CH612711A5 - Dismantleable locking device for an excavation tine, use of this device - Google Patents

Dismantleable locking device for an excavation tine, use of this device

Info

Publication number
CH612711A5
CH612711A5 CH609577A CH609577A CH612711A5 CH 612711 A5 CH612711 A5 CH 612711A5 CH 609577 A CH609577 A CH 609577A CH 609577 A CH609577 A CH 609577A CH 612711 A5 CH612711 A5 CH 612711A5
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
pin
cleat
locking
recesses
locking device
Prior art date
Application number
CH609577A
Other languages
French (fr)
Inventor
Frederick Charles Hahn
Larren Frank Jones
Original Assignee
Esco Corp
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Esco Corp filed Critical Esco Corp
Priority to CH609577A priority Critical patent/CH612711A5/en
Publication of CH612711A5 publication Critical patent/CH612711A5/en

Links

Classifications

    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E02HYDRAULIC ENGINEERING; FOUNDATIONS; SOIL SHIFTING
    • E02FDREDGING; SOIL-SHIFTING
    • E02F9/00Component parts of dredgers or soil-shifting machines, not restricted to one of the kinds covered by groups E02F3/00 - E02F7/00
    • E02F9/28Small metalwork for digging elements, e.g. teeth scraper bits

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mining & Mineral Resources (AREA)
  • Civil Engineering (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Structural Engineering (AREA)
  • Component Parts Of Construction Machinery (AREA)

Abstract

The object of this device is to allow faster dismantling, while preserving a high degree of safety in the locking. The device comprises an elastic catch (12), having a rigid face, and an elongate and rigid pin (11), having a rigid face for dismantleable locking by interacting with the face of the catch (12), each of the faces of the pin (11) and of the catch (12) comprising a series of plane surfaces, arranged in an angular fashion so as to form alternate projections (25) and recesses (26) in a direction parallel to the length of the pin, a space between the projection (25) of the catch (12) and the corresponding recess of the pin (11) being formed in the locked position. <IMAGE>

Description

  

  
 

**ATTENTION** debut du champ DESC peut contenir fin de CLMS **.

 



   REVENDICATIONS
 1. Dispositif de verrouillage démontable pour dent d'excavation. caractérisé en ce qu'il comprend un taquet élastique, présentant une face rigide, et une broche allongée et rigide, présentant une face rigide pour assurer un verrouillage démontable en coopérant avec ladite face du taquet, chacune desdites faces de la broche et du taquet comportant une série de surfaces planes, agencées de façon angulaire pour former des creux et des saillies alternés dans une direction paralléle à la longueur de la broche, chaque saillie présentant un sommet et chaque creux une base, les saillies d'un des éléments constitués par la broche et le taquet ayant une hauteur supérieure à celle des saillies de l'autre de ces éléments, les creux dans cet autre élément ayant une largeur supérieure à celle des creux de l'élément cité en premier lieu, de sorte que,

   lorsque ces éléments sont en position de verrouillage et que les   premiéres    surfaces planes des saillies de l'élément cité en premier lieu sont en contact avec les   premiéres    surfaces planes des creux de l'élément cité en deuxième lieu et que les sommets des saillies de l'élément cité en premier lieu sont en contact avec les bases des creux de l'élément cité en deuxiéme lieu, les secondes surfaces planes de l'élément cité en premier lieu sont espacées des secondes surfaces planes des creux de l'élément cité en deuxiéme lieu.



   2. Dispositif suivant la revendication 1, caractérisé en ce que le taquet est pourvu d'une   piéce    intercalaire unique rigide, cette pièce intercalaire étant partiellement noyée dans le taquet et retenue dans celui-ci, en s'étendant partiellement à l'extérieur, la partie de la pièce intercalaire s'étendant à l'extérieur du taquet formant la face rigide de celui-ci, le taquet étant allongé dans une direction parallèle à la longueur de la broche, ce taquet présentant des cavités longitudinales dans une paroi au moins pour permettre sa flexion lors de sa mise en coopération avec la broche.



   3. Utilisation du dispositif de verrouillage selon la revendication I dans une dent d'excavation, comprenant un dispositif d'adaptation pourvu d'un nez qui comporte une ouverture destinée à recevoir le taquet et la broche du dispositif de verrouillage, une pointe montée de façon amovible sur ledit nez et présentant des ouvertures pouvant se mettre en alignement avec l'ouverture précédente pour recevoir la broche, le taquet, destiné à être passé dans l'ouverture du dispositif d'adaptation, comprenant un corps élastique et une pièce intercalaire rigide, et la broche, montée dans les ouvertures alignées dudit nez et de ladite pointe, comprenant un corps rigide et une base disposée pour coopérer avec une face correspondante de la pièce intercalaire, caractérisée en ce que les faces correspondantes de la broche et de la pièce intercalaire présentent une série de surfaces planes,

   agencées angulairement de manière à former des saillies et des creux alternés, I'élément intercalaire étant constitué d'une pièce unique présentant au moins deux saillies et deux creux, les saillies et les creux étant dimensionnés par rapport aux saillies et creux de la broche, de façon à permettre un léger mouvement de flottement entre la broche et le taquet lors de l'application initiale d'une force de démontage.



   4. Utilisation suivant la revendication 3, caractérisée en ce que la pointe comporte une douille destinée à recevoir le nez du dispositif d'adaptation, cette douille présentant elle-même des cavités au voisinage des ouvertures prévues dans cette pointe pour la fixation, afin de former ainsi des surfaces particulières recevant le taquet, qui lui-même présente un contour correspondant à ces surfaces particulières.



   La présente invention est relative à un dispositif de verrouillage démontable pour dent d'excavation, de même qu'à une utilisation de ce dispositif. L'invention vise plus particulièrement la réalisation d'un dispositif de verrouillage dans lequel une broche et un taquet présentent des surfaces particulières adjacentes qui   coopérent    l'une avec l'autre.



