BE698919A - - Google Patents

Info

Publication number
BE698919A
BE698919A BE698919DA BE698919A BE 698919 A BE698919 A BE 698919A BE 698919D A BE698919D A BE 698919DA BE 698919 A BE698919 A BE 698919A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
coils
crowns
unit coils
unit
tank
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed filed Critical
Publication of BE698919A publication Critical patent/BE698919A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F28HEAT EXCHANGE IN GENERAL
    • F28GCLEANING OF INTERNAL OR EXTERNAL SURFACES OF HEAT-EXCHANGE OR HEAT-TRANSFER CONDUITS, e.g. WATER TUBES OR BOILERS
    • F28G5/00Cleaning by distortion
    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F28HEAT EXCHANGE IN GENERAL
    • F28DHEAT-EXCHANGE APPARATUS, NOT PROVIDED FOR IN ANOTHER SUBCLASS, IN WHICH THE HEAT-EXCHANGE MEDIA DO NOT COME INTO DIRECT CONTACT
    • F28D7/00Heat-exchange apparatus having stationary tubular conduit assemblies for both heat-exchange media, the media being in contact with different sides of a conduit wall
    • F28D7/02Heat-exchange apparatus having stationary tubular conduit assemblies for both heat-exchange media, the media being in contact with different sides of a conduit wall the conduits being helically coiled
    • F28D7/024Heat-exchange apparatus having stationary tubular conduit assemblies for both heat-exchange media, the media being in contact with different sides of a conduit wall the conduits being helically coiled the conduits of only one medium being helically coiled tubes, the coils having a cylindrical configuration

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Combustion & Propulsion (AREA)
  • Physics & Mathematics (AREA)
  • Thermal Sciences (AREA)
  • Heat-Exchange Devices With Radiators And Conduit Assemblies (AREA)

Description

  

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



    "Eohangeur   thermique 
La présente invention concerne un appareil de   chauffée   d'eau de type nouveau et perfectionné, et en particulier des appareils de chauffage d'eau commerciaux ou industriels utlisant de la vapeur d'eau ou de l'eau à haute température 'comme source de chaleur. 



   L'invention a pour objet principal de créer un appareil de chauffage d'eau robuste et très efficace comportant un échan- geur thermique de constitution nouvelle dans lequel le réservoir ou l'enveloppe de l'échangeur thermique contient un ensemble de serpentins composé de paires de serpentins unitaires logés con-      centriquement les uns dans les autres, des moyens étant prévus pour le montage amovible et indépendant des paires de serpentins unitaires dans le réservoir, de manière que chaque paire de ser- pantins unitaires puisse être enlevée du réservoir sans gêner les 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 autres.

   tes serpentins de l'écahangeur thermique sont disposés de manière à occuper un minimum de place pour produire la surface   d   chauffage découverte désirée qui réduit   à   son tour sensiblement l'espace nécessaire pour loger le groupe de chauffage d'eau. 



   Les serpentins sont disposés de manière à permettre l'en-   lèvement   du tartre accumulé par le rapide changement de tempéra- ture des serpentins* La variation de température est obtenue en faisait écouler l'eau à travers le réservoir tout en fermant et en ouvrant l'arrivée de vapeur d'eau ou d'eau à haute température s'écolant à travers les serpentins. Ceci a pour résultat une variation importante et rapide de la température des serpentins, ce qui provoque la dilatation et la contraction brusques des serpentins.

   En raison de la disposition des serpentins et de la manière dont ils sont fixés aux deux extrémités, la dilatation et la contraction créent une variation rapide du rayon des ser- pentins, en détachant ainsi le tartre qui pourrait s'accumuler sur la surface tant à l'intérieur qu'à   l'extérieur*   Le tartre peut être balayé avec l'eau ou le condensat des deux surfaces des tubes. Ce processus n'exerce pas de contrainte sur les ser- pentins, car les serpentins sont alternativement tournés dans des directions opposées, ce qui compense le couple de torsion créé par la dilatation et la contraction. 



   La pression de la vapeur d'eau est maintenue dans les serpentins, le maximum de pression étant inférieur d'environ 1,05 kg/cm2 à la pression d'eau minimale maintenue dans le réser- voir. Cette caractéristique élimine la nécessité d'une soupape de commande pour l'arrivée de vapeur lorsque la source de vapeur est à une pression inférieure à la pression maximale   admissible.   



   Lorsqu'on utilise l'eau chaude comme fluide de chauffage, l'eau de chauffage doit se trouver à une température d'au moins ? C en dessous de la température de saturation de l'eau à une pression 

 <Desc/Clms Page number 3> 

      minimale de l'eau contenue dans le réservoir. L'eau chaude de chauffage peut être amenée à circuler en continu   à   travers les tubes, ce qui élimine le besoin d'une soupape de commande d'écou- lement tout en empêchant le déséquilibre du système formé par l'eau à haute température et l'eau chaude souvent provoqué par des variations importantes de l'écoulement dans toute partie du   :   système.

   Le fait que chaque tube des serpentins a exactement la   . même   longueur assure en outre l'écoulement uniforme de l'eau do chauffage à travers les serpentins, ce qui entraîne un transfert de chaleur globale maximal.      



   La disposition des serpentins à l'intérieur du réservoir en relation avec l'écoulement à voie unique à travers   1'appareil   de chauffage offre un minimum de résistance à l'écoulement du fluide en cours de chauffage à travers le réservoir. Une seule voie de passage du fluide de chauffage à travers los tubes d'é- gale longueur assure également un écoulement uniforme du fluide à travers tous les serpentins avec un minimum de chute de prcs- sion. 



   La température de l'eau retenue dans l'échangour ther- mique n'est pas critique relativement à la température finale réglée de l'eau quittant l'appareil, sauf qu'elle doit être aussi moins élevée que la température finale. Cet avantage élimine le souci de la stratification de l'eau chauffée dans un récervoir conservant de l'eau chaude pendant une longue période de temps, lorsqu'un faible écoulement est impliqué; l'eau chaude conservée dans un réservoir tend à se stratifier, l'eau la plus   chamè@@@   trouvant au sommet et la température diminuant   sensiblement   en dessous du niveau supérieur.

   Le réglage de la température de l'eau quittant l'appareil est effectué à la sortie de l'appareil en mélangeant les eaux dont la température est respectivement plus élevée et moins élevée que la température finale décirée de l'eau, ce qui assure un réglage plus précis de la température 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 finale.   lorsqu'on   désire conserver de l'eau à la température finale réglée, il est difficile d'obtenir une température cons- tante de   l'eau   quittant le réservoir par une sortie en raison de la stratification de volumes relativement grands de   l'eau   chauffée contenue dans le réservoir. 



