CH535656A - Machine à écrire - Google Patents

Machine à écrire

Info

Publication number
CH535656A
CH535656A CH924171A CH924171A CH535656A CH 535656 A CH535656 A CH 535656A CH 924171 A CH924171 A CH 924171A CH 924171 A CH924171 A CH 924171A CH 535656 A CH535656 A CH 535656A
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
writing
signs
medium
line
typewriter
Prior art date
Application number
CH924171A
Other languages
German (de)
French (fr)
Inventor
Thorens Robert
Original Assignee
Paillard Sa
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Paillard Sa filed Critical Paillard Sa
Priority to CH924171A priority Critical patent/CH535656A/en
Publication of CH535656A publication Critical patent/CH535656A/en

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B41PRINTING; LINING MACHINES; TYPEWRITERS; STAMPS
    • B41JTYPEWRITERS; SELECTIVE PRINTING MECHANISMS, i.e. MECHANISMS PRINTING OTHERWISE THAN FROM A FORME; CORRECTION OF TYPOGRAPHICAL ERRORS
    • B41J3/00Typewriters or selective printing or marking mechanisms characterised by the purpose for which they are constructed
    • B41J3/62Typewriters or selective printing or marking mechanisms characterised by the purpose for which they are constructed for printing on two or more separate sheets or strips of printing material being conveyed simultaneously to or through the printing zone
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B41PRINTING; LINING MACHINES; TYPEWRITERS; STAMPS
    • B41JTYPEWRITERS; SELECTIVE PRINTING MECHANISMS, i.e. MECHANISMS PRINTING OTHERWISE THAN FROM A FORME; CORRECTION OF TYPOGRAPHICAL ERRORS
    • B41J3/00Typewriters or selective printing or marking mechanisms characterised by the purpose for which they are constructed
    • B41J3/44Typewriters or selective printing mechanisms having dual functions or combined with, or coupled to, apparatus performing other functions
    • B41J3/50Mechanisms producing characters by printing and also producing a record by other means, e.g. printer combined with RFID writer

Landscapes

  • Printers Characterized By Their Purpose (AREA)

Description

  

  
 



   Quel que soit le système d'écriture utilisé dans une machine à écrire, frappe mécanique au moyen de barres à caractères ou d'une tête d'impression, impression par jet d'encre, impression par noircissement d'un support au moyen d'un rayon lumineux, ou tout autre système connu, les erreurs dans l'introduction des données par l'opérateur conduisent à des opérations de correction fastidieuses et susceptibles de compromettre la bonne présentation du document à produire. Pour remédier à cette situation, on a proposé un affichage des données introduites par l'opérateur préalablement à l'impression sur le support définitif: un mot ou un ensemble de mots apparaissent sur un écran cathodique dès que les données correspondantes sont introduites dans la machine, I'opérateur ne déclenchant l'opération d'impression qu'après avoir vérifié et, au besoin, corrigé, les données introduites.

  Il est évident que ce type de machine doit posséder une mémoire susceptible de conserver les informations correspondant à un certain nombre de signes à tracer jusqu'à ce que l'impression soit commandée.



   On connaît des machines à écrire pourvues d'une mémoire susceptible d'enregistrer les informations correspondant à un mot, à la suite de la frappe de ce mot par l'opérateur sur le clavier.



  Après que toutes les touches correspondant aux signes composant ce mot aient été actionnées, I'opérateur appuie sur la barre d'espacement du clavier, ce qui déclenche l'opération d'impression, les signes étant alors tracés successivement selon les informations enregistrées dans la mémoire. Ce type de machines à écrire ne comprend cependant pas de dispositif d'affichage des informations contenues dans la mémoire, de telle sorte qu'une erreur dans l'actionnement du clavier a de fortes chances de ne pas être remarquée avant l'impression.



   Les dispositifs d'affichage disponibles actuellement sont d'un prix relativement élevé. D'autre part, si   l'on    fait usage d'un procédé d'écriture autre qu'un procédé par frappe, la machine n'est susceptible de produire qu'un original seulement, aucune copie n'étant immédiatement disponible.



   Dans le but de réduire le coût d'une telle machine et de rendre possible la production immédiate d'une copie de l'impression originale dans le cas où le procédé d'écriture utilisé ne permet pas d'obtenir de copies carbone, la machine objet de l'invention fait usage du même procédé d'écriture pour l'affichage préalable des données introduites et pour l'impression définitive sur le document original.



   L'invention a pour objet une machine à écrire dans laquelle les différents signes qui doivent être écrits sont introduits sous forme codée dans une mémoire susceptible de conserver des groupes formés d'un certain nombre de signes, caractérisée par le fait qu'elle comprend des moyens d'écriture susceptibles d'imprimer successivement un même groupe de signes contenus dans ladite mémoire sur au moins deux supports d'écriture placés simultanément sur la machine.



   Différentes formes d'exécution d'une machine à écrire selon l'invention sont décrites ci-après à titre d'exemple, avec l'aide des illustrations annexées. Le système d'écriture choisi dans ces exemples est celui qui fait usage d'un jet d'encre. Dans un tel système, décrit dans plusieurs brevets de la titulaire, un jet d'encre très fin est formé à la sortie d'une buse de faible section sous l'action con   juguée    d'une pression hydrostatique déterminée et d'un champ électrique dans l'espace séparant la buse du support de l'écriture.



  Ce jet est ensuite dévié au moyen d'autres champs électriques contrôlés par un générateur de caractères de façon à tracer sur le support les caractères   désistés.    Il apparaîtra cependant clairement dans le cours de cette description que l'invention sous les diverses formes décrites pourrait, moyennant certaines adaptations, s'appliquer à un autre système d'écriture, par exemple à celui qui fait usage d'une tête d'écriture.



   La fig. 1 est une représentation schématique de l'ensemble des organes essentiels d'une première forme d'exécution de la machine à écrire, objet de l'invention.



   La fig. 2 représente, vue de profil et à échelle plus grande, partiellement en coupe, la tête d'écriture de la même forme d'exécution.



   La fig. 3 représente le schéma bloc du dispositif de commande de la machine.



   La fig. 4 représente, vue de face, une variante de certains organes de la première forme d'exécution.



   La fig. 5 est une vue de face d'une seconde forme d'exécution de la machine à écrire.



   La fig. 6 représente le schéma bloc du dispositif de commande de cette seconde forme d'exécution.



   La fig. 7 illustre schématiquement le processus d'écriture de cette seconde forme d'exécution.



