CA1245358A - Electronic traffic regulation and information system - Google Patents

Electronic traffic regulation and information system

Info

Publication number
CA1245358A
CA1245358A CA000509654A CA509654A CA1245358A CA 1245358 A CA1245358 A CA 1245358A CA 000509654 A CA000509654 A CA 000509654A CA 509654 A CA509654 A CA 509654A CA 1245358 A CA1245358 A CA 1245358A
Authority
CA
Canada
Prior art keywords
information
route
screen
data
coding
Prior art date
Legal status (The legal status is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the status listed.)
Expired
Application number
CA000509654A
Other languages
French (fr)
Inventor
Gerard Jodon De Villeroche
Current Assignee (The listed assignees may be inaccurate. Google has not performed a legal analysis and makes no representation or warranty as to the accuracy of the list.)
Individual
Original Assignee
Individual
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Individual filed Critical Individual
Priority to CA000509654A priority Critical patent/CA1245358A/en
Application granted granted Critical
Publication of CA1245358A publication Critical patent/CA1245358A/en
Expired legal-status Critical Current

Links

Abstract

Système électronique de guidage pour la circulation urbaine et routière comprenant un appareil de codage et de mémorisation de données cartographiques relatives à une zone, et d'informations générales correspondant à cette zone, un appareil de stockage susceptible de délivrer sur des supports à mémoire ces données et informations, des supports à mémoire pour recevoir ces données et informations et un appareil électronique embarqué de traitement de l'information et de visualisation comprenant un clavier de commande, un écran sensible de visualisation et un bouton de progression, ou crayon électronique pour définir un itinéraire à partir d'un point de départ et d'un point d'arrivée et afficher après chaque commande du bouton de progression, des actions à entreprendre pour assurer le guidage d'un véhicule sur l'itinéraire choisi.Electronic guidance system for urban and road traffic comprising a device for coding and memorizing cartographic data relating to an area, and general information corresponding to this area, a storage device capable of delivering this data on memory media and information, memory media for receiving this data and information and an on-board electronic information processing and display device comprising a control keyboard, a sensitive display screen and a progress button, or electronic pencil for defining a route from a starting point and an arrival point and display after each command of the progress button, actions to be taken to ensure the guidance of a vehicle on the chosen route.

