CH317803A - Device for fixing a rail on a rail - Google Patents

Device for fixing a rail on a rail

Info

Publication number
CH317803A
CH317803A CH317803DA CH317803A CH 317803 A CH317803 A CH 317803A CH 317803D A CH317803D A CH 317803DA CH 317803 A CH317803 A CH 317803A
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
rail
bridge
shoe
crampon
sub
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Inventor
Macbeth Allan
Original Assignee
Executors Of James Mills Limit
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Executors Of James Mills Limit filed Critical Executors Of James Mills Limit
Publication of CH317803A publication Critical patent/CH317803A/en

Links

Classifications

    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E01CONSTRUCTION OF ROADS, RAILWAYS, OR BRIDGES
    • E01BPERMANENT WAY; PERMANENT-WAY TOOLS; MACHINES FOR MAKING RAILWAYS OF ALL KINDS
    • E01B9/00Fastening rails on sleepers, or the like
    • E01B9/02Fastening rails, tie-plates, or chairs directly on sleepers or foundations; Means therefor
    • E01B9/28Fastening on wooden or concrete sleepers or on masonry with clamp members
    • E01B9/30Fastening on wooden or concrete sleepers or on masonry with clamp members by resilient steel clips

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Architecture (AREA)
  • Civil Engineering (AREA)
  • Structural Engineering (AREA)
  • Footwear And Its Accessory, Manufacturing Method And Apparatuses (AREA)

Description

  

      Dispositif   <B>de</B>     fixation   <B>d'un rail</B> à     patin   <B>sur une</B>     traverse       La présente invention a pour objet un dis  positif de fixation d'un rail à patin sur une tra  verse, du type comprenant un crampon consti  tué par une barre de métal repliée qui présente  deux tiges d'ancrage écartées l'une de l'autre  chassées dans une traverse et une tête élastique  destinée à exercer une pression sur le rail et  qui est formée d'un pont relié auxdites tiges  par des parties, intermédiaires coudées de la  barre qui donnent son élasticité à ladite tête.  



  Dans des dispositifs de ce type déjà connus,  le pont du crampon est situé au-dessus de l'aile  du patin du rail, sur laquelle il     porte    directe  ment, ou par l'intermédiaire d'une cale, de sorte  que l'enlèvement du rail ne peut se faire  qu'après avoir modifié la position du crampon  par ,rapport à la traverse. Ceci présente un in  convénient car l'extraction et la remise en place  correcte d'un crampon chassé demandent beau  coup de temps et nuisent à la bonne retenue du  crampon dans la traverse, que celle-ci soit en  bois ou qu'elle soit en béton avec des trous pour  vus de chevilles en bois ou en toute autre ma  tière fibreuse destinées à assurer la prise du  crampon.  



  Pour obvier à cet inconvénient, on a égale  ment proposé des dispositifs comprenant un  crampon situé en dehors du plan     vertical    pas  sant par le bord de l'aile du patin et dans les-    quels la pression exercée par la tête élastique  du crampon est transmise au rail par l'intermé  diaire d'une cale sur laquelle porte     élastique-          ment    la. tête du crampon et qui prend appui  sur la face. supérieure de l'aile du patin et sur  la face latérale de ce dernier de telle sorte que  la cale assure également le positionnement la  téral du rail. Ceci constitue un inconvénient car  si la cale vient à partir, le rail n'est plus main  tenu à l'écartement de la voie.

   Un autre incon  vénient réside dans le fait que les semelles uti  lisées avec de tels dispositifs à cales latérales  sont d'un modèle spécial, à plus large encoche,  et qu'il est ainsi nécessaire de prévoir plusieurs  types de semelles selon le genre de crampon  utilisé.  



  L'invention vise à fournir un     dispositif    de  fixation qui autorise le dégagement du rail sans  nécessiter le déplacement des crampons et qui  permette d'utiliser des semelles à encoches nor  males qui assurent le positionnement latéral du  rail     indépendamment    de toute cale.  



  Le dispositif objet de l'invention du type  susmentionné et dont le crampon est situé en  dehors du plan vertical passant par le bord du  patin est caractérisé en ce que la pression exer  cée à la tête élastique est transmise au rail par  une pièce d'appui amovible portée par     ledit     crampon et conformée pour s'emboîter sur ce      dernier de sorte que tout déplacement de cette  pièce par rapport au crampon soit empêché tant  que ladite pièce porte     élastiquement    sur le pa  tin du     rail.     



