BE677684A - - Google Patents

Info

Publication number
BE677684A
BE677684A BE677684DA BE677684A BE 677684 A BE677684 A BE 677684A BE 677684D A BE677684D A BE 677684DA BE 677684 A BE677684 A BE 677684A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
frame
uprights
frame according
rack
upright
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed filed Critical
Publication of BE677684A publication Critical patent/BE677684A/fr

Links

Classifications

    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E04BUILDING
    • E04GSCAFFOLDING; FORMS; SHUTTERING; BUILDING IMPLEMENTS OR AIDS, OR THEIR USE; HANDLING BUILDING MATERIALS ON THE SITE; REPAIRING, BREAKING-UP OR OTHER WORK ON EXISTING BUILDINGS
    • E04G11/00Forms, shutterings, or falsework for making walls, floors, ceilings, or roofs
    • E04G11/36Forms, shutterings, or falsework for making walls, floors, ceilings, or roofs for floors, ceilings, or roofs of plane or curved surfaces end formpanels for floor shutterings
    • E04G11/48Supporting structures for shutterings or frames for floors or roofs
    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E04BUILDING
    • E04GSCAFFOLDING; FORMS; SHUTTERING; BUILDING IMPLEMENTS OR AIDS, OR THEIR USE; HANDLING BUILDING MATERIALS ON THE SITE; REPAIRING, BREAKING-UP OR OTHER WORK ON EXISTING BUILDINGS
    • E04G1/00Scaffolds primarily resting on the ground
    • E04G1/18Scaffolds primarily resting on the ground adjustable in height
    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E04BUILDING
    • E04GSCAFFOLDING; FORMS; SHUTTERING; BUILDING IMPLEMENTS OR AIDS, OR THEIR USE; HANDLING BUILDING MATERIALS ON THE SITE; REPAIRING, BREAKING-UP OR OTHER WORK ON EXISTING BUILDINGS
    • E04G11/00Forms, shutterings, or falsework for making walls, floors, ceilings, or roofs
    • E04G11/36Forms, shutterings, or falsework for making walls, floors, ceilings, or roofs for floors, ceilings, or roofs of plane or curved surfaces end formpanels for floor shutterings
    • HELECTRICITY
    • H02GENERATION; CONVERSION OR DISTRIBUTION OF ELECTRIC POWER
    • H02BBOARDS, SUBSTATIONS OR SWITCHING ARRANGEMENTS FOR THE SUPPLY OR DISTRIBUTION OF ELECTRIC POWER
    • H02B15/00Supervisory desks or panels for centralised control or display

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Architecture (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Civil Engineering (AREA)
  • Structural Engineering (AREA)
  • Power Engineering (AREA)
  • Forms Removed On Construction Sites Or Auxiliary Members Thereof (AREA)
  • Conveying And Assembling Of Building Elements In Situ (AREA)

Description

  

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "Bâti mobile, plus particulièrement chariot à coffrage. " 
La présente invention est relative à un bâti mobile, plus par- ticulièrement à un chariot à coffrage muni de montants formés par des tubes ou profiles emboîtés télescopiquement les uns dans les autres et dont la hauteur peut être réglée à l'aide de treuils à crémaillère sans qu'il soit nécessaire de démonter le bâti proprement dit. De tels bâtis sont plus particulièrement appropriés pour être utilisés comme chariot à coffrage, à savoir comme bâtis à coffrage déplaçables sur roues. De ce fait, ces bâtis sont fréquemment munis de galets.

   En outre, un tel chariot à coffrage est muni de pieds d' appui qui absorbent toute la charge, lorsque le bâti est soumis à 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 la charge, et déchargent ainsi les galets, toutefois, lorsque le cha- riot n'est pas soumis à la charge, ces pieds d'appui sont rétractés afin de permettre de rouler le bâti. 



   On connaît déjà un tel bâti dans lequel le montant qui se trouve au centre du bâti est exécuté sous la forme d'une crémaillère, tan- dis que la plateforme du bâti porte le boîtier dans lequel sont pré-      vus l'entraînement et la manivelle du treuil..Cependant, une telle disposition est absolument inutilisable pour un bâti à coffrage, étant donné que le montant central, exécuté sous la forme d'une cré-   maillëre,   s'étend généralement au-delà de la plateforme. En outre, ce bâti est compliqué tant en ce qui concerne son montage que sa   ma-   nipulation. 



   On connaît également des chariots à coffrage dans lesquels le ré- glage en hauteur est obtenu d'une manière qui est usuelle pour les supports de com cutions, à savoir qu'on tourne un écrou de réglage qui est vissé sur le filetage de la partie extérieure d'un montant télescopique et qui sert en tant qu'appui pour un tenon inséré dans les forages de la partie intérieure du support. Ceci permet de sur- monter de faibles différences en hauteur. 



   Toutefois, il est fréquemment nécessaire que les chariots à cof- frage soient déplacés, par exemple sous des sous-poutres, ce qui exige un abaissement d'un mètre ou plus. Tout en ne tenant pas compte; du fait qu'à cette fin, les filetages des supports usuels sont   beau- '   coup trop courts, un abaissement d'une telle valeur exige un temps qui, en pratique, n'est pas défendable. 



   Dans un autre chariot à coffrage connu, l'installation sur des galets, après la décharge du bâti, est obtenue du fait que les pieds sont vissés vers le haut sur des broches   et  l'aide du même écrou de réglage qui sert également au réglage de précision de la, hauteur du bâti. Ce vissage vers le haut sur des broches est extrêmement dif- , ficile et il est fréquemment nécessaire que l'écrou soit vissé d'une valeur considérable vers le haut. Ceci peut entraîner une grande   per-'   te de temps.

   En outre, il est difficile de tourner simultanément les broches de tous les montants afin d'éviter tout coinçage. ! 
L'invention vise à procurer un bâti mobile, plus particulière- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 ment un chariot à coffrage qui peut être manipulé rapidement et d'une manière simple et qui, en utilisant les supports de construction, courants dans le commerce, n'exige que de faibles frais supplémentai- res pour sa construction. L'invention vise plus particulièrement à faciliter le réglage en hauteur lorsqu'il s'agit de valeurs   con si dé-   râbles.

   Dans une réalisation préférée, l'invention propose de procu- rer un chariot à coffrage qui, après avoir été déchargé, peut être      posé, sans difficulté, de ses pieds d'appui sur ses galets sans de- voir actionner des broches et en utilisant les mêmes moyens qui   ser- j   vent au réglage en hauteur. ' 
Dans le bâti de coffrage conforme à l'invention, un treuil à crémaillère est disposé latéralement sur au moins un montant du bâti      de manière que le boîtier du treuil soit relié à l'une des parties du montant du bâti, tandis que la crémaillère attaque l'autre partie du montant au moyen d'un organe de support en console. 



