<Desc/Clms Page number 1>
La présente invention est relative à des tissus en- robés. Elle concerne, plus particulièrement, des tissus en- robés et partiellement imprégnés, dont le revêtement ou enro- bage spécialement préparé est choisi de façon que le produit obtenu puisse être utilisé comme produit de remplacement du cuir ou cuir artificiel.
Il n'existe à l'heure actuelle qu'un nombre limité de matières couteuses et difficiles à préparer, qui présen- le toucher tent, en plus des propriétés esthétiques du cuir naturel le grain, la dureté, la déformabilité, la résistance à la com- pression, la perméabilité à la vapeur d'eau, le pouvoir de transmission de la chaleur et les autres qualités requises sur le confort et l'aspect de chaussures, ainsi que la résistance, la durabilité et la résistance aux conditions ambiantes re- quises pour un long usage.
Jusqu'à présent, les produits de remplacement du cuir perméables à la vapeur ont été préparés en appliquant des revêtements polymères, en particulier des revêtements de polymère vinylique, sur des tissus de support poreux et en perçant mécaniquement ces revêtements, pour obtenir la poro- sité voulue. Le produit ainsi obtenu ne s'est pas révélé lar- gement acceptable, parce que les pores ainsi produits sont visibles. Au surplus, ces pores ont tendance à s'agrandir, lorsque le produit est soumis à des flexions en cours d'uti- lisa;,¯on normale, en sorte que les pores finissent par se ré- unir et que le produit se déchire.
<Desc/Clms Page number 2>
Dans un autre essai visant à éparer un produit de substitution ou de remplacement du cuir, des nappes fibreuses non tissées ont été imprégnées d'un mélange de polymères, puis un des constituants a été extrait de manier? préférentielle.
On a récemment préparédes produits de remplacement du cuir, en recouvrant d'abord un support fibreux à l'aide d'un poly- uréthane dissous dans un solvant hydroscopique, puis en coa- gulant le polymère à la surface du support, par l'action de l'eau, soit par pulvérisation, soit par exposition à des con- ditions de forte humidité. Aucun de ces procédés n'a cepen- dant donné entière satisfaction, soit à cause de la difficul- té de fabrication, soit à cause du fait que le produit obtenu ne présente pas une ou plusieurs des caractéristiques désira- bles du cuir naturel.
La présente invention a pour objet un cuir artificiel possédant les propriétés du cuir naturel, telles qu'elles ont été énumérées plus haut, de cuir artificiel pouvant être obte- nu par un procédé simple et commode.
Conformément à la présente invention, un cuir arti- ficiel convenant pour être utilisé dans des empeignes de chaussures, des gants, des courroies ou bandes, l'ameuble- ment, l'habillement et d'autres applications di: cuir naturel, est obtenu en imprégnant partiellement et en recouvrant un support fibreux à l'aide d'un élastomère cellulaire du type polyuréthane, possédant despropriétés physiques déterminées en ce qui concerne sa densité, son élasticité et sa dureté.
Le nouveau produit de remplacement du cair suivant la pré- sata invention comprend un support fibreux et poreux, partiel- lement imprégné d'un élastomère cellulairedu type polyuré- thane et portant un revêtement d'élastomère cellulaire du
<Desc/Clms Page number 3>
type polyuréthane faisant corps avec l'élastomère qui l'im- prègne. Dans le procédé suivant l'invention, un élastomère de polyuréthane à faible élasticité ist appliqué sur un tis-
EMI3.1
su, de façon à imprégner pariell.?; :1:' ealui-ci et à former un revêtement solidaire du przéai.> '.rj..v,nat'¯cn. Les meil- leurs résultats sont obtenus avec '.1:.:: profondeur déterminés de pénétration. Une simple adhérence de l'élastomère à la surface du tissu ne suffit pas.
EMI3.2
Le nouvel élastomère de polyuréthane spécialement préparé suivant la présente invention possède, non seulement une densité, une élasticité et une dureté déterminées, mais également une bonne résistance au déchirement et à l'abrasion un allongement élevé sous tension et une courbe d'allonge-
EMI3.3
ment sous contrainte à faible hyst.r:.'... Toutes ces propri- étés, en particulier celle mentionna en dernier lieu, sont importantes dans un cuir artificiel.
Le faible hystérésis lors de l'allongement sous contrainte est particulièrement important pour la fabrication de chaussures. Lorsque la chaussure est mise sur forme, elle s'allonge ou s'étire et ne revient pas à ses dimensions initiales, lorsque la forme est
EMI3.4
enlevée, cest-à-àire que la chaussure prend un allongement permanent. Au surplus, - et ceci présente une importance cri- tique pour le confort de la chaussure, - celle-ci prend un
EMI3.5
second allongement permanent au co,;r;5 ':: la période d'adapta- tion de la chaussure au pied de l'usager. Il faut aussi que
EMI3.6
le cuir artificiel transmette la c;:aeur et soit perméable à la vapeur d'eau, sans être per;1l\ub.1.8 :il/eau liquide.
Le polymère utilisé dans le cadre de la présente invention se prépare Qn p:'pa.2.:-:..: 1 J,)rJ un prc-polymèra, par réaction d'un pOlyalkylûne éther ou ol/alkylùne ester diol
<Desc/Clms Page number 4>
EMI4.1
ayant un poid-j "tolJculaire d'environ 700 à 9000, de préfé- rence, de 700 2000, avec un diisocyanate organique, en uti- lisant un rapport molaire du diisocyanate au diol de 1,5-3,5/1 ce manière à forner un pré-polymère de poids moléculaire éle- v4, dans lequel les groupes terminaux snnt des radicaux iso- cyanate.
La réaction s'effectue, en maintenant les réactifs en contact l'un avec l'autre à une température d'environ 60 à 1400 C, pendant environ 0,5 à 16 heures, par exemple pendant 2 à 4 heures.
Cornue polyalkylène éther diols appropriés, que l'on
EMI4.2
peut uti isr pour préparer les pré-polymères suivant la pré- sente invcr.ti0n, on peut citer les polyéthylène, polypropylène, polytramt;:y2¯jne, polyhexaméthylène, polyoctaméthylène, polynonamûthylène et polyd icaméthylène éther diols, ainsi que leurs mélanges. L'invention prévoit également l'utilisation
EMI4.3
de polyalkyln8 éther diols mixtes, tels que ceux préparés à partir de mélanges d'oxyde de propylène et d'éthylène. Les polyalkylène éther diols préférés sont les polytétraméthylène éther diols.
EMI4.4
Les polyalkylène ester diols convenant pour être utilisés dns le cadre de la présente invention sont les pro- duits Il?. :veticn alkylène diols et d'acides dicarboxyliques.
Corrre do2 u .¯ .:,',l:s, on peut citer, par exemple, l'éthy- ?[.ne glycol l opy10ne glycol, le butylène glycol et '¯':::r:<<dic. C0n acides dicarboxyliques, on peut citer, entre utr1 l'acide adipique et les acides phtaliques, tels que l'acide t.sr p'.^.tlique.
Les diisocyanates organiques peuvent âtre choisis #lZs:i les diisocY,::i.T1",t8S al:.p-:atiç.ies et aromatiques, tels que par exemple, les diisocyanates de toluène (en particuli-r les
<Desc/Clms Page number 5>
mélanges de diisocyanate de 2,4 et de 2,6-toluène que l'on
EMI5.1
trouve dans 1 r:0-;''rt: sous la dénomination 1'DI); le diiso- cyanate de :1!'::'.\:J:);'0:1'f2.è1'>, le 4,4'-diisocyana-:'3 da 3,3'-bito- lylène, le .-i'.3CCY2.r::.\'>: ,,i;*aphé#yléne, :'(0 d'¯i.>><:anate de 1-chloro-^,.-.:cny?..n, '¯; ,<¯isocyanate en' ],]-diméth;/1-1,±'- diphényle, le di.isoc,,an;<t<; de 1,1,.-tétra¯:.tzyiène et, le .'liiso- cyanate de 1,6-hexamàthyléne.
Le pré-polymère est alors soumis à un allongement de chaîne à l'aide d'un agent de durcissement qui peut être choisi parmi les polyalkylène éther et ester diols ou leurs mélanges, ayant un poids moléculaire d'environ 90 à environ 1300, de préférence de 200 '. 400, en présence d'environ 0,2
EMI5.2
à une partie ci poids d'un d3 7expan3ion ou de gonfle- ment par 500 parties en poids du mélange de réaction total.
La quantité d'agent de durcissement utilisée peut, en parti- culier, être d'environ 10 à 50 % en poids, par rapport au
EMI5.3
poids du pr,s-,a'.ymra. Comma on le verra plus loin, en dé- tails, If,-- <::",nts de gonflement préférés sont ceux qui ne sont activés qu'à des tempéra*.ures relativement élevées, de préférence à des températures comprises entre environ 110 et 190 C. La formation de l'élastomère suivant la présente
EMI5.4
invention a lieu, en faisant r4ag-ir le pré-polymère avec le diol choisi ':C.:1:-.t ;C:C-q1 <1,; à à un.'' ènpé=arure d'environ ;() J, 1,'0" C, pandant environ 2 à 25 minutes. On préfère '1:;(: 1 durcissement s'effectue à une température ,:le- v-e d'en\ii"on ,iO à 190"' C, piir,-. q,ir3 des durées de durcis- sement plus courtes sont possibles.
Cependant, des cycles de durcissement à basse teixj.lrànlire, par exemple des cycles de 24 heures à la température ambiante, peuvent également être utilisés. La présence de catalyseurs et/ou d'agents
<Desc/Clms Page number 6>
tensio-actifs contribue à faciltar la réaction, conform6ment
EMI6.1
aux techniques classiques. Des pi,;rrents et/ou d'autres ma- tières d'addition peuvent âtre utilisées pour obtenir des effets spéciaux.
EMI6.2
CO:71.':",() agsntu de ,;onfle-^^;1t ou d'^.;panston appropri- 4s, on oeuf citer, par Tx4mple, le l:n:t;7y dinitrosotéréphta- lamido, l'azo-bis isocv :;rronitril4 et l'eau. L'agent de gonflement peut être absorba dans. un tamis moléculaire, si on le désire, bien qu'une telle absorption ne soit pas essen- tielle.
Comme catalyseurs utilisables, on peut citer, entre
EMI6.3
autres, l'octoate stanneux, l'octoate de plomb et la tri6thylè- ne diamine. Le catalyseur ou le de catalyseur est gnrae:e:;t utilisa a ,à;:< ccn.n<^.¯"¯c:. d'environ 0,01 à en- viron 0,3 partie en poids, par rapport au poids du mélange réactionnel.
EMI6.4
Des agents teniQ-actif5 que l'on peut utiliser pour favoriser la réaction et, en particulier, pour régler la grosseur des pores, sont constituas par diverses huiles de silicone que l'on trouve dans le commerce.
EMI6.5
Le produit obtenu est un élastolr,Jre de polyuréthane expansé ou cellulaire que l'on peut utiliser directement, par exemple les cas où l'or: utiliserait du cuir pour obtenir
EMI6.6
des <'.i't'.L.'.: ,,':cox'J.tl.f:3, sans qu'il soit :a!.'f¯353irB do le sou- I'.^.LL.''o a l:r: .::cntrainte, p.H' ,.:>xi::nple our la décoration mura- le..:3: est coi%pri:2c entre r.r:.rc:, J,,f3 à 1,2 g/cm 3 Son élasticité est comprise erti-e environ 5 ;, et 30 zij, cette élasticité étant s-esurée par l'essai normalisa de rebondis- sement d'une bille ou balle. Sa dureté est inférieure à 90 au duromètre Shore A.
<Desc/Clms Page number 7>
Bien que le produit puisse être utilisé seul, il
EMI7.1
convient surtout pour imprégner panic-llement et enrober un tissu.
Un pré-polyrùre p':'8f j;:-,) peut Qtre obtenu, en mé- langeant un polyalkylène éther de 1?. la':,'::;G .3usdécrite ayant un poids moléculaire d'envi-on 1030 30CO, avec un diiso- cyanate, dans un rapport mollir? du diisocyanate au diol de 2-2,1/1, à une température d'environ 80 à 125 C, pendant en-
EMI7.2
viron 0,25 - 2 heures, puis e-,4,-.iairitenant le mélange pendant environ 2 - 12 heures à une températured'environ 120 à 125 C. Le pré-polymère obtenu est durci .ar réaction avec un
EMI7.3
diol, en présence d'un agent <1<,> on:'1mazt ou d'expansion, exactement de la manière décrite plus haut, de façon à obte-
EMI7.4
nir un élastomère ayant les propriétés physiques désirées de densité, d'élasticité et de dureté.
La réaction de durciss0cn ou d'allongement de chaîne des élastomères ?bteus cr la réaction susdécrite peut se faire en un seul stade. Dans le procédé préféré de préparation d'un cuir artificiel, cette réaction s'effectue en deux stades.
Dans la forme de réalisation préférée à l'heure ac- tuelle pour la préparation d'un cuir artificiel, un pré-poly- mère préparé de la '.lanière décrite plus haut est mélangé à un
EMI7.5
agent de durcissement ou de r.:t:;'cati,;r., à un agent de gon- flement ou d'expansion et à d'autres manières d'addition choi- sies et le mélanges! appliqua sur un papier détachable qui
EMI7.6
peut être gaufré. L'application du mélan<e sous i'or;:,e d'une couche peut s'effectuer par n'importe quel procédé classique, par exemple par pulvérisation, par application au moyen d'un coutoau, par application au moyen de rouleaux, par applica-
<Desc/Clms Page number 8>
tion à la brosse ou par coulée.
L'épaisseur de la couche appliquée peut varier dans des limites étendues, selon l'ap- plication finale envisagée. Cette épaisseur est généralement comprise entre environ 0,25 et 0,5 mm.
Le papier enrobé ou enduit est chauffé à une tempé- rature d'environ 80 à 1800 C dans un four de cuisson, pendant une durée comprise entre environ 1/2 et 5 minutes. La tempé- rature de pré-durcissement n'est pas suffisamment élevée pour activer l'agent de gonflement ou d'expansion.
Au cours du
EMI8.1
pré-dU1'ci5;(,I", ::.t, la viscosité du mélange diminue d'abord jusqu'à , 7% 1 2000 environ 1 de façon que le produit 3'coule ou s'étale uniformément sur la surface du' papi3", S,;,::.,} ".3cusit6 augmenta ensuite jusqu'à environ 100000 à 600000- Lc 3uoocrt en tissu choisi essaiera plac6 sur le produin p811met durci et l'imprégnation partielle est ,::fc':.'''\0G. .\.., .;.-;,cl. 3n faisant passer l'ensemble dans 4 intervalles ?-' pinçage successifs de rouleaux, réglés pour donner une pre>;;ion de 300 à .500 g par 2,5 cm da largeur du Ci.'t:.
Le !1.'.'CISSGiîCn.. .3s;, alQ8 achevé, en chauffant l'en- sez<iJ1J '' . ',1L1,. 'r. four :l <::Uj.S:30r1 une température d'environ ils :.r,(, C. 3''''-'. zone #emx-4ra#>Jre supuriaure à la tempéra- ..,.:,; ;ac :.. ;..:-: d--' :''\,e:\::' do :;onfl-srr.r;:;1t. ou expansion, pen- '.:""1- .- .:', '1.r:'-,'::,:;" Pendant cette période, l'agent de gon- i :; -;:-<i )'-' '-:, '.':.::::;."1s::'C:1. "st activé. Le gaz produit forme, danx 2e .;:,)lY::l'':'e 1'on:.e:nen" visqueux la structure microporeusa jui ,s": 8S"'j'1::":::.lC pour la perméabilité à la chaleur et à la vapeur pour la déforrnabilité.
