CH373584A - Clasp for coupling two ends of a link - Google Patents

Clasp for coupling two ends of a link

Info

Publication number
CH373584A
CH373584A CH800861A CH800861A CH373584A CH 373584 A CH373584 A CH 373584A CH 800861 A CH800861 A CH 800861A CH 800861 A CH800861 A CH 800861A CH 373584 A CH373584 A CH 373584A
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
sub
clasp
plate
clasp according
front face
Prior art date
Application number
CH800861A
Other languages
French (fr)
Inventor
Francois Bucher Xavier Dit
Original Assignee
Francois Bucher Xavier Dit
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Francois Bucher Xavier Dit filed Critical Francois Bucher Xavier Dit
Priority to CH800861A priority Critical patent/CH373584A/en
Publication of CH373584A publication Critical patent/CH373584A/en

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A44HABERDASHERY; JEWELLERY
    • A44CPERSONAL ADORNMENTS, e.g. JEWELLERY; COINS
    • A44C5/00Bracelets; Wrist-watch straps; Fastenings for bracelets or wrist-watch straps
    • A44C5/18Fasteners for straps, chains or the like
    • A44C5/20Fasteners for straps, chains or the like for open straps, chains or the like
    • A44C5/2071Fasteners for straps, chains or the like for open straps, chains or the like with the two ends of the strap or chain overlapping each other and fastened by an action perpendicularly to the main plane of these two ends

Landscapes

  • Clamps And Clips (AREA)

Description

  

  Fermoir pour l'accouplement de deux extrémités d'un lien    La présente invention a pour objet un fermoir  pour l'accouplement de deux extrémités d'un lien,  notamment pour bracelets, colliers et autres articles  de bijouterie et de fantaisie, qui comporte deux pièces  d'extrémités destinées<B>à</B> être fixées chacune sur la  face frontale de l'une des extrémités du lien, dont  l'une s'introduit dans l'autre qui présente en coupe  la forme d'un<B>U</B> et est retenue dans, cette dernière  par un dispositif de retenue.

   Ce fermoir se caractérise  par le fait que l'une des ailes de la pièce en forme  de<B>U</B> est beaucoup plus longue que l'autre de sorte  que cette pièce présente une rainure longitudinale  disposée le long du bord inférieur de sa face avant,  que l'aile de plus grande longueur est munie dans sa  partie centrale d'au moins un organe de retenue  épaulé, tandis que l'autre pièce d'extrémité présente  dans sa partie médiane des formations correspon  dantes destinées<B>à</B> recevoir cet organe de retenue, et  par le fait qu'un dispositif de verrouillage porté par  l'une des pièces d'extrémités interdit, lorsque le fer  moir est en position fermée et assurée, tout déplace  ment relatif des pièces, d'extrémités l'une par rapport  <B>à</B> l'autre suivant trois directions orthogonales.  



  Le dessin annexé illustre schématiquement et<B>à</B>  titre d'exemple deux formes d'exécution du fermoir  selon l'invention.  



  La     fig.   <B>1</B> est une vue en perspective de la pre  mière forme d'exécution du fermoir, celui-ci étant  en position ouverte.  



  La     fig.    2 en est une vue de face en position fer  mée, le dispositif<B>de</B> verrouillage étant retiré.  



  La     fig.   <B>3</B> est une coupe de la     fig.    2 selon la  ligne     III-III,    le dispositif de verrouillage étant en  position inactive.  



  La     fig.    4 en est une vue de côté, certaines par  ties étant vues en coupe et d'autres étant partielle  ment arrachées,<B>le</B> dispositif de verrouillage étant en  position active.    La     fig.   <B>5</B> est une vue en coupe selon la ligne       V-V    de la     fig.   <B>6 de</B> la seconde forme d'exécution du  fermoir, celui-ci étant en position fermée mais non  assurée.  



  La     fig.   <B>6</B> est une vue en coupe et<B>à</B> plus grande  échelle selon la ligne     VI-VI    de la     fig.   <B>7.</B>  



  La     fig.   <B>7</B> est une vue en coupe selon la ligne       VII-VII    de la     fig.   <B>6.</B>  



  Dans la première forme d'exécution, illustrée aux       fig.   <B>1 à</B> 4, le fermoir de sûreté comporte deux pièces       d'extrén-ùtés   <B>1</B> et 2 destinées<B>à</B> être fixées, par sou  dure ou tout autre moyen, sur la face frontale de  chacune des extrémités d'un lien bracelet, collier ou  autre article<B>3,</B> ainsi qu'un dispositif de verrouillage  porté par l'une de ces pièces d'extrémités<B>1,</B> 2.  



  L'une des pièces d'extrémités<B>1</B> est constituée par  une plaquette dont l'un des bords longitudinaux est  replié, de manière<B>à</B> former une rainure ou gouttière  4. La hauteur<B>de</B> cette gouttière peut varier dans de  larges proportions. Cette plaquette est, en outre,  munie, approximativement en son centre, d'un or  gane de retenue constitué dans l'exemple illustré par  un tenon ou pivot<B>à</B> tête plate formé par une rondelle  <B>5</B> située dans un plan parallèle<B>à</B> celui de la plaquette  et reliée<B>à</B> celle-ci par un tourillon<B>6</B> dont la lon  gueur est égale<B>à</B> la largeur de la rainure 4. Cette  rainure 4 et cette plaquette<B>5</B> portée par le tourillon  <B>6</B> constituent des organes d'accrochage.  



