CH520517A - Apparatus for purifying a gaseous fluid polluted by solid and liquid particles and unwanted gases - Google Patents

Apparatus for purifying a gaseous fluid polluted by solid and liquid particles and unwanted gases

Info

Publication number
CH520517A
CH520517A CH1759367A CH1759367A CH520517A CH 520517 A CH520517 A CH 520517A CH 1759367 A CH1759367 A CH 1759367A CH 1759367 A CH1759367 A CH 1759367A CH 520517 A CH520517 A CH 520517A
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
chimney
enclosure
purifying
sprayers
sub
Prior art date
Application number
CH1759367A
Other languages
French (fr)
Original Assignee
Cit Alcatel
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Cit Alcatel filed Critical Cit Alcatel
Publication of CH520517A publication Critical patent/CH520517A/en

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B01PHYSICAL OR CHEMICAL PROCESSES OR APPARATUS IN GENERAL
    • B01DSEPARATION
    • B01D47/00Separating dispersed particles from gases, air or vapours by liquid as separating agent
    • B01D47/06Spray cleaning
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B01PHYSICAL OR CHEMICAL PROCESSES OR APPARATUS IN GENERAL
    • B01DSEPARATION
    • B01D47/00Separating dispersed particles from gases, air or vapours by liquid as separating agent
    • B01D47/06Spray cleaning
    • B01D47/08Spray cleaning with rotary nozzles
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B04CENTRIFUGAL APPARATUS OR MACHINES FOR CARRYING-OUT PHYSICAL OR CHEMICAL PROCESSES
    • B04CAPPARATUS USING FREE VORTEX FLOW, e.g. CYCLONES
    • B04C9/00Combinations with other devices, e.g. fans, expansion chambers, diffusors, water locks

Landscapes

  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Chemical Kinetics & Catalysis (AREA)
  • Organic Low-Molecular-Weight Compounds And Preparation Thereof (AREA)
  • Treating Waste Gases (AREA)
  • Cleaning By Liquid Or Steam (AREA)

Description

  

  
 



  Appareil d'épuration d'un fluide gazeux pollué par des
 particules solides et liquides et des gaz indésirables
 Il est bien connu que les fumées provenant de la combustion d'un combustible quelconque   (bois,    charbon, fuel-oil, etc.) ou issues d'une opération physique, mécanique, électrique (soudure à l'arc), chimique   (oxycou.   



  page), etc., entraînent dans l'atmosphère des quantités plus ou moins importantes de poussières, de gaz plus ou moins nauséabonds et agressifs, ainsi que des particules liquides de différentes compositions. Les dimensions de ces particules peuvent varier dans de très larges limites, depuis des fractions de micron jusqu'à plusieurs millimètres.



   Le but de la présente invention est de fournir un appareil permettant d'éliminer les particules solides et liquides, en suspension dans un courant gazeux quelconque, par agglomération en particules plus grosses, ainsi que l'épuration dudit courant en gaz indésirables (tels que oxydes de soufre, hydrogène sulfuré, mercaptans, phénols et polyphénols, oxydes et peroxydes d'azote, hydrocarbures, etc.).



   L'appareil, objet de l'invention, comporte une enceinte cylindrique dans laquelle le courant à épurer entre tangentiellement, ladite enceinte présentant à sa partie supérieure un dispositif pulvérisateur pour former un brouillard de liquide épurateur et dans sa partie centrale une cheminée, par où s'échappe le courant gazeux épuré, l'extrémité inférieure de ladite cheminée débouchant dans la partie inférieure de l'enceinte, laquelle partie est munie d'un orifice permettant l'évacuation du liquide épurateur, est caractérisé par le fait que la cheminée comporte deux parties, une partie inférieure munie de moyens permettant d'une part le réglage de la vitesse du courant gazeux chargé par le brouillard et d'autre part l'épuration dudit courant gazeux, une partie supérieure, surmontant ladite partie inférieure,

   munie de moyens permettant d'une part l'épuration du courant gazeux et d'autre part la condensation du brouillard entraîné dans la cheminée, un second dispositif de brouillard de liquide épurateur étant disposé dans le haut de la partie inférieure de la cheminée.



   Le dessin représente à titre d'exemple, quelques modes de réalisation de l'appareil, objet de l'invention:
 - la fig. 1 est une vue en élévation partiellement en coupe, un premier mode de réalisation,
 - la fig. 2 est une coupe schématique, dans un plan horizontal, au niveau du raccordement de la conduite d'amenée du gaz à épurer, de l'appareil de la fig. 1,
 - la fig. 3 est une vue en élévation, semi-coupée, de la cheminée interne collectrice du courant gazeux,
 - la fig. 4 est une vue en coupe verticale, à plus grande échelle, de la partie inférieure de la cheminée représentée sur la fig. 3,
 - la fig. 5 est une vue en coupe horizontale à deux niveaux selon la ligne C-C de la fig. 4,
 - la fig. 6 est une coupe verticale partielle schématisée selon la ligne D de la fig. 5,
 - la fig.

   7 est une vue en coupe verticale à plus grande échelle de la partie supérieure de la cheminée représentée sur la fig. 3,
 - la fig. 8 représente une coupe horizontale selon
A-A de la fig. 7,
   la    fig. 9 représente une coupe horizontale selon
B-B de la fig. 7,
 - la fig. 10 représente schématiquement un appareil de pulvérisation et plus particulièrement les liaisons entre les pulvérisateurs électrostatiques,
 - la fig. 11, représente une variante de la fig. 10,
 - la fig. 12 représente une vue en coupe partielle d'un mode de réalisation de partie haute de cheminée.



   Sur la fig. 1, la référence 1 désigne l'enceinte dans laquelle s'effectue l'épuration du fluide gazeux et la partie inférieure 2 de ladite enceinte est tronconique et terminée par un orifice d'évacuation 5.