Description

1 ~ :ILZ42~3~5~
Système électronique de guidage et d'inf-ormà~n pour la circulation.
L'invention concerne un système electronique de yuidage simple, optimisé et complet, pour la circulation, notamment urbaine et routière, pour remplacer les operations quoti-diennes de tout conducteur de vehicule oblige pour se repé-rer et se guider de lire une carte ou un plan.
Ce système remplace la lecture fastidieuse d'une carte parun déroulement sur écran d'un itinéraire schématisé au fur e-t à mesure du franchissement par l'utilisateur des troncons de son parcours. Il remplace les cartes et les plans sur papier, mais aussi coordonne, sur la seule initia-tive du conducteur, l'obtention d'informations culturelles, municipales, de prévention ou commerciales spécifiques à son parcours, en se subs-tituant également à la lecture de guides spécialisés, de livres, de journaux et même d'informations qui, bien qu'utiles, ne peuvent aujourd'hui lui parvenir. Il comble un vide de communication, individualisé à un parcours, important pour la sécurité et pour le commerce.
L'invention est aussi susceptible de s'appliquer à la naviga-tion maritime, fluviale ou aérienne, ainsi qu'au contrôle de process, à l'entraînement, à la forma-tion, à l'enseignement et au tourisme.
Actuellement, on dispose pour se diriger dans une aire géogra-phique donnée de cartes routières ou de guides urbains. Les cartes routières ne comportent pas d'index alphabétiques de ljocalités desservies par les routes, et il faut parfois chercher longtemps avant de trouver sa localité de destina-tion. En ce qui concerne les guides urbains l'index existe,mais il faut aussi se reporter au plan pour essayer de définir son itinéraire en tenant compte d'informations qui y figuren-t, comme les sens uniques par exemple, ou en com-parant visuellement un itinéraire par rapport à un autre.
Dans les deux cas, il faut repérer sur le plan ou la carte ,~ .
,~, .~
i~o4~
. ...........
son point de dépar, et son point d'arrivéa, puis choisir un itineraire a~/ec la seule connaissance des informations d'un document de papier, muet par ailleurs, c'est-à-dire sans avoir la possibil;té de tenir compte de beaucoup d'autres 5 données, périodiques, comme un jour de marché dans une rue par e~emple, ou temporaire.s, comme des travaux de voi-I rie, ou plus générales, d'ordre culturel par exemple.
¦ Le conducteur d'un véhicule est aujourd'hui souvent ! 10 obligé de sui~re du doigt son itinéraire sur son plan ou sa carte, ou de faire appel à un navigateur, au fur et à mesure du ,ranchissement des tronçons de son parcours.
Souvent aussi le conducteur est oblité de demander son che- .
min.Il recoit alors des instructions d'aller tout droit, de 15 tourner par exemple à la troisième à gauche, puis à la.i première à droite, etc.
! i D'autre part, la personne qui se déplace dans cette même aire géographique n'est susceptible de ~aire des interrela-20 tions d'information entre les noms des voies, des sites, I
: et des lieux qu'elle cotoie, qu'avec une information an-térieurement mémorisée par elle, ou qu'elle trouve dans des guides, des livres ou des journaux, sans cependant les avoir à sa disposition dans son deplacement. Le : 25 conducteur peut s'intéresser dans le meme temps à ce qu'il voit, et s'il le peut, interroger l'indigène sur la date de construction d'un monument ou l'adresse d'un restaurant proche. S'il ne lui est pas répondu, il sera en manque d'inTormation. Par ailleurs, il peut ne plus se 30 rappeler la date de naissance de Fleming, l'inventeur de la penicilline, bien qu'il se trouve dans la rue : qui porte son nom, ou ne pas savoir reconnaitre le siècle de construction d'une église, tout en passant devant, ou . ignorer en rentrant dans une ~ille combien il y a d'habi-: 35 tants, ou qu'un village, qu'il a;merait bien traverser, : s'enorgueillit auss; du taux peu ~levé de ses impots, ou encore qu'un magasin fait une publicité intéressante.
La radio qu'il écoute ne diffuse pas cette sorte , . . .
., ~., .~;
d'information, et ne peu-t avoir de rela-tion directe avec le déplacement propre accompli.
Il faut dire aussi qu'aujourd'hui, lorsque qu'un conduc-teur demande un renseignement et enregistre mentalement les opérations et tournants qu'il doit effec-tuer, il en perd souven-t le principal et est obligé de redemander conseil. La présente invention, qui fait appel à l'apprécia-tion du conducteur pour évaluer et comparer les tronçons réels de son parcours à leur représentation schématique n'évi-te pas tous les cas de perte d'orientation. Il lui sufEit alors de repérer le nom de la voie dans laquelle il se trouve et de l'enregistrer comme un point de départ nouveau pour que la représentation de l'itinéraire à suivre lui soit à nouveau donnée. De la même fac~on très simple, sa localisation de départ sera enregistrée par orienttion du véhicule dans une zone non urbaine, ou par simple référence au nom de la voie dans laquelle il se trouve et au sens croissant des numéros pairs ou impairs de cette voie, le système suivant l'invention déterminant où se trouve le véhicule et dans quel sens il doit se déplacer, la précision du déplace-ment étant à proportion des informations enregistrées par l'appareil de cordage.
Les types de guide électronique de véhicule connus ne répondent pas à ces multiples services dont fait état l'in-vention. Ils n'ont pas la meme simplicité et la meme uni-versalité.
Ils font en général intervenir des techniques sophistiquées de présentation de cartes complètes sur des écrans, au lieu de se limiter à un itinéraire suivi qui concerne seul l'utilisateur. Ils comportent des moyens importants de controle de déplacement du véhicule par rapport à la carte;
ils sont donc très chers, et pas plus commodes pour autant.
Ils n'optimisent pas tous les déplacements et ne possèdent pas la souplessse d'utilisation de l'invention, en permet-tant à l'utilisateur de choisir son itinéraire entre plu-sieurs, d'en comparer les longueurs et de les faire passer ~ ~i ~ 53~ 1 par des pointi de repère ~ volont~. Enfin, ils ne s~ d~rou-lent pas tous ~ l'ecran au gr~i de l'utilisat~ur, au fur et ~ mesure de sa progr~ssion sur son itineraire, ou en proportion de la vitesse du véhicule.
s On pourrait dire qu'aussi les types de guide électronique connus sont muets, eL ne prennent nullement en compte l'in-téret de l'utilisateur et son ouverture d'esprit pour les choses qu'il observe autour de lui en se déplasant.
L'utilisa~eur est laissé dans une grande ignorance, il n'a pas d'occasion de parfaire ses connaissances, sauf à consulter des guides de toutes sortes, ou deslivres, action qu'il ne peut bien entendu entreprendre en conduisant.
Il ne peut recevoir aucun message fut-il important, qui peut le concerner directement sur son parcours à l'instant où il s'y trouve, par exemple d'ordre municipal ou de police, ou aucun message commercial ou publicitaire, alors qu'il ! 1i peut être de son intéret d'apprendre en passant dans une 1 rue que son extrémité est en travaux, ou qu'il y a un parc de 20 stationnement, ou à l'heure du déjeuner qu'il s'y ~rouve I ¦~
un bon restaurant, cette information n'étant déclenc~ée qu'à !
volonté de l'utilisateur, et dans le cas bien s~r où un res-taurateur souhaite attirer la clientèle empruntant sa rue.
~''5 On voit qu'aucun guide electronique aussi complet et aussi simple de conception n'a jamais offert autant de simpli- ~ ¦~
cité et de services à un utilisateur, en ne présentant qu'un itinéraire schématique et pourtant fidèle de l'it;néraire âuivi qui concerne seul un utilisateur, en en présentant les tronçons successifâ à volonté.
Aucun n'a pu avoir une aussi grande utilité économique, par sa simplicité de conception, une aussi grande utilité
cultur~lle par les interrelations qu'il permet, et une util;té commerciale par les affaires et les "commandites"
(ou "sponsorships") qu'il peut engendrer avec la public;té qu'il traduit.
De plus, le guide de l'invention n'use pas d'une obligation d'écoute comme une radio embarqu~e, puisque son in'ormation .' ~s3~
qénérale n'est écou-table qu'à la se.ule volonté de 1'utili-sateur.
L'un de~s buts de l'invention es-t de Eourni.r un système electroni.que simple et complet de guidage optimise et d'in-Eormation pour la circulation, perme-ttan-t le choix d'un iti-neraire, et le guidage effec-tif tou-t au long de cet itine-raire par le moyen de renseignemen-ts direc-tement et facile-ment perceptibles.
Un autre but de l'invention est de fournir un appareil de codage et de memorisation, qui assure un releve cartographi-que d'une zone de circulation et qui couple dans une memoire, aux noms des voies, des sites et des lieux, des abreges d'in-formations cartographique, municipale, historique, touristi-que, economique, politique, commerciale, technique ou publici-taire, de facon à donner de l'interet à tout itineraire em-prunte, et a informer l'utilisateur dans la rubrique d'infor-mation qu'il choisit.
Un autre but de l'invention est de fournir des supports de memoire portant des informations de guidage et des informa-tions generales qui soient commercialisables facilement, qu'ils soient differents ou confondus, permettant en outre le couplage d'informations de nature differente, alors que jusqu'ici ces informations etaient considerees comme etran-gères les unes aux autres, et l'objet de documents d'edi-tion difficilement rapprochables bien que complementaires entre eux.
3~
Un autre but est de fournir un appareil de stockage que l'on pourra trouver en ville, comme sont répandus aujourd'hui des distributeurs de billets de banque à carte magnetique, qui mette à disposition en tout point des supports à memoire ; 35 peu chers et susceptibles d'etre mis à jour par l'appareil de stockage.
L'invention se presente ainsi comme un système complet d'aide à la circulation fournissant des indications , 6 ~ 9 ~ 4 nécessaires à la conduite sereine et inTormée d'un véhicule.
Ce svsLQm2 electronique de guidage optimisé et d'inTormation pour la circulation est utilisable dans n'importe quelle zone geographique, ei quel que soit le moyen de locomotion utilisé.
La présen~e invention a pour objet un sys-tème électronique de guidage et d'in,ormation pour la circulation, caractérisé
en ce qu'il comprend : .
- unappareil de codage et de mémorisation de données carto-graphiques relatives a une zone, et d'informations générales correspondant ~ cette zone;
- un appareil de stockage susceptible de délivrer sur des supports à mémoire lesdites données et/ou informations géné-lS rales ; .
- des supports à mémoire pour recevoir lesdites données ., et/ou in'ormations générales ; et I l jl - un appareil électronique embarqué de traitement de ' I
: l'information et de visualisation, susceptible de recevoir , ¦
20 au moins un desdits supports à mémoire, comprenant au moins .
un clavier de commande, au moins un écran de visualisation, et un bouton de progression à commande manuelle,et suscep-tible de dérinir au moins un itinéraire à partir d'un point , i de départ et d'un point d'arrivée définis par l'intermédiaire . 25 d'un clavier et d'afficher,après chaque commande du bouton de progression, des actions à entreprendre pour assurer !
le guidage d'un vénicule sur l'itinéraire choisi.
Selond'autres caractéristiques de l';nvention :
- l'appareil de codage et de mémorisation de données cartographiques comporte : un écran sensible sur lequel est représentée une carte d'une zone de circulation ; un clavier d'identiTicaiion des voies apparaissant sur l'écran ; et des moyens é1ectroniques pour relever les caractéris~iques de c~acune de ces voies, telles que l'orientation par rapport au ~ord, la longueur des diff~ren~s tronçons~ la ¦ largeur, les points de sécance~ le nom et les points parti-; ; culiers de repère ; de ~aç~n à assurer le codage et la ' ~
7 ~3~3 mémorisation des données cartographiques relatives à chaque voie de ladi-te zone.
- L'appareil de codage et de mémorisation compor-te en outre:
des mémoires pour l'enregistrement d'informa-tions générales, municipales, historiques, touri.stiques, économiques, politi~
ques, commerciales ou publi.citaires, en relation avec lesdites voies; et des moyens de corrélation entre ces informations générales et les données cartographiques relatives auxdites voies.
- L'appareil de stockage comporte: des mémoires de stockage des données cartographiques et des informa-tions générales en provenance de l'appareil de codage et de mémorisation;
des moyens pour recevoir un pré-paiement; des moyens de sélection des données cartographiques et des informations générales à délivrer; des moyens électroniques de charge-ment sur des supports à mémoire des données cartographiques et des informations générales sélectionnées; et des moyens de distribution desdits supports à mémoire ainsi chargés.
- Les supports à mémoire sont constitués par des cartes a mémoire, des blocs enrobés, des bandes magnétiques ou des disques, et sont susceptibles d'être rechargés par ledit appareil de stockage.
- L'appareil électronique embarqué de traitement de l'in-formation et de visualisation comporte des écrans pur l'indi-cation en clair de la voie de départ, de la voie de destina-tion, de la voie suivie, des points de repère intermé-diaire, et des voies sécantes à gauche et à droite et de leur rang.
- L'appareil embarqué comporte en outre des écrans pour l'indication de la longueur totale du trajet, de la distance restant à parcourir et des informations secondaires.
- L'appareil embarqué comporte des voyants orientés repré-sentatifs d'instructions de conduite.
- L'appareil embarqué comporte un écran de représenta-tion schématique de l'itinéraire suivi.
- L'appareil embarqué comporte un écran de représentation schématique du tronçon de voie suivi, et du tronçon de voie ulterieur, avec leurs sécantes.
.
35l~
8 ~1 6 - La commande du bouton de progression assure le defilement pas-~-pas d~s tron~ons de voie suivis, sur ledit écran.
- L'a?parQil e~barqué comporte des boutons de commande dont la manoeuvre assure la transmission visuelle ou phonique des inrormations générales correspondant aux points remar-quables de l'itinéraire suivi, en fonction de la corréla-tion assurae par l'appareil de codage e~ de mémorisation entre ces inr~ormations générales et les données cartogra-phiques relatives auxdi~es voies.
D'autres caractéristiques ressortiront de la description quisuit,faite avec références au dessin annexé sur lequel on peut YOir :
Figure 1, un schéma simplifié de l'ensemble du système électronique de guidage et d'information, adapté à la circulation routière ;
Figure 2, un schéma simplifié d'un premier mode de réalisa-tion de l'appareil électronique embarqué de traitement de l'information et de visualisation, faisant partie du système dela figure 1, et utilisant une représentation des sens de ' déplacements par des voyants lumineux ;
. I !
! 25 Figure 3, un schéma simplifié d'un deuxième mode de réalisa-tion de l'appareil électronique embarqué faisant partie du syst~me de la figure 1~ et utilisant une représentation d'iti-néraires.
En se r~por~ant au dessin, on peut voir (figure 1) que le système électronique de guidage et d'information pour la circulation selon l'invention, se compose essentiellement des élements suivants :
- un appareil 40 de codage et de mémorisation de données cartographiques relatives à une zone de circulation, et d'informations générales correspondant à cette zone ;
~4~ ~ 5 ! 9 g~S4 I - un appareil 41 de stoc!~age, susceptib1e de dél;vrer sur des supports à mémoiro les donnees cartographiques et les informa~ions gon~ral2s c~dées par l'ap~areil de codage et ! de mémorisation 40 ;
- des supports l, la, à mémoire non volatile, pour rece-voir lesdites données et informations générales , et - un appareil 2 ~lectronique embarqué de traitement de l'in-formation et de visualisation, suscQptible de rece~oir au moins un des supports à mémoire l, la.
L'appareil 40 de codago et de mémorisation de données assure le codage et la mémorisation des données cartographiques d'une zone déterminée, urbaine par exemple. Sur un écran 42 ¦ sensible est représentée une carte orientée, et au moyen d'un crayon électronique, on peut suivre sur l'écran les troncons de voies après les avoir identifiés au moyen d'un clavier non représenté.
~ 20 Les informations cartographiques ainsi codées et mémorisées sont par exemple, pour chaque troncon de voie : !
l'orientation par rapport au nord, la longueur, la largeur de la voie, les points de sécance, les noms et l~s points de re?ère tels que monuments publics,églises, square~ etc.
Il va de soi que ce mode de saisie des donnéos est d~crit à titre indic~tif et peut être remplacé par tout équivalent technique.
Après identification d'un tronçon de ~loie et memorisation des données cartographiques codées correspondantes, on peut enrogistror en mémoire des in,~ormations gén~rales, municipalos, historiques, touristiques, conomiques, poli-tiques, commerciales ou publicitaires par exemple. Ces;nformations sont enregistrées dans des mémoires telles que 43 pour les informations municipales,44 pour les informations historiques, etc. Ces informations se rapportent .
au troncon de voie identifi.é et la corrélation entre le troncon de voie et les informations d'un type donné es-t assurée par l'in-termédiaire du bouton de corrél.ati.on 45 et des boutons de commande des mémoires respectives 46, 47 par exemple. Par cette corrélation, les informatlons généra-les des mémoires 43, 44, etc., sont couplées aux noms des voies ou à leurs coordonnées, avec un si.gnal de corrélation ~tel que la visualisa-tion du nom d'une voie sur un écran de l'appareil électronique embarqué 2 rend possible la relation des informations générales, sous forme de texte lisible ou audible, par exemple.
L'appareil 40 de codage et de mémorisation est susceptible de compacter les différentes données et informations pour les rendre enregistrables sur un support de petites dimensions.
