme anhydre (70 ml). On agite le mélange pendant encore 5 h, puis on élimine le solvant sous vide. On dissout le résidu dans une solution aqueuse d'acide acétique (100 ml;   1N)    et on extrait le mélange résultant par de l'éther diéthylique (100 ml). On sépare la couche aqueuse et on l'ajuste à pH 7 environ par addition d'une solution aqueuse d'hydroxyde de sodium   (1 ON).    On extrait le mélange par de l'éther diéthylique (100   ml)    et on sèche l'extrait éthéré résultant sur du sulfate de magnésium.

  On élimine l'éther diéthylique par distillation sous pression réduite, ce qui donne du   propylsuccinate-2'    de spiramycine   1(0,7    g), sous la forme d'un solide   blanc, P.F. 88-96'C.   



  Exemple 5:
Composé E
 On ajoute, en agitant, de la triéthylamine (1,0 g) et, goutte à goutte, une solution de   chloroformyl-4    butyrate de méthyle (1,65 g) dans du chloroforme anhydre (20   ml)    à une solution de spiramycine I (8,4 g) dans du chloroforme anhydre (70 ml). On agite le mélange pendant encore 3 h et on le laisse reposer pendant 17 h. On extrait le mélange réactionnel par une solution aqueuse d'acide acétique (100   ml;      1N).    On sépare la couche chloroformique et on la lave avec une solution aqueuse de carbonate de sodium à 5% en poids/volume (100 ml). On sèche la couche chloroformique sur du sulfate de magnésium.

  On élimine le chloroforme par distillation sous pression réduite, ce qui donne du méthylglutarate-2' de spiramycine   1(3,2    g), sous la forme d'un solide de couleur chamois, P.F.   85-95 C.   



  Exemple 6:
Composé F
 On ajoute, en agitant, du bicarbonate de sodium (8 g) et, goutte à goutte, une solution de   chloroformyl-3    transacrylate de méthyle (2,2 g) dans de l'acétone anhydre (40   mil) à    une solution de spiramycine 1(8,4 g) dans de l'acétone anhydre (80 ml). On agite le mélange pendant encore 3 h et on le laisse reposer pendant 17 h, puis on sépare le solide par filtration. On évapore le filtrat et on dissout le résidu dans de l'acétate d'éthyle (100   ml).    On extrait cette solution par une solution aqueuse d'acide acétique (75 ml;   1N).    On sépare la couche aqueuse et on l'extrait par du chloroforme (2 fois 50 ml). On réunit les extraits chloroformiques et on les lave par de l'eau (100 ml) et par une solution aqueuse de bicarbonate de sodium à 5% en poids/volume (100 ml).

  On sèche ensuite la couche chloroformique sur du sulfate de magnésium. On élimine le chloroforme par distillation sous pression réduite, ce qui donne du méthylfumarate-2' de spiramycine   1(2,7    g), P.F.   105-115"C.   



     Exemple 7..   



  Composé G
 On ajoute, en agitant, de la   triéthylamine (1,1    g), du chloroformiate d'éthyle (1,1 g) et, goutte à goutte, une solution de méthanethiol (1,0 g) dans du chloroforme anhydre (50 ml) à une solution d'hémisuccinate-2' de spiramycine   1(9,4    g) dans du chloroforme anhydre (80 ml) refroidie   9 -15"C.    On maintient une    température de - 15 à - l0C durant l'addition. On laisse le mélange    se réchauffer jusqu'à la température ambiante et on l'y laisse pendant 18 h. On élimine le solvant par distillation sous pression réduite. On ajoute de l'éther diéthylique (100 ml) au résidu et on élimine les matières insolubles par filtration.

  On extrait le filtrat par une solution aqueuse d'acide acétique (100 ml;   1N).    On sépare la couche aqueuse et on l'ajuste à pH 6 environ par addition d'une solution aqueuse d'hydroxyde de sodium   (1 ON).    On extrait le mélange par de l'éther diéthylique (100   ml),    on lave l'extrait éthéré par une solution aqueuse de bicarbonate de sodium à 5% en poids/volume (100   ml)    et on le sèche sur du sulfate de magnésium. On élimine l'éther diéthylique par distillation sous pression réduite, ce qui donne du S   méthylthiosuccinate-2'    de spiramycine   1(1,4    g), P.F.   114-124"C.   



   L'hémiester succinique-2' de spiramycine I utilisé dans l'exemple de préparation ci-dessus se prépare comme suit:
 On ajoute, en agitant, de l'anhydride succinique (6,0 g) à une solution de spiramycine I (50,4 g) dans de l'acétate d'éthyle (600 ml).



  On agite le mélange pendant encore 3 h et on le laisse pendant 18 h à la température ambiante. On élimine le solvant sous vide et on ajoute de l'éther diéthylique (200 ml) au résidu. On sépare le solide par filtration et on le sèche, ce qui donne l'hémiester cherché (38,6 g),
P.F.   140-148 C.   



  Exemple 8:
Composé H
 On ajoute, en agitant, du bicarbonate de sodium (4,0 g) et, goutte à goutte, une solution de   chloroformyl-3    propionate de cyclohexyle (2,4 g) dans de l'acétone anhydre (10 ml) à une solution de spiramycine   1(8,4    g) dans de l'acétone anhydre (70   ml).    On agite le mélange pendant 3 h, puis on le laisse reposer pendant 16 h. On filtre ce mélange et on évapore le filtrat sous pression réduite. On dissout le résidu dans de l'acétate d'éthyle (70 ml) et on extrait le mélange résultant par une solution aqueuse d'acide acétique (75 ml; 0,5N). On sépare la couche aqueuse et on l'extrait par du chloroforme (2 fois 50 ml).

  On réunit les extraits chloroformiques, on les lave par de l'eau (100 ml) et par une solution aqueuse de bicarbonate de sodium à 5% en poids/volume (75   ml),    et on les sèche sur du sulfate de magnésium.



  On évapore le chloroforme sous vide, ce qui donne du   cyclohexylsuccinate-2'    de spiramycine   1(3,4    g), P.F.   90-100"C.   



  Exemple 9:
Composé J
 On ajoute, en agitant, du bicarbonate de sodium (8 g) et, goutte à goutte, une solution de   chloroformyî-2'    acétate d'éthyle (1,5 g) dans de l'acétone anhydre (20   ml)    à une solution de spiramycine   1(8,4    g) dans de l'acétone anhydre (75 ml). On continue à agiter pendant 5 h, puis on laisse le mélange reposer pendant 17 h. On élimine le solide par filtration et on évapore le filtrat sous vide. On dissout le résidu dans de l'acétate d'éthyle (100 ml) et on extrait cette solution par une solution aqueuse d'acide acétique (75 ml; 0,5N). 

  On sépare la couche aqueuse et on l'extrait par du chloroforme (2 fois 50   ml).    On réunit les extraits chloroformiques, on les lave par de l'eau (100 ml) et par une solution aqueuse de bicarbonate de sodium à 5% en poids/volume (100 ml), et on les sèche sur du sulfate de magnésium. On élimine le chloroforme par distillation sous pression réduite, ce qui donne de l'éthylmalonate-2' de spiramycine   1(2,0    g), P.F.   89-99"C.     



   Exemple 10:
 Composé K
 On ajoute, en agitant, de la triéthylamine (1,5 g) et du chlorofor
 miate d'éthyle (1,7 g) à une solution de succinate acide de phényle
 (2,7 g) dans du chloroforme anhydre (50   ml),    refroidie   à -15 C.    On
 ajoute goutte à goutte au mélange résultant une solution de
 spiramycine   1(8,4    g) dans du chloroforme anhydre (30   ml),    tout en   maintenant la température du mélange à - 15 à - C. On laisse le    mélange se réchauffer jusqu'à la température ambiante et on l'y laisse pendant 17 h.

  On évapore ce mélange sous vide, et on ajoute au résidu de l'acétate d'éthyle (75   ml)    et une solution aqueuse de bicarbonate de sodium à 5% en poids/volume (75   ml).    On sépare la couche organique et on l'extrait par une solution aqueuse d'acide acétique (75   ml;    0,5N). On extrait ensuite la couche aqueuse par du chloroforme (2 fois 50   ml).    On réunit les extraits chloroformiques, on les lave par de l'eau (100   ml)    et par une solution aqueuse de bicarbonate de sodium à 5% en poids/volume (75   ml)    et on les sèche sur du sulfate de magnésium. Par évaporation du chloroforme sous pression réduite, on obtient du   phénylsuccinate-2'    de spiramycine I (5,1 g),P.F.   105-115"C.   



  Exemple   ll:   
Composé L
 On ajoute, en agitant, du bicarbonate de sodium (8 g) et, goutte à goutte, une solution de   (RS)-chloroformyl-3    méthyl-3 propionate de méthyle (2,5 g) dans de l'acétone anhydre (20   mi) à    une solution de spiramycine   1(8,4    g) dans de l'acétone anhydre (80   ml).    On continue à agiter pendant 4 h, puis on laisse reposer le mélange pendant 18 h.



  On élimine le solide par filtration et on évapore le filtrat sous vide.



  On dissout le résidu dans une solution aqueuse d'acide acétique (75   ml;    0,5N). On extrait le mélange résultant par de l'acétate d'éthyle (2 fois 50   ml)    puis par du chloroforme (2 fois 50   ml).    On réunit les extraits chloroformiques, on les lave par de l'eau (100   ml)    et par une solution aqueuse de bicarbonate de sodium à   5%    en poids/volume (100   ml)    et on les sèche sur du sulfate de magnésium.