  Le dessin représente, à titre d'exemple, trois  formes d'exécution du dispositif objet de l'in  vention.    Les     fig.    1 et 2, 3 et 4, et 5 et 6, en sont  respectivement des vues en élévation et en plan.  



  Le dispositif représenté aux     fig.    1 et 2 est  utilisé pour la fixation d'un rail à patin 35 sur  une traverse de bois 31, avec interposition d'une  semelle métallique 32 qui présente une enco  che 34 dans laquelle est emboîté le patin 30.  du rail qui est     maintenu    à l'écartement voulu  par les bords 29 de cette encoche.  



  Ce dispositif comprend un crampon 36  constitué par une barre de métal repliée qui  présente deux tiges d'ancrage parallèles 37  écartées l'une de l'autre et une tête élastique 40  formée d'un pont 42 relié aux tiges 37 par des  parties intermédiaires coudées 41 de la barre  qui donnent l'élasticité voulue à ladite tête. La  semelle 32 est percée de trous 33 pour le pas  sage des tiges 37 du crampon qui sont chassées  dans la traverse 31.  



  Le crampon est situé, comme bien visible  à la     fig.    2, à l'extérieur du plan vertical passant  par le bord 28 de l'aile contiguë 48 du patin  du rail et la pression exercée par la tête élas  tique du crampon est transmise au rail par l'in  termédiaire d'une pièce d'appui amovible cons  tituée par une plaque métallique 43 sur laquelle  le pont 42 porte     élastiquement    et qui prend  appui par ses extrémités antérieure 45 et pos  térieure 44, respectivement sur la face supé  rieure 47 du patin du rail et sur une partie du  crampon située en arrière du pont 42.  



  Comme représenté à la     fig.    2, le pont 42  présente en plan la forme d'une boucle ouverte  38 et la plaque 43 enfilée dans ladite boucle  porte par son extrémité postérieure 44 sur la  partie arrière de cette boucle.  



  La plaque 43, de forme générale rectangu  laire en plan, est coudée dans le plan vertical  et s'emboîte dans la boucle 38 de     sorte    qu'elle  constitue un ensemble pratiquement rigide avec    le crampon tant qu'elle porte     élastiquement    sur  le patin du rail.  



  La plaque 43 ne peut en     effet,    pour cette  position d'emploi, ni reculer par rapport au  crampon, ni tourner par rapport à ce dernier  lors du cheminement du rail. Par contre, si on  soulève le pont 42 au moyen d'un levier tel  que celui représenté en 50 sur la partie de  droite des     fig.    1 et 2, par exemple, il est aisé  de dégager la plaque 43 de la boucle 38 en  vue de libérer le rail, et cela sans déplacer le  crampon qui reste fixé à demeure à la traverse.  



  Ce levier 50 présente deux branches 49 et,  au voisinage des extrémités 51 de ces branches,  des oreilles 52 qui viennent s'engager sous la  boucle 38. Du fait qu'il prend appui sur les  parties coudées 41 du crampon à une petite  distance de ces oreilles 52, il suffit d'une pres  sion relativement modérée exercée sur la tige  de grande longueur non représentée de ce le  vier pour soulever le pont 42.  



  Dans la forme d'exécution représentée aux       fig.    3 et 4, le crampon 36, bien que de forme  différente, présente les mêmes parties consti  tuantes que le crampon du dispositif déjà décrit,  soit deux tiges 37 et un pont 42 relié auxdites  tiges par des parties intermédiaires coudées 41.  



  Dans cette forme d'exécution, la pièce d'ap  pui est constituée par une plaque     métallique    43  qui présente la forme générale d'un T. La par  tie 80 de cette plaque constituant la jambe du  T passe sous le pont 42 et prend appui sur le  patin 48 du rail et les branches 82 de cette  plaque formant la barre du T prennent appui  sur les parties coudées 41 du crampon dont le  pont 42 porte     élastiquement    sur ladite plaque  43. Du fait de leurs formes respectives, le cram  pon 36 et la plaque 43 s'emboîtent l'un sur l'au  tre et constituent également un ensemble pra  tiquement rigide tant que la plaque 43 porte       élastiquement    sur le patin 48 du rail.  



