CA1099886A - No translation available - Google Patents

No translation available

Info

Publication number
CA1099886A
CA1099886A CA264,242A CA264242A CA1099886A CA 1099886 A CA1099886 A CA 1099886A CA 264242 A CA264242 A CA 264242A CA 1099886 A CA1099886 A CA 1099886A
Authority
CA
Canada
Prior art keywords
mold
casting
rosette
periphery
shock absorber
Prior art date
Legal status (The legal status is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the status listed.)
Expired
Application number
CA264,242A
Other languages
French (fr)
Inventor
Raymond Petiau
Current Assignee (The listed assignees may be inaccurate. Google has not performed a legal analysis and makes no representation or warranty as to the accuracy of the list.)
Bpifrance Financement SA
Original Assignee
Agence National de Valorisation de la Recherche ANVAR
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Agence National de Valorisation de la Recherche ANVAR filed Critical Agence National de Valorisation de la Recherche ANVAR
Application granted granted Critical
Publication of CA1099886A publication Critical patent/CA1099886A/en
Expired legal-status Critical Current

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B22CASTING; POWDER METALLURGY
    • B22DCASTING OF METALS; CASTING OF OTHER SUBSTANCES BY THE SAME PROCESSES OR DEVICES
    • B22D7/00Casting ingots, e.g. from ferrous metals
    • B22D7/12Appurtenances, e.g. for sintering, for preventing splashing

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Vibration Dampers (AREA)
  • Casting Support Devices, Ladles, And Melt Control Thereby (AREA)
  • Continuous Casting (AREA)
  • Vibration Prevention Devices (AREA)

Abstract

Dispositif pour limiter les rejaillissements de gouttelettes d'acier en fusion lors de la coulée en lingotière. Il est caractérisé par une ou plusieurs bandes placées de chant formant un réseau d'alvéoles polygonaux. Ce dispositif est placé sur le fond de la lingotière avant la coulée et joue, soit le rôle d'amortisseur lors d'une coulée directe, soit le rôle de flotteur lors d'une coulée en source.Device for limiting the spattering of molten steel droplets during casting in an ingot mold. It is characterized by one or more bands placed on edge forming a network of polygonal cells. This device is placed on the bottom of the mold before casting and plays either the role of damper during direct casting, or the role of float during casting at source.

Description

11)99886 La pr~sente invention concerne un dispositif pour limi-ter les rejaillissements de gouttelettes d'acier en fusion lors de la coulée en lingotière.
Lors de la coulée d'acier directe au jet, on place habituellement, au fond de la lingotière, un dispositif appelé
"amortisseur". Lorsque la coulée de l'acier s'effectue ;-~
"en source", on utilise un "coussin" ou "flotteur" pour supporter des produits adjuvants de coulée. Tous ces dispositifs ont ~-pour rôle d'éviter les rejaillissements de gouttelettes d'acier en fusion sur les parois froides de la lingotière au contact desquelles ces gouttelettes se solidifient et provoquent ulté--rieurement l'apparition de defauts de surface du lingot ou du --produit fini.
Lors de la coulée directe au jet, ces dispositifs permettent également d'atténuer le choc du jet d'acier contre le fond de la lingotière et par conséquent d'en réduire l'usure.
Ils contribuent egalement à attenuer le refroidissement brutal de l'acier entrant en contact avec la masse de la lingo-tière par l'intermediaire de son fond, ceci occasionnant un retrait en "cul de bouteille" du lingot.
On connait déjà divers dispositifs de ce genre, notam-ment des amortisseurs realisés à partir d'une bande de carton ondule, enroule en spirale. Toutefois, ces dispositifs ne donnent pas toute satisfaction car ils sont d'un prix de revient assez ~leve, d'un emploi peu commode et d'une efficacite très relative.
La présente invention vise essentiellement à remédier a ces inconvénients.
A cet effet, ce dispositif pour limiter les rejaillisse-ments de gouttelettes d'acier en fusion lors de la coulée enlingotiere, placé sur le fond de celles-ci, avant la coulee, et - jouant le rBle d'amortisseur lors d'une coulée directe au jet - 1 -' ~;
., . .~