   D'autre avantages de l'invention résident dans sa simplicité de constitution, dans sa durée de service, dans sa possibilité d'adaptation à un entretien convenable et dans sa possibilité d'adaptation à une fabrication économique. 



   Diverses autres caractéristiques ressortent de la des- cription détaillée qui suit et des dessins annexés qui repré- sentent, à titre d'exemples non limitatifs, des formes de réa- lisation de l'objet de l'invention. 



   La figure 1 est une vue en coupe verticale de   l'échan-   geur thermique. 



   La figure 2 est une vue en coupe horizontale suivant la ligne   2-2   de la figure 1. 



   La figure 3 est une vue schématique montrant l'agen- cement des serpentins de   l'échangeur   thermique. 



   La figure 4 est une vue schématique des liaisons des serpentins. 



   La figure 5 est une vue schématique à plus grande échelle mantrant   l'espacement   des serpentins. la figure 6 est une vue schématique   d'une   variante de   l'agencement   des liaisons des serpentins. 



   La figure 7 est une vue en coupe horizontale partielle à plus grande échelle d'un échangeur thermique utilisant les liaisons des serpentins de la figure 6, essentiellement sui- vant la ligne 7-7 de la figure 8. 



   La figure 8 montre un détail en coupe verticale par-   tielle   suivant la ligne 8-8 de la figure 7. 



   La figure 9 est une vue en perspective partielle de 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 
 EMI5.1 
 l'une des extraites des serpentins et des COU--rOruW3.. 



  Aux dessins annexés, le r6xorvoir 16 da 1 téd;1:;.:\!"lX' thermique possède une paroi latérale cylindrique ou <;>.é 1<J>j..J 20 à l'extrémité supérieure do laquelle est fixéo une coxoy.r. extérieure ou bride 21. Un collectour à vapeur d. tÙ:-\':.1 22 ou forme. de dorme muni d'une couronne de montage ' t=r:.ß;r, 2;> est prévu au sommet du réservoir et est fixé de façon ;ri>vll;1<- à la couronne 21 au moyen de plusieurs 'boulons 2.1 , 'na 1(.i::-.t étanche 25 approprié étant interposé entre lc3 c.>:i">..>;;..< w ô8î , 23. comme le montrent les dessins.

   Le co.3cc4.r 2r -''"--h.' à sa partie, supérieure un raccord dtadfuission '6, r.'\'t" '.c<<,::, la vapeur à'eau ou l'eau chaude peut étro adaluc c^; : le c11- teur en vue de chauffer l'eau contenue dans le réservoir.   AUX   
 EMI5.2 
 fins de cette description, la vapeur d'eau peut être congid.6rt1) comme la source de chaleur, bien que l'eau chaude puisse être employée, si on le préfère. 



   Un ensemble à serpentins d'échange thermique   27   est 
 EMI5.3 
 prévu à 1*"-ntézieur de la chemise ou enveloppe 20, zon acnce- ment   éant   décrit en détail dans ce qui suit. Pour   l'instant,   on peut mentionner que l'ensemble 27 se compose   d'un   groupe de serpentins ou de tubes en hélice dont les extrémités   supérieures   sont ouvertes et fixées dans une plaque circulaire ou tôle à tubes 28 qui est disposée juste en dessous du collecteur de   vapeur   22 et est fixée de façon amovible par des boulons   appro-   priés 29 à la face inférieure do la couronne 23 du   collecteur..   



  Le la même façon, les extrémités inférieures des   tubos   de l'é- changeur thermique sont ouvertes et fixées dans une plaque cir- culaire ou tôle à tubes   30,   laquelle est disposée dans la car- 
 EMI5.4 
 tia inférieure du réservoir et est fixée de façon anovible par des boulons appropriés 31 à une couronne de montage intérieure 32   prévus'   à l'extrémité inférieure du réservoir. La   couronne   32 porte également un collecteur de condensat 33 muni   d'un   

 <Desc/Clms Page number 6> 

 écoulement 34.

   Il y a lieu de remarquer que la vapeur entrant dans le collecteur de vapeur 22 par l'entrée 26 passe dans les   extrémités   supérieures des tubes d'échange thermique 27 et sort des extrémités inférieures des tubes dans le collecteur de con-   densat   33.   l'eau   froide devant être chauffée est admise dans l'enveloppe 20 du réservoir par un raccord d'admission 37 près du fond du réservoir, de sorte que l'eau entoure l'ensemble   à   serpentins d'échange thermique   27   et est chauffée par la vapeur   d'eau   circulant à travers   l'ensemble   à serpentins.   L'eau   chauf- fée quitte le réservoir par un raccord de sortie 38 près du sommet du   réservoir,   comme cela est évident. 



   Des chicanes 70 sont prévues entre l'extérieur de   l'ensemble à   serpentins 27 et la surface intérieure du réservoir 20,   1*une   au-dessus de l'entrée 37 et une seconde en dessous de la sortie 38. Des chicanes 70' prévues sur l'ensemble à serpen- tins intérieur 27 sont au même niveau que les chicanes extérieu- res et sont suspendues en 39. Le rôle de ces chicanes est d'o- bliger l'eau circulant   à   travers l'appareil de chauffage de l'entrée 37 à la sortie 38   à   passer entre les serpentins au lieu de les éviter. 



   En ce qui concerne de nouveau la constitution du ré- servoir, un pilier de support tabulaire central 39 s'étend entre les   tdles   à tubes 28, 30, l'extrémité inférieure du pi- lier étant vissée dans une douille 40 fixée au sommet de la tOle 30 tandis que la partie d'extrémité supérieure du pilier est engagée par coulissement télescopique dans une douille 41 analogue fixée à la face inférieure de la tôle 28. Il y a lieu de remarquer qu'à des fins d'entretien ou de remplacement, l'ensemble à serpentins 27 peut facilement être retiré en to- talité du réservoir en enlevant simplement les boulons 24, 29, 
31 et en retirant l'ensemble à serpentins du réservoir d'une seule pièce avec les tôles à tubes 28, 30. 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 



   Pour revenir en détail à   l'ensemble à   serpentins d'échange thermique 27 mentionné ci-dessus et en se reportant notamment aux figures 3 à 5, il y a lieu de remarquer que   l'on-   semble à serpentins se compose de plusieurs serpentins   unitai-   res disposés concentriquement, par exemple les   serpentins   uni- taires C1, C2, C3, C4, qui sont logés les uns dans les   autren,   l'unité C1 présentant le diamètre le plus grand et   l'unité     C4   le diamètre le plus petit. Bien qu'on ait représenté quatre serpentins unitaires à des fins d'illustration, on peut en uti- liser des nombres plus grands ou plus petits suivant la   capa.ci...   té de chauffage désirée.

