BE678995A - - Google Patents

Info

Publication number
BE678995A
BE678995A BE678995DA BE678995A BE 678995 A BE678995 A BE 678995A BE 678995D A BE678995D A BE 678995DA BE 678995 A BE678995 A BE 678995A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
auger
tool
train
rotation
axial
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed filed Critical
Publication of BE678995A publication Critical patent/BE678995A/fr

Links

Classifications

    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E21EARTH OR ROCK DRILLING; MINING
    • E21BEARTH OR ROCK DRILLING; OBTAINING OIL, GAS, WATER, SOLUBLE OR MELTABLE MATERIALS OR A SLURRY OF MINERALS FROM WELLS
    • E21B10/00Drill bits
    • E21B10/44Bits with helical conveying portion, e.g. screw type bits; Augers with leading portion or with detachable parts
    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E21EARTH OR ROCK DRILLING; MINING
    • E21BEARTH OR ROCK DRILLING; OBTAINING OIL, GAS, WATER, SOLUBLE OR MELTABLE MATERIALS OR A SLURRY OF MINERALS FROM WELLS
    • E21B6/00Drives for drilling with combined rotary and percussive action

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Geology (AREA)
  • Mining & Mineral Resources (AREA)
  • Physics & Mathematics (AREA)
  • Environmental & Geological Engineering (AREA)
  • Fluid Mechanics (AREA)
  • General Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Geochemistry & Mineralogy (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Earth Drilling (AREA)

Description

  

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  DISPOSITIF ET   PROCEDE   POUR   L'EXECUTION   RAPIDE DE FORAGES EN TOUS TERRAINS. 



   Il existe plusieurs méthodes de forage adaptées à la nature du terrain que l'on désire traverser. 



   Dans les terrains rocheux, la perforation se fait soit par percussion   à   l'aide de matériel de battage à sec   ou 4   l'eau, de perforatrices de mine à l'air ou à l'eau, soit par rotation en faisant appel au système rotary à l'eau claire ou à la boue, aux sondeuses avec outils à la grenaille, au carbure de wolfram ou au diamant, par exemple. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   Dans les terrains meubles,la méthode la plus communément employée est le battage à l'aide d'un,trépan soit   à   sec, soit avec injection d'eau, ce qui supprime la sujétion du montage et du démontage du train de sonde pour l'utilisation de la curette de nettoyage du trou de forage. 



   Lorsque le terrain manque de cohésion, on coffre intérieurement celui-ci à l'aide de tubes que l'on enfonce par battage simultanément ou non avec l'opération de perforation. Une autre méthode moins répandue est l'utilisation de tarières continues basées sur le principe de la vis d'Archimède. Celles-ci travaillent sans apport d'eau et donnent de très. bons résultats au point de vue avancement dans les terrains   co@   rente ou non à la condition que l'on ne recherche pas la position exacte en profondeur de l'échantillon   - de   terrain faisant surface. 



   Dans le cas où le terrain présente de haut en bas des couches meubles avec ou sans cohésion alternées avec des couches rocheuses et que l'on ne désire pas pour différentes raisons (trop grandes déperditions , colmatage des arrivées d'eau,   difficul.   tés d'installation du matériel, etc..) utiliser la boue, une première solution dans le cas du matériel de battage, rotary, sondeuse rotative, consiste à descendre, en môme tempo que l'outil de forage, un tubage au travers des formations de consistances différentes, Il convient pour cela de prévoir au pied de la colonne de tubage un sabot dentelé faisant saillie par rapport au diamètre extérieur des tubes. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



  Ce.sabot fait office de taillant annulaire et devrait jouer le même rôle que les taillants de perforatri- ces de mine actionnées à l'air comprima. 



   Cette solution présente les inconvénients   suivants ;    
1 .. Il est difficile dans certaines forma- tions de terrains de communiquer au tube un mouvement circulaire dans le but de favoriser l'attaque régu- lière du sabot dans le sol. 



   2 - Le choc transmis au sabot par la masse frappant sur la tête de colonne de tubage est amorti et d'autant plus que la colonne est longue où il résulte un'rendement de foration de plus en plus faible. 



   3 - Dans le cas de terrains ayant une force de serrage importante sur les tubes on est dans 'l'impossibilité de pousser suffisamment bas ceux-ci, ce qui oblige à utiliser des tubages télescopiques. 



     4 -   Même dans le cas de terrains n'ayant pas une force de serrage importante sur les tubes, une fois le forage terminé, il y a toujours une certaine difficulté pour arracher ceux-ci ce qui occasionne une perte de temps importante, 
5 - Il y a lieu de remarquer que l'utilisa- tion de l'un quelconque de ces matériels avec   injec-   tion d'eau sous pression pour faire remonter les débris de forage fait que les conditions d'humidité du ' terrain se trouvent considérablement modifiées. Si l'on a besoin de mesurer in situ la résistivité du sol en profondeur, les résultats obtenus sont absolument 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 erronés. 



   Une deuxième solution consiste en l'emploi de tarières continues hélicoïdales équipées à leur base d'un trépan à lames qui taillent le fond du trou avant que le matériau séparé du sol ne soit repris par la rampe de la tarière. 



   Cette solution présente plusieurs inconvé- nients : 
1- Dans les terrains hétérogènes fols   que   les alluvions composées d'éléments de grosseurs très diverses, l'outil arrache plutôt qu'il n'use los élé- ments,   d'où   la   nécessité   d'avoir une tarière compor- tant un pas et un largeur d'aile de l'hélice impor-      tante dans le but de renentre les gros éléments, ce qui entraîna inutilement une augmentation de la puis- sance d'entraînement. 



