BE706329A - - Google Patents

Info

Publication number
BE706329A
BE706329A BE706329DA BE706329A BE 706329 A BE706329 A BE 706329A BE 706329D A BE706329D A BE 706329DA BE 706329 A BE706329 A BE 706329A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
tokens
marks
series
specified
token
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed filed Critical
Publication of BE706329A publication Critical patent/BE706329A/fr

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G07CHECKING-DEVICES
    • G07FCOIN-FREED OR LIKE APPARATUS
    • G07F1/00Coin inlet arrangements; Coins specially adapted to operate coin-freed mechanisms
    • G07F1/06Coins specially adapted to operate coin-freed mechanisms
    • GPHYSICS
    • G07CHECKING-DEVICES
    • G07FCOIN-FREED OR LIKE APPARATUS
    • G07F17/00Coin-freed apparatus for hiring articles; Coin-freed facilities or services
    • G07F17/14Coin-freed apparatus for hiring articles; Coin-freed facilities or services for fastenings for doors; for turnstiles
    • G07F17/145Coin-freed apparatus for hiring articles; Coin-freed facilities or services for fastenings for doors; for turnstiles for revolving doors or turnstiles

Landscapes

  • Physics & Mathematics (AREA)
  • General Physics & Mathematics (AREA)
  • Control Of Vending Devices And Auxiliary Devices For Vending Devices (AREA)

Description

  

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



    Perfectionnements   apportés aux séries de jetons et aux ap- 
 EMI1.1 
 wwwwwwwwr.rwwwwrwwrwrwwwrwwww"rwwwwrwwwwwwwwwwrwwrwwwrrw pareils analyseurs destinés à explorer les jetons de ces   @ séries..    



   La présente invention est relative à une série de jetons comprenant un certain nombre de différents jetons. 



  La caractéristique principale de l'invention consiste en ce que les différents jetons de la série sont des   pièces   circulaires ayant le même diamètre et pourvues d'une ou de plusieurs marques espacées à différentes distances par rapport au centre des pièces, le nombre de distances dif- férentes entre les centres précités et les marques, de mê- me que les grandeurs de ces distances, étant déterminants de l'ordre de succession des jetons de   la   série. 



   La présente invention se rapporte à un appareil ana-      lyseur destiné à explorer les différents jetons de la sé- rie de jetons. Cet appareil est principalement caractéri- sé en ce que, dans un emplacement destiné à recevoir le 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 jeton, l'appareil présente des éléments d'exploration dis- posés sur des cercles concentriques, et servant à explo- rer les marques du jeton, les rayons des cercles étant égaux aux distances des marques par rapport au centre du jeton, les   élément$d'exploration   étant disposés si près les uns des autres sur lesdits cercles que toutes les mar- ques sont explorées, quelle que soit la position angulaire occupée par le jeton au poste de réception de l'appareil analyseur. 



   La présente invention permet ainsi d'établir un jeton comprenant un petit nombre de marques possibles, qui peut faire partie d'une grande série de jetons et qui peut être exploré d'une manière univoque par des moyens simples. 



  Ainsi, un jeton comportant quatre marques possibles peut faire partie d'un groupe de quinze jetons, étant donné que le jeton peut comprendre quinze différentes combinaisons de marques. Le processus d'exploration, ainsi qu'une ma- nipulation continue des jetons dans des machines peuvent être effectués aisément, étant donné que les jetons sont appelés à présenter les mêmes diamètres extérieurs. 



   Les caractéristiques ci-dessus de l'invention et les' avantages qu'elle procure ressortiront de la description ci-après, dans laquelle on se reportera aux dessins annexés qui représentent trois formes de réalisation d'un jeton, ainsi que d'un appareil analyseur pour les jetons, en par- ticulier pour les applications d'indication de temps. 



   Dans ces dessins : 
La fig. 1 représente le jeton suivant une première forme de réalisation. 



   La fig. 2 représente le jeton suivant une seconde for- me de réalisation. 



   La fig. 3 représente l'appareil analyseur. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   La fig.   4   représente, à une échelle plus grande, la partie de cet appareil qui est équipée du système d'ex- ploration. 



   La fige 5 représente la   tanière   dont le système d'ex- ploration est relié à un groupe de relais à conducteurs de sortie. 



   La fig. 6 représente lesdits conducteurs de sortie combinés avec une minuterie pour l'établissement d'inter- valles de temps. 



   La fig. 7 représente une troisième forme de réalisa- tion du jeton. 