   Le fluide gazeux est amené dans la partie supérieure de l'enceinte à l'aide d'une canalisation 3 et après épuration  est évacué par une cheminée 4 qui se prolonge à l'intérieur de l'enceinte.



   La canalisation 3 est munie d'un coude 6 formant siphon, destiné à empêcher toute remontée du liquide épurateur dans la conduite d'amenée du courant gazeux.



   Des dispositifs 7 assurant l'alimentation et la pulvérisation sous forme d'un microbrouillard d'un liquide épurateur sont disposés à la partie supérieure de   l'ep-    ceinte 1, au dessus de l'arrivée du fluide gazeux. Ces dispositifs peuvent être par exemple montés sur une rampe circulaire. On peut également prévoir de les disposer hélicoïdalement sur la paroi de l'enceinte 1.



   Le raccordement du tuyau d'amenée 3 du fluide gazeux à l'enceinte 1 se fait tangentiellement,   d'où    il résulte pour le fluide gazeux un mouvement de rotation à l'intérieur de ladite enceinte.



   La fig. 3 est une vue en coupe partielle, selon un plan vertical, de la cheminée 4.



   La cheminée comporte essentiellement deux parties: une partie basse 8 destinée à permettre le réglage de la vitesse du passage du fluide dans la cheminée au moyen des lames orientables 11, tout en ayant un rôle épurateur et une partie haute 9, destinée à parfaire l'épuration et à condenser le brouillard entraîné dans la cheminée, comme expliqué plus bas.



   Entre ces deux parties on dispose une seconde rampe 10 de pulvérisation d'un microbrouillard de liquide épurateur, destinée à parfaire l'épuration totale tant des particules solides et/ou liquides que des gaz à neutraliser.



   La fig. 4 est une vue en coupe verticale, à plus grande échelle, de la partie basse 8 de la cheminée représentée àlafig. 3.



   Cette partie comprend essentiellement un jeu de lames verticales en aube 11, réunies par leurs extrémités inférieures à un cône porteur 21 comportant un orifice axial d'évacuation 22. L'orientation des lames peut être réglée au moyen d'une roue dentée 12 agissant sur une couronne dentée 13 solidaire des lames 11 qui sont fixées à une couronne 14, elle-même solidaire de la paroi de la cheminée. Dans ce but, les lames 11 peuvent être souples ou montées pivotantes autour de leurs points d'attaches sur la couronne 14 et le cône 21.



   La fig. 5 est une vue en coupe horizontale à deux niveaux selon la ligne C-C de la fig. 4.



   La fig. 6 est une coupe verticale partielle schématisée selon la ligne D de la fig. 5.



   La commande de la roue dentée 12 peut se faire de l'extérieur de l'enceinte.



   On peut ainsi faire varier l'orientation des lames, l'appareil étant en cours de fonctionnement, ce qui permet un réglage précis de la vitesse de passage du courant gazeux dans la cheminée.



   De plus, ce jeu de lames a un rôle épurateur, étant donné que le courant gazeux, pour pénétrer dans la partie haute de la cheminée, doit lécher les lames.   Avantageuse-    ment, la matière constitutive des lames est telle qu'elle ait une action attractive à l'encontre des particules solides et/ou liquides contenues dans le courant gazeux.



   Un dispositif 10 assure l'alimentation et la pulvérisation sous forme d'un microbrouillard d'un liquide épurateur, disposé à l'extrémité supérieure de la partie basse de la cheminée.



   La fig. 7 est une vue en coupe verticale à plus grande échelle de la partie haute 9 de la cheminée, représentée   à la fig.    3.



   Cette partie a essentiellement pour objet de condenser le brouillard entraîné dans la cheminée tout en améliorant l'épuration.



   Dans ce but, elle est munie de pointes perpendiculaires 15 et/ou obliques par rapport à la paroi de la cheminée.



   Les pointes perpendiculaires et les pointes obliques 16 sont disposées régulièrement, comme on peut le voir sur les fig. 8 et 9 représentant des coupes selon les lignes A-A et B-B de la fig. 7.



   Les pointes à un niveau de la cheminée sont décalées par rapport à celles des niveaux voisins.



   Les pointes peuvent être creuses et dans ce cas refroidies intérieurement par le microbrouillard formé dans l'enceinte de l'appareil.



   On peut également prévoir de munir la partie haute de la cheminée d'une double paroi, une circulation de fluide réfrigérant, par exemple d'eau, étant aménagée dans l'espace ainsi formé.



   La fig. 12 représente un tel mode de réalisation.



   La partie haute de la cheminée comporte une double paroi comprenant une paroi interne 40 et une paroi externe 41. Dans le mode de réalisation représenté sur cette figure une cloison 39 a été prévue à l'intérieur de la double paroi de manière que le fluide réfrigérant circule de bas en haut le long de la paroi intérieure 40 de la cheminée, puis de haut en bas le long de la paroi externe 41 de ladite cheminée. Les pointes 38 destinées à la condensation du microbrouillard sont creuses et en communication avec l'espace délimité par la double paroi de manière à être refroidies.



   Certaines des pointes disposées dans la partie haute de la cheminée, ou la totalité, peuvent être portées à un potentiel de manière à charger le microbrouillard selon une polarité appropriée.



   Les pointes peuvent être chargées uniquement à leur extrémité ou dans toute leur masse.



   Pour éviter des phénomènes d'arc entre les pointes, on peut prévoir un système de distribution de l'énergie polarisante dans les pointes de façon à répartir celle-ci dans toute la masse gazeuse sans provoquer de charges statiques dangereuses.



   Avantageusement, les dispositifs de pulvérisations de microbrouillard disposés dans l'enceinte et la cheminée sont constitués par des pulvérisateurs électrostatiques.