  On élimine le chloroforme par distillation sous pression réduite, ce qui donne du méthyl-(RS)-(méthyl-3)-succinate-2' de spiramycine I (1,7 g), P.F.   92-102"C.   



  Exemple 12:
Composé M
 On ajoute, en agitant, de la triéthylamine (1,1 g) et du chloroformiate   d'éthyle (1,1    g) à une solution d'hémisuccinate-2' de spiramycine   1(9,4    g) dans du chloroforme anhydre (80   ml),    refroidie   à - i 5 C.    On ajoute goutte à goutte une solution de phényl-2 éthanol (1,8 g) dans du chloroforme anhydre (20   ml),    tout en   maintenant la température à - 15 à - C. On laisse ensuite le    mélange se réchauffer jusqu'à la température ambiante et on l'y laisse pendant 18 h.

  On élimine le solvant sous pression réduite et on dissout le résidu dans une solution aqueuse d'acide acétique (100   ml;      1N).    On extrait la solution par de l'éther diéthylique (100   ml).    On sépare la couche aqueuse et on l'ajuste à pH 6 environ par une solution aqueuse d'hydroxyde de sodium   (ION).    On extrait le mélange par de l'éther diéthylique (100   ml),    on lave l'extrait éthéré résultant par une solution aqueuse de bicarbonate de sodium à 5% en poids/volume (100   ml)    et on le sèche sur du sulfate de magnésium.



  On élimine l'éther diéthylique par distillation sous pression réduite, ce qui donne du (phényl-2 éthyl)succinate-2' de spiramycine   1(2,3    g),   P.F. 58-68 C.   



  Exemple 13:
Composé N
 On ajoute, en agitant, de la   triethylamine (1,1    g) et du chloroformiate   d'éthyle (1,1    g) à une solution d'hémisuccinate-2' de spiramicine 1(9,4 g) dans du chloroforme anhydre (80   ml),    refroidie à   -15"C.    On ajoute ensuite goutte à goutte au mélange résultant une
 solution de butanol tertiaire (1,2   ml)    dans du chloroforme anhydre
 (40   ml),    tout en maintenant la température   entre - 15    et -   i OC.    On
 continue à agiter tout en laissant le mélange réactionnel se réchauffer jusqu'à la température ambiante, puis on laisse le mélange reposer
 pendant 18 h.

  On élimine le solvant sous pression réduite et on
 dissout le résidu dans une solution aqueuse d'acide acétique (100   ml;   
   IN).    On extrait le mélange par de l'éther diéthylique (100   ml).    On
 sépare la couche aqueuse et on l'ajuste à pH 6 environ par une solution aqueuse d'hydroxyde de sodium   (ION).    On extrait le
 mélange par de l'éther diéthylique (100   ml),    on lave l'extrait éthéré
 résultant par une solution aqueuse de bicarbonate de sodium à 5%
 en poids/volume (100   ml),    et on le sèche sur du sulfate de magnésium.



   On élimine l'éther diéthylique par distillation sous pression réduite, ce qui donne du tert.-butylsuccinate-2' de spiramycine   1(0,9    g), P.F.



      99-108 C.   



  Exemple 14:
 Composé O
 On ajoute, en agitant, une solution de triéthylamine (1,0 g) dans du chloroforme   anhydre (10      ml)    et, goutte à goutte, une solution de chloroformyl-3 propionate d'isopropyle (2,2 g) dans du chloroforme anhydre (20   mil) à    une solution de spiramycine 1(8,4 g) dans du chloroforme anhydre (75   ml).    On agite le mélange pendant 5 h, puis on le laisse reposer pendant 18 h.

  On élimine le solvant sous pression réduite, et on ajoute, en secouant, une solution aqueuse d'acide acétique (100   ml;      IN)    et de l'éther diéthylique (100   ml).    On sépare la couche aqueuse et on l'ajuste à pH 6 environ par une solution aqueuse d'hydroxyde de sodium   (ION).    On extrait le mélange par de l'éther   diéthylique (100      ml),    on lave l'extrait éthéré résultant par une solution aqueuse de bicarbonate de sodium à 5% en poids/volume (100   ml)    et on le sèche sur du sulfate de magnésium. On élimine l'éther diéthylique sous pression réduite, ce qui donne de l'isopropylsuccinate-2' de spiramycine   1(1,2    g), P.F.   105-1 l5C.   



  Exemple 15:
Composé P
 On ajoute, en agitant, du bicarbonate de sodium (8 g) et, goutte à goutte, une solution de chloroformyl-3 propionate d'éthyle (2,5 g) dans de l'acétone anhydre (30   mi) à    une solution d'un mélange de spiramycines (8,4 g) dans de l'acétone anhydre (80   ml).    On agite le mélange pendant 5 h et on le laisse ensuite reposer pendant 18 h. On élimine le solide par filtration et on évapore le filtrat sous pression réduite.

  On dissout le résidu dans une solution aqueuse d'acide acétique (75   ml;    0,5N) et on extrait le mélange résultant par de l'acétate d'éthyle (2 fois 50   ml),    puis par du chloroforme (2 fois 50   ml).    On réunit les extraits chloroformiques, on les lave par de l'eau (100   ml)    et par une solution aqueuse de bicarbonate de sodium à 5% en poids/volume (100   ml)    et on le sèche sur du sulfate de magnésium.



  On élimine le chloroforme sous pression réduite, ce qui donne l'éthylsuccinate-2' du mélange de spiramycines (4,4 g), P.F.   80-90  C.   



   Le mélange de spiramycines utilisé dans l'exemple de préparation ci-dessus comprend approximativement, en poids, 60% de spiramycine I, 20% de spiramycine   II    et 20% de spiramycine III.

 

  Exemple 16:
Composé Q
 On ajoute goutte à goutte une solution de chlorure d'hydrogène dans de l'éthanol à une solution d'éthylsuccinate-2' de spiramycine I (1,5 g) dans de l'éther diéthylique (50   ml)    jusqu'à ce qu'il ne précipite plus de solide. On sépare le solide blanc par filtration, on le lave par de l'éther diéthylique et on le sèche, ce qui donne le dichlorhydrate de   l'éthylsuoeinate-2'    de spiramycine   1(1,4    g), P.F.   64-74"C.   



  Exemple 17:
Composé R
 On ajoute goutte à goutte une solution saturée d'acide oxalique dans de l'éther diéthylique à une solution d'éthylsuccinate-2' de  spiramycine   1(1,5    g) dans de l'éther diéthylique (50 ml)jusqu'à ce qu'il ne précipite plus de solide. On sépare le solide blanc par filtration, on le lave par de l'éther diéthylique et on le sèche, ce qui donne le dioxalate de l'éthylsuccinate-2' de   spiramycîne      1(1,6    g), P.F.



     85-97 C.   



   La présente invention englobe dans son domaine les compositions pharmaceutiques qui comprennent au moins un composé de formule générale (I), en association avec un support ou un enrobage compatibles et pharmaceutiquement acceptables. On administrera normalement les composés de formule générale (I) par voie vaginale, rectale, parentérale ou, plus spécialement, orale.



   Les compositions solides pour l'administration orale comprennent les comprimés, les pilules, les poudres dispersables et les granulés. Dans ces compositions solides, un ou plusieurs des composés actifs sont mélangés avec au moins un diluant inerte tel que le mannitol, le carbonate de calcium, I'amidon de pomme de terre, I'acide alginique ou le lactose. Ces compositions peuvent aussi comprendre, comme c'est de pratique courante, des substances additionnelles autres que des diluants inertes, par exemple des agents lubrifiants, tels que le stéarate de magnésium. Les compositions liquides pour l'administration orale comprennent les émulsions, solutions, suspensions, sirops et élixirs pharmaceutiquement acceptables, contenant les diluants inertes habituellement utilisés en pharmacie, tels que l'eau et l'huile de paraffine.

  Outre les diluants inertes, ces compositions peuvent aussi comprendre des adjuvants, tels que des agents mouillants et des agents de suspension, des agents édulcorants, aromatisants, des parfums et des agents de conservation. Les compositions selon l'invention pour l'administration orale comprennent aussi les capsules de substances absorbables, telles que la gélatine, contenant une ou plusieurs des substances actives avec ou sans addition de diluants ou d'excipients.



   Les compositions pour l'administration orale comprennent les granulés, préparés de façon connue en soi, ce qui signifie d'une façon antérieurement utilisée ou décrite dans la littérature, et qui peuvent être dispersés dans de l'eau avant usage.



   Les compositions solides pour l'administration vaginale comprennent les ovules préparés de façon connue en soi et contenant un ou plusieurs des composés actifs.



   Les compositions solides pour l'administration rectale comprennent les suppositoires préparés de façon connue en soi et contenant un ou plusieurs des composés actifs.



   Les préparations selon l'invention pour l'administration parentérale comprennent les solutions, suspensions ou émulsions stériles aqueuses ou non aqueuses. Comme solvants ou milieux de suspension non aqueux, on peut citer le propylèneglycol, le polyéthylèneglycol, les huiles végétales telles que l'huile d'olive, et les esters organiques injectables tels que l'oléate d'éthyle. Ces compositions peuvent aussi comprendre des adjuvants tels que des agents de conservation, des agents mouillants, émulsifiants et dispersants. Ces compositions peuvent être stérilisées, par exemple par filtration à travers un filtre retenant les bactéries, par incorporation d'agents stérilisants, par irradiation ou par chauffage. On peut aussi les fabriquer sous la forme de compositions solides stériles, qui peuvent être dissoutes extemporanément dans de l'eau stérile ou un autre milieu stérile injectable.