   Lorsque seul un des montants du bâti porte un treuil à crémail- lère, la partie supérieure, rigide en soi, du bâti peut être soule- vée. Cependant, ce fait donne lieu à des pressions considérables qui doivent être surmontées. Il est donc plus avantageux de prévoir un treuil sur deux de ces montants du bâti. La disposition de quatre treuils aux montants d'angle du bâti a également fait ses preuves. 



   Afin d'éviter que lors du réglage en hauteur, la partie supé- rieure du chariot à coffrage ne se coince dans la partie inférieure, le chariot à coffrage est avantageusement exécuté de manière que les montants soient disposés en deux plans parallèles, aux côtés opposés du chariot à coffrage, formant ainsi des plaques de cadre du fait que tant les parties inférieures que les parties supérieures des montants sont rigidement et inamoviblement reliées les unes aux autres par des verrous transversaux. 



   Avantageusement, chaque plaque de cadre est formée par un nom- bre impair, à savoir de préférence trois montants disposés   symétri-   quement par rapport au centre, les treuils à-crémaillère étant rie- liés au montant central de chacune des plaques de cadre. 



   Avantageusement, les treuils peuvent être enlevés des montants      du bâti, tandis que la hauteur de l'appui peut être déterminée par      

 <Desc/Clms Page number 4> 

 un tenon, traversant des trous prévus dans l'une des parties des mon- tants. Par exemple, l'extrémité supérieure de la crémaillère du treuil est munie d'un bras de console en forme de tenon qui est inséré dans deux trous opposés de la partie supérieure d'un montant.

   Dans une forme d'exécution préférée, l'extrémité inférieure de la crémaillère est munie d'un bras de console qui s'étend à travers une fente longi- tudinale, prévue dans la partie inférieure d'un montant du bâti, jus- qu'à l'intérieur de ce dernier et s'engage sous l'extrémité   inférieu-   re de la partie supérieure du montant, partie supérieure qui est gui- dée dans la dite partie inférieure. De préférence, le bras de console est exécuté en/forme de fourche et entoure par ses deux dents, dans le haut et dans le bas, une plaque de   tnd   soudée à la partie supérieure du montant du bâti, de manière à empêcher également tout enlèvement. 



   Une exécution particulièrement vantageuse de l'objet de l'inven- tion se caractérise du ait que les pieds sent munis d'un manche in- séré télescopiquement dans les montants et qu'ils peuvent être bloqués dans au moins deux positions de leur extension, par un tenon traver- sant des paires de trous et prévu dons la partie inférieure du mon- tant. Les paires de trous doivent être prévues de manière que dans 1' une des positions, le bâti repose sur les pieds des montants, tandis que dans l'autre position les pieds sont écartés du sol et le bâti repose sur les galets. Entre le bras de console de la crémaillère et le manche du pied du montant est avantageusement insérée une pièce intermédiaire, facilitant le soulèvement des pieds. 



   Plusieurs formes d'exécution, données à titre d'exemple non limi- tatif, sont représentées aux dessins annexés, dans lesquels : 
La fig. 1 est une vue latérale d'un chariot à coffrage conforme à l'invention. 



   La fig, 2 est une partie d'un montant partiellement en coupe, portant le treuil à crémaillère relié à la dite partie. 



   La fig. 3 représente une coupe suivant la ligne IV-IV de la fig. 



   2. 



   La fig. 4 est une autre forme d'exécution d'un montant, également      partiellement en coupe, et portant un treuil à crémaillère. 



   La fig. 5 représente un coté d'un autre chariot à coffrage, vu 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 de   l'intérieur   de ce dernier,   La     fig.   6 représente, partiellement en coupe, le montant central' de la fig. 5 tourné de 90 . 



   La fig. 7 est une coupe suivant la ligne   VII-VII   de la   fig.   6. 



   La fig. 8 représente un plan médian d'un chariot à coffrage   sui-   vant la fig. 5, perpendiculairement au   côté     représenté à   la   fig.   5. 



   Dans le chariot à coffrage représenté à la fig. 1, les montants sont repérés par 1 et sont constitués par une partie inférieure 3 et ' par une partie supérieure 2, glissant dans la dite partie inférieure. ' 
Les montants sont reliés les uns aux autres par les barres   horizonta-   les   36   et ils sont raidis par les diagonales 37. Les diagonales ne sont fixées qu'aux parties inférieures 3 des montants 1, de manière que lors du   déplacement   des parties supérieures, elles ne doivent pas   Sire   desserrées. Tous les raccords sont exécutés de manière à ré- sister aux secousseset sont formes, par exemple, par des raccords a cales.

   Les montants supportent les traverses 6 et ces dernières sup- portent les supports-coffrage 38 qui, de manière usuelle, sont exé-   eûtes   sous   la.   forme de supports en caisson   tëlescopiquement   extensi- blés. Les   montants  1 sont munis de pieds   13.   Les pieds des montants d'angle sont munis de galets 39. Dans la forme d'exécution représentée à la fig. 1, les galets sont rétractes et le bâti n'est donc installe que sur les plaques de pied le des piade 13. Dans la vue latérale re-   présentée,   les crémaillëre se situent derrière les montants et ne dont donc pas visibles. 



   Les fig. 2 et 3 représentent une forme d'exécution proférée d' la montant du bâti, Les montants sont formés par deux tubes fendus, cpoïtés   télescopiquement   l'un dans l'autre. La partie supérieure 2,   ormant   le tube intérieur, est munie, dans le base, de deux bandes a tôle 42 et 43, fixées par soudure et qui forment le fond du tube ende intérieur. Entre les bandes en tôle 42 et 43 subsiste un espa- ce 44, de manière à empêcher toute accumulation de crasse sur le   ' fond   du tube fendu intérieur. A l'extrémité inférieure de la crémail- lère 9 est soudé un bras de console 11 qui est muni de deux dents, 
45 et 46 formant une fourche.

   Le bras de console 11 s'étend à tra- vers la fente longitudinale 10 de la partie inférieure 3 du montant 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 exécutée sous la forme d'un tube fendu extérieur, et entoure par ses deux dents 45 et 46 le fond de la partie supérieure Z. Le poids repo- se sur la dent inférieure 46 d'exécution robuste, tandis que la dent supérieure 45 sert à empêcher que, lors de son abaissement, le tube fendu intérieur ne soit bloqué par un coinçage ou similaire. Le mon- tant est actionné par un treuil 7 dont le boîtier est amoviblement fi-; xé, au moyen d'éclisses 40 et de cales 41, sur la partie inférieure   3 .   du montant, treuil qui peut être actionné par une manivelle 8.

   Lors- que   *La   hauteur voulue est atteinte, le treuil peut être déchargé au '      moyen d'un verrou   de traction   25 qui s'engage dans des découpes 28 (fig. 5) et au moyen duquel la partie supérieure 2 du montant 1 s'ap- puie sur la partie inférieure 3. Le treuil peut être enlevé à   volonté]        en desserrant les cales 41. 



