CH511452A - Autonomous camera for the reproduction of documents arranged on their edges in a filing cabinet - Google Patents

Autonomous camera for the reproduction of documents arranged on their edges in a filing cabinet

Info

Publication number
CH511452A
CH511452A CH623070A CH623070A CH511452A CH 511452 A CH511452 A CH 511452A CH 623070 A CH623070 A CH 623070A CH 623070 A CH623070 A CH 623070A CH 511452 A CH511452 A CH 511452A
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
camera
wedge
opening
shaped element
housing
Prior art date
Application number
CH623070A
Other languages
French (fr)
Inventor
Mercure Gerard
Thibault Jean
Original Assignee
Mercure Gerard
Thibault Jean
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Mercure Gerard, Thibault Jean filed Critical Mercure Gerard
Priority to CH623070A priority Critical patent/CH511452A/en
Publication of CH511452A publication Critical patent/CH511452A/en

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G03PHOTOGRAPHY; CINEMATOGRAPHY; ANALOGOUS TECHNIQUES USING WAVES OTHER THAN OPTICAL WAVES; ELECTROGRAPHY; HOLOGRAPHY
    • G03BAPPARATUS OR ARRANGEMENTS FOR TAKING PHOTOGRAPHS OR FOR PROJECTING OR VIEWING THEM; APPARATUS OR ARRANGEMENTS EMPLOYING ANALOGOUS TECHNIQUES USING WAVES OTHER THAN OPTICAL WAVES; ACCESSORIES THEREFOR
    • G03B27/00Photographic printing apparatus
    • G03B27/32Projection printing apparatus, e.g. enlarger, copying camera
    • G03B27/323Copying cameras

Landscapes

  • Physics & Mathematics (AREA)
  • General Physics & Mathematics (AREA)
  • Accessories Of Cameras (AREA)

Description

  

  
 



  Appareil photographique autonome pour la reproduction de documents rangés sur leur tranche
   dans    un classeur
 La présente invention a pour but de permettre la photographie de documents sans devoir les retirer des tiroirs d'un classeur. Elle convient tout particulièrement à la photocopie de fiches de catalogue et de fiches d'inventaire ou de classement dans une bibliothèque.



   Les documents rangés dans un tiroir sont d'ordinaire classés dans un ordre précis et particulier. Si certains de ces documents sont retirés, ils risquent d'être mal replacés lors de leur retour dans le tiroir. Ceci est particulièrement exact lorsqu'un grand nombre de ces documents doit être retiré puis reclassé selon divers classements et en maintes occasions. C'est particulièrement le cas des fiches de catalogue ou des fiches utilisées à des fins d'inventaire ou de classement dans une bibliothèque, fiches qui sont, pour des raisons techniques et utilitaires, retirées puis retournées dans les tiroirs selon divers classements et à diverses occasions.



  Considérant que tout livre, revue ou autre publication est repéré au moyen de ces fiches cela signifie que si la fiche est perdue, le livre, la revue ou la publication est aussi perdue à toute fin pratique.



   De plus, un bon catalogue représente des frais considérables et des années de travail. Les petites bibliothèques s'en rapportent aux catalogues des grandes bibliothèques pour constituer le leur. Dans le but de fournir des renseignement aux autres bibliothèques, les fiches sont parfois retirées de leur tiroir, d'où le risque de la perte ou du mauvais classement de ces fiches.



   Les fiches ne sont pas retirées des tiroirs au bénéfice du chercheur qui dresse des bibliographies. La compilation d'une bibliographie est pourtant un long travail. L'exact relevé des informations dans les formes prescrites est une tâche fastidieuse. L'omission de dates ou d'éléments descriptifs, la copie se faisant à la main, oblige le chercheur à référer de nouveau à la source consultée.



   Les bibliothèques qui participent à la constitution d'un catalogue collectif s'engagent, à l'exemple des autres bibliothèques membres, à fournir un exemplaire des fiches correspondant à leurs acquisitions. Le retrait des fiches des classeurs pour la photocopie ou le relevé sur microfilm présente aussi des risques de mauvais classement à la suite de la manipulation nécessaire des fiches au cours du travail. De même, la remise dans l'ordre initial de ces fiches nécessite plusieurs heures de travail et entraîne des erreurs dans le classement desdites fiches.



   En outre, les bibliothèques s'opposent généralement à ce qu'on retire les fiches pour la photocopie.



  Lorsqu'une autorisation extraordinaire est accordée, il faut substituer à la fiche un signet, l'ordre alphabétique ou numérique doit être conservé à l'intérieur des fiches retirées des tiroirs, ces dernières confiées à un service de photocopie et au retour, reclassées et le signet retiré ou détruit. Cette manipulation est lente et coûteuse et n'élimine pas le danger de mauvais classement.



   Dans le but d'obvier aux inconvénients ci-dessus mentionnés, la présente invention se rapporte à un apparail photographique qui rend possible la copie de fiches dans un classeur sans qu'il soit nécessaire de les en retirer. Le nouvel appareil est portatif, peu encombrant et d'un maniement facile.   I1    s'ajuste avec précision au pourtour du document à photocopier.   I1    n'est même pas nécessaire de recourir à un viseur ou à toute autre forme d'alignement visuel.



   La présente invention permet la reproduction photographique de documents dans un classeur dans un temps beaucoup plus court qu'il en faut normalement.



  L'économie de temps est plus appréciable encore lorsque les fiches sont retenues dans le tiroir, à leur base, par une tringle.