   Le pourcentage d'ingrédient actif dans les compositions selon l'invention est variable, mais il est nécessaire qu'il représente une proportion telle qu'on obtienne un dosage convenant à l'effet thérapeutique désiré. Bien entendu, on peut administrer plusieurs formes de dosage unitaire à peu près en même temps. En général, les préparations doivent normalement contenir au moins 0,025% en poids de substance active quand elles sont destinées à l'administration par injection; pour l'administration orale, les préparations contiendront normalement au moins   0,1%    en poids de substance active. La dose employée dépend de l'effet thérapeutique désiré, du mode d'administration et de la durée du traitement. 

  Chez l'être humain adulte, les doses peuvent aller de 0,1 à 10 g/d, mais sont généralement de   I    à 4 g/d, en administration orale pour le traitement des infections bactériennes.



   Les exemples qui suivent illustrent les compositions pharmaceutiques selon l'invention.



  Exemple 18:
 On prépare par la technique usuelle des tablettes ayant la composition suivante:
 éthylglutarate-2' de   spiramycîne    I 0,250 g
 amidon   0,150g   
 silice colloïdale 0,070 g
 stéarate de magnésium 0,030 g
Exemple 19:
 On prépare selon la technique usuelle des granulés ayant la composition suivante:
 éthylglutarate-2' de spiramycine I 5% en poids
 mannitol 95% en poids 



  
 

** ATTENTION ** start of the DESC field may contain end of CLMS **.

 represents an alkyl group containing from 1 to 4 carbon atoms and from an acid acceptor, at a temperature of - 30 to + 30 C and in the presence of an anhydrous inert organic solvent, and, where appropriate, it is transformed the compound obtained in one of its salts by reaction with an acid.



   4. Process for the preparation of the compounds of the general formula (I) according to claim 1 and in which the symbols Rt, A and R2 are as defined in claim 1 and their acid addition salts, characterized in that that compounds of general formula are reacted:
EMI2.1
 in which R1 and A are as defined in claim 1, with compounds of general formula:
 X2OCZCOYR3 (VIII) in which X2 represents a bromine or chlorine atom or a group of general formula:

  :
 -OCOOR5 (IX) in which R5 is as defined in claim 3 and Z, Y and
R3 are as defined in claim 1, in the presence of an acid acceptor or of a mineral base, at a temperature of -30 to +30 "C and in the presence of an anhydrous inert organic solvent, and, where appropriate, the compound obtained is converted into one of its salts by reaction with an acid.



   5. Process for the preparation of the compounds of general formula (I), in which the symbol A represents a trans butenylene group and the symbols R 'and R2 are as defined in claim 1, characterized in that a compound of general formula (I) in the formula of which the symbol A represents a butadienylene group, in which the double bonds are trans, and the symbols R1 and R2 are as defined in claim 1, by the method according to claim 3, and that it is partially reduced by catalytic hydrogenation.



   6. Method according to claim 5, characterized in that a noble metal or one of its oxides is used as catalyst, either alone or deposited on alumina, charcoal or barium sulphate.



   7. Process for the preparation of the compounds of general formula I in which the symbol A represents a trans butenylene group and the symbols Rl and R2 are as defined in claim 1, characterized in that a compound of general formula is prepared (I) in which the symbol A represents a butadienylene group, in which the double bonds are trans, and the symbols R1 and R2 are as defined in claim 1, by the method according to claim 4, and that it is reduced partially by catalytic hydrogenation.



   8. Method according to claim 7, characterized in that a noble metal or one of its oxides is used as catalyst, either alone or deposited on alumina, charcoal or barium sulphate.



   9. Pharmaceutical composition comprising, as active ingredient, at least one spiramycin derivative according to claim 1, or one of its non-toxic acid addition salts, in association with a compatible and pharmaceutically compatible support or coating. acceptable.



   10. Composition according to claim 9, characterized in that it comprises ethylsuccinate-2 'of a mixture of spiramycins containing approximately, by weight, 60% of spiramycin I, 20% of spiramicin II and 20% of spiramicin III .



   The present invention relates to novel antibiotics, methods of preparing them and pharmaceutical compositions containing them.



   The present invention relates to new spiramycin derivatives of general formula:
   (Formula at the head of the next page) in which R1 represents an acetyl or propionyl group or, preferably, a hydrogen atom, A represents a butene group or, preferably, butadienylene group (all the double bonds present in the group A being trans), and R2 represents a group of general formula:

  :
EMI2.2
 in which Z represents a bivalent alkylene group, saturated or unsaturated, straight or branched chain, containing from 1 to 6 carbon atoms (for example an ethylene group), Y represents a sulfur atom or, preferably, a d atom oxygen, and R3 represents a straight or branched chain alkyl group containing from 1 to 6 carbon atoms, preferably from 1 to 3, a cycloalkyl group containing from 3 to 8 carbon atoms, an aryl group (for example phenyl) or an aralkyl group (for example phenylalkyl) in which the alkylene residue is straight or branched chain and contains from 1 to 6 carbon atoms, and their mixtures,

   especially mixtures in which the compounds of general formula (I) contained therein differ only with regard to the symbol R1 and are identical with regard to the symbols A and R2, as well as the non-toxic addition salts acid of these compounds.



   The spiramycin derivatives of general formula (I) in the formula of which R2 represents a group of general formula (II) in which Z represents an ethylene or trimethylene group, Y
EMI3.1




  represents an oxygen atom and R3 represents a straight chain alkyl group containing from 1 to 3 carbon atoms, preferably the ethyl group, are the preferred derivatives.



   By the term non-toxic acid addition salt is meant a salt whose anion is relatively harmless to the animal organism when it is used in therapeutic doses, so that the beneficial properties of the cation are not adversely affected by side effects attributable to this anion.



   In the present text, whenever reference is made to the compounds of general formula (I), it should be understood that these are also the abovementioned salts, when the context permits.



   As can be seen, the group of general formula (II) can have a chirality resulting from the chirality of one or both residues
Z and R3. The presence of chirality, as we know, can lead to isomerism. The present invention encompasses in its field all the isomers of general formula (I) originating from said chirality in the groups of general formula (II), as well as their mixtures.



   According to a characteristic of the present invention, the compounds of general formula (I) in which the symbols R ', A and R2 are as defined above are prepared from compounds of general formula:
EMI3.2
 in which R 'and A are as defined above, and R4 represents a group of general formula:
EMI3.3
 in which Z is as defined above, by application or adaptation of known methods for the preparation of esters from carboxylic acids, for example by reaction with compounds of general formula:
 R3YH (V) in which Y and R3 are as defined above.



   The reaction is carried out in the presence of a compound of general formula:
   XICOORs (VI) in which Xl represents a bromine or chlorine atom and R5 represents an alkyl group containing from 1 to 4 carbon atoms, and an acid acceptor, for example a tertiary amine, such as triethylamine, preferably between - 30 and + 30 C, and preferably in the presence of an anhydrous inert organic solvent, for example chloroform.

 

   According to another characteristic of the present invention, the compounds of general formula (I) in which the symbols R ', A and
R2 are as defined above are prepared from compounds of general formula:
 (Formula at the top of the next page) in which R 'and A are as defined above, by application or adaptation of known methods for the preparation of esters from alcohols, for example by reaction with compounds of general formula :
 X20CZCOYR3 (VIII) in which X2 represents a bromine or chlorine atom or a group of general formula:
 -OCOOR5 (IX)
EMI4.1

 in which R5 is as defined above, and Z, Y and R3 are
 as defined above.



   The reaction is carried out optionally in the presence of an acid acceptor, for example a tertiary amine, such as triethylamine, or an inorganic base, such as sodium bicarbonate, preferably in the presence of an anhydrous inert organic solvent, for example chloroform or acetone and, preferably, at a temperature of -30 to +30 C.



   According to another characteristic of the present invention, the compounds of general formula (I) in which the symbol A represents a trans butenylene group, and the symbols R1 and R2 are as defined above, are prepared by partial reduction of the compounds of general formula (I) in which the symbol A represents a butadienylene group (in which the double bonds are trans) and the symbols R 'and R2 are as defined above, by application or adaptation of known methods, for example by catalytic hydrogenation.



   Among the suitable hydrogenation catalysts, there may be mentioned noble metals such as palladium and platinum, and their oxides, optionally deposited, for example, on alumina, charcoal or barium sulfate.



   The non-toxic acid addition salts of the compounds of general formula (I) can be prepared by application or adaptation of known methods for the preparation of salts of organic bases, for example by reaction of the compounds of general formula (I) with the appropriate acid, in a suitable solvent. These salts can be isolated by lyophilization of the solution or, if they are sufficiently insoluble in the reaction medium, by filtration, after removal of part of the solvent if necessary.



   Mixtures of compounds of general formula (I) can be separated into their components by application or adaptation of known methods for the separation of mixtures of antibiotics, for example by a countercurrent distribution method, for example in a Craig (A. Weissberger, Technique of Organic
Chemistry, Interscience Publishers, New York, vol. III, p. 286), by chromatography (for example on alumina or on silica gel), or by fractional crystallization, for example from an aromatic hydrocarbon as solvent, for example benzene.



   The compounds of general formula (III) can be prepared from the compounds of general formula (VII) by application or adaptation of known methods for the preparation of hemicers of dicarboxylic acids, for example by reaction with compounds of general formula:
EMI4.2
 in which Z is as defined above.



   The reaction can be carried out in the presence of an inert organic solvent, preferably at room temperature and optionally in the presence of a base, for example an alkali metal carbonate or bicarbonate, a tertiary amine or a heterocyclic tertiary base such as pyridine.