  Dans ce cas, le dégagement de la plaque  43, en vue de libérer le rail, peut être obtenu  soit en soulevant légèrement la tête élastique  du crampon à l'aide d'un levier ad hoc, soit  en chassant la plaque 43 vers l'extérieur, par  un coup de masse asséné sur la partie supérieure  81 par exemple.      Dans la forme d'exécution représentée aux       fig.    5 et 6, le pont 42 du crampon présente une  forme générale     d'U    dont la partie centrale est  tournée en direction du rail et la pièce d'appui  43 est constituée par un manchon métallique  108 monté à coulissement sur les deux branches  sensiblement parallèles de la tête élastique 40  du crampon.

   L'extrémité avant 109 du man  chon, qui dépasse en avant du pont 42, porte       élastiquement    sur la face supérieure du patin  48 du rail et une languette 112 découpée dans  la paroi supérieure du manchon et qui est re  pliée à l'intérieur de ce dernier (voir partie de  droite des     fig.    5 et 6) bute sur la partie anté  rieure du pont 42 de manière à empêcher tout  retrait intempestif du manchon 108.  



  Une fois cette languette 112 redressée, le  manchon peut être ramené en arrière sur le  pont 42, comme représenté sur la partie de  gauche des     fig.    5 et 6 pour libérer complète  ment le rail. .    Dans les dispositifs représentés, la pièce  d'appui porte uniquement sur la face supérieure  du patin du rail et le positionnement latéral de  ce dernier est assuré dans les dispositifs des       fig.    1, 2 et 3, 4 par l'encoche 34 de la semelle  et dans le dispositif des     fig.    5 et 6 par les tiges  37 du crampon. De cette manière, si la pièce  d'appui vient à manquer fortuitement, le rail  reste quand même maintenu à l'écartement de  la voie.  



  Du fait que les pièces d'appui sont portées  par les seuls crampons, les dispositifs représen  tés peuvent facilement être établis en lieu et  place de dispositifs à crampons élastiques por  tant directement sur le patin du rail, sans même  nécessiter le remplacement des semelles lors  qu'il y en a déjà.  



  Selon la forme des crampons et le genre  de fixation désiré, on pourra prévoir des pièces  d'appui rigides ou présentant une élasticité plus  ou moins marquée. D'autres formes de cram  pons élastiques que celles représentées peuvent  également être utilisées dans le dispositif objet  de l'invention, notamment les crampons connus  dans lesquels l'élasticité de la tête est obtenue  du fait que les parties coudées de la barre for-    ment une ou plusieurs spires complètes de part  et d'autre du pont.  



  Les dispositifs objets de l'invention sont  avantageusement montés par paires mais pour  raient également être utilisés isolément, le rail  étant alors maintenu de l'autre côté par tout  autre dispositif de butée ou de fixation.



      Device <B> for </B> fixing <B> of a rail </B> with a shoe <B> on a </B> cross member The present invention relates to a device for fixing a rail with a shoe on a sleeper, of the type comprising a crampon constituted by a folded metal bar which has two anchor rods spaced apart from each other driven into a cross member and an elastic head intended to exert pressure on the rail and which is formed of a bridge connected to said rods by bent intermediate parts of the bar which give its elasticity to said head.



  In devices of this type already known, the crampon bridge is located above the flange of the rail shoe, on which it bears directly, or by means of a wedge, so that the removal of the rail can only be done after modifying the position of the clamp relative to the cross member. This presents a disadvantage because the extraction and the correct reinstallation of a driven spike take a long time and interfere with the good retention of the spike in the cross member, whether the latter is wooden or whether it is in. concrete with holes for wooden dowels or any other fibrous material intended to ensure the grip of the crampon.



  To obviate this drawback, devices have also been proposed comprising a crampon located outside the vertical plane passing through the edge of the wing of the skate and in which the pressure exerted by the elastic head of the crampon is transmitted to the shoe. rail through the intermediary of a wedge on which the resiliently bears. head of the crampon and which rests on the face. of the wing of the shoe and on the lateral face of the latter so that the wedge also ensures the lateral positioning of the rail. This is a drawback because if the wedge comes off, the rail is no longer hand held at the gauge of the track.

   Another drawback lies in the fact that the soles used with such devices with lateral wedges are of a special model, with a larger notch, and that it is thus necessary to provide several types of soles depending on the type of crampon. used.



  The invention aims to provide a fixing device which allows the release of the rail without requiring the movement of the studs and which allows the use of soles with normal notches which ensure the lateral positioning of the rail independently of any wedge.