   2 - La vitesse de rotation de la tarière   hélicoïdale   est lente   po@r   permettre d'obtenir avec un moteur d'entraînement de puissance raisonnable un couple élevé. Cette vitesse de rotation est incompati- ble   avec.la   vitesse rapide demandée par le trépan à lames pour atteindre un rendement de perforatiun élevé. 



   3 - Dans le but d'obtenir une avance do perforation rapide dans certaines formations de roches dures, on a intérêt à faire appel   h   leur   fragilité   donc à utiliser la percussion, Malheureusement la tarière hélicoïdale classique ne permet pas d'utiliser cette méthode, 
La présente invention concerne un dispositif 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 et un procédé de forage caractérisé par une tarière continue hélicoïdale perfectionnée tournant à faible vitesse à l'extrémité inférieure de laquelle tourne dans le même sens ou dans le sens inverse un outil ayant une vitesse beaucoup plus grande que celle de la tarière. Cet outil peut être animé soit d'un simple mouvement de rotation, soit deu' mouvementsrésultant de la combinaison d'une rotation et d'une percussion. 



  Une'injection d'eau de faible débit peut êtro faite au pied de l'outil dans le but de lubrifier celui-ci.      



   A cet effet, la tarière, fractionnée en éléments de longueurs variables, compatibles aveo son utilisation, assemblée soit par vissage, clavetage ou tout autre procédé d'assemblage connu, comporte une âme creuse sur laquelle est enroulée une ou plusieurs spires de faible saillie par rapport au diamètre extérieur de   l'âme   creuse. 



   L'extrémité inférieure de   l'âme   de la   tariè-   re comporte une pièce annulaire présentant sur sa face inférieure des dentelures à pans inclinés ou arrondis, c'est-à-dire des alternances de creux et de bossen pour former, par exemple, le profil que l'on obtient avec des billes d'acier ou tout autre matériau enchâssées dans la couronne à intervalles réguliers ou non. 



   L'extrémité supérieure de l'âme possède une tête d'entraînement susceptible d'être rendue solidaire en rotation avec un mécanisme tournant à faible vitesse. 



   L'outil de perforation comporte des lames 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 pouvant travailler aussi bien en rotation simple qu'en rotation-percussion. Cet outil est composé de deux pièces ;une partie centrale réalisant en premier un avant-trou de centrage dans le terrain. Une partie annulaire, alésant le trou de forage à un diamètre légèrement supérieur au diamètre extérieur de la tarière hélicoïdale. Cette pièce de l'outil de travail comporte une pièce interne annulaire qui est la réplique de celle fixée sous l'âme creuse de la tarière hélicoïdale mais dont le profil à dentelures à faces inclinées ou arrondies est tourné vers le haut. Les deux pièces formant l'outil sont solidarisées par un filetage ou tout autre système assurant leur liaison.

   La partie centrale de l'outil, sol   .aire   elle-même de la partie annulaire comme on l'a vu, est entraînée par un arbre creux, présentant par conséquent un conduit central, arbre qui tourne à l'intérieur de la tarière hélicoïdale. Une pièce intermédiaire peut être insérée entre la partie centrale de l'outil et l'arbre creux. Celle-ci a pour but de permettre à l'outil de jouir d'une possibilité de battement de haut en bas de faible amplitude sans que ce battement ne se répercute sur l'arbre d'entraînement. Cette pièce intermédiaire peut être, à titre d'exemple, analogue à l'accouplement coulissant d'un arbre et d'un moyeu cannelés. L'arbre d'entraîne- ment est fractionné en éléments de longueurs corres- pondant à celles des -éléments de la tarière.

   Dans l'outil de perforation sont ménagés des trous de passage communiquant avec le conduit central de 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 l'arbre d'entraînement ou de la pièce intermédiaire. 



  L'extrémité supérieure de l'arbre d'entraînement possè- de une pièce d'accouplement susceptible de se soli- dariser avec un mécanisme d'entraînement tournant   à   grande vitesse. Cette pièce est munie   à   sa partie supérieure d'une tête d'injection tournante qui communique par l'intermédiaire d'une tuyauterie souple avec une pompe d'injection. 



   En tête de l'ensemble, un système peut permettre le réglage du niveau de la tarière par rapport au niveau de l'arbre interne. 



   L'invention s'étend également aux procédés de mise en oeuvre du dispositif et à des détails do construction qui ressortent de la description suivante d'une forme de réalisation représentée à titre d'exemple au dessin annexé dans lequel : - la figure 1 montre, vue partiellement en coupe, l'élément supérieur d'une tarière destinée à être montée sur un dispositif d'entraînement - la figure 2 représente, vu partiellement en coupe, l'élément de l'extrémité inférieure do la tarière équipé de ses outils coupants ; - la figure 3 montre un dispositif   d'untral-   nement dont le moteur n'a pas été représenté. 



   Comme cela ressort des figures 1 et 2, un acier plat 1 est enroulé en spirale de faible pas sur l'âme creuse 2 de la tarière. Le plat est assujetti à   l'âme   par soudure ou par tout autre procédé connu. 



