BE828654A - FEED FOR ANIMALS, STABLE TO CONSERVATION AND OF MOISTURE CONTENT, AND PROCESS OF PREPARATION - Google Patents

FEED FOR ANIMALS, STABLE TO CONSERVATION AND OF MOISTURE CONTENT, AND PROCESS OF PREPARATION

Info

Publication number
BE828654A
BE828654A BE1006626A BE1006626A BE828654A BE 828654 A BE828654 A BE 828654A BE 1006626 A BE1006626 A BE 1006626A BE 1006626 A BE1006626 A BE 1006626A BE 828654 A BE828654 A BE 828654A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
product
composition according
emi
glycol
products
Prior art date
Application number
BE1006626A
Other languages
French (fr)
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed filed Critical
Publication of BE828654A publication Critical patent/BE828654A/en

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A23FOODS OR FOODSTUFFS; TREATMENT THEREOF, NOT COVERED BY OTHER CLASSES
    • A23KFODDER
    • A23K30/00Processes specially adapted for preservation of materials in order to produce animal feeding-stuffs
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A23FOODS OR FOODSTUFFS; TREATMENT THEREOF, NOT COVERED BY OTHER CLASSES
    • A23KFODDER
    • A23K40/00Shaping or working-up of animal feeding-stuffs
    • A23K40/30Shaping or working-up of animal feeding-stuffs by encapsulating; by coating
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A23FOODS OR FOODSTUFFS; TREATMENT THEREOF, NOT COVERED BY OTHER CLASSES
    • A23KFODDER
    • A23K50/00Feeding-stuffs specially adapted for particular animals
    • A23K50/40Feeding-stuffs specially adapted for particular animals for carnivorous animals, e.g. cats or dogs
    • A23K50/48Moist feed

Description

       

  Aliment pour animaux, stable: à la conservation et de teneur élevée en humidité, et son procédé de préparation.

  
La présente invention concerne des aliments pour animaux et plus particulièrement des aliments peur animaux,stables à la conservation et de teneur élevée en humidité.

  
Avant les années 1960, les aliments pour animaux étaient vendus soit sous forme sèche, soit sous forme de conserves. La

  
 <EMI ID=1.1> 

  
moins de 10 % d'humidité et ne nécessite pas par

  
conséquent, de procédés de stérilisation ou de réfrigération peur les rendre résistants à la décomposition microbienne. Cependant,

  
les aliments secs pour animaux sont généralement caractérisés par une saveur médiocre, car on a trouvé, comme règle générale, que la saveur est améliorée pour des teneurs plus élevées en humidité.

  
Des aliments pour animaux sous forme de conserves bénéficient d'une saveur plus agréable, compte tenu essentiellement de leur teneur plus élevée en humidité, qui est typiquement au voisinage

  
de 75 %. Cependant, cette teneur élevée en humidité nécessite

  
la stérilisation de tels produits, en générai,par passage à l'autoclave, et une réfrigération une fois la boîte ouverte. Par conséquent, des aliments en conserve impliquent des coûts de mise en oeuvre élevés et un manque de commodité pour le consommateur.

  
Une contribution importante dans le domaine de l'alimentation animale a été faite par Burgess et coll., dans le Brevet des E.U.A. N[deg.] 3.202.514, cédé à la Société General Foods Corporation.

  
On y décrit un aliment pour animaux d'une teneur intermédiaire en humidité (15 à 30 %)à base essentiellement de produits protéiniques de viande, qui est stable à la conservation et résistant à la décomposition microbienne, sans qu'il soit nécessaire de le stériliser, de le réfrigérer ou de l'emballer d'une manière aseptique. L'aliment pour animal à.base de viande est stabilisé par "des solutés solubles dans l'eau" essentiellement du sucre. La fonction de ces solutés est de fixer l'eau disponible dans laquelle des microorganismes se développent.

  
Bien que le produit de Burgess et coll. représente une contribution importante à l'état de la technique, le besoin d'améliora-' tion, dans ce domaine, est reconnu et continue de l'être. Plus particulièrement, des spécialistes de l'art antérieur ont essayé d'améliorer le goût de tels produits, de telle sorte qu'ils arrivent à égalité dans ce domaine avec les aliments en conserve pour animaux,les plus savoureux. L'amélioration du goût peut prendre un certain nombre des formes telles que l'addition évidente d'agents d'amélioration, l'utilisation de quantités plus importantes de produits à base de viande, et des procédés semblables. L'obtention de produits à humidité plus élevée est souhaitable puisqu'il est évident qu'il y a amélioration du goût en fonction de l'augmention de l'humidité.

  
L'obtention de tels produits en teneur en humidité plus élevée afin de trouver une amélioration du goût correspondante, peut, toutefois, être contraire à un bon rendement. Suivant les enseignements de l'art antérieur, la stabilisation des produits présentant une teneur en humidité dans l'intervalle de 35 à 60 % a nécessité jusqu'à présent l'utilisation de quantités significativement plus importantes d'agents de stabilisation.

   Les quantités plus importantes de composés de stabilisation peuvent en effet annuler l'amélioration attendue du goût, dans la mesure où certains stabilisants sont en eux-mêmes des produits à saveur désagréable a des concentrations élevées et également compte tenu de ce que l'augmentation totale proportionnelle de ces composés donne souvent comme résultat une diminution correspondante de la quantité de produits de goût agréable ou améliorant le goût,que l'on peut utiliser

  
dans le produit. L'utilisation d'une acidité élevée pour permettre la stabilité, et par conséquent éviter les problèmes précédents  <EMI ID=2.1> 

  
dans une certaine mesure, ne s'est pas montrée satisfaisante dans la mesure où l'on trouve généralement que de tels systèmes ne sont pas consommables, quant à leur goût, par certains animaux familiers, plus particulièrement les chiens.

  
 <EMI ID=3.1> 

  
animale à humidité élevée, dans l'intervalle de 35 à 60 % d'eau, qui soient résistants à l'attaque microbienne, sans qu'il soit besoin de les stériliser ou de les réfrigérer à nouveau, et qui sont, en plus, caractérisés par un degré élevé de saveur. Il existe un besoin particulier pour un aliment pour animaux d'une teneur élevée en humidité et stable à la conservation, présentant un goût équivalent à celui des aliments antérieurs pour animaux, présentés en conserve, de teneur en humidité plus élevée.

  
La demanderesse a maintenant trouvé'que l'on peut préparer

  
un produit d'alimentation animale présentant une teneur en humidité de 35 à 60 % en poids, et contenant comme agents de conservation du glycérol et du propylène glycol ou du butylène glycol.

  
La composition d'alimentpour animal est baséeessentiellement sur une matrice de produits protéiniques et contient, en plus, de préférence des agents aromatisants, des vitamines, des produits minéraux et des produits semblables pour obtenir un produit nutritif, à saveur agréable.

  
Selon la présente invention, on fournit une composition d'aliment pour animaux d'une teneur en humidité élevée, stable à la conservation, de goût agréable, adaptée pour être emballée sans qu'il soit besoin de la stériliser et qui peut être conservée pendant des temps prolongés sans qu'il soit nécessaire de la réfrigérer, ladite composition comprenant une matrice cuite de produits protéiniques normalement capables de servir de support à une croissance microbienne , une solution de produits de stabilisation étant dispersée dans cette matrice et comprenant un mélange d'environ 4 à environ 12 % d'un glycol qui est du propylène glycol ou du butylène glycol et de 4 à environ 15 % de glycérol en poids, suffisant pour maintenir la Ae de ladite composition, en-dessous d'environ 0,93, ladite matrice contenant en plus un agent antimicrobien comestible,

   en contact avec elle, les teneurs desdits composés de stabilisation et desdits agents étant suffisantes

  
pour permettre à la composition d'être résistante à la croissance microbienne, ladite composition d'alimentation animale présentant un pH pratiquement neutre, et une teneur en humidité comprise entre environ 35 % et 60 % en poids. 

  
L'invention fournit également un procédé de préparation d'une composition d'alimentation animale stable à la conservation, d'une teneur en humidité élevée, et d'un goût très agréable, adaptée pour être emballée sans qu'il soit nécessaire de la stériliser et

  
pour être stockée pendant des temps longs sans réfrigération, ledit composé comprenant la mise en forme d'un mélange comprenant des produits protéiniques de départ, des composés de stabilisation comprenant du glycérol et un glycol qui est le propylène glycol ou le butylène glycol, et un agent anti-microbien comestible,sous une forme souhaitée, le chauffage dudit mélange formé à une température

  
 <EMI ID=4.1> 

  
produits protéiniques, et le refroidissement dudit mélange mis en forme et cuit, ladite composition présentant une teneur en humidité de 35 à 60 % en poids, un pH compris entre environ 5,5 et 7,5 et une inférieure à environ 0,93, la teneur desdits composés de stabilisation et desdits agents anti-microbiens étant suffisante pour permettre à ladite composition de résister à la croissance microbienne.

  
Le produit de la présente invention est généralement stable à la conservation, c'est-à-dire résistant à la croissance des microorganismes, même après des temps prolongés de stockage sans qu'il soit nécessaire d'utiliser des procédés de stérilisation, de réfrigération ou des procédés spéciaux d'emballage.

  
Le produit préféré selon la présente invention est caractérisé par un goût normalement très agréable pour des animaux, plus particulièrement des chiens, à un point tel qu'il est aussi facilement accepté que des produits en conserve de premier choix

  
de teneurs en humidité significativement plus élevées.

  
Bien que l'on ne pense pas, en ce moment, qu'il soit essentiel en soi pour l'obtention des caractéristiques souhaitables des produits de la présente invention, on décrit un procédé unique préféré de préparation de tels produits, comprenant les étapes de mise en forme des produits de départ sous une forme souhaitée, la cuisson du produit, le refroidissement et l'emballage. 

  
La possibilité d'obtenir un produit à humidité élevée, et à  saveur très agréable, selon la présente invention, est largement  affirmée parla présence d'un mélange de glycérol et de 

  
 <EMI ID=5.1>  90 boue et 69 @eu produit. La demanderesse a découvert que la combinaison du glycërol et du propylène glycol ou du butylène glycol dans un système contenant une humidité de 35 à 60 % agit d'une manière inattendue sur l'effet de conservation. On pense également que le mélange de ces composés peut conduire en soi d'une manière significative

  
à la saveur très agréable du produit selon l'invention, en augmentant d'une manière efficace l'humidité apparente perçue par des animaux familiers à la consommation du produit, et également en conduisant à une texture souhaitable du produit final.