   Le jeton 1 représenté dans la fig. 1 est une pièce ou un disque circulaire et présente quatre marques 2 à 5 sous la forme de trous à jour. Les marques 2 sont situées au centre de la pièce ou du disque 1, tandis que les mar- ques 3 à 5 sont des fentes situées à différentes distancea du centre du disque 1. En comptant depuis le centre du disque 1, la fente 3 peut être située à une distance de 7 mm ; la fente 4 - à une distance de 14 mm; et la fente 5 - à une distance de 21   mm.   On peut également adopter d'autres distances, et il va de coi que les fentes ne doi- vent pas nécessairement être espacées à des distances é- gales. 



   La grandeur des marques   3 à   5 dépend de la densité des éléments d'exploration dans l'appareil analyseur. 



  Plus les éléments explorateurs sont denses, et plus réduite devra être la grandeur des marques 3 à 5. Dans la fig. 1, les fentes 3 à 5 sont courbes et leur centre de courbure est situé au centre du disque 1, les rayons de courbure étant. égaux aux distances des fentes 3 à 5 par rapport au centre du disque 1. Chacune des tentes 3 à 5 occupe une longueur d'un quart de tour environ, de sorte qu'un élé- 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 ment explorateur coopère toujours avec la fente, à condi- tion que chaque fente corresponde à au moins quatre élé- ments explorateurs uniformément répartis. 



   Le jeton représenté dans la fig. 2 est en principe identique à celui représenté dans la fig. 1, sauf que cha- cune des fentes 3 à 5 a été divisée en quatre parties, dont la grandeur totale effective est à peu près égale à un quart de tour. Par conséquent, lorsqu'il est exploré, le jeton suivant la fige 2 fournit le même résultat que le jeton de la fig. 1. Il s'ensuit que l'ordre du jeton dans la série est déterminé non pas par le nombre et la position des trous, mais par le nombre de distances diffé- rentes entre le centre du jeton et les fentes, ainsi que par la grandeur de ces distances. 



   Partant de ce qui précède, on conçoit aisément que les   fentes 3 à   5 peuvent être décalées les unes par rapport aux autres sur leurs cercles, sans que le processus d'ex- ploration soit affecté. On peut donc avoir recours à de tels décalages dans le but d'éviter des fraudes. 



   L'appareil analyseur représenté dans la fig. 3 com- prend une fente 6 pour l'insertion de jetons, fente qui conduit, le long d'un trajet incliné 7, le long duquel les jetons roulent vers le bas, à un poste récepteur de jetons 
8, lequel est pourvu d'un système 9 pour l'exploration des marques des jetons. En outre, l'appareil analyseur com- prend une butée 10 et une sortie de jetons 11, que l'on peut ouvrir et fermer à l'aide   d'uniroir.   Un microrupteur 
12 est prévu pour produire l'allumage d'une lampe lorsque le système explorateur est constitué par des cellules pho-   toélectriques,   ou dispositifs analogues. La lampe est ap- pelée à activer, en   s'allumant,   le système d'exploration 9. 



   Les éléments d'exploration 9 sont disposés sur des 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 cercles concentriques dont les rayons sont   ég@dx   aux dis- tances entre les marques 2 à 5 et le centre un jeton 1. 



  Les   éléments   d'exploration 9 sont disposés si près les uns des autres sur les cercles que toutes   les   marques 2 à 5 peuvent être explorées, quelle que soit la position angulaire occupée par le jeton 1 au poste de réception 8 de l'appareil analyseur. Lorsque les éljments explora- teurs 9 sont circulaires, les marques ne   clivent   avoir qu'une très faible dimension   latérale.   D'autre part, si les marques sont circulaires, un simple élément explora- teur 9 d'une grandeur limitée suffit dans chaque cercle Les marques du jeton 1 peuvent être circulaires lorsqu'al- les sont constituées, par exemple, par des portions trms- parentes   d'un   disque par ailleurs opaque, en une   mâtiné   plastique synthétique, par exemple. 



   Dans la forme de réalisation représentée, le jeton 1 est établi en métal ou autre matière appropriée et présen- te des trous à jour 2 à 5, tandis que les éléments explo- rateurs 9 sont répartis uniformément sur leurs cercles et sont espacés d'une distance qui est tout au plus égale à l'extension effective des marques correspondantes du je-   t'on.   Normalement, le nombre d'éléments explorateurs 9 de tous les cercles est le même, mais ce nombre peut évi- demment tout aussi bien varier, dans lequel ces l'exten- sion effective des marques varie naturellement en consé- quence. Il convient de noter qu'il suffit d'établir un seul élément explorateur 9 au centre. 



