BE696959A - - Google Patents

Info

Publication number
BE696959A
BE696959A BE696959DA BE696959A BE 696959 A BE696959 A BE 696959A BE 696959D A BE696959D A BE 696959DA BE 696959 A BE696959 A BE 696959A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
circuit
contactor
relay
circuits
switches
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed filed Critical
Publication of BE696959A publication Critical patent/BE696959A/fr

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A63SPORTS; GAMES; AMUSEMENTS
    • A63DBOWLING GAMES, e.g. SKITTLES, BOCCE OR BOWLS; INSTALLATIONS THEREFOR; BAGATELLE OR SIMILAR GAMES; BILLIARDS
    • A63D15/00Billiards, e.g. carom billiards or pocket billiards; Billiard tables
    • A63D15/20Scoring or registering devices
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A63SPORTS; GAMES; AMUSEMENTS
    • A63FCARD, BOARD, OR ROULETTE GAMES; INDOOR GAMES USING SMALL MOVING PLAYING BODIES; VIDEO GAMES; GAMES NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • A63F7/00Indoor games using small moving playing bodies, e.g. balls, discs or blocks
    • A63F7/02Indoor games using small moving playing bodies, e.g. balls, discs or blocks using falling playing bodies or playing bodies running on an inclined surface, e.g. pinball games
    • A63F7/025Pinball games, e.g. flipper games
    • A63F7/027Pinball games, e.g. flipper games electric

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Multimedia (AREA)
  • Relay Circuits (AREA)

Description

  

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "Dispositif de commande à distance d'un compteur de points d'un jeu d'adresse". 



   La présente invention est relative à un dispositif de commande à distance d'un compteur de points'   d'un   jeu d'adresse, tel qu'un billard électrique. 



   Les dispositifs de commande à dis- tance connus font usage d'éléments utilisés en téléphonie, ainsi le poste de commande comprend un cadran téléphonique, ce qui présente l'inconvénient d'une perte de temps considérable de la 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 part du préposé notamment lorsque le nombre de points à   @   .transmettre est de l'ordre des centaines. Un inconvénient supplé- mentaire réside dans la détérioration fréquente des dispositifs en raison de la fréquence exagérée de fonctionnement des con- tacts des relais électromagnétiques et des courants relativement . élevés que ces contacts sont amenés à couper. 



   La présente invention a pour but de remédier aux inconvénients des dispositifs connus. A cet effet le dispositif de commande selon l'invention comprend un ensemble   @   de commande à contacteurs dont l'actionnement entraîne la mise en action simultanée d'un oscillateur dont les signaux   ;   sont transmis sous forme d'impulsions électriques au compteur du jeu et d'un ensemble de préférence transistorisé de comptage d'un nombre de signaux émis par l'oscillateur cet ensemble de comptage interrompant l'action de l'oscillateur après un nombre. de signaux variable,suivant le contacteur choisi. ; 
D'autres détails et particularités de l'invention ressortiront de la description donnée ci-après à titre non limitatif, d'une forme de réalisation, avec référence ' aux dessins dans lesquels:

   
La figure 1 représente un schéma de bloc d'un dispositif de commande à distance d'un compteur de points d'un billard électrique. 



   Les figures 2, 3 et 4 représentent chacune un schéma électrique d'une partie des circuits électri- ques dont est constitué le dispositif de commande dont le schéma de bloc est représenté à la figure   1.   



   Dans les différentes figures les   mêmes -   chiffres de référence désignent des éléments similaires. Pour la clarté des dessins, les relais et leurs contacts ont été représentés en des endroits différents des schémas. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   Le dispositif décrit ci-après a pour but de créer et de transmettre à un billard électrique, des impul- sions électriques destinées à influencer un compteur de points disposé dans le billard électrique. Le nombre des impulsions est déterminé par la fermeture, par un préposé à la surveillance du billard électrique d'un circuit électrique parmi plusieurs circuits électriques, au moyen d'un contacteur disposé dans chacun de ces circuits électriques. 



   Le dispositif comprend trois ensembles de circuits électriques I, II, III reliés entre eux par l'in-   termédiaire   de fiches F 1-1, F 1-2, F 2-1 et F 2-2. L'ensemble 1 est disposé dans un boîtier placé à portée du préposé à la surveillance du billard; l'ensemble II est placé dans le billard tandis que l'ensemble III est disposé dans un boîtier disposé dans une unité de commande par exemple dans le billard. Les fiches ont chacune 9 broches désignées par A, B, C, D, E, F, H, J, K. Un câble relie les broches des fiches F 1-2, et F 2-2 portant les mêmes références; il en est de même pour los broches des fiches F 2-1 et F 2-2. 



