CH513562A - Mobile radio link installation - Google Patents

Mobile radio link installation

Info

Publication number
CH513562A
CH513562A CH873668A CH873668A CH513562A CH 513562 A CH513562 A CH 513562A CH 873668 A CH873668 A CH 873668A CH 873668 A CH873668 A CH 873668A CH 513562 A CH513562 A CH 513562A
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
channel
call
sep
station
mobile
Prior art date
Application number
CH873668A
Other languages
French (fr)
Inventor
Jacques Muller Jean
Original Assignee
Int Standard Electric Corp
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Int Standard Electric Corp filed Critical Int Standard Electric Corp
Publication of CH513562A publication Critical patent/CH513562A/en

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H04ELECTRIC COMMUNICATION TECHNIQUE
    • H04WWIRELESS COMMUNICATION NETWORKS
    • H04W72/00Local resource management
    • H04W72/50Allocation or scheduling criteria for wireless resources
    • H04W72/56Allocation or scheduling criteria for wireless resources based on priority criteria
    • H04W72/563Allocation or scheduling criteria for wireless resources based on priority criteria of the wireless resources
    • HELECTRICITY
    • H04ELECTRIC COMMUNICATION TECHNIQUE
    • H04WWIRELESS COMMUNICATION NETWORKS
    • H04W48/00Access restriction; Network selection; Access point selection
    • H04W48/08Access restriction or access information delivery, e.g. discovery data delivery
    • HELECTRICITY
    • H04ELECTRIC COMMUNICATION TECHNIQUE
    • H04WWIRELESS COMMUNICATION NETWORKS
    • H04W76/00Connection management
    • H04W76/10Connection setup

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Computer Networks & Wireless Communication (AREA)
  • Signal Processing (AREA)
  • Mobile Radio Communication Systems (AREA)

Description

       

  
 



  Installation de liaison radio mobile
 La présente invention concerne une installation de liaison radio mobile, qui permet à une station fixe de communiquer avec des appareils montés, notamment, sur des voitures.



   On exploite ainsi des liaisons radiotéléphoniques entre une station fixe et des postes radiotéléphoniques mobiles, sur un groupe de canaux utilisés suivant les règles de chaque installation. Les postes mobiles restent en état de veille sur un canal désigné suivant   oes    règles. Pour servir les appels d'arrivée, la station lance les appels sélectifs sur ce canal aux postes mobiles demandés. Pour les appels de départ, les postes mobiles demandeurs lancent leurs signaux d'appel sur un canal libre désigné suivant les règles de l'installation.



  Après l'appel, la conversation est établie sur un canal libre qui est encore désigné suivant les règles de l'installation. Les appels comportent un échange de signaux qui peut durer 2 ou 3 secondes. Les conversations durent, en moyenne, une ou deux minutes.



   Dans une installation connue, il est prévu un canal de service fixe pour tous les appels, cependant que les conversations sont distribuées sur les autres canaux suivant quelque règle de priorité tournante. La station choisit un canal libre suivant la règle de l'installation et le désigne en le marquant avec une tonalité. Après un appel sur le canal de service, la station et le poste mobile se reportent sur le canal désigné, pour la conversation, et la station désigne un autre canal libre en vue de la communication suivante.



   Cette installation offre l'avantage que les postes mobiles restent toujours à l'état de veille sur un canal fixe, et changent de canal seulement pour leurs propres conversations. Cependant, en pratique, les canaux ne sont pas nombreux, de l'ordre d'une dizaine ou encore moins, alors que le trafic des appels peut être 30 ou 40 fois plus faible que le trafic des conversations, ce qui fait que le trafic sur le canal de service peut être trois ou quatre fois, ou même dix fois plus faible que sur les canaux de conversation. Ce canal est donc mal utilisé.



   Dans une autre installation connue, tout le trafic est distribué sur tous les canaux. La station désigne un canal libre, tout appel est lancé sur ce canal, et la conversation a lieu sur ce même canal. Dès que oe canal est pris par un appel, la station désigne un autre canal libre en vue de l'appel suivant. Ce système équilibre le trafic sur tous les canaux. Cependant, chaque fois qu'un canal désigné est pris par un appel quelconque, tous les autres postes mobiles qui étaient en état de veille sur ce canal doivent changer de canal pour se régler sur le nouveau canal désigné.

  Cela ne demande qu'un petit supplément d'équipement dans les postes mobiles qui sont, de toute façon, pourvus d'un dispositif de recherche de canal automatique, mais il tombe sous le sens qu'il est préférable que tous les postes mobiles n'aient pas à changer de canal chaque fois que le canal de garde est pris par   l'un    d'entre eux.



   Dans une autre installation connue, la station désigne deux canaux libres,   l'un    pour les appels de départ et l'autre pour les appels d'arrivée. Tous les postes mobiles en état de veille se règlent sur le canal d'arrivée. Sur un appel d'arrivée, le poste appelé prend le canal d'arrivée, et la station désigne un autre canal d'arrivée pour la communication d'arrivée suivante. La conversation s'établit sur le canal pris lors de l'appel.



  Pour un appel de départ, le poste appelant quitte le canal d'arrivée et se reporte sur le canal de départ.   I1    prend ce canal, et la station désigne un autre canal de départ pour la communication de départ suivante. La conversation s'établit encore sur le canal pris lors de l'appel. Ainsi, les postes qui sont en état de veille sur le canal d'arrivée changent de canal lorsqu'il se produit un appel d'arrivée, mais ils restent sur le même canal lorsqu'il se produit un appel de départ. Comme les appels d'arrivée sont beaucoup moins nombreux que les appels de départ (par exemple, dix fois moins nombreux), les postes en état de veille doivent changer de canal beaucoup moins souvent que dans l'installation à un canal.  



   Dans une autre installation connue, la station marque tous les canaux libres et lance les appels d'arrivée sur l'ensemble de ces canaux. Les appels de départ peuvent prendre n'importe quel canal libre. Dans cette installation, les postes qui sont en état de veille sur un canal peuvent rester sur ce canal tant que ce canal-là n'a pas été pris par un appel. Cependant, cette installation exige une émission permanente sur tous les canaux libres. D'ailleurs, toute la distribution des appels est aléatoire, au lieu d'être assurée méthodiquement par un dispositif de priorité tournante.



   On a énuméré ci-dessus quelques installations de liaison radiotéléphonique avec des postes radiotéléphoniques mobiles. Il existe, d'autre part, un autre genre de liaison radio, dans lequel   l'on    se borne à envoyer des appels sélectifs à de simples avertisseurs d'appels mobiles. L'avertisseur qui est atteint par un appel sélectif émet simplement un signal local qui avertit l'usager de cet appareil qu'il doit faire une démarche convenue d'avance. Par exemple, l'usager doit téléphoner à son domicile ou à son bureau etc. Ces avertisseurs ne comportent pas d'émetteur radio et n'envoient donc aucune réponse à la station.   I1    est évident que la construction de ces avertisseurs doit être très simple, et dans l'état présent de la technique, il serait indésirable de la compliquer avec un dispositif de recherche de canal automatique.

  En pratique, ce genre de liaison doit être réalisé sur un canal d'appel fixe.



   Un but de la présente invention est de combiner ces deux genres de liaison, à savoir, la liaison radiotéléphonique avec des postes mobiles et les appels vers les avertisseurs, L'invention a aussi pour but d'éviter les changements de canal automatiques dans les postes mobiles en état de veille, et surtout dans les avertisseurs, et de ne pas réserver un canal à un trafic qui l'occuperait beaucoup moins que les autres canaux.



   Suivant la présente invention, il est prévu une installation de liaison radio mobile combinée entre, d'un coté, une station fixe assurée à un central téléphonique et de l'autre côté, des postes radiotéléphoniques et aussi des avertisseurs d'appels mobiles. Cette installation est caractérisée en ce qu'elle comprend un canal de service fixe sur lequel, dans tous les appels d'arrivée, les appels sélectifs des appareils mobiles (postes ou avertisseurs) sont emis par ladite station, les avertisseurs étant réglée sur ce canal, et les postes libres étant en position de veille sur ce canal, cependant qu'un marquage distinctif est appliqué par la station à des canaux libres pour permettre la prise d'un canal par un appel de départ d'un poste mobile et aussi pour la suite de la signalisation et la conversation dans un appel d'arrivée.



   Ainsi, le canal de service est convenablement occupé par les appels sans réponse, et ces appels disposent presque entièrement de ce canal, car le trafic des appels sélectifs vers les postes mobiles est très faible.



  En même temps, les appareils mobiles des deux sortes n'ont pas à changer de canal dans leur état de veille.



   L'éventualité d'appels simultanés pose le problème technique d'éviter les confusions entre ces appels, lorsque les postes qui font un appel de départ ou qui sont atteints par un appel d'arrivée n'ont pas à changer de canal pour la suite de la communication.   I1    est connu de réduire la probabilité de cette confusion à un chiffre très faible au moyen d'un dispositif de  lampe rouge . Dans ce dispositif, l'effet immédiat du décrochage, dans un appel de départ, est d'envoyer un signal à la station, qui répond en supprimant aussitôt le marquage sur le canal qui a été pris. Ce marquage est également supprimé par la station aussitôt-qu'elle émet un appel d'arrivée. Dans ce cas, la lampe rouge interdit aux autres postes de faire un appel de départ, tant que l'appel en cours n'est pas terminé, et que le poste ne s'est pas reporté sur un autre canal marqué libre.

  Cependant, l'emploi de ce dispositif n'est pas possible dans l'installation de liaison combinée suivant l'invention, car le lampe rouge serait allumé par chaque appel destiné à un avertisseur, ce qui gênerait les appels de départ d'une manière inadmissible.