   The compounds of general formula (VIII) can be prepared from the compounds of general formula (V) by application or adaptation of known methods for the preparation of esters from alcohols and thiols, for example by reaction of the compounds of general formula (V) with compounds of general formula (X), in a manner similar to that described above for the preparation of the compounds of general formula (III) from the compounds of general formula (VII), then transformation hemiesters thus obtained in compounds of general formula (VIII) by application or adaptation of known methods for the preparation of acyl halides or mixed anhydrides from carboxylic acids.



   The compounds of general formula (VII) in which the symbol
A represents a butadienylene group (in which the double bonds are both trans) and the symbol R1 represents a hydrogen atom, an acetyl group or a propionyl group, which are known, respectively, under the names of spiramycin I, spiramycin It and spiramycin III, as well as their mixtures, can be prepared by application or adaptation of known methods for the preparation of spiramycins, for example by aerobic culture of Streptomyces ambofaciens NRRL 2420 or of one of its mutants producing spiramycin.



   Spiramycin usually obtained by fermentation of
Streptomyces ambofaciens is a mixture of these three spiramycins, but it is also possible to obtain each of these spiramycins directly by fermentation, and in particular spiramycin I [see
L. Ninet and J. Verrier, Prod. Pharm. , 17 (4) 1 (1962)].



   The compounds of general formula (VII) in which the symbol
A represents a trans butenylene group and the symbol R1 is as defined above, and their non-toxic acid addition salts, can be prepared by partial reduction of spiramycins I, II and
III and their mixtures, and their non-toxic acid addition salts, by application or adaptation of the methods described above for the reduction of the compounds of general formula (I) in which the symbol A represents a butadienylene group (in which the double bonds are trans) and the symbols R1 and R2 are as defined above, for example as described in British patent No 785191.



   The term known methods as used in the present text means methods previously used or described in the chemical literature.



   The compounds of general formula (VII) and their non-toxic acid addition salts are antibiotics with antibacterial properties which make them extremely useful for the treatment of infections caused by Staphylococcus aureus and pneumococcal and streptococcal infections, and also, in veterinary medicine, for the treatment of mycoplasmosis (a disease also known as infectious sinusitis and infection of the air sacs) in turkeys, caused mainly by an organism of the type of those causing pleuropneumonia, known as name of Mycoplasma gatltsepttcurn.



   The compounds of general formula (VII) and their non-toxic acid addition salts also have a growth stimulating activity which makes them extremely useful for improving the growth rate and / or the rate of food transformation in mammals and birds, in particular those of domestic species, for example pigs, cattle, for example calves, and poultry, for example chickens and turkeys. This improvement in the growth rate of the animals means that they reach the desired weight, for example for marketing, in a shorter period of time than that which is usually necessary, or that they reach a higher weight within the same lapse of time. of time.



  The improvement in the rate of transformation of food by animals means that they consume less food to reach a given weight than similar animals which do not receive a compound of general formula (VII) or one of its non-toxic salts of addition of acid. When administered to poultry, the compounds of general formula (VII) are also useful for increasing egg production. The compounds of general formula (VII) are normally administered to mammals and birds in association with a balanced diet.



   The compounds of general formula (I) have a therapeutic activity and a growth-stimulating activity of type and degree similar to those of the compounds of general formula (VII) and, moreover, they have the important advantage of being less bitter than the compounds of general formula (VII), or even to be practically tasteless. This advantage is particularly important for the treatment of children and animals by oral administration of the compounds of general formula (I).



   Although the non-toxic acid addition salts of the compounds of general formula (I) may not have the advantage of being less bitter than the compounds of general formula (VII), they can be used for the purification of the compounds of general formula (I), for example by taking advantage of the differences in solubility between these salts and the bases from which they are derived, in water and in organic solvents, by techniques well known to specialists. The bases of general formula (I) can be regenerated from their salts by known methods, for example by treatment with a mineral base, for example an aqueous solution of sodium hydroxide.



   In British Patent No. 796311 are described hemiesters formed by spiramycins with dicarboxylic acids of the aliphatic series, hemiesters which are less bitter than the compounds of general formula (VII).



   However, the compounds of general formula (I) are even less bitter than the compounds described in this British patent
No 796311.



   The following compounds of general formula (I) and their mixtures are of particular interest:
Compound
A 2 'ethylsuccinate of spiramycin I;
B 2 'spiramycin ethylglutarate I;
C 2 'spiramycin methylsuccinate I;
D propylsuccinate-2 'of spiramycin I;
E 2 'spiramycin methylglutarate I;
F 2-spiramycin I methyl fumarate;
G 2-spiramycin I S-methylthiosuccinate-2 ';
H cyclohexylsuccinate-2 'of spiramycin I;
J spiramycin I ethylmalonate-2 ';
Spiramycin I phenylsuccinate-2 ';
L methyl- (RS) - (methyl-3) -succinate-2 'of spiramycin I;
M (2-phenylethyl) succinate-2 'of spiramycin I;
N tert.-butylsuccinate-2 'of spiramycin I;
O isopropylsuccinate-2 'of spiramycin I;
P ethylsuccinate-2 'of a mixture of spiramycins, and
Q dihydrochloride of compound A;
R dioxalate of compound A.



   The above compounds have been assigned the letters A to H and J to R for easy reference later in the text, for example in the tables.



   In experiments on therapeutic activity and biological activity in vitro, carried out on compounds of general formula (I), the following test results were obtained:
Test I - Mouse treated orally
 Mice are injected intraperitoneally with Staphylococcus aureus Smith suspended in mucin (0.5 ml). This infection represents approximately 100 times the minimum dose calculated to kill 100% of the mice. Each mouse is treated, orally, with doses of 16,31,62,5, 125 or 250 mg per kilo of body weight of the animal, of a compound of general formula (I). Each mouse is treated 1, 4, 24, 30 and 48 h after infection, with the dose chosen. The mice are observed for 7 d after infection.



   The results obtained from a compound of general formula (I) are compared with those obtained from spiramycin I used as standard compound.



   The results obtained are shown in Table I (b).



   The term DC50 signifies the curative dose calculated to cure 50% of the treated mice.



  Test 2 - Mouse treated subcutaneously
 Mice are infected intraperitoneally with Staphylococcus aureus Smith [approximately 100 times the minimum lethal dose for 100% of infected mice] suspended in mucin (0.5 ml).



  Each mouse is treated, subcutaneously, 1, 4, 24, 30 and 48 hours after infection, with doses of 1.6, 3.1, 6.25, 12.5 or 25 mg per kilo body weight of the animal, of a compound of general formula (I). The mice are observed for 7 d after infection.



   The results obtained from a compound of general formula (I) are compared with the results obtained from spiramycin
I used as a standard compound. Thus, compound A showed a CD50 of 17.5 mg per kilo of body weight of the animal, while spiramycin I showed a DC50 of 5.8 mg per kilo of body weight.

 

  Test 3 - In vitro activity
 For each compound to be tested, a range of concentrations is prepared in soy tryptone broth. Each test tube containing a different concentration, taken in this range, of test compound is inoculated with the organism chosen for the test:
Staphylococcus aureus (Oxford) or Escherichia coli B (Ennis) (approximately 105 organisms per tube) and, after incubation at 37oC, the lowest concentration of test compound, in said range, necessary to prevent the growth of the microorganism to testing is noted as the minimum inhibition concentration for this compound and this organism.



  The results obtained are shown in Table 1 (a).
EMI6.1


 <tb>



    <SEP> (a) <SEP> In <SEP> vitro. <SEP> Concentration <SEP> minimum Inhibition <SEP> <SEP> (b) <SEP> Mouse <SEP> DC50 <SEP> (channel <SEP> oral)
 <tb> <SEP> (ug / ml) <SEP> in <SEP> vîvo <SEP> (mg / kg)
 <tb> <SEP> S. <SEP> S.

   <SEP> aureus <SEP> Escherichia <SEP> coli <SEP> B <SEP> Spiramycin <SEP> I
 <tb> <SEP> Compose <SEP> (Oxford) <SEP> (Ennis)
 <tb> <SEP> A <SEP> 1.25 <SEP> 62 <SEP> 88 <SEP> 71
 <tb> <SEP> B <SEP> 1.25 <SEP> 62 <SEP> 135 <SEP> 71
 <tb> <SEP> C <SEP> 2.5 <SEP> 250 <SEP> 62 <SEP> 47
 <tb> <SEP> D <SEP> 2.5 <SEP> 250 <SEP> 90 <SEP> 47
 <tb> <SEP> E <SEP> 2.5 <SEP> 125 <SEP> 125 <SEP> 79
 <tb> <SEP> F <SEP> 2.5 <SEP> 250 <SEP> 125 <SEP> 62
 <tb> <SEP> G <SEP> 2.5 <SEP> 500 <SEP> 114 <SEP> 62
 <tb> <SEP> H <SEP> 2.5 <SEP> 250 <SEP> 67 <SEP> 41
 <tb> <SEP> J <SEP> 5 <SEP> 250 <SEP> 120 <SEP> 95
 <tb> <SEP> K <SEP> 2.5 <SEP> 250 <SEP> 76 <SEP> 41
 <tb> <SEP> L <SEP> 2.5 <SEP> 250 <SEP> 58 <SEP> 41
 <tb> <SEP> M <SEP> 2.5 <SEP> 250 <SEP> 64 <SEP> 41
 <tb> <SEP> N <SEP> 2.5 <SEP> 125 <SEP> 130 <SEP> 79
 <tb> <SEP> O <SEP> 1.25 <SEP> 125 <SEP> 96 <SEP> 62
 <tb> <SEP> P

    <SEP> 5 <SEP> 250 <SEP> 175 <SEP> 110
 <tb> Spiramycin <SEP> 0.62-2.5 <SEP> 62-250
 <tb>
 These results prove that the compounds of general formula (I) have an activity of the same order as that of the compounds of general formula (VII).