   Comme on l'a signalé dans le brevet des Etats-Unis d'Amérique   N    3126654, les dispositifs de blocage pour dents d'excavation ont eu à résoudre deux problèmes opposés, à savoir la prévision d'un verrouillage sûr pour résister aux chocs sévères rencontrés durant le travail du sol, et la possibilité d'un démontage aisé en vue du remplacement de la pointe d'usure. Ces buts ont été atteints, dans une grande mesure, par le verrouillage dit ondulé, prévu dans ce brevet antérieur ainsi que dans le brevet des Etats
Unis d'Amérique   N    2919506. Toutefois, dans certaines ambiances sévères, les verrouillages dits ondulés n'ont pas assuré la fonction envisagée.

  Des chocs sévères ont occasionnellement amené les broches à être littéralement éjectées de leur montage coopérant avec le taquet correspondant, ce qui crée ainsi une situation fréquemment rencontrée dans la technique antérieure et qui se résolvait par déformation d'une portion extrême de la broche ou clavette. Cela donnait évidemment une plus grande sûreté d'installation mais amoindrissait la possibilité d'un remplacement rapide. On comprendra que, lorsque le travail est sévère au point de provoquer le désassemblage du dispositif de verrouillage, comme dans le cas mentionné ci-dessus, I'installation utilisée à cet effet est habituellement d'une nature importante et coûteuse, de sorte que le temps d'arrêt supplémentaire, nécessaire pour brûler, buriner, chasser ou enlever d'une autre manière la broche de verrouillage, est très coûteux.

  D'autre part, si le verrouillage n'est pas absolument sûr, une perte de la pointe montée de façon amovible peut avoir pour résultat des dégâts sérieux au dispositif d'adaptation, et de nouveau un temps coûteux est perdu pour le remplacement.



   Conformément à l'invention, il est remédié aux inconvénients susmentionnés par la présence des caractères énoncés dans la première revendication annexée. Les revendications subséquentes définissent des façons particulièrement avantageuses de réaliser et/ou d'utiliser le   dispositifen    question.



   Les buts et avantages de cette invention apparaîtront mieux encore dans la description suivante donnée avec référence aux dessins non limitatifs annexés.



   La fig. 1 est une vue en perspective, avec brisures partielles, d'une dent d'excavation comportant les caractéristiques de l'invention.



   La fig. 2 est une vue en plan, également avec brisures partielles, de la dent composée de la fig. 1.



   La fig. 3 est une vue en coupe longitudinale, partielle, du verrouillage suivant l'invention, représenté au cours de son installation dans une pointe et un dispositif d'adaptation coopérants.



   La fig. 4 est une vue semblable à la fig. 3 mais montrant les éléments de verrouillage en position assemblée.



   La fig. 5 est une vue en plan de l'élément formant taquet du dispositif de verrouillage.

 

   La fig. 6 est une vue en plan de l'élément formant broche ou clavette du dispositif de verrouillage.



   La fig. 7 est une vue en élévation latérale de l'élément formant taquet.



   La fig. 8 est une vue en élévation latérale agrandie des éléments formant broche et taquet, dans leur position assemblée.



   La fig. 9 est une vue en élévation terminale de l'élément formant broche des fig. 6 et 8.



   La fig. 10 est une vue en élévation latérale partielle, agrandie, d'une partie des faces de verrouillage des éléments formant broche et taquet.



   En considérant plus particulièrement la fig. 1, le symbole A désigne d'une façon générale un dispositif d'adaptation prévu en tant que partie de la dent composée, désignée d'une façon générale par le numéro de référence 10. Le symbole B désigne d'une façon générale la partie formant pointe, tandis que le symbole C  



  désigne une calotte d'usure. Le numéro de référence   1 1    désigne une broche ou clavette de verrouillage, tandis que le numéro de référence 12 désigne un élément de verrouillage formant taquet.



   Le dispositif d'adaptation A comporte une queue arrière 13 présentant une boutonnière appropriée en 14 pour la fixation du bec ou autre partie d'un dispositif d'excavation (non représenté).



  La partie avant du dispositif d'adaptation A se termine par un nez 15, qui a essentiellement la forme d'un coin, et qui est défini en partie par des surfaces de coin 16 (une seule de ces surfaces est montrée sur la fig. 1). Sur le dessin, le nez 15 se termine par un sommet d'allure générale rectangulaire 17, du type plus particulièrement décrit dans le brevet des Etats-Unis d'Amérique   N"    3079710, auquel on peut se référer pour des détails supplémentaires.



   A titre d'autre caractéristique de la coopération entre le nez 15 et la pointe B, les surfaces 16 de ce nez 15 et les surfaces correspondantes 18 de la douille désignée d'une manière générale par 19 de la pointe B peuvent avoir une forme conique du type décrit plus en détail dans le brevet des Etats-Unis d'Amérique   N"    2919506.



   On voit que la pointe B est essentiellement symétrique par rapport à un plan médian passant par le bout 20 de la pointe B et, de la sorte, cette pointe B est réversible pour uniformiser l'usure suivant ses surfaces supérieure et inférieure. L'usure sur la partie supérieure du dispositif d'adaptation A est réduite au minimum grâce à la prévision de la calotte d'usure C, qui comporte une languette 21 s'adaptant à glissement dans une rainure 22 prévue dans la surface supérieure du dispositif d'adaptation A, le tout comme on peut le voir plus en détail dans le brevet des Etats-Unis d'Amérique   N"    3082555.



   Pour installer la broche ou clavette 11, la pointe B comporte des ouvertures alignées supérieure et inférieure 23, destinées à recevoir cette broche. Le dispositif d'adaptation A présente une ouverture d'allure verticale 24 s'agrandissant en direction du bout 20, comme montré en 24a (fig. 2) pour former une chambre destinée à recevoir le taquet de verrouillage 12. On peut voir que la cavité 24 est de la sorte de dimensions plus grandes dans le sens longitudinal que les ouvertures 23, et ce du côté du bout 20 de la pointe. L'ouverture agrandie 24 (comprenant la portion 24a) s'étend entre les surfaces 16, comme on peut le voir également sur la fig. 1.



