Procédé pour la transformation d'un projecteur cinématographique ordinaire en projecteur sonore magnétique, dispositif pour la mise en #uvre de ce procédé et projecteur cinématographique pour film sonore magnétique obtenu par ce procédé La présente invention a pour objet un pro cédé pour la transformation d'un projecteur cinématographique ordinaire en projecteur so nore magnétique, un dispositif pour la mise en #uvre de ce procédé et un projecteur cinéma tographique pour film sonore magnétique ob tenu par ce procédé.
Une technique d'enregistrement sonore ru dimentaire sur des films muets ou des films op- tico-sonores consiste<B>à</B> appliquer un recouvre ment en bordure consistant en un oxyde de fer aimantable et<B>à</B> enregistrer ensuite la voix, la musique ou des sonorités complexes sur le film magnétiquement sensibilisé, au moyen d'une tête magnétique ordinaire d'enregistrement ou de reproduction. La facilité de cette technique peut être appréciée, surtout par les cinéastes amateurs, si l'on considère qu'il est possible de faire des enregistrements en synchronisme pendant la projection du film magnétiquement sensibilisé.
Pour reprojeter le film devenu so nore, il suffit de le réenrouler et de le redérou- ler <B>;</B> d'autre part, les enregistrements peuvent être permanents ou effacés périodiquement de manière<B>à y</B> substituer de nouveaux enregis trements sans que le film cesse d'être utilisable.
Un équipement convertisseur de film muet en film sonore magnétique connu utilise une tête magnétique d'enregistrement et de repro duction permettant l'effacement avant l'enre gistrement. La tête de type courant est placée en amont du système projecteur et il est pré vu des amplificateurs de son extérieurs<B>à</B> en trées microphone et pick-up et sortie haut-par leur, permettant au choix l'enregistrement, la reproduction et le réenregistrement sur le film ihagnétiquement sensibilisé. Cette tête n'a pu jusqu'ici être placée que sur certains types de projecteurs courants<B>à</B> cause de difficultés mé caniques qui exigent souvent une modification sérieuse des projecteurs, par exemple par enlè vement et/ou adjonction de certaines parties.
Le problème est encore plus compliqué quand il faut souvent reconvertir l'appareil en projec teur normal. de films muets.
#C'est pourquoi on a cherché<B>à</B> mettre au point un dispositif<B>à</B> tête sonore magnétique universelle pouvant être appliqué<B>à</B> tous les ty pes de projecteurs de films, n'exigeant aucune modification du projecteur pour passer<B>à</B> la sonorisation magnétique, et Wentraffiant qu'un minimum de complications.
On a proposé de fixer ce dispositif aux axes dévideurs des projecteurs dont on peut être sûr qu'ils sont standardisés, de préférence en amont du système de projection (par rap- port au sens de déroulement du film)<B>;</B> cela n'exige ni modification, ni adjonction, ni retrait de pièces du projecteur.
L'axe dévideur qui porte normalement la bobine de film et détermine une trajectoire de déroulement relativement au projecteur, peut servir de référence pour monter le dispositif<B>à</B> tète sonore magnétique de manière<B>à</B> rétablir la trajectoire déterminée de déroulement du film et<B>à</B> réduire au minimum les risques d'un déroulement incorrect du film dans le projec teur.
On peut ainsi utiliser des bobines<B>de</B> films de différentes dimensions sans préjudice pour le fonctionnement prescrit du projecteur et le film pénètre dans l'appareil de projection sous des angles d'inclinaison normalement obtenus quand le film est directement monté sur l'axe princi pal.
Le procédé selon l'invention est caractérisé en ce que l'on fixe<B>à</B> l'axe principal du projec teur, destiné normalement<B>à</B> servir de support <B>à</B> la bobine de film<B>à</B> projeter, un dispositif mu ni d'un axe auxiliaire destiné<B>à</B> servir de sup port<B>à</B> une bobine de film muni d'une piste d'enregistrement au moins le long d'un de ses bords, d'une tête magnétique d'enregistrement et de reproduction du son et d'organes de gui dage du film sur ladite tête magnétique et de cette dernière au galet dévideur <B>du</B> projecteur dans un plan tangent au chemin normal de<B>dé-</B> roulement du film.
Le dispositif pour la mise en #uvre de ce procédé est caractérisé en ce qu'il comprend un support muni dudit axe auxiliaire, de ladite tête magnétique, desdits organes de guidage et d'un organe de fixation audit axe principal d'un pro jecteur<B>-</B> cinématographique ordinaire, le tout de façon que, lorsque ledit dispositif est monté sur ledit projecteur, un film muni d'au moins une piste d'enregistrement et monté sur ledit axe auxiliaire, puisse être débité entre ladite tête magnétique et le galet dévideur du projec teur dans un plan tangent au chemin normal de déroulement du film.
Un projecteur obtenu par ce procédé est caractérisé par le fait qu'il est constitué par un projecteur cinématographique ordinaire sur l'axe principal duquel, destiné normalement<B>à</B> servir de support<B>à</B> la bobine de film<B>à</B> proje ter, est fixé ledit dispositif.