   Chacun des serpentins unitaires C1, C2, C3, C4 est composé de plusieurs serpentins individuels   aui   ont une disposition en hélice avec recouvrement, de sorte que tous les serpentins individuels de chaque unité sont engagés les uns dans les autres en relation verticalement coplanaire. 



  Par exemple, si l'on considère le serpentin unitaire C1, il est composé de six serpentins individuels C1a, C1b, C1c, C1d, C1c, C1f, le pas d'hélice de chaque serpentin, par exemple du ser- pentin C1a étant apte à recevoir les autres serpentins C1b, C1c, C1d, C1e, C1f entre les spires du serpentin C1a, Comme autre exemple, le serpentin unitaire C4 a été représenté   comte   étant composé de quatre serpentins individuels C4a, C4b, C$c, C4d qui ont un pas hélicoïdal analogue à engagement   mutuel   ou   à   recouvrement.

   A des fins d'illustration, les serpentins unitaires C1 et C2 ont été représentés comme étant composés de six serpentins individuels chacun et les unités C3 et C4 comme étant constituées de quatre serpentins individuels chacune, mais en pratique, on peut employer un nombre plus grand ou plus faible de serpentins individuels dans un serpentin unitaire, suivant la capacité de chauffage désirée, le diamètre du ser- pentin unitaire et le diamètre des tubes constituant les ser- pentins unitaires.

   Toutefois, il y a lieu de remarquer   quo   les 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 serpentins des diverses unités sont enroulés dans des sens op- posés; par exemple, le serpentin unitaire C1 peut être enroulé dans le sens des aiguilles d'une montre, le serpentin unitaire C2 dans le sens opposé, le serpentin unitaire C3 de nouveau dans le sens des aiguilles d'une montre, le serpentin C4 en sens inverse de celui des aiguilles d'une montre, et ainsi de suite. De même, il est important de remarquer que la langueur globale de tubulure dans chaque serpentin individuel de chaque serpentin unitaire est la même, quel que soit le diamètre du serpentin.

   Il en résulte que la distance centre à centre de deux spires adjacentes des serpentins constituant le serpentin unitaire C1 le plus grand est légèrement supérieure à celle du serpentin unitaire C2 suivant plus petit, comme cela est représenté schématiquement en 80 et respectivement en 81 à la figure 5, les unités C1 et C2 comportant chacune six serpentins individuels. Dans le serpentin unitaire C3 suivant plus petit, qui ne comporte que quatre serpentins individuels, la distance correspondante 82 peut être plus grande que la distance 80, mais dans chaque cas, elle est plus grande que la distance 83 entre des spires adjacentes du plus petit serpentin unitaire C4 qui comporte également quatre serpentins individuels. Les distances 81, 83   sont à   peu prés les mêmes.

   Comme entre les serpentins unitaires eux-mêmes, l'espacement transversal ou radial indiqué en 84 est uniforme. 



   Comme le montrent les figures 1 à 3, les parties d'ex- trémité de tous les serpentins individuels dans tous les ser- pentins unitaires s'étendent comme en 65 en vue de la liaison avec les plaques ou tôles à tubes 28, 30 mentionnées ci-dessus au sommet et à la base du réservoir 16 de l'échangeur   thermi-   que, les extrémités terminales des serpentins étant fixées dans les tôles à tubes de toute manièro appropriée, par exemple par roulement, emboutissage, soudage, brasage ou d'une façon 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 
 EMI9.1 
 analogue.

   Il y a lieu de remarquer que, pour nuisit I1U',: 11!t$ serpentins unitaires C't, Cl, C3, C4 sont enroules ultp:!'!1'rU""t''''' ment dans deu sens opposés et quo tous les $orpntin 1;.;il;"'-- duels sont de mome longueur, leur dilatation et loir crstw;. tion pendant le chauffage et le .'e.t.4o.L(x.t..i.GclÂ4 pl"ùdt1.hH:r.t .:1.e:' moments du couple de torsion se contrebalançait iT,il 3'w :Ct"t:", v sur les tales à tubes 28, 30 de sorte quo ces d\i:r'd:r0:'::' R-? ;:')1 ni tournées ni tordues dans une direction a;ialo ut occn:\I..:n.t toujours une position correcte pour 1 'a.li;notrJr;''lt avec lus bal- loris de montage 29 et   31.   



   Cette caractéristique de neutralisation du couple de 
 EMI9.2 
 torsion est produite de façon encore plus canplètc d2ns la 'va'* riante d'agencement des serpentins illustrée aux figures 6 à. 



  9, dans laquelle les parties deextrémité 86 des serpentins constituant le serpentin unitaire C1 sont disposées sur un cercle de même diamètre que les parties d'Gxtrémité 67 des ser-* pantins constituant le serpentin unitaire intérieur C2   suivait   tandis que les parties d'extrémité 88 du serpentin unitaire C3 sa trouvent sur un cercle de même diamètre que la partie d'ex- trémité 89 du serpentin unitaire C4. Au lieu de fixer toutes 
 EMI9.3 
 les parties d1extrémité des serpentins dans une tale à tubes commune, les parties d'extrémité 86, 87 des serpentins unitai- res C1, C2 sont fixées dans une couronne 90 tandis que les parties d'extrémité 88, 89 des serpentins unitaires C3, C4 sont fixées de la même façon dans une couronne 91 disposée concen- triquement dans la couronne 90.

   Les deux couronnes 90,   91   do montage des.serpentins sont fixées de façon amovible aux tôles 
 EMI9.4 
 à tubes, par exemple à la tale à tube supérieure 28' par plusieurs boulons 92, un joint 93 approprié étant disposé   en-   tre les   couronnes   et la tôle à tubes, comme représenté. De même, les tôles à tubes présentent des ouvertures 94 à travers lesquelles les extrémités ouvertes des tubes enroulés peuvent 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 communiquer avec le   collecteur   de vapeur 22 et le collecteur de condensât   33'   
Le pilier de support tubulaire central 39 et les   douilles   40,   41   sont inutiles lorsqu'on utilise la variante   d'agencement   des serpentins décrite ici. 



   Il '1 a lieu de remarquer que, étant donné que les ser- pentins unitaires C1  C2   sont enroulés en sens opposés, ils se contrebalancent mutuellement et neutralisent ainsi le cou- ple de torsion du à leur dilatation ou à leur contraction, de sorte que leur couronne de support 90 commune n'est soumise   à   aucun mouvement de rotation ou de torsion axiale. La même chose s'applique également aux serpentins unitaires C3, C4 qui sont relies à une couronne de support 91 commune. 