En cas de modification de certaines données ou informations, cet appareil est à même d'assurer les mises à jour corres-pondantes.
L'appareil 41 de stockage se présente comme un distributeur automatique de tickets à pré-paiement. Il comporte un récep-teur de pièces de monnaie 49, un récepteur de carte de crédit ou de carte de paiement 50, un écran de dialogue 48, et des boutons de commande pour le choix des supports à
mémoire qu'il est susceptible de délivrer. Ces supports peu-vent se présenter sous forme de cartes à mémoire, de blocs enrobés, de bandes magnétiques, ou de disques à
mémoire. L'appareil peut en détenir en stock et en recevoir de l'exterieur par une fente d'admission 53. Il procède au chargement des données et/ou informations sur une carte et délivre la carte par une fente de sortie 54. Les boutons de commande permettent de sélectionner les données cartographi-ques (bouton 51) ou les informations d'un type particulier, municipal, historique, touris-tique, économique, politique, commercial ou publici-taire par exemple (bouton 52 correspon-dant au type d'information choisi). Ces éléments pratiques sont donnés a titre indicatif et peuvent être remplacés par des équivalents techniques.
, J' ,
1 ~: ILZ42 ~ 3 ~ 5 ~
Electronic guidance and information system for the circulation.
The invention relates to an electronic yuidage system simple, optimized and complete, for traffic, in particular urban and road, to replace daily operations of any driver of a vehicle obliged to locate rer and be guided to read a map or plan.
This system replaces the tedious reading of a map with the unfolding on the screen of a route diagrammatically as the user crosses the sections of its route. It replaces the cards and plans on paper, but also coordinates, on the sole initia-driver, obtaining cultural information, municipal, prevention or commercial specific to its course, also substituting for reading guides books, newspapers, and even news which, although useful, cannot reach it today. he fills a communication gap, individualized to a journey, important for security and for trade.
The invention is also likely to apply to navigation.
sea, river or air, as well as the control of process, training, training, teaching and to tourism.
Currently, we have to navigate in a geographic area phique given from road maps or city guides. The road maps do not have alphabetical indexes of localities served by roads, and sometimes search long before finding your locality of destination-tion. Regarding city guides, the index exists, but we must also refer to the plan to try to define your route taking into account information figuren, like the one-way for example, or in visually paring one route over another.
In both cases, locate on the plan or map , ~.
, ~,. ~
i ~ o4 ~
. ...........
his starting point, and his point of arrival, then choose a route to ~ / ec only knowledge of information from a paper document, otherwise silent, i.e. without have the opportunity to take into account many others 5 data, periodicals, such as a market day in a street for example, or temporary, like road works I rie, or more general, cultural for example.
¦ The driver of a vehicle is often today ! 10 obliged to follow the route on his map with his finger or his card, or to use a browser, as and as the sections of its route are cut.
Often the driver is also obliged to ask for his way.
min. He then receives instructions to go straight, 15 turn for example to the third on the left, then to the.i first right, etc.
! i On the other hand, the person who moves in this same geographic area is not likely to ~ area of interrela-20 information items between the names of the routes, sites, I
: and the places it rubs shoulders with, that with an an-previously memorized by it, or that it finds in guides, books or newspapers, without however have them at his disposal when traveling. The : 25 driver can be interested at the same time in this that he sees, and if he can, question the native on the date of construction of a monument or the address of a restaurant nearby. If it is not answered, it will be in need of information. In addition, it may no longer 30 remember the date of birth of Fleming, the inventor penicillin, although it is on the street : who bears his name, or not knowing how to recognize the century building a church, while passing by, or . ignore it when you get into a ~ ille how much there is : 35 aunts, or that a village he has; he would like to cross, : also prides itself; the low tax rate raised, or that a store advertises something interesting.
The radio he listens to does not broadcast this kind ,. . .
., ~.,. ~;
of information, and cannot have a direct relationship with the clean move accomplished.
It must also be said that today, when a conduc-tor requests information and mentally records the operations and turning points that he must carry out, he often loses the principal and is forced to ask again advice. The present invention, which appeals to the appreciation the driver to assess and compare the sections real from its course to their schematic representation does not te not all cases of loss of orientation. It is enough then locate the name of the lane in which it is located and save it as a new starting point so that the representation of the route to follow him again given. In the same way ~ very simple, its location departure will be recorded by vehicle orientation in a non-urban area, or by simple reference to the name of the path in which it is located and in the increasing sense Even or odd numbers for this channel, the system according to the invention determining where the vehicle is located and in which direction it should move, the precision of the move-being in proportion to the information recorded by the stringing apparatus.
The known types of electronic vehicle guide do not do not respond to these multiple services of which the vention. They do not have the same simplicity and the same uni-versality.
They usually involve sophisticated techniques presentation of complete maps on screens, instead to limit oneself to a route followed which concerns only the user. They include important means of movement control of the vehicle relative to the card;
they are therefore very expensive, and not more convenient.
They do not optimize all trips and do not have not the flexibility of using the invention, so much for the user to choose his route between more sieurs, to compare the lengths and pass them ~ ~ i ~ 53 ~ 1 by reference points ~ will ~. Finally, they don't slow not all ~ the screen as the user chooses, as and ~ measure its progress on its route, or in proportion of vehicle speed.
s You could say that also the types of electronic guide known are silent, eL do not take into account the interest of the user and his openness to things he observes around him while moving.
The user is left in great ignorance, he has no opportunity to perfect his knowledge, except to consult guides of all kinds, or books, action which he cannot of course take while driving.
He cannot receive any important messages which may concern him directly on his journey at the moment when he it is there, for example municipal or police, or no commercial or advertising message, then it! 1i may be of interest to learn while passing in a 1 street that its end is under construction, or that there is a park of 20 parking lot, or at lunchtime there ~ re-opens I ¦ ~
a good restaurant, this information being triggered only!
will of the user, and in the case of course ~ r where a taurateur wants to attract customers using its street.
~ '' 5 We see that no electronic guide as complete and as simple design has never offered so much simpli- ~ ¦ ~
city and services to a user, presenting only one schematic and yet faithful itinerary of it monitoring which concerns only a user, by presenting the successive sections at will.
None could have had such great economic utility, by its simplicity of design, such great utility cultur ~ lle by the interrelations that it allows, and a commercial utility by business and "sponsorships"
(or "sponsorships") that it can generate with the public, and that it translates.
In addition, the guide of the invention does not use an obligation listening like an on-board radio, since its in'ormation . ' ~ s3 ~
General is only listenable at the sole will of the user.
sator.
One of the aims of the invention is from Eourni.r a system simple and complete electronic guidance optimizes and informs Training for circulation, does it allow the choice of an iti-and the effective guidance all along this route.
by means of information directly and easily noticeable.
Another object of the invention is to provide an apparatus for coding and memorization, which ensures a cartographic reading that of a circulation zone and that couple in a memory, names of routes, sites and places, information abbreviations cartographic, municipal, historic, tourist formations that, economic, political, commercial, technical or public-keep quiet, in order to give interest to any itinerary borrows, and to inform the user in the information section mation he chooses.
Another object of the invention is to provide supports for memory carrying guidance information and information general terms which are easily marketable, whether different or confused, further allowing the coupling of information of a different nature, while so far this information has been considered foreign manage each other, and the subject of edi-difficult to reconcile although complementary between them.
3 ~
Another object is to provide a storage device which is will be able to find in town, as are widespread today magnetic card bank cash dispensers which provide storage media at all points ; 35 inexpensive and likely to be updated by the device of storage.
The invention is thus presented as a complete system traffic aid providing directions , 6 ~ 9 ~ 4 necessary for the serene and intormated driving of a vehicle.
This electronic svsLQm2 of optimized guidance and information for traffic is usable in any geographic area, ei whatever the means of transport used.
The present ~ e invention relates to an electronic system guidance and information for traffic, characterized in that it includes:.
- a device for coding and storing card data graphics relating to an area, and general information corresponding to this zone;
- a storage device capable of delivering to storage media of said data and / or general information lS rales; .
- memory media for receiving said data., and / or general information; and he jl - an on-board electronic treatment device for 'I
: information and visualization, likely to receive, ¦
At least one of said memory media, comprising at least.
a control keyboard, at least one display screen, and a manually operated progress button, and suscep-tible to draw at least one route from a point, i start and end point defined by the intermediary . 25 of a keyboard and display, after each command of the button progress, actions to be taken to ensure!
the guidance of a vehicle on the chosen route.
According to other characteristics of the invention:
- the data coding and storage device cartographic includes: a sensitive screen on which is shown a map of a traffic area; a keyboard identiTicaiion of the channels appearing on the screen; and electronic means to raise the characteristics of these routes, such as orientation by compared to the ~ ord, the length of the diff ~ ren ~ s sections ~ the ¦ width, secance points ~ name and partial points ; ; bench markers; of ~ aç ~ n to ensure coding and '~
7 ~ 3 ~ 3 memorization of the cartographic data relating to each way to the ladi-te area.
- The coding and memorizing device also includes:
memories for recording general information, municipal, historic, tourist, economic, political ques, commercial or advertising, in relation to said tracks; and means of correlation between this information and cartographic data relating to said tracks.
- The storage device includes: storage memories cartographic data and general information in origin of the coding and storage device;
means for receiving a prepayment; means for selecting map data and information general to be issued; electronic charging means on memory media of map data and selected general information; and means of distribution of said memory media thus loaded.
- Memory media are made up of cards with memory, coated blocks, magnetic tapes or discs, and are likely to be reloaded by said storage device.
- The on-board electronic data processing device training and visualization includes screens for indi-clear cation of the starting route, the destination route tion, of the route followed, of the intermediate landmarks diary, and intersecting pathways to the left and right and from their rank.
- The on-board device also has screens for the indication of the total length of the journey, the distance remaining to browse and secondary information.
- The on-board device includes LEDs oriented driving instructions.
- The on-board device includes a representation screen schematic of the route followed.
- The on-board device has a display screen schematic of the section of track followed, and of the section of track later, with their secants.
.
35l ~
8 ~ 1 6 - The progress button command scrolls no- ~ -not ~ s ~ sections of track followed, on said screen.
- The aq parQil e ~ boat has control buttons including the operation ensures visual or phonic transmission general information corresponding to the points of the route followed, depending on the correlation tion ensured by the coding device e ~ of memorization between these general information and the cartographic data phiques relating to the two ways.
Other characteristics will emerge from the description next, made with references to the drawing attached to which one can YOir:
Figure 1, a simplified diagram of the entire system electronic guidance and information, suitable for traffic ;
Figure 2, a simplified diagram of a first embodiment tion of the on-board electronic processing device information and visualization, part of the system dela figure 1, and using a representation of the meanings of ' movement by indicator lights;
. I!
! 25 Figure 3, a simplified diagram of a second embodiment tion of the on-board electronic device forming part of the system of Figure 1 ~ and using a representation of iti-nerals.
By looking at the drawing, we can see (Figure 1) that the electronic guidance and information system for the circulation according to the invention, consists essentially of following elements:
an apparatus 40 for coding and storing data cartographic relating to a traffic area, and general information corresponding to this area;
~ 4 ~ ~ 5 ! 9 g ~ S4 I - a device 41 of stoc! ~ Age, susceptible to deliver;
storage media, map data and informa ~ ions gon ~ ral2s c ~ dees by the coding ap ~ areil and ! storage 40;
- supports l, la, with non-volatile memory, for receiving see said data and general information, and - a 2 ~ on-board electronic processing device training and visualization, likely to receive minus one of the memory media l, la.
The codago and data storage device 40 provides coding and storage of cartographic data a specific area, urban for example. On a screen 42 ¦ sensitive is represented an oriented map, and by means of a electronic pencil, we can follow the sections on the screen of channels after identifying them using a keyboard not shown.
~ 20 Map information thus coded and stored are for example, for each section of track:!
orientation to north, length, width lane, security points, names and points monuments such as public monuments, churches, square ~ etc.
It goes without saying that this data entry method is described for information only and can be replaced by any equivalent technical.
After identification of a stretch of ~ loie and memorization corresponding coded cartographic data, we can record in memory of in, ~ general ormations, municipal, historical, tourist, economic, political ticks, commercial or advertising for example. These; nformations are recorded in memories such only 43 for municipal information, 44 for historical information, etc. This information relates to .
to the identified section of the track and the correlation between the section of track and information of a given type ensured via the correlation button 45.
and buttons for controlling the respective memories 46, 47 for example. Through this correlation, the general informatlons memories 43, 44, etc., are coupled with the names of channels or their coordinates, with a correlation si.gnal ~ such as viewing the name of a channel on a screen of the on-board electronic device 2 makes the relationship possible general information, in the form of readable text or audible, for example.
The coding and memorizing apparatus 40 is capable of compact the different data and information for them make it recordable on a medium of small dimensions.
In the event of modification of certain data or information, this device is capable of ensuring the corresponding updates laying.
The storage device 41 is presented as a distributor automatic pre-payment tickets. It includes a reception coin guard 49 a card receiver credit or debit card 50, a dialog screen 48, and control buttons for the choice of supports to memory that he is likely to deliver. These supports can wind be in the form of memory cards, of coated blocks, magnetic tapes, or memory. Device can hold and receive stock from the outside by an inlet slot 53. It proceeds to loading data and / or information onto a card and issues the card through an exit slot 54. The buttons command select the map data ques (button 51) or information of a particular type, municipal, historic, tourist, economic, political, commercial or advertiser for example (button 52 correspon-the type of information chosen). These practical elements are given for information only and can be replaced by technical equivalents.
, I
,