Le dessin annexé représente,<B>à</B> titre d'exem ple, une forme d'exécution d'un projecteur ré sultant de la mise en #uvre du procédé objet e l'invention<B>:</B> La fia.<B>1</B> en est une vue schématique d'en semble montrant le dispositif<B>à</B> tête magnétique monté sur un projecteur de films muets et associé<B>à</B> un amplificateur extérieur et équipe ment connexe.
La fia. 2 en est une vue partielle en pers- #ective avec arrachement et,<B>à</B> plus grande échelle, montrant les détails d'un dispositif mu ni d'une bobine dont le film se déroule suivant un chemin de déroulement défini et coopère avec une tête magnétique d'enregistrement et de reproduction.
La fia.<B>3</B> est une vue perspective,<B>à</B> plus grande échelle représentant un collier ou tête d'attache servant<B>à</B> monter le dispositif<B>à</B> tête magnétique sur l'axe dévideur d'un projecteur type de films muets.
La fia. 4 est une vue partielle de face,<B>à</B> plus grande échelle, avec arrachements, du dispositif<B>à</B> tête magnétique. La fia.<B>5</B> est une vue partielle de profil, prise de la gauche de la fia. 4.
La fia.<B>6</B> est une vue en coupe selon<B>6-6</B> de la fia. 4 et vue dans le sens des flèches. La fia.<B>7</B> est une vue partielle en plan,<B>à</B> grande échelle, donnant des détails des pièces de guidage pour faire passer un film de<B>16</B> mm sur la tête magnétique d'enregistrement et de reproduction, et la fia.<B>8</B> est une vue partielle en plan,<B>à</B> grande échelle, représentant des pièces de gui dage modifiées pour faire passer un film de<B>8</B> mm sur la tête magnétique d'enregistrement et <B>de</B> reproduction.
La fia.<B>1</B> représente une installation ciné matographique d'amateur typique comprenant un projecteur de films -muets<B>10</B> muni d'une bobine dévideuse 12 qui fait passer le film F sur un galet denté débiteur<B>à</B> vitesse constante 14, dans le système de projection<B>16</B> et, sur un autre galet denté<B>18</B> vers une bobine envi- deuse 20.
Normalement la bobine dévideuse 12 du projecteur est glissée sur un axe dévi- deur 22 (voir fig. 2) tournant dans un palier 24 faisant partie d'un bras dévideur<B>26</B> du pro jecteur, Comme la fig. <B>6</B> le montre plus claire ment, l'axe dévideur 22 tournant dans le palier 24 comprend une section carrée 22a servant de support<B>à</B> la bobine et dont une extrémité, en forme d'épaulement latéral<B>22b,</B> sert de bu tée contre laquelle la bobine 12 vient norma lement porter,
de manière<B>à</B> établir un chemin ou plan de déroulement dont la position est bien définie par rapport au galet débiteur 14 du projecteur<B>10.</B> Le projecteur cinématogra phique<B>10</B> est pourvu d'un amplificateur<B>28</B> avec des connexions d'entrée reliées<B>à</B> des sour ces de parole ou de musique, comme le mi crophone 30a et le pick-up<B>30b,</B> et des con nexions de sortie vers un haut-parleur<B>32.</B>
Le projecteur<B>10,</B> qui peut être du type pour films muets ou films optico-sonores, est transformé en appareil sonore magnétique, en montant. sur l'axe dévideur 22, un dispositif portant la référence générale 40. Le dispositif 40, représenté en détail sur les fig. 2<B>à 6,</B> com prend une plaque support ou de base 42 com posée d'une partie de montage 42a et d'un bras ou prolongement 42b.
La partie de montage 42a du support 42 comporte une bride ou collier de serrage 44 représenté en détail sur la fig. <B>3.</B> Le collier 44 comprend une partie cylindrique en tourillon 44a pouvant passer dans une ouverture corres pondante de la plaque 42 et terminée par un rebord 44b venant s'appliquer contre la plaque 42. Le rebord 44b est pourvu, du côté opposé au tourillon 44a, de pattes ou doigts 44c, 44d dont la longueur et l'emplacement sont choisis de fa çon qu'ils puissent agripper des parties saillan tes fixes de différentes dimensions d'un pro jecteur, comme le palier 24.
Les pattes, ou doigts symétriques 44c, 44d sont percés d'une série de trous taraudés alignés 46 dans lesquels se vissent des vis de serrage 48,<B>50.</B> Comme<B>le</B> dessin le montre, les vis de serrage 48,<B>50</B> peu vent être vissées dans l'un ou l'autre des trous taraudés et être déplacées radialement l'une par rapport<B>à</B> l'autre, de manière<B>à</B> enserrer une pièce introduite entre les doigts. Si, par exem ple, la partie saillante fixe du projecteur est exceptionnellement peu étendue par rapport au support 42, les vis de fixation 48,<B>50</B> peuvent être vissées dans les trous taraudés les plus pro ches, pour pouvoir monter facilement le sup port 42 sur le projecteur.