~` 11D99886 -ou de flotteur lors d'une coulée en source, comportant au moins une bande verticale disposée de chant sur le fond de la lingotiere, est caractérisé en ce que la ou les bandes placées de chant forment un réseau dlalvéoles sensiblement polygonaux.
La section droite des alvéoles polygonaux peut etre constante sur tbute la superficie du dispositif suivant l'invention ou bien de préférence elle peut aller en décroissant du centre du dispositif vers la périphérie.
Dans une forme d'exécution particulierement avanta-geuse de l'invention, le dispositif amortisseur ou flotteur estconstitué par une rosace a alvéoles hexagonaux ou de toute autre forme, présentant une densité de parois plus grande au centre de la rosace qu'a la périphérie.
Le dispositif amortisseur ou flotteur suivant I'inven-tion peut etre réalisé sous toute forme appropriée, cylindxique a section droite circulaire ou ovale, ou encore prismatique a ; section polygonale. La ou les bandes constituant le dispositif amortisseur peuvent être réalisées en carton ou en toute autre matiere moins inflammable ou incombustible. Le dispositif peut être constitué notamment en une matiere réfractaire renfor~ant l'isolation thermique entre l'acier et le fond de la lingotiere.
Le dispositif amortisseur ou flotteur suivant l'in-vention peut être livré sous forme compacte, représentant un volume égal environ au vingtieme du volume final d'emploi, et il peut être monté rapidement avant son utilisation.
L'invention, telle que revendiquée, est un dispositif pour limiter les rejaillissements de gouttelettes d'acier en fusion lors de la coulée en lingotiere, dispositif destiné a etre placé dans le fond de la lingotiere pour le rôle soit d'amortis-seur dans le cas d'une coulée directe au jet, soit de flotteurdans le cas d'une coulée en source par le pied, dispositif com-portant au moins une bande verticale disposée de chant sur le ., , 1~9886 .
fond de la lingotière formant un réseau d'alvéoles sensiblement polygonaux et caract~ris~ en ce que la ou les bandes placées de chant forment une rosace d'alvéoles en nid d'abeilles dont la densité des alv~oles va en décroissant du centre du dispositif vers la periphérie, en ce que cette rosace est déployable à la manière d'un éventail et est constituée par fixation de deux faces extrêmes, placées côte à côte, et en ce que sa partie centrale est en creux par rapport à sa péripherie.
Le centre du fond de l'amortisseur est preferablement ~ ! `
renforcé par l'insertion soit d'une plaque de métal, de parti-cules de bois ou de carton, soit d'un bloc de réseau alvéolaire ou de carton ondulé.
Dans une realisa~ion particulière, la partie centrale du dispositif est en saillie par rapport à la péripherie.
Avantageusement, le dispositif comportera des feuilles ou plaques de parement, collees sur l'une au moins de ses sur-faces supérieure et inferieure.
Avantageusement aussi, le dispositif est formé par la superposition de plusieurs dispositifs élementaires reunis par des feuilles intercalaires collees.
On decrira ci-après, à titre d'exemples non limitatifs, diverses formes d'execution de la presente invention, en reference au dessin annexé sur lequel:
La figure 1 est une vue en coupe verticale schématique d'une lingotière pourvue d'un amortisseur suivant l'invention, en cours de coulee.
La figure 2 est une vue en plan d'un dispositif amortisseur en forme de rosace.
La figure 3 est une vue en coupe verticale partielle - 2a -.

., 1099886 de la partie inférieure d'une lingotière dans laquelle e~t placs un dispositif amortisseur en forme de ro~ace, à surface supéri-eure conique.
~ a figure 4 est une vuè en élévation d'un dispositif amortisseur en forme de rosace, ~ ~urface supérieure conique.
~ a figure 5 est une vue en coupe ~erticale partielle d'une lingotière dans laqu~lle est logé un dispositif amortis~eur en forme de rosace, ~ surface supérieure constituée par une cuvet-te conique.
~a figure 6 est une vue en perspective d'un variante d'exécution d~un dispo~itif amortisseur constitué par la super-po~ition de plusieurs rosace~.
La figure 7 est une vue en plan schématique partielle d'un dispositif amortisseur oval en forme de rosace.
~ a figure 8 est une vue en plan schématique d'un disposi-tif amortisseur carré, à angles tronqués, constitué par un réseau d'alvéoles carrés.
~ a figure 9 est une vue en perspective d'une variante d'exécution d'un di~positif amortigseur en forme de rosace, muni de parements.
~ a figure 10 est une vue en coupe verticale gchématique d'une lingotière utilisée pour la coulée en ~ource et dans laquel-le est logé un dispositif suivant l'invention constituant un flot-teur.
~ a figure 11 est une vue en coupe partielle de la lin-gotière de la figure 10 dans laquelle est logée une variante d'exécution du dispogitif formant flotteur.
Sur la figure 1 est représentée Qchématiquement une lingotière 1 au-dessus de laquelle e~t logée une poche de coulée
11) 99886 The present invention relates to a device for limiting ter the spattering of molten steel droplets during ingot mold casting.
During direct jet steel casting, we place usually, at the bottom of the mold, a device called "damper". When the steel is poured; - ~
"in source", we use a "cushion" or "float" to support additives for casting. All of these devices have ~ -role of preventing spattering of steel droplets molten on the cold walls of the mold on contact from which these droplets solidify and ultimately cause--laughing the appearance of surface defects of the ingot or -final product.
During direct jet casting, these devices also reduce the impact of the steel jet against the bottom of the mold and therefore reduce wear.
They also help reduce cooling brutal steel coming into contact with the mass of the lingo-through its bottom, causing a withdrawal at the bottom of the ingot.
We already know various devices of this kind, including shock absorbers made from a strip of cardboard undulates, coils in a spiral. However, these devices do not not give any satisfaction because they are of a cost price fairly ~ high, inconvenient to use and very effective relative.
The present invention essentially aims to remedy has these disadvantages.
To this end, this device to limit spattering-of molten steel droplets during the casting, placed on the bottom of the latter, before casting, and - playing the role of shock absorber during direct jet casting - 1 - '~;
.,. . ~