2~3~ o ~
L'appareil de stocl<age 41 comprend une mémoire susceptible d'~tre chargée p~riodiquement par l'appareil 40 de codage et de mémorisation, pour stoc!~er des donnéQs et infor~ations compact~Qs, en vue de leur cession, apr~s paiement, par re~roduction sur les supports à mémoire.
Les supports à memoire 1, la~ sont des supports non vola-tils, prot~g~s et non reproductiblQs contenant des données cartographiques habituellement 1UQS sur un plan de ville ou une carte rOUtièrQ, et des informations génerales, en corrélation avec les points remarquables des itinéraires suivis. Ces supports à mémoire peuvent être mis à jour par l'appareil de stockage 41. Ils portent éventuellement un microprocesseur 3.
lS Un support de données cartographiques est propre à une ville, un quartier, une aire géographique, généralement COUVeriQ par un plan de ville ou une carte routière.
Il porte des informations primaires habituellement lues sur un plan de ville ou une carte routière. Ces informations sont complétées par des informations secondaires d'usage ou des conseils de conduite, qui peuvent etre utiles pour la conduite du véhicule, allant des signaux du code de la route à la l prévention routière et aux indications touristiqu-s. LQS .
informations primaires sont relatives au~ voies de circula--. tion telles que rues, routes, places, ponts, etc. Pour chaque voie elles comprennent : les informations d'iden- 1:
tifica~ion, c1est-à-dire le t~pe C!e voie (rue, avenue, i~.passe, place ...) et son nom ,les informations de carac~èristiques propres, c'est-à-dire la longueur, la largeur, l'orientation par rapport au nord, le sens autorise s'il n'y en a qu'un, : et le sens croissant des numéros de la voie, par exemple, : dans le cas de voies urba;nes ; et les informations d'iden-tification des voies sécantes, c'est-à-dire leur nom, leur position à droite ou à gauche par rapport au sens crois-sant des numéros de la voie, et l'angle qu'elles font avec la vole par exemple~
.~.~.
12 ~;~4~3~51!3 1 ~ 3 4 Les in,ormations secondaires sont relatives à la pratica-bilite de la voie, à la presence de travau~ par e~emple, aux poi~s de re3èra aisement reconnaissables sur la voie ou dans son voisinage, au;~ pointâ d'in~r~ tourist;que, au~ indica,.ions de prévention (croisementsdangereux, limitation de Yitesse), par e~emple, ou aux informations genérales.
;
Le support cartographique porte des informations permanentes mais révisables, c'est-à-dire susceptibles d'être mises à jour. Il couvre une ~one géographique bien dé,inie.
Un auti~e support cartographique correspond a une zone adjacente, de sorte que le remplacement d'un support par un autre Fuisse assurer une continuité, dans le guidage, comme dans le cas des plis adjacents d'une carte géographi-que.
Par ailleurs, pour une même zone géograph;que, on peutprévoir un premier support cartographique relatif essentiel-lement aux informations de circulation, et un second support contenant essentiellement des in-formations de type touris-tique , historique, commercial, économique, ou autre.
Des suppor~s cartographiques différents peuvent contenir ' des inrormations d'échelle différente, par exemple au I
1/50.000e et au l/lO.OOOe. I
L'appareil électronique embarqué 2 de traitement de I ¦
l'in~ormation ~t de visualisation co~rend un ensemDle de mémoireset de microprocesseurs. Il est susceptible de rece-voir un ou deu~ supports de mémoire tels que 1 et la. Il comprend un clavier 4, deux boutons de commande 5 et 6, l'un pour la progression 5, l'autre pour le retour en arri_re 6, un bouton 7 de commande "marche-arret", et un certain nombre d'emplac2ments de visualisation ou d'aiii-
2 ~ 3 ~ o ~
The device of stocl <age 41 includes a memory capable to be periodically loaded by the coding apparatus 40 and memorization, to store data and information compact ~ Qs, with a view to their transfer, after payment, by re ~ roduction on memory media.
Memory media 1, the ~ are non-volatile media tils, protected and non-reproducible containing data usually 1UQS cartographic on a city map or a rOUtièrQ card, and general information, correlation with the remarkable points of the routes followed. These memory media can be updated by the storage device 41. They possibly carry a microprocessor 3.
lS A cartographic data carrier is specific to a city, district, geographic area, generally COUVeriQ by a city map or a road map.
It carries primary information usually read on a city map or a road map. This information is supplemented by secondary usage information or driving tips, which can be useful for driving of the vehicle, ranging from the highway code signals to the l road safety and tourist signs. LQS.
primary information is related to ~ circulation routes--. such as streets, roads, squares, bridges, etc. For each channel they include: identity information 1:
tifica ~ ion, that is to say the t ~ pe C! e track (street, avenue, i ~ .pass, place ...) and its name, the character information clean, i.e. length, width, orientation compared to the north, the direction authorizes if there is only one, : and the increasing direction of the channel numbers, for example, : in the case of urban routes; and identity information tification of the intersecting pathways, i.e. their name, their position to the right or to the left with respect to the cross direction of the track numbers, and the angle they make with steals it for example ~
. ~. ~.
12 ~; ~ 4 ~ 3 ~ 51! 3 1 ~ 3 4 Secondary information relates to the practice bilite of the track, in the presence of work ~ by e ~ example, re3èra poi ~ s easily recognizable on the way or in its vicinity, at; ~ point of in ~ r ~ tourist; that, in ~ indica, prevention ions (dangerous crossings, speed limitation), for example, or general information.
;
The cartographic support carries permanent information but revisable, that is to say likely to be updated up to date. It covers a very specific geographic area.
Another cartographic support corresponds to an area adjacent, so replacing a support with another Fuisse to ensure continuity, in the guidance, as in the case of adjacent folds of a geographic map than.
In addition, for the same geographic area; that, one can foresee a first essential relative cartographic support-traffic information, and a second support mainly containing tourist-type information tick, historic, commercial, economic, or other.
Different map supports may contain ' information of different scale, for example at I
1 / 50,000th and l / lO.OOOe. I
The on-board electronic device 2 for processing I ¦
in ~ ormation ~ t visualization co ~ makes a set of memories and microprocessors. It is likely to receive see one or two memory media such as 1 and the. he includes a keyboard 4, two control buttons 5 and 6, one for progression 5, the other for return to rear 6, an on-off control button 7, and a number of viewing or viewing locations