   Pour l'emploi facile de cette tarière, celle-ci est fractionnée en éléments de plus ou moins   grande   

 <Desc/Clms Page number 8> 

 longueur. Ceux-ci sont assemblés les uns aux autres par un accouplement   à   griffes 3 et encoches 4 corres- pondantes complété par une vis 5 traversant deux éléments au niveau de leur emmanchement. Bien   entendu   on peut faire appel à tout autre système d'assemblage connu. La base de l'âme creuse 2 du dernier élément (figure 2) est terminée à sa partie inférieure par une pièce annulaire 6 en acier traitaà haute résistan- ce présentant sur sa face inférieure une dentelure 7 dont le profil s'apparente à la   denture   d'une roue à   rochet..

   La   partie supérieure de l'âme creuse possède une tête d'entraînement 8 qui, dans le cas de l'élé- ment de tête de tarière, de solidarise grâce à un manchon à   rquilles   boulonnées 9 avec l'arbre 10 tournant à faible vitesse d'un dispositif d'entraîne- ment tel que celui qui est représenté en figure 3. 



   L'outil de perforation comprend une partie centrale 11 et une partie annulaire 12. Ces deux parties portant toutes les deux à leur partie inférieure des lames 13 et   14   sont assemblées par un filetage   15   ou tout autre système connu. Elles com- portent, pour la lubrification de leurs lames, dos trous ou passages 16 communiquant avec un conduit axial 17 de la partie centrale 11. La partie centrale   11,   dont la base dos lames 13 est plus basse que la base des lames 14 de la partie annulaire 12, est destinée à réaliser un avant-trou de centrage dans le terrain.

   La partie centrale 11 de l'outil présente une dentelure interne annulaire 18 en acier traité à haute résistance qui est analogue   à   la dentelure 7 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 terminant la base de   l'âme   creuse de la   tarifera,   maie      s'en différenciant par le fait qu'elle est tournée vers le haut.      



   La partie centrale de l'outil est solidaire par un filetage ou par tout autre système d'assemblage connu d'un manchon 19 susceptible de coulisser dans l'Orne creuse 2. Ce manchon est monté à cannelures coulissantes 20 sur un arbre creuxcannelé   21 .  Pour empêcher que le manchon 19 ne quitte l'arbre creux 21, une pièce d'arrêt 22 rendue solidaire du manchon cannelé 19 par filetage ou par tout autre système connu, est susceptible de se déplacer verticalement entre deux butées 23 et 24 prévues sur l'arbre creux 21 en laissant au manchon une certaine liberté do mouvement vertical. L'arbre creux cannelé 21 se solidarise à sa partie supérieure 25 par filetage ou par tout autre système connu avec un train de sonde. 



   Ce train de sonde pouvant tourner dans l'axe des tarières est constitué par des tiges creuses 26 assemblées les unes aux autres par manchonnage à l'aide d'un dispositif d'accouplement constitué d'ergots 27 s'engageant dans des encoches correspon- dantes 28 et de vis ou de goujons non représentés engagés dans dos trous 29 et 30 traversant les parties mâles et femelles du manchonnage, dispositif pouvant être remplacé par tout autre système connu (figure   1),   La partie supérieure du train do sonde .creux (figure 1) se solidarise à   l'aide   du dispositif d'accouplement ci-dessus avec un autre arbre 31 qui tourne à grande vitesse dans le premier arbre du 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 dispositif d'entraînement représenté en figure 3. 



  A cette fin, ce second arbre 31 est   muni à   son extrémité d'une douille percée de trous 30 et terminée par des ergots 27 correspondant aux encoches 28 de 'la partie supérieure des éléments du train de sonde, 
L'un des deux arbres d'entraînement   10   et 31 est monté réglable en hauteur par rapport à l'autre, le réglage s'effectuant, par exemple, à l'aide   d'un   système à vis 36 et écrou 37 actionné par un volant 35. 



   Le conduit central dans le train de sonde communique par un conduit axial ménagé dans le second arbre et par l'intermédiaire d'un joint tournant non représenté avec une tête d'injection d'eau 32, De   cet!   manière, le train de sonde tournant n'entraîne pas dans son mouvement de rotation la tête d'injection 32 et le dispositif de réglage en hauteur 35,36 et 37. 



   Le dispositif d'entraînement représenté en figure 3 est lui-même actionné par un moteur non représenté dont l'arbre est relié soit directement, soit par l'intermédiaire   d'une   transmission classique on bout d'arbre d'entrée 33 du dispositif. Ce dernier est réalisé sous la forme d'un double changement ou d'un double variateur de vitesses permettant de régler indépendamment l'un de l'autre les vitesses des arbres creux concentriques de sortie 10 et 31. Ce dispositif est même prévu de telle sorte qu'il permet d'inverser le sens de rotation du train de sonde. Un levier 34 prévu sur le dispositif même permet de commander les vitesses et l'inversion du sens de rotation. 



   Un bâti approprié supporte le dispositif 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 d'entraînement et la tarière. 



   L'ensemble de ce matériel de forage selon l'invention peut être rais en oeuvre selon deux procédés auxquels l'invention, s'étend également. Dans   l'un,   l'outil de forage travaille uniquement en rotation et' dans l'autre il travaille on rotation-percussion. 



   Dans le premier, la hauteur de   l'arbru     d'en-*   traînement 31 du train do sonde est réglée par rapport à celle de la tarière de telle manière que la couronne      dentelée interne 18 de l'outil ne vienne pas en contact avec la couronne dentelée 7 située sous l'âme creuse de la tarière. 