   Selon un premier mode de réalisation, l'ensemble des pulvérisateurs est relié à   l'un    des pôles d'un générateur électrostatique dont l'autre pôle est relié à la masse métallique de l'épurateur et fournissant une tension de 100 kilovolts.



      I1    peut être avantageux lors du fonctionnement d'inverser la polarité des pulvérisateurs électrostatiques en agissant sur le générateur, l'inversion étant par exemple fonction de la vitesse des fumées à l'intérieur de l'épurateur.



   Selon un deuxième mode de réalisation, la cheminée est isolée électriquement de l'enceinte et les pulvérisateurs électrostatiques disposés dans la cheminée sont portés à un potentiel différent de celui auquel sont portés les pulvérisateurs disposés sur l'enceinte; on peut dans ce cas prévoir deux générateurs électrostatiques.



   Selon un mode d'exécution, le potentiel et la polarité auxquels sont portés les pulvérisateurs situés dans la cheminée sont variables cycliquement.



   Les fig. 10 et 11 représentent respectivement schématiquement des appareils d'épuration conformes aux deux modes de réalisation cités ci-dessus.  



   Sur ces figures la référence 31 désigne l'enceinte
 métallique, cylindrique de l'épurateur.



   Les gaz à épurer sont introduits tangentiellement dans
 celle-ci par l'ouverture 32.



   La partie inférieure tronconique 33 de l'enceinte est
 munie d'un orifice 34 permettant l'évacuation du liquide
 épurateur.



   On introduit dans l'enceinte 31 et à l'extrémité supé
 rieure de la partie basse 36 de la cheminée 35 un liquide
 épurateur, sous forme de microbrouillard au moyen de pulvérisateurs électrostatiques 42 isolés électriquement
 des parois les supportant.



   Les pulvérisateurs produisant le microbrouillard dans
 l'enceinte 31 peuvent être répartis selon une ligne héli
 coïdale.



   Dans le mode de réalisation de la fig. 10, l'ensemble des pulvérisateurs est relié à un des pôles d'un même générateur électrostatique 43, fournissant par exemple une tension de l'ordre de 100 KV, l'autre pôle dudit générateur étant relié à la masse métallique de l'épurateur.



   Dans cette forme de réalisation on peut prévoir des dispositifs permettant d'inverser cycliquement la polarité des pulvérisateurs par rapport à la masse pour améliorer la condensation.



   Dans le mode de réalisation de la fig. 11, la cheminée 35 est isolée électriquement de l'enceinte 31, par exemple au moyen d'entretoises isolantes 44, ce qui permet de porter les pulvérisateurs disposés dans la cheminée à un potentiel différent de celui des pulvérisateurs de l'enceinte, en les alimentant par exemple au moyen d'un deuxième générateur électrostatique 45, comme représenté, branché entre lesdits pulvérisateurs et la cheminée.



   Dans une autre variante de réalisation, on peut porter les différents pulvérisateurs de l'enceinte à des potentiels différents, en utilisant par exemple le deuxième générateur électrostatique 45. On peut également combiner une variation cyclique de la polarité des différents pulvérisateurs dans les modes de réalisation décrits ci-dessus.



   Ainsi que cela a été représenté sur la fig. 1, il peut être avantageux de munir la paroi externe de la partie haute 37 de la cheminée d'aspérités ou de pointes telles que 46. On peut également prévoir de donner aux pointes 38 destinées à la condensation du microbrouillard un état de surface extérieur rugueux.



   La partie haute de la cheminée peut être surmontée par un ou plusieurs extracteurs destinés à compenser les éventuelles pertes de charges.



   Dans les appareils décrits, le courant gazeux à épurer entre en contact brutal, avec le liquide pulvérisé sous forme de brouillard ou d'aérosol et contenant divers produits destinés d'une part à mouiller les particules solides et/ou liquides et, d'autre part, à réagir chimiquement sur les gaz résiduaires en vue d'en assurer leur neutralisation ou leur transformation en produits différents ne présentant plus aucune nocivité et/ou odeurs, le liquide pulvérisé étant ensuite condensé et recueilli au bas de l'enceinte de l'appareil alors que le courant gazeux épuré sort par la cheminée.



   Dans le mode de réalisation des fig. 1 à 7, le fluide gazeux amené dans la partie supérieure de l'enceinte subit une première épuration dans l'enceinte 1 lorsqu'il entre en contact avec le brouillard produit par le dispositif pulvérisateur 7.



   Lors du passage du fluide dans la cheminée à travers le jeu de lames verticales en aube 11, réunies par leurs extrémités inférieures et dont l'orientation peut être modifiée de l'extérieur de l'enceinte, le courant gazeux à
 épurer subit une deuxième épuration en léchant lesdites
 lames pour passer dans la partie haute de la cheminée.



   La condensation du microbrouillard dans la partie
 haute de la cheminée obtenue au moyen de pointes régu
 lièrement réparties sur la paroi de ladite partie haute de la
 cheminée représentée dans la fig. 7 permet de parfaire
 l'épuration du fluide.



   La pulvérisation sous forme de microbrouillard ou
 d'aérosol peut être obtenue par exemple par dispersion
 mécanique du liquide mouillant et neutralisant non comprimé ou par détente d'un gaz comprimé en présence du
 liquide, ou encore par l'adjonction, dans ledit liquide à pulvériser, d'un liquide inerte facilement vaporisable par
 auto-détente à la pression atmosphérique. Avantageusement, on peut augmenter l'efficacité du liquide, mouillant et neutralisant, en utilisant des pulvérisateurs   électro-    statiques, comme représenté dans les modes de réalisation
 des fig. 10 et 11.



   De préférence, on utilise pour épurer le fluide gazeux un liquide présentant une très forte activité superficielle, autrement dit, c'est un liquide très mouillant, donnant un très faible angle de raccordement (le plus proche que possible de zéro) avec les particules solides et/ou liquides.