   La fig. 4 représente un autre montant de bâti portant un treuil.'      Le montant est, par deux tubes 2a et 3a, emboîtés l'un dans 1' autre. De manière connue, le tube intérieur 2a est muni d'une série de forages 28a. Sur le tube extérieur sont soudées les éclisses 40 sur lesquelles est accroché le boîtier du treuil à crémaillère 7,  par !   exemple à l'aide des cles 41. A l'extrémité supérieure de la cré-   maillère  9 est soudé un bras de console lia qui est   inséré   dans un des forages 28a du tube intérieur 2a. En tournant la manivelle 8 du ; treuil à crémaillère, le tube intérieur 2a peut être soulevé et abais- se dans le tube extérieur 3a.

   Lorsque le bâti a été amené à la hau- leur voulue, un tenon est inséré de manière usuelle dans le forage 28a qui se situe directement au-dessus de l'extrémité supérieure du ; ' tube extérieur. De ce fait, après un faible   abaissement,   le bras de      console 11a, fixé à la crémaillère 9, est déchargé et le treuil peut être enlevé après desserrage des cales 41. 



   Afin de permettre un réglage de   précision   de la hauteur du   bâti,'   ce dernier est muni de pieds 13 de type connu et qui sont constitués ; par deux tronçons de tube, guidés télescopiquement l'un dans l'autre et dont l'extension peut être modifiée au moyen d'un écrou de régla- ge 15. En outre, les pieds des montants d'angle sont munis de galets ' 
39. De manière connue, les galets sont prévus à la partie rigide, reliée au montant, du pied 13, de manière qu'ils ne soient en contact 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 avec le sol que lorsque la partie du pied 13 qui peut être remontée par une broche est entièrement rétractée.

   Lorsque le bâti est   soumis !   à la charge, cette partie de pied est plus ou moins étendue, suivant le réglage de précision voulu de la hauteur du bâti, ce qui fait que les galets ne sont plus en contact avec le sol. 



   L'abaissement du chariot à coffrage, soumis à une charge, est effectué avantageusement de la manière suivante :      
D'abord les écrous de réglage 15 de tous les pieds 13 sont légè- rement desserrés. De ce fait, le chariot de coffrage est déchargé, Ensuite les treuils à crémaillère sont mis en oeuvre. Ensuite les te- nons ou verrous de tratien 25, insérés dans les découpes de la partiel supérieure 2, 2a du montant, sont desserrés, ce qui est considérable- ment facilité par la décharge préalable du bâti. Après desserrage des tenons, toute la charge repose sur les crémaillères 9. Toutefois, en raison de cette décharge préalable, cette charge n'est constituée que par le poids propre de la partie supérieure du chariot à coffrage. 



  En tournant la manivelle 8, le bâti peut maintenant être abaisse. 



  Lorsque la hauteur voulue est atteinte, les tenons ou verrous de trac- tien peuvent à nouveau être insérés. Ensuite, les écrous de réglage 15 de tous les   piais   13 sont tournés de manière que le   bâti   ne repose plus que sur les galets 39 des quatre montants d'angle, tandis que      les plaques de pied 16 sont retractées de manière à ne pas s'opposer au déplacement sur galets du bâti. A ce moment, le chariot à coffrage) peut être roulé vers un autre endroit. En cas de besoin, les treuils peuvent être démontés. 



   Un avantage essentiel du chariot à coffrage conforme à   l'inven-   tion réside dans le fait qu'il peut être exécuté en utilisant des montants normaux, pouvant être réglés en hauteur. Les treuils   néces-   saires ne doivent être raccordés que pour le soulèvement et   l'abais-   sement du coffrage et, entretemps, ils peuvent être utilisés ailleurs De ce fait il est éventuellement possible d'obtenir une économie con- sidérable en ce qui concerne les frais. En pratique, il est possible i de surmonter toutes les différences en hauteur se présentant au chan-!      tier.

   Même lorsqu'il s'agit de longs supports de construction, il est possible d'exploiter, en cas de besoin, toute la longueur   de 1'   

 <Desc/Clms Page number 8> 

 extension; à cette fin et en cas de besoin, l'abaissement peut être exécuté en deux ou plus de phases, suivant la longueur des crémaillé- res. 



   Dans la forme d'exécution représentée aux fig. 5 à 8, le chariot à coffrage présente, à l'un des côtés, trois montants 1   équidistancés   qui sont chacun formé par une partie supérieure 2 et une partie infé- rieure 3 ou 3'. Les parties supérieures 2 glissent   télescopiquement   dans les parties inférieures 3 ou 3' et elles peuvent être bloquées à l'aide de verrous   de traction   25 qui s'enclenchant dans des découpes 28.

   Les parties inférieures 3, 3' sont reliées les unes aux autres par      des raccords transversaux 4, 5 qui sont soudés sur les dites parties      inférieures de manière à obtenir un cadre   rigide.   De même, les par- ties supérieures 2 sont   relises   les unes aux autres par une traverse 6, exécutée sous la forme d'un   profité   en double T. L'ensemble des trois montants 1, y compris les raccords transversaux 4, 5, 6, forme une plaque de cadre dont la hauteur est toutefois modifiable. La pa- roi latérale opposée du bâti est exécuté de manière identique et   for- ,   me une plaque de cadre réglable en hauteur.

   Les deux plaques de cadre sont reliées l'une à l'autre par des verrous longitudinaux supérieurs 24 et par des verrous longitudinaux inférieurs 17, reliés aux montants centraux. Les verrous longitudinaux 17 et 24 sont exécutés sous la forme de supports-coffrage télescopiquement extensibles. Les verrous longitudinaux supérieurs 24 sont vissés à la traverse 6 qui est munie de forages 29 pour les vis. Suivant la charge, les verrous   longitudi-   naux 24 peuvent être plus ou moins écartés les uns des autres. Les écartements entre les forages sont choisis de manière que le rapport entre les écartements et la longueur des plaques de coffrage soit un rapport simple, par exemple de 1/6. 



   De cette manière, les plaques de coffrage 26 peuvent toujours être posées de manière que les points d'about 33 se placent sur un verrou longitudinal supérieur 24. A ces points, les plaques de cof- frage 26 sont fixées aux verrous longitudinaux supérieurs 24 à l'ai- de d'êtriers métalliques 34 qui sont accrochés dans les oeillets des plaques de coffrage 26. Lors de l'abaissement du chariot à coffrage, les étriers 34 empêchent que les plaques de coffrage n'adhèrent au bé- ton. 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 



   Les verrous longitudinaux inférieurs 17 sont fixés par des rac-      cords à cale 35 (fig. 8) à la partie inférieure 3' du montant   central   de chacune des plaques de cadre. Le verrou longitudinal inférieur 17      de chaque cadre porte un galet 18. 