   L'installation prévoit, de préférence, outre le canal de service, deux canaux libres marqués distinctement,   l'un    pour les appels de départ (avec communication sur le même canal) et l'autre pour les communications d'arrivée après leurs appels sélectifs (suite de la signalisation et communication). Cette installation évite complètement les interférences entre un appel d'arrivée et des appels de départ.

  En ce qui concerne les interférences entre les appels de départ, comme un poste appelant doit d'abord changer de canal, pour passer du canal de service où il était en position de veille, au canal désigné pour les départs, la probabilité d'une confusion est limitée au temps très bref où la station saisie par le signal de prise du premier appel de départ n'a pas encore supprimé le marquage de départ sur le canal pris, pour le transférer ensuite à un autre canal libre;   c est-àdire    que cette probabilité est limitée au même délai, très bref, que le délai de fonctionnement d'un dispositif de lampe rouge. Cette installation n'a donc pas besoin de prévoir de tels dispositifs pour fonctionner exactement aussi bien que s'il les employait.



   On peut prévoir cependant une variante dans laquelle, outre le canal de service, un seul canal libre est marqué. Un poste mobile qui est atteint par un appel sélectif, aussi bien qu'un poste qui décroche pour un appel de départ, quitte le canal de service pour se régler sur ce canal marqué et y lance un signal de prise auquel la station répond en supprimant le marquage sur ce canal pour le transférer à un autre canal libre.



  Ce système n'évite pas complètement les interférences entre un appel d'arrivée et des appels de départ, mais il limite la probabilité de toutes les interférences au bref délai défini plus haut. Autrement dit, dans cette variante, la probabilité des interférences est encore limitée aussi bien qu'avec des dispositifs de lampe rouge.



   On peut limiter la dépense de puissance due aux émissions permanentes sur les canaux marqués. Le canal de service fixe est connu et n'a pas besoin d'être marqué: les postes en état de veille peuvent se régler sur ce canal par construction. Dans la variante à un canal de communication, ce seul canal doit être marqué en permanence. En variante dans le systeme à deux canaux de communication, seul le canal libre désigné pour les appels de départ est marqué en permanence, tandis que le canal de communication désigné pour un appel d'arrivée est marqué seulement lors de l'émission d'un appel sélectif visant un poste mobile. De préférence, ce canal d'arrivée n'est pas désigné non plus d'avance, mais seulement pour chaque appel d'arrivée visant un poste mobile. Cette disposition aussure la priorité aux appels de départ lorsqu'il s'agit de désigner le dernier canal libre.

 

   Les stations et les centraux téléphoniques associés à ces stations sont de préférence équipés de manière à  satisfaire aux caractéristiques définies plus haut. En particulier, les enregistreurs du central associé peuvent discriminer trois sortes d'appels d'arrivée (d'après le préfixe du numéro demandé), à savoir, (1) les appels téléphoniques ordinaires, (2) les appels destinés aux postes radiotéléphoniques mobiles et (3) les appels sans réponse destiné aux avertisseurs. Ces derniers sont alors servis en établissant une liaison de service entre l'enregistreur et le canal de service fixe pour émettre l'appel sélectif sur ce canal, après quoi la communication d'arrivée est relâchée.

  Les appels destinés aux postes mobiles sont alors servis en vérifiant d'abord la possibilité d'établir une liaison radiotéléphonique (notamment, en testant la disponibilité du poste demandé sans un circuit de ligne affecté à ce poste, et en recherchant un canal libre).



   L'invention va être décrite plus particulièrement avec référence aux dessins joints, qui en représentent des exemples de réalisation et dans lesquels:
 la fig. 1 est un diagramme des jonctions d'un central téléphonique et radiotéléphonique suivant l'invention;
 la fig. 2 montre les émetteurs et les récepteurs radiotéléphoniques associés au central de la fig. 1;
 la fig. 3 montre les organes essentiels d'un avertisseur d'appels;
 la fig. 4 est un schéma fonctionnel d'un poste radiotéléphonique mobile dans l'installation à trois canaux suivant l'invention et,
 la fig. 5 est un schéma semblable, dans la variante à deux canaux, suivant l'invention.



   Dans l'exemple de réalisation représenté, le central téléphonique et radiotéléphonique est semblable à celui qui a été décrit dans le brevet français no   1 545    582.   I1    comporte, cependant, quelques éléments nouveaux   desv    tinés au service des appels sans réponse.



   On va décrire d'abord sommairement la constitution et le fonctionnement de ce central. Les circuits de ligne des abonnés locaux, LAT, sont portés par un étage de sélection terminale ST, qui est à double sens.



  Pour les appels de départ, cet étage est relié à un étage primaire SP dont les sorties portent des joncteurs d'enregistreurs JEL. Lors d'un appel de départ, ces joncteurs se relient à des enregistreurs de départ ED par un chaîne de présélection de départ PD. L'enregistreur analyse le No demandé, et s'il s'agit d'un appel téléphonique, il envoie les informations de connexion à un marqueur téléphonique MT, en passant par le faisceau connecteur usuel FC. Ces informations sont figurées par la ligne    < T     sortant de l'enregistreur. Les joncteurs JEL sont portés par les entrées d'un étage de sélection de groupe de départ SD. Cet étage est relié à son tour à un étage de sélection de groupe d'arrivée
SA, par des mailles telles que m.

  D'autres sorties de l'étage de départ SD portent des joncteurs de départ   JD    vers d'autres centraux, et d'autres entrées de l'étage d'arrivée SA portent des joncteurs d'arrivée SA venant d'autres centraux. Les sorties de l'étage SA sont reliées à un étage de groupe final SF qui   eslt    relié à l'étage terminal ST. Si l'appel est local, le marqueur
MT établira la connexion LAT - SP - SEL - SD - SA 
SF - ST - LAT'. Si l'appel   demande    un poste distant, le marqueur MT établira la connexion LAT-ST-SP
JEL - SD -   JD    - vers le central diStant.



   Lors d'un appel d'arrivée, les joncteurs SA se relient à des enregistreurs d'arrivée EA par une chaîne de présélection d'arrivée PA. L'enregistreur analyse le numéro demandé (transmis par le central distant) et, s'il s'agit d'un appell téléphonique, il envoie les informations de connexion au marqueur MT, en passant par le faisceau connecteur FC. Ces informations sont encore figurées par la ligne  T . Le marqueur MT établit la connexion central distant - SA - SA - SF - ST - LAT'.



   On va décrire   maintenant    le dispositif   radiotélé-    phonique associé à ce central. Ce dispositif est montré à droite de la ligne X-X. Suivant le brevet précité, ce dispositif comprend un certain nombre de circuits de départ CD et de circuits d'arrivée CA. Les circuits de départ sont connectés à des entrées de l'étage de sélection de groupe de départ SD, par des jonctions jd et en passant par des joncteurs JER semblables aux joncteurs d'enregistreurs locaux JEL. Les circuits d'arrivée sont connectés à des sorties de l'étage de sélection de groupe d'arrivée SA, par des jonctions ja. Lorsqu'il y a un appel de départ radiotéléphonique demandant un poste fixe, le joncteur JER prend un enregistreur ED, qui fonctionne comme précédemment.

  Lorsqu'il y a un appel qui demande un poste mobile,   1 enregistreur    qui analyse le numéro demandé (enregistreur de départ ED ou enregistreur d'arrivée EA, selon le cas) envoie des informations de connexion figurées par la ligne  M  au marqueur MT. Le marqueur connecte le joncteur appelant à une jonction ja, soit: un joncteur JEL ou
JER, par les étages SD et SA; ou un joncteur   JA,    par l'étage SA.



   Les circuits CD et CA sont portés par les bornes, côté simple, d'un étage de commutation de groupe en
Y, SY. Dans cet étage de commutation, les points de croisement établissent chaque fois une connexion entre une borne du côté simple (à gauche sur le dessin) et deux bornes du côté double (à droite sur le dessin).



  Les détails d'un tel étage sont décrits dans le brevet précité. Une série de bornes, côté double, est reliée aux bornes correspondantes d'un étage de commutation terminal STR qui porte, de l'autre côté, les circuits de ligne LAM des postes mobiles abonnés. L'autre série de bornes, côté double, est reliée à des circuits de canaux radiotéléphoniques CRT qui comportent, chacun, un équipement de   commutation    (a) en liaison avec l'équipement de l'étage SY, et un équipement de transmission (b) qui comprend essentiellement un signaleur et un coupleur 2 fils - 4 fils connecté à la voie de départ vd et à la voie d'arrivée va d'un canal radiotéléphonique duplex. On suppose que la réception se fait en diversité d'espace, et le dessin montre trois voies de réception vr qui son amenées à un sélecteur de voie SV. 

  Ce sélecteur choisit la voie qui donne la meilleure réception, et la connecte à la voie vd.



   Dans le système décrit, il est prévu un canal de service fixe pour l'envoi des numéros demandés dans les appels d'arrivée. Ce canal ne comporte qu'une voie d'émission vs associée à un circuit de canal de service
CS qui est seulement capable d'envoyer des numéros dans la forme radiotéléphonique convenue. Le canal
CS sera employé aussi bien pour appeler les avertisseurs d'appel que pour appeler les postes mobiles (les appels destinés aux avertisseurs, ou appels sans réponse, doivent fournir le gros du trafic sur ce canal, et les appels destinés aux postes mobiles, une petite partie de ce trafic). Deux systèmes sont envisagés pour le reste du trafic. Dans le système préféré,   l'un    des  canaux CRT est marqué avec une tonalité  D : il sera engagé par un poste mobile pour un appel de départ et la communication qui suivra cet appel.