   La fig. 8 est une vue de profil, partiellement en coupe, d'une troisième forme d'exécution.



   La machine à écrire correspondant à la première forme d'exécution comprend une unité d'impression illustrée aux fig. 1 et 2.



  Cette unité comprend une tête d'écriture 1 qui peut être, par exemple, du type décrit dans les brevets suisses   N"    451212,   N"    451971 et   N"    452559. Le fonctionnement d'une telle tête d'écriture est décrit en détail dans le brevet suisse   N"    531935, aussi suffit-il de rappeler ici que cette tête 1 contient une buse non représentée, alimentée en encre par l'intermédiaire d'un tube de liaison souple 2 et qui est susceptible d'émettre un très fin jet d'encre 3 normalement dirigé selon l'axe X X' de la tête. Sous l'action de champs électrostatiques créés par quatre électrodes de déviation non représentées, le jet peut être dirigé selon toutes les directions comprises dans un cône d'angle a centré sur l'axe X X'.



   La tête d'écriture 1 est portée par un support 4 qui peut se déplacer parallèlement à l'axe Y Y' d'un cylindre 5 en glissant sur deux guides parallèles 6 et 7 fixés entre deux parois latérales 8 et 9 qui font partie du bâti 10 de la machine. Le cylindre 5 est pivoté à ses deux extrémités dans des paliers fixés aux parois 8 et 9. Il est entraîné en rotation par un moteur 11 par l'intermédiaire d'un réducteur de vitesse 12. Ce moteur est destiné à commander le passage d'une ligne à la suivante.



   Le déplacement du support 4 le long des guides 6 et 7 est commandé par un moteur de type pas à pas 13 fixé à un support 14 solidaire de la paroi 8. Une boucle fermée de fil souple 15 est tendue entre une poulie 16 portée par l'axe du moteur 13 et une poulie 17 pivotée sur un support 18 solidaire de la paroi 9. Ce fil est attaché par ses deux extrémités au support 4 en 19. L'autre brin traverse le support par un trou 20.



   L'extrémité supérieure du support 4 est en forme de U. La fente 1 ainsi ménagée est traversée par un axe 22 sur lequel pivote une plaque 23 fixée à la tête 1. Un deuxième axe 24 traverse la fente 21 et pénètre dans une entrée allongée 25 de la plaque 23. La tête 1 est ainsi susceptible de pivoter d'un angle   ss    dans le plan vertical, contre l'action d'un ressort 26 attaché en 27 à la tête 1 et en 28 au support 4.



   Le support 4 est traversé par un axe vertical coulissant 29 qui prend appui sur une barre de commande 30, parallèle à l'axe Y Y' du cylindre 5. Cette barre est portée par deux bras 31 pivotés selon un axe Z Z' également parallèle à l'axe Y Y'. L'armature mobile 32 d'un   électro-aimant    33 fixé au bâti 10 coopère avec la barre de commande 30. Dans la position de repos de cet électroaimant, la barre 30 occupe la position illustrée à la fig. 2. Lorsque l'électro-aimant est mis sous tension, il fait pivoter la barre 30 d'un angle   7    autour de l'axe Z Z' faisant coulisser vers le haut l'axe 29 dans le support 4. Par son extrémité supérieure agissant sur la plaque   23, l'axe    29 provoque le pivotement de la tête I de l'angle   ss    contre l'action du ressort 26.

 

   Un écran collecteur d'encre 34 est attaché à la plaque 23 de la tête 1 par un bras 35. L'écran 34 est donc solidaire de la tête 1 lorsque cette dernière pivote autour de l'axe 22. Cet écran est destiné à recevoir le jet d'encre 3 que les électrodes de déviation dirigent dans sa direction en dehors des périodes d'écriture effective.



  L'encre collectée est évacuée par un tube souple 36.  



   Le cylindre 5 entraîne par des moyens bien connus en mécanographie et non représentés, une feuille de papier 37 qui servira de support au texte que l'opérateur se propose de composer au moyen de la machine à écrire. Par ailleurs, un ruban de papier 38 est guidé et entraîné, par des moyens qui vont être décrits, parallèlement à l'axe Y Y' du cylindre 5, un peu en dessous de la zone
A d'écriture sur le papier 37.



   Le ruban de papier 38 passe d'une bobine débitrice 39 pivotée sur un support 40 solidaire de la paroi 9 à une bobine réceptrice 41 pivotée sur un autre support 42. Il est guidé dans son défilement par des surfaces de glissement 43 et 44 respectivement solidaires des parois 8 et   9. I1    est entraîné dans le sens de la flèche f par deux cylindres parallèles 45 et 46 entre lesquels il est soumis à une certaine pression. Le cylindre 45 est solidaire de l'axe d'un moteur 47 par l'intermédiaire d'un réducteur de vitesse approprié.



   Le fonctionnement de la machine à écrire est le suivant, en se référant également au schéma bloc de la fig. 3:
 L'opérateur compose un mot formé de plusieurs lettres ou signes en appuyant sur les touches d'introduction 48 correspondantes du clavier 49. Une unité de codage 50 fait correspondre à l'actionnement de chaque touche un signal d'information codé.



  Les signaux correspondant au mot composé sont ensuite introduits dans la mémoire 51. L'opérateur appuie alors sur la touche 52 désignée par  Impression I . L'actionnement de cette touche 52 transmet un signal à l'unité logique 53 qui commande alors les opérations suivantes:
 1. Etablissement du jet d'encre par une unité de contrôle d'émission 54 selon les modalités décrites dans le brevet suisse   N"    531 935, le jet étant dirigé sur l'écran collecteur 34.



  2. Mise sous tension de l'électro-aimant 33 qui provoque le pivotement de la tête d'écriture 1 de l'angle   ss,    dirigeant son axe X X' vers la zone d'écriture A' située en face du ruban de papier 38.



   3. Mise en marche du moteur 47 qui provoque le défilement du ruban de papier 38 dans le sens de la flèche   fl.   



   4. Sortie successive des signaux codés de la mémoire 51 vers le générateur de caractères 55 et commande correspondante des électrodes de déviation du jet.



   Chaque caractère ou signe formant le mot composé sur le clavier 48 est alors tracé successivement sur le ruban de papier 38, la tête d'écriture 1 ne subissant pas de déplacement latéral.