  
 <EMI ID=6.1> 

  
de la décomposition microbienne dépend d'un certain nombre de facteurs et de mécanismes dont les interactions ne sont pas toujours complètement comprises. Cependant, certains mécanismes de base sont généralement bien acceptés et il est possible de les énumérer.

  
La croissance microbienne dépend en grande partie de la quantité d'humidité dans un système agissant comme milieu de croissance. L'expression typique de cette croissance est l'activité

  
de l'eau ou la valeur A e d'un produit. La valeur Ae est égale à la tension de vapeur de l'eau du système divisé par la tension de vapeur de l'eau pure à la même température. Théoriquement, la valeur Ae.. d'un système donné peut être abaissée à un degré tel que l'eau disponible n'est pas suffisante pour permettre une croissance microbienne. Comme la valeur Ae des produits à base de viande, par exemple,utilisés dans la préparation des aliments pour animaux est suffisamment élevée pour permettre une activité microbienne, le mécanisme de base de stabilisation de tels produits est de diminuer sa valeur Ae naturelle à la valeur requise. Ceci est réalisé tout d'abord par addition de produits que l'on appelle habituellement des liants pour eau, qui ont la faculté de retenir l'eau par ailleurs disponible, pour la croissance, en modifiant

  
la pression osmotique du système.

  
Il est également de pratique courante dans la conservation des aliments contenant de l'humidité,d'y utiliser un agent antimicrobien pour s'assurer que le produit est conservé dans un

  
état exempt de microorganismes, d'une manière typique lorsque la valeur Ae du système est abaissée au point absolu en-dessous duquel des organismes peuvent se développer. D'une manière typique,

  
ces agents antimicrobiens prennent la forme d'antimycosiques qui agissent d'une manière spécifique vis-à-vis de la croissance des  <EMI ID=7.1> 

  
moisissures.

  
Enfin, l'obtention d'un milieu acide d'un pH suffisamment faible aide indépendamment à éviter la décomposition microbienne compte tenu du fait que de nombreux organismes ne peuvent pas sur-

  
 <EMI ID=8.1> 

  
pour obtenir cette protection est généralement tellement faible qu'il donne, dans certains cas, un système ne présentant pas un goût agréable ainsi que nuisible on utilise rarement

  
le pH comme facteur de protection primaire.

  
Les mécanismes de conservation précédents sont généralement présents en combinaison dans un système d'alimentation donné et exercent un effet de stabilisation combiné. Par conséquent, par exemple, les produits de l'art antérieur utilisent en général les sucres comme liants pour eau, conjointement avec des antimycosiques tels que l'acide sorbique et ses sels.

  
Le glycérol est connu comme liant pour eau, et par conséquent, son effet de conservation est le résultat de son aptitude à diminuer la valeur Ae du système d'alimentation. Cependant, le glycérol ne présente pas d'activité antimicrobienne connue. Le propylène glycol (ou le butylène glycol) a la faveur de nombreux facants puisqu'il possède une double fonction. C'est un liant pour eau et il présente également des propriétés antimycosiques. Par conséquent, l'effet de conservation du propylène glycol (ou du butylène glycol) est le résultat de son aptitude à diminuer la valeur Ae du système à un point favorable et, en même temps, .à agir d'une manière spécifique pour combattre la croissance des moisissures.

  
La demanderesse a trouvé que la combinaison du glycérol et du propylène glycol ou du butylène glycol permet une action conjointe d'une façon inattendue dans la stabilisation des produits de la présente invention, c'est-à-dire, contenant entre 35 et 60 % d'humidité. La demanderesse a trouvé que le glycérol, bien que ne possédant pas d'activité antimicrobienne connue, est dans une certaine mesure capable d'optimiser ou d'avoir un effet synergique sur l'efficacité antimicrobienne du propylène glycol ou du butylène glycol. On ne sait pas présentement si le glycérol agit d'une manière concertée spécifique avec le glycol, ou si le glycérol présente des effets sur le système d'alimentation qui rendent le glycol plus efficace d'une manière inattendue dans sa fonction antimicrobienne. 

  
Il est important de noter que cette efficacité améliorée ne peut pas s'expliquer en se référant à l'effet connu de diminution de la valeur A e par le glycérol, ou à l'effet de liant pour eau.

  
Bien entendu, on a trouvé que dans des systèmes présentant des teneurs en humidité équivalentes et des valeurs de Ae équivalentes et par ailleurs des composés équivalents, des mélanges de glycérol et de propylène glycol ou du butylène glycol donnent de la stabilité lorsque le glycol ne l'apporte pas.

  
La signification de cette découverte est facilement apparente puisqu'elle permet d'utiliser des quantités d'agents de conservation-plus faibles que celles prévues, et qu'elle permet, par conséquent, l'utilisation de quantités plus fortes d'autres composés ayant un goût agréable ou améliorant le goût, et d'autres composés nutritifs équilibrant l'alimentation. En plus, elle permet l'utilisation de moins de propylène glycol ou de moins de butylène glycol, que l'on pensait précédemment nécessaire, et par conséquent, évite tous les effets néfastes possibles sur le goût düs à des teneurs élevées de ce produit.

  
Ces considérations sont plus particulièrement importantes dans des systèmes à humidité élevée, tels que le système de la présente invention pour deux raisons essentielles. Une humidité élevée, en elle-même réduit la place disponible pour des ingrédients ayant un goût agréable tel. '-- que des viandes et d'autres additifs nutritifs - et à bon goût. Par conséquent lorsqu'il est nécessaire d'avoir une teneur inhabituellement élevée de produits de conservation, ceux-ci aggravent même d'autant plus le problème. Ensuite, on a trouvé que même, pour des valeurs semblables de A e, un système à humidité plus élevée

  
se détériore alors qu'un système à humidité plus faible ne le fait pas. Par conséquent, dans la formulation d'un aliment pour animaux à teneur élevée en humidité,ce simple ajustement,par exemple,grâce
-à des liants pour eau supplémentaires, de la valeur Aw de produits stables à teneur en humidité plus faible, n'est pas suffisant pour assurer la protection de produits à humidité plus élevée. Par conséquent, il faudrait utiliser, pour obtenir la stabilité, bien plus de liants pour eau et de composés antimycosiques que la quantité proportionnellement attendue.

   Par conséquent, l'action associée du glycérol et du propylène glycol ou du butylène glycol, selon la présente invention, est d'une importance significative pour garder dans des limites raisonnables la quantité de produits rt4l de conservation nécessaire pour la stabilité, ce qui permet d'augmenter la quantité des autres ingrédients souhaités, que l'on peut utiliser, et de diminuer tous les effets néfastes du point de vue de la qualité du goût des composés de stabilisation.

  
Bien que la présence de la combinaison glycérol-glycol puisse, en elle-même, empêcher totalement la croissance microbienne dans certains des produits envisagés par la présente invention, on a trouvé souhaitable d'utiliser un agent antimicrobien supplémentaire autre que le propylène glycol ou le butylène glycol, plus particulièrement un agent antimycosique, afin de s'assurer complètement que l'on obtient la prévention de la dégradation du produit par les microbes. A cet égard, on préfère le sorbate de potassium que l'on utilise d'une manière typique dans l'intervalle de 0,05 à 0,6 % en poids, par rapport à l'aliment.

   Des exemples d'autres agents que l'on peut utiliser soit seuls,soit en mélange, sont l'acide benzoïque, le benzoate de sodium, l'acide propionique, le propionate de sodium et de calcium, le pyrocarbonate de di-éthyle, la ménadone bisulfite de sodium (vitamine K), l'acide caproique, l'acide caprylique, l'acide lévulinique, l'acide sorbique, le sorbate de calcium, des esters de l'acide parahydroxy benzoïque

  
et des produits semblables. Il semblera évident aux techniciens que l'action conjuguée décrite précédemment du glycérol et du propylène glycol ou du butylène glycol, peut permettre, en fait, l'utilisation de quantités des produits décrits ci-dessus plus faibles que celles normalement utilisées. Lorsque l'on utilise le sorbate de potassium, cette diminution de la teneur requise a un  effet significatif sur la qualité du goût, le sorbate de potassium étant très nettement un ' produit qui n'est pas d'un goût agréable pour la plupart des animaux, particulièrement les chiens, lorsque l'on augmente sa teneur.

  
L'agent antimicrobien doit être en contact intime avec l'aliment pour animal. Bien qu'il soit généralement un composé du mélange de départ, il est également possible de pulvériser ou

  
de revêtir l'agent antimycosique sur le produit fini par ailleurs. Si le produit doit être en contact intime avec le produit d'emballage, il est possible de prévoir l'agent antimycosique sur la surface du produit d'emballage, lui-même en contact avec l'aliment.

  
Le pH du produit de la présente invention est pratiquement neutr&#65533; et il n'est pas critique en soi, mais il est soumis à des

  
 <EMI ID=9.1>   <EMI ID=10.1> 

  
 <EMI ID=11.1> 

  
le pH du produit sera au-dessus de cette valeur, à savoir supérieur

  
à 5,8. La limite supérieure du pH est tributaire de considérations

  
 <EMI ID=12.1> 

  
préféré est de l'ordre de 6,0 à 6,5.

  
Le produit de la présente invention présente une teneur en humidité dans l'intervalle de 35 à 60 % en poids, de préférence entre 40 et 50 % et plus particulièrement, entre 40 et 45 % en poids. D'une manière représentative, les produits de départ utilisés pou:. la composition d'aliments pour animaux, plus particulièrement des viandes, ont l'humidité nécessaire associée, de telle sorte qu'il n'est pas nécessaire de pratiquer une addition .d'eau. Cependant, une addition d'èau n'est pas exclue, selon la présente invention, et elle peut être, bien entendu, nécessaire dans certains cas, pour amener le produit final à l'humidité souhaitée.

  
Par conséquent, l'aliment pour animal, selon la présente invention, contenant d'environ 35 à 60 * d'humidité, est rendu stable à la conservation et résistant à la décomposition microbienne, en lui apportant des produits qui diminuent la valeur A.e du produit au niveau nécessaire,et un agent ou des agents antimicrobiens comestibles.