  The device which is the subject of the invention of the aforementioned type and whose crampon is located outside the vertical plane passing through the edge of the pad is characterized in that the pressure exerted on the elastic head is transmitted to the rail by a support piece removable carried by said crampon and shaped to fit on the latter so that any movement of this part relative to the crampon is prevented as long as said part bears resiliently on the foot of the rail.



  The drawing represents, by way of example, three embodiments of the device which is the subject of the invention. Figs. 1 and 2, 3 and 4, and 5 and 6, are respectively elevation and plan views.



  The device shown in FIGS. 1 and 2 is used for fixing a shoe rail 35 on a wooden cross member 31, with the interposition of a metal sole 32 which has a notch 34 in which is fitted the shoe 30. of the rail which is held in place. the spacing desired by the edges 29 of this notch.



  This device comprises a crampon 36 consisting of a folded metal bar which has two parallel anchoring rods 37 spaced apart from each other and an elastic head 40 formed of a bridge 42 connected to the rods 37 by bent intermediate parts. 41 of the bar which give the desired elasticity to said head. The sole 32 is pierced with holes 33 for the wise pitch of the rods 37 of the crampon which are driven into the cross member 31.



  The crampon is located, as clearly visible in fig. 2, outside the vertical plane passing through the edge 28 of the contiguous wing 48 of the shoe of the rail and the pressure exerted by the elastic head of the clamp is transmitted to the rail by means of a piece of removable support consisting of a metal plate 43 on which the bridge 42 resiliently bears and which is supported by its front 45 and rear 44 ends, respectively on the upper face 47 of the shoe of the rail and on a part of the crampon located at the rear from bridge 42.



  As shown in fig. 2, the bridge 42 has in plan the shape of an open loop 38 and the plate 43 threaded into said loop carries by its rear end 44 on the rear part of this loop.



  The plate 43, of generally rectangular shape in plan, is bent in the vertical plane and fits into the loop 38 so that it constitutes a practically rigid assembly with the crampon as long as it bears elastically on the shoe of the rail. .



  The plate 43 can in fact, for this position of use, neither move back with respect to the crampon, nor rotate with respect to the latter during the course of the rail. On the other hand, if the bridge 42 is raised by means of a lever such as that shown at 50 on the right part of FIGS. 1 and 2, for example, it is easy to release the plate 43 from the loop 38 in order to release the rail, and this without moving the clamp which remains permanently attached to the cross member.



  This lever 50 has two branches 49 and, in the vicinity of the ends 51 of these branches, ears 52 which engage under the buckle 38. Because it bears on the bent parts 41 of the crampon at a small distance of these ears 52, a relatively moderate pressure exerted on the rod of great length, not shown, of this lever is sufficient to lift the bridge 42.



  In the embodiment shown in FIGS. 3 and 4, the clamp 36, although of different shape, has the same component parts as the clamp of the device already described, that is to say two rods 37 and a bridge 42 connected to said rods by bent intermediate parts 41.



  In this embodiment, the support piece is constituted by a metal plate 43 which has the general shape of a T. The part 80 of this plate constituting the leg of the T passes under the bridge 42 and is supported. on the shoe 48 of the rail and the branches 82 of this plate forming the bar of the T are supported on the bent parts 41 of the clamp whose bridge 42 bears elastically on said plate 43. Due to their respective shapes, the clamp 36 and the plate 43 fit together one on the other and also constitute a practically rigid assembly as long as the plate 43 bears resiliently on the shoe 48 of the rail.



  In this case, the release of the plate 43, with a view to releasing the rail, can be obtained either by slightly lifting the elastic head of the crampon using a suitable lever, or by driving the plate 43 towards the exterior, by a sledgehammer struck on the upper part 81 for example. In the embodiment shown in FIGS. 5 and 6, the bridge 42 of the crampon has the general shape of a U, the central part of which is turned in the direction of the rail and the support piece 43 is constituted by a metal sleeve 108 slidably mounted on the two substantially parallel branches of the elastic head 40 of the crampon.

   The front end 109 of the sleeve, which protrudes forward of the bridge 42, resiliently bears on the upper face of the shoe 48 of the rail and a tongue 112 cut in the upper wall of the sleeve and which is folded inside this last (see right part of fig. 5 and 6) abuts on the front part of the bridge 42 so as to prevent any untimely removal of the sleeve 108.