   Une lampe éclair de faible intensité est de préférence utilisée sur cet appareil; ce qui permet de produire un grand nombre d'éclairs avec une même pile et une même ampoule. La lampe survoltée de bas voltage connue par la marque de commerce  Wink-Lite  et normalement employée comme lumière d'appoint en  photographie sous éclairage naturel convient particulièrement bien aux fins du présent appareil. Il est possible avec ce type d'éclairage d'obtenir de   1000-2000    éclairs sans devoir changer les piles ou les ampoules, et le temps de charge est négligeable.



   Selon l'invention, l'appareil photographique pour la reproduction de documents rangés à la verticale et sur leur tranche dans un classeur comprend: un boîtier ayant un élément creux en forme de coin et constituant l'une des parties extérieures du boîtier, dans l'une des faces de cet élément en forme de coin, une ouverture; un appareil de prise de vue dans ledit boîtier, dont l'objectif est orienté de manière à photographier le plan de l'ouverture dudit élément, selon une direction se rapprochant de la perpendiculaire; un système d'éclairage logé dans ledit boîtier et réglé de façon à projeter un faisceau lumineux dans la direction de ladite ouverture;

   appareil dont l'élément en forme de coin est conçu de façon à pouvoir s'introduire dans l'angle que forment deux documents inclinés à l'opposite dans le tiroir du classeur, l'ouverture de l'élément en forme de coin s'appliquant sur le document à reproduire.



   Le dessin annexé illustre à titre d'exemple, quelques réalisations particulières de l'invention.



   La fig. 1 représente une vue en perspective d'une réalisation de l'appareil photographique maintenu au-dessus d'un tiroir contenant des fiches de catalogue.



   La fig. 2 représente une coupe transversale de l'appareil photographique introduit dans le tiroir entre les fiches.



   La fig. 3 représente une vue en perspective de l'appareil photographique posé sur la page d'un livre.



   La fig. 4 représente une vue en perspective d'une réalisation différente de l'appareil photographique maintenu au-dessus d'un tiroir de fiches.



   La fig. 5 représente une coupe transversale de la réalisation décrite à la fig. 4 où l'appareil est placé dans un tiroir entre les fiches de catalogue.



   La   fig. 6    représente une coupe de la réalisation illustrée à la fig. 5 où l'appareil est placé de façon à photographier un document en position horizontale.



   La fig. 7 représente une vue en perspective de la réalisation illustrée à la fig. 6 de l'appareil posé sur un livre.



   La fig. 8 représente une réalisation différente de l'appareil photographique en place dans un tiroir entre les fiches de catalogue.



   La fig. 9 représente une coupe transversale d'une réalisation différente de l'appareil photographique comprenant un élément amovible en forme de coin qu'on peut introduire entre les fiches dans un tiroir de catalogue.



   La fig. 10 représente une coupe transversale d'une réalisation telle qu'illustrée à la fig. 9 dans laquelle l'élément en forme de coin a été détaché pour la photographie de documents en position horizontale.



   A la fig. 1, l'appareil photographique 10 est illustré par des lignes continues au-dessus du tiroir 12 d'un classeur et par des lignes pointillées en position de fonctionnement, c'est-à-dire avec sa partie avant introduite entre les fiches 14 d'un tiroir aux dimensions courantes tel qu'en usage dans les bibliothèques. Les fiches 14 sont rangées sur leur tranche et sont d'ordinaire retenues par une tringle 16 qu'on peut facilement retirer grâce au bouton 18 sur la partie avant du tiroir.



  Un compresseur à l'une des extrémités du tiroir, peut être utilisé pour retenir les fiches les unes contre les autres, mais de façon qu'il soit possible d'en lire le contenu; un espace est ainsi ménagé entre les fiches pour que celle-ci soient inclinées comme le montrent les fig. 1 et 2. La distance minimum entre les fiches et le compresseur est approximativement de   5/4-13/4    pouce, ce qui donne un angle de lecture d'environ 300. Pour que soit possible la photocopie de fiches, on convient d'un angle de   50     et d'un espace libre à l'intérieur du tiroir de   2-23/4    pouces et cela dépendant du modèle de tiroir. Cependant le présent appareil photographique n'est pas limité dans ses fonctions à un modèle particulier et à une inclinaison précise.

  Sur les fig. 1 et 2 la partie frontale ou inférieure du boîtier 10 en forme de coin a un angle de   90"    et peut être introduite dans le tiroir entre les fiches de catalogue de façon à pouvoir photographier la fiche 20. La partie en forme de coin du boîtier 10 est dotée d'une ouverture dans l'une des faces de cette partie et ladite face est appliquée sur la fiche 20 à photocopier. Cette ouverture est découpée de façon à encadrer la fiche 20 sans éliminer quelque information apparaissant sur la fiche. Les arrêtes de l'ouverture reposeront sur les rebords de la fiche 20 de manière à fournir un appui au boîtier 10 et de permettre un alignement convenable pour la prise de vue.



   Le boîtier contient un appareil de prise de vue qui est de préférence un appareil reflex ou une caméra de petit format adaptée au 8 mm, 16 mm ou 35 mm demiformat   (18 X 24).    L'objectif de la caméra est orienté de façon que son axe optique soit perpendiculaire au plan de l'ouverture du boîtier, une source lumineuse 26 projette en faisceau de lumière dans la direction de la fiche 20. Cette source de lumière est de préférence un flash électronique (à lampe survoltée de bas voltage) du type  Wink-Lite  et est reliée à un bloc d'alimentation de courant 28, ce qui confère à l'appareil une complète autonomie. Il est évident que l'éclairage pourrait être continu et provenir d'une source de courant alternatif.