   5. Dès que le mot est écrit, l'unité logique arrête le moteur 47, stoppant le défilement du ruban 38, et coupe le courant sur l'électro-aimant 33, ramenant l'axe X X' de la tête 1 en direction de la zone d'écriture A du cylindre 5.



   Si l'opérateur constate que le mot est écrit correctement sur le ruban 38, il appuie sur la touche 56  Impression   II     du clavier.



  L'actionnement de cette touche transmet un signal à l'unité logique 53 qui commande alors les opérations suivantes (liaisons en traits interrompus à la fig. 3):
 6. Comme 1. précédent
 7. Sortie successive des signaux codés de la mémoire 51 vers le générateur de caractères 55 et avance pas à pas correspondante du moteur 13 commandant le déplacement de la tête d'écriture I dans le sens de la flèche 2: le mot composé sur le clavier 48 et mis en mémoire dans la mémoire 51 s'écrit sur le papier 37.



   Si l'opérateur constate par contre que le mot écrit sur le ruban 38 présente une erreur, il appuie sur la touche 57  Effacement  du clavier 49. Le mot, enregistré dans la mémoire 51 est alors effacé et l'opérateur peut recommencer le processus.



   D'autre part, l'opérateur peut appuyer sur la touche 56  Impression   II     immédiatement après qu'il a introduit un ensemble de signes dans la mémoire 51, commandant ainsi l'écriture de cet ensemble de signes directement sur le papier 37, sans affichage préalable sur le ruban 38.



   La variante d'exécution illustrée à la fig. 4 diffère de l'exécution qui vient d'être décrite essentiellement par le fait que ce n'est pas la tête d'écriture 1 qui pivote d'un angle   ss    pour déplacer la zone d'écriture de A, sur la feuille de papier 37, à A' sur le ruban 38, mais que c'est le ruban 38 qui se déplace latéralement pour venir se placer au droit de la zone d'écriture A pendant la phase d'écriture I. Le cylindre 5, pivoté en 58 et 59 respectivement dans les parois latérales 8 et 9, est représenté partiellement coupé de même que le ruban de papier 38.

  Celui-ci est guidé dans le sens de son déroulement selon la flèche f2 par deux galets 60 et 61 pivotés respectivement sur des axes 62 et 63 eux-mêmes fixés sur des bras 64 et 65 d'un support mobile 66 en forme de U pivoté en 67 et 68 dans les parois latérales 8 et 9 selon un axe V V' parallèle à l'axe Y Y' du cylindre 5.



   Ce support mobile peut occuper deux positions angulaires bien déterminées sous l'action d'un dispositif de commande qui peut être identique à celui qui a été décrit pour la commande de la barre 30 dans la première exécution illustrée. Dans la position haute illustrée en traits pleins à la fig. 4, les galets 60 et 61 maintiennent le ruban 38 au droit de la zone d'écriture A. Dans la position basse, illustrée en traits interrompus, le ruban 38 se trouve en dessous de cette zone A, en 38'. Comme on le voit facilement, le fonctionnement de cette variante est très semblable à celui de la première exécution décrite.

  La seule différence réside dans le fait que la commande 33 du schéma bloc de la fig. 3 n'agit plus sur l'inclinaison de la tête d'écriture 1, mais sur la hauteur de défilement du ruban 38 par rapport au cylindre 5, la position haute correspondant à la phase d'impression I sur le ruban 38 et la position basse 38' à la phase d'impression   II    sur la feuille de papier 37 supportée par le rouleau 5.



   Dans la seconde forme d'exécution illustrée schématiquement à la fig. 5, les deux supports d'écriture sont décalés latéralement   l'un    par rapport à l'autre le long de l'axe Y Y' du cylindre, la tête d'écriture 1 effectuant un déplacement dans le sens d'une ligne pour écrire successivement sur ces deux supports.



   La machine comprend deux cylindres 69 et 70 alignés sur le même axe Y Y' et situés de part et d'autre d'une paroi médiane 71 parallèle aux parois 8 et 9 du bâti de la machine. Ces deux cylindres sont montés sur un axe unique 72 qui est entraîné en rotation par le moteur   1 1    commandant l'interligne. Deux feuilles de papier 73 et 74 sont disposées chacune sur   l'un    des cylindres. Pour faciliter l'introduction du papier par des moyens bien connus en mécanographie, les deux cylindres peuvent être montés à friction sur leur axe commun, permettant ainsi la mise en place successive des deux feuilles.



   Comme dans la première forme d'exécution, la tête d'écriture 1 portée par le support 4 peut se déplacer parallèlement à l'axe Y Y' des cylindres 69 et 70 en glissant sur les guides 6 et 7.



  Ce déplacement est commandé par le fil souple 15 tendu entre les poulies 16 et 17, le moteur pas à pas 13 entraînant la poulie 16.



   D'autre part, la tête 1 est montée sur le support 4 de la même façon que dans cette première forme d'exécution, comme illustré à la fig. 2, la barre 30 ne s'étendant cependant que sur la longueur du cylindre 61. L'angle   ss    de pivotement de la tête d'écriture 1 est déterminé de façon à définir une zone d'écriture A' située entre deux lignes normales d'écriture.

 

   Le fonctionnement de la machine à écrire correspondant à cette seconde forme d'exécution sera maintenant expliqué avec l'aide du schéma bloc de la fig. 6 et de l'exemple d'écriture de la fig. 7.



   La tête d'écriture 1 se trouvant par exemple au début d'une ligne sur le support d'écriture 73, I'opérateur veut composer le mot
ABCDEF; il appuie sur les touches d'introduction 48 correspondantes du clavier 49. Cependant, il omet d'appuyer sur la touche E. Les signaux correspondants aux touches actionnées sont codés dans l'unité de codage 50 puis introduits dans la mémoire 51.



   L'opérateur appuie ensuite sur la touche 52  Impression I .



  L'unité logique 53 commande alors les opérations suivantes: 1. Etablissement du jet d'encre, celui-ci étant dirigé sur l'écran 34.



  2. Mise en marche du moteur 13 d'avance de la tête 1.  



  3. Sortie successive des signaux codés de la mémoire 51 vers le générateur de caractère 55 et commande correspondante des électrodes de déviation du jet pour tracer les caractères introduits
ABCDF.