Le collier de serrage 44 comprend, en ou tre, un contre-alésage <B>52</B> de forme générale cy lindrique terminé par une paroi de butée ou de fond 52a venant s'appliquer contre l'épaule ment de référence<B>22b</B> de l'axe dévideur 22. Comme la fig. <B>6</B> le montre, la section trans versale du contre-alésage <B>52</B> est suffisante pour laisser passer la section d'axe 22c et prévoit un espace annulaire libre pour permettre<B>à</B> la paroi butée 52a de venir en contact avec l'épaulement référence<B>22b,</B> dans un<B>b</B> ut qui sera décrit plus loin. Un passage carré 54 con centrique et donnant sur l'alésage<B>52</B> s'adapte sur la partie d'axe correspondante 22a.
Le pas sage 54 est pourvu d'une rainure de clavette 54a permettant de monter le dispositif 40 sur un axe dévideur rond avec cale de guidage ra diale. La section transversale du passage 54 est évidemment prévue suffisante pour permet tre au dispositif 40 de se monter sur les plus gros axes, habituellement un carré ou un rond de<B>11</B> mm. La profondeur du contre-alésage <B>52,</B> c'est-à-dire la distance de la face intérieure du rebord 44b<B>à</B> l'épaulement annulaire 52a, est choisie de façon<B>à</B> donner,<B>à</B> la bobine dévi deuse 12, le chemin ou plan de déroulement prescrit, quand elle est montée sur le disposi tif 40.
Le dimensionnernent exact du contre- alésage <B>52</B> ressortira clairement ci-après.
L'extrémité du prolongement 42b de la pla que 42 porte un axe auxiliaire avec une sec tion porte-bobine intermédiaire 56a et une sec tion arrière tourillon<B>56b.</B> L'axe auxiliaire tourne dans un manchon coussinet approprié <B>58</B> avec un rebord d'extrémité 58a intercalé en tre la plaque 42 et la section porte-bobine 56a. L'axe<B>56</B> est pourvu d'une collerette faisant partie intégrante ou rapportée<B>58b</B> qui porte contre le manchon coussinet et empêche une chute accidentelle de l'axe.
Comme la fig. <B>6</B> le montre, la bobine dévideuse 12 est glissée sur la partie 56a de l'axe dévideur auxiliaire<B>56</B> et bloquée par tout moyen convenable, comme la butée élastique<B>60</B> glissée sur la partie ronde 56c de l'axe et appliquée contre la bobine.
La partie porte-bobine 56a peut être ronde avec une rainure de clavette, comme repré senté, pour recevoir des bobines de<B>16</B> et de <B>8</B> mm, ou elle peut être de section carrée com me l'axe principal 22.
Le dimensionnement du contre-alésage <B>52</B> est déterminé par le fait que l'épaulement de référence<B>22b</B> établissait initialement la po sition voulue de la bobine dévideuse 22 par rapport au projecteur. Pour maintenir cette position, la profondeur du contre-alésage <B>52</B> doit compenser le décalage latéral de la bo bine 12<B>dû à</B> l'épaisseur du support 42 et<B>à</B> celle du rebord 58a du manchon coussinet<B>58.</B>
L'axe dévideur auxiliaire<B>56</B> porte une pou lie de commande de réenroulement <B>62</B> pou vant être glissée sur la section d'axe<B>56b</B> et fixée en toute position voulue le long de cette section au moyen d'une vis d'arrêt appro priée<B>62b.</B> La poulie de réenroulement <B>62</B> est mise dans le même plan que la commande de réenroulement ordinaire, non représentée, et correspondant normalement au plan de la pou lie réenrouleuse <B>23</B> de l'axe dévideur 22.
On notera que la poulie<B>23</B> n'est-pas utilisée quand le dispositif 40 est monté sur le projecteur<B>10,</B> le réenroulement se faisant par la poulie<B>62</B> et une connexion appropriée<B>à</B> la commande de réenroulement.
La partie 42a du support 42 porte une tête magnétique d'enregistrement et de repro duction courante 64 permettant d'effacer les anciens enregistrements avant d'en faire un nouveau. Comme les détails de la tête magné tique de type courant 64 ne font pas partie de la présente invention, il suffira de dire que la tête est capable d'enregistrer sur un ruban ma gnétique<B>à</B> recouvrement en bordure d'oxyde de fer, quand elle reçoit l'énergie voulue, com- me la figure<B>1</B> le montre. La tête magnétique 64 a une face de contact 64a avec le film lé- rement courbe, une presse<B>66</B> appliquant le film F de façon uniforme contre cette face de contact 64a.
La pièce de compression<B>66</B> peut avoir toute forme voulue et est représentée,<B>à</B> titre d'exemple, pivotante sur une tige<B>68</B> et munie de coussins presseurs <B>70</B> en une matière souple fixés<B>à</B> un support élastique<B>72.</B> Un dis positif de retenue convenable peut être prévu sur la presse<B>66</B> et sur la face opposée de la plaque 42 (c'est-à-dire une bille pressée par un ressort pénétrant dans un creux approprié) pour retenir, de façon détachable, la presse dans sa position de travail représentée sur la fig. 4.
Ce dispositif de retenue, non représenté, et le pivot<B>68</B> permettent d'amener la presse dans une position dégagée (représentée en pointillé <B>à</B> la fig. 4), pour faciliter le défilement du film F sur la tête 64.
