BE736880A - - Google Patents

Info

Publication number
BE736880A
BE736880A BE736880DA BE736880A BE 736880 A BE736880 A BE 736880A BE 736880D A BE736880D A BE 736880DA BE 736880 A BE736880 A BE 736880A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
grooves
detonator
projectile
face
main
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed filed Critical
Publication of BE736880A publication Critical patent/BE736880A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F42AMMUNITION; BLASTING
    • F42CAMMUNITION FUZES; ARMING OR SAFETY MEANS THEREFOR
    • F42C19/00Details of fuzes
    • F42C19/08Primers; Detonators
    • F42C19/0838Primers or igniters for the initiation or the explosive charge in a warhead

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Aiming, Guidance, Guns With A Light Source, Armor, Camouflage, And Targets (AREA)

Description

  

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Projectile à charge creuse. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   La présente invention cet relative à des perfection-   nementa   aux projectiles à charge creuae. Elle concerne, en par- ticulier, un projectile à charge creuae comprenant une enve- loppe, une charge explosive disposée dans ladite enveloppe, entre celle-ci et un capuchon métallique de forme générale co- nique déliminant une cavité en avant de la charge explosive, un détonateur principal logé en arrière du sommet dudit capu- chon métallique, un dispositif d'amorçage de ce détonateur prin- cipal, qui est situé en tête du projectile et qui comprend un détonateur auxiliaire et une fusée pour ce détonateur auxiliai- re, ce dernier étant constitué d'une substance pyrotechnique logée dans une gaine métallique qui sous l'action de l'explo- sion de ladite substance pyrotechnique,

   est fragmentée en frag- ments projetés vers le détonateur principal à travera la ca- vité susdite. 



   Les projectiles à charge creuse du type décrit ci- dessus présentent des inconvénients en ce qui concerne l'amor- çage du détonateur principal par les fragments issus de l'ex- plosion du détonateur auxiliaire, à l'impact de la fusée préci- tée avec une cible. Ainsi, les fragments résultant de la frag- mentation de la gaine métallique du détonateur auxiliaire sont projetés dans toutes les directions à travers la cavité de la tête du projectile et ils sont le plus souvent très irréguliers quant à leur grosseur et leur nombre. Il arrive   fréquemment   que ces fragments soient en nombre très réduit, ce qui limite con- sidérablement la probabilité d'impact d'au moins un de ces frag- ments avec le détonateur principal et par suite la probabilité que le projectile explose au contact d'une cible.

   Ces probabi- lités sont d'autant plus limitées que ces fragments sont projetés 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 dans toutes les directions à travers la cavité de la tête du projectile. Par ailleurs, la projection de gros fragments à travers la cavité risque d'endommager, voire de perforer le capuchon   précité   recouvrant la charge creuse explosive. 



  D'autre part, on sait que pour éviter une explosion acciden- telle de la charge creuse explosive pendant la manipulation du projectile, on dispose un obturateur au-dessus du détona- teur principal. Il est nécessaire de rendre cet obturateur suffisamment résistant pour empêcher sa perforation par un gros fragment issu de la fragmentation de la gaine métalli- que du détonateur auxiliaire. Il s'ensuit un obturateur lourd présentant, par conséquent, une inertie importante. Une iner- tie importante de cet obturateur a pour effet d'augmenter d'une manière sérieuse le temps nécessaire pour son expulsion, par exemple sous l'action d'un ressort, après le lancement du pro- jectile.

   Le projectile risque ainsi d'atteindre une cible avant que cet obturateur se soit effacé complètement du déto- nateur principal empêchant ainsi l'amorçage de ce détonateur et par suite l'explosion de la charge creuse. Un obturateur lourd a en outre l'inconvénient d'alourdir le projectile et, par suite, de réduire sa portée. 



   La présente invention tend à remédier à ces   incon-   vénients, en assurant une fragmentation de la gaine du détona- teur auxiliaire en un grand nombre de petits fragments calibrés, de dimensions définies qui sont projetés à travers la cavité précitée, suivant une direction définie. A cet effet, dans le projectile selon l'invention, la gaine métallique du détona- teur auxiliaire présente des rainures entrecroisées ménagées à travers au moina une face du fond de cette gaine, orienté vers le détonateur principal. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   De cette manière, dans   le   projectile selon l'in- vention, la gaine métallique du détonateur auxiliaire présen- te un fond dont la résistance est notablement plus faible que celle de ses parois latérales. Il en résulte que la fragmenta- tion de cette gaine, sous l'action de l'explosion de sa charge pyrotechnique, est limitée essentiellement à son fond rainuré dont les fragments sont projetés selon un cône fictif de faible ouverture autour de l'axe de ladite gaine. Ainsi, toutes autres choses égales, on augmente considérablement la proportion des fragments qui atteignent le détonateur principal. Cette propor- tion est encore augmentée davantage, du fait que ledit fond de la gaine métallique est brisé en un grand nombre de   fragmente   délimités par les rainures précitées.

   En conséquence, dans le projectile selon l'invention, la probabilité est très élevée qu'au moins un des fragments susdits atteigne le détonateur principal. De plus, il est quasi certain que n'importe quel fragment atteignant le détonateur principal possède une éner- gie suffisante pour faire exploser celui-ci: en effet, le ca- libre des fragments est déterminé par les rainures susdites du fond de la gaine métallique, de sorte qu'il est possible de régler au mieux ce calibre en fonction des caractéristiques du détonateur principal. 



   Un autre avantage du projectile selon l'invention ré- side dans le fait que le capuchon précité recouvrant   la   charge creuse ne risque pas d'être   endommagé   par les fragments dont le calibre est suffisamment petit. 



   Pour la   même   raison, il est possible de réduire la résistance de   l'obturateur   de sécurité recouvrant le détona- teur principal. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   On réduit ainsi la masse de cet obturateur ce qui a pour effet, d'une part de réduire le poids du projectile et d'autre part, de réduire le temps nécessaire à l'expulsion de cet obturateur après le lancement du projectile. 