   Le montant central du bâti porte le boîtier d'un treuil 7, relié      rigidement au dit montant. La crémaillère 9 du treuil peut être   des- !   cendue et remontée à l'aide de la manivelle 8. L'extrémité inférieure ' de la crémaillère 9 porte un bras de console 11 qui s'étend à travers une fente longitudinale 10 jusqu'à l'intérieur du montant du bâti. Le bras de console Il entoure à la manière d'une fourche la plaque de fond 27 de la partie supérieure 2 du montant. De cette manière, la partie supérieure du montant et, par conséquement, tout le cadre su-   përieur   partiel, accompagne obligatoirement tous les mouvements   ver-   ticaux de la crémaillère, 
Les plaques de cadre sont fabriquées dans des dimensions stan- dard.

   Afin que le chariot à coffrage puisse être adapté aux dimen- sions exigées sur le chantier, il est possible que des pièces de pro- longement 30 soient vissées sur les traverses 6. Les pièces de   prolon-   gement 30 sont avantageusement vissées à l'endroit des forages 29. j 
Les pièces de prolongement 30 sont également munies de forages dont   l'ëcartoment   les uns des autres est identique à celui entre les forages 29. A l'aide des pièces de prolongement 30, il est possible d'enjamber l'espace subsistant entre deux chariots à coffrage   dispose:   côte à côte et de relier les deux chariots l'un à l'autre. 



   La longueur du chariot à coffrage peut être réglée, à   volonté,   perpendiculairement aux plaques de cadre, étant donné que les verrous longitudinaux 17 et 24 sont formés par des supports   télescopiquement   extensibles. Afin de garantir une certaine liberté latérale, les mon- tants peuvent être munis de bras de console 31, fixés par des raccords! cale 32 aux dits montants. 



   Etant donné que les cadres sont préfabriqués, il est possible de respecter avec précision les écartements entre les montants et le   paralldisme de ces derniers. La rigidité élevée des cadres, ainsi que la disposition symétrique du treuil sur le montant central, garantis   sent pratiquement que tout coinçage soit empêché. Etant donné   qu'il   

 <Desc/Clms Page number 10> 

 suffit d'utiliser deux treuils, il est considérablement plus facile      de les actionner en synchronisme. 



   Le faible nombre des pièces pour la construction permet un monta- ge rapide. Le poids et la dimension des différentes pièces sont cal- culés de manière que ces dernières puissent être aisément manipulées par deux ouvriers. 



   Chaque montant est muni d'un pied 13 dont le manche 12 est   inséré   télescopiquement depuis le bas dans la partie inférieure 3, 3' du mon-, tant. Le manche 12 est muni de forages 19, 20, 21 ou 19', 20', 21'. 



  Lorsque le bâti est soumis à la charge, les tenons de blocage 22 des montants d'angle sont insérés dans les forages 19, tandis que dans le ! montant central dont la partie inférieure 3' s'étend légèrement plus vers le bas, le tenon 22' est inséré dans le forage 20'. Dans cette position des pieds, les galets 18 ne sont pas en contact avec le sol. 



  Les pieds 13 son   alunis   de broches filetées 14 à écrous 15 et sont, en outre, pourvus d'une plaque de pied 16. 



   Les broches filetées servent, en premier lieu, au réglage de précision de la hauteur du bâti. En outre, elles servent à décharger ' le bâti avant que ce dernier ne soit abaissé et roulé vers un autre endroit. Afin de décharger le bâti, il suffit que les écrous, munis de leviers, ne soient tournés que d'un angle relativement faible. En cas de besoin, ceci peut être effectué à l'aide d'un marteau. Après que le bati ait été déchargé de cette manière et après desserrage des verrous de traction 25, la partie supérieure du bâti peut être abais- sée, en tant qu'ensemble,à l'aide du treuil 7. Après son abaissement le bâti repose toujours sur les pieds 13. 



   Pour que le bâti puisse être déplacé sur les galets, on procède avantageusement de la manière suivante : ainsi que représenté à la fig. 



  6, on insère une pièce intermédiaire 23, exécutée sous la forme d'un , profilé en T, dans la fente longitudinale 10 de la partie inférieure 3' du montant central, de manière que cette pièce intermédiaire s'ap- puie par son aile sur le manche 12 du pied 13. Ensuite la crémaillère 9 est abaissée jusqu'au moment où son bras de console 11 bute contre la pièce intermédiaire 23. Lorsque la manivelle 8 dueuil 7 conti- nue à être tournée, la crémaillère 9 ne peut plus se   .(-placer   vers le 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 bas par rapport au sol, étant donné qu'elle est fermement supportée. 



  De ce fait le treuil tend donc à remonter toute la partie inférieure du bâti, y compris le boîtier du treuil. A cette fin, cependant, il faut que le tenon 22' soit retiré des qu'il est déchargé. Ceci est aisément possible lorsque le treuil est tourné jusqu'au moment où le poids du bâti, pesant d'abord sur le sol, est absorbé par le treuil. 



  Aprés/le retrait du tenon 22' et en continuant à tourner le treuil, la partie inférieure du bâti est soulevée, ce qui fait que le pied du montant central absorbe mainteant toute la charge, tandis que les pieds des deux montants d'angle remontent, Dès que les pieds de ces deux montants sont légèrement remontés, on retire les tenons 22 et   on ;   glisse les manches 12 des pieds dans les montants jusqu'au moment   où !   la paire des trous 21 s'aligne avec l'oeillet du tenon. Dans cette po- sition, les pieds 13 sont à nouveau bloqués à l'aide du tenon 22. En- suite le treuil est tourné dans le sens opposé jusqu'au moment où les galets 18 reposent sur le sol. Enfin, le pied 13 du montant central est également enfoncé dans ce dernier et est bloqué en insérant le te-      non 22' dans le trou 21'.

   De ce fait   le bâti   ne repose que sur les   ga- ;   lets 18 et peut être roulé vers un autre endroit. Les forages 20 des ; pieds d'angle, ainsi que les forages 19' du pied central sont en réa- lité superflus. Cependant, pour plus de simplicité, tous les pieds      sont équipés des mêmes forages. 



   Il est également possible que le bâti soit installé sur les galets d' une autre manière, Par exemple, le treuil 7 peut êtredisposé à un point plus bas ou bien la crémaillère 9 peut avoir une longueur telle qu'elle puisse s'appuyer directement sur le sol. Il est également pos- sible de prévoir une pièce intermédiaire qui est disposée, de l'etxé- rieur, directement sous la crémaillère et supporte cette dernière. 



   Toutefois, la disposition décrite plus haut est plus avantageuse du fait qu'elle permet d'éviter tout risque de culbutage ou de flambage. ' 
Le bâti conforme à l'invention présente l'avangate qu'après la *décharge, le bâti peut être rapidement posé de ses pieds de support sur ses galets, et ce, sans devoir actionner des broches quelconques, simplement à l'aide des treuils à crémaillère reliés aux montants du bâti et prévus de toute façon. Ceci est d'autant plus simple que,,de 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 ce fait, seule la partie inférieure du bâti est   souleva   tandis que ; la hauteur de la partie supérieure n'est pas modifiée. 



