CH148240A - Device for cooling the pistons of an internal combustion engine by circulating a liquid. - Google Patents

Device for cooling the pistons of an internal combustion engine by circulating a liquid.

Info

Publication number
CH148240A
CH148240A CH148240DA CH148240A CH 148240 A CH148240 A CH 148240A CH 148240D A CH148240D A CH 148240DA CH 148240 A CH148240 A CH 148240A
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
pistons
liquid
tubes
telescopic
receivers
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Inventor
Societe Nouvelle Chaleassiere
Original Assignee
Usines De La Chaleassiere Soc
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Usines De La Chaleassiere Soc filed Critical Usines De La Chaleassiere Soc
Publication of CH148240A publication Critical patent/CH148240A/en

Links

Landscapes

  • Reciprocating Pumps (AREA)

Description

  

  Dispositif de refroidissement des pistons d'un moteur à combustion interne  par circulation     d'iin    liquide.    L'objet de l'invention est un dispositif de  refroidissement, par circulation d'un liquide  traversant des tubes télescopiques, des pistons  d'un moteur à combustion interne dans lequel  les pistons se meuvent deux à deux, à chaque  instant, en sens inverses, caractérisé, d'une  part, par une tubulure qui met en communi  cation directe les tubes télescopiques d'amenée       dit    liquide à deux pistons se mouvant en sens  inverse et qui est reliée à un collecteur  d'amenée du liquide, et, d'autre part,

   en ce  que les tubes télescopiques de sortie des  mêmes pistons sont mis séparément en  communication avec des tuyaux d'évacuation  à la naissance desquels sont prévus des ré  cepteurs propres à éviter les à-coups.  



  On connaît des dispositifs de refroidisse  ment qui permettent de faire entrer le liquide  dans la chambre de réfrigération d'un piston  par un tube télescopique et de le faire sortir    par un autre tube télescopique; le premier  de ces tubes est en général en     communication     avec un collecteur d'alimentation sous pression  qui distribue le liquide aux pistons de divers  cylindres d'un moteur; le second est en  communication avec un tuyau d'évacuation  qui déverse généralement le liquide dans un  entonnoir placé en un point de la salle de  la machine     oû    le personnel peut aisément  surveiller la régularité du débit du liquide  et mesurer sa température.

   Dans le cas de  moteurs d'une certaine importance, le collec  teur de liquide sous pression et les tuyaux  d'évacuation des divers pistons ont naturelle  ment un développement assez considérable.  



  On sait que, dans les tuyauteries de ces  dispositifs, il -se produit fréquemment des     sur-          pressions    importantes qui ont les inconvénients  suivants : élévation de la pression qu'il est  nécessaire d'entretenir dans le collecteur      d'alimentation, fuites aux joints télescopiques,  et parfois coups de bélier qui peuvent pro  voquer la destruction des tuyauteries.  



  Ces inconvénients s'expliquent par le fait  que la contenance des tubes télescopiques  varie à     chaque    instant par suite du mouve  ment relatif des deux parties qui les consti  tuent. Il en résulte que, dans les tuyauteries,  se superposent deux mouvements du liquide:

         1     le mouvement principal, qui est un écoule  ment allant du collecteur d'alimentation aux  tuyaux     d'évacuation;    2  un mouvement para  site,     qui    est un mouvement de flux et     reflux     causé par les variations alternatives de con  tenance des tubes télescopiques; ce mouve  ment de flux et reflux ne se produit pas libre  ment parce qu'il doit vaincre l'inertie du li  quide contenu dans le collecteur d'alimentation  et dans les tuyaux d'évacuation; il en résulte  la production de surpressions et de dépressions  alternatives qui peuvent être parfois fort im  portantes et qui provoquent les inconvénients  signalés précédemment.  



  L'invention,     quia    pour but de supprimer  ces inconvénients, peut s'appliquer à tous les  moteurs où, pour ce qui est du refroidissement,  chaque piston peut être associé à un autre  ayant à chaque instant un mouvement en  sens opposé. En d'autres termes elle peut  s'appliquer soit aux moteurs ayant un nombre  pair de cylindres à un seul piston, les mani  velles des divers cylindres étant deux à deux  calées 180   l'une de     l'autre,    soit aux moteurs  à deux pistons par cylindre (ou moteurs à  pistons opposés) .quel que soit le nombre de  leurs cylindres.  