~ `11D99886 -or float during a source casting, comprising at less a vertical strip arranged on edge on the bottom of the ingot mold, is characterized in that the band or bands placed edges form a network of substantially polygonal cells.
The cross section of the polygonal cells can be constant over time the area of the device according to the invention or preferably it can go decreasing from the center of the device towards the periphery.
In a particularly advantageous embodiment geuse of the invention, the damper or float device is constituted by a rose with hexagonal cells or any other shape, with greater wall density at the center of the rose window on the periphery.
The damper or float device according to the invention tion can be produced in any suitable cylindrical form with a circular or oval cross section, or even a prismatic ; polygonal section. The band or bands constituting the device shock absorber can be made of cardboard or any other less flammable or non-combustible material. The device can be made in particular of a refractory material reinforcing ~ ant thermal insulation between the steel and the bottom of the mold.
The damper or float device according to the vention can be delivered in compact form, representing a volume approximately equal to the twentieth of the final volume of use, and it can be mounted quickly before use.
The invention, as claimed, is a device to limit the spattering of steel droplets into melting during ingot casting, device intended to be placed in the bottom of the mold for the role of either damping-sor in the case of direct jet casting, or float in the case of source pouring by the foot, device carrying at least one vertical strip arranged on edge on the ., , 1 ~ 9886 .
bottom of the mold forming a network of cells substantially polygonal and caract ~ ris ~ in that the band or bands placed edges form a rosette of honeycomb cells, the density of alv ~ oles decreases from the center of the device towards the periphery, in that this rosette is deployable to the way of a fan and is constituted by fixing two faces extreme, placed side by side, and in that its central part is hollow compared to its periphery.
The center of the bottom of the shock absorber is preferably ~! ``
reinforced by the insertion of either a metal plate, in part cules of wood or cardboard, or a block of honeycomb or corrugated cardboard.
In a particular realization, the central part of the device is protruding from the periphery.
Advantageously, the device will include sheets or facing plates, glued to at least one of its surfaces upper and lower faces.
Advantageously also, the device is formed by the superimposition of several elementary devices united by glued interlayer sheets.
There will be described below, by way of nonlimiting examples, various forms of execution of the present invention, in reference to the attached drawing in which:
Figure 1 is a schematic vertical sectional view an ingot mold provided with a damper according to the invention, in casting courses.
Figure 2 is a plan view of a device rose-shaped shock absorber.
Figure 3 is a partial vertical sectional view - 2a -.

., 1099886 of the lower part of an ingot mold in which e ~ t placed a ro ~ ace-shaped damping device, with a superior surface conical.
~ A Figure 4 is an elevational view of a device rosette-shaped damper, ~ ~ conical upper urface.
~ a Figure 5 is a sectional view ~ partial ertical of an ingot mold in lac ~ lle is housed a device amortized ~ eur in the form of a rosette, ~ upper surface constituted by a bowl-conical.
~ A Figure 6 is a perspective view of a variant execution of a ~ iterative shock absorber available constituted by the super po ~ ition of several rosette ~.
Figure 7 is a partial schematic plan view an oval damper in the form of a rosette.
~ Figure 8 is a schematic plan view of a device square damper, with truncated angles, formed by a network of square cells.
~ A Figure 9 is a perspective view of a variant execution of a positive ~ shock absorber in the form of a rosette, provided of facings.
~ A Figure 10 is a gchematic vertical sectional view an ingot mold used for casting in ~ ource and in which-the is housed a device according to the invention constituting a flow-tor.
~ A Figure 11 is a partial sectional view of the lin-gutter of Figure 10 in which is housed a variant implementation of the float arrangement.
In Figure 1 is shown schematically a ingot mold 1 above which e ~ t housed a ladle

