BE699194A - - Google Patents

Info

Publication number
BE699194A
BE699194A BE699194DA BE699194A BE 699194 A BE699194 A BE 699194A BE 699194D A BE699194D A BE 699194DA BE 699194 A BE699194 A BE 699194A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
conduits
bearing surface
mold
ducts
heating
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed filed Critical
Publication of BE699194A publication Critical patent/BE699194A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B29WORKING OF PLASTICS; WORKING OF SUBSTANCES IN A PLASTIC STATE IN GENERAL
    • B29CSHAPING OR JOINING OF PLASTICS; SHAPING OF MATERIAL IN A PLASTIC STATE, NOT OTHERWISE PROVIDED FOR; AFTER-TREATMENT OF THE SHAPED PRODUCTS, e.g. REPAIRING
    • B29C33/00Moulds or cores; Details thereof or accessories therefor
    • B29C33/02Moulds or cores; Details thereof or accessories therefor with incorporated heating or cooling means
    • B29C33/04Moulds or cores; Details thereof or accessories therefor with incorporated heating or cooling means using liquids, gas or steam
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B29WORKING OF PLASTICS; WORKING OF SUBSTANCES IN A PLASTIC STATE IN GENERAL
    • B29CSHAPING OR JOINING OF PLASTICS; SHAPING OF MATERIAL IN A PLASTIC STATE, NOT OTHERWISE PROVIDED FOR; AFTER-TREATMENT OF THE SHAPED PRODUCTS, e.g. REPAIRING
    • B29C43/00Compression moulding, i.e. applying external pressure to flow the moulding material; Apparatus therefor
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B29WORKING OF PLASTICS; WORKING OF SUBSTANCES IN A PLASTIC STATE IN GENERAL
    • B29LINDEXING SCHEME ASSOCIATED WITH SUBCLASS B29C, RELATING TO PARTICULAR ARTICLES
    • B29L2017/00Carriers for sound or information
    • B29L2017/001Carriers of records containing fine grooves or impressions, e.g. disc records for needle playback, cylinder records
    • B29L2017/003Records or discs

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Moulds For Moulding Plastics Or The Like (AREA)

Description

  

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "Moule   à.   disques comportant des conduits destinas à un agent de réchauffement ou de refroidissement." 
Pour la fabrication de disques, il est utilisé , des moules qui se composent d'une pièce supérieure et d'une      pièce inférieure. La pièce inférieure est fixée ordinairement   @   sur le bâti fixe d'une presse, tandis que la pièce supérieure est reliée au poinçon mobile de la presse.

   Dans le but de pou- voir atteindre aussi rapidement que possible la température élevée nécessaire au cycle de moulage, les deux pièces du moule sont sillonnées ordinairement de guidages tubulaires destinés à un agent de réchauffement ou de refroidissement et à travers lesquels de la vapeur chaude ou un liquide chaud est conduit avant le cycle de moulage, tandis qu'un agent réfrigé- rant est mis en circulation à travers ces guidages ou conduits après le cycle de moulage en vue de réaliser un refroidissement. 



   Comme organe de marquage en creux pour les sillons 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 d'enregistrement du son, on utilise des matrices minces en cuivre ou en nickel, qui ont été fabriquées par des processus galvaniques à partir des originaux à pister sonores. Ces ma- trices n'ont en général qu'une épaisseur de quelques dixièmes de millimètre.

   Elles sont fixées sur la pièce supérieure ou sur la pièce inférieure du moule, de façon que leur face infé- rieure soit en contact thermique aussi intime que possible 'avec une surface d'appui plane de la pièce de moule correspcn- dante, afin qu'au cours des différentes phases du cycle de moulage, les matrices absorbent rapidement la chaleur amenée aux pièces du moule et cèdent ensuite leur chaleur, après le cycle de moulage, au cours du refroidissement du moule, de nou- veau. d'une manière également très rapide à la pièce de moule correspondante. 



   Les dispositions des conduits de réchauffement ou de refroidissement, utilisées dans les moules à disques connus à ce jour, présentent dans l'ensemble des inconvénients en ce qui concerne l'uniformité de la température et le déve- loppement de celle-ci sur la surface d'appui   mentionnée   ci- dessus, sur laquelle s'applique la matrice correspondante au cours du cycle de moulage. Jusqu'à présent, ces conduits ont été disposés annulairement autour du point central du moule. 



   La liaison d'un conduit à l'autre consiste à créer des vides dans les espaces transversaux compris entre les conduits voisins les uns des autres et à travers lesquels   l'agent   de refroidis- sement ou de réchauffement passe d'un conduit au conduit immé- diatement voisin. Une perturbation considérable du flux se manifeste sur ces perforations des espaces transversaux. 



