BE897950A - Intermingling jet for continuous filament yarns - having threading-slot closed by plate which fills slot completely - Google Patents

Intermingling jet for continuous filament yarns - having threading-slot closed by plate which fills slot completely Download PDF

Info

Publication number
BE897950A
BE897950A BE0/211671A BE211671A BE897950A BE 897950 A BE897950 A BE 897950A BE 0/211671 A BE0/211671 A BE 0/211671A BE 211671 A BE211671 A BE 211671A BE 897950 A BE897950 A BE 897950A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
wire
channel
slot
air nozzle
plate
Prior art date
Application number
BE0/211671A
Other languages
French (fr)
Inventor
P Dammann
Original Assignee
Barmag Barmer Maschf
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Barmag Barmer Maschf filed Critical Barmag Barmer Maschf
Publication of BE897950A publication Critical patent/BE897950A/en

Links

Classifications

    • DTEXTILES; PAPER
    • D02YARNS; MECHANICAL FINISHING OF YARNS OR ROPES; WARPING OR BEAMING
    • D02GCRIMPING OR CURLING FIBRES, FILAMENTS, THREADS, OR YARNS; YARNS OR THREADS
    • D02G1/00Producing crimped or curled fibres, filaments, yarns, or threads, giving them latent characteristics
    • D02G1/16Producing crimped or curled fibres, filaments, yarns, or threads, giving them latent characteristics using jets or streams of turbulent gases, e.g. air, steam
    • D02G1/161Producing crimped or curled fibres, filaments, yarns, or threads, giving them latent characteristics using jets or streams of turbulent gases, e.g. air, steam yarn crimping air jets
    • DTEXTILES; PAPER
    • D02YARNS; MECHANICAL FINISHING OF YARNS OR ROPES; WARPING OR BEAMING
    • D02JFINISHING OR DRESSING OF FILAMENTS, YARNS, THREADS, CORDS, ROPES OR THE LIKE
    • D02J1/00Modifying the structure or properties resulting from a particular structure; Modifying, retaining, or restoring the physical form or cross-sectional shape, e.g. by use of dies or squeeze rollers
    • D02J1/08Interlacing constituent filaments without breakage thereof, e.g. by use of turbulent air streams

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Physics & Mathematics (AREA)
  • Fluid Mechanics (AREA)
  • Textile Engineering (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Yarns And Mechanical Finishing Of Yarns Or Ropes (AREA)

Abstract

The body of the jet contains a cylindrical intermingling channel through which the yarn passed longitudinally, an air-jet canal which enters the yarn channel radially, and a threading-slot, extending the full length of the channel, whose outer edges taper outwards, and which is oriented radially at right angles to the air-jet. The slot is closed by a filler-plate whose thickness corresponds to the width of the slot, and which is removable to permit threading-up the yarn channel. At each end of the jet assembly is a slotted yarn-guide plate and a cover-plate which covers the ends of the filler-plate. - This construction enables the jet satisfactorily to process coarse yarn counts at high speeds.(0/6)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Barmag Barmer Maschinenfabrik, Aktiengesellschaft BREVET D'INVENTION Ajutage à air pour la production d'enlacements semblables à des noeuds. Revendication des priorités des demandes de brevets déposées en République Fédérale d'Allemagne - le 8 octobre 1982 sous le   n  P   32 37 273.6 
 EMI1.1 
 - 3 juin 1983 sous le n  33 20 180. 3 au nom de la demanderesse. 



  Inventeur : Peter DAMMANN 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 "Ajutage à air pour la production d'enlacements semblables à des noeuds" La présente invention est relative à un ajutage à air pour la production d'enlacements semblables à des noeuds dans des fils à multi filaments en circulation. Le procédé exécuté avec ces ajutages est également dénom- mé"procédé d'emmêlement ou d'entrelacement". Ce procédé est mis en oeuvre pour tous les fils à multifilaments synthétiques, donc en particulier aussi pour des fibres de verre et des fils en matières synthétiques polymères. 



   Il est en outre mis en oeuvre sur des fils synthétiques aussi bien lisses que texturés. Le procédé a pour but de donner une cohérence interne aux multifilaments sans fin. De la sorte, on peut épargner le procédé    de retorsion complexe. Le but de ce procédé est d'aligner les fils de (uniformément   multifilaments sans fin de telle manière qu'ils se   dévide ; t/avec   une tension de fil constante et en particulier sans rupture à partir de leurs bobines et ils forment au cours du traitement ultérieur, par exemple pour la formation de touffes, la cohésion nécessaire dans ce but. 



  Des ajutages pour la mise en oeuvre de ce procédé sont constitués par un canal à fils de forme cylindriques circulaire et un canal d'admission d'air radial dans un plan radial. Le canal d'admission d'air est alimenté avec de l'air comprimé sous une pression de six bars par exemple. 



