CH502161A - Machine tool - Google Patents

Machine tool

Info

Publication number
CH502161A
CH502161A CH1381168A CH1381168A CH502161A CH 502161 A CH502161 A CH 502161A CH 1381168 A CH1381168 A CH 1381168A CH 1381168 A CH1381168 A CH 1381168A CH 502161 A CH502161 A CH 502161A
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
axis
machine tool
tool according
spindle
machine
Prior art date
Application number
CH1381168A
Other languages
French (fr)
Inventor
Besancon Rene
Original Assignee
Besancon Rene
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Besancon Rene filed Critical Besancon Rene
Priority to CH1381168A priority Critical patent/CH502161A/en
Publication of CH502161A publication Critical patent/CH502161A/en

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B23MACHINE TOOLS; METAL-WORKING NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • B23QDETAILS, COMPONENTS, OR ACCESSORIES FOR MACHINE TOOLS, e.g. ARRANGEMENTS FOR COPYING OR CONTROLLING; MACHINE TOOLS IN GENERAL CHARACTERISED BY THE CONSTRUCTION OF PARTICULAR DETAILS OR COMPONENTS; COMBINATIONS OR ASSOCIATIONS OF METAL-WORKING MACHINES, NOT DIRECTED TO A PARTICULAR RESULT
    • B23Q17/00Arrangements for observing, indicating or measuring on machine tools
    • B23Q17/24Arrangements for observing, indicating or measuring on machine tools using optics or electromagnetic waves

Description

  

  
 



  Machine-outil
 La présente invention a pour objet une machineoutil comprenant un dispositif porte-pièces formé d'une table mobile en rotation autour d'un axe et supportant une paire de coulisses croisées superposées se déplaçant dans des plans perpendiculaires audit axe.



   On sait que la préparation des étampes, et plus particulièrement des étampes de découpage, c'est-à-dire des poinçons et des matrices que   l'on    monte sur les blocs à colonnes des presses afin de réaliser en série des pièces découpées dans des bandes de métal, par exemple des platines et des ponts pour mouvements d'horlogerie, est une opération qui doit être effectuée d'une façon extrêmement minutieuse, non seulement afin que les matrices et les poinçons aient exactement le profil requis, mais également pour que le poinçon puisse coulisser exactement dans la matrice de découpage sans risque de coincement et sans jeu.



   En général, il est également nécessaire de préparer des pièces de guidage ayant exactement le profil du poinçon, mais qui sont destinées à être placées à l'opposé du poinçon dans l'ouverture de la matrice pour guider des contreperceurs et pour jouer en même temps le rôle d'extracteur.



   Habituellement, on utilise pour effectuer ce travail des fraiseuses ou des rectifieuses, mais comme le profil des matrices est en général assez tourmenté, ces machines nécessitent un grand nombre d'opérations d'ajustage qui prennent un temps considérable.



   La présente invention a pour but de réaliser une machine permettant de fraiser et rectifier des profils de forme quelconque d'une façon précise et rapide grâce à des possibilités de réglage simples et efficaces.



   La machine selon l'invention est caractérisée en ce qu'elle comprend en outre au moins une broche dont l'axe est parallèle aux plans de déplacement des coulisses et un dispositif optique monté dans le prolongement de l'axe de rotation de la table, ajustable dans deux directions perpendiculaires à cet axe et capable de projeter simultanément sur un écran l'image de la pièce à usiner fixée sur la coulisse porte-pièces et celle d'un outil monté à l'extrémité de ladite broche.



   Le dessin annexé représente, à titre d'exemple, une forme d'exécution de la machine selon l'invention.



   La fig. 1 en est une vue en élévation de devant;
 la fig. 2, une vue en plan de la partie inférieure;
 la fig. 3, une vue en plan du support des broches;
 la fig. 4, une vue en plan du support de l'appareil optique, et
 la fig. 5, une vue en plan d'une partie de matrice de découpage.