  Ce marquage  D  sera émis en permanence sur   l'un    des canaux libres. Un autre canal libre sera marqué avec une tonalité  A  en vue de la communication qui doit suivre un appel d'arrivée. Ce marquage  A  pourra être émis seulement chaque fois qu'il y aura un appel d'arrivée, et arrêté aussitôt que le poste mobile aura trouvé le canal ainsi marqué. Dans une variante de ce système, un seul des canaux est marqué avec une tonalité  G : il sera engagé, aussi bien pour un appel et une communication de départ, que pour une communication d'arrivée après l'émission du numéro appelé sur le canal de service. Ce marquage  G  sera évidemment un marquage permanent sur   l'un    des canaux libres.



   La sélection méthodique des canaux libres à marquer est affectué au moyen d'un dispositif de priorité tournante PT. Sur le dessin, ce dispositif est montré avec deux anneaux de priorité, pour le système préféré à deux canaux marqués. Ce dispositif est relié à tous les canaux CRT par des liaisons lp qui lui permettent de connaître l'état d'occupation des canaux et de désigner les canaux à marquer. On suppose ici que ces liaisons sont connectées, dans   l'étage    SY, aux équipements qui sont associés aux circuits CRT. Chaque fois qu'un canal désigné par l'anneau de priorité  D  est engagé, cet anneau cherche un autre canal libre et le désigne pour que le marquage  D  soit émis sur ce canal. L'anneau de priorité  A  fonctionne seulement dans un appel d'arrivée vers un poste mobile.

  Cet anneau cherche alors un canal libre et le désigne pour que le marquage  A  soit émis sur ce canal. Si l'anneau  A  ne trouve pas le canal libre, l'appel sera refusé au demandeur comme pour un poste mobile occupé. La réalisation de ces deux anneaux de priorité est du domaine de la technique courante. Dans la variante à un canal  G , le dispositif PT ne comporte, évidemment, qu'un seul anneau de priorité, comme cela est usuel.



   Le fonctionnement des organes SY, STR, LAM,
CRT, CS et PT est commandé par un marqueur radiotéléphonique MRT. Dans un appel d'arrivée destiné à un avertisseur d'appel, l'enregistreur (ED ou EA) note ce type d'appel et envoie le numéro demandé et l'indication de ce type d'appel (sortie  Av  des enregistreurs) au marqueur MRT par le faisceau connecteur
FC. Le marqueur MRT traduit le numéro dans la forme requise pour l'émission et le transmet au circuit
CS, qui l'envoie sur le canal de service. Comme l'avertisseur appelé n'enverra aucune réponse, la connexion est relâchée après l'envoi du numéro appelé.



   Dans un appel d'arrivée destiné à un poste mobile, l'enregistreur (ED ou EA) transmet d'abord le numéro demandé, et l'indication de ce type d'appel (sortie  M  des enregistreurs) au marqueur MRT par le faisceau connecteur   FC.    Le marqueur atteint le circuit de ligne
LAM du poste demandé par un décodeur non figuré et des liaisons séparées telles que lam. Si ce circuit est dans l'état  libre , le marqueur, par une liaison   lpa,    commande la recherche d'un canal libre par l'anneau de priorité  A  dans le dispositif PT. Si le dispositif
PT trouve un canal libre, il le désigne à l'équipement
SY et le signale au marqueur. Le marqueur commande au circuit CRT (b) de ce canal de marqueur ce canal avec la tonalité  A  et commande au circuit CS (par la liaison lcs) d'émettre le numéro demandé sur le canal de service.

  Ensuite, le marqueur commande à l'étage STR, par la liaison ltr, de connecter le circuit de ligne LAM à la maille vers l'étage SY, qui correspond au canal désigné; et il commande à l'étage SY, par la liaison ly, de connecter cette maille, en même temps que la maille venant du circuit CRT du même canal à un circuit CA libre. L'échange de signaux (y compris l'arrêt du marquage  A ) qui suit l'appel sélectif du poste mobile se fait au moyen du circuit
CRT (b) et du marqueur MRT. D'autre part, l'enregistreur informe le marqueur téléphonique MT qui commande la connexion avec le circuit CA comme dit plus haut.



   Si la ligne LAM est dans l'état  occupé , ou bien si le dispositif de priorité PT ne trouve pas de canal libre, l'enregistreur envoie une tonalité d'occupation au demandeur. Si le marqueur MRT ne trouve pas de circuit de ligne LAM qui porte le numéro demandé, l'enregistreur peut passer l'appel à une opératrice, comme décrit dans le brevet précité.



   Dans un appel de départ (sur le canal marqué  D ), le circuit CRT (b) transmet l'indicatif du poste appelant au marqueur MRT. Le marqueur atteint le circuit de ligne correspondant, qui doit être en état  libre . Le marqueur commande alors, comme dans un appel d'arrivée, une double liaison à travers l'étage
SY, avec le canal appelant et avec le circuit de ligne du poste appelant, - mais cette fois, avec un circuit de départ CD. Ce circuit se connecte à son joncteur JER, qui engage un enregistreur de départ ED par la   chaîne    de présélection PD. L'enregistreur envoie au poste appelant la tonalité d'envoi de No, et le poste envoie le
No demandé. L'enregistreur enregistre ce numéro, l'analyse et envoie les informations correspondantes au marqueur MT (ou au marqueur MRT si le mobile appelle un autre mobile, ou un avertisseur d'appels).



  La connexion avec le circuit de ligne LAM permet de compter la communication sur un compteur monté dans ce circuit.



   Si le marqueur MRT ne trouve pas de circuit de ligne qui correspondrait à l'indicatif envoyé par le mobile, il peut encore passer l'appel de ce mobile à une opératrice.



   La signalisation qui précède et qui suit l'envoi de l'indicatif dans un appel de départ se fait encore au moyen du circuit CRT (b) et du marqueur MRT. Les détails de cette signalisation sont du domaine de la technique courante. Quant au programme des signaux échangés, il sera décrit plus loin.

 

   Les appareils d'émission et de réception associés au central décrit ci-dessus sont montrés sur la fig. 2.



  Chaque canal de communication est desservi par un émetteur BC et par plusieurs récepteurs espacés RC (trois sur le dessin). Le canal de service est desservi par un émetteur ES.



   La fig. 3 montre les organes essentiels d'un avertisseur d'appels. Cet avertisseur (qui est un appareil connu) se compose d'un récepteur accordé sur le canal de service fixe, d'un décodeur d'appel sélectif DC et d'un signal avertisseur SA.



   On va décrire maintenant les circuits d'un poste mobile destiné au système à trois canaux, en se référant à la fig. 4. Le programme d'échange de signaux de ce poste avec la station fig. 1 est le suivant:  
 Canal de service fixe pour tous appels d'arrivée
Un canal marqué pour appels et communications de départ
 Un canal signalé pour communications d'arrivée
EMI5.1     


<tb> Programme <SEP> de <SEP> la <SEP> station <SEP> Programme <SEP> du <SEP> poste <SEP> mobile
<tb>  <SEP> Communications <SEP> d'arrivée
<tb> (No <SEP> appelé <SEP> sur <SEP> canal <SEP>    de <SEP> senice <SEP> e    <SEP> 
<tb> (Marquage <SEP>  A  <SEP> sur <SEP> un <SEP> canal <SEP> libre) <SEP> Décodage <SEP> d'appel <SEP> sélectif
<tb>  <SEP> Recherche <SEP> du <SEP> canal <SEP>  A 
<tb>  <SEP> Fin <SEP> de <SEP> recherche
<tb>  <SEP>    Accusé    <SEP> de <SEP> réception 

   <SEP>    T1    <SEP> 
<tb> Arrêt <SEP> de <SEP> marquage <SEP>  A 
<tb> Connexion
<tb> Sonnerie <SEP>     <SEP> o    <SEP> 
<tb>  <SEP> Sonnerie
<tb>  <SEP> Décrochage
<tb>  <SEP>    Signal <SEP> T2    <SEP> 
<tb> Connexion
<tb>  <SEP> Raccrochage
<tb>  <SEP> Signal <SEP> T3
<tb>  <SEP> Retour <SEP> au <SEP> canal <SEP> de <SEP> service
<tb> Relâchement
<tb>  <SEP> Communications <SEP> de <SEP> départ
<tb>  <SEP> Décrochage
<tb>  <SEP> Recherche <SEP> du <SEP> canal <SEP>  D 
<tb>  <SEP> Fin <SEP> de <SEP> recherche
<tb>  <SEP>    Signai    <SEP> de <SEP> prise <SEP>    TJT2/T    <SEP> 
<tb> Arrêt <SEP> du <SEP> marquage <SEP>  D 
<tb> (Marquage <SEP>  D  <SEP> sur <SEP> autre <SEP> canal)
<tb>  <SEP>    Indicatif    <SEP> sur <SEP>    T1/T2    

   <SEP> 
<tb> Retour <SEP> d'indicatif
<tb>  <SEP>    Accusé    <SEP> de <SEP> réception <SEP>    T1    <SEP> 
<tb> Commutation
<tb> tonalité <SEP> d'envoi <SEP> de <SEP> No
<tb>  <SEP>    No    <SEP>    No <SEP>    demandé <SEP> sur <SEP>    T1/T2    <SEP> 
<tb> Commutation
<tb> Connexion <SEP> et <SEP> comptage
<tb>  <SEP> Reccrochage
<tb> Relâchement <SEP>    ce <SEP>     <SEP> Signal <SEP> T3
<tb>  <SEP> Retour <SEP> au <SEP> canal <SEP> de <SEP> service
<tb> 
 Le poste mobile de la fig. 4 comprend un émetteurrécepteur duplex 1 connecté à une ligne d'émission 2 et à une ligne de réception 3.

