CH467677A - Dry transfer sheet and process for its manufacture - Google Patents

Dry transfer sheet and process for its manufacture

Info

Publication number
CH467677A
CH467677A CH1277866A CH1277866A CH467677A CH 467677 A CH467677 A CH 467677A CH 1277866 A CH1277866 A CH 1277866A CH 1277866 A CH1277866 A CH 1277866A CH 467677 A CH467677 A CH 467677A
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
adhesive
film
transfer sheet
sheet
sheet according
Prior art date
Application number
CH1277866A
Other languages
French (fr)
Inventor
Leo Desmet Guido
Original Assignee
Grafikaids Inc
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Grafikaids Inc filed Critical Grafikaids Inc
Publication of CH467677A publication Critical patent/CH467677A/en

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B44DECORATIVE ARTS
    • B44CPRODUCING DECORATIVE EFFECTS; MOSAICS; TARSIA WORK; PAPERHANGING
    • B44C1/00Processes, not specifically provided for elsewhere, for producing decorative surface effects
    • B44C1/16Processes, not specifically provided for elsewhere, for producing decorative surface effects for applying transfer pictures or the like
    • B44C1/162Decalcomanias with a transfer layer comprising indicia with definite outlines such as letters and with means facilitating the desired fitting to the permanent base
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B44DECORATIVE ARTS
    • B44CPRODUCING DECORATIVE EFFECTS; MOSAICS; TARSIA WORK; PAPERHANGING
    • B44C1/00Processes, not specifically provided for elsewhere, for producing decorative surface effects
    • B44C1/16Processes, not specifically provided for elsewhere, for producing decorative surface effects for applying transfer pictures or the like
    • B44C1/165Processes, not specifically provided for elsewhere, for producing decorative surface effects for applying transfer pictures or the like for decalcomanias; sheet material therefor
    • B44C1/17Dry transfer
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B44DECORATIVE ARTS
    • B44CPRODUCING DECORATIVE EFFECTS; MOSAICS; TARSIA WORK; PAPERHANGING
    • B44C1/00Processes, not specifically provided for elsewhere, for producing decorative surface effects
    • B44C1/16Processes, not specifically provided for elsewhere, for producing decorative surface effects for applying transfer pictures or the like
    • B44C1/165Processes, not specifically provided for elsewhere, for producing decorative surface effects for applying transfer pictures or the like for decalcomanias; sheet material therefor
    • B44C1/17Dry transfer
    • B44C1/1733Decalcomanias applied under pressure only, e.g. provided with a pressure sensitive adhesive

Landscapes

  • Decoration By Transfer Pictures (AREA)
  • Printing Methods (AREA)

Description

  

      Feuille    de transfert à sec et procédé pour sa fabrication    La présente invention a pour objets une feuille de  transfert à sec et un procédé pour sa fabrication.  



  Les feuilles de transfert sont connues depuis très  longtemps et ont été utilisées par les artistes, dessina  teurs et ingénieurs, pour la réalisation de dessins et pro  jets. L'avantage de la lettre de transfert est qu'elle peut  être imprimée par une méthode de production soigneu  sement contrôlée telle que composition typographique ou  par la technique de la sérigraphie, et qu'elle est disponi  ble pour l'artiste ou le dessinateur qui peut la     placer     n'importe où, au choix, sans avoir à dessiner avec soin  la matière imprimée qu'il doit appliquer.  



  La feuille de transfert connue présente différentes  formes comprenant la décalcomanie, le découpage et  des exécutions qui     nécessitent    de la mouiller au moyen  d'eau ou d'un solvant afin de pouvoir effectuer le trans  fert de la matière imprimée.  



  Un type populaire de feuille de transfert consiste en  celle dans laquelle les caractères sont imprimés au verso  d'une feuille transparente ou translucide et sont munis  d'un adhésif de manière que, par brunissage du carac  tère sur l'élément sur lequel il doit être transféré, appli  qué au recto de la feuille, on peut faire en sorte que la  lettre adhère plus fortement à la feuille sur laquelle elle  doit être transférée que sur la feuille de support. De tel  les feuilles de transfert à sec typiques sont celles dans  lesquelles la     surface    entière de la feuille sur laquelle les  caractères sont appliqués est couverte d'un adhésif sen  sible à la pression du type cireux ou non cireux.  



  La     difficulté,    avec les feuilles de transfert connues, a  été de contrôler l'affinité de la matière imprimée avec la  feuille. Du fait que les pigments utilisés pour la plupart  adhèrent très fortement à la plupart des feuilles de sup  port de nature transparente, il a été     nécessaire,    jusqu'à  présent, de revêtir la feuille de support d'une matière       anti-adhésive    telle que des silicones ou autres pour per  mettre au     filin    des caractères imprimés de se détacher.

      Certains autres types de feuilles de support, tels que le  polyéthylène,     permettent    l'impression de caractères direc  tement sur la feuille sans emploi de matière     anti-adhé-          sive.    Le     revêtement    d'une feuille est coûteux puisqu'il  ajoute une opération au procédé de fabrication de la  feuille et le polyéthylène est désavantageux du fait qu'il  est trop souple et se tord facilement soit au stockage ou  à l'emploi, ou encore simplement en le manipulant.  



  Les feuilles de transfert connues sont également  désavantageuses du fait que l'adhésif recouvre la sur  face entière de la feuille. Lors de l'emploi de la feuille,  des     lignes    de guidage qui sont normalement imprimées  sous les rangées de     caractères    sont transférées en même  temps que ceux-ci sur la feuille sur laquelle s'effectue  le transfert, de sorte qu'il est ensuite     nécessaire    de les       effacer    ou de les gratter pour les faire disparaître.

   En  outre, une feuille de caractères dont un petit nombre de       caractères    ont été utilisés, avec leurs lignes de guidage,  ne présente plus une ligne de guidage continue pour un  emploi ultérieur, de sorte qu'il est difficile d'aligner le  caractère suivant     celui    qui a été     utilisé    sur la ligne de  guidage figurant sur la feuille sur laquelle s'effectue le  transfert.  



  Le but principal de la présente invention est de four  nir un     procédé    simple et économique pour la fabrica  tion de feuilles de transfert à sec et de     fournir    un nou  veau produit résultant de ce procédé.  