   Ainsi qu'il ressort des dessins, les éléments explora- teurs 9 sont disposés le long de deux lignes passant par le centre du poste de réception 8 et perpendiculaires l'une à l'autre, ce qui suppose que l'extension totale effective des marques 3 à 5 est au moins égale à un quart de tour. 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 



   Dans la fig. 4, les   éléments   d'exploration -   c'est-   -à-dire, les cellules photoélectriques ou dispositifs ana- logues, qui sont montés le long des deux lignes   perpendi-   culaires entre elles - ont été désignés par C1 à C13. 



  Tous les éléments explorateurs de chaque cercle sont con- nectés entre eux pour former un ensemble. Il ressort de la   fig.   5 que la cellule photoélectrique Cl, disposée au centre, est connectée à un relais du groupe des relais   13.   Les cellules photoélectriques C2, C5, C8 et   Cll   du cercle intérieur sont connectées à un autre relais du grou- pe de relais 13. D'une manière similaire, les cellules   photoélectriques   C3, C6, C9, C12 et C4, C7, C10, C13, qui constituent respectivement les deux cercles extérieure, sont connectées   à   des relais du groupe de relais 13. 



  Le groupe de relais 13 est établi sur la base de nombres binaires, de sorte que ce groupe de relais peut délivrer, dans   le'présent   exemple, quinze différents signaux de sor- tie, compte tenu des marques du jeton 1. 



   En plus de cellules photoélectriques Cl à C13,   ltappa-   reil analyseur comprend une cellule photoélectrique C14, disposée de telle manière qu'elle ne puisse pas être éclai- rée lorsqu'un jeton se trouve au poste de réception 8. 



  Cette cellule photoélectrique C14 est connectée à un relais .14, qui est appelé à fermer le circuit du groupe de relais 13 lorsqu'un jeton   11   masque la cellule photoélectrique   C14.   



   Lorsque toutes les cellules   photoélectriques   C1 à C14 sont éclairées - par exemple, immédiatement après que le microrupteur 12 de la fente 6 du jeton a été actionné par l'insertion d'un jeton 1 - l'arrivée de courant au groupe de relais 13 est arrêtée, étant donné que, lorsqu'elle est éclairée, la cellule   photoélectrique   C14 actionne le re- 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 lais 14 de telle manière que le courant ne peut paa at- teindre le groupe de relais 13. Lorsque le jeton 1 est arrivé au poste de réception 8, l'arrivée du courant au relais 14 est interrompue, par-ce que la cellule photoé- lectrique C14 demeure non éclairée, cependant que   l'arri-   vée du courant au groupe de relais 13 est rétablie. Ceci fournit un signal de sortie correspondant aux marques du jeton 1. 



   Lorsqu'un jeton ayant des marques données impilque le temps T1 au moment où ce jeton a été obtenu, l'inter- valle de temps T3 qui   s'écoule   jusqu'au moment où le jeton soit inséré dans l'appareil analyseur peut être déterminé par une comparaison du temps T1 et du temps T2 qui est ce- lui de l'insertion, soit, T3 = T2 T1. 



   T3 peut être déterminé, par exemple, en adoptant un sélecteur rotatif, qui est mis au point, au moyen d'une minuterie, pour différentes positions, suivant le temps écoulé. Lorsqu'un signal est reçu, le sélecteur détermi- ne le signal à transmettre. Ce dernier signal constitue la différence entre T2 et Tl, c'est-à-dire, correspond à T3. Dans la fig. 6, le sélecteur occupe la position cor- respondant à 12.00 heures. Le signal 4 obtenu à partir d'un certain jeton représente le temps T1, c'est-à-dire, 9. 00 heures par exemple. Le signal de sortie indique T3,   c'est-à-dire,   trois heures. Un autre jeton a fourni le signal 6, c'est-à-dire, 11.00 heures, de sorte que le si- gnal de sortie T3 est égal à une heure. 



   Dans la seconde position du sélecteur (représenté* par des lignes de tirets) qui correspond à 13.00 heures, les jetons correspondants fournissent l'intervalle de temps T3 qui est   égal à   quatre et à deux heures, respectivement, ainsi qu'on le conçoit aisément. Ces signaux peuvent être 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 appliqués à un appareil compteur, qui indique, par exem- ple, la somme que le détenteur des jetons doit payer pour l'intervalle de temps en question.