  Cet émetteur-récepteur est réglé sur   l'un    des canaux au moyen d'un compteur en anneau 4 dont les sorties 5 sont connectées aux filtres à quartz respectifs dans l'emetteur-récepteur, suivant la technique bien connue. L'entrée 6 du compteur 4 est connectée à un générateur de cadence 7 qui fournit, par exemple, cinq impulsions par seconde pour laisser l'émetteur-récepteur sur chaque canal durant environ 0,2 seconde lors de la recherche d'un canal.



  Le générateur de cadence 7 marche lorsqu'on applique un signal de commande à son entrée 8. La position de l'émetteur-récepteur sur un canal marqué est constatée par des filtres branchés sur la ligne de réception 3: filtre 9 réglé sur le marquage    A  et    filtre 10 réglé sur  le marquage  D . La position sur le canal de service, qui est fixe, est connue par construction: le compteur 4 délivre un signal sur sa sortie   11 lorsqu'il    est dans la position qui règle l'émetteur-récepteur sur le canal de service. Cependant, si le canal de service devait être marqué par une tonalité pour être cherché par les postes mobiles, le réglage de l'emetteur-récepteur sur ce canal serait constaté par un filtre semblable aux filtres 9 et 10.



   Les postes mobiles libres sont en position de veille sur le canal de service. Un signaleur 12 est connecté entre la ligne de réception 3 (connexion d'entrée 13) et la ligne   d'émission    4 (connexion de sortie 14). Une sortie 15 du signaleur 12 est connectée à un décodeur d'appel sélectif 16. Les connexions usuelles 17 relient le signaleur 12 au téléphone 18.



   Le signaleur 12 reçoit tous les appels d'arrivé émis sur le canal de service, sans leur donner de suite.



  Cependant, lorsqu'un appel d'arrivée est destiné au poste considéré, le décodeur 16   fonctionne    et délivre un signal, à sa sortie 19, à un dispositif de porte  A , 20.



  La sortie 21 de ce dispositif applique alors un signal au générateur de cadence 7, et le compteur 4 quitte le canal de service et passe d'un canal à l'autre.



   La station place le marquage  A  sur un canal en même temps qu'elle émet l'appel sur le canal de service, de façon que le canal désigné pour la communication ne soit pas pris par le dispositif de priorité tournante pour porter le marquage  D . Lorsque l'émetteur-récepteur 1 atteint le canal qui porte le marquage  A , le filtre 9 reçoit la tonalité  A  et la transmet au signaleur 12 par sa sortie 22 en même temps qu'il bloque le dispositif de porte 20 par sa sortie 23. Le dispositif 20 supprime le signal sur la sortie 21 vers l'entrée 8 du générateur de cadence 7. Le générateur de cadence s'arrête et laisse le compteur 4 sur le canal marqué  A .



   En réponse à l'application de la tonalité  A  sur l'entrée 22, le signaleur 12 envoie un accusé de réception (tonalité   T)    à sa sortie 14 vers la ligne d'émission 2. En réponse à ce signal, la station arrête le marquage  A . Dans l'exemple de réalisation représenté, le signaleur 12 ne répond pas à l'arrêt de la tonalité  A  sur la connexion 22. Le central procède à la connexion et envoie le signal de sonnerie. Le signaleur 12 reçoit ce signal par la ligne de réception 3 et la connexion 13 et le transmet au téléphone 18, qui sonne au fait fonctionner un voyant. L'usager décroche le combiné, ce que le téléphone 18 signale au signaleur 12 par la liaison 17. Le signaleur 12 répond à ce signal en envoyant un signal de décrochage (tonalité T2) par la sortie 14 et la ligne d'émission 2.

  La station répond à ce signal par l'opération de connexion usuelle (y compris l'arrêt de la sonnerie). La communication est ainsi établie, et la conversation a lieu. Après la conversation, les opérations effectuées dans le central en réponse au raccrochage par l'usager appelant sont des opérations usuelles en téléphonie. En réponse au raccrochage par l'usager du poste mobile (signalé par la liaison 17), le signaleur 12 envoie un signal de raccrochage (tonalité   T3)    par la sortie 14 à la ligne   d'émis-    sion 2. En même temps, il place un signal à sa sortie 24. Cette sortie est connectée à l'entrée d'un dispositif de porte  S  25 dont la sortie 26 est connectée à l'entrée 8 du générateur de cadence 7. Le dispositif 25 place un signal sur la sortie 26, ce qui fait marcher le générateur 7.

  Le compteur 4 quitte le canal   utilisé    et passe d'un canal à l'autre. Lorsqu'il atteint le canal de service, il place un signal sur la sortie 11. Cette sortie est connectée au dispositif de porte 25 pour bloquer la sortie 26 de ce dispositif. Le signal sur la sortie 26 est ainsi supprimé, le générateur de cadence 7 et le compteur 4 s'arrêtent, et le poste reste en état de veille sur le canal de   service   
 Dans un appel de départ, l'usager du poste mobile décroche le combiné. Le téléphone 18 transmet un signal de décrochage au signaleur 12. La logique du signaleur est telle qu'en réponse à ce signal, il place un signal sur sa sortie 27. Cette sortie est connectée à l'entrée d'un dispositif de porte 28. La sortie 29 de ce dispositif est encore connectée à l'entrée 8 du générateur de cadence 7.

  En réponse au signal sur la connexion d'entrée 27, le dispositif de porte 28 place un signal sur la connexion de sortie 29, ce qui met en marche le générateur 7 et le compteur 4. L'émetteurrécepteur 1 quitte le canal de service et passe d'un canal à l'autre. Lorsqu'il atteint le canal qui porte le marquage  D , le filtre 10 laisse passer la tonalité  D  et l'envoie au signaleur 12 par le connexion 30. En même temps, il place un signal sur la connexion 31 qui va à une entrée de blocage du dispositif de porte 28.



  Ce dispositif supprime le signal sur la connexion 29, ce qui arrête le générateur 7 et le compteur 4. L'émetteur-récepteur 1 s'arrête ainsi sur le canal marqué  D .



   En réponse à la tonalité  D  sur la connexion 30, le signaleur 12 émet un signal de prise (tonalité   T1    puis tonalité T2 et encore la tonalité   T)    sur la sortie 14 et la ligne 2. En réponse à la première partie de ce signal, la station arrête le marquage  D . Lorsque le signaleur 12 constate l'arrêt de la tonalité  D  à ce moment, cela veut dire que c'est bien le poste mobile considéré qui a pris le canal  D . Le signaleur termine le signal de prise et envoie ensuite son indicatif (sur les tonalités   T1    et T2) par la sortie 14 et la ligne d'émission 2. En réponse à cet indicatif, la station procède au retour d'indicatif. Le signaleur 12 reçoit alors son indicatif par la ligne de réception 3 et la connexion 13.

  I1 vérifie que l'indicatif retourné par la station est bien son indicatif et envoie alors l'accusé de réception (tonalité   T).    En réponse à cet accusé de réception, le central procède à la   commutatton    de présélection pour relier le poste mobile appelant à un enregistreur. De son côté, le signaleur connecte le téléphone aux lignes 2 et 3, ce qui est figuré sur le dessin par les connexions 32 et 33. L'enregistreur envoie la tonalité d'envoi de numéro. L'usager du poste mobile entend cette tonalité et compose le numéro demandé sur le cadran du téléphone. Le signaleur 12 traduit ce numéro sur les tonalités T, et T2 et l'envoie par la sortie 14 et la ligne d'émission 2. 

  Le central termine les operations de commutation pour atteindre l'abonné demandé, sonne cet abonné et compte la communication sur le compteur affecté au poste mobile appelant.



  Après la conversation, le raccrochage par l'usager du poste mobile agit comme dit plus haut, et l'émetteurrécepteur revient à sa position de veille sur le canal de service.



   On va décrire maintenant la variante de poste mobile qui est destinée à fonctionner sur deux canaux au lieu de trois. Le programme du poste mobile et celui de la station sont détaillés dans le tableau ciaprès, et le schéma de ce poste mobile est montré sur la fig. 5.  



   Canal de service fixe pour tous appels d'arrivée
 Un canal marqué pour appels de départ et toutes communications
Programme de la station Programme du poste mobile
 Communications d'arrivée
No appelé sur canal de service Décodage d'appel sélectif
 Recherche du canal  G 
 Fin de recherche
 Signal de prise   T1/T2/T1   
Arrêt du marquage  G  (Marquage  G  sur autre canal)
Connexion Suite du programme
Sonnerie
 Sonnerie
 Décrochage
 Signal   T2   
Connexion
 Raccrochage
 Signal   T8   
 Retour au canal de service
Relâchement
 Communications de départ
 Décrochage
 Recherche du canal  G 
 Fin de recherche
 Signal de prise   T11T2/T1   
Arrêt de marquage  G  (Marquage  G  sur autre canal)
 Indicatif sur   TJT2   
Retour d'indicatif
 Accusé de réception   T   

   
Commutation
Tonalité d'envoi de No
 No demandé sur   T/T2   
Commutation
Connexion et comptage
 Raccrochage
 Signal   T"   
 Retour au canal de service
Relâchement
 Le poste mobile de la fig. 5 comprend encore un émetteur-récepteur duplex 1 connecté à une ligne d'émission 2 et à une ligne de réception 3. Cet émetteur-récepteur est réglé sur l'un des canaux au moyen d'un compteur en anneau 4 dont les sorties 5 sont connectées aux filtres à quartz respectifs dans   l'émetteur-récepteur.    L'entrée 6 du compteur 4 est connectée à un générateur de cadence 7 qui marche lorsqu'on applique un signal de commande à son entrée 8. La position de l'émetteur-récepteur sur le canal marqué  G  est constaté par le filtre 34 branché sur la ligne de réception 3.

  La position sur le canal de service fixe est signalée par le compteur 4 par un signal qu'il place, dans cette position, sur sa sortie 11.