  
La valeur A e du produit, selon la présente invention, est critique en ce qu'elle doit être inférieure à environ 0,93. Des produits présentant des valeurs A.e au voisinage de cette valeur, étant donné l'humidité élevée et le souhait d'éviter un milieu fortement acide et des quantités excessives d'agents antimicrobiens, pourraient êtresoumis à une décomposition microbienne. Dans un mode de réalisation préféré, selon la présente invention, la valeur Ae sera en-dessous d'environ 0,90.

  
La combinaison glycérol/glycol, selon la présente invention, peut en elle-même donner l'effet de liaison d'eau nécessaire pour obtenir la valeur Ae souhaitée, et par conséquent, elle constitue les seuls composés de stabilisation (à part l'agent antimycosique supplémentaire). D'une manière typique lorsque l'on souhaite des produits entre environ 35 et 40 % d'humidité, il est possible d'obtenir la valeur Ae nécessaire, c'est-à-dire endessous de 0,93 et de préférence en-dessous de 0,90, grâce à la seule utilisation d'environ 16 à 20 % en poids de produits d'un  <EMI ID=13.1> 

  
dité plus élevée, bien qu'il soit possible d'utiliser seulement le glycérol et le propylène glycol, ou le butylène glycol, on préfère utiliser d'autres liants pour eau, bien connus, afin d'aider le mélange glycol/glycérol à diminuer la valeur Ae du système. Par conséquent, on peut utiliser des composés tels que le chlorure de sodium ou de potassium ou d'autres polyols
(comme,par exemple, le'sorbitol),de même que d'autres produits solubles dans l'eau ou partiellement solubles dans l'eau, susceptibles d'engendrer une augmentation de la pression osmotique dans le système d'aliment. On peut également utiliser des sucres,

  
 <EMI ID=14.1> 

  
Burgess et coll., définition à laquelle on se réfère pour la définition complète , bien que l'on ne préfère pas utiliser des teneurs supérieures à environ 10 % en poids du produit final, et de préférence supérieures à 5 %, compte tenu de la tendance que présentent ces produits à donner des réactions de brunissement nonenzymatiques, donnant un aspect peu attrayant et un goût peu agréable, compte tenu de leur pouvoir sucrant excessif, et compte tenu du fait qu'ils sont eux-mêmes un excellent milieu de croissance microbienne. 

  
 <EMI ID=15.1> 

  
complémentaires sont présents à un taux total compris entre 1 et
10 % en poids, le chlorure de sodium étant un additif préféré dans l'intervalle allant de 1 à 2 % en poids.

  
Par conséquent, le fait capital de la présente invention est la présence d'une combinaison de glycérol et de propylène glycol ou'de butylène glycol dans l'aliment. La découverte de l'action conjointe de ces produits dans un système contenant 35 à 60 % d'humidité, pour donner un effet antimicrobien, présente l'avantage significatif de permettre l'utilisation de quantités plus faibles de ces produits, plus particulièrement le glycol, que la quantité théoriquement nécessaire.

   Ceci donne un produit stable, en se basant seulement sur l'effet de conservation du glycérol/glycol
(conjointement avec un agent antimyccsique) ou comme c'est typiquement le cas, un produit stable à la conservation dans lequel l'action conjointe ou optimisation décrite précédemment donne comme résultat des quantités significativement inférieures des autres composés de diminution de la valeur Ae et des autres compo-

  
 <EMI ID=16.1>   <EMI ID=17.1>  composés à goût agréable et de composés nutritifs pour atteindre l'objectif d'un aliment pour animal, stable à la conservation et d'un goût très agréable.

  
Le produit de la présente invention contient, de préférence, d'environ 10 % à environ 25 % en poids d'un système combiné glycérol et glycol et de préférence d'environ 12 % à environ 18 %. Le glycérol est typiquement compris entre environ 4 % et 14 % en poids, de préférence entre 7 et 11 %, et le propylène glycol, le butylène glycol, de 4, de préférence 5, à 10 % en poids, plus particulièrement 8 à 10 %. Un aspect important de la présente invention est que la découverte de l'effet d'optimisation ou effet de coopération du glycérol sur les propriétés de stabilisation hautement souhaitables du glycol, permet l'obtention décès propriétés à des teneurs en glycol qui n'enlèvent pas le

  
 <EMI ID=18.1> 

  
supérieures à 10 % et plus particulièrement entre 15 et 20 %

  
font baisser le goût agréable du produit. On a trouvé que des teneurs en glycérol et en glycol, comprises dans les intervalles cidessus mentionnés, donnent un effet de coopération inattendu. Dans le mode de réalisation plus particulièrement préféré selon la présente invention,.le rapport du propylène glycol au glycérol est approximativement de 1:1 en rapport en poids. Cependant, le rapport peut être compris dans l'intervalle d'environ 4:1 à environ 1:3.

  
Tout à fait à part des avantages ci-dessus mentionnés de la combinaison, on pense, en ce moment, que le glycérol et le propylène glycol ou le butylène glycol ont une fonction importante en rendant les produits de la présente invention d'un goût aussi agréable ou presque aussi agréable que des aliments en conserve de premier.choix pour animaux, contenant de 15 à 40 % d'humidité de plus. On émet la théorie que ces composés sont quelque peu perçus par les animaux familiers qui les consomment comme de l'humidité réelle, comme par exemple, un effet mimétique d'humidité et, par conséquent, ces produits améliorent l'acceptation du produit par les animaux.

  
Le produit de la présente invention comprend une matrice cuite, contenant de l'humidité, à base de produits protéin&#65533;ques normalement capables de servir de support à la croissance bactériologique et contenant, à l'état diverse, des composés de liaison  <EMI ID=19.1> 

  
inférieure à environ 0,93, les composés comprenant du glycérol et du propylène glycol ou du butylène glycol et de plus,étant en contact

  
 <EMI ID=20.1> 

  
l'eau et en agent antimicrobien étant suffisante pour permettre

  
 <EMI ID=21.1> 

  
permettre sa résistance à la décomposition microbienne. Par conséquent, la teneur en agents microbiens et en agents de diminution de la valeur Ae est équilibrée pour permettre la stabilité à toutes teneurs en humidité données. Par exemple, il peut être nécessaire d'utiliser seulement une quantité faible d'agent antimicrobien lorsque la valeur Ae d'un système à teneur en humidité donnée, est à un taux voisin de celui évitant toute croissance.

  
Inversement, il peut être nécessaire d'utiliser des quantités plus importantes d'agents antimicrobiensdans un système contenant de l'humidité, lorsque la valeur Ae est plus proche de 0,93.

  
Le terme produit protéinique signifie des produits protéiniquesdu type de viande et des produits protéiniques qui ne sont pas du type de viande. On préfère que le produit, selon la présente invention, contienne des produits protéiniques du type de viande.

  
Le terme produit protéinique du type de viande se rapporte au grou-

  
 <EMI ID=22.1> 

  
farine de viande, de même que les mélanges de ces produits. Il faut comprendre que le terme viande s'applique non seulement à de la chair de bétail,de porc, de mouton et de chèvre, mais également de cheval, de baleine et d'autres mammifères, de volaille et de poisson. Le terme sous-produits de viande se rapporte aux parties lion dégraissés de la carcasse d'animaux abattus, comprenant mais _ n'étant pas limités aux mammifères, à la volaille et à des animaux semblables et comprenant des composés qui sont englobés dans le terme "sous-produits de viande" défini dans la publication officielle 1974 de l'Association of American Feed Control Official Incorporated.

   De la même manière, le terme farine de viande se rapporte au résidu dégraissé, séché, finement broyé,provenant de tissus d'animaux, comprenant les résidus séchés compris dans le terme "farine de viande" défini par l'association précédente. Bien entendu, les termes viande, produits de viande et farine de viande s'appliquent à tous les produits animaux, produits de volaille et produits marins, définis par ladite association.

  
Le produit protéinique du type de viande constitue de préfé- <EMI ID=23.1> 

  
tion, et d'une manière typique plus d'environ 30 % en poids et de  préférence plus de 50 %. Un intervalle typique pour un tel composé est d'environ 30 % à 80 % en poids.

  
 <EMI ID=24.1> 

  
de conservation, le produit selon la présente invention peut,  facultativement, mais de préférence, contenir d'autres composés 

  
 <EMI ID=25.1> 

  
duits minéraux, des produits colorants, des produits aromatisants et des produits semblables.

  
On utilise de préférence des produits protéiniques ae venant pas de la viande, c'est-à-dire des sources de protéines autres

  
que le produit protéinique du type de viande, pour permettre une ration alimentaire nutritive, bien équilibrée. D'une manière typique, la protéine provient d'une source de protéine végétale telle que le soja, la graine de coton, l'arachide et des graines semblables. La protéine peut être présente sous forme de farine, de fleur, de concentré, de produits d'isolement ou de produits semblables. Une source préférée de protéine est le soja. Une protéine supplémentaire peut provenir des produits laitiers, tels que le babeurre séché, le lait écrémé séché, le petit lait, la caséine et d'autres sources semblables de protéine telles que des oeufs ou du fromage.

  
Bien que ces sources supplémentaires de protéine soient généralement mélangées avec les composés de départ, on peut utiliser la totalité ou une partie de certains de ces produits protéiniques pour revêtir le produit final de la présente invention, qui a été mis en forme par ailleurs, comme on le décrit plus en détail ciaprès.

  
On peut ajouter des agents de texturation en pourcentage pondéral faible, si on le désire, bien que l'on ait trouvé que l'utilisation du système de conservation à base de propylène glycol ou de butylène glycol et de glycérol est généralement suffisant pour conférer la plasticité et la texture nécessaires au produit final.

  
Il est souhaitable que la composition d'aliment pour animaux contienne également un produit de liaison en quantité efficace pour que la composition formée, conserve sa cohérence

  
et sa forme après cuisson. Le produit de liaison

  
peut être de nature protéinique ou farineuse, comme de l'albumine  <EMI ID=26.1> 

  
semblables, ou bien elle peut être un liant glucidique polymère tel que la carboxyméthylcellulose de sodium, la

  
 <EMI ID=27.1> 

  
la farine de mais donne l'effet de liaison le plus souhaitable, tout en n'affectant pas d'une manière néfaste la texture, l'aspect ou le goût agréable de l'aliment pour animaux. On utilise de préférence le liant à une teneur d'environ 3 % à 10 % en poids, et plus préférentiellement d'environ 5 à 8 %.