L'ensemble tête magnétique 64 et presse <B>66</B> est précédé et suivi de plusieurs pièces de guidage 74 qui forcent le film<B>à</B> suivre un che min sinueux<B>f.</B> Les pièces de guidage 74 co opèrent avec la presse<B>66</B> pour assurer que le film soit,<B>à</B> son passage, en contact uniforme avec la tête magnétique d'enregistrement et de reproduction 64.
Les détails des pièces de guidage 74 et spécialement leur forme constructive relative ment au film F, sont représentés clairement aux fig. <B>7</B> et<B>8.</B> qui donnent des formes d'exécution préférées de guides pour des films de<B>16</B> mm (fig. <B>7)</B> et des films de<B>8</B> mm (fig. <B>8).</B> Un film de<B>16</B> mm, comme<B>le</B> film F' de la fig. <B>7,</B> est composé d'une partie centrale<B>g</B> pour les vues, de parties latérales perforées<I>h, i,</I> d'une bor dure magnétiquement sensible<B>j à</B> l'extérieur des perforations, et d'une bordure symétrique<B>k</B> <B>à</B> l'extérieur de l'autre série de perforations.
Quoique la partie de film F' représentée cor responde au film muet normalement utilisé. il faut remarquer que la série de perforations h peut être remplacée par une piste optico-sonore représentée par la surface irrégulière hachurée. Afin de pouvoir convenir aux films de<B>16</B> mm muets et optico-sonores, le guide 74 comprend une partie médiane incurvée 74a correspon- dant <B>à</B> la partie visuelle<B>g</B> et terminée, de cha que côté, par un support<B>à</B> con-tact linéaire <B>74b</B> et 74c. On remarquera que les lignes de contact des supports<B>74b,</B> 74c,
sont légère ment décalées vers l'intérieur par rapport aux bords de la partie visuelle centrale<B>g,</B> afin d'éviter que ces supports<B>74b,</B> 74e n'accrochent ou déchirent les séries correspondantes de per forations. Le guide 74 comprend aussi des flas ques d'arrêt<B>74d,</B> 74e suffisamment espacés pour laisser passer toute la largeur du film, et une tête ou rivet<B>74f</B> faisant partie intégrante et servant<B>à</B> monter le guide sur la plaque sup port 42.
Le guide est évidé entre les parois in térieures des flasques d'arrêt<B>74d,</B> 74e et les contacts linéaires adjacents<B>74b,</B> 74e pour lais ser le vide nécessaire autour des perforations et de la piste d'enregistrement.<B>Il</B> faut noter ex pressément que ce genre de construction con-, vient aussi bien pour les films optico-sonores dont la piste sonore est située d'un côté de la partie image<B>g</B> (correspondant<B>à</B> l'endroit de la série de perforations h), le vide prévu entre le flasque d'arrêt et le contact linéaire<B>74b</B> empêchant de griffer ou d'endommager la piste optico-sonore.
L'autre type de guide 74' représenté sur la fig. <B>8</B> et servant aux films de<B>8</B> mm est desti né<B>à</B> un film de<B>8</B> mm, c'est-à-dire la moitié longitudinale d'un film de<B>16</B> mm, comprise entre le bord<B>j</B> recouvert d'oxyde et l'axe de symétrie longitudinal de la partie d'image<B>g.<I>Il</I></B> est donc inutile de décrire en détail ces guides variantes 74' pour film sonore<B>8</B> mm. Les gui des pour film de<B>35</B> mm seraient, d'autre para en substance les mêmes que ceux prévus pour les films de<B>16</B> mm.
La forme et l'emplacement de la plaque support 42 seront étudiés maintenant. La par tie de montage 42a du support 42 est dimen- sionnée <B>de</B> façon que son contour soit plus pe tit que celui de la plus petite bobine normale ment montée sur l'axe principal 22. Classique ment, les plus petites bobines sont celles pré vues pour les films de<B>8</B> mm<B>;</B> le cercle en trait mixte de la fig. <B>1</B> donne une idée de cet encom brement minimum. Comme au moins la petite bobine de film de<B>8</B> mm peut être montée sur les projecteurs de tous types,<B>il</B> est possible de monter le dispositif 40 sur tous les projec teurs existant actuellement.
En outre,<B>le</B> bras de prolongement 42b a une longueur permettant de monter les bobines les plus grandes normalement disponibles (c'est- à-dire des bobines d'un diamètre de<B>38</B> cm sans gêner d'autres éléments du dispositif 40 ni le fonctionnement du projecteur. Comme la fi-. 4 le montre, la partie de montage 42a porte tous les éléments du dispositif 40 sauf l'axe auxiliaire, et la longueur du bras 42b est sensiblement égale au rayon de la plus grande bobine.
La plaque support 42 peut tourner dans son plan normal autour de l'axe de la partie tourillon 44a et par rapport<B>à</B> la bride ou col lier de serrage 44, grâce<B>à</B> un ensemble rainure et goujon<B>76.</B> Plus exactement, la partie de montage 42a est pourvue d'une rainure cour be 76a de longueur correspondant approxima tivement<B>à</B> un angle de<B>900</B> et traversée par une vis de blocage<B>76b</B> qui vient se visser dans le rebord 44b du collier 44. Ce réglage permet tant une rotation de 901, de la plaque 42 par rapport au collier de fixation 44 est nécessité par le fait que les bras porte-bobine, <B>26</B> par exemple, peuvent être dirigés très différem ment d'un projecteur<B>à</B> l'autre.