   Les rainures précitées peuvent être ménagées aussi bien à travers la face du fond de la gaine métallique, qui est orientée vers l'intérieur de celle-ci qu'à travers la fa- ce orientée vers l'extérieur. Eventuellement, des rainures peuvent être ménagées à travers les deux faces du fond. 



   Suivant une particularité avantageuse de l'inven- tion, des rainures sont ménagées à travers la face intérieure du fond de la gaine métallique en sorte qu'elles soient moins profondes   dans   la zone périphérique de cette face que dans la zone centrale de celle-ci. De cette manière, les pressions appliquées sur ledit fond de la gaine métallique du détona- teur auxiliaire sous l'action de l'explosion de sa charge pyro- technique soumettent chacun des   fragments   à une force résul- tante oblique par rapport à l'axe du projectile. Ainsi, l'en- semble des fragments est projeté suivant un c8ne dont l'angle d'ouverture peut être réglé en jouant sur les profondeurs rela-   tives   des rainures périphériques et des rainures de la zone centrale de la face intérieure du fond en question. 



   La projection des fragments suivent un cône relati- vement ouvert présente l'avantage d'assurer   l'amorçage   du dé- tonateur principal, malgré un léger déplacement du détonateur auxiliaire au moment de l'impact du projectile contre une cible. 



   D'autres particularités et détails de l'invention ressortiront de la description suivante des dessine annexés au 
 EMI5.1 
 prisent mfeoire, qui repriaentent achéoatiquweert et A titre d'exemple soulement, quelque* tories de réalisation du projectile selon l'invention. 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 



   La figure 1 représente en coupe axiale partielle la tête d'un projectile du type de celui faisant l'objet de la présente invention ; la figure 2 est une coupe axiale suivant le plan II/II de la figure 1 d'un projectile antérieur à la présente invention, après explosion du détonateur auxiliaire mais avant l'explosion du détonateur principal ; la figure 3 est une vue en élévation, partiellement en coupe, d'une forme de réalisation particulière du détonateur équipant le projectile selon l'invention; la figure 4 est une coupe suivant le plan II/II de la figure 1 d'un projectile conforme à l'invention après explosion du détonateur auxiliaire mais avant explosion du détonateur principal ; la figure 5 est une coupe suivant le plan V/V de la figure 3;

   la figure 6 est une vue analogue à la figure 5 d'une deuxième forme de réalisation du détonateur auxiliaire équipant le projectile selon l'invention; la figure 7 est une vue en élévation partiellement en coupe d'une troisième   forme   de réalisation du détonateur auxiliaire équipant le projectile selon l'invention; la figure 8 est une coupe diamétrale du fond d'une quatrième forma de réalisation du détonateur auxiliaire équi- pant le projectile selon l'invention; la figura 9 est une coupe diamétrale du fond d'une   cinquième     forma   de réalisation du détonateur auxiliaire   *qui-   pant le projectile selon l'invention;

   la figura 10 est une coupe diemétrale du fond   d'une   sitième ferma de réalisation du détonateur auxiliaire équipant le projectile   selon   l'invention; 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 
La figure 11 est une coupe diamétrale du fond d'une septième forme de réalisation du détonateur auxiliaire équi- pant le projectile suivant l'invention. la figure 12 est une vue en élévation partiellement en coupe d'une huitième forme de réalisation du détonateur auxiliaire équipant le projectile selon l'invention. 



   Dans ces figures les mêmes notations de référence désignent des éléments identiques. 



   On a représenté à la figure 1 un projectile à charge creuse du type de celui faisant l'objet de la présente inven- tion. Ce projectile comporte une enveloppe 1, une charge creu- se explosive 2 disposée dans ladite enveloppe entre celle-ci et un capuchon métallique 3 de forme générale conique délimi- tant une cavité 4 en avant de la charge explosive 2. Un déto- nateur principal 5 est logé en arrière du sommet dudit capuchon métallique et est destiné à la mise à feu de la charge creuse explosive 2 par l'intermédiaire d'une charge relais 6. Un dis- positif d'amorçage désigné par la notation de référence 7 est dispos' au commet d'une coiffe balistique 8 constituant la par- tie antérieure de la tête du projectile. Ce dispositif d'amor-   çage 7   comprend un détonateur auxiliaire 9 et une fusée 10 pour ce détonateur auxiliaire.

   Le détonateur auxiliaire 9 est consti- tué d'une substance pyrotechnique 11 logée dans une gaine métal- lique 12 (figure 3). La gaine métallique 12 est destinée à être   fragmentée     nous   l'action de l'explosion de ladite substance pyro- technique 11 à l'impact de la fusée 10 contre une cible, en plusieurs   fragmenta   projetée vera le détonateur principal 5 à travers la cavité 4., En vue d'éviter un   amorçage   du détonateur principal 5 suite à une explosion accidentelle du détonateur auxiliaire 9 par   exemple   au coura d'une manipulation du projec- tile, le détonateur principal cet recouvert d'un obturateur 13. 



  L'expulsion de cet obturateur 13   est   réalisée automatiquement par exemple sous l'aotion d'un   ressort,   après le lancement du   projectile,   ce qui a pour effet d'armer ce dernier. 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 



   Comme on l'a expliqué ci-dessus,, dans les   projectiles   de ce type antérieure à la présente invention, les fragments qui résultent de l'explosion de la charge pyrotochnique 11 a pour effet de briser entièrement la gaina métallique 12 du détonateur auxiliaire 9. Il en résulte la   proj.ction   de frag- mente dane toutes les   directions, à   travers la cavité 4. De   plues   ces fragments sont la plus souvent en nombre fret limité et ont des dimensions importantes et, par conséquent,   une masse   élevée. Il s'ensuit que le nombre de fragments projetés   effec-   tivement dans le voisinage du détonateur principal 5 est très réduit. 



