BE734149A - - Google Patents

Info

Publication number
BE734149A
BE734149A BE734149DA BE734149A BE 734149 A BE734149 A BE 734149A BE 734149D A BE734149D A BE 734149DA BE 734149 A BE734149 A BE 734149A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
mortar
water
weight
composition
sep
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed filed Critical
Publication of BE734149A publication Critical patent/BE734149A/fr

Links

Classifications

    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C04CEMENTS; CONCRETE; ARTIFICIAL STONE; CERAMICS; REFRACTORIES
    • C04BLIME, MAGNESIA; SLAG; CEMENTS; COMPOSITIONS THEREOF, e.g. MORTARS, CONCRETE OR LIKE BUILDING MATERIALS; ARTIFICIAL STONE; CERAMICS; REFRACTORIES; TREATMENT OF NATURAL STONE
    • C04B28/00Compositions of mortars, concrete or artificial stone, containing inorganic binders or the reaction product of an inorganic and an organic binder, e.g. polycarboxylate cements
    • C04B28/02Compositions of mortars, concrete or artificial stone, containing inorganic binders or the reaction product of an inorganic and an organic binder, e.g. polycarboxylate cements containing hydraulic cements other than calcium sulfates
    • C04B28/04Portland cements

Landscapes

  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Ceramic Engineering (AREA)
  • Chemical Kinetics & Catalysis (AREA)
  • Inorganic Chemistry (AREA)
  • Materials Engineering (AREA)
  • Structural Engineering (AREA)
  • Organic Chemistry (AREA)
  • Curing Cements, Concrete, And Artificial Stone (AREA)

Description

  

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Compositions de mortiers pour la pose à sec et le jointoiement de carreaux 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 
La   présente   invention concerne   des   compositions de mortiers pour la pose à sec et le jointoiement de carreaux   et,,   en particulier, pour améliorer les propriétés de résistance des carreaux en céramique posée au moyen de telles compositions. 



   On sait que   les   carrelages de revêtement de   sols,     soumis   à un trafic de service ordinaire ou intensif, sont parfois défectueux. Les   élément@     les   plut   dommageables   sont les talons aiguille des souliers de dames ainsi que les   chariot.   et engins analogue.. Le mortier utilise pour le placement des oar- reaux exerce une influence sur la capacité de résistance aux dommages causés par ce trafic. Les roues en acier, en fibres ou en résines ou caoutchoucs durs des chariots sont également susceptibles d'endommager les carreaux et l'impor- tance des dommages ainsi causés diffère suivant le mortier utilisé. 



   Par ailleurs, les carralages sont souvent exposés à l'action d'objets lourds divers, par exemple aux chutes de plats ou de pots qui endommagent le carrelage si le mortier employé n'est pas adéquat. 



   On a pu observer que les mortiers pour la pose à sec et/ou en couche min- ce, Introduits dans le commerce depuis un peu olus d'une décennie et qui ont obtenu un succès extraordinaire, ne sont cependant, en général, pas assez ré- sistants à l'action d'un trafic du type précité. Il en résulte que les carre- lages réalisés à l'aide de ces mortiers ont tendance à se fendiller et à se briser à l'usage. Ce problème est si sérieux qu'il n'est pas rare que les architectes ne recommandent pas l'utilisation de mortiers de pose à sec de carrelages, malgré les nombreux avantages que ceux-ci présentent. 



   Selon la présente invention, il a été découvert qu'on peut accroître sensiblement, d'une manière surprenante,les propriétés et les caractéristiques des merciers pour la pose et le Jointoiement à sec, par adjonction de certains agents qui réduisent substantiellement l'aptitude d'absorption de l'eau de ces compositions, sans toutefois   suppr@mer   totalement cette aptitude. 



   Les avantages de l'emploi de ces agents consistent en une diminution sen- sible du bris, du fendillement et de la craquelure des carrelages soumis à un trafic intensif. Les agents consolidants ou inhibiteurs de l'absorption d'eau qui peuvent être utilisés suivant l'invention,   @omprennent   les polymères de siloxane organique par exemple les silicones fluides et les émulsions de silicones, les esters de glycol, certains esters d'acide carbonique, certains esters d'acide phosphorique et/ou des mélanges des substances précitées. 



   La pose de carreaux et la construction de maçonneries a été généralement effectuée à l'aide de mortiers consistant en ciment Portland, chaux et sable 

 <Desc/Clms Page number 3> 

   additionnés   d'eau en une quantité nécessaire pour leur conférer une bonne ou- vrabilité ainsi que pour partieiper à l'action du duroissement grêce auquel le ciment forme un gel.   Cependant   le durcissement du cisent a lieu pendant   un.     période   apprésiable et la   rétention   de l'eau   daru   le mortier en une quan- titi auffisante pour persettre le bon déroulement du   durcissement,   jusqu'au stade final,   pose     plusieurs     problè-@   Importante. 



   Les   mortiers   à   haae   de cisent hydraulique   usuels   ont   tendance   à partir*   *on     quantités   considérables   ci'eau   d'abord par évaporation dans l'atmosphère mmis bien davantage par absorption   dans     les carreaux,   ou bien dans la maqonne- ris ou tout autre support sur lequel ils sont   déposés.   Lorsque la porte   d'eau   est trop grande, le   durcissement   est incomplet et le mortier présente une con- sistanoe molle et crayeuse et le lien qui en résulte est faible ou inexistant. 



   Pour surmonter ces difficultés, il est nécessaire avec les mortiers usu- els de maintenir une grande humidité pendant toute l'opération de pose des carreaux. A cet effet, on effectue un prétrempage des carreaux absorbants afin d'empêcher l'absorption de l'eau se trouvant dans le mortier ; on appose sur le support des couches de fond épaisses, lourdes et généralement multiples de mortier et on maintient des conaitions atmosphériques généralement humides pendant toute la durée de la prise. 



   Ces méthodes de travail nécessitent naturellement des quantités importan- tes de matière, de même qu'une main-d'oeuvre considérable pour la préparation du mélange, le placement et le traitement à la truelle du support, ainsi que pour la manipulation des carreaux prétrempés. De plus, la nécessité de main- tenir des conditions d'humidité pour l'installation de carreaux au moyen de mortier usuel à base de ciment Portland rend leur emploi impossible ou impra- ticable lorsque les supports sont constitués de plaques de gypse ou de plâtre. 



   Au cours de ces dernières années, c'est-a-dire au cours de la dernière décennie, on a mis au point la fabrication et la vente de mortiers ayant la propriété de retenir l'eau, pour l'installation de carreaux en céramique sur les parois et les sols. 



   De celles compositions douées d'un pouvoir de rétention d'eau, permettent d'éviter l'application de couches épaisses et le maintien de conditions humi- des, comme c'est le cas pour les installations traditionnelles. Par ailleurs, elles peuvent être utilisées pour la réalisation d'une bonne fixation entre les carreaux de céramique et une grande variété de supports, tels que les maçonneries, les plaques de gypse, le béton ainsi qu'une grande variété d'au- tres types de surface utilisées dans les conditions d'application variables. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   De telles compositions ont en outre la propriété de pouvoir être appli- quées en couche mince, c'est-à-dire qu'elles peuvent être utilisées dans une 
 EMI4.1 
 ambiance sèche pour lo pittcemenu ùa avuches qui sont beaucoup plus minces que celles nécessaires lorsqu'on emploie des mortiers traditionnels à base de ciment hydraulique. 



   Les mortiers de pose et de Jointoiement pour le travail à sec   et/ou   pour le durcissement en couche mince sont constitués de ciment hydraulique et d'une ou de plusieurs matières polymères, susceptibles d'agir, du moins en partie comme agents de rétention d'eau ou comme agents modificateurs de la viscosité ainsi   qu'il   a été décrit par exemple dans les brevets Etats-Unis déposés par   '.VILE   COUNCIL OF AMERICA sous les numéros 2 934 932, 2 962 467, 2 959 489, 2 990 382, 3 030 258 et 3 243 307. De telles compositions sont généralement emballées en un seul emballage et sont pulvérulentes.

   Pour la mise en oeuvre, on ajoute cnviron 11 à 40 % d'eau par rapport au poids de la composition sè- che et la masse qui en résulte est mélangée, généralement à l'aide d'une   ma-   chine, Jusqu'à obtention d'une masse plastique   unit*orme   et pouvant être aisé- ment utilisée au moyen d'une truelle.