   Dès lors, des dépôts fréquemment important se produisent dans les parties des conduits annulaires non suffi- samment parcourus par le flux et, en raison des disparités intervenant dans l'apport de chaleur ou dans l'évacuation de 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 chaleur, il se produit, dans ces endroits morts, des différen- ces de température sur la surface du moule, où un équilibre aussi large que possible de la température et du développement de celle-ci est exigé conformément au but d'utilisation. Etant donné que de l'eau et de la vapeur parcourent en général alter- nativement les conduits en tant que respectivement agent de refroidissement ou agent de réchauffement, le risque d'une for- mation d'incrustations aux endroits non entièrement parcourus par le flux est bien entendu particulièrement élevé.

   A ceci s'ajoute le fait que les conduits de ce type, disposés annulai- rement, atteignent une grande longueur totale par suite du mon- tage en série des différents anneaux, de sorte que l'agent de refroidissement ou de réchauffement doit parcourir ainsi une très longue voie à l'intérieur du moule. Cette longue voie a pour conséquence de retarder largement le changement de tempé- rature du moule à la fin du système de conduits. 



   On connaît également d'autres formes de réalisa- tion du système de conduits, grâce auxquelles ces difficultés peuvent être éliminées. Il existe notamment un grand nombre de dispositions comportant un montage en série ou en parallèle des conduits annulaires ou en forme d'étoile, dont les sections transversales se situent entre 4 mm2 et 80 mm2. 



   Néanmoins, aucune des dispositions connues n'est parvenue à réduire dans une mesure suffisante les différences de développement de la température au cours du cycle de chauffa- ge et de refroidissement pour la surface d'appui de la matrice. 



   L'invention est caractérisée en ce que l'agent de refroidissement ou de réchauffement doit présenter la même vitesse autant que possible à chaque endroit du système de conduits, de façon à éliminer les perturbations du flux, comme par exemple les tourbillons, les zones mortes, etc... En dehors des conduits annulaires connus, mentionnés ci-avant, comportant des vides de passage dans les espaces transversaux, 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 même l'emploi de dispositions dites à noppes, qui sont connues dans les échangeurs thermiques et qui   contribuent à   réaliser une bonne transmission de la chaleur en raison de la grande surface, n'entre pas en considération.

   Dans le cas d'un disque circulaire à réchauffer et par exemple lors de l'amenée de l'agent de refroidissement ou de réchauffement au centre du disque, il se manifeste vers les bords une vitesse décroissante, de sorte que des zones mortes peuvent-se former avant tout en fonction de la vitesse peu élevée. Le dépôt d'incrustations mentionnées ci-avant et de corps étrangers entraînés est favo- risé dans ces zones. 



   Le problème posé par la présente invention con- siste à réduire, par l'intermédiaire des résultats obtenus au moyen des dispositions connues, les différences du développe- ment de la température au cours du cycle de chauffage et de refroidissement, ainsi que les différences de températures sur la surface d'appui pour la matrice dans un moule à disques, et à diminuer également le temps nécessaire au changement de température. 



   -Dans un moule à disque, se composant d'une pièce supérieure et d'une pièce inférieure, comportant des surfaces d'appui pour les matrices et des conduits prévus pour le passa- ge d'un agent de réchauffement ou de refroidissement en vue de réchauffer ou de refroidir rapidement et uniformément une surface d'appui, les lignes médianes des conduits, situées d'une manière connue en soi sur une surface de rotation voisi- ne de la surface d'appui correspondante, autour de la perpen- diculaire médiane de cette surface d'appui, présentent, con- formément à l'invention, la forme de spirales ou de courbes similaires à des spirales décrites autour du point de pénétra- tion de la perpendiculaire médiane précitée à travers la surfa- ce de rotation en tant que point central et recouvrant cette surface de rotation selon une répartition régulière,

   de préfé- 

 <Desc/Clms Page number 5> 

      rence de développantes d'un cercle décrit autour du point cen- tral et dont le diamètre est petit par rapport au diamètre de la surface d'appui. 



   Dans un moule à disques conçu selon l'invention, aucune différence des conditions d'écoulement ne se manifeste à l'intérieur des conduits formés selon des spirales ou des développantes. L'agent de refroidissement ou de réchauffement est animé de la même vitesse dans toutes les parties des dif- férents conduits. Dans le cas d'une construction selon une développante d'un petit cercle décrit autour du point central les espaces transversaux, ainsi que les conduits, peuvent pré- senter, à tout endroit du moule, la même largeur ou le même diamètre, de sorte que la surface active totale du système de conduits est recouverte uniformément de conduits et d'espaces intermédiaires.