Par c'3ttù série d'opérations, le polymère do poly- uréthane c011ulare ou expansé est produit dans et sur le
<Desc/Clms Page number 9>
EMI9.1
support en :,i s'.;'¯, . l.;. papier détachable est alors arraché, en sorte que l'on --: 1 ur produit qui convient pour être uti- lisé comme C'....-'- - ¯: :..i.l. û¯n¯: ::1 "2.:-:.. ,;,:-\-. '3 ce mode 0 T: ' \ t()i.' préférée le mélange conten le j,r;µ-><j2j,->n<Xre est :r.,; -poé.>4 er,',re un ça- pier détachatî.e et le .issu choisi. Le iissu est alors racou- vert d'une seconde couche de papier détachable et l''3n5'..'.ble est amené à passer entre des rouleaux presseurs,' de manière à
EMI9.2
imprégner partiellement le tissu. Le produit obtenu est alors
EMI9.3
complètement durci à une température d'environ 110 à 190 C, pendant 10 A ?0 minutes.
Le papier détachable est alors enle- vé, en sorte q i 10' v :t.: ¯:r la produit désiré.
Si on le -:5,: \;, :. - ,.. peut être lui-même traité à 1'aide d'un ;,g<;ni de dta,::::.,co;r;lt: cala sera décrit plus loin. Le supcr'. choisi peut 3tre .an produit stratifié formé de cou,s . '.3.
('::;'1;;1-:', on l'a indiqua plus 1,a,at, il est essentiel qu'un #e=1.;f.x e6r d'imprégnation ait lieu.. de façon que le produit :;:,t,?:\1.\ soi ; un tissu ?sr.iellamen*'. imprègne portant une couche ,;.,,r::w.re qui en 3 colidaire. Si la pénétration de l'èls4o0r ians l0 tiss'.- ?3t trop forte, le produit obtenu est ':"4P .,. .... : f' ai il0 :nl.'.'3:'" )2.2 ':Cr.:.7 cuir ':"'v. 1 a: w , ,) 1 . Si la ?n'.'""''.r'. doe 1' ;',Tz=;;:Qi">, ".", trop faible, 13 ro?""i.... tés f..> 1i"= .. ':?"- .'; : :. î: 3.'s ., ;.': .:;qul;e:3 et, 1 produit n'est :J!¯<,:''' . ,:;;.:.. lJ>;e c..,r . ><i;n<5t=at'.cn -'"r-t ,syen:,.elle" Une S;;19:." ,1<.:3:<'r'ace à 1.'\ 3'..:.,:,fac ne suffit pas. La pénétra- tior .Tpt;:- ..:..: varie 8:0r.. 1'-' ..:::::':1 c.:..e.¯. selor. so:'. épais- seur.
Ce?0nnt, dans la plupart 4 es cas . une p-lri4Lrarion de 2 à 80 ', , s... ,,;a'::'¯3:::':':',:\;l'::. '\'f.C d '.:.2.:;;.;u dont l'épaisseur est comprise :1.'::.rB environ 1>, et a7., ) mm.
<Desc/Clms Page number 10>
Les tissus qui présentent, ces épaisseurs sont ceux qui con- viennent le mieux pour la préparation de cuir artificiel.
Pour la préparation d'un cuir artificiel, l'épais- saur de la couche au-dessus da la surface .¯... tissu est éga-
EMI10.1
important(!. Cette épaisseur ri:u;. rie^ entre des li- mites assez étendues, 1-;,is, en général, environ 10 à 50 % de l'épaisseur totale de 1 f<-W..s.tor&re se trouvent au-dessus de la surface du tissu.
Dans un produit suivant la présente invention, choi- si à titre d'exemple, un tissu d'une épaisseur de 0,8 mm est
EMI10.2
imprégné jusqu'à une profondeur de 0,35 mm et la prclhldeur de ltélastomère au-dessus de la surface du tissu est de 0,35 mm.
Dans un autre produit, un tissu d'une épaisseur de 0,375 m.m est imprJ,n, jusqu':3 une profondeur de 0,275 , en sorte que l'épaisseur de au-dessus de la surface du tissu est de 0,03 mm.
EMI10.3
La proti,,zil t a , : a:.s, l'invention peut être traité avec l'un qUJ:;'CO'1que de;: utilisés communément pour for- mer les couches de finJS3 du cuir nazurùl, pour en améli- orer l'aspect ou en prolonger la durüb..1.itÓ. On peut utili- ser n'importe lequel des divers revêteent3 de cuir connus.
Divers revêtements à base de résine naturelle ou synthétique ¯ 1 particu! .ar base da résines acryliques ou de substances .:-':'o:;1L1w.1'::;, peuvent &tl' appliques, selon les techniques courÁ?.!-1 ;,.)a:, améliora' ':'...' toucher cet r..lspact. couche d'...;;a:.w.-,c:,, tol'.. ".'une couche d'un c.)?,).}',re de chlorure de ;. ¯yvi:.À>; <à'anhydride maléique, peut être utilisée pour an:l.:t::w L'adnerance entre le cuir artificiel et la couche do finisaagd.
<Desc/Clms Page number 11>
Bien que l'on puisse, de manière générale, utiliser n'importe quel tissu naturel ou artificiel, tissé ou non tis-
EMI11.1
sé, pour la préparation da cuir #rtif±ci 1 Jans le cadre de la préaente invention, les tissu::
préféras jont ;1,.x qui ont été traités à l'aide d'un agent de -"13:.:lc:o3me:;' et q'ii sont en- suite imprègnes à l'aide d 'uni) ,,";:3iaa, pour forcer un produit flexible et solide.
EMI11.2
Las fibres sont souvent imprégnées do poly:nr es ou de substances polynêrisables, dans le but d'en améliorer di- verses propriétés. Pour la production de tissus flexibles imprégnés de polymères, on a obtenu des produits ne donnant pas satisfaction, parce qu'on a constaté que l'imprégnation réduit considérablement la résistance au déchirement du tis- su. La propriété qui est le plus souvent affectée de manière défavorable) est la résistance au déchirement par les points de couture, les aiguilles et les fentes.
Ces effets défavorables sont particulièrement importants, lorsque le tissu traité doit servir de support pour un cuir artificiel à utiliser dans la fabrication (la chaussures, où le produit doit être coupé et cousu. Un tel tissu permet à des déchirures de prendre nais- sance à l'endroit de la découpure ou dans les trous formés au cours de la couture, en sorte que la produit fini a un comportement très médiocre.
EMI11.3
La présente invention conter".? Fix,1,ix;,;:it un nouveau tissu fibreux comprenant un corps de fibres porté par une en-
EMI11.4
veloppe ou un véhicule en polymère flexible, ":;'J polymère flax- ible imprégnant au moins partiellement at -nto'jrant ledit corps de fibres, le tissu fibreux contenant un a.[e:1t de dé- tachement interposé entre les fi bru::; .:;, r:t;van,, dans ledit corps de fibres et le polymère flxtblu. cot t a ar;t : détache-
<Desc/Clms Page number 12>
ment étant susceptible ci) réduire sensiblement l'adhérence entre les fibres et le polymère flexible, ces fibres étant libres de sa mouvoir par rapport au polymère flexible.
Le tissu flexible que l'on préfère utiliser dans le cadre de 11 présente invention est un tissu contenant des fibres qui peuvent se déplacer librement par rapport aux fi- bres voisines, da façon qu'il n'y ait pas une concentration de contraintes aux endroits des découpures, des points de cou- ture ou des fentes. Pour obtenir ce résultat, les fibres in- dividuelles contenues dans un corps ou ensemble des fibres sont enrobées d'un agent de détachement ou agent empêchant leur adhérence, avant que le tissu soit imprégné d'un poly- mère flexible destiné à former une enveloppe ou matrice pour les fibres protégées.
Ce nouveau tissu est utilisable non seulement comme support pour le cuir artificiel préparé dans le cadre de la présente invention, mais il peut également être utilisé comme tel dans l'ameublement, l'habillement et la confection de voiles. Non seulement le tissu traité ne su- bit pas de perte ce résistance au déchirement, par suite de la résistance supérieure aux sollicitations parmi les fi- bres, mais ce :issu est encore amélioré en ce qui ooncerne les qualités très précises qui importent dans un cuir arti- ficiel, à savoir le toucher, le drapage, la résistance à l'a- brasion, la résistance à la flexion et la résistance à la dé- formation.
Cas propriétés sont complémentaires de celles du nouvel élastomère de polyuréthane suivant la présente inven- tion, pour permettre l'obtention d'un cuir artificiel nette- ment amélioré.
Le nouveau tissu utilisable dans le cadre de la présente invention se prépare par un procédé qui consiste à
<Desc/Clms Page number 13>
traiter ce tissu à l'aide d'un agent de détachement qui em- pêche l'adhérence de la matière polymère flexible aux fibres, et à imprégner ensuite la matière protégée à l'aide d'un po- lymère flexible ou d'une composition capable de former un tel polymère. Cette composition peut, au besoin, nécessiter un durcissement.
Le terme "tissu", tel qu'il est utilisé dans le pré- sent mémoire, désigne à la fois des matières tissées et non tissées ou feutrées. Ces matières peuvent contenir des fibres naturelles ou synthétiques quelconques. telles que du coton, de la laine, de la soie, de la ramie, du lin, du coton merce- risé, de la cellulose reconstituée, du nylon, des polyesters, des fibres acryliques, du arre, de l'amiante ou leurs mélan- ges.
Lorsque le tissu n'est pas tissé, il peut être ob- tenu par n'importe lequel des procédés usuels. Ainsi, il peut être or tenu par une machine rando-weber ou fourdrinier, ou par une machine de cardae. Le tissu non tissé peut, au surplus, être lié, si on le désire, par traitement dans un métier à aiguilles, par traitement à l'aide de liants poly- mères, par liaison par voie humide, par liaison thermoplas- tique ou par liaison par pulvérisation ou poudrage.
L'agent de détachement doit être d'un type tel qu' il réduise sensiblement l'adhérence entre le polymre flexi- ble d'imprégnation et la fibre, lorsqu'il est interposé entre eux dans le produit. Au surplus, il est préférable que l'a- gent de détachement soit insoluble dans le polymère flexible.
Un test convenable pour déterminer si une substan- ce constitue un agent de détachement satisfaisant consiste à répandre l'agent de détachement proposé sur un métal, du pa-
<Desc/Clms Page number 14>
pier, une matière plastique ou une surface d'une autre matière.
Il est particulièrement intéressant d'appliquer l'agent de détachement préposé sur une surface de support à laquelle le polymère flexible devant servir d'agent d'imprégnation adhère notoirement bien. Après étalement sur le support, l'agent de détachement proposé est séché ou durci, si cela est nécessai- re, après quoi l'ensemble est recouvert d'une pellicule ou de gouttelettes du produit forint le polymère flexible proposé, ou / qui est ensuite durci7amené autrement à la forme de polymère flexible qu'il aurait dans le tissu fini. La facilité avec laquelle l'agent d'imprégnation polymère proposé peut être enlevé de la surface est notée. Si cet enlèvement est impos- sible ou très difficile, l'agent de détachement proposé ne donne pas satisfaction.
Si le polymère est facile à enlever, l'agent de détachement convient pour être utilisé, dans le cadre de la présente invention, conjointement avec ce polymère.
Bien que l'essai décrit ci-dessus permette d'appré- cier la valeur d'un agent de détachement proposé, ces agents doivent principalement adhérer aux fibres, sans les rendre rigides au point d'en détruire la flexibilité, tandis qu'ils doivent présenter une adhérence faible ou nulle vis-à-vis de l'agent d'imprégnation.
Comme exemple d'agents de détache- ment utilisables, on peut citer les triglycérides, telles que la stéarine et d'autres graisses et huiles végétaleset ani- males, des hydrocarbures fluorés, tels quo des dispersions de
EMI14.1
polytétra:'.4oréthylène; des hydroc6.rbur{;jt,) de pitrole lourde tels que des huiles et des cires; des cires naturelles et synthétiques, telles que les cires de carnauba, d'oiticica, de candellila, de montane, les polyéthylènes modifiés et les
EMI14.2
silicones, telles que les polymères de diméthyleiloxane et de
<Desc/Clms Page number 15>
diéthylsiloxane; les savons métalliques, tels que l'oléate de sodium et le stéarate de zinc, ainsi que les polyoléfines, telles que le polyéthylène émulsionné et le polypropylène amorphe.
Le traitement du corps ou ensemble de fibres à l'aide de l'agent de détachement, pour assurer l'imprégnation, peut se faire par n'importe quel procédé commode connu.
L'imprégnation peut se faire par trempage ou par enduisage suivi d'une application d'une succion sur la face opposée du tissu. L'enduises peut se faire par foulardage, par pulvé- risation, par coulée ou par enduisage au moyen de rouleaux.
L'agent de détachement peut être appliqué sur les fibres sous n'importe quelle forme appropriée. Par exemple, il peut être déposé à partir d'une masse fondue, d'une solution, d'une émulsion, d'un latex, d'une dispersion, d'un gel ou d'un sol.
La quantité d'agent de détachement utilisée peut, par exemple, La detachement utilisée peut, par exemple, su. Au besoin, l'imprégnation peut être suivie d'un séchage ou d'un durcissement.
L'imprégnation à l'aide du polymère flexible peut se faire de la même manière et celui-ci peut être appliqué sous forme d'une solution, d'un latex, d'un gel, d'un sol ou d'une autre composition convenable. Il peut également être séché de la même maniera, pour éliminer le véhicule liquide.
Dans le cas où l'agent d'imprégnation est constitué par un polymère partiellement formé, la polymérisation peut être achevée par un traitement approprié, par exemple par chauffa- ge ou par utilisation d'un catalyseur, tel qu'un initiateur à radicaux libres. Le traitement choisi, dans le cas où un quelconque traitement est nécessaire, dépend de la nature du polymère flexible à former.
<Desc/Clms Page number 16>
EMI16.1
Le pç,lyTI1.re flexible servant d'agent d'imprégnation peut être choisi parmi les divers polymères connus tels que,
EMI16.2
par exemple,, lon polruréthane? préparés à partir de polyes- ters ou de polyéthers; les polymères vinyliques préparés,par exemple, à partir de chlorure de vinyle, d'acétate de vinyle, de chlorure de vinylidène;
les polymères acryliques obtenus; par exemple, à partir d'esters acryliques ou méthacryliques, les polyoléfines; et les silicones. La quantité de polymère flexible utilisée peut, par exemple, être d'environ 50 - 400 % en poids, par rapport au poids du tissu.
Dans les tissus imprégnés finis préparés de la ma- nière décris plus haut, les fibres se trouvent dans une gai- ne ou matrice de polymère flexible. Ces fibres présentent une certaine liberté de mouvement , de manière à résister à une concentration de sollicitations de déchirement, du fait que ces fibres sont protégées par un agent de déta- chement. L'enveloppe ou matrice est obtenue en imprégnant,au moins partiellement, le tissu d'un polymère flexible, par exemple à raison d'environ 10 à 100 de l'épaisseur totale du tissu, après le traitement à l'aide de l'agent de détache- ment. Le polymère flexible entoure les fibres et forme un
EMI16.3
véhicule ou un' r.vlooae pour celles-ci.
Il est essentiel que les polymères d'imprégnation soient flexibles, pour que le tissu final soit lui-même fle- xible et pliable. Ainsi, des polymères rigides, tels que des résiner chermodurcies du type phénol-foraldéhyde, des résines
EMI16.4
h,.^.cï-:o: :.1 d :nyda, des résines mélamine-fo1"1Oaldéhyde, des l'.2sines 1 un.J,-forl!'aldéhyde et des résines époxy rigides, ne C:îv::':1:wnc pas.