   Les parties principales de la machine décrite cidessous sont visibles à la fig. 1. Elles consistent tout d'abord en un bâti 1 qui est monté sur un socle 2 et qui est fixe. Ce bâti porte, d'une part, un support de table tournante 3, d'autre part, un support de broche 4 qui est rigidement fixé au bâti 1, et finalement un support de dispositif optique 5 qui est lui-même rigidement fixé sur le support 4.



   Comme on le voit en particulier à la fig. 2, le support de table tournante 3 est monté sur une coulisse 6 qui présente une rainure en queue d'aronde engagée sur une nervure correspondante disposée verticalement sur le bâti 1. La manivelle 7 permet ainsi de déplacer le support 3 verticalement de haut en bas et de bas en haut.



  Outre cette commande manuelle, la machine comporte également des moyens pour commander des mouvements montants ou descendants du support 3 au moyen d'un moteur à vitesse constante. Enfin, il existe également une troisième possibilité pour déplacer verticalement le support 3, au moyen d'un levier (non représenté).



   Le support 3 n'est pas fixé directement à la coulisse 6 mais sur une coulisse transversale 8 qui se déplace horizontalement sur la coulisse 6 et qui est commandée par une manivelle 9. La table tournante proprement dite 10  
 est montée rotative sur un axe vertical. La manivelle 11
 permet de la déplacer en rotation autour de son axe.



   Elle présente une nervure en queue d'aronde dans la
 quelle se déplace une coulisse inférieure 12 mobile dans
 un plan horizontal et portant une coulisse supérieure 13
 se déplaçant également dans un plan horizontal trans
 versalement à la coulisse 12. Les manivelles 14 et 15
 assurent les déplacements des coulisses croisées 12 et 13,
 la coulisse supérieure 13 étant une coulisse porte-pièce
 et présentant des ouvertures pour la réception d'organes
 de fixation que présentent les organes de blocage qui
 fixent les pièces à usiner sur la coulisse 13.



   Dans une variante d'exécution, le support 3 de la
 table 10 pourrait être ajustable de façon que l'axe de la
 table 10 puisse être placé dans une position légèrement
 oblique par rapport à la verticale. Comme on le verra
 plus loin, il n'est pas nécessaire que l'amplitude de l'in
 clinaison de l'axe soit très considérable, étant donné que
 cette inclinaison est simplement destinée à réaliser un
 détalonnage dans l'étampe usinée.



   Le support de broche 4 comprend une première
 poupée 16 dont la broche 16a présente des mâchoires de
 fixation 17   pour    une fraise (non représentée) et une pou
 lie sur laquelle est montée une courroie 18   d'entraîne-   
 ment de la seconde broche   1 9a    disposée parallèlement à
 la première dans la poupée 19. La seconde broche   1 9a    porte, comme on le voit à la fig. 3, une meule 20 en
 forme de disque plat de faible épaisseur. Le moteur d'en
 traînement des broches est représenté en 21 à la fig. 1. Il entraîne la broche 16a par l'intermédiaire d'une courroie 22. La manivelle 23 permet d'avancer et de reculer le
 support de broche et, par conséquent, de placer l'outil dans la position relative désirée par rapport à la pièce à usiner.

  Au cours de l'usinage, les phases successives s'effectuent par déplacement vertical du support de table tournante 3. Lorsqu'on désire préparer une matrice de découpage, cette dernière est divisée en un certain nombre de secteurs à faces frontales planes et parallèles, par exemple deux secteurs analogues au secteur 24, couvrant chacun 1800. Chaque secteur est monté successivement sur la coulisse porte-pièces 13 afin de permettre le fraisage de l'échancrure 25 qui formera avec l'échancrure du second secteur de la matrice le profil externe de la pièce à découper. L'enlèvement de matière dans l'ébauche de la pièce 24 s'effectuera par déplacement vertical de la table 10, la pièce à usiner 24 étant fixée sur la coulisse
 13.