   REVENDICATIONS. 



   1.- Bâti mobile, plus particulièrement chariot à   ccJfrage   muni de montants formés par des tubes ou profilés glissant élescpiquement les uns dans les autres et dont la hauteur peut être medifée à l'aide de treuils à crémaillère, caractérisé en ce qu'un moins un montant du bâti porte un treuil à crémaillère, disposé latéralement sur le dit montant, tandis que le boîtier du treuil est relié à une partie du montant du bâti, alors que la   crémaillère   attaque l'autre partie du montant par un organe de support faisant saillie.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Mobile frame, more particularly formwork trolley."
The present invention relates to a mobile frame, more particularly to a shuttering trolley provided with uprights formed by tubes or profiles nested telescopically into each other and whose height can be adjusted using rack winches. without the need to dismantle the frame itself. Such frames are more particularly suitable for use as formwork trolleys, namely as formwork frames movable on wheels. As a result, these frames are frequently provided with rollers.

   In addition, such a formwork carriage is provided with supporting feet which absorb all the load when the frame is subjected to

 <Desc / Clms Page number 2>

 load, and thus unload the rollers, however, when the cart is not subjected to the load, these support legs are retracted to allow the frame to be rolled.



   Such a frame is already known in which the upright which is located in the center of the frame is executed in the form of a rack, while the platform of the frame carries the box in which the drive and the crank are provided. winch. However, such an arrangement is absolutely unusable for a shuttering frame, since the central post, executed in the form of a rack, generally extends beyond the platform. In addition, this frame is complicated both as regards its assembly and its handling.



   Formwork carriages are also known in which the height adjustment is obtained in a manner which is customary for construction supports, namely by turning an adjusting nut which is screwed onto the thread of the part. exterior of a telescopic post and which serves as a support for a tenon inserted in the holes of the interior part of the support. This allows small differences in height to be overcome.



   However, it is frequently necessary that the form carriages are moved, for example under sub-beams, which requires a lowering of one meter or more. While ignoring; since the threads of the usual supports are much too short for this purpose, a lowering of such a magnitude requires a time which, in practice, is not tenable.



   In another known formwork carriage, the installation on rollers, after the unloading of the frame, is achieved by the fact that the feet are screwed upwards on pins and by means of the same adjusting nut which also serves for the adjustment. precision of the frame height. This screwing up on pins is extremely difficult and it is frequently necessary that the nut be screwed by a considerable amount upwards. This can lead to a great waste of time.

   In addition, it is difficult to simultaneously turn the pins of all the uprights to avoid jamming. !
The invention aims to provide a mobile frame, more particular-

 <Desc / Clms Page number 3>

 This is a formwork trolley which can be handled quickly and easily and which, using commercially available construction supports, requires only low additional costs for its construction. The invention aims more particularly at facilitating the height adjustment when it is a question of con so derable values.

   In a preferred embodiment, the invention proposes to provide a shuttering trolley which, after having been unloaded, can be placed, without difficulty, with its support feet on its rollers without having to actuate pins and by using the same means used for height adjustment. '
In the formwork frame according to the invention, a rack winch is disposed laterally on at least one upright of the frame so that the winch housing is connected to one of the parts of the upright of the frame, while the rack attacks the other part of the upright by means of a console support member.



   When only one of the uprights of the frame carries a rack winch, the upper part, rigid in itself, of the frame can be lifted. However, this fact gives rise to considerable pressures which must be overcome. It is therefore more advantageous to provide a winch on two of these uprights of the frame. The arrangement of four winches at the corner posts of the frame has also proved its worth.



   In order to avoid that during the height adjustment the upper part of the shuttering carriage does not get stuck in the lower part, the shuttering carriage is advantageously designed so that the uprights are arranged in two parallel planes, on opposite sides. of the shuttering carriage, thus forming frame plates due to the fact that both the lower parts and the upper parts of the uprights are rigidly and irremovable connected to each other by transverse bolts.



   Advantageously, each frame plate is formed by an odd number, namely preferably three uprights arranged symmetrically with respect to the center, the rack winches being linked to the central upright of each of the frame plates.



   Advantageously, the winches can be removed from the uprights of the frame, while the height of the support can be determined by

 <Desc / Clms Page number 4>

 a tenon, passing through holes provided in one of the parts of the uprights. For example, the upper end of the winch rack has a tenon-shaped console arm that is inserted into two opposing holes in the top of a post.

   In a preferred embodiment, the lower end of the rack is provided with a console arm which extends through a longitudinal slot, provided in the lower part of a post of the frame, up to 'inside the latter and engages under the lower end of the upper part of the post, which upper part is guided in said lower part. Preferably, the console arm is made in / fork-shaped and surrounds by its two teeth, at the top and at the bottom, a tnd plate welded to the upper part of the frame post, so as to also prevent any removal. .



   A particularly advantageous execution of the object of the invention is characterized by the fact that the feet are provided with a handle inserted telescopically into the uprights and that they can be blocked in at least two positions of their extension, by a tenon crossing pairs of holes and provided in the lower part of the upright. The pairs of holes should be provided so that in one of the positions the frame rests on the legs of the uprights, while in the other position the feet are spaced from the ground and the frame rests on the rollers. Between the console arm of the rack and the handle of the foot of the upright is advantageously inserted an intermediate piece, facilitating the lifting of the feet.



   Several embodiments, given by way of non-limiting example, are shown in the accompanying drawings, in which:
Fig. 1 is a side view of a formwork carriage according to the invention.



   Fig, 2 is a part of an upright partially in section, carrying the rack winch connected to said part.



   Fig. 3 shows a section along the line IV-IV of FIG.



   2.



   Fig. 4 is another embodiment of an upright, also partially in section, and carrying a rack winch.



   Fig. 5 shows a side of another formwork carriage, seen

 <Desc / Clms Page number 5>

 from the inside of the latter, FIG. 6 shows, partially in section, the central upright 'of FIG. 5 shot from 90.



   Fig. 7 is a section taken along line VII-VII of FIG. 6.



   Fig. 8 represents a median plane of a shuttering carriage according to FIG. 5, perpendicular to the side shown in FIG. 5.



   In the formwork carriage shown in fig. 1, the uprights are marked with 1 and consist of a lower part 3 and 'by an upper part 2, sliding in said lower part. '
The uprights are connected to each other by the horizontal bars 36 and they are stiffened by the diagonals 37. The diagonals are only fixed to the lower parts 3 of the uprights 1, so that when moving the upper parts they must not sire loose. All connections are made in such a way as to resist jolts and are formed, for example, by wedge fittings.