   4. Arrêt du moteur 13 après écriture de la lettre F.



   En contrôlant l'impression sur la feuille 73, I'opérateur s'aper çoit qu'il a oublié de frapper sur la touche E. Il appuie alors sur la touche 57  Effacement  du clavier 49. Cet actionnement commande les opérations suivantes par l'unité logique 53:
 5. Retour en arrière de la tête 1 d'autant de pas qu'il y a de caractères dans la mémoire 51 avec effacement successif de ces caractères. La tête 1 se retrouve dans la position qu'elle occupait avant de tracer le mot ABCDF.



   6. Commande de l'électro-aimant 33 pour faire pivoter la tête d'écriture d'un angie   ss    vers le bas et diriger son axe X X' vers la zone d'écriture A'. L'opérateur introduit à nouveau le mot ABC
DEF, cette fois-ci correctement, et appuie sur la touche 52  Impression I . Les opérations 1 à 5 s'effectuent; le mot ABCDEF s'imprime juste en dessous du mot ABCDF précédemment écrit, dans l'interligne.



   Ayant constaté que le mot imprimé sur la feuille 73 est correct,
I'opérateur appuie sur la touche 56  Impression   Il .    L'unité logique 53 commande alors les opérations suivantes:
 7. Interruption de courant dans l'électro-aimant 33 et retour de la tête 1 dans sa position normale.



   8. Mise en marche du moteur 13 et déplacement vers la droite de la tête d'écriture 1 d'un nombre de pas D correspondant au décalage latéral des deux feuilles de papier 73 et 74.



   9. Etablissement du jet d'encre, dirigé sur l'écran 34.



   10. Répétition des opérations 2, 3 et 4 précédentes.



   11. Retour en arrière de la tête 1 d'une distance de D-2 pas vers   Ia    gauche. La tête se trouve dans la position correspondant à la première lettre du mot suivant.



   Comme on le voit, la seconde forme d'exécution permet d'obtenir, aux corrections prés figurant dans les interlignes de la feuille 73, une copie de l'impression effectuée sur la feuille 74 qui constitue le document original.



   Comme variante de cette seconde forme d'exécution, on pourrait remplacer la feuille 73 par un ruban de papier, soit de même largeur, soit de largeur réduite. Dans ce dernier cas, le cylindre 69, rendu indépendant du cylindre 70, est actionné par un moteur 75 (figurant en traits interrompus à la fig. 5). L'impression de contrôle s'effectue alors à raison d'un mot par ligne, le moteur 75 faisant avancer le ruban de papier de la valeur d'un interligne après l'impression de chaque mot. Cette variante nécessite cependant une mémorisation de la position de la tête 1 à la fin de chaque mot écrit sur le document original 74, afin de permettre de situer le début du mot suivant.



   Dans la troisième forme d'exécution illustrée à la fig. 8, le premier support d'écriture, jouant le rôle d'affichage préalable et de double du texte à imprimer sur le document original, est partiellement superposé à ce dernier et il avance dans la même. direction pour former l'interligne.



   La machine à écrire selon cette troisième forme d'exécution présente tous les organes principaux décrits et illustrés aux fig. 1 et 2 à propos de la première forme d'exécution, sauf ceux qui concernent le déroulement et le guidage du ruban de papier 38. Ce dernier est remplacé comme premier support d'écriture par une feuille de papier 76, qui peut être de format semblable à celui de la feuille 37 supportée par le cylindre 5, mais qui pourrait également provenir d'un rouleau d'alimentation en continu. La machine comprend deux autres cylindres, 77 et 78, d'axes parallèles à celui du cylindre 5, et qui sont pivotés en dessous de ce dernier sur le bâti de la machine. Un guide métallique 79 de section triangulaire s'étend parallèlement au cylindre 5, son arête supérieure 80 arrondie se trouvant à proximité immédiate, et en dessous de la zone d'écriture A du cylindre 5.



   Le premier support d'écriture 76 s'appuie sur le cylindre 77, suit le côté   81, l'arête    80 et le côté 82 du guide 79 et passe ensuite entre les cylindres 77 et 78 qui exercent sur lui la pression nécessaire à son entraînement, un moteur 83, mais qui pourrait également être le moteur 11, actionnant les cylindres.



   L'angle   ss    de pivotement de la tête d'écriture est choisi de fa çon à définir une zone d'écriture A' sur le premier support d'écriture 76 au voisinage de l'arête 80 du guide 79.



   Le mode de fonctionnement de la machine à écrire correspondant à cette troisième forme d'exécution est très semblable à celui des formes d'exécution décrites précédemment:
 Lorsque l'opérateur appuie sur la touche  Impression 1 , la tête d'écriture 1, après avoir pivoté de l'angle   p,    écrit un mot, précédemment introduit dans la mémoire, dans la zone A', sur le premier support d'écriture 76 en se déplaçant de gauche à droite d'autant de pas qu'il y a de signes à tracer. La tête revient ensuite à sa position de départ.



   Si le mot ne contient pas d'erreur, l'opérateur appuie sur la touche  Impression   II .    L'angle   p    de pivotement de la tête 1 est annulé et le même mot s'inscrit sur le second support d'écriture 37 dans la zone A. Cette fois-ci, la tête 1 ne revient pas à sa position de départ, mais elle s'immobilise en fin de mot.



   Si le mot inscrit sur le premier support contient une erreur,
I'actionnement de la touche  Effacement  provoque l'effacement du contenu de la mémoire. Afin d'éviter que le nouveau mot introduit en mémoire ne se superpose au mot incorrect précédemment tracé, on pourrait par exemple commander une avance   ré-    duite momentanée du premier support 76 de façon que ce mot s'inscrive dans l'interligne. Un retour à l'alignement précédent pourrait être commandé en même temps qu'on procède à l'opération  Impression 11 .



   Ces trois formes d'exécution d'une machine à écrire selon l'invention, et leurs variantes, ont été décrites à titre d'exemple. On pourrait concevoir une machine susceptible d'écrire successivement sur plus de deux supports d'écriture, ou une machine dont les moyens d'écriture seraient constitués par plusieurs têtes d'écriture distinctes agissant chacune sur un support déterminé ou plusieurs sur un même support.

 

   D'autre part, le passage du jet d'encre d'une zone d'écriture à une autre pourrait être commandé par déviation directe du jet au moyen d'électrodes appropriées, la tête ne pivotant pas dans le plan vertical.



   Enfin, dans les applications où seule la fonction d'affichage est nécessaire, le premier support d'écriture pourrait être constitué d'un substrat sur lequel l'encre ne s'attache que très légèrement, ce support étant alors réalisé sous la forme d'une boucle fermée qui traverse un dispositif d'effaçage avant de parvenir dans la zone d'écriture. 