   Les mortiers de pose et de jointoiement à sec ou pour le durcissement en couche mince renferment généralement, en tant qu'agents pour la rétention d'eau ou agents modificateurs de la viscosité,   le- ;     substances suivantes : unéther de cellulose, tel que la méthylcellulose,   l'hydroxyéthylcellulose, la   oarboxyméthylhydroxyéthylcellulose,   la méthylhy- 
 EMI4.2 
 droxypropy1ce1lu1ose,l'éthylydroxyéthylcellalose, la méthylcarboniméthoxy- cellulose et la méùw1hydroxyéthOxyce Iluluse. Ces éthers de cellulose sont solubles dans l'eau et présentent une viscosité en solution aqueuse comprise entre environ 10 et 100 000 cent.1poiae., ou tneM plus, mesurée à 20' C dans une solution aqueuse à 2 %.

   Le* OOl8p08it.lon. pour wvrtiers pour la pose à sec, décrites plus haut, conviennent particulièrement pour le placement de carreaux en céramique, étant donné qu'avee de telles cGlllP081t.lona il n'est pas nécessaire de mouiller oe4elabio*mt le support sur lequal on désire fixer lea carreaux, ni les carreaux eux-wimss, lorsqu' 11. sont absorbante. Ces  !Oe- positions pour mortiers ont encore l'avantage de pouvoir 8tre utilisées $Qui forme de couche* rela%1V-% aimes (par ex. oyant une épaisseur denviron 0,6 cm) pour la pose de 08I'I'8UX en c4raa1que. D'autre avantages dc8dt.t8 mortiers sont citée dam les brevets -M1aw*8 plut hut ainsi q<M 08  10 texte du présent brewt. 



  On a constaté que lors de la pom de 08l'1'881&X en C!4rut.qu8 8UJ' les sois à l'aide des 1IIOI't.181'8 pour l'oplei t - du t.J'p8 <t<efit, if srrise triqu88- 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 ment que ces carreaux se fendillent, se brisent et se   déi'ont   lorsqu'ils sont soumis à un trafic intense, par exemple à des talons de dames ou à des roues de chariots. Cette constatation est très sérieuse car elle limite l'utilisa- tion des compositions de mortier pour la pose à sec à certains endroits des sols. 



   Le but de la présente invention est d'obtenir ues compositions pour mor- tiers pour la pose et le Jointoiement à sec de carreaux, ayant des propriétés d'utilisation améliorées et susceptibles de résister à un trafic de service beaucoup plus intensif qu'il n'était possible Jusqu'à présent. 



   Les autres buts de l'invention sont les suivants : - désigner des additifs pour mortiers ouvrables à sec et en couche mince, afin d'améliorer les propriétés d'utilisation de tels mortiers - décrire des mortiers pour le travail à sec et   e@couche   mince, contenant un ciment hydraulique et un additif polymère susceptible de retenir l'eau, ces mortiers pouvant être utilisés pour la réalisation de carrelages de sol ayant une grande résistance à l'impact - décrire des mortiers tels que définis plus haut, ayant l'aptitude de réduire fortement la capacité d'absorption de l'eau, sans toutefois supprimer to- talement cette capacité. 



   Les objectifs précités ainsi que d'autres peuvent être atteints, dans le cadre de la présente invention, par incorporation dans les compositions à base de ciment hydraulique et de matières polymères, décrites précédemment, un agent susceptible de réduire la capacité d'absorption d'eau de ces composi- tions. 



   On a découvert le fait surprenant que les mortiers ci-dessus, contenant des agents susceptibles de réduire la capacité d'absorption d'eau Jusqu'à un tiers ou la moitié de la valeur obtenue en absence de ces agents, ont des propriétés d'utilisation considérablement supérieures à celles des mortiers ne contenant pas ces agents. De tels résultatc sont tout à fait inattendus. 



   Les agents qui conviennent pour la réalisation de cette invention sont des matières susceptibles de réduire la capacité d'absorption d'eau des mor- tiers. 



   Paroi   ce*     agents   on peut citer les huiles de   silicones   et les émulsions de silloones,   @artaine   esters d'acide phosphorique, certains esters d'acide carbonique des esters de glycois et de polyglycols et des   élances   des substances précitées. 



     Les   exemples spécifiques d'agents réducteurs de la   capacité   d'absorption 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 d'eau pouvant être utilisés dans le cadre de l'invention sont les esters de glycol polyéthylénique d'acides gras à longue chaîne, tels que le monopalmitate 
 EMI6.1 
 de glycol tétraéthylénique, le monolaurate de glycol hecaéthylénique, le mono- stéarate de glycol nonaéthyléniqae, le dioléate de glycol nonaéthylénilue, le monoarachidate de glycol tridécaéthylénique, le monobéhénate de glycol tricosa-   éthylénique, le dibéhénate àe glycol tricosaéthylénique ;

   polyglycols à   longue   chatne   dans lesquels un groupe hydroxyle est estérifié par un acide 
 EMI6.2 
 graz supérieur et l'autre groupe hydroxyle est étr.ér1fié par un alcool à faible poids moléculaire, tel que le monostéarate de glycol méthoxypolyéthylénique dans lequel l'éther de polyglycol utilisé a un poids moléculaire moyen de 550. 



  On peut aussi employer une combinaison de deux ou plusieurs de ces agents. 



   Les esters ue glycols et de polyglycols désignés dans la présente inven- tion peuvent être utilisés seuls ou en combinaison avec des glycols par exem- ple les glycols éthylénique, diéthylénique, propylénique, polyéthylénique et analogues. 



   Les composés formés par réaction de glycols avec des acides organiques, avec élimination d'eau, conviennent particulièrement bien. Les substances typiques dans cet ordre d'idées sont les esters d'acide gras à poids moléculai- re élevé tels que les acides gras contenant 12 à 18 atomes de carbone ou plus dans la molécule. Parmi les exemples des acides gras convenables, on peut ci- ter les acides laurique, myristique, palmitique, oléique, stéarique, ricinolé- ique et linoléique. Parmi les composés spécifiques convenables, se trouvent le laurate de diglycol et l'oléate de diglycol. Une dose des esters précités comprise entre 0,05 et 0,5 %, par rapport au poids du mortier sec, et généra- lement entre environ 0,1 et 0,3 %,est suffisante pour obtenir de très bons résultats.

   L'élimination complète de la capacité d'absorption de l'eau dans 
 EMI6.3 
 le mortier n'est ni nlfce.8&ire,nl désirable. 



  Come agent* réduiaant la capacité d'absorption de l'eau, on peut rneore utiliser un"ester partiel" d'alcool   polyhydrique   et d'acide gras supérieur oontenant au Mina un groupe hydroxyle, éventuellement additionné d'huiles, de   aires,d'agents     émulsionnant*   ou d'autres matières désirables.   L'exrression   "ester partiel" signifie un ester d'alcool   polyhydrique   dans lequel au moins 
 EMI6.4 
 un des groupes bydrojwles reste libre ou non estérifié. 



  Pour la fabrication de l'ester partiel freeite, on peut utiliser n'importe quel alcool P01JbJdI'1qu amwopri', entre autres les 113001. étkwldnique, di- ethylenique et tfietttylenique, le glycol pPopy1éniqu., le sorbitol, le ni%O1  eto.. De"" tout aoide vmS hydroxyle peut être utilité, entre autrea, les 

 <Desc/Clms Page number 7> 

   aciaes   mono-, di- ou trihydroxystéariques, l'acide ricinoléique, l'acide rici- noléique hydrogéné, les acides gras hydroxylés d'huile de poisson, les acides gras hydroxylés d'huile de coton, les acides gras   hydroxylé   d'huile de pied de boeuf ou un autre acide gras   hydroxylé   approprié. 



   Lorsque les agents réduisant la capacité d'absorption ae l'eau, du type précité,se trouvent à l'état   liquiae,   en les adsorbe de préférence sur un support solide, pour les introduire ensuite dans la composition sous forme d'une poudre pouvant s'écouler librement. Parmi les solides inertes ou les matières de charge appropriées sur lesquels on peut fixer par adsorption les agents liquides, on peut citer les substances suivantes: le silicate de zirconium, l'aérogel de silice, le blanc fixe, le talc, la   pyrophyllite,   dif- férentes argiles, la terre d'infusoires, les micro-tamis, les aluminosilicates métalliques cristallins (tamis moléculaires) et d'autres matières analogues. 



  Le support solide se trouve généralement à l'état finement divisé et possède une grande surface. Les matières de support particulièrement avantageuses sont le silicate de zirconium, l'aérogel de silice et le sable, utilisés seuls ou en combinaison entre eux. 