   The uprights support the sleepers 6 and the latter support the formwork supports 38 which, in the usual way, are carried out under the. form of telescopically extendable box supports. The uprights 1 are provided with feet 13. The feet of the corner uprights are provided with rollers 39. In the embodiment shown in FIG. 1, the rollers are retracted and the frame is therefore installed only on the foot plates of the piade 13. In the side view shown, the racks are located behind the uprights and therefore not visible.



   Figs. 2 and 3 show an embodiment made of the upright of the frame, The uprights are formed by two slotted tubes, telescopically cpoïtés one into the other. The upper part 2, surrounding the inner tube, is provided, in the base, with two sheet metal bands 42 and 43, fixed by welding and which form the bottom of the inner tube. Between the sheet metal strips 42 and 43 remains a space 44, so as to prevent any accumulation of dirt on the bottom of the inner split tube. At the lower end of the rack 9 is welded a console arm 11 which is provided with two teeth,
45 and 46 forming a fork.

   The console arm 11 extends through the longitudinal slot 10 of the lower part 3 of the upright.

 <Desc / Clms Page number 6>

 executed in the form of an outer split tube, and surrounds by its two teeth 45 and 46 the bottom of the upper part Z. The weight rests on the lower tooth 46 of robust execution, while the upper tooth 45 serves preventing, when lowering, the inner slit tube from being blocked by wedging or the like. The upright is actuated by a winch 7, the housing of which is removable fi; xed, by means of ribs 40 and wedges 41, on the lower part 3. of the upright, winch which can be operated by a crank 8.

   When * the desired height is reached, the winch can be unloaded by means of a traction lock 25 which engages in cutouts 28 (fig. 5) and by means of which the upper part 2 of the upright 1 s 'press on the lower part 3. The winch can be removed at will] by loosening the wedges 41.



   Fig. 4 shows another frame post carrying a winch. The amount is, by two tubes 2a and 3a, fitted into one another. In known manner, the inner tube 2a is provided with a series of bores 28a. On the outer tube are welded the bars 40 on which is hung the housing of the rack winch 7, by! example using the wrenches 41. At the upper end of the rack 9 is welded a console arm 11a which is inserted into one of the holes 28a of the inner tube 2a. By turning the crank 8 of the; rack winch, the inner tube 2a can be raised and lowered into the outer tube 3a.

   When the frame has been brought to the desired height, a tenon is inserted in the usual manner into the bore 28a which is located directly above the upper end of the; 'outer tube. Therefore, after a slight lowering, the console arm 11a, fixed to the rack 9, is unloaded and the winch can be removed after loosening the wedges 41.



   In order to allow a precise adjustment of the height of the frame, 'the latter is provided with feet 13 of known type and which consist of; by two sections of tube, telescopically guided one inside the other and the extension of which can be modified by means of an adjusting nut 15. In addition, the feet of the corner posts are provided with rollers'
39. In known manner, the rollers are provided to the rigid part, connected to the upright, of the foot 13, so that they are not in contact.

 <Desc / Clms Page number 7>

 with the ground only when the part of the foot 13 which can be raised by a pin is fully retracted.

   When the frame is submitted! under load, this part of the foot is more or less extended, depending on the desired precision adjustment of the height of the frame, which means that the rollers are no longer in contact with the ground.



   The lowering of the formwork carriage, subjected to a load, is advantageously carried out as follows:
First the adjusting nuts 15 of all the feet 13 are slightly loosened. As a result, the formwork carriage is unloaded, then the rack winches are used. Then the tratien dowels or locks 25, inserted in the cutouts of the upper part 2, 2a of the upright, are loosened, which is considerably facilitated by the prior unloading of the frame. After loosening the tenons, all the load rests on the racks 9. However, because of this prior unloading, this load is only constituted by the own weight of the upper part of the formwork carriage.



  By turning the crank 8, the frame can now be lowered.



  When the desired height is reached, the traction pins or locks can be inserted again. Then, the adjusting nuts 15 of all the feet 13 are turned so that the frame only rests on the rollers 39 of the four corner posts, while the foot plates 16 are retracted so as not to slip. oppose movement on rollers of the frame. At this time, the formwork carriage can be rolled to another location. If necessary, the winches can be dismantled.



   An essential advantage of the formwork trolley according to the invention is that it can be executed using normal uprights which can be adjusted in height. The necessary winches should only be connected for lifting and lowering the formwork and in the meantime they can be used elsewhere. Therefore it is possibly possible to obtain a considerable saving in terms of fresh. In practice, it is possible i to overcome all the differences in height that arise in the field! tier.

   Even in the case of long construction supports, it is possible to exploit, if necessary, the entire length of 1 '

 <Desc / Clms Page number 8>

 extension; for this purpose and if necessary, lowering can be carried out in two or more phases, depending on the length of the racks.



   In the embodiment shown in FIGS. 5 to 8, the formwork carriage has, on one of the sides, three equidistant uprights 1 which are each formed by an upper part 2 and a lower part 3 or 3 '. The upper parts 2 slide telescopically into the lower parts 3 or 3 'and they can be locked with the aid of pull latches 25 which snap into cutouts 28.

   The lower parts 3, 3 'are connected to each other by transverse connectors 4, 5 which are welded to said lower parts so as to obtain a rigid frame. Likewise, the upper parts 2 are connected to each other by a cross member 6, executed in the form of a double T-shaped profile. The set of three uprights 1, including the transverse connections 4, 5, 6 , forms a frame plate, the height of which can however be modified. The opposite side wall of the frame is made identically and forms a height adjustable frame plate.

   The two frame plates are connected to each other by upper longitudinal bolts 24 and by lower longitudinal bolts 17, connected to the central uprights. The longitudinal bolts 17 and 24 are executed in the form of telescopically extendable shuttering supports. The upper longitudinal locks 24 are screwed to the crossmember 6 which is provided with holes 29 for the screws. Depending on the load, the longitudinal locks 24 may be more or less apart from each other. The spacings between the bores are chosen so that the ratio between the spacings and the length of the shuttering plates is a simple ratio, for example 1/6.



   In this way, the shuttering plates 26 can still be laid so that the end points 33 are placed on an upper longitudinal lock 24. At these points, the shuttering plates 26 are fixed to the upper longitudinal locks 24 to. By means of metal brackets 34 which are hooked into the eyelets of the formwork plates 26. When lowering the formwork carriage, the brackets 34 prevent the formwork plates from adhering to the concrete.

 <Desc / Clms Page number 9>

 



   The lower longitudinal latches 17 are fixed by wedge fittings 35 (Fig. 8) to the lower part 3 'of the central post of each of the frame plates. The lower longitudinal lock 17 of each frame carries a roller 18.