   L'utilisation d'un liquide très mouillant est destinée à provoquer la formation, à la surface des très fines gouttelettes dudit liquide, d'une surface n'utilisant qu'une énergie minimale. De cette façon, les molécules de très petite énergie superficielle se trouvent concentrées à la surface des très fines gouttelettes du microbrouillard.



  Ainsi, l'adhésion, liquide-solide et/ou liquide-liquide, par les interfaces sera facilitée, alors qu'avec de l'eau seule, liquide à forte tension superficielle, l'énergie développée, dans un choc, peut ne pas être assez forte pour entraîner l'agglutination.



   Parmi tous les produits tensioactifs, que   l'on    trouve largement commercialisés, qui se présentent soit sous forme liquide, soit sous forme solide, mais solubles dans l'eau, qui possèdent une forte activité superficielle et qui donnent un angle de raccordement très faible tant avec les particules solides qu'avec les particules liquides, non naturellement solubles ni miscibles à l'eau, on peut citer, à titre illustratif et nullement limitatif, les produits suivants:

   les alkyl-sulfonates de sodium, les aryl-sulfonates de sodium, les naphtyl-sulfonates de sodium, les stéarate et oléate de triéthanolamine, l'oléate d'ammonium, les amides d'acides gras sulfonés, les sulforicinates de sodium, les alcools gras sulfonés, les sulfo-esters de sodium d'alcools supérieurs primaires ou secondaires, les phospho-esters de sodium d'alcools supérieurs primaires ou secondaires, les ammonium quaternaires, les sucroglycérides et esters de sucre, etc.



   Lorsqu'on utilise une pulvérisation chargée d'électricité de polarité contraire à celle des particules solides et/ou liquides en suspension, on peut obtenir une floculation immédiate, du fait de la neutralisation desdites particules. La raison de cette floculation est due au fait que tant que les particules sont en présence les unes des autres, alors qu'elles portent des charges électriques de même signe, il leur est impossible de se rencontrer en raison des forces électriques de répulsion; alors que, si la charge est neutralisée, les forces de cohésion deviennent prépondérantes et tout porte les particules à se rencontrer, s'agglutiner et à chuter.



   On peut obtenir non seulement la rencontre, l'agglutination et la précipitation des particules solides et/ou liquides en suspension dans un courant gazeux d'une origine quelconque, mais également et simultanément,  l'épuration, par neutralisation ou transformation totale, de tous les gaz se trouvant mélangés tant à des fumées de combustion d'un combustible quelconque qu'à un courant gazeux de quelque origine que ce soit en mettant en solution aqueuse, ou dans tous solvants adéquats, divers produits chimiques, se trouvant largement et couramment commercialisés, présentant une activité spécifique de   nen    tralisation et/ou de transformation des divers gaz, résiduaires de combustion ou d'opérations industrielles quelconques, et en pulvérisant cette solution chimique active, sous forme de microbrouillard ou d'aérosol,

   à l'encontre du courant gazeux que   l'on    veut épurer d'un gaz quelconque gênant.



   A titre d'exemple, pour épurer des gaz résiduaires d'oxydes de soufre de fumées de combustion, on peut utiliser, en solution aqueuse, de l'ammoniaque à diverses concentrations, des lessives de soude, du carbonate, du bicarbonate, du sulfate, du chlorhydrate d'ammonium, du sulfite d'ammonium, du carbonate, bicarbonate, sulfate de sodium, du sulfite, bisulfite, métabisulfite de sodium, du sulfate basique de chrome trivalent. 



  
 



  Apparatus for purifying a gaseous fluid polluted by
 solid and liquid particles and unwanted gases
 It is well known that the fumes from the combustion of any fuel (wood, coal, fuel oil, etc.) or from a physical, mechanical, electrical (arc welding), chemical (oxycou .



  page), etc., entrain more or less significant quantities of dust, more or less foul-smelling and aggressive gases into the atmosphere, as well as liquid particles of different compositions. The dimensions of these particles can vary within very wide limits, from fractions of a micron up to several millimeters.



   The object of the present invention is to provide an apparatus making it possible to remove solid and liquid particles, in suspension in any gas stream, by agglomeration into larger particles, as well as the purification of said stream of undesirable gases (such as oxides). sulfur, hydrogen sulfide, mercaptans, phenols and polyphenols, nitrogen oxides and peroxides, hydrocarbons, etc.).



   The apparatus, object of the invention, comprises a cylindrical enclosure in which the stream to be purified enters tangentially, said enclosure having at its upper part a spray device for forming a mist of purifying liquid and in its central part a chimney, through which the purified gas stream escapes, the lower end of said chimney opening into the lower part of the enclosure, which part is provided with an orifice allowing the purifying liquid to be discharged, is characterized in that the chimney comprises two parts, a lower part provided with means allowing on the one hand the adjustment of the speed of the gas stream charged by the mist and on the other hand the purification of said gas stream, an upper part surmounting said lower part,

   provided with means making it possible, on the one hand, to purify the gas stream and, on the other hand, to condense the mist entrained in the chimney, a second purifying liquid mist device being placed at the top of the lower part of the chimney.



   The drawing represents, by way of example, some embodiments of the apparatus, object of the invention:
 - fig. 1 is an elevational view partially in section, a first embodiment,
 - fig. 2 is a schematic section, in a horizontal plane, at the connection of the supply pipe for the gas to be purified, of the apparatus of FIG. 1,
 - fig. 3 is a view in elevation, semi-cut, of the internal chimney collecting the gas current,
 - fig. 4 is a vertical sectional view, on a larger scale, of the lower part of the chimney shown in FIG. 3,
 - fig. 5 is a horizontal sectional view at two levels along the line C-C of FIG. 4,
 - fig. 6 is a partial vertical section schematically taken along line D of FIG. 5,
 - fig.