Ce réglage per met de monter le dispositif 40 toujours dans la même position relativement au bras, par le collier de fixation universel 44. Comme le film venant du dispositif 40 doit attaquer le projecteur sous un angle compris dans la gam me normale des angles d'attaque du film monté sur l'axe principal 22, la rotation de la plaque support permet de toujours obtenir cet angle d'attaque voulu du projecteur<B>10.</B>
Le dispositif 40 décrit ci-dessus peut être monté de la façon suivante. Au lieu de glisser la bobine de film 12 sur l'axe 22 du projecteur 110, on monte le collier d'attache 44 dans la position de la fig. 2, et on serre les vis de blocage 48,<B>50</B> de manière<B>à</B> fixer le dispo- sittif 40 sur le projecteur<B>10.</B> Comme précité, la position exacte du dispositif 40 peut être diffici lement prévue, la position angulaire initiale du collier 44 pouvant varier d'un projecteur<B>à</B> l'autre. Si nécessaire, on tourne ensuite le dis positif 40 de l'angle voulu par rapport au projecteur, en dévissant la vis<B>76b,</B> faisant la rotation nécessaire et rebloquant la vis.
La bo bine 12 est glissée sur l'axe auxiliaire<B>56</B> de la même manière que sur l'axe 22.<B>Il</B> est bon de noter une fois encore que la bobine 12 se trouve dans le même plan général ou dans la même position par rapport au projecteur que si elle était montée sur l'axe 22, et on obtient donc le même chemin de déroulement. Ensuite la bobine 12 étant bien montée, le film F est tiré devant la tête magnétique d'enregistrement et de reproduction 64 en lui faisant suivre les trajectoires sinueuses f en amont et en aval du dispositif 40, et en rabattant la presse<B>66</B> dans sa position de travail représentée en trait plein <B>à</B> la fig. 4. Le film est alors passé dans le pro jecteur de la manière habituelle, suivant le type <B>de</B> projecteur utilisé.
On peut alors, pendant la projection, enregistrer simultanément sur le bord magnétiquement sensible du film F, au moyen de l'équipement représenté<B>à</B> la fig. <B>1,</B> par exemple.
Method for the transformation of an ordinary cinematographic projector into a magnetic sound projector, device for implementing this method and cinematographic projector for magnetic sound film obtained by this method The present invention relates to a process for the transformation of an ordinary cinematographic projector in a magnetic sound projector, a device for implementing this method and a graphic cinema projector for magnetic sound film obtained by this method.
A rough sound recording technique on silent films or optical-sound films consists of <B> </B> applying a border covering consisting of a magnetizable iron oxide and <B> to </ B > then record the voice, music or complex sounds on the magnetically sensitized film, using an ordinary magnetic recording or reproducing head. The ease of this technique can be appreciated, especially by amateur filmmakers, considering that it is possible to make synchronous recordings during the projection of the magnetically sensitized film.
To reproject the film which has become so nore, it suffices to rewind and rewind it <B>; </B> on the other hand, the recordings can be permanent or periodically erased so <B> to y </ B > replace new recordings without the film ceasing to be usable.
Known silent film to magnetic sound film converter equipment uses a magnetic recording and reproducing head allowing erasure before recording. The standard head is placed upstream of the projector system and it is provided by external sound amplifiers <B> to </B> in microphone and pick-up inputs and speaker output, allowing the choice of recording. , reproduction and re-recording on the ihagnetically sensitized film. This head has so far only been able to be placed on certain types of common headlamps <B> to </B> because of mechanical difficulties which often require serious modification of the headlamps, for example by removing and / or adding some parts.
The problem is even more complicated when it is often necessary to convert the device back to a normal projector. silent films.
# This is why we tried to <B> </B> develop a device <B> with </B> universal magnetic sound head which can be applied <B> to </B> all types of projectors of films, requiring no modification of the projector to switch <B> to </B> the magnetic sound system, and Wentraffiant with a minimum of complications.
It has been proposed to fix this device to the reel shafts of projectors which we can be sure that they are standardized, preferably upstream of the projection system (in relation to the direction of the film) <B>; </ B > this does not require any modification, addition or removal of parts of the projector.
The unwinding axis which normally carries the film reel and determines an unwinding path relative to the projector, can serve as a reference to mount the device <B> to </B> magnetic sound head in a <B> to </B> manner. restore the determined film unwinding path and <B> to </B> minimize the risk of incorrect film unwinding in the projector.
It is thus possible to use reels of <B> </B> films of different sizes without prejudice to the prescribed operation of the projector and the film enters the projection apparatus at tilt angles normally obtained when the film is directly mounted. on the main axis.
The method according to the invention is characterized in that one fixes <B> to </B> the main axis of the projector, normally intended <B> to </B> serve as a support <B> to </ B> the film reel <B> to </B> to be projected, a device moving with an auxiliary axis intended <B> to </B> serve as a support <B> to </B> a reel of film provided with a recording track at least along one of its edges, a magnetic head for recording and reproducing sound and guiding members of the film on said magnetic head and the latter at <B> projector </B> unwinding roller in a plane tangent to the normal film <B> unwinding </B> path.