   Après l'enlèvement de l'ensemble à serpentins 27 de la variante de réalisation de   l'unité,   il est important de remar- quer que les serpentins unitaires C1, C2 peuvent être retirés avec leur couronne de montage commune   90   de l'ensemble à ser- pentins 27 en dévissant les boulons 92, en retirant la tôle à tubes 28', en dévissant les boulons maintenant la couronne 91   à   la tôle à. tubes 30' opposés, puis en enlevant les serpentins C1,  C2   et en laissant les serpentins C3, C4 fixée   à   la tôle à tubes 30'. De la même manière, toute paire individuelle de serpentins unitaires en liaison de la même façon peut être dé- gagée de l'ensemble   à   serpentins quel que soit le nombre de serpentins Unitaires de cet ensemble.

   Cette caractéristique permet le remplacement ou l'enlèvement en vue de réparation d'une paire de serpentins unitaires fixés à des couronnes com- munes des   tôles   à tubes. Cette caractéristique permet en outre   dtaccéder à   chaque tube individuel de l'ensemble en vue de l'inspection, du remplacement ou d'une réparation, car chaque couronne de la tôleà tubes ne reçoit que deux serpentins uni-   taires,   les tubes du serpentin unitaire extérieur étant 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 accessibles de l'extérieur de la couronne et les tubes du ser- pentin unitaire intérieur étant accessibles de l'intérieur de la couronne. 



   Les avantages de l'échangeur thermique formant un cons- tituant de l'unité, énumérés ici et   s'appliquent   principalement à des appareils de chauffage d'eau, sont également valables pour d'autres applications d'échangeur thermique, y compris les . systèmes de réfrigération et de conditionnement   d'air,   les con- trales de production de vapeur d'eau et les Installations de traitement chimique. 



   Diverses autres modifications peuvent d'ailleurs être apportées aux formes de réalisation représentées et décrites en détail, sans sortir du cadre de l'invention. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



    "Heat exchanger
The present invention relates to a new and improved type of water heating apparatus, and in particular to commercial or industrial water heaters using steam or high temperature water as a heat source. .



   The main object of the invention is to provide a robust and highly efficient water heater comprising a newly constructed heat exchanger in which the tank or shell of the heat exchanger contains a set of coils made up of pairs. of unit coils housed concentrically within each other, means being provided for the removable and independent mounting of the pairs of unit coils in the tank, so that each pair of unit coils can be removed from the tank without hindering the

 <Desc / Clms Page number 2>

 other.

   The heat exchanger coils are arranged to take up a minimum of space to produce the desired uncovered heating surface which in turn significantly reduces the space required to house the water heating group.



   The coils are arranged so as to allow the removal of scale accumulated by the rapid change in temperature of the coils * The temperature variation is obtained by making water flow through the tank while closing and opening the arrival of water vapor or high temperature water flowing through the coils. This results in a large and rapid change in the temperature of the coils, causing the coils to expand and contract sharply.

   Due to the arrangement of the coils and the way they are attached at both ends, the expansion and contraction create a rapid change in the radius of the coils, thus loosening scale that could accumulate on the surface both. inside and outside * Scale can be swept away with water or condensate from both surfaces of the tubes. This process does not put stress on the coils, as the coils are alternately rotated in opposite directions, which compensates for the torque created by expansion and contraction.



   The water vapor pressure is maintained in the coils, the maximum pressure being about 1.05 kg / cm2 less than the minimum water pressure maintained in the tank. This feature eliminates the need for a control valve for supplying steam when the source of steam is at a pressure below the maximum allowable pressure.



   When using hot water as a heating medium, the heating water must be at a temperature of at least? C below the saturation temperature of water at a pressure

 <Desc / Clms Page number 3>

      minimum water content in the tank. The heating hot water can be made to circulate continuously through the tubes, eliminating the need for a flow control valve while preventing imbalance of the system formed by the high temperature water and hot water often caused by large variations in flow in any part of the system.

   The fact that each tube of the coils has exactly the. same length further ensures uniform flow of heating water through the coils, resulting in maximum overall heat transfer.



   The arrangement of the coils within the tank in relation to the single-path flow through the heater provides minimal resistance to the flow of the fluid being heated through the tank. A single path for the heating fluid to pass through the tubes of equal length also ensures uniform flow of fluid through all of the coils with minimal pressure drop.



   The temperature of the water retained in the heat exchanger is not critical with respect to the set final temperature of the water leaving the appliance, except that it should be also lower than the final temperature. This advantage eliminates the worry of stratifying heated water in a tank retaining hot water for a long period of time, when poor flow is involved; hot water kept in a tank tends to stratify, with the hottest water being at the top and the temperature dropping significantly below the top level.

   The temperature of the water leaving the appliance is adjusted at the outlet of the appliance by mixing the water whose temperature is respectively higher and lower than the final temperature of the water, which ensures a more precise temperature setting

 <Desc / Clms Page number 4>

 final. when it is desired to keep water at the final set temperature, it is difficult to achieve a constant temperature of the water leaving the tank through an outlet due to the stratification of relatively large volumes of the heated water contained in the tank.



   Other advantages of the invention reside in its simplicity of constitution, in its service life, in its possibility of adaptation to suitable maintenance and in its possibility of adaptation to economical manufacture.



   Various other characteristics will emerge from the detailed description which follows and from the appended drawings which represent, by way of non-limiting examples, embodiments of the object of the invention.



   Figure 1 is a vertical sectional view of the heat exchanger.



   Figure 2 is a horizontal sectional view taken along line 2-2 of Figure 1.



   FIG. 3 is a schematic view showing the arrangement of the heat exchanger coils.



   Figure 4 is a schematic view of the connections of the coils.



   Figure 5 is a schematic view on a larger scale showing the spacing of the coils. FIG. 6 is a schematic view of a variant of the arrangement of the connections of the coils.



   Figure 7 is an enlarged partial horizontal sectional view of a heat exchanger using the coil connections of Figure 6, substantially taken along line 7-7 of Figure 8.



   Figure 8 shows a detail in partial vertical section taken on line 8-8 of Figure 7.



   Figure 9 is a partial perspective view of

 <Desc / Clms Page number 5>

 
 EMI5.1
 one of the extracts from the coils and the COU - rOruW3 ..



  In the accompanying drawings, the thermal rexorvoir 16 has a cylindrical side wall or <;>. É 1 <J> j..J 20 at the upper end of which is fixed to an external coxoy.r. or flange 21. A steam collector d. tÙ: - \ ':. 1 22 or form of a dormer fitted with a mounting ring' t = r: .ß; r, 2; > is provided at the top of the tank and is fixed so; ri> vll; 1 <- to the ring 21 by means of several 'bolts 2.1,' na 1 (.i :: -. t tight 25 suitable being interposed between lc3 c.>: i "> ..> ;; .. <w ô8î, 23. as shown in the drawings.