   Une comparaison des fig. 3 et 4 illustre la méthode d'assemblage de la broche   1 1    et du taquet 12. Chaque élément comporte des saillies et des creux alternés en 25 et en 26, ces creux et ces saillies s'adaptant les uns dans les autres lorsque les éléments sont dans l'état assemblé et verrouillé de la fig. 4. Durant le processus d'assemblage, le taquet 12 se déforme en 12' (fig. 3), ce qui est possible en raison de la construction de la partie principale 27 du corps du taquet, cette partie étant avantageusement réalisée en caoutchouc moulé ou autre matière élastique appropriée.



   Les détails de construction du taquet 12 peuvent se voir de façon plus précise sur les fig. 5 et 7. Le corps élastique 27 du taquet 12 est de forme semi-cylindrique à son extrémité avant, c'est-à-dire en 28 (fig. 5). En outre, ce corps élastique présente des cavités longitudinales 29 qui permettent la flexion dont il a été question précédemment, durant l'assemblage. La matière élastique est moulée avec une pièce intercalaire rigide 30 qui y est donc fermement accrochée et, à cet effet, la pièce intercalaire qui peut avantageusement être en acier est pourvue de trous transversaux 31 permettant à la matière élastique, durant le moulage, de s'introduire dans ces trous et d'assurer un accrochage sûr de la pièce intercalaire 30 dans le corps de taquet 27.

  En outre, le corps 27 du taquet présente une cavité ou alésage longitudinal 28a qui permet la flexion de la matière élastique durant l'assemblage et le démontage.



   Comme mentionné précédemment, le taquet 12 et, de façon plus précise, la pièce intercalaire 30, est équipé de saillies et de creux alternés 25 et 26. Chaque saillie 25 (et par conséquent chaque creux 26) est formée par des surfaces planes angulaires 32 (fig. 10). Ces surfaces sont avantageusement prévues à   45     par rapport à la longueur de l'élément, ce qui signifie que la broche 11 et le taquet 12 sont relativement allongés. Comme on peut le comprendre en examinant la fig. 10, un espace 33 est prévu entre une saillie 25 du taquet 12 et la saillie adjacente de la broche 11, cette dernière saillie étant désignée par 25'. Normalement, cet espace 33 sera de l'ordre d'environ 1 mm, la distance étant mesurée dans une direction perpendiculaire aux surfaces 32.

  On prévoit donc de la sorte un système de verrouillage présentant une tolérance propre, de sorte que la résistance à un effort initial est en fait amortie.



   Sur le dessin, les saillies 25' sont d'une hauteur moindre que les saillies 25, c'est-à-dire qu'entre leur pointe et leur racine, ces saillies 25' sont moins élevées afin de créer également un espace correspondant entre chaque saillie 25 et le creux correspondant 26, tel qu'en 34 (voir également la fig. 10).



   En contraste avec les verrouillages de la technique antérieure, il faut exercer un effort de choc important et continu pour faire passer la saillie d'un élément au-delà du creux de l'autre élément, et on évite ainsi en particulier la possibilité de démontage par effet de came, caractéristique du dispositif de verrouillage du brevet des Etats-Unis d'Amérique   N"    3126654.



   En considérant les fig. 5 et 7 à nouveau, on notera que la pièce intercalaire 30 est relativement plus étroite que le corps 27 du taquet, dans lequel cette pièce est fermement accrochée. Un rétrécissement correspondant est prévu dans la partie 35 de la broche ou clavette 11, formant la partie correspondant à la pièce intercalaire. Chacune des faces (35 pour la broche   1 1    et 36 pour le taquet 12) est d'un type rigide résultant de l'utilisation d'un acier ou d'un matériau rigide similaire. A titre de variante, il est possible d'utiliser, par exemple, une série de pièces intercalaires 30 pour former la face 36.



   En considérant les fig. 3 et 4, on notera que l'ouverture 24a correspond à des cavités 37 prévues dans la douille 19 de la pointe B. Cela permet la flexion du corps de taquet 27 comme on peut le comprendre en examinant les fig. 3 et 4.



   L'ensemble suivant l'invention diffère, dans sa forme commerciale, des dispositifs antérieurs en prévoyant un rattrapage total entre la broche et le taquet de l'ordre de 4,82 mm au lieu de 2,28 mm. Cela signifie qu'il y a une coopération double dans la construction suivant l'invention, de sorte qu'il faut un déplacement horizontal deux fois plus grand de la matière élastique et de l'extrémité correspondante de la pièce intercalaire attachée pour permettre à la broche ou clavette d'être retirée de l'ensemble formé par le nez et la pointe. De façon plus particulière, lorsque la force d'enlèvement est appliquée suivant un angle de   28 ,    ce qui est l'angle habituel, la résistance à l'enlèvement dans la construction suivant l'invention est théoriquement d'environ 1,7 fois la résistance à l'enlèvement des systèmes de verrouillage de la technique antérieure.

  Toutefois, on comprendra que la force axiale permettant l'enlèvement de la broche suivant l'invention est en fait nettement plus élevée lorsqu'on considère la coopération horizontale supplémentaire qui doit être surmontée, ainsi que la résistance de frottement supplémentaire. A titre d'exemple, pour un type déterminé d'ensemble de pointe et de nez, il faut 5,5 fois plus de force statique pour amorcer l'enlèvement de la broche du verrouillage du type à crémaillère suivant l'invention, comparativement à la force qu'il faut pour provoquer l'enlèvement de la broche du type à lobe du brevet des Etats-Unis d'Amérique   N0 3126654.   

 

   Ce résultat avantageux résulte du fait que le type d'agencement à crémaillère suivant l'invention a beaucoup plus de rattrapage que l'agencement de la technique antérieure. Du fait des plans de support à   45"    entre la pièce intercalaire du taquet et la broche ou clavette, il y a un degré élevé de résistance au déplacement du taquet introduit par rapport à la broche. Cela empêche ainsi la possibilité d'une éjection prématurée de la broche. Toute  fois, il y a un jeu suffisant entre la broche et le taquet durant l'assemblage, pour que cette broche et ce taquet puissent flotter sans charges anormales se développant entre eux ou lors d'une compression supplémentaire appliquée au taquet.