2 comportant une busette à tiroir 3 d'où coule un jet d'acier en fusion 4 dans l'axe du moule. ~a lingotière 1 comporte deux parties, à savoir un moule conique en fonte 5, ouvert en haut ~ . -et en bas, et un fond 6 constitué par une forte pla~ue en fonte et sur laquelle repose le moule 1. Sur le fond 6 est placé un dispositif 7 constituant un amortisseur de lingotière et au centre duquel vient frapper le jet d'acier en fusion 4. Ce dispositif amortisseur 7 est destiné principalement à éviter les rejaillis-se~ents des gouttelettes d'acier en fusio~ vers la paroi froide de la lingotière que constitue le moule conique 5.
Suivant l'invention, le dispositif amortisseur 7, qui peut être réalisé sous l'une des formes d'exécution illustrees sur les figures 2 à 9, est formé d'une ou de plusieurs bandes d'un matériau combustible ou non, tel que carton, lesquelles sont placées de chant sur le fond 6 de la lingotière 1. La ou les bandes constituant le dispositif amortisseur 7 délimitent un réseau d'alvéoles 8 (figure 2) sensiblement polygonaux, De ce fait, le jet d'acier 4 qui tombe essentiellement sur la partie centrale du dispositif amortisseur 7 ne peut pratiquement pas rejaillir vers la paroi latérale froide de la lingotière 1, du fait de la présence des bandes placées de chant et formant autant d'écrans.
~e dispositif amortisseur suivant l'invention peut être réalisé sous forme de rosace, ainsi qu'il est illustré sur la figure 2. Dans ce cas, la densité des alvéoles 8 va en décroissant du centre de la rosace vers la périphérie. Autrement dit, les parois des différents alvéoles sont très rapprochées les unes des autres au centre de la rosace et le sont de moins en moins vers la périphérie. Dans ce cas,~ les alvéoles ont une forme hexagonale mais il va de soi qu'ils pourraient avoir toute autre forme po]y~onalo.
~ e dispositif amortisseur 7 peut avoir une périphérie courbe, circulaire ou ovale, comme on le verra plus loin, ou polygonale, Ses faces frontales peuvent 8tre toutes les deux planes ou sa face supérieure 7a peut être conique, comme il est illustré sur les figures 3 et 4, De ce fait, il est possible .

4 ~
'' ' ;