   En faisant tourner l'outil et la tarière à leur vitesse respective, l'outil lubrifié par l'eau d'injection sortant par les passages 16 attaque par usure le terrain en premier et le réduit en éléments fins. Ceux-ci sont repris ensuite par la tarière qui remonte ces éléments jusqu'à la surface du sol. 



   Si l'on désire prélever des échantillons   intactes,   on désolidarise la partie centrale 11 do l'outil de sa partie annulaire 12. On sort l'ensemble arbre interne 21 - outil central 11, on remplace celui-ci par un outil carottier qui vient prendre la place de l'outil central. 



   Dans le second procédé, la position   verti-   cale de l'arbre   d'entraînement   du train de   oondo   est   réglée   par rapport à celle de la tarière de telle manière cette fois que la couronne dentelée interne 18 de l'outil vienne en contact avec la couronne dentelée 
7 située sous l'âme creuse de la tarière, En faisant 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 tourner l'outil et la tarière à leur vitesse respective, les dents ou protubérances de la couronne 18 solidaire de l'outil glissent sur celles de la couronne 7 solidaire de l'âme creuse de la tarière et l'outil est alors animé de petits mouvements alter- natifs verticaux qui engendrent des chocs successifs de l'outil sur le terrain. La fréquence des coups peut être augmentée si on fait tourner l'eatil et la tarière en sens inverse.

   Ces mouvements contrariés favorisent d'ailleurs la reprise du terrain broyé par la lame 1 de la tarière. 



   Le dispositif selon l'invention et ses procédés de mise en oeuvre qui permettent de forer dans tous les terrains présentent notamment les avantages suivants : 
1- A profondeur égale par rapport aux tarières classiques cette tarière perfectionnée ne nécessite pas une puissance importante. En effet grâce aux vitesses différentes de l'outil et de la tarière on peut faire mouvoir l'outil à grande vitesse pendant que la tarière tourne à faible vitesse, tarière qui, avec un couple élevé, absorbe une puissance moyenne. L'outil réduisant les matériaux en éléments} fins, il n'est plus nécessaire d'avoir une tarière comportant un pas et une largeur d'hélice importante   our   remonter les matériaux, Cola entraîne une diminution de la puissance requise. 



   2 - Il est possible de faire appel   à   la percussion pour la traversée de certains terrains. 



   3 -   L'âme   creuse de la tarière qui fait 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 office de tubage se meut facilement dans les terrains ayant une force de serrage importante grâce à son hélice 1 qui joue le rôle d'agitateur-malaxeur. On peut forer profondément et la remontée de l'ensemble est aisée. 



   4 - Les chocs successifs dans le cas de la percussion prennent leur origine au-dessus de l'outil et sont transmis directement au terrain sans   qu'ils   soient amortis. Ce procédé permet d'obtenir une fré- quence de chocs qui est particulièrement élevée lorsque l'outil et la tarière tournent en sens inverse, L'association de ces deux effets permet d'obtenir un rendement élevé. 



   5 - L'eau uniquement utilisée comme simple lubrifiant, ne servant en aucune façon à fairo remon- ter les débris du forage se tient dans un volume do terrain très restreint et de ce fait no modifie   prati-   quement pas la résistivité du terrain en profondeur. 



     6 - Il   est possible, avec un simple réglage et sans qu'il soit nécessaire de démonter et do remon- ter l'ensemble, de passer, suivant le terrain   à   traverser, de la perforation par rotation à la perforation par rotation-percussion. Il en résulte une très grande souplesse de fonctionnement. 



   7 - Le dispositif peut travailler en toutes positions.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  DEVICE AND METHOD FOR THE RAPID EXECUTION OF DRILLING IN ANY TERRAIN.



   There are several drilling methods adapted to the nature of the terrain you want to cross.



   In rocky terrain, perforation is carried out either by percussion using dry or water-driven pile-driving equipment, air or water-powered mine perforators, or by rotation using the system. rotary with clean water or mud, probes with grit, wolfram carbide or diamond tools, for example.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   In soft soils, the most commonly used method is threshing using a drill bit either dry or with water injection, which eliminates the subjection of the assembly and disassembly of the sounding train for the use of the borehole cleaning curette.



   When the ground lacks cohesion, it is internally secured with the aid of tubes which are driven by beating simultaneously or not with the perforation operation. Another less popular method is the use of continuous augers based on the Archimedes screw principle. These work without water supply and give very. good results from the point of view of advancement in the fields consistent or not on condition that one does not seek the exact position in depth of the sample - of surface ground.



   In the case where the ground presents from top to bottom loose layers with or without cohesion alternating with rock layers and which one does not want for various reasons (too great losses, clogging of the water inlets, difficulties of installation of equipment, etc.) to use mud, a first solution in the case of piling equipment, rotary, rotary drilling rig, consists in lowering, at the same tempo as the drilling tool, a casing through the formations of different consistencies. For this, a serrated shoe protruding from the outside diameter of the tubes should be provided at the foot of the casing column.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



  This shoe acts as an annular cutter and should perform the same function as the air-operated mine perforator cutters.



   This solution has the following drawbacks;
1. It is difficult in some land formations to impart a circular motion to the tube in order to promote the regular attack of the hoof in the soil.



   2 - The shock transmitted to the shoe by the mass hitting the casing column head is damped and all the more so as the column is long where it results in an increasingly low drilling yield.



   3 - In the case of land with a significant clamping force on the tubes it is impossible to push them low enough, which makes it necessary to use telescopic casings.