  Cette plaquette<B>1</B> est, en outre, munie, fixé sur  sa face arrière destinée<B>à</B> être rendue solidaire d'une  extrémité du bracelet<B>3,</B> d'un dispositif de verrouillage  constitué dans la première forme d'exécution par une  douille filetée<B>7,</B> disposée parallèlement<B>à</B> l'axe trans  versal de la plaquette<B>1</B> dans laquelle une tige filetée  <B>8</B> est engagée. Les dimensions du taraudage de la  douille<B>7</B> et du filetage de la tige<B>8</B> sont telles que  les forces, de frottement entre ces deux pièces sont  élevées par exemple telles que la tige filetée puisse      encore juste être vissée<B>à</B> la main dans cette douille.  La tige filetée<B>8</B> porte<B>à</B> son extrémité supérieure  un verrou<B>9</B> constituant ainsi une vis<B>à</B> tête.

   Cette  tête ou verrou<B>9</B> peut présenter différentes formes  dictées par la mode et le goût du jour. La position  de cette tête ou verrou<B>9</B> est telle que lorsque la vis  est vissée<B>à</B> fond, ce verrou<B>9</B> soit dirigé du côté de  la plaquette<B>1</B> et approximativement perpendiculaire  <B>à</B> cette plaquette.  



  Dans une variante la tige filetée<B>8</B> pourrait être  remplacée par une tige rotative retenue en position  axiale par tous moyens connus. Cette tige rotative  peut<B>à</B> cet effet être fendue de manière<B>à</B> être retenue  en position axiale par action élastique.  



  La seconde pièce d'extrémité 2 est constituée par  une plaquette destinée<B>à</B> être fixée sur l'autre extré  mité du bracelet<B>3.</B> Des formations, correspondant  aux organes d'accrochage, sont pratiquées sur cette  plaquette, comportant une fraisure<B>10</B> diminuant son  épaisseur dans sa partie inférieure et dans sa partie  médiane, de manière que l'épaisseur de cette pla  quette 2<B>à</B> l'endroit<B>de</B> cette fraisure correspond<B>à</B>  la largeur de la rainure 4 de la plaquette<B>1</B> et donc  <B>à</B> la longueur du tourillon<B>6.</B>  



  Dans la partie inférieure de la plaquette 2, cette  fraisure<B>10</B> s'étend sur une largeur au moins  égale<B>à</B> la hauteur de la rainure 4 portée par la pla  quette<B>1,</B> tandis que dans la partie centrale de la pla  quette 2, cette fraisure s'étend sur une hauteur suf  fisante pour ménager un logement<B>11</B> destiné<B>à</B> rece  voir la rondelle<B>5.</B> Une fente 12, de largeur au moins  égale au diamètre du tourillon<B>6,</B> est pratiquée selon  l'axe transversal de la plaquette 2 sur une partie de  sa largeur au moins égale<B>à</B> la distance séparant le  fond<B>de</B> la rainure 4 du point du tourillon le plus  éloigné<B>de</B> cette rainure.  



  Le fonctionnement de cette première forme d'exé  cution du fermoir de sûreté est le suivant<B>:</B>  Pour fermer le fermoir,<B>à</B> partir de sa position  ouverte, illustrée<B>à</B> la     fig.   <B>1,</B> l'usager place la partie  inférieure de la face frontale de la plaquette 2 contre  la partie supérieure de la face frontale de la pla  quette<B>1,</B> de telle sorte que le tourillon<B>6</B> soit disposé  dans l'alignement<B>de</B> la fente 12.

   L'usager fait alors  glisser les plaquettes<B>1</B> et 2 l'une par rapport<B>à</B> l'au  tre parallèlement<B>à</B> leurs axes transversaux, de ma  nière<B>à</B>     enaager    simultanément<B>le</B> tourillon<B>6</B> dans la  fente 12, la rondelle<B>5</B> dans le logement<B>11</B> et la par  tie inférieure de la plaquette 2 dans, la rainure 4 de  la plaquette<B>1</B> jusque dans la position illustrée<B>à</B> la       fig.   <B>3,</B> correspond<B>à</B> la position fermée mais non  assurée du fermoir, pour laquelle les arêtes supé  rieures des deux plaquettes<B>1</B> et 2 sont situées dans  un même plan.  



       Uengagement    de l'extrémité inférieure de la pla  quette 2 dans la rainure 4 permet de fixer la position  relative<B>de</B> ces deux plaquettes l'une par rapport<B>à</B>  l'autre et spécialement d'éviter toute rotation de la  plaquette 2 autour de l'organe de retenue<B>5, 6.</B>    Puis, pour assurer le fermoir, l'usager visse<B>à</B>  fond la vis<B>à</B> tête plate constituée par la tige filetée  <B>8</B> et le verrou<B>9</B> jusque dans sa position de verrouil  lage ou de sûreté illustrée<B>à</B> la     fig.    4 pour laquelle la  face inférieure du verrou<B>9,</B> ou tête de la vis, vient  buter simultanément sur la face frontale supérieure  de la douille filetée<B>7</B> et sur les arêtes supérieures des  plaquettes<B>1</B> et 2,

   rendant ainsi impossible tout     dès-          accouplement    de ces deux plaquettes.  