  Ici aussi, le canal de service pourrait porter un marquage    S > ,    qui serait détecté par un autre filtre branché sur la ligne 3.



   Les postes mobiles libres sont en position de veille sur le canal de service. Un signaleur 12 est connecté entre la ligne de réception (connexion d'entrée 13) et la ligne d'émission 2 (connexion de sortie 14). Une sortie 15 du signaleur est connectée à un décodeur d'appel sélectif 16. Les connexions usuelles 17 relient le signaleur 12 au téléphone 18.



   Le signaleur 12 reçoit tous les appels d'arrivée émis sur le canal de service, sans leur donner de suite.



  Cependant, lorsqu'un appel d'arrivée est destiné au poste considéré, le décodeur 16 fonctionne et délivre un signal, à sa sortie 19, à l'entrée 35 d'un dispositif de porte  G  36. La sortie 37 de ce dispositif applique alors un signal à l'entrée 8 du générateur de cadence 7.



  Le compteur 4 quitte le canal de service et passe d'un canal à l'autre. Lorsque l'émetteur-récepteur 1 atteint le canal qui porte le marquage  G , le filtre 34 reçoit  la tonalité  G  et la transmet au signaleur 12 par sa sortie 38 en même temps qu'il bloque le dispositif de porte 36 par sa sortie 39. Le dispositif 36 supprime le signal sur sa sortie 37. Le générateur de cadence 7 s'arrête et laisse le compteur 4 et l'émetteur-récepteur   1    sur le canal marqué  G .



   En réponse à l'application de la tonalité    G     sur la connexion 38, le signaleur 12 doit envoyer un signal à la station. Comme le même canal  G  peut être pris par un autre poste mobile pour un appel de départ, ce signal n'est plus ici un simple accusé de réception, mais un signal de prise (tonalité   Tt,    puis tonalité T2, puis encore tonalité T1). En réponse à la première partie de ce signal, la station arrête le marquage  G  sur le canal considéré (elle le placera sur un autre canal que le dispositif de priorité tournante désignera à cet effet). Lorsque le signaleur 12 constate l'arrêt de la tonalité  G  à ce moment, cela veut dire que c'est bien le poste mobile considéré qui.a pris le canal  G .

 

  Le signaleur termine le signal de prise et se met en attente de la suite du programme. Le central procède à la connexion et envoie le signal de sonnerie. Le signaleur 12 reçoit ce signal et le transmet Ru téléphone 18, qui sonne ou fait fonctionner un voyant. L'usager décroche le combiné. La suite du fonctionnement, y compris le retour au canal de service après le raccrochage, est la même que dans le système de la fig. 4.



   Dans un appel de départ, le fonctionnement est le même que dans le système de la fig. 4, avec cependant la différence que le signal de décrochage sur la sortie 27 du signaleur 12 est encore appliqué à l'entrée 35 du même dispositif de porte    G     36 au lieu d'être appliqué à un autre dispositif de porte. 



  
 



  Mobile radio link installation
 The present invention relates to a mobile radio link installation, which allows a fixed station to communicate with devices mounted, in particular, on cars.



   Radiotelephone links are thus used between a fixed station and mobile radiotelephone stations, on a group of channels used according to the rules of each installation. The mobile stations remain in standby state on a channel designated according to these rules. To serve incoming calls, the station initiates selective calls on this channel to the requested mobile stations. For outgoing calls, the calling mobile stations send their call signals on a free channel designated according to the rules of the installation.



  After the call, the conversation is established on a free channel which is still designated according to the rules of the installation. The calls involve an exchange of signals which can last 2 or 3 seconds. Conversations last, on average, a minute or two.



   In a known installation, a fixed service channel is provided for all calls, while conversations are distributed over the other channels according to some rotating priority rule. The station chooses a free channel according to the rules of the installation and designates it by marking it with a tone. After a call on the service channel, the station and the mobile unit switch to the designated channel for the conversation, and the station designates another free channel for the next call.



   This installation offers the advantage that the mobile stations always remain in the standby state on a fixed channel, and change channels only for their own conversations. However, in practice, the channels are not numerous, on the order of ten or even less, while the call traffic can be 30 or 40 times lower than the conversation traffic, so that the traffic on the service channel can be three or four times, or even ten times lower than on the talk channels. This channel is therefore misused.



   In another known installation, all traffic is distributed over all channels. The station designates a free channel, all calls are made on this channel, and the conversation takes place on this same channel. As soon as this channel is taken by a call, the station designates another free channel for the next call. This system balances traffic on all channels. However, whenever a designated channel is picked up by any call, all other mobile stations that were in standby state on that channel must change channels to tune to the new designated channel.

  This requires only a small additional equipment in the mobile stations which are, anyway, provided with an automatic channel finder, but it makes sense that it is preferable that all the mobile stations do not. 'do not have to change channels each time the guard channel is taken by one of them.



   In another known installation, the station designates two free channels, one for outgoing calls and the other for incoming calls. All mobile stations in the standby state are tuned to the incoming channel. On an incoming call, the called station takes the incoming channel, and the station designates another incoming channel for the next incoming call. The conversation is established on the channel taken during the call.



  For an outgoing call, the calling station leaves the incoming channel and goes to the outgoing channel. It takes this channel, and the station designates another outgoing channel for the next outgoing communication. The conversation is still established on the channel taken during the call. Thus, the stations which are in standby state on the incoming channel change channel when an incoming call occurs, but they remain on the same channel when an outgoing call occurs. As the incoming calls are much less numerous than the outgoing calls (for example, ten times fewer), the stations in the standby state have to change channels much less often than in the one-channel installation.



   In another known installation, the station marks all the free channels and launches the incoming calls on all of these channels. Outgoing calls can take any free channel. In this installation, the extensions which are in standby state on a channel can remain on this channel as long as this channel has not been taken by a call. However, this installation requires continuous transmission on all free channels. Moreover, the entire distribution of calls is random, instead of being carried out methodically by a rotating priority device.



   A few radiotelephone connection installations with mobile radiotelephone stations have been listed above. There is, on the other hand, another kind of radio link, in which one is limited to sending selective calls to simple mobile call alarms. The horn which is reached by a selective call simply emits a local signal which warns the user of this device that he must take a pre-agreed approach. For example, the user must telephone his home or his office etc. These alarms do not have a radio transmitter and therefore send no response to the station. It is obvious that the construction of these alarms must be very simple, and in the present state of the art, it would be undesirable to complicate it with an automatic channel finder.

  In practice, this type of connection must be made on a fixed call channel.



   An object of the present invention is to combine these two types of connection, namely, the radiotelephone connection with mobile stations and calls to alarms. The object of the invention is also to avoid automatic channel changes in stations. mobile devices in standby state, and especially in alarms, and not to reserve a channel for traffic which would occupy it much less than the other channels.



   According to the present invention, there is provided a combined mobile radio link installation between, on the one hand, a fixed station provided to a telephone exchange and, on the other hand, radiotelephone stations and also mobile call alarms. This installation is characterized in that it comprises a fixed service channel on which, in all incoming calls, the selective calls of mobile devices (stations or callers) are sent by said station, the callers being set to this channel. , and the free sets being in the standby position on this channel, while a distinctive marking is applied by the station to free channels to allow the seizure of a channel by an outgoing call from a mobile station and also to the continuation of signaling and conversation in an incoming call.



   Thus, the service channel is suitably occupied by unanswered calls, and these calls almost entirely have this channel, since the traffic of selective calls to mobile stations is very low.



  At the same time, mobile devices of both kinds do not have to change channels in their standby state.



   The possibility of simultaneous calls poses the technical problem of avoiding confusion between these calls, when the sets which make an outgoing call or which are reached by an incoming call do not have to change channels later. of communication. It is known to reduce the probability of this confusion to a very small number by means of a red lamp device. In this device, the immediate effect of going off-hook, in an outgoing call, is to send a signal to the station, which responds by immediately removing the marking on the channel which was taken. This marking is also removed by the station as soon as it makes an incoming call. In this case, the red light prohibits the other stations from making an outgoing call, as long as the call in progress has not ended, and the station has not transferred to another channel marked free.

  However, the use of this device is not possible in the combined connection installation according to the invention, because the red lamp would be lit by each call intended for an alarm, which would interfere with the outgoing calls in a way. inadmissible.



   The installation preferably provides, in addition to the service channel, two distinctly marked free channels, one for outgoing calls (with communication on the same channel) and the other for incoming calls after their selective calls. (continuation of signaling and communication). This installation completely avoids interference between an incoming call and outgoing calls.

  With regard to interference between outgoing calls, as a calling station must first change channels, to switch from the service channel where it was in the standby position, to the channel designated for departures, the probability of a confusion is limited to the very short time when the station seized by the seizure signal of the first outgoing call has not yet deleted the outgoing marking on the seized channel, to then transfer it to another free channel; That is, this probability is limited to the same, very short, time delay as the operating time of a red lamp device. This installation therefore does not need to provide such devices to function exactly as well as if it employed them.



   However, a variant can be provided in which, in addition to the service channel, only one free channel is marked. A mobile station which is reached by a selective call, as well as a station which goes off hook for an outgoing call, leaves the service channel to tune to that marked channel and initiates a seizure signal there to which the station responds by removing marking on this channel to transfer it to another free channel.



  This system does not completely avoid interference between an incoming call and outgoing calls, but it does limit the probability of all interference to the short delay defined above. In other words, in this variant the probability of interference is still limited as well as with red lamp devices.