   On a représenté en 14 à la figure 2, dans le cas d'un projectile antérieur à la présente invention, la   r'par-   tition de   cea   fragments (qui en généra ne sont pas en nombre supérieur à 4 ou 5) par rapport au détonateur principal 5. 



  On peut constater que certains fragmente 14 de   naos*   importante ont atteint le capuchon métallique 3 qui risque   d'être   détérioré et   même   perforé. Ce risque de détérioration du capuchon 3 est encore accru, du fait qu'il cet possible qu'il soit atteint par des fragments de masse importante dana ses zones centrale ou au- périeure,   plua   prochea du détonateur 9. 



   Selon une première forme de réalisation,   représenté@   à la figure 3, le détonateur auxiliaire du projectile selon l'invention présente des rainures entrecroisées 15,   ménagée@   à travers la face intérieure 16 du fond 17 de la gaine métallique 12 de ce détonateur, fond qui est orienté vers le détonateur principal 5. Ces   rainurea   entrecroisées 15 ont pour effet de réaliser au sein du fond 17   des   zones de moindre résistance sui- vant lesquelles ce fond va se fragmenter sous l'action de l'ex- plosion de la charge pyrotechnique 11.

   En réglant le nombre de rainures entrecroisées 15, on règle à volonté le nombre et la 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 grosseur des fragments qui sont projette vers le détonateur   principal 51 suivant   un cone de faible ouverture a (figure 1 ) . 



  En prévoyant un nombre suffisant de rainures 15, on augmenta ainsi considérablement les chance. qu'au   moina   un fragment atteigne le détonateur principal 5 après explosion du détona- teur auxiliaire 9. En marna temps, on réduit le risque de dé-   tériorer   le capuchon métallique 3 par ces fragmente étant donné la faible masse de ceux-ci, d'une part, et leur concen- tration autour du détonateur 5, d'autre part. De plus, on peut réduire considérablement la   résistance   et par conséquent la masse de l'obturateur 13de protection du détonateur 5. Il est également possible, en réglant le nombre et la configuration   dea   rainurea 15, de régler au mieux le calibre et la forme des fragmenta en fonction des caractéristiques du détonateur principale 5. 



   On a représenté en 18 à la figure 4, dana le cas d'un projectile du type décrit   ci-desaua   pourvu d'un détona- teur auxiliaire conforme à celui représenté à la figure 3, la répartition de ces fragmenta (qui en général sont en nombre de l'ordre d'au moins 15 à 25) par rapport au détonateur princi- pal 5. Les rainurea 15 sont avantageusement réparties sur la face 16 du fond 17 de la gaine 12 suivant une configuration symétrique par rapport au centre de ladite face. Par exemple, les rainures 15 peuvent être réparties suivant un quadrillage, comme représenté à la figure 5. 



   Suivant une autre   forme   de réalisation représentée à la figure 6, certaines des rainures 15 sont circulaires et concentriques, tandis que les autres rainures sont radiales. 



   Les rainures 15 peuvent être pratiquées aussi bien à travers la face intérieure 16 du fond 17 de la gaine 12 

 <Desc/Clms Page number 10> 

   qu'à   travers la face extérieure 19 de ce fond 17. Eventuelle- ment, des rainures 15 peuvent tire pratiquées à travers les deux faces 16 et 19 dudit fond 17. 



   Dans le cas où on fait usage, pour le détonateur auxiliaire, d'une charge pyrotechnique 11 de grande énergie brisante, il cet   nécessaire   de prévoir les parois latérales 20 de la gaine 12 suffisamment résistantes pour empêcher leur fragmentation sous l'action de l'explosion de cette charge. 



   A cet effet, on peut réaliser la gaine 12 en un matériau à haute résistance, par exemple en acier allié. On pourrait également agencer la gaine 12 de telle façon que son fond 17 soit en un matériau de faible résistance mécanique (par exemple en laiton) et soit serti sur la paroi latérale 20 en acier à haute résistance. 



   Selon une forme de réalisation particulièrement avantageuse, représentée à la figure 7, la gaine métallique 12 est encastrée entièrement dans un manchon 21 réalisé en un matériau à haute résistance. Ce manchon 21 a pour fonction de renforcer la résistance de la paroi latérale 20 de la gaine 12. 



   De plus, en réglant la longueur du manchon 21, il est possible de régler de manière précise l'ouverture a du cône suivant lequel les fragments du fond 17 sont projetés vers le détonateur principal 5. 



   Il peut être avantageux de pouvoir augmenter légè- rement l'ouverture du cône a suivant lequel les fragments du détonateur auxiliaire 9 sont projetés vers le détonateur principal 5.   C'est   notamment le cas de projectiles dont le dispositif d'amorçage 7 risque d'être déplacé pendant le lan- cement du projectile ou à l'impact, avant la fragmentation de la gaine 12. 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 



   A cet effet, suivant une forme de réalisation par- ticulière du projectile aelon l'invention,les rainures 15 sont ménagées à travers la face intérieure 16 du fond 17, de maniè- re que ces rainurea 15 aoient plus profondes dans la zone cen- trale de la face 16 que dans la zone périphérique de ladite fa- ce. Ainsi, on a représenté partiellement en coupe et à grande échelle à la figure 8, le fond 17 d'une gaine 12 conforme à cette dernière forme de réalisation. Au moment de l'explosion de la charge pyrotechnique 11 contenue dans la gaine 12, l'ensemble des faces inclinées de ces rainures est soumis à une pression constante.

   On peut montrer qu'un fragment 22 délimité entre deux rainures consécutives de dimensions différentes est soumis sous l'action de cette pression, à une force résultante R qui projet- te ce fragment à travers la cavité 4 en l'éloignant de l'axe du projectile. Simultanément, ce fragment 22 est   soqmis   à un couple qui tend à le faire pivoter sur lui-même.   En   réglant les profondeurs relatives des rainures périphériques et des rainures de la zone centrale de la face intérieure 16 du fond 17, on peut régler à volonté l'ouverture a du cône suivant le- quel les fragmente sont projetés à travers la cavité 4 et aug- menter ainsi la probabilité qu'au moins un fragment atteigne le détonateur principal 5 au cas où le détonateur auxiliaire 9 serait déplacé, par exemple au moment de l'impact du projec- tile contre une cible.