  Différentes variantes d'exécution de cette     pré-          miùre    forme d'exécution pourraient être prévues. En  particulier la profondeur de la rainure 4 pourrait  être plus grande. Dans ce cas la plaquette<B>5</B> qui est  située dans le plan de l'aile externe de cette rainure  peut être venue d'une pièce avec ladite aile. Dans  un tel cas, le tourillon<B>6</B> relie alors la plaquette<B>1 à</B>  cette aile externe et rigidifie celle-ci, s'opposant ainsi  <B>à</B> une déformation<B>de</B> celle-ci sous l'action d'une  traction trop violente exercée sur les extrémités du  lien.  



  Poussée<B>à</B> l'extrême, l'aile externe pourrait présen  ter pratiquement la même hauteur que la plaquette  <B>1</B> et le tourillon<B>6</B> constituerait alors, une entretoise  entre ces deux pièces. Dans cette variante, le tou  rillon<B>6</B> constitue un verrouillage s'opposant aux<B>dé-</B>  placements relatifs suivant la longueur des plaquettes,  tandis que le fond de la gouttière 4 constitue un  verrouillage transversal vers le bas et angulaire de la  plaquette<B>1</B> par rapport<B>à</B> la plaquette 2.     Uaile    ex  terne de la gouttière fixe la position des deux     extré-          raités    suivant l'axe longitudinal du lien qui est per  pendiculaire aux plaquettes<B>1</B> et 2.

   Le dispositif de  verrouillage par vis<B>à</B> tête se vissant<B>à</B> fond constitue,  par contre, un verrouillage transversal vers le haut.  Ainsi, la position relative des deux extrémités du lien  est fixée suivant trois axes orthogonaux.  



  En outre, il est évident que la plaquette<B>1</B> pour  rait comporter plusieurs organes<B>de</B> retenue<B>coopé-</B>  rant avec des formations correspondantes de la pla  quette 2. D'une façon similaire, dans une variante  où la hauteur de l'aile externe est grande par rapport  <B>à</B> la hauteur de la plaquette, celle-ci pourrait être  reliée<B>à</B> la plaquette<B>1</B> par deux ou plusieurs tou  rillons<B>6.</B>  



  Dans d'autres variantes encore, la plaquette 2  pourrait présenter, vue en coupe transversale, la  forme générale d'un<B>U</B> inversé dont l'une des ailes  serait soudée sur la face frontale d'une des     extrém-          tés    d'un lien et dont l'autre serait munie d'une ou  plusieurs fentes transversales débouchant sur son  bord libre, destinée<B>à</B> donner passage<B>à</B> un ou plu  sieurs tourillons<B>6</B> de la plaquette<B>1.</B>  



  Dans la seconde forme d'exécution illustrée aux       fig.   <B>5 à 7,</B> la plaquette<B>1</B> fixée<B>à</B> l'une des, extrémités  d'un     brac   <B>'</B>     elet    est identique<B>à</B> celle décrite en réfé  rence aux     fig.   <B>1 à</B> 4.  



  La pièce d'extrémité 2 destinée<B>à</B> être fixée sur  l'autre extrémité du bracelet présente la forme géné  rale, vue en coupe transversale, d'un<B>U</B> dont les deux      ailes<B>13,</B> 14 sont reliées par une nervure<B>15</B> sur une  partie au moins de leur longueur.  



  Cette nervure est toutefois interrompue sur une  distance au moins égale au diamètre de la rondelle  <B>5</B> approximativement centrée sur l'axe transversal de  la pièce d'extrémité 2.     12aile   <B>13</B> est munie d'une  fente 21 analogue<B>à</B> la fente 12 de la plaquette 2  <B>de</B> la première forme d'exécution.  



  Le dispositif de verrouillage est constitué par  une pièce coulissante ou targette<B>16,</B> susceptible de  coulisser entre une position active     (fig.   <B>7)</B> et une  position inactive     (fig.   <B>5)</B> dans un logement<B>17</B> situé  entre les deux ailes<B>13,</B> 14 et la nervure<B>15.</B> Cette  targette comporte une fraisure<B>18</B> d'une profondeur  au moins égale<B>à</B> l'épaisseur de la rondelle<B>5,</B> et pra  tiquée dans, l'une des faces latérales de celle-ci. Une  partie a de la longueur de cette fraisure, au moins  égale au diamètre de la rondelle<B>5,</B> s'étend sur toute  la largeur de cette targette, tandis que l'autre partie  <B>19 de</B> cette fraisure s'étend sur une hauteur au moins  égale au diamètre de la rondelle<B>5,</B> mais inférieure  <B>à</B> la largeur de la targette.

   Une languette de ver  rouillage 20 est ainsi formée.  



  Cette targette<B>16</B> est pincée entre les deux ailes  <B>13,</B> 14, de manière<B>à</B> ne pas pouvoir coulisser libre  ment entre ses deux positions de service.  