   L'ensemble I comprend cinq contac- teurs constitués par des boutonf3-poussoirs désignés par B1, B10, B20, B50, B100, le bouton-poussoir B1 étant destiné comme il sera exposé plus en détail ci-après à provoquer des impulsions une à une, tandis que les boutons-poussoirs restants sont destinés à provoquer des trains respectivement de   10,   20, 50 et 100 impulsions. Chaque bouton-poussoir B est inséré dans un circuit électrique dont une ligne, respectivement L 1 à L 5 est connecté à une des broches (le la fiche F 2-1 tandis que l'autre ligne L6 est commune et est connectée à la broche K de la fiche F 2-1. L'ensemble I comprend en outre une lampe témoin 1 connectée, par les   liaes   L 7 et L 8 aux broches D et F 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 de la fiche F 2-1. 



   L'ensemble II comprend un contact normalement ouvert R'o et un contact normalement fermé R"o d'un relais de remise à zéro du compteur de points du billard, ce relais étant inséré dans un circuit de commande ne faisant pas partie' du présent dispositif. Le contact R'o est connecté aux broches D E de la fiche F 1-1 par les lignes L 9, L 10 tandis que le contact R"o est connecté aux broches K, F par les lignes L 11 et L 12.   le@   lignes L 13 à L 17 sont connectées aux broches restantes de la fiche F 1-1 qu'elles relient avec      les broches correspondantes de la fiche F 1-2. 



   L'ensemble III comprend un bloc d'alimentation 2, à tension stabilisée dont l'entrée, constituée par les lignes L 18, L 19 est raccordée via la fiche F 1-2, la fiche F 1-1 et les lignes L 13, L 14 au secondaire d'un transfos- mateur d'alimentation dont la tension est 17 V en courant   ulternatif.   La sortie du bloc d'alimentation 2 comprend quatre lignes L   20   à L 23 portées respectivement à + 6 V, OV, -6V et + -17V en courant continu. 



   L'ensemble III comprend également un      oscillateur 3 dont les impulsions sortant par une ligne L 24, sont amplifiées dans un transistor Tl, d'où elles sont d'une part transmises, par une ligne L 25 à l'entrée du premier de sept commutateurs électroniques dénommés   "Flip-Flop",   et d'autre part, à travers un transistor d'amplification T2 sur une ligne L 26 dans laquelle sont insérés un contact normalement ouvert R1' d'un relais R1, et l'enroulement d'un relais R2. 



   Les commutateurs électroniques C1 à C 7 présentent chacun deux états stables de sorte que le commu-        tateur   C 7 délivre uniquement la 128ème impulsion, dans sa ligne de sortie L 27. Le nombre de commutateurs C est choisi 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 en fonction du nombre maximum d'impulsions qu'il a été prévu de pouvoir transmettre au billard en tenant compte du fait que le nombre des impulsions qu'il   .est   possible d'omettre pour un nombre n de commutateur est égal à 2n. 



     Etant   donné que le dispositif prévoit l'envoi au billard de trains d'impulsions déterminés en nombre, à savoir 10, 20, 50, 100 impulsions, le dispositif prévoit des circuits de prédétermination, P, de l'état des commutateurs C1 à C7 afin de placer ces commutateurs avant le début d'envoi des impulsions par l'oscillateur 3, dans un état correspondant à la différence entre le nombre maximum d'impulsions, c'est-à- dire 128, et le nombre d'impulsions à transmettre effectivement au billard et qui varie suivant le contacteur B choisi, 
Les circuits de prédétermination comprennent 4 lignes L 28 à L 3:

  . raccordées   d'une   part respec- tivement aux broches H, J, A et B de la fiche ? 2-2 et d'autre part, par des lignes L32 à L35, des transistors T 3 à T 6, des lignes L 36 à L 39 et L 40 à L 43, à l'une des diodes des sept groupes de diodes 4 à 10 à l'entrée ou à la sortie des commutateurs C1 à C? . 



   L'ensemble III comprend en outre un commutateur électronique C8 dont; une entrée est constituée par la ligne L   27   précitée, la seconde entrée étant constituée par une ligne L 44 branchée en parallèle, par l'intermédiaire d'un groupe de diodes 11 sur les lignes L 40 à L 43, La sortie du commutateur C 8, L 45, est reliée à un transistor de puissance T 7 dans le circuit L 46 de collecteur duquel est branché l'enroulement du relais R1. 