3~ chage qui vont etre d~crits en relation avec les iigures2 et 3.
~ ~ .
Le clavier 4 comporte des touches de lettres et des touches de chiTfres, dispos~es de manière classique~
:~4~i3~
13 ~
Il pr~sent2 ~galement une touche l'Entree", et des touches rapides de qualification des voi~s ou des points de rep~ro, ! perme-t~ant chacune d'~nre~lstrer par une seul2 pression un mot comme : rout~, rue, boule~/ard, avenue, place, poste, église, ou monuments, par exemple.
Enfin, il comporte deux touches permettant d'indiquer, au po;nt de dQpart d'un itineraire, si le véhicule est oriento dans le sens des numeros c,oissants ou décroissants de 1a voie.
Le clavier est de prQ,~érence disposé en bas du dispositif.
On peut prevoir l'enregistrement de données au toucher sur un écran.
L'appar~il 2 presente encora un certain nombre d'emplacements de visualisation. Dans la suite de la description, ces empla-cements correspondent à des écrans sp~cifiques, mais ils peuvent aussi bien correspondre a des zones spécifiques sur un écran unique par exemple. L'appareil 2 présente encore un cadre 55 muni de boutons de commande 5~ qui correspondent respe~tivement aux informations municipales, historiques, tour;stiques, économiques, politiques, commerciales ou publi-citaires, susceptibles d'~tre contenues dans le support à I
mémoire la, en corrélation avec les informations cartogra- I!
phiques du support 1. L'appareil 2 peut en outre être équipé
d'un haut-parleur 57.
Sur les figures 2 et 3,1es écrans ayant le même rôle son~ identi,ies par l~s memes rQ~-erQnces. C2s écrans plats, cathodiques, à cristaux liquides, luminescants~ ou lumineux, occupent la plus grande partie de la sur,ace ~e l'appareil 2. Au centre s~ trouve l'espaco consacré à l'ar,ichage prin-cipal, dont la disposition varie en fonction du mode de représ~ntation choisie. Autour de cot espace contral sont ~sposes les ecrans correspondant ~ des informations indis-pensables pour sui~re le trajet rhoisi, ou utiles.
Juste au-dessus du claYier 4, les deux ~crans 8 et 9, ¦ en ligne à gauche et ~ droite du bouton 7 i !
~5~
' 14 ~3 o 9 9 ~l de marche-arr~t, a,~,~ichen~ le nom de la voie de départ et de la voie d'arrivee, respectivemen~. Cet a fTi chage n'est pas modi,~ie tout au long du trajet. Il rappelle les données utilis~es pour la dé,~inition de l'itinéraire.
Au~dessus, en position centrale, 52 trouve l'écran lO
af,~ichant le nom de la voie suivie par le véhicule. A
chaque bil~urcation,ou à chaque changement de nom de voie sur un parcours rectiligne, l'affichage se modi~ie. Au-dessus, l'écran llaffiche la longueur du tronçon de voie que le véhicule est en train de parcourir, ce qui constitue une information utile pour la conduite du véhicule.
Sur le côté droit du dispositif, symétrique du bouton de progression 5, se trouve un écran 12 des points de repère, qui affiche les noms et les symboles des points de passage i obligé de l'itinéraire, enregistrés avant le départ par l'utilisateur au moyen du clavier. CRt écran porte en perma-nence la liste de ces points de passage. Lorsque l'un d'eux correspond à une indication paraissant sur un autre écran de l'appareil 2, comme une voie sécante par exemple, il peut être prévu de renforcer l'éclairement dudit point de passage sur l'écran 12 par un flash par exemple.
Si l'on se reporte à la partie supérieure de l'appareil 2, on trouve un écran 13 en ligne, qui pr~sente, en défi72ment, des in'~ormations définies plus haut comme secondaires, c'est-à-dire par exemple des informations de prévention routière, municipales ou touristiques.
En-dessous de cet écran 13, on trouve respectivement à
gauche et à droite, deu~ ecrans 14 et 15 correspondant :
le premier, à la distance res~ant à parcourir sur l'itiné-raire en cours, le second à la longueur totale de cet iti-néraire. L'écran 15 affiche cette distance avant le départ,ce qui permet des eomparaisons entre des itinéraires pas-sant par des poin1s intermédiair2s diftére~ts. La dis'ance ~z~
~ 9 restant à parc~urir, qui appara~t sur l'~cran 14, est evaluee, à partir de la longueur totale, par soustr3ct;0n dqs longueu,s de tronç~ns ap~araissant sur l'écran 11.
Dans la mème ~one de l'appareil 2, se trouvent quelques ecrans correspondant à des informations routières Facili-tant la conduits, en compl~ment aux indications ext~rieures de l~af,ichage routier. On peut par exemple d;sposer des écrans de sens interdit à gauche 16 ou à droite 17 ; de limitation de vitesse 18 ; de sens de circulation 19 signalant un élargissement ou un rétrécissement de voie, un sens unique ou un double sens, une double ou triple file, par exemple ; de ¦
sens giratoire 20 imposant une règle particulière de priorité;
et de danger 21, par exemple. ,¦
! En dessous de ces petits ecrans 16 à 21, on trouve deux écrans 22 et 23 asse~ grands pour l'affichage des noms des voies sécantes respectivement à gauche et à droite par rapport au troncon de voie suivi.
Un peu plus bas sur les figures 2 et 3, les deux écrans 24 et 25 indiquent le rang, dans le troncon suivi, de la prochaine voie dans laquelle on doit tourner, respectivement à gauche 24 ou à droite 25. L'affichage du rang 3 sur l'écran 2i 25 signifie qu'il faut laisser passer deux voies à droite avant de tourner dans la troisième~ et donne une "instruction de faire" à l'utilisateur bien avant qulil n'aborde son changement de cap. La seule lecture du rang de la rue où il faut tourner est une indication utile et une aide pour la conduite.
Tous les éléments précédemment décrits peuvent être consi-dér~s comme comm~s aux difFérents modes de réalisation du dispositif selon l'invention, bien que les dimensions relatives de certains écrans puissent var c. C'est essentiel-lement dans la partie centrale du dispositiF que les moyens d'affichage diffèrent en fonction du mode de réalisation retenu pour la représentation de l'itinéraire à suivre.
~2453~ 1 l6 01 ~9 9 ~ ~
La figuro 2 illustre un pr~mier mode de r~alisat;on correspon-dant à une re3r;sen~âtion des sens de déplac2ment par des flèches ou des voyants orientes. La partie centrale de l'ap-pareil 2 porte une ,l~che axiale 26 correspondant au cap du véhicule~ et deux Tlèches transversales 27 et 28 correspon-dant aux instructions "tourner à gauche" et "tourner à droiie", respectivement. L~ talon de la flèche 26 est illuminé pour symboliser le véhicule. La pointe de la flèche 26 est illu-minée quand l'instruction est d'aller tout droit, la flèche de gauche 27 est illuminée quand l'instruction est de tourner à gauche, et la flèche de droite 28 est illuminée quand l'ins-truction est de tourner à droite.
La figure 3 illustre un deuxième mode de réalisation corres-lS pondant à une représentation des tronçons de trajet. La partie centrale du dispositif est un écran 29 comportant deux parties séparées par une ligne 34 visible ou non. Sur la partie gauche de cet écran est représent~ le tronçon 30 sur lequel 52 trouve le véhicule et le tronçon 3l que le véhicule doit emprunter, et qui fait un angle avec le tronson 30. De cette manière, l'utilisateur a par avance une visuali- i sation de son prochain changement de direction, l'angle des deux tronçons 30 et 31 correspondant à l'angle de changement de cap à prévoir. Les deux tronçons 30 et 3l sont illuminés.
- 25 Par ailleurs, l'écran 29 représente les voies sécantes 32, 33 qui ne sont pas à emprunter, mais qui per~ettent de mieux savoir où S2 trouve le véhicule. CPS voies sécantes ne sont représent~es que pour la longueur de leur premier tronson depuis le tronçon 30, c'est pourquoi leurs s2gments à gauche et à droite dudit troncon 30 peuvent etre de longueur di~Térente .
:
Sur la partie droite de l'ecran 29 est representé en totalito l'itineraire 35 à suivre du point de départ 36 au point d'arri-vée 37. Sur cet itin~raire 35 est prévue en eclairementren~orcé la portion d'itinéraire representée sur la partie gauche de l'ecran.
9 ~ ~
Sur la figure 3, on n'a représenté que deux tronçons 30 et 3~, considéros comme suf,~isants. Il va de soi qu'on peut en représe~ter plusieurs sans diTficulté. Comme on le verra plus loin, à chaque changement de tronçon, on - 5 recale la représentation du trajet à partir du point de croisement des deux tronçons 30 et 31, le troncon 31 venant prendre la ~lace du tronçon 30 et le nouveau tronçon lui faisant suite etant repr~senté.
I
I
Selon un troisième mode de réalisation, on peut afficner l'itinéraire en continu, pour qu'il se déroule au rythme ~
de 1a progression du véhicule. On peut ainsi avoir une Ij representation en arête de poisson, qui se redresse au fur et ~ mesure du défilement des voies sur son premier tronçon, ~ la base de l'écran.
. Il On peut également faire une représentation fixe et orientée vers le nord, c'esL-à-dire une représentation cartograpni-que statique. Le véhicule est alors représenté par un point lumineux sur l'itinéraire à suivre, grossi par l'effet de loupe.
Enfin, il est prévu un quatrième mode de réalisation, assurant le guidage à partir des voies sécantes, en 5ucces-sion à gauche et à droi~e de l'itinéraire suivi. Par raopcrtaux figures 2 et 3, la seule modification réside dans l'agran-dissement des écrans 22-et 23 des voies sécantes, de facon y faire apparaîtr~ non plus l'identification de la premièr_ voie secante à croiser, mais la liste de toutes les voies sécantes, ~ gauche et à droite, respecti~ement, de l'iti-néraire. Cette présentation en liste à une tr;ple fonction.
Tout d'abord, la sélection des voies de départ et d'arr;vée peut etre obtenue en fais2nt d~f,ler la liste alphab~ieue ~L29~3~
l3 ~ ~ 9 9 des voies, et en l'arr~tant ~ la voie désir~e, qui est s~lectionn~e par toucher sur l'écran. Ensuite, au cours du traje~, los voies secantos, ~ droite et à gauche res-pectivemen~, defilent en d~placement continu et ligne à
S ligne, du haut de l'écran vers le bas. Ce défilement es' appel~ "en tambour", ou "scrolling". Lorsque l'une de cPs voies correspond à une voie à emprunter, le nom correspondant s'illum;ne sur l'écran.Enfin, on peut faire defiler sur l'écran la liste des points de repère au moment de la selection d'un itinéraire.
Le fonctionnement de l'appareil électronique embarqué
de traitement de l'information et de visualisation s'ana-lyse de la man;ère suivante : on prend tout d'abord le ll 15 support cartographique 1 correspondant à la zone de !
circulation ~ille, zone rurale, région, par exemple) et on l'ins~re dans l'appareil 2. On fait de meme avec le support la correspondant aux informations générales désirées, historiques, touristiques ou autres. Ensuite, ~0 par l'intermédiaire du clavier 4, on définit la voie dudepart par son nom, qui s'affiche sur les écrans 8 et lO,et 1e ~ns du véhicule par rapport aux numéros de la voie (croissants ou décroissants) ; on définit ensuite, I, toujours par le clavier, la voie de destination, qui s'a,-:~ fiche sur l'écran 9 ; on peut également imposer le passage par un ou plusieurs points intermédiaires, qui s'affichent sur l'écran 12. La phase d'introduction de données est alors terminéo.
L'appareil 2 est programmé pour définir un itinéraire à
partir des données qui lui ont été fournies. La longueur de cet itinéraire s'affiche alors sur les écrans 14 et 15.
L'utilisateur a la possibilité de refuser un itinéraire et d'en demander un autre. Il a également la possibilite de 33 revenir au premier, si le second itinéraire ne lui convient pas. L'itinéra;re ~tant d~fini, on entre alors dans la phase de guidage proprement dit, avec, se10n le mode de représen-tation,la flèche 26 qui s'éclaire (figure 2), ou les tronçons ~2~S35~
,9 ~ o~g~
de voies 30 et 31 qui apparaissent sur l'écran 29 (figure 3).
C'est alors que 1~ bouton de progression 5 doit inter~lenir, pour commander l'af,~ichage successif des in'ormations rela-tives à l'itinéraire à suivre, au fur et à mesure de la progression du véhicule.
Dans le premier mode de réalisation (figure 2), le bouton de progression doit être appu~é chaque fois que l'utilisa-teur aborde un nouveau segment de l'itinéraire, c'est-à-dire 10 à chaque changement de l'indication d'un des écrans 22 et 23 affichant les noms des voies sécantes. Il commande les flèches 26, 27, 28.
Dans le deuxième mode de réalisation (Tigure 3), le bouton 15 de progression doit être appuyé à chaque changement de tron-con. Il commande le recalage du vronson SUiYi sur l'écran 29 et l'apparition d'un nouveau tron~on.
Selon le troisième mode de réalisation, le bouton de progres-20 sion commande la présentation de l'itinéraire en arete de poisson lorsque l'appareil n'est pas lié au véhicule. I¦
l 11 Enfin, pour le quatrième mode de réalisation, la situation est la même que pour les deux premiers.
Au fur et à mesure de la progression du véhicule, lorsqu'un signal de cor,élat10n est dét~ct~, le bouton 56 s'illumine et si le conducteur le désire, il peut le manoeu-vrer par pression. Il peut alors entendre par le haut-~0 parleur 57, ou lire sur l'écran 13,1es informations généra-les correspondantes qui sont en relation avec le point particulier de l'itinéraire où il est en train de passer.
Il est possi31e de lier m~ecaniguement au parcours reel du vehic!lle, 35 le défilement des informations relatives à un itinéraire déterminé, dans la mesure où l'util;sateur donne ~ son véhicule les ordres nécessaires pour suivre le déroulement de la p,ose~tationen cc~inu. On peut a~surar la véri~ication ~ 53~
de l'appareil et son ajustement au déplacement du véhlcule, no-tamment par compas et mouvement inertiel, par exemple.
Enfln, comme pour toute fonctlon de l'appareil, 11 est possible de répéter les présenta-tlons, ou de faire retour en arrière des informations données.
Ainsi, l'appareil électronique de guidage selon l'invention fournit une information de déplacement lié ou non à la marche d'un véhicule, par signal fléché, par défilement pas à pas ou continu d'une représentation cartographique, ou par défilement de noms des voies sécantes, décrivant un itinéraire à suivre entre un point de départ et un point de destination, en présentant, en corrélation, les actions à entreprendre, toutes les informations nécessaires au guida-ge, à l'aide à la conduite, et simultanément des informa-tions culturelles. L'appareil peut recevoir des ins-tructions par l'intermédiaire du clavier, ou phoniquement.
Il peut présenter ces informations sous forme visuelle ou phonique, par écrans, lampes, éclairs lumineux ou flashes, sons ou voix, par exemple. Il est utilisable dans tout moyen de transport ou de navigation mais il peut égale-ment être utilisé sans véhicule pour des déplacements à pied.
Le programme inclus dans l'appareil embarqué permet de cal-culer, représenter, et renseigner au moins un itinéraire choisi par l'utilisateur.