` lOg9886 d'augmenter l'épaisseur du dispositif amortisseur 7 au centre de la rosace, pour un m8me poids de carton. Cette disposition est particulièrement intér~ssante car en pratique le jet d'acier ~erti-cal ne s'écarte du centre du fond de la lingotière que de quelques centimètres. De ce fait, l'action du dispositif amortisseur 7 à
l'encontre des rejaillisseme~ts de gouttelettes d'acier s'effectue principalement au centre et il est donc avantageux d'augmenter son épaisseur à cet endroit.
Suivant une variante d'exécution, illustrée sur la figure 5, le dispositif amortisseur 7 présente une surface supérieure 7b en creux, en ~orme de cuvette conique. Dans ce cas, le dispositif amortisseur 7 joue également le rôle de "pare-paille" évitant que des gouttelettes en fusion ne se figent sur la paroi 5 de la lingotière 1.
Dans la variante d'exécution représentée sur la figure 6, le dispositif amortisseur 9 suivant l'invention est constitué par la superposition de plusieurs dispositifs amortisseurs élémentaires 7 en forme de rosace (au nombre de trois dans l'exemple représenté), réunis entre eux par des feuilles intercalaires collées 10. On augmente de ce fait la probabilité de rencontre du jet d'acier en fusion avec des bandes ~erticales. Dans cette application, le~ amortisseurs élcmentaires 7 peuvent également être constitués par un maillage d'al~éoles à section droite égale.
~ e dispositif amortisseur représenté schématiquement sur la figure 7 a une forme ovale. Par sciage ou cisaillement des côtés du dispositif amortisseur en forme de rosace, ovale ou d'un grand panneau obtenu comme decrit plus loin, on peut obtenir des amortisseurs carrés ou rectangulaires, à angles droits ou tronqués. ~a figure 8 représente schématiquement un dispositif amortisseur 11 à section droite carrée, à angle tronqués. Dans cette forme dlexécution particulière, le dispositif amortisseur 11 est constitué par deux ensembles de bandes parallèles 12 et 13, . ~ .- . .. - . . :, - 10~9886 perpendiculaires entre elles, de manière à définir un réseau d'alvéoles carrés ou rectangulaires. ~es mailles de ces réseaux, c'eæt-à-dire la section droite des alvéoles, peuvent être cons-tantes sur toute la surface du dispositif amortisseur 11, comme il est représenté sur la figure 8, ou bien encore elles peuvent aller en décroissant du centre du dispositif 11 vers la périphérie, comme dans le cas de la rosace de la figure 2. Ce maillage peut également être obtenu par l'étirement longitudinal d'un réseau du type "nid d'abeilles"; dans ce cas, les alvéoles sont sensible-ment réguliers et hexagonaux.
Dans le cas de l'emploi d'un maillage homogène du type"nid d'abeilles", le centre de l'amortisseur est renforce par l'insertion, dans la partie inférieure, soit d'~ne plaque de métal, de particules de bois ou de carton compact, soit d'un bloc de réseau "nid d'abeilles" dont les axes des alvéoles sont horizontaux, ou d'un bloc de carton o;qdulé multicouche. Une telle plaque ou un tel bloc est indiqué schématiquement par la zone hachurée lla sur la figure 8.
Le dispositif amortisseur suivant l'invention peut être obtenu à partir d'une structure du type "nid d'abeilles". Cette structure en "nid d'abeilles" peut être expansée en cercle par rotation totale d'une extrémité autour de l'autre extrémité
servant de point fixe, suivant le principe d'un éventail, Une fois le dispositif amortisseur déPloyé, on peut le maintenir dans cette position par agrafage des deux faces adjacentes ou collage au moyen dlune colle appropriée. Dans ce cas, l'amortisseur développé en forme d'éventail occupe un volume égal à environ vingt fois le volume non expansé.
Dans cette dernière forme d'exécution, pour réduire les frais de transport et le volume de stockage, le dispositif amortisseur suivant liinvention peut ê$re livré non expansé mais, dans ce cas, les faces extérieures qui doivent être rapprochées l~q9886 puis accolées après développement en éventail, sont garnies de colle de contact protégée par un film pou~ant etre aisément enlevé.
Dans la forme d'exécution représentée sur la figure 9, le dispositif amortisseur 14, qui peut être-du type rosace de la figure 2 ou matrice de la figure 8, comprend des parements 15, 16 collés des deux côtés du dispositif amortisseur 14 qui se trouve ainsi pris en sandwich. Dans la pratique, pour donner une bonne rigidité aux amortisseurs ou coussins suivant la présente inven-tion, des parements de papier d'environ lOcm x lOcm sont collés de chaque c8té sur la partie centrale. ~or~que l'amortisseur est coni~ue ou concave, le carré de papier est fendu d'un bord au -centre pour s'adapter au cône ou à la cuvette.
Dans l'emploi d'un amortisseur en forme de rosace 7 ou à maillage rectangulaire, non-homogène, c'est-à-dire à mailles décroissantes du centre vers la périphérie, la partie centrale inférieure peut aussi être renforcée, comme mentionné ci-dessus pour les réseaux homogènes, par le collage d'une plaque de métal, ou ce particules de bois formant parement inférieur.
Pour ralentir l'inflammabilité du dispositif amortisseur, ou même obtenir son incombustibilité, on peut utiliser, à la place du carton, des matières diverses telles que acier, complexe carton-acier, amiante, complexe amiante-acier, complexe acier-tissu de verre. Ces matériaux sont façonnés en forme d'amortis-seur, suivant les mêmes procédés de mise en oeuvre que les bandes de carton d'une structure alvéolaire du type "nid d'abeilles".
L'ob-tention d'un écran thermique e~ficace, retardant la transmis~ion de la chaleur entre l'acier en fusion et le fond 6 de la lingotière, est obtenu en utilisant des feuilles intercalaires ou de parements, telles que les feuilles 10 dans le cas de la forme d'exécution de la figure 6, et les feuilles 15 et 16 dans ; le cas de la figure 9. Ces feuilles intercalaires ou de parements ` 1~)99886 sont réalisées en un matériau peu inflammable, incombustible ou réfractaire, tel que l'acier, l'aluminium, l'amiante ou un complexe de silice-alumine. On peut utiliser une seule feuille, telle que la feuille 16, en tant que parement inférieur du dispositif amortisseur: en effet, comme cette feuille est en contact direct avec le fond de la lingotière, elle résiste mieux et plus long-temps au choc du jet d'acier en fusion.
~ a figure 10 illustre l'utilisation du dispositif suivant l'invention dans le cas d'une coulée en source par le pied. Dans ce cas, le métal pénètre dans la lingotière 1 par le centre de la plaque de base constituant le fond de la lingotière et où a été
aménagée une tuyère en produit réfractaire. ~a coulee s'effectue dans une colonne annexe 17 dont le volume interne communique avec l'orifice prévu dans le centre de la plaque de base 6. Dans ce cas, on place dans le fond de la lingotière 1 un dispositif amortisseur 18, destiné à jouer le rôle de coussin ou de flotteur s'élevant à la surface de l'acier, au fur et à mesure que le niveau de celui-ci monte dans la lingotière 1, au cours de la cou-lée. Au-dessus de ce flotteur 18 sont disposés des sacs produits isolants pulvérulents. Dans ce cas, le dispositif 18 suivant l'invention, constituant un flotteur, présente avantageusement une surface inférieure conique ou concave, c'est-à-dire de plus faible épaisseur au centre à l'endroit où sort le jet d'acier en fusion.
Dans le cas illustré sur la figure 11, la plaque de base présente un évidement central conique, le dispositif amortisseur 19 a la forme d'un cône tronqué rcnversc pour ~'adapter à cet évidement conique.
~ e dispositif amortisseur suivant l'invention peut ~tre utilisé dans toutes les lingoti~res, soit à coulée directe par gravité de l'acier en fusion, soit à coulée en source par le pied.
Il est nettement plus efficace que les dispositifs amortisseurs . ~
,, . . .: .1' . . ... .

1~)998~36 existant actuellement sur le marché, I1 peut s'adapter ~ toutes les formes de lingotière et peut être monté juste avant l'utiliæa- .
tion pour réduire les frais de port et de stockage.

- . ~ . .. .. , .. ~ . ~ ..