   Il s'ensuit que le jeton suivant la présente invention peut être employé avan- tageusement dans les installations de contrôle et d'en- caissement entièrement automatiques, prévues dans les bâ- timents de parcage comme décrit dans la demande de brevet No 25.275, déposée le 15 mars 1966 (brevet No 677.844), les différents jetons de la série correspondant aux jetons de différentes dimensions employés dans l'installation précitée. Cependant, le jeton suivant la présente inven- tion est également susceptible de nombreuses autres ap- plications. Par exemple, le temps peut être remplacé par la distance, dans lequel cas les jetons et les appareils analyseurs déterminent une certaine distance sur laquelle le détenteur des jetons s'est déplacé et pour laquelle il doit payer. 



   Les marques formées sur les pièces ou disques circu- laires 1, qui servent de jetons, ne doivent pas nécessai- rement présenter la forme de trous ou de portions transpa- rentes, étant donné que l'on peut effectuer un mode d'ex- ploration autre qu'optique. Par exemple, les marques peu- vent être magnétiques, dans lequel cas l'exploration sera opérée de façon magnétique. 



   Le système explorateur peut - du moins dans un proces- sus d'exploration par voie magnétique - affecter la forme d'un bras monté à rotation autour du centre du poste de réception et qui, pendant une révolution entière, indique les marques du jeton. Etant donné la rotation du bras, les marques ne doivent pas nécessairement posséder la même extension latérale que dans le processus d'exploration op- tique décrit ci-dessus. Ainsi, en principe, il suffit que. 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 les marques se   présentent   sous la   forme   de points.

   Tou-   tefois,   comme on peut amener le jeton à déterminer, au poste de réception, à partir de quelle position angulai- re le bras indiquera les marques, le jeton peut être pour- vu d'un nombre de marques successives différentes* Un tel jeton est représenté dans la fig. 7, dans laquelle les différentes marques sont au nombre de quatre. La pièce circulaire ou disque 1 de cette figure est divisé en qua- tre secteurs 15 à 18 de largeur égale, le secteur 15 étant pourvu de marques 4 et 5; le secteur 16 - de marques 3 et   4;   le secteur 17 - de marques 3 et 5; et le secteur 18 - de marques 3,   4   et 5. Lorsque le bras tourne, la marque 19 détermine la position angulaire à partir de laquelle le bras indiquera les marques. 



   Il sera évident aux personnes versées en ce domaine que l'invention n'est pas limitée à ce qui a été décrit ci-dessus et représenté dans les dessins,   mais   qu'elle com- porte des variations et des modifications qui rentrent dans son cadre. Ainsi, le jeton suivant l'invention peut faire partie d'une série de jetons de diamètres différents, de façon à former des catégories dans ladite série. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



    Improvements to token series and to devices
 EMI1.1
 wwwwwwwwr.rwwwwrwwrwrwwwrwwww "rwwwwrwwwwwwwwwwrwwrwwwrrw similar analyzers intended to explore the tokens of these @ series.



   The present invention relates to a series of tokens comprising a certain number of different tokens.



  The main characteristic of the invention is that the different tokens in the series are circular coins having the same diameter and provided with one or more marks spaced at different distances from the center of the coins, the number of distances differing. - ferents between the aforementioned centers and the marks, as well as the magnitudes of these distances, being determinants of the order of succession of the tokens in the series.



   The present invention relates to an analyzer apparatus intended to explore the different tokens of the series of tokens. This apparatus is mainly characterized in that, in a location intended to receive the

 <Desc / Clms Page number 2>

 token, the device presents exploration elements arranged on concentric circles, and used to explore the marks of the token, the radii of the circles being equal to the distances of the marks from the center of the token, the elements $ exploration being arranged so close to each other on said circles that all the marks are explored, whatever the angular position occupied by the token at the receiving station of the analyzer apparatus.



   The present invention thus makes it possible to establish a token comprising a small number of possible marks, which can be part of a large series of tokens and which can be explored unequivocally by simple means.



  Thus, a token with four possible marks can be part of a group of fifteen tokens, since the token can include fifteen different combinations of marks. The exploration process, as well as continuous handling of the tokens in machines can be carried out easily, since the tokens are expected to have the same outside diameters.



   The above characteristics of the invention and the 'advantages which it provides will emerge from the following description, in which reference is made to the accompanying drawings which show three embodiments of a token, as well as of an apparatus. analyzer for tokens, in particular for time indicating applications.



   In these drawings:
Fig. 1 represents the token according to a first embodiment.



   Fig. 2 represents the token according to a second embodiment.



   Fig. 3 represents the analyzer apparatus.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   Fig. 4 represents, on a larger scale, the part of this apparatus which is equipped with the exploration system.