   Pour l'usinage du poinçon correspondant ou de la pièce de guidage des perceurs, qui coulisse dans la matrice de découpage, on peut procéder de la même façon après avoir percé dans l'ébauche du poinçon un passage axial permettant d'assujettir la pièce sur la coulisse 13 par un boulon traversant l'ébauche du perceur. Cette disposition permet d'usiner les tronçons sur tout leur pourtour.



   Pour assurer la précision et la facilité du travail, la machine décrite comporte encore un appareil optique.



  Celui-ci comprend une source lumineuse (non représentée) logée à l'intérieur d'un boîtier 26; devant cette source lumineuse est placé un système optique 27 qui envoie le rayonnement émis par la source verticalement vers le bas de façon qu'il se réfléchisse sur la pièce à usiner et que les rayons réfléchis forment ensuite l'image agrandie de cette pièce sur l'écran 28. Ce dernier est muni d'un système de repères réticulaires qui comporte deux traits diamétraux 29 disposés à angle droit et un système de cercles concentriques 30 équidistants et centrés sur le point de croisement des traits 29.



   Le dispositif optique est porté par un support mobile 31 qui se déplace sur une coulisse 32 dans un plan horizontal et dans une direction perpendiculaire à celle du déplacement de la coulisse 32 sur le support 5. Les manivelles 33 et 34 permettent ainsi de déplacer le système optique 27 et l'écran 28 dans deux directions perpendiculaires. Le support 5 et la coulisse 32 peuvent être munis de graduations qui permettent de repérer les coordonnées de l'axe du système optique avec toute la précision désirée. Normalement, on disposera cet axe de façon qu'il coïncide avec celui de la table tournante.



  Cependant, cette disposition relative n'est pas obligatoire et, par exemple, pour fraiser dans la pièce 24 une face plane comme la face 35, par exemple, on peut amener le système optique 27 dans une position telle que l'image de l'arête supérieure de cette face 35 coïncide avec le réticule 29 vertical. Dans ces conditions, il suffira de déplacer la coulisse 13 au moyen de la manivelle
 15 entre chaque passe verticale pour fraiser l'ensemble de cette face 35.



   Par ailleurs, pour fraiser un arc de cercle interne ou externe, il est avantageux de faire coïncider l'axe du système optique 27 avec celui de la table tournante et avec le centre de l'arc de cercle à usiner sur la pièce. Toutefois, lorsque ce centre a été amené dans la position requise, on peut déplacer le système optique de façon que le centre des réticules 29 soit situé sur la surface en arc de cercle à usiner. Ainsi, le bord de cette surface apparaît au centre de l'écran ainsi que l'outil.



   La possibilité d'incliner légèrement l'axe de la table 10 par rapport à la verticale permet de réaliser des matrices de découpage dont les flancs sont légèrement coniques afin de permettre un bon dégagement de la pièce découpée.



   En revanche, la disposition générale de la machine permet d'usiner les poinçons avec un profil constant sur une grande longueur. Elle permet également de tailler une pièce de grande longueur au même profil et de sectionner ensuite dans cette pièce une partie destinée à former le poinçon et une seconde partie destinée à former l'extracteur coulissant dans la matrice de découpage.



   Les passages cylindriques pour les perceurs pourront être usinés après coup dans la pièce destinée à former la pièce de guidage.



   Les matrices et les poinçons peuvent être usinés dans un métal à l'état tendre puis traités thermiquement afin d'obtenir la dureté désirée. Une fois ces traitements terminés, on peut encore rectifier les profils au moyen de la meule 20.