   La ligne L 45 est connectée à une ligne L 47 qui est reliée à l'entrée de l'oscillateur 3. 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 



   Le relais R 2 présente un contact   norma-     lement   ouvert R'2, avec circuit d'amortissement des étincelles 12,2 inséré par les lignes L 48 et L 49 et les bornes A, J des fiches   @      F 1-2'et F 1-1 dans le circuit de commande du compteur de points @   disposé dans le billard.   @   
Le relais R1 présente un contact normalement ouvert R'1, branché dans la ligne L 26 de de l'en- roulement du relais   R   et qui agit comme sécurité. Un second   @   contact normalement ouvert R"1 est inséré à travers les broches   @   H, J des fiches F 1-2 et F 1-1 dans des circuits électriques   @   de sécurité faisant partie du billard. 



   Le relais R1 présente un troisième contact normalement ouvert R"'1 branché entre la ligne L 23 et les broches D des fiches F 1-2 et F 2-2 notamment par une ligne L 50, dans un but qui sera exposé plus loin. 



   Le relais R1 présente enfin un contact norma- lement fermé R1 IV branché entre la borne F et la fiche F 1-2 et une ligne L 51 branchée en parallèle sur la ligne L 22. Cette   @   ligne L 51 est reliée, à travers les bornes F des fiches F 1-2,   @        F 1-1, le contact R"o,les bornes K des fiches F 1-1, F 1-2, F 2-2 et F 2-1 à la ligne commune L 6 des circuits des contac- teurs B.

   Ce contact R1IV,a donc pour but d'empêcher que peu- dant la durée de l'excitation du relais R1, des circuits de   @   contacteurs ne puissent être fermés par une manoeuvre   intempes-     @   tive de la part du préposé, 
La création d'impulsions une à une à partir du contacteur B 1 est distincte de la création d'impul- siens par trains comme décrit ci-avant au moyen des commutateurs   @   Cl à C 8 et de l'oscillateur 3.

   La ligne L 1 du circuit du contacteur B 1 est raccordée via les fiches F 2-1, F 2-2,   @   des lignes L 52 et L 53, à un transistor T 8 dont le collecteur   @   est branché dans une ligne L 54, qui a son tour, par l'intermédiai- 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 re de diodes 13,   14,   est branchée respectivement sur les enrou- lements des relais R1, R2; l'excitation du relais R2 assure par l'intermédiaire du contact R'2 l'envoi   d'unie   impulsion dans le circuit électrique de commande du compteur de points disposé dans le billard.

   La fin de l'impulsion est commandée par l'ouverture du contact normalement fermé R1IV qui comme décrit ci-avant provoque l'ouverture du circuit de la ligne   L   6, 
Si le contacteur B 1 reste fermé pendant un temps excédant l'ouverture de la ligne L 6, le retour en position normalement fermée du contact R1IV assure la répétition du cycle précité, qui provoque l'envoi d'une seconde impulsion via le contact      
R'2 dans le circuit de commande du compteur de points disposé dans le billard et ce jusqu'au retour en position de repos du contacteur B 1. Un condensateur 15 prolonge la durée du temps d'excitation du relais R1 pour empêcher sa mise en vibra- tion lors d'une répétition du cyde d'envoi d'une impulsion dûe au maintien prolongé en position de fermeture du contacteur B 1. 



   La lampe témoin 1 est connectée, via les lignes L 7, L 8 les fiches F 2-1 et F 2-2, une ligne L 55, la ligne 50 et le contact normalement ouvert R"'1, aux   li,nes   
L 23 et L 21 du bloc d'alimentation L 2. La lampe 1 s'allume dès qu'un train d'impulsions ou des impulsions une à une sont transmises au billard, Elle s'allume également lors de l'excit;   ,tion   du relais de remise à zéro du compteur billard, provoquant la fermeture R"o.

   Le circuit de la lampe 1 se ferme alors par la ligne L 23, une ligne L 56, les broches E des fiches   F   1-2   @@     F 1-1   le contact Ro', les broches D des fiches F 1-1 et F   1-2,   la   @gne   50, les broches D des riches 2 2-2 et F 2-1, les lignes 
L 7 et L 8, les broches F des fiches F 2-1 et F 2-2 et la ligne 
55. 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 



   , L'ouverture du contact Ro" assure l'ouverture de la ligne commune L 6 de sorte que pendant la remise à zéro du compteur du billard, une manoeuvre intempesti- ve de la part du préposé ne peut pas avoir comme suite l'envoi d'impulsions au compteur. 



   Le fonctionnement des circuits principaux du dispositif de commande décrits ci-avant résulte clairement du schéma de bloc représenté à la figure   1,   Les contacteurs B 10, B 20, B 50, B 100 influencent parallèlement   en   60, 61,62 les circuits de prédétermination des commutateurs   @   
C 1 à 0 7 de l'ensemble de comptage et le commutateur 0 8 ; celui-ci passe alors de l'état de repos à l'état dit de travail   ,et   ferme d'une part, un circuit 63 de mise en route de l'oscil- lateur 3 et via 64 le circuit d'excitation du relais R1. 