 

   Ainsi que le montrent les fig. 1 et 2, une plaque 30 montée sur penture retient l'appareil photographique 22 pourvu d'un levier d'armement 32, d'un viseur 34 pour voir le document 20. Le déclencheur de l'obturateur 36 est raccordé à la caméra pour qu'il y ait synchronisation entre la source lumineuse 26 et le déclenchement de l'obturateur. Le recours au viseur n'est pas nécessaire.



   Une partie 38 de la base du boîtier 10 peut être transparente et amovible comme l'illustre la fig. 3 de façon que l'opérateur puisse voir le document photographié 20 sans recourir à l'emploi du viseur 34. La plaque 38 est pourvue d'une encoche 39 qui l'engage sur la tringle 16 et facilite le cadrage de la fiche et l'alignement du boîtier 10 entre deux fiches inclinées à l'opposite l'une de l'autre et les parois du tiroir 12.



   Dans une bibliothèque, il arrive souvent qu'on  veuille la reproduction d'un extrait d'un ouvrage pour des besoins de référence. On peut voir d'après la fig. 3 que le boîtier 10 est alors déposé sur la page du livre de façon à pouvoir en photographier directement le texte.



   Les fig. 4, 5, 6 et 7 illustrent une réalisation différente de l'invention. La   fig. 4    montre un appareil 40 juste avant qu'il soit abaissé entre les fiches inclinées pour photographier la fiche 42 en place dans le tiroir.



  L'appareil de prise 44 de vue est en position verticale pour permettre à l'opérateur de contrôler l'image par le viseur 46 et pour faciliter l'avancement du film au moyen du levier 48. Avec cet agencement, la plaque arrière n'est plus nécessaire parce que l'appareil de prise de vue est fixé à un support 50 de façon que son objectif 24 soit dirigé vers l'intérieur du boîtier. La position verticale   °(fig.      Sy    de l'appareil de prise de vue résulte de l'agencement de deux miroirs 52 et 54 placés en vis-à-vis, et qui réfléchissent l'image du document à reproduire, du miroir 52 sur le miroir 54 puis dans l'objectif 24. Le boîtier est muni d'un élément en forme de coin formé par le miroir 52 pour un côté, une ouverture 58 étant inscrite dans ce dernier. L'ouverture 58 peut être recouverte d'une plaque transparente.

  Le faisceau de la lumière 26 est orienté dans la direction de l'ouverture 58 et le bloc d'alimentation de courant est situé derrière le miroir 54. La partie en forme de coin de l'appareil 40 peut être facilement déposée entre les fiches inclinées de façon à photographier la fiche 42 appliquée contre l'ouverture 58. Les positions et poids relatifs de l'appareil photographique 44, de la source lumineuse 26 et du bloc d'alimentation de courant confèrent un bon équilibre à l'appareil 40 lorsque le boîtier repose sur l'arrête 60 de la partie en forme de coin. L'appareil de prise de vue est raccordé à la source lumineuse de sorte que le déclenchement de l'obturateur commande la projection synchronisée d'un faisceau de lumière sur le document photographié.



   L'appareil de photographie tel qu'illustré à la fig. 5 peut servir à la reproduction d'un document en position horizontale comme le montrent les fig. 6 et 7.



  Pour mieux situer le boîtier de l'appareil sur le texte à photocopier le miroir 52 est semi-transparent et un volet plat et opaque 62 est fixé à l'arrête 60. Quand le volet 62 est levé de sur le miroir 52 et entrouvert comme le montre la fig. 6, le photographe peut voir à travers le miroir partiellement-transparent 52 et corriger au besoin la position du boîtier. Lorsque l'appareil 40 est utilisé selon le mode illustré à la   fig. 5,    le volet 62 est refermé sur le miroir 52. Le présent agencement prévoit aussi une encoche 39 pour faciliter la mise en position de l'appareil s'engageant sur la tringle 16 du tiroir.



   La paroi 56 se prolonge dans le même plan que l'ouverture 58 et sert de base au boîtier quand ce dernier est dans la position illustrée par les fig. 6 et 7. La fig.   s    montre une réalisation différente dans laquelle le boîtier 70, dont la vue en coupe est de forme carrée ou presque, est doté à sa partie inférieure d'un élément en forme de coin composé essentiellement du miroir 72, de l'ouverture 74, et du miroir 76 faisant face au miroir 72 de façon à réfléchir l'image du document 20 vers l'objectif 24 par la réflexion successive dans les miroirs 72 et 76. Cette réalisation se distingue de la réalisation de la fig. 5 essentiellement par la position du bloc d'alimentation de courant 28.



   Par leurs positions respectives, l'appareil de prise de vue, le bloc d'alimentation de courant et la source lumineuse sont répartis au-dessus de l'arrête 60 de l'élément en forme de coin de façon à équilibrer le poids de l'appareil lorsque celui-ci est en position de fonctionnement, c'est-à-dire sur l'arrête 60 qui sert alors de point d'appui. Il n'est pas nécessaire que cette distribution du poids soit très rigoureuse parce que l'appareil est bien soutenu par les deux fiches inclinées sur lesquelles reposent le miroir 72 et l'ouverture 74, et aussi par la main de l'opérateur.