     4 - Even in the case of land that does not have a significant clamping force on the tubes, once the drilling is finished, there is always a certain difficulty in tearing them which causes a significant loss of time,
5 - It should be noted that the use of any one of these materials with the injection of pressurized water to bring up the drilling debris causes the humidity conditions of the ground to be significantly changed. If we need to measure in situ the resistivity of the soil at depth, the results obtained are absolutely

 <Desc / Clms Page number 4>

 wrong.



   A second solution consists of the use of continuous helical augers equipped at their base with a blade bit which cuts the bottom of the hole before the material separated from the ground is taken up by the ramp of the auger.



   This solution has several drawbacks:
1- In heterogeneous soils such as alluvium made up of elements of very different sizes, the tool tears off rather than wears out the elements, hence the need for an auger comprising a pitch and a large propeller wing width in order to reintegrate large elements, which unnecessarily increased drive power.



   2 - The rotation speed of the helical auger is slow in order to obtain a high torque with a drive motor of reasonable power. This rotational speed is incompatible with the rapid speed required by the blade bit to achieve high perforation efficiency.



   3 - In order to obtain a rapid advance of perforation in certain hard rock formations, it is advantageous to appeal to their fragility and therefore to use percussion, Unfortunately the classic helical auger does not allow this method to be used,
The present invention relates to a device

 <Desc / Clms Page number 5>

 and a method of drilling characterized by an improved low speed helical continuous auger at the lower end of which rotates in the same direction or in the opposite direction a tool having a speed much greater than that of the auger. This tool can be animated either by a simple rotational movement, or by movements resulting from the combination of a rotation and a percussion.



  A low flow water injection can be made at the foot of the tool for the purpose of lubricating it.



   For this purpose, the auger, divided into elements of variable lengths, compatible with its use, assembled either by screwing, keying or any other known assembly method, comprises a hollow core on which is wound one or more turns of low protrusion by relative to the outside diameter of the hollow core.



   The lower end of the auger core comprises an annular part having on its lower face serrations with inclined or rounded sides, that is to say alternating hollows and bossen to form, for example, the profile obtained with steel balls or any other material embedded in the ring at regular intervals or not.



   The upper end of the core has a drive head capable of being made integral in rotation with a mechanism rotating at low speed.



   The punch tool has blades

 <Desc / Clms Page number 6>

 can work in simple rotation as well as in rotation-percussion. This tool is composed of two parts; a central part first making a centering pilot hole in the ground. An annular part, reaming the borehole to a diameter slightly larger than the outside diameter of the helical auger. This part of the working tool comprises an annular internal part which is the replica of that fixed under the hollow core of the helical auger but whose profile with serrations with inclined or rounded faces is turned upwards. The two parts forming the tool are joined together by a thread or any other system ensuring their connection.

   The central part of the tool, which is itself the annular part as seen, is driven by a hollow shaft, consequently having a central duct, which shaft turns inside the helical auger. . An intermediate piece can be inserted between the central part of the tool and the hollow shaft. The purpose of this is to allow the tool to benefit from a possibility of low amplitude up and down flapping without this flapping being reflected on the drive shaft. This intermediate piece can be, by way of example, similar to the sliding coupling of a splined shaft and a splined hub. The drive shaft is divided into elements of lengths corresponding to those of the elements of the auger.

   In the perforation tool are formed passage holes communicating with the central duct of

 <Desc / Clms Page number 7>

 drive shaft or intermediate piece.



  The upper end of the drive shaft has a coupling part capable of joining with a drive mechanism rotating at high speed. This part is provided at its upper part with a rotating injection head which communicates via a flexible pipe with an injection pump.



   At the head of the assembly, a system can allow the level of the auger to be adjusted relative to the level of the internal shaft.



   The invention also extends to the methods of implementing the device and to construction details which emerge from the following description of an embodiment shown by way of example in the appended drawing in which: FIG. 1 shows , partially sectional view, the upper element of an auger intended to be mounted on a drive device - Figure 2 shows, partially in section, the element of the lower end of the auger equipped with its tools sharp; FIG. 3 shows an untralement device, the motor of which has not been shown.



   As can be seen from Figures 1 and 2, a flat steel 1 is spirally wound with a small pitch on the hollow core 2 of the auger. The plate is secured to the core by welding or by any other known process.



   For the easy use of this auger, it is divided into elements of more or less large

 <Desc / Clms Page number 8>

 length. These are assembled to each other by a coupling with claws 3 and corresponding notches 4 completed by a screw 5 passing through two elements at the level of their fitting. Of course, any other known assembly system can be used. The base of the hollow core 2 of the last element (Figure 2) is terminated at its lower part by an annular part 6 made of high strength treated steel having on its lower face a serration 7 whose profile is similar to the toothing. of a ratchet wheel.

   The upper part of the hollow core has a drive head 8 which, in the case of the auger head element, is secured by means of a bolt-on sleeve 9 with the shaft 10 rotating at low speed. of a training device such as that shown in FIG. 3.



   The perforation tool comprises a central part 11 and an annular part 12. These two parts both bearing at their lower part blades 13 and 14 are assembled by a thread 15 or any other known system. They comprise, for the lubrication of their blades, back holes or passages 16 communicating with an axial duct 17 of the central part 11. The central part 11, whose base of the blades 13 is lower than the base of the blades 14 of the annular part 12 is intended to produce a centering pilot hole in the ground.