   L'oscillateur 3 envoie simultanément des signaux vers l'ensemble ,de comptage, via 65 et vers le relais R2, via 66, lequel est apte à transmettre ces signaux sous forme d'impulsions vers le compteur de points du billard, grâce à l'état d'excitation du relais de sécurité R1. Lorsque l'ensemble de comptage C 1 - C 7 a reçu un nombre de signaux égal à celui demandé par   l'un   des contacteurs B 10, B 20, B 50, B   100,   le dernier des commutateurs 
67 transmet le dernier de ces signaux au commutateur C 8, via 0 7 qui reprend son état de repos et coupe le circuit de l'oscilla- teur et du relais R1.

   Le dispositif estprêt à transmettre un nouveau train d'impulsions, 
Le contacteur B 1 influence directe- ,ment via 68 et 69 les relais R1 R2, Le relais R1, lorsqu'il est excité coupe par une ligne   70 ,   le circuit   71 ,   raccordé au bloc d'alimentation 2 allant vers le contacteur B1,de sorte que le relais R2 n'est excité que pendant une courte durée, suffisante cependant pour qu'il transmette une impulsion vers 'le   coupleur   de points du billard, 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 
Le relais R1 coupe également via la ligne 701 le circuit 71 raccordé au bloc d'alimentation 2, allant vers les contacteurs B 10, B 20, B 50, B 100, de sorte que tant que le relais R1 est excite, 1'actionnèrent d'un contacteur est sans influence. 



   Il est bien entendu que l'invention n'est pas limitée à la forme de réalisation décrite et que bien des variantes peuvent y être apportées sans sortir du cadre du présent brevet. 



   0'est sinsi que les relais électroms-   gaéliques   R1 R2 peuvent être remplacés par des relais électroni- ques, tels que des   téristors.   



   REVENDICATIONS ---------------- 
1. Dispositif de commande à distance d'un compteur de points d'un jeu d'adresse, tel qu'un billard électrique, caractérisé en ce qu'il comprend un ensemble de commande à contacteurs ( B 10,   B   20) dont l'actionnement entraîne la mise en action simultanée d'un oscillateur (3) dont les signaux sont transmis sous forme d'impulsions électriques su comp- teur du jeu d'un ensemble de préférence transistorisé, de comptage ( C 1 - C 7) du nombre de signaux émis par l'oscillateur, cet ensemble de comptage interrompant l'action de l'oscillateur après un nombre de signaux variable suivant le contacteur choisi.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Device for remote control of a score counter of an address game".



   The present invention relates to a device for the remote control of a score counter 'of a skill game, such as an electric billiard table.



   Known remote control devices make use of elements used in telephony, thus the control station comprises a telephone dial, which has the disadvantage of a considerable loss of time of the telephone.

 <Desc / Clms Page number 2>

 part of the agent in particular when the number of points to @ .transmit is of the order of hundreds. A further disadvantage is the frequent deterioration of the devices due to the exaggerated frequency of operation of the contacts of the electromagnetic relays and the relatively currents. high that these contacts are caused to cut.



   The object of the present invention is to remedy the drawbacks of known devices. For this purpose, the control device according to the invention comprises a contactor control assembly @, the actuation of which causes the simultaneous activation of an oscillator, the signals of which; are transmitted in the form of electrical pulses to the counter of the set and of a preferably transistorized set for counting a number of signals emitted by the oscillator, this counting set interrupting the action of the oscillator after a number. of variable signals, depending on the contactor chosen. ;
Other details and features of the invention will emerge from the description given below, without limitation, of an embodiment, with reference to the drawings in which:

   
FIG. 1 represents a block diagram of a device for the remote control of a point counter of an electric billiard table.



   FIGS. 2, 3 and 4 each represent an electric diagram of part of the electric circuits of which the control device is made, the block diagram of which is shown in FIG. 1.



   In the various figures the same - reference numerals designate similar elements. For clarity of the drawings, the relays and their contacts have been shown at different locations in the diagrams.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   The purpose of the device described below is to create and transmit to an electric billiard table, electric pulses intended to influence a point counter placed in the electric billiard table. The number of pulses is determined by the closing, by an attendant in charge of the electric billiard table, of an electric circuit among several electric circuits, by means of a contactor placed in each of these electric circuits.