   



   Suivant une première variante représentée à la figu- re 9, de cette dernière forme de réalisation, la face extérieu- rs 19 du fond   17   est incurvée de manière que l'épaisseur de ce fond 17 au niveau de chacune dea rainures 15 soit sensible- ment constante. 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 



   Suivant une autre variante de cette dernière forme de réalisation, représentée à la figure 10, des rainures entrecroisées 23 sont ménagées également à travers la face ex- térieure 19 du fond 17 à l'aplomb des rainures 15 ménagées à travers la face intérieure 16. La profondeur de chacune de ces rainures 23 est telle que l'épaisseur du fond au niveau de cha- cune d'elles soit sensiblement constante. En faisant usage d'une gaine métallique conforme à ces deux dernières variantes, on augmente la probabilité d'une   fragmentation   du fond 17 en un nombre de fragments correspondant au nombre de rainures 15 pra- tiquées dans la face intérieure 16 de ce fond 17. 



   Suivant la forme de réalisation représentée partiel- lement en coupe et à grande échelle à la figure 11, les rainu- res 15 sont ménagées à travers la face intérieure 16 du fond 17 et ont toutes la même profondeur. La face extérieure 19 de ce fond 17 est profilée en sorte que l'épaisseur de ce fond 17 au niveau des rainures 15 soit croissante depuis la zone centrale de ce fond vers la sone périphérique de celui-ci. On peut mon- trer qu'un fragment   24   délimité entra deux rainures cons'cuti- ves de ce fond 17 est   projet' ,   travers la cavité 4 en s'éloi- gnant de l'axe du projectile après   fragmentation   de ce fond sous l'action de la pression engendrée dans la gaine 12, par   l'explo-   sion de la charge pyrotechnique 11.

   En réglant l'inclinaison de la face extérieure 19 du fond 17 par   rapport. ,   la face inté- rieure 16 de celui-ci, on peut régler à volonté l'ouverture a du cane suivant lequel les fragmenta sont projetés à travers la cavité 4 et augmenter ainsi la probabilité qu'au   moine   un frag- ment atteigne le détonateur principal 5 au cas où le détonateur auxiliaire 9 serait déplacé par exemple à l'impact du projectile contre une cible. 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 



   Selon une forme de réalisation particulièrement avantageuse représentée à la figure   12,du   projectile selon l'invention, le détonateur auxiliaire 9 comprend une douille 25 contenant une charge pyrotechnique 11 et des fragments métalliques calibrés 26. Cette douille 25 est obturée, du c8té du détonateur principal 5 par un opercule 2 7 de faible résistance. Les fragments métalliques 26 peuvent être calibrés au mieux en fonction des caractéristiques du détonateur principal 5. 



   Suivant une variante non représentée de cette dernière forme de réalisation, la douille 25 est engagée entièrement dans un manchon dont la longueur peut être réglée en fonction de la valeur désirée pour l'angle   d'ouverture     du c8ne de projection des fragmente 26 vers le détonateur principal 5. 



   Il est évident que l'invention n'est pas limitée aux formes de réalisation représentées et que bien des mo- difications peuvent être apportées dans la   fonce,   la dispo-   aition   et la constitution de certains des éléments interve- nant dans sa réalisation, sans sortir du cadre de la présen- te invention, à condition que ces modifications ne soient pas en contradiction avec l'objet de chacune des revendications suivantes. 



   REVENDICATIONS. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Shaped charge projectile.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   The present invention relates to improvements to deep-charged projectiles. It relates, in particular, to a projectile with a deep charge comprising a casing, an explosive charge placed in said casing, between the latter and a metal cap of generally conical shape delimiting a cavity in front of the explosive charge. , a main detonator housed behind the top of said metal cap, a device for initiating this main detonator, which is located at the head of the projectile and which comprises an auxiliary detonator and a fuse for this auxiliary detonator, the latter consisting of a pyrotechnic substance housed in a metal sheath which, under the action of the explosion of said pyrotechnic substance,

   is fragmented into fragments projected towards the main detonator through the aforesaid cavity.



   The shaped charge projectiles of the type described above have drawbacks with regard to the initiation of the main detonator by the fragments resulting from the explosion of the auxiliary detonator, on impact of the aforementioned rocket. with a target. Thus, the fragments resulting from the fragmentation of the metal sheath of the auxiliary detonator are thrown in all directions through the cavity of the head of the projectile and they are most often very irregular in size and number. It frequently happens that these fragments are very small in number, which considerably limits the probability of impact of at least one of these fragments with the main detonator and consequently the probability of the projectile exploding on contact with it. a target.

   These probabilities are all the more limited as these fragments are projected

 <Desc / Clms Page number 3>

 in all directions through the cavity of the projectile head. Furthermore, the projection of large fragments through the cavity risks damaging, or even puncturing, the aforementioned cap covering the shaped explosive charge.



  On the other hand, it is known that in order to avoid an accidental explosion of the shaped explosive charge during the handling of the projectile, a shutter is placed above the main detonator. It is necessary to make this shutter sufficiently resistant to prevent its perforation by a large fragment resulting from the fragmentation of the metal sheath of the auxiliary detonator. This results in a heavy shutter having, consequently, a significant inertia. A significant inertia of this shutter has the effect of seriously increasing the time necessary for its expulsion, for example under the action of a spring, after the launching of the projectile.

   The projectile thus runs the risk of hitting a target before this shutter is completely removed from the main detonator, thus preventing the initiation of this detonator and consequently the explosion of the shaped charge. A heavy shutter also has the disadvantage of making the projectile heavier and, consequently, of reducing its range.