Des extensions professionnelles, et en particulier, revêtant une caractéristique de processus de fabrication, ou de succession d'actions reflétant des instructions ou un mode opératolre, peuvent être envisagées.
On peut également utiliser le système électronique de guidage pour les réseaux de transport en commun, et no-tamment pour f ,~, ~., l~~s3~
~ ~9~
le raseau metropolitain. On peut l'appliquer au guidage de la visite d~ sites touristiques ou d~ mus~es par e:~emp1e.
Compte-tenu de ses per~ormances, le système de guidage selon l'invention peut être qualifié de guide intelligent.
' ~1
3 ~ chage which will be described in relation to iigures2 and 3.
~ ~.
Keyboard 4 has letter keys and keys of figures, arranged ~ es in a conventional way ~
: ~ 4 ~ i3 ~
13 ~
It also has an Enter button, and rapid qualification of vehicles or checkpoints, ! each allows you to lstrate with a single press word like: rout ~, rue, boule ~ / ard, avenue, place, poste, church, or monuments, for example.
Finally, it has two keys to indicate, at the at the start of a route, if the vehicle is oriento in the direction of the numbers c, increasing or decreasing of the channel.
The keyboard is of prQ, ~ erence arranged at the bottom of the device.
Data recording can be scheduled by touch on a screen.
Appar ~ il 2 still has a number of locations of visualization. In the following description, these places cements correspond to specific screens, but they may as well correspond to specific areas on a single screen for example. Device 2 still has a frame 55 provided with control buttons 5 ~ which correspond respectively to municipal and historical information, tour; static, economic, political, commercial or public citaires, likely to be contained in the support to I
memory la, in correlation with cartographic information!
phiques of the support 1. The apparatus 2 can also be equipped a speaker 57.
In Figures 2 and 3.1 screens having the same role its ~ identi, ies by l ~ s same rQ ~ -erQnces. C2s flat screens, cathodic, liquid crystal, luminescent ~ or luminous, occupy most of the on, ace ~ e the device 2. In the center is the space dedicated to ar, main ichage-cipal, the arrangement of which varies according to the mode of ~ chosen representation. Around this contral space are ~ displays the corresponding screens ~ specific information thinkable for following the journey rhoisi, or useful.
Just above claYier 4, the two ~ notches 8 and 9, ¦ in line to the left and ~ right of button 7 i !
~ 5 ~
'14 ~ 3 o 9 9 ~ l start-stop ~ t, a, ~, ~ ichen ~ the name of the start route and of the way of arrival, respectivemen ~. This has not been used not modified, ie throughout the journey. It recalls the data used for the start of the route.
Above, in the central position, 52 finds the screen lO
af, ~ hiding the name of the route followed by the vehicle. AT
each bil ~ urcation, or at each change of name of lane on a straight course, the display changes. Above, the display shows the length of the track section that the vehicle is traveling, which constitutes a useful information for driving the vehicle.
On the right side of the device, symmetrical with the button progression 5, there is a screen 12 of the benchmarks, which displays the names and symbols of the waypoints i obligated route, saved before departure by the user using the keyboard. CRt screen door permanently nence the list of these waypoints. When one of them corresponds to an indication appearing on another screen of the device 2, like a secant way for example, provision may be made to increase the illumination of said point passing on screen 12 by a flash for example.
If we refer to the upper part of the device 2, there is a screen 13 online, which presents, in challenge, information defined above as secondary, that is to say for example prevention information road, municipal or tourist.
Below this screen 13, there are respectively left and right, two corresponding screens 14 and 15:
the first, at the distance res ~ ant to cover on the route-rary in progress, the second to the total length of this iti-naire. Screen 15 displays this distance before departure, allowing comparisons between pas-health by poin1s intermédiair2s diftére ~ ts. The distance ~ z ~
~ 9 remaining at park ~ urir, which appears on screen ~ 14, is evaluated, from the total length, by subtr3ct; 0n dqs length, section s ~ ns ap ~ araissant on the screen 11.
In the same ~ one of device 2, there are some screens corresponding to traffic information Facili-both the ducts, in addition to the external indications of road display. We can for example have screens direction prohibited on the left 16 or on the right 17; limitation speed 18; direction 19 signaling a widening or narrowing of lane, one way or a double direction, a double or triple file, for example; from ¦
roundabout direction 20 imposing a particular priority rule;
and danger 21, for example. , ¦
! Below these small screens 16 to 21, there are two screens 22 and 23 are large enough for displaying the names of intersecting lanes respectively to the left and to the right with respect to to the section of track followed.
A little further down in Figures 2 and 3, the two screens 24 and 25 indicate the rank, in the trunk followed, of the next lane to turn in, respectively left 24 or right 25. Display of row 3 on the screen 2i 25 means you have to pass two lanes to the right before turning in the third ~ and gives an "instruction to do "to the user well before they approach their Change of direction. The only reading from the street rank where he to turn is a useful indication and help for conduct.
All the elements previously described can be considered der ~ s as comm ~ s to the different embodiments of the device according to the invention, although the dimensions relative of some screens may vary c. It's essential-in the central part of the device that the means depending on the embodiment retained for the representation of the route to follow.
~ 2453 ~ 1 l6 01 ~ 9 9 ~ ~
FIG. 2 illustrates a first mode of realization;
Dant to a re3r; sen ~ âtion of the displac2ment directions by arrows or indicator lights. The central part of the apartment like 2 carries one, the axial che 26 corresponding to the cap of the vehicle ~ and two cross keys 27 and 28 corresponding in the instructions "turn left" and "turn right", respectively. The heel of arrow 26 is illuminated to symbolize the vehicle. The tip of the arrow 26 is illu-undermined when the instruction is to go straight, the arrow left 27 is illuminated when the instruction is to turn left, and the right arrow 28 is illuminated when the ins truction is to turn right.
FIG. 3 illustrates a second embodiment corresponding to lS based on a representation of the path sections. The central part of the device is a screen 29 comprising two parts separated by a line 34 visible or not. On the left part of this screen is represented ~ section 30 on which 52 finds the vehicle and the section 3l that the vehicle must travel, and which makes an angle with the section 30. In this way, the user has a visuali i sation of its next change of direction, the angle of two sections 30 and 31 corresponding to the change angle heading to predict. The two sections 30 and 3l are illuminated.
- 25 Furthermore, the screen 29 represents the intersecting paths 32, 33 which are not to be borrowed, but which per ~ ettent better find out where S2 finds the vehicle. CPS intersecting pathways are represented only for the length of their first section from section 30, that's why their s2gments on the left and to the right of said section 30 may be of length di ~ Terente.
:
On the right part of the screen 29 is represented in totalito the route 35 to follow from the starting point 36 to the point of arrival vée 37. On this route ~ raire 35 is planned in illumination ~ orcée the portion of route represented on the part left of the screen.
9 ~ ~
In FIG. 3, only two sections 30 have been shown.
and 3 ~, considered suf, ~ isants. It goes without saying that can represent several ter without difficulty. As we will see later, each time the section is changed, - 5 adjusts the representation of the route from the point of crossing of the two sections 30 and 31, the section 31 coming take the ~ lace of section 30 and the new section being continued being represented.
I
I
According to a third embodiment, one can display the route continuously, so that it takes place at the rhythm ~
progress of the vehicle. We can thus have an Ij fishbone representation, which straightens as and ~ measurement of the running of the tracks on its first section, ~ the base of the screen.
. he We can also make a fixed and oriented representation towards the north, that is to say a map representation than static. The vehicle is then represented by a point bright on the route to follow, magnified by the effect of magnifying glass.
Finally, a fourth embodiment is provided, guiding from the intersecting tracks, in 5ucces-left and right of the route followed. By raopcrtaux Figures 2 and 3, the only modification resides in the agran-divide screens 22 and 23 of the intersecting pathways, so make it appear ~ no longer the identification of the first_ secant route to cross, but the list of all routes secants, ~ left and right, respecti ~ ely, of the iti-naire. This presentation in list has a tr? Full function.
First, the selection of the starting and ending lanes can be obtained by doing d ~ f, read the alphabetical list ~ L29 ~ 3 ~
l3 ~ ~ 9 9 ways, and by stopping it ~ the desired way, which is selected by touching on the screen. Then during du traje ~, los routes secantos, ~ right and left res-pectivemen ~, scroll in continuous displacement and line to S line, from the top of the screen to the bottom. This scrolling is call ~ "in drum", or "scrolling". When one of cPs routes corresponds to a route to be taken, the name corresponding lights up; does not appear on the screen.
scroll the list of landmarks on the screen time of route selection.
The operation of the on-board electronic device information processing and visualization lysis in the following manner: we first take the ll 15 cartographic support 1 corresponding to the area of!
traffic ~ ille, rural area, region, for example) and we insert it into the device 2. We do the same with the support corresponding to general information desired, historical, tourist or other. Then, ~ 0 via the keyboard 4, we define the departure route by its name, which is displayed on screens 8 and lO, and 1e ~ ns of the vehicle compared to the numbers of the track (ascending or descending); we then define, I, always by the keyboard, the destination route, which is, -: ~ sheet on screen 9; we can also impose the passage by one or more intermediate points, which are displayed on screen 12. The data entry phase is then finished.
Device 2 is programmed to define a route to from the data provided to it. The length of this route is then displayed on screens 14 and 15.
The user has the option of refusing a route and to ask for another. It also has the possibility of 33 return to the first, if the second route does not suit him not. The route; re ~ as d ~ finished, we then enter the phase of guidance proper, with, se10n the mode of representation tation, the arrow 26 which lights up (Figure 2), or the sections ~ 2 ~ S35 ~
, 9 ~ o ~ g ~
channels 30 and 31 which appear on the screen 29 (FIG. 3).
This is when 1 ~ progress button 5 must intervene, to order the af, ~ successive display of related information tives to the route to follow, as the vehicle progression.
In the first embodiment (Figure 2), the button must be pressed each time the user teur approaches a new segment of the route, that is to say 10 each time the indication of one of screens 22 and 23 changes displaying the names of the intersecting routes. He commands the arrows 26, 27, 28.
In the second embodiment (Tigure 3), the button 15 of progress must be pressed at each change of section con. It orders the registration of the SUiYi vronson on the screen 29 and the appearance of a new section ~ on.
According to the third embodiment, the progress button 20 sion orders the presentation of the route at the edge of fish when the device is not linked to the vehicle. I¦
l 11 Finally, for the fourth embodiment, the situation is the same as for the first two.
As the vehicle progresses, when horn signal, élat10n is det ~ ct ~, button 56 lights up and if the driver wishes, he can operate it glass by pressure. He can then hear from above ~ 0 speaker 57, or read on the screen 13.1 general information the correspondents who are in relation to the point particular of the route he is passing.
It is possible to link mechanically to the real route of the vehicle!
35 scrolling route information determined, to the extent that the user gives ~ his conveys the necessary orders to follow the progress of p, ose ~ tationen cc ~ inu. We can a ~ surar the verification ~ ication ~ 53 ~
of the device and its adjustment to the displacement of the vehicle, in particular by compass and inertial movement, for example.
Finally, as with any function of the device, 11 is possible to repeat the presentations, or return behind the information given.
Thus, the electronic guiding device according to the invention provides displacement information linked or not to the vehicle running, by arrow signal, by scrolling step by step or continuous of a cartographic representation, or by scrolling names of intersecting paths, describing a route to follow between a starting point and a point destination, by presenting, in correlation, the actions to undertake, all the information necessary to guide driving assistance, and simultaneously information cultural relations. The device can receive instructions via the keyboard, or phonically.
He can present this information in visual form or phonic, by screens, lamps, lightning flashes or flashes, sounds or voices, for example. It can be used in any means of transport or navigation but it may also be used without a vehicle for walking.
The program included in the on-board device allows you to culer, represent, and inform at least one route chosen by the user.
Professional extensions, and in particular, having a characteristic of the manufacturing process, or succession of actions reflecting instructions or an operating mode, can be considered.
You can also use the electronic guidance system for public transport networks, and in particular for f , ~, ~., l ~~ s3 ~
~ ~ 9 ~
the metropolitan razor. It can be applied to guidance of the visit of tourist sites or museums by e: ~ emp1e.
Given its per ~ ormances, the guidance system according to the invention can be described as an intelligent guide.
'~ 1