  La tubulure reliant directement les tubes  télescopiques d'amenée de deux pistons se  mouvant en sens inverse peut être un tuyau  relativement gros et court, qui est lui-même  en communication avec le collecteur d'ali  mentation; ce tuyau de liaison des deux tubes  télescopiques peut être court parce que lesdits  pistons sont peu éloignés l'un de l'autre;  dans le cas des cylindres à un seul piston,  les cylindres dont les manivelles sont calées  à     180     sont généralement placés côte-côte, et,    dans le cas des moteurs à pistons opposés,  les pistons sont placés dans le même cylindre.

    Le mouvement du flux et du reflux provoqué  par les deux tubes télescopiques d'entrée ne  se propage plus que dans le tuyau les re  liant puisque     l'augmentation    de contenance  de l'un est égale à la diminution de con  tenance de l'autre; l'inertie à vaincre en est  diminuée, de sorte qu'il ne se produit que  de faibles surpressions et dépressions.  



  Les tubes télescopiques de sortie ne peuvent  pas être réunis, parce qu'il y a intérêt à ne  pas mélanger les liquides sortant de chaque  piston, afin de pouvoir contrôler séparément,  pour chacun d'eux, la régularité du débit et  l'élévation de température.  



  Les récepteurs dont sont pourvus les  tuyaux d'évacuation à leur naissance peuvent  être constitués par un cylindre unique dans  lequel se déplace librement un piston léger;  l'augmentation de contenance d'un tube téles  copique étant égale à la diminution de con  tenance de     l'autre,        provoque    le déplacement  du piston; le     mouvement    de flux et de reflux  n'a plus à vaincre qu'une inertie réduite et  les surpressions et dépressions du fluide sont  réduites.  



  Ces récepteurs peuvent aussi être cons  titués par des cloches à air. L'application  de telles cloches pour la régularisation de  courants liquides est connue; elle est fré  quemment inefficace parce que le flux liquide       entraine    l'air des cloches. Les cloches peuvent  être maintenues remplies d'air par une petite  canalisation d'air sous pression et des pré  cautions peuvent être prises pour empêcher  l'introduction de cet air dans les pistons du  moteur où il ferait obstacle à la réfrigération.

    Dans ce but, la cloche à air dont la partie  supérieure     communique    avec un collecteur  d'air sous pression, est intercalée dans la  conduite d'évacuation de façon que la partie  de celle-ci qui est en amont d'elle y débouche  dans sa partie inférieure et que la partie qui  est en aval en parte d'un niveau intermédiaire;  dans le cas où le liquide reflue vers le piston,  son niveau dans la cloche vient au-dessous      de l'orifice du tuyau d'évacuation et l'air  en excédant trouve un chemin facile pour  s'écouler.  



  Le dessin annexé montre, à titre d'exemple,  deux formes d'exécution de l'objet de l'in  vention adaptées à deux des cylindres     d'iin     moteur constitué par un nombre- pair de  cylindres à piston unique dont les manivelles  sont calées deux à deux à 180  l'une de  l'autre. L'application à un moteur à pistons  opposés se ferait exactement de la même  manière.  



  La     fig.    1 représente un dispositif dans  lequel les récepteurs sont constitués par un  cylindre avec piston, tandis que la     fig.    2 re  présente un dispositif dans lequel les récep  teurs sont constitués par des cloches à air.  



  Les pistons<I>P et</I>     P1    se déplacent respecti  vement dans des cylindres<I>C et<B>CI;</B></I> les mouve  ments de ces pistons sont à chaque instant  opposés l'un à l'autre, les manivelles corres  pondantes étant calées à 180  l'une de  l'autre.  



  L'eau de refroidissement est amenée par  un collecteur d'alimentation. 1 aux     différents     pistons du moteur en passant dans des tuyaux 2  et 21 qui font     communiquer    les parties fixes 3  et 31 des tubes télescopiques d'entrée de l'eau  aux pistons<I>P et</I>     Pt;    dans ces parties fixes  coulissent les parties mobiles 4 et 4' des  tubes télescopiques. Les tubes télescopiques  de sortie de l'eau des pistons P et     PZ    com  prennent, de même, des parties mobiles 5 et  51 et des parties fixes 6 et 6'.  