   Pour le rectifiage, on aura avantage à déplacer le support 3 à la main au moyen du levier qui double le système de déplacement à crémaillère et à moteur. L'ajustage de la meule 20 par rapport à la pièce à usiner s'effectuera de la même façon que pour la fraise, bien que cette pièce soit de dimensions plus grandes. Cependant, dans le cas où les arrondis internes à rectifier sont de diamètres très petits, on peut profiler la meule au moyen d'un gabarit en diamant que   l'on    place sur la coulisse 13 en lieu et place de la pièce à usiner. Il suffit ensuite de foncer dans la pièce avec la meule pour obtenir l'arrondi désiré.



   Le système optique 27 donne une image agrandie de dix ou vingt fois de la pièce à usiner et de la fraise. La mise au point peut être effectuée sur la fraise puisque la  distance entre l'écran et les broches   1 6a    et 19a reste constante. Au début de la passe, lorsque la face supérieure de la pièce à usiner se trouve exactement au niveau de l'axe de la fraise, la pièce et l'outil apparaissent avec la même netteté. Il est évident, en revanche, que lorsque la table se déplace vers le haut au cours de la passe d'usinage, la face supérieure de la pièce à usiner devient légèrement floue. Cependant, comme l'usinage se fait selon des surfaces dont les génératrices sont exactement cylindriques, ou ont une conicité constante mais très faible, il suffit que le repérage de position se fasse au début de la passe.

  La fraise montée dans la pince 17 peut être soit une fraise en bout, soit une fraise radiale.



  Dans le premier cas, l'usinage de surfaces planes se fera en orientant l'arête de cette surface de façon qu'elle coïncide avec le réticule 29 vertical, tandis que dans le second cas l'arête de la surface usinée coïncidera avec le réticule 29 horizontal.



   Pour ajuster la position exacte de la pièce à usiner par rapport à l'outil de fraisage ou de meulage, on peut se baser sur les coordonnées des points essentiels du profil à usiner et, après avoir réglé la position de la table pour un premier point et amené ce point, par exemple, au centre de l'écran, déplacer successivement le dispositif optique puis la table en repérant le nouveau point par rapport à la table grâce aux graduations que portent le support 5 et la coulisse 32. On peut ainsi procéder point par point, par le calcul en utilisant les vis micrométriques que manoeuvrent les manivelles 33 et 34, ainsi que les déplacements des coulisses commandées par les manivelles 14 et 15.



   Cependant, on peut également marquer au préalable sur l'ébauche de pièce à usiner au moyen d'une machine à pointer, par exemple, les points essentiels du profil. Il suffit dès lors, pour passer d'une position d'usinage à la suivante, d'amener les points marqués successivement dans des positions favorables par rapport aux réticules.



   Finalement, il est également possible de procéder au pointage de l'ébauche de pièce à usiner en remplaçant sur le support 32 la pièce 31 par un organe portant un pointeau. On peut ainsi utiliser le dispositif à coordonnées 5, 32 pour pointer l'ébauche de pièce à usiner en lieu et place d'une machine à pointer usuelle.



   Ainsi, la machine permet d'effectuer toutes les opérations qui conduisent à la réalisation d'une paire d'outils de découpage susceptibles d'être montés sur un bloc à colonne en vue de la fabrication en série de pièces découpées dans des bandes métalliques. 



  
 



  Machine tool
 The present invention relates to a machine tool comprising a workpiece holder device formed of a movable table in rotation about an axis and supporting a pair of superimposed crossed slides moving in planes perpendicular to said axis.



   It is known that the preparation of stamps, and more particularly of cutting stamps, that is to say punches and dies which are mounted on the column blocks of presses in order to produce pieces cut from series in series. bands of metal, for example plates and bridges for clockwork movements, is an operation which must be carried out extremely carefully, not only so that the dies and punches have exactly the required profile, but also so that the punch can slide exactly in the cutting die without risk of jamming and without play.



   In general, it is also necessary to prepare guide pieces having exactly the profile of the punch, but which are intended to be placed opposite the punch in the opening of the die to guide counter punches and to play at the same time. the role of extractor.



   Usually, milling or grinding machines are used to carry out this work, but as the profile of the dies is generally quite troubled, these machines require a large number of adjustment operations which take a considerable time.