<Desc/Clms Page number 17>
L'agent de détachement ou l'agen'imprégnation peut contenir d'autres matières auxiliaires, telles que des charges ou des plastifiants.
La libre imprégna'? obtenue de la manière décrite ci-dessus présente, ainsi qu'on peut le constater, une résis- tance au déchirement qui est sensiblement meilleure que celle des tissus uniquement traités à l'aide d'agents d'imprégna- tion et non traités au préalable,à l'aide d'agents de déta- chement. Au surplus, on a constaté que, dans beaucoup de cas, la résistance au déchirement est également améliorée, par rap- port à celle du tissu initial non traité.
Les tissus ainsi préparés peuvent être combinés avec l'élastomère de plyuréshene clivant la présente inven- tion, pour former un cuir artificiel excellent. Ils peuvent au,-,si être traités à l'aide d'un agent de détachement de la classe mentionnée plus haut et être ensuite combinés avec l'zlastomère de polyuréthane. Jans une autre variante, l'a- gent de reâchement, qui recouvre et imprègne partiellement le tissu peut être collé à un autre tissu qui peut ou non avoir été traité de la même manière et le produit stratifié parti- ellement imprégné et enrobé peut ensuite être combiné avec le nouvel élastomère suivant l'invention.
Comme on l'a déjà signalé, il n'est pas essentiel que le tissu ait subi un quelconque traitement préalable, avant d'être combiné avec l'élastomère cellulaire, pour former un cuir artificiel.
Les exemples suivants sont donnés à titre purement illustratif et ne doivent pas être considérés comme limitant la portée de l'invention, de nombreuses modifications pouvant y être apportées, sans sortir du cadre de l'invention. Sauf indication contraire, toutes les parties et tous les pourcen-
<Desc/Clms Page number 18>
tages.dont il est question.dans le présent mémoire, sont des parties et pourcentages en poids. Les exemples 1 à 5 illus-
EMI18.1
trent r .bl ''Lpo'lrwiv.lJ7,s du tissu x.Tir:13 et nr0 d'agent d détachement. Les exemples 6 à 10 illustrent la préparation d'un élastomère de polyuréthane cellulaire. Enfin les exemples 11 à 13 illustrent la préparation d'un cuir arti- ficiel.
EXEMPLE 1.
Un feutre formé de fibres de laine naturelle à 100 % d'une épaisseur de 0,16 cm et pesant 474,6 g/mê est traité à l'aide d'une solution d'un agent de détachement constitué d'un polymère de silicone durcissable ayant la composition suivante:
EMI18.2
<tb> Ingrédients <SEP> Parties
<tb>
EMI18.3
SS-4C01 (polymre de si'..icone durcisGdble 100 Général ±1<>crric Company) Toluène 500 SS-w012c (ca:.J. Y"';')ir' .. n? ;,;-.;: ;sat,on do silicone Ctr.::ü! ^1criG Company) 10
EMI18.4
Le feutre ev-. :?.-t'.re il l'aid+ ,;0 la solution da l'agent de c::tacher;ent et l'excès de cet nccnt cst enlevà par cxpri;aabe entre des rouleaux. k feu.r'3 est. sch4 et durci à 1200 C pendant 10 minutes dans ux four circulation d'air.
Le ut.w a absorba environ 10 0 0id5 d'agent de d. -:ce.\ (1 t t ,:J\) r rJ.pf'()r .:,,"J poids dos f'... 't'; 5.
L? feutra :r,; . par :tarYs:; dt!tacn03tnent et un :C'3:lt:i:v.t7 n<n rdl4¯ . -,F ; S;.=1;,,< -"- ',aine sont 1mpré- ",:né'3, par trc1i.:a:;e dans une (:::'.U1.::.1'H. <:an:enaxt un C0701y.^.11^0 d'acryate do f.hY:'1) et. d'a.::'ylat.c d'érhylo, ce copolymère contenant les ingrédients suivants:
EMI18.5
Tn.'T\!c!.t':1":S P,ir;,1<Ts E::-LJlsior. àe CO",,':':n'J=- (:.C ; de - ..GO! 100 Po'4.y('.h,)xy)nony '.plit-riol. (aicnt iensio-actif) 2
EMI18.6
<tb> Acide <SEP> polyacrylique <SEP> partiellement, <SEP> rétifié <SEP> 57
<tb>
EMI18.7
(épaisseur d'ér.:ulsion) (30 fui de solide)
<Desc/Clms Page number 19>
EMI19.1
Après trempage, l'excès d'agent d'im8cnation est enlevé à l'aide de rouleaux exprimables et le produit est chauffé dans un four à circulation d'air , une température de 110 C pendant 1 heure.
Chaque échantillon de tissu a absorbé 80 % de polymère, oar rapport au pair:'3 du tissu.
Les échantillons sont testés , en y faisant une entaille et en essayant de les déchirer à la main. Le tissu traité à l'aide de l'agent de détachement n'a pu être déchiré qu'avec grande difficulté. Le tissu: non traité mais imprégné s'est déchiré facilement.
EXEMPLE II
Un tissu en polyester non tissé à couches croisées, perforé au moyen d'aiguilles, d'une éoaisseur de 0,89 mm et d'un poids de 271,2 g/mê est saturé d'unp solution de cire
EMI19.2
Brulin Perma--Z4old 1-2; dans du xylène. Après avoir fait passer le tissu dans la solution, l'excès da liquide est enlevé par nxnrimügp Antre dea rouleaux. Le tissu 0;t ensuite 36cr.a dans un four à 110'C oendant 30 minutes.
Le tissu a absorba environ 355 d'agent de détachement, par WTr...)tV ''': )0:i::l " 1.LJJNa Un latex du type styrène-butadiene carboxylé contenant Lo9 % dA mat1r solide est mélançé à une dispersion aqueuse 1> 6G d'oxyde 1 zinc, d- '''anirr; obtenir uno OnCpi'li.: ilt OT1 , ;>:<;y.<tp 1o% zinc C 1 T . : r : 2 ( i- i5 ,i traité à 1'#ide de 3.'arer,t dn détachement et un :c;:ariti',.lc:, on -;uité du te tissu en polyester sont :m:réin'.'..^. 1'\: W :¯^.,:.- 3p3ion. par trempage et expri.;ay dP .L'x<:"'3. ,..;,' ;'-".:X tissus ont ensuite traités pendant '7 :r.inut:. À i( .'r,..;315 An3 7a'UX cas, x de matière d'imprégnation ont ,st'.1 ab:::;;r:J's. par raoaort au poids du tissu.
<Desc/Clms Page number 20>
Les deux tissus ont été ensuite soumis à l'essai de déchirement en trapèze ASTM D 751 en même temps qu'un échantil- lon du polyester non tralté et non tissé. L'essai de déchire- ment du tissu initial a donné une valeur de 23,1 kg. La matière imprégnéede latex avait une valeur de 15,8 kg et la matière traité à la fois avec l'agent de détachement et avec la matière
EMI20.1
d'imorégnation avait une valeur de 36,2 kg.
EXEMPLE III Unissu à 70 % de Nylon et 30 % d'acétate d'un
EMI20.2
poids de 113,65 ,Um , que l'on a pra:ab,rr,t pulvëriu à '-'aide d'un adhésif constitué d'un copoly-,iie du type butadiène- acryloniti<ilp,p3t imnrégné à l'aide d'un agent .;,n d:tachA;ncnt à j5 ;. de polypropylène amorphe (P.'4, m<>;
,,Pn 3,Cù0) dans de l'hexane. Aors saturation du tissu par la solution, l'excès
EMI20.3
est enlevé par exprirrage entre d(='3 rouleaux et le tissu est séché oendant 40 minutes à 105 C dans un four. On constate que le tissu a absorbé environ 30 % de polypropylène, par rap- port au poids du tissu.
On prépare alors une solution d'imprégnation à l'aide des ingrédients suivants :
EMI20.4
:::'1(l:(; i."!t5 Partis 'rpolyrr3rP d'é;,;ylbne glycol-acide adipique TJI x 100 ?olY"8tr ct'y?.r,e glycol-acide adipique (? ,',..;:,(,-,0) 40 ..,4' Tôthjrlén=-bis (2 chlor---*nilLne) 4,0 Acctate d'àthyl< (qualité uréthane) 100
EMI20.5
x come- décrit dans llpxemple VII le tissu traité à l'aide de l'agent de détachement et le tissu non traite à l'aide de l'agent de détachement sont
<Desc/Clms Page number 21>
imprégnés à l'aida de cette solution et exprimés pour éliminer l'excès éventuel de liqueur d'imprégnation. Les tissus impré- gnés sont séché.= pendant 40 minutes à 105 C dans un four à
EMI21.1
circulatliin .'r.
G:--, cntate que les -i5-: sont absorbé environ 30i ; d matil<r., ' .moré3naticr -ar -erp..,rr à leur poids.
Les résistances au déchirement des deux tisses sont alors déterminées par le procédé ASTM D-751. La résistance au déchirement du tissu non traité à l'aide de l'agent de détachement est de 3,6 kg,tandis que la résistance au déchirement du tissu traité à l'aide dp l'agent de détachement est de 5,8 kg.
EXEMPLE IV
EMI21.2
Un feutre non tiJd c'acétate d cellulose frisé, perforé au moyen d'aGuills, dp trois dnierset d'un poids de 152,5 g/ m 2 est saturé à l'aid- d'un> solution à 25 i: de tristéarate de glyérol dans de l'acétate d'hexyle,puis exprimé pour éliminer l'excès de solution et séché dans un four à circu- lation d'air, à une température de 180 C pendant 10 minutes.
Le tissu a absorbé environ 20 % d'agent de détachement par rauport au poids des fibres.
On orépare un plastisol vinylique, en dispersant, les ingrédients suivants oar agitation vigoureuse :
EMI21.3
In;0t0 Pdrtips Résinp dp chlorure dp polyviny:qualitédi5peslon,dp 0ds ^oléculair élpvé . 1(0 g
EMI21.4
<tb> Phtalate <SEP> de <SEP> dioctyle <SEP> 70 <SEP> g
<tb>
<tb> Huile <SEP> d <SEP> soja <SEP> époxydée <SEP> 5 <SEP> g
<tb>
<tb> Stabilisant <SEP> à <SEP> base <SEP> de <SEP> baryum-cadmium-zinc <SEP> 2 <SEP> g
<tb>
Le tissu traité de la manière décrite plus haut et un tissu non traité sont imprégnés à l'aide du plastisol, en
<Desc/Clms Page number 22>
appliquant au couteau, une couche de ce plastisol sur le tissu et en appliquant un vide à la face non enduite du tissu, de façon que le olastisol pénètre dans le tiasu et imprègne celui- ci.
Les deux Échantillons de tissu sont ensuite chauffas rendant 5 minutes à 195 C. les deux lisais sont ensuite entailles et l'on consta- te que le tissu non traité par un agent de détachement se déchire aisément, tandis que le tissu traité par un agent de détache- ment ne peut Atre déchiré qu'avec difficulté à l'endroit de l'entaille.
EXEMPLE V
Un feutre de dacron rétréci, non tissé, perforé dans un métier à aiguilles, d'un ooids de 271,2 g/ mê et d'une épaisseur de 1,27 mm est trempé dans une solution constituée d'un'* dispersion de cire Brulin-1-27 dans un hydrocarbure aliphatique servant de solvant. L'excès de liquide est enlevé par exprimage entrin des pouleaux et le tissu est séché dans un four.
Le tissu traité à l'aide de l'agent de détachement est alors trempé dans une solution d'un polymère de polyester- uréthane n'ayant pas réagi complètement. L'excès de solution de polymère est enlevé oar exprimage et le tissu est séché et traité thermiquement dans un four. L'absorption d'agent de détachement ist de 88,14 g/mêet l'absorption de polymère, de 322,03g/mê. Un tissu similaire n'est traité que dans la solution in polymère.
La résistance au déchirement du feutre traité par l'agent de détachement est excellent, tandis que le feutre imprégné saulement de polymère se déchire facilement à la main.
<Desc/Clms Page number 23>
EMI23.1
'SXt.PL VI
EMI23.2
On prépare un polyester à l'aide d'un mélange de polyols
EMI23.3
constitué de 85 % de diéthyléne glycol et de 15 de dipropy- lène glycol en poids, par réaction avpc dp l'acide adipique.
Le poids Tioléculaire est d'environ 2,OC0 , l'indice d'hydroxyle est de 54-56, et l'indice J'acid- est inférieur à 1,C. Le polyester est déshydraté jusqu'à une teneur en eau de È;2 µ1
EMI23.4
au maximum.
EMI23.5
On fait réagir une mole du cd!yester précité avec 3 moles de diisocyanate dA diphënylméthane (1.IDI) dans lequel environ 80 in en poids sont constitués ?ar du 4,w'-diisocyanate Pt lA restant par d'autres isobares, dans lesnuels l'un pt/ou l'autre d-s groupes isocyanate sont dans la position 3, sans que deux grou e3 d'isocyanate SA trouvent sur le ^:rA : oyau benzéniaup. La réaction s'effectue .on d Joutant le .'01, qui a ét<5 spn31bl-mt>,<r débarrassé du di;r,ére et du trirére, au poly- ":1t"'::" r.' ,"';j chauffant la r:-.o:l33P. :Jour porter la trmnérarcre à 125-,)0QC. Gatti> tPoérature est '.'1:7:t''CCUa sondant 1 i j neurea.
Le oréxolymôre ainsi formé cor,tinr.t j i,,,rouo>s isocyanate termi-
EMI23.6
naux libres,
EMI23.7
Ce rrépolymare est incorport' à ::".P. composition d';n.')3t(')rrrf d'uréthane expansée, d.' :r,3;;i..)rr a obtenir le mroduit iuilant :
EMI23.8
nr^,-r?in:lt9 P.ir=1,=s : rv^olyr,re 1<j0 Tri0thylolroon 1,0 Trisopi'jpanolamtne 1 ,0 1 ,..-butan",diol 1,0 ?olyéthylàne glycol (1'.:4, 600) 5,O solution & 10/. d'nrobisdiisobutyrcnlzr<,2e dans dp ltacàtone 1,..
Huilr> de di thy15Llican (ic0 c=r.,,:t":c.s1 1,0 T±tanatP dA tútrauutyle 0,2
<Desc/Clms Page number 24>
EMI24.1
L05 ir.r4dins récité5 sont bien mélangés et appliques sous formp 4P couche, oar n'importe quel procédé commodP,sur la sur- face 15ir. L'o durcissement peut se faire en dmux phases, puis soit pendant 1 à 2 minutes à 80 -100 C puis pendant 8 à 12 minutes
EMI24.2
à 1;C-? .G C. L roduit obtenu Ast un élastomère d'ur&thane expansé convenant pour être utilisé dans la fabrication d'un cuir artificiel.
EXEMPLE VII
On prépare un polyester à partir d'éthylène glycol,
EMI24.3
de 1 ,),propanAdiol et d'acide adipique. Le 1,3,prooanediol représente de 15 à 25 % de la teneur totale en diol en poids.
Le polyester à groupes hydroxyle terminaux sensiblement liné- aires possède les oronriété suivantes :
EMI24.4
<tb> Indice <SEP> d'hydroxyle <SEP> 56 <SEP> (54-57)
<tb>
<tb>
<tb> Indice <SEP> d'acide <SEP> moins <SEP> de <SEP> 1,5
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> Poids <SEP> moléculaire <SEP> 2.000 <SEP> (environ)
<tb>
EMI24.5
Inerva-le de fusion 1,0-15C*C (environ)
EMI24.6
<tb> Teneur <SEP> Pn <SEP> eau <SEP> moins <SEP> de <SEP> 0,U5 <SEP> % <SEP> en <SEP> poids
<tb>
On fait réagir une mole de ce polyester avec 1,85
EMI24.7
ffiolp dn 2,q"t<Jluéne dit50cyanate à une tProraturA d'environ 12û ± nendan; /2 à 2 heures de manière à former un prépolymére C07 1+= !r0O5 isocyanate n'ayant ?a3 roagi..