   Ces deux propriétés, c'est-à-dire l'écoulement régulier du milieu et le recouvrement uniforme de la surface active par les conduits, entraînent un change thermique large- ment constant et homogène sur la surface active totale.   @   . outre, grâce au nombre de conduits en spirales, toute combi- naison désirée entre les longueurs des voies et la section transversale des conduits peut être choisie. Un grand nombre de conduits à faible action transversale donne une courte voie, tandis qu'un petit nombre de conduits à grande section trans- versale aboutit à une plus longue voie. Des conditions d'é- . coulement favorables dans les conduits peuvent constamment être obtenues, étant donné que ceux-ci présentent sur leur longueur des sections transversales constantes, égales entre elles. 



   Dans une forme de réalisation particulière d'un moule à disques selon l'invention, la surface de rotation, sur laquelle se situent les lignes médianes des conduits, est un cône plan, dont l'éloignement de la surface d'appui correspon- dante à l'extrémité d'amenée des conduits, par exemple à proxi- mité du centre de la pièce de moule, est plus grand   qu'à   l'extré- 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 mité d'évacuation des conduits, par exemple à proximité du bord de la pièce de moule.

   Grâce à cette forme de réalisation, le court retard dans le temps, qui se produit automatiquement, dans le cas d'une courte voie, entre le début et la fin d'un conduit, peut être compensé, car les différences de réchauffe- ment ou de refroidissement de la surface d'appui, provoquées par le retard entre l'arrivée de l'agent de réchauffement ou de refroidissement à l'extrémité d'amenée et à l'extrémité d'évacuation des conduits, sont compensées au moins approxima- tivement par une disparité opposée des temps d'action de la chaleur à l'intérieur de la pièce de moule entre la surface d'appui et les différentes parties des conduits éloignées lar- gement de celle-ci. L'angle approprié à cette compensation, compris entre les génératrices de la surface conique et de la surface d'appui, est déterminé de préférence par l'expérience. 



   L'invention est décrite en détail ci-après en se référant aux dessins annexés, dans lesquels deux formes de réalisation préférée d'un moule à disques conforme à l'invention sont représentées. La figure 1 est une vue de la pièce supé- rieure ou de la pièce inférieure d'un moule à disque de cette nature, tandis que des coupes correspondantes de ces pièces sont reproduites aux figures 2 et 3. 



   Il convient d'examiner tout d'abord les figures 1 et 2 qui peuvent être considérées comme des projections correspondant l'une à l'autre d'une pièce inférieure du moule. 



  Cette pièce inférieure se compose du couvercle 1 et de la ba- se 2. Dans le couvercle 1, il est fraisé des rainures en spirales 3 qui sont recouvertes par la base 2, de façon que des conduits fermés, se développant parallèlement entre eux, soient créés. Les rainures en spirales 3 sont représen- tées sur la figure 1 comme si la base 2 était éliminée. 



  Dans le but de reproduire   distinctement   les voies des flux fermés à travers les six conduits, les conduits de la liaison 5 diri- 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 gés radialement sont représentés par des lignes   interrompues,   de même que le conduit annulaire 4 qui relie les uns aux autres les extrémités des conduits 3 orientées vers la per- pendiculaire médiane sur la surface d'appui 7 et qui est relié au raccord d'évacuation ou d'amenée, non représenté sur les dessins, destiné à l'agent de rechauffeùent ou de refroidis- sement.

   D'après le dessin, il est visible que les extrémités des conduits 3 éloignées de la perpendiculaire médiane sur la surface d'appui 7 sont reliées, par l'intermédiaire de conduits de liaison 5 dirigés radialement, passant à l'inté- rieur de la pièce de moule à une certaine distance des conduits 3, à un second conduit annulaire 6 qui entoure le premier conduit annulaire 4 et qui peut être relié au raccord d'ame- née ou d'évacuation, non représenté sur le dessin, destiné à l'agent de réchauffement ou de refroidissement. Les deux conduits annulaires se trouvent à proximité du centre de la pièce de moule. Il est supposé que l'agent de refroidissement ou de réchauffement est amené au conduit annulaire intérieur et évacué de nouveau par un conduit annulaire extérieur. Ceci est indiqué par les flèches d'écoulement représentées.

   Dans la phase de réchauffement, il est par conséquent procédé, dans re type de guidage de l'agent de réchauffement, au chauffage de l'intérieur vers l'extérieur de la partie interne du moule et par conséquent également de la surface d'appui 7 pour la matrice, alors que le réchauffement de la partie externe du   moule,'ne   se produit qu'âpres un certain retard qui se manifeste de l'intérieur vers l'extérieur à travers les conduits en spirales en raison du temps d'action de l'agent de réchauffe- ment.