  Si un fil en circulation est guidé à travers un tel canal à fils, il apparait des enlacements semblables à des noeuds. L'écartement de ces enlacements et leur stabilité sont des caractéristiques de qualité décisive pour le procédé d'enlacement. Des facteurs d'influence pour le procédé sont, d'une part, la vitesse du fil et, d'autre part le titre du fil ainsi que celui des filaments. Un facteur négatif est   constitués   par la fente d'introduction de fils, qui débouche de préfé- rence dans le canal à fil dans un plan axial perpendiculaire au canal d'admission d'air et facilite la mise en place du fil. La fente d'intro- duction de fils est en particulier pratiquement indispensable pour des fils qui sont amenés à grande vitesse sans interruption.

   Ceci est en particulier le cas lors du filage, de l'étirage par filage et de la texturation par étirage par filage de fils synthétiques. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



  Les ajutages d'emmêlement disponibles précédemment commercialement ne sont pas en mesure d'enlacer (emmêler) des fils qui arrivent à une vitesse supérieure à 2.000   m/minute   et possèdent un titre élevé, en particulier supérieur à 1. 000 dtex, par exemple des fils de tapis, d'une manière satisfaisante. 



  L'invention détermine d'une part que la géométrie la plus simple du canal à fils et du canal d'admission d'air, c'est-à-dire le canal à fils cylindrique-circulaire fermé et le canal d'admission d'air radial offre les conditions les plus favorables pour une action optimum. Une première disposition décisive pour l'optimalisation réside suivant l'invention en ce que l'on introduit dans la fente d'introduction de fils, une tôle d'obturation au moins dans la zone du canal d'admission d'air, qui est adaptée à la largeur de la fente d'introduction et qui s'étend jusque ou pratiquement jusqu'à la périphérie du canal à fils. De préférence, la tôle d'obturation s'étend sur toute la longueur de l'ajutage. 



  On connaît bien des ajutages d'emmêlement qui possèdent une fente d'introduction qui peut aussi être obturée. L'ajutage connu est constitué par un corps interne et un corps externe. Le corps interne peut être amené à tourner par rapport au corps externe de telle sorte que dans une position les fentes d'introduction de fils du corps interne et du corps externe s'alignent mutuellement, tandis que dans l'autre position de rotation, les canaux d'admission d'air des corps interne et externe s'alignent et la fente d'introduction de fils du corps interne est recouverte.

   Il s'est révélé que cet agencement a pour conséquence que des fils avec un titre supérieur à 1. 000 dtex sous une vitesse de 2.000 m par minute et plus, c'est-à-dire en particulier des fils à tapis texturés, ne peuvent plus être enlacés suffisamment ce qui ne peut guère être expliqué en soi, car la fente d'introduction de fils ne se situe pas dans le sens de soufflage du canal d'admission d'air et provient peut être de ce que dans le canal à fils s'établissent des gradients de pression dissymétriques, provoqués par des fuites d'air incontrôlées. 



  La tôle d'obturation est de   préférence suonortée   sur un dispositif porteur et peut éventuellement aussi être ajustée sur celui-ci. Le dispositif porteur est introduit en ligne droite dans le sens de la fente d'introduction de fils. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



  Pour atteindre une optimalisation, on évite en outre que le fil ne vienne en contact au cours de l'exploitation avec la fente d'introduction ou la tôle d'obturation ou ses arêtes frontales. 



  Dans ce but, on dispose avant ou avant et après le canal à fils, une tôle frontale qui recouvre suivant une sécante ou en croissant la section transversale du canal à fils, au voisinage de la fente d'introduction de fils. Cette tôle frontale est fixée au dispositif porteur pour la tôle d'obturation, se situe lors de l'exploitation transversalement devant l'ouverture d'admission ou devant l'ouverture d'échappement du canal à fils et est retirée avec le dispositif porteur du voisinage de la fente d'introduction de fils, pour la mise en place du fil. L'arête avant suivant une sécante de cette tôle frontale forme un guidage pour le fil au voisinage de la fente d'introduction de fils. 



  Comme autre disposition d'optimalisation, un guide-fils en forme de 
 EMI4.1 
 fente est agencé avant l'ouverture d'admission de fils ou avant l'ouverture de /8jlT'admission. Sa fente de guidage de fils est alignée parallèlement au canal d'admission d'air. 



  Grâce à cette fente, le mouvement du fil à l'intérieur de l'ajutage à air est limité au plan axial dans lequel se situe la canal d'admission d'air radial. Il s'est révélé que cette disposition est également avantageuse pour des ajutages qui ne possèdent pas de fente d'introduction de fils et conduit à de meilleurs résultats d'enlacement. 



  Il s'est révélé avantageux de supporter le guide-fils de telle sorte que la fente puisse être décalée et ajustée parallèlement à elle-même. 



  De la sorte, une adaptation à des paramètres de processus variables devient possible, en agençant la fente exactement au milieu ou avec un décalage latéral devant le canal à fils et en compensant ainsi des dissymétries de la géométrie de l'ajutage. 



  Pour faciliter la mise en place du fil, le guide-fils avec la fente est supporté de façon mobile, de préférence par pivotement, de telle sorte qu'il puisse être écarté de la zone d'embouchure du canal à fils. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



  Ce mouvement peut avoir lieu à la main. De préférence, le guide-fils possède un appendice qui pénètre dans un élargissement en forme d'entonnoir de la fente de mise en place du fil, ou le recouvre. 