Ce prépoly- 7,>)X'o . ;t ,3.u^;,is â un maturation à 1 sG . 16coC pendant 2 à 4 aj5. ±ct ;m maturation réduit l'éla3ticit du produit durci 5'au niveau dé 3iré.
1bzz -;r3:';-::s du '3rénolymère précité, on ajoute .%,0 <µra"2+n'3 c'u:"".'" dis:;C:1'sl.on contenant 4Ù,à rar.7.p& du polyester :5:tc:i;,. :.. ,0 ;r3"'1"""' . d.... 4,4 '-m.!thlnbis (2-chloro-aniline), 0, iO ;rs:mw "acé":. acétonate ferrique. Ces constituants sont r.Ian3 vigoureusement et additionnbsde 0,20 gramme
<Desc/Clms Page number 25>
EMI25.1
d'azobisditsobutyronitrile disoersé dans 1,0 gramme d'huile de silicone copols^Â .' résistant à l'hydrolyse (copolymère de dirr.thyl :Joly,,,1.l)x;l:P et d'un polyoxyalkylène ether, 1500-2000 centigokg. t,<:1 çuP celui vendu sous 1 dénomination Union Carbide L-5.C, ou Central ±1 ctric SF-1CÓ6). Ces ingrédients sont hier; .:.llang4s on évitant 1'?;prLsonxem;>,t d'air.
Li- mélange précité PS d6pos, l'aidp d'un dispositif
EMI25.2
rouleaux ou d'un autre dispositif sur une surface traitée à
EMI25.3
1aidA d'un agent de détachement, telle que l'une des surfaces mpntionnép3 plu? haut. LP durcissement s'effectue en deux stades soit 5 minutes à ;c3C C Pt pr.;1i.J,nt 10-15 minutes à 150 C.
Il oeuf sP faire aussi !?r! :n seul stade par chauffage nendant 10-15 minutes à 150- <bll '1< o R- Le produit '.'i'..al > une densité d'environ ' 70,96 g/z,1, une ré3istanc- à la rupture d'environ 70-140 kg/c:r,z , une valeur de rPbondir.7 -.tnt de bill;' d'anviron 25 et une dureté Shore A
EMI25.4
d'environ 75.
EMI25.5
Xr:::':?LS Vil! A un méîa:r de 0,3 mole de pclypromyléne glycol (ooids ,nol.::culalrP 1.000) fit d'=' 0,10 mole de polypropylene ;7.ycaï (poids moluculaire 2.000), on ajoute 1,0 mole de 2,4-TDI " la "a,^-,T';l:Llrf' du :,41anze est orté 14ù"t en 1."'3ace de 'C à ,;"1. :;-.iiU"'5...."! mélaxqo 3t -a:ntnu à iuc-"5Q ± pendant ur! ft-jl fm - hur.3. Le radu : at un prép.J1.J1J1>Ere contenant j3 :::-:)\.\-,J isocyanate L"tn,3U: libres, l'n :"'):'Y'...l:".5::a.;1 élas- or2 ,9-.
JYc:rC à oartir do ce ,Ti:l9ngP en utilisant les i !: "': ¯. 1 , .. : i i ..3 n
EMI25.6
in<r4'4iPStâ Pirt 1-3 Frolv ô 3r'3..:r <?i-.deaJ,a3 1(.,C ftuile 1- ricin (ca3i.: u:^t';e) 1+,,, ,':Eft..'1/1-?r'-;^ c.'^ LO;'jl.^.i..i:'l
<Desc/Clms Page number 26>
EMI26.1
5 10 15 20 25
EMI26.2
Irédtr.t5 Pa;ti-s i ,',2.2,-tétrûcloro-i,2-èifluor/than (Frnon 112) D,j Huile de diffiÓthylsilicn (50 à 100 c-=,ii;tock s) 0,8 Di (i-,éthyihe;;yl)az>in= Jibutvlainoéthal 0,4
EMI26.3
Les in;rd:.P^,s #Jnt bi..r. di.3:1,'r55 "'t. aliqué3, à l'aid d'un Í05lti: d'application 1.> couche rouleau ou à couteau, sur une surface fim déracixezent appropriée, pour
EMI26.4
EMI26.5
forcer une coucha d'épaisseur voulue. La matl,ôre est durcie
EMI26.6
EMI26.7
en deux phases, soit Jendant 1-3 minutes & 70-?o C , puis oendant j 10-' minutes à 15C-1S0 C.
Le produit 3p présent; sous forme
EMI26.8
EMI26.9
d'élastomère d'urthan expansé à faiblp éla5ticitû. La rigi- dito est de l'ordre d celle qui convient pour un cuir artifi-
EMI26.10
ciel.
EMI26.11
.:\ -:'".:-'L.:;; r:,: Une rr.ol' 1p ry(ttram0thyln éthf-r) C1ycol anhydre d'un 'Ooid.'3 ')lécu11Lrp :'.rvirc; 65\..--ÎCU Pst mlse en r<act ;cn
EMI26.12
EMI26.13
avec 0 ':J1' de ,-t,I.u''.. dUsoçy;.1:1atp. pendant F'nVlr On heu- rp i, tJ5. j'C. pour :,7r'^,r un èi7,èrp. .rrGU1'3 hydroxyle ter- :nr...1UX. ;".1 :;u...:1tiJ t3*:lede vl..'..':: .;sr T.i.'3''' ,#n ri?act".on avec 2,0 :T/) l "'.5' i <:,-Tji. à environ 6:)- C a:":art . h f'ures..w<3 ' Wo:y;;.brr est 5()\.J,5 à un" zatù;àtlar, .:. :;.(' teTpdratLre de Gù-11?é '1 y'^...:.':t environ 2 heures, :J.'71';,a on le laissa :,"'1':'0 d!.. ':" ".s1U' i. l ":. (:-::',:".1t u:"e -1:;,,] <.l::"'.
Le prépolbnnè;* rofro di ;.it, \' .r.>nu, ;%nt;<: ,i'?ü:'?3 0:: d,.<,,,inra,;t;, à lu texoàrature ' w v 7 y.v . '1.., J.,. 1,,; .A ".... ,l.iE. 'or , , -, '. f . ainsi un pr±poly- .-.' ; - u ¯.'r .j4û?:, - ...:J '.. - , ..'. 1 1 ,' :: :''',J^t un mxcà3 w T3I.
...;,.. -.......Js""o:rll.r f 'J''.\'.''''''''';....:.11 ....' 1 ,3......) ,f ....L1 t'1 r13 esz forxé l'ai d" c-? ?r-o!.y*r" i:'.rdi---nt3 suivanta : 1"3Àf" ôTilJi)J#.ùr" 'Z È"±. À"1±TidÀ.lGÉ3 #UiVàQt3 ... "'. \... , .,..... v 'M' ..... 1 e.," \.. v . , \,0 .."
<Desc/Clms Page number 27>
EMI27.1
<tb> Ingrédients <SEP> Parties
<tb>
<tb> prépolymère <SEP> 100
<tb>
EMI27.2
Polyppylne glycol (P.V. environ 20) 21
EMI27.3
<tb> Tétraéthylène <SEP> glycol <SEP> 7
<tb>
<tb> Huilp <SEP> de <SEP> diméthyl <SEP> silicone <SEP> (50 <SEP> centistokes)
<tb>
EMI27.4
tl,Ql-dixétinylamino-2-propanol 2
Les ingrédients sont mélangés intimement et laissés au renos à une température de 25-35 C jusqu'à ce qu la viscosité soit d'environ 3.000 poises.
Ils sont ensuite mélanges à environ 1.000 tours par minutera l'aide d'un agitateur à grande vitesse, jusqu'à ce qu'un reflet nacré aoparaisse dans la masse.
La masse de polymère visqueux n'ayant pas réagi complètement contient de nombreuses petites bulles d'air dues à l'emprison- nement d'air dans cette masse.
EMI27.5
L mélange est appliqué r3ous f ,)r:r.e d'une couche, à l'aide d'un dis103itif à couteau, sur une surface de 'tac:le- x;ast, 4,1 .xaniére à former une couche ayant une éoits3pur voulue ;":5itaPllr.,ent nviron 0,125 à C,75, mm). La surface de déta- crn^.r.t peut être du papier enduit (tel que le produit dénoyé "aubberlesse C2" fabriqua par S. D. ',;'arren 0 0. ), un hydrocarbure fluoré ou un métal enduit d'agent de détachement. La couche pendant
EMI27.6
oeuf 3trA durcie nar trait,'>":"pnt!.2 :11inut:; : b5 C, puis tendant 5 ^i.^,uts u 150 C. ;..0 durci3:",K,":1t î>f>\lt., c-r;ant. 3'ottnir , mar d3 traitements dont l'"s cycles àur e-tmnc: aturc vjnt de zult heures à 21 C à 4nvLron ) minutes ;.i stC t;.
L'8 JSL'..:.".vre -=xpar!sô fciibtA..T,!i1¯ clasticuf 3bl''?nu a J danaité d'environ a,E ,ùc#", una réa13tanc> rupture f'+n<;ir;n >5-?û k;@c, 0.8 !1:,;.i. un" :'iâ5i3t)n'" :3 :-\JUf;' d'environ 5lr k;ycm", ur. alia:l emant il. la rupture :nv: -, 2'..-C' tandis 1u.il :"".'s ':'.)5 solubi" ::-:=:..:.t1:t?:'"l.. :"...J.3ai àe r.'.".':â;.:;,;,' ?i1t 1" bille \t:Ii1 (D.. 56 iUiiki<9 :\: 1?G7' U:1' valeur 1a 5-,.ù (y La dureté Shore n est d'^,..ro; i.
<Desc/Clms Page number 28>
EXEMPLE X
De l'epsilon caprolactame contenant 10 à 20 % d'un mélange d'isomères de mono méthyl epsilon caprolactame est polymérisé avec de l'éthylène glycol, de manière à former un polyester à groupes hydroxyle terminaux ayant les caractéris- tiques suivantes :
EMI28.1
<tb> Poids <SEP> moléculaire <SEP> 530-535
<tb> d'
<tb> Indice7hydroxyle <SEP> 210-215
<tb>
<tb> Indice <SEP> d'acide <SEP> moins <SEP> de <SEP> 1
<tb>
<tb> Teneur <SEP> en <SEP> eau <SEP> moins <SEP> d, <SEP> 0,1 <SEP> %
<tb> en <SEP> poids
<tb>
Or. fait réagir une mole de ce polyester avec 1,9 mole d'une mélange commercial d'isomères de ditsocyanate de toluène contenant 80 de ?,4-isomère et 20 % de 2,6-isomère.
La réaction 3'effectue en ajoutant lentement le polyester au TDI. en agitant constamment, à une vitesse telle que la tempéra- ture du mélange réactionnel n'excède pas 90 C. Lorsque la réaction est terminée, comme le révèle le dégagement de chaleur,
EMI28.2
Ip mélange- réactionnel est maintenu à 90-10C C pendant 2 heures, après quoi on le laisse refroidir jusqu'à la température ambi- ante et on l'abandonne pendant au moins 12 heures avant de l'utiliser. On obtient un prépolymère sensiblement linéaire à groupes isocyanate terminaux, qui contient environ 9 % de grours isocyanate libres en poids.
Un élastomère expansé à faible élasticité est préparé à l'aide de ce prépolymère, en
EMI28.3
utilis.ant :!.P5 ingrédients suivants :
EMI28.4
<tb> Ingrédients <SEP> Partie
<tb>
<tb> prépolymère <SEP> ' <SEP> 100
<tb>
<tb> 1,4 <SEP> butanediol <SEP> 1,4
<tb>
<tb> Polyéthylène <SEP> glycol, <SEP> P.M. <SEP> 400 <SEP> 4,5
<tb>
<tb> Polypropylène <SEP> glycol, <SEP> P. <SEP> M. <SEP> 425 <SEP> 6,5
<tb>
EMI28.5
Trirréthylolpropane 1 ,2
<Desc/Clms Page number 29>
Le trimthylolpropane est fondu et dissous dans le mélange des autre.-; polyols et l'ensemble des polyols est
EMI29.1
mélangé est m41angé au prépolymère à environ 5CoC.
On veille à éviter i!er'.pri50nnf'mfo',,: ;'air dans la . ..-;.<. à laquelle on ajoute ensuite une solution à 10 le en 'cLd3 de .di#éthyl-' N,Ndinitro5o térôphtalamide dans de la 6thyl éthyl c6tone (1,0 partie), ainsi qu'un copolymère de c;1r.thylpolY5loxane et d'éther polyéthylénique, 1.500-2.000 centistokes (0,5 partie).
Les ingrédients sont bien dispersés à l'aide d'un mélangeur à grand effet de cisaillement. Finalement 1 les catalyseurs suivants sont ajoutés et rapidement incorporés au
EMI29.2
système, en Télangeant .'--.ient :
EMI29.3
<tb> Catalyseurs <SEP> Partira
<tb>
EMI29.4
N,K-diJthylaminoéthanol 0 ,6 Di(n-butyl),i7e 0, \-méthyl di0thanolaminp. 0,2
EMI29.5
La mélange est décosé 3o'Js forme d'une couche, à l'aidr, d'un dispositif à couteau ou à rouleaux, sur une sur- face dp détachement acoronriée, aDrè3 quoi il est durci en deux phasPs, soit pendant 1,5 à 2 minutes à 100 C, puis pendant
EMI29.6
.-4 minutes à 50-170 C ou en une phase, soit pendant 3-6 minu- 5 à 5G-.'6C C.
Le produit obtenu a une densité comprise r.:,e È,6; -t 0,96 g/cmÎu1P faible élasticité et une rigidité ainsi qu'une solidité qui le rendent propre aux utilisations sus.;Pnt .^n Ps.
EXEMPLE XI
Un tissu en Nylon mono filamenteux tissé, lavé, fixé par voie thermique, de 30 deniers, d'une haute ténacité,
EMI29.7
d'une épaisseur de e,cij75 cm , d'un poids de 28,1.>7 glm2 et comptant 112 x 112 fils, est saturé l'aide d'un agent de
<Desc/Clms Page number 30>
détachement ayant la composition suivante:
EMI30.1
<tb> Ingrédients <SEP> Parties
<tb>
<tb> Cire <SEP> de <SEP> Carnauba <SEP> 100
<tb>
<tb> Cire <SEP> d'abeille <SEP> 50
<tb>
<tb> Cire <SEP> de <SEP> Candellila <SEP> 50
<tb>
<tb> Benzène <SEP> 600
<tb>
L'excès de solution est enlevé par exprimage entre des rouleaux et le tissu est ensuite séché à 90 C pondant 45 minutes. Le tissu absorbe 30 % de solution, par rapport à son poids.
EMI30.2
Deux moles de polytdtraméthylène éther glycol an- hydre ayant un poids moléculaire d'environ 1000 sont mises en réaction avec une mole de 2,4-toluène diisocyanate (TDI), pen- dant environ 2 heures, à une température de 80 - 90 C, pour former un produit à groupes hydroxyle terminaux. A une mole de ce dimère, on ajoute 4,0 moles de TDI, et on fait réagir
EMI30.3
le mélange à une tem,-rat;v.,ra de 70-80 C pendant 2-4 heures, peur forcer un pr-polY:'''1-' à r.oupe6 isocyanate terminaux contenant un 'X,':3 de T8:::.