  
 



   Regardless of the writing system used in a typewriter, mechanical typing by means of character bars or a printhead, inkjet printing, printing by blackening a medium by means of a light beam, or any other known system, errors in the input of data by the operator lead to tedious correction operations and liable to compromise the correct presentation of the document to be produced. To remedy this situation, it has been proposed to display the data entered by the operator prior to printing on the final medium: a word or a set of words appear on a cathode-ray screen as soon as the corresponding data is entered into the machine. , The operator only initiating the printing operation after having checked and, if necessary, corrected the entered data.

  It is obvious that this type of machine must have a memory capable of keeping the information corresponding to a certain number of signs to be traced until printing is ordered.



   Typewriters are known provided with a memory capable of recording the information corresponding to a word, following the typing of this word by the operator on the keyboard.



  After all the keys corresponding to the signs making up this word have been pressed, the operator presses the space bar on the keyboard, which triggers the printing operation, the signs then being drawn successively according to the information recorded in the memory. However, this type of typewriter does not include a device for displaying the information contained in the memory, so that an error in the operation of the keyboard is very likely not to be noticed before printing.



   Display devices available today are relatively expensive. On the other hand, if a writing method other than a typing method is used, the machine is only likely to produce an original only, no copy being immediately available.



   In order to reduce the cost of such a machine and to make possible the immediate production of a copy of the original print in the event that the writing process used does not allow carbon copies to be obtained, the machine object of the invention makes use of the same writing method for the preliminary display of the data entered and for the final printing on the original document.



   The subject of the invention is a typewriter in which the various signs which must be written are introduced in coded form into a memory capable of keeping groups formed of a certain number of signs, characterized in that it comprises writing means capable of successively printing the same group of signs contained in said memory on at least two writing media placed simultaneously on the machine.



   Different embodiments of a typewriter according to the invention are described below by way of example, with the aid of the accompanying illustrations. The writing system chosen in these examples is that which makes use of an inkjet. In such a system, described in several patents of the holder, a very fine ink jet is formed at the outlet of a nozzle of small section under the combined action of a determined hydrostatic pressure and an electric field. in the space separating the nozzle from the writing support.



  This jet is then deflected by means of other electric fields controlled by a character generator so as to trace the withdrawn characters on the support. However, it will become clear in the course of this description that the invention in the various forms described could, with certain adaptations, be applied to another writing system, for example to one which makes use of a writing head. .



   Fig. 1 is a schematic representation of all the essential components of a first embodiment of the typewriter, object of the invention.



   Fig. 2 shows, side view and on a larger scale, partially in section, the writing head of the same embodiment.



   Fig. 3 represents the block diagram of the machine control device.



   Fig. 4 shows, front view, a variant of certain members of the first embodiment.



   Fig. 5 is a front view of a second embodiment of the typewriter.



   Fig. 6 represents the block diagram of the control device of this second embodiment.



   Fig. 7 schematically illustrates the writing process of this second embodiment.



   Fig. 8 is a side view, partially in section, of a third embodiment.



   The typewriter corresponding to the first embodiment comprises a printing unit illustrated in FIGS. 1 and 2.



  This unit comprises a writing head 1 which may be, for example, of the type described in Swiss patents N "451212, N" 451971 and N "452559. The operation of such a writing head is described in detail in Swiss patent N "531935, also it suffices to recall here that this head 1 contains a nozzle, not shown, supplied with ink via a flexible connecting tube 2 and which is capable of emitting a very fine jet of ink 3 normally directed along the axis XX 'of the head. Under the action of electrostatic fields created by four deflection electrodes, not shown, the jet can be directed in all directions included in a cone of angle a centered on the axis X X '.



   The writing head 1 is carried by a support 4 which can move parallel to the axis YY 'of a cylinder 5 by sliding on two parallel guides 6 and 7 fixed between two side walls 8 and 9 which are part of the frame 10 of the machine. The cylinder 5 is pivoted at its two ends in bearings fixed to the walls 8 and 9. It is driven in rotation by a motor 11 via a speed reducer 12. This motor is intended to control the passage of one line to the next.



   The movement of the support 4 along the guides 6 and 7 is controlled by a stepping-type motor 13 fixed to a support 14 integral with the wall 8. A closed loop of flexible wire 15 is stretched between a pulley 16 carried by the 'axis of the motor 13 and a pulley 17 pivoted on a support 18 integral with the wall 9. This wire is attached by its two ends to the support 4 in 19. The other strand passes through the support through a hole 20.



   The upper end of the support 4 is U-shaped. The slot 1 thus formed is crossed by a pin 22 on which pivots a plate 23 fixed to the head 1. A second pin 24 passes through the slot 21 and enters an elongated inlet. 25 of the plate 23. The head 1 is thus capable of pivoting at an angle ss in the vertical plane, against the action of a spring 26 attached at 27 to the head 1 and at 28 to the support 4.



   The support 4 is crossed by a sliding vertical axis 29 which is supported on a control bar 30, parallel to the axis YY 'of the cylinder 5. This bar is carried by two arms 31 pivoted along an axis ZZ' also parallel to the 'Y Y axis'. The mobile armature 32 of an electromagnet 33 fixed to the frame 10 cooperates with the control bar 30. In the rest position of this electromagnet, the bar 30 occupies the position illustrated in FIG. 2. When the electromagnet is energized, it rotates the bar 30 by an angle 7 around the axis ZZ 'sliding up the axis 29 in the support 4. By its upper end acting on the plate 23, the axis 29 causes the pivoting of the head I by the angle ss against the action of the spring 26.

 

   An ink collecting screen 34 is attached to the plate 23 of the head 1 by an arm 35. The screen 34 is therefore integral with the head 1 when the latter pivots about the axis 22. This screen is intended to receive the ink jet 3 which the deflection electrodes direct in its direction outside the effective writing periods.



  The collected ink is discharged through a flexible tube 36.



   The cylinder 5 drives by means well known in mechanography and not shown, a sheet of paper 37 which will serve as a support for the text that the operator proposes to compose by means of the typewriter. Furthermore, a paper ribbon 38 is guided and driven, by means which will be described, parallel to the axis Y Y 'of the cylinder 5, a little below the zone
A writing on the paper 37.