   En outre, étant donné que l'agent de réchauffement a déjà cédé une certaine dose de chaleur au moment de son arri- vée sur les parties extérieures du moule et/par conséquent réduit sa température, un certain retard du réchauffement des parties extérieures de la surface d'appui par rapport à la 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 partie intérieure est encore et toujours à craindre d'une ma-   nière   possible. Cette différence peut être éliminée par une forme particulière de la pièce de moule selon la section transversale qui est représentée sur la figure 3. Dans celle- ci, les conduits en spirales ne sont pas situés sur une surface de rotation plane décrite autour de l'axe médian, mais cette surface de rotation est en cône.

   La génératrice de la surface conique est par conséquent disposée, par rapport à l'axe médian, selon un angle qui est légèrement inférieur à 90 . Par consé- quent, les parties initiales des conduits en spirales 3, qui sont reliées au conduit annulaire intérieur   4,   se trouvent à présent à une plus grande distance b de la surface d'appui 7 que les extrémités extérieures de ces mêmes conduits reliées au conduit annulaire extérieur 6 par l'intermédiaire des conduits de liaison 5. Ces parties extérieures des conduits en spira- les ne sont notamment qu'à une distance a relativement petite à partir de la surface d'appui, de sorte que le retard de l'a- gent de refroidissement dans les conduits jusqu'aux extrémités extérieures de ceux-ci est compensé par le plus faible temps d'action de la chaleur à l'intérieur du moule.

   En fonction du dimensionnement approprié de l'angle compris entre¯les géné- ratrices de la surface conique et de la surface d'appui, on peut obtenir que le réchauffement de. la surface d'appui s'effec- tùe   d'une   manière identiquement rapide dans son milieu et sur ses bords et que les températures atteintes soient également identiques entre elles. Ces mêmes considérations sont bien entendu valables dans un sens inverse, également en ce qui concerne l'évacuation de la chaleur par l'agent de refroidis- sement à la fin du cycle de moulage, lorsque les pièces du moule doivent de nouveau être refroidies. 



   Il est visible qu'à l'état stationnaire, lors- que par conséquent la température finale désirée est atteinte tant avant le cycle de moulage qu'à la fin de celui-ci, toutes 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 les parties de la surface   d'appui*   7 sont amenées à une tempé- rature finale identique par le recouvrement régulier de la sur- face d'action des conduits par les espaces intermédiaires et les sections transversales de conduits. En outre, la trans- mission de la température se réalise à la même vitesse égale - ment pour toutes les pièces, de sorte qu'aucune des parties intérieures ou des parties extérieures de la surface d'appui n'est éventuellement retardée lors du changement de température. 



  Les temps d'attente de sûreté, qui doivent être intercalés lorsqu'un retard de ce type de quelques parties de la surface d'appui est à craindre, sont des lors supprimés par l'action avantageuse de l'invention. Par conséquent, le temps néces- saire au changement de température est réduit dans une mesure désirée. 



   A la figure 3, il est indiqué, par les flèches 8 et 9 montrant respectivement l'amenée et l'évacuation de l'agent de réchauffement ou de refroidissement, qu'il peut être prévu, à ces endroits, des raccordements pour des condui- tes ou des tuyaux non représentés sur le dessin, étant donné que leur description n'est pas nécessaire pour la compréhen- sion de la présente invention. A la figure   2,   on désigne par Z le point dit central, où la perpendiculaire médiane élevée à partir de la surface d'appui 7 coupe la surface de rotation décrite autour de cette perpendiculaire médiane et sur laquelle sont situées les lignes médianes des conduits en spirales.

   La droite x - x en traits mixtes est la ligne de coupe de   cet+-   surface de rotation (c'est-à-dire dans ce cas un plan) avec le plan du dessin. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Disc mold with conduits for a heating or cooling agent."
For the production of discs it is used, molds that consist of an upper part and a lower part. The lower part is usually fixed to the fixed frame of a press, while the upper part is connected to the movable punch of the press.

   In order to be able to reach as quickly as possible the high temperature necessary for the molding cycle, the two parts of the mold are usually traversed by tubular guides intended for a heating or cooling agent and through which hot steam or hot liquid is conducted before the molding cycle, while a coolant is circulated through these guides or conduits after the molding cycle to effect cooling.



   As recessed marking device for grooves

 <Desc / Clms Page number 2>

 for recording sound, thin copper or nickel matrices are used, which were made by galvanic processes from the sound track originals. These matrices are generally only a few tenths of a millimeter thick.