  
Des composés additionnels dans le produit préféré comprennent des vitamines, des produits minéraux, des agents de coloration et des agents aromatisants. On peut, si on le désire, ajouter des corps gras et des huiles, de préférence dans les composés de départ, bien que l'on puisse les pulvériser ou les revêtir sur le produit mis en forme final. Le produit de la présente invention est adapté pour être emballé dans des conditions non stériles, et par conséquent, ceci représente un avantage significatif de mise en oeuvre,ainsi que de pratique pour l'acheteur. Des matériaux d'emballage typiques sont ceux du type imperméable à l'humidité, tels que la Cellophane, le polyéthylène et des produits semblables.

  
On peut préparer le produit de la présente invention selon un certain nombre de voies. Cependant, on préfère utiliser un procédé dans lequel on met en forme les composés selon une forme souhaitée, on les cuit pour effectuer la pasteurisation, on les refroidit et on les emballe.

  
Par conséquent, dans le procédé préféré selon la présente invention, on mélange séparément, dans des mélangeurs appropriés, les composés du type de viande, les composés liquides (comme par exemple l'eau, le propylène glycol ou le butylène glycol, le glycérol) et les composés secs restants. On mélange ensuite les trois mélanges pour donner la matrice initiale d'aliment pour animaux. On met ensuite la matrice en forme sous une forme souhaitée, et on la cuit à température élevée, à savoir, au-dessus de

  
 <EMI ID=28.1> 

  
dans un produit imperméable à l'humidité.

  
Dans le procédé préféré, la matrice initiale d'aliment pour animaux peut être mise en forme selon un certain nombre de formes souhaitées, telles des boulettes de viande, des "hamburgers", des formes cylindriques et des formes semblables. Lors de la cuisson de la matrice mise en forme, il est souhaitable d'éviter  <EMI ID=29.1> 

  
dégradation du produit. D'une manière typique, on réalise la cuisson à une température comprise entre 66[deg.] et 93[deg.] C. On peut utiliser différents appareils de cuisson, tels que des fours conventionnels, des fours à infra-rouge, des fours'à micro-ondes, des friteuses et des appareils semblables. Cependant, on préfère la cuisson avec de la chaleur humide dans un four à humidité élevée. Le temps de cuisson est généralement compris entre environ 2 et

  
10 minutes en fonction de la source et de la puissance de la chaleur appliquée.

  
Le produit cuit, une fois refroidi, est emballé dans un matériau relativement imperméable à l'humidité. On peut utiliser des sachets en feuille métallique ou en feuille métallique/papier, des boites et des emballages semblables.

  
La demanderesse a également trouvé qu'il peut être souhaitable d'appliquer tout d'abord un produit de revêtement sur la matrice préformée avant la cuisson. Le revêtement, typiquement

  
du type farineux ou protéinique, sert à retenir l'humidité et les corps gras pendant la cuisson. On peut appliquer le revêtement sous forme sèche, en plongeant le produit préformé dans un produit de revêtement finement divisé, ou sous forme liquide en pulvérisant un mélange liquide de revêtement sur la surface du produit préformé. Des produits de revêtement préférés sont 1 es amidons

  
et es produits isolés du soja. Lorsqu'on utilise des revêtements protéiniques, on obtient un avantage supplémentaire en fournissant cette source de protéine nutritive. Le revêtement peut également servir à conférer une structure souhaitable, ressemblant à de la viande, au produit final ayant subi une cuisson. A cet égard, on a trouvé qu'une pulvérisation d'une solution de glycérol, de propylène glycol ou de butylène glycol ou de leurs combinaisons, donne comme résultat une texture et un aspect souhaitables au produit final. On peut utiliser ce revêtement à la place ou en plus du revêtement ci-dessus mentionné.

  
Bien que l'on préfère le procédé ci-dessus mentionné, il est également possible de préparer le produit de la présente invention selon des procédés plus ou moins conventionnels, tels que ceux décrits dans le brevet des E.U.A. N[deg.] 3.202.514. Par conséquent, on peut chauffer séparément les composés de viande à une température supérieure à environ 66[deg.] C, et de préférence entre

  
82[deg.] C et 104[deg.] C; puis les mélanger ensuite avec les composés  <EMI ID=30.1>  non. On chauffe ensuite le mélange combiné, on le refroidit à température ambiante et on le met à la forme souhaitée puis on l'emballe.

  
Afin de décrire plus complètement la présente invention, on présente à titre illustratif les exemples de mise en oeuvre suivants.

  
EXEMPLE 1

  
On utilise les composés suivants dans la préparation du produit de la présente invention.

  

 <EMI ID=31.1> 


  
On mélange d'abord séparément, dans des conditions ambiantes, la viande, la glycérine, le propylène glycol ou le butylène glycol,et l'eau, et par ailleurs, les composés restants. On malaxe ensuite ensemble les mélanges pour donner une matrice initiale, puis on forme la matrice sous forme de morceaux discontinus en utilisant une machine de mise en forme.

  
On recouvre ensuite les produits préformés par le produit isolé du soja en immergeant le produit dans le produitde revêtement sous une forme finement divisée. On cuit ensuite les produits revêtus dans un four à vapeur à humidité élevée, à 121[deg.] C, pendant
15 minutes. On refroidit ensuite le produit et on l'emballe dans un sachet constitué d'un multiclinquant/papier/multiclinquant.

  
On trouve que les produits résultants ne contiennent pas de croissance bactérienne, même après 6 mois de conservation dans des  <EMI ID=32.1> 

  
inocule directement des microorganismes dans le produit, il ne se produit pas non plus de croissance après 6 mois. Le produit A présente une teneur en humidité de 41 %, un pH de 6,2 et une valeur Aède 0,91. Le produit B présente une teneur en humidité d'environ 45 % et une valeur Ae de 0,92.

  
On donne le produit A comme aliment à des chiens, dans une étude contrôlée,par rapport à l'aliment en conserve pour chiens, de qualité supérieure. Les animaux apprécient d'une manière égale les produits.

  
EXEMPLE 2

  

 <EMI ID=33.1> 


  
On coupe les viandes et on les extrude sous forme de brins de diamètre 3,17 mm, auxquels on ajoute une solution tiède de glycérol, de propylène glycol et de produits colorants. On mélange les composés restants (sauf la farine de mais) dans un malaxeur

  
à viande, à environ 0-2[deg.]C. On met en forme la matrice sous forme de boulettes de viande, en utilisant un appareil .de mise en forme Accupat et on les saupoudre ensuite avec la fleur de maïs. On cuit les boulettes de viande dans un four à vapeur à 121[deg.] C, sous 1,05 kg/cm2 de vapeur, pendant 10 minutes et on les emballe. EXEMPLE 3

  
On utilise le même procédé que dans l'Exemple 1, sauf que le revêtement utilisé est de l'amidon en poudre. Le produit est également apprécié par des chiens lorsque on les essaie vis-à-vis d'un aliment en conserve pour chiens, de premier choix.

  
EXEMPLE 4

  
On réalise le même procédé que dans l'Exemple 1, sauf que  <EMI ID=34.1> 

  
EXEMPLE 5

  
On réalise le même procédé que dans l'Exemple 1, sauf que le produit revêtu est cuit dans un four à infra-rouge pendant 2 à 3 minutes.

  
EXEMPLE 6

  
On réalise une expérience avec témoin pour démontrer l'action conjointe de la glycérine et du propylène glycol.

  
On modifie légèrement la formule de l'Exemple I pour obtenir les échantillons et les agents de conservation suivants :

  

 <EMI ID=35.1> 


  
Tous les échantillons ont une teneur en humidité de 40 % en poids. Les valeurs Ae respectives sont de 0,90, 0,93, 0,90, 0,92 et 0,90.

  
On broie les échantillons et on place 25 g de chacun dans

  
 <EMI ID=36.1> 

  
glaucus. On examine les échantillons pour trouver les résultats suivants :

  
Echantillon I Crcissance de moisissure et croissance de

  
Staph. à 8 jours.

  
Echantillon II Croissance de staph. à 8 jours.

  
Echantillon III Pas de croissance

  
Echantillon IV Pas de croissance 

  
Echantillon V Pas de'croissance.

  
L'échantillon I montre que le glycérol, tout en étant un agent efficace de diminution de la valeur Ae, ne présente pas de propriété antimicrobienne. L'échantillon II montre que les 8 % de propylène glycol sont insuffisants pour inhiber la croissance microbienne. Cependant, les échantillons III et IV montrent l'action inhibitrice attendue du propylène glycol.

  
Les échantillons III et IV montrent que même pour une valeur Ae relativement semblable, le glycérol est un peu plus capable de modifier le système ou l'action du propylène glycol lui-même, de telle sorte que le produit devienne stable. Cet effet, comme on peut le voir, est entièrement extérieur à tout effet d'abaissement

  
 <EMI ID=37.1>   <EMI ID=38.1>  ............ ......... 

  
 <EMI ID=39.1> 

  
de propylène glycol donne un produit d'un goût peu agréable

  
par rapport au produit de premier choix en conserve, et par rapport aux échantillons ne comportant que 8 % de propylène glycol. EXEMPLE 7

  
On répète le procédé de l'Exemple 1 à 0,2 % de sorbate de potassium. Les produits sont résistants à la décomposition bactérienne lorsqu'on les essaie avec inoculation effectived'organismes.

  
Le produit de la présente invention est par conséquent un produit présentant une valeur gustative élevée, une humidité élevée, et qui est en plus résistant à la décomposition bactérienne,essentiellement grâce à l'utilisation dequantités et de types de stabilisants qui neperturbent pas l'amélioration significative du goût.

  
Bien que l'on ait décrit la présente invention en se référant à des exemples spécifiques et à des modes de réalisation préférés, il apparaîtra aux techniciens que certaines modifications et améliorations peuvent être obtenuessans s'écarter du domaine de l'esprit de l'invention telle qu'elle est définie dans les revendications ci-jointes. 