   The paper tape 38 passes from a supply reel 39 pivoted on a support 40 integral with the wall 9 to a receiving reel 41 pivoted on another support 42. It is guided in its movement by sliding surfaces 43 and 44 respectively integral walls 8 and 9. It is driven in the direction of arrow f by two parallel cylinders 45 and 46 between which it is subjected to a certain pressure. The cylinder 45 is integral with the axis of a motor 47 by means of an appropriate speed reducer.



   The operation of the typewriter is as follows, also referring to the block diagram of fig. 3:
 The operator composes a word formed of several letters or signs by pressing the corresponding entry keys 48 of the keyboard 49. A coding unit 50 matches the actuation of each key to a coded information signal.



  The signals corresponding to the compound word are then entered into the memory 51. The operator then presses the key 52 designated by Print I. The actuation of this key 52 transmits a signal to the logic unit 53 which then controls the following operations:
 1. Establishment of the ink jet by an emission control unit 54 according to the methods described in Swiss patent N "531 935, the jet being directed onto the collecting screen 34.



  2. Energizing the electromagnet 33 which causes the pivoting of the writing head 1 of the angle ss, directing its axis XX 'towards the writing zone A' located in front of the paper ribbon 38 .



   3. Starting the motor 47 which causes the paper ribbon 38 to advance in the direction of the arrow fl.



   4. Successive output of coded signals from memory 51 to character generator 55 and corresponding control of the jet deflection electrodes.



   Each character or sign forming the word composed on the keyboard 48 is then drawn successively on the paper tape 38, the writing head 1 not undergoing lateral displacement.



   5. As soon as the word is written, the logic unit stops the motor 47, stopping the scrolling of the ribbon 38, and cuts the current on the electromagnet 33, returning the axis XX 'of the head 1 in the direction of the writing area A of cylinder 5.



   If the operator sees that the word is written correctly on the tape 38, he presses the 56 Print II key on the keyboard.



  Pressing this key transmits a signal to logic unit 53 which then commands the following operations (links in broken lines in fig. 3):
 6. As 1. previous
 7. Successive output of the coded signals from the memory 51 to the character generator 55 and the corresponding step by step advance of the motor 13 controlling the movement of the writing head I in the direction of arrow 2: the word composed on the keyboard 48 and stored in memory 51 is written on paper 37.



   If, on the other hand, the operator finds that the word written on the tape 38 has an error, he presses the key 57 Clearing the keyboard 49. The word, recorded in the memory 51 is then erased and the operator can start the process again.



   On the other hand, the operator can press the key 56 Print II immediately after entering a set of signs into the memory 51, thus ordering the writing of this set of signs directly on the paper 37, without display. prior to the tape 38.



   The variant embodiment illustrated in FIG. 4 differs from the execution which has just been described essentially by the fact that it is not the writing head 1 which pivots at an angle ss to move the writing zone of A, on the sheet of paper 37, at A 'on the tape 38, but that it is the tape 38 which moves laterally to be placed in line with the writing zone A during the writing phase I. The cylinder 5, pivoted at 58 and 59 respectively in the side walls 8 and 9, is shown partially cut as well as the paper tape 38.

  This is guided in the direction of its unwinding according to the arrow f2 by two rollers 60 and 61 respectively pivoted on axes 62 and 63 themselves fixed on arms 64 and 65 of a movable support 66 in the form of a pivoted U. at 67 and 68 in the side walls 8 and 9 along an axis VV 'parallel to the axis YY' of cylinder 5.



   This mobile support can occupy two well-determined angular positions under the action of a control device which can be identical to that which has been described for the control of the bar 30 in the first embodiment illustrated. In the high position illustrated in solid lines in FIG. 4, the rollers 60 and 61 keep the tape 38 in line with the writing zone A. In the low position, shown in broken lines, the tape 38 is located below this zone A, at 38 '. As can easily be seen, the operation of this variant is very similar to that of the first embodiment described.

  The only difference lies in the fact that the control 33 of the block diagram of FIG. 3 no longer acts on the inclination of the writing head 1, but on the travel height of the ribbon 38 relative to the cylinder 5, the high position corresponding to the printing phase I on the ribbon 38 and the position low 38 'in printing phase II on the sheet of paper 37 supported by the roller 5.



   In the second embodiment illustrated schematically in FIG. 5, the two writing media are offset laterally with respect to each other along the axis YY 'of the cylinder, the writing head 1 making a displacement in the direction of a line to write successively on these two supports.



   The machine comprises two cylinders 69 and 70 aligned on the same axis Y Y 'and situated on either side of a median wall 71 parallel to the walls 8 and 9 of the frame of the machine. These two cylinders are mounted on a single axis 72 which is rotated by the motor 11 controlling the line spacing. Two sheets of paper 73 and 74 are each arranged on one of the cylinders. To facilitate the introduction of the paper by means well known in mechanical engineering, the two cylinders can be mounted in friction on their common axis, thus allowing the successive positioning of the two sheets.



   As in the first embodiment, the writing head 1 carried by the support 4 can move parallel to the axis Y Y 'of the cylinders 69 and 70 by sliding on the guides 6 and 7.



  This movement is controlled by the flexible wire 15 stretched between the pulleys 16 and 17, the stepping motor 13 driving the pulley 16.



   On the other hand, the head 1 is mounted on the support 4 in the same way as in this first embodiment, as illustrated in FIG. 2, the bar 30 however extending only over the length of the cylinder 61. The pivoting angle ss of the writing head 1 is determined so as to define a writing zone A 'situated between two normal lines d 'writing.

 

   The operation of the typewriter corresponding to this second embodiment will now be explained with the help of the block diagram of FIG. 6 and the writing example of FIG. 7.



   The write head 1 being for example at the start of a line on the writing medium 73, the operator wants to compose the word
A B C D E F; he presses the corresponding entry keys 48 of the keyboard 49. However, he omits to press the E key. The signals corresponding to the keys actuated are coded in the coding unit 50 and then entered into the memory 51.



   The operator then presses the 52 Print I key.



  The logic unit 53 then controls the following operations: 1. Establishment of the ink jet, the latter being directed on the screen 34.



  2. Starting the motor 13 for feed head 1.



  3. Successive output of the coded signals from the memory 51 to the character generator 55 and corresponding control of the jet deflection electrodes to trace the entered characters.
ABCDF.



   4. Stopping the engine 13 after writing the letter F.



   By checking the printing on sheet 73, the operator notices that he has forgotten to press the E key. He then presses the 57 Clearing key from the keyboard 49. This actuation controls the following operations by the logical unit 53:
 5. Head back 1 as many steps as there are characters in memory 51 with successive erasure of these characters. Head 1 is found in the position it occupied before tracing the word ABCDF.