  La feuille de transfert suivant l'invention est caracté  risée par le fait qu'elle comprend une feuille de support  souple, en polystyrène, présentant une face postérieure  ayant une affinité pour les     encres        d'impression,    un film  de matière imprimée fixé de façon détachable à ladite  face et comprenant un mélange séché de deux laques de  souplesse différente, ledit film comprenant des signes dis  continus et un adhésif, sensible à la pression, le recou  vrant, cet adhésif étant transférable avec le film.

        Le     procédé    de fabrication de la feuille de transfert  susmentionnée est caractérisé par le fait qu'on appose  par sérigraphie un film de matière imprimée sur la face  postérieure de la feuille de     support    et appose, égale  ment par sérigraphie, de l'adhésif sur ledit     film    après  qu'il a séché, le contour du film et de l'adhésif ayant  une forme similaire sans coïncider exactement, sur la  feuille de support.  



  Le dessin représente, à titre d'exemple, plusieurs for  mes d'exécution de l'objet de l'invention.  



  La     fig.    1 est une vue en plan, de dessous, d'une par  tie d'une feuille de transfert.  



  La     fig.    2 est une coupe suivant la ligne 2-2 de la  fia. 1.  



  La fia. 3 est une coupe schématique d'un détail indi  quant la manière dont une lettre à transférer est appli  quée sur un support sur lequel elle doit être transférée.  



  La     fig.    4 est une coupe analogue à     celle    de la fia. 3,  représentant la lettre une fois le transfert effectué.  



  La fia. 5 est une vue en perspective illustrant un frag  ment d'une feuille de transfert au cours de son emploi.  La fia. 6 est une vue similaire à     celle    de la fia. 1  d'une autre forme d'exécution d'une feuille de transfert.  La fia. 7 est une coupe suivant la ligne 7-7 de la       fig.    6, à échelle agrandie.  



  La fia. 8 est une vue partielle en plan illustrant une  autre forme d'exécution d'une feuille de transfert.  



  La     fig.    9 est une coupe suivant la ligne 9-9 de la  fia. 8, à échelle agrandie.  



  La fia. 10 est une vue en perspective d'un négatif  utilisé pour la     fabrication    de la feuille de transfert de la       fig.    8, pour l'application du pigment, et  la fia. l l est une vue partielle, en perspective, de ce  même négatif utilisé pour appliquer de l'adhésif sur la  feuille de transfert de la fia. 8.  



  D'une façon générale, la présente invention est basée  sur une technique qui peut être appelée<B> </B>affinité<B> </B> ou   incompatibilité  contrôlée entre les signes,     lettres,    ou  motifs imprimés et la feuille de support. Dans le cas de  la présente invention, la feuille de support est un sty  rène à haut impact normalement attaqué par un solvant  de laque de telle manière que, si des caractères sont  imprimés sur la feuille, en     utilisant    une laque qui puisse  être appliquée au pochoir ou par un procédé de sérigra  phie, il est presque impossible de les enlever.

   Selon l'in  vention, un mélange pigmentaire est     réalisé    dans lequel,  par un dosage adéquat de laques et de solvants, le carac  tère imprimé et la feuille de support sont rendus sans       affinité    l'un pour l'autre, dans une mesure qui peut     être'     contrôlée.

   En outre,     tôujours    selon l'invention, l'adhésif  utilisé est un adhésif sensible à la pression, qui le rend       collant,    appliqué soit en     coïncidence    avec les caractères  imprimés, soit en bande, les lignes de guidage imprimées  sous les     caractères    ne devant, dans les deux     cas,        pas,    être  recouvertes d'adhésif.  



  Un autre caractère de l'invention réside dans le fait  que les signes,     lettres    ou caractères sont recouverts  d'adhésif coïncidant d'une façon générale avec eux, mais  qui en déborde.  



  En se référant plus particulièrement au dessin, on       constate    que la     fia.    1 illustre un     fragment    d'une feuille  de transfert 10 faite d'une feuille de support 12 munie de  rangées de lettres de l'alphabet, chiffres ou autres, se pré  sentant sous forme de films désignés comme étant     la    ma  tière imprimée, et qui sont désignés par 14 ; la     feuille     de support est également munie de     films    de matière  adhésive désignés d'une façon générale par 16.

   Il est à    remarquer que les caractères sont représentés sous forme  inversée à la     fia.    1,     celle-ci    étant une vue de dessous  représentant, par conséquent, la face de la feuille de sup  port 12 sur laquelle sont imprimés les caractères 14 et  qui sera appelée ci-après le verso 18. La     face    opposée  est désignée par 21 et est appelée le recto. Comme le  transfert doit s'effectuer par brunissage ou par pression,  il est évident que c'est la face 21 qui recevra     cette    pres  sion et la face 18 qui sera appliquée sur la surface sur  laquelle s'effectue le     transfert,    comme cela sera décrit  plus loin. . .  



  La feuille 12 est réalisée de préférence en un poly  styrène à haut impact qui, initialement, n'est pas traité  et peut être acheté dans le commerce. Il est résistant, ne  se     plie    pas facilement, facile à manipuler et peu sensible  aux changements de température. Comme le polystyrène  n'a pas de propriétés intrinsèques quant à une incompa  tibilité avec les     vernis    à base de laque, par exemple, il est  nécessaire, pour pouvoir l'utiliser comme feuille de sup  port de feuille de transfert, d'appliquer un revêtement  d'une matière adéquate, à sa     surface,    avant d'y appli  quer toute matière imprimée à base de laque afin de ren  dre     cette    matière imprimée et le polystyrène incompati  bles.

   Selon l'invention,     cette    phase du processus est appa  rue comme étant complètement inutile,     ce    qui élimine  une phase difficile et coûteuse du     procédé    de     fabrication     de la feuille, économisant le temps nécessaire à la réali  sation de     ce    revêtement et à son séchage, et supprimant  également les installations utilisées à cet effet.  



  L'invention réside, dans un de ses aspects, dans       l'application    du film de matière imprimée utilisant une       combinaison    d'ingrédients     permettant    de     réaliser    une  affinité     contrôlée    entre le     film    et la feuille de support tout  en     permettant    en même temps de réaliser les lettres,  caractères ou signes sous forme de films     capables    de se  transférer facilement, en un tout.  



  Les ingrédients de base du mélange utilisé pour im  primer le film formant les caractères     comportent    deux  genres de laques choisies comme ayant des caractéristi  ques de flexibilité     différentes.    Toutes deux sont utilisées  dans les techniques de sérigraphie et ont les qualités  requises d'incompatibilité avec le polystyrène. L'une peut  être définie comme étant une laque du type     connu    dans  l'emploi des     décalcomanies    par exemple. Ce type de  laque est connu, dans la technique de la sérigraphie  comme étant de la  laque à décalquer .