  Lorsque cette pièce coulissante ou targette<B>16</B> est  poussée<B>à</B> fond dans un sens elle se place dans la po  sition de sûreté tandis que lorsqu'elle est poussée<B>à</B>  fond dans, l'autre sens elle se place dans la position  ouverte.  



  Dans une variante non représentée la targette<B>16</B>  pourrait évidemment être prévue plus courte que la  pièce 2 de manière<B>à</B> éviter que cette targette émerge  hors de cette pièce 2.  



  Le fonctionnement de cette seconde forme d'exé  cution du fermoir est le suivant:  <B>A</B> partir d'une position ouverte pour laquelle les  deux pièces d'extrémités<B>1</B> et 2 sont séparées l'une  de l'autre et la targette<B>16</B> située dans sa position  inactive     (fig.   <B>5),</B> poussée<B>à</B> fond dans un sens, la  fermeture du fermoir s'obtient par engagement simul  tané du tourillon<B>6</B> dans la fente 21 et de l'extré  mité libre de l'aile<B>13</B> dans la rainure<B>5</B> jusqu'à ce  que l'arête supérieure de chacune des deux pièces  d'extrémités<B>1</B> et 2 soient situées dans un même plan,  position fermée, mais non assurée du fermoir (fi-.<B>5).</B>  



  Puis, par déplacement de la targette<B>16,</B> en<B>pous-</B>  sant celle-ci<B>à</B> fond dans l'autre sens, la languette de  verrouillage 20 est glissée sous la rondelle<B>5,</B> de ma  nière<B>à</B> empêcher tout retrait de la pièce 2 hors  d'engagement d'avec la pièce<B>1</B>     (fig.   <B>7).</B>  



  Dans une variante non illustrée, la targette<B>16</B>  pourrait encore être retenue en position de fermeture  par un verrou pouvant, par exemple, être constitue  par un organe élastique coopérant avec une creusure.  



  Ce fermoir présente les avantages principaux  suivants par rapport aux fermoirs existants.  



  <B>1.</B> Chaque pièce d'extrémité<B>1,</B> 2 est fixée sur la  face frontale d'un lien ou bracelet.    2. L'encombrement du fermoir est réduit dans  de fortes proportions par rapport aux fermoirs pro  posés jusqu'à ce jour.  



  <B>3.</B> Les opérations nécessaires pour la fermeture  ou l'ouverture du fermoir sont aisément exécutées  même avec une seule main.



  Clasp for coupling two ends of a link The present invention relates to a clasp for coupling two ends of a link, in particular for bracelets, necklaces and other items of jewelry and costume, which comprises two parts of ends intended <B> to </B> each to be fixed on the front face of one of the ends of the link, one of which is inserted into the other which has in section the shape of a <B > U </B> and is retained therein by a retainer.

   This clasp is characterized by the fact that one of the wings of the <B> U </B> shaped piece is much longer than the other so that this piece has a longitudinal groove arranged along the lower edge. of its front face, that the wing of greater length is provided in its central part with at least one shouldered retaining member, while the other end piece has in its middle part corresponding formations intended for <B > to </B> receive this retaining member, and by the fact that a locking device carried by one of the end pieces prohibits, when the iron is in the closed and secured position, any relative movement of the parts, of ends one relative to <B> to </B> the other in three orthogonal directions.



  The appended drawing illustrates schematically and <B> to </B> by way of example two embodiments of the clasp according to the invention.



  Fig. <B> 1 </B> is a perspective view of the first embodiment of the clasp, the latter being in the open position.



  Fig. 2 is a front view in the closed position, the locking device <B> </B> being removed.



  Fig. <B> 3 </B> is a section of fig. 2 along line III-III, the locking device being in the inactive position.



  Fig. 4 is a side view, certain parts being seen in section and others being partially cut away, <B> the </B> locking device being in the active position. Fig. <B> 5 </B> is a sectional view along the line V-V of FIG. <B> 6 of </B> the second embodiment of the clasp, the latter being in the closed position but not secured.



  Fig. <B> 6 </B> is a sectional view and <B> to </B> on a larger scale along the line VI-VI of fig. <B> 7. </B>



  Fig. <B> 7 </B> is a sectional view along the line VII-VII of FIG. <B> 6. </B>



  In the first embodiment, illustrated in FIGS. <B> 1 to </B> 4, the safety clasp has two end pieces <B> 1 </B> and 2 intended <B> to </B> to be fixed, by hard or all other means, on the front face of each of the ends of a bracelet, necklace or other article link <B> 3, </B> as well as a locking device carried by one of these end pieces <B > 1, </B> 2.



  One of the end pieces <B> 1 </B> is constituted by a plate, one of the longitudinal edges of which is folded back, so as <B> to </B> form a groove or gutter 4. The height <B> of </B> this gutter can vary in large proportions. This plate is, moreover, provided, approximately in its center, with a retaining member constituted in the example illustrated by a tenon or pivot <B> with </B> flat head formed by a washer <B> 5 </B> located in a plane parallel <B> to </B> that of the plate and connected <B> to </B> the latter by a journal <B> 6 </B> whose length is equal <B> to </B> the width of the groove 4. This groove 4 and this plate <B> 5 </B> carried by the journal <B> 6 </B> constitute hooking members.