   The central upright of the frame carries the casing of a winch 7, rigidly connected to said upright. The rack 9 of the winch can be des-! ashed and raised with the aid of the crank 8. The lower end of the rack 9 carries a console arm 11 which extends through a longitudinal slot 10 to the interior of the upright of the frame. The console arm It surrounds the base plate 27 of the upper part 2 of the upright like a fork. In this way, the upper part of the upright and, consequently, all the partial upper frame, necessarily accompanies all the vertical movements of the rack,
Frame plates are manufactured in standard dimensions.

   In order that the shuttering carriage can be adapted to the dimensions required on the construction site, it is possible that extension pieces 30 are screwed onto the sleepers 6. The extension pieces 30 are advantageously screwed in place. drilling 29. j
The extension pieces 30 are also provided with boreholes whose distance from each other is identical to that between the boreholes 29. Using the extension pieces 30, it is possible to span the space remaining between two carriages formwork has: side by side and connect the two carriages to each other.



   The length of the shuttering carriage can be adjusted at will, perpendicular to the frame plates, since the longitudinal bolts 17 and 24 are formed by telescopically extendable supports. In order to guarantee a certain lateral freedom, the uprights can be fitted with console arms 31, fixed by fittings! wedge 32 at said amounts.



   Since the frames are prefabricated, it is possible to respect with precision the distances between the uprights and the parallelism of the latter. The high rigidity of the frames, as well as the symmetrical arrangement of the winch on the central post, practically guarantees that any jamming is prevented. Since he

 <Desc / Clms Page number 10>

 just use two winches, it is considerably easier to operate them in synchronism.



   The small number of construction parts allows rapid assembly. The weight and size of the different parts are calculated so that they can be easily handled by two workers.



   Each upright is provided with a foot 13, the handle 12 of which is inserted telescopically from the bottom into the lower part 3, 3 'of the upright. The handle 12 is provided with holes 19, 20, 21 or 19 ', 20', 21 '.



  When the frame is subjected to the load, the locking pins 22 of the corner posts are inserted into the holes 19, while in the! central upright of which the lower part 3 'extends slightly more downwards, the tenon 22' is inserted into the borehole 20 '. In this position of the feet, the rollers 18 are not in contact with the ground.



  The feet 13 are equipped with threaded pins 14 with nuts 15 and are, moreover, provided with a foot plate 16.



   The threaded spindles are primarily used for fine adjustment of the height of the frame. In addition, they serve to unload the frame before the frame is lowered and rolled to another location. In order to unload the frame, it is sufficient that the nuts, provided with levers, are turned only by a relatively small angle. If necessary, this can be done with a hammer. After the frame has been unloaded in this way and after loosening the tension locks 25, the upper part of the frame can be lowered, as a whole, with the aid of the winch 7. After lowering the frame it rests. always on the feet 13.



   So that the frame can be moved on the rollers, the procedure is advantageously as follows: as shown in FIG.



  6, an intermediate piece 23, made in the form of a T-profile, is inserted into the longitudinal slot 10 of the lower part 3 'of the central upright, so that this intermediate piece is supported by its wing on the handle 12 of the foot 13. Then the rack 9 is lowered until its console arm 11 abuts against the intermediate piece 23. When the crank 8 of the threshold 7 continues to be turned, the rack 9 can no longer be turned. se. (- place towards the

 <Desc / Clms Page number 11>

 low to the ground, as it is firmly supported.



  As a result, the winch therefore tends to raise the entire lower part of the frame, including the winch housing. To this end, however, the post 22 'must be removed as soon as it is unloaded. This is easily possible when the winch is rotated until the moment when the weight of the frame, first weighing on the ground, is absorbed by the winch.



  After removing the 22 'tenon and continuing to turn the winch, the lower part of the frame is raised, causing the foot of the central post to absorb all the load, while the feet of the two corner posts go up. As soon as the feet of these two amounts are slightly raised, the tenons 22 are removed and one; slide the sleeves 12 of the feet into the uprights until! the pair of holes 21 align with the eyelet of the tenon. In this position, the feet 13 are again locked using the tenon 22. Then the winch is turned in the opposite direction until the rollers 18 rest on the ground. Finally, the foot 13 of the central upright is also pressed into the latter and is locked by inserting the retainer 22 'into the hole 21'.

   Therefore the frame only rests on the ga-; lets 18 and can be rolled to another location. The boreholes 20 of; corner feet, as well as the holes 19 'of the central foot are in reality superfluous. However, for simplicity, all legs are equipped with the same drillings.



   It is also possible that the frame is installed on the rollers in another way, For example, the winch 7 may be arranged at a lower point or the rack 9 may have a length such that it can rest directly on it. ground. It is also possible to provide an intermediate piece which is arranged, from the outside, directly under the rack and supports the latter.



   However, the arrangement described above is more advantageous because it makes it possible to avoid any risk of tumbling or buckling. '
The frame according to the invention presents the advantage that after the * unloading, the frame can be quickly placed from its support feet on its rollers, and this, without having to actuate any pins, simply using the winches rack connected to the uprights of the frame and provided anyway. This is all the simpler as ,, de

 <Desc / Clms Page number 12>

 this fact, only the lower part of the frame is lifted while; the height of the upper part is not changed.



   CLAIMS.



   1.- Mobile frame, more particularly frame trolley provided with uprights formed by tubes or profiles sliding electrically one inside the other and the height of which can be adjusted using rack winches, characterized in that a less an upright of the frame carries a rack winch, disposed laterally on said upright, while the casing of the winch is connected to part of the upright of the frame, while the rack attacks the other part of the upright by a support member forming protrusion.

 

Claims (1)