   The present invention tends to remedy these drawbacks, by ensuring a fragmentation of the sheath of the auxiliary detonator into a large number of small calibrated fragments of defined dimensions which are projected through the aforementioned cavity, in a defined direction. For this purpose, in the projectile according to the invention, the metal sheath of the auxiliary detonator has crisscrossing grooves formed through at least one face of the bottom of this sheath, oriented towards the main detonator.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   In this way, in the projectile according to the invention, the metal sheath of the auxiliary detonator presents a bottom whose resistance is notably lower than that of its side walls. As a result, the fragmentation of this sheath, under the action of the explosion of its pyrotechnic charge, is essentially limited to its grooved bottom, the fragments of which are projected in a fictitious cone with a small opening around the axis of the tube. said sheath. Thus, all other things being equal, the proportion of fragments which reach the main detonator is considerably increased. This proportion is further increased, owing to the fact that said bottom of the metal sheath is broken into a large number of fragments delimited by the aforementioned grooves.

   Consequently, in the projectile according to the invention, the probability is very high that at least one of the aforementioned fragments reaches the main detonator. In addition, it is almost certain that any fragment reaching the main detonator has sufficient energy to detonate it: indeed, the size of the fragments is determined by the aforementioned grooves in the bottom of the sheath. metallic, so that it is possible to adjust this caliber as well as possible according to the characteristics of the main detonator.



   Another advantage of the projectile according to the invention lies in the fact that the aforementioned cap covering the shaped charge does not run the risk of being damaged by fragments of sufficiently small caliber.



   For the same reason, it is possible to reduce the resistance of the safety shutter covering the main detonator.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   The mass of this shutter is thus reduced, which has the effect, on the one hand, of reducing the weight of the projectile and, on the other hand, of reducing the time required for the expulsion of this shutter after the launch of the projectile.



   The aforementioned grooves can be made both through the face of the bottom of the metal sheath, which is oriented towards the inside of the latter, and through the face oriented towards the exterior. Optionally, grooves can be formed through the two faces of the bottom.



   According to an advantageous feature of the invention, grooves are formed through the inner face of the bottom of the metal sheath so that they are shallower in the peripheral zone of this face than in the central zone of the latter. . In this way, the pressures applied to said bottom of the metal sheath of the auxiliary detonator under the action of the explosion of its pyrotechnic charge submit each of the fragments to a resulting force oblique with respect to the axis. of the projectile. Thus, all the fragments are projected along a cone, the opening angle of which can be adjusted by playing on the relative depths of the peripheral grooves and the grooves of the central zone of the inner face of the bottom in question. .



   The projection of the fragments following a relatively open cone has the advantage of ensuring the initiation of the main detonator, despite a slight displacement of the auxiliary detonator when the projectile hits a target.



   Other features and details of the invention will emerge from the following description of the drawings appended to the
 EMI5.1
 prized mfeoire, which repriaentent achéoatiquweert and By way of example soulement, some * tories of realization of the projectile according to the invention.

 <Desc / Clms Page number 6>

 



   FIG. 1 shows in partial axial section the head of a projectile of the type of that which is the subject of the present invention; FIG. 2 is an axial section along the plane II / II of FIG. 1 of a projectile prior to the present invention, after explosion of the auxiliary detonator but before the explosion of the main detonator; FIG. 3 is an elevational view, partially in section, of a particular embodiment of the detonator fitted to the projectile according to the invention; FIG. 4 is a section along the plane II / II of FIG. 1 of a projectile in accordance with the invention after explosion of the auxiliary detonator but before explosion of the main detonator; Figure 5 is a section along the V / V plane of Figure 3;

   FIG. 6 is a view similar to FIG. 5 of a second embodiment of the auxiliary detonator equipping the projectile according to the invention; FIG. 7 is an elevational view partially in section of a third embodiment of the auxiliary detonator equipping the projectile according to the invention; FIG. 8 is a diametrical section of the bottom of a fourth embodiment of the auxiliary detonator equipping the projectile according to the invention; FIG. 9 is a diametrical section of the bottom of a fifth embodiment of the auxiliary detonator * which carries the projectile according to the invention;

   Figure 10 is a diemétrale section of the bottom of a tenth construction of the auxiliary detonator equipping the projectile according to the invention;

 <Desc / Clms Page number 7>

 
FIG. 11 is a diametrical section of the bottom of a seventh embodiment of the auxiliary detonator equipping the projectile according to the invention. FIG. 12 is an elevational view partially in section of an eighth embodiment of the auxiliary detonator equipping the projectile according to the invention.



   In these figures, the same reference notations designate identical elements.



   FIG. 1 shows a shaped charge projectile of the type of that which is the subject of the present invention. This projectile comprises a casing 1, a hollow explosive charge 2 placed in said casing between the latter and a metal cap 3 of generally conical shape delimiting a cavity 4 in front of the explosive charge 2. A main detonator 5 is housed behind the top of said metal cap and is intended for firing the shaped explosive charge 2 by means of a relay charge 6. An initiating device designated by the reference notation 7 is arranged at the end of a ballistic cap 8 constituting the anterior part of the head of the projectile. This priming device 7 comprises an auxiliary detonator 9 and a rocket 10 for this auxiliary detonator.

   The auxiliary detonator 9 consists of a pyrotechnic substance 11 housed in a metal sheath 12 (FIG. 3). The metal sheath 12 is intended to be fragmented by the action of the explosion of said pyrotechnic substance 11 on impact of the rocket 10 against a target, in several fragments projected towards the main detonator 5 through the cavity 4 ., In order to avoid the initiation of the main detonator 5 following an accidental explosion of the auxiliary detonator 9, for example during manipulation of the projection, the main detonator is covered with a shutter 13.



  The expulsion of this shutter 13 is carried out automatically, for example under the influence of a spring, after the launching of the projectile, which has the effect of arming the latter.