   They are fixed on the upper part or on the lower part of the mold, so that their lower face is in as intimate thermal contact as possible with a flat bearing surface of the corresponding mold part, so that During the various phases of the molding cycle, the dies rapidly absorb the heat supplied to the mold parts and then release their heat, after the molding cycle, during the cooling of the mold, again. also very quickly to the corresponding mold part.



   The arrangements of the heating or cooling conduits, used in the disc molds known to date, generally have drawbacks as regards the uniformity of the temperature and the development thereof on the surface. support mentioned above, on which the corresponding die is applied during the molding cycle. Until now, these conduits have been arranged annularly around the central point of the mold.



   The connection from one duct to another consists of creating voids in the transverse spaces between the adjacent ducts and through which the cooling or heating agent passes from one duct to the immediate duct. - next door. A considerable disturbance of the flow is manifested on these perforations of the transverse spaces.



   Consequently, frequently large deposits occur in the parts of the annular ducts which are not sufficiently traversed by the flow and, due to the disparities occurring in the supply of heat or in the discharge of heat.

 <Desc / Clms Page number 3>

 heat, in these dead spots temperature differentials occur on the surface of the mold, where as wide a balance as possible of temperature and temperature development is required according to the purpose of use. Since water and steam generally pass through the ducts alternately as a cooling agent or a heating agent, respectively, the risk of scale formation in places not entirely traversed by the flow. is of course particularly high.

   To this is added the fact that the ducts of this type, arranged annularly, reach a great total length as a result of the series mounting of the different rings, so that the cooling or heating agent must travel in this way. a very long way inside the mold. This long path has the consequence of greatly delaying the change in temperature of the mold at the end of the duct system.



   Other embodiments of the duct system are also known whereby these difficulties can be eliminated. There are in particular a large number of arrangements comprising a series or parallel mounting of annular or star-shaped conduits, the cross sections of which are between 4 mm2 and 80 mm2.



   However, none of the known arrangements has succeeded in reducing to a sufficient extent the differences in temperature development during the heating and cooling cycle for the bearing surface of the die.



   The invention is characterized in that the cooling or heating agent must have the same speed as much as possible at each location of the duct system, so as to eliminate flow disturbances, such as, for example, vortices, dead zones. , etc ... Apart from the known annular ducts, mentioned above, comprising passage voids in the transverse spaces,

 <Desc / Clms Page number 4>

 even the use of so-called noped arrangements, which are known in heat exchangers and which contribute to achieving good heat transmission due to the large surface area, is not taken into consideration.

   In the case of a circular disc to be heated and for example during the supply of the cooling or heating agent to the center of the disc, it manifests towards the edges a decreasing speed, so that dead zones can- form primarily based on low speed. The deposition of encrustations mentioned above and of entrained foreign bodies is favored in these areas.



   The problem posed by the present invention is to reduce, by means of the results obtained by means of known arrangements, the differences in temperature development during the heating and cooling cycle, as well as the differences in temperature. temperatures on the bearing surface for the die in a disc mold, and also to decrease the time required for the temperature change.



   -In a disc mold, consisting of an upper part and a lower part, comprising bearing surfaces for the dies and conduits provided for the passage of a heating or cooling agent in sight to quickly and uniformly heat or cool a bearing surface, the center lines of the ducts, situated in a manner known per se on a rotation surface close to the corresponding bearing surface, around the perpendicular median of this bearing surface, have, in accordance with the invention, the shape of spirals or of curves similar to spirals described around the point of penetration of the aforementioned median perpendicular through the surface of rotation as a central point and covering this surface of rotation according to a regular distribution,

   preferably

 <Desc / Clms Page number 5>

      occurrence of involutes of a circle described around the center point and whose diameter is small compared to the diameter of the bearing surface.



   In a disc mold designed according to the invention, no difference in the flow conditions is manifested inside the conduits formed in spirals or involutes. The cooling or heating agent is driven at the same speed in all parts of the different ducts. In the case of a construction according to an involute of a small circle described around the central point, the transverse spaces, as well as the ducts, may have, at any place of the mold, the same width or the same diameter, so that the total active area of the duct system is uniformly covered with ducts and intermediate spaces.

   These two properties, that is to say the regular flow of the medium and the uniform covering of the active surface by the conduits, lead to a largely constant and homogeneous thermal change over the total active surface. @. In addition, by virtue of the number of spiral conduits, any desired combination between the lengths of the lanes and the cross section of the conduits can be chosen. A large number of conduits with low cross-sectional action results in a short run, while a small number of conduits with a large cross-section results in a longer run. Conditions of e-. Favorable flow in the ducts can constantly be obtained, given that the latter have constant cross sections along their length, equal to each other.