   La fig. 9 illustre une modification au boîtier qui fait de l'élément en forme de coin un élément détachable dudit boîtier. L'élément en forme de coin comprend deux miroirs 82 et 86 fixés en vis-à-vis   l'un    de l'autre et déterminant une ouverture 84 dans la partie inférieure de l'élément en forme de coin. L'élément en forme de coin est fixé au boîtier 80 par une paire de crochets 90 qui en permettent la suppression lorsqu'il n'est pas utilisé.



   Le boîtier 80 est aussi doté d'une seconde ouverture 92 qui rend possible la photographie de documents sur une surface plane et horizontale telle que montrée à la fig. 10. Afin que le boîtier 80 convienne aux deux usages la source lumineuse pivote autour de l'axe 88 de manière à éclairer au choix l'ouverture 84 ou l'ouverture 92. Comme on peut le constater par les fig. 9 et 10, le plan de l'ouverture 92 est perpendiculaire à l'axe optique de la lentille 24.



   L'élément en forme de coin est, dans tous les   boî-    tiers ci-dessus décrits, formé d'un angle se situant entre 30 et   90 ,    avec un angle optimum de   50 .    Le choix de cet angle convient aux fiches dont les dimensions normalisées sont de 12,5x7,5 cm. Une expérience menée avec une lentille ayant une longueur focale de 38 mm indique qu'il faut une distance minimum de 2   l/4    pouces entre les miroirs.



   Bien qu'un appareil de prise de vue avec une lentille à focale fixe soit normalement utilisé, une lentille zoom (à focale variable) conviendra mieux pour la photographie d'une portion choisie et isolée du document.



   Un film de grand contraste destiné à reproduction de documents est généralement utilisé avec cet appareil. Le film exposé est par la suite développé et tiré sur papier. La restitution se fait de préférence directement du microfilm sur un agrandisseur électrostatique à grand débit. Pour réduire les délais, en vue d'un usage immédiat, on peut utiliser un appareil de photo tel que connu sous la marque de commerce  Polaroid  et au moyen duquel on peut, à partir du négatif, tirer sur le champ une épreuve sur papier. Le format du film peut varier selon les dimensions des documents à reproduire. Pour les fiches conventionnelles de bibliothèque, on utilisera des films de 16 mm ou 35 mm demi-format.

 

   Le système d'éclairage utilisé dans cet appareil peut être alimenté par une source de courant alternatif mais un flash électronique autonome relié à son bloc d'alimentation de courant convient mieux à ce genre de travail. Une source lumineuse telle que décrite dans le brevet canadien No 669 733 octroyé le 3 septembre 1963 est avantageusement utilisée. Un flash annulaire fixé au pourtour de l'objectif constitue un agencement intéressant.



     Un    autre avantage de l'appareil décrit réside dans la possibilité du présent appareil de photographier le  verso de la fiche. On sait que les fiches de bibliothèque utilisées à des fins de catalogage ou de référence peuvent contenir au verso des vedettes de rappel. Pour convenir à cette pratique, l'appareil doit pouvoir pivoter à 1800 sur son axe vertical et, une fois que la fiche qui vient d'être photographiée est tournée, pouvoir en photographier le verso. De cette manière, le film montrera à la suite le recto et le verso de la même fiche à l'exception que le verso apparaîtra renversé.

  Quand on effectuera la restitution sur papier, par exemple, sur un appareil électrostatique en continu pour microfilms, on pliera en deux cette portion de la bande contenant à la suite le verso et le recto de la fiche de façon que le verso se présente selon le sens qui correspond normalement au recto et la suite qui respecte l'ordre de lecture.

 

   Quand l'appareil est destiné à la reproduction d'un document offrant une surface horizontale comme la page d'un livre, tel que montré à la fig. 7, les parois latérales 53 de l'élément en forme de coin sont constituées d'une matière transparente ou translucide. Cet éclairage naturel est nécessaire pour assurer un bon cadrage du texte à reproduire lorsque l'éclairage n'est pas suffisant pour voir le texte à travers le miroir partiellement-transparent 52 ou lorsque le miroir 52 est opaque.



   Les parois latérales 53 peuvent être opaques si on a recours à une source continue d'éclairage ou si on utilise une lumière auxiliaire pour éclairer la fiche pour qu'elle soit visible à travers le viseur ou le miroir partiellement transparent 52. 



  
 



  Autonomous camera for the reproduction of documents arranged on their edges
   in a binder
 The object of the present invention is to enable documents to be photographed without having to remove them from the drawers of a filing cabinet. It is particularly suitable for photocopying catalog cards and inventory or classification cards in a library.



   The documents stored in a drawer are usually filed in a specific and particular order. If some of these documents are removed, they may be incorrectly replaced when returned to the drawer. This is particularly true when a large number of these documents must be withdrawn and then reclassified according to various classifications and on many occasions. This is particularly the case of catalog cards or cards used for inventory or classification purposes in a library, cards which are, for technical and utilitarian reasons, withdrawn and then returned to the drawers according to various classifications and to various occasions.



  Considering that any book, magazine or other publication is identified by means of these cards, this means that if the card is lost, the book, the magazine or the publication is also lost for all practical purposes.



   In addition, a good catalog represents considerable expense and years of work. Small libraries rely on catalogs from large libraries to build their own. In order to provide information to other libraries, the cards are sometimes removed from their drawers, hence the risk of losing or misclassifying these cards.



   The cards are not removed from the drawers for the benefit of the researcher who compiles bibliographies. But compiling a bibliography is a long process. Accurate recording of information in prescribed forms is a tedious task. The omission of dates or descriptive elements, the copy being made by hand, obliges the researcher to refer again to the source consulted.