 <Desc / Clms Page number 8>

 



   As explained above, in projectiles of this type prior to the present invention, the fragments which result from the explosion of the pyrotechnic charge 11 have the effect of entirely breaking the metal sheath 12 of the auxiliary detonator 9. This results in the projection of fragment in all directions, through the cavity 4. Further, these fragments are most often in limited number and have large dimensions and, consequently, a high mass. It follows that the number of fragments effectively projected in the vicinity of the main detonator 5 is very small.



   Represented at 14 in FIG. 2, in the case of a projectile prior to the present invention, the distribution of these fragments (which in general are not greater than 4 or 5) in relation to the number of fragments. main detonator 5.



  It can be seen that certain fragments 14 of important naos * have reached the metal cap 3 which risks being damaged and even perforated. This risk of deterioration of the cap 3 is further increased, owing to the fact that it is possible for it to be reached by fragments of large mass in its central or lower zones, closer to the detonator 9.



   According to a first embodiment, shown @ in Figure 3, the auxiliary detonator of the projectile according to the invention has intersecting grooves 15, formed @ through the inner face 16 of the bottom 17 of the metal sheath 12 of this detonator, bottom which is oriented towards the main detonator 5. These intersecting grooves 15 have the effect of forming within the bottom 17 zones of least resistance following which this bottom will fragment under the action of the explosion of the charge. pyrotechnic 11.

   By adjusting the number of intersecting grooves 15, the number and the

 <Desc / Clms Page number 9>

 size of the fragments which are projected towards the main detonator 51 along a cone of small opening a (FIG. 1).



  By providing a sufficient number of grooves 15, the chances are thus considerably increased. that at least a fragment reaches the main detonator 5 after explosion of the auxiliary detonator 9. In time, the risk of damaging the metal cap 3 by these fragments is reduced given the low mass of these, d 'on the one hand, and their concentration around the detonator 5, on the other hand. In addition, it is possible to considerably reduce the resistance and consequently the mass of the shutter 13 for the protection of the detonator 5. It is also possible, by adjusting the number and the configuration of the grooves 15, to better adjust the caliber and the shape of the fragmenta according to the characteristics of the main detonator 5.



   Represented at 18 in FIG. 4, in the case of a projectile of the type described below provided with an auxiliary detonator conforming to that shown in FIG. 3, the distribution of these fragments (which in general are in number of the order of at least 15 to 25) relative to the main detonator 5. The grooves 15 are advantageously distributed over the face 16 of the bottom 17 of the sheath 12 in a symmetrical configuration with respect to the center of said face. For example, the grooves 15 can be distributed along a grid, as shown in Figure 5.



   According to another embodiment shown in Figure 6, some of the grooves 15 are circular and concentric, while the other grooves are radial.



   The grooves 15 can be made both through the inner face 16 of the bottom 17 of the sheath 12

 <Desc / Clms Page number 10>

   only through the outer face 19 of this bottom 17. Optionally, grooves 15 can be drawn through the two faces 16 and 19 of said bottom 17.



   In the case where use is made, for the auxiliary detonator, of a pyrotechnic charge 11 of high breaking energy, it is necessary to provide the side walls 20 of the sheath 12 sufficiently resistant to prevent their fragmentation under the action of the explosion of this charge.



   To this end, the sheath 12 can be made from a high-strength material, for example alloy steel. The sheath 12 could also be arranged in such a way that its bottom 17 is made of a material of low mechanical strength (for example brass) and is crimped on the side wall 20 of high strength steel.



   According to a particularly advantageous embodiment, shown in Figure 7, the metal sheath 12 is fully embedded in a sleeve 21 made of a high strength material. The function of this sleeve 21 is to reinforce the resistance of the side wall 20 of the sheath 12.



   In addition, by adjusting the length of the sleeve 21, it is possible to precisely adjust the opening a of the cone along which the fragments of the bottom 17 are projected towards the main detonator 5.



   It may be advantageous to be able to slightly increase the opening of the cone a according to which the fragments of the auxiliary detonator 9 are projected towards the main detonator 5. This is in particular the case of projectiles of which the initiation device 7 risks colliding. be moved during the launching of the projectile or on impact, before fragmentation of the sheath 12.

 <Desc / Clms Page number 11>

 



   To this end, according to a particular embodiment of the projectile according to the invention, the grooves 15 are formed through the inner face 16 of the bottom 17, so that these grooves 15 are deeper in the central zone. trale of face 16 than in the peripheral zone of said face. Thus, there is shown partially in section and on a large scale in FIG. 8, the bottom 17 of a sheath 12 according to this latter embodiment. When the pyrotechnic charge 11 contained in the sheath 12 explodes, all the inclined faces of these grooves are subjected to constant pressure.

   It can be shown that a fragment 22 delimited between two consecutive grooves of different dimensions is subjected, under the action of this pressure, to a resulting force R which projects this fragment through the cavity 4 away from the axis of the projectile. Simultaneously, this fragment 22 is soqmis a couple which tends to make it rotate on itself. By adjusting the relative depths of the peripheral grooves and the grooves of the central zone of the inner face 16 of the bottom 17, the opening a of the cone can be adjusted at will according to which the fragments are projected through the cavity 4 and increased. - thus lying the probability that at least one fragment will reach the main detonator 5 in the event that the auxiliary detonator 9 is moved, for example at the moment of the impact of the projectile against a target.

   



   According to a first variant shown in FIG. 9, of this last embodiment, the exterior face 19 of the bottom 17 is curved so that the thickness of this bottom 17 at the level of each of the grooves 15 is significant. constantly.

 <Desc / Clms Page number 12>

 



   According to another variant of the latter embodiment, shown in FIG. 10, intersecting grooves 23 are also formed through the outer face 19 of the bottom 17 in line with the grooves 15 formed through the inner face 16. The depth of each of these grooves 23 is such that the thickness of the bottom at the level of each of them is substantially constant. By making use of a metal sheath conforming to these last two variants, the probability of fragmentation of the base 17 into a number of fragments corresponding to the number of grooves 15 made in the inner face 16 of this base 17 is increased.