   Fig. 5 shows the den, the exploration system of which is connected to a group of relays with output conductors.



   Fig. 6 shows said output conductors combined with a timer for establishing time intervals.



   Fig. 7 represents a third embodiment of the token.



   The token 1 shown in FIG. 1 is a circular coin or disc and has four marks 2 to 5 in the form of open holes. Marks 2 are located in the center of part or disc 1, while marks 3 through 5 are slots at different distances from the center of disc 1. Counting from the center of disc 1, slot 3 can be located at a distance of 7 mm; the slot 4 - at a distance of 14 mm; and slot 5 - at a distance of 21 mm. Other distances can also be adopted, and it goes without saying that the slits do not necessarily have to be spaced at equal distances.



   The size of marks 3 to 5 depends on the density of the scanning elements in the analyzer apparatus.



  The denser the exploratory elements, the smaller the size of marks 3 to 5. In fig. 1, the slots 3 to 5 are curved and their center of curvature is located at the center of the disc 1, the radii of curvature being. equal to the distances of slots 3 to 5 from the center of disc 1. Each of the tents 3 to 5 occupies a length of about a quarter of a turn, so that one element

 <Desc / Clms Page number 4>

 The explorer always cooperates with the slit, provided that each slit corresponds to at least four evenly distributed explorer elements.



   The token shown in fig. 2 is in principle identical to that shown in FIG. 1, except that each of the slits 3 to 5 has been divided into four parts, the total effective size of which is approximately equal to a quarter turn. Therefore, when explored, the token following fig 2 provides the same result as the token in fig. 1. It follows that the order of the chip in the series is determined not by the number and position of the holes, but by the number of different distances between the center of the chip and the slots, as well as by the magnitude of these distances.



   From the foregoing, it is easily understood that the slots 3 to 5 can be offset with respect to each other on their circles, without the exploration process being affected. We can therefore have recourse to such shifts in order to avoid fraud.



   The analyzer apparatus shown in fig. 3 comprises a slot 6 for the insertion of tokens, which slot leads, along an inclined path 7, along which the tokens roll downwards, to a token receiving station
8, which is provided with a system 9 for exploring the marks of the tokens. In addition, the analyzer apparatus comprises a stopper 10 and a token outlet 11, which can be opened and closed using a drawer. A microswitch
12 is designed to produce the ignition of a lamp when the scanning system is constituted by photoelectric cells, or similar devices. The lamp is called upon to activate, by turning on, the exploration system 9.



   The exploration elements 9 are arranged on

 <Desc / Clms Page number 5>

 concentric circles whose radii are equal to the distances between marks 2 to 5 and the center a token 1.



  The scanning elements 9 are arranged so close to each other on the circles that all the marks 2 to 5 can be scanned, regardless of the angular position occupied by the token 1 at the reception station 8 of the analyzer apparatus. When the explorer elements 9 are circular, the marks only cleave to have a very small lateral dimension. On the other hand, if the marks are circular, a simple explorer element 9 of limited size is sufficient in each circle. The marks of token 1 can be circular when they are constituted, for example, by trms portions. - relatives of an otherwise opaque disc, in a synthetic plastic mat, for example.



   In the embodiment shown, the token 1 is made of metal or other suitable material and has openings 2 to 5, while the scanning elements 9 are distributed evenly over their circles and are spaced apart at a distance. distance which is at most equal to the effective extension of the corresponding marks of the je- t'on. Normally, the number of explorer elements 9 of all the circles is the same, but this number can obviously vary just as well, in which these the effective extension of the marks naturally varies accordingly. It should be noted that it suffices to establish a single explorer element 9 in the center.



   As can be seen from the drawings, the scanning elements 9 are arranged along two lines passing through the center of the receiving station 8 and perpendicular to each other, which assumes that the effective total extension of the marks 3 to 5 is at least equal to a quarter turn.

 <Desc / Clms Page number 6>

 



   In fig. 4, the scanning elements - that is, the photocells or the like, which are mounted along the two lines perpendicular to each other - have been designated as C1 to C13.



  All the explorer elements in each circle are connected together to form a whole. It emerges from FIG. 5 that the photoelectric cell C1, arranged in the center, is connected to a relay of the relay group 13. The photocells C2, C5, C8 and Cll of the inner circle are connected to another relay of the relay group 13. D In a similar way, the photocells C3, C6, C9, C12 and C4, C7, C10, C13, which respectively constitute the two outer circles, are connected to relays of the relay group 13.



  The relay group 13 is established on the basis of binary numbers, so that this relay group can deliver, in the present example, fifteen different output signals, taking into account the marks of the token 1.