   6. Control of the electromagnet 33 to rotate the writing head of an angie ss downwards and direct its axis X X 'towards the writing zone A'. The operator re-enters the word ABC
DEF, this time correctly, and press the 52 Print I key. Operations 1 to 5 are carried out; the word ABCDEF prints just below the previously written word ABCDF, in the line space.



   Having noticed that the word printed on sheet 73 is correct,
The operator presses the 56 Print II key. Logic unit 53 then controls the following operations:
 7. Interruption of current in the electromagnet 33 and return of the head 1 to its normal position.



   8. Starting the motor 13 and moving the writing head 1 to the right by a number of steps D corresponding to the lateral offset of the two sheets of paper 73 and 74.



   9. Establishment of inkjet, directed at screen 34.



   10. Repetition of operations 2, 3 and 4 above.



   11. Head back 1 back D-2 steps to the left. The head is in the position corresponding to the first letter of the next word.



   As can be seen, the second embodiment makes it possible to obtain, except for the corrections appearing in the interlines of the sheet 73, a copy of the printing carried out on the sheet 74 which constitutes the original document.



   As a variant of this second embodiment, the sheet 73 could be replaced by a strip of paper, either of the same width or of reduced width. In the latter case, the cylinder 69, made independent of the cylinder 70, is actuated by a motor 75 (shown in broken lines in FIG. 5). The control printing is then carried out at the rate of one word per line, the motor 75 advancing the paper ribbon by the value of one space after the printing of each word. However, this variant requires memorization of the position of the head 1 at the end of each word written on the original document 74, in order to make it possible to locate the start of the next word.



   In the third embodiment illustrated in FIG. 8, the first writing medium, playing the role of prior display and duplicating the text to be printed on the original document, is partially superimposed on the latter and it advances in the same. direction to form the line spacing.



   The typewriter according to this third embodiment has all the main components described and illustrated in FIGS. 1 and 2 with regard to the first embodiment, except those which relate to the unwinding and guiding of the paper tape 38. The latter is replaced as the first writing medium by a sheet of paper 76, which may be of the format similar to that of sheet 37 supported by cylinder 5, but which could also come from a continuous feed roll. The machine comprises two other cylinders, 77 and 78, with axes parallel to that of cylinder 5, and which are pivoted below the latter on the frame of the machine. A metallic guide 79 of triangular section extends parallel to cylinder 5, its rounded upper edge 80 being in the immediate vicinity, and below the writing zone A of cylinder 5.



   The first writing medium 76 rests on the cylinder 77, follows the side 81, the edge 80 and the side 82 of the guide 79 and then passes between the cylinders 77 and 78 which exert on it the pressure necessary for its drive. , a motor 83, but which could also be the motor 11, actuating the cylinders.



   The angle ss of pivoting of the writing head is chosen so as to define a writing zone A 'on the first writing medium 76 in the vicinity of the edge 80 of the guide 79.



   The operating mode of the typewriter corresponding to this third embodiment is very similar to that of the embodiments described previously:
 When the operator presses the Print 1 key, the writing head 1, after having rotated by the angle p, writes a word, previously entered in the memory, in the zone A ', on the first writing medium 76 moving from left to right as many steps as there are signs to be traced. The head then returns to its starting position.



   If the word does not contain an error, the operator presses the Print II key. The pivoting angle p of head 1 is canceled and the same word is written on the second writing medium 37 in zone A. This time, head 1 does not return to its starting position, but it stops at the end of the word.



   If the word written on the first medium contains an error,
Pressing the Clear key erases the contents of the memory. In order to prevent the new word entered in memory from being superimposed on the incorrect word previously plotted, it would be possible, for example, to order a momentary reduced advance of the first support 76 so that this word fits into the space. A return to the previous alignment could be ordered at the same time as the Print 11 operation is performed.



   These three embodiments of a typewriter according to the invention, and their variants, have been described by way of example. One could conceive of a machine capable of writing successively on more than two writing media, or a machine whose writing means would consist of several distinct writing heads each acting on a determined medium or several on the same medium.

 

   On the other hand, the passage of the ink jet from one writing zone to another could be controlled by direct deflection of the jet by means of suitable electrodes, the head not pivoting in the vertical plane.



   Finally, in applications where only the display function is necessary, the first writing medium could consist of a substrate on which the ink attaches only very lightly, this medium then being produced in the form of 'a closed loop which passes through an erasing device before reaching the writing area.

 

Claims (1)