   According to the embodiment shown partly in section and on a large scale in FIG. 11, the grooves 15 are formed through the inner face 16 of the bottom 17 and all have the same depth. The outer face 19 of this bottom 17 is profiled so that the thickness of this bottom 17 at the level of the grooves 15 increases from the central zone of this bottom towards the peripheral area of the latter. It can be shown that a fragment 24 delimited between two consecutive grooves of this bottom 17 is projected, through the cavity 4 while moving away from the axis of the projectile after fragmentation of this bottom under the action of the pressure generated in the sheath 12, by the explosion of the pyrotechnic charge 11.

   By adjusting the inclination of the outer face 19 of the bottom 17 relative. , the inner face 16 of the latter, the opening a of the cane can be adjusted at will according to which the fragments are projected through the cavity 4 and thus increase the probability that a fragment will reach the detonator. main 5 in the event that the auxiliary detonator 9 is moved, for example on impact of the projectile against a target.

 <Desc / Clms Page number 13>

 



   According to a particularly advantageous embodiment shown in Figure 12, of the projectile according to the invention, the auxiliary detonator 9 comprises a case 25 containing a pyrotechnic charge 11 and calibrated metal fragments 26. This case 25 is closed, on the side of the detonator main 5 by a low resistance wedge 27. The metal fragments 26 can be best calibrated according to the characteristics of the main detonator 5.



   According to a variant not shown of the latter embodiment, the sleeve 25 is fully engaged in a sleeve whose length can be adjusted according to the desired value for the opening angle of the projection cone of the fragments 26 towards the detonator. main 5.



   It is obvious that the invention is not limited to the embodiments shown and that many modifications can be made in the basis, the arrangement and the constitution of some of the elements involved in its realization, without to depart from the scope of the present invention, provided that these modifications are not in contradiction with the object of each of the following claims.



   CLAIMS.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.

 

Claims (1)

1.- Projectile à charge creuse, comprenant une enveloppe, une charge explosive disposée dans ladite enve- loppe, entre celle-ci et un capuchon métallique de forme générale conique délimitant une cavité en avant de la charge explosive, un détonateur principal logé en arrière du sommet dudit capuchon métallique, un dispositif d'amorqage de ce <Desc/Clms Page number 14> détonateur principal, qui est situé en têtu du projectile et qui comprend un détonateur auxiliaire et une fusée pour ce détonateur auxiliaire, ce dernier étant constitué d'une substance pyrotec. 'que logée dans une gaine métallique qui, sous l'action de l'explosion de ladite substance pyrotechni- que, 1.- Shaped charge projectile, comprising a casing, an explosive charge placed in said casing, between the latter and a metal cap of generally conical shape delimiting a cavity in front of the explosive charge, a main detonator housed behind from the top of said metal cap, a priming device for this <Desc / Clms Page number 14> Main detonator, which is located at the head of the projectile and which comprises an auxiliary detonator and a fuse for this auxiliary detonator, the latter consisting of a pyrotec substance. 'than housed in a metal sheath which, under the action of the explosion of said pyrotechnic substance, est fragmentée en fragments projetés vers le détonateur principal à travers la cavité susdite, caractérisé en ce que des rainures entrecroisées sont ménagées à travers au moins une face du fond de la gaine métallique, orienté vers le détonateur principal, ces rainures assurant la fragmentation de ce fond, sous l'action de l'explosion de ladite substance pyrotechnique, en un nombre défini de fragments de dimen- sions définies. is fragmented into fragments projected towards the main detonator through the aforesaid cavity, characterized in that crisscrossing grooves are formed through at least one face of the bottom of the metal sheath, facing the main detonator, these grooves ensuring the fragmentation of this Under the action of the explosion of said pyrotechnic substance, it melts into a defined number of fragments of defined dimensions. 2. - Projectile selon la revendication 1, caracté- risé en ce que les rainures définissent sur la face susdite du fond, une configuration sensiblement symétrique par rap- port au centre de ladite face. 2. A projectile according to claim 1, characterized in that the grooves define on the aforesaid face of the bottom, a configuration substantially symmetrical with respect to the center of said face. 3.- Projectile selon la revendication 5, caracté- risé en ce que les rainures définissent un quadrillage sur la- dite face du fond. 3. A projectile according to claim 5, characterized in that the grooves define a grid on said face of the bottom. 4.- Projectile selon la revendication 5, caracté- risé en ce que certaines des rainures précitées sont circu- lairea et concentriques, tandis que les autres rainures sont radiales. 4. A projectile according to claim 5, characterized in that some of the aforementioned grooves are circular and concentric, while the other grooves are radial. 5.- Projectile selon l'une ou l'autre des revendi- cations 1 à 4, caractérisé en ce que la paroi latérale de la gaine est réalisé* en un matériau à haute résistance. 5. A projectile according to one or the other of claims 1 to 4, characterized in that the side wall of the sheath is made * of a high resistance material. 6. - Projectile salon l'un. ou l'autre des revendica- tions 1 à 4, caractérisé en ce que la gaine métallique est EMI14.1 encastrée entirwant dans. MB manchon réalisé on un matériau à haute résistance. <Desc/Clms Page number 15> 6. - Projectile living room one. or the other of claims 1 to 4, characterized in that the metallic sheath is EMI14.1 recessed entirwant in. MB sleeve made of a high resistance material. <Desc / Clms Page number 15> 7. - Projectile selon l'une ou l'autre des revendi- cations 1 à 6, caractérisé en ce que les rainures précitées sont ménagées à travers la face intérieure du fond susdit de la gaine métallique et en ce que les rainures de la zone périphérique de cette face sont moins profondes que les rainu- res de la zone centrale de ladite face. 7. - Projectile according to one or the other of claims 1 to 6, characterized in that the aforementioned grooves are formed through the inner face of the aforesaid bottom of the metal sheath and in that the grooves of the zone peripheral of this face are shallower than the grooves of the central zone of said face. 8.- Projectile aelon la revendication 7, caractérisé en ce que la face extérieure du fond susdit est incurvée de manière que l'épaisseur de ce fond, au niveau de chacune des rainures, soit sensiblement constante. 8.- Aelon projectile of claim 7, characterized in that the outer face of the aforesaid bottom is curved so that the thickness of this bottom, at each of the grooves, is substantially constant. 9. - Projectile selon la revendication 7, caractéri- sé en ce que des rainures entrecroisées sont ménagées égale- ment à travers la face extérieure du fond susdit, à l'aplomb des rainures précitées ménagées à travers la face intérieure dudit fond, la profondeur de chacune de ces rainures ménagées à travers la face extérieure étant telle que l'épaisseur du fond, au niveau de chacune d'elles, soit sensiblement constante. 9. A projectile according to claim 7, charac- terized in that crisscrossing grooves are also provided through the outer face of the aforesaid bottom, in line with the aforementioned grooves formed through the inner face of said bottom, the depth. of each of these grooves formed through the outer face being such that the thickness of the bottom, at each of them, is substantially constant. 10. - Projectile selon l'une ou l'autre des revendi- cations 1 à 6, caractérisé en ce que les rainures sont ména- gées à travers la face intérieure du fond susdit de la gaine métallique, en ce que ces rainures ont la même profondeur et en ce que la face extérieure dudit fond est profilée en sorte que l'épaisseur de ce fond au niveau des rainures soit croissante députe la zone centrale de ce fond vers la zone périphérique de celui-ci. 10. - Projectile according to one or the other of claims 1 to 6, characterized in that the grooves are formed through the inner face of the aforesaid bottom of the metal sheath, in that these grooves have the same depth and in that the outer face of said bottom is profiled so that the thickness of this bottom at the level of the grooves is increasing, moving the central zone of this bottom towards the peripheral zone thereof. 11.- Projectile à charge creuse, comprenant une enve- loppe, une charge explosive disposée dans ladite enveloppe, en- tre celle-ci et un capuchon métallique de forme générale conique délimitant une cavité en avant de la charge explosive, un d'tonateur principal logé en arrière du sommet dudit capuchon <Desc/Clms Page number 16> .métallique, un dispositif d'amorçage de ce détona- teur principal, qui eat situé en tête du projectile et qui comprend undétonateur auxiliaire et une fusée pour ce détonateur auxiliaire, caractérisé en ce que le détonateur auxiliaire comprend une douille qui contient une charge pyrotechnique et dea fragmenta métalliques calibrée, cette douille étant obturée, du côté du détonateur principal, par un opercule de faible résistance. 11.- Shaped charge projectile, comprising a casing, an explosive charge placed in said casing, between the latter and a metal cap of generally conical shape delimiting a cavity in front of the explosive charge, an end cap. main housed behind the top of said cap <Desc / Clms Page number 16> .metallic, a device for initiating this main detonator, which is located at the head of the projectile and which comprises an auxiliary detonator and a fuse for this auxiliary detonator, characterized in that the auxiliary detonator comprises a case which contains a pyrotechnic charge and dea calibrated metallic fragmenta, this casing being closed, on the side of the main detonator, by a low resistance cap. 12.- Projectile à charge creuae, en substance, tel que décrit ci-dessus, en référence aux draine annexéa. 12.- Hollow charge projectile, in substance, as described above, with reference to the annexed drains.
BE736880D 1969-07-31 1969-07-31 BE736880A (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
BE736880 1969-07-31