 

   Suivant la forme de réalisation représentée, les saillies sont prévues sur une   pièce    intercalaire unitaire. Cela signifie que les trois saillies de la crémaillère   coopérent    pour maintenir la broche dans l'assemblage, en accroissant ainsi la possibilité pour le taquet de résister à un déplacement prématuré ou accidentel. Toutefois, on comprendra que   l'on    pourrait utiliser trois pièces intercalaires distinctes mais, en les prévoyant en fait d'une pièce, la capacité de verrouillage de   I'agencement    est améliorée. 



  
 

** ATTENTION ** start of DESC field can contain end of CLMS **.

 



   CLAIMS
 1. Detachable locking device for excavation tooth. characterized in that it comprises an elastic cleat, having a rigid face, and an elongated and rigid pin, having a rigid face to ensure a removable locking by cooperating with said face of the cleat, each of said faces of the pin and of the cleat comprising a series of planar surfaces, angularly arranged to form recesses and projections alternating in a direction parallel to the length of the spindle, each projection having a top and each recess a base, the projections of one of the elements constituted by the pin and the cleat having a height greater than that of the protrusions of the other of these elements, the recesses in this other element having a width greater than that of the recesses of the element mentioned first, so that,

   when these elements are in the locked position and the first flat surfaces of the protrusions of the first-named element are in contact with the first flat surfaces of the recesses of the second-named element and the tops of the protrusions of the second-named element 'first-named element are in contact with the bases of the recesses of the second-named element, the second flat surfaces of the first-named element are spaced from the second flat surfaces of the hollows of the second-named element location.



   2. Device according to claim 1, characterized in that the cleat is provided with a single rigid intermediate piece, this intermediate piece being partially embedded in the cleat and retained therein, extending partially to the outside, the part of the spacer extending outside the cleat forming the rigid face thereof, the cleat being elongated in a direction parallel to the length of the pin, this cleat having longitudinal cavities in at least one wall to allow its bending during its cooperation with the spindle.



   3. Use of the locking device according to claim I in an excavation tooth, comprising an adapter device provided with a nose which has an opening intended to receive the cleat and the pin of the locking device, a point mounted from removable manner on said nose and having openings which can be brought into alignment with the previous opening to receive the pin, the cleat, intended to be passed through the opening of the adaptation device, comprising an elastic body and a rigid spacer , and the pin, mounted in the aligned openings of said nose and of said tip, comprising a rigid body and a base arranged to cooperate with a corresponding face of the spacer, characterized in that the corresponding faces of the pin and of the part interlayer have a series of flat surfaces,

   angularly arranged so as to form alternating protrusions and recesses, the intermediate element consisting of a single piece having at least two projections and two recesses, the projections and recesses being dimensioned with respect to the projections and recesses of the spindle, so as to allow a slight floating movement between the pin and the cleat upon the initial application of a disassembly force.



   4. Use according to claim 3, characterized in that the tip comprises a sleeve intended to receive the nose of the adapter device, this sleeve itself having cavities in the vicinity of the openings provided in this tip for fixing, in order to thus forming particular surfaces receiving the cleat, which itself has an outline corresponding to these particular surfaces.



   The present invention relates to a removable locking device for an excavation tooth, as well as to a use of this device. The invention relates more particularly to the production of a locking device in which a pin and a stopper have specific adjacent surfaces which cooperate with one another.



   As reported in U.S. Patent No. 3,126,654, locking devices for digging teeth have had to solve two opposing problems, namely, providing a secure lock to withstand severe impact. encountered during tillage, and the possibility of easy disassembly for replacement of the wear tip. These objects have been achieved, to a large extent, by the so-called corrugated locking provided in this prior patent as well as in the United States patent.
United States of America N 2919506. However, in certain severe environments, the so-called corrugated locks did not perform the intended function.

  Severe impacts occasionally caused the pins to be literally ejected from their assembly cooperating with the corresponding lug, thus creating a situation frequently encountered in the prior art and which was resolved by deformation of an end portion of the pin or key. This obviously gave greater installation safety but lessened the possibility of rapid replacement. It will be understood that when the work is so severe as to cause the disassembly of the locking device, as in the case mentioned above, the installation used for this purpose is usually of a large and expensive nature, so that the The extra downtime required to burn, chisel, drive out or otherwise remove the locking pin is very expensive.

  On the other hand, if the locking is not absolutely secure, loss of the removably mounted tip can result in serious damage to the adapter device, and again costly time is wasted for replacement.



   According to the invention, the aforementioned drawbacks are remedied by the presence of the characters set out in the first appended claim. The subsequent claims define particularly advantageous ways of making and / or using the device in question.



   The objects and advantages of this invention will emerge even more clearly from the following description given with reference to the appended non-limiting drawings.



   Fig. 1 is a perspective view, with partial breakages, of an excavation tooth comprising the characteristics of the invention.



   Fig. 2 is a plan view, also with partial breaks, of the tooth made up of FIG. 1.



   Fig. 3 is a partial longitudinal sectional view of the locking device according to the invention, shown during its installation in a tip and a cooperating adaptation device.



   Fig. 4 is a view similar to FIG. 3 but showing the locking elements in the assembled position.



   Fig. 5 is a plan view of the latch member of the locking device.

 

   Fig. 6 is a plan view of the pin or key member of the locking device.



   Fig. 7 is a side elevational view of the cleat member.



   Fig. 8 is an enlarged side elevational view of the pin and cleat members in their assembled position.



   Fig. 9 is an end elevational view of the pin member of FIGS. 6 and 8.



   Fig. 10 is an enlarged, partial side elevational view of a portion of the locking faces of the pin and cleat members.