   En pratique, l'agent liquide réducteur de la capacité d'absorption d'eau peut être aasorbé sur la totalité ou sur une faible partie d'un ou de plu- sieurs ingrédients solides, formant un constituant du mortier ou du mélange de jointoiement, par exemple le aable, la chaux ou le ciment hydraulique. Il est mélangé sous cette forme avec le   restant   des ingrédients formant la com- position. Dans le cas de compositions comprenant des émulsions de latex, l'agent réducteur de la capacité d'absorption d'eau peut être ajouté aux émulsions, ou dispersé sous forme d'une poudre de bonne coulabilité du type cité dans la poudre   cimentaire   à laquelle on ajoute l'émulsion. 



   Parmi les agents rédvcteurs de   @a   capacizé   J'absorption   d'eau utilisés de préférence, on peut citer les polymères de silicones organiques à orien- tation polaire, Insolubles dans l'eau, par exemple, les huiles et les émul-   sions   de silicones, les   esters   de l'acide phosphorique, les esters de glycol et de polyglycol d'acides gras à longue   chair.    (par exemple ceux contenant plus de 12   atomes   de carbone dans la chaîne). Les glycols utilisés pour la préparation des esters de glycol et de polyglyrol peuvent être ceux qui ont été désirs plus haut. 



     En   pratique, les huiles et les émulsions de silicone sont de préférence adsorbées sur des solides inertes tels que le "SUPEHCIL", le charbon de bois, le ciment portland, la bentonite et la pierre ponce. 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 
 EMI8.1 
 



  . J)ea MlaDp8 4' et cI8 ombimt m 4'..... - polJIl1oo1 et de glycol ddpuda <ur un mppom imite pavent 8t:re avadtspwaarnt utilisa cône* agents réducteur* de la 04kfflltld d'abaorptian ci'eau. 



  Bien qu'elles conviennent ci'une ta9Cl1 <c<n<rtl* pour tous 194 8I)I'Uel'l de pose à seo et/ou à   couche   minée, les compositions de la présente invention sont en premier lieu destinées à la pose de carreaux vitreux (non adsorrants) sur un support horizontal en vue de réaliser un revêtement de sol. 



   Selon les enseignements de la présente invention, il est également poaai- ble de préparer des mortiers   conducteurs   pour la   poae à   sec ou en couche mince, utilisables aveo des carreaux en céramique conducteurs de l'électricité, en vue de l'obtention d'un carrelage antistatique, par exemple, dana les   aallea   d'opération des hôpitaux. Ces mortiers   conducteurs   renferment généralement un constituant conducteur de l'électricité, tel que le noir de carbone ou des particules qui les rendent conducteurs.

   L'incorporation des agenta   réducteura   ae la capacité d'absorption d'eau, conformément à l'invention dans de tels mortiers conducteurs, améliore   sensiolement   les caractéristiques de résistance   mécanique   de ces derniers. 



   En pratique, l'agent réducteur de la capacité d'absorption d'eau est ajouté en petites doses. 



   Suivant le type d'agent qui a été choisi, la quantité à utiliser varie entre environ   0,01 %   et   1,0 %   en poias, par rapport au poias du mortier sec et habituellement entre environ 0,05   %   et   0,5 %   ae ce poids. On ajoute généra- lement une quantité de l'agent précité suffisante pour que le mortier de pose 
 EMI8.2 
 à sec ou en couche iiiiituc, à baise de ciment hyaraulique etcie matière polymère, absorbe moins de   26 %   en poids environ a'eau, et de préférence moina de 20 % en poids environ. 



   Bien qu'il   scit   possible d'utiliser une granoe variété ae cimentshydrau- liques, les meilleurs résultats sont obtenus avec le ciment Portland et c'est celui-ci que l'on emploie de préférence. La quantité de ciment incorporée dans les compositions peut varier entre environ 20 et 97   %   en poids. 



   La quantité d'agents polymères de rétention d'eau peut varier entre envi- ron 0,1 et   6 %   par rapport au poids de la composition sèche, et de préférence entre 0,2 et 3   %.   



   En général, plus la viscosité du polymère de rétention est grande, plus la quantité à utiliser est faible, et vice versa. 



   Comme il a été spécifié précédemment, des constituants inertes, tels que le sable et le calcaire, sont de préférence incorporés dans les compositions 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 afin d'assurer une banne résiatanos   d'adhésion.   On peut également utiliser   cite   matières de oharge,   tell..   que la perlite, le tale, la pyrophyllite,   diverses     argiles,,   la terre d'infusoires et divers pigments tels que le bioxy- de de titane, l'oxyde de zinc,, l'oxyde d'aluminium, les   baryton   en poudres et analogues.

   La Quantité de charges et de pigments, incorporée aux   oompoai-   %ions, peut varier jusqu'à environ 400 % par rapport au poids du   eiment   hydrau- lique, mais elle est de préférence comprise entre 10 et 75   %   environ par rap- port à la composition de mortier sec. Si l'on utilise du sable, par exemple, on introduit celui-ci en des quantités allant Jusqu'à 75   %,de   préférence en- tre environ 10 et   75 %   par rapport au poids de la composition sèche ; si l'on utilise du calcaire, celui-ci est introduit en des quantités allant Jusqu'à 45   %,   de préférence entre environ 10 et 45 %, par rapport au poids de la com- position sèche. 



   La composition peut contenir en outre, st on le désire,d'autres additifs tels que la diméthylol urée, les résines mélamine-formaldéhyde, l'alcool poly- vinylique, l'acétate de polyvinyle et analogues, afin d'obtenir des propriétés particulières et des effets spéciaux. Pour augmenter la vitesse de gélifica- tion d'une manière connue, on peut, si on le désire, ajouter des halogénures de métaux alcalino-terreux, tels que les chlorures, les iodures, les bromures et les fluorures des métaux alcalino-terreux, par exemple des halogénures de calcium, de magnésium, de strontium et de baryum, ainsi que des mélanges de ces sels. 



   Pour préparer les compositions selon l'invention, le ciment hydraulique, les polymères de rétention a'eau et l'agent réducteur de la capacité d'absorp- tion d'eau, avec ou sans les ingrédients modificateurs décrits plus haut sont mélangés à sec pour former ces compositions sèches, lesquelles peuvent être aisément activées par adjonction d'eau,   en   vue de la production de mor- tiers et de produits de jointoiement ayant les propriétés décrites ci-dessus. 



   En général, la quantité d'eau à ajouter aux compositions sèches, afin de préparer les matières de jointoiement et les mortiers améliorés peut varier entre environ 11 et   40 %   par rapport au poids de la composition sèche, et ceci en fonction de la quantité d'ingrédients modificateurs mis en oeuvre. Habi- tuellement, la quantité d'eau à ajouter est comprise entre environ 18 et 35 % par rapport au poids de la composition sèche. 



   Les compositions préférées dans le cadre de cette invention sont les sui- vantes : 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 Poids en % 
 EMI10.1 
 
<tb> Ciment <SEP> Portland <SEP> - <SEP> 18.7 <SEP> à <SEP> 89,7
<tb> 
<tb> Sable <SEP> ou <SEP> calcaire <SEP> 10 <SEP> à <SEP> 75
<tb> 
<tb> Ether <SEP> de <SEP> celluloae <SEP> 0,2 <SEP> à <SEP> 6
<tb> 
 Agent réducteur de la capacité d'absorption   d'eau -   0,1 à 0,3 
Dans le choix des agents de perfectionnement et des éthers de cellulose mis en oeuvre, il convient d'éviter les matières du type des polyélectrolyes, qui produisent une floculation du ciment hydraulique ou bien qui précipitent eux-mêmes. Il y a évidemment lieu d'éviter également l'utilisation d'addi- tifs qui empêchent le durcissement du ciment hydraulique. 



   Le pouvoir de rétention d'eau est l'une des caractéristiques des mortiers pour la pose à sec. Cette propriété est mesurée en plaçant une couche de 0,3 cm du mélange préalablement additionné d'eau sur le cêté poreux d'un carreau commercial standard 181, divisé en carrés de 106 x 106 mm.   Une   mince plaque de verre est placée au-dessus de la couche de mortier et le tout est disposé en-dessous a'une lentille de microscope. Etant donné que l'eau quitte le mortier et migre dans la partie poreuse du carreau, la couche de mortier se contracte et déplace, en ce faisant, la plaque vers le bas. Ce déplacement est mesuré avec précision en mm à l'aide au microscope, après quoi on reporte cette donnée sur un graphique en fonction de la racine carrée de la durée en minutes.

   L'inclinaison de la ligne droite, divisée par 1000 donne la va- leur de rétention. Les mortiers pour la pose à sec, de la présente invention, sont caractérisés par une valeur de rétention d'eau supérieure à 10, de pré- férence supérieure à 15. La plupart des mortiers spéciaux pour la pose à sec du commerce présentent une valeur de rétention comprise entre 35 et 50, alors que les matières de jointoiement usuelles soumises à une telle mesure accusent en général des valeurs de 15 à 35. 