   In addition to photocells C1 to C13, the analyzer apparatus comprises a photocell C14, arranged in such a way that it cannot be illuminated when a token is at the reception station 8.



  This photoelectric cell C14 is connected to a relay 14, which is called upon to close the circuit of the group of relays 13 when a token 11 masks the photoelectric cell C14.



   When all the photocells C1 to C14 are illuminated - for example, immediately after the micro switch 12 of the slot 6 of the token has been actuated by the insertion of a token 1 - the current flow to the relay group 13 is stopped, since, when illuminated, photocell C14 activates the re-

 <Desc / Clms Page number 7>

 leave 14 in such a way that the current cannot reach the relay group 13. When the token 1 has arrived at the reception station 8, the flow of current to the relay 14 is interrupted, by the photocell. - electrical C14 remains unlit, while the current to the group of relays 13 is re-established. This provides an output signal corresponding to the marks of token 1.



   When a token having given marks impils the time T1 at the time this token was obtained, the time interval T3 which elapses until the time when the token is inserted into the analyzer apparatus can be determined. by a comparison of the time T1 and the time T2 which is that of the insertion, ie, T3 = T2 T1.



   T3 can be determined, for example, by adopting a rotary selector, which is set, by means of a timer, for different positions, depending on the elapsed time. When a signal is received, the selector determines the signal to be transmitted. This last signal constitutes the difference between T2 and T1, that is to say, corresponds to T3. In fig. 6, the selector is in the position corresponding to 12.00 o'clock. The signal 4 obtained from a certain token represents the time T1, that is to say, 9. 00 hours for example. The output signal indicates T3, that is, three o'clock. Another token provided signal 6, that is, 11.00 o'clock, so that the output signal T3 equals one hour.



   In the second position of the selector (represented * by dashed lines) which corresponds to 1:00 p.m., the corresponding tokens provide the time interval T3 which is equal to four and two hours, respectively, as can easily be seen. . These signals can be

 <Desc / Clms Page number 8>

 applied to a counter device, which indicates, for example, the amount that the token holder must pay for the time interval in question.

   It follows that the token according to the present invention can be used advantageously in the fully automatic control and payment installations, provided in parking buildings as described in patent application No. 25,275, filed. on March 15, 1966 (patent No. 677,844), the various tokens of the series corresponding to the tokens of different dimensions used in the aforementioned installation. However, the token according to the present invention is also susceptible of numerous other applications. For example, time can be replaced by distance, in which case the tokens and analyzer devices determine a certain distance over which the token holder has traveled and for which he must pay.



   The marks formed on the circular pieces or discs 1, which serve as tokens, need not necessarily be in the form of holes or transparent portions, since one can carry out an examination mode. ploration other than optical. For example, the marks can be magnetic, in which case the exploration will be carried out magnetically.



   The explorer system can - at least in a magnetic exploration process - take the form of an arm mounted to rotate around the center of the receiving station and which, during an entire revolution, indicates the marks of the token. Due to the rotation of the arm, the marks do not necessarily have to have the same lateral extension as in the optical scanning process described above. So, in principle, it suffices that.

 <Desc / Clms Page number 9>

 marks are in the form of dots.

   However, since the token can be made to determine, at the receiving station, from which angular position the arm will indicate the marks, the token can be provided with a number of successive different marks. token is shown in fig. 7, in which the different brands are four in number. The circular part or disc 1 of this figure is divided into four sectors 15 to 18 of equal width, the sector 15 being provided with marks 4 and 5; sector 16 - brands 3 and 4; sector 17 - brands 3 and 5; and sector 18 - of marks 3, 4 and 5. As the arm rotates, mark 19 determines the angular position from which the arm will indicate the marks.



   It will be obvious to those skilled in the art that the invention is not limited to what has been described above and shown in the drawings, but that it involves variations and modifications which are within its scope. . Thus, the token according to the invention can be part of a series of tokens of different diameters, so as to form categories in said series.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.