  Lors de la mise en place du fil dans cet élargissement en forme d'entonnoir de la fente de mise en place de fil, il exerce une pression devant l'appendice et déplace par conséquent le guide-fils hors de la zone de la fente de mise en place de fil ou de la zone d'embouchure du canal à fils. 



  Comme autre disposition d'optimalisation, il est prévu que deux ajutages essentiellement semblables soient agencés l'un après l'autre dans le sens de circulation du fil. En fait, le nombre et l'écartement des enlacements dépendent essentiellement des paramètres de processus du premier ajutage, mais en outre cependant en particulier aussi de la nature du fil, spécialement de son titre, du nombre de filaments et des conditions de friction des filaments entre eux. Grâce au second ajutage', la nature des enlacements peut en particulier être avantageusement influencée. Les ajutages sont de préférence disposés avec un écartement qui est en tout cas supérieur à l'écartement des noeuds et de préférence inférieur au double de l'écartement des noeuds. 



  D'autres détails et particularités de l'invention ressortiront de la description ci-après, donnée à titre d'exemple non limitatif et en se référant aux dessins annexés, dans lesquels : La figure l est une vue en coupe axiale d'un ajutage d'emmêlement. 



  Les figures 2 et 3 sont des vues en élévation suivant les plans II et III de l'ajutage d'emmêlement de la figure 1. 



  La figure 4 est une vue en coupe suivant le plan IV d'un ajutage 
 EMI5.1 
 d'emmbement suivant la figure 1. 



  La figure 5 illustre un processus de texturation par filage avec étirage des fils de polyamides avec l'agencement suivant l'invention d'ajutages d'emmêlement. 



  La figure 6 illustre un fil emmêlé avec deux ajutages. 



  Les caractéristiques de l'invention sont réalisées dans un ajutage qui est constitué par un corps d'ajutage   l,   un canal à fils cylindrique circulaire 2 disposé dans celui-ci et un canal d'admission d'air 3. 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 



  Ce dernier rencontre perpendiculairement l'axe médian du canal à fils. 



   De légères modifications de cet agencement, en particulier de l'angle d'incidence du canal d'admission d'air peuvent être possibles. De même, il peut être possible de prévoir d'autres canaux d'admission d'air. 



   Il convient cependant de remarquer que l'optimalisation suivant l'invention a été réaliséeavec un ajutage répondant à la configuration illustrée. 



  Toutes les autres configurations ont conduit à de plus mauvais résultats.   mise Seul l'ajutage suivant une demande de brevet allemand la disposition du   public 29 13 545 a présenté des résultats comparables, mais cependant au prix d'une consommation d'air plus élevée. 



   L'ajutage présente, pour l'enfilage, une fente d'introduction de fils 
4 qui, en section transversale du corps d'ajutage, s'élargit vers l'exté- rieur, c'est-à-dire en forme d'entonnoir (entonnoir de mise en place 19). 



   Une telle fente de mise en place de fil est nécessaire avec tous les ajutages qui doivent convenir au traitement d'un fil continu parvenant à grande vitesse, donc en particulier des fils chimiques dans des proces- sus de filage, d'étirage et/ou de texturation. La fente d'introduction de fils se situe dans un plan axial du canal à fils, qui se situe, dans une forme de réalisation préférée, perpendiculairement au canal d'admission d'air. Des agencements de fente d'introduction de fils et de canal d'admission d'air sous un angle inférieur ou supérieur ou dans le même plan axial de part et d'autre du canal à fils sont cependant possibles. 



   Il s'est toutefois révélé que de telles fentes d'introduction de fils ré- duisent fortement la capacité fonctionnelle de l'ajutage. Ceci est évité suivant une première disposition d'optimalisation grâce au fait qu'on dispose dans la fente d'introduction de fils, une tôle d'obturation 5 qui est adaptée en largeur à celle de la fente. La tôle d'obturation s'étend pratiquement jusqu'à la périphérie interne du canal à fils 2. 



  Afin d'éviter que le fil ne vienne en contact frontal avec les arêtes de la tôle d'obturation ou de la fente d'introduction de fils, on a prévu une tôle frontale 10 qui est placée avant la face frontale avant ou les deux faces frontales du corps d'ajutage   l,   de telle manière qu'elle recouvre suivant une sécante ou encore en croissant la section transversale du canal à fils 2 au voisinage de la fente d'introduction de fils4, grâce à son arête avant 11. La tôle d'obturation 5 ainsi que la ou les tôles frontales 
10 sont fixées à un dispositif porteur 6. 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 



  Ce dernier est guidé en ligne droite dans des guides rectilignes 7, suivant la direction de la fente d'introduction de fils 4. 