  Once this tongue 112 is straightened, the sleeve can be brought back on the bridge 42, as shown on the left part of FIGS. 5 and 6 to completely release the rail. . In the devices shown, the support piece bears only on the upper face of the shoe of the rail and the lateral positioning of the latter is ensured in the devices of FIGS. 1, 2 and 3, 4 by the notch 34 of the sole and in the device of FIGS. 5 and 6 by the rods 37 of the crampon. In this way, if the support piece is accidentally missing, the rail still remains kept at the track gauge.



  Due to the fact that the bearing pieces are carried by the studs only, the devices shown can easily be established in place of resilient stud devices bearing directly on the shoe of the rail, without even requiring the replacement of the shoes when 'there are already.



  Depending on the shape of the studs and the type of binding desired, support pieces that are rigid or have more or less marked elasticity can be provided. Other forms of elastic crampons than those shown can also be used in the device which is the subject of the invention, in particular the known crampons in which the elasticity of the head is obtained due to the fact that the bent parts of the bar form one or more complete turns on either side of the bridge.



  The devices which are the subject of the invention are advantageously mounted in pairs but could also be used in isolation, the rail then being held on the other side by any other stop or fixing device.

 

Claims (1)

REVENDICATION Dispositif de fixation d'un rail à patin sur une traverse, du type comprenant un crampon situé en dehors du plan vertical passant par le bord du patin constitué par une barre de métal repliée qui présente deux tiges d'ancrage écar tées l'une de l'autre chassées dans la traverse et une tête élastique destinée à exercer une pres sion sur le rail et qui est formée d'un pont relié auxdites tiges par des parties intermédiaires coudées de la barre qui donnent l'élasticité vou lue à ladite tête, CLAIM Device for fixing a rail with a shoe on a cross member, of the type comprising a crampon located outside the vertical plane passing through the edge of the shoe consisting of a folded metal bar which has two anchoring rods one apart. on the other hand driven into the cross member and an elastic head intended to exert pressure on the rail and which is formed by a bridge connected to said rods by bent intermediate parts of the bar which give the desired elasticity to said head , caractérisé en ce que la pres sion exercée à la tête élastique est transmise au rail par une pièce d'appui amovible portée par ledit crampon et conformée pour s'emboîter sur ce dernier de sorte que tout déplacement de cette pièce par rapport au crampon soit empê ché tant que ladite pièce porte élastiquement sur le patin du rail. SOUS-REVENDICATIONS 1. Dispositif selon la revendication, carac térisé en ce que ladite pièce d'appui est cons tituée par une plaque métallique passant sous le pont du crampon et qui prend appui par l'une de ses extrémités sur le patin du rail et par l'autre sur une partie du crampon située en arrière dudit pont. 2. characterized in that the pressure exerted on the resilient head is transmitted to the rail by a removable bearing part carried by said clamp and shaped to fit on the latter so that any movement of this part relative to the clamp is prevented ché as long as said part bears elastically on the shoe of the rail. SUB-CLAIMS 1. Device according to claim, charac terized in that said support piece is constituted by a metal plate passing under the bridge of the crampon and which is supported by one of its ends on the shoe of the rail and by the other on a part of the crampon located behind said bridge. 2. Dispositif selon la revendication et la sous-revendication 1, caractérisé en ce que la dite plaque métallique présente une forme gé nérale de T, la partie de la plaque constituant la jambe du T passant sous le pont et prenant appui par son extrémité sur le patin du rail et les branches de la plaque formant la barre du T prenant appui sur les parties coudées du crampon qui relient le pont et les tiges de ce dernier. 3. Dispositif selon la revendication et la sous-revendication 1, caractérisé en ce que le crampon présente un pont en forme générale de boucle ouverte et en ce que ladite plaque est enfilée dans ladite boucle et porte sur la partie arrière de cette dernière. 4. Device according to claim and sub-claim 1, characterized in that said metal plate has the general shape of a T, the part of the plate constituting the leg of the T passing under the bridge and being supported by its end on the shoe of the rail and the branches of the plate forming the bar of the T resting on the bent parts of the crampon which connect the bridge and the rods of the latter. 3. Device according to claim and sub-claim 1, characterized in that the clamp has a bridge in the general shape of an open loop and in that said plate is threaded into said loop and bears on the rear part of the latter. 4. Dispositif sélon la revendication et les sous-revendications 1 et 3, caractérisé en ce que ladite plaque est de forme générale rectangu laire. 5. Dispositif selon la revendication, carac térisé en ce que le crampon présente une partie centrale en forme générale de U dont la partie centrale est tournée vers le rail et en ce que ladite pièce d'appui est constituée par un man chon métallique monté à coulissement sur cette partie en forme de U et présentant des moyens de retenue, ce manchon étant susceptible, une fois les moyens de retenue rendus inopérants, d'être ramené en arrière sur ledit pont pour libérer le rail. 6. Device according to claim and sub-claims 1 and 3, characterized in that said plate is of generally rectangular shape. 5. Device according to claim, charac terized in that the crampon has a central part in the general shape of a U, the central part of which is turned towards the rail and in that said support piece is constituted by a metal sleeve mounted at sliding on this U-shaped part and having retaining means, this sleeve being capable, once the retaining means have been rendered inoperative, of being brought back on said bridge to release the rail. 6. Dispositif selon la revendication et la sous-revendication 5, caractérisé en ce que les dits moyens de retenue sont constitués par une languette découpée dans une paroi dudit man chon et repliée à l'intérieur de ce dernier de manière à porter sur la partie antérieure du pont. 7. Dispositif selon la revendication et la sous-ievendication 1, caractérisé en ce que la dite plaque est conformée pour présenter une élasticité appréciable dans la direction perpen diculaire au rail. 8. Dispositif selon la revendication, carac térisé en ce que ladite pièce d'appui porte uni quement sur la face supérieure du patin du rail. 9. Device according to claim and sub-claim 5, characterized in that said retaining means consist of a tongue cut out from a wall of said sleeve and folded inside the latter so as to bear on the front part of the sleeve. bridge. 7. Device according to claim and sub-ievendication 1, characterized in that said plate is shaped to have appreciable elasticity in the direction perpendicular to the rail. 8. Device according to claim, charac terized in that said support piece bears only on the upper face of the rail shoe. 9. Dispositif selon la revendication et la sous-revendication 8, caractérisé en ce que les tiges d'ancrage du crampon sont contiguës à l'aile du patin pour empêcher le déplacement latéral du rail. 10. Dispositif selon la revendication et la sous-revendication 8, caractérisé en ce que le rail est disposé sur une semelle présentant une encoche pour son patin de même largeur que ce dernier. Device according to claim and sub-claim 8, characterized in that the anchor rods of the crampon are contiguous with the flange of the shoe to prevent lateral displacement of the rail. 10. Device according to claim and sub-claim 8, characterized in that the rail is arranged on a sole having a notch for its shoe of the same width as the latter.
CH317803D 1953-12-10 1953-12-10 Device for fixing a rail on a rail CH317803A (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH317803T 1953-12-10