   Les mortiers pour la pose à sec conformes à la présente invention peuvent aussi être caractérisés par la viscosité de la phase aqueuse. Ces mortiers à l'état où ils se trouvent quand ils peuvent être appliqués à la truelle, sont caractérisés pour une viscosité de la phase aqueuse supérieure à 500 cen- tipoises, à 20  C. 



   Une   faible   absorption d'eau, par la composition à l'état durci, est égale- ment une propriété caractéristique que l'on détermine comme suit : On mélange le mortier dans un mélangpur planétaire pendant 10 minutes et on le moule pour obtenir des barres d'une épaisseur ne 2,5 x 15 x 0,6 cm que l'on durcit pen- dant 6 jours à 21  C dans une atmosphère ayant une humidité relative de 50 %. 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 



   Elles   sont   ensuite séchées à 49' C pendant 2' heurte. Après refroidisse- mant, on pèse les barres et an les place dans l'eau dans une chambre sous vide. 



  La pression dans la chambre est abaissée Jusqu'à 11 mm Hgz, puis le vide est supprimé. Lea barrée sont alors trempées pendant 2 heures et on applique de nouveau un vide de 11 mm Hga qui cet ensuite aupprimé. On enlève l'eau   ae   trouvant à leur   surface   et on lea pèse de nouveau. L'absorption d'eau est exprimée par le pourcentage de la variation du poids des barres après absorp- tion d'eau et enlèvement de   celle-ci,   c'est-à-dire la différence   en %   du poids entre les deux pesées décrites. 



   L'absorption d'eau par les   morti,-,,--   spéciaux (améliorée), déterminée comme ci-dessus doit être inférieure à   26 %   et de préférence inférieure à 20   %.   



   Les enseignements découlant de cette invention, appliqués à la prépara- tion   d'une   matière de jointoiement à sec, permettent d'obtenir une matière ayant une résistance accrue au tachage, ce qui constitue une propriété dési- rable. Les exemples et le tableau ci-après   permettent   d'illustrer et d'expli- citer la nature de la présente invention. 



  Exemple 
On a effectué une série d'essais avec des compositions de mortier pour la pose à sec avec et sans addition de l'agent réducteur de la capacité d'ab- sorption d'eau. Le mortier n  1 avait grosso-modo la composition suivante : % en poids Sable 60 Ciment Portlana léger au type 1 38,6 Méthylcellulose (4000 cps.Méthocel) 0,48 
Conformément au tableau ci-après,le mortier n  1 a été préparé en mélan- geant les ingrédients ci-désignés. 



   Mortier n  2 
On a utilisé le mortier n  1 auquel on a ajouté   0,25 %   d'un produit con- sistant en un mélange d'hydrocarbures et de combinaison d'esters de polyglycol et de glycol déposé sur un support inerte. Comme il découle du tableau, l'adjonction de cet agent a permis d'obtenir un   morLier   ayant une plus faible capacité d'absorption d'eau. Son   emploi   a aussi permis d'améliorer de   50 %   les propriétés du revêtement de sol réalisé. 



   Mortier n 3 % en poids Sable 50 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 Ciment Portland du type 1   49,13   Méthylcellulose (15 000 cps - Méthocel) 0,87 
Mortier n  4 
On a utilisé le mortier n 3 auquel on   a outé   0,25 % du même produit réducteur de la capacité d'absorption d'eau que dans le mortier n  2. 



   Il en est résulté ae nouveau un mortier ayant une plus faible capacité d'absorption d'eau et de meilleures propriétés d'utilisation. 



   Mortier n  5 
On a utilisé la comoosition du Mortier n 1, à laquelle on a ajouté   0,125%   de phosphate de tri-n-butyle. On a obtenu ainsi un mortier ayant une plus faible capacité d'absorption d'eau et la qualité du carrelage qu'il a permis de réaliser est comparable à celle obtenue avec le mortier n 1. mortier n  6 % en poids Gable 60 Ciment Portland du type I, léger 38,6 Hydroxyéthylcellulose 0,48 
Mortier n  7 
On a utilisé la   comnosition   du mortier n  6 à laquelle on a ajouté   0,125 %   de phosphate de tri-n-butyle. Comme l'indique le tableau, le mortier a acquis une plus faible capacité d'absorption d'eau. Les propriétés du carrelage réalisé à son intervention étaient supérieures à celles des carrelages obtenu:? avec le mortier n  6. 



   Pour tester les   mortiers   on a utilisé le moue opératoire suivant : On a préparé une plaque en utilisant ccs carreaux en porcelaine de 5 x 5 cm. 



  Sur une moitié de la plaque, les carreaux ont été fixée au moyen d'un mortier contenant un agent réducteur de la capacité d'absorption d'eau, et sur l'autre moitié - qui servait de témoin - le mortier mis en oeuvre ne   contenait   pas de tel agent. 



   Les mélanges de mortiers décrit* ont été placés dans un mélangeur mécani- que dans lequel on a introduit la quantité nécessaire d'eau   (26 %   du poids de la composition sèche) et on a   Glanât   jusqu'à obtention d'une pite lisse et uniforme. 



   Cette, pite a été étendue sur un so' en béton de façon à former une couche de mortier d'une épaisseur d'environ 0,47 os. La   couche   de mortier a été ensuite étalée à l'aide d'une truelle dentelée qui forms des   silo    sur le 
 EMI12.1 
 soi, après quoi on a place ail" ce Mortier wn< p1aqa8 en oeoe- de ofl'881que. 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 



  Ladite plaque a été enfoncée dans le mortier afin d'aplatir les sillons et de créer une couche continue de mortier en dessous des carreaux. Les espaces entre les carreaux et le mortier ont été ensuite jointoyés au moyen d'un ciment Portland du   commerce.   Le mortier et la matière de Jointoiement ont alors été abandonnés au durcissement pendant 28 jours. Le revêtement ainsi durci a été soumis au "Testeur de plancher   Robinson''   (cf.   l'articl,-   de D.R. 



  ROBINSON et J. V.   FITZGERALD   dans "Flooring Magazine", décembre 1959, p.54 et 56) et l'essai a été poursuivi jusqu'à ce que les carreaux posés à   l'aiae   d'un mortier contenant des agents réducteurs ae la capacité a'absorption d'eau aient subi un dommage visible. 



   La différence entre les comportements des mortiers avec et sans les agents précités est comparée au tableau ci-après et les résultats obtenus ont été commentés plus haut. 



   TABLEAU 
Absorption d'eau par les mortiers durcis à sec 
 EMI13.1 
 
<tb> Mortier <SEP> ?Agent <SEP> réducteur <SEP> % <SEP> de <SEP> l'absorption <SEP> Nombre <SEP> de <SEP> car-
<tb> 
<tb> de <SEP> la <SEP> capacité <SEP> d'eau.moyenne <SEP> de <SEP> deux <SEP> l'eaux <SEP> endommages
<tb> 
<tb> d'absorption <SEP> c'eau <SEP> exterminations <SEP> dans <SEP> l'essai <SEP> du
<tb> 
<tb> 
<tb> présent <SEP> plancher <SEP> à <SEP> car-
<tb> 
<tb> 
<tb> reaux <SEP> avec <SEP> le
<tb> 
<tb> mortier
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 1 <SEP> non <SEP> 44,6 <SEP> 90
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 2 <SEP> oui <SEP> 19,7 <SEP> 42
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 3 <SEP> non <SEP> 40,6 <SEP> 100
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 4 <SEP> oui <SEP> 16,6 <SEP> 38
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 5 <SEP> oui <SEP> 16,1 <SEP> 56
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 6 <SEP> non <SEP> 36,0 <SEP> 92
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 7 <SEP> oui <SEP> 17,

  0 <SEP> 48
<tb> 
 

 <Desc/Clms Page number 14> 

 
L'invention, dans son aspect large, n'est nullement limitée aux exemples, méthodes, compositions, combinaisons ou perfectionnements décrits plus haut. 



  On peut apporter des variantes qui tombent dans le cadre des revendications sans a'écarter des principes de l'invention et sans en sacrifier les princi- paux avantages. 



   Notamment, ainsi qu'il a été dit plus haut, elle s'applique également dans le cas où le mortier de base   contient   du ciment Portland, un éther cellu- losique et d'autres agents capables de conférer des propriétés particulières, notamment de l'alcool polyvinylique (cf. br. Etats-Unis 3 030 258 du 28,5 1958, au nom de TILE COUNCIL OF   AMERICA).  