   The co.3cc4.r 2r - '' "- h. ' at its upper part a connection dtadfuission '6, r.' \ 't "' .c <<, ::, steam or hot water can be added; : the switch to heat the water contained in the tank. TO THE
 EMI5.2
 For the purposes of this description, water vapor may be congid.6rt1) as the heat source, although hot water may be employed, if preferred.



   A heat exchange coil assembly 27 is
 EMI5.3
 provided at 1 * "- outside the jacket or casing 20, acnce- ment zone being described in detail in the following. For the moment, it may be mentioned that the assembly 27 consists of a group of coils or coils. helical tubes the upper ends of which are open and secured in a circular plate or tube sheet 28 which is disposed just below the steam manifold 22 and is removably secured by suitable bolts 29 to the underside of the crown 23 of the collector.



  In the same way, the lower ends of the heat exchanger tubes are opened and fixed in a circular plate or tube sheet 30, which is disposed in the cartridge.
 EMI5.4
 the lower end of the tank and is removably secured by suitable bolts 31 to an inner mounting ring 32 provided at the lower end of the tank. The crown 32 also carries a condensate collector 33 provided with a

 <Desc / Clms Page number 6>

 flow 34.

   It should be noted that the steam entering the vapor collector 22 through the inlet 26 passes through the upper ends of the heat exchange tubes 27 and exits the lower ends of the tubes in the condensate collector 33. 1 Cold water to be heated is admitted into the shell 20 of the tank through an inlet fitting 37 near the bottom of the tank, so that the water surrounds the heat exchange coil assembly 27 and is heated by the water vapor flowing through the coil assembly. The heated water leaves the tank through an outlet fitting 38 near the top of the tank, as is evident.



   Baffles 70 are provided between the exterior of the coil assembly 27 and the interior surface of the reservoir 20, one above the inlet 37 and a second below the outlet 38. Baffles 70 'are provided. on the inner coil assembly 27 are at the same level as the outer baffles and are suspended at 39. The role of these baffles is to block the water flowing through the heater from the heater. 'entrance 37 to exit 38 to pass between the coils instead of avoiding them.



   Referring again to the constitution of the tank, a central tabular support pillar 39 extends between the tube sheets 28, 30, the lower end of the pillar being screwed into a socket 40 attached to the top of the tube. the sheet 30 while the upper end part of the pillar is engaged by telescopic sliding in a similar socket 41 fixed to the underside of the sheet 28. It should be noted that for maintenance or replacement purposes , the coil assembly 27 can easily be removed entirely from the tank by simply removing bolts 24, 29,
31 and removing the coil assembly from the one-piece tank with tube sheets 28, 30.

 <Desc / Clms Page number 7>

 



   To return in detail to the heat exchange coil assembly 27 mentioned above and with particular reference to Figures 3 to 5, it should be noted that the coil assembly is made up of several unit coils. - res arranged concentrically, for example the unit coils C1, C2, C3, C4, which are housed in each other, unit C1 having the largest diameter and unit C4 the smallest diameter. Although four unit coils have been shown for illustrative purposes, larger or smaller numbers may be used depending on the desired heating capacity.

   Each of the unit coils C1, C2, C3, C4 is composed of several individual coils aui have a helical arrangement with overlap, so that all the individual coils of each unit are engaged with each other in vertically coplanar relationship.



  For example, if we consider the unit coil C1, it is composed of six individual coils C1a, C1b, C1c, C1d, C1c, C1f, the helix pitch of each coil, for example of the coil C1a being suitable to receive the other coils C1b, C1c, C1d, C1e, C1f between the turns of coil C1a, As another example, the unit coil C4 has been represented count being composed of four individual coils C4a, C4b, C $ c, C4d which have a helical pitch similar to mutual engagement or overlap.

   For purposes of illustration, the unit coils C1 and C2 have been shown as being composed of six individual coils each and the units C3 and C4 as being composed of four individual coils each, but in practice a larger number can be employed. or smaller of individual coils in a unit coil, depending on the desired heating capacity, the diameter of the unit coil and the diameter of the tubes constituting the unit coils.

   However, it should be noted that the

 <Desc / Clms Page number 8>

 coils of the various units are wound in opposite directions; for example, the single coil C1 can be wound clockwise, the single coil C2 in the opposite direction, the single coil C3 again clockwise, the C4 coil clockwise counterclockwise, and so on. Likewise, it is important to note that the overall tubing length in each individual coil of each unit coil is the same regardless of coil diameter.

   As a result, the center-to-center distance of two adjacent turns of the coils constituting the larger unit coil C1 is slightly greater than that of the next smaller unit coil C2, as shown schematically at 80 and 81 respectively in FIG. 5, units C1 and C2 each comprising six individual coils. In the next smaller unit coil C3, which has only four individual coils, the corresponding distance 82 may be greater than the distance 80, but in each case it is greater than the distance 83 between adjacent turns of the smaller one. single coil C4 which also has four individual coils. The distances 81, 83 are roughly the same.

   As between the unit coils themselves, the transverse or radial spacing indicated at 84 is uniform.



   As shown in Figures 1 to 3, the end portions of all the individual coils in all the unit coils extend as at 65 for connection with the mentioned plates or tube sheets 28, 30. above at the top and at the base of the heat exchanger tank 16, the terminal ends of the coils being fixed in the tube sheets in any suitable manner, for example by rolling, stamping, welding, brazing or brazing. a way

 <Desc / Clms Page number 9>

 
 EMI9.1
 similar.

   It should be noted that, for harm I1U ',: 11! T $ unit coils C't, Cl, C3, C4 are wound ultp:!'! 1'rU "" t '' '' 'ment in deu opposite directions and quo all $ orpntin 1;.; il; "'- duels are of the same length, their dilation and dormancy crstw ;. tion during heating and .'et4o.L (xt.i.GclÂ4 pl "ùdt1.hH: rt.: 1.e: 'moments of the torque counterbalanced iT, il 3'w: Ct" t: ", v on the tube tales 28, 30 so that these d \ i: r'd: r0: '::' R-?;: ') 1 neither turned nor twisted in a direction a; ialo ut occn: \ I ..: nt always a correct position for 1' a.li; ourJr; '' lt with assembly bal- loris 29 and 31.



   This characteristic of neutralization of the torque of
 EMI9.2
 torsion is produced even more canplètc in the 'variation' * arrangement of the coils illustrated in Figures 6 to.



  9, wherein the end portions 86 of the coils constituting the unit coil C1 are arranged on a circle of the same diameter as the end portions 67 of the coils constituting the inner unit coil C2 followed while the end portions 88 of the unit coil C3 its on a circle of the same diameter as the end part 89 of the unit coil C4. Instead of fixing all
 EMI9.3
 the end parts of the coils in a common tube plate, the end parts 86, 87 of the unit coils C1, C2 are fixed in a ring 90 while the end parts 88, 89 of the unit coils C3, C4 are fixed in the same way in a ring 91 arranged concentrically in the ring 90.