   The device comprises three sets of electrical circuits I, II, III linked together by means of plugs F 1-1, F 1-2, F 2-1 and F 2-2. The assembly 1 is placed in a box placed within reach of the billiard supervisor; the assembly II is placed in the billiard table while the assembly III is arranged in a housing arranged in a control unit, for example in the billiard table. The plugs each have 9 pins designated by A, B, C, D, E, F, H, J, K. A cable connects the pins of the plugs F 1-2, and F 2-2 bearing the same references; it is the same for the pins of the plugs F 2-1 and F 2-2.



   The assembly I comprises five contactors constituted by push-buttons designated by B1, B10, B20, B50, B100, the push-button B1 being intended, as will be explained in more detail below, to cause pulses one by one. one, while the remaining pushbuttons are intended to cause trains of 10, 20, 50 and 100 pulses respectively. Each push-button B is inserted in an electrical circuit of which one line, respectively L 1 to L 5 is connected to one of the pins (the plug F 2-1 while the other line L6 is common and is connected to the pin K of plug F 2-1. The set I also includes a pilot light 1 connected, by links L 7 and L 8 to pins D and F

 <Desc / Clms Page number 4>

 of sheet F 2-1.



   The set II comprises a normally open contact R'o and a normally closed contact R ”o of a reset relay for the billiard point counter, this relay being inserted in a control circuit not forming part of the system. present device. Contact R'o is connected to pins DE of plug F 1-1 by lines L 9, L 10 while contact R "o is connected to pins K, F by lines L 11 and L 12 The @ lines L 13 to L 17 are connected to the remaining pins of the F 1-1 plug which they connect with the corresponding pins of the F 1-2 plug.



   The set III includes a power supply unit 2, with stabilized voltage, the input of which, consisting of lines L 18, L 19 is connected via plug F 1-2, plug F 1-1 and lines L 13 , L 14 at the secondary of a power supply transformer whose voltage is 17 V in ultracurrent. The output of the power supply unit 2 comprises four lines L 20 to L 23 brought respectively to + 6 V, OV, -6V and + -17V in direct current.



   The set III also includes an oscillator 3 whose pulses leaving through a line L 24, are amplified in a transistor Tl, from where they are on the one hand transmitted, by a line L 25 at the input of the first of seven electronic switches called "Flip-Flop", and on the other hand, through an amplifying transistor T2 on a line L 26 in which are inserted a normally open contact R1 'of a relay R1, and the winding of an R2 relay.



   Electronic switches C1 to C 7 each have two stable states so that switch C 7 delivers only the 128th pulse, in its output line L 27. The number of switches C is chosen.

 <Desc / Clms Page number 5>

 as a function of the maximum number of pulses that it has been planned to be able to transmit to the billiard table, taking into account that the number of pulses that it is possible to omit for a number n of switches is equal to 2n.



     Since the device provides for the sending to the billiard table of trains of pulses determined in number, namely 10, 20, 50, 100 pulses, the device provides for circuits for predetermining, P, the state of switches C1 to C7 in order to place these switches before the start of sending pulses by oscillator 3, in a state corresponding to the difference between the maximum number of pulses, that is to say 128, and the number of pulses to effectively transmit to billiards and which varies according to the contactor B chosen,
The predetermination circuits include 4 lines L 28 to L 3:

  . connected on the one hand respectively to pins H, J, A and B of the plug? 2-2 and on the other hand, by lines L32 to L35, transistors T 3 to T 6, lines L 36 to L 39 and L 40 to L 43, to one of the diodes of the seven groups of diodes 4 to 10 at the input or output of switches C1 to C? .



   The set III further comprises an electronic switch C8 of which; one input is constituted by the aforementioned line L 27, the second input being constituted by a line L 44 connected in parallel, by means of a group of diodes 11 on lines L 40 to L 43, The output of switch C 8, L 45, is connected to a power transistor T 7 in the collector circuit L 46 to which the winding of relay R1 is connected.



   Line L 45 is connected to line L 47 which is connected to the input of oscillator 3.

 <Desc / Clms Page number 6>

 



   Relay R 2 has a normally open contact R'2, with spark damping circuit 12.2 inserted through lines L 48 and L 49 and terminals A, J of plugs @ F 1-2 'and F 1-1 in the control circuit of the points counter @ arranged in the billiard table. @
Relay R1 has a normally open contact R'1, connected to line L 26 of the coil of relay R and which acts as safety. A second @ normally open contact R "1 is inserted through pins @ H, J of plugs F 1-2 and F 1-1 in electrical circuits @ of safety forming part of the billiard table.



   Relay R1 has a third normally open contact R "'1 connected between line L 23 and pins D of plugs F 1-2 and F 2-2, in particular by line L 50, for a purpose which will be explained below.