   In a particular embodiment of a disc mold according to the invention, the rotation surface, on which the median lines of the conduits are located, is a plane cone, the distance of which from the corresponding bearing surface. at the supply end of the conduits, for example near the center of the mold part, is larger than at the end

 <Desc / Clms Page number 6>

 evacuation unit of the conduits, for example near the edge of the mold part.

   By means of this embodiment, the short delay in time, which occurs automatically, in the case of a short path, between the start and the end of a duct, can be compensated for, since the differences in heating or cooling of the bearing surface, caused by the delay between the arrival of the heating or cooling agent at the supply end and at the discharge end of the ducts, are compensated at least approximately - tively by an opposite disparity in the action times of the heat inside the mold part between the bearing surface and the various parts of the ducts which are widely separated from the latter. The angle appropriate for this compensation, between the generatrices of the conical surface and of the bearing surface, is preferably determined by experience.



   The invention is described in detail below with reference to the accompanying drawings, in which two preferred embodiments of a disc mold according to the invention are shown. Figure 1 is a view of the top or bottom part of a disc mold of this nature, while corresponding sections of these parts are shown in Figures 2 and 3.



   It is appropriate to examine first of all Figures 1 and 2 which can be considered as projections corresponding to each other of a lower part of the mold.



  This lower part consists of the cover 1 and the base 2. In the cover 1, spiral grooves 3 are milled which are covered by the base 2, so that closed ducts, developing parallel to each other, are created. The spiral grooves 3 are shown in Figure 1 as if the base 2 were removed.



  With the aim of distinctly reproducing the paths of the closed flows through the six conduits, the conduits of the link 5 direct-

 <Desc / Clms Page number 7>

 gés radially are represented by broken lines, as is the annular duct 4 which connects to each other the ends of the ducts 3 oriented towards the median perpendicular on the bearing surface 7 and which is connected to the discharge connection or feed, not shown in the drawings, for the heating or cooling agent.

   From the drawing it can be seen that the ends of the conduits 3 remote from the median perpendicular on the bearing surface 7 are connected, by means of connecting conduits 5 directed radially, passing inside the mold part at a certain distance from the ducts 3, to a second annular duct 6 which surrounds the first annular duct 4 and which can be connected to the inlet or outlet connection, not shown in the drawing, intended for the warming or cooling agent. The two annular conduits are located near the center of the mold part. It is assumed that the cooling or warming agent is supplied to the inner annular duct and discharged again through an outer annular duct. This is indicated by the flow arrows shown.

   In the warming phase, therefore, in re type of guiding the warming agent, there is a process of heating from the inside to the outside of the internal part of the mold and therefore also of the bearing surface. 7 for the die, while the heating of the outer part of the mold, only occurs after a certain delay which manifests itself from the inside to the outside through the spiral ducts due to the action time warming agent.

   In addition, since the warming agent has already given up a certain amount of heat by the time it arrives on the outer parts of the mold and / consequently reduces its temperature, a certain delay in the heating of the outer parts of the mold. bearing surface in relation to the

 <Desc / Clms Page number 8>

 the interior part is still and always to be feared in a possible way. This difference can be eliminated by a particular shape of the mold part according to the cross section which is shown in Fig. 3. In this, the spiral ducts are not located on a planar rotating surface described around the. median axis, but this surface of rotation is in cone.

   The generator of the conical surface is therefore disposed, with respect to the median axis, at an angle which is slightly less than 90. Consequently, the initial parts of the spiral conduits 3, which are connected to the inner annular conduit 4, are now located at a greater distance b from the bearing surface 7 than the outer ends of these same conduits connected to the. outer annular duct 6 via the connecting ducts 5. These outer parts of the spiral ducts are in particular only at a relatively small distance a from the bearing surface, so that the delay of l The cooling force in the conduits to the outer ends thereof is compensated for by the shorter heat action time inside the mold.

   Depending on the appropriate dimensioning of the angle included between the generators of the conical surface and the bearing surface, it is possible to obtain that the heating of. the bearing surface is effected in an identically rapid manner in its middle and on its edges and that the temperatures reached are also identical to each other. These same considerations are of course valid in the reverse direction, also with regard to the removal of heat by the coolant at the end of the molding cycle, when the mold parts are to be cooled again.



   It can be seen that in the stationary state, when therefore the desired final temperature is reached both before and at the end of the molding cycle, all

 <Desc / Clms Page number 9>

 the parts of the bearing surface * 7 are brought to an identical final temperature by the regular covering of the action surface of the ducts by the intermediate spaces and the cross sections of the ducts. In addition, the temperature transmission takes place at the same speed for all parts as well, so that none of the internal or external parts of the bearing surface is possibly delayed during the change. temperature.