Claims (15)

Les réalisations de l'invention au sujet desquelles un droit exclusif de propriété ou de privilège est revendiqué sont définies comme il suit: The achievements of the invention about of which an exclusive right of ownership or lien is claimed are defined as follows: 1. Système électronique de guidage et d'information pour la circulation, caractérisé en ce qu'il comprend:
- un appareil de codage et de mémorisation de données cartographiques relatives à une zone, et d'informations générales correspondant à cette zone;
- un appareil de stockage susceptible de délivrer sur des supports à mémoire lesdites données et/ou informations générales;
- des supports à mémoire pour recevoir lesdites données et/ou informations générales; et - un appareil électronique embarqué de traitement de l'information et de visualisation, susceptible de recevoir au moins un desdits supports à
mémoire, comprenant au moins un clavier de commande, au moins un écran de visualisation, et un bouton de progression à commande manuelle et susceptible de définir au moins un itinéraire à partir d'un point de départ et d'un point d'arrivée définis par l'intermédiaire d'un clavier et d'afficher, après chaque commande du bouton de progression, des actions à
entreprendre pour assurer le guidage d'un véhicule sur l'itinéraire choisi.
1. Electronic guidance system and information for traffic, characterized in that he understands:
- a device for coding and memorizing cartographic data relating to an area, and general information corresponding to this area;
- a storage device capable of deliver said data on memory media and / or general information;
- memory media to receive said general data and / or information; and - an on-board electronic device of information processing and visualization, likely to receive at least one of said supports to memory, comprising at least one control keyboard, at the minus a display screen, and a button manual override and likely to define at least one route from a point of start and end point defined by through a keyboard and display after each command of the progress button, actions to undertake to guide a vehicle over the chosen route.
2. Système selon la revendication 1, caractérisé en ce que l'appareil de codage et de mémorisation de données cartographiques comporte : un écran sensible sur lequel est représentée une carte d'une zone de circulation ; un clavier d'identification des voies apparaissant sur l'écran; et des moyens électroniques pour relever les caractéristiques de chacune de ces voies, telles que l'orientation par rapport au nord, la longueur des différents tronçons, la largeur, les points de sécance, le nom et les points particuliers de repère; de façon à assurer le codage et la mémorisation des données carthographiques relatives à chaque voie de ladite zone. 2. System according to claim 1, characterized in that the coding and storage of cartographic data includes: a sensitive screen on which a map is represented a traffic area; an identification keyboard channels appearing on the screen; and means electronic to record the characteristics of each of these pathways, such as orientation by north, the length of the different sections, width, secance points, name and points benchmark individuals; so as to ensure coding and memorization of relative cartographic data at each lane in said area. 3. Système selon la revendication 2, caractérisé
en ce que l'appareil de codage et de mémorisation comporte en outre: des mémoires pour l'enregistrement d'informations générales, municipales, historiques, touristiques, économiques, commerciales, techniques ou publicitaires, en relation avec lesdites voies; et des moyens de corrélation entre ces informations générales et les données cartographiques relatives auxdites voies.
3. System according to claim 2, characterized in that the coding and memorizing apparatus further includes: memories for recording general, municipal, historical information, tourist, economic, commercial, technical or advertising, in relation to said channels; and means of correlation between this general information and the cartographic data relating to said tracks.
4. Système selon la revendication 1, caractérisé
en ce que l'appareil de stockage comporte: des mémoires de stockage des données cartographiques et des informations générales en provenance de l'appareil de codage et de mémorisation; des moyens pour recevoir un pré-paiement; des moyens de sélection des données cartographiques et des informations générales à
délivrer; des moyens électroniques de chargement sur des supports à mémoire des données cartographiques et des informations générales sélectionnées; et des moyens de distribution desdits supports à mémoire ainsi chargés.
4. System according to claim 1, characterized in that the storage device comprises: memories for storing cartographic data and general information from the device coding and memorization; means for receiving a prepayment; data selection means cartographic and general information to issue; electronic means of loading on memory media for cartographic data and selected general information; and means distribution of said memory media as well loaded.
5. Système selon la revendication 1, caractérisé
en ce que les supports à mémoire sont constitués par des cartes à mémoire, et éventuellement à
microprocesseur, des blocs enrobés, des bandes magnétiques ou des disques et sont susceptibles d'être rechargés par ledit appareil de stockage.
5. System according to claim 1, characterized in that the storage media consist of memory cards, and possibly microprocessor, coated blocks, strips magnetic or discs and are likely to be recharged by said storage device.
6. Système selon la revendication 1, caractérisé
en ce que l'appareil électronique embarqué de traitement de l'information et de visualisation comporte des écrans pour l'indication en clair de la voie de départ, de la voie de destination, de la voie suivie, des points de repère intermédiaires et des voies sécantes à gauche et à droite et de leur rang.
6. System according to claim 1, characterized in that the on-board electronic device of information processing and visualization has screens for the clear indication of the departure lane, destination lane, lane followed, intermediate benchmarks and intersecting lanes on the left and right and their rank.
7. Système selon la revendication 6, caractérisé
en ce que l'appareil embarqué comporte en outre des écrans pour l'indication de la longueur totale du trajet, de la distance restant à parcourir, de la longueur du tronçon suivi, et des informations secondaires, telles que signaux du code de la route ou de prévention routière.
7. System according to claim 6, characterized in that the on-board device also includes screens for the indication of the total length of the journey, distance remaining, distance length of the section followed, and information secondary, such as traffic signals or road safety.
8. Système selon la revendication 6, caractérisé
en ce que l'appareil embarqué comporte des voyants orientés représentatifs d'instructions de conduite, commandés par le bouton de progression.
8. System according to claim 6, characterized in that the on-board device has indicators oriented representative of driving instructions, controlled by the progress button.
9. Système selon la revendication 6, caractérisé
en ce que l'appareil embarqué comporte un écran de représentation schématique du tronçon de voie suivi, et du tronçon de voie ultérieur, avec leurs sécantes.
9. System according to claim 6, characterized in that the on-board device has a screen schematic representation of the section of track followed, and of the later section of track, with their secants.
10. Système selon la revendication 6, caractérisé
en ce que l'appareil embarque comporte un écran de représentation schématique de l'itinéraire suivi.
10. System according to claim 6, characterized in that the on-board device has a screen schematic representation of the route followed.
11. Système selon la revendication 6, caractérisé
en ce que l'appareil embarqué comporte des écrans de défilement en tambour des noms des voies sécantes.
11. System according to claim 6, characterized in that the on-board device has screens of scrolling of the names of the intersecting routes.
12. Système selon la revendication 9, caractérisé
en ce que la commande du bouton de progression assure le défilement pas-à-pas des tronçons de voie suivis, sur ledit écran.
12. System according to claim 9, characterized in that the progress button command ensures the step-by-step scrolling of the track sections followed, on said screen.
13. Système selon la revendication 8, caractérisé
en ce que l'appareil embarqué comporte une liaison mécanique au véhicule pour commander le défilement en continu de la représentation de l'itinéraire suivi et des informations correspondantes.
13. System according to claim 8, characterized in that the on-board device has a connection mechanical to the vehicle to control the scrolling continuous representation of the route followed and corresponding information.
14. Système selon la revendication 13, caractérisé en ce que la coordination dudit défilement en continu est ajustée au parcours réel du véhicule par compas ou mouvement inertiel. 14. The system as claimed in claim 13, characterized in that the coordination of said scrolling continuously is adjusted to the actual course of the vehicle by compass or inertial movement. 15. Système selon la revendication 1, caractérisé
en ce que l'appareil embarqué comporte des boutons de commande dont la manoeuvre assure la transmission visuelle ou phonique des informations générales correspondant aux points remarquables de l'itinéraire suivi, en fonction de la corrélation assurée par l'appareil de codage et de mémorisation entre ces informations générales et les données cartrographiques relatives auxdites voies.
15. System according to claim 1, characterized in that the on-board device has buttons for control whose operation ensures transmission visual or phonic general information corresponding to the remarkable points of the route monitoring, depending on the correlation provided by the coding and memorizing device between these general information and cartridge data relating to said channels.
CA000509654A 1986-05-21 1986-05-21 Electronic traffic regulation and information system Expired CA1245358A (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CA000509654A CA1245358A (en) 1986-05-21 1986-05-21 Electronic traffic regulation and information system