   Relay R1 finally has a normally closed contact R1 IV connected between terminal F and plug F 1-2 and a line L 51 connected in parallel with line L 22. This line L 51 is connected, through the terminals F of plugs F 1-2, @ F 1-1, contact R "o, terminals K of plugs F 1-1, F 1-2, F 2-2 and F 2-1 to the common line L 6 of the contactor circuits B.

   The purpose of this contact R1IV is therefore to prevent, during the duration of the excitation of relay R1, contactor circuits cannot be closed by an untimely operation on the part of the attendant,
The creation of pulses one by one from contactor B 1 is distinct from the creation of pulses in trains as described above by means of switches @ C1 to C 8 and oscillator 3.

   Line L 1 of the contactor circuit B 1 is connected via plugs F 2-1, F 2-2, @ of lines L 52 and L 53, to a transistor T 8 whose collector @ is connected to a line L 54 , which in turn, through the intermediary

 <Desc / Clms Page number 7>

 re of diodes 13, 14, is connected respectively to the windings of relays R1, R2; the excitation of the relay R2 ensures, by means of the contact R'2, the sending of a single pulse in the electrical circuit for controlling the score counter placed in the billiard table.

   The end of the pulse is controlled by the opening of the normally closed contact R1IV which, as described above, opens the circuit of line L 6,
If contactor B 1 remains closed for a time exceeding the opening of line L 6, the return to the normally closed position of contact R1IV ensures the repetition of the aforementioned cycle, which causes the sending of a second pulse via the contact.
R'2 in the control circuit of the points counter arranged in the billiard table and this until the return to the rest position of the contactor B 1. A capacitor 15 extends the duration of the excitation time of the relay R1 to prevent its activation. vibration during a repetition of the sending cycle of a pulse due to the prolonged holding in the closed position of contactor B 1.



   The indicator lamp 1 is connected, via lines L 7, L 8, plugs F 2-1 and F 2-2, a line L 55, line 50 and the normally open contact R "'1, to the lines
L 23 and L 21 of the power supply unit L 2. Lamp 1 lights up as soon as a train of pulses or one by one pulses are transmitted to the billiard table. It also lights up when energized; , tion of the billiard counter reset relay, causing R "o to close.

   The circuit of lamp 1 then closes with line L 23, line L 56, pins E of plugs F 1-2 @@ F 1-1 contact Ro ', pins D of plugs F 1-1 and F 1-2, the @gne 50, the D pins of the rich 2 2-2 and F 2-1, the lines
L 7 and L 8, pins F of plugs F 2-1 and F 2-2 and the line
55.

 <Desc / Clms Page number 8>

 



   , The opening of the contact Ro "ensures the opening of the common line L 6 so that during the resetting of the billiard counter, an untimely maneuver on the part of the attendant cannot result in sending. pulses to the counter.



   The operation of the main circuits of the control device described above clearly results from the block diagram shown in figure 1, The contactors B 10, B 20, B 50, B 100 simultaneously influence at 60, 61, 62 the predetermination circuits switches @
C 1 to 0 7 of the counting assembly and switch 0 8; the latter then passes from the rest state to the so-called working state, and on the one hand closes a circuit 63 for starting up the oscillator 3 and via 64 the excitation circuit of the relay R1.



   Oscillator 3 simultaneously sends signals to the counting set, via 65 and to relay R2, via 66, which is able to transmit these signals in the form of pulses to the billiard point counter, thanks to the 'R1 safety relay energized state. When the counting unit C 1 - C 7 has received a number of signals equal to that requested by one of the contactors B 10, B 20, B 50, B 100, the last of the switches
67 transmits the last of these signals to switch C 8, via 0 7 which returns to its idle state and cuts off the circuit of the oscillator and of the relay R1.

   The device is ready to transmit a new pulse train,
Contactor B 1 directly influences via 68 and 69 relays R1 R2, Relay R1, when energized cuts through line 70, circuit 71, connected to power supply unit 2 going to contactor B1, so that the relay R2 is only energized for a short time, however sufficient for it to transmit an impulse to the billiard point coupler,

 <Desc / Clms Page number 9>

 
Relay R1 also cuts through line 701 circuit 71 connected to power supply unit 2, going to contactors B 10, B 20, B 50, B 100, so that as long as relay R1 is energized, it is activated. of a contactor has no influence.



   It is understood that the invention is not limited to the embodiment described and that many variations can be made to it without departing from the scope of the present patent.



   Thus, the electroms- gaelic relays R1 R2 can be replaced by electronic relays, such as teristors.



   CLAIMS ----------------
1. Device for remote control of a score counter of a skill game, such as an electric billiard table, characterized in that it comprises a contactor control assembly (B 10, B 20) of which the The actuation causes the simultaneous actuation of an oscillator (3), the signals of which are transmitted in the form of electrical pulses over the set of a preferably transistorized assembly, counting (C 1 - C 7) of the number of signals emitted by the oscillator, this counting unit interrupting the action of the oscillator after a variable number of signals depending on the contactor chosen.