   The libraries which participate in the constitution of a collective catalog undertake, following the example of the other member libraries, to provide a copy of the files corresponding to their acquisitions. Removing the cards from the binders for photocopying or recording on microfilm also presents risks of misclassification as a result of the necessary handling of the cards during the work. Likewise, putting these files back in the initial order requires several hours of work and leads to errors in the classification of said files.



   In addition, libraries are generally opposed to the removal of cards for photocopying.



  When an extraordinary authorization is granted, the file must be replaced by a bookmark, the alphabetical or numerical order must be kept inside the files removed from the drawers, the latter entrusted to a photocopy service and on return, reclassified and the bookmark removed or destroyed. This manipulation is slow and expensive and does not eliminate the danger of misclassification.



   In order to overcome the above-mentioned drawbacks, the present invention relates to a photographic apparatus which makes it possible to copy files in a binder without it being necessary to remove them therefrom. The new device is portable, compact and easy to handle. It fits precisely around the edge of the document to be photocopied. It is not even necessary to resort to a viewfinder or any other form of visual alignment.



   The present invention enables photographic reproduction of documents in a filing cabinet in a much shorter time than is normally required.



  The time saving is even more appreciable when the cards are held in the drawer, at their base, by a rod.



   A low intensity flash lamp is preferably used on this apparatus; which makes it possible to produce a large number of lightning bolts with the same battery and the same bulb. The low voltage booster lamp known by the trademark Wink-Lite and normally employed as a supplemental light in daylight photography is particularly suitable for the purposes of the present apparatus. It is possible with this type of lighting to obtain 1000-2000 flashes without having to change the batteries or bulbs, and the charging time is negligible.



   According to the invention, the camera for reproducing documents arranged vertically and on their edges in a binder comprises: a housing having a wedge-shaped hollow element and constituting one of the outer parts of the housing, in the one of the faces of this wedge-shaped element, an opening; a camera in said housing, the lens of which is oriented so as to photograph the plane of the opening of said element, in a direction approaching the perpendicular; a lighting system housed in said housing and adjusted to project a light beam in the direction of said opening;

   apparatus the wedge-shaped element of which is designed so that it can be inserted into the angle formed by two documents inclined opposite in the file drawer, the opening of the wedge-shaped element s' applying on the document to be reproduced.



   The appended drawing illustrates, by way of example, some particular embodiments of the invention.



   Fig. 1 shows a perspective view of an embodiment of the camera held above a drawer containing catalog cards.



   Fig. 2 shows a cross section of the camera inserted into the drawer between the cards.



   Fig. 3 shows a perspective view of the camera placed on the page of a book.



   Fig. 4 shows a perspective view of a different embodiment of the camera held above a card drawer.



   Fig. 5 shows a cross section of the embodiment described in FIG. 4 where the device is placed in a drawer between the catalog cards.



   Fig. 6 shows a section of the embodiment illustrated in FIG. 5 where the apparatus is placed so as to photograph a document in a horizontal position.



   Fig. 7 is a perspective view of the embodiment illustrated in FIG. 6 of the device placed on a book.



   Fig. 8 shows a different embodiment of the camera in place in a drawer between the catalog cards.



   Fig. 9 shows a cross section of a different embodiment of the camera comprising a removable wedge-shaped element which can be inserted between the cards in a catalog drawer.



   Fig. 10 shows a cross section of an embodiment as illustrated in FIG. 9 in which the wedge-shaped element has been detached for photographing documents in a horizontal position.



   In fig. 1, the camera 10 is illustrated by continuous lines above the drawer 12 of a file cabinet and by dotted lines in the operating position, that is to say with its front part inserted between the pins 14 d 'a drawer of common dimensions as in use in libraries. The cards 14 are stored on their edges and are usually retained by a rod 16 which can easily be removed using the button 18 on the front part of the drawer.



  A compressor at one end of the drawer, can be used to hold the cards against each other, but so that it is possible to read the contents; a space is thus provided between the plugs so that the latter are inclined as shown in FIGS. 1 and 2. The minimum distance between the plugs and the compressor is approximately 5 / 4-13 / 4 inches, which gives a reading angle of about 300. In order to make photocopying of the cards possible, we agree to an angle of 50 and a free space inside the drawer of 2-23 / 4 inches depending on the drawer model. However, the present camera is not limited in its functions to a particular model and a precise inclination.

  In fig. 1 and 2 the front or bottom part of the wedge-shaped housing 10 has an angle of 90 "and can be inserted into the drawer between the catalog cards so that card 20 can be photographed. The wedge-shaped part of the housing 10 has an opening in one of the faces of this part and said face is applied to the card 20 to be photocopied. This opening is cut so as to surround the card 20 without eliminating any information appearing on the card. of the opening will rest on the edges of the plug 20 so as to provide a support for the housing 10 and to allow a suitable alignment for the shooting.



   The housing contains a camera which is preferably a reflex camera or a small format camera suitable for 8 mm, 16 mm or 35 mm demiformat (18 X 24). The lens of the camera is oriented so that its optical axis is perpendicular to the plane of the opening of the housing, a light source 26 projects a beam of light in the direction of the plug 20. This light source is preferably a Wink-Lite type electronic flash (with low voltage booster lamp) and is connected to a power supply unit 28, which gives the device a complete autonomy. It is obvious that the lighting could be continuous and come from an alternating current source.