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Mortar compositions for dry laying and grouting of tiles

 <Desc / Clms Page number 2>

 
The present invention relates to mortar compositions for dry laying and grouting of tiles and, in particular, for improving the strength properties of ceramic tiles laid by means of such compositions.



   It is known that floor covering tiles, subjected to ordinary or intensive service traffic, are sometimes defective. The most damaging items are the stiletto heels of ladies' shoes as well as the trolleys. and similar devices. The mortar used for the placement of the bars exerts an influence on the capacity of resistance to the damage caused by this traffic. Steel, fiber, resin or hard rubber wheels of the trolleys are also susceptible to damage to the tiles and the extent of the damage caused differs depending on the mortar used.



   In addition, the tiles are often exposed to the action of various heavy objects, for example falling dishes or pots which damage the tiles if the mortar used is not suitable.



   It has been observed that the mortars for dry and / or thin-bed laying, introduced on the market for a little over a decade and which have achieved extraordinary success, are however, in general, not enough. resistant to the action of traffic of the aforementioned type. As a result, the tiles made using these mortars tend to crack and break with use. This problem is so serious that it is not uncommon for architects not to recommend the use of dry laying mortars, despite the many advantages that these have.



   According to the present invention, it has been found that one can substantially increase, surprisingly, the properties and characteristics of haberdashery for dry laying and grouting, by the addition of certain agents which substantially reduce the ability of dry grouting. water absorption of these compositions, without however completely eliminating this ability.



   The advantages of using these agents are a marked reduction in breakage, splitting and cracking of tiles subjected to heavy traffic. Consolidating agents or water absorption inhibitors which can be used according to the invention include organic siloxane polymers, for example fluid silicones and silicone emulsions, glycol esters, certain carbonic acid esters. , certain esters of phosphoric acid and / or mixtures of the aforementioned substances.



   Tile laying and masonry construction was generally carried out using mortars consisting of Portland cement, lime and sand

 <Desc / Clms Page number 3>

   added with water in an amount necessary to give them good workability as well as to partipate to the action of the hardening by which the cement forms a gel. However, the hardening of the cise takes place for one. This is an appreciable period and the retention of water in the mortar in an amount sufficient to maintain the good progress of the hardening, until the final stage, poses several problems.



   The usual hydraulic cement mortars tend to leave considerable quantities of water first by evaporation in the atmosphere but much more by absorption in the tiles, or else in the masonry or any other support on which they are deposited. When the water gate is too large, hardening is incomplete and the mortar has a soft, chalky consistency and the resulting bond is weak or nonexistent.



   To overcome these difficulties, it is necessary with the usual mortars to maintain a high humidity during the whole operation of laying the tiles. To this end, the absorbent tiles are pre-soaked in order to prevent the absorption of the water in the mortar; thick, heavy and generally multiple basecoats of mortar are placed on the support and generally humid atmospheric conaitions are maintained throughout the setting.



   These working methods naturally require large amounts of material, as well as considerable labor for the preparation of the mixture, the placement and trowel treatment of the substrate, as well as for the handling of the pre-soaked tiles. . In addition, the need to maintain humidity conditions for the installation of tiles by means of usual Portland cement-based mortar makes their use impossible or impracticable when the substrates are made of gypsum boards or plaster. .



   In recent years, that is to say in the last decade, the manufacture and sale of mortars having the property of retaining water have been developed for the installation of ceramic tiles. on walls and floors.



   Of those compositions endowed with a water retention capacity, make it possible to avoid the application of thick layers and the maintenance of humid conditions, as is the case for traditional installations. In addition, they can be used to achieve a good bond between ceramic tiles and a wide variety of substrates, such as masonry, gypsum board, concrete and a wide variety of others. types of surfaces used under varying application conditions.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   Such compositions also have the property of being able to be applied in a thin layer, that is to say that they can be used in an application.
 EMI4.1
 dry atmosphere for the menu ùa avuches which are much thinner than those required when using traditional mortars based on hydraulic cement.



   Laying and Pointing mortars for dry working and / or for thin-bed hardening consist of hydraulic cement and one or more polymeric materials, capable of acting, at least in part, as retention agents. 'water or as viscosity modifiers as has been described, for example, in the United States patents filed by VILE COUNCIL OF AMERICA under the numbers 2,934,932, 2,962,467, 2,959,489, 2,990,382 , 3,030,258 and 3,243,307. Such compositions are generally packaged in a single package and are powdery.

   For processing, approximately 11 to 40% water is added relative to the weight of the dry composition and the resulting mass is mixed, generally using a machine. obtaining a unitary plastic mass * elm which can be easily used with a trowel.

   Dry laying and jointing mortars or for thin-layer curing generally contain, as agents for water retention or viscosity modifying agents, the-; the following substances: a cellulose ether, such as methylcellulose, hydroxyethylcellulose, arboxymethylhydroxyethylcellulose, methylhy-
 EMI4.2
 droxypropylce1lu1ose, ethylydroxyethylcellalose, methylcarbonimethoxy-cellulose and methylhydroxyethOxyce Iluluse. These cellulose ethers are soluble in water and have an aqueous solution viscosity of between about 10 and 100,000 cent.1poiae., Or tneM plus, measured at 20 ° C in a 2% aqueous solution.

   The * OOl8p08it.lon. for dry-laying wvrtiers, described above, are particularly suitable for placing ceramic tiles, since with such cGlllP081t.lona it is not necessary to wet oe4elabio * mt the support on which one wishes to fix the tiles, nor the tiles themselves, when 11. are absorbent. These! Positions for mortars have the further advantage of being able to be used which forms a layer * rela% 1V-% aimes (eg having a thickness of about 0.6 cm) for the laying of 08I'I'8UX in c4raa1que. Other advantages of dc8dt.t8 mortars are cited dam patents -M1aw * 8 rather hut as well as q <M 08 10 text of the present brewt.



  It was found that during the pom of 08l'1'881 & X in C! 4rut.qu8 8UJ 'them using 1IIOI't.181'8 for the oplei t - du t.J'p8 <t <efit, if srrise triqu88-

 <Desc / Clms Page number 5>

 ment that these tiles crack, shatter and dei'ont when subjected to heavy traffic, for example to ladies' heels or to cart wheels. This observation is very serious because it limits the use of mortar compositions for dry laying in certain areas of the floors.



   The object of the present invention is to obtain mortar compositions for the dry laying and grouting of tiles, having improved usable properties and capable of withstanding much more intensive service traffic than is required. was possible until now.



   The other aims of the invention are as follows: - to designate additives for dry and thin-layer workable mortars, in order to improve the properties of use of such mortars - to describe mortars for dry and thin-layer working thin, containing a hydraulic cement and a polymer additive capable of retaining water, these mortars being able to be used for the realization of floor tiles having a great resistance to the impact - describe mortars as defined above, having the ability to greatly reduce the absorption capacity of water, without however completely eliminating this capacity.



   The aforementioned objectives as well as others can be achieved, within the framework of the present invention, by incorporating in the compositions based on hydraulic cement and on polymeric materials, described above, an agent capable of reducing the absorption capacity of water of these compositions.



   It has been found surprisingly that the above mortars, containing agents capable of reducing the water absorption capacity up to a third or half of the value obtained in the absence of these agents, have properties of considerably higher use than mortars not containing these agents. Such results are quite unexpected.



   Agents suitable for carrying out this invention are materials capable of reducing the water absorption capacity of mortars.



   Wall this * agents include silicone oils and emulsions of silloones, @artaine esters of phosphoric acid, certain esters of carbonic acid esters of glycois and polyglycols and slurries of the aforementioned substances.



     Specific examples of absorption capacity reducing agents

 <Desc / Clms Page number 6>

 of water which can be used in the context of the invention are the polyethylene glycol esters of long chain fatty acids, such as monopalmitate
 EMI6.1
 tetraethylenic glycol, hecaethylenic glycol monolaurate, nonaethylenic glycol monostearate, nonaethylenic glycol dioleate, tridecaethylenic glycol monoarachidate, tricosaethylenic glycol monobehenate, glycol dibehenicoseethylenate;

   long-chain polyglycols in which a hydroxyl group is esterified with an acid
 EMI6.2
 graz higher and the other hydroxyl group is ethereal with a low molecular weight alcohol, such as methoxypolyethylenic glycol monostearate in which the polyglycol ether used has an average molecular weight of 550.



  A combination of two or more of these agents can also be employed.



   The glycol and polyglycol esters referred to in the present invention can be used alone or in combination with glycols, for example ethylenic, diethylene, propylene, polyethylene glycols and the like.