  Dans le dispositif représenté à la     fig.    1,  ces tubes de sortie sont reliés respectivement  par des tuyaux 7 et 71 à la fois aux tuyaux  d'évacuation 10 et 10' et aux extrémités d'un  cylindre divisé en deux chambres 8 et 81  séparées par un piston mobile 9 qui se dé  place sous l'influence du flux ou du reflux  agissant dans les tuyaux 7 et 71.  



  L'examen de la     fig.    1 montre bien que  le mouvement de flux et     rcflux    provoqué par  des tubes télescopiques ne s'exerce ni dans  le collecteur d'alimentation, ni dans les- tuyaux  d'évacuation du liquide; ce mouvement s'exerce  en effet seulement dans les tubes télescopiques,    dans les tuyaux de communication 2 et 2',  dans les tuyaux 7 et 7' et dans les récep  teurs constitués par le cylindre 8 et le piston 9 ;  par suite, les surpressions et les dépressions  sont faibles. Le rôle du piston 9 est d'em  pêcher le mélange des liquides de refroidisse  ment pour les deux pistons, ce     qui    permet  de contrôler la circulation d'eau pour chaque  piston.  



  Dans le dispositif représenté à la     fig.    2,  les tubes de sortie sont en communication  directe avec la partie inférieure de cloches 11  et 111; celles-ci communiquent par leur partie  supérieure avec un collecteur d'air sous pression  12; les tuyaux d'évacuation 10 et 101 dé  bouchent dans les cloches à un niveau inter  médiaire.  



  Dans le cas de la     fig.    2, la compensation  des variations de volume provoquées par le  mouvement des tubes télescopiques de sortie  est assurée par la compressibilité de l'air  qui se trouve toujours dans les cloches.  



  Il n'est pas indispensable d'avoir un  appareil spécial pour comprimer l'air des  cloches; on peut utiliser les appareils que  comportent normalement les moteurs,     c'est-à-          dire,    les compresseurs d'insufflation et les  pompes de balayage.



  Device for cooling the pistons of an internal combustion engine by circulating liquid iin. The object of the invention is a device for cooling, by circulating a liquid passing through telescopic tubes, the pistons of an internal combustion engine in which the pistons move two by two, at each moment, in opposite directions. , characterized, on the one hand, by a pipe which puts in direct communication the telescopic supply tubes said liquid with two pistons moving in the opposite direction and which is connected to a liquid supply manifold, and, of somewhere else,

   in that the telescopic outlet tubes of the same pistons are placed separately in communication with discharge pipes at the beginning of which are provided receivers suitable for avoiding jolts.



  Cooling devices are known which allow the liquid to enter the refrigeration chamber of a piston through a telescopic tube and to release it through another telescopic tube; the first of these tubes is generally in communication with a pressurized supply manifold which distributes the liquid to the pistons of various cylinders of an engine; the second is in communication with a discharge pipe which generally discharges the liquid into a funnel placed at a point in the machine room where the personnel can easily monitor the regularity of the liquid flow and measure its temperature.

   In the case of engines of a certain size, the pressurized liquid manifold and the discharge pipes of the various pistons naturally have a fairly considerable development.



  It is known that, in the pipes of these devices, it frequently produces significant overpressures which have the following drawbacks: rise in pressure which it is necessary to maintain in the supply manifold, leaks at the telescopic joints. , and sometimes water hammer which can lead to the destruction of the pipes.



  These drawbacks are explained by the fact that the capacity of the telescopic tubes varies at each moment as a result of the relative movement of the two parts which constitute them. It follows that, in the pipes, two movements of the liquid are superimposed:

         1 the main movement, which is a flow from the supply manifold to the discharge pipes; 2 a para site movement, which is an ebb and flow movement caused by the alternating variations in the content of the telescopic tubes; this ebb and flow movement does not occur freely because it has to overcome the inertia of the liquid contained in the supply manifold and in the discharge pipes; this results in the production of alternating overpressures and depressions which can sometimes be very significant and which cause the drawbacks mentioned above.



  The invention, which aims to eliminate these drawbacks, can be applied to all engines where, as regards cooling, each piston can be associated with another having at each moment a movement in the opposite direction. In other words, it can be applied either to engines having an even number of single-piston cylinders, the cranks of the various cylinders being two by two wedged 180 from each other, or to two-piston engines. per cylinder (or opposed piston engines) whatever the number of their cylinders.