 

   As shown in Figs. 1 and 2, a plate 30 mounted on a hinge retains the camera 22 provided with a cocking lever 32, a viewfinder 34 for viewing the document 20. The shutter release 36 is connected to the camera for that there is synchronization between the light source 26 and the release of the shutter. Use of the viewfinder is not necessary.



   Part 38 of the base of the housing 10 may be transparent and removable as illustrated in FIG. 3 so that the operator can see the photographed document 20 without resorting to the use of the viewfinder 34. The plate 38 is provided with a notch 39 which engages it on the rod 16 and facilitates the framing of the plug and the Alignment of the housing 10 between two pins inclined opposite each other and the walls of the drawer 12.



   In a library, it often happens that one wants to reproduce an extract from a work for reference purposes. It can be seen from fig. 3 that the housing 10 is then placed on the page of the book so as to be able to photograph the text directly.



   Figs. 4, 5, 6 and 7 illustrate a different embodiment of the invention. Fig. 4 shows an apparatus 40 just before it is lowered between the angled pins to photograph the plug 42 in place in the drawer.



  The camera 44 is in a vertical position to allow the operator to control the image by the viewfinder 46 and to facilitate the advancement of the film by means of the lever 48. With this arrangement, the back plate does not is no longer necessary because the camera is attached to a bracket 50 so that its lens 24 is directed towards the interior of the housing. The vertical position ° (fig. Sy of the camera results from the arrangement of two mirrors 52 and 54 placed opposite each other, and which reflect the image of the document to be reproduced, from the mirror 52 to the mirror 54 then in the objective 24. The housing is provided with a wedge-shaped element formed by the mirror 52 for one side, an opening 58 being inscribed in the latter. The opening 58 may be covered with a transparent plate.

  The beam of light 26 is directed in the direction of the opening 58 and the power supply is located behind the mirror 54. The wedge-shaped part of the apparatus 40 can be easily deposited between the angled plugs. so as to photograph the plug 42 applied against the opening 58. The relative positions and weights of the camera 44, the light source 26 and the power supply unit provide good balance to the apparatus 40 when the housing rests on the edge 60 of the wedge-shaped part. The camera is connected to the light source so that the release of the shutter controls the synchronized projection of a beam of light onto the photographed document.



   The camera as illustrated in FIG. 5 can be used for the reproduction of a document in a horizontal position as shown in Figs. 6 and 7.



  To better locate the camera body on the text to be photocopied, the mirror 52 is semi-transparent and a flat and opaque shutter 62 is fixed to the stop 60. When the shutter 62 is lifted from the mirror 52 and ajar as shown in fig. 6, the photographer can see through the partially transparent mirror 52 and correct the position of the housing if necessary. When the appliance 40 is used according to the mode illustrated in FIG. 5, the shutter 62 is closed on the mirror 52. The present arrangement also provides a notch 39 to facilitate the positioning of the device engaging on the rod 16 of the drawer.



   The wall 56 extends in the same plane as the opening 58 and serves as a base for the housing when the latter is in the position illustrated in FIGS. 6 and 7. FIG. s shows a different embodiment in which the housing 70, whose sectional view is square or almost square, is provided at its lower part with a wedge-shaped element consisting essentially of the mirror 72, the opening 74, and of the mirror 76 facing the mirror 72 so as to reflect the image of the document 20 towards the objective 24 by the successive reflection in the mirrors 72 and 76. This embodiment differs from the embodiment of FIG. 5 essentially by the position of the power supply unit 28.



   By their respective positions, the camera, the power supply unit and the light source are distributed over the ridge 60 of the wedge-shaped element so as to balance the weight of the wedge. 'apparatus when it is in the operating position, that is to say on the stop 60 which then serves as a fulcrum. This weight distribution need not be very strict because the apparatus is well supported by the two inclined pins on which the mirror 72 and the opening 74 rest, and also by the hand of the operator.



   Fig. 9 illustrates a modification to the housing which makes the wedge-shaped member a detachable member from said housing. The wedge-shaped element comprises two mirrors 82 and 86 fixed opposite each other and providing an opening 84 in the lower part of the wedge-shaped element. The wedge-shaped element is attached to the housing 80 by a pair of hooks 90 which allow it to be removed when not in use.



   The housing 80 is also provided with a second opening 92 which makes it possible to photograph documents on a flat, horizontal surface as shown in FIG. 10. In order for the housing 80 to be suitable for both uses, the light source pivots about the axis 88 so as to illuminate the opening 84 or the opening 92 as desired. As can be seen from FIGS. 9 and 10, the plane of the opening 92 is perpendicular to the optical axis of the lens 24.



   The wedge-shaped element is, in all of the above-described housings, formed at an angle of between 30 and 90, with an optimum angle of 50. The choice of this angle is suitable for plugs with standardized dimensions of 12.5x7.5 cm. An experiment conducted with a lens having a focal length of 38 mm indicates that a minimum distance of 2 l / 4 inches is required between the mirrors.



   Although a camera with a fixed focal length lens is normally used, a zoom lens (varifocal) will work best for photographing a selected and isolated portion of the document.



   High contrast film intended for document reproduction is generally used with this apparatus. The exhibited film is subsequently developed and printed on paper. The restitution is preferably done directly from the microfilm on a high flow electrostatic enlarger. To reduce delays, for immediate use, one can use a camera such as is known under the trademark Polaroid and by means of which a print on paper can be made from the negative on the spot. The film format may vary depending on the dimensions of the documents to be reproduced. For conventional library cards, 16mm or 35mm half-format films will be used.