   The compounds formed by the reaction of glycols with organic acids, with elimination of water, are particularly suitable. Typical substances along these lines are high molecular weight fatty acid esters such as fatty acids containing 12 to 18 or more carbon atoms in the molecule. Among the examples of suitable fatty acids are lauric, myristic, palmitic, oleic, stearic, ricinoleic and linoleic acids. Among suitable specific compounds are diglycol laurate and diglycol oleate. A dose of the aforementioned esters of between 0.05 and 0.5%, relative to the weight of the dry mortar, and generally between about 0.1 and 0.3%, is sufficient to obtain very good results.

   Complete elimination of water absorption capacity in
 EMI6.3
 mortar is neither nlfce.8 & ire, nl desirable.



  As an agent * reducing the absorption capacity of water, it is also possible to use a "partial ester" of polyhydric alcohol and a higher fatty acid ocontaining a hydroxyl group in Mina, optionally with the addition of oils, areas, d 'emulsifying agents * or other desirable materials. The expression "partial ester" means an ester of polyhydric alcohol in which at least
 EMI6.4
 one of the bydrojwles groups remains free or not esterified.



  For the production of the freeite partial ester, any P01JbJdI'1qu amwopri 'alcohol can be used, among others the 113001. étkwldnique, diethylenique and tfietttylenique, pPopy1éniqu. Glycol, sorbitol, ni% O1 eto. .. Of "" any hydroxylated vmS aid may be useful, among others,

 <Desc / Clms Page number 7>

   mono-, di- or trihydroxystearic aciaes, ricinoleic acid, hydrogenated ricinoleic acid, hydroxy fatty acids from fish oil, hydroxy fatty acids from cottonseed oil, hydroxy fatty acids from cottonseed oil. beef foot or other suitable hydroxy fatty acid.



   When the agents reducing the water absorption capacity, of the aforementioned type, are in the liquid state, preferably by adsorbing them onto a solid support, in order to then introduce them into the composition in the form of a powder which can flow freely. Among the inert solids or suitable fillers on which the liquid agents can be fixed by adsorption, the following substances may be mentioned: zirconium silicate, silica airgel, fixed white, talc, pyrophyllite, dif - various clays, diatomaceous earth, micro-sieves, crystalline metallic aluminosilicates (molecular sieves) and other similar materials.



  The solid support is generally found in a finely divided state and has a large surface area. Particularly advantageous support materials are zirconium silicate, silica airgel and sand, used alone or in combination with each other.



   In practice, the liquid water absorption capacity reducing agent can be absorbed over all or a small part of one or more solid ingredients, forming a component of the mortar or grouting mixture. for example aable, lime or hydraulic cement. It is mixed in this form with the remainder of the ingredients forming the composition. In the case of compositions comprising latex emulsions, the agent for reducing the water absorption capacity can be added to the emulsions, or dispersed in the form of a powder of good flowability of the type mentioned in the cement powder to which the emulsion is added.



   Among the water absorption capacitance reducing agents which are preferably used, mention may be made of polar-oriented organic silicone polymers which are insoluble in water, for example oils and silicone emulsions. , phosphoric acid esters, glycol and polyglycol esters of long flesh fatty acids. (for example those containing more than 12 carbon atoms in the chain). The glycols used for the preparation of the glycol and polyglyrol esters may be those which have been desired above.



     In practice, silicone oils and emulsions are preferably adsorbed on inert solids such as "SUPEHCIL", charcoal, portland cement, bentonite and pumice.

 <Desc / Clms Page number 8>

 
 EMI8.1
 



  . J) ea MlaDp8 4 'and cI8 ombimt m 4' ..... - polJIl1oo1 and glycol ddpuda <ur a mppom mimics pavent 8t: re avadtspwaarnt used cone * reducing agents * of the 04kfflltld of abaorptian ci'eau.



  Although they are suitable for a ta9Cl1 <c <n <rtl * for all seo and / or undercoat laying, the compositions of the present invention are primarily intended for laying of vitreous tiles (non-adsorbing) on a horizontal support for the purpose of making a floor covering.



   According to the teachings of the present invention, it is also poaai- able to prepare conductive mortars for dry or thin-film poae, usable with electrically conductive ceramic tiles, with a view to obtaining a antistatic tiles, for example, in hospital operating rooms. These conductive mortars generally contain an electrically conductive component, such as carbon black or particles which make them conductive.

   The incorporation of the reducing agent has the water absorption capacity, in accordance with the invention in such conductive mortars, significantly improves the mechanical resistance characteristics of the latter.



   In practice, the reducing agent of the water absorption capacity is added in small doses.



   Depending on the type of agent that has been chosen, the amount to be used varies between about 0.01% and 1.0% in weight, relative to the weight of the dry mortar and usually between about 0.05% and 0.5% ae this weight. A sufficient quantity of the aforementioned agent is generally added so that the setting mortar
 EMI8.2
 dry or in a layer iiiiituc, with hyaraulic cement and polymeric material, absorbs less than 26% by weight approximately water, and preferably less than 20% by weight approximately.



   Although it is possible to use a large variety of hydraulic cements, the best results are obtained with Portland cement and it is this which is preferably used. The amount of cement incorporated in the compositions can vary between about 20 and 97% by weight.



   The amount of polymeric water retention agents can vary between about 0.1 and 6% relative to the weight of the dry composition, and preferably between 0.2 and 3%.



   In general, the greater the viscosity of the retention polymer, the lower the amount to be used, and vice versa.



   As previously specified, inert constituents, such as sand and limestone, are preferably incorporated into the compositions.

 <Desc / Clms Page number 9>

 in order to ensure a membership resiatanos ban. These fillers can also be used, such as pearlite, tale, pyrophyllite, various clays, diatomaceous earth and various pigments such as titanium dioxide, zinc oxide,. aluminum oxide, powdered baritones and the like.

   The amount of fillers and pigments incorporated into the compounds can vary up to about 400% based on the weight of the hydraulic cement, but is preferably between 10 and 75% about. the composition of dry mortar. If sand is used, for example, this is introduced in amounts of up to 75%, preferably between about 10 and 75%, based on the weight of the dry composition; if limestone is used, this is introduced in amounts of up to 45%, preferably between about 10 and 45%, based on the weight of the dry composition.



   The composition may additionally contain, if desired, other additives such as dimethylol urea, melamine-formaldehyde resins, polyvinyl alcohol, polyvinyl acetate and the like, in order to obtain particular properties. and special effects. To increase the gelation rate in a known manner, it is possible, if desired, to add halides of alkaline earth metals, such as chlorides, iodides, bromides and fluorides of alkaline earth metals, for example, halides of calcium, magnesium, strontium and barium, as well as mixtures of these salts.



   To prepare the compositions according to the invention, the hydraulic cement, the water-retaining polymers and the reducing agent of the water-absorbing capacity, with or without the modifying ingredients described above are dry mixed. to form such dry compositions, which can be easily activated by the addition of water, for the production of mortars and jointing products having the properties described above.



   In general, the amount of water to be added to the dry compositions, in order to prepare the jointing materials and the improved mortars can vary between about 11 and 40% relative to the weight of the dry composition, and this depending on the amount of 'modifying ingredients used. Usually, the amount of water to be added is between about 18 and 35% based on the weight of the dry composition.



   The preferred compositions within the scope of this invention are the following:

 <Desc / Clms Page number 10>

 Weight in%
 EMI10.1
 
<tb> Cement <SEP> Portland <SEP> - <SEP> 18.7 <SEP> to <SEP> 89.7
<tb>
<tb> Sand <SEP> or <SEP> limestone <SEP> 10 <SEP> to <SEP> 75
<tb>
<tb> Ether <SEP> from <SEP> celluloae <SEP> 0.2 <SEP> to <SEP> 6
<tb>
 Reducing agent of water absorption capacity - 0.1 to 0.3
In the choice of improving agents and cellulose ethers used, it is advisable to avoid materials of the polyelectrolyte type, which produce flocculation of the hydraulic cement or else which precipitate themselves. The use of additives which prevent the hardening of hydraulic cement should of course also be avoided.



   The ability to retain water is one of the characteristics of dry-laying mortars. This property is measured by placing a 0.3 cm layer of the mixture previously added with water on the porous side of a standard commercial tile 181, divided into squares of 106 x 106 mm. A thin plate of glass is placed on top of the layer of mortar and the whole is laid out below a microscope lens. As the water leaves the mortar and migrates into the porous part of the tile, the layer of mortar contracts and, in doing so, displaces the plate downwards. This displacement is measured with precision in mm using a microscope, after which this data is plotted on a graph as a function of the square root of the duration in minutes.

   The inclination of the straight line, divided by 1000, gives the retention value. The dry-set mortars of the present invention are characterized by a water retention value greater than 10, preferably greater than 15. Most commercial dry-set mortars have a value. retention of between 35 and 50, while the usual jointing materials subjected to such a measure generally show values of 15 to 35.