   The two rings 90, 91 do mounting the serpentines are detachably attached to the sheets
 EMI9.4
 to tubes, for example to the top tube plate 28 'by a plurality of bolts 92, a suitable gasket 93 being disposed between the rings and the tube sheet, as shown. Likewise, the tube sheets have openings 94 through which the open ends of the coiled tubes can

 <Desc / Clms Page number 10>

 communicate with the steam collector 22 and the condensate collector 33 '
The central tubular support pillar 39 and sockets 40, 41 are unnecessary when using the alternate coil arrangement described herein.



   It should be noted that, since the unit coils C1 C2 are wound in opposite directions, they counterbalance each other and thus neutralize the torsional torque due to their expansion or contraction, so that their common support ring 90 is not subjected to any rotational or axial torsional movement. The same also applies to the unit coils C3, C4 which are connected to a common support ring 91.



   After removing the coil assembly 27 from the alternative embodiment of the unit, it is important to note that the unit coils C1, C2 can be removed with their common mounting ring 90 from the assembly to. Coils 27 by unscrewing the bolts 92, removing the tube sheet 28 ', unscrewing the bolts holding the crown 91 to the sheet metal. opposite tubes 30 ', then removing the coils C1, C2 and leaving the coils C3, C4 attached to the tube sheet 30'. Likewise, any individual pair of unit coils linked in the same way can be disengaged from the coil assembly regardless of the number of Unit coils in that assembly.

   This feature allows the replacement or removal for repair of a pair of unit coils attached to common rings of the tube sheets. This feature also allows access to each individual tube in the assembly for inspection, replacement, or repair, as each ring of the tube sheet receives only two single coils, the single coil tubes. outside being

 <Desc / Clms Page number 11>

 accessible from the outside of the crown and the tubes of the internal single coil being accessible from the inside of the crown.



   The advantages of the heat exchanger forming a component of the unit, listed here and mainly applicable to water heaters, are also valid for other heat exchanger applications, including. refrigeration and air conditioning systems, water vapor production controls and chemical treatment plants.



   Various other modifications can moreover be made to the embodiments shown and described in detail, without departing from the scope of the invention.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.

 

Claims (1)