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH317803A true CH317803A (en) 1956-12-15

Family

ID=4496953

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH317803D CH317803A (en) 1953-12-10 1953-12-10 Device for fixing a rail on a rail

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH317803A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CA1160654A (en) Ski boot binding
BE491741A (en)
FR2616738A1 (en) DEVICE FOR FIXING A SHOE ON A BICYCLE PEDAL
FR2638654A1 (en) SECURITY FASTENING FOR SKI
FR2527081A1 (en) FIXING FOR BACKGROUND SKIING
FR2489160A1 (en) SKI ATTACHE WITH WALK SUPPORT
CH317803A (en) Device for fixing a rail on a rail
FR2462890A1 (en) PASSWORD FOR FRAMING OF ENGRAVINGS
FR2704441A1 (en) Device for retaining a boot on a sliding board.
FR2934168A1 (en) FIXING ELEMENT FOR SLIDING BOARD WITH RATTRAPAGE GAMES
EP0030029B1 (en) Load positioning device, especially for waggons carrying vehicles
CH318379A (en) Device for fixing a rail on a rail
US1211557A (en) Roller-skate.
EP0878219B1 (en) Rollerskates with removable shoe
CH161590A (en) Ski binding device.
CH354801A (en) Railroad rail fastening device
FR2761611A1 (en) Holder element for retaining shoe on e.g ski, snowboard
CH255998A (en) Ski binding device.
CH330397A (en) Device for attaching a rail to a sleeper
BE524992A (en)
US2145915A (en) Plow bottom
CH195584A (en) Extendable foot for ladder upright.
CH331151A (en) Device for attaching a rail to a sleeper
CH149025A (en) Vice for anchoring the rails.
CH266665A (en) Device for fixing a boot to a ski.