   L'autre est une  laque qui est     communément    utilisée pour l'impression sur  des feuilles peu flexibles.     Ce    type de laque est connu dans  la     technique    de la sérigraphie comme   laque indus  trielle . La laque à décalquer contient généralement une  plus     grande    quantité de matière plastifiante par rapport  à la résine que la laque industrielle. En     conséquence,    la  laque à décalquer est plus souple que la laque indus  trielle qui est caractérisée par sa haute teneur en résine.  



  On peut ajouter à ces deux laques de petites quanti  tés de     silicone,    spécialement dans le cas de caractères  imprimés de grandes dimensions, et du noir de charbon,  si désiré. La     consistance    du mélange est modifiée par  l'addition d'un solvant organique chloré, d'une viscosité  désirée, pour permettre l'impression par des techniques  usuelles. Les laques à décalquer et industrielle qui ont  été     utilisées    avec succès pour l'application de matières       imprimées    sur les feuilles de     polystyrène    à haut impact  se trouvaient sans autre dans le commerce, sans qu'il ait  été     nécessaire    de les travailler spécialement.  



  Un mélange pigmentaire noir     utilisé    avec succès pour  le film     imprimé    comportait deux parties de laque à      décalquer pour une partie de laque industrielle. Une  petite quantité de silicone et un stéarate transparent ont  été ajoutés au mélange. La consistance convenant à la  sérigraphie a été obtenue à l'aide d'un solvant adéquat  ne décomposant pas le polystyrène. Un     hydrocarbone     chloré tel que le     cello:butyle    s'est révélé convenir.

   Un  exemple spécifique de     ce    mélange était le suivant  Laque à décalquer 1984 g  Laque industrielle 992 g  Silicone ou silicone polymère<B>62g</B>  Stéarate 248 g  Comme le montrent les     fig.    1 à 5, les films sont  appliqués directement sur la face 18 de la feuille de sup  port 12 par un procédé de sérigraphie, sous la forme de  caractères de l'alphabet ou autres. Sous chaque rangée  de caractères est imprimée une ligne de guidage 20. L'ar  tiste utilise normalement les lignes de guidage pour ali  gner les caractères par rapport à d'autres motifs se trou  vant déjà sur la feuille sur laquelle s'effectue le trans  fert.

   Dans les fi-. 3, 4 et 5, cette feuille, désignée par  22, qui peut être un dessin, une     affiche    ou autres, porte  les lettres HOME appliquées sur elle, comme repré  senté à la     fig.    5, et la ligne de     guidage    24 a été préalable  ment tracée par l'artiste en bleu de façon à ne pas être  reproduite. En alignant la ligne de guidage 24 avec l'une  ou l'autre des lignes de guidage 20, le positionnement de  tous les caractères en alignement correct est assuré.  



  Pour poursuivre la description de la feuille de trans  fert 10, en se référant aux fi-. 1 à 5, des bandes d'adhé  sif 16 sont appliquées sur les rangées de caractères ;  elles ont été désignées, pour plus de clarté, par 16',  16" et 16"' à la     fig.    1. On remarquera que la largeur de  ces bandes est juste suffisante pour couvrir les caractè  res sans couvrir les lignes de guidage 20. La coupe de la       fig.    2 illustre clairement     cette    particularité. l'échelle étant  fortement agrandie.     Les    lignes de guidage 20 sont repré  sentées comme étant imprimées sur le verso 18 de la  feuille 12 et comme n'étant pas recouvertes d'un adhé  sif.

   Les     fig.    6 et 7 illustrent une autre forme d'exécution  de l'invention et les mêmes signes de référence ont été  utilisés pour désigner des éléments     équivalents.    Dans  cette exécution, au lieu d'apposer la matière adhésive  sous     forme    de. bandes, les films adhésifs sont placés en  coïncidence avec les caractères, comme cela sera décrit  plus loin.  



  La     fig.    2 illustre une réalisation d'une feuille de trans  fert 10 après sa fabrication. Comme la     coupe    passe par  la ligne 2 de la     fig.    1, elle passe par toutes les bandes  d'adhésif 16' à 16"', sans couper aucun caractère, sauf  les trois branches de la lettre E de la deuxième rangée,  de sorte que, dans la vue de la     fig.    2, trois lignes 26  sont entièrement couvertes par l'adhésif, ces lignes repré  sentant le     film    constituant la lettre E.  



  Pour effectuer le transfert d'une lettre de n'importe  quelle rangée, on place la feuille 22 sur laquelle s'effec  tue le transfert sur un support adéquat, tel que la table  28 représentée     schématiquement    aux     fig.    3 et 4. Le verso  de la feuille 10 est placé sur la feuille 22, la lettre qui  doit être transférée placée à l'emplacement où elle doit  finalement se trouver, la ligne de guidage 20 se trouvant  au-dessous de cette lettre étant alors alignée sur une  ligne de guidage telle que 24. Il est à remarquer que la  ligne de guidage 24 sera effacée avant la reproduction  du dessin ou qu'elle est réalisée dans une couleur ou  dans une matière qui n'apparaît pas à la reproduction.

    Dans les     fig.    3 et 4, il est supposé que le caractère à  transférer est la lettre E, désignée     précédemment    par 26.    Il est à noter que le caractère 26 est     placé    directement  sur la surface de la feuille 22 et qu'il est visible à travers  la feuille 12 qui est transparente. Un stylet ou un outil  en corne 30 est ensuite appliqué sur le recto 21 de la  feuille de support 12 et est fermement frotté sur la sur  face recouvrant le     caractère    26. Cette opération une fois  effectuée, la feuille 12 est soulevée. L'adhésif 16 adhère  intimement à la surface de la feuille 12 et au film cons  tituant la lettre E, séparant celle-ci de la surface 18 de la  feuille 12.

   II en résulte le transfert du caractère 26,  comme représenté à la     fig.    4 ; si le brunissage au moyen  de l'outil 30 a été effectué convenablement. aucun adhé  sif situé hors du caractère 26 n'est pratiquement transféré.  Il est à remarquer que si le brunissage est effectué sans  soin comme cela peut être le cas si les caractères 14  sont de petites dimensions, les     lignes    de guidage 20 ne  sont néanmoins pas transférées puisqu'elles ne sont pas  recouvertes d'adhésif et que, de ce fait, elles restent  directement sur la feuille 12. Il est sans     importance    que  les lignes de guidage 20 soient imprimées en même temps  que les caractères ou indépendamment de ceux-ci, mais  il est préférable de le faire en même temps.  