   The mortars for dry laying in accordance with the present invention can also be characterized by the viscosity of the aqueous phase. These mortars, in the state in which they are when they can be applied with a trowel, are characterized for a viscosity of the aqueous phase greater than 500 centipoise, at 20 C.



   Low water absorption, by the composition in the cured state, is also a characteristic property which is determined as follows: The mortar is mixed in a pure planetary mix for 10 minutes and molded to obtain bars. not 2.5 x 15 x 0.6 cm thick which was cured for 6 days at 21 ° C in an atmosphere having a relative humidity of 50%.

 <Desc / Clms Page number 11>

 



   They are then dried at 49 ° C. for 2 minutes. After cooling, the bars are weighed and placed in water in a vacuum chamber.



  The pressure in the chamber is lowered to 11 mm Hgz, then the vacuum is removed. The crossed out leaves are then soaked for 2 hours and a vacuum of 11 mm Hga is applied again, which then aupprimé. The water on their surface is removed and weighed again. The water absorption is expressed by the percentage of the variation in the weight of the bars after absorption of water and removal of it, that is to say the difference in% of the weight between the two weighings described. .



   The water absorption by the special (improved) morti, - ,, - determined as above should be less than 26% and preferably less than 20%.



   The teachings of this invention, applied to the preparation of a dry jointing material, provide a material having increased stain resistance which is a desirable property. The examples and the table below make it possible to illustrate and explain the nature of the present invention.



  Example
A series of tests were carried out with mortar compositions for dry laying with and without the addition of the reducing agent of the water absorption capacity. Mortar No. 1 had roughly the following composition:% by weight Sand 60 Light Portlana cement type 1 38.6 Methylcellulose (4000 cps Methocel) 0.48
In accordance with the table below, Mortar No. 1 was prepared by mixing the above-mentioned ingredients.



   Mortar # 2
Mortar No. 1 was used to which 0.25% of a product consisting of a mixture of hydrocarbons and a combination of polyglycol esters and glycol deposited on an inert support was added. As follows from the table, the addition of this agent made it possible to obtain a morLier having a lower water absorption capacity. Its use has also made it possible to improve the properties of the flooring produced by 50%.



   Mortar n 3% by weight Sand 50

 <Desc / Clms Page number 12>

 Portland cement type 1 49.13 Methylcellulose (15,000 cps - Methocel) 0.87
Mortar # 4
Mortar No. 3 was used, to which was added 0.25% of the same product reducing the water absorption capacity as in mortar No. 2.



   This again resulted in a mortar having lower water absorption capacity and better working properties.



   Mortar # 5
The composition of Mortar No. 1 was used, to which 0.125% tri-n-butyl phosphate was added. A mortar was thus obtained having a lower water absorption capacity and the quality of the tiling which it made possible to achieve is comparable to that obtained with mortar no.1. Mortar no.6% by weight Gable 60 Portland cement type I, light 38.6 Hydroxyethylcellulose 0.48
Mortar # 7
The composition of mortar No. 6 was used to which 0.125% tri-n-butyl phosphate was added. As shown in the table, the mortar acquired a lower water absorption capacity. The properties of the tiling produced during his intervention were superior to those of the tiling obtained :? with mortar n 6.



   To test the mortars the following operative pout was used: A plate was prepared using these 5 x 5 cm porcelain tiles.



  On one half of the plate, the tiles were fixed by means of a mortar containing a reducing agent of the water absorption capacity, and on the other half - which served as a control - the mortar used was not contained no such agent.



   The mortar mixtures described * were placed in a mechanical mixer into which the necessary quantity of water (26% of the weight of the dry composition) was introduced and the mixture was gleaned until a smooth pite was obtained and uniform.



   This pite was laid on a concrete floor to form a layer of mortar approximately 0.47 bone thick. The layer of mortar was then spread using a notched trowel which forms silos on the
 EMI12.1
 itself, after which we have placed this Mortar wn <p1aqa8 in oeoe- de ofl'881que.

 <Desc / Clms Page number 13>

 



  Said plate was embedded in the mortar in order to flatten the grooves and create a continuous layer of mortar below the tiles. The spaces between the tiles and the mortar were then grouted using a commercial Portland cement. The mortar and jointing material were then left to cure for 28 days. The thus cured coating was subjected to the "Robinson Floor Tester" (cf. article, - of D.R.



  ROBINSON and JV FITZGERALD in "Flooring Magazine", December 1959, p.54 and 56) and the test was continued until the tiles laid with a mortar containing reducing agents had the capacity to water absorption have suffered visible damage.



   The difference between the behavior of the mortars with and without the aforementioned agents is compared with the table below and the results obtained have been commented on above.



   BOARD
Water absorption by dry hardened mortars
 EMI13.1
 
<tb> Mortar <SEP>? Reducing agent <SEP> <SEP>% <SEP> of <SEP> absorption <SEP> Number <SEP> of <SEP> car-
<tb>
<tb> of <SEP> the <SEP> water capacity <SEP> average <SEP> of <SEP> two <SEP> the water <SEP> damaged
<tb>
<tb> absorption <SEP> this water <SEP> exterminations <SEP> in <SEP> test <SEP> of
<tb>
<tb>
<tb> present <SEP> floor <SEP> to <SEP> car-
<tb>
<tb>
<tb> networks <SEP> with <SEP> the
<tb>
<tb> mortar
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> 1 <SEP> no <SEP> 44.6 <SEP> 90
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> 2 <SEP> yes <SEP> 19.7 <SEP> 42
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> 3 <SEP> no <SEP> 40.6 <SEP> 100
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> 4 <SEP> yes <SEP> 16.6 <SEP> 38
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> 5 <SEP> yes <SEP> 16.1 <SEP> 56
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> 6 <SEP> no <SEP> 36.0 <SEP> 92
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> 7 <SEP> yes <SEP> 17,

  0 <SEP> 48
<tb>
 

 <Desc / Clms Page number 14>

 
The invention, in its broad aspect, is in no way limited to the examples, methods, compositions, combinations or improvements described above.



  Variations which fall within the scope of the claims may be made without departing from the principles of the invention and without sacrificing the main advantages thereof.



   In particular, as has been said above, it also applies in the case where the base mortar contains Portland cement, a cellulosic ether and other agents capable of imparting particular properties, in particular water. polyvinyl alcohol (cf. US Br. 3,030,258 of 28.5 1958, on behalf of TILE COUNCIL OF AMERICA).

 

Claims (1)