   7 is a view in vertical section on a larger scale of the upper part of the chimney shown in FIG. 3,
 - fig. 8 represents a horizontal section according to
A-A of fig. 7,
   fig. 9 represents a horizontal section according to
B-B of fig. 7,
 - fig. 10 schematically represents a spraying apparatus and more particularly the connections between the electrostatic sprayers,
 - fig. 11 shows a variant of FIG. 10,
 - fig. 12 shows a partial sectional view of an embodiment of the upper part of the chimney.



   In fig. 1, the reference 1 designates the enclosure in which the purification of the gaseous fluid is carried out and the lower part 2 of said enclosure is frustoconical and terminates with an evacuation orifice 5.



   The gaseous fluid is brought into the upper part of the enclosure by means of a pipe 3 and after purification is discharged through a chimney 4 which extends inside the enclosure.



   Line 3 is provided with an elbow 6 forming a siphon, intended to prevent any rise of the purifying liquid in the gas stream supply line.



   Devices 7 ensuring the supply and spraying in the form of a microbrush of a purifying liquid are placed in the upper part of the enclosure 1, above the inlet of the gaseous fluid. These devices can for example be mounted on a circular ramp. It is also possible to provide for them to be arranged helically on the wall of the enclosure 1.



   The connection of the supply pipe 3 of the gaseous fluid to the enclosure 1 is made tangentially, from which the gaseous fluid results in a rotational movement inside said enclosure.



   Fig. 3 is a partial sectional view, along a vertical plane, of the chimney 4.



   The chimney essentially comprises two parts: a lower part 8 intended to allow the adjustment of the speed of the passage of the fluid in the chimney by means of the orientable blades 11, while having a purifying role and an upper part 9, intended to perfect the purifying and condensing the mist entrained in the chimney, as explained below.



   Between these two parts there is a second ramp 10 for spraying a microbrush of purifying liquid, intended to complete the total purification both of the solid and / or liquid particles and of the gases to be neutralized.



   Fig. 4 is a view in vertical section, on a larger scale, of the lower part 8 of the chimney shown àlafig. 3.



   This part essentially comprises a set of vertical vane blades 11, joined at their lower ends to a carrier cone 21 comprising an axial discharge orifice 22. The orientation of the blades can be adjusted by means of a toothed wheel 12 acting on a toothed ring 13 secured to the blades 11 which are fixed to a ring 14, itself secured to the wall of the chimney. For this purpose, the blades 11 can be flexible or mounted to pivot around their attachment points on the crown 14 and the cone 21.



   Fig. 5 is a horizontal sectional view at two levels along the line C-C of FIG. 4.



   Fig. 6 is a partial vertical section schematically taken along line D of FIG. 5.



   The toothed wheel 12 can be controlled from outside the enclosure.



   The orientation of the blades can thus be varied, the apparatus being in operation, which allows precise adjustment of the speed of passage of the gas stream in the chimney.



   In addition, this set of blades has a purifying role, given that the gas stream, to enter the upper part of the chimney, must lick the blades. Advantageously, the material constituting the blades is such that it has an attractive action against the solid and / or liquid particles contained in the gas stream.



   A device 10 ensures the supply and spraying in the form of a microbrush of a purifying liquid, placed at the upper end of the lower part of the chimney.



   Fig. 7 is a view in vertical section on a larger scale of the upper part 9 of the chimney, shown in FIG. 3.



   The main purpose of this part is to condense the mist entrained in the chimney while improving the purification.



   For this purpose, it is provided with perpendicular points 15 and / or oblique with respect to the wall of the chimney.



   The perpendicular points and the oblique points 16 are arranged regularly, as can be seen in FIGS. 8 and 9 showing sections along lines A-A and B-B of FIG. 7.



   The peaks at one level of the chimney are offset from those of neighboring levels.



   The tips can be hollow and in this case cooled internally by the microbrush formed in the enclosure of the device.



   Provision can also be made to provide the upper part of the chimney with a double wall, a circulation of refrigerant fluid, for example water, being provided in the space thus formed.



   Fig. 12 shows such an embodiment.



   The upper part of the chimney has a double wall comprising an internal wall 40 and an external wall 41. In the embodiment shown in this figure, a partition 39 has been provided inside the double wall so that the refrigerant fluid circulates from bottom to top along the inner wall 40 of the chimney, then from top to bottom along the outer wall 41 of said chimney. The points 38 intended for condensing the microbrog are hollow and in communication with the space delimited by the double wall so as to be cooled.



   Some of the points arranged in the upper part of the chimney, or all of them, can be brought to a potential so as to charge the microbrog according to an appropriate polarity.



   The tips can be loaded only at their end or in their entire mass.



   To avoid arcing phenomena between the points, a system can be provided for distributing the polarizing energy in the points so as to distribute the latter throughout the entire gas mass without causing dangerous static charges.



   Advantageously, the microbrog spraying devices arranged in the enclosure and the chimney consist of electrostatic sprayers.



   According to a first embodiment, all of the sprayers are connected to one of the poles of an electrostatic generator, the other pole of which is connected to the metal mass of the purifier and providing a voltage of 100 kilovolts.



      It may be advantageous during operation to reverse the polarity of the electrostatic sprayers by acting on the generator, the reversal being for example a function of the speed of the fumes inside the purifier.



   According to a second embodiment, the chimney is electrically isolated from the enclosure and the electrostatic sprayers arranged in the chimney are brought to a potential different from that to which the sprayers arranged on the enclosure are brought; in this case, two electrostatic generators can be provided.



   According to one embodiment, the potential and the polarity to which the sprayers located in the chimney are carried are variable cyclically.



   Figs. 10 and 11 represent respectively schematically purification devices in accordance with the two embodiments cited above.



   In these figures, reference 31 designates the enclosure
 metallic, cylindrical purifier.



   The gases to be purified are introduced tangentially into
 this by opening 32.