   The object of the present invention is to provide a machine making it possible to mill and grind profiles of any shape in a precise and rapid manner thanks to simple and effective adjustment possibilities.



   The machine according to the invention is characterized in that it further comprises at least one spindle whose axis is parallel to the planes of movement of the slides and an optical device mounted in the extension of the axis of rotation of the table, adjustable in two directions perpendicular to this axis and capable of simultaneously projecting onto a screen the image of the workpiece fixed to the workpiece slide and that of a tool mounted at the end of said spindle.



   The appended drawing represents, by way of example, an embodiment of the machine according to the invention.



   Fig. 1 is a front elevational view thereof;
 fig. 2, a plan view of the lower part;
 fig. 3, a plan view of the pin holder;
 fig. 4, a plan view of the support of the optical apparatus, and
 fig. 5, a plan view of part of a cutting die.



   The main parts of the machine described below are visible in fig. 1. They consist first of all of a frame 1 which is mounted on a base 2 and which is fixed. This frame carries, on the one hand, a turntable support 3, on the other hand, a spindle support 4 which is rigidly fixed to the frame 1, and finally an optical device support 5 which is itself rigidly fixed to the frame. support 4.



   As can be seen in particular in FIG. 2, the turntable support 3 is mounted on a slide 6 which has a dovetail groove engaged on a corresponding rib disposed vertically on the frame 1. The crank 7 thus allows the support 3 to be moved vertically up and down and from bottom to top.



  In addition to this manual control, the machine also comprises means for controlling upward or downward movements of the support 3 by means of a motor at constant speed. Finally, there is also a third possibility for moving the support 3 vertically, by means of a lever (not shown).



   The support 3 is not fixed directly to the slide 6 but to a transverse slide 8 which moves horizontally on the slide 6 and which is controlled by a crank 9. The turntable itself 10
 is rotatably mounted on a vertical axis. The crank 11
 allows you to move it in rotation around its axis.



   It has a dovetail vein in the
 which moves a lower slide 12 movable in
 a horizontal plane and carrying an upper slide 13
 also moving in a horizontal plane trans
 towards the slide 12. The cranks 14 and 15
 ensure the movements of the cross slides 12 and 13,
 the upper slide 13 being a workpiece slide
 and having openings for receiving organs
 fasteners presented by the locking members which
 fix the workpieces on the slide 13.



   In an alternative embodiment, the support 3 of the
 table 10 could be adjustable so that the axis of the
 table 10 can be placed in a slightly
 oblique with respect to the vertical. As will be seen
 further on, it is not necessary that the amplitude of the in
 axis clinching is very considerable, given that
 this inclination is simply intended to achieve a
 relief in the machined stamp.



   The spindle support 4 includes a first
 doll 16, the pin 16a of which has jaws of
 attachment 17 for a cutter (not shown) and a louse
 lie on which is mounted a belt 18 for driving
 ment of the second spindle 1 9a arranged parallel to
 the first in the doll 19. The second pin 1 9a carries, as seen in FIG. 3, a 20 in
 thin flat disc shape. The engine of
 dragging of the pins is shown at 21 in FIG. 1. It drives the spindle 16a via a belt 22. The crank 23 allows the forward and backward movement of the
 spindle support and, consequently, to place the tool in the desired relative position with respect to the workpiece.

  During machining, the successive phases are carried out by vertical displacement of the turntable support 3. When it is desired to prepare a cutting die, the latter is divided into a certain number of sectors with flat and parallel end faces, for example two sectors similar to sector 24, each covering 1800. Each sector is mounted successively on the workpiece-holder slide 13 in order to allow the milling of the notch 25 which will form, with the notch of the second sector of the die, the external profile. of the piece to be cut. The removal of material in the blank of the part 24 will be carried out by vertical displacement of the table 10, the part to be machined 24 being fixed on the slide
 13.