   Considering more particularly FIG. 1, the symbol A generally designates an adapter device provided as part of the compound tooth, generally designated by the reference numeral 10. The symbol B generally designates the part. forming a point, while the symbol C



  designates a wear cap. Reference numeral 11 denotes a locking pin or key, while reference numeral 12 denotes a locking member forming a cleat.



   The adaptation device A comprises a rear shank 13 having a suitable buttonhole at 14 for fixing the spout or other part of an excavating device (not shown).



  The front part of the adapter device A ends with a nose 15, which is essentially in the shape of a wedge, and which is defined in part by wedge surfaces 16 (only one of these surfaces is shown in fig. 1). In the drawing, the nose 15 ends with a generally rectangular apex 17, of the type more particularly described in United States Patent No. 3079710, to which reference may be made for additional details.



   As another feature of the cooperation between the nose 15 and the tip B, the surfaces 16 of this nose 15 and the corresponding surfaces 18 of the socket generally designated 19 of the tip B may have a conical shape. of the type described in more detail in U.S. Patent No. 2919506.



   It can be seen that the point B is essentially symmetrical with respect to a median plane passing through the end 20 of the point B and, in this way, this point B is reversible in order to standardize the wear along its upper and lower surfaces. Wear on the top of the adapter device A is minimized by the provision of the wear cap C, which has a tongue 21 slidably fitting into a groove 22 provided in the top surface of the device adaptation A, all as can be seen in more detail in US Pat. No. 3,082,555.



   To install the pin or key 11, the tip B has aligned upper and lower openings 23, intended to receive this pin. The adapter device A has a vertical opening 24 which widens towards the end 20, as shown at 24a (FIG. 2) to form a chamber intended to receive the locking tab 12. It can be seen that the cavity 24 is of the sort of larger dimensions in the longitudinal direction than the openings 23, and this on the side of the end 20 of the point. The enlarged opening 24 (including the portion 24a) extends between the surfaces 16, as can also be seen in FIG. 1.



   A comparison of Figs. 3 and 4 illustrate the method of assembling the pin 11 and the stopper 12. Each element comprises projections and recesses alternating at 25 and 26, these recesses and these projections adapting to each other when the elements are in the assembled and locked state of FIG. 4. During the assembly process, the cleat 12 deforms into 12 '(fig. 3), which is possible due to the construction of the main part 27 of the cleat body, this part being advantageously made of molded rubber. or other suitable elastic material.



   The construction details of the cleat 12 can be seen more precisely in FIGS. 5 and 7. The elastic body 27 of the cleat 12 is semi-cylindrical in shape at its front end, that is to say at 28 (FIG. 5). In addition, this elastic body has longitudinal cavities 29 which allow the bending which was discussed previously, during assembly. The elastic material is molded with a rigid spacer 30 which is therefore firmly attached to it and, for this purpose, the spacer which can advantageously be made of steel is provided with transverse holes 31 allowing the elastic material, during the molding, to s 'introduce into these holes and ensure a secure hooking of the spacer 30 in the cleat body 27.

  Furthermore, the body 27 of the cleat has a longitudinal cavity or bore 28a which allows bending of the elastic material during assembly and disassembly.



   As previously mentioned, the cleat 12 and, more precisely, the spacer 30, is provided with alternating projections and recesses 25 and 26. Each projection 25 (and therefore each recess 26) is formed by angular planar surfaces 32. (fig. 10). These surfaces are advantageously provided at 45 relative to the length of the element, which means that the pin 11 and the stopper 12 are relatively elongated. As can be understood by examining fig. 10, a space 33 is provided between a protrusion 25 of the stopper 12 and the adjacent protrusion of the pin 11, the latter protrusion being designated 25 '. Normally, this space 33 will be on the order of about 1 mm, the distance being measured in a direction perpendicular to surfaces 32.

  A locking system is therefore provided in this way having its own tolerance, so that the resistance to an initial force is in fact damped.



   In the drawing, the protrusions 25 'are of less height than the protrusions 25, that is to say that between their point and their root, these protrusions 25' are less high in order to also create a corresponding space between each projection 25 and the corresponding recess 26, such as at 34 (see also FIG. 10).



   In contrast to the locks of the prior art, it is necessary to exert a large and continuous impact force to make the projection of one element pass beyond the hollow of the other element, and thus in particular the possibility of disassembly is avoided. by cam effect, characteristic of the locking device of United States Patent No. 3126654.



   Considering fig. 5 and 7 again, it will be noted that the spacer 30 is relatively narrower than the body 27 of the cleat, in which this part is firmly hooked. A corresponding narrowing is provided in the part 35 of the pin or key 11, forming the part corresponding to the spacer. Each of the faces (35 for the spindle 1 1 and 36 for the cleat 12) is of a rigid type resulting from the use of a steel or a similar rigid material. As a variant, it is possible to use, for example, a series of intermediate pieces 30 to form the face 36.



   Considering fig. 3 and 4, it will be noted that the opening 24a corresponds to cavities 37 provided in the sleeve 19 of the tip B. This allows the bending of the cleat body 27 as can be understood by examining FIGS. 3 and 4.



   The assembly according to the invention differs, in its commercial form, from prior devices by providing for a total take-up between the spindle and the cleat of the order of 4.82 mm instead of 2.28 mm. This means that there is a double cooperation in the construction according to the invention, so that twice the horizontal displacement of the elastic material and of the corresponding end of the attached spacer is required to allow the pin or key to be withdrawn from the assembly formed by the nose and the point. More particularly, when the removal force is applied at an angle of 28, which is the usual angle, the resistance to removal in the construction according to the invention is theoretically about 1.7 times the resistance to removal of prior art locking systems.

  However, it will be understood that the axial force allowing the removal of the spindle according to the invention is in fact significantly higher when considering the additional horizontal cooperation which has to be overcome, as well as the additional frictional resistance. By way of example, for a given type of tip and nose assembly, 5.5 times more static force is required to initiate the removal of the pin from the rack type lock according to the invention, compared to the force required to cause removal of the lobe type pin of U.S. Patent No. 3126654.