 

Claims (1)

2. Dispositif selon la revendication 1, caractérusé en ce que les signaux : del'oscillateur (3) sont trans- mis à un relais principal (R2) assurant pour chaque signal de l'oscillateur la transmission d'une impulsion vers le compteur du jeu, 3. Dispositif selon la revendication 2, caractérisé en ce qu'il comprenu moins un contacteur dit auxiliaire (B 1) dont l'actionnez.ent entraîne la fermeture d'un <Desc/Clms Page number 10> circuit (L 54) d'excitation du relais principal (R2) précité, circuit monté en parallèle sur le circuit de transmission des signaux de l'oscillateur (3), pour la transmission d'impulsions une par une. 2. Device according to claim 1, characterized in that the signals: del'oscillateur (3) are transmitted to a main relay (R2) ensuring for each signal from the oscillator the transmission of a pulse to the counter. Game, 3. Device according to claim 2, characterized in that it comprises at least one said auxiliary contactor (B 1) whose actunez.ent causes the closing of a <Desc / Clms Page number 10> circuit (L 54) for excitation of the aforementioned main relay (R2), circuit mounted in parallel on the signal transmission circuit of the oscillator (3), for the transmission of pulses one by one. 4. Dispositif selon l'une quelconque des revendications précédentes, caractérisé en ce qu'il comprend un, commutateur (C 8) dit commutateur principal de préférence transistorisé, placé d'une part sous l'influence des contacteurs et d'autre part sous l'influence de l'ensemble de comptage ( C 1 - C 7), ce commutateur provoquant lors de l'actionnement d'un contacteur, la fermeture du circuit ( L 45) de mise en +ou- . 4. Device according to any one of the preceding claims, characterized in that it comprises a switch (C 8) said main switch preferably transistorized, placed on the one hand under the influence of the contactors and on the other hand under the influence of the counting assembly (C 1 - C 7), this switch causing, when a contactor is actuated, the closing of the circuit (L 45) for setting + or -. 'Ce de l'oscillateur (3), tandis qu'il provoque l'ouverture de ce circuit lorsque la sortie de l'ensemble de comptage transmet une impulsion. This of the oscillator (3), while it causes the opening of this circuit when the output of the counting assembly transmits a pulse. 5. Dispositif selon la revendica- tion 4, caractérisé en ce qu'il comprend un relais (Rl ) de sécurité placé sous la commande dudit commutateur ( 0 8) ce relais influençant notamment le circuit du relais principal (R2) et/ou une ligne commune (L 6, L 51) des contacteurs,en ouvrant cette ligne lorsqu'il est excité. 5. Device according to claim 4, characterized in that it comprises a safety relay (R1) placed under the control of said switch (0 8), this relay influencing in particular the circuit of the main relay (R2) and / or a common line (L 6, L 51) of the contactors, opening this line when it is energized. 6. Dispositif selon la revendica- tion 5, caractérisé en ce que ledit contacteur auxilaire (B 1) est branché dans des circuits à transistors de puissance d'exci- tation des relais principal (R2) et de sécurité (R1), l'ouvertu- re de la ligne commune ( L 6, L 51) due à l'excitation du . relais de sécurité, déterminant la fin d'une impulsion, une secon- de impulsion pouvant être transmise lorsque le contacteur @ auxiliaire subsiste en position de fermeture des circuits, dès le retour du relais de sécurité à l'état non excité. <Desc/Clms Page number 11> 6. Device according to claim 5, characterized in that said auxiliary contactor (B 1) is connected to transistor circuits for excitation power of the main (R2) and safety (R1) relays, the. opening of the common line (L 6, L 51) due to the excitation of the. safety relay, determining the end of a pulse, a second pulse that can be transmitted when the auxiliary @ contactor remains in the circuit closed position, as soon as the safety relay returns to the non-energized state. <Desc / Clms Page number 11> 7. Dispositif selon l'une quelconque des revendications 1 à 6, caractérisé en ce qu'il comprend des circuits de prédétermination de l'état de l'ensemble de comptage (C1 - C7 ). 7. Device according to any one of claims 1 to 6, characterized in that it comprises circuits for predetermining the state of the counting assembly (C1 - C7). 8. Dispositif selon la revendica- - tion 7, caractérisé en ce que l'ensemble de comptage comprend plusieurs commutateurs électroniques ( 0 1 à C 7) montés en série, les circuits de prédétermination (L 40 à L 45) dont chacun est fermé par l'actionnement d'un contacteur de commande d'un train d'impulsions, provoquant le placement des commutateurs dans un état correspondant, pour un nombre n de commutateurs et un , nombre m d'impulsions à transmettre au jeu pour un contacteur déterminé, à l'état que ces commutateurs auraient après la réception d'un nombre de signaux à l'entrée de la série de com- mutateurs égal à 2n- m. 8. Device according to claim 7, characterized in that the counting assembly comprises several electronic switches (0 1 to C 7) connected in series, the predetermination circuits (L 40 to L 45) each of which is closed. by actuating a control contactor for a train of pulses, causing the switches to be placed in a corresponding state, for a number n of switches and one, m number of pulses to be transmitted to the set for a determined contactor , in the state that these switches would have after receiving a number of signals at the input of the series of switches equal to 2 nm. 9. Dispositif selon l'une quelconque des revendications 1 à 8, caractérisé en ce que les circuits dont il se compose sont répartis en trois groupes, réunis par l'intermédiaire de fiches et de câbles, le premier groupe comprenant les contacteurs placés dans un pupitre de commande situé à la portée d'un préposé à la commande du jeu d'adresse ; 9. Device according to any one of claims 1 to 8, characterized in that the circuits of which it consists are divided into three groups, joined by means of plugs and cables, the first group comprising the contactors placed in a control console located within reach of an attendant in charge of the skill game; le second groupe comprenant un bloc d'alimentation à tension stabilisée (2), l'ensemble de comptage (C1- C7), les circuits de prédétermination P, le commutateur principal (C8), les relais ( R1R2), tandis que le troisième groupe disposé dans le jeu comprend des circuits de commande du compteur de points du jeu,' 10. dispositif de commande à distance d'un compteur de points d'un jeu d'adresse, tel que décrit ci- avant ou conforme aux dessins .annexés. the second group comprising a voltage stabilized power supply unit (2), the counting assembly (C1- C7), the predetermining circuits P, the main switch (C8), the relays (R1R2), while the third group arranged in the game comprises control circuits of the game point counter, ' 10. remote control device for a score counter of an address set, as described above or in accordance with the attached drawings. @ @
BE696959D 1967-04-13 1967-04-13 BE696959A (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
BE696959 1967-04-13