  Safety waiting times, which must be interposed when a delay of this type of a few parts of the bearing surface is to be feared, are therefore eliminated by the advantageous action of the invention. Therefore, the time required for the temperature change is reduced to a desired extent.



   In Figure 3, it is indicated, by the arrows 8 and 9 showing respectively the supply and discharge of the heating or cooling agent, that it can be provided at these places, connections for conduits. - pipes or pipes not shown in the drawing, since their description is not necessary for the understanding of the present invention. In FIG. 2, Z denotes the so-called central point, where the median perpendicular raised from the bearing surface 7 intersects the surface of rotation described around this median perpendicular and on which are located the median lines of the conduits in spirals.

   The line x - x in phantom is the line of cut of this + - surface of rotation (that is to say in this case a plane) with the plane of the drawing.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.

 

Claims (1)

-REVENDICATIONS. - --------------------------- 1.- Moule à disques, se composant d'une pièce supérieure et d'une pièce inférieure comportant des surfaces d'appui pour les matrices et des conduits prévus pour le passa- ge d'un agent de réchauffement ou de refroidissement en vue de <Desc/Clms Page number 10> réchauffer ou de refroidir rapidement et uniformément une sur- face d'appui, caractérisé en cé que les lignes médianes des conduits (3), situées d'une manière connue en soi sur une surface de rotation voisine de la surface d'appui correspondante, autour de la perpendiculaire médiane de cette surface d'appui (7), présentent la forme de spirales ou de courbes similaires à des spirales, décrites autour du point de pénétration de la verticale médiane précitée à travers la surface de rotation en tant que point central (Z) -CLAIMS. - --------------------------- 1.- Disc mold, consisting of an upper part and a lower part comprising bearing surfaces for the dies and conduits provided for the passage of a heating or cooling agent with a view to <Desc / Clms Page number 10> quickly and uniformly heat or cool a bearing surface, characterized in that the center lines of the ducts (3), located in a manner known per se on a rotating surface close to the corresponding bearing surface, around the median perpendicular of this bearing surface (7), have the shape of spirals or curves similar to spirals, described around the point of penetration of the aforementioned median vertical through the surface of rotation as a central point (Z) et recouvrant celle-ci selon une répartition régulière, de préférence la forme de développantes d'un cercle décrit autour du point central et dont le diamètre est petit par rapport au diamètre de la surface d'appui. and covering the latter in a regular distribution, preferably the shape of involutes of a circle described around the central point and whose diameter is small compared to the diameter of the bearing surface. 2. - Moule suivant la revendication 1, carac- térisé en ce que les conduits (3) ont, sur leur longueur, des sections transversales constantes, identiques entre elles. 2. - Mold according to claim 1, charac- terized in that the conduits (3) have, over their length, constant cross sections, identical to each other. 3.-.Moule suivant les revendications 1 et 2, caractérisé en ce que les extrémités des conduits (3), orien- tées vers la perpendiculaire médiane sur une surface d'appui, sont reliées les unes aux autres en un premier conduit annulai- re (4) entourant cette perpendiculaire médiane et en ce que ce premier conduit annulaire est relié au raccord d'amenée ou d'évacuation pour l'agent de réchauffement ou de refroidissement. 3. Mold according to claims 1 and 2, characterized in that the ends of the conduits (3), oriented towards the median perpendicular on a bearing surface, are connected to each other in a first annular conduit. re (4) surrounding this median perpendicular and in that this first annular duct is connected to the inlet or outlet connection for the heating or cooling agent. 4.- Moule suivant les revendications 1 à 3, caractérisa: en ce que les extrémités des conduits (3), éloignées de la perpendiculaire médiane sur une surface d'appui, sont reliées, par l'intermédiaire des conduits de liaison (5) orientés radialement, formés à l'intérieur de la pièce de mou- le . à une certaine distance des conduits (3), à un second conduit annulaire (6) qui entoure le premier conduit annulaire (4) et qui est relié au raccord d'évacuation ou d'amenée pour l'agent de refroidissement ou de réchauffement. 4.- Mold according to claims 1 to 3, characterized: in that the ends of the conduits (3), away from the median perpendicular on a bearing surface, are connected, via the connecting conduits (5) radially oriented, formed inside the mold part. at a certain distance from the ducts (3), to a second annular duct (6) which surrounds the first annular duct (4) and which is connected to the outlet or inlet connection for the cooling or heating medium. 5.- Moule suivant les revendications 3 et 4, caractérisé en ce que les deux conduits annulaires sont situés <Desc/Clms Page number 11> à proximité du centre de la pièce de moule. 5.- Mold according to claims 3 and 4, characterized in that the two annular ducts are located <Desc / Clms Page number 11> near the center of the mold part. 6. - Moule suivant les revendications 1 à5, caractérisé en ce que la surface de rotation, sur laquelle sont situées les lignes médianes des conduits (3), est un cône plan, dont la distance de la surface d'appui correspondante (7) à l'extrémité d'amenée des conduits, par exemple à proximité du centre de la pièce de moule, est plus grande qu'à l'extrémité d'évacuation des conduits, par exemple à proximité du bord de la pièce de moule. 6. - Mold according to claims 1 to 5, characterized in that the rotation surface, on which are located the center lines of the conduits (3), is a plane cone, the distance from the corresponding bearing surface (7) at the supply end of the conduits, for example near the center of the mold part, is larger than at the discharge end of the conduits, for example near the edge of the mold part. 7.- Moule suivant la revendication 6, caracté- risé en ce que l'angle compris entre les génératrices de la surface conique et de la surface d'appui présente une dimension telle que les différences de réchauffement ou de refroidisse- ment de la surface d'appui (7) provoquées par le retard entre l'arrivée de l'agent de réchauffement ou de refroidissement à l'extrémité d'amenée et à l'extrémité d'évacuation des conduits, sont compensées au moins approximativement par une disparité opposée des temps d'action de la chaleur à l'intérieur de la pièce de moule entre la surface d'appui et les différentes par- ties des conduits éloignées de celle-ci. 7. A mold according to claim 6, characterized in that the angle between the generatrices of the conical surface and of the bearing surface has a dimension such as the differences in heating or cooling of the surface. support (7) caused by the delay between the arrival of the heating or cooling agent at the supply end and at the discharge end of the ducts, are compensated at least approximately by an opposite disparity times of action of heat inside the mold part between the bearing surface and the various parts of the ducts remote from the latter.
BE699194D 1966-06-22 1967-05-30 BE699194A (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
DET0031412 1966-06-22