The device for implementing this method is characterized in that it comprises a support provided with said auxiliary axis, with said magnetic head, with said guide members and with a member for fixing to said main axis of a projector. Ordinary cinematographic <B> - </B>, the whole in such a way that, when said device is mounted on said projector, a film provided with at least one recording track and mounted on said auxiliary axis, can be output between said magnetic head and the unwinding roller of the projector in a plane tangent to the normal unwinding path of the film.
A projector obtained by this process is characterized by the fact that it consists of an ordinary cinematographic projector on the main axis of which, normally intended <B> to </B> serve as a support <B> for </B> the film reel <B> to </B> to project, is fixed said device.
The appended drawing represents, <B> as </B> by way of example, an embodiment of a projector resulting from the implementation of the method which is the subject of the invention. <B>: </ B > Figure <B> 1 </B> is a schematic overview showing the device <B> with </B> magnetic head mounted on a silent film projector and associated <B> with </ B > an external amplifier and related equipment.
The fia. 2 is a partial view in perspective with # cut away and, <B> on </B> on a larger scale, showing the details of a mu nized device of a reel whose film unfolds along an unwinding path. defined and cooperated with a magnetic recording and reproducing head.
Figure <B> 3 </B> is a perspective view, <B> to </B> on a larger scale showing a collar or attachment head serving <B> to </B> mount the device <B> with </B> magnetic head on the unwinding axis of a typical silent film projector.
The fia. 4 is a partial front view, <B> to </B> on a larger scale, with cutouts, of the device <B> with </B> magnetic head. The fia. <B> 5 </B> is a partial profile view, taken from the left of the fia. 4.
The fia. <B> 6 </B> is a sectional view along <B> 6-6 </B> of the fia. 4 and seen in the direction of the arrows. The fia. <B> 7 </B> is a partial plan view, <B> to </B> large scale, giving details of the guide pieces to pass a film of <B> 16 </B> mm on the magnetic recording and reproducing head, and fig. <B> 8 </B> is a partial plan view, <B> to </B> on a large scale, showing parts of guiding modified for pass a <B> 8 </B> mm film over the magnetic recording and <B> reproducing </B> head.
The fia. <B> 1 </B> represents a typical amateur cine matographic installation comprising a silent film projector <B> 10 </B> fitted with an unwinding reel 12 which passes the film F over a toothed roller <B> at </B> constant speed 14, in the projection system <B> 16 </B> and, on another toothed roller <B> 18 </B> towards a envi- ronment reel 20 .
Normally the unwinding reel 12 of the projector is slid on a unwinding spindle 22 (see fig. 2) rotating in a bearing 24 forming part of a unwinding arm <B> 26 </B> of the projector, As in fig. <B> 6 </B> shows it more clearly, the unwinding axis 22 rotating in the bearing 24 comprises a square section 22a serving as a support <B> for </B> the coil and one end of which, in the form of a the lateral shoulder <B> 22b, </B> serves as a stop against which the coil 12 normally comes to bear,
so <B> to </B> establish a path or unwinding plane whose position is well defined with respect to the feed roller 14 of the projector <B> 10. </B> The cinematographic projector <B> 10 </ B> is provided with an amplifier <B> 28 </B> with input connections connected <B> to </B> speech or music sources, such as the mi crophone 30a and the pick-up <B> 30b, </B> and output connections to a <B> 32. </B> speaker.
The projector <B> 10, </B> which may be of the type for silent films or optico-sound films, is transformed into a magnetic sound apparatus, by going up. on the unwinder shaft 22, a device bearing the general reference 40. The device 40, shown in detail in FIGS. 2 <B> to 6, </B> com takes a support or base plate 42 made up of a mounting part 42a and an arm or extension 42b.
The mounting portion 42a of the support 42 has a flange or clamp 44 shown in detail in FIG. <B> 3. </B> The collar 44 comprises a cylindrical journal portion 44a which can pass through a corresponding opening in the plate 42 and terminated by a rim 44b which comes to rest against the plate 42. The rim 44b is provided with , on the side opposite to the journal 44a, of tabs or fingers 44c, 44d, the length and location of which are chosen so that they can grip fixed projections of different dimensions of a projector, such as the bearing 24 .
The legs, or symmetrical fingers 44c, 44d are drilled with a series of aligned threaded holes 46 into which set screws 48, <B> 50. </B> As <B> the </B> drawing on shows, the clamping screws 48, <B> 50 </B> can be screwed into one or the other of the tapped holes and be displaced radially with respect to each <B> to </B> the other, so <B> to </B> grip a part inserted between the fingers. If, for example, the fixed protruding part of the projector is exceptionally small in relation to the support 42, the fixing screws 48, <B> 50 </B> can be screwed into the nearest tapped holes, in order to be able to easily mount support 42 on the projector.
The clamp 44 comprises, or be, a counter-bore <B> 52 </B> of generally cylindrical shape terminated by a stop or bottom wall 52a which comes to rest against the reference shoulder < B> 22b </B> of the unwinding shaft 22. As in fig. <B> 6 </B> shows, the cross section of the counter bore <B> 52 </B> is sufficient to allow the axis section 22c to pass and provides a free annular space to allow <B> to </B> the stop wall 52a to come into contact with the reference shoulder <B> 22b, </B> in a <B> b </B> ut which will be described later. A square passage 54 con centric and giving on the bore <B> 52 </B> fits on the corresponding axis part 22a.