   The central part 11 of the tool has an annular internal serration 18 made of high-strength treated steel which is similar to the serration 7

 <Desc / Clms Page number 9>

 finishing the base of the hollow soul of the tarifera, but differing from it by the fact that it faces upwards.



   The central part of the tool is secured by a thread or by any other known assembly system of a sleeve 19 capable of sliding in the hollow Orne 2. This sleeve is mounted with sliding splines 20 on a hollowchannel shaft 21. To prevent the sleeve 19 from leaving the hollow shaft 21, a stop piece 22 made integral with the splined sleeve 19 by threading or by any other known system, is capable of moving vertically between two stops 23 and 24 provided on the 'hollow shaft 21 leaving the sleeve a certain freedom of vertical movement. The splined hollow shaft 21 is secured to its upper part 25 by threading or by any other known system with a probe train.



   This probe train which can rotate in the axis of the augers is constituted by hollow rods 26 assembled to each other by sleeving with the aid of a coupling device consisting of pins 27 engaging in corresponding notches. dantes 28 and screws or studs not shown engaged in holes 29 and 30 passing through the male and female parts of the sleeve, device can be replaced by any other known system (Figure 1), The upper part of the hollow probe string ( figure 1) is joined using the above coupling device with another shaft 31 which rotates at high speed in the first shaft of the

 <Desc / Clms Page number 10>

 drive device shown in Figure 3.



  To this end, this second shaft 31 is provided at its end with a bush pierced with holes 30 and terminated by lugs 27 corresponding to the notches 28 of the upper part of the elements of the probe train,
One of the two drive shafts 10 and 31 is mounted adjustable in height relative to the other, the adjustment being effected, for example, by means of a screw 36 and nut 37 system actuated by a steering wheel 35.



   The central duct in the probe train communicates via an axial duct formed in the second shaft and via a rotating joint, not shown with a water injection head 32, From this! In this way, the rotating probe train does not involve in its rotational movement the injection head 32 and the height adjustment device 35, 36 and 37.



   The drive device shown in FIG. 3 is itself actuated by a motor, not shown, the shaft of which is connected either directly or by means of a conventional transmission at the end of the input shaft 33 of the device. The latter is produced in the form of a double change or of a double speed variator making it possible to adjust the speeds of the concentric hollow output shafts 10 and 31 independently of one another. This device is even provided in such a way. so that it allows the direction of rotation of the probe train to be reversed. A lever 34 provided on the device itself makes it possible to control the speeds and the reversal of the direction of rotation.



   A suitable frame supports the device

 <Desc / Clms Page number 11>

 drive and auger.



   All of this drilling equipment according to the invention can be used according to two methods to which the invention also extends. In one, the drilling tool works only in rotation and in the other it works in rotation-percussion.



   In the first, the height of the drive shaft 31 of the probe train is adjusted relative to that of the auger so that the internal serrated ring 18 of the tool does not come into contact with the shaft. serrated crown 7 located under the hollow core of the auger.



   By rotating the tool and the auger at their respective speeds, the injection water lubricated tool exiting through passages 16 wear down the ground first and reduce it to fine pieces. These are then taken up by the auger which raises these elements to the ground surface.



   If it is desired to take intact samples, the central part 11 of the tool is disconnected from its annular part 12. The internal shaft 21 - central tool 11 assembly is removed, and it is replaced by a coring tool which comes take the place of the central tool.



   In the second method, the vertical position of the drive shaft of the oondo train is adjusted relative to that of the auger so this time that the internal toothed ring 18 of the tool comes into contact with the screw. jagged crown
7 located under the hollow core of the auger, making

 <Desc / Clms Page number 12>

 turn the tool and the auger at their respective speed, the teeth or protuberances of the crown 18 integral with the tool slide on those of the crown 7 integral with the hollow core of the auger and the tool is then driven with small vertical alternating movements which generate successive impacts of the tool on the ground. The frequency of strokes can be increased if the thread and the auger are turned in the opposite direction.

   These thwarted movements also promote the recovery of ground crushed by the blade 1 of the auger.



   The device according to the invention and its methods of implementation which make it possible to drill in all types of terrain have the following advantages in particular:
1- At an equal depth compared to conventional augers, this improved auger does not require significant power. Indeed, thanks to the different speeds of the tool and of the auger, the tool can be made to move at high speed while the auger rotates at low speed, an auger which, with a high torque, absorbs an average power. The tool reducing the materials into fine elements, it is no longer necessary to have an auger with a pitch and a large propeller width to lift the materials, Cola results in a reduction in the power required.



   2 - It is possible to use percussion to cross certain terrains.



   3 - The hollow core of the auger which makes

 <Desc / Clms Page number 13>

 casing office moves easily in areas with a high clamping force thanks to its propeller 1 which acts as a stirrer-mixer. You can drill deeply and the assembly is easy to raise.



   4 - The successive shocks in the case of percussion originate above the tool and are transmitted directly to the ground without being damped. This process makes it possible to obtain a frequency of shocks which is particularly high when the tool and the auger turn in the opposite direction. The combination of these two effects makes it possible to obtain a high efficiency.



   5 - The water only used as a simple lubricant, not serving in any way to raise the debris of the drilling is held in a very restricted volume of ground and therefore does not practically modify the resistivity of the ground in depth .



     6 - It is possible, with a simple adjustment and without having to disassemble and reassemble the whole, to switch, depending on the terrain to be crossed, from perforation by rotation to perforation by rotation-percussion. This results in very great flexibility of operation.