  The tubing directly connecting the telescopic supply tubes of two pistons moving in the opposite direction can be a relatively large and short pipe, which is itself in communication with the supply manifold; this connecting pipe of the two telescopic tubes can be short because said pistons are not very far from one another; in the case of single piston cylinders, cylinders with cranks set at 180 are generally placed side-to-side, and in the case of opposed piston engines, the pistons are placed in the same cylinder.

    The movement of the ebb and flow caused by the two telescopic inlet tubes only propagates in the pipe connecting them since the increase in capacity of one is equal to the decrease in capacity of the other; the inertia to be overcome is reduced, so that only slight overpressures and depressions occur.



  The telescopic outlet tubes cannot be joined together, because it is advantageous not to mix the liquids coming out of each piston, in order to be able to separately control, for each of them, the regularity of the flow and the rise of temperature.



  The receivers with which the discharge pipes are fitted at their birth may consist of a single cylinder in which a light piston moves freely; the increase in capacity of one teles-copic tube being equal to the decrease in capacity of the other, causes displacement of the piston; the movement of ebb and flow only has to overcome a reduced inertia and the overpressures and depressions of the fluid are reduced.



  These receivers can also be constituted by air bells. The application of such bells for the regulation of liquid streams is known; it is frequently ineffective because the liquid flow carries the air from the bells. The bells can be kept filled with air by a small line of pressurized air and precautions can be taken to prevent the introduction of this air into the engine pistons where it would obstruct refrigeration.

    For this purpose, the air bell, the upper part of which communicates with a pressurized air manifold, is interposed in the discharge pipe so that the part of the latter which is upstream from it opens into its lower part and that the part which is downstream from an intermediate level; in the event that the liquid flows back to the piston, its level in the bell comes below the orifice of the discharge pipe and the excess air finds an easy path to drain.



  The appended drawing shows, by way of example, two embodiments of the object of the invention adapted to two of the cylinders of an engine consisting of an even number of single piston cylinders the cranks of which are wedged. two by two at 180 from each other. Application to an opposing piston engine would be done in exactly the same way.



  Fig. 1 shows a device in which the receivers consist of a cylinder with a piston, while FIG. 2 re presents a device in which the receivers are constituted by air bells.



  The pistons <I> P and </I> P1 move respectively in cylinders <I> C and <B> CI; </B> </I> the movements of these pistons are at all times opposed to the to each other, the corresponding cranks being wedged 180 from each other.



  The cooling water is supplied by a feed manifold. 1 to the various pistons of the engine passing through pipes 2 and 21 which communicate the fixed parts 3 and 31 of the telescopic water inlet tubes to the <I> P and </I> Pt pistons; in these fixed parts slide the movable parts 4 and 4 'of the telescopic tubes. The telescopic water outlet tubes of the pistons P and PZ also include moving parts 5 and 51 and fixed parts 6 and 6 '.



  In the device shown in FIG. 1, these outlet tubes are respectively connected by pipes 7 and 71 both to the discharge pipes 10 and 10 'and to the ends of a cylinder divided into two chambers 8 and 81 separated by a movable piston 9 which is released. place under the influence of ebb or flow acting in pipes 7 and 71.



  Examination of fig. 1 clearly shows that the movement of flow and rcflux caused by telescopic tubes is exerted neither in the supply manifold, nor in the liquid discharge pipes; this movement is in fact only exerted in the telescopic tubes, in the communication pipes 2 and 2 ', in the pipes 7 and 7' and in the receivers formed by the cylinder 8 and the piston 9; consequently, the overpressures and the depressions are weak. The role of the piston 9 is to prevent the mixture of coolants for the two pistons, which makes it possible to control the flow of water for each piston.



  In the device shown in FIG. 2, the outlet tubes are in direct communication with the lower part of bells 11 and 111; these communicate through their upper part with a pressurized air manifold 12; the evacuation pipes 10 and 101 are blocked in the bells at an intermediate level.



  In the case of fig. 2, the compensation of the variations in volume caused by the movement of the telescopic outlet tubes is ensured by the compressibility of the air which is still in the bells.



  It is not essential to have a special device to compress the air in the bells; it is possible to use the apparatus normally included in motors, that is to say, insufflation compressors and scavenging pumps.