The pitch 54 is provided with a keyway 54a allowing the device 40 to be mounted on a round unwinding spindle with a stiff guide wedge. The cross section of the passage 54 is obviously provided sufficient to allow the device 40 to be mounted on the largest axes, usually a square or a circle of <B> 11 </B> mm. The depth of the counterbore <B> 52, </B> that is to say the distance from the inner face of the flange 44b <B> to </B> the annular shoulder 52a, is chosen so < B> to </B> give, <B> to </B> the deflector coil 12, the prescribed path or unwinding plane, when it is mounted on the device 40.
The exact sizing of the <B> 52 </B> counter bore will become clear below.
The end of the extension 42b of the plate 42 carries an auxiliary shaft with an intermediate spool holder section 56a and a rear trunnion section <B> 56b. </B> The auxiliary shaft rotates in a suitable bushing sleeve < B> 58 </B> with an end flange 58a interposed between the plate 42 and the spool holder section 56a. The <B> 56 </B> axle is provided with an integral or added <B> 58b </B> flange which bears against the bush sleeve and prevents accidental fall of the axle.
As in fig. <B> 6 </B> shows, the unwinding reel 12 is slipped on part 56a of the auxiliary unwinding spindle <B> 56 </B> and blocked by any suitable means, such as the elastic stop <B> 60 </B> slipped on the round part 56c of the axis and applied against the spool.
The spool holder portion 56a may be round with a keyway, as shown, to accommodate both <B> 16 </B> and <B> 8 </B> mm spools, or it may be of cross section. square as the main axis 22.
The dimensioning of the counterbore <B> 52 </B> is determined by the fact that the reference shoulder <B> 22b </B> initially established the desired position of the unwinding reel 22 relative to the projector. To maintain this position, the depth of the counter bore <B> 52 </B> must compensate for the lateral offset of the coil 12 <B> due to </B> the thickness of the support 42 and <B> to < / B> that of the flange 58a of the bearing sleeve <B> 58. </B>
The auxiliary <B> 56 </B> unwinding spindle carries a <B> 62 </B> rewinding control lug that can be slid over the <B> 56b </B> spindle section and fixed in place. any desired position along this section by means of a suitable stop screw <B> 62b. </B> The rewinding pulley <B> 62 </B> is placed in the same plane as the control ordinary rewinding, not shown, and normally corresponding to the plane of the rewinding pulley <B> 23 </B> of the unwinding spindle 22.
Note that the pulley <B> 23 </B> is not used when the device 40 is mounted on the projector <B> 10, </B> the rewinding being done by the pulley <B> 62 </ B> and an appropriate connection <B> to </B> the rewind drive.
Part 42a of support 42 carries a current magnetic recording and reproducing head 64 making it possible to erase old recordings before making a new one. As the details of the conventional type magnetic head 64 do not form part of the present invention, suffice it to say that the head is capable of recording on a magnetic tape <B> with </B> overlapping at the edge of the edge. iron oxide, when it receives the desired energy, as Figure <B> 1 </B> shows. The magnetic head 64 has a contact face 64a with the slightly curved film, a press <B> 66 </B> applying the film F uniformly against this contact face 64a.
The compression piece <B> 66 </B> can have any desired shape and is shown, <B> to </B> by way of example, pivoting on a rod <B> 68 </B> and provided with cushions pressers <B> 70 </B> of flexible material attached <B> to </B> an elastic support <B> 72. </B> A suitable retaining device may be provided on the press <B> 66 </B> and on the opposite face of the plate 42 (that is to say a ball pressed by a spring entering a suitable hollow) to detachably retain the press in its working position shown in the figure. fig. 4.
This retaining device, not shown, and the pivot <B> 68 </B> allow the press to be brought into a released position (shown in dotted lines <B> to </B> in fig. 4), to facilitate the press. scrolling of the film F on the head 64.
The magnetic head 64 and press <B> 66 </B> assembly is preceded and followed by several guide pieces 74 which force the film <B> to </B> follow a sinuous path <B> f. </ B> Guide pieces 74 co operate with the <B> 66 </B> press to ensure that the film is, <B> as it </B> passes, in uniform contact with the magnetic recording and recording head. reproduction 64.
The details of the guide pieces 74 and especially their constructive form relative to the film F, are clearly shown in figs. <B> 7 </B> and <B> 8. </B> which give preferred embodiments of guides for <B> 16 </B> mm films (fig. <B> 7) < / B> and <B> 8 </B> mm films (fig. <B> 8). </B> A <B> 16 </B> mm film, such as <B> the </ B > film F 'of fig. <B> 7, </B> is composed of a central part <B> g </B> for the sights, perforated side parts <I> h, i, </I> of a hard magnetically sensitive bor <B> j on </B> the outside of the perforations, and one symmetrical border <B> k </B> <B> on </B> the outside of the other set of perforations.