   The lower frustoconical part 33 of the enclosure is
 provided with an orifice 34 allowing the evacuation of the liquid
 purifier.



   Is introduced into the enclosure 31 and at the upper end
 upper part of the lower part 36 of the chimney 35 a liquid
 scrubber, in the form of a micro-mist by means of electrically isolated electrostatic sprayers 42
 walls supporting them.



   Sprayers producing the micro-fog in
 the enclosure 31 can be distributed along a heli line
 coidal.



   In the embodiment of FIG. 10, all of the sprayers are connected to one of the poles of the same electrostatic generator 43, for example providing a voltage of the order of 100 KV, the other pole of said generator being connected to the metal mass of the purifier .



   In this embodiment, devices can be provided which make it possible to cyclically reverse the polarity of the sprayers with respect to the mass in order to improve the condensation.



   In the embodiment of FIG. 11, the chimney 35 is electrically isolated from the enclosure 31, for example by means of insulating spacers 44, which makes it possible to bring the sprayers arranged in the chimney to a potential different from that of the sprayers in the enclosure, by bringing them feeding for example by means of a second electrostatic generator 45, as shown, connected between said sprayers and the chimney.



   In another variant embodiment, the different sprayers of the enclosure can be brought to different potentials, for example by using the second electrostatic generator 45. It is also possible to combine a cyclic variation of the polarity of the different sprayers in the embodiments. described above.



   As has been shown in FIG. 1, it may be advantageous to provide the outer wall of the upper part 37 of the chimney with roughness or points such as 46. It is also possible to provide for the points 38 intended for the condensation of the microbrog to have a rough outer surface condition. .



   The upper part of the chimney can be surmounted by one or more extractors intended to compensate for any pressure losses.



   In the devices described, the gas stream to be purified comes into sudden contact with the sprayed liquid in the form of a mist or aerosol and containing various products intended on the one hand to wet the solid and / or liquid particles and, on the other hand on the other hand, to react chemically with the waste gases in order to ensure their neutralization or their transformation into different products no longer presenting any harmfulness and / or odors, the sprayed liquid then being condensed and collected at the bottom of the enclosure of the apparatus while the purified gas stream exits through the chimney.



   In the embodiment of FIGS. 1 to 7, the gaseous fluid brought into the upper part of the enclosure undergoes a first purification in the enclosure 1 when it comes into contact with the mist produced by the spray device 7.



   During the passage of the fluid in the chimney through the set of vertical blades 11 blade, joined by their lower ends and whose orientation can be changed from outside the enclosure, the gas stream
 purify undergoes a second purification by licking said
 slats to pass through the upper part of the fireplace.



   The condensation of the microbrush in the
 top of the chimney obtained by means of regular spikes
 evenly distributed over the wall of said upper part of the
 chimney shown in fig. 7 allows to perfect
 the purification of the fluid.



   Spraying in the form of a micro-mist or
 aerosol can be obtained for example by dispersion
 mechanics of the uncompressed wetting and neutralizing liquid or by expansion of a compressed gas in the presence of
 liquid, or by the addition, in said liquid to be sprayed, of an inert liquid easily vaporizable by
 self-expansion at atmospheric pressure. Advantageously, the efficiency of the liquid, wetting and neutralizing, can be increased by using electrostatic sprayers, as shown in the embodiments.
 of fig. 10 and 11.



   Preferably, a liquid having a very high surface activity is used to purify the gaseous fluid, in other words, it is a very wetting liquid, giving a very low angle of connection (as close as possible to zero) with the solid particles. and / or liquids.



   The use of a very wetting liquid is intended to cause the formation, on the surface of the very fine droplets of said liquid, of a surface using only minimal energy. In this way, the molecules of very small surface energy are found concentrated on the surface of the very fine droplets of the micro-fog.



  Thus, adhesion, liquid-solid and / or liquid-liquid, by the interfaces will be facilitated, whereas with water alone, liquid with high surface tension, the energy developed, in a shock, may not be strong enough to cause agglutination.



   Among all the surfactants, which are widely marketed, which are presented either in liquid form or in solid form, but soluble in water, which have a high surface activity and which give a very low angle of connection both with solid particles and with liquid particles, which are neither naturally soluble nor miscible with water, there may be mentioned, by way of illustration and in no way limiting, the following products:

   sodium alkyl sulfonates, sodium aryl sulfonates, sodium naphthyl sulfonates, triethanolamine stearate and oleate, ammonium oleate, sulfonated fatty acid amides, sodium sulforicinates, alcohols sulfonated fatty acids, sodium sulfoesters of primary or secondary higher alcohols, sodium phosphoesters of primary or secondary higher alcohols, quaternary ammoniums, sucroglycerides and sugar esters, etc.



   When using an electrically charged spray of polarity opposite to that of the solid and / or liquid particles in suspension, immediate flocculation can be obtained, due to the neutralization of said particles. The reason for this flocculation is due to the fact that as long as the particles are in the presence of each other, while they carry electric charges of the same sign, it is impossible for them to meet because of the electric forces of repulsion; whereas, if the charge is neutralized, the cohesive forces become preponderant and everything causes the particles to meet, agglutinate and fall.



   One can obtain not only the meeting, the agglutination and the precipitation of the solid and / or liquid particles in suspension in a gas stream of any origin, but also and simultaneously, the purification, by neutralization or total transformation, of all the gases being mixed both with the combustion fumes of any fuel and with a gas stream of any origin whatsoever by placing in aqueous solution, or in any suitable solvents, various chemicals, which are widely and commonly marketed , exhibiting a specific activity of neutralizing and / or transforming the various gases, combustion residues or any industrial operations, and by spraying this active chemical solution, in the form of a micro-mist or an aerosol,

   against the gas stream that we want to purify any troublesome gas.