REVENDICATION CLAIM Machine à écrire dans laquelle les différents signes qui doivent être écrits sont introduits sous forme codée dans une mémoire susceptible de conserver des groupes formés d'un certain nombre de signes, caractérisée par le fait qu'elle comprend des moyens d'écriture susceptibles d'imprimer successivement un même groupe de signes contenus dans ladite mémoire sur au moins deux supports d'écriture placés simultanément sur la machine. Typewriter in which the various signs which must be written are introduced in coded form into a memory capable of retaining groups formed of a certain number of signs, characterized in that it comprises writing means capable of successively printing the same group of signs contained in said memory on at least two writing media placed simultaneously on the machine. SOUS-REVENDICATIONS 1. Machine à écrire selon la revendication, caractérisée par un premier support d'écriture constitué par une bande (38) susceptible de se déplacer dans le sens de sa longueur parallèlement à une ligne d'écriture et par un second support d'écriture (37) constitué par une feuille de papier qui, après l'écriture d'un texte, constitue le document original à produire sur la machine, ledit second sup port étant susceptible de se déplacer perpendiculairement à une ligne d'écriture. SUB-CLAIMS 1. Typewriter according to claim, characterized by a first writing medium consisting of a strip (38) capable of moving in the direction of its length parallel to a writing line and by a second writing medium ( 37) consisting of a sheet of paper which, after writing a text, constitutes the original document to be produced on the machine, said second support being capable of moving perpendicular to a writing line. 2. Machine à écrire selon la revendication et la sous-revendication 1, caractérisée par le fait que le premier support d'écriture (38) est situé en dessous de la zone d'écriture (A) sur laquelle les moyens d'écriture (I) tracent les signes à produire sur le second support d'écriture (37), des moyens (22, 29, 30, 32, 33) étant prévus pour agir sur les moyens d'écriture (I) de façon à déplacer à volonté cette zone d'écriture (A) du second support (37) vers le premier support (38). 2. Typewriter according to claim and sub-claim 1, characterized in that the first writing medium (38) is located below the writing area (A) on which the writing means ( I) trace the signs to be produced on the second writing medium (37), means (22, 29, 30, 32, 33) being provided to act on the writing means (I) so as to move at will this writing zone (A) from the second support (37) to the first support (38). 3. Machine à écrire selon la revendication et la sous-revendication 1, caractérisée par le fait que le premier support d'écriture (38) est susceptible de se déplacer perpendiculairement à une ligne d'écriture de façon à passer d'une position (38') dans laquelle il est situé en dessous de la zone d'écriture (A) sur laquelle les moyens d'écriture (1) tracent les signes à produire sur le second support d'écriture (37), à une position dans laquelle il se trouve au niveau de cette zone d'écriture (A). 3. Typewriter according to claim and sub-claim 1, characterized in that the first writing medium (38) is capable of moving perpendicularly to a writing line so as to move from a position ( 38 ') in which it is located below the writing area (A) on which the writing means (1) trace the signs to be produced on the second writing medium (37), at a position in which it is located at this writing zone (A). 4. Machine à écrire selon la revendication, caractérisée par le fait que les différents supports d'écriture (73, 74) sont disposés l'un à la suite de l'autre dans le sens d'une ligne d'écriture, les moyens d'écriture (I) étant susceptibles de tracer successivement un même groupe de signes sur la même ligne d'écriture des différents supports. 4. Typewriter according to claim, characterized in that the various writing supports (73, 74) are arranged one after the other in the direction of a writing line, the means writing (I) being capable of successively tracing the same group of signs on the same writing line of the different media. 5. Machine à écrire selon la revendication, caractérisée par le fait que différents supports d'écriture (37, 76) sont superposés sur au moins une partie de leur surface et qu'ils sont susceptibles de se déplacer dans une même direction pour passer d'une ligne d'écriture à la suivante, des moyens (22, 29, 30, 32, 33) étant prévus pour agir sur les moyens d'écriture (1) de façon à déplacer à volonté la zone d'écriture (A) prévue sur l'un des supports (37) vers la zone d'écriture (A') prévue sur un autre support (76). 5. Typewriter according to claim, characterized in that different writing supports (37, 76) are superimposed on at least part of their surface and that they are capable of moving in the same direction to pass through 'one write line to the next, means (22, 29, 30, 32, 33) being provided to act on the writing means (1) so as to move the writing area (A) at will provided on one of the supports (37) towards the writing area (A ') provided on another support (76). 6. Machine à écrire selon la revendication et l'une des sousrevendications 1 à 5, caractérisée par des moyens (22, 29, 30, 32, 33 ou 81) pour déplacer la zone d'écriture des moyens d'écriture (I) à volonté de la valeur approximative d'un demi-interligne pour permettre l'écriture d'un second ensemble de signes en dessus d'un premier ensemble de signes sur au moins l'un des supports d'écriture, ce second ensemble de signes étant ensuite tracé, à l'exclusion du premier, à l'alignement normal d'un autre support d'écriture. 6. Typewriter according to claim and one of subclaims 1 to 5, characterized by means (22, 29, 30, 32, 33 or 81) for moving the writing area of the writing means (I) at will of the approximate value of half a line spacing to allow the writing of a second set of signs above a first set of signs on at least one of the writing media, this second set of signs being then plotted, excluding the first, to the normal alignment of another writing medium. 7. Machine à écrire selon la revendication et l'une des sousrevendications I à 5, caractérisée en ce que les moyens d'écriture (1) sont constitués par une ou plusieurs têtes écrivant au moyen d'un jet d'encre. 7. Typewriter according to claim and one of subclaims I to 5, characterized in that the writing means (1) are constituted by one or more heads writing by means of an ink jet.
CH924171A 1971-06-24 1971-06-24 Machine à écrire CH535656A (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH924171A CH535656A (en) 1971-06-24 1971-06-24 Machine à écrire

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH924171A CH535656A (en) 1971-06-24 1971-06-24 Machine à écrire

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH535656A true CH535656A (en) 1973-04-15

Family

ID=4349869

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH924171A CH535656A (en) 1971-06-24 1971-06-24 Machine à écrire

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH535656A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0027559B1 (en) Device for driving and controlling the ribbon feed in a high speed printer
EP0028721B1 (en) Ink jet printer for printing from right to left or from left to right
FR2753131A1 (en) DEVICE FOR WORKING ON SHEETS OF SHEET MATERIAL AND SHEET MATERIAL TO BE USED WITH THIS DEVICE
EP0128866A1 (en) Sheet feeding device for a printer or a typewriter
EP0012881A2 (en) Device for automatic margin setting in a typewriter in dependence upon the width, of the paper
CH657464A5 (en) DEVICE FOR PROCESSING CARDBOARD TITLES, PARTICULARLY MAGNETIC TRACK TRANSPORT TITLES.
US6234696B1 (en) Automatic paper loader for a printer
US4507003A (en) Paper tape feed and drive mechanism
CH535656A (en) Machine à écrire
US6565173B1 (en) Thermal inkjet printer apparatus and method
CH654256A5 (en) SHEET FEEDING DEVICE FOR PRINTER OR WRITING MACHINE.
EP0255427A1 (en) Multiple device for processing cardboard tickets, especially transport tickets with a magnetic track
EP0027563B1 (en) Signal generator for a wire matrix printer
EP0513885B1 (en) Information Reading/Writing Combined Device for electronic memory cards
FR2468166A1 (en) MACHINE FOR PRINTING, ISSUING AND ACCOUNTING FOR TICKETS AND VALUES
US484132A (en) barron
FR2504454A1 (en) Printing process for bank automaton - prints columns or lines of characters onto successive transverse strips with blank indexed linearly
FR2608966A1 (en) RECORDING APPARATUS, FOR EXAMPLE OF THE TYPE OF WRITING OR PRINTING MACHINE, HAVING AN ERASABLE RIBBON THAT CAN BE MOVED
JPS602389A (en) Double printing head-three station type high-speed printer
FR2465594A1 (en) Method of printing cheques - using preprinted stock with alphanumeric data moving along suction conveyor
FR91874E (en)
US4401395A (en) Typewriter
EP0290555A1 (en) Recto-verso printer
US945986A (en) Type-writing machine.
JP3138568B2 (en) Printer

Legal Events

Date Code Title Description
PL Patent ceased