REVENDICATIONS 1 - Composition de mortier contenant un ciment hydraulique et un polymère organique possédant un pouvoir de rétention d'eau, ledit pouvoir de rétention d'eau étant supérieur à 10 % en poids caractérisée en ce qu'on ajoute à ctte composition un agent susceptible de réduire la capacité d'absorption d'eau du mortier. CLAIMS 1 - Mortar composition containing a hydraulic cement and an organic polymer having a water retention capacity, said water retention capacity being greater than 10% by weight, characterized in that one adds to this composition an agent capable of reduce the water absorption capacity of the mortar. 2 - Composition selon la revendication 1 caractérisée en ce que l'agent modificateur du pouvoir d'absorption d'eau est choisi dans le groupe de sub- stances comprenant les huiles de silicone, les émulsions de silicone, les esters de glycols, les esters de polyglycols, les esters d'acide phosphorique, les esters d'acide carbonique et les mélanges de ces substances. 2 - Composition according to claim 1 characterized in that the modifying agent of the water absorption power is chosen from the group of substances comprising silicone oils, silicone emulsions, glycol esters, esters. of polyglycols, phosphoric acid esters, carbonic acid esters and mixtures of these substances. 3 - Composition selon la revendication 1, caractérisée en ce que l'agent réducteur de la capacité d'absorption d'eau est le phosphate de tri-n-butyle. 3 - Composition according to claim 1, characterized in that the reducing agent of the water absorption capacity is tri-n-butyl phosphate. 4 - Composition selon la revendication 1 caractérisée en ce que l'agent réducteur de la capacité d'absorption d'eau est présent en une quantité infé- rieure à environ 0,5 % en poids, par rapport au poids de la composition sèche. 4 - Composition according to claim 1, characterized in that the agent for reducing the water absorption capacity is present in an amount less than approximately 0.5% by weight, relative to the weight of the dry composition. 5 - Composition de mortier pour la pose à sec, pouvant être mélangée avec environ 11 à 40 % de son poids d'@au pour produire un mortier applicable à l'aide d'une truelle, caractérisée en ce que la viscosité de la phase aqueuse est supérieure à 500 centipoises, ladite composition comprenant un ciment hydrau- lique, du sable et/ou du calcaire et un éther de cellulose soluble dans l'eau et une faible quantité efficace d'un agent capable de réduire la capacité d'absorption d'eau du mortier. 5 - Mortar composition for dry laying, which can be mixed with about 11 to 40% of its weight of @ au to produce a mortar applicable with a trowel, characterized in that the viscosity of the phase water is greater than 500 centipoise, said composition comprising a hydraulic cement, sand and / or limestone and a water soluble cellulose ether and a small effective amount of an agent capable of reducing the absorption capacity water from the mortar. 6 - Composition selon la revendication 5, caractérisée en ce que l'éther de cellulose est choisi dans le groupe de substances comprenant la méthylcel- EMI15.1 lulont, 1 ' nydro9ty<thyleellulose, la m6tiqrltyrdrorpropylc'ellulose, la oarboxy- "¯¯lo.1lu1OH, l'6thyltqrdroaréthylcellulose, la méN1ylcarboxy- mdtbcoc i e ollulose et la osthylhydrcotyethyleellulose. 6 - Composition according to claim 5, characterized in that the cellulose ether is selected from the group of substances comprising methylcel- EMI15.1 lulont, nydro9ty <thyleellulose, metiqrltyrdrorpropylcellulose, oarboxy- "¯¯lo.1lu1OH, ethyltqrdroarethylcellulose, methylcarboxy- mdtbcoci e ollulose and osthylhydrcotyethyleellulose. 7 - Procède de préparation d'un mortier pour la pose à seo à partir de la composition de la revendication 5, caractérisé en ce qu'on y additionne environ EMI15.2 11 à z - en poids d' MU 8't m oe que l'on -lange mécaniquement la composition, qui en risulte peur prcdeire wfe .... plastique susceptible d'être applltnée à l'aide d'uns truelle. 7 - Process for preparing a mortar for laying seo from the composition of claim 5, characterized in that there is added approximately EMI15.2 11 to z - by weight of MU 8't m oe that one -lange mechanically the composition, which results in fear prcdeire wfe .... plastic capable of being applied using a trowel. 8 - Froocédé d'installation de carreaux au moyen d'une nasse plastique EMI15.3 prévu4* selon la ..,...4SoatICID 1, c-aru*18' en ce que 18 support est 1'8v8tu <Desc/Clms Page number 16> EMI16.1 d'un* COUOBO minet de mmo Dlmti4w et eu 01 qu'on p8o loo O&l'l'8&\IX an od. 8 - Installation process of tiles using a plastic basket EMI15.3 planned4 * according to .., ... 4SoatICID 1, c-aru * 18 'in that 18 support is 1'8v8tu <Desc / Clms Page number 16> EMI16.1 of a * COUOBO twink of mmo Dlmti4w and had 01 that we p8o loo O & l'l'8 & \ IX an od. 1'UI1C"1 aur la oouobe de mrtier qui ai rirulte. 1'UI1C "1 to the mrtier oouobe which resulted. 9 - Procédé selon la revendication es oaraot4l'i- en 00 que les espuea entre les O&1'l'8&Wt *ce% rup118 d'une rtüre de Jo1DtoIIMDt. 9 - Process according to claim es oaraot4l'i- in 00 that the espuea between the O & 1'l'8 & Wt * ce% rup118 of a rtüre Jo1DtoIIMDt. 10 - Procédé Ion la revendication 9, oaractérisé en ce que le support employé est un constituent du sol à revêtir et en ce que le oarr u est un carreau vitreux. 10 - Ion method of claim 9, oaractérisé in that the support used is a constituent of the floor to be coated and in that the oarr u is a glass tile. 11 - Composition de mortier pour la pose à seo au moyen d'une truelle comprenant un ciment hydraulique, un polymère organique susceptible de rete- nir l'eau, un solide inerte choisi parmi le sable et le calcaire, un agent réducteur de la capacité d'absorption d'eau, ledit mortier ayant une viscosité de la phaae aqueuse supérieure à 500 centipoises à 20' C et un pouvoir d'absorp- tion d'eau, à l'état durci, allant Jusqu', 26 % en poids. 11 - Mortar composition for seo laying by means of a trowel comprising a hydraulic cement, an organic polymer capable of retaining water, an inert solid chosen from sand and limestone, a capacity reducing agent of water absorption, said mortar having an aqueous phase viscosity of greater than 500 centipoise at 20 ° C. and a water absorption capacity, in the hardened state, of up to 26% by weight. . 12 - Composition sèche selon la revendication 5. caractérisée en ce qu'elle renferme 18,7 à 89,7% en poids de ciment Portland, 10 à 75 % en poids de sable EMI16.2 ou de calcaire, 0,2 à 6#0 % d'un éther de cellulose aoluble dans l'eau eut 0,01 à 1,0 % d'un agent réduoteur de la capacité d'absorption d'eau. 12 - Dry composition according to claim 5, characterized in that it contains 18.7 to 89.7% by weight of Portland cement, 10 to 75% by weight of sand EMI16.2 or limestone, 0.2 to 6% of a water soluble cellulose ether and 0.01 to 1.0% of a reducing agent in water absorption capacity. 13 - Lnstalletion pour le carrelage comprenant un support horizontal, une mince oouche de mortier sur ledit support, comprenant un ciment hydraulique, un polymère susceptible de retenir l'eau ainsi qu'un agent réducteur de la capacité d'absorption d'eau, et un certain nombre de carreaux en céramique vitreuse, posés avec un certain écartement dans la couche de mortier. 13 - Installation for tiling comprising a horizontal support, a thin layer of mortar on said support, comprising a hydraulic cement, a polymer capable of retaining water as well as a reducing agent of the water absorption capacity, and a number of vitreous ceramic tiles, laid with a certain spacing in the layer of mortar. 14 - Installation suivant la revendication 13, caractérisée en ce que la couche de mortier comprend un agrégat inerte constitué de sable ou de pierre calcaire. 14 - Installation according to claim 13, characterized in that the mortar layer comprises an inert aggregate consisting of sand or limestone.
BE734149D 1969-06-06 1969-06-06 BE734149A (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
BE734149 1969-06-06

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE734149A true BE734149A (en) 1969-12-08

Family

ID=3854868

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE734149D BE734149A (en) 1969-06-06 1969-06-06

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE734149A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP2601152B1 (en) Pulverulent mortar composition having improved adhesion
FR2640503A1 (en) IONOMER-GLASS DENTAL CEMENT COMPOSITIONS
FR2487330A1 (en) DRY MIXTURE, READY TO USE, FOR MORTAR, AND ITS USE
EP2358649A1 (en) Use of at least one cellulose ether for reducing plastic shrinkage and/or plastic cracking in concrete
EP0296976B1 (en) Decorative, coloured and wear resistant coat for floors and panels based on epoxy resins, and method for its preparation
CA2163927A1 (en) Process and composition for the oleophobic and hydrophobic treatment of building materials
CH638766A5 (en) AQUEOUS COMPOSITION FOR MORTAR RESISTANT TO WATER LOSS DURING CURING.
KR102519944B1 (en) Elastic putty composition with self-healing function and method for repairing concrete outer wall cracks using the same
BE734149A (en)
EP0199921A2 (en) Deformable pointing and filling mass and its use
CH498784A (en) Mortar composition
CH618668A5 (en) Hydraulic mortar composition
CA2749418C (en) Composition used for preparing concrete without adding water
DE69600086T2 (en) Composition based on dicyclopentadienyloxyesters of (meth) acrylic acid and its use in the construction sector
FR2993268A1 (en) SELF-CONTAINING COMPOSITIONS BASED ON HYDRAULIC BINDERS FOR CHAPELS OR FLOOR COVERINGS
FR2530615A1 (en) PROCESS FOR THE RECONSTITUTION OF ROCKS AND PARTICULARLY SLATE
EP3926006B1 (en) Adhesive composition comprising lightened loads
EP3392224A1 (en) Use of an air-entraining agent for reducing the drying time of a layer made of calcium sulphate
FR3064000A1 (en) CURE AGENT FOR CEMENTITIOUS FORMULATION
EP1638903A1 (en) Method for applying and forming a film produced from a filmogen polymer aqueous dispersion on a surface based on a still humid mineral binder compound, the thus coated mineral binder compounds and the use thereof
FR2621036A1 (en) Cement-based grout, mixtures of adjuvants for the preparation of this grout, and applications
CH545256A (en) Aq mortar compsn - contg water-dispersible cross-linkable film-forming polymer and filler
US3761431A (en) Bagasse reinforced vinyl roofing composition
CH418209A (en) Hydraulic cementitious composition and its use
BE502433A (en)