   By way of example, to purify waste gases of sulfur oxides from combustion fumes, it is possible to use, in aqueous solution, ammonia at various concentrations, sodium hydroxide solutions, carbonate, bicarbonate, sulphate. , ammonium hydrochloride, ammonium sulphite, carbonate, bicarbonate, sodium sulphate, sulphite, bisulphite, sodium metabisulphite, basic sulphate of trivalent chromium.

 

Claims (1)

REVENDICATION CLAIM Appareil d'épuration d'un fluide gazeux pollué contenant des particules solides et/ou liquides en suspension et des gaz indésirables, comportant une enceinte cylindrique dans laquelle le courant à épurer entre tangentiellement, ladite enceinte présentant à sa partie supérieure un dispositif pulvérisateur pour former un brouillard de liquide épurateur et dans sa partie centrale une cheminée par où s'échappe le courant gazeux épuré, l'extrémité inférieure de ladite cheminée débouchant dans la partie inférieure de l'enceinte, laquelle partie est munie d'un orifice permettant l'évacuation du liquide épurateur, caractérisé par le fait que la cheminée comporte deux parties, une partie inférieure munie de moyens permettant d'une part le réglage de la vitesse du courant gazeux chargé par le brouillard et d'autre part l'épuration dudit courant gazeux, Apparatus for purifying a polluted gaseous fluid containing solid and / or liquid particles in suspension and undesirable gases, comprising a cylindrical enclosure into which the stream to be purified enters tangentially, said enclosure having at its upper part a spray device for forming a mist of purifying liquid and in its central part a chimney through which escapes the purified gas stream, the lower end of said chimney opening into the lower part of the enclosure, which part is provided with an orifice allowing the evacuation of the purifying liquid, characterized in that the chimney has two parts, a lower part provided with means allowing on the one hand the adjustment of the speed of the gas stream charged by the mist and on the other hand the purification of said gas stream , une partie supérieure, surmontant ladite partie inférieure, munie de moyens permettant d'une part l'épuration du courant gazeux et d'autre part la condensation du brouillard entraîné dans la cheminée, un second dispositif pulvérisateur de brouillard de liquide épurateur dans le haut de la partie inférieure de la cheminée. an upper part, surmounting said lower part, provided with means allowing on the one hand the purification of the gas stream and on the other hand the condensation of the mist entrained in the chimney, a second device for spraying mist of purifying liquid in the top of the lower part of the fireplace. SOUS-REVENDICATIONS 1. Appareil d'épuration selon la revendication, caractérisé par le fait que lesdits moyens dont est munie la partie inférieure de la cheminée consistent principalement en un jeu de lames verticales en aube, réunies par leurs extrémités inférieures et dont l'orientation peut être modifiées de l'extérieur de l'enceinte, le flux à épurer léchant lesdites lames pour entrer dans la cheminée. SUB-CLAIMS 1. Purification apparatus according to claim, characterized in that said means with which the lower part of the chimney is provided mainly consist of a set of vertical blades in the form of a blade, joined by their lower ends and the orientation of which can be modified. from outside the enclosure, the flow to be purified licking said blades to enter the chimney. 2. Appareil d'épuration selon la revendication, caractérisé par le fait que lesdits moyens dont est munie la partie supérieure de la cheminée consistent en des pointes portées par la paroi interne de la cheminée, perpendiculaires et/ou obliques par rapport à ladite paroi et régulièrement réparties. 2. Purification apparatus according to claim, characterized in that said means with which the upper part of the chimney is provided consist of spikes carried by the internal wall of the chimney, perpendicular and / or oblique with respect to said wall and regularly distributed. 3. Appareil d'épuration selon la revendication, crac! térisé par le fait que le dispositif pulvérisateur de brouillard disposé en haut de la partie inférieure de la cheminée ainsi que celui disposé dans l'enceinte sont constitués par des pulvérisateurs électrostatiques. 3. Purifying apparatus according to claim, crac! terized by the fact that the mist spraying device disposed at the top of the lower part of the chimney as well as that disposed in the enclosure are constituted by electrostatic sprayers. 4. Appareil d'épuration selon la sous-revendication 3, caractérisé par le fait que l'ensemble des pulvérisateurs est relié à l'un des pôles d'un générateur électrostatique, dont l'autre pôle est relié à la masse métallique de l'appareil. 4. Purification apparatus according to sub-claim 3, characterized in that the set of sprayers is connected to one of the poles of an electrostatic generator, the other pole of which is connected to the metal mass of the 'apparatus. 5. Appareil d'épuration selon la sous-revendication 4, caractérisé par le fait que le générateur électrostatique fournit une tension de l'ordre de 100 kV. 5. Purification apparatus according to sub-claim 4, characterized in that the electrostatic generator supplies a voltage of the order of 100 kV. 6. Appareil d'épuration selon la sous-revendication 3, caractérisé par le fait que la cheminée est isolée électriquement de l'enceinte et les pulvérisateurs électrostatiques disposés à l'intérieur de celle-ci sont portés à un potentiel différent de celui auquel sont portés les pulvérisateurs disposés sur l'enceinte. 6. Purification device according to sub-claim 3, characterized in that the chimney is electrically isolated from the enclosure and the electrostatic sprayers arranged inside the latter are brought to a potential different from that at which are carried the sprayers placed on the enclosure. 7, Appareil d'épuration selon la sous-revendication 3 caractérisé par le fait que les pulvérisateurs disposés dans la cheminée sont alimentés par un générateur différent de celui alimentant les pulvérisateurs disposés sur l'enceinte. 7, Purification apparatus according to sub-claim 3 characterized in that the sprayers arranged in the chimney are supplied by a generator different from that supplying the sprayers arranged on the enclosure. 8. Appareil d'épuration selon la sous-revendication 3, caractérisé par le fait que le potentiel et la polarité auxquels sont portés les pulvérisateurs situés dans la cheminée sont variables cycliquement. 8. Purification apparatus according to sub-claim 3, characterized in that the potential and the polarity to which the sprayers located in the chimney are carried are variable cyclically. 9. Appareil d'épuration selon la revendication, caractérisé par le fait que la cheminée est à double paroi, une circulation de fluide réfrigérant, par exemple d'eau, étant prévue dans l'espace ainsi formé. 9. Purification apparatus according to claim, characterized in that the chimney is double-walled, a circulation of refrigerant fluid, for example water, being provided in the space thus formed. 10. Appareil d'épuration selon la sous-revendication 2, caractérisé par le fait qu'au moins l'extrémité de certaines des pointes est chargée électriquement. 10. Purifying apparatus according to sub-claim 2, characterized in that at least the end of some of the tips is electrically charged. 11. Appareil d'épuration selon la revendication, caractérisé par le fait que la paroi externe de la partie supérieure de la cheminée est munie d'aspérités ou de pointes. 11. Purifying apparatus according to claim, characterized in that the outer wall of the upper part of the chimney is provided with asperities or points.
CH1759367A 1966-12-19 1967-12-15 Apparatus for purifying a gaseous fluid polluted by solid and liquid particles and unwanted gases CH520517A (en)