  
 <EMI ID=40.1> 

  
1. Composition alimentaire pour animaux.d'une teneur élevée en humidité, stable à la conservation, et d'un goût agréable, qui peut être emballée sans avoir recours à la stérilisation et qui peut être conservée pendant des périodes de temps longues sans qu'il soit besoin de la réfrigérer, ladite composition comprenant une matrice cuite de produits protéiniquespouvant normalement servir de support à une&#65533;roissance microbienne, ladite matrice contenant en dispersion une solution de composés stabilisants, comprenant un mélange de 4 à

  
12 % d'un glycol qui est du propylène glycol ou du butylène glycol

  
et de 4 à 15 % en poids de glycérol, en quantité suffisante pour maintenir  valeur Ae de ladite composition en-dessous de 0,93, ladite matrice

  
 <EMI ID=41.1> 

  
intime avec elle, les teneurs en composés stabilisants

  
 <EMI ID=42.1> 

  
tion résiste à la croissance microbienne,ladite composition alimentaire pour animaux présentant un pH pratiquement neutre et une teneur en humidité de 35 à 60 % en poids.



  Animal feed, stable: with storage and high moisture content, and its method of preparation.

  
The present invention relates to animal feed, and more particularly to animal feed, which is shelf stable and has a high moisture content.

  
Prior to the 1960s, animal feed was sold either in dry form or in canned form. The

  
 <EMI ID = 1.1>

  
less than 10% humidity and does not require

  
Therefore, sterilization or refrigeration processes can make them resistant to microbial decomposition. However,

  
Dry animal feeds are generally characterized by poor flavor, as it has been found, as a general rule, that the flavor is improved at higher moisture contents.

  
Canned animal feeds benefit from a more pleasant flavor, mainly due to their higher moisture content, which is typically around

  
by 75%. However, this high moisture content requires

  
sterilization of such products, in general, by autoclaving, and refrigeration once the box has been opened. Therefore, canned foods involve high processing costs and a lack of convenience for the consumer.

  
An important contribution in the field of animal nutrition has been made by Burgess et al., In the U.S. Patent. N [deg.] 3,202,514, ceded to General Foods Corporation.

  
It describes an animal feed with an intermediate moisture content (15 to 30%) based mainly on meat protein products, which is stable on storage and resistant to microbial decomposition, without the need for it. sterilize, refrigerate, or aseptically package. The meat-based animal feed is stabilized by "water soluble solutes" primarily sugar. The function of these solutes is to fix the available water in which microorganisms grow.

  
Although the product of Burgess et al. represents an important contribution to the state of the art, the need for improvement in this area is recognized and continues to be so. More particularly, those skilled in the prior art have tried to improve the taste of such products so that they are on par in this area with the tastiest canned animal foods. The improvement in taste can take a number of the forms such as the obvious addition of enhancers, the use of larger amounts of meat products, and the like. Obtaining products with higher humidity is desirable since it is obvious that there is an improvement in taste as the humidity increases.

  
Obtaining such products in higher moisture content in order to find a corresponding improvement in taste, may, however, be contrary to good yield. According to the teachings of the prior art, stabilization of products having a moisture content in the range of 35 to 60% has heretofore required the use of significantly larger amounts of stabilizing agents.

   The larger amounts of stabilizing compounds may indeed cancel out the expected improvement in taste, since some stabilizers are in themselves products with an unpleasant flavor at high concentrations and also taking into account that the total increase proportional amount of these compounds often results in a corresponding decrease in the amount of palatable or taste-enhancing products which can be used

  
in the product. The use of high acidity to allow stability, and therefore avoid the above problems <EMI ID = 2.1>

  
to some extent has not been found to be satisfactory as it is generally found that such systems are not edible, in taste, by certain pets, more particularly dogs.

  
 <EMI ID = 3.1>

  
animal at high humidity, in the range of 35 to 60% water, which are resistant to microbial attack, without the need for sterilization or re-refrigeration, and which are, in addition, characterized by a high degree of flavor. There is a particular need for a high moisture content and shelf stable animal feed having a taste equivalent to that of earlier canned animal feeds of higher moisture content.

  
The plaintiff has now found that we can prepare

  
an animal feed product having a moisture content of 35 to 60% by weight, and containing as preservatives glycerol and propylene glycol or butylene glycol.

  
The animal feed composition is based essentially on a matrix of protein products and additionally preferably contains flavoring agents, vitamins, minerals and the like to obtain a nutritious product with a pleasant flavor.

  
According to the present invention, there is provided an animal feed composition of high moisture content, shelf stable, palatable, suitable for packaging without the need for sterilization and which can be stored for prolonged times without the need to refrigerate it, said composition comprising a cooked matrix of protein products normally capable of serving as a support for microbial growth, a solution of stabilization products being dispersed in this matrix and comprising a mixture of about 4 to about 12% of a glycol which is propylene glycol or butylene glycol and 4 to about 15% glycerol by weight, sufficient to maintain the Ae of said composition below about 0.93, said matrix additionally containing an edible antimicrobial agent,

   in contact with it, the contents of said stabilizing compounds and of said agents being sufficient

  
to enable the composition to be resistant to microbial growth, said animal feed composition exhibiting a substantially neutral pH, and a moisture content of between about 35% and 60% by weight.

  
The invention also provides a process for preparing an animal feed composition which is shelf stable, high in moisture content, and very palatable, suitable for packaging without the need for packaging. sterilize and

  
to be stored for long periods of time without refrigeration, said compound comprising shaping a mixture comprising starting protein products, stabilization compounds comprising glycerol and a glycol which is propylene glycol or butylene glycol, and a edible anti-microbial agent, in a desired form, heating said mixture formed to a temperature

  
 <EMI ID = 4.1>

  
protein products, and cooling said shaped and cooked mixture, said composition exhibiting a moisture content of 35 to 60% by weight, a pH of between about 5.5 and 7.5 and less than about 0.93, the content of said stabilizing compounds and said anti-microbial agents being sufficient to enable said composition to resist microbial growth.

  
The product of the present invention is generally shelf stable, i.e. resistant to the growth of microorganisms, even after prolonged storage times without the need to use sterilization, refrigeration methods. or special packaging processes.

  
The preferred product according to the present invention is characterized by a taste which is normally very pleasant to animals, more particularly dogs, to such an extent that it is as easily accepted as canned products of the first choice.

  
significantly higher moisture content.

  
Although it is not, at this time, believed to be essential per se for obtaining the desirable characteristics of the products of the present invention, a single preferred process for the preparation of such products is disclosed comprising the steps of shaping the starting materials into a desired shape, baking the product, cooling and packaging.

  
The possibility of obtaining a product with high humidity, and with a very pleasant flavor, according to the present invention, is widely affirmed by the presence of a mixture of glycerol and

  
 <EMI ID = 5.1> 90 mud and 69 @eu produced. Applicants have found that the combination of glycerol and propylene glycol or butylene glycol in a system containing 35-60% humidity unexpectedly acts on the preservative effect. It is also believed that the mixture of these compounds can in itself lead to a significant

  
to the very pleasant flavor of the product according to the invention, by effectively increasing the apparent humidity perceived by pets upon consumption of the product, and also by leading to a desirable texture of the final product.

  
 <EMI ID = 6.1>

  
of microbial decomposition depends on a number of factors and mechanisms whose interactions are not always fully understood. However, some basic mechanisms are generally well accepted and it is possible to enumerate them.

  
Microbial growth is largely dependent on the amount of moisture in a system acting as a growth medium. The typical expression of this growth is the activity

  
of water or the A e value of a product. The Ae value is equal to the vapor pressure of the system water divided by the vapor pressure of pure water at the same temperature. Theoretically, the Ae ... value of a given system can be lowered to such an extent that the available water is not sufficient to allow microbial growth. Since the Ae value of meat products, for example, used in the preparation of animal feed is high enough to allow microbial activity, the basic stabilization mechanism of such products is to decrease its natural Ae value to the value required. This is done first of all by adding products which are usually called water binders, which have the ability to retain the water otherwise available, for growth, by modifying

  
the osmotic pressure of the system.

  
It is also common practice in the preservation of foods containing moisture to use an antimicrobial agent to ensure that the product is stored in a safe environment.

  
state free from microorganisms, typically when the Ae value of the system is lowered to the absolute point below which organisms can grow. Typically,

  
these antimicrobial agents take the form of antimycotics which act in a specific way vis-à-vis the growth of <EMI ID = 7.1>

  
molds.

  
Finally, obtaining an acidic medium of a sufficiently low pH independently helps to avoid microbial decomposition considering that many organisms cannot over-

  
 <EMI ID = 8.1>

  
to obtain this protection is generally so weak that it gives, in certain cases, a system not presenting a pleasant taste as well as harmful one seldom uses

  
pH as the primary protection factor.

  
The foregoing conservation mechanisms are usually present in combination in a given feeding system and exert a combined stabilizing effect. Therefore, for example, the products of the prior art generally use sugars as binders for water, along with antimycotics such as sorbic acid and its salts.

  
Glycerol is known as a binder for water, and therefore its preservative effect is a result of its ability to decrease the Ae value of the feed system. However, glycerol does not exhibit known antimicrobial activity. Propylene glycol (or butylene glycol) has the favor of many facants since it has a dual function. It is a binder for water and it also has antimycotic properties. Therefore, the preservative effect of propylene glycol (or butylene glycol) is the result of its ability to decrease the Ae value of the system to a favorable point and, at the same time, to act in a specific way to combat mold growth.

  
The Applicant has found that the combination of glycerol and propylene glycol or butylene glycol unexpectedly allows a joint action in the stabilization of the products of the present invention, that is to say, containing between 35 and 60% humidity. Applicants have found that glycerol, although not possessing known antimicrobial activity, is to some extent capable of optimizing or having a synergistic effect on the antimicrobial efficacy of propylene glycol or butylene glycol. It is not currently known whether glycerol acts in a specific concerted manner with glycol, or whether glycerol exhibits effects on the supply system which make the glycol unexpectedly more effective in its antimicrobial function.

  
It is important to note that this improved efficiency cannot be explained by referring to the known effect of lowering the A e value by glycerol, or the effect of a binder for water.

  
Of course, it has been found that in systems having equivalent moisture contents and equivalent Ae values and, moreover, equivalent compounds, mixtures of glycerol and propylene glycol or butylene glycol give stability when the glycol does not. 'not bring.

  
The significance of this finding is readily apparent since it permits the use of lower amounts of preservatives than expected, and therefore permits the use of higher amounts of other compounds having palatable or flavor enhancing, and other nutrient compounds that balance the diet. In addition, it allows the use of less propylene glycol or less butylene glycol, which was previously thought necessary, and therefore, avoids any possible adverse effects on taste due to high levels of this product.