Although the part of film F 'shown corresponds to the silent film normally used. it should be noted that the series of perforations h can be replaced by an optico-sound track represented by the irregular hatched surface. In order to be able to be suitable for silent and optico-sonic <B> 16 </B> mm films, the guide 74 comprises a curved middle part 74a corresponding <B> to </B> the visual part <B> g < / B> and terminated, on each side, by a <B> at </B> linear contact support <B> 74b </B> and 74c. Note that the contact lines of supports <B> 74b, </B> 74c,
are slightly offset inward from the edges of the central visual part <B> g, </B> in order to prevent these supports <B> 74b, </B> 74e from catching or tearing the series corresponding drilling. The guide 74 also includes stop flanges <B> 74d, </B> 74e sufficiently spaced to pass the entire width of the film, and a head or rivet <B> 74f </B> forming an integral part and serving <B> to </B> mount the guide on the support plate 42.
The guide is recessed between the inner walls of the stop flanges <B> 74d, </B> 74e and the adjacent linear contacts <B> 74b, </B> 74e to leave the necessary vacuum around the perforations and the recording track. <B> It </B> should be expressly noted that this kind of construction is equally suitable for optico-sound films whose sound track is located on one side of the image part < B> g </B> (corresponding <B> to </B> the location of the series of perforations h), the vacuum provided between the stop flange and the linear contact <B> 74b </B> preventing scratch or damage the optico-sound track.
The other type of guide 74 'shown in FIG. <B> 8 </B> and used for <B> 8 </B> mm films is intended <B> for </B> a <B> 8 </B> mm film, that is i.e. the longitudinal half of a <B> 16 </B> mm film, lying between the oxide coated edge <B> j </B> and the longitudinal axis of symmetry of the image portion <B>g.<I>Il</I> </B> is therefore unnecessary to describe in detail these 74 'variant guides for <B> 8 </B> mm sound film. The guides for <B> 35 </B> mm films would otherwise be substantially the same as those provided for <B> 16 </B> mm films.
The shape and location of the support plate 42 will now be studied. The mounting portion 42a of the support 42 is dimensioned <B> </B> so that its outline is smaller than that of the smallest coil normally mounted on the main axis 22. Conventionally, the smaller reels are those provided for films of <B> 8 </B> mm <B>; </B> the circle in phantom in fig. <B> 1 </B> gives an idea of this minimum footprint. As at least the small <B> 8 </B> mm film reel can be mounted on projectors of all types, <B> it </B> is possible to mount device 40 on all currently existing projectors. .
In addition, <B> the </B> extension arm 42b has a length to accommodate the larger coils normally available (i.e. coils with a diameter of <B> 38 </ B > cm without interfering with other elements of the device 40 or the operation of the projector. As Fig. 4 shows, the mounting part 42a carries all the elements of the device 40 except the auxiliary axis, and the length of the arm 42b is substantially equal to the radius of the largest coil.
The support plate 42 can rotate in its normal plane around the axis of the journal portion 44a and with respect to <B> to </B> the clamp or clamp 44, thanks <B> to </B> a groove and stud assembly <B> 76. </B> More exactly, the mounting part 42a is provided with a groove court be 76a of length corresponding approximately <B> to </B> an angle of <B> 900 </B> and crossed by a locking screw <B> 76b </B> which is screwed into the rim 44b of the collar 44. This adjustment allows both a rotation of 901, of the plate 42 relative to the fixing collar 44 is required by the fact that the spool arms, <B> 26 </B> for example, can be directed very differently from one projector <B> to </B> another.
This adjustment makes it possible to mount the device 40 always in the same position relative to the arm, by the universal fixing collar 44. As the film coming from the device 40 must attack the projector at an angle included in the normal range of the angles of attack of the film mounted on the main axis 22, the rotation of the support plate always makes it possible to obtain this desired angle of attack of the projector <B> 10. </B>
The device 40 described above can be mounted as follows. Instead of sliding the film reel 12 on the axis 22 of the projector 110, the fastening collar 44 is mounted in the position of FIG. 2, and the locking screws 48, <B> 50 </B> are tightened so as <B> to </B> fix the device 40 on the projector <B> 10. </B> As mentioned above, the exact position of the device 40 can be difficult to predict, the initial angular position of the collar 44 being able to vary from one projector <B> to </B> the other. If necessary, the positive device 40 is then rotated by the desired angle with respect to the projector, by unscrewing the screw <B> 76b, </B> making the necessary rotation and re-locking the screw.
The coil 12 is slid on the auxiliary axis <B> 56 </B> in the same way as on the axis 22. <B> It </B> should be noted once again that the coil 12 is is in the same general plane or in the same position with respect to the projector as if it were mounted on the axis 22, and therefore the same unwinding path is obtained. Then, the reel 12 being correctly mounted, the film F is drawn in front of the magnetic recording and reproducing head 64 by making it follow the sinuous paths f upstream and downstream of the device 40, and by folding down the press <B> 66 </B> in its working position shown in solid lines <B> in </B> in fig. 4. The film is then passed through the projector in the usual way, depending on the type <B> of </B> projector used.
It is then possible, during projection, to record simultaneously on the magnetically sensitive edge of the film F, by means of the equipment shown <B> to </B> in fig. <B> 1, </B> for example.