   The usefulness of the compounds of general formula (I) as antibiotics and growth stimulators is increased by the fact that they are relatively harmless to mammals, as demonstrated by the following test:
Toxicity to mice
 Mice are each treated orally with one of the compounds of general formula (I), and they are kept under observation for the next 3 d.



   The LD50 figures obtained (lethal doses for 50% of the treated mice) are shown in Table II, expressed in milligrams per kilo of body weight of the animal. None of the mice died during the experiment, even at doses of 1000 mg per kilogram of body weight.



   Table II
EMI6.2


 <tb> Compound <SEP> DL50
 <tb> <SEP> Au11000 <SEP>
 <tb> <SEP>> <SEP> 1000
 <tb>
 The examples which follow illustrate the preparation of the new compounds according to the present invention.



  Example 1:
Compound A
 A solution of ethyl chloroformyl-3-propionate (3.2 g) in anhydrous chloroform (50 ml) is added dropwise with stirring to a solution of spiramycin 1 (15 g) in anhydrous chloroform (100 ml). ). Maintaining a temperature of 0 to 10 "C throughout the addition, cooling in an ice bath. The mixture is left for 4 h at room temperature.



  The solvent is removed in vacuo and the residue is shaken with an aqueous solution of acetic acid (100 ml; 1N). The resulting mixture is extracted with diethyl ether (150 ml). The aqueous layer is separated and adjusted to about pH 7 by the addition of an aqueous solution of sodium hydroxide (1 ON). The mixture is then extracted with diethyl ether (150 ml) and the resulting ether extract is dried over magnesium sulfate. The diethyl ether is removed by distillation under reduced pressure to give 2 'ethylsuoeinate 2' of spiramycin 1 (4.5 g), in the form of a white solid, P.F. 100-110 C.



  Example 2:
Compound B
 Triethylamine (3 g) is added, with stirring, and, dropwise, a solution of ethyl chloroformyl-4 butyrate (5.1 g) in anhydrous chloroform (50 ml) to a solution of spiramycin I ( 24 g) in anhydrous chloroform (100 ml). The temperature is maintained at 0 to 10 ° C. for the entire duration of the addition, cooling in an ice bath. The mixture is left for 4 h at room temperature. The solvent is removed in vacuo and the residue is shaken with a aqueous acetic acid solution (100 ml; IN).

  The resulting mixture is extracted with diethyl ether (150 ml). The aqueous layer is separated and adjusted to about pH 7 by the addition of an aqueous solution of sodium hydroxide (1 ON). The mixture is then extracted with diethyl ether (150 ml) and the resulting ether extract is dried over magnesium sulfate. The diethyl ether is removed by distillation under reduced pressure to give 2 'ethylglutarate of spiramycin 1 (3.0 g), as a white solid, mp 87-95 C.



  Example 3:
Compound C
 Triethylamine (1.0 g) is added with stirring and a solution of methyl chloroformyl-3-propionate (1.7 g) in anhydrous chloroform (10 ml) is added dropwise to a solution of spiramycin I (8.4 g) in anhydrous chloroform (100 ml). The mixture is stirred for 3 h, then the solvent is removed in vacuo. To the resulting residue is added an aqueous solution of acetic acid (75 ml; 1N) and diethyl ether (100 ml). The mixture is shaken until the solid dissolves. The aqueous layer is separated and adjusted to about pH 7 by the addition of an aqueous solution of sodium hydroxide (1 ON).



  The mixture is then extracted with diethyl ether (100 ml) and the ether extract is dried over magnesium sulfate. The diethyl ether is removed by distillation under reduced pressure to give 2 'methylsuccinate of spiramycin 1 (1.0 g), as a white solid, mp 108-118'C.



  Example 4:
Compound D
 A solution of propyl chloroformyl-3-propionate (1.8 g) in anhydrous chloroform (10 ml) is added dropwise with stirring to a solution of spiramycin 1 (8.4 g) in anhydrous chloroform (70 ml). The mixture is stirred for a further 5 h, then the solvent is removed in vacuo. The residue is dissolved in an aqueous solution of acetic acid (100 ml; 1N) and the resulting mixture is extracted with diethyl ether (100 ml). The aqueous layer is separated and adjusted to about pH 7 by the addition of an aqueous solution of sodium hydroxide (1 ON). The mixture is extracted with diethyl ether (100 ml) and the resulting ether extract is dried over magnesium sulfate.

  The diethyl ether is removed by distillation under reduced pressure to give propylsuccinate-2 'of spiramycin 1 (0.7 g), in the form of a white solid, mp 88-96'C.



  Example 5:
Compound E
 Triethylamine (1.0 g) is added, with stirring, and, dropwise, a solution of methyl chloroformyl-4 butyrate (1.65 g) in anhydrous chloroform (20 ml) to a solution of spiramycin I (8.4 g) in anhydrous chloroform (70 ml). The mixture is stirred for a further 3 h and allowed to stand for 17 h. The reaction mixture is extracted with an aqueous solution of acetic acid (100 ml; 1N). The chloroform layer is separated and washed with an aqueous solution of sodium carbonate at 5% w / v (100 ml). The chloroform layer is dried over magnesium sulfate.

  The chloroform is removed by distillation under reduced pressure to give 2 'methylglutarate of spiramycin 1 (3.2 g), in the form of a buff-colored solid, mp 85-95 C.



  Example 6:
Compound F
 Sodium bicarbonate (8 g) and, dropwise, a solution of methyl chloroformyl-3 transacrylate (2.2 g) in anhydrous acetone (40 mil) are added to a solution of spiramycin, with stirring. 1 (8.4 g) in anhydrous acetone (80 ml). The mixture is stirred for a further 3 h and allowed to stand for 17 h, then the solid is filtered off. The filtrate is evaporated and the residue is dissolved in ethyl acetate (100 ml). This solution is extracted with an aqueous solution of acetic acid (75 ml; 1N). The aqueous layer is separated and extracted with chloroform (2 times 50 ml). The chloroform extracts are combined and washed with water (100 ml) and with an aqueous solution of sodium bicarbonate at 5% w / v (100 ml).

  The chloroform layer is then dried over magnesium sulfate. The chloroform is removed by distillation under reduced pressure, to give spiramycin 1-methyl-fumarate-2 '(2.7 g), m.p. 105-115 "C.



     Example 7 ..



  Compound G
 Triethylamine (1.1 g), ethyl chloroformate (1.1 g) are added with stirring and a solution of methanethiol (1.0 g) in anhydrous chloroform (50 ml) is added dropwise. ) to a solution of hemisuccinate-2 'of spiramycin 1 (9.4 g) in anhydrous chloroform (80 ml) cooled to 9-15 ° C. A temperature of -15 to -10 ° C. is maintained during the addition. the mixture is allowed to warm up to ambient temperature and is left there for 18 hours The solvent is removed by distillation under reduced pressure, diethyl ether (100 ml) is added to the residue and the insoluble materials are removed by filtration.

  The filtrate is extracted with an aqueous solution of acetic acid (100 ml; 1N). The aqueous layer is separated and adjusted to about pH 6 by the addition of an aqueous solution of sodium hydroxide (1 ON). The mixture is extracted with diethyl ether (100 ml), the ether extract is washed with a 5% w / v aqueous solution of sodium bicarbonate (100 ml) and dried over magnesium sulfate. The diethyl ether is removed by distillation under reduced pressure, to give 2 methylthiosuccinate-2 'of spiramycin 1 (1.4 g), m.p. 114-124 "C.



   The 2 'succinic hemiester of spiramycin I used in the preparation example above is prepared as follows:
 Succinic anhydride (6.0 g) is added with stirring to a solution of spiramycin I (50.4 g) in ethyl acetate (600 ml).



  The mixture is stirred for a further 3 h and is left for 18 h at room temperature. The solvent is removed in vacuo and diethyl ether (200 ml) is added to the residue. The solid is separated by filtration and dried, which gives the sought hemiester (38.6 g),
P.F. 140-148 C.



  Example 8:
Compound H
 Sodium bicarbonate (4.0 g) is added with stirring and a solution of 3-cyclohexyl chloroformyl propionate (2.4 g) in anhydrous acetone (10 ml) is added dropwise to a solution. of spiramycin 1 (8.4 g) in anhydrous acetone (70 ml). The mixture is stirred for 3 h, then allowed to stand for 16 h. This mixture is filtered and the filtrate is evaporated under reduced pressure. The residue is dissolved in ethyl acetate (70 ml) and the resulting mixture is extracted with an aqueous solution of acetic acid (75 ml; 0.5N). The aqueous layer is separated and extracted with chloroform (2 times 50 ml).

  The chloroform extracts are combined, washed with water (100 ml) and with an aqueous solution of sodium bicarbonate at 5% w / v (75 ml), and dried over magnesium sulfate.



  The chloroform is evaporated in vacuo, which gives cyclohexylsuccinate-2 'of spiramycin 1 (3.4 g), m.p. 90-100 "C.



  Example 9:
Compound J
 Sodium bicarbonate (8 g) and, dropwise, a solution of 2-chloroformyl ethyl acetate (1.5 g) in anhydrous acetone (20 ml) are added with stirring to a solution. of spiramycin 1 (8.4 g) in anhydrous acetone (75 ml). Stirring is continued for 5 h, then the mixture is left to stand for 17 h. The solid is removed by filtration and the filtrate is evaporated in vacuo. The residue is dissolved in ethyl acetate (100 ml) and this solution is extracted with an aqueous solution of acetic acid (75 ml; 0.5N).