Une solution d'imprégnation con- tenant les ingredients suivants est préparée:
EMI30.4
<tb> Ingrédients <SEP> Parties
<tb>
<tb> Polymère <SEP> 100
<tb>
EMI30.5
Silice pyrogàno (sub!nicroscopique) 5 iluile de di.-*4hylsilicone (viscosité 50 centistokas) 1 Polypropylène glycol (P4 25) 42 ùctoat< Lw. ,eux O,l,
EMI30.6
<tb> Dispersion <SEP> d'agent <SEP> d'expansion <SEP> 0,20
<tb>
La disporsion d'agent d'expansion est un mélange de N,N'-
EMI30.7
diméthyl-N,N'-dinltrosot6rphtalam1de, d'huile minérale et de tri(2-éthylhuxyl)phosphate.
<Desc/Clms Page number 31>
Cette solution d'imprégnation est appliquée, à l'aide d'un dispositif à couteau avec un intervalle de 0,25 mm, sous forme d'une couche, sur du papier que l'on a préa- lablement recouvert d'une couche de revêtement de silicone durcie, cette dernière couche étant une couche de détache- ment. Le tissu.qui a été traité à l'aide de l'agent de dé- tachement est déposé doucement sur la couche de solution d'imprégnation humide. Un second papier recouvert d'une couche d'agent de détachement est placé par dessus le tissu.
L'ensemble est alors amené entre deux rouleaux presseurs, de manière à répartir la solution d'imprégnation, après quoi on le soumet à un traitement thermique à 1500 C pendant 15 minutes. On constate que le tissu a absorbé 400 % de solu- tion d'imprégnation, par rapport au poids des fibres.
Le produit obtenu convient pour être utilisé comme. cuir artificiol.
EXEMPLE 12.
Un tissu de coton non tissé, blanchi, traité à l'ébullition, cardé, à couches entre-croisées, traité à l'ai- de d'une matière caustique, d'une épaisseur de 0,1625 cm et d'un poids de 128,8 g/mê, est traité à l'aide d'un agent de détachement constitué par une cire, de la manière décrite dans les exemples précédents.
Un polyuréthane thermoplastique est préparé en chauffant 1000 g du polyester de l'exemple 7 à une tempéra- ture de 1350 C, puis en le plaçant dans un récipient mainte- nu à une température constante de 110 C, sous une atmosphère d'azote sec. A ce polyester, on ajoute 400 g de 4,4'-diphé- nylméthane diisocyanate, après quoi la réaction est admise à se poursuivre pondant 30 minutes et 3000 g de diméthylforma-
<Desc/Clms Page number 32>
mide sont ajoutée. A la solution obtenue, on ajoute alora 120 g de 1,4-butanediol et 10 g d'octoate stanneux. On lais- se encore le mélange réagir pendant 1 heure, après quoi on ajoute 50 g de silice pyrogène submicroscopique et on laisse refroidir la solution. Sa viscosité augmente fortement.
Le tissu de coton traité à l'aide de l'agent de détachement est alors imprégné, par application d'une couche de la solution d'uréthane préparée ci-dessus, en une quantité suffisante pour imprégner la moitié de l'épaisseur du tissu, tandis que la surface opposée de celui-ci est soumise à un vide modéré, pour faire pénétrer la solution dans le tissu. Le tissu par- tiellement imprégné est chauffé à 300 C dans un four. On obtient un produit convenant pour être utilisé comme cuir artificiel.
EXEMPLE 13.
Une composition contenant les ingrédients suivants est appliquée, sous forme d'une couche, sur un papier de dé- tachement, à l'aide d'un dispositif à couteau avec un inter- valle de 0,625 mm:
EMI32.1
<tb> Ingrédients <SEP> Parties
<tb>
<tb> Pré-polymère <SEP> de <SEP> l'exemple <SEP> 11 <SEP> 100
<tb>
<tb> Silice <SEP> pyrogène <SEP> submicroscopique <SEP> 6
<tb>
<tb> Matière <SEP> d'addition <SEP> servant <SEP> à <SEP> régler <SEP> la <SEP> grosseur <SEP> 1
<tb> des <SEP> pores
<tb>
(Copolymère de diméthylpolysiloxane et d'un polyalkylène éther d'une viscosité de 1500 à 2000 centipoises)
EMI32.2
<tb> Propylène <SEP> glycol <SEP> 415-435 <SEP> MW <SEP> 40
<tb>
<tb> Agent <SEP> d'expansion <SEP> de <SEP> l'exemple <SEP> 11 <SEP> 0,6
<tb>
<tb> Dispersion <SEP> de <SEP> pigment <SEP> noir <SEP> 0,5
<tb>
<tb> Diéthylaminoéthanol <SEP> 1,
0
<tb>
<Desc/Clms Page number 33>
Un tissu Vaposan, à savoir un tissu de polypropy- lène et de nylon aous forme de fibres déposées au hasard et non tissées, @ tissu étant perforé à l'aide d'aiguilles
EMI33.1
et impréç-11 .,:\ 'une 4mul.'j".:"1"' acrylique ver,ri,). par la société Chicoppee Hulls, Inc, New York, N.Y. U.S.A, es;; déposé sur la couche humide et l'ensemble est amer.é à passer dans l'in- tervalle de pinçage de 4 paires successives de rouleaux, chacun de ces rouleaux étant réglé pour appliquer une pres- sion de 300-500 g par 2,5 cm de largeur du tissu . L'en- semble pressé est ensuite chauffé à 150-180 C pendant 15 à 20 minutes, dans un four.
Après ce traitement thermique, le papier de détachement est arraché de la surface enduite, en sorte que l'on obtient le quir rtificiel fini.
REVENDICATIONS
1.- Nouveau produit de remplacement du cutr compre- nant un support fibreux et poreux, partiellement imprégné d'un agent d'imprégnation à base d'un élastomère de polyuré- thane expansé ou cellulaire et portant une couche d'élastomère de polyuréthane expansé ou cellulaire faisant corps avec la matière d'imprégnation.
2. - Produit de remplacement du cuir suivant la re- vendication 1, caractérisé en ce que le support fibreux a une épaisseur de 0,5 à 2,5 mm et la matière d'imprégnation à base de polyuréthane expansé pénètre dans le support fibreux sur 2 à 80 % de l'épaisseur de celui-ci.
**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.
<Desc / Clms Page number 1>
The present invention relates to coated fabrics. It relates more particularly to coated and partially impregnated fabrics, the coating or coating of which is specially prepared so that the product obtained can be used as a substitute for artificial leather or leather.
At the present time, there is only a limited number of expensive and difficult to prepare materials which present the feel, in addition to the aesthetic properties of natural leather, grain, hardness, deformability, resistance to abrasion. compression, water vapor permeability, heat transmitting power and other qualities required on the comfort and appearance of footwear, as well as strength, durability and resistance to ambient conditions re- suitable for long use.
Heretofore, vapor permeable leather substitutes have been prepared by applying polymeric coatings, particularly vinyl polymer coatings, to porous carrier fabrics and mechanically piercing these coatings, to achieve porosity. desired location. The product thus obtained has not been found to be widely acceptable, because the pores thus produced are visible. In addition, these pores tend to enlarge, when the product is subjected to bending during use, ¯on normal, so that the pores end up uniting and the product tears. .
<Desc / Clms Page number 2>
In another attempt to spare a substitute or substitute for leather, nonwoven fibrous webs were impregnated with a blend of polymers, then one of the components was extracted to handle? preferential.
Recently, leather substitutes have been prepared by first coating a fibrous backing with a polyurethane dissolved in a hydroscopic solvent, and then coagulating the polymer on the surface of the backing with the aid of. action of water, either by spraying or by exposure to conditions of high humidity. None of these processes has, however, been entirely satisfactory, either because of the difficulty of manufacture or because the product obtained does not exhibit one or more of the desirable characteristics of natural leather.
The object of the present invention is an artificial leather having the properties of natural leather, as listed above, of artificial leather obtainable by a simple and convenient process.
According to the present invention, an artificial leather suitable for use in shoe uppers, gloves, straps or bands, upholstery, clothing and other applications of natural leather is obtained. by partially impregnating and covering a fibrous support with the aid of a cellular elastomer of the polyurethane type, having determined physical properties with regard to its density, elasticity and hardness.
The new cair replacement product according to the present invention comprises a fibrous and porous support, partially impregnated with a cellular elastomer of the polyurethane type and bearing a coating of cellular elastomer of the polyurethane type.
<Desc / Clms Page number 3>
polyurethane type integral with the elastomer which permeates it. In the process according to the invention, a low elasticity polyurethane elastomer is applied to a fabric.
EMI3.1
su, so as to permeate pariell.?; : 1: 'ealui and to form an integral coating of the przéai.>' .Rj..v, nat'¯cn. The best results are obtained with '.1:. :: determined depth of penetration. Mere adhesion of the elastomer to the surface of the fabric is not sufficient.
EMI3.2
The novel polyurethane elastomer specially prepared according to the present invention not only possesses determined density, elasticity and hardness, but also good tear and abrasion resistance, high elongation under tension and elongation curve.
EMI3.3
ment under stress at low hyst.r: .'... All of these properties, especially the last mentioned one, are important in an artificial leather.
The low hysteresis during strain elongation is particularly important in the manufacture of footwear. When the shoe is put on form, it elongates or stretches and does not return to its original dimensions, when the form is
EMI3.4
removed, i.e. the shoe takes on a permanent elongation. In addition, - and this is of critical importance for the comfort of the shoe, - the latter takes on a
EMI3.5
second permanent elongation at co,; r; 5 ':: the period of adaptation of the shoe to the user's foot. It is also necessary that
EMI3.6
artificial leather transmits the heat and is permeable to water vapor, without being permeable; 1l \ ub.1.8: il / liquid water.
The polymer used in the context of the present invention is prepared Qn p: 'pa.2.: -: ..: 1 J,) rJ a prc-polymer, by reaction of a pOlyalkylûne ether or ol / alkùne ester diol
<Desc / Clms Page number 4>
EMI4.1
having a tolJular weight of about 700 to 9000, preferably 700 to 2000, with an organic diisocyanate, using a molar ratio of diisocyanate to diol of 1.5-3.5 / 1 cc so as to form a prepolymer of high molecular weight, wherein the end groups are isocyanate groups.
The reaction is carried out by keeping the reactants in contact with each other at a temperature of about 60 to 1400 ° C, for about 0.5 to 16 hours, for example 2 to 4 hours.
Suitable polyalkylene ether diols retort, which are
EMI4.2
can be used to prepare the prepolymers according to the present invention, mention may be made of polyethylene, polypropylene, polytramt;: y2¯jne, polyhexamethylene, polyoctamethylene, polynonamûthylene and polydicamethylene ether diols, as well as their mixtures. The invention also provides for the use
EMI4.3
mixed polyalkyl ether diols, such as those prepared from mixtures of propylene oxide and ethylene. Preferred polyalkylene ether diols are polytetramethylene ether diols.
EMI4.4
Polyalkylene ester diols suitable for use in the context of the present invention are products II. : veticn alkylene diols and dicarboxylic acids.
Corrre do2 u .¯.:, ', L: s, one can quote, for example, ethyl-? [. Ne glycol l opy10ne glycol, butylene glycol and' ¯ '::: r: << dic. C0n dicarboxylic acids include, between utr1 adipic acid and phthalic acids, such as t.sr p '. ^. Tlic acid.
The organic diisocyanates can hearth chosen #lZs: i the diisocY, :: i.T1 ", t8S al: .p-: atiç.ies and aromatics, such as for example, the toluene diisocyanates (in particular the
<Desc / Clms Page number 5>
mixtures of 2,4 and 2,6-toluene diisocyanate which are
EMI5.1
found in 1 r: 0 -; '' rt: under the name 1'DI); : 1! '::'. \: J :); '0: 1'f2.è1'> diisocyanate, 4,4'-diisocyana -: '3 da 3,3'-bitolylene , the.-i'.3CCY2.r ::. \ '>: ,, i; * aphé # yléne,:' (0 of ¯i. >> <: anate of 1-chloro - ^, .-. : cny? .. n, '¯;, <¯isocyanate en'],] - dimeth; / 1-1, ± '- diphenyl, di.isoc ,, an; <t <; of 1.1 ,. -tétrā: .tzyiene and, 1,6-hexamathylene .'liisocyanate.
The prepolymer is then subjected to chain extension using a curing agent which can be selected from polyalkylene ether and ester diols or mixtures thereof, having a molecular weight of from about 90 to about 1300, from preferably 200 '. 400, in the presence of about 0.2
EMI5.2
to one part weight of expansion or swelling per 500 parts by weight of the total reaction mixture.
The amount of curing agent used can, in particular, be about 10 to 50% by weight, based on the quantity.
EMI5.3
weight of pr, s-, a'.ymra. As will be seen later, in detail, If, - <:: ", preferred swelling points are those which are only activated at relatively high temperatures, preferably at temperatures between about 110 and 190 C. The formation of the elastomer according to the present
EMI5.4
invention takes place, by reacting the prepolymer with the chosen diol: C: 1: -. t; C: C-q1 <1; to a. '' ènpé = arure of about; () J, 1, '0 "C, for about 2 to 25 minutes. It is preferred' 1:; (: 1 curing is carried out at a temperature,: the From 10 to 190 ° C, higher cure times shorter cure times are possible.
However, low temperature curing cycles, eg 24 hour cycles at room temperature, can also be used. The presence of catalysts and / or agents
<Desc / Clms Page number 6>
surfactants help to facilitate the reaction, in accordance with
EMI6.1
traditional techniques. Polymers and / or other additives can be used to achieve special effects.
EMI6.2
CO: 71. ': ", () Agsntu de,; onfle - ^^; 1t or ^ .; panston appropriate- 4s, we egg to cite, by Tx4mple, the l: n: t; 7y dinitrosotéréphta-lamido, azo-bis isocv: rronitril4 and water The swelling agent can be absorbed in a molecular sieve, if desired, although such absorption is not essential.
As catalysts which can be used, there may be mentioned, between
EMI6.3
others, stannous octoate, lead octoate and triethylenediamine. The catalyst or catalyst is generally: e:; t used a, at;: <ccn.n <^. ¯ "¯c :. from about 0.01 to about 0.3 part by weight, per relative to the weight of the reaction mixture.
EMI6.4
TeniQ-actives which can be used to aid the reaction and, in particular, to control the size of the pores, are various silicone oils which are commercially available.
EMI6.5
The product obtained is an elastol, Jre of expanded or cellular polyurethane which can be used directly, for example in cases where gold: would use leather to obtain
EMI6.6
des <'. i't'.L.' .: ,, ': cox'J.tl.f: 3, without it being: a!.' f¯353irB do the sou- I '. ^. LL. '' Oal: r:. :: fear, pH ',.:> Xi :: nple for wall decoration ..: 3: is coi% pri: 2c between rr: .rc :, J ,, f3 to 1.2 g / cm 3 Its elasticity is between erti-e about 5, and 30 zij, this elasticity being measured by the standard bounce test of a ball or ball. Its hardness is less than 90 on the Shore A durometer.
<Desc / Clms Page number 7>
Although the product can be used on its own, it
EMI7.1
especially suitable for impregnating panic-llement and coating a fabric.
A p ':' 8fj;: -,) prepolymer can be obtained by mixing a 1% polyalkylene ether. the ':,' ::; G.3us described having a molecular weight of about 1030 30CO, with a diisocyanate, in a soft ratio? of the diisocyanate to the diol of 2-2.1 / 1, at a temperature of about 80 to 125 C, for in-
EMI7.2
about 0.25 - 2 hours, then e-. 4, -. iairitating the mixture for about 2 - 12 hours at a temperature of about 120 to 125 C. The resulting prepolymer is cured by reaction with a
EMI7.3
diol, in the presence of an agent <1 <,> on: '1mazt or expansion, exactly as described above, so as to obtain
EMI7.4
ning an elastomer having the desired physical properties of density, elasticity and hardness.