 

   This advantageous result results from the fact that the type of rack arrangement according to the invention has much more take-up than the arrangement of the prior art. Due to the 45 "support planes between the cleat spacer and the pin or key, there is a high degree of resistance to displacement of the introduced cleat relative to the pin. This prevents the possibility of premature ejection. However, there is sufficient clearance between the pin and the cleat during assembly, so that this pin and cleat can float without abnormal loads developing between them or with additional compression applied to the cleat. .

 

   According to the embodiment shown, the projections are provided on a unitary spacer. This means that the three projections of the rack cooperate to hold the pin in the assembly, thus increasing the possibility of the cleat to resist premature or accidental displacement. However, it will be appreciated that three separate spacer pieces could be used, but by effectively providing them as one piece the locking ability of the arrangement is improved.

 

Claims (1)

REVENDICATIONS 1. Dispositif de verrouillage démontable pour dent d'excavation. caractérisé en ce qu'il comprend un taquet élastique, présentant une face rigide, et une broche allongée et rigide, présentant une face rigide pour assurer un verrouillage démontable en coopérant avec ladite face du taquet, chacune desdites faces de la broche et du taquet comportant une série de surfaces planes, agencées de façon angulaire pour former des creux et des saillies alternés dans une direction paralléle à la longueur de la broche, chaque saillie présentant un sommet et chaque creux une base, les saillies d'un des éléments constitués par la broche et le taquet ayant une hauteur supérieure à celle des saillies de l'autre de ces éléments, les creux dans cet autre élément ayant une largeur supérieure à celle des creux de l'élément cité en premier lieu, de sorte que, CLAIMS 1. Detachable locking device for excavation tooth. characterized in that it comprises an elastic cleat, having a rigid face, and an elongated and rigid pin, having a rigid face to ensure a removable locking by cooperating with said face of the cleat, each of said faces of the pin and of the cleat comprising a series of planar surfaces, angularly arranged to form recesses and projections alternating in a direction parallel to the length of the spindle, each projection having a top and each recess a base, the projections of one of the elements constituted by the pin and the cleat having a height greater than that of the protrusions of the other of these elements, the recesses in this other element having a width greater than that of the recesses of the element mentioned first, so that, lorsque ces éléments sont en position de verrouillage et que les premiéres surfaces planes des saillies de l'élément cité en premier lieu sont en contact avec les premiéres surfaces planes des creux de l'élément cité en deuxième lieu et que les sommets des saillies de l'élément cité en premier lieu sont en contact avec les bases des creux de l'élément cité en deuxiéme lieu, les secondes surfaces planes de l'élément cité en premier lieu sont espacées des secondes surfaces planes des creux de l'élément cité en deuxiéme lieu. when these elements are in the locked position and the first flat surfaces of the protrusions of the first-named element are in contact with the first flat surfaces of the recesses of the second-named element and the tops of the protrusions of the second-named element 'first-named element are in contact with the bases of the recesses of the second-named element, the second flat surfaces of the first-named element are spaced from the second flat surfaces of the hollows of the second-named element location. 2. Dispositif suivant la revendication 1, caractérisé en ce que le taquet est pourvu d'une piéce intercalaire unique rigide, cette pièce intercalaire étant partiellement noyée dans le taquet et retenue dans celui-ci, en s'étendant partiellement à l'extérieur, la partie de la pièce intercalaire s'étendant à l'extérieur du taquet formant la face rigide de celui-ci, le taquet étant allongé dans une direction parallèle à la longueur de la broche, ce taquet présentant des cavités longitudinales dans une paroi au moins pour permettre sa flexion lors de sa mise en coopération avec la broche. 2. Device according to claim 1, characterized in that the cleat is provided with a single rigid intermediate piece, this intermediate piece being partially embedded in the cleat and retained therein, extending partially to the outside, the part of the spacer extending outside the cleat forming the rigid face thereof, the cleat being elongated in a direction parallel to the length of the pin, this cleat having longitudinal cavities in at least one wall to allow its bending during its bringing into cooperation with the spindle. 3. Utilisation du dispositif de verrouillage selon la revendication I dans une dent d'excavation, comprenant un dispositif d'adaptation pourvu d'un nez qui comporte une ouverture destinée à recevoir le taquet et la broche du dispositif de verrouillage, une pointe montée de façon amovible sur ledit nez et présentant des ouvertures pouvant se mettre en alignement avec l'ouverture précédente pour recevoir la broche, le taquet, destiné à être passé dans l'ouverture du dispositif d'adaptation, comprenant un corps élastique et une pièce intercalaire rigide, et la broche, montée dans les ouvertures alignées dudit nez et de ladite pointe, comprenant un corps rigide et une base disposée pour coopérer avec une face correspondante de la pièce intercalaire, caractérisée en ce que les faces correspondantes de la broche et de la pièce intercalaire présentent une série de surfaces planes, 3. Use of the locking device according to claim I in an excavation tooth, comprising an adapter device provided with a nose which has an opening intended to receive the cleat and the pin of the locking device, a point mounted from removable manner on said nose and having openings which can be brought into alignment with the previous opening to receive the pin, the cleat, intended to be passed through the opening of the adaptation device, comprising an elastic body and a rigid spacer , and the pin, mounted in the aligned openings of said nose and of said tip, comprising a rigid body and a base arranged to cooperate with a corresponding face of the spacer, characterized in that the corresponding faces of the pin and of the part interlayer have a series of flat surfaces, agencées angulairement de manière à former des saillies et des creux alternés, I'élément intercalaire étant constitué d'une pièce unique présentant au moins deux saillies et deux creux, les saillies et les creux étant dimensionnés par rapport aux saillies et creux de la broche, de façon à permettre un léger mouvement de flottement entre la broche et le taquet lors de l'application initiale d'une force de démontage. angularly arranged so as to form alternating protrusions and recesses, the intermediate element consisting of a single piece having at least two projections and two recesses, the projections and recesses being dimensioned with respect to the projections and recesses of the spindle, so as to allow a slight floating movement between the pin and the cleat upon the initial application of a disassembly force. 4. Utilisation suivant la revendication 3, caractérisée en ce que la pointe comporte une douille destinée à recevoir le nez du dispositif d'adaptation, cette douille présentant elle-même des cavités au voisinage des ouvertures prévues dans cette pointe pour la fixation, afin de former ainsi des surfaces particulières recevant le taquet, qui lui-même présente un contour correspondant à ces surfaces particulières. 