  The aqueous layer is separated and extracted with chloroform (2 times 50 ml). The chloroform extracts are combined, washed with water (100 ml) and with an aqueous solution of sodium bicarbonate at 5% w / v (100 ml), and dried over magnesium sulfate. The chloroform is removed by distillation under reduced pressure to give 2 'ethylmalonate of spiramycin 1 (2.0 g), m.p. 89-99 "C.



   Example 10:
 Compound K
 Triethylamine (1.5 g) and chlorofor are added with stirring
 ethyl miate (1.7 g) to a solution of phenyl acid succinate
 (2.7 g) in anhydrous chloroform (50 ml), cooled to -15 C.
 dropwise a solution of
 spiramycin 1 (8.4 g) in anhydrous chloroform (30 ml), while maintaining the temperature of the mixture at - 15 to - C. The mixture is allowed to warm up to room temperature and is left there for 5 p.m.

  This mixture is evaporated in vacuo, and to the residue is added ethyl acetate (75 ml) and an aqueous solution of sodium bicarbonate at 5% w / v (75 ml). The organic layer is separated and extracted with an aqueous solution of acetic acid (75 ml; 0.5N). The aqueous layer is then extracted with chloroform (2 times 50 ml). The chloroform extracts are combined, washed with water (100 ml) and with an aqueous solution of sodium bicarbonate at 5% w / v (75 ml) and dried over magnesium sulfate. By evaporation of the chloroform under reduced pressure, phenylsuccinate-2 'of spiramycin I (5.1 g), P.F. 105-115 "C.



  Example ll:
Compound L
 Sodium bicarbonate (8 g) is added, with stirring, and, dropwise, a solution of (RS) -methyl-3-chloroformyl-3-methyl-propionate (2.5 g) in anhydrous acetone (20 mi) to a solution of spiramycin 1 (8.4 g) in anhydrous acetone (80 ml). Stirring is continued for 4 h, then the mixture is left to stand for 18 h.



  The solid is removed by filtration and the filtrate is evaporated in vacuo.



  The residue is dissolved in an aqueous solution of acetic acid (75 ml; 0.5N). The resulting mixture is extracted with ethyl acetate (2 times 50 ml) then with chloroform (2 times 50 ml). The chloroform extracts are combined, washed with water (100 ml) and with an aqueous solution of sodium bicarbonate at 5% w / v (100 ml) and dried over magnesium sulfate.



  The chloroform is removed by distillation under reduced pressure, to give methyl- (RS) - (methyl-3) -succinate-2 'of spiramycin I (1.7 g), m.p. 92-102 "C.



  Example 12:
Compound M
 Triethylamine (1.1 g) and ethyl chloroformate (1.1 g) are added with stirring to a solution of spiramycin 1-2 'hemisuccinate (9.4 g) in anhydrous chloroform ( 80 ml), cooled to - i 5 C. A solution of 2-phenyl ethanol (1.8 g) in anhydrous chloroform (20 ml) is added dropwise, while maintaining the temperature at - 15 to - C. The mixture is then allowed to warm to room temperature and left there for 18 h.

  The solvent is removed under reduced pressure and the residue is dissolved in an aqueous acetic acid solution (100 ml; 1N). The solution is extracted with diethyl ether (100 ml). The aqueous layer is separated and adjusted to about pH 6 with an aqueous solution of sodium hydroxide (ION). The mixture is extracted with diethyl ether (100 ml), the resulting ether extract is washed with an aqueous solution of sodium bicarbonate 5% w / v (100 ml) and dried over magnesium sulfate .



  The diethyl ether is removed by distillation under reduced pressure, to give spiramycin 1 (2-phenylethyl) succinate-2 '(2.3 g), m.p. 58-68 C.



  Example 13:
Compound N
 Triethylamine (1.1 g) and ethyl chloroformate (1.1 g) are added, with stirring, to a solution of spiramicin 1-2 'hemisuccinate (9.4 g) in anhydrous chloroform ( 80 ml), cooled to -15 "C. Then added dropwise to the resulting mixture
 solution of tertiary butanol (1.2 ml) in anhydrous chloroform
 (40 ml), while maintaining the temperature between - 15 and - i OC. We
 continue to stir while allowing the reaction mixture to warm to room temperature, then allow the mixture to stand
 for 6 p.m.

  The solvent is removed under reduced pressure and
 dissolves the residue in an aqueous solution of acetic acid (100 ml;
   IN). The mixture is extracted with diethyl ether (100 ml). We
 separates the aqueous layer and is adjusted to about pH 6 with an aqueous solution of sodium hydroxide (ION). We extract the
 mixture with diethyl ether (100 ml), the ether extract is washed
 resulting in a 5% aqueous sodium bicarbonate solution
 w / v (100 ml), and dried over magnesium sulfate.



   The diethyl ether is removed by distillation under reduced pressure, to give tert.-butylsuccinate-2 'of spiramycin 1 (0.9 g), P.F.



      99-108 C.



  Example 14:
 Compound O
 A solution of triethylamine (1.0 g) in anhydrous chloroform (10 ml) is added, with stirring, and, dropwise, a solution of isopropyl-3-chloroformyl propionate (2.2 g) in anhydrous chloroform (20 mil) to a solution of spiramycin 1 (8.4 g) in anhydrous chloroform (75 ml). The mixture is stirred for 5 h, then allowed to stand for 18 h.

  The solvent is removed under reduced pressure, and, with shaking, an aqueous solution of acetic acid (100 ml; IN) and diethyl ether (100 ml) are added. The aqueous layer is separated and adjusted to about pH 6 with an aqueous solution of sodium hydroxide (ION). The mixture is extracted with diethyl ether (100 ml), the resulting ether extract is washed with an aqueous solution of sodium bicarbonate 5% w / v (100 ml) and dried over magnesium sulfate . The diethyl ether is removed under reduced pressure, to give isopropylsuccinate-2 'of spiramycin 1 (1.2 g), mp 105-115C.



  Example 15:
Compound P
 Sodium bicarbonate (8 g) and, dropwise, a solution of ethyl chloroformyl-3-propionate (2.5 g) in anhydrous acetone (30 ml) are added with stirring to a solution of '' a mixture of spiramycins (8.4 g) in anhydrous acetone (80 ml). The mixture is stirred for 5 h and then allowed to stand for 18 h. The solid is removed by filtration and the filtrate is evaporated under reduced pressure.

  The residue is dissolved in an aqueous acetic acid solution (75 ml; 0.5N) and the resulting mixture is extracted with ethyl acetate (2 times 50 ml), then with chloroform (2 times 50 ml ). The chloroform extracts are combined, washed with water (100 ml) and with an aqueous solution of sodium bicarbonate at 5% w / v (100 ml) and dried over magnesium sulfate.



  The chloroform is removed under reduced pressure, which gives 2 'ethylsuccinate from the mixture of spiramycins (4.4 g), m.p. 80-90 C.



   The mixture of spiramycins used in the preparation example above comprises approximately, by weight, 60% of spiramycin I, 20% of spiramycin II and 20% of spiramycin III.

 

  Example 16:
Compound Q
 A solution of hydrogen chloride in ethanol is added dropwise to a solution of 2 'ethylsuccinate of spiramycin I (1.5 g) in diethyl ether (50 ml) until 'it no longer precipitates solid. The white solid is separated by filtration, washed with diethyl ether and dried, to give the spiramycin 1 ethylsuoeinate-2 'dihydrochloride (1.4 g), PF 64-74 "C .



  Example 17:
Compose
 A saturated solution of oxalic acid in diethyl ether is added dropwise to a solution of 2 'ethylsuccinate of spiramycin 1 (1.5 g) in diethyl ether (50 ml) until that it does not precipitate any more solid. The white solid is separated by filtration, washed with diethyl ether and dried, which gives the dioxalate of 2-ethylsuccinate-2 'of spiramycin 1 (1.6 g), m.p.



     85-97 C.



   The present invention encompasses in its field pharmaceutical compositions which comprise at least one compound of general formula (I), in association with a compatible and pharmaceutically acceptable support or coating. The compounds of general formula (I) will normally be administered vaginally, rectally, parenterally or, more especially, orally.



   Solid compositions for oral administration include tablets, pills, dispersible powders and granules. In these solid compositions, one or more of the active compounds are mixed with at least one inert diluent such as mannitol, calcium carbonate, potato starch, alginic acid or lactose. These compositions can also comprise, as is common practice, additional substances other than inert diluents, for example lubricants, such as magnesium stearate. Liquid compositions for oral administration include pharmaceutically acceptable emulsions, solutions, suspensions, syrups and elixirs, containing the inert diluents usually used in pharmacy, such as water and paraffin oil.

  In addition to the inert diluents, these compositions may also include adjuvants, such as wetting agents and suspending agents, sweetening, flavoring agents, perfumes and preservatives. The compositions according to the invention for oral administration also include capsules of absorbable substances, such as gelatin, containing one or more of the active substances with or without the addition of diluents or excipients.



   The compositions for oral administration include granules, prepared in a manner known per se, which means in a manner previously used or described in the literature, and which can be dispersed in water before use.



   Solid compositions for vaginal administration include ova prepared in a manner known per se and containing one or more of the active compounds.



   Solid compositions for rectal administration include suppositories prepared in a manner known per se and containing one or more of the active compounds.