  
These considerations are especially important in high humidity systems, such as the system of the present invention for two essential reasons. High humidity in itself reduces the space available for such palatable tasting ingredients. '- only meats and other nutritious additives - and tasty. Therefore, when it is necessary to have an unusually high content of preservatives, these aggravate the problem even more. Then, it was found that even, for similar values of A e, a system with higher humidity

  
deteriorates while a lower humidity system does not. Therefore, in formulating a feed with a high moisture content, this simple adjustment, for example, through
-Additional water binders, of the Aw value of stable products with lower moisture content, is not sufficient to provide protection of products with higher humidity. Therefore, to achieve stability, much more water binders and antifungal compounds would have to be used than the proportionately expected amount.

   Therefore, the combined action of glycerol and propylene glycol or butylene glycol, according to the present invention, is of significant importance to keep within reasonable limits the amount of rt4l preservatives necessary for stability, which allows to increase the amount of the other desired ingredients which can be used and to decrease any adverse taste effects of the stabilizing compounds.

  
Although the presence of the glycerol-glycol combination may, by itself, completely inhibit microbial growth in some of the products contemplated by the present invention, it has been found desirable to use an additional antimicrobial agent other than propylene glycol or butylene glycol, more particularly an antimycotic agent, to ensure completely that the prevention of degradation of the product by microbes is achieved. In this regard, preferred is potassium sorbate which is typically used in the range of 0.05 to 0.6% by weight, based on the feed.

   Examples of other agents which can be used either alone or as a mixture are benzoic acid, sodium benzoate, propionic acid, sodium and calcium propionate, di-ethyl pyrocarbonate, sodium menadone bisulfite (vitamin K), caproic acid, caprylic acid, levulinic acid, sorbic acid, calcium sorbate, esters of parahydroxy benzoic acid

  
and similar products. It will appear obvious to technicians that the previously described combined action of glycerol and propylene glycol or butylene glycol can, in fact, allow the use of smaller amounts of the products described above than those normally used. When using potassium sorbate this reduction in the required content has a significant effect on the quality of the taste, potassium sorbate very clearly being a product which is not palatable to most people. animals, especially dogs, when its content is increased.

  
The antimicrobial agent must be in intimate contact with the animal feed. Although it is usually a component of the starting mixture, it is also possible to spray or

  
to coat the antimycotic agent on the finished product otherwise. If the product is to be in intimate contact with the packaging product, it is possible to provide the antimycotic agent on the surface of the packaging product, itself in contact with the food.

  
The pH of the product of the present invention is substantially neutral. and it is not critical in itself, but it is subject to

  
 <EMI ID = 9.1> <EMI ID = 10.1>

  
 <EMI ID = 11.1>

  
the pH of the product will be above this value, i.e. higher

  
to 5.8. The upper limit of the pH depends on considerations

  
 <EMI ID = 12.1>

  
preferred is on the order of 6.0 to 6.5.

  
The product of the present invention has a moisture content in the range of 35 to 60% by weight, preferably between 40 and 50% and more particularly, between 40 and 45% by weight. Representatively, the starting materials used for :. the composition of animal feed, more particularly meats, has the necessary humidity associated with it, so that addition of water is not necessary. However, an addition of water is not excluded, according to the present invention, and it may, of course, be necessary in certain cases to bring the final product to the desired humidity.

  
Therefore, the animal feed, according to the present invention, containing about 35-60% moisture, is made stable on storage and resistant to microbial decomposition, providing it with products which lower the Ae value of product at the level needed, and edible antimicrobial agent (s).

  
The A e value of the product, according to the present invention, is critical in that it should be less than about 0.93. Products with A.e values in the vicinity of this value, given the high humidity and the desire to avoid a strongly acidic environment and excessive amounts of antimicrobial agents, could be subject to microbial decomposition. In a preferred embodiment, according to the present invention, the Ae value will be below about 0.90.

  
The glycerol / glycol combination, according to the present invention, can in itself give the water binding effect necessary to achieve the desired Ae value, and therefore it constitutes the only stabilizing compounds (apart from the agent additional antimycotic). Typically when products between about 35-40% moisture are desired, it is possible to achieve the required Ae value, i.e. below 0.93 and preferably below. below 0.90, thanks to the sole use of about 16 to 20% by weight of products with an <EMI ID = 13.1>

  
higher content, although it is possible to use only glycerol and propylene glycol, or butylene glycol, it is preferred to use other, well-known water binders in order to help the glycol / glycerol mixture to decrease the Ae value of the system. Therefore, compounds such as sodium or potassium chloride or other polyols can be used.
(such as, for example, sorbitol), as well as other products soluble in water or partially soluble in water, which may cause an increase in the osmotic pressure in the feed system. You can also use sugars,

  
 <EMI ID = 14.1>

  
Burgess et al., Definition referred to for the full definition, although it is not preferred to use contents greater than about 10% by weight of the final product, and preferably greater than 5%, in view of the tendency of these products to give nonenzymatic browning reactions, giving an unappealing appearance and unpleasant taste, given their excessive sweetness, and given the fact that they themselves are an excellent medium for microbial growth .

  
 <EMI ID = 15.1>

  
are present at a total rate between 1 and
10% by weight, sodium chloride being a preferred additive in the range of 1 to 2% by weight.

  
Therefore, the capital fact of the present invention is the presence of a combination of glycerol and propylene glycol or butylene glycol in the food. The discovery of the joint action of these products in a system containing 35 to 60% moisture, to give an antimicrobial effect, has the significant advantage of allowing the use of smaller amounts of these products, more particularly the glycol. , than the theoretically necessary quantity.

   This gives a stable product, based only on the glycerol / glycol preservative effect
(together with an antimycotic agent) or as is typically the case, a shelf-stable product in which the joint action or optimization described above results in significantly lower amounts of the other Ae-decreasing compounds and other components

  
 <EMI ID = 16.1> <EMI ID = 17.1> Pleasant tasting compounds and nutrient compounds to achieve the objective of an animal feed, shelf stable and very palatable.

  
The product of the present invention preferably contains from about 10% to about 25% by weight of a combined glycerol and glycol system and preferably from about 12% to about 18%. Glycerol is typically between about 4% and 14% by weight, preferably between 7 and 11%, and propylene glycol, butylene glycol, from 4, preferably 5, to 10% by weight, more particularly 8 to 10. %. An important aspect of the present invention is that the discovery of the optimizing effect or cooperative effect of glycerol on the highly desirable stabilizing properties of glycol, allows the achievement of properties at levels of glycol which do not remove. the

  
 <EMI ID = 18.1>

  
greater than 10% and more particularly between 15 and 20%

  
decrease the pleasant taste of the product. It has been found that glycerol and glycol contents within the above mentioned ranges give an unexpected co-operative effect. In the more particularly preferred embodiment according to the present invention, the ratio of propylene glycol to glycerol is approximately 1: 1 by weight. However, the ratio can be in the range of about 4: 1 to about 1: 3.

  
Quite apart from the above mentioned advantages of the combination, it is believed, at this time, that glycerol and propylene glycol or butylene glycol have an important function in making the products of the present invention tasty as well. pleasant or almost as pleasant as canned foods of the first choice, containing 15 to 40% more moisture. It is theorized that these compounds are somewhat perceived by pets who consume them as actual moisture, for example, a moisture mimetic effect and, therefore, these products improve the acceptance of the product by consumers. animals.

  
The product of the present invention comprises a baked, moisture-containing matrix based on protein products normally capable of supporting bacteriological growth and containing, in various states, binding compounds. EMI ID = 19.1>

  
less than about 0.93, the compounds comprising glycerol and propylene glycol or butylene glycol and further, being in contact

  
 <EMI ID = 20.1>

  
sufficient water and antimicrobial agent to allow

  
 <EMI ID = 21.1>

  
allow its resistance to microbial decomposition. Therefore, the content of microbial agents and Ae lowering agents is balanced to allow stability at any given moisture content. For example, it may be necessary to use only a small amount of antimicrobial agent when the Ae value of a system at a given moisture content is at a rate close to that preventing growth.

  
Conversely, it may be necessary to use larger amounts of antimicrobial agents in a system containing moisture, when the Ae value is closer to 0.93.

  
The term protein product means protein products of the meat type and protein products which are not of the meat type. It is preferred that the product according to the present invention contains protein products of the meat type.

  
The term protein product of the type of meat refers to the group

  
 <EMI ID = 22.1>

  
meat meal, as well as mixtures of these products. It should be understood that the term meat applies not only to the flesh of cattle, pigs, sheep and goats, but also of horses, whales and other mammals, poultry and fish. The term meat by-products refers to the defatted parts of the carcass of slaughtered animals, including but not limited to mammals, poultry and the like and comprising compounds which are encompassed within the term "meat by-products" defined in the 1974 official publication of the Association of American Feed Control Official Incorporated.

   Likewise, the term meat meal refers to the defatted, dried, finely ground residue from animal tissue, including the dried residue included in the term "meat meal" defined by the above association. Of course, the terms meat, meat products and meat meal apply to all animal products, poultry products and marine products, defined by said association.

  
The protein product of the meat type is preferably <EMI ID = 23.1>

  
tion, and typically more than about 30% by weight and preferably more than 50%. A typical range for such a compound is about 30% to 80% by weight.

  
 <EMI ID = 24.1>

  
of preservation, the product according to the present invention may optionally, but preferably, contain other compounds

  
 <EMI ID = 25.1>

  
mineral products, coloring products, flavoring products and the like.

  
Preference is given to using protein products which do not come from meat, i.e. other protein sources.

  
than the protein product of the meat type, to allow a nutritious, well-balanced food intake. Typically, the protein is from a vegetable protein source such as soybeans, cottonseed, peanuts, and the like. The protein can be present in the form of flour, flower, concentrate, isolates or the like. A preferred source of protein is soy. Additional protein can come from dairy products, such as dried buttermilk, dried skim milk, whey, casein, and other similar sources of protein such as eggs or cheese.

  
Although these additional sources of protein are generally mixed with the starting compounds, all or part of some of these protein products can be used to coat the end product of the present invention, which has been otherwise shaped, such as it is described in more detail below.

  
Texturizers can be added in a low weight percent if desired, although it has been found that use of the propylene glycol or butylene glycol and glycerol based preservative system is generally sufficient to impart the plasticity and texture required for the final product.