  La     fig.    5 illustre une feuille 22 sur laquelle le mot  H O M E est appliqué par le transfert de lettres à partir  d'une feuille 10. Dans ce cas, le caractère E vient d'être  transféré et la feuille est détachée de sorte qu'on en voit  la     face    postérieure 18. Pour illustrer le fait que le trans  fert de différents caractères ne détruit pas la continuité  des lignes de guidage 20, il a été admis que plusieurs  caractères ont été transférés à partir des rangées et sont  manquants, mais que les lignes de guidage 20 sont néan  moins complètes ce qui facilite l'emploi ultérieur de la  feuille de transfert pour la réalisation d'autres motifs.  



  La feuille de transfert 100 des     fig.    6 et 7 est sembla  ble à la feuille 10 à l'exception du fait que l'adhésif  coïncide avec les caractères. En conséquence, la feuille  de support 12 ne présente aucun adhésif, ni sur son  recto 21, ni sur son verso 18, mais des films d'adhésif  sont appliqués directement sur les caractères. Les ran  gées de caractères 14 et les lignes de guidage 20 sont  appliquées de la même manière que dans le cas de la  feuille 10. Le même écran de sérigraphie peut être utilisé  pour appliquer l'adhésif qui, comme cela est représenté,  recouvre les caractères individuels. La coupe de la fi-. 7  passe par le caractère B et par le caractère E, respec  tivement dans la première et la seconde rangée. Le carac  tère B est désigné par 27, et le caractère E par 26.

   La  couche d'adhésif du caractère 27 est désignée par 27',  alors que la couche d'adhésif recouvrant le caractère 26  est désignée par 26'. Dans     ce    cas particulier, le transfert  est effectué exactement de la même manière à la diffé  rence qu'il n'y a pas à se préoccuper de transférer de  l'adhésif au-delà des caractères puisqu'il n'y en a pas  autour de     ceux-ci.     



  Concernant les particularités de l'adhésif utilisé, plu  sieurs mélanges se sont révélés convenir pour réaliser  l'adhérence désirée des caractères sur la feuille sur la  quelle ils doivent être transférés. Dans un exemple, trois  parties d'un mélange adhésif sensible à la pression, con  tenant des résines, un solvant aromatique, du caoutchouc  synthétique et une matière plastifiante ont été mélangées  à une partie d'un savon métallique tel que, par exemple,  un stéarate.

   Le mélange a été allongé par un solvant tel  que de l'heptane jusqu'à une consistance permettant  l'opération de sérigraphie réalisée de manière que les  bandes aient la forme de la     fig.    1, l'écran de sérigraphie  étant identique à celui utilisé pour l'application des carac-           tères    dans le cas de la feuille de transfert 100. L'adhésif  et le savon métallique peuvent être obtenus dans le com  merce.  



  Le procédé de fabrication des feuilles de transfert 10  et 100 comporte généralement les opérations suivantes  Tout d'abord le pigment est apposé directement sur  la feuille de support par un procédé de sérigraphie utili  sant un écran fin, par exemple un écran de 196 mailles.  L'écran de sérigraphie est préparé par une technique  ordinaire de sérigraphie pour présenter les caractères,  signes, lettres, symboles, logotypes ou emblèmes désirés.  Après l'application de la matière imprimée, la feuille est  mise à sécher ou séchée dans un four à air pulsé. Un  repos de quatre heures est recommandé bien qu'une plus  longue période puisse produire un caractère plus cohé  rent.  



  L'étape suivante consiste dans l'application de l'adhé  sif et, dans ce cas, un écran plus grossier peut être utili  sé, par exemple de 166 mailles. La feuille est à nouveau  séchée soit à température ambiante, soit au moyen d'un  four à air pulsé. Les feuilles peuvent être encartées au  moyen de parchemins ou d'autres matériaux en feuilles  ne présentant pas d'affinité avec l'adhésif, pour reposer  pendant au moins vingt-quatre heures.  



  Les     fig.    8, 9, 10 et 11 illustrent une autre forme  d'exécution de l'objet de l'invention qui produit d'autres  avantages supplémentaires par rapport à ceux illustrés  et décrits jusqu'ici. Les     fig.    8 et 9 illustrent une partie  d'une feuille de transfert 200 constituant cette forme  d'exécution. La feuille de support 222 peut être consti  tuée d'un polystyrène à haut impact et présente des ran  gées de films appliqués sur elle sous la forme de let  tres de l'alphabet 214. Une ligne de guidage 220 est im  primée sous chaque rangée. Chaque élément de film 214  est     recouvert    d'un film adhésif 216 dont la configuration  générale correspond au caractère qu'il doit recouvrir  mais qui le dépasse dans toutes les directions.

   Ainsi, le  caractère A présente un film d'adhésif qui lui est super  posé et qui est légèrement plus grand que     ce    A et qui,  par conséquent, le dépasse légèrement. II n'est pas  nécessaire que la quantité dont l'adhésif déborde le  caractère soit précise ou uniforme, mais elle doit être  généreusement dimensionnée, par exemple de la moitié  de l'épaisseur des jambes de la lettre, de tous les côtés.  La forme de l'adhésif n'a pas non plus à être précise de  sorte que tous les angles peuvent être arrondis, ce qui  facilite la fabrication des plaques ou négatifs.  



       L'avantage    principal de cette     forme    d'exécution ré  side dans sa fabrication. Les éléments de films des     fig.    6  et 7 et les films adhésifs de     ces    figures permettent de  réaliser des transferts excellents et précis. La feuille 100  doit,     cependant,    être réalisée avec soin, en deux temps.  La première opération consiste à appliquer le pigment,  et la seconde l'adhésif. La plus petite imprécision dans la       coïncidence,    lors de     l'application    de l'adhésif, rend la  feuille inutilisable.

   Comme l'adhésif est transparent une  fois sec, des lettres qui ne coïncident pas exactement ne  peuvent pas être transférées dans leur totalité ou ne peu  vent pas adhérer dans leur totalité à la feuille sur la  quelle s'effectue le transfert.  