Applications Claiming Priority (2)

Application Number Priority Date Filing Date Title
FR88041A FR1511627A (en) 1966-12-19 1966-12-19 Process for the purification of fumes and gases in a gas stream and apparatus for its implementation
FR122135A FR93313E (en) 1966-12-19 1967-09-25 Process for the purification of fumes and gas in a gas stream and apparatus for its implementation.

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH520517A true CH520517A (en) 1972-03-31

Family

ID=26174388

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH1759367A CH520517A (en) 1966-12-19 1967-12-15 Apparatus for purifying a gaseous fluid polluted by solid and liquid particles and unwanted gases

Country Status (7)

Country Link
BE (1) BE707914A (en)
CH (1) CH520517A (en)
DE (1) DE1671390A1 (en)
FR (2) FR1511627A (en)
GB (1) GB1184389A (en)
LU (1) LU55114A1 (en)
NL (1) NL6717253A (en)

Families Citing this family (7)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US3785118A (en) * 1972-03-22 1974-01-15 Mead Corp Apparatus and method for electrical precipitation
US3988128A (en) * 1974-05-21 1976-10-26 Coulter Electronics, Inc. Electric particle precipitator
US4398928A (en) * 1979-12-05 1983-08-16 Foster Wheeler Energy Corporation Electrogasdynamically assisted cyclone system for cleaning flue gases at high temperatures and pressures
DE3629688C2 (en) * 1986-09-01 1997-09-18 Boguslawski Zbigniew Processes for cleaning smoke and other industrial gases
GB9121521D0 (en) * 1991-10-10 1991-11-27 Don Gerald W A method of and apparatus for treating flue gases
CN102144128A (en) * 2008-09-07 2011-08-03 达尔能源控股有限责任公司 Method and system for cooling hot gases by water injection
CN110935288A (en) * 2019-09-24 2020-03-31 福建爱溥环保设备有限公司 Device and method for treating waste gas by adopting water

Also Published As

Publication number Publication date
FR93313E (en) 1969-03-14
LU55114A1 (en) 1969-08-08
DE1671390A1 (en) 1971-10-21
GB1184389A (en) 1970-03-18
BE707914A (en) 1968-06-13
NL6717253A (en) 1968-06-20
FR1511627A (en) 1968-02-02

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CH520517A (en) Apparatus for purifying a gaseous fluid polluted by solid and liquid particles and unwanted gases
CH616863A5 (en) Mist-generating device
FR2694215A1 (en) Mist generator with vibrator to produce mist from liquid - has deflector situated above base of chamber and capable of being made in variety of shapes
WO1984001528A1 (en) Device for the erosion of a solid surface by a cavitation flow
FR2700482A1 (en) Micro-diffuser for mist of liquid particles.
EP0025628A2 (en) Filter for liquids with automatic cleaning of the filtration element
FR2807954A1 (en) Liquid atomiser with pump and side outlet nozzle has container enclosed by two side shells which actuate the pump via a flexible member when pressed
CA2625990A1 (en) Autonomous spraying device having a rotating disc
EP0598639A1 (en) Process for the thermal treatment of an effluent containing organic polluting materials or an inorganic compound
FR2617273A1 (en) Snow gun for producing artificial snow
US20060237301A1 (en) Apparatus for producing nanocarbon, method for producing nanocarbon and method for collecting nanocarbon
FR2646103A1 (en) CENTRIFUGAL OIL AND AIR SEPARATOR
FR2693537A3 (en) Combustion system for waste disposal.
WO2011101159A1 (en) Device for evaporating a processing liquid
FR2541117A1 (en) AIR ODOR NEUTRALIZATION DEVICE LOADED WITH ODOR COMPONENTS
BE1004523A3 (en) Device air cleaner.
FR2694500A1 (en) Atomiser for treatment of respiratory problems - includes reservoir containing treatment fluid with fluid being atomised by compressed air, and also having baffles to vary size of atomised droplets.
FR2640156A1 (en) DEVICE FOR WASHING A POLLUTED GAS
FR2746666A1 (en) Apparatus for removing dust from air
EP0575254A1 (en) Method and device for spraying a liquid using at least an auxiliairy fluid
FR2542064A1 (en) WATER SEPARATOR COMPOUND OF PACKAGES OF SHEETS FOR DRYING WET WATER VAPOR WITH CONSECUTIVE SUPERVISION OF DRY STEAM
EP0214900A1 (en) Apparatus for filtering gas-containing solid particles, comprising improved filter cleaning means
BE468215A (en)
CH277139A (en) Burner for liquid fuels.
EP2900053B1 (en) Irrigation distributor with self regulation of dispensing rate and its use

Legal Events

Date Code Title Description
PL Patent ceased