  Le ressort 8 est fixé par un boulon 9 à la base du corps d'ajutage 1, a pour but de maintenir le dispositif porteur 6 à sa position de fonctionnement. Pour l'enfilage, le guide rectiligne 7 est sorti du corps d'ajutage 1 dans une mesure telle que la tôle d'obturation 5 libère la fente d'introduction 4 au moins au voisinage de l'entonnoir d'introduction 9. 



  En outre, à l'ajutage est associé, pour optimaliser son fonctionnement, un guide-fils à fente 12, et en fait de telle manière que la fente 13 de ce guide-fils 12 recouvre approximativement au centre le canal à fils 2 et soit aligné dans la direction du canal d'admission d'air 3. Un tel guide-fils à fente 12 peut être agencé avant et/ou après le corps d'ajutage 1 et en fait en s'appliquant aussi près que possible, comme illustré à la figure 1. 



  Le guide-fils à fente peut pivoter autour d'un axe de pivotement 14. 



  Il est tiré par un ressort 16 contre une butée 17 dans sa position de fonctionnement. Il possède un appendice 18 qui pénètre dans   l'entonnoir   d'introduction 19. Lorsque le dispositif porteur 6 avec la tôle frontale 10 est tiré hors de l'entonnoir d'introduction dans une mesure telle que le fils glisse dans cet entonnoir d'introduction 19 et exerce une pression sur   1'annendice   18, le guide-fils à fente 12 est amené à pivoter dans une mesure telle qu'il libère la fente d'introduction 4 et le canal à fils 2. 



  Le fil glisse alors contre le bord avant du guide-fils à fente 12, dans la fente 13. Le guide-fils à fente 12 peut être ajusté perpendiculairement à la fente 13. Dans ce but, on utilise dans l'exemple de réalisation un excentrique rotatif qui sert de douille de palier du guide-fils à fente 12, autour de l'axe de pivotement 14. Il s'est révélé qu'un déplacement radial de quelques dixièmes de millimètre seulement permet l'adaptation de l'ajutage à différents titres et vitesses de fils ou à d'autres paramètres de processus, en particulier la formation d'une fausse torsion peut être évitée par l'ajutage à air lui-même. 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 



  Il s'est en outre révélé avantageux d'agencer deux ajutages essentiellement semblables l'un après l'autre suivant la circulation du fil. En se référant à la figure 6, on dépeindra tout d'abord le mode de travail de l'enlacement. 



  Lors de l'enlacement par jet d'air dans l'ajutage d'emmêlement 27, il se produit dans le fil en circulation (sens de circulation 34) des enlacements semblables à des noeuds, qui présentent un écartement mutuel A. 



  Ce dernier est en fait fonction de différents paramètres du fil et aussi de paramètres du processus, mais il est cependant pratiquement constant et ne peut être influencé. Entre deux enlacements semblables à des noeuds, les filaments individuels s'étendent essentiellement parallèlement entre eux. 



  La stabilité des enlacements et leur écartement est un critère de qualité essentiel pour le procédé d'enlacement. De l'écartement A et de la stabilité des enlacements dépend en particulier que le fil puisse être à nouveau dévidé de sa bobine à grande vitesse et sans pointe de tension et rupture du fil. Il s'est révélé contre toute attente que l'écartement A ne peut pas ou guère être influencé directement par le nombre et l'agencement de plusieurs canaux d'admission d'air 3 ou par plusieurs ajutages disposés en succession. Il s'est en particulier révélé que le traitement du fil avec deux ajutages n'a de sens que quand ces ajutages ont un écartement minimum déterminé entre eux. Cet écartement minimum est essentiellement égal à l'écartement A des noeuds.

   Il s'est de plus révélé que la limite maximum pour   1 1 écartement   de deux ajutages n'est pas particulièrement marqué. 



  Des résultats favorables ont cependant été obtenus lorsque l'écartement A entre deux ajutages est inférieur au double de l'écartement A des noeuds. 



  Le second ajutage dans le sens de circulation permet une influence nette de la stabilité des noeuds. Les noeuds sont plus fermes et la répartition des noeuds est plus uniforme, ce qui conduit indirectement à ce que le nombre de noeuds par unité de longueur soit également augmenté. L'ajutage peut être conçu plus petit que le premier ajutage et par conséquent travailler aussi avec une plus faible consommation d'air. 



  On a illustré à la figure 5 le schéma du procédé pour un processus de filage, étirage, texturation, emmêlement et enroulement. 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 



  Dans le conduit de filage 20 circulent les multifilaments 21. 



  Ils sont réunis en un fil 23, qui est doté d'un liquide approprié par un rouleau de préparation 22. Entre les galettes d'étirage 24 a lieu l'étirage. La référence 25 désigne un ajutage de texturation à la vapeur et la référence 26 un tambour de refroidissement. Après une autre galette, le fil est guidé à travers le premier ajutage d'emmêlement 27 et le second ajutage d'emmêlement 28, puis il est dévié sur un guide-fils 29 et envoyé dans le dispositif de glaçage 30, constitué par un guide-fils de glaçage et un cylindre rainuré. Le bobinage a lieu sur la bobine 32, entraînée par un rouleau d'entraînement 31.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Barmag Barmer Maschinenfabrik, Aktiengesellschaft PATENT OF INVENTION Air nozzle for the production of knot-like intertwining. Claim to the priority of patent applications filed in the Federal Republic of Germany - October 8, 1982 under No. P 32 37 273.6
 EMI1.1
 - June 3, 1983 under number 33 20 180. 3 in the name of the plaintiff.