  La feuille 222 est plus simple à réaliser puisqu'une  coïncidence exacte n'est pas exigée. Le débordement de  l'adhésif résorbe toutes les erreurs de     coïncidence    dues  à des erreurs humaines ou de la machine, ou causées  par des changements de température et de degré d'humi  dité de la feuille support ou de l'appareil à     sérigraphier.       La     fig.    10 illustre une plaque ou négatif 224 utilisé  pour appliquer les films pigmentaires 214. On utilise un  écran dont la maille est ouverte là où se trouve la ma  tière imprimée. La     fig.    11 illustre une autre plaque ou  négatif 226 utilisé pour appliquer les éléments adhésifs.

    Un     second    écran de sérigraphie est réalisé avec un ali  gnement des caractères identique à celui du premier  écran. II est à remarquer que ce second écran 226 ne  présente pas de ligne de guidage et que ses caractères  sont du type élargi, à angles arrondis, comme décrit  ci-dessus. Les deux écrans sont utilisés successivement  pour appliquer le pigment et l'adhésif, avec une phase de  séchage entre deux.  



  La feuille 200 qui en résulte est économique et per  met d'excellents transferts.  



  Bien qu'il soit préféré d'utiliser la forme d'exécution  comportant une feuille de support et des     pigments,    telle  que décrite ci-dessus, ses avantages se feront sentir éga  lement pour l'utilisation de types de feuilles de support  et de pigments connus, tels par exemple ceux où la  feuille est en une matière transparente     recouverte    ou im  prégnée de matière facilitant le détachement. Dans ce  cas, les films de pigment sont imprimés sur la feuille et  les caractères adhésifs, plus grands que les caractères  pigmentés, les recouvrent en les dépassant.



      Dry transfer sheet and method for its manufacture The present invention relates to a dry transfer sheet and a method for its manufacture.



  Transfer sheets have been known for a very long time and have been used by artists, designers and engineers for the production of drawings and projects. The advantage of the transfer letter is that it can be printed by a carefully controlled production method such as letterpress composition or by the screen printing technique, and that it is available to the artist or designer who can place it anywhere you want without having to carefully draw the printed matter it needs to apply.



  The known transfer sheet has various shapes including decalcomania, die-cutting and designs which require it to be wet with water or a solvent in order to transfer the printed matter.



  A popular type of transfer sheet is one in which the characters are printed on the reverse side of a transparent or translucent sheet and are provided with an adhesive so that by burnishing the character on the element on which it is to be transferred, applied to the front of the sheet, the letter can be made to adhere more strongly to the sheet to which it is to be transferred than to the carrier sheet. Thus typical dry transfer sheets are those in which the entire surface of the sheet to which the characters are applied is covered with a pressure sensitive adhesive of the waxy or non-waxy type.



  The difficulty with known transfer sheets has been to control the affinity of the printed material with the sheet. Because most of the pigments used adhere very strongly to most backing sheets of a transparent nature, it has heretofore been necessary to coat the backing sheet with a release material such as silicones or the like to allow printed characters to come loose.

      Certain other types of backing sheets, such as polyethylene, allow characters to be printed directly onto the sheet without the use of release material. Coating a sheet is expensive since it adds an operation to the sheet manufacturing process and polyethylene is disadvantageous because it is too flexible and easily twists either in storage or in use, or simply. by handling it.



  Known transfer sheets are also disadvantageous in that the adhesive covers the entire surface of the sheet. When using the sheet, guide lines which are normally printed below the rows of characters are transferred along with these to the sheet to which the transfer is made, so that it is then necessary to erase them or to scratch them to make them disappear.

   In addition, a character sheet of which a small number of characters have been used, with their guide lines, no longer has a continuous guide line for later use, so that it is difficult to align the character following the one. that was used on the guide line on the sheet to be transferred to.



  The main object of the present invention is to provide a simple and economical process for the manufacture of dry transfer sheets and to provide a new product resulting from this process.



  The transfer sheet according to the invention is characterized in that it comprises a flexible support sheet, made of polystyrene, having a rear face having an affinity for printing inks, a film of printed material fixed in a detachable manner to said face and comprising a dried mixture of two lacquers of different flexibility, said film comprising continuous disks and a pressure-sensitive adhesive covering it, this adhesive being transferable with the film.

        The method of manufacturing the aforementioned transfer sheet is characterized by the fact that a film of printed material is affixed by screen printing on the rear face of the support sheet and, also by screen printing, adhesive is affixed to said film. after it has dried, the outline of the film and the adhesive having a similar shape without exactly coinciding, on the backing sheet.



  The drawing represents, by way of example, several embodiments of the object of the invention.



  Fig. 1 is a plan view, from below, of part of a transfer sheet.



  Fig. 2 is a section taken along line 2-2 of the fia. 1.



  The fia. 3 is a schematic sectional view of a detail indicating how a letter to be transferred is applied to a support to which it is to be transferred.



  Fig. 4 is a section similar to that of the fia. 3, representing the letter after the transfer is complete.



  The fia. 5 is a perspective view illustrating a fragment of a transfer sheet in use. The fia. 6 is a view similar to that of fia. 1 of another embodiment of a transfer sheet. The fia. 7 is a section taken along line 7-7 of FIG. 6, on a larger scale.



  The fia. 8 is a partial plan view illustrating another embodiment of a transfer sheet.



  Fig. 9 is a section taken along line 9-9 of the fia. 8, on a larger scale.



  The fia. 10 is a perspective view of a negative used in the manufacture of the transfer sheet of FIG. 8, for the application of the pigment, and the fia. 11 is a partial perspective view of this same negative used to apply adhesive to the transfer sheet of the fia. 8.



  In general, the present invention is based on a technique which can be called <B> </B> affinity <B> </B> or controlled incompatibility between the signs, letters, or printed patterns and the backing sheet. . In the case of the present invention, the backing sheet is a high impact styrene normally etched by a lacquer solvent in such a way that, if characters are printed on the sheet, using a lacquer which can be stenciled. or by a screen printing process, it is almost impossible to remove them.

   According to the invention, a pigment mixture is produced in which, by an adequate dosage of lacquers and solvents, the imprint and the carrier sheet are rendered affinity for each other, to an extent which can be 'controlled.

   In addition, still according to the invention, the adhesive used is a pressure sensitive adhesive, which makes it tacky, applied either in coincidence with the printed characters, or in a strip, the guide lines printed under the characters not in front, in either case, not, be covered with adhesive.



  Another feature of the invention lies in the fact that the signs, letters or characters are covered with adhesive which generally coincides with them, but which overlaps them.



  Referring more particularly to the drawing, it can be seen that the fia. 1 illustrates a fragment of a transfer sheet 10 made from a backing sheet 12 provided with rows of letters of the alphabet, numbers or the like, presented in the form of films designated as the printed matter, and which are designated by 14; the backing sheet is also provided with films of adhesive material generally designated 16.