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE699194A true BE699194A (en) 1967-11-03

Family

ID=7556295

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE699194D BE699194A (en) 1966-06-22 1967-05-30

Country Status (2)

Country Link
BE (1) BE699194A (en)
NL (1) NL6708433A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR2427899A1 (en) * 1978-06-06 1980-01-04 Messerschmitt Boelkow Blohm MOLD HALF, PARTICULARLY FOR THE MANUFACTURE OF DISCS

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR2427899A1 (en) * 1978-06-06 1980-01-04 Messerschmitt Boelkow Blohm MOLD HALF, PARTICULARLY FOR THE MANUFACTURE OF DISCS

Also Published As

Publication number Publication date
NL6708433A (en) 1967-12-27

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0428464B1 (en) Cylinder for single-roll or twin-roll continuous caster
CH375807A (en) Method of welding an elongated member on a curved surface and apparatus for its implementation
FR2587247A1 (en) CYLINDER FOR CONTINUOUS CASTING BETWEEN CYLINDERS, WITH COOLING FLUID CIRCULATION
EP2875304B1 (en) Plate exchanger absorber with porous distribution element
FR2487964A1 (en) HEAT EXCHANGER REGENERATOR BY ROTATION REGENERATION
EP0611251A1 (en) Process and apparatus for cooling extruder barrel
BE699194A (en)
EP1218128B1 (en) Continuous casting roll for metal strip comprising a cooling circuit
FR2647377A1 (en) METHOD AND INSTALLATION FOR CASTING THIN-THICK METAL PRODUCTS THROUGH LINGOTIERE
EP0792706B1 (en) Casting cylinder of continuous casting apparatus with one or two cylinders
FR2649340A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR CONTINUOUS CASTING BETWEEN CYLINDERS OF THIN METAL PRODUCTS FOR DIRECT COLD ROLLING
EP0588743B1 (en) Installation for continuous casting of thin metallic products between rolls
FR3066262B1 (en) HEAT EXCHANGER COMPRISING A REFRIGERANT FLUID CIRCUIT
WO2016046171A1 (en) Device for thermal processing of a fluid, having reduced energy consumption
WO2006010854A1 (en) Heat-exchanging device for cold producing machine
FR2771034A1 (en) Method and device for the casting of thin strip on casting roll
WO2016166102A1 (en) Extrusion die for extruding agri-food materials and extrusion machine comprising such a die
WO2015028725A1 (en) Device for generating ice, using a double-walled cylindrical exchanger, of which an inner wall is a bi-material wall
BE418846A (en)
BE509013A (en)
BE554091A (en)
BE634521A (en)
FR2675721A1 (en) Method making it possible to control the thickness of a metallic strip continuously cast over a roll
BE520947A (en)
FR2865352A1 (en) Procedure and apparatus for enhancing the spreadability of butter uses changes in pressure and temperature to crystallise butter and mechanical means to decrystallise it