  Inventor: Peter DAMMANN

 <Desc / Clms Page number 2>

 The present invention relates to an air nozzle for the production of node-like entangements in circulating multi-filament yarns. The process performed with these nozzles is also referred to as the "entanglement or interleaving process". This process is used for all synthetic multifilament yarns, therefore in particular also for glass fibers and yarns made of polymeric synthetic materials.



   It is also used on synthetic threads, both smooth and textured. The aim of the process is to give internal consistency to the endless multifilaments. In this way, the complex twisting process can be spared. The purpose of this process is to align the yarns of (uniformly endless multifilaments in such a way that they unwind; t / with a constant yarn tension and in particular without breaking from their spools and they form during the subsequent treatment, for example for the formation of tufts, the cohesion necessary for this purpose.



  Nozzles for implementing this process consist of a circular cylindrical wire channel and a radial air intake channel in a radial plane. The air intake channel is supplied with compressed air at a pressure of six bars, for example.



  If a circulating wire is guided through such a wire channel, entanglement similar to knots appears. The spacing of these embraces and their stability are decisive quality characteristics for the embracing process. Influencing factors for the process are, on the one hand, the speed of the thread and, on the other hand, the titer of the thread as well as that of the filaments. A negative factor is constituted by the thread introduction slot, which preferably opens into the thread channel in an axial plane perpendicular to the air intake channel and facilitates the positioning of the thread. The thread insertion slot is in particular practically essential for threads which are fed at high speed without interruption.

   This is in particular the case during spinning, drawing by spinning and texturing by drawing by spinning synthetic threads.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



  Entanglement nozzles previously commercially available are not able to entwine (entangle) wires which arrive at a speed greater than 2,000 m / minute and have a high titer, in particular greater than 1,000 dtex, for example carpet yarn, satisfactorily.



  The invention determines on the one hand that the simplest geometry of the wire channel and the air intake channel, that is to say the closed cylindrical-circular wire channel and the intake channel d radial air offers the most favorable conditions for optimum action. A first decisive provision for optimization resides according to the invention in that there is introduced into the thread introduction slot, a sealing plate at least in the area of the air intake channel, which is adapted to the width of the insertion slot and which extends up to or almost to the periphery of the wire channel. Preferably, the closure plate extends over the entire length of the nozzle.



  There are well-known entanglement nozzles which have an insertion slot which can also be closed. The known nozzle consists of an internal body and an external body. The internal body can be made to rotate with respect to the external body so that in one position the thread introduction slots of the internal body and the external body align with each other, while in the other rotational position, the internal and external body air intake channels line up and the internal body wire insertion slot is covered.

   It has been found that this arrangement results in yarns with a titer greater than 1,000 dtex at a speed of 2,000 m per minute and more, that is to say in particular yarns with a textured carpet. can no longer be sufficiently entwined which can hardly be explained in itself, since the thread insertion slot does not lie in the blowing direction of the air intake channel and may be due to the fact that in the channel with wire asymmetrical pressure gradients are established, caused by uncontrolled air leaks.



  The shutter plate is preferably supported on a support device and can optionally also be adjusted thereon. The carrier device is introduced in a straight line in the direction of the wire insertion slot.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



  To achieve an optimization, it is furthermore avoided that the wire does not come into contact during operation with the insertion slot or the closure plate or its front edges.



  For this purpose, there is before or before and after the wire channel, a front plate which covers in a secant or increasing the cross section of the wire channel, in the vicinity of the wire introduction slot. This front plate is fixed to the carrier device for the closure plate, is located during operation transversely in front of the intake opening or in front of the exhaust opening of the wire channel and is removed with the carrier device from the neighborhood of the wire introduction slot, for the introduction of the wire. The front edge along a secant of this front sheet forms a guide for the wire in the vicinity of the wire introduction slot.



  As another optimization arrangement, a wire guide in the form of
 EMI4.1
 slot is arranged before the opening of admission of wires or before the opening of / 8jlT'admission. Its thread guide slot is aligned parallel to the air intake channel.



  Thanks to this slot, the movement of the wire inside the air nozzle is limited to the axial plane in which the radial air intake channel is located. It has been found that this arrangement is also advantageous for nozzles which do not have a wire insertion slot and leads to better interweaving results.



  It has been found advantageous to support the wire guide so that the slot can be offset and adjusted parallel to itself.



  In this way, adaptation to variable process parameters becomes possible, by arranging the slot exactly in the middle or with a lateral offset in front of the wire channel and thus compensating for asymmetries in the geometry of the nozzle.



  To facilitate the introduction of the wire, the wire guide with the slot is movably supported, preferably by pivoting, so that it can be moved away from the mouth of the wire channel.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



  This movement can take place by hand. Preferably, the wire guide has an appendage which enters or covers the funnel-shaped enlargement of the wire insertion slot.