   The power expenditure due to permanent transmissions on the marked channels can be limited. The fixed service channel is known and does not need to be marked: the stations in standby state can be set to this channel by construction. In the variant with one communication channel, this single channel must be permanently marked. Alternatively in the two-channel communication system, only the free channel designated for outgoing calls is permanently marked, while the designated communication channel for an incoming call is marked only when sending a call. selective call targeting a mobile station. Preferably, this incoming channel is not designated in advance either, but only for each incoming call aimed at a mobile station. This arrangement also gives priority to outgoing calls when it comes to designating the last free channel.

 

   The stations and the telephone exchanges associated with these stations are preferably equipped so as to meet the characteristics defined above. In particular, the registers of the associated exchange can distinguish three kinds of incoming calls (according to the prefix of the requested number), namely, (1) ordinary telephone calls, (2) calls intended for mobile radiotelephone stations and (3) unanswered calls to callers. These are then served by establishing a service link between the recorder and the fixed service channel to make the selective call on that channel, after which the incoming call is released.

  The calls intended for the mobile stations are then served by first checking the possibility of establishing a radiotelephone link (in particular, by testing the availability of the requested station without a line circuit assigned to this station, and by searching for a free channel).



   The invention will be described more particularly with reference to the accompanying drawings, which represent exemplary embodiments thereof and in which:
 fig. 1 is a diagram of the junctions of a telephone and radiotelephone exchange according to the invention;
 fig. 2 shows the radiotelephone transmitters and receivers associated with the exchange in FIG. 1;
 fig. 3 shows the essential components of a call alarm system;
 fig. 4 is a functional diagram of a mobile radiotelephone set in the three-channel installation according to the invention and,
 fig. 5 is a similar diagram, in the two-channel variant, according to the invention.



   In the exemplary embodiment shown, the telephone and radiotelephone exchange is similar to that which has been described in French Patent No. 1,545,582. It includes, however, some new elements intended for the service of unanswered calls.



   We will first briefly describe the constitution and operation of this center. The line circuits of the local subscribers, LAT, are carried by a terminal selection stage ST, which is two-way.



  For outgoing calls, this stage is connected to a primary stage SP, the outputs of which carry JEL recorder junctors. During an outgoing call, these junctors are linked to outgoing ED recorders by a PD outgoing preselection chain. The recorder analyzes the requested number, and if it is a telephone call, it sends the connection information to an MT telephone marker, passing through the usual FC connector harness. This information is represented by the <T line coming out of the recorder. JEL trunks are carried by the inputs of an SD outgoing group selection floor. This floor is in turn connected to an arrival group selection floor
SA, by stitches such as m.

  Other outputs of the outgoing floor SD carry outgoing junctors JD to other exchanges, and other inputs of the arrival floor SA carry incoming junctors SA coming from other exchanges. The outputs of the SA stage are connected to a final group stage SF which is connected to the terminal stage ST. If the call is local, the marker
MT will establish the LAT - SP - SEL - SD - SA connection
SF - ST - LAT '. If the call requests a remote station, the MT marker will establish the LAT-ST-SP connection
JEL - SD - JD - to the remote exchange.



   During an incoming call, the SA junctors are connected to the incoming EA recorders by an incoming PA preselection chain. The recorder analyzes the requested number (transmitted by the remote exchange) and, if it is a telephone call, it sends the connection information to the MT marker, passing through the FC connector harness. This information is still represented by line T. The MT marker establishes the remote central connection - SA - SA - SF - ST - LAT '.



   We will now describe the radiotelephone device associated with this exchange. This device is shown to the right of the X-X line. According to the aforementioned patent, this device comprises a certain number of outgoing circuits CD and incoming circuits CA. The outgoing circuits are connected to inputs of the SD outgoing group selection stage, through jd junctions and through JER junctions similar to JEL local recorder junctions. The incoming circuits are connected to outputs of the arrival group selection stage SA, by junctions ja. When there is an outgoing radiotelephone call requesting a landline, the JER trunk takes an ED recorder, which operates as before.

  When there is a call which requests a mobile station, 1 register which analyzes the requested number (departure register ED or arrival register EA, as the case may be) sends connection information shown by the line M to the marker MT. The marker connects the calling junction to a ja junction, either: a JEL junction or
JER, by the SD and SA floors; or a JA trunk, via the SA stage.



   The CD and AC circuits are carried by the single side terminals of a group switching stage in
Y, SY. In this switching stage, the cross points each time establish a connection between a terminal on the single side (on the left in the drawing) and two terminals on the double side (on the right in the drawing).



  The details of such a stage are described in the aforementioned patent. A series of terminals, double side, is connected to the corresponding terminals of a terminal switching stage STR which carries, on the other side, the LAM line circuits of the subscribed mobile stations. The other series of terminals, double side, is connected to CRT radiotelephone channel circuits which each comprise a switching equipment (a) in connection with the equipment of the SY stage, and a transmission equipment (b ) which essentially comprises a signaller and a 2-wire-4-wire coupler connected to the outgoing path vd and to the incoming path going from a duplex radiotelephone channel. It is assumed that the reception is in diversity of space, and the drawing shows three reception channels vr which are fed to a channel selector SV.

  This selector chooses the channel which gives the best reception, and connects it to the vd channel.



   In the system described, a fixed service channel is provided for sending the numbers requested in incoming calls. This channel has only one transmission channel vs associated with a service channel circuit
CS which is only capable of sending numbers in the agreed radiotelephone form. The canal
CS will be used both for calling call alerters and for calling mobile stations (calls intended for alarms, or unanswered calls, should provide the bulk of traffic on this channel, and calls intended for mobile stations, a small amount. part of this traffic). Two systems are envisaged for the rest of the traffic. In the preferred system, one of the CRT channels is marked with a D tone: it will be engaged by a mobile station for an outgoing call and the communication following that call.

  This D marking will be emitted permanently on one of the free channels. Another free channel will be marked with an A tone for the communication which is to follow an incoming call. This A marking can be sent only each time there is an incoming call, and stopped as soon as the mobile station has found the channel thus marked. In a variant of this system, only one of the channels is marked with a G tone: it will be engaged, both for an outgoing call and communication, and for an incoming communication after transmission of the called number on the channel. on duty. This G marking will obviously be a permanent marking on one of the free channels.



   The methodical selection of the free channels to be marked is assigned by means of a rotary priority device PT. In the drawing, this device is shown with two priority rings, for the preferred system with two marked channels. This device is connected to all the CRT channels by lp links which allow it to know the occupation status of the channels and to designate the channels to be marked. It is assumed here that these links are connected, in the SY stage, to the devices which are associated with the CRT circuits. Each time a channel designated by the D priority ring is engaged, this ring searches for another free channel and designates it so that the D marking is sent on this channel. The priority A ring only works in an incoming call to a mobile station.

  This ring then searches for a free channel and designates it so that the A marking is sent on this channel. If ring A cannot find the free channel, the call will be refused to the calling party as for a busy mobile station. The realization of these two priority rings is in the field of current technology. In the variant with one G channel, the device PT obviously only has one priority ring, as is usual.



   The functioning of the organs SY, STR, LAM,
CRT, CS and PT is controlled by an MRT radiotelephone marker. In an incoming call intended for a call alert, the recorder (ED or EA) notes this type of call and sends the requested number and the indication of this type of call (output Av of the recorders) to the MRT marker by the connector harness
FC. The MRT marker translates the number into the form required for transmission and transmits it to the circuit
CS, which sends it over the service channel. As the called pager will not send a response, the connection is released after sending the called number.



   In an incoming call intended for a mobile station, the recorder (ED or EA) first transmits the requested number, and the indication of this type of call (output M of the recorders) to the MRT marker by the beam FC connector. The marker reaches the line circuit
LAM of the station requested by a decoder not shown and separate links such as lam. If this circuit is in the free state, the marker, by an lpa link, controls the search for a free channel by the priority ring A in the device PT. If the device
PT finds a free channel, designates it to the equipment
SY and signals it to the marker. The marker commands the CRT circuit (b) of this marker channel this channel with the A tone and commands the CS circuit (via the lcs link) to send the requested number on the service channel.

  Then, the marker commands the STR stage, through the ltr link, to connect the LAM line circuit at the mesh to the SY stage, which corresponds to the designated channel; and it commands the stage SY, by the link ly, to connect this link, at the same time as the link coming from the CRT circuit of the same channel to a free CA circuit. The exchange of signals (including the stopping of the A marking) following the selective call of the mobile station is carried out by means of the circuit
CRT (b) and the MRT marker. On the other hand, the recorder informs the telephone marker MT which controls the connection with the circuit CA as mentioned above.



   If the LAM line is in the busy state, or if the PT priority device cannot find a free channel, the recorder sends a busy tone to the calling party. If the MRT marker does not find an LAM line circuit which carries the requested number, the recorder can place the call to an operator, as described in the aforementioned patent.



   In an outgoing call (on the channel marked D), the CRT circuit (b) transmits the code of the calling station to the marker MRT. The marker reaches the corresponding line circuit, which must be in free state. The marker then controls, as in an incoming call, a double link across the floor
SY, with the calling channel and with the line circuit of the calling station, - but this time with a CD outgoing circuit. This circuit connects to its trunk JER, which engages an outgoing recorder ED by the preselection chain PD. The recorder sends the dial tone to the calling station, and the station sends the
No requested. The recorder records this number, analyzes it and sends the corresponding information to the MT marker (or to the MRT marker if the mobile calls another mobile, or a call alert).



  The connection with the LAM line circuit makes it possible to count the communication on a meter mounted in this circuit.



   If the MRT marker does not find a line circuit which would correspond to the code sent by the mobile, it can still place the call from this mobile to an operator.



   The signaling which precedes and follows the sending of the callsign in an outgoing call is still done by means of the circuit CRT (b) and the marker MRT. The details of this signaling are well known in the art. As for the program of the signals exchanged, it will be described later.

 

   The transmission and reception devices associated with the exchange described above are shown in fig. 2.