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE736880A true BE736880A (en) 1969-12-31

Family

ID=3855141

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE736880D BE736880A (en) 1969-07-31 1969-07-31

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE736880A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CA1333543C (en) Firearm projectile
EP0106263B1 (en) Armour perforating explosive projectile within a cartridge case
FR2496867A1 (en) EXERCISE PROJECTILE
EP0333542A1 (en) Ammunition for firearms, especially shotgun ammunition
EP3102906B1 (en) Hollow charge and use for separating two floors of an aeronautical vehicle or for the neutralization thereof
FR2533309A1 (en) IMPROVED PROJECTILE WITH MULTIPLE POSSIBILITIES AND METHODS OF MAKING THE PROJECTILE
CH628421A5 (en) PROJECTILE WITH AT LEAST ONE EXPULSABLE SUBPROJECTILE.
FR2545923A1 (en) PROJECTILE ENSURING THE DRILLING OF SHIELDS
EP0407288B1 (en) Training projectile for an automatically or hand-operated firearm
FR2561376A1 (en) Explosive device with fragmentation
FR2482665A1 (en) SOLID AND VARIABLE PUSH FUEL MOTOR
WO2021001607A1 (en) Telescoped ammunition comprising a shell
FR2576405A1 (en) COMBAT HEAD WITH A TAPERED CONE-SHAPED COVER
BE736880A (en)
BE555279A (en)
FR2535045A1 (en) PROJECTILE TRIGGER OF AVALANCHES
EP0677718B1 (en) Projectile for attacking hard targets
FR2479444A1 (en) POCKET ROCKET, ESPECIALLY FOR A SHOTGUN, INCLUDING MEANS OF NON-ARMING IN THE EVENT OF A PERCUSSION OF AN APPROXIMATE OBSTACLE
FR2465189A1 (en) Igniter plug for grenade - has mechanism preventing initiation of sec. charge by ignition of detonator during storage and premature ignition of prim. charge during use
EP3136043B1 (en) Warhead rocket with striker
WO1991002211A1 (en) Improvements in munitions intended to be fired from a smooth-bored weapon
CH617262A5 (en)
FR2863699A1 (en) Polyvalent bomb for attacking e.g. bridge, has module comprising penetration charge cone with high explosives contained in metallic shell including holes, each inclined outwards at angle with respect to longitudinal axis of bomb
EP0709646A1 (en) Double safety impact fuse
FR2559895A1 (en) Hand grenade