   For the machining of the corresponding punch or of the guide part of the drills, which slides in the cutting die, one can proceed in the same way after having drilled in the blank of the punch an axial passage making it possible to secure the part on the slide 13 by a bolt passing through the drilling blank. This arrangement makes it possible to machine the sections over their entire periphery.



   To ensure precision and ease of work, the machine described further comprises an optical device.



  This comprises a light source (not shown) housed inside a housing 26; in front of this light source is placed an optical system 27 which sends the radiation emitted by the source vertically downwards so that it is reflected on the workpiece and the reflected rays then form the enlarged image of this workpiece on the The screen 28. The latter is provided with a system of reticular markers which comprises two diametrical lines 29 arranged at right angles and a system of concentric circles 30 equidistant and centered on the point of intersection of the lines 29.



   The optical device is carried by a movable support 31 which moves on a slide 32 in a horizontal plane and in a direction perpendicular to that of the movement of the slide 32 on the support 5. The cranks 33 and 34 thus make it possible to move the system. optics 27 and screen 28 in two perpendicular directions. The support 5 and the slide 32 can be provided with graduations which make it possible to locate the coordinates of the axis of the optical system with all the desired precision. Normally, this axis will be arranged so that it coincides with that of the turntable.



  However, this relative arrangement is not obligatory and, for example, in order to mill in the part 24 a flat face like the face 35, for example, the optical system 27 can be brought into a position such as the image of the upper edge of this face 35 coincides with the vertical reticle 29. Under these conditions, it will suffice to move the slide 13 by means of the crank.
 15 between each vertical pass to mill the whole of this face 35.



   Moreover, in order to mill an internal or external circular arc, it is advantageous to make the axis of the optical system 27 coincide with that of the turntable and with the center of the circular arc to be machined on the part. However, when this center has been brought into the required position, the optical system can be moved so that the center of the reticles 29 is located on the arcuate surface to be machined. Thus, the edge of this surface appears in the center of the screen as well as the tool.



   The possibility of slightly inclining the axis of the table 10 relative to the vertical makes it possible to produce cutting dies whose flanks are slightly conical in order to allow good clearance of the cut piece.



   On the other hand, the general arrangement of the machine makes it possible to machine the punches with a constant profile over a great length. It also makes it possible to cut a very long part with the same profile and then to cut in this part a part intended to form the punch and a second part intended to form the extractor sliding in the cutting die.



   The cylindrical passages for the drills can be machined afterwards in the part intended to form the guide part.



   Dies and punches can be machined from soft metal and then heat treated to achieve desired hardness. Once these treatments have been completed, the profiles can still be rectified by means of the grinding wheel 20.



   For grinding, it will be advantageous to move the support 3 by hand by means of the lever which doubles the rack and pinion displacement system and the motor. The adjustment of the grinding wheel 20 relative to the workpiece will be carried out in the same way as for the milling cutter, although this part is of larger dimensions. However, in the case where the internal roundings to be ground are of very small diameters, the grinding wheel can be profiled by means of a diamond jig which is placed on the slide 13 in place of the workpiece. Then you just have to run into the room with the grinding wheel to obtain the desired rounding.



   The optical system 27 provides a ten or twenty times magnified image of the workpiece and the milling cutter. Focusing can be performed on the cutter since the distance between the screen and pins 16a and 19a remains constant. At the start of the pass, when the top face of the workpiece is exactly at the mill axis, the workpiece and tool appear with the same sharpness. It is obvious, on the other hand, that when the table moves upwards during the machining pass, the upper face of the workpiece becomes slightly blurred. However, as the machining is done along surfaces whose generatrices are exactly cylindrical, or have a constant but very low taper, it is sufficient that the position marking is done at the start of the pass.

  The milling cutter mounted in the collet 17 can be either an end mill or a radial mill.



  In the first case, the machining of flat surfaces will be done by orienting the edge of this surface so that it coincides with the vertical reticle 29, while in the second case the edge of the machined surface will coincide with the reticle. Horizontal 29.