  Each communication channel is served by a transmitter BC and by several spaced RC receivers (three in the drawing). The service channel is served by an ES transmitter.



   Fig. 3 shows the essential components of a call alarm system. This warning device (which is a known device) consists of a receiver tuned to the fixed service channel, a DC selective call decoder and an SA warning signal.



   The circuits of a mobile station intended for the three-channel system will now be described, with reference to FIG. 4. The signal exchange program of this station with the station fig. 1 is as follows:
 Fixed service channel for all incoming calls
A channel marked for outgoing calls and communications
 A signaled channel for incoming communications
EMI5.1


<tb> Program <SEP> of <SEP> the <SEP> station <SEP> Program <SEP> of the <SEP> station <SEP> mobile
<tb> <SEP> Incoming <SEP> communications
<tb> (No <SEP> called <SEP> on <SEP> channel <SEP> of <SEP> senice <SEP> e <SEP>
<tb> (<SEP> A <SEP> marking on <SEP> a free <SEP> <SEP> channel) <SEP> Selective <SEP> call <SEP> decoding
<tb> <SEP> Search <SEP> of <SEP> channel <SEP> A
<tb> <SEP> End <SEP> of <SEP> search
<tb> <SEP> Acknowledgment <SEP> of <SEP> receipt

   <SEP> T1 <SEP>
<tb> Stop <SEP> of <SEP> marking <SEP> A
<tb> Login
<tb> Ringtone <SEP> <SEP> o <SEP>
<tb> <SEP> Ringtone
<tb> <SEP> Stall
<tb> <SEP> Signal <SEP> T2 <SEP>
<tb> Login
<tb> <SEP> Hang up
<tb> <SEP> Signal <SEP> T3
<tb> <SEP> Return <SEP> to <SEP> channel <SEP> of <SEP> service
<tb> Release
<tb> <SEP> Communications <SEP> from <SEP> outgoing
<tb> <SEP> Stall
<tb> <SEP> Search <SEP> of <SEP> channel <SEP> D
<tb> <SEP> End <SEP> of <SEP> search
<tb> <SEP> Signal <SEP> from <SEP> socket <SEP> TJT2 / T <SEP>
<tb> Stop <SEP> of the <SEP> marking <SEP> D
<tb> (<SEP> D <SEP> marking on <SEP> other <SEP> channel)
<tb> <SEP> Code <SEP> on <SEP> T1 / T2

   <SEP>
<tb> Return <SEP> of callsign
<tb> <SEP> Acknowledgment <SEP> of <SEP> receipt <SEP> T1 <SEP>
<tb> Switching
<tb> <SEP> sending tone <SEP> from <SEP> No
<tb> <SEP> No <SEP> No <SEP> requested <SEP> on <SEP> T1 / T2 <SEP>
<tb> Switching
<tb> Connection <SEP> and <SEP> counting
<tb> <SEP> Hanging up
<tb> Release <SEP> ce <SEP> <SEP> Signal <SEP> T3
<tb> <SEP> Return <SEP> to <SEP> channel <SEP> of <SEP> service
<tb>
 The mobile station of FIG. 4 comprises a duplex transceiver 1 connected to a transmission line 2 and to a reception line 3.

  This transceiver is set to one of the channels by means of a ring counter 4, the outputs of which are connected to the respective quartz filters in the transceiver, according to the well known technique. Input 6 of counter 4 is connected to a rate generator 7 which provides, for example, five pulses per second to leave the transceiver on each channel for approximately 0.2 seconds while searching for a channel.



  The cadence generator 7 operates when a control signal is applied to its input 8. The position of the transceiver on a marked channel is observed by filters connected to the reception line 3: filter 9 set to the marking A and filter 10 set to marking D. The position on the service channel, which is fixed, is known by construction: the counter 4 delivers a signal on its output 11 when it is in the position which sets the transceiver on the service channel. However, if the service channel were to be marked with a tone to be searched by mobile stations, the setting of the transceiver on that channel would be seen by a filter similar to filters 9 and 10.



   Free mobile stations are in the standby position on the service channel. A flag 12 is connected between the receive line 3 (input connection 13) and the transmit line 4 (output connection 14). An output 15 of the signaller 12 is connected to a selective call decoder 16. The usual connections 17 connect the signaller 12 to the telephone 18.



   The signaller 12 receives all the incoming calls sent on the service channel, without responding to them.



  However, when an incoming call is intended for the station in question, the decoder 16 operates and delivers a signal, at its output 19, to a gate device A, 20.



  The output 21 of this device then applies a signal to the cadence generator 7, and the counter 4 leaves the service channel and passes from one channel to the other.



   The station places the A mark on a channel at the same time it makes the call on the service channel, so that the channel designated for communication is not taken by the rotating priority device to carry the D mark. When transceiver 1 reaches the channel marked with A, filter 9 receives tone A and transmits it to flagger 12 through its output 22 at the same time as it blocks gate device 20 through its output 23. The device 20 removes the signal on the output 21 to the input 8 of the cadence generator 7. The cadence generator stops and leaves the counter 4 on the channel marked A.



   In response to the application of tone A on input 22, the signalman 12 sends an acknowledgment (tone T) at its output 14 to the transmission line 2. In response to this signal, the station stops the marking A. In the exemplary embodiment shown, the signaller 12 does not respond to the stopping of tone A on connection 22. The exchange proceeds with the connection and sends the ringing signal. The signaller 12 receives this signal through the reception line 3 and the connection 13 and transmits it to the telephone 18, which rings when an indicator light operates. The user picks up the handset, which the telephone 18 signals to the signaller 12 through link 17. The signaller 12 responds to this signal by sending an off-hook signal (T2 tone) through output 14 and transmission line 2.

  The station responds to this signal with the usual connection operation (including ringing off). Communication is thus established, and conversation takes place. After the conversation, the operations carried out in the central office in response to the hanging up by the calling user are usual operations in telephony. In response to the on-hook by the user of the mobile station (signaled by link 17), the signaller 12 sends a hang-up signal (tone T3) through output 14 to transmission line 2. At the same time, he places a signal at its output 24. This output is connected to the input of a gate device S 25 whose output 26 is connected to the input 8 of the cadence generator 7. The device 25 places a signal on the output 26, which runs generator 7.

  Counter 4 leaves the channel in use and switches from one channel to another. When it reaches the service channel, it places a signal on output 11. This output is connected to gate device 25 to block output 26 of this device. The signal on output 26 is thus removed, the cadence generator 7 and the counter 4 stop, and the station remains in standby state on the service channel.
 In an outgoing call, the user of the mobile station picks up the handset. The telephone 18 transmits an off-hook signal to the signaller 12. The logic of the signaller is such that in response to this signal, it places a signal on its output 27. This output is connected to the input of a door device 28. The output 29 of this device is still connected to the input 8 of the cadence generator 7.

  In response to the signal on the input connection 27, the gate device 28 places a signal on the output connection 29, which turns on the generator 7 and the counter 4. The transceiver 1 leaves the service channel and switches from one channel to another. When it reaches the channel marked D, filter 10 passes tone D and sends it to signaler 12 through connection 30. At the same time, it places a signal on connection 31 which goes to an input of door device lock 28.



  This device removes the signal on connection 29, which stops the generator 7 and the counter 4. The transceiver 1 thus stops on the channel marked D.



   In response to tone D on connection 30, signaller 12 sends a seizure signal (tone T1 then tone T2 and again tone T) on output 14 and line 2. In response to the first part of this signal, the station stops marking D. When the signaller 12 notices that tone D has stopped at this moment, this means that it is indeed the mobile station in question which has taken the D channel. The signaller ends the seizure signal and then sends his callsign (on tones T1 and T2) through output 14 and transmission line 2. In response to this call sign, the station returns to call sign. The signaller 12 then receives his callsign via the reception line 3 and the connection 13.

  It checks that the callsign returned by the station is indeed its callsign and then sends the acknowledgment (T tone). In response to this acknowledgment, the exchange proceeds to the preselection switch to connect the calling mobile station to a recorder. For his part, the signaller connects the telephone to lines 2 and 3, which is shown in the drawing by connections 32 and 33. The recorder sends the dial tone. The mobile set user hears this tone and dials the number requested on the telephone dial. The signaller 12 translates this number on the tones T, and T2 and sends it through the output 14 and the transmission line 2.

  The exchange completes the switching operations to reach the requested subscriber, rings this subscriber and counts the communication on the counter assigned to the calling mobile station.



  After the conversation, the hang-up by the user of the mobile station acts as stated above, and the transceiver returns to its standby position on the service channel.



   We will now describe the mobile station variant which is intended to operate on two channels instead of three. The program of the mobile station and that of the station are detailed in the table below, and the diagram of this mobile station is shown in fig. 5.



   Fixed service channel for all incoming calls
 A channel marked for outgoing calls and all communications
Station program Mobile station program
 Arrival communications
Called number on service channel Selective call decoding
 G channel search
 End of search
 T1 / T2 / T1 tap signal
G marking stop (G marking on another channel)
Connection Continuation of the program
Alarm
 Alarm
 Stall
 T2 signal
Login
 Hanging up
 T8 signal
 Back to service channel
Looseness
 Outgoing communications
 Stall
 G channel search
 End of search
 T11T2 / T1 tap signal
G marking stop (G marking on other channel)
 Callsign on TJT2
Return of callsign
 Acknowledgment of receipt T

   
Switching
No sending tone
 No requested on T / T2
Switching
Connection and counting
 Hanging up
 Signal T "
 Back to service channel
Looseness
 The mobile station of FIG. 5 further comprises a duplex transceiver 1 connected to a transmission line 2 and to a reception line 3. This transceiver is set to one of the channels by means of a ring counter 4 whose outputs 5 are connected to the respective crystal filters in the transceiver. Input 6 of counter 4 is connected to a cadence generator 7 which operates when a control signal is applied to its input 8. The position of the transceiver on the channel marked G is determined by the filter 34 connected. on the receive line 3.