4. Use according to claim 3, characterized in that the tip comprises a sleeve intended to receive the nose of the adapter device, this sleeve itself having cavities in the vicinity of the openings provided in this tip for fixing, in order to thus forming particular surfaces receiving the cleat, which itself has an outline corresponding to these particular surfaces. La présente invention est relative à un dispositif de verrouillage démontable pour dent d'excavation, de même qu'à une utilisation de ce dispositif. L'invention vise plus particulièrement la réalisation d'un dispositif de verrouillage dans lequel une broche et un taquet présentent des surfaces particulières adjacentes qui coopérent l'une avec l'autre. The present invention relates to a removable locking device for an excavation tooth, as well as to a use of this device. The invention relates more particularly to the production of a locking device in which a pin and a stopper have specific adjacent surfaces which cooperate with one another. Comme on l'a signalé dans le brevet des Etats-Unis d'Amérique N 3126654, les dispositifs de blocage pour dents d'excavation ont eu à résoudre deux problèmes opposés, à savoir la prévision d'un verrouillage sûr pour résister aux chocs sévères rencontrés durant le travail du sol, et la possibilité d'un démontage aisé en vue du remplacement de la pointe d'usure. Ces buts ont été atteints, dans une grande mesure, par le verrouillage dit ondulé, prévu dans ce brevet antérieur ainsi que dans le brevet des Etats Unis d'Amérique N 2919506. Toutefois, dans certaines ambiances sévères, les verrouillages dits ondulés n'ont pas assuré la fonction envisagée. As reported in U.S. Patent No. 3,126,654, locking devices for digging teeth have had to solve two opposing problems, namely, providing a secure lock to withstand severe impact. encountered during tillage, and the possibility of easy disassembly for replacement of the wear tip. These objects have been achieved, to a large extent, by the so-called corrugated locking provided in this prior patent as well as in the United States patent. United States of America N 2919506. However, in certain severe environments, the so-called corrugated locks did not perform the intended function. Des chocs sévères ont occasionnellement amené les broches à être littéralement éjectées de leur montage coopérant avec le taquet correspondant, ce qui crée ainsi une situation fréquemment rencontrée dans la technique antérieure et qui se résolvait par déformation d'une portion extrême de la broche ou clavette. Cela donnait évidemment une plus grande sûreté d'installation mais amoindrissait la possibilité d'un remplacement rapide. On comprendra que, lorsque le travail est sévère au point de provoquer le désassemblage du dispositif de verrouillage, comme dans le cas mentionné ci-dessus, I'installation utilisée à cet effet est habituellement d'une nature importante et coûteuse, de sorte que le temps d'arrêt supplémentaire, nécessaire pour brûler, buriner, chasser ou enlever d'une autre manière la broche de verrouillage, est très coûteux. Severe impacts occasionally caused the pins to be literally ejected from their assembly cooperating with the corresponding lug, thus creating a situation frequently encountered in the prior art and which was resolved by deformation of an end portion of the pin or key. This obviously gave greater installation safety but lessened the possibility of rapid replacement. It will be understood that when the work is so severe as to cause the disassembly of the locking device, as in the case mentioned above, the installation used for this purpose is usually of a large and expensive nature, so that the The extra downtime required to burn, chisel, drive out or otherwise remove the locking pin is very expensive. D'autre part, si le verrouillage n'est pas absolument sûr, une perte de la pointe montée de façon amovible peut avoir pour résultat des dégâts sérieux au dispositif d'adaptation, et de nouveau un temps coûteux est perdu pour le remplacement. On the other hand, if the locking is not absolutely secure, loss of the removably mounted tip can result in serious damage to the adapter device, and again costly time is wasted for replacement. Conformément à l'invention, il est remédié aux inconvénients susmentionnés par la présence des caractères énoncés dans la première revendication annexée. Les revendications subséquentes définissent des façons particulièrement avantageuses de réaliser et/ou d'utiliser le dispositifen question. According to the invention, the aforementioned drawbacks are remedied by the presence of the characters set out in the first appended claim. The subsequent claims define particularly advantageous ways of making and / or using the device in question. Les buts et avantages de cette invention apparaîtront mieux encore dans la description suivante donnée avec référence aux dessins non limitatifs annexés. The objects and advantages of this invention will emerge even more clearly from the following description given with reference to the appended non-limiting drawings. La fig. 1 est une vue en perspective, avec brisures partielles, d'une dent d'excavation comportant les caractéristiques de l'invention. Fig. 1 is a perspective view, with partial breakages, of an excavation tooth comprising the characteristics of the invention. La fig. 2 est une vue en plan, également avec brisures partielles, de la dent composée de la fig. 1. Fig. 2 is a plan view, also with partial breaks, of the tooth made up of FIG. 1. La fig. 3 est une vue en coupe longitudinale, partielle, du verrouillage suivant l'invention, représenté au cours de son installation dans une pointe et un dispositif d'adaptation coopérants. Fig. 3 is a partial longitudinal sectional view of the locking device according to the invention, shown during its installation in a tip and a cooperating adaptation device. La fig. 4 est une vue semblable à la fig. 3 mais montrant les éléments de verrouillage en position assemblée. Fig. 4 is a view similar to FIG. 3 but showing the locking elements in the assembled position. La fig. 5 est une vue en plan de l'élément formant taquet du dispositif de verrouillage. Fig. 5 is a plan view of the latch member of the locking device. La fig. 6 est une vue en plan de l'élément formant broche ou clavette du dispositif de verrouillage. Fig. 6 is a plan view of the pin or key member of the locking device. La fig. 7 est une vue en élévation latérale de l'élément formant taquet. Fig. 7 is a side elevational view of the cleat member. La fig. 8 est une vue en élévation latérale agrandie des éléments formant broche et taquet, dans leur position assemblée. Fig. 8 is an enlarged side elevational view of the pin and cleat members in their assembled position. La fig. 9 est une vue en élévation terminale de l'élément formant broche des fig. 6 et 8. Fig. 9 is an end elevational view of the pin member of FIGS. 6 and 8. La fig. 10 est une vue en élévation latérale partielle, agrandie, d'une partie des faces de verrouillage des éléments formant broche et taquet. Fig. 10 is an enlarged, partial side elevational view of a portion of the locking faces of the pin and cleat members. En considérant plus particulièrement la fig. 1, le symbole A désigne d'une façon générale un dispositif d'adaptation prévu en tant que partie de la dent composée, désignée d'une façon générale par le numéro de référence 10. Le symbole B désigne d'une façon générale la partie formant pointe, tandis que le symbole C **ATTENTION** fin du champ CLMS peut contenir debut de DESC **. Considering more particularly FIG. 1, the symbol A generally designates an adapter device provided as part of the compound tooth, generally designated by the reference numeral 10. The symbol B generally designates the part. forming a point, while the symbol C ** CAUTION ** end of field CLMS may contain start of DESC **.
CH609577A 1977-05-16 1977-05-16 Dismantleable locking device for an excavation tine, use of this device CH612711A5 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH609577A CH612711A5 (en) 1977-05-16 1977-05-16 Dismantleable locking device for an excavation tine, use of this device