   The preparations according to the invention for parenteral administration include aqueous or non-aqueous sterile solutions, suspensions or emulsions. As solvents or non-aqueous suspension media, there may be mentioned propylene glycol, polyethylene glycol, vegetable oils such as olive oil, and injectable organic esters such as ethyl oleate. These compositions can also include adjuvants such as preservatives, wetting agents, emulsifiers and dispersants. These compositions can be sterilized, for example by filtration through a bacteria-retaining filter, by incorporation of sterilizing agents, by irradiation or by heating. They can also be manufactured in the form of sterile solid compositions, which can be dissolved extemporaneously in sterile water or another sterile injectable medium.



   The percentage of active ingredient in the compositions according to the invention is variable, but it is necessary that it represents a proportion such that a dosage suitable for the desired therapeutic effect is obtained. Of course, several dosage forms can be administered at approximately the same time. In general, preparations should normally contain at least 0.025% by weight of active substance when they are intended for administration by injection; for oral administration, preparations will normally contain at least 0.1% by weight of active substance. The dose used depends on the desired therapeutic effect, the method of administration and the duration of treatment.

  In adult humans, the doses can range from 0.1 to 10 g / d, but are generally from 1 to 4 g / d, by oral administration for the treatment of bacterial infections.



   The following examples illustrate the pharmaceutical compositions according to the invention.



  Example 18:
 Tablets having the following composition are prepared by the usual technique:
 Spiramycin I ethylglutarate-2 '0.250 g
 starch 0.150g
 colloidal silica 0.070 g
 magnesium stearate 0.030 g
Example 19:
 Granules having the following composition are prepared according to the usual technique:
 2% spiramycin I ethylglutarate 5% by weight
 mannitol 95% by weight


    

Claims (10)

REVENDICATIONS 1. Dérivés de la spiramycine, de formule générale: EMI1.1 dans laquelle Rl représente un groupe acétyle ou propionyle ou un atome d'hydrogène, A représente un groupe buténylène ou butadiénylène, toute double liaison présente dans le groupe A étant trans, et R2 représente un groupe de formule générale:  CLAIMS 1. Spiramycin derivatives, of general formula: EMI1.1  in which R1 represents an acetyl or propionyl group or a hydrogen atom, A represents a butenylene or butadienylene group, any double bond present in group A being trans, and R2 represents a group of general formula: : EMI1.2 dans laquelle Z représente un groupe bivalent alcoylène, saturé ou non saturé, à chaîne droite ou ramifiée, contenant de 1 à 6 atomes de carbone, Y représente un atome de soufre ou d'oxygène, et R3 représente un groupe alcoyle à chaîne droite ou ramifiée contenant de I à 6 atomes de carbone, un groupe cycloalcoyle contenant de 3 à 8 atomes de carbone, un groupe aryle ou un groupe aralcoyle dans lequel le reste alcoylène est à chaîne droite ou ramifiée et contient de I à 6 atomes de carbone, et leurs sels d'addition d'acide. : EMI1.2  in which Z represents a bivalent alkylene group, saturated or unsaturated, straight or branched chain, containing from 1 to 6 carbon atoms, Y represents a sulfur or oxygen atom, and R3 represents a straight chain alkyl group or branched containing from I to 6 carbon atoms, a cycloalkyl group containing from 3 to 8 carbon atoms, an aryl group or an aralkyl group in which the alkylene residue is straight or branched chain and contains from I to 6 carbon atoms, and their acid addition salts. 2. En tant que composé selon la revendication 1: I'éthylsuccinate-2' de spiramycine I; I'éthylglutarate-2' de spiramycine I; le méthylsuccinate-2' de spiramycine I; le propylsuccinate-2' de spiramycine I; le méthylglutarate-2' de spiramycine I; le méthylfumarate-2' de spiramycine I; le S-méthylthiosuccinate-2' de spiramycine I; le cyclohexylsuceinate-2' de spiramycine I; I'éthylmalonate-2' de spiramycine I; le phénylsuccinate-2' de spiramycine I; le méthyl-(RS)-(méthyl-3)-succinate-2' de spiramycine I; le (phényl-2 éthyl)sueeinate-2' de spiramycine I; le tert.-butylsuccinate-2' de spiramycine I; I'isopropylsueeinate-2' de spiramycine I; le dichlorhydrate de l'éthylsuccinate.2' de spiramycine I;  2. As a compound according to claim 1:  Spiramycin I 2 'ethylsuccinate;  Spiramycin I ethylglutarate-2 ';  spiramycin I methylsuccinate-2 ';  spiramycin I propylsuccinate-2 ';  spiramycin I methylglutarate-2 ';  spiramycin I 2 'methyl fumarate-2';  spiramycin I S-methylthiosuccinate-2 ';  spiramycin I cyclohexylsuceinate-2 ';  Spiramycin I ethylmalonate-2 ';  spiramycin I phenylsuccinate-2 ';  spiramycin I methyl- (RS) - (methyl-3) -succinate-2 ';  (2-phenylethyl) sueeinate-2 'of spiramycin I;  spiramycin I tert.-butylsuccinate-2 ';    Isopropylsueeinate-2 'of spiramycin I;  spiramycin I ethylsuccinate. 2 'dihydrochloride; ; le dioxalate de l'éthylsuccinate-2' de spiramycine I. ;  spiramycin I ethylsuccinate-2 'dioxalate 3. Procédé de préparation des composés de la formule générale (I) selon la revendication 1 et dans laquelle les symboles R1, A et R2 sont tels que définis dans la revendication 1 et de leurs sels d'addition d'acides, caractérisé en ce qu'on fait réagir des composés de formule générale: EMI1.3 dans laquelle R' et A sont tels que définis dans la revendication 1, et R4 représente un groupe de formule générale: EMI1.4 dans laquelle Zest tel que défini dans la revendication 1, avec des composés de formule générale: R3YH (V) dans laquelle Y et R3 sont tels que définis dans la revendication 1, en présence d'un composé de formule générale:  3. Process for the preparation of the compounds of the general formula (I) according to claim 1 and in which the symbols R1, A and R2 are as defined in claim 1 and their acid addition salts, characterized in that that compounds of general formula are reacted: EMI1.3  wherein R 'and A are as defined in claim 1, and R4 represents a group of general formula: EMI1.4  in which Z is as defined in claim 1, with compounds of general formula:  R3YH (V) in which Y and R3 are as defined in claim 1, in the presence of a compound of general formula: : X1COOR5 (VI) dans laquelle Xl représente un atome de brome ou de chlore et R5 représente un groupe alcoyle contenant de 1 à 4 atomes de carbone et d'un accepteur d'acide, à une température de - 30 à + 30 C et en présence d'un solvant organique inerte anhydre, et, le cas échéant, on transforme le composé obtenu en un de ses sels par réaction avec un acide. :  X1COOR5 (VI) in which X1 represents a bromine or chlorine atom and R5 represents an alkyl group containing from 1 to 4 carbon atoms and an acid acceptor, at a temperature of - 30 to + 30 C and in presence of an anhydrous inert organic solvent, and, where appropriate, the compound obtained is converted into one of its salts by reaction with an acid. 4. Procédé de préparation des composés de la formule générale (I) selon la revendication 1 et dans laquelle les symboles Rt, A et R2 sont tels que définis dans la revendication 1 et de leurs sels d'addition d'acide, caractérisé en ce qu'on fait réagir des composés de formule générale: EMI2.1 dans laquelle Rl et A sont tels que définis dans la revendication 1, avec des composés de formule générale: X2OCZCOYR3 (VIII) dans laquelle X2 représente un atome de brome ou de chlore ou un groupe de formule générale:  4. Process for the preparation of the compounds of the general formula (I) according to claim 1 and in which the symbols Rt, A and R2 are as defined in claim 1 and their acid addition salts, characterized in that that compounds of general formula are reacted: EMI2.1  in which R1 and A are as defined in claim 1, with compounds of general formula:  X2OCZCOYR3 (VIII) in which X2 represents a bromine or chlorine atom or a group of general formula: : -OCOOR5 (IX) dans laquelle R5 est tel que défini dans la revendication 3 et Z, Y et R3 sont tels que définis dans le revendication 1, en présence d'un accepteur d'acide ou d'une base minérale, à une température de -30 à +30"C et en présence d'un solvant organique inerte anhydre, et, le cas échéant, on transforme le composé obtenu en un de ses sels par réaction avec un acide. :  -OCOOR5 (IX) in which R5 is as defined in claim 3 and Z, Y and R3 are as defined in claim 1, in the presence of an acid acceptor or of a mineral base, at a temperature of -30 to +30 "C and in the presence of an anhydrous inert organic solvent, and, where appropriate, the compound obtained is converted into one of its salts by reaction with an acid. 5. Procédé pour la préparation des composés de la formule générale (I), dans laquelle le symbole A représente un groupe butényléne trans et les symboles R' et R2 sont tels que définis dans la revendication 1, caractérisé en ce qu'on prépare un composé de formule générale (I) dans la formule duquel le symbole A représente un groupe butadiénylène, dans lequel les doubles liaisons sont trans, et les symboles Rl et R2 sont tels que définis dans la revendication 1, par le procédé selon la revendication 3, et qu'on le réduit partielle ment par hydrogénation catalytique.  5. Process for the preparation of the compounds of general formula (I), in which the symbol A represents a trans butenylene group and the symbols R 'and R2 are as defined in claim 1, characterized in that a compound of general formula (I) in the formula of which the symbol A represents a butadienylene group, in which the double bonds are trans, and the symbols R1 and R2 are as defined in claim 1, by the method according to claim 3, and that it is partially reduced by catalytic hydrogenation. 6. Procédé selon la revendication 5, caractérisé en ce qu'on utilise comme catalyseur un métal noble ou un de ses oxydes, soit seul, soit déposé sur de l'alumine, du charbon ou du sulfate de baryum.  6. Method according to claim 5, characterized in that a noble metal or one of its oxides is used as catalyst, either alone or deposited on alumina, charcoal or barium sulphate. 7. Procédé pour la préparation des composés de la formule générale I dans laquelle le symbole A représente un groupe buténylène trans et les symboles Rl et R2 sont tels que définis dans la revendication 1, caractérisé en ce qu'on prépare un composé de formule générale (I) dans laquelle le symbole A représente un groupe butadiénylène, dans lequel les doubles liaisons sont trans, et les symboles Rl et R2 sont tels que définis dans la revendication 1, par le procédé selon la revendication 4, et qu'on le réduit partiellement par hydrogénation catalytique.  7. Process for the preparation of the compounds of general formula I in which the symbol A represents a trans butenylene group and the symbols Rl and R2 are as defined in claim 1, characterized in that a compound of general formula is prepared (I) in which the symbol A represents a butadienylene group, in which the double bonds are trans, and the symbols R1 and R2 are as defined in claim 1, by the method according to claim 4, and that it is reduced partially by catalytic hydrogenation. 8. Procédé selon la revendication 7, caractérisé en ce qu'on utilise comme catalyseur un métal noble ou un de ses oxydes, soit seul, soit déposé sur de l'alumine, du charbon ou du sulfate de baryum.  8. Method according to claim 7, characterized in that a noble metal or one of its oxides is used as catalyst, either alone or deposited on alumina, charcoal or barium sulphate. 9. Composition pharmaceutique comprenant, à titre d'ingrédient actif, au moins un dérivé de la spiramycine selon la revendication 1, ou un de ses sels non toxiques d'addition d'acide, en association avec un support ou un enrobage compatibles et pharmaceutiquement acceptables.  9. Pharmaceutical composition comprising, as active ingredient, at least one spiramycin derivative according to claim 1, or one of its non-toxic acid addition salts, in association with a compatible and pharmaceutically compatible support or coating. acceptable. 10. Composition selon la revendication 9, caractérisée en ce qu'elle comprend l'éthylsuccinate-2' d'un mélange de spiramycines contenant approximativement, en poids, 60% de spiramycine I, 20% de spiramicine II et 20% de spiramicine III.  10. Composition according to claim 9, characterized in that it comprises ethylsuccinate-2 'of a mixture of spiramycins containing approximately, by weight, 60% of spiramycin I, 20% of spiramicin II and 20% of spiramicin III . La présente invention a trait à de nouveaux antibiotiques, à des procédés pour les préparer et aux compositions pharmaceutiques en contenant.  The present invention relates to novel antibiotics, methods of preparing them and pharmaceutical compositions containing them. La présente invention concerne les nouveaux dérivés de spiramycines de formule générale: (Formule en tete de la page suivante) dans laquelle Rl représente un groupe acétyle ou propionyle ou, de préférence, un atome d'hydrogène, A représente un groupe butény lêne ou, de préférence, butadiénylène (toutes les doubles liaisons présentes dans le groupe A étant trans), et R2 représente un groupe de formule générale:  The present invention relates to new spiramycin derivatives of general formula:    (Formula at the head of the following page) in which R1 represents an acetyl or propionyl group or, preferably, a hydrogen atom, A represents a butene group or, preferably, butadienylene group (all the double bonds present in the group A being trans), and R2 represents a group of general formula: : EMI2.2 dans laquelle Z représente un groupe bivalent alcoylène, saturé ou non saturé, à chaîne droite ou ramifiée, contenant de 1 à 6 atomes de carbone (par exemple un groupe éthylène), Y représente un atome de soufre ou, de préférence, un atome d'oxygène, et R3 représente un groupe alcoyle à chaîne droite ou ramifiée contenant de 1 à 6 atomes de carbone, de préférence de 1 à 3, un groupe cycloalcoyle contenant de 3 à 8 atomes de carbone, un groupe aryle (par exemple phényle) ou un groupe aralcoyle (par exemple phénylalcoyle) dans lequel le reste alcoylène est à chaîne droite ou ramifiée et contient de 1 à 6 atomes de carbone, et leurs mélanges, : EMI2.2  in which Z represents a bivalent alkylene group, saturated or unsaturated, straight or branched chain, containing from 1 to 6 carbon atoms (for example an ethylene group), Y represents a sulfur atom or, preferably, a d atom oxygen, and R3 represents a straight or branched chain alkyl group containing from 1 to 6 carbon atoms, preferably from 1 to 3, a cycloalkyl group containing from 3 to 8 carbon atoms, an aryl group (for example phenyl) or an aralkyl group (for example phenylalkyl) in which the alkylene residue is straight or branched chain and contains from 1 to 6 carbon atoms, and their mixtures, spécialement les mélanges dans lesquels les composés de formule générale (I) qui y sont contenus ne différent qu'en ce qui concerne le symbole Rl et sont identiques en ce qui concerne les symboles A et R2, ainsi que les sels non toxiques d'addition d'acide de ces composés.  especially mixtures in which the compounds of general formula (I) contained therein differ only with regard to the symbol R1 and are identical with regard to the symbols A and R2, as well as the non-toxic addition salts acid of these compounds. Les dérivés de spiramycines de formule générale (I) dans la formule desquels R2 représente un groupe de formule générale (II) dans laquelle Z représente un groupe éthylène ou triméthylène, Y **ATTENTION** fin du champ CLMS peut contenir debut de DESC **.  The spiramycin derivatives of general formula (I) in the formula of which R2 represents a group of general formula (II) in which Z represents an ethylene or trimethylene group, Y ** ATTENTION ** end of the CLMS field may contain start of DESC **.
CH1502377A 1978-01-01 1978-01-01 Spiramycin esters CH633300A5 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH1502377A CH633300A5 (en) 1978-01-01 1978-01-01 Spiramycin esters