The curing or chain extension reaction of the beta elastomers as the above-described reaction can be carried out in a single step. In the preferred process for preparing an artificial leather, this reaction takes place in two stages.
In the presently preferred embodiment for the preparation of an artificial leather, a prepolymer prepared from the strip described above is mixed with a compound.
EMI7.5
curing or r.:t:;'cati,;r. agent, a blowing or expanding agent and other selected ways of addition and mixing! applied on a tear-off paper that
EMI7.6
can be embossed. The application of the mixture under gold;:, e of a layer can be carried out by any conventional method, for example by spraying, by application by means of a knife, by application by means of rollers, by applica-
<Desc / Clms Page number 8>
tion by brush or by casting.
The thickness of the applied layer can vary within wide limits, depending on the end application envisioned. This thickness is generally between about 0.25 and 0.5 mm.
The coated or coated paper is heated to a temperature of about 80 to 1800 ° C in a baking oven, for a time of between about 1/2 to 5 minutes. The pre-cure temperature is not high enough to activate the blowing or expanding agent.
During the
EMI8.1
pre-dU1'ci5; (, I ", ::. t, the viscosity of the mixture first decreases to, 7% 1 2000 about 1 so that the product 3 'flows or spreads uniformly over the surface of the 'papi3 ", S,;, ::.,}" .3cusit6 then increased to about 100,000 to 600,000- Lc 3uoocrt in selected fabric will try placed on the cured p811met product and the partial impregnation is, :: fc' :. '' '\ 0G.. \ ..,.; .- ;, cl. 3n passing the assembly through 4 intervals? -' successive pinching of rollers, adjusted to give a pre> ;; ion of 300 to .500 g by 2.5 cm da width of the Ci.'t :.
The! 1. '.' CISSGiîCn .. .3s ;, alQ8 completed, by heating the inset <iJ1J ''. ', 1L1 ,. 'r. oven: l <:: Uj.S: 30r1 a temperature of approximately they: .r, (, C. 3 '' '' - '. zone # emx-4ra #> Jre supuriaure at the tempera- ..,. :,;; ac: ..; ..: -: d-- ':' '\, e: \ ::' do:; onfl-srr.r;:; 1t. or expansion, pen- '.: "" 1- .-.: ',' 1.r: '-,' ::,:; "During this period, the agent of gon- i:; -;: - <i) '-' '- :, '.':. ::::;. "1s :: 'C: 1. "st activated. The gas produced forms, danx 2e.;:,) lY :: l '': 'e 1'on: .e: n" viscous structure microporeusa jui, s ": 8S"' i1: : ":::. lC for heat permeability and vapor for deforrnability.
By this series of operations, the solid or expanded polyurethane polymer is produced in and on the
<Desc / Clms Page number 9>
EMI9.1
support in:, i s '.;' ¯,. l.;. release paper is then torn off, so that one -: 1 ur product suitable for use as C '....-'- - ¯:: .. i.l. û¯n¯: :: 1 "2.: -: ..,;,: - \ -. '3 this mode 0 T:' \ t () i. ' preferred the mixture contains the j, r; µ -> <j2j, -> n <Xre is: r.,; -poé.> 4 er, ', re a loose ca- pier and the chosen. fabric. The result is then covered with a second layer of release paper and the '3n5' .. '. wheat is made to pass between pressure rollers,' so as to
EMI9.2
partially impregnate the fabric. The product obtained is then
EMI9.3
fully cured at a temperature of about 110-190 ° C for 10-10 minutes.
The release paper is then removed, so that q i 10 'v: t .: ¯: r the desired product.
If we -: 5 ,: \ ;,:. -, .. can itself be processed using a;, g <; ni of dta, ::::., co; r; lt: cala will be described later. The supcr '. may be chosen as a layered product formed of neck, s. '. 3.
('::;' 1 ;; 1-: ', it has been indicated plus 1, a, at, it is essential that a # e = 1.; Fx e6r impregnation takes place .. so that the product:;:, t,?: \ 1. \ se; a tissue? sr.iellamen * '. impregnates carrying a layer,;. ,, r :: w.re which in 3 colidaria. If the penetration of l 'èls4o0r ians l0 tiss' .-? 3t too strong, the product obtained is ': "4P.,. ....: f' ai il0: nl. '.' 3: '") 2.2': Cr .: .7 leather ': "' v. 1 a: w,,) 1. If the? N '.'" "''. R '. Doe 1'; ', Tz = ;;: Qi">, ". ", too low, 13 ro?" "i .... tees f ..> 1i" = .. ':? "-.'; ::. î: 3.'s.,;. ':.:; qul; e: 3 and, 1 product is: J! ¯ <,:' ''. ,: ;;.: .. lJ>; e c .., r. > <i; n <5t = at'.cn - '"rt, syen:,. she" A S ;; 19 :. ", 1 <.: 3: <' r'ace to 1. '\ 3' ..:.,:, fac is not enough. The penetra- tior .Tpt;: - ..: ..: varies 8: 0r .. 1'- '.. :::::': 1 c .: ..e.¯. selor. so: '. thickness.
This? 0nnt, in most cases. a p-lri4Lrarion from 2 to 80 ',, s ... ,,; a' :: '¯3 :::': ':',: \; l '::. '\' f.C d '.:. 2.:;;.;u whose thickness is included: 1.' ::. rB approximately 1>, and a7.,) mm.
<Desc / Clms Page number 10>
The fabrics which present these thicknesses are those which are best suited for the preparation of artificial leather.
For the preparation of an artificial leather, the thick- ness of the layer above the surface .¯ ... fabric is also
EMI10.1
important (!. This thickness ri: u ;. rie ^ between fairly wide limits, 1 - ;, is, in general, about 10 to 50% of the total thickness of 1 f <-W..s. tor & re lie above the surface of the fabric.
In a product according to the present invention, selected by way of example, a fabric with a thickness of 0.8 mm is
EMI10.2
impregnated to a depth of 0.35 mm and the elastomer prelastomer above the fabric surface is 0.35 mm.
In another product, a fabric with a thickness of 0.375 mm is imprinted to: 3 a depth of 0.275 so that the thickness of above the surface of the fabric is 0.03 mm.
EMI10.3
The proti ,, zil ta,: a: .s, the invention can be treated with one qUJ:; 'CO'1que of ;: commonly used to form the end layers of Nazurùl leather, for in améli - adorn the aspect or prolong the durüb..1.itÓ. Any of the various known leather covers can be used.
Various coatings based on natural or synthetic resin ¯ 1 particu! .ar based on acrylic resins or substances.: - ':' o:; 1L1w.1 '::;, can & tl' apply, according to current techniques?.! - 1;,.) a :, improve '' : '...' touch this r..lspact. layer of ... ;; a: .w .-, c: ,, tol '.. ".' a layer of c.) ?,).} ', re chloride of;. ¯yvi: .A>; <Maleic anhydride, can be used for an: l.: T :: w The bond between the artificial leather and the finishing layer.
<Desc / Clms Page number 11>
Although, in general, any natural or artificial fabric, woven or non-woven, can be used.
EMI11.1
Sé, for the preparation of leather # rtif ± ci 1 In the context of the preaente invention, the fabrics:
preferred jont; 1, .x which were treated using a - "13:.: lc: o3me :; 'agent and which are then impregnated with uni) ,, ": 3iaa, to force a flexible and strong product.
EMI11.2
The fibers are often impregnated with poly: nr es or polynesisable substances, in order to improve various properties. For the production of flexible fabrics impregnated with polymers, unsatisfactory products have been obtained because the impregnation has been found to considerably reduce the tear strength of the fabric. The property that is most often adversely affected is resistance to tearing by stitches, needles and slits.
These unfavorable effects are particularly important, when the treated fabric is to serve as a backing for an artificial leather to be used in the manufacture (the footwear, where the product is to be cut and sewn. Such a fabric allows tears to occur at the place of the cutout or in the holes formed during sewing, so that the finished product behaves very poorly.
EMI11.3
The present invention relates ".? Fix, 1, ix;,;: it a novel fibrous tissue comprising a body of fibers carried by an en-
EMI11.4
flexible polymer film or vehicle, ":" a flaxible polymer impregnating at least partially at -nto'janting said body of fibers, the fibrous tissue containing a loosening element interposed between the fibers. bru ::;.:;, r: t; van ,, in said fiber body and the polymer flxtblu. cot ta ar; t: detach-
<Desc / Clms Page number 12>
ment being capable ci) substantially reducing the adhesion between the fibers and the flexible polymer, these fibers being free to move relative to the flexible polymer.
The preferred flexible fabric for use in the context of the present invention is a fabric containing fibers which can move freely relative to neighboring fibers, so that there is no stress concentration at the edges. places of cutouts, stitches or slits. In order to achieve this result, the individual fibers contained in a body or set of fibers are coated with a release agent or agent preventing their adhesion, before the fabric is impregnated with a flexible polymer intended to form an envelope. or matrix for the protected fibers.
This new fabric can be used not only as a support for the artificial leather prepared within the scope of the present invention, but it can also be used as such in furnishings, clothing and the making of sails. Not only does the treated fabric not lose this tear resistance, due to the superior resistance to stresses among the fibers, but the result is further improved with regard to the very precise qualities which are important in a fabric. artificial leather, namely feel, drape, abrasion resistance, flex resistance and deformation resistance.
These properties are complementary to those of the novel polyurethane elastomer according to the present invention, in order to make it possible to obtain a markedly improved artificial leather.
The new fabric which can be used in the context of the present invention is prepared by a process which consists in
<Desc / Clms Page number 13>
treating this fabric with a release agent which prevents the adhesion of the flexible polymeric material to the fibers, and then impregnating the protected material with a flexible polymer or a composition capable of forming such a polymer. This composition may, if necessary, require curing.
The term "fabric" as used herein refers to both woven and nonwoven or felt materials. These materials can contain any natural or synthetic fibers. such as cotton, wool, silk, ramie, linen, mercerized cotton, reconstituted cellulose, nylon, polyesters, acrylic fibers, arre, asbestos or their mixtures.
When the fabric is not woven, it can be obtained by any of the usual methods. Thus, it can be held by a rando-weber or fourdrinier machine, or by a cardae machine. The nonwoven fabric can further be bonded, if desired, by treatment in a needle loom, by treatment with polymer binders, by wet bonding, by thermoplastic bonding or by thermoplastic bonding. spray or powder bonding.
The release agent should be of a type such as to substantially reduce the adhesion between the flexible impregnating polymer and the fiber, when interposed therebetween in the product. Furthermore, it is preferable that the release agent is insoluble in the flexible polymer.
A suitable test to determine whether a substance constitutes a satisfactory release agent is to spread the proposed release agent on a metal, paper.
<Desc / Clms Page number 14>
pier, a plastic material or a surface of another material.
It is particularly advantageous to apply the attached release agent to a support surface to which the flexible polymer to serve as the impregnating agent adheres notoriously well. After spreading on the support, the proposed release agent is dried or cured, if necessary, after which the whole is covered with a film or droplets of the product to form the proposed flexible polymer, or / which is then cured otherwise to the flexible polymer form it would have in the finished fabric. The ease with which the proposed polymeric impregnating agent can be removed from the surface is noted. If this removal is impossible or very difficult, the proposed secondment officer is not satisfactory.
If the polymer is easy to remove, the release agent is suitable for use, within the scope of the present invention, in conjunction with this polymer.
Although the test described above will allow the value of a proposed release agent to be assessed, these agents must mainly adhere to the fibers, without making them so rigid as to destroy their flexibility, while they must have little or no adhesion to the impregnating agent.
Examples of suitable release agents which may be mentioned include triglycerides, such as stearin and other vegetable and animal fats and oils, fluorinated hydrocarbons, such as dispersions of
EMI14.1
polytetra: 4orethylene; heavy petroleum hydroc6.rbur (; jt,) such as oils and waxes; natural and synthetic waxes, such as carnauba, oiticica, candellila, montane waxes, modified polyethylenes and
EMI14.2
silicones, such as polymers of dimethyliloxane and
<Desc / Clms Page number 15>
diethylsiloxane; metallic soaps, such as sodium oleate and zinc stearate, as well as polyolefins, such as emulsified polyethylene and amorphous polypropylene.
Treatment of the body or bundle of fibers with the release agent to ensure impregnation can be accomplished by any known convenient method.
Impregnation can be done by soaking or by coating followed by application of suction to the opposite side of the fabric. The coating can be done by padding, by spraying, by casting or by coating by means of rollers.
The release agent can be applied to the fibers in any suitable form. For example, it can be deposited from a melt, solution, emulsion, latex, dispersion, gel or sol.
The amount of release agent used can, for example, the release agent used can, for example, be known. If necessary, impregnation can be followed by drying or hardening.
Impregnation with the flexible polymer can be done in the same way and it can be applied as a solution, latex, gel, sol or other. suitable composition. It can also be dried in the same way, to remove the liquid vehicle.
In the case where the impregnating agent consists of a partially formed polymer, the polymerization can be completed by an appropriate treatment, for example by heating or by the use of a catalyst, such as a free radical initiator. . The treatment chosen, in the event that any treatment is necessary, depends on the nature of the flexible polymer to be formed.
<Desc / Clms Page number 16>
EMI16.1
The flexible pç, lyTI1.re serving as an impregnating agent can be chosen from the various known polymers such as,
EMI16.2
for example ,, lon polrurethane? prepared from polyesters or polyethers; vinyl polymers prepared, for example, from vinyl chloride, vinyl acetate, vinylidene chloride;
the acrylic polymers obtained; for example, from acrylic or methacrylic esters, polyolefins; and silicones. The amount of flexible polymer used can, for example, be about 50-400% by weight, based on the weight of the fabric.
In the finished impregnated fabrics prepared as described above, the fibers are in a flexible polymer sheath or matrix. These fibers have a certain freedom of movement, so as to resist a concentration of tearing stresses, since these fibers are protected by a release agent. The shell or matrix is obtained by impregnating, at least partially, the fabric with a flexible polymer, for example in an amount of about 10 to 100 of the total thickness of the fabric, after the treatment with the aid of the secondment agent. The flexible polymer surrounds the fibers and forms a
EMI16.3
vehicle or a 'r.vlooae for these.
It is essential that the impregnating polymers are flexible, so that the final fabric itself is flexible and pliable. Thus, rigid polymers, such as chermodified resins of the phenol-foraldehyde type, resins
EMI16.4
h,. ^. cï-: o:: .1 d: nyda, melamine-fo1 "1Oaldehyde resins, 1 un.J, -forl! aldehyde resins and rigid epoxy resins, ne C: iv :: ': 1: wnc not.
<Desc / Clms Page number 17>
The release agent or impregnation agent may contain other auxiliary materials, such as fillers or plasticizers.
The free permeated '? obtained as described above exhibits, as can be seen, a tear resistance which is significantly better than that of fabrics treated only with impregnating agents and not treated with impregnating agents. prior, with the help of detachment agents. In addition, it has been found that in many cases the tear strength is also improved, compared to that of the original untreated fabric.
The fabrics so prepared can be combined with the plyureshene cleaving elastomer of the present invention to form excellent artificial leather. They can be treated with the aid of a release agent of the class mentioned above and then be combined with the polyurethane zlastomer. In another variation, the hardening agent, which partially covers and permeates the fabric may be bonded to another fabric which may or may not have been treated in the same way and the partially impregnated and coated laminate product can then be bonded. be combined with the new elastomer according to the invention.