  
It is desirable that the animal feed composition also contains a binding product in an amount effective for the composition formed to retain its consistency.

  
and its shape after cooking. The binding product

  
can be proteinaceous or floury in nature, such as albumin <EMI ID = 26.1>

  
similar, or it can be a polymeric carbohydrate binder such as sodium carboxymethylcellulose,

  
 <EMI ID = 27.1>

  
the corn meal gives the most desirable binding effect, while not adversely affecting the texture, appearance or palatable taste of the animal feed. The binder is preferably used in a content of approximately 3% to 10% by weight, and more preferably of approximately 5 to 8%.

  
Additional compounds in the preferred product include vitamins, minerals, coloring agents and flavoring agents. Fats and oils can be added, if desired, preferably in the starting compounds, although they can be sprayed or coated onto the final shaped product. The product of the present invention is suitable for packaging under non-sterile conditions, and therefore, this represents a significant advantage in processing, as well as in practice, to the purchaser. Typical packaging materials are those of the moisture impermeable type, such as cellophane, polyethylene and the like.

  
The product of the present invention can be prepared in a number of ways. However, it is preferred to use a process in which the compounds are shaped into a desired shape, cooked for pasteurization, cooled, and packaged.

  
Therefore, in the preferred process according to the present invention, the meat-like compounds, liquid compounds (such as for example water, propylene glycol or butylene glycol, glycerol) are separately mixed in suitable mixers. and the remaining dry compounds. The three mixtures are then mixed to give the initial feed matrix. The die is then shaped into a desired shape, and baked at elevated temperature, i.e., above

  
 <EMI ID = 28.1>

  
in a product impermeable to moisture.

  
In the preferred method, the initial feed matrix can be shaped into a number of desired shapes, such as meatballs, "burgers", cylindrical shapes and the like. When firing the shaped matrix, it is desirable to avoid <EMI ID = 29.1>

  
degradation of the product. Typically, cooking is carried out at a temperature between 66 [deg.] And 93 [deg.] C. Various cooking appliances can be used, such as conventional ovens, infrared ovens, heaters. microwave ovens, deep fryers and the like. However, cooking with moist heat in a high humidity oven is preferred. Cooking time is usually between about 2 and

  
10 minutes depending on the source and power of the heat applied.

  
The cooked product, once cooled, is wrapped in a material that is relatively impervious to moisture. Metal foil or foil / paper bags, boxes and similar packaging can be used.

  
The Applicant has also found that it may be desirable to first apply a coating product to the preformed die before curing. The coating, typically

  
floury or protein type, serves to retain moisture and fatty substances during cooking. The coating can be applied in dry form, by dipping the preformed product into a finely divided coating product, or in liquid form by spraying a liquid coating mixture onto the surface of the preformed product. Preferred coating materials are starches.

  
and products isolated from soybeans. When using protein coatings, an additional benefit is obtained by providing this source of nutritious protein. The coating can also serve to impart a desirable, meat-like structure to the final cooked product. In this regard, it has been found that spraying a solution of glycerol, propylene glycol or butylene glycol or combinations thereof results in desirable texture and appearance to the final product. This coating can be used instead of or in addition to the above mentioned coating.

  
Although the above-mentioned process is preferred, it is also possible to prepare the product of the present invention according to more or less conventional processes, such as those described in the U.S. patent. N [deg.] 3,202,514. Therefore, the meat compounds can be separately heated to a temperature above about 66 [deg.] C, and preferably between

  
82 [deg.] C and 104 [deg.] C; then mix them with the compounds <EMI ID = 30.1> no. The combined mixture is then heated, cooled to room temperature and shaped into the desired shape and then packaged.

  
In order to describe the present invention more completely, the following examples of implementation are presented by way of illustration.

  
EXAMPLE 1

  
The following compounds are used in the preparation of the product of the present invention.

  

 <EMI ID = 31.1>


  
The meat, glycerin, propylene glycol or butylene glycol, and water, and otherwise, the remaining compounds are first separately mixed under ambient conditions. The mixtures are then kneaded together to give an initial matrix, then the matrix is formed in the form of discontinuous pieces using a forming machine.

  
The preformed products are then coated with the soy product isolated by dipping the product into the coating product in a finely divided form. The coated products are then baked in a high humidity steam oven at 121 [deg.] C for
15 minutes. The product is then cooled and packed in a sachet consisting of a multiclinquant / paper / multiclinquant.

  
The resulting products were found to contain no bacterial growth, even after 6 months storage in <EMI ID = 32.1>

  
directly inoculates microorganisms into the product, there is also no growth after 6 months. Product A has a moisture content of 41%, a pH of 6.2 and an Ade value 0.91. Product B has a moisture content of about 45% and an Ae value of 0.92.

  
Product A is fed to dogs in a controlled study compared to premium canned dog food. The animals appreciate the products equally.

  
EXAMPLE 2

  

 <EMI ID = 33.1>


  
The meats are cut and extruded in the form of strands with a diameter of 3.17 mm, to which a warm solution of glycerol, propylene glycol and coloring products is added. Mix the remaining compounds (except corn flour) in a mixer

  
meat, at about 0-2 [deg.] C. The matrix is shaped into meatballs, using an Accupat shaping machine and then sprinkled with the cornflower. The meatballs are cooked in a steam oven at 121 [deg.] C, 1.05 kg / cm2 of steam, for 10 minutes and wrapped. EXAMPLE 3

  
The same process is used as in Example 1 except that the coating used is powdered starch. The product is also appreciated by dogs when tested against a premium canned dog food.

  
EXAMPLE 4

  
The same process is carried out as in Example 1, except that <EMI ID = 34.1>

  
EXAMPLE 5

  
The same process is carried out as in Example 1, except that the coated product is baked in an infrared oven for 2 to 3 minutes.

  
EXAMPLE 6

  
A control experiment is carried out to demonstrate the joint action of glycerin and propylene glycol.

  
The formula of Example I is slightly modified to obtain the following samples and preservatives:

  

 <EMI ID = 35.1>


  
All samples have a moisture content of 40% by weight. The respective Ae values are 0.90, 0.93, 0.90, 0.92 and 0.90.

  
The samples are crushed and 25 g of each are placed in

  
 <EMI ID = 36.1>

  
glaucus. The samples are examined to find the following results:

  
Sample I Mold growth and growth of

  
Staph. to 8 days.

  
Sample II Growth of staph. to 8 days.

  
Sample III No growth

  
Sample IV No growth

  
Sample V No growth.

  
Sample I shows that glycerol, while being an effective agent for reducing the Ae value, does not exhibit any antimicrobial property. Sample II shows that the 8% propylene glycol is insufficient to inhibit microbial growth. However, Samples III and IV show the expected inhibitory action of propylene glycol.

  
Samples III and IV show that even for a relatively similar Ae value, glycerol is somewhat more capable of modifying the system or the action of propylene glycol itself, so that the product becomes stable. This effect, as can be seen, is entirely external to any lowering effect.

  
 <EMI ID = 37.1> <EMI ID = 38.1> ............ .........

  
 <EMI ID = 39.1>

  
of propylene glycol gives a product with an unpleasant taste

  
compared to the premium canned product, and compared to samples containing only 8% propylene glycol. EXAMPLE 7

  
The process of Example 1 is repeated at 0.2% potassium sorbate. The products are resistant to bacterial decomposition when tested with effective inoculation of organisms.

  
The product of the present invention is therefore a product exhibiting a high taste value, high humidity, and which is furthermore resistant to bacterial decomposition, mainly through the use of amounts and types of stabilizers which do not disturb the improvement. significant of taste.

  
Although the present invention has been described with reference to specific examples and preferred embodiments, it will be apparent to those skilled in the art that certain modifications and improvements can be obtained without departing from the spirit of the invention. as defined in the appended claims.

  
 <EMI ID = 40.1>

  
1. An animal feed composition. Of a high moisture content, shelf stable, and palatable, which can be packaged without resorting to sterilization and which can be stored for long periods of time without requiring 'need to be refrigerated, said composition comprising a cooked matrix of protein products which can normally serve as a support for microbial growth, said matrix containing in dispersion a solution of stabilizing compounds, comprising a mixture of 4 to

  
12% of a glycol which is propylene glycol or butylene glycol

  
and from 4 to 15% by weight of glycerol, in an amount sufficient to maintain the Ae value of said composition below 0.93, said matrix

  
 <EMI ID = 41.1>

  
intimate with it, the contents of stabilizing compounds

  
 <EMI ID = 42.1>

  
The invention is resistant to microbial growth, said animal feed composition exhibiting a substantially neutral pH and a moisture content of 35 to 60% by weight.


    

Claims (1)