 

   The lighting system used in this device can be powered by an alternating current source, but an autonomous electronic flash connected to its power supply unit is more suitable for this kind of work. A light source as described in Canadian Patent No. 669,733 granted September 3, 1963 is advantageously used. A ring flash attached to the perimeter of the lens is an interesting arrangement.



     Another advantage of the apparatus described lies in the possibility of the present apparatus of photographing the back of the card. It is known that library cards used for cataloging or reference purposes may contain recall headings on the back. To be suitable for this practice, the camera must be able to rotate 1800 on its vertical axis and, once the card which has just been photographed is rotated, be able to photograph the reverse side. In this way, the film will show the front and back of the same card in succession, except that the back will appear reversed.

  When we perform the restitution on paper, for example, on a continuous electrostatic apparatus for microfilms, we will fold in two this portion of the strip containing the back and the front of the card in succession so that the back is presented according to the meaning that normally corresponds to the front and the following that respects the reading order.

 

   When the apparatus is intended for the reproduction of a document having a horizontal surface such as the page of a book, as shown in fig. 7, the side walls 53 of the wedge-shaped member are made of a transparent or translucent material. This natural lighting is necessary to ensure good framing of the text to be reproduced when the lighting is not sufficient to see the text through the partially transparent mirror 52 or when the mirror 52 is opaque.



   The side walls 53 can be opaque if a continuous source of illumination is used or if an auxiliary light is used to illuminate the plug so that it is visible through the viewfinder or partially transparent mirror 52.

 

Claims (1)

REVENDICATION CLAIM Appareil photographique autonome pour la reproduction de documents rangés à la verticale et sur leur tranche dans un classeur, caractérisé en ce qu'il comprend: un boîtier ayant un élément creux en forme de coin et constituant l'une des parties extérieures du boîtier, dans l'une des faces de cet élément en forme de coin, une ouverture; un appareil de prise de vue dans ledit boîtier, ayant un objectif orienté de manière à photographier le plan de l'ouverture dudit élément selon une direction se rapprochant de la perpendiculaire; un dispositif d'éclairage logé dans ledit boîtier et réglé de façon à projeter un faisceau lumineux dans la direction de ladite ouverture; Autonomous camera for the reproduction of documents stored vertically and on their edges in a file cabinet, characterized in that it comprises: a housing having a hollow wedge-shaped element and constituting one of the outer parts of the housing, in one of the faces of this wedge-shaped element, an opening; a camera in said housing, having a lens oriented so as to photograph the plane of the opening of said member in a direction approaching perpendicular; a lighting device housed in said housing and adjusted to project a light beam in the direction of said opening; ledit élément en forme de coin étant conçu pour être introduit dans l'angle que forment les documents lorsqu'ils sont inclinés à l'opposite dans le tiroir du classeur, l'ouverture de l'élément en forme de coin s'appliquant sur le document à reproduire. said wedge-shaped element being adapted to be inserted into the angle formed by the documents when they are tilted opposite in the file drawer, the opening of the wedge-shaped element being applied to the document to be reproduced. SOUS-REVENDICATIONS 1. Appareil photographique tel que défini dans la revendication, caractérisé en ce que le dispositif d'éclairage se compose d'une lampe éclair et d'un bloc d'alimentation de courant pour exciter la lampe, le déclenchement de l'appareil de prise de vue étant synchronisé avec l'éclair de la lampe. SUB-CLAIMS 1. Photographic camera as defined in claim, characterized in that the lighting device consists of a flash lamp and a power supply unit for energizing the lamp, triggering the taking device. view being synchronized with the flash of the lamp. 2. Appareil photographique tel que défini dans la revendication, caractérisé en ce que le côté de l'élément en forme de coin adjacent à l'ouverture est transparent. 2. Camera as defined in claim, characterized in that the side of the wedge-shaped element adjacent to the opening is transparent. 3. Appareil photographique tel que défini dans la revendication, caractérisé en ce que l'élément en forme de coin comprend deux miroirs se faisant face l'un et l'autre pour changer l'axe optique de l'appareil entre l'ouverture et l'objectif, l'un des miroirs étant situé sur la paroi intérieure de l'élément en forme de coin adjacente à l'ouverture. 3. A photographic camera as defined in claim, characterized in that the wedge-shaped element comprises two mirrors facing each other to change the optical axis of the camera between the aperture and the lens, one of the mirrors being located on the inner wall of the wedge-shaped member adjacent to the opening. 4. Appareil photographique tel que défini dans la sous-revendication 3, caractérisé en ce que ledit élément en forme de coin est détachable du boîtier. 4. A camera as defined in sub-claim 3, characterized in that said wedge-shaped member is detachable from the housing. 5. Appareil photographique tel que défini dans la sous-revendication 3, caractérisé en ce que ledit miroir est partiellement transparent. 5. Photographic camera as defined in sub-claim 3, characterized in that said mirror is partially transparent. 6. Appareil photographique tel que défini dans la sous-revendication 3, caractérisé en ce que le boîtier est pourvu d'une seconde ouverture disposée dans le champ de l'objectif de l'appareil de prise de vue, le dispositif d'éclairage comprenant une source lumineuse pivotante de sorte que la première ou la seconde ouverture puisse être éclairée. 6. Photographic camera as defined in sub-claim 3, characterized in that the housing is provided with a second opening disposed in the field of the lens of the camera, the lighting device comprising a light source pivoting so that the first or second opening can be illuminated. 7. Appareil photographique tel que défini dans la sous-revendication 5, caractérisé en ce qu'il comprend un volet-écran plat et opaque fixé au sommet de l'élément en forme de coin et monté de manière à couvrir le miroir partiellement transparent. 7. Photographic camera as defined in sub-claim 5, characterized in that it comprises a flat and opaque screen flap fixed to the top of the wedge-shaped element and mounted so as to cover the partially transparent mirror. 8. Appareil photographique tel que défini dans la revendication, caractérisé en ce que le sommet de l'élément en forme de coin est pourvu d'une encoche transversale dans laquelle s'engage une tringle longitudinale du tiroir du classeur, pour retenir les documents au fond du tiroir. 8. Photographic camera as defined in claim, characterized in that the top of the wedge-shaped element is provided with a transverse notch in which engages a longitudinal rod of the file drawer, to retain the documents in the bottom of the drawer. 9. Appareil photographique tel que défini dans la revendication, caractérisé en ce que l'élément en forme de coin est de la largeur du tiroir et guide l'alignement latéral du document à reproduire avec l'ouverture de l'élément en forme de coin. 9. Camera as defined in claim, characterized in that the wedge-shaped element is the width of the drawer and guides the lateral alignment of the document to be reproduced with the opening of the wedge-shaped element. . 10. Appareil photographique tel que défini dans la revendication, caractérisé en ce que l'ouverture de l'élément en forme de coin est fermé par une glace transparente. 10. A camera as defined in claim, characterized in that the opening of the wedge-shaped element is closed by a transparent glass. 11. Appareil photographique tel que défini dans la sous-revendication 1, caractérisé en ce que les poids respectifs de l'appareil de prise de vue, de la lampe éclair et du bloc d'alimentation de courant sont répartis à l'intérieur du boîtier de façon à conférer audit appareil un équilibre notable par rapport au sommet de l'élément en forme de coin. 11. Camera as defined in sub-claim 1, characterized in that the respective weights of the camera, the flash lamp and the power supply unit are distributed inside the housing. so as to give said apparatus a significant balance with respect to the top of the wedge-shaped element. 12. Appareil photographique tel que défini dans la revendication, caractérisé en ce que le boîtier est pourvu d'une paroi qui se prolonge dans le plan de l'ouverture dudit élément. 12. A camera as defined in claim, characterized in that the housing is provided with a wall which extends in the plane of the opening of said element. 13. Appareil photographique tel que défini dans la revendication, caractérisé en ce que l'angle de l'élément en forme de coin se situe entre 90" et 30". 14. Appareil photographique tel que défini dans la revendication, caractérisé en ce que les parois latérales adjacentes à l'ouverture de l'élément en forme de coin sont transparentes ou translucides. 13. A camera as defined in claim, characterized in that the angle of the wedge-shaped member is between 90 "and 30". 14. A camera as defined in claim, characterized in that the side walls adjacent to the opening of the wedge-shaped member are transparent or translucent.
CH623070A 1970-04-24 1970-04-24 Autonomous camera for the reproduction of documents arranged on their edges in a filing cabinet CH511452A (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH623070A CH511452A (en) 1970-04-24 1970-04-24 Autonomous camera for the reproduction of documents arranged on their edges in a filing cabinet