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CA000509654A CA1245358A (en) 1986-05-21 1986-05-21 Electronic traffic regulation and information system

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CA1245358A true CA1245358A (en) 1988-11-22

Family

ID=4133176

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CA000509654A Expired CA1245358A (en) 1986-05-21 1986-05-21 Electronic traffic regulation and information system

Country Status (1)

Country Link
CA (1) CA1245358A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0169954B1 (en) Electronic information and navigation system for traffic
EP0720003B1 (en) Navigation device
US6321158B1 (en) Integrated routing/mapping information
EP2843369B1 (en) Method of operating a navigation system using images
US5848373A (en) Computer aided map location system
EP1612707B1 (en) Method of collecting information for a geographic database for use with a navigation system
EP1164558B1 (en) Vehicle navigation apparatus and storage medium
US5944768A (en) Navigation system
CA2257258C (en) Computer aided routing and positioning system
CH650607A5 (en) DEVICE FOR OBTAINING URBAN COORDINATES.
CN101363739B (en) Navigation apparatus and navigation program
EP1085299A2 (en) Navigation apparatus
TW200829873A (en) Navigation device and method for displaying navigation information
JP4622126B2 (en) Navigation device, navigation method, and navigation program
CA1245358A (en) Electronic traffic regulation and information system
JP4547826B2 (en) Navigation device and navigation program
TWI300123B (en)
JP2004157125A (en) Navigation system and navigation program
JP2016109493A (en) Navigation system and navigation program
JPH09159481A (en) Map display device, navigation apparatus and medium with stored computer program for processing of map information
JP7259299B2 (en) Map image display device and computer program
JP3508132B2 (en) Navigation device and navigation method
JP3508129B2 (en) Navigation device and navigation method
FR2652413A1 (en) Computerised system with road software integrated on vehicles for road guidance with display and direct simulation on screen
JPH09152829A (en) Navigation device

Legal Events

Date Code Title Description
MKEX Expiry