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE696959A true BE696959A (en) 1967-09-18

Family

ID=3850620

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE696959D BE696959A (en) 1967-04-13 1967-04-13

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE696959A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR2332580A1 (en) * 1975-11-19 1977-06-17 Bally Mfg Corp ELECTRIC BILLIARDS WITH A MICRO-COMPUTER

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR2332580A1 (en) * 1975-11-19 1977-06-17 Bally Mfg Corp ELECTRIC BILLIARDS WITH A MICRO-COMPUTER

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0629036B1 (en) Device for supplying a voltage to an electronic circuit, in particular to an electronic circuit associated to a current sensor placed on an electric line
EP0112740A1 (en) Electronic control circuit for a multi-mode apparatus comprising a mechanism with an electromagnet
FR2556905A1 (en) CONTROL CIRCUIT FOR POWER FIELD EFFECT TRANSISTOR
BE696959A (en)
EP0193453A1 (en) Device for controlling a pulse period
FR2498807A1 (en) Low power consumption monostable relay - has ON=OFF switch coupled to bistable relay by capacitor connected transistor pulse generator
CA2124630C (en) Contactor operation control device
FR1464539A (en) Ignition circuit
CA1192625A (en) Delay circuit with intrinsic safety
EP0352391A1 (en) Control device for switching an electrical power circuit on and off
SU909725A1 (en) Commutation device
FR2477282A1 (en) Accumulator battery charge and discharge control monitor - uses transistor to maintain constant current charge and discharge and clock running only while current flows to show amount of use
CH239862A (en) Installation of remote control and remote signaling.
US1823221A (en) Call and dismissal apparatus
EP0290314B1 (en) Operating circuit for electric remote-control apparatuses, especially remotely controlled brakers, and apparatuses incorporating this circuit
FR2616929A1 (en) Endurance test control device for a set of safety lighting units
FR2498785A1 (en) Remote control telephone operated device - establishes coincidence between device code signals and operator vocal signal to activate controlled features
CH334687A (en) Apparatus for counting electrical impulses
CH426951A (en) Remote telecommunication equipment control installation
CH468736A (en) Security light unit
BE856953A (en) FICTITIOUS NETWORK FOR THE CONTROL OF ELECTRICAL NETWORK PROTECTION
CH279479A (en) Switching device for telecommunications installation.
CH327134A (en) Device for carrying out control by means of a subscriber telephone set
BE536765A (en) Ignition device
CH336887A (en) Order transmission device