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH623070A CH511452A (en) 1970-04-24 1970-04-24 Autonomous camera for the reproduction of documents arranged on their edges in a filing cabinet

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH511452A true CH511452A (en) 1971-08-15

Family

ID=4306306

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH623070A CH511452A (en) 1970-04-24 1970-04-24 Autonomous camera for the reproduction of documents arranged on their edges in a filing cabinet

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH511452A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2883988A1 (en) DIGITAL STEREOSCOPIC VIDEO CAMERA / CAMERA, THREE-DIMENSIONAL DISPLAY DEVICE AND PROJECTOR, STEREOSCOPIC PRINTER AND VIEWER
CA1081517A (en) Method and apparatus for photographying pages of a binded, stapled or partly opened book
JPS63226629A (en) Lighting aid for photography
CH622108A5 (en)
FR2637991A1 (en) DEVICE FOR RECORDING PHOTOGRAPHIC DATA
JPS6262342A (en) Photographing data imprinting method and film used for it
US4239376A (en) Print maker
JPH07281257A (en) Photograph game set with improved illumination
CH511452A (en) Autonomous camera for the reproduction of documents arranged on their edges in a filing cabinet
US4701039A (en) Copy accessory for instant camera
US4086606A (en) Strobe camera with flat capacitor
FR2464505A1 (en) SHOOTING APPARATUS FOR MICROFICHES WITH SHUTTER AND COVER AGAINST LIGHT
US3519345A (en) Copying instrument for filed documents
EP0004828A1 (en) Multifunction copying apparatus
FR2464504A1 (en) SYSTEM FOR MICROFICHES
JP2010139669A (en) Instrument for imaging printed photograph and instrument set for imaging printed photograph
FR2745096A1 (en) Display method for photographic slides
EP0037316A1 (en) Copying machine for authentication of an original
BE456794A (en)
FR2753548A1 (en) Reproducing photographs from paper, negatives or numerical sources
FR2685103A1 (en) Format for recording panoramic images on film
JP2003050432A (en) Negative film supporting device
US1359246A (en) Apparatus for producing designations upon photographic material
FR2631715A1 (en) DEVICE FOR CONTROLLING TEST DRAWING
JP2010139668A (en) Instrument for imaging printed photograph and instrument set for imaging printed photograph

Legal Events

Date Code Title Description
PL Patent ceased