. ; . . . ".. . ~ ., . . . . . - .
2 comprising a drawer nozzle 3 from which a jet of steel flows fusion 4 in the axis of the mold. ~ a mold 1 has two parts, namely a conical cast iron mold 5, open at the top ~. -and bottom, and a bottom 6 constituted by a strong pla ~ ue cast iron and on which the mold 1 rests. On the bottom 6 is placed a device 7 constituting an ingot mold damper and in the center which strikes the jet of molten steel 4. This device shock absorber 7 is mainly intended to avoid reflections ~ ~ ents of fusio steel droplets ~ towards the cold wall of the ingot mold constituted by the conical mold 5.
According to the invention, the damping device 7, which can be realized in one of the illustrated embodiments in Figures 2 to 9, is formed of one or more bands of a combustible material or not, such as cardboard, which are placed on edge on the bottom 6 of the mold 1. The bands constituting the damping device 7 delimit a network of cells 8 (FIG. 2) which are substantially polygonal, therefore, the steel jet 4 which essentially falls on the central part of the damping device 7 can practically not flow back to the cold side wall of the mold 1, due to the presence bands placed on edge and forming as many screens.
~ e damping device according to the invention can be produced in the form of a rosette, as illustrated in the Figure 2. In this case, the density of the cells 8 decreases from the center of the rosette to the periphery. In other words, walls of the different cells are very close to each other others in the center of the rosette and are less and less towards the suburbs. In this case, ~ the cells have a hexagonal shape but it stands to reason that they could have any other form po] y ~ onalo.
~ e damping device 7 may have a periphery curved, circular or oval, as we will see later, or polygonal, its front faces can be both planar or its upper face 7a can be conical, as it is illustrated in Figures 3 and 4, Therefore, it is possible .

4 ~
''';

`lOg9886 increase the thickness of the damping device 7 in the center of the rosette, for the same weight of cardboard. This provision is particularly intér ~ ssante because in practice the steel jet ~ erti-cal deviates from the center of the bottom of the mold only a few centimeters. Therefore, the action of the damping device 7 to against spattering of steel droplets mainly in the center and it is therefore advantageous to increase its thickness there.
According to an alternative embodiment, illustrated in the figure 5, the damping device 7 has an upper surface 7b hollow, in ~ conical bowl elm. In this case, the device shock absorber 7 also plays the role of "straw guard" avoiding that molten droplets freeze on the wall 5 of the ingot mold 1.
In the variant shown in FIG. 6, the damping device 9 according to the invention consists of the superposition of several elementary damping devices 7 in the form of a rosette (three in number in the example shown), joined together by glued interlayer sheets 10. We thereby increases the probability of encountering the steel jet in fusion with vertical bands. In this app, the ~ elementary dampers 7 can also be formed by a mesh of al ~ aoles with equal cross section.
~ e damping device shown schematically in Figure 7 has an oval shape. By sawing or shearing sides of the rosette, oval or of a large panel obtained as described below, we can obtain square or rectangular dampers, at right angles or truncated. ~ a Figure 8 shows schematically a device shock absorber 11 with square cross section, with truncated angle. In this particular embodiment, the damping device 11 consists of two sets of parallel strips 12 and 13, . ~ .-. .. -. . :, - 10 ~ 9886 perpendicular to each other, so as to define a network square or rectangular cells. ~ meshes of these networks, that is to say the cross section of the alveoli, can be cons-aunts over the entire surface of the damping device 11, as it is shown in Figure 8, or else they can going in decreasing direction from the center of the device 11 towards the periphery, as in the case of the rosette of figure 2. This mesh can also be obtained by the longitudinal stretch of a network of the "honeycomb"type; in this case, the alveoli are sensitive-regular and hexagonal.
In the case of the use of a homogeneous mesh of the “honeycomb” type, the center of the shock absorber is reinforced by the insertion, in the lower part, either of ~ a plate metal, wood particles or compact cardboard, or a block network "honeycomb" whose axes of the cells are horizontal, or a block of multi-layer cardboard; Such a plate or such block is indicated schematically by the area hatched lla in Figure 8.
The damping device according to the invention can be obtained from a structure of the "honeycomb" type. This honeycomb structure can be expanded in a circle by full rotation from one end around the other end serving as a fixed point, according to the principle of a fan, A
Once the shock absorber device is deployed, it can be kept in this position by stapling the two adjacent faces or gluing using an appropriate glue. In this case, the shock absorber developed in the shape of a fan occupies a volume equal to approximately twenty times the unexpanded volume.
In this latter embodiment, to reduce transport costs and storage volume, the device shock absorber according to the invention can be delivered unexpanded but, in this case, the outer faces which must be brought together l ~ q9886 then joined after fan development, are garnished with contact adhesive protected by a film for being easily removed.
In the embodiment shown in Figure 9, the damping device 14, which can be of the rosette type of the figure 2 or matrix of figure 8, includes facings 15, 16 glued on both sides of the damping device 14 which is located thus sandwiched. In practice, to give good stiffness to shock absorbers or cushions according to this invention tion, paper facings of approximately 10cm x 10cm are glued of each side on the central part. ~ or ~ that the shock absorber is coni ~ ue or concave, the square of paper is split from one edge to -center to fit the cone or bowl.
When using a rosette-shaped damper 7 or rectangular mesh, non-homogeneous, i.e. mesh decreasing from the center to the periphery, the central part lower can also be reinforced, as mentioned above for homogeneous networks, by gluing a metal plate, or this particles of wood forming lower facing.
To slow down the flammability of the damping device, or even get its incombustibility, we can use, instead cardboard, various materials such as steel, complex cardboard-steel, asbestos, asbestos-steel complex, steel complex-glass cloth. These materials are shaped in the form of cushioning.
seur, following the same methods of implementation as the strips of honeycomb structure of the honeycomb type.
Obtaining an effective heat shield, delaying the transmitted ~ ion of heat between molten steel and bottom 6 of the mold, is obtained by using interlayer sheets or facing, such as sheets 10 in the case of the embodiment of Figure 6, and sheets 15 and 16 in ; the case of Figure 9. These interleaf sheets or facing `1 ~) 99886 are made of a low flammable, non-combustible material or refractory, such as steel, aluminum, asbestos or a complex silica-alumina. You can use a single sheet, such as sheet 16, as the bottom facing of the device shock absorber: in fact, as this sheet is in direct contact with the bottom of the mold, it resists better and longer-shock time of the molten steel jet.
~ a Figure 10 illustrates the use of the following device the invention in the case of a source casting by the foot. In in this case, the metal enters the mold 1 through the center of the base plate constituting the bottom of the mold and where was fitted with a refractory nozzle. ~ a flow takes place in an annex column 17 whose internal volume communicates with the hole provided in the center of the base plate 6. In this case, a device is placed in the bottom of the mold 1 shock absorber 18, intended to act as a cushion or float rising to the surface of the steel, as the level thereof rises in the mold 1, during the lée. Above this float 18 are arranged bags produced powdery insulators. In this case, the following device 18 the invention, constituting a float, advantageously presents a conical or concave lower surface, that is to say more thin in the center where the steel jet comes out fusion.
In the case illustrated in Figure 11, the base plate has a conical central recess, the damping device 19 has the shape of a truncated cone rcnversc to ~ 'adapt to this obviously conical.
~ e damping device according to the invention can ~ be used in all ingoti ~ res, either direct casting by gravity of the molten steel, or source poured from the foot.
It is significantly more effective than shock absorbers . ~
,,. . .: .1 '. . ...