  When placing the wire in this funnel-shaped enlargement of the wire placement slot, it exerts pressure in front of the appendage and therefore moves the wire guide out of the area of the slot. placing the wire or the mouth of the wire channel.



  As another optimization arrangement, provision is made for two essentially similar nozzles to be arranged one after the other in the direction of flow of the wire. In fact, the number and the spacing of the entanglement depend essentially on the process parameters of the first nozzle, but also however in particular also on the nature of the thread, especially its title, the number of filaments and the friction conditions of the filaments. between them. Thanks to the second nozzle, the nature of the intertwining can in particular be advantageously influenced. The nozzles are preferably arranged with a spacing which is in any case greater than the spacing of the nodes and preferably less than twice the spacing of the nodes.



  Other details and particularities of the invention will emerge from the description below, given by way of nonlimiting example and with reference to the appended drawings, in which: FIG. 1 is a view in axial section of a nozzle tangled.



  Figures 2 and 3 are elevational views along planes II and III of the entanglement nozzle of Figure 1.



  Figure 4 is a sectional view along the plane IV of a nozzle
 EMI5.1
 of fitting according to figure 1.



  FIG. 5 illustrates a texturing process by spinning with drawing of the polyamide yarns with the arrangement according to the invention of entanglement nozzles.



  Figure 6 illustrates a tangled wire with two nozzles.



  The characteristics of the invention are embodied in a nozzle which is constituted by a nozzle body 1, a circular cylindrical wire channel 2 disposed therein and an air intake channel 3.

 <Desc / Clms Page number 6>

 



  The latter meets perpendicularly the median axis of the wire channel.



   Slight modifications of this arrangement, in particular of the angle of incidence of the air intake channel may be possible. Likewise, it may be possible to provide other air intake channels.



   It should however be noted that the optimization according to the invention has been carried out with a nozzle corresponding to the configuration illustrated.



  All other configurations have led to worse results. Only the nozzle according to a German patent application available to the public 29 13 545 presented comparable results, but at the cost of higher air consumption.



   The nozzle has a thread insertion slot for threading
4 which, in cross section of the nozzle body, widens towards the outside, that is to say in the form of a funnel (positioning funnel 19).



   Such a thread positioning slot is necessary with all the nozzles which must be suitable for the treatment of a continuous thread arriving at high speed, therefore in particular chemical threads in spinning, drawing and / or texturing. The wire introduction slot is located in an axial plane of the wire channel, which is, in a preferred embodiment, perpendicular to the air intake channel. Arrangements of a wire introduction slot and an air intake channel at a lower or higher angle or in the same axial plane on either side of the wire channel are however possible.



   However, it has been found that such thread introduction slots greatly reduce the functional capacity of the nozzle. This is avoided according to a first optimization arrangement thanks to the fact that there is in the thread introduction slot, a shutter plate 5 which is adapted in width to that of the slot. The closure sheet extends practically to the internal periphery of the wire channel 2.



  In order to prevent the wire from coming into frontal contact with the edges of the shutter plate or of the wire insertion slot, a front plate 10 is provided which is placed before the front face or both sides. fronts of the nozzle body l, in such a way that it covers along a secant or by increasing the cross section of the wire channel 2 in the vicinity of the wire introduction slot 4, thanks to its front edge 11. The sheet metal shutter 5 as well as the front plate (s)
10 are fixed to a carrier device 6.

 <Desc / Clms Page number 7>

 



  The latter is guided in a straight line in rectilinear guides 7, in the direction of the thread introduction slot 4.



  The spring 8 is fixed by a bolt 9 to the base of the nozzle body 1, the purpose of which is to maintain the carrier device 6 in its operating position. For threading, the rectilinear guide 7 is taken out of the nozzle body 1 to such an extent that the shutter plate 5 releases the insertion slot 4 at least in the vicinity of the insertion funnel 9.



  In addition, to the nozzle is associated, to optimize its operation, a thread guide with a slot 12, and in fact in such a way that the slot 13 of this thread guide 12 covers approximately in the center the thread channel 2 and either aligned in the direction of the air intake channel 3. Such a slotted wire guide 12 can be arranged before and / or after the nozzle body 1 and in fact is applied as close as possible, as illustrated in Figure 1.



  The slotted wire guide can pivot around a pivot axis 14.



  It is pulled by a spring 16 against a stop 17 in its operating position. It has an appendage 18 which enters the introduction funnel 19. When the carrier device 6 with the front plate 10 is pulled out of the introduction funnel to such an extent that the son slides in this introduction funnel 19 and exerts pressure on the appendage 18, the slotted wire guide 12 is made to pivot in such a way that it releases the insertion slot 4 and the wire channel 2.