2. Composition selon la revendication 1, caractérisée en ce que le glycol est du propylène glycol. 2. Composition according to claim 1, characterized in that the glycol is propylene glycol. 3. Composition selon la revendication 1, caractérisée en ce que le glycol est du butylène glycol; 3. Composition according to claim 1, characterized in that the glycol is butylene glycol; 4. Composition selon l'une des revendications 1 à 3, caractrisée en ce que ledit produit protéinique comprend un produit protéinique de viande. 4. Composition according to one of claims 1 to 3, characterized in that said protein product comprises a protein product of meat. 5. Composition selon l'une des revendications 1 à 4, caractérisée en ce que la teneur en humidité de ladite composition est comprise entre 40 et 50 % en poids. 5. Composition according to one of claims 1 to 4, characterized in that the moisture content of said composition is between 40 and 50% by weight. 6. Composition selon l'une des revendications 1 à 5, caractérisée en ce que le rapport pondéral du glycol au glycérol est compris entre 4:1 et 1:3. 6. Composition according to one of claims 1 to 5, characterized in that the weight ratio of glycol to glycerol is between 4: 1 and 1: 3. 7. Composition selon l'une des revendications 1 à 6, caractérisée en ce que ledit pH est compris entre 5,5 et 7,0. 7. Composition according to one of claims 1 to 6, characterized in that said pH is between 5.5 and 7.0. 8. Composition selon l'une des revendications 1 à 7, caractérisée en ce que ledit produit protéinique de viande constitue plus de 50 % en poids sec dudit produit. 8. Composition according to one of claims 1 to 7, characterized in that said protein product of meat constitutes more than 50% by dry weight of said product. 9. Composition selon l'une des revendications 1 à 8, caractérisée en ce qu'elle contient un produit protéinique 9. Composition according to one of claims 1 to 8, characterized in that it contains a protein product. végétal. vegetal. 10. Composition selon la revendication 7, caractérisée en <EMI ID=43.1> 10. Composition according to claim 7, characterized in <EMI ID = 43.1> Comprise entre 3 % et 15 % en poids de ladite composition. Between 3% and 15% by weight of said composition. 11. Composition selon l'une ou l'autre des revendications 9 et 10, caractérisée en ce que ledit produit protéinique végétal est le soja. <EMI ID=44.1> 11. Composition according to either of claims 9 and 10, characterized in that said vegetable protein product is soy. <EMI ID = 44.1> térisée en ce qu'elle présente un revêtement pratiquement continu de corps gras ou d'huiles. terized in that it has an almost continuous coating of fatty substances or oils. 13. Composition selon l'une des revendications 1 à 11, caractérisée en ce qu'elle présente un revêtement cuit, pratiquement continu, d'un produit choisi dans le groupe comprenant les produits protéiniques,les produitsfarineux et leurs mélanges. 13. Composition according to one of claims 1 to 11, characterized in that it has a cured coating, practically continuous, of a product chosen from the group comprising protein products, flour products and mixtures thereof. 14- Composition selon l'une des revendications 1 à 11, caractérisée en ce qu'elle présente un revêtement pratiquement continu d'un produit choisi dans le groupe comprenant le glycol, le glycérol et leurs mélanges. 14. Composition according to one of claims 1 to 11, characterized in that it has a practically continuous coating of a product chosen from the group comprising glycol, glycerol and mixtures thereof. 15. Composition selon l'une des revendications 1 à 14, caractérisée en ce qu'elle contient une teneur efficace d'un produit de liaison de l'eau incorporé dans ladite matrice. 15. Composition according to one of claims 1 to 14, characterized in that it contains an effective content of a water binding product incorporated in said matrix. 16. Composition selon la revendication 15, caractérisée en ce que ledit produit de liaison est un produit farineux. 16. Composition according to claim 15, characterized in that said binding product is a floury product. 17. Composition selon la revendication 16, caractérisée en ce que ledit produit farineux est de la fleur de maïs présente entre 5 % et 10 % en poids de ladite composition. 17. Composition according to claim 16, characterized in that said floury product is corn flower present between 5% and 10% by weight of said composition. 18. Composition selon l'une des revendications 1 à 17, caractérisée en ce que ledit pH est compris entre 6,0 et 6,5. 18. Composition according to one of claims 1 to 17, characterized in that said pH is between 6.0 and 6.5. 19. Aliment pour animaux pratiquement tel qu'il est décrit ci-dessus dans les exemples. 19. Animal feed substantially as described above in the examples. 20. Procédé de préparation d'une composition alimentaire pour animaux,stable à la conservation,d'une humidité élevée, et d'un goût très agréable, qui peut être emballée sans recours à la stérilisation et qui peut être stockée pendant des périodes de temps prolongées sans réfrigération, ledit procédé comprenant: la mise sous la forme 20. A process for preparing a shelf-stable, high humidity, very palatable animal feed composition which can be packaged without resorting to sterilization and which can be stored for periods of time. extended times without refrigeration, said method comprising: forming -souhaitée d'un mélange comprenant des produits protéiniques de départ, des produits de stabilisation comprenant du glycérol et un glycol qui est le propylène glycol ou le butylène glycol, et un agent antimicrobien comestible ; le chauffage dudit <EMI ID=45.1> - desired from a mixture comprising starting protein products, stabilization products comprising glycerol and a glycol which is propylene glycol or butylene glycol, and an edible antimicrobial agent; heating said <EMI ID = 45.1> une période de temps suffisante pour cuire lesdits produits protéiniques;et le refroidissement dudit mélange mis en forme et cuit, ladite composition présentant une teneur en humidité de 35 à <EMI ID=46.1> a period of time sufficient to cook said protein products; and cooling said shaped and cooked mixture, said composition having a moisture content of 35 to <EMI ID = 46.1> inférieure à 0,93, la faneur desdits agents de stabilisation et dudit agent antimicrobien étant suffisante pour que less than 0.93, the swelling of said stabilizers and said antimicrobial agent being sufficient so that ladite composition résiste à la croissance microbienne. said composition is resistant to microbial growth. 21. Procédé selon la revendication 20, caractérisé en ce que ledit glycol et ledit glycérol sont présents en quantité totale de 10 à 25 % en poids et en ce que le rapport 21. The method of claim 20, characterized in that said glycol and said glycerol are present in a total amount of 10 to 25% by weight and in that the ratio pondéral du propylène glycol au glycérol est compris entre 4:1 et 3:1. weight of propylene glycol to glycerol is between 4: 1 and 3: 1. <EMI ID=47.1> <EMI ID = 47.1> térisé en ce que ladite composition présente une teneur en humidité de 40 % à 50 % en poids. terized in that said composition has a moisture content of 40% to 50% by weight. 23. Procédé selon l'une des revendications 20 à 22, caractérisé en ce que l'on chauffe ledit mélange mis en forme à des 23. Method according to one of claims 20 to 22, characterized in that the said shaped mixture is heated to <EMI ID=48.1> <EMI ID = 48.1> ment à humidité élevée. at high humidity. 24. Procédé selon l'une des revendications 20 à.23, carac- 24. Method according to one of claims 20 to 23, charac- <EMI ID=49.1> <EMI ID = 49.1> tement pratiquement continu d'un-corps gras avant le chauffage. substantially continuous flow of a fatty substance before heating. 25. Procédé selon la revendication 24, caractérisé en ce que ledit mélange mis en forme est revêtu d'un corps gras par application duditcorps gras audit mélange sous forme liquide chauffée 25. The method of claim 24, characterized in that said shaped mixture is coated with a fatty substance by applying said fatty body to said mixture in heated liquid form. 26. Procédé selon l'une des revendications 20 à 23, caractérisé en ce qu'on dépose sur ledit mélange mis en forme un revêtement pratiquaient continu d' un produit choisi dans le groupe comprenant les produits farineux et protéiniques, avant le chauffage. 26. Method according to one of claims 20 to 23, characterized in that deposited on said shaped mixture a continuous coating of a product chosen from the group comprising flour and protein products, before heating. 27. Procédé selon la revendication 26, caractérisé en ce que ledit produit est du soja: 27. The method of claim 26, characterized in that said product is soy: 28. Procédé selon la revendication 27, caractérisé en ce que ledit mélange mis en forme est revêtu en appliquant ledit soja sous une forme sèche finement divisée, sur ledit mélange mis en forme. 28. The method of claim 27, characterized in that said shaped mixture is coated by applying said soybean in a finely divided dry form, onto said shaped mixture. 29. Procédé selon l'une des revendications 20 à 23, caractérisé en ce que ledit mélange comprend en plus un produit de liaison farineux. 29. Method according to one of claims 20 to 23, characterized in that said mixture additionally comprises a floury binding product. 30. Procédé de préparation d'un aliment pour animaux, pratiquement tel qu'il est décrit dans les exemples ci-dessus. 30. A process for the preparation of animal feed substantially as described in the examples above. 31. Aliment pour animaux produit par le procédé tel qu'il est revendiqué selon l'une des revendications 20 à 30. 31. Animal feed produced by the process as claimed in one of claims 20 to 30.
BE1006626A 1974-05-08 1975-05-02 FEED FOR ANIMALS, STABLE TO CONSERVATION AND OF MOISTURE CONTENT, AND PROCESS OF PREPARATION BE828654A (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
US46797974A 1974-05-08 1974-05-08

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE828654A true BE828654A (en) 1975-11-03

Family

ID=23857935

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE1006626A BE828654A (en) 1974-05-08 1975-05-02 FEED FOR ANIMALS, STABLE TO CONSERVATION AND OF MOISTURE CONTENT, AND PROCESS OF PREPARATION

Country Status (2)

Country Link
BE (1) BE828654A (en)
ZA (1) ZA752427B (en)

Families Citing this family (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US4191783A (en) * 1977-11-04 1980-03-04 The Quaker Oats Company Shelf stable, high moisture food and process

Also Published As

Publication number Publication date
ZA752427B (en) 1976-03-31

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0087667B1 (en) Process to prepare the garnishing of a foodstuff made of a pulverulent bulk and a garnishing, separately packaged.
US4158706A (en) Food preservation
EP2061343B1 (en) Fillings
NO137304B (en) ANIMAL FEED.
EP0012255B1 (en) Process for the preparation of pasteurized intermediate moisture foodstuffs
JPH0323136B2 (en)
FR2655517A1 (en) Low calorie meat prod.
JP2010525827A (en) Pet food and manufacturing method thereof
RU2352128C2 (en) Rubbed cheese, stable without cooling
EP2645870B1 (en) Process for producing a sweetened cheese product having a dry extract of between 30% and 60% and comprising at least one cereal
CN113575916B (en) Rock sauce and preparation method and application thereof
CN104982950A (en) Yin-nourishing dryness-moisturizing milk-fragrance chicken steak and preparation method thereof
EP2046145A2 (en) Gelled food product and process for the manufacture of such a product
DE2519728A1 (en) ANIMAL FEED MIX AND PROCESS FOR ITS MANUFACTURING
EP0090775B1 (en) Foodstuff composition for packaging salted, well preserved snacks in the shape of bars
WO2006021642A1 (en) Method and composition for preparing a food product at least partly gelled
RU2222964C2 (en) Fried delicate feeds for domestic animals (versions) and method of producing the same
BE828654A (en) FEED FOR ANIMALS, STABLE TO CONSERVATION AND OF MOISTURE CONTENT, AND PROCESS OF PREPARATION
CN104921170A (en) Spiced chicken cutlet with effects of soothing livers and lowering blood pressure, and preparation method of spiced chicken cutlet
KR100448648B1 (en) method for making an unripe hot pepper into a boogak and a hot pepper- boogak which is made by the method
WO2014046258A1 (en) Liquid, paste or frozen food composition packaged in container, and method for producing said composition
CN104921136A (en) Bamboo-flavored pleasant osmanthus chicken cutlets and preparation method thereof
LU83318A1 (en) JUICE FORMATION FOOD PRODUCT FOR DOMESTIC ANIMALS
RU2810560C1 (en) Biodegradable edible food film
CH467024A (en) Process for the preparation of novel animal feeds

Legal Events

Date Code Title Description
RE Patent lapsed

Owner name: GENERAL FOODS CORP.

Effective date: 19840502