REVENDICATIONS 1. Echangeur thermique, caractérisé en ce qu'il com- porte en combinaison une enveloppe allongée présentant près do ses extrémités opposées une entrée et une sortie pour lui liquide devant être chauffé, deux collecteurs pour le fluide de chauf- fage montés amovibles aux extrémités opposées de l'enveloppe, un ensemble à serpentins d'échange thermique disposé dans 1'en- veloppe et comportant des paires de Serpentins unitaires logés concentriquement les uns dans les autres, les serpentins de chaque paire étant enroulés en sens opposés et ayant des extré- mités libres situées sur un cercle commun, CLAIMS 1. Heat exchanger, characterized in that it comprises in combination an elongated casing having, near its opposite ends, an inlet and an outlet for the liquid to be heated, two collectors for the heating fluid mounted removably at the ends. opposites of the casing, a heat exchange coil assembly disposed within the casing and having pairs of unit coils housed concentrically within each other, the coils of each pair being coiled in opposite directions and having ends - free moths located on a common circle, des paires de cou- ronnes tubulaires concentriques prévues aux extraites de l'en- semble à serpentins avec fixation des extrémités libres des serpentins unitaires respectifs dans ces couronnes, ces der- nières étant juxtaposées aux extrémités opposées de l'ensemble à serpentins aux collecteurs respectifs et les collecteurs pré= sentant des ouvertures par lesquelles lee extrémités des ser- <Desc/Clms Page number 12> pentins, dans les couronnes, peuvent communiquer avec l'inté- rieur des collecteurs et des moyens fixant de façon amovible et indépendante les couronnes aux collecteurs, pairs of concentric tubular crowns provided at the extracts of the coil assembly with fixing of the free ends of the respective unit coils in these crowns, the latter being juxtaposed at the opposite ends of the coil assembly to the respective manifolds and manifolds having openings through which the ends of the ser- <Desc / Clms Page number 12> pentines, in the crowns, can communicate with the interior of the collectors and with the means removably and independently fixing the crowns to the collectors, de manière que chaque paire de serpentins unitaires puisse être retirée avec ses couronnes de l'enveloppe par enlèvement des moyens de fixa- tion et d'au moins un des collecteurs, 2 - Echangeur thermique suivant la revendication 1, dans lequel chacun des serpentins unitaires comporte plusieurs serpentins individuels à recouvrement des pas. so that each pair of unit coils can be removed with its crowns from the casing by removing the fixing means and at least one of the collectors, 2 - Heat exchanger according to claim 1, wherein each of the unit coils comprises several individual coils overlapping the steps. 3 - Echangeur thermique, caractérisé en ce qu'il com- porte en combinaison, un réservoir comportant une paroi latérale cylindrique présentant près de ses extrémités opposées une en- trée et une sortie pour un liquide devant être chauffé, un pre- mier collecteur pour un fluide de chauffage monté amovible à une extrémité de la paroi latérale, un second collecteur pour un fluide de chauffage fixé à l'autre extrémité de la paroi latérale, un ensemble à serpentins d'échange thermique disposé dans le réservoir, cet ensemble comportant des paires de ser- pentins unitaires logés concentriquement les uns dans les au- tres, 3 - Heat exchanger, characterized in that it comprises in combination, a reservoir comprising a cylindrical side wall having near its opposite ends an inlet and an outlet for a liquid to be heated, a first manifold for a heating fluid removably mounted at one end of the side wall, a second manifold for a heating fluid attached to the other end of the side wall, a heat exchange coil assembly disposed in the tank, this assembly comprising pairs of unitary coils housed concentrically one inside the other, les serpentins de chaque pairo étant enroulés dans des sens opposés et présentant des extrémités libres situées sur un cercle commun et des paires de couronnes tubulaires concentriques prévues aux extrémités de l'ensemble à serpentins, les couronnes assurant la fixation des extrémités libres des paires respecti- ves de serpentins unitaires,et des moyens fixant de façon amo- vible et indépendante les couronnes, aux collecteurs, chaque paire de serpentins unitaires pouvant être retirée avec ses couronnes du réservoir indépendamment des autres paires de serpentins uni- taires lors de l'enlèvement des moyens de fixation et du premier collecteur. the coils of each pairo being wound in opposite directions and having free ends located on a common circle and pairs of concentric tubular rings provided at the ends of the coil assembly, the rings ensuring the fixing of the free ends of the respective pairs. ves of unit coils, and means for removably and independently fixing the crowns, to the manifolds, each pair of unit coils being able to be withdrawn with its crowns from the tank independently of the other pairs of unit coils during the removal of the coils. fixing means and the first collector. 4 - Échangeur thermique suivant la revendication 3. dans lequel chacun des serpentins unitaires comporte plusieurs <Desc/Clms Page number 13> serpentins individuels avec recouvrement des pas. 4 - Heat exchanger according to claim 3 wherein each of the unit coils comprises several <Desc / Clms Page number 13> individual coils with overlap of the steps. 5 - Echangeur thermique suivant la revendication 4, dans lequel tous les serpentins individuels de tous les serpan- tins unitaires sont formés de longueurs égales de tubes, 6 - Echangeur thermique caractérisé en c qu'il cer- porte en combinaison un réservoir cylindrique, 'eu t'Oies à bubes fixées aux extrémités du réservoir, un ensemble à serpentins logé dans le réservoir et supporté par les tôles à tubes, cest ensemble comportant plusieurs serpentins nitaires enroula, en hélice, formés chacun par des tubes à enroulement héllco@@l, chaque tube d'un serpentin unitaire formant une hélice; 5 - A heat exchanger according to claim 4, wherein all the individual coils of all the unit coils are formed of equal lengths of tubes, 6 - Heat exchanger characterized in that it carries in combination a cylindrical tank, 'had the geese with bubes fixed to the ends of the tank, a set of coils housed in the tank and supported by the tube sheets, it is together comprising several coiled, helically wound coils each formed by helically wound tubes, each tube of a unit coil forming a helix; de même pas et de même diamètre, les tubes d'un serpentin étant paral- lèles et équidistants et se terminant à des intervalles de même angle d'espacment à leurs extrémités. les serpentins unitaire: of the same pitch and of the same diameter, the tubes of a coil being parallel and equidistant and terminating at intervals of the same angle of spacing at their ends. the unit coils: ? alternés de l'ensemble à serpentins ayant des enroulemente héli- coldaux dans des sens opposés et le nombre de tubes dans les serpentins unitaires impairs étant le même que dans les sarpentins unitaires pairs, les serpentins unitaires pairs ayant un plus petit diamètre que les serpentins unitaires impaire, des cou- ronnes fixées aux tôles à tubes, les extrémités des tubes de chaque serpentin unitaire pair et impair se terminant et étant fixées dans des ouvertures aménagées dans les couronnes des tôles à tubes, chaque couronne ayant un diamètre intérieur plus petit que celui de la couronne voisine plus grande, les ouvertures de chaque couronne se trouvant sur une ligne centrale avec un. ? coil assembly having helical windings in opposite directions and the number of tubes in odd unit coils being the same as in even unit coils, even unit coils having a smaller diameter than unit coils odd numbered crowns attached to the tube sheets, the ends of the tubes of each odd and even unit coil terminating and being fixed in openings in the crowns of the tube sheets, each crown having an inside diameter smaller than that of the larger neighboring crown, the openings of each crown lying on a center line with a. rayon environ égal à la moitié de la distance entre les lignes cen- trales de deux serpentins unitaires communiquant, de sorte que les extrémités des tubes de deux serpentins unitaires fixées à une couronne se terminent sur une ligne centrale de même rayon, des boulons amovibles fixant les couronnes aux tôles à tubes, ces dernières possédant des ouvertures alignées avec celles des couronnes et plus grandes qu'elles, les serpentins unitaires <Desc/Clms Page number 14> étant espaces concentriquement autour de l'axe du réservoir cylindrique avec un espacement à peu près égal entre les cen- tres des tubes des serpentins unitaires, tous les tubes de l'ensemble à serpentins ayant la même longueur et le même dia- mètre intérieur et extérieur, radius approximately equal to half the distance between the center lines of two communicating unit coils, so that the ends of the tubes of two unit coils attached to a crown end on a central line of the same radius, removable bolts securing the crowns with tube sheets, the latter having openings aligned with those of the crowns and larger than them, the unit coils <Desc / Clms Page number 14> being spaces concentrically around the axis of the cylindrical tank with approximately equal spacing between the centers of the tubes of the unit coils, all the tubes of the coil assembly having the same length and the same inside diameter and outside, de manière à neutraliser sensi- blement le couple de torsion engendré par chaque serpentin unitaire en raison de la dilatation et de la contraction des tubes dans les serpentins unitaires respectifs. so as to substantially neutralize the torque generated by each unit coil due to the expansion and contraction of the tubes in the respective unit coils. 7 - Echangeur thermique, caractérisé en ce qu'il com- porte en combinaison une enveloppe allongée présentant près de ses extrémités opposées une entrée et une sortie pour un li- quide pouvant être chauffé, deux collecteurs pour un fluide de chauffage montés amovibles aux extrémités opposées de l'enve- loppe,un ensemble à serpentins d'échange thermique disposé dans l'envoloppe et comportant des paires de serpentins unitai- res logés concentriquement les uns dans les autres, les ser- pentins de chaque paire ayant des extrémités libres situées sur un cercle. 7 - Heat exchanger, characterized in that it comprises in combination an elongated casing having near its opposite ends an inlet and an outlet for a heatable liquid, two manifolds for a heating fluid mounted removably at the ends of the casing, a heat exchange coil assembly disposed in the casing and comprising pairs of unit coils housed concentrically within each other, the coils of each pair having free ends located on a circle. commun, des paires de couronnes tubulaires con- centriques prévues aux extrémités de l'ensemble à serpentins et assurant la fixation des extrémités libres des serpentins unitaires respectifs, des couronnes aux extrémités opposées de l'ensemble à serpentins, étant juxtaposées aux collecteurs respectifs et ces derniers présentant des ouvertures par les- quelles les extrémités des serpentins dans les couronnes peu- vent communiquer avec l'intérieur des collecteurs et des moyens fixant de façon amovible et indépendante les couronnes aux collecteurs, de manière que chaque paire de serpentins unitaires puisse être retirée avec ses couronnes de l'enveloppe lors du retrait des moyens de fixation et d'au moins l'un des collec- teurs. common, pairs of concentric tubular rings provided at the ends of the coil assembly and securing the free ends of the respective unit coils, crowns at the opposite ends of the coil assembly, being juxtaposed to the respective manifolds and these the latter having openings through which the ends of the coils in the crowns can communicate with the interior of the collectors and means removably and independently fixing the crowns to the collectors, so that each pair of unit coils can be withdrawn with its crowns from the casing when removing the fixing means and at least one of the manifolds. 8. Echangeur thermique suivant la revendication 7, dans lequel chacun des serpentins unitaires comporte plusieurs <Desc/Clms Page number 15> serpentins individuels avec recouvrement des pas. 8. Heat exchanger according to claim 7, wherein each of the unit coils comprises several <Desc / Clms Page number 15> individual coils with overlap of the steps. 9. Echangeur thermique, caractérisé en ce qutil com- porte- en combinaison un réservoir ayant une paroi latérale cylindrique présentant près de ses extrémités opposées une entrée et une sortie pour un liquide devant être chauffé, un premier collecteur pour un fluide de chauffage monté amovible: 9. Heat exchanger, characterized in that it comprises- in combination a reservoir having a cylindrical side wall having near its opposite ends an inlet and an outlet for a liquid to be heated, a first manifold for a removable mounted heating fluid. : à une extrémité de la paroi latérale, un second collecteur pour un fluide de chauffage fixé à l'autre extrémité de la pa- roi latérale, un ensemble à serpentins d'échange thermique dis- posé dans le réservoir, cet ensemble à serpentins comportant des paires de serpentins unitaires logés concentriquement les uns dans les autres, les serpentins de chaque paire ayant des extrémités libres situées sur un cercle commun et des paires de- couronnes tabulaires prévues aux extrémités de 1'ensemble à serpentins, at one end of the side wall, a second manifold for a heating fluid fixed to the other end of the side wall, a heat exchange coil assembly arranged in the tank, this coil assembly comprising pairs of unit coils housed concentrically within each other, the coils of each pair having free ends located on a common circle and pairs of tabular coils provided at the ends of the coil assembly, les couronnes assurant la fixation des extrémités libres des paires respectives de serpentins unitaires et des moyens fixant de façon amovible et indépendamment les couronset aux collecteurs de manière que chaque paire de serpentins usi- taires puisse être retirée avec ses couronnes du réservoir in- dépendamment des autres paires de serpentins unitaires lors du retrait des moyens de fixation et du premier collecteur. the crowns ensuring the fixing of the free ends of the respective pairs of unit coils and the means removably and independently fixing the crowns and the manifolds so that each pair of usual coils can be removed with its crowns from the tank independently of the others pairs of unit coils when removing the fastening means and the first manifold. 10. Echangeur thermique suivant la revendication 9, dans lequel chacun des serpentins unitaires comporte plusicart serpentins individuels avec recouvrement des pas. 10. Heat exchanger according to claim 9, wherein each of the unit coils comprises plusicart individual coils with overlapping of the pitches. 11. Echangeur thermique, caractérisé en ce qu'il con- porte en combinaison un réservoir cylindrique présontant près de ses extrémités opposées une entrée et une sortie pour un. liquide devant être chauffé, deux tôles à tubes prévues aux extrémités opposées du réservoir, au moins une des tôles à tub@@ étant amovible, un ensemble à serpentins d'échange thermique disposé dans le réservoir et comportant plusieurs scrimontins unitaires logés concentriques les uns dans les auters, plusieprs <Desc/Clms Page number 16> paires de couronnes tubulairesassurant la fixation des extré- mités des serpentins unitaires respectifs et des moyens fixant de façon amovible et individuelle les couronnes aux tales à tubes, 11. Heat exchanger, characterized in that it comprises in combination a cylindrical tank presontant near its opposite ends an inlet and an outlet for one. liquid to be heated, two tube sheets provided at opposite ends of the tank, at least one of the tube sheets being removable, a heat exchange coil assembly disposed in the tank and comprising several unit scrimontins housed concentrically in each other the others, more <Desc / Clms Page number 16> pairs of tubular rings ensuring the attachment of the ends of the respective unit coils and of the means detachably and individually fixing the rings to the tube shells, de manière que chacun des serpentins unitaires puisse être retiré avec ses couronnes du réservoir indépendamment des autres serpentins unitaires. so that each of the unit coils can be removed with its crowns from the tank independently of the other unit coils. 12. Echangeur thermique suivant la revendication 11, dans lequel chacun des serpentins unitaires comporte plusieurs serpentins individuels avec recouvrement des pas. 12. Heat exchanger according to claim 11, wherein each of the unit coils comprises several individual coils with overlapping of the steps. 13. Echangeur thermique suivant la revendication 11, caractérisé en ce qu'il comporte en combinaison avec un collec- teur pour un fluide de chauffage monté amovible à une extrémi- té du réservoir, une tôle à tubes amovible, cette dernière étant serrée entre une extrémité du réservoir et le collecteur. 13. Heat exchanger according to claim 11, characterized in that it comprises, in combination with a manifold for a heating fluid mounted removably at one end of the reservoir, a removable tube sheet, the latter being clamped between a end of tank and manifold.
BE698919D 1967-05-24 1967-05-24 BE698919A (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
BE698919 1967-05-24