  The wire then slides against the front edge of the slit wire guide 12, in the slot 13. The slit wire guide 12 can be adjusted perpendicular to the slot 13. For this purpose, in the embodiment, a rotary eccentric which serves as a bearing sleeve for the slotted wire guide 12, around the pivot axis 14. It has been found that a radial displacement of only a few tenths of a millimeter allows the adjustment of the nozzle to different wire sizes and velocities or other process parameters, in particular the formation of a false twist can be avoided by the air nozzle itself.

 <Desc / Clms Page number 8>

 



  It has also proved advantageous to arrange two essentially similar nozzles one after the other according to the flow of the wire. Referring to Figure 6, we will first depict the working mode of the embrace.



  During entanglement by air jet in the entanglement nozzle 27, there arise in the circulating wire (direction of circulation 34) entanglement similar to knots, which have a mutual spacing A.



  The latter is in fact a function of different parameters of the wire and also of process parameters, but it is however practically constant and cannot be influenced. Between two entanglement similar to knots, the individual filaments extend essentially parallel to each other.



  The stability of the intertwining and their spacing is an essential quality criterion for the intertwining process. The spacing A and the stability of the entwining depends in particular on the wire being able to be unwound from its spool again at high speed and without tension peak and wire breakage. It turned out against all expectations that the spacing A can hardly or hardly be directly influenced by the number and arrangement of several air intake channels 3 or by several nozzles arranged in succession. In particular, it has been found that the treatment of the wire with two nozzles only makes sense when these nozzles have a minimum spacing determined between them. This minimum spacing is essentially equal to the spacing A of the nodes.

   It has further been revealed that the maximum limit for 1 1 spacing of two nozzles is not particularly marked.



  Favorable results have however been obtained when the spacing A between two nozzles is less than twice the spacing A of the nodes.



  The second nozzle in the direction of circulation allows a clear influence of the stability of the nodes. The knots are firmer and the distribution of knots is more uniform, which indirectly leads to an increase in the number of knots per unit of length. The nozzle can be designed smaller than the first nozzle and therefore also work with lower air consumption.



  FIG. 5 illustrates the process diagram for a spinning, drawing, texturing, tangling and winding process.

 <Desc / Clms Page number 9>

 



  Multifilaments 21 circulate in the spinning duct 20.



  They are joined in a wire 23, which is provided with a suitable liquid by a preparation roller 22. Between the stretching wafers 24 takes place the stretching. Reference 25 denotes a steam texturing nozzle and reference 26 a cooling drum. After another wafer, the wire is guided through the first entanglement nozzle 27 and the second entanglement nozzle 28, then it is deflected on a wire guide 29 and sent into the glazing device 30, consisting of a guide - frosting wires and a grooved cylinder. The winding takes place on the reel 32, driven by a drive roller 31.


    

Claims (9)

REVENDICATIONS EMI10.1 1.-Ajutage à air pour la production d'enlacements semblables à des noeuds dans des fils à multifilament en circulation, avec un canal à fils de forme cylindrique circulaire, un canal d'admission d'air radial et une fente d'introduction de fils dans un plan axial du canal à fils, caractérisé en ce que la fente d'introduction de fils (4) peut être obturée par une tôle d'obturation ou de fermeture (5) adaptée à la largeur de la fente d'introduction de fils, tout au moins dans la zone du canal d'admission d'air radial (3). CLAIMS  EMI10.1  1.-Air nozzle for the production of knot-like locations in circulating multifilament yarns, with a circular cylindrical yarn channel, a radial air intake channel and a slot for introducing wires in an axial plane of the wire channel, characterized in that the wire insertion slot (4) can be closed off by a shutter or closure plate (5) adapted to the width of the insertion slot wires, at least in the area of the radial air intake channel (3). 2.-Ajutage à air suivant la revendication 1, caractérisé en ce que la tôle d'obturation (5) peut être déplacée radialement par rapport au canal à fils de telle manière qu'elle s'étende dans sa position d'introduc- tion essentiellement jusqu'à la périphérie interne du canal à fils.   2.-air nozzle according to claim 1, characterized in that the shutter plate (5) can be moved radially relative to the wire channel in such a way that it extends in its insertion position. essentially to the inner periphery of the wire channel. 3.-Ajutage à air suivant l'une ou l'autre des revendications 1 et 2, caractérisé en ce que la tôle d'obturation (5) est précédée et/ou sui- vie par une tôle frontale (10), qui recouvre suivant une sécante ou en croissant l'ouverture d'admission ou l'ouverture d'échappement. du canal à fils (2) dans la zone périphérique où la fente d'entrée de fils (4) débouche dans le canal à fils (2).   3.-air nozzle according to either of claims 1 and 2, characterized in that the shutter plate (5) is preceded and / or followed by a front plate (10), which covers following a secant or increasing the intake opening or the exhaust opening. of the wire channel (2) in the peripheral zone where the wire entry slot (4) opens into the wire channel (2). 4.-Ajutage à air suivant l'une quelconque des revendications précédentes, caractérisé en ce qu'à l'ouverture d'admission et/ou à l'ouverture déchappement du canal à fils (2) est associé un guide-fils (12) en forme de fente, dont la fente de guidage de fils (13) recouvre essentiellement radialement la section transversale du canal à fils et est alignée parallèlement au canal d'admission d'air (3).   4.-Air nozzle according to any one of the preceding claims, characterized in that the inlet opening and / or the exhaust opening of the wire channel (2) is associated with a wire guide (12 ) in the form of a slit, the wire guiding slit (13) of which substantially covers the cross section of the wire channel and is aligned parallel to the air intake channel (3). 5.-Ajutage à air suivant la revendication 4, caractérisé en ce que le guide-fils à fente (12) est ajustable perpendiculairement à sa fen- te (13). <Desc/Clms Page number 11>   5.-Air nozzle according to claim 4, characterized in that the slotted wire guide (12) is adjustable perpendicular to its window (13).  <Desc / Clms Page number 11>   6.-Ajutage à air suivant l'une ou l'autre des revendications 4 et 5, caractérisé en ce que le guide-fils à fente (12) peut-être écarté dans le sens de la fente à partir de la zone d'ouverture du canal à fils (2), par exemple par pivotement.   6.-Air nozzle according to either of Claims 4 and 5, characterized in that the slotted wire guide (12) can be moved apart in the direction of the slit from the area of opening of the wire channel (2), for example by pivoting. 7.-Ajutage à air suivant la revendication 6, caractérisé en ce que le guide-fils possède un appendice (18) qui recouvre un élargissement en forme d'entonnoir (19) de la fente d'introduction de fils (4).   7.-Air nozzle according to claim 6, characterized in that the son guide has an appendage (18) which covers a widening in the form of a funnel (19) of the thread introduction slot (4). 8.-Ajutage à air suivant l'une quelconque des revendications précédentes, caractérisé en ce que la fente d'introduction de fils (4) se situe dans un plan perpendiculaire au canal d'admission d'air.   8.-Air nozzle according to any one of the preceding claims, characterized in that the thread introduction slot (4) is located in a plane perpendicular to the air intake channel. 9.-Ajutage à air pour la production d'enlacements semblables à des noeuds dans des fils à multifilaments en circulation, tel que décrit ci-avant ou conforme aux dessins annexés.   9.-Air nozzle for the production of locations similar to knots in circulating multifilament yarns, as described above or in accordance with the attached drawings.
BE0/211671A 1982-10-08 1983-10-07 Intermingling jet for continuous filament yarns - having threading-slot closed by plate which fills slot completely BE897950A (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
DE3237273 1982-10-08