1 ~) 998 ~ 36 currently existing on the market, I1 can adapt ~ all the mold forms and can be mounted just before use.
tion to reduce shipping and storage costs.

-. ~. .. .., .. ~. ~ ..

. ; . . . "... ~.,.... -.

Claims (5)

Les réalisations de l'invention, au sujet desquelles un droit exclusif de propriété ou de privilège est revendiqué, sont définies comme il suit: The embodiments of the invention, about which an exclusive right of property or privilege is claimed, are defined as follows: 1. Dispositif pour limiter les rejaillissements de gouttelettes d'acier en fusion lors de la coulée en lingotière, dispositif destiné à être placé dans le fond de la lingotière pour le rôle soit d'amortisseur dans le cas d'une coulée directe au jet, soit de flotteur dans le cas d'une coulée en source par le pied, dispositif comportant au moins une bande verticale dis-posée de chant sur le fond de la lingotière formant un réseau d'alvéoles sensiblement polygonaux et caractérisé en ce que la ou les bandes placées de chant forment une rosace d'alvéoles en nid d'abeilles dont la densité des alvéoles va en décroissant du centre du dispositif vers la périphérie, en ce que cette rosace est déployable à la manière d'un éventail et est constituée par fixation de deux faces extrêmes, placées côte à côte, et en ce que sa partie centrale est en creux par rapport à sa périphérie. 1. Device to limit reflections from molten steel droplets during casting in the mold, device intended to be placed in the bottom of the mold for the role of either shock absorber in the case of direct casting jet, or float in the case of a source casting by the foot, a device comprising at least one vertical strip laid on the bottom of the mold forming a network of substantially polygonal cells and characterized in that the or the bands placed on edge form a rosette of honeycomb cells bees whose density of the alveoli decreases by center of the device towards the periphery, in that this rosette is deployable like a fan and is made up of fixing of two end faces, placed side by side, and in this that its central part is hollow relative to its periphery. 2. Dispositif suivant la revendication 1, caractéri-sée en ce que le centre du fond de l'amortisseur est renforcé
par l'insertion soit d'une plaque de métal, de particules de bois ou de carton, soit d'un bloc de réseau alvéolaire ou de carton ondulé.
2. Device according to claim 1, character-that the center of the bottom of the shock absorber is reinforced by inserting either a metal plate, particles of wood or cardboard, either from a honeycomb network block or corrugated cardboard.
3. Dispositif suivant la revendication 1, caractérisé
en ce que sa partie centrale est en saillie par rapport à la périphérie.
3. Device according to claim 1, characterized in that its central part is protruding from the periphery.
4. Dispositif suivant la revendication 1, caractérisé
en ce qu'il comporte des feuilles ou plaques de parement, collées sur l'une au moins de ses surfaces supérieure et infe-rieure.
4. Device according to claim 1, characterized in that it includes facing sheets or plates, glued to at least one of its upper and lower surfaces better.
5. Dispositif suivant la revendication 1, caracté-risé en ce qu'il est formé par la superposition de plusieurs dispositifs élémentaires réunis par des feuilles intercalaires collées. 5. Device according to claim 1, character-laughed at in that it is formed by the superposition of several elementary devices joined by intermediate sheets glued.
CA264,242A 1975-10-28 1976-10-26 No translation available Expired CA1099886A (en)