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH609577A CH612711A5 (en) 1977-05-16 1977-05-16 Dismantleable locking device for an excavation tine, use of this device

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH612711A5 true CH612711A5 (en) 1979-08-15

Family

ID=4304189

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH609577A CH612711A5 (en) 1977-05-16 1977-05-16 Dismantleable locking device for an excavation tine, use of this device

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH612711A5 (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CA2589554C (en) Assembly for coupling wear parts to support tools for heavy-construction machinery
FR2551109A1 (en) CONSTRUCTION OF TWO PIECE KNIFE FOR EARTHWORK INSTRUMENT
EP2751351A1 (en) Mechanical system comprising a device for connection between a wearing part and the support thereof, heavy-construction machine bucket, and method for implementing said system
FR2549911A1 (en) WEAR PIECE DEVICE FOR EARTHENING MACHINE
FR2914378A1 (en) Tooth locking device for e.g. public works tool, has locking pin comprising shrinkable curved conformation and excrescence elastically cooperating with housing of adaptor, where adaptor has passage with cylindrical sector to support pin
FR2979646A1 (en) MECHANICAL SYSTEM COMPRISING A DEVICE FOR CONNECTION BETWEEN A WEAR PIECE AND ITS SUPPORT, PUBLIC WORKS MACHINE BUCKET AND METHOD OF IMPLEMENTING SUCH A SYSTEM
FR2979648A1 (en) MECHANICAL SYSTEM COMPRISING A DEVICE FOR CONNECTION BETWEEN A WEAR PIECE AND ITS SUPPORT, PUBLIC WORKS MACHINE BUCKET AND METHOD OF IMPLEMENTING SUCH A SYSTEM
FR2766434A1 (en) LOAD CARRIER FOR A MOTOR VEHICLE EQUIPPED WITH A FIXED ROOF GALLERY
FR2523555A1 (en) SECURITY DEVICE FOR ENSURING THE TWO-HEAD SPINDLE CONNECTION OF A RACK CHAIN CONVEYOR OR ELEMENTS OF A GUIDE OF AN EXTRACTION MACHINE AND THE ANALOGUE
EP0110925A1 (en) Tool for driving in and guiding pegs for fixing stakes.
CH612711A5 (en) Dismantleable locking device for an excavation tine, use of this device
FR2878871A1 (en) Wear parts e.g. tooth and adapter, coupling assembly for civil engineering machine, has tooth and adapter arranged by bearing profiled matching shapes arranged symmetrically and in opposite on top and lower faces of adaptor and tooth noses
EP1967624B1 (en) Loom reed, loom comprising such a reed and method of manufacturing such a reed
EP3008263B1 (en) Device for coupling two half-cylinders
EP2239358B1 (en) Assembly device, set of two parts assembled by such a device and warp frame of a machine for forming the shed including such a set
FR3035052A1 (en) END TIP FOR TUMBLING BRUSH
FR2878870A1 (en) COUPLING ASSEMBLY BETWEEN WEAR PARTS ON TOOLS SUPPORTS FOR PUBLIC WORKS EQUIPMENT EQUIPMENT
FR2582716A1 (en) CUTTING TOOL HOLDER ASSEMBLY, PARTICULARLY FOR CUTTER PIC
EP0700479B1 (en) Key with double extremity ramp for security cylinder, corresponding cylinder and assembly comprised of such key and cylinder
FR2812901A1 (en) Tubular scaffolding connector has lugs with truncated pyramidal surfaces engaging with matching recesses in tube ends
FR2898923A1 (en) SUPPORT STOCK FOR THE FORMWORK OF PANELS OR THE LIKE
FR2689557A1 (en) Barrel lock with stator and rotor turned by key - incorporates hardened elements, e.g. in form of tungsten carbide rods, to give protection against drilling
CH673485A5 (en)
FR2802234A1 (en) Safety lock cylinder comprises stator and rotor each with pin sliding in radial housing and anti-lock picking projecting stud on pin which limits sliding between rotor and stator
FR3008444A1 (en) DEVICE FOR COUPLING BETWEEN AN ACTUATION AXIS AND AN INTERNAL CAVITY OF A LOCK HANDLING STAND AND AXIS ASSEMBLY AND LOCK STAND COMPRISING SUCH A DEVICE

Legal Events

Date Code Title Description
PL Patent ceased