   It should be noted that the characters are represented in inverted form on the fia. 1, this being a bottom view showing, therefore, the face of the backing sheet 12 on which the characters 14 are printed and which will hereinafter be called the reverse side 18. The opposite face is designated by 21 and is called the front. As the transfer must be carried out by burnishing or by pressure, it is obvious that it is the face 21 which will receive this pressure and the face 18 which will be applied to the surface on which the transfer takes place, as will be described. further. . .



  Sheet 12 is preferably made of a high impact poly styrene which initially is untreated and can be purchased commercially. It is resistant, does not bend easily, easy to handle and not very sensitive to temperature changes. As polystyrene has no intrinsic properties as to incompatibility with lacquer based varnishes, for example, it is necessary, in order to be able to use it as a backing sheet for a transfer foil, to apply a coating. of a suitable material, on its surface, before applying any lacquer-based printed material to it in order to make this printed material and the polystyrene incompatible.

   According to the invention, this phase of the process appears to be completely unnecessary, which eliminates a difficult and costly phase of the process for manufacturing the sheet, saving the time necessary for carrying out this coating and for drying it, and also removing the facilities used for this purpose.



  The invention resides, in one of its aspects, in the application of the film of printed matter using a combination of ingredients making it possible to achieve a controlled affinity between the film and the carrier sheet while at the same time allowing the letters to be produced. , characters or signs in the form of films capable of being transferred easily, into a whole.



  The basic ingredients of the mixture used to print the character-forming film include two kinds of lacquers chosen to have different flexibility characteristics. Both are used in screen printing techniques and have the required qualities of incompatibility with polystyrene. One can be defined as being a lacquer of the type known in the use of decals, for example. This type of lacquer is known in the art of screen printing as transfer lacquer.

   The other is a lacquer which is commonly used for printing on inflexible sheets. This type of lacquer is known in the art of screen printing as an industrial lacquer. The transfer lacquer generally contains a greater amount of plasticizing material compared to the resin than industrial lacquer. Consequently, the lacquer to be transferred is more flexible than the industrial lacquer which is characterized by its high resin content.



  Small amounts of silicone can be added to these two lacquers, especially in the case of large print characters, and charcoal black, if desired. The consistency of the mixture is changed by the addition of a chlorinated organic solvent of a desired viscosity to allow printing by conventional techniques. Traceable and industrial lacquers which have been used successfully for the application of printed materials to high impact polystyrene sheets were unparalleled in commerce without the need for special processing.



  A black pigment mixture successfully used for printed film had two parts transfer lacquer for one part industrial lacquer. A small amount of silicone and a transparent stearate were added to the mixture. The consistency suitable for screen printing was obtained using a suitable solvent which does not decompose polystyrene. A chlorinated hydrocarbon such as cello: butyl has been found to be suitable.

   A specific example of this mixture was the following Transfer lacquer 1984 g Industrial lacquer 992 g Silicone or polymeric silicone <B> 62g </B> Stearate 248 g As shown in fig. 1 to 5, the films are applied directly to the face 18 of the backing sheet 12 by a screen printing process, in the form of characters of the alphabet or the like. A guide line 20 is printed below each row of characters. The artist normally uses the guide lines to align the characters with other designs already on the sheet to which the transfer is made. .

   In the fi-. 3, 4 and 5, this sheet, designated by 22, which may be a drawing, a poster or the like, has the letters HOME applied to it, as shown in FIG. 5, and the guide line 24 has been previously drawn by the artist in blue so as not to be reproduced. By aligning the guide line 24 with either of the guide lines 20, the positioning of all characters in correct alignment is ensured.



  To continue the description of the transfer sheet 10, with reference to fi-. 1 to 5, adhesive bands 16 are applied to the rows of characters; they have been designated, for clarity, by 16 ', 16 "and 16"' in FIG. 1. It will be noted that the width of these bands is just sufficient to cover the characters without covering the guide lines 20. The section of FIG. 2 clearly illustrates this feature. the scale being greatly enlarged. The guide lines 20 are shown as being printed on the reverse side 18 of the sheet 12 and as not being covered with an adhesive.

   Figs. 6 and 7 illustrate another embodiment of the invention and the same reference signs have been used to designate equivalent elements. In this execution, instead of affixing the adhesive material in the form of. strips, the adhesive films are placed in coincidence with the characters, as will be described later.



  Fig. 2 illustrates an embodiment of a transfer sheet 10 after its manufacture. As the section passes through line 2 of fig. 1, it goes through all the strips of adhesive 16 'to 16 "', without cutting any character, except the three branches of the letter E of the second row, so that, in the view of fig. 2, three lines 26 are completely covered by the adhesive, these lines representing the film constituting the letter E.



  To effect the transfer of a letter from any row, the sheet 22 on which the transfer takes place is placed on a suitable support, such as the table 28 shown schematically in FIGS. 3 and 4. The reverse side of sheet 10 is placed on sheet 22, the letter which is to be transferred placed in the place where it is finally to be found, the guide line 20 lying below this letter then being aligned with a guide line such as 24. Note that the guide line 24 will be erased before the reproduction of the design or that it is made in a color or material which does not appear in the reproduction.

    In fig. 3 and 4, it is assumed that the character to be transferred is the letter E, previously designated as 26. Note that the character 26 is placed directly on the surface of the sheet 22 and is visible through the sheet. 12 which is transparent. A stylus or horn tool 30 is then applied to the face 21 of the backing sheet 12 and is firmly rubbed onto the face covering the character 26. This operation when done, the sheet 12 is lifted. The adhesive 16 adheres intimately to the surface of the sheet 12 and to the film constituting the letter E, separating the latter from the surface 18 of the sheet 12.

   This results in the transfer of character 26, as shown in FIG. 4; if the burnishing by means of tool 30 has been carried out properly. practically no adhesive outside character 26 is transferred. It should be noted that if the burnishing is carried out without care as can be the case if the characters 14 are of small dimensions, the guide lines 20 are nevertheless not transferred since they are not covered with adhesive and that, therefore, they remain directly on the sheet 12. It is irrelevant whether the guide lines 20 are printed at the same time as the characters or independently thereof, but it is preferable to do it at the same time.