  This plate <B> 1 </B> is, moreover, provided, fixed on its rear face intended <B> to </B> be made integral with one end of the bracelet <B> 3, </B> d 'a locking device constituted in the first embodiment by a threaded sleeve <B> 7, </B> disposed parallel <B> to </B> the transverse axis of the plate <B> 1 </ B> in which a threaded rod <B> 8 </B> is engaged. The dimensions of the thread of the sleeve <B> 7 </B> and of the thread of the rod <B> 8 </B> are such that the friction forces between these two parts are high, for example such as the threaded rod can still just be screwed <B> by </B> by hand into this socket. The threaded rod <B> 8 </B> carries <B> at </B> its upper end a lock <B> 9 </B> thus constituting a screw <B> with </B> head.

   This head or lock <B> 9 </B> can have different shapes dictated by fashion and taste of the day. The position of this head or lock <B> 9 </B> is such that when the screw is screwed <B> to </B> bottom, this lock <B> 9 </B> is directed towards the side of the plate <B> 1 </B> and approximately perpendicular <B> to </B> this plate.



  In a variant, the threaded rod <B> 8 </B> could be replaced by a rotary rod retained in the axial position by any known means. This rotating rod can <B> to </B> this effect be split so <B> to </B> be retained in the axial position by elastic action.



  The second end piece 2 is constituted by a plate intended <B> to </B> be fixed to the other end of the bracelet <B> 3. </B> Formations, corresponding to the fastening members, are made on this plate, comprising a countersink <B> 10 </B> reducing its thickness in its lower part and in its middle part, so that the thickness of this plate 2 <B> to </B> l 'place <B> of </B> this countersink corresponds <B> to </B> the width of the groove 4 of the insert <B> 1 </B> and therefore <B> to </B> the length of journal <B> 6. </B>



  In the lower part of the plate 2, this countersink <B> 10 </B> extends over a width at least equal to <B> to </B> the height of the groove 4 carried by the plate <B> 1, </B> while in the central part of the plate 2, this countersink extends over a sufficient height to provide a housing <B> 11 </B> intended <B> for </B> rece see the washer <B> 5. </B> A slot 12, of width at least equal to the diameter of the journal <B> 6, </B> is made along the transverse axis of the plate 2 on part of its width at least equal <B> to </B> the distance separating the bottom <B> of </B> the groove 4 from the point of the pin furthest <B> from </B> this groove.



  The operation of this first embodiment of the safety clasp is as follows <B>: </B> To close the clasp, <B> to </B> from its open position, illustrated <B> to < / B> fig. <B> 1, </B> the user places the lower part of the front face of the insert 2 against the upper part of the front face of the insert <B> 1, </B> so that the pin <B> 6 </B> is positioned in alignment <B> of </B> slot 12.

   The user then slides the plates <B> 1 </B> and 2 relative to each other <B> to </B> the other parallel <B> to </B> their transverse axes, from my <B> to </B> simultaneously release <B> the </B> pin <B> 6 </B> in the slot 12, the washer <B> 5 </B> in the housing <B> 11 </B> and the lower part of the insert 2 in the groove 4 of the insert <B> 1 </B> up to the position shown <B> to </B> in fig. <B> 3, </B> corresponds <B> to </B> the closed but uninsured position of the clasp, for which the upper edges of the two plates <B> 1 </B> and 2 are located in a same plan.



       The engagement of the lower end of the plate 2 in the groove 4 makes it possible to fix the relative position <B> of </B> these two plates with respect to <B> to </B> the other and especially avoid any rotation of the plate 2 around the retaining member <B> 5, 6. </B> Then, to secure the clasp, the user screws <B> to </B> the screw < B> with </B> flat head constituted by the threaded rod <B> 8 </B> and the lock <B> 9 </B> up to its locking or safety position illustrated <B> to </ B> fig. 4 for which the lower face of the lock <B> 9, </B> or head of the screw, simultaneously abuts on the upper front face of the threaded sleeve <B> 7 </B> and on the upper edges of the plates <B> 1 </B> and 2,

   thus making it impossible to immediately couple these two plates.



  Different embodiments of this first embodiment could be provided. In particular, the depth of the groove 4 could be greater. In this case, the plate <B> 5 </B> which is situated in the plane of the outer wing of this groove may have come integrally with said wing. In such a case, the journal <B> 6 </B> then connects the plate <B> 1 to </B> this outer wing and stiffens the latter, thus opposing <B> to </B> a deformation <B> of </B> the latter under the action of too violent traction exerted on the ends of the link.



  Pushed <B> to </B> the extreme, the outer wing could have practically the same height as the plate <B> 1 </B> and the journal <B> 6 </B> would then constitute a spacer between these two parts. In this variant, the swivel <B> 6 </B> constitutes a locking opposing the relative <B> displacements </B> according to the length of the plates, while the bottom of the gutter 4 constitutes a locking transverse towards the bottom and angular of the plate <B> 1 </B> with respect to <B> to </B> the plate 2. The external wing of the gutter fixes the position of the two ends along the longitudinal axis the link which is perpendicular to the plates <B> 1 </B> and 2.

   The locking device by screw <B> to </B> head screwing <B> to </B> bottom constitutes, on the other hand, a transverse locking upwards. Thus, the relative position of the two ends of the link is fixed along three orthogonal axes.