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE897950A true BE897950A (en) 1984-01-30

Family

ID=6175228

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE0/211671A BE897950A (en) 1982-10-08 1983-10-07 Intermingling jet for continuous filament yarns - having threading-slot closed by plate which fills slot completely

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE897950A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0022421B1 (en) Method and apparatus for producing a yarn having along its length alternating opposite twist zones
EP0126659B1 (en) Method and device for manufacturing a double yarn
US5284010A (en) Method for doffing a yarn winding machine
EP0162787B1 (en) Process for manufacturing a spun cored yarn
EP0085635B1 (en) Method and device for manufacturing a coreyarn
FR2461039A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR WETTING A THREADED WIRE USING A LIQUID IN TEXTILE MACHINES
FR2835261A1 (en) DEVICE FOR CONTINUOUS WIRING AND FIXING OF WIRES FOLLOWED BY ADDITIONAL HEAT TREATMENT
EP0610144B1 (en) Method and textile machine for winding a yarn
EP1646740B1 (en) Machine for yarn cabling/twisting and continuous setting
BE897950A (en) Intermingling jet for continuous filament yarns - having threading-slot closed by plate which fills slot completely
EP0070210B1 (en) Method and apparatus of manufacturing a doubled yarn
FR2521600A1 (en) METHOD AND APPARATUS FOR MANUFACTURING A WIRE
US20020100269A1 (en) Spinning arrangement
FR2538798A1 (en) Textile machine pneumatic thread splicer
FR2593524A1 (en) METHOD AND APPARATUS FOR MANUFACTURING WIRE BY TORSION OF A STRETCHED FIBER MECHANISM
EP0018926B1 (en) Double-twist yarn twisting device
FR2583784A1 (en) Process and apparatus for obtaining a fibre yarn comprising a core of discontinuous fibres covered with a sheath of discontinuous fibres
FR2825693A1 (en) TURNING TRAY FOR FIBER TAPE DEPOSIT EXIT FROM DRAWING BENCHES OR CARDS
JP3743098B2 (en) Glass fiber roving package, shrink package, and manufacturing method thereof
CN217920800U (en) Reel side yarn suction nozzle and winding machine
JPH076097B2 (en) Twisting device for open-end spinning machine
EP0753613B1 (en) Device for continuously inserting a core in a sliver
FR2608642A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR MANUFACTURING REINFORCED WIRE
BE1006177A3 (en) Device for the production of a wire.
EP0172125B1 (en) Process for treating textile threads, and device for carrying out the process

Legal Events

Date Code Title Description
RE Patent lapsed

Owner name: BARMAG BARMER MASCHINENFABRIK A.G.

Effective date: 19941031