   7 - The device can work in all positions.

 

Claims (1)

REVENDICATIONS 1 - Dispositif pour l'exécution de forages en tous terrains, par rotation ou rotation et percussion comprenant une tarière tournante à rampe hélicoïdale reliée à un dispositif d'entraînement, caractérisé par le fait que la tarière d'extraction (1,2) des débris de forage est creuse et contient un train de sonds (26) à position axiale réglable dont l'une des extrémités est reliée à un dispositif d'entraînement permettant de le faire tourner à une vitesse différente de celle de la tarière, et à l'autre extrémité duquel est reliée en solidarité de rotation et avec une liberté limitée de déplacement axial une tige support coulissant dans l'extrémité de la tarière et portant un outil de travail (11, 12), deux éléments en regard (7 et 18) CLAIMS 1 - Device for carrying out drilling in all terrains, by rotation or rotation and percussion comprising a rotating auger with a helical ramp connected to a drive device, characterized in that the extraction auger (1,2) of the drill cuttings is hollow and contains a series of probes (26) with an adjustable axial position, one end of which is connected to a drive device allowing it to rotate at a speed different from that of the auger, and to the 'other end of which is connected in solidarity with respect to rotation and with limited freedom of axial movement, a support rod sliding in the end of the auger and carrying a working tool (11, 12), two opposite elements (7 and 18) l'un de l'autre et destinés à coopérer par effet de came étant prévus, l'un (7) solidaire de l'extrémité de la tarière et l'autre (18) de l'outil de travail (11, 12), éléments qui, d'une part, impriment en tournant l'un par rapport à l'autre un mouvement de va-et-vient à l'outil (11, 12) lorsque la position axiale du train de sonde est réglée de façon que l'élément (7) solidaire de la tarière soit appliqué pendant le travail par celle-ci contre l'élément (18) solidaire de l'outil, et, d'autre part, deviennent inopérants lorsque cotte position axiale est réglée de façon que les deux élé- ments soient' maintenus écartés l'un de l'autre. <Desc/Clms Page number 15> EMI15.1 one of the other and intended to cooperate by cam effect being provided, one (7) integral with the end of the auger and the other (18) of the working tool (11, 12) , elements which, on the one hand, by rotating relative to each other, impart a back and forth movement to the tool (11, 12) when the axial position of the probe string is adjusted so that the element (7) integral with the auger is applied during work by the latter against the element (18) integral with the tool, and, on the other hand, become inoperative when this axial position is adjusted so that the two elements are kept apart from each other. <Desc / Clms Page number 15> EMI15.1 2 m Dispositif selon, la rçvméi'stôim i ClfiAct6ie6 en ou que le train. 40 onde P'Ompwto tm cond4it axial (17) 4'injlifot:ion d'eau 44bOtJ.h4nt à l'extérieur pâr 3!l soins tam vaj!Jftff$ 6) 4sagé dans licntil (11, 12)#' 3 - Dispositif colin la r*ve 4i cation et/ 21 cfiractÓri66 en ce quoi les éi4ciei tg à effet de Mm8 sent constitué chacun pnr uno C01.t1"cnM (é) présentant fiur 11=0 de les faces don protmc (7, 18) h surfasse inclinées et disposas de telle porto que, lorsque les couronnes sont en contaot, 10 flurfacon inalin4oo de l'un4 glissent aux silo* dg l'autre en imprîmant à l'outil (11, 12) le mouve- ment du v4-et-v1ont axial par rapport à la tarière* 4 - Dispositif selon l '\jJ1(t des rovdndie1timo pr6ndd@nt@l, 2 m Device according to the rçvméi'stôim i ClfiAct6ie6 in or that the train. 40 wave P'Ompwto tm axial cond4it (17) 4'injlifot: water ion 44bOtJ.h4nt outside par 3! L care tam vaj! Jftff $ 6) 4sagé in licntil (11, 12) # '3 - Device colin la r * ve 4i cation and / 21 cfiractÓri66 in which the ei4ciei tg effect of Mm8 feels each constituted pnr uno C01.t1 "cnM (é) having fiur 11 = 0 of the faces don protmc (7, 18) h steep inclined and disposed of such port that, when the crowns are in contaot, 10 inalin4oo flask from one4 slide to the silo * dg the other by imprinting to the tool (11, 12) the movement of the v4- and-v1ont axial with respect to the auger * 4 - Device according to \ jJ1 (t des rovdndie1timo pr6ndd @ nt @ l, o1"aotér1B6 un ce que le dioponitit â ! ftt3?ftÎRemant du train de sonde est un appareil Mo1 dans le groupe dos bottes et variateurs du vitooni permettant 1'invúraion du sons do rotation et groupé avec le dispositif d' t3n't;ro.!nemont do 1 tarifer en lin seul mécanisme comportant un arbre d'entrée (33) et deux arbres do sortie craux ot con- opntr1uoo (10 et 31) susoeptiblea d'être ocoup1(.3 l'un h la tarifera (1, 2) et l'autre au train de mondu (26), 5 - Dispositif selon l'une des rovendioa- tiono pr6cédontoup caractérisé en co que le train de sonda et la tf1r1t!re sont chacun composes do tron- gonn assemblable st <Desc/Clms Page number 16> EMI16.1 $ -m Dispositif !le: o1 "aotér1B6 a what the dioponitit â! ftt3? ftîRemant of the probe train is a Mo1 device in the group of boots and variators of the vitooni allowing the invuraion of the sounds of rotation and grouped with the device of t3n't; ro .! nemont do 1 tariff in linen only mechanism comprising an input shaft (33) and two craux output shafts ot con- opntr1uoo (10 and 31) susoeptiblea to be ocoup1 (.3 one h la tarifera (1 , 2) and the other to the train of mondu (26), 5 - Device according to one of the rovendioa- tiono precédontoup characterized in that the probe train and the tf1r1t! Re are each made up of truncated assemblable st <Desc / Clms Page number 16> EMI16.1 $ -m Device! on: \):0 l'une don l"vQn(1iQI.\- tions précédentes, caractér@sé en ce que l'outil est composé d'un trépan central- de centrage (11) autour EMI16.2 duquel sont dierondon Ion 3f.: (14) d'un trépan annulaire (12). EMI16.3 \): 0 one don the "vQn (1iQI. \ - previous statements, characterized in that the tool is composed of a central-centering bit (11) around EMI16.2 of which are dierondon Ion 3f .: (14) of an annular trephine (12). EMI16.3 7 - Dispositif ftdlQ 1 lune do rovtnâiea tions 1 h 5 oa,xctria eu c que coutil est oOh\posd d'un trépan annulaire (12) ,(qu,ipÓ dan ct\rott1or central, 8- Dispositif selon l'une des revendion- tions précédentes, caractérisé en ce que la tige EMI16.4 support est rolido h 116xtmité du train do sonda par une liaison eqalierz 1":t e o: 7 - Device ftdlQ 1 lune do rovtnâiea tions 1 h 5 oa, xctria had c that tick is oOh \ posd of an annular trephine (12), (qu, ipÓ dan ct \ rott1or central, 8- Device according to one of the preceding revendion- tions, characterized in that the rod EMI16.4 support is fixed at the end of the do probe train by an eqalierz 1 "link: t e o: nze.urco (19, 20, 21), la liberté .Limitée do déplacement axial de la tige support par rapport au train de sonde étant réalisé à l'aide d'un organe d'arrêt (22) solidaire de l'une de ces doux pioche et engagé entre doux 'butins (23 et 24) de fin do course prévues dans l'nutro pièce. nze.urco (19, 20, 21), the .Limited freedom of axial displacement of the support rod relative to the probe train being achieved using a stop member (22) integral with one of these soft picks and engaged between soft 'spoils (23 and 24) of end of the race provided in the nutro piece.
BE678995D 1966-04-04 1966-04-04 BE678995A (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
BE678995 1966-04-04