  In addition, it is obvious that the plate <B> 1 </B> could include several <B> </B> retaining members <B> cooperating </B> with corresponding formations of the plate 2 Similarly, in a variant where the height of the outer wing is large compared to <B> to </B> the height of the plate, the latter could be connected <B> to </B> the plate <B> 1 </B> by two or more twists <B> 6. </B>



  In yet other variants, the plate 2 could have, seen in cross section, the general shape of an inverted <B> U </B> one of the wings of which would be welded to the front face of one of the extremities. - tees of a link and the other of which is provided with one or more transverse slots opening onto its free edge, intended <B> to </B> give passage <B> to </B> one or more journals <B> 6 </B> of the <B> 1. </B> brochure



  In the second embodiment illustrated in FIGS. <B> 5 to 7, </B> the plate <B> 1 </B> attached <B> to </B> one of the ends of a brac <B> '</B> elet is identical <B> to </B> that described with reference to fig. <B> 1 to </B> 4.



  The end piece 2 intended <B> to </B> to be fixed to the other end of the bracelet has the general shape, seen in cross section, of a <B> U </B> whose two wings <B> 13, </B> 14 are connected by a rib <B> 15 </B> over at least part of their length.



  This rib is however interrupted for a distance at least equal to the diameter of the washer <B> 5 </B> approximately centered on the transverse axis of the end piece 2. 12 wing <B> 13 </B> is provided a slot 21 similar <B> to </B> the slot 12 of the plate 2 <B> of </B> the first embodiment.



  The locking device consists of a sliding part or bolt <B> 16, </B> capable of sliding between an active position (fig. <B> 7) </B> and an inactive position (fig. <B> 5) </B> in a housing <B> 17 </B> located between the two wings <B> 13, </B> 14 and the rib <B> 15. </B> This bolt has a countersink < B> 18 </B> of a depth at least equal to <B> to </B> the thickness of the washer <B> 5, </B> and made in one of the lateral faces of that -this. A part has the length of this countersink, at least equal to the diameter of the washer <B> 5, </B> extends over the entire width of this bolt, while the other part <B> 19 of < / B> this countersink extends over a height at least equal to the diameter of the washer <B> 5, </B> but less than <B> than </B> the width of the bolt.

   A rusting worm tab 20 is thus formed.



  This bolt <B> 16 </B> is clamped between the two wings <B> 13, </B> 14, so <B> to </B> not to be able to slide freely between its two service positions.



  When this sliding piece or bolt <B> 16 </B> is pushed <B> to </B> bottom in one direction it is placed in the safety position while when it is pushed <B> to </ B> melts in, the other direction it goes to the open position.



  In a variant not shown, the bolt <B> 16 </B> could obviously be made shorter than the part 2 so as <B> to </B> prevent this bolt emerging out of this part 2.



  The operation of this second embodiment of the clasp is as follows: <B> A </B> from an open position for which the two end pieces <B> 1 </B> and 2 are separated one from the other and the bolt <B> 16 </B> located in its inactive position (fig. <B> 5), </B> pushed <B> to </B> bottom in one direction, the clasp is closed by simultaneous engagement of the pin <B> 6 </B> in the slot 21 and of the free end of the wing <B> 13 </B> in the groove <B> 5 </B> until the upper edge of each of the two end pieces <B> 1 </B> and 2 are located in the same plane, closed position, but not secured by the clasp (fi . <B> 5). </B>



  Then, by moving the bolt <B> 16, </B> by <B> pushing it <B> to </B> melts in the other direction, the locking tab 20 is slid under the washer <B> 5, </B> so as <B> to </B> prevent any withdrawal of part 2 out of engagement with part <B> 1 </B> ( fig. <B> 7). </B>



  In a variant not shown, the bolt <B> 16 </B> could still be retained in the closed position by a lock which may, for example, be constituted by an elastic member cooperating with a recess.



  This clasp has the following main advantages over existing clasps.



  <B> 1. </B> Each end piece <B> 1, </B> 2 is attached to the front face of a link or bracelet. 2. The size of the clasp is greatly reduced compared to the clasps proposed to date.



  <B> 3. </B> The operations necessary for closing or opening the clasp are easily performed even with one hand.

 

Claims (1)