Applications Claiming Priority (2)

Application Number Priority Date Filing Date Title
FR7532926A FR2329382A1 (en) 1975-10-28 1975-10-28 ROSE LINGOTIER SHOCK ABSORBER
FR75.32926 1975-10-28

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CA1099886A true CA1099886A (en) 1981-04-28

Family

ID=9161736

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CA264,242A Expired CA1099886A (en) 1975-10-28 1976-10-26 No translation available

Country Status (12)

Country Link
JP (1) JPS5260235A (en)
BE (1) BE847727A (en)
CA (1) CA1099886A (en)
DE (1) DE2648462A1 (en)
ES (1) ES452815A1 (en)
FR (1) FR2329382A1 (en)
GB (1) GB1562102A (en)
IT (1) IT1104551B (en)
LU (1) LU76082A1 (en)
NL (1) NL7611915A (en)
SE (1) SE424515B (en)
ZA (1) ZA766334B (en)

Families Citing this family (4)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
GB1582581A (en) * 1977-02-18 1981-01-14 Foseco Int Ingot mould seal
GB2238495A (en) * 1989-11-28 1991-06-05 British Steel Plc Splash-guard for Tundish
CN107812900B (en) * 2016-09-13 2019-09-17 宝钢特钢有限公司 The application method of the safety sleeve bracket of ingot mould is put for plate
CN111715855B (en) * 2020-04-30 2021-12-28 马鞍山市中桥金属材料有限公司 Casting method for 1Cr17Ni2 or 5CrNiMoV steel ingot

Also Published As

Publication number Publication date
LU76082A1 (en) 1977-05-18
NL7611915A (en) 1977-05-02
SE424515B (en) 1982-07-26
GB1562102A (en) 1980-03-05
IT1104551B (en) 1985-10-21
BE847727A (en) 1977-02-14
ZA766334B (en) 1977-09-28
FR2329382B1 (en) 1983-08-19
JPS5260235A (en) 1977-05-18
DE2648462A1 (en) 1977-05-05
FR2329382A1 (en) 1977-05-27
ES452815A1 (en) 1977-10-01
SE7611918L (en) 1977-04-29

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0058615B1 (en) Shock absorbing arrangement used against shocks caused by heavy objects
CH468290A (en) Tank for flammable fluids
FR2525528A1 (en) COMPRESSIBLE CONSTRUCTION PANEL AND METHOD FOR USE IN REALIZING CONCRETE FOUNDATIONS
EP0297008A1 (en) Very high performance acoustic enclosures
CA1099886A (en) No translation available
FR2784785A1 (en) NUCLEAR WATER REACTOR HAVING A RECEPTACLE CONTAINING DEFORMABLE INTERNAL STRUCTURES
FR2588614A1 (en) EXHAUST MUFFLER FOR HIGH POWER GAS TURBINE.
EP2054562B1 (en) Sound-absorbing assembly
CA2131170C (en) Modular insulating upholstery for closed chambers
FR2688739A1 (en) THERMALLY INSULATING LAMINATE.
CA1039922A (en) dampening pad made of molded fibresfor drop casting in ingots
EP3195905A1 (en) Silent gas-diffusion nozzle
FR3057004B1 (en) SELF-LOCKING RESERVATION BOX AND METHOD OF USE
FR3065740A1 (en) INSULATION ELEMENT
EP0391788A1 (en) Thermally and acustically insulating panel
FR2581106A1 (en) Insulating self-supporting structure, particularly for acoustic insulation and method for its manufacture
FR3089536A1 (en) DEVICE FOR AIDING THE SMOOTHING OF A COATING
EP0385087B1 (en) Sound absorbing and insulating barrier
FR2528474A1 (en) Cutting cellular board into acoustic absorption panels - using lateral slicing to produce two or more panels simultaneously
FR2709343A1 (en) Self-adjustable and acoustically insulating ventilation outlet
EP1017260B1 (en) Crush and heat resistant crash data recorder
FR2801066A1 (en) FIRE RESISTANT SANDWICH PANEL
FR2970469A1 (en) FLAN OF RIGID OR SEMI-RIGID MATERIAL AND BOX OF RESERVATION OBTAINED BY FOLDING THE SAME FLAN
FR3122098A1 (en) Vehicle interior fire barrier
BE647012A (en)

Legal Events

Date Code Title Description
MKEX Expiry