   To adjust the exact position of the workpiece relative to the milling or grinding tool, it is possible to rely on the coordinates of the essential points of the profile to be machined and, after having set the position of the table for a first point and brought this point, for example, to the center of the screen, successively move the optical device then the table, locating the new point with respect to the table thanks to the graduations carried by the support 5 and the slide 32. It is thus possible to proceed point by point, by calculation using the micrometric screws operated by the cranks 33 and 34, as well as the movements of the slides controlled by the cranks 14 and 15.



   However, it is also possible to pre-mark on the workpiece blank by means of a punching machine, for example, the essential points of the profile. It is therefore sufficient, in order to pass from one machining position to the next, to bring the points marked successively into favorable positions with respect to the reticles.



   Finally, it is also possible to carry out the pointing of the blank of the part to be machined by replacing the part 31 on the support 32 by a member carrying a needle. It is thus possible to use the coordinate device 5, 32 to point the blank of the part to be machined in place of a conventional pointing machine.



   Thus, the machine makes it possible to perform all the operations which lead to the production of a pair of cutting tools capable of being mounted on a column block with a view to the mass production of parts cut from metal strips.

 

Claims (1)

REVENDICATION CLAIM Machine-outil comprenant un dispositif porte-pièces formé d'une table mobile en rotation autour d'un axe et supportant une paire de coulisses croisées superposées se déplaçant dans des plans perpendiculaires audit axe, caractérisée en ce qu'elle comprend en outre au moins une broche dont l'axe est parallèle aux plans de déplacement des coulisses et un dispositif optique monté dans le prolongement de l'axe de rotation de la table, ajustable dans deux directions perpendiculaires à cet axe et capable de projeter simultanément sur un écran l'image de la pièce à usiner fixée sur la coulisse porte-pièces et celle d'un outil monté à l'extrémité de ladite broche. Machine tool comprising a workpiece holder device formed of a movable table in rotation about an axis and supporting a pair of superimposed crossed slides moving in planes perpendicular to said axis, characterized in that it further comprises at least a spindle whose axis is parallel to the planes of movement of the slides and an optical device mounted in the extension of the axis of rotation of the table, adjustable in two directions perpendicular to this axis and capable of simultaneously projecting on a screen the image of the part to be machined fixed on the part-holder slide and that of a tool mounted at the end of said spindle. SOUS-REVENDICATIONS 1. Machine-outil selon la revendication, caractérisée en ce que ladite broche comporte un élément mobile dans le sens de l'axe de la broche et en ce que la table tournante est portée par un support relié au bâti de la machine de façon à pouvoir être déplacée par rapport au bâti dans un sens parallèle à l'axe de rotation de la table. SUB-CLAIMS 1. Machine tool according to claim, characterized in that said spindle comprises a movable element in the direction of the axis of the spindle and in that the rotary table is carried by a support connected to the frame of the machine so as to be able to be moved relative to the frame in a direction parallel to the axis of rotation of the table. 2. Machine-outil selon la revendication ou la sousrevendication 1, caractérisée en ce que la table est reliée au bâti de la machine par des moyens qui permettent d'incliner légèrement son axe de rotation par rapport à une orientation moyenne déterminée. 2. Machine tool according to claim or subclaim 1, characterized in that the table is connected to the frame of the machine by means which allow its axis of rotation to be slightly inclined with respect to a determined average orientation. 3. Machine-outil selon la revendication, caractérisée en ce qu'elle comporte deux broches d'axes parallèles dont l'une est agencée de façon à recevoir une fraise et l'autre est agencée de façon à recevoir une meule en forme de disque de faible épaisseur. 3. Machine tool according to claim, characterized in that it comprises two spindles of parallel axes, one of which is arranged to receive a milling cutter and the other is arranged to receive a disc-shaped grinding wheel. of low thickness. 4. Machine-outil selon la revendication, caractérisée en ce que l'écran du dispositif optique présente des repères. 4. Machine tool according to claim, characterized in that the screen of the optical device has marks. 5. Machine-outil selon la sous-revendication 4, caractérisée en ce que les repères consistent en deux traits diamétraux se croisant à angle droit et en une série de cercles équidistants centrés sur le point de croisement des traits diamétraux. 5. Machine tool according to sub-claim 4, characterized in that the marks consist of two diametrical lines crossing at right angles and in a series of equidistant circles centered on the point of intersection of the diametrical lines. 6. Machine-outil selon la revendication, caractérisée en ce que le support du dispositif optique comprend des organes mobiles selon deux directions perpendiculaires et sur lesquels le dispositif est monté de façon amovible. 6. Machine tool according to claim, characterized in that the support of the optical device comprises movable members in two perpendicular directions and on which the device is removably mounted.
CH1381168A 1968-09-16 1968-09-16 Machine tool CH502161A (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH1381168A CH502161A (en) 1968-09-16 1968-09-16 Machine tool