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE698919A true BE698919A (en) 1967-11-03

Family

ID=3850867

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE698919D BE698919A (en) 1967-05-24 1967-05-24

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE698919A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR2432698A1 (en) * 1978-08-03 1980-02-29 Ahlstroem Oy Removing deposits on heat recovery furnace surfaces - by cooling to cause cracking and break up of deposits

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR2432698A1 (en) * 1978-08-03 1980-02-29 Ahlstroem Oy Removing deposits on heat recovery furnace surfaces - by cooling to cause cracking and break up of deposits

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CA3011196C (en) Condensation heat exchanger provided with a heat exchange device
CA2786897A1 (en) Hot fluid production device including a condensing heat exchanger
BE698919A (en)
AU2018325493B2 (en) Heat exchanger for a boiler, and heat-exchanger tube
EP0133604A1 (en) Boiler with a helical heat exchanger
FR2594941A1 (en) Dry-process condensation boiler
FR2514475A1 (en) Heat exchanger heating boiler - has axial heating coil with heat exchange disc between coils
FR2472725A1 (en) Water boiler heated by hot gases flowing through tubes - has water flowing over external surfaces of tubes and through annular channel formed by double boiler casing
CH340517A (en) Thermal device
FR2627262A1 (en) Vertical gas-fired hot water boiler - has modular construction with close coupled combustion chamber and heat exchangers
JPS58108388A (en) Heat exchanger
FR2462684A1 (en) Spiral plate heat exchanger - contains parallel tubes joined by end headers with regular perforations
BE350965A (en)
BE639136A (en)
BE509170A (en)
FR2716957A3 (en) Room- and washing-water heater with burner
BE520910A (en)
BE410582A (en)
BE535559A (en)
BE558568A (en)
FR2500922A1 (en) Heat exchanger and water heater - with internal helicoidal serpentine with coils spaced by wedges fixed to rigid rod frame
FR2920530A1 (en) RADIATOR TOWEL DRYER WITH OPTIMIZED FLUID CIRCULATION
BE636411A (en)
BE465382A (en)
BE417367A (en)