 

Claims (1)

REVENDICATIONS @ 1. Série de jetons comprenant un certain nombue de différents jetons, caractérisée en ce que les différents jetons de la série sont des pièces circulaires ayant le même diamètre et pourvues d'une ou de plusieurs marques es- pacées à différentes distances par rapport au centre des pièces, le nombre de distances différentes entre les cen- tres précités et les marques, de même que les grandeurs de ces distances, étant déterminants de l'ordre de succes- sion des jetons de la série* <Desc/Clms Page number 10> 2. CLAIMS @ 1. Series of tokens comprising a number of different tokens, characterized in that the different tokens of the series are circular coins having the same diameter and provided with one or more marks spaced at different distances from the center. coins, the number of different distances between the aforementioned centers and the marks, as well as the magnitudes of these distances, being determining of the order of succession of the tokens of the series * <Desc / Clms Page number 10> 2. Série de jetons comma spécifié dans la evendica- tion 1, caractérisée en ce que les marques son courbes et en ce que leurs centres de courbure sont @itués aux centres des pièces circulaires, les rayons de courbure étant égaux aux distances entre les marqua et les centres des pièces circulaires. Series of tokens as specified in claim 1, characterized in that the marks are curved and their centers of curvature are at the centers of the circular pieces, the radii of curvature being equal to the distances between the marks and the centers of circular parts. 3. Série de jetons comme spécifié dans la revendica- tion 1 ou 2, caractérisée en ce que c@aque marque comprend deux ou plusieurs parties disposées sur un cercle qui est concentrique avec la pièce circula.re respective et dont le rayon est égal à la distance le la marque au centre de la pièce circulaire. 3. Series of tokens as specified in claim 1 or 2, characterized in that this mark comprises two or more parts arranged on a circle which is concentric with the respective circulating coin and whose radius is equal to the distance marks it in the center of the circular piece. 4. Série de jetons cornue spécifié dans les revendica- tions 1 à 3, caractérisée en ce que certaines des pièces circulaires de la série sont pourvues d'une marque en leur centre. 4. A series of retort tokens specified in claims 1 to 3, characterized in that some of the circular coins in the series are provided with a mark in their center. 5. Série de jetons comme spécifié dans les revendica- tions 1 à 4, caractérisée en ce que les marques sont des trous à jour formés dans les pièces circulaires. 5. A series of tokens as specified in claims 1 to 4, characterized in that the marks are open holes formed in the circular coins. 6. Série de jetons comme spécifié dans les revendica- tions 1 à 4, caractérisée en ce que les marques sont des portions magnétisées des pièces circulaires. 6. A series of tokens as specified in claims 1 to 4, characterized in that the marks are magnetized portions of the circular coins. Série de jetons comme spécifié dans la revendica- tion 1, caractérisée en ce que les jetons formés par les pièces circulaires ayant le même diamètre sont pourvus, dans deux ou plusieurs de leurs secteurs, d'une ou de plu- sieurs marques espacées à des distances différentes par rap- port aux centres des pièces ou disques circulaires. Series of tokens as specified in claim 1, characterized in that the tokens formed by the circular coins having the same diameter are provided, in two or more of their sectors, with one or more marks spaced at intervals. different distances from the centers of the circular parts or discs. 8. Série de jetons comme spécifié dans la revendica- tion 7, caractérisée en ce que les pièces circulaires sont pourvues d'une marque déterminant la succession des marques des secteurs. <Desc/Clms Page number 11> 8. Series of tokens as specified in claim 7, characterized in that the circular coins are provided with a mark determining the succession of sector marks. <Desc / Clms Page number 11> 9. Appareil analyseur destiné à explorer différente jetons dans une série de jetons, comme spécifié dans une quelconque des revendications 1 à 6, caractérisé en ce que les différents jetons de la série sont des pièces circu- laires de même diamètre, les jetons présentant une ou plu- sieurs marques situées à différentes distances du centre des pièces, la disposition étant telle que, dans un empla- cement destiné à recevoir le jeton, l'appareil présente des éléments d'exploration disposés sur des cercles concen- triques et servent à explorer les marques do .: 9. Analyzer apparatus for exploring different tokens in a series of tokens, as specified in any one of claims 1 to 6, characterized in that the different tokens of the series are circular coins of the same diameter, the tokens having a or several marks located at different distances from the center of the pieces, the arrangement being such that, in a location intended to receive the token, the apparatus has exploration elements arranged on concentric circles and serve to explore brands do.: aton, les rayons des cercles susdits étant égaux aux distances des marques par rapport au centre du jeton, les éléments d'ex- ploration étant disposés si près les uns des autres sur lesdits cercles que toutes les marques sont explorées, quelle que soit la position angulaire occupée par le jeton au poste de réception de l'appareil analyseur. aton, the radii of the aforesaid circles being equal to the distances of the marks from the center of the token, the exploration elements being arranged so close to each other on said circles that all the marks are explored, whatever the position angle occupied by the token at the receiving station of the analyzer device. 10. Appareil analyseur, comme spécifié dans la reven- dication 9, caractérisé en ce que les éléments explorateurs sont répartis uniformément sur leurs cercles et sont espa- cés d'une distance tout au plus égale à la grandeur effec- tive des marques correspondantes du jeton ci-dessus. 10. Analyzer apparatus, as specified in claim 9, characterized in that the exploratory elements are distributed uniformly on their circles and are spaced at a distance at most equal to the effective magnitude of the corresponding marks of the. token above. 11. Appareil analyseur, comme spécifié dans la reven- dication 10, caractérisé en ce que les éléments explora- teurs sont disposés le long de deux lignes passant par le centre du poste de réception et perpendiculaires entre el- les, l'extension totale effective des marques étant au moins d'un quart de tour. 11. Analyzer apparatus, as specified in claim 10, characterized in that the explorer elements are arranged along two lines passing through the center of the receiving station and perpendicular between them, the effective total extension. marks being at least a quarter turn. 12. Appareil analyseur, comme spécifié dans les Aven- dications 9 à 11, caractérisé en ce que tous les éléments explorateurs de chaque cercle sont connectée entre eux pour former un ensemble. 12. Analyzer apparatus, as specified in Claims 9 to 11, characterized in that all the explorer elements of each circle are connected together to form a whole. 13. Appareil analyseur, comme spécifié dans les reven- <Desc/Clms Page number 12> dications 9 à 12, caractérisé en ce que les éléments ex- plorateurs sont des cellules photoélectriques ou des dis- positifs analogues. 13. Analyzer apparatus, as specified in the sales <Desc / Clms Page number 12> dications 9 to 12, characterized in that the exploration elements are photoelectric cells or similar devices. 14. Appareil analyseur, comme spécifié dans les re- vendications 12 et 13, caractérisé en ce que les cellules photoélectriques de chaque cercle sont connectées à un relais ou à un groupe de relais établi sur la base de nom- bres binaires. 14. Analyzer apparatus, as specified in claims 12 and 13, characterized in that the photocells of each circle are connected to a relay or to a group of relays established on the basis of binary numbers.
BE706329D 1967-11-10 1967-11-10 BE706329A (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
BE706329 1967-11-10