  Fig. 5 illustrates a sheet 22 on which the word HOME is applied by the transfer of letters from a sheet 10. In this case, the character E has just been transferred and the sheet is peeled off so that the end of it can be seen. posterior face 18. To illustrate that the transfer of different characters does not destroy the continuity of the guide lines 20, it has been assumed that several characters have been transferred from the rows and are missing, but that the guide lines 20 are nevertheless complete which facilitates the subsequent use of the transfer sheet for the production of other patterns.



  The transfer sheet 100 of FIGS. 6 and 7 is similar to sheet 10 except that the adhesive coincides with the characters. As a result, the backing sheet 12 does not have any adhesive on either its front 21 or its back 18, but films of adhesive are applied directly to the characters. The character rows 14 and guide lines 20 are applied in the same way as in the case of sheet 10. The same screen printing screen can be used to apply the adhesive which, as shown, covers the characters. individual. The cut of the fi-. 7 passes through the character B and the character E, respectively in the first and second row. The character B is designated by 27, and the character E by 26.

   The adhesive layer of character 27 is designated as 27 ', while the adhesive layer covering the character 26 is designated as 26'. In this particular case, the transfer is done in exactly the same way with the difference that there is no need to worry about transferring the adhesive beyond the characters since there is none around. of these.



  Regarding the peculiarities of the adhesive used, several mixtures have been found to be suitable for achieving the desired adhesion of the characters on the sheet to which they are to be transferred. In one example, three parts of a pressure sensitive adhesive mixture, containing resins, an aromatic solvent, synthetic rubber and a plasticizer was mixed with one part of a metallic soap such as, for example, a stearate.

   The mixture was stretched with a solvent such as heptane to a consistency allowing the screen printing operation carried out so that the bands have the shape of FIG. 1, the screen printing screen being identical to that used for the application of the characters in the case of the transfer sheet 100. The adhesive and the metallic soap can be obtained commercially.



  The method of manufacturing the transfer sheets 10 and 100 generally comprises the following operations. First of all, the pigment is affixed directly to the support sheet by a screen printing process using a thin screen, for example a screen of 196 meshes. The screen printing screen is prepared by an ordinary screen printing technique to present the desired characters, signs, letters, symbols, logos or emblems. After applying the printed material, the sheet is left to dry or dried in a forced-air oven. Four hours' rest is recommended although a longer period may produce a more consistent character.



  The next step is to apply the adhesive and in this case a coarser screen can be used, for example 166 mesh. The sheet is dried again either at room temperature or by means of a forced-air oven. Sheets may be inset with parchment or other sheet material not exhibiting affinity for the adhesive, to sit for at least twenty-four hours.



  Figs. 8, 9, 10 and 11 illustrate another embodiment of the object of the invention which produces other advantages additional to those illustrated and described so far. Figs. 8 and 9 illustrate part of a transfer sheet 200 constituting this embodiment. The backing sheet 222 may be made of high impact polystyrene and has rows of films applied thereto in the form of letters of the alphabet 214. A guide line 220 is imprinted below each row. Each film element 214 is covered with an adhesive film 216 the general configuration of which corresponds to the character it is to cover but which protrudes from it in all directions.

   Thus, the character A has a film of adhesive which is superposed on it and which is slightly larger than this A and which, therefore, slightly protrudes it. The amount by which the adhesive overflows the typeface need not be precise or uniform, but it should be generously sized, for example half the thickness of the legs of the letter, on all sides. The shape of the adhesive also does not have to be precise so that all angles can be rounded, making it easier to fabricate the plates or negatives.



       The main advantage of this embodiment lies in its manufacture. The film elements of FIGS. 6 and 7 and the adhesive films of these figures make it possible to achieve excellent and precise transfers. The sheet 100 must, however, be made with care, in two stages. The first operation is to apply the pigment, and the second the adhesive. The smallest inaccuracy in the coincidence, in applying the adhesive, renders the sheet unusable.

   Since the adhesive is transparent when dry, letters which do not coincide exactly cannot be transferred in their entirety or may not adhere in their entirety to the sheet to which the transfer takes place.



  Sheet 222 is simpler to make since exact coincidence is not required. The overflow of the adhesive eliminates any coincidence errors due to human or machine error, or caused by changes in temperature and humidity of the backing sheet or screen printing apparatus. Fig. 10 illustrates a plate or negative 224 used to apply pigment films 214. A screen is used with the mesh open where the printed material is located. Fig. 11 illustrates another plate or negative 226 used to apply the adhesive elements.

    A second screen printing screen is produced with an alignment of the characters identical to that of the first screen. It should be noted that this second screen 226 does not have a guide line and that its characters are of the enlarged type, with rounded angles, as described above. The two screens are used successively to apply the pigment and the adhesive, with a drying phase in between.



  The resulting sheet 200 is economical and provides excellent transfers.



  Although it is preferred to use the embodiment comprising a carrier sheet and pigments as described above, its advantages will also be felt for the use of carrier sheet types and pigments. known, such for example those where the sheet is of a transparent material covered or impregnated with material facilitating detachment. In this case, the pigment films are printed on the sheet, and the adhesive characters, larger than the pigmented characters, overlap them by protruding them.

 

Claims (1)