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH1381168A CH502161A (en) 1968-09-16 1968-09-16 Machine tool

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH502161A true CH502161A (en) 1971-01-31

Family

ID=4395558

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH1381168A CH502161A (en) 1968-09-16 1968-09-16 Machine tool

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH502161A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP1568439B1 (en) Process and device for repairing gear teeth
FR2477052A1 (en) TOOL LOADER FOR MACHINE TOOLS FOR METAL MACHINING, COMPRISING A TOOL CARRIER AND A FIXED PLATFORM
CH697657B1 (en) Beveling and engine turning machine for e.g. plane pieces, has motorized head comprising burin mounted at center of rotation axis for being oriented along machining path, without modification in its position
EP1851001B1 (en) Transfer machine for producing drills and bits
FR2486849A1 (en) GRINDER FOR EXECUTING GROOVES HAVING SIDES OF A CURVED SURFACE CROSS-DIRECTIONAL TO THE DEPTH OF THE GROOVES
EP0010043A1 (en) Revolving constrainment device for flat workpieces mounted on one of the working parts of a machine tool
EP0207814A1 (en) Method of positioning a cutting point of a cutting tool, and apparatus employing the method on a numerically controlled lathe
EP0198847B1 (en) Modular machine tool for series machining of parts in a bar
CH502161A (en) Machine tool
EP1522378B1 (en) Five axis machine tool with continuous grinding wheel dressing device
EP0050179B1 (en) Numerically controlled automatic lathe
FR2578777A1 (en) Method for automatically cutting frameworks and installation for implementing it
FR2519281A1 (en) Stand for portable electric drill - uses bars connected to sleeved frame to allow motor to slide at any angle
EP0437412A1 (en) Machine for sharpening twist drills
FR2523495A1 (en) PROCESS FOR OBTAINING THE WORKING SURFACE OF A CAM BY RECTIFICATION AND MACHINE FOR CARRYING OUT SAID METHOD
EP1693150A1 (en) Relief grinding device for axial and radial machining
BE483934A (en)
FR2826599A1 (en) Spectacle lens drilling procedure and apparatus has rotary plate on drill base to move lens about fixed point to make edge notch and hole
FR2766752A1 (en) Machine for grinding cutting tools
FR2615429A1 (en) Machine for piercing holes at equal distances in circular flanges
BE435367A (en)
FR2479726A1 (en) PROCESS FOR DRESSING SURFACES BY MEANS OF A ROTARY CUTTING TOOL AND MACHINE FOR CARRYING OUT SAID METHOD
FR2883497A1 (en) Machine and procedure for making small multi-faceted components for watch faces has electronic system for automatic monitoring of workpiece movements
FR2725394A1 (en) Machine tool for shaping of workpieces to predetermined profile
BE458977A (en)

Legal Events

Date Code Title Description
PL Patent ceased