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH1502377A CH633300A5 (en) 1978-01-01 1978-01-01 Spiramycin esters

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH633300A5 true CH633300A5 (en) 1982-11-30

Family

ID=4405660

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH1502377A CH633300A5 (en) 1978-01-01 1978-01-01 Spiramycin esters

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH633300A5 (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0596802B1 (en) Erythromycin derivatives, their process of preparation and their application as medicaments
EP0033255B1 (en) Oximes derived from erythromycin a, their preparation, their application in pharmaceuticals and pharmaceutical compositions containing them
EP0799833A1 (en) Erythromycin derivatives, their production and their use as medicaments
BE851310A (en) NEW DERIVATIVES OF TETRAHYDRO-EQUINOCANDIN B
EP0606024A1 (en) Erythromycin derivatives, their process of preparation and their application as medicaments
EP0885234A1 (en) Novel erythromycin derivatives, method for preparing same, and use thereof as drugs
LU87414A1 (en) ADENOSINE DERIVATIVES
FR2498931A1 (en) MEDICAMENT CONSISTING OF THE ACID ETHYL-1 FLUORO-6 PIPERAZINYL-7-OXO-4-DIHYDRO-1,4 QUINOLIN-3-CARBOXYLIC AND ITS SALTS OF ADDITION OF NON-TOXIC ACIDS PHARMACEUTICALLY ACCEPTABLE
FR2459248A1 (en) CHOLESTEROL HEMI-ESTERS FOR USE IN MEDICINE AND METHOD FOR THE PRODUCTION THEREOF
FR2491072A1 (en) NEW DERIVATIVES OF LINCOMYCIN
BE1000573A4 (en) DERIVATIVES 1- (hydroxystyryl) -5 H 2,3-BENZODIAZEPINE, PROCESS FOR THEIR PREPARATION AND PHARMACEUTICAL COMPOSITIONS CONTAINING.
JP6890865B1 (en) Cyclic amide compounds for the treatment of rabies and methods thereof
EP0134179B1 (en) Derivatives of 4-phenyl-4-oxo-buten-2-oic acid, their preparation, medicaments and compositions containing them
FR2467856A1 (en) (2R-CIS) - MONO- (2-AMMONIUM-2-HYDROXYMETHYL-1,3-PROPANE-DIOL) (3-METHYLOXYRANYL) -PHOSPHONATE, PROCESS FOR PREPARATION THEREOF AND PHARMACEUTICAL COMPOSITIONS CONTAINING THE SAME
CH633300A5 (en) Spiramycin esters
CH658053A5 (en) DERIVATIVE OF PYRAZOLO (1,5-A) PYRIDINE ITS PREPARATION AND THE PHARMACEUTICAL COMPOSITIONS CONTAINING IT.
CH637930A5 (en) PROSTAGLANDIN I ANALOGS (2) AND PHARMACEUTICAL COMPOSITIONS CONTAINING THEM.
EP0536035A1 (en) 1,8-Benzonaphthyridine derivatives and antimicrobial compositions
EP0008965B1 (en) Aminoglycosides derived from desoxystreptamin and their salts, their method of preparation and pharmaceutical compositions containing them
EP0374029B1 (en) Use of substituted benzamides as gastromotors
US4174391A (en) Spiramycin esters
LU82545A1 (en) DERIVATIVES OF ACYLAMINOBENZOIC ACIDS AND PHARMACEUTICAL COMPOSITIONS CONTAINING THEM
CH658786A5 (en) DRUGS THAT CONTAIN ALPHA- (N-PYRROLYL) -ACIDS OR THEIR SALTS OR ESTERS.
CH652386A5 (en) DERIVATIVES OF CARBOXYLIC ALIPHATIC PHENYL ACIDS AS MEDICAMENTS.
BE883964A (en) ACYLAMINOBENZOIC ACID DERIVATIVES AND PHARMACEUTICAL COMPOSITIONS CONTAINING THEM

Legal Events

Date Code Title Description
PL Patent ceased