REVENDICATIONS I. Feuille de transfert à sec, caractérisée par le fait qu'elle comprend une feuille de support souple, en poly styrène, présentant une face postérieure ayant une affi nité pour les encres d'impression, un film de matière im primée fixé de façon détachable à ladite face et compre nant un mélange séché de deux laques de souplesse dif férente, ledit film comprenant des signes discontinus et un adhésif, sensible à la pression, le recouvrant, cet adhésif étant transférable avec le film. II. CLAIMS I. Dry transfer sheet, characterized by the fact that it comprises a flexible support sheet, of poly styrene, having a rear face having affinity for printing inks, a film of printed material fixed from detachable manner from said face and comprising a dried mixture of two lacquers of dif ferent flexibility, said film comprising discontinuous signs and a pressure-sensitive adhesive covering it, this adhesive being transferable with the film. II. Procédé de fabrication de la feuille de transfert suivant la revendication I, caractérisé par le fait qu'on appose par sérigraphie un filin de matière imprimée sur la face postérieure de la feuille de support et appose, éga lement par sérigraphie, de l'adhésif sur ledit filin après qu'il a séché, le contour du film et de l'adhésif ayant une forme similaire sans coïncider exactement, sur la feuille de support. SOUS-REVENDICATIONS 1. Feuille de transfert suivant la revendication I, caractérisée par le fait que l'adhésif et la matière du film se superposent approximativement. 2. A method of manufacturing the transfer sheet according to Claim I, characterized in that a string of printed material is affixed by screen printing on the rear face of the support sheet and affixes, also by screen printing, the adhesive on said yarn after it has dried, the outline of the film and the adhesive having a similar shape without exactly coinciding, on the backing sheet. SUB-CLAIMS 1. Transfer sheet according to claim I, characterized in that the adhesive and the film material overlap approximately. 2. Feuille de transfert suivant la revendication I, caractérisée par le fait que l'adhésif est superposé au film de matière imprimée sous forme de ruban continu. 3. Feuille de transfert suivant la revendication I. caractérisée par le fait que ledit adhésif et le film coïnci dent sensiblement l'un avec l'autre. 4. Feuille de transfert suivant la revendication I, caractérisée par le fait que ledit mélange comprend une petite quantité d'agent anti-adhésif. 5. Feuille de transfert suivant la revendication I et la sous-revendication 4, caractérisée par le fait que le film et l'adhésif coïncident sensiblement le long de leurs bords. 6. Transfer sheet according to Claim I, characterized in that the adhesive is superimposed on the film of printed material in the form of a continuous tape. 3. Transfer sheet according to claim I. characterized in that said adhesive and the film coïnci dent substantially with each other. 4. Transfer sheet according to claim I, characterized in that said mixture comprises a small amount of anti-adhesive agent. 5. Transfer sheet according to claim I and sub-claim 4, characterized in that the film and the adhesive coincide substantially along their edges. 6. Feuille de transfert suivant la revendication I et la sous-revendication 4, caractérisée par le fait que ledit adhésif est superposé au film sous forme d'un ruban continu. 7. Feuille de transfert suivant la revendication I et la sous-revendication 4, caractérisée par le fait que l'adhésif déborde du film le long des bords de celui-ci. 8. Feuille de transfert suivant la revendication I, caractérisée par le fait qu'elle comprend une ligne de guidage imprimée sous le film de matière imprimée, libre de tout adhésif. 9. Transfer sheet according to Claim I and sub-Claim 4, characterized in that the said adhesive is superimposed on the film in the form of a continuous tape. 7. Transfer sheet according to claim I and sub-claim 4, characterized in that the adhesive protrudes from the film along the edges thereof. 8. Transfer sheet according to claim I, characterized in that it comprises a guide line printed under the film of printed material, free of any adhesive. 9. Feuille de transfert suivant la revendication I, caractérisée par le fait que ledit adhésif sensible à la pression est appliqué sous forme d'une couche ayant la même configuration que les éléments de la matière im primée mais débordant légèrement de celle-ci sur tous les bords desdits éléments, de telle manière qu'il n'y ait pas d'autre adhésif sur ladite face postérieure que cet adhésif débordant, sur toute partie de ladite face entre les parties individuelles de ladite matière imprimée. 10. Feuille de transfert suivant la revendication I, caractérisée par le fait qu'elle comprend une ligne de guidage imprimée située sous le film, à distance de l'adhésif. Transfer sheet according to Claim I, characterized in that the said pressure sensitive adhesive is applied in the form of a layer having the same configuration as the elements of the printed material but projecting slightly therefrom on all edges. of said elements, such that there is no other adhesive on said posterior face than this protruding adhesive, on any part of said face between the individual parts of said printed material. 10. Transfer sheet according to claim I, characterized in that it comprises a printed guide line located under the film, away from the adhesive. 11. Procédé suivant la revendication II, caractérisé par le fait que le contour de l'adhésif est plus grand que le contour du matériel imprimé. 11. The method of claim II, characterized in that the outline of the adhesive is larger than the outline of the printed material.
CH1277866A 1965-09-02 1966-09-02 Dry transfer sheet and process for its manufacture CH467677A (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
US48453865A 1965-09-02 1965-09-02

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH467677A true CH467677A (en) 1969-01-31

Family

ID=23924566

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH1277866A CH467677A (en) 1965-09-02 1966-09-02 Dry transfer sheet and process for its manufacture

Country Status (3)

Country Link
BE (1) BE686371A (en)
CH (1) CH467677A (en)
NL (1) NL6612413A (en)

Also Published As

Publication number Publication date
NL6612413A (en) 1967-03-03
BE686371A (en) 1967-03-02

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0271941B1 (en) Method for manufacturing a transfer product with a protection layer, and product obtained for the protection of documents or other produce
FR2645472A1 (en) SELF-ADHESIVE DECORATIVE ELEMENT AND MANUFACTURING METHOD THEREOF
JP2005004147A (en) Sticker and its manufacturing method, photography holder
FR3012651A1 (en) BOTTLE ORNAMENT LABEL, BOTTLE, AND METHOD OF MANUFACTURING SUCH A LABEL
EP0102904A1 (en) Indicator plates with one transparent protective side and having indicating means fixed on the reverse side
US6708614B2 (en) Stamping device
US6422140B1 (en) Stamping device
BE462995A (en)
CH467677A (en) Dry transfer sheet and process for its manufacture
EP0658447A1 (en) Process for manufacturing decorative products using reproductions of graphic representations
FR2532094A1 (en) ADHESIVE LABELS
FR2752772A1 (en) METHOD FOR PROVIDING A SUBSTRATE FOR MECHANICAL AND MANUAL PRINTING AND REPROGRAPHY, THE PROPERTY OF SELECTIVELY AND SIMULTANEOUSLY ERASABLE, INDELEBILE CLEANABLE, WASHABLE AND MODIFIABLE
US6805180B2 (en) Label assembly and apparatus
EP2230480B1 (en) Scribing article with graduation and/or printed patterns
US1333544A (en) Master-sheet for lithographic-printing surfaces and method of making the same
FR2656834A1 (en) COVER FOR ADHESIVE NOTES.
US802022A (en) Colored photograph.
FR3020784A1 (en) ERASTICALLY AND MAGNETIC WRITING SUPPORT OF THE SCHOOL SLATE TYPE OR TABLE
BE417591A (en)
JPH0232899A (en) Transfer film
FR2628246A1 (en) Label for shoes - has information on underside of transparent film with transparent adhesive and protective paper layer
FR2866593A1 (en) Laminate producing method for forming label, involves placing band on non-adhesive layer such that substance neutralization and printing on band are obtained by transferring layer with mirror printing from other band towards former band
BE659290A (en)
EP0003929A2 (en) Photographic process for the production of drawings on a support covered with a photographic emulsion, realised and developed in daylight, product and apparatus therefor
JPH0367520B2 (en)