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE706329A true BE706329A (en) 1968-03-18

Family

ID=3851806

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE706329D BE706329A (en) 1967-11-10 1967-11-10

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE706329A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CH623421A5 (en)
RU2000119749A (en) COUNTER-SORTING AND ACCOUNT DEVICE AND MONETOPON-DEPOSITING MACHINE CONTAINING SUCH DEVICE
EP0609923B1 (en) Device for testing the conformity of and for transfering the objects, introduced into a dispenser
FR2507371A1 (en) MAGNETIC DISK ASSEMBLY, CASSETTE FOR THE SAME, AND RECORDING AND / OR REPRODUCING DEVICE FOR USE WITH THE SAME
FR2775100A3 (en) Entry barrier station to control access to buildings or services
CH650871A5 (en) Machine for automatically sorting coins
CA1054116A (en) Shutter device for public use card or badge readers_
FR2489558A1 (en) Credit card electronic handling device - has card fed into container tipped to bring it into alignment with read-write head
BE706329A (en)
EP0034105B1 (en) Processes and taximeters for calculating the fare of a taxi ride
EP0224394A1 (en) Projector with a spherical screen, in particular for advertising purposes
CH688950B5 (en) Synchronization device of an analog display with an electronic counter in a timepiece.
EP0194911B1 (en) Displacement measuring apparatus with a code wheel
EP0233232A1 (en) Device for dispensing and vending flexible supports.
FR2724071A1 (en) MAGNETIC PROTECTION DEVICE
CH573635A5 (en) Cash-box with automatic money counting unit - is fitted with detector for number of coins in each coin row
FR2593290A1 (en) Detector for measuring speed and sense of rotation for a rotary machine
FR2752078A1 (en) Sorting of gaming chips used in casinos or gaming halls
FR2479451A1 (en) DISPLAY DEVICE FOR MEASURING THE DISTANCE ROUGHED BY MOTOR VEHICLES
EP1318487A1 (en) Security device for card reader
CH589331A5 (en) Cash box with automatic coin counting unit - has photodetector monitoring number of coins in each pile
FR2471634A1 (en) Coin checking facility for parking meter - has permanent magnet mechanism built into meter to detect ferrous objects and includes size checking arrangement
FR2538933A1 (en) Coin sorter and/or counter device
CH194222A (en) Optical device making it possible to emit current pulses of frequency proportional to the sum or to the difference of the rotational speeds of two moving parts.
EP1252845A1 (en) Module for contactless collection of items carrying chip stored data