<B>REVENDICATION</B> Fermoir pour l'accouplement de deux extrémités d'un lien, comportant deux pièces d'extrémités desti nées<B>à</B> être fixées chacune sur la face frontale de l'une des extrémités du lien, dont l'une s'introduit dans l'autre qui présente en coupe la forme d'un<B>U</B> et est retenue dans cette dernière par un dispositif de retenue, caractérisé par le fait que l'une des ailes de la pièce en forme de<B>U</B> est beaucoup plus longue que l'autre de sorte que cette pièce présente une rainure longitudinale disposée le long du bord inférieur de sa face avant, que l'aile de plus grande longueur est munie dans sa partie centrale d'au moins un organe de retenue épaulé, tandis que l'autre pièce d'extrémité présente dans sa partie médiane des formations cor respondantes destinées<B>à</B> recevoir cet organe de re tenue, <B> CLAIM </B> Clasp for coupling two ends of a link, comprising two end pieces intended <B> to </B> each to be fixed on the front face of one of the ends of the link, one of which is introduced into the other which has the shape of a <B> U </B> in section and is retained in the latter by a retaining device, characterized in that the one of the wings of the <B> U </B> -shaped piece is much longer than the other so that this piece has a longitudinal groove disposed along the lower edge of its front face, than the wing of longer length is provided in its central part with at least one shouldered retaining member, while the other end piece has in its middle part corresponding formations intended <B> to </B> receive this member of detention, et par le fait qu'un dispositif de verrouillage porté par l'une des pièces d'extrémités interdit, lors que le fermoir est en position fermée et assurée, tout déplacement relatif des pièces d'extrémités l'une par rapport<B>à</B> l'autre suivant trois directions orthogonales. SOUS-REVENDICATIONS <B>1.</B> Fermoir selon la revendication, caractérisé par le fait que l'organe de retenue épaulé est constitué par une rondelle située dans un plan parallèle<B>à</B> la face avant de la pièce d'extrémité et reliée<B>à</B> celle-ci par un tourillon de longueur correspondant<B>à</B> la lar geur du<B>U.</B> 2. and by the fact that a locking device carried by one of the end pieces prohibits, when the clasp is in the closed and secured position, any relative movement of the end pieces with respect to <B> to </B> the other following three orthogonal directions. SUB-CLAIMS <B> 1. </B> Clasp according to claim, characterized in that the shouldered retaining member consists of a washer located in a plane parallel <B> to </B> the front face of the end piece and connected <B> to </B> the latter by a journal of length corresponding <B> to </B> the width of the <B> U. </B> 2. Fermoir selon la revendication, caractérisé par le fait que l'une des pièces d'extrémité porte sur sa face avant ladite rainure longitudinale et ledit organe de retenue et sur sa face arrière le dispositif de ver rouillage. <B>3.</B> Fermoir selon la revendication et la sous- revendication 2, caractérisé par le fait que le dispo sitif de verrouillage est constitué par une douille fi letée, fixée sur la face arrière de la pièce & extrémité en forme de<B>U</B> le long de l'axe transversal de celle-ci, et dans laquelle une vis<B>à</B> tête est engagée, par le fait que les forces de frottement entre la douille et la vis sont élevées et par le fait qu'en position as surée ou verrouillée cette vis est vissée<B>à</B> fond. 4. Clasp according to claim, characterized in that one of the end pieces carries on its front face the said longitudinal groove and the said retaining member and on its rear face the locking device. <B> 3. </B> Clasp according to claim and sub-claim 2, characterized in that the locking device consists of a threaded sleeve, fixed to the rear face of the part & shaped end. of <B> U </B> along the transverse axis thereof, and in which a <B> head </B> screw is engaged, by the fact that the frictional forces between the bushing and the screw are high and by the fact that in the safe or locked position this screw is screwed <B> to </B> completely. 4. Fermoir selon la revendication et les sous- revendications 2 et<B>3,</B> caractérisé par le fait que lorsque la face inférieure du verrou est en contact avec la face frontale supérieure de la. douille filetée, il s'étend en direction de la pièce & extrémité et est situé approximativement perpendiculairement<B>à</B> celle- ci. <B>5.</B> Fermoir selon la revendication et la sous- revendication <B>1,</B> caractérisé par le fait que les forma tions correspondant aux organes d'accrochage sont constituées d'une part par une fraisure de la face arrière d'une des pièces d'extrémité en forme de pla quette, Clasp according to claim and sub-claims 2 and <B> 3, </B> characterized in that when the lower face of the lock is in contact with the upper front face of the. threaded sleeve, it extends towards the part & end and is located approximately perpendicular <B> to </B> it. <B> 5. </B> Clasp according to claim and sub-claim <B> 1, </B> characterized in that the formations corresponding to the catching members consist on the one hand by a countersink the rear face of one of the end pieces in the form of a plate, cette fraisure s'étendant le long du bord infé rieur et dans la partie médiane de cette pièce, et d'autre part par une fente s,'étendant sur une partie de la largeur de la pièce et disposée le long de son axe transversal. <B>6.</B> Fermoir selon la revendication et la sous- revendication <B>1,</B> caractérisé par le fait que les ailes de la pièce d'extrémité présentant, vue en coupe trans versale, this countersink extending along the lower edge and in the middle part of this part, and on the other hand by a slot s, 'extending over part of the width of the part and arranged along its transverse axis. <B> 6. </B> Clasp according to claim and sub- claim <B> 1, </B> characterized in that the wings of the end piece having, seen in cross section, la forme générale d'un<B>U</B> sont reliées entre elles par une nervure sur une partie de leur longueur et par le fait que les formations correspondant aux organes d'accrochage sont constituées par une fente pratiquée dans l'une des ailes de l'autre pièce d'ex trémité disposée le long de I!axe transversal de cette dernière et sur une partie seulement de sa largeur. <B>7.</B> Fermoir selon la revendication et les sous- revendications <B>1</B> et<B>6</B> caractérisé par le fait que le dispositif de verrouillage est constitué par une tar gette pincée entre les ailes de la pièce d'extrémité et déplaçable longitudinalement entre une position ac tive et une position inactive. the general shape of a <B> U </B> are interconnected by a rib over part of their length and by the fact that the formations corresponding to the hooking members are constituted by a slot made in one wings of the other end piece disposed along the transverse axis of the latter and over only part of its width. <B> 7. </B> Clasp according to claim and sub-claims <B> 1 </B> and <B> 6 </B> characterized in that the locking device is constituted by a bolt clamped between the wings of the end piece and movable longitudinally between an active position and an inactive position. <B>8.</B> Fermoir selon la revendication et les sous- revendications <B>1, 6.</B> et<B>7,</B> caractérisé par le fait que la targette comporte une fraisure sur l'une de ses faces latérales dont une partie & 'étend sur toute sa largeur, tandis que l'autre s'étend sur une partie seu lement de sa largeur, définissant ainsi une languette de verrouillage. <B>9.</B> Fermoir selon la revendication et les sous- revendications <B>1</B> et<B>5,</B> caractérisé par le fait que la hauteur de l'aile libre de la rainure est comprise entre une valeur plus petite que la moitié de la hauteur de la pièce d'extrémité en forme de plaquette et une valeur égale<B>à</B> la hauteur de cette plaquette. <B> 8. </B> Clasp according to claim and sub-claims <B> 1, 6. </B> and <B> 7, </B> characterized in that the bolt comprises a countersink on one of its side faces, part of which extends over its entire width, while the other extends over only part of its width, thus defining a locking tab. <B> 9. </B> Clasp according to claim and sub-claims <B> 1 </B> and <B> 5, </B> characterized in that the height of the free wing of the groove is between a value smaller than half the height of the end piece in the form of a plate and a value equal to <B> to </B> the height of this plate. <B>10.</B> Fermoir selon la revendication et les sous- revendications <B>1, 5</B> et<B>9,</B> caractérisé par le fait que la pièce d'extrémité en forme de plaquette et l'aile externe de la rainure sont reliées entre elles par au moins un tourillon. <B> 10. </B> Clasp according to claim and sub-claims <B> 1, 5 </B> and <B> 9, </B> characterized in that the shaped end piece plate and the outer flange of the groove are interconnected by at least one journal. <B>11.</B> Fermoir selon la revendication et la sous- revendication <B>10,</B> caractérisé par le fait que la pla quette portant les formations correspondantes pré sente<B>3</B> vue en coupe transversale, également la forme générale d'un<B>U</B> et que lesdites formations sont consti tuées par au moins une fente transversale destinée<B>à</B> donner passage au tourillon, pratiquée dans l'une des ailes de la plaquette et débouchant sur son bord libre, l'autre aile étant fixée sur la face frontale de l'extrémité du lien. <B> 11. </B> Clasp according to claim and sub-claim <B> 10, </B> characterized in that the plate carrying the corresponding formations presents <B> 3 </B> view in cross section, also the general shape of a <B> U </B> and that said formations are constituted by at least one transverse slot intended <B> to </B> give passage to the journal, made in the one of the wings of the plate and opening onto its free edge, the other wing being fixed to the front face of the end of the link.
CH800861A 1961-07-07 1961-07-07 Clasp for coupling two ends of a link CH373584A (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH800861A CH373584A (en) 1961-07-07 1961-07-07 Clasp for coupling two ends of a link