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE678995A true BE678995A (en) 1966-09-16

Family

ID=3848446

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE678995D BE678995A (en) 1966-04-04 1966-04-04

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE678995A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US5213170A (en) * 1992-04-28 1993-05-25 Savitski Richard H Footing auger

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US5213170A (en) * 1992-04-28 1993-05-25 Savitski Richard H Footing auger

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE1013805A5 (en) Drilling method of training ground with use of swing drill drill.
CA1104999A (en) No translation available
BE1012195A5 (en) Evacuation drill rig with dynamic and cleaning of cuttings.
BE1014241A5 (en) Drill drill rotary blades having enhanced water features and stabilization.
BE1016760A3 (en) ROTATING TREADS COMPRISING AT LEAST ONE ELEMENT EXTENDING SUBSTANTIALLY HELICOIDAL, THEIR METHODS OF OPERATION AND DESIGN.
BE1001698A3 (en) SETTING FLUID FLOW FOR BLADES bits.
EP0072072B1 (en) Drilling device
FR2495216A1 (en) TREPAN OF DRILLING
EP0663475B1 (en) Apparatus for forming piles of soil stabilised and compacted in situ
FR2597149A1 (en) METHOD OF DRILLING THE SOIL AS WELL AS AN ACTIVE DRILLING MACHINE TO CARRY OUT SUCH DRILLING
WO1998027311A1 (en) Drilling and/or coring tool
FR2503241A1 (en) BIT DEVICE THAT CAN BE DESCENDED IN A WELLBORE PROGRESSING IN HARD GROUND, ESPECIALLY ROCK, AND METHOD FOR DRILLING
EP0169110B1 (en) Drilling tools with water passages for a highly efficient cleaning of the work surface
EP2157277B1 (en) Well drilling apparatus
CA1069113A (en) Rock drilling process and device for start-up of sawe
BE678995A (en)
FR2566832A1 (en) METHOD AND IMPROVEMENT TO DRILLING TOOLS FOR HIGH EFFICIENCY IN CLEANING THE SIZE FRONT
FR2624909A1 (en) METHOD AND APPARATUS FOR ROTARY DRILLING
FR2532986A1 (en) DIRECT TRAINING OF TREPAN FOR DEEP DRILLING ACCORDING TO THE PRINCIPLE OF MOOREAU DISCHARGE
WO1994020726A1 (en) Dual body drillpipe for use in so-called counterflush drilling methods
EP0588373A1 (en) Double-tube core taking apparatus for inclined drilling
US3407888A (en) Device and method for the rapid execution of boreholes in all types of ground
FR2546227A1 (en) AUTOMOTIVE DRILLING DEVICE WITH PERCUSSION PARTICULARLY FOR THE INSTALLATION OF UNDERGROUND PIPELINES
EP1840322B1 (en) Rotary percussion drilling device and method
FR2623242A1 (en) Pneumatic core-sampler for cylindrical excavations in rock