As has already been pointed out, it is not essential that the fabric has undergone any pre-treatment, before being combined with the cellular elastomer, to form an artificial leather.
The following examples are given purely by way of illustration and should not be considered as limiting the scope of the invention, as numerous modifications can be made thereto without departing from the scope of the invention. Unless otherwise indicated, all parts and percentages
<Desc / Clms Page number 18>
tages.which are referred to in this specification are parts and percentages by weight. Examples 1 to 5 illus-
EMI18.1
trent r .bl '' Lpo'lrwiv.lJ7, s of fabric x.Tir: 13 and nr0 of detaching agent. Examples 6 to 10 illustrate the preparation of a cellular polyurethane elastomer. Finally, Examples 11 to 13 illustrate the preparation of an artificial leather.
EXAMPLE 1.
A felt formed from 100% natural wool fibers 0.16 cm thick and weighing 474.6 g / m is treated with a solution of a release agent consisting of a polymer of curable silicone having the following composition:
EMI18.2
<tb> Ingredients <SEP> Parts
<tb>
EMI18.3
SS-4C01 (polymer of si '.. hardened iconGdble 100 General ± 1 <> crric Company) Toluene 500 SS-w012c (ca: .J. Y "'; ') ir' .. n?;,; - .; :; sat, on do silicone Ctr.::ü! ^ 1criG Company) 10
EMI18.4
The felt ev-. :? .- t'.re he helped him +,; 0 the solution of the stain agent and the excess of this nccnt is removed by cxpri; aabe between rollers. k fire.r'3 is. sch4 and cured at 1200 C for 10 minutes in a circulating air oven.
The ut.w absorbed about 10 0 0id5 of agent from d. -: ce. \ (1 t t,: J \) r rJ.pf '() r.: ,, "J back weight f' ... 't'; 5.
L? feutra: r ,; . by: tarYs :; dt! tacn03tnent and un: C'3: lt: i: v.t7 n <n rdl4¯. -, F; S;. = 1; ,, <- "- ', groin are 1mpr-",: born'3, by trc1i.:a:;e in a (:::'. U1.::.1'H. <: an: enaxt a C0701y. ^. 11 ^ 0 of acrylate do f.hY: '1) and. of a. :: 'ylat.c of ethylo, this copolymer containing the following ingredients:
EMI18.5
Tn.'T \! C! .T ': 1 ": SP, ir;, 1 <Ts E :: - LJlsior. Àe CO" ,,': ': n'J = - (: .C; de - ..GO! 100 Po'4.y ('. H,) xy) nony' .plit-riol. (aicnt iensio-active) 2
EMI18.6
<tb> Polyacrylic <SEP> <SEP> partially, <SEP> retified <SEP> 57
<tb>
EMI18.7
(er thickness: ulsion) (30 leaked from solid)
<Desc / Clms Page number 19>
EMI19.1
After soaking, the excess of im8cnation agent is removed using squeezable rollers and the product is heated in a circulating air oven at a temperature of 110 C for 1 hour.
Each fabric sample absorbed 80% polymer, relative to the par: 3 of the fabric.
The samples are tested, making a notch in them and trying to tear them by hand. The tissue treated with the release agent could only be torn with great difficulty. The fabric: untreated but impregnated was easily torn.
EXAMPLE II
A needle-punched, cross-layered, non-woven polyester fabric 0.89 mm thick and 271.2 g / m weight was saturated with a wax solution.
EMI19.2
Brulin Perma - Z4old 1-2; in xylene. After passing the fabric through the solution, the excess liquid is removed by means of the rollers. The fabric 0; t then 36cr.a in an oven at 110 ° C for 30 minutes.
The fabric absorbed about 355 release agent, per WTr ...) tV '' ':) 0: i :: l "1.LJJNa A carboxylated styrene-butadiene latex containing Lo9% dA solid material is mixed. to an aqueous dispersion 1> 6G of 1 zinc oxide, d- '' anirr; obtain uno OnCpi'li .: ilt OT1,;>: <; y. <tp 1o% zinc C 1 T.: r: 2 (i-i5, i treated with the idea of 3.'arer, t detachment and a: c;: ariti ',. lc :, on -; uity of the polyester fabric are: m: rein'. '.. ^. 1' \: W: ¯ ^.,: .- 3p3ion. By soaking and experi.; Ay dP .L'x <: "'3., ..;,'; '-" .: X tissues were then treated for '7: r.inut :. to i (.'r, ..; 315 An3 7a'UX cases, x of impregnation material have, st'.1 ab ::: ;; r : J's. By raoaort to the weight of the fabric.
<Desc / Clms Page number 20>
Both fabrics were then subjected to the ASTM D 751 trapezoidal tear test along with a sample of the unwoven, unwoven polyester. The initial tissue tear test gave a value of 23.1 kg. The latex impregnated material had a value of 15.8 kg and the material treated with both the release agent and the material.
EMI20.1
of imoregnation had a value of 36.2 kg.
EXAMPLE III A 70% nylon and 30% acetate fabric of a
EMI20.2
weight of 113.65, Um, which we have pra: ab, rr, t pulvëriu '-'aide an adhesive consisting of a copolymer, iie of the butadiene-acryloniti type <ilp, p3t impregnated with l 'help from an agent.;, nd: tachA; ncnt at j5;. amorphous polypropylene (P.'4, m <>;
,, Pn 3, Cù0) in hexane. When the tissue is saturated with the solution, the excess
EMI20.3
is removed by stripping between d (= '3 rolls and the fabric is dried for 40 minutes at 105 ° C. in an oven. The fabric is found to have absorbed about 30% polypropylene, based on the weight of the fabric.
An impregnation solution is then prepared using the following ingredients:
EMI20.4
::: '1 (l :(; i. "! T5 Partis' rpolyrr3rP é;,; ylbne glycol-adipic acid TJI x 100? OlY" 8tr ct'y? .R, e glycol-adipic acid (? , ', ..;:, (, -, 0) 40 .., 4' Tôthjrlén = -bis (2 chlor --- * nilLne) 4.0 Ethyl acetate <(urethane grade) 100
EMI20.5
As described in Example VII, the tissue treated with the release agent and the tissue not treated with the release agent are
<Desc / Clms Page number 21>
impregnated with the aid of this solution and expressed in order to eliminate any excess of impregnation liquor. The impregnated fabrics are dried. = For 40 minutes at 105 ° C. in a
EMI21.1
circulatliin .'r.
G: -, cntate that -i5-: are absorbed about 30i; d matil <r., '.moré3naticr -ar -erp .., rr to their weight.
The tear strengths of the two fabrics are then determined by the ASTM D-751 method. The tear strength of the fabric not treated with the release agent is 3.6 kg, while the tear resistance of the fabric treated with the release agent is 5.8 kg .
EXAMPLE IV
EMI21.2
A non-warm felt of crimped cellulose acetate, perforated with three-dp three-gauge guns and weighing 152.5 g / m 2 is saturated with the aid of a 25 i solution of Glyerol tristearate in hexyl acetate, then squeezed out to remove excess solution and dried in a circulating air oven at 180 ° C for 10 minutes.
The fabric absorbed about 20% rauport release agent to the weight of the fibers.
A vinyl plastisol is prepared by dispersing the following ingredients by vigorous stirring:
EMI21.3
In; 0t0 Pdrtips Resinp dp chloride dp polyviny: quality di5peslon, dp 0ds ^ elevated olecular. 1 (0 g
EMI21.4
<tb> Dioctyl <SEP> <SEP> <SEP> <SEP> 70 <SEP> g
<tb>
<tb> Oil <SEP> d <SEP> soybean <SEP> epoxidized <SEP> 5 <SEP> g
<tb>
<tb> Stabilizer <SEP> to <SEP> base <SEP> of <SEP> barium-cadmium-zinc <SEP> 2 <SEP> g
<tb>
Fabric treated as described above and untreated fabric are impregnated with plastisol,
<Desc / Clms Page number 22>
applying with a knife, a layer of this plastisol on the fabric and applying a vacuum to the uncoated face of the fabric, so that the olastisol penetrates into the tiasu and impregnates it.
The two tissue samples are then heated for 5 minutes at 195 ° C. The two edges are then notched and it is found that the tissue not treated with a release agent tears easily, while the tissue treated with a release agent. The detachment can only be torn with difficulty at the point of the notch.
EXAMPLE V
A shrunken, non-woven, needle-loom perforated dacron felt, 271.2 g / m weight and 1.27 mm thick, is dipped in a solution consisting of a dispersion of Brulin-1-27 wax in an aliphatic hydrocarbon as a solvent. The excess liquid is removed by squeezing into the hens and the tissue is dried in an oven.
The fabric treated with the release agent is then soaked in a solution of an unreacted polyester urethane polymer. The excess polymer solution is removed by squeezing and the fabric is dried and heat treated in an oven. The absorption of release agent is 88.14 g / mel and the absorption of polymer is 322.03 g / mel. Similar fabric is treated only in the polymer solution.
The tear resistance of the release agent-treated felt is excellent, while the polymer-coated felt is easily torn by hand.
<Desc / Clms Page number 23>
EMI23.1
'SXt.PL VI
EMI23.2
A polyester is prepared using a mixture of polyols
EMI23.3
consisting of 85% diethylene glycol and dipropylene glycol by weight, by reaction with adipic acid.
The iolecular weight is about 2.0 OC0, the hydroxyl number is 54-56, and the acid number is less than 1.5 C. The polyester is dehydrated to a water content of È; 2 µ1
EMI23.4
to the maximum.
EMI23.5
One mole of the aforementioned cd! Yester is reacted with 3 moles of diphenylmethane diisocyanate (1.IDI) in which about 80% by weight consists of the remaining 4, w'-diisocyanate Pt lA by other isobars, in thenual one pt / or the other of the isocyanate groups are in position 3, without two groups of isocyanate SA being found on the ^: rA: benzéniaup ring. The reaction is carried out by adding the .'01, which has been <5 spn31bl-mt>, <r free of di; r, er and trirere, with poly- ": 1t" ':: "r. ' , "'; j heating the r: -. o: l33P. : Day bring the trmnérarcre to 125 -,) 0QC. Gatti> tPoerature is' .'1: 7: t''CCUa probing 1 i j neurea.
The oréxolymôre thus formed cor, tinr.t j i ,,, rouo> s isocyanate termi-
EMI23.6
free rates,
EMI23.7
This repolymer is incorporated into :: ". P. Composition of; n. ') 3t (') rrrf of expanded urethane, d. ' : r, 3 ;; i ..) rr to obtain the iuilant product:
EMI23.8
nr ^, - r? in: lt9 P.ir = 1, = s: rv ^ olyr, re 1 <j0 Triothylolroon 1,0 Trisopi'jpanolamtne 1, 0 1, ..- butan ", diol 1,0? olyethylane glycol (1 '.: 4,600) 5, O solution & 10 /. d'nrobisdiisobutyrcnlzr <, 2e in dp ltacatone 1, ..
Oil> di thy15Llican (ic0 c = r. ,,: t ": c.s1 1.0 T ± tanatP dA tútrauutyle 0.2
<Desc / Clms Page number 24>
EMI24.1
The recited L05 ir.r4dins are mixed well and applied as a 4P coat, by any convenient method, to the surface 15ir. The hardening can be done in dmux phases, then either for 1 to 2 minutes at 80 -100 C then for 8 to 12 minutes
EMI24.2
at 1; C-? .G C. The product obtained is an expanded urethane elastomer suitable for use in the manufacture of artificial leather.
EXAMPLE VII
A polyester is prepared from ethylene glycol,
EMI24.3
of 1,), propanAdiol and adipic acid. 1,3, prooanediol represents from 15 to 25% of the total diol content by weight.
Polyester with substantially linear terminal hydroxyl groups has the following characteristics:
EMI24.4
<tb> Hydroxyl index <SEP> <SEP> 56 <SEP> (54-57)
<tb>
<tb>
<tb> Acid <SEP> index <SEP> minus <SEP> of <SEP> 1.5
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb> Molecular <SEP> weight <SEP> 2.000 <SEP> (approximately)
<tb>
EMI24.5
Inerva-le fusion 1.0-15C * C (approx)
EMI24.6
<tb> Content <SEP> Pn <SEP> water <SEP> less <SEP> of <SEP> 0, U5 <SEP>% <SEP> in <SEP> weight
<tb>
One mole of this polyester is reacted with 1.85
EMI24.7
ffiolp dn 2, q "t <Jluéne dit50cyanate at a tProraturA of about 12 ± nendan; / 2 to 2 hours so as to form a C07 1 + =! r0O5 isocyanate prepolymer having? a3 roagi ..
This prepoly- 7,>) X'o. ; t, 3.u ^ ;, is at a ripening at 1 sG. 16coC for 2 to 4 days 5. ± ct; m maturation reduces the ela3ticity of the cured product to the desired level.
1bzz -; r3: '; - :: s of the aforementioned 3rénolymer, we add.%, 0 <µra "2 + n'3 c'u:" ".'" Say:; C: 1'sl.on containing 4Ù, at rar.7.p & polyester: 5: tc: i;,. : .., 0; r3 "'1" ""'. d .... 4,4 '-m.! thlnbis (2-chloro-aniline), 0, iO; rs: mw "acé" :. ferric acetonate. These constituents are vigorously added and added to 0.20 gram
<Desc / Clms Page number 25>
EMI25.1
of azobisditsobutyronitrile disoriented in 1.0 gram of silicone oil cools. resistant to hydrolysis (copolymer of dirr.thyl: Joly ,,, 1.l) x; l: P and a polyoxyalkylene ether, 1500-2000 centigokg. t, <: 1 çuP the one sold under the name Union Carbide L-5.C, or Central ± 1 ctric SF-1CÓ6). These ingredients are yesterday; .:. llang4s one avoiding 1 '?; prLsonxem;>, t of air.
Li- aforementioned mixture PS deposited, the aid of a device
EMI25.2
rollers or other device on a surface treated with
EMI25.3
1aidA of a detachment agent, such as one of the surfaces mpntionnép3 plus? high. LP hardening takes place in two stages, i.e. 5 minutes at; c3C C Pt pr.; 1i.J, nt 10-15 minutes at 150 C.
It sP egg do too!? R! : n single stage by heating for 10-15 minutes at 150- <bll '1 <o R- The product' .'i '.. al> a density of about' 70.96 g / z, 1, a resistance - at break of about 70-140 kg / c: r, z, a value of rPbondir.7 -.tnt de bill; ' about 25 and a Shore A hardness
EMI25.4
about 75.
EMI25.5
Xr ::: ':? LS Vil! At a mea: r of 0.3 mole of pclypromylene glycol (ooids, nol. :: culalrP 1.000) made of = '0.10 mole of polypropylene; 7.ycai (molecular weight 2.000), 1.0 mole is added of 2,4-TDI "la" a, ^ -, T '; l: Llrf' du:, 41anze is orté 14ù "t in 1." '3ace of' C to,; "1.:; -. iiU "'5 ...."! Melaxqo 3t -a: ntnu to iuc- "5Q ± during ur! ft-jl fm - hur.3. The radu: at a prep.J1.J1J1> Ere containing j3 ::: -:) \. \ -, J isocyanate L "tn, 3U: free, l'n:" '):' Y '... l : ". 5 :: a.; 1 elas- or2, 9-.