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH800861A CH373584A (en) 1961-07-07 1961-07-07 Clasp for coupling two ends of a link

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH373584A true CH373584A (en) 1963-11-30

Family

ID=4333724

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH800861A CH373584A (en) 1961-07-07 1961-07-07 Clasp for coupling two ends of a link

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH373584A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE491741A (en)
CA1176325A (en) Tightening collar
FR2599416A1 (en) DOOR STOP AND HOLD DEVICE
EP0509938B1 (en) Unfoldable clasp
WO2000072094A1 (en) Bracelet clasp
CH667979A5 (en) Adjustable fastener for bracelet - has curved central plate having groove in which arm of one part slides and locks in notches in groove
EP1136013B1 (en) Bracelet fastener
FR2497888A1 (en) HEAD PIN WITH A RING
EP3069629A1 (en) Bracelet clasp
CH689439A5 (en) Clasp, esp. for watch strap
CH373584A (en) Clasp for coupling two ends of a link
FR2619292A1 (en) Bracelet clasp
FR2462600A1 (en) Adjustable cable gripping strap - has ribbed surface fitting into slotted buckle with spring tab for release
FR2651145A1 (en) SECURITY FASTENING FOR SKIING.
EP0115364A2 (en) Bracelet fastener with extending buckle
EP4073394A1 (en) Device for detachable connection between two components
CH657763A5 (en) Watch bracelet clasp
EP0784251B1 (en) Device for connecting a band to a watch case
FR2647842A1 (en) Improvement to espagnolette bolts
FR2618178A1 (en) Double hinge with separable adjustable and self-locking elements, particularly for doors of furniture in general and the like
CH688640A5 (en) Device for closing a ski boot upper.
CH685095A5 (en) Universal folding clasp.
CH561040A5 (en) Display stand for wrist watch and bracelet - comprises stand support supported &#39;c&#39;-shaped blade spring with clips retaining strap ends
CH203646A (en) Device allowing the locking and unlocking of the two frames coupled with a double window.
CH286952A (en) Tensioner for a metal wire.