  The position on the fixed service channel is indicated by the counter 4 by a signal which it places, in this position, on its output 11.



  Here too, the service channel could bear an S> marking, which would be detected by another filter connected to line 3.



   Free mobile stations are in the standby position on the service channel. A flag 12 is connected between the receive line (input connection 13) and the transmit line 2 (output connection 14). An output 15 of the signaller is connected to a selective call decoder 16. The usual connections 17 connect the signaller 12 to the telephone 18.



   The signaller 12 receives all the incoming calls sent on the service channel, without responding to them.



  However, when an incoming call is intended for the station in question, the decoder 16 operates and delivers a signal, at its output 19, to the input 35 of a gate device G 36. The output 37 of this device applies then a signal at the input 8 of the cadence generator 7.



  Counter 4 leaves the service channel and switches from one channel to another. When transceiver 1 reaches the channel marked with G, filter 34 receives tone G and transmits it to signaler 12 through its output 38 at the same time as it blocks gate device 36 through its output 39. Device 36 removes the signal on its output 37. Cadence generator 7 stops and leaves counter 4 and transceiver 1 on the channel marked G.



   In response to the application of tone G on connection 38, the signaller 12 should send a signal to the station. As the same G channel can be taken by another mobile station for an outgoing call, this signal is no longer a simple acknowledgment of receipt, but a seizure signal (Tt tone, then T2 tone, then again T1 tone) . In response to the first part of this signal, the station stops the G marking on the channel considered (it will place it on another channel that the rotating priority device will designate for this purpose). When the signaller 12 notes that the tone G has stopped at this moment, this means that it is indeed the mobile station considered which has taken the G channel.

 

  The signaller ends the seizure signal and waits for the rest of the program. The switchboard connects and sends the ringing signal. The signalman 12 receives this signal and transmits it to the telephone 18, which rings or operates a warning light. The user picks up the handset. The rest of the operation, including returning to the service channel after hanging up, is the same as in the system of fig. 4.



   In an outgoing call, the operation is the same as in the system of fig. 4, with the difference, however, that the off-hook signal on output 27 of flag 12 is still applied to input 35 of the same gate device G 36 instead of being applied to another gate device.


    

Claims (1)

REVENDICATION CLAIM Installation de liaison radio mobile combinée entre, d'un côté, une station fixe associée à un central téléphonique, et de l'autre côté, des postes radiotéléphoniques mobiles et aussi des avertisseurs d'appels mobiles, caractérisée en ce qu'elle comprend un canal de service fixe sur lequel, dans tous les appels d'arrivée, les appels sélectifs des appareils mobiles (postes ou avertisseurs) sont emis par ladite station, les avertisseurs étant réglés sur ce canal, et les postes libres étant en position de veille sur ce canal, cependant qu'un marquage distinctif est appliqué par la station à des canaux libres pour permettre la prise d'un canal par un appel de départ d'un poste mobile et aussi pour la suite de la signalisation et la conversation dans un appel d'arrivée. Combined mobile radio link installation between, on one side, a fixed station associated with a telephone exchange, and on the other side, mobile radiotelephone stations and also mobile call alarms, characterized in that it comprises a fixed service channel on which, in all incoming calls, the selective calls of mobile devices (sets or callers) are sent by the said station, the callers being set to this channel, and the free sets being in the standby position on this channel, while a distinctive marking is applied by the station to free channels to allow the seizure of a channel by an outgoing call from a mobile station and also for further signaling and conversation in a call arrival. SOUS-REVENDICATIONS 1. Installation selon la revendication, caractérisé par le fait qu'un marquage de garde de départ est ct > nstamment appliqué à un canal libre pour la prise de ce canal par un appel de départ, cependant qu'un autre marquage d'arrivée est appliqué à un autre canal libre pour la prise de ce canal par un poste mobile visé par un appel d'arrivée. SUB-CLAIMS 1. Installation according to claim, characterized in that an outgoing guard marking is ct> nstantly applied to a free channel for the seizure of this channel by an outgoing call, while another arrival marking is applied to another free channel for the seizure of this channel by a mobile station targeted by an incoming call. 2. Installation selon la revendication, caractérisé par le fait qu'un canal libre est choisi, occupé et marqué d'arrivée par la station seulement lors de l'émission d'un appel sélectif visant un poste mobile. 2. Installation according to claim, characterized in that a free channel is chosen, occupied and marked as arrival by the station only during the transmission of a selective call targeting a mobile station. 3. Installation selon la revendication, caractérisé par le fait qu'un marquage de garde est constamment appliqué à un canal libre pour la prise de ce canal, soit par un appel de départ, ou par un poste mobile visé par un appel d'arrivée. 3. Installation according to claim, characterized in that a guard marking is constantly applied to a free channel for the seizure of this channel, either by an outgoing call, or by a mobile station targeted by an incoming call. . 4. Installation selon la revendication, caractérisé par le fait que le canal de service fixe ne porte aucun marquage. 4. Installation according to claim, characterized in that the fixed service channel bears no marking. 5. Installation selon la revendication avec central radiotéléphonique, caractérisé par des moyens qui permettent aux enregistreurs qui analysent les numéros demandés dans les appels d'arrivée, de commander l'émission des appels sélectifs vers les appareils mobiles, postes radiotéléphoniques ou avertisseurs, sur un canal de service fixe. 5. Installation according to claim with a radiotelephone exchange, characterized by means which allow the recorders which analyze the numbers requested in incoming calls, to control the transmission of selective calls to mobile devices, radiotelephone stations or alarms, on a fixed service channel. 6. Installation selon la sous-revendication 5, caractérisé par des moyens qui permettent aux enregistreurs de commander l'émission des appels sélectifs vers les avertisseurs sans commander aucune commutation dans le central ou la station associée, et de relâcher la connexion appelante aussitôt après cette émission. 6. Installation according to sub-claim 5, characterized by means which allow the recorders to control the transmission of selective calls to the alarms without ordering any switching in the central or the associated station, and to release the calling connection immediately after this program. 7. Installation selon la sous-revendications 5 ou 6, caractérisé en ce que le central radiotéléphonique comprend des moyens de sélection et de marquage des canaux. 7. Installation according to sub-claims 5 or 6, characterized in that the radiotelephone exchange comprises means for selecting and marking the channels. 8. Installation selon la revendication, caractérisé en ce que le poste radiotéléphonique mobile est pourvu de moyens pour le retour à l'état de veille sur un canal de service fixe après une communication, et de moyens de recherche de canal marqué. 8. Installation according to claim, characterized in that the mobile radiotelephone is provided with means for returning to the standby state on a fixed service after a call, and means of search for marked channel. 9. Installation selon la sous-revendication 8, caractérisé par le fait que le poste mobile est pourvu d'un signaleur permettant les échanges de signaux et les opérations programmées, prévus dans l'installation. 9. Installation according to sub-claim 8, characterized in that the mobile station is provided with a signaller allowing the exchange of signals and programmed operations, foreseen in the installation.
CH873668A 1967-06-16 1968-06-12 Mobile radio link installation CH513562A (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
FR110768A FR1540400A (en) 1967-06-16 1967-06-16

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH513562A true CH513562A (en) 1971-09-30

Family

ID=8633230

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH873668A CH513562A (en) 1967-06-16 1968-06-12 Mobile radio link installation

Country Status (3)

Country Link
CH (1) CH513562A (en)
FR (1) FR1540400A (en)
GB (1) GB1200403A (en)

Families Citing this family (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR2044847A5 (en) * 1969-04-02 1971-02-26 Materiel Telephonique

Also Published As

Publication number Publication date
GB1200403A (en) 1970-07-29
DE1762414B2 (en) 1976-02-05
FR1540400A (en) 1968-09-27
DE1762414A1 (en) 1970-04-30

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2512621A1 (en) WIRELESS TELEPHONE DEVICE ASSOCIATED WITH A TELEPHONE CONNECTION BOX
FR2481558A1 (en) DEVICE FOR A MOBILE RADIOTELEPHONY SYSTEM
EP0720396A2 (en) Method and apparatus for telephone call redirection
WO2001045440A1 (en) Method for controlling a communications channel shared by several stations
US3564150A (en) Mobile radio telephone and paging system
EP0608170B1 (en) Videophone method allowing intercepting and occasional calling by a telephone apparatus
FR2629295A1 (en) DEVICE FOR ESTABLISHING AND ROUTING TELEPHONE COMMUNICATIONS BETWEEN SUBSCRIBERS OF A RADIO NETWORK AND / OR A WIRED TELEPHONE NETWORK
CH513562A (en) Mobile radio link installation
JP2625460B2 (en) Method of specifying call route in telephone exchange system
EP0724349B1 (en) Method and device for remote transmission of a listening-in call on a telephone line
EP0975135A1 (en) Analog telephone base station with direct inward dialling
US2886641A (en) Recorded message service for telephone paystations
FR2620887A1 (en) TELEPHONE INSTALLATION WITH RADIO LINK
EP0145437A2 (en) Information transmission network
BE659145A (en) Emergency alert system
EP1835709A1 (en) Method of mutual recognition between broadband telephony devices and devices using the same method
FR2732853A1 (en) Secure data transmission network e.g. for emergency telephones on motorway
BE518006A (en)
BE469922A (en)
BE479888A (en)
BE412135A (en)
GB222204A (en) Improvements in party line telephones
BE377986A (en)
CH291061A (en) Telecommunications installation.
BE488676A (en)

Legal Events

Date Code Title Description
PL Patent ceased