JYc: rC starting from this, Ti: l9ngP using the i!: "': ¯. 1, ..: i i ..3 n
EMI25.6
in <r4'4iPStâ Pirt 1-3 Frolv ô 3r'3 ..: r <? i-.deaJ, a3 1 (., C ftuile 1- castor (ca3i .: u: ^ t '; e) 1+, ,,, ': Eft ..' 1 / 1-? R '-; ^ c.' ^ LO; 'jl. ^. I..i:' l
<Desc / Clms Page number 26>
EMI26.1
5 10 15 20 25
EMI26.2
Irédtr.t5 Pa; ti-s i, ', 2.2, -tétrûcloro-i, 2-èifluor / than (Frnon 112) D, j DiffiÓthylsilicn oil (50 to 100 c - =, ii; tock s) 0.8 Di (i-, ethyihe ;; yl) az> in = Jibutvlainoethal 0.4
EMI26.3
The in; rd: .P ^, s #Jnt bi..r. di.3: 1, 'r55 "' t. aliqué3, using an Í05lti: of application 1.> layer roller or knife, on a suitable fim upright surface, to
EMI26.4
EMI26.5
force a layer of desired thickness. The material is hardened
EMI26.6
EMI26.7
in two phases, either for 1-3 minutes & 70-? o C, then for 10- 'minutes at 15C-1S0 C.
The product 3p present; form
EMI26.8
EMI26.9
expanded low elastomer urethan elastomer. The rigidity is of the order of that which is suitable for an artificial leather.
EMI26.10
sky.
EMI26.11
.: \ -: '".: -' L.: ;; r:,: A rr.ol '1p ry (ttram0thyln ethf-r) C1ycol anhydrous from an' Ooid.'3 ') lécu11Lrp:'. Rvirc ; 65 \ ..-- ÎCU Pst mlse en r <act; cn
EMI26.12
EMI26.13
with 0 ': J1' de, -t, I.u '' .. dUsoçy; .1: 1atp. during F'nVlr On heu rp i, tJ5. iC. for:, 7r '^, r un èi7, èrp. .rrGU1'3 hydroxyl ter-: nr ... 1UX. ; ". 1:; u ...: 1tiJ t3 *: lede vl .. '..' ::.; Sr Ti'3 '' ', # n ri? Act" .on with 2,0: T / ) l "'.5' i <:, - Tji. at about 6:) - C a:": art. h f'ures..w <3 'Wo: y ;;. brr is 5 () \. J, 5 à un "zatù; àtlar,.:.:;. (' teTpdratLre de Gù-11? é '1 y '^ ...:.': t about 2 hours,: J.'71 ';, a we left it:, "' 1 ':' 0 d! .. ':" ".s1U' i. l ":. (: - :: ',:". 1t u: "e -1:; ,,] <.l ::"'.
The prepolbnnè; * rofro di; .it, \ '.r.> Nu,;% nt; <:, i'? Ü: '? 3 0 :: d,. <,,, inra,; t ;, to lu texoàrature 'wv 7 yv. '1 .., J.,. 1 ,,; .A "...., l.iE. 'Or,, -,'. F. Thus a pr ± poly- .-. ' ; - u ¯.'r .j4û?:, - ...: J '.. -, ..'. 1 1, ':::' '', J ^ t un mxcà3 w T3I.
...;, .. -....... Js "" o: rll.rf 'J' '. \'. '' '' '' '' '; ....:. 11 .. .. '1, 3 ......), f .... L1 t'1 r13 esz forxé ai d "c-?? Ro! .Y * r" i:'. Rdi --- nt3 nexta: 1 "3Àf" ôTilJi) J # .ùr "'Z È" ±. At "1 ± TidÀ.lGÉ3 # UiVàQt3 ..." '. \ ...,., ..... v 'M' ..... 1 e., "\ .. v., \, 0 .."
<Desc / Clms Page number 27>
EMI27.1
<tb> Ingredients <SEP> Parts
<tb>
<tb> prepolymer <SEP> 100
<tb>
EMI27.2
Polyppylene glycol (P.V. about 20) 21
EMI27.3
<tb> Tetraethylene <SEP> glycol <SEP> 7
<tb>
<tb> Oil <SEP> from <SEP> dimethyl <SEP> silicone <SEP> (50 <SEP> centistokes)
<tb>
EMI27.4
tl, Ql-dixetinylamino-2-propanol 2
The ingredients are mixed thoroughly and left in the renos at a temperature of 25-35 C until the viscosity is about 3,000 poise.
They are then mixed at about 1,000 revolutions per minute using a high speed stirrer, until a pearly reflection appears in the mass.
The mass of viscous unreacted polymer contains many small air bubbles due to the air being trapped therein.
EMI27.5
The mixture is applied in one layer, using a knife device, on a surface of 'tac: le- x; ast, 4,1 .xaniére to form a layer having a desired purity; ": 5itaPllr., ent n about 0.125 at C, 75, mm). The surface of the cut may be coated paper (such as the depleted product" aubberlesse C2 "manufactured by SD ',; 'arren 0 0.), a fluorinated hydrocarbon or a metal coated with a release agent.
EMI27.6
egg 3trA hardened nar trait, '> ":" pnt! .2: 11inut :; : b5 C, then stretching 5 ^ i. ^, uts u 150 C.; .. 0 hardened3: ", K,": 1t î> f> \ lt., c-r; ant. 3'ottnir, mar d3 treatments including the cycles atur e-tmnc: aturc vjnt from zult hours at 21 C to 4nvLron) minutes; .i stC t ;.
L'8 JSL '..:. ". Vre - = xpar! Sô fciibtA..T,! I1¯ clasticuf 3bl' '? Nu a J danaity of approximately a, E, ùc #", una réa13tanc> rupture f '+ n <; ir; n> 5-? û k; @c, 0.8! 1:,;. i. a ": 'iâ5i3t) n'": 3: - \ JUf; ' about 5lr k; ycm ", ur. alia: l emant il. rupture: nv: -, 2 '..- C' while 1u.il:" ". 's':'.) 5 solubi": : -: =: ..:. t1: t?: '"l ..:" ... J.3ai ae r.'. ". ': â;.:;,;,'? i1t 1" ball \ t: Ii1 (D .. 56 iUiiki <9: \: 1? G7 'U: 1' value 1a 5 - ,. ù (y Shore hardness n is ^, .. ro; i.
<Desc / Clms Page number 28>
EXAMPLE X
Epsilon caprolactam containing 10 to 20% of a mixture of isomers of mono methyl epsilon caprolactam is polymerized with ethylene glycol, so as to form a polyester with terminal hydroxyl groups having the following characteristics:
EMI28.1
<tb> Molecular <SEP> weight <SEP> 530-535
<tb> of
<tb> Hydroxyl index <SEP> 210-215
<tb>
<tb> Acid <SEP> index <SEP> minus <SEP> of <SEP> 1
<tb>
<tb> <SEP> content in <SEP> water <SEP> minus <SEP> d, <SEP> 0.1 <SEP>%
<tb> in <SEP> weight
<tb>
Or. Reacts one mole of this polyester with 1.9 moles of a commercial mixture of isomers of toluene ditsocyanate containing 80 of?, 4-isomer and 20% of 2,6-isomer.
Reaction 3 is carried out by slowly adding the polyester to the TDI. with constant stirring at a rate such that the temperature of the reaction mixture does not exceed 90 C. When the reaction is complete, as evidenced by the evolution of heat,
EMI28.2
The reaction mixture is kept at 90-10C C for 2 hours, after which it is allowed to cool to room temperature and left for at least 12 hours before use. A substantially linear prepolymer with terminal isocyanate groups is obtained which contains about 9% free isocyanate grids by weight.
A low elasticity foamed elastomer is prepared using this prepolymer, by
EMI28.3
using:!. P5 following ingredients:
EMI28.4
<tb> Ingredients <SEP> Part
<tb>
<tb> prepolymer <SEP> '<SEP> 100
<tb>
<tb> 1.4 <SEP> butanediol <SEP> 1.4
<tb>
<tb> Polyethylene <SEP> glycol, <SEP> P.M. <SEP> 400 <SEP> 4,5
<tb>
<tb> Polypropylene <SEP> glycol, <SEP> P. <SEP> M. <SEP> 425 <SEP> 6.5
<tb>
EMI28.5
Trirrethylolpropane 1, 2
<Desc / Clms Page number 29>
The trimthylolpropane is melted and dissolved in the mixture of other. polyols and all polyols are
EMI29.1
mixed is mixed with the prepolymer at about 5CoC.
Care is taken to avoid i! Er'.pri50nnf'mfo ',,:;' air in the. ..- ;. <. to which is then added a 10-fold solution of di-ethyl- 'N, Ndinitro5o terophthalamide in 6yl ethyl acetone (1.0 part), as well as a copolymer of c; 1rthylpolY5loxane and d Polyethylene ether, 1,500-2,000 centistokes (0.5 part).
The ingredients are well dispersed using a high shear mixer. Finally 1 the following catalysts are added and quickly incorporated into the
EMI29.2
system, Telanging .'--. ient:
EMI29.3
<tb> Catalysts <SEP> Will depart
<tb>
EMI29.4
N, K-diJthylaminoethanol 0.6 Di (n-butyl), i7e 0.1 -methyl di0thanolaminp. 0.2
EMI29.5
The mixture is decayed 3o'Js in the form of a layer, with the help of a knife or roller device, on an acoronriate detachment surface, aDrè3 which it is hardened in two phases, i.e. for 1, 5 to 2 minutes at 100 C, then for
EMI29.6
. -4 minutes at 50-170 C or in one phase, i.e. for 3-6 minutes - 5 at 5G -. '6C C.
The product obtained has a density of r.:,e È, 6; -t 0.96 g / cmÎu1P low elasticity and rigidity and strength which make it suitable for sus uses.; Pnt. ^ n Ps.
EXAMPLE XI
A woven monofilament nylon fabric, washed, thermally fixed, 30 denier, high tenacity,
EMI29.7
with a thickness of e, cij75 cm, with a weight of 28.1.> 7 glm2 and having 112 x 112 threads, is saturated with a
<Desc / Clms Page number 30>
detachment with the following composition:
EMI30.1
<tb> Ingredients <SEP> Parts
<tb>
<tb> Wax <SEP> of <SEP> Carnauba <SEP> 100
<tb>
<tb> Beeswax <SEP> <SEP> 50
<tb>
<tb> Wax <SEP> of <SEP> Candellila <SEP> 50
<tb>
<tb> Benzene <SEP> 600
<tb>
The excess solution is removed by squeezing between rollers and the fabric is then dried at 90 ° C. for 45 minutes. The fabric absorbs 30% solution, based on its weight.
EMI30.2
Two moles of anhydrous polytdtramethylene ether glycol having a molecular weight of about 1000 are reacted with one mole of 2,4-toluene diisocyanate (TDI), for about 2 hours, at a temperature of 80 - 90 ° C. , to form a product with terminal hydroxyl groups. To one mole of this dimer, 4.0 moles of TDI are added, and react.
EMI30.3
mixing at a tem, -rat; v., ra of 70-80 C for 2-4 hours, to force a pr-polY: '' '1-' to r.oupe6 isocyanate terminals containing an 'X,': 3 of T8 :::.
An impregnation solution containing the following ingredients is prepared:
EMI30.4
<tb> Ingredients <SEP> Parts
<tb>
<tb> Polymer <SEP> 100
<tb>
EMI30.5
Pyrogenic silica (submicroscopic) 5 ethylsilicone oil (viscosity 50 centistokas) 1 Polypropylene glycol (P4 25) 42 octoat <Lw. , them O, l,
EMI30.6
<tb> Expansion <SEP> agent <SEP> dispersion <SEP> 0.20
<tb>
The disportion of blowing agent is a mixture of N, N'-
EMI30.7
dimethyl-N, N'-dinltrosot6rphthalamide, mineral oil and tri (2-ethylhuxyl) phosphate.
<Desc / Clms Page number 31>
This impregnation solution is applied, using a knife device with an interval of 0.25 mm, in the form of a layer, on paper which has previously been covered with a layer. of cured silicone coating, the latter layer being a release layer. The fabric which has been treated with the release agent is gently applied to the wet impregnating solution layer. A second paper coated with a layer of release agent is placed over the fabric.
The assembly is then brought between two pressure rollers, so as to distribute the impregnation solution, after which it is subjected to a heat treatment at 1500 ° C. for 15 minutes. The fabric was found to have absorbed 400% impregnation solution, based on the weight of the fibers.
The product obtained is suitable for use as. artificial leather.
EXAMPLE 12.
A nonwoven, bleached, boiled, carded, cross-layered cotton fabric, treated with caustic material, 0.1625 cm thick and weighing of 128.8 g / ml, is treated with the aid of a release agent consisting of a wax, as described in the preceding examples.
A thermoplastic polyurethane is prepared by heating 1000 g of the polyester of Example 7 to a temperature of 1350 C, then placing it in a container maintained at a constant temperature of 110 C, under an atmosphere of dry nitrogen. . To this polyester is added 400 g of 4,4'-diphenylmethane diisocyanate, after which the reaction is allowed to continue for 30 minutes and 3000 g of dimethylforma-.
<Desc / Clms Page number 32>
mide are added. 120 g of 1,4-butanediol and 10 g of stannous octoate are added to the solution obtained. The mixture is further allowed to react for 1 hour, after which 50 g of submicroscopic pyrogenic silica is added and the solution is allowed to cool. Its viscosity increases sharply.
The cotton fabric treated with the release agent is then impregnated, by applying a layer of the urethane solution prepared above, in an amount sufficient to impregnate half the thickness of the fabric. , while the opposite surface thereof is subjected to a moderate vacuum, to penetrate the solution into the tissue. The partially impregnated fabric is heated to 300 C in an oven. A product suitable for use as an artificial leather is obtained.
EXAMPLE 13.
A composition containing the following ingredients is applied, as a layer, to a release paper, using a knife device with an interval of 0.625 mm:
EMI32.1
<tb> Ingredients <SEP> Parts
<tb>
<tb> Pre-polymer <SEP> of <SEP> example <SEP> 11 <SEP> 100
<tb>
<tb> Silica <SEP> pyrogenic <SEP> submicroscopic <SEP> 6
<tb>
<tb> Material <SEP> of addition <SEP> serving <SEP> to <SEP> adjust <SEP> the <SEP> size <SEP> 1
<tb> of <SEP> pores
<tb>
(Copolymer of dimethylpolysiloxane and a polyalkylene ether with a viscosity of 1500 to 2000 centipoise)
EMI32.2
<tb> Propylene <SEP> glycol <SEP> 415-435 <SEP> MW <SEP> 40
<tb>
<tb> <SEP> expansion <SEP> agent <SEP> example <SEP> 11 <SEP> 0.6
<tb>
<tb> Dispersion <SEP> of <SEP> pigment <SEP> black <SEP> 0.5
<tb>
<tb> Diethylaminoethanol <SEP> 1,
0
<tb>
<Desc / Clms Page number 33>
A Vaposan fabric, namely a fabric of polypropylene and nylon in the form of fibers deposited at random and not woven, @ fabric being perforated with needles
EMI33.1
et impréç-11.,: \ 'une 4mul.'j ".:" 1 "' acrylic ver, ri,). by the company Chicoppee Hulls, Inc, New York, NYUSA, es ;; deposited on the wet layer and the whole is bitter to pass through the clamping interval of 4 successive pairs of rollers, each of these rollers being adjusted to apply a pressure of 300-500 g per 2.5 cm of fabric width The pressed assembly is then heated at 150-180 ° C for 15-20 minutes in an oven.
After this heat treatment, the release paper is torn off from the coated surface, so that the finished artificial quirk is obtained.
CLAIMS
1.- New skin replacement product comprising a fibrous and porous support, partially impregnated with an impregnating agent based on an expanded or cellular polyurethane elastomer and carrying a layer of expanded polyurethane elastomer or cell forming one body with the impregnation material.
2. - Leather replacement product according to claim 1, characterized in that the fibrous support has a thickness of 0.5 to 2.5 mm and the impregnation material based on expanded polyurethane penetrates into the fibrous support. over 2 to 80% of the thickness thereof.
** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.