 

Claims (1)

REVENDICATION Dispositif de refroidissement, par circulation d'un liquide traversant des tubes télescopiques, des pistons d'un moteur à combustion interne dans lequel les pistons se meuvent deux à deux, à chaque instant, en sens inverse, caractérisé, d'une part, par une tubulure qui met en communication directe les tubes téles copiques d'amenée du liquide à deux pistons se mouvant en sens inverse et qui est reliée à un collecteur d'amenée du liquide, et, d'autre part, en ce que les tubes télesc"opiques de sortie des mêmes pistons sont mis séparément cri communication avec des tuyaux d'évacu ation à la naissance desquels sont prévus des récepteurs propres à éviter les à-coups. CLAIM Device for cooling, by circulation of a liquid passing through telescopic tubes, the pistons of an internal combustion engine in which the pistons move in pairs, at any time, in the opposite direction, characterized, on the one hand, by a pipe which puts in direct communication the teles copic tubes for supplying the liquid with two pistons moving in the opposite direction and which is connected to a manifold for supplying the liquid, and, on the other hand, in that the tubes telescopic output of the same pistons are placed separately cry communication with evacu ation pipes at the birth of which are provided suitable receivers to avoid jolts. SOUS-REVENDICATIONS: 1 Dispositif selon la revendication, caractérisé en ce que les récepteurs sont constitués par un cylindre unique dans lequel se dé place librement un piston léger. 2 Dispositif selon la revendication, caractérisé en ce que les récepteurs sont constitués par des cloches dont la partie supérieure est en communication permanente avec un collecteur d'air sous pression et dont chacune est intercalée dans la conduite correspon dante d'évacuation de façon que la -partie de celle-ci qui est en amont d'elle y dé bouche dans sa partie inférieure et que la parte qui est en aval en parte d'un niveau intermédiaire. SUB-CLAIMS: 1 Device according to claim, characterized in that the receivers consist of a single cylinder in which a light piston moves freely. 2 Device according to claim, characterized in that the receivers are constituted by bells the upper part of which is in permanent communication with a pressurized air collector and each of which is interposed in the corresponding discharge pipe so that the -part of it which is upstream of it there drains in its lower part and that the part which is downstream leaves from an intermediate level.
CH148240D 1929-03-19 1930-02-24 Device for cooling the pistons of an internal combustion engine by circulating a liquid. CH148240A (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
FR148240X 1929-03-19

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH148240A true CH148240A (en) 1931-07-15

Family

ID=8875448

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH148240D CH148240A (en) 1929-03-19 1930-02-24 Device for cooling the pistons of an internal combustion engine by circulating a liquid.

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH148240A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2430589A1 (en) DEVICE FOR CLEANING TUBES OF HEAT EXCHANGERS
FR2416532A1 (en) IMPROVEMENTS TO PRESSURIZED WATER NUCLEAR REACTORS
CH148240A (en) Device for cooling the pistons of an internal combustion engine by circulating a liquid.
US3514220A (en) Water storage and pressure maintainer for well pumps
NO117855B (en)
US2918127A (en) Method of cleaning out well pump tubing and the like
US1388087A (en) Pump
GB1074550A (en) Water storage systems for closed steam turbine condensate cooling systems
SU1451357A1 (en) Hydraulic ram
SU121030A1 (en) Submersible pump
US1831035A (en) Fluid motor
SU918623A1 (en) Waterlock
GB143688A (en) Improvements in or relating to pumps for delivering liquid
SU820917A1 (en) Unit for washing crank shafts
SU55696A1 (en) Internal combustion pump with direct effect of combustion products on the feed liquid
SU139066A1 (en) Combined flow air collector and plunger device
JPH0314640Y2 (en)
SU773376A1 (en) Apparatus for suppressing hydraulic shock in pipeline
SU896311A1 (en) Apparatus for suppressing hydraulic shocks
SU108229A1 (en) Submersible pump
CN108386420A (en) A kind of pressurize method of hydraulic cylinder
SU1625788A1 (en) Intermediate station of hydraulic pipeline container transport
SU67737A1 (en) Inertia pump for deep wells
SU838253A1 (en) Valve for suppressing hydraulic shocks
SU43011A1 (en) A device for eliminating excessive compression in the cylinders of a steam engine steam engine