2. - Bâti suivant la revendication 1, caractérisé en ce que le boîtier du treuil est lelié à la partie inërieure du montant, tandis que l'organe de support (bras de console) de la crémaillère attaque la partie supérieure du montant du bâti. 2. - Frame according to claim 1, characterized in that the winch housing is linked to the inërieure part of the upright, while the support member (console arm) of the rack attacks the upper part of the upright of the frame. 3.- Bâti suivant les revendications 1 et 2, caractérisé en ce que des treuils à crémaillère sont prévus sur deux montants du bâti. 3. A frame according to claims 1 and 2, characterized in that the rack winches are provided on two uprights of the frame. 4. - Bâti suivant les revendications 1 à 3, caractérisé en ce que ' les treuils à crémaillère sont prévus sur quatre montants du bâti. 4. - Frame according to claims 1 to 3, characterized in that 'the rack winches are provided on four uprights of the frame. 5.- Bâti suivant la revendication 4, caractérisé en ce que les quatre treuils à crémaillère sont prévus sur les quatre montants d'angle du bâti. 5. A frame according to claim 4, characterized in that the four rack winches are provided on the four corner uprights of the frame. 6. - Bâti suivant les revendications 1 et 2 ainsi que l'une quel-' conque des revendications 3 à 5, caractérisé en ce que les montants, prévus dans deux plans parallèles aux côtés opposés du chariot à coffrage, sont réunis en deux plaques de cadre de manière que tant les parties inférieures que les parties supérieures des montants de chaque plaque de cadre sont rigidement et inamoviblement reliées par des verrous transversaux. 6. - Frame according to claims 1 and 2 as well as any- 'conque of claims 3 to 5, characterized in that the uprights, provided in two planes parallel to the opposite sides of the formwork carriage, are joined in two plates frame so that both the lower parts and the upper parts of the uprights of each frame plate are rigidly and irremovable connected by transverse locks. 7.- Bâti suivant la revendication 6, caractérisé en ce que les plaques de cadre sont formées par un nombre impair de montants dis- posés symétriquement par rapport au centre, tandis que les treuils sont prévus sur le montant central de chacun des deux cadres. <Desc/Clms Page number 13> 7. A frame according to claim 6, characterized in that the frame plates are formed by an odd number of uprights arranged symmetrically with respect to the center, while the winches are provided on the central upright of each of the two frames. <Desc / Clms Page number 13> 8.- Bâti suivant la revendication 7, caractérisé en ce que les i plaques de cadre sont chacune formée par trois montants. 8. A frame according to claim 7, characterized in that the i frame plates are each formed by three uprights. 9. - Bâti suivant les revendications 1 à 7, caractérisé en ce que les treuils sont amoviblement fixés aux montants du bâti et en ce que la hauteur de l'appui peut être déterminée par un tenon ou verrou, des inséré dans des trous d'une/parties du montant. 9. - Frame according to claims 1 to 7, characterized in that the winches are removably attached to the uprights of the frame and in that the height of the support can be determined by a tenon or lock, inserted in holes of one / parts of the amount. 10. - Bâti suivant les revendications 1 à 7, caractérisé en ce que l'extrémité supérieure de la crémaillère porte un bras de console en forme de tenon qui est inséré dans deux trous opposés de la partie supérieure d'un montant du bâti. 10. - Frame according to claims 1 to 7, characterized in that the upper end of the rack carries a tenon-shaped console arm which is inserted into two opposite holes in the upper part of an upright of the frame. 11.- Bâti suivant les revendications 1 à 9, caractérisé en ce que l'extrémité inférieure de la crémaillère est munie d'un bras de console qui traverse une fente longitudinale de la partie inférieure ; du montant jusqu'à l'intérieur de ce dernier et s'engage sous l'extré- mité inférieure de la partie supérieure, guidée dans la dite partie inférieure du montant du bâti. 11. A frame according to claims 1 to 9, characterized in that the lower end of the rack is provided with a console arm which passes through a longitudinal slot in the lower part; of the upright to the inside of the latter and engages under the lower end of the upper part, guided in said lower part of the upright of the frame. 12. - Bâti suivant la revendicatin 11, caractérisé en ce que le bras de console est exécuté sous la forme d'une fourche et entoure par ses deux dents, dans le haut et dans le bas, une plaque de fond soudée à la partie supérieure du montant dutâti. 12. - Frame according to revendicatin 11, characterized in that the console arm is executed in the form of a fork and surrounds by its two teeth, at the top and at the bottom, a base plate welded to the upper part of the amount owed. 13. - Bâti suivant les revendications 1 à 12, caractérisé en ce que, lorsque le bâti est utilisé en tant que chariot à coffrage, les pieds rétractables sont munis d'un manche s'insérant télescopiquement dans les montants et sont bloqués dans au moins deux positions de leur extension au moyen d'un tenon inséré dans une paire de forages de la partie inférieure du montant, tandis que les galets sont dis- posés directements ou indirectement sur les montants de manière qu' ils soient déchargés lorsque le bâti à coffrage est normalement sou- tenu. 13. - Frame according to claims 1 to 12, characterized in that, when the frame is used as a formwork trolley, the retractable legs are provided with a handle that fits telescopically into the uprights and are blocked in at least two positions of their extension by means of a tenon inserted in a pair of holes in the lower part of the upright, while the rollers are placed directly or indirectly on the uprights so that they are unloaded when the shuttering frame is normally supported. 14. - Bâti suivant la revendication 13, caractérisé en ce que la crémaillère du treuil s'appuie au moyen du bras de console, s'éten- ant à travers la fente longitudinale de la partie inférieure du mo- nt, sur le manche du pied. 14. - Frame according to claim 13, characterized in that the winch rack is supported by means of the console arm, extending through the longitudinal slot in the lower part of the mo- nt, on the handle of the foot. 15.- Bâti suivant les revendications 13 et 14, caractérisé en , qu'une pièce intermédiaire peut être insérée entre le bras de <Desc/Clms Page number 14> console de la crémaillère et le manche du pied. 15.- Frame according to claims 13 and 14, characterized in, that an intermediate piece can be inserted between the arm of <Desc / Clms Page number 14> rack console and foot handle. 16.- Bâti suivant les revendications 13 à 15, caractérise en ce que les galets sont disposes sur un verrou longitudinal inférieur qui relie deux montants l'un à l'autre. 16.- Frame according to claims 13 to 15, characterized in that the rollers are arranged on a lower longitudinal lock which connects two uprights to one another.
BE677684D 1965-03-12 1966-03-11 BE677684A (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
DE1965R0030202 DE1917554U (en) 1965-03-12 1965-03-12 Transportable scaffolding, especially formwork trolleys.

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE677684A true BE677684A (en) 1966-08-01

Family

ID=7403222

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE677684D BE677684A (en) 1965-03-12 1966-03-11

Country Status (4)

Country Link
AT (1) AT270983B (en)
BE (1) BE677684A (en)
CH (1) CH453652A (en)
DE (1) DE1917554U (en)

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR2645199A1 (en) * 1989-03-29 1990-10-05 Bahout Stoesel Displaceable shoring scaffolding and carriage for displacing this structure
NL2007707C2 (en) * 2011-11-03 2013-05-07 Bartels Ingenieursbureau B V DEVICE FOR SUPPORTING A FLOOR.

Families Citing this family (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
MY147923A (en) * 2009-06-29 2013-02-08 Khoo Tian A slab formwork system

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR2645199A1 (en) * 1989-03-29 1990-10-05 Bahout Stoesel Displaceable shoring scaffolding and carriage for displacing this structure
NL2007707C2 (en) * 2011-11-03 2013-05-07 Bartels Ingenieursbureau B V DEVICE FOR SUPPORTING A FLOOR.

Also Published As

Publication number Publication date
DE1917554U (en) 1965-06-10
AT270983B (en) 1969-05-12
CH453652A (en) 1968-03-31

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP2044273A1 (en) Shoring tower
CH616197A5 (en)
EP0722413B1 (en) Device for fitting shop windows
BE677684A (en)
FR2928321A1 (en) Mobile support for supporting loaded semi-trailer, has load-bearing structure comprising posts constituted by two lifting struts, handle actuating lifting struts for raising or descending, and wooden board placed on top of crossbeam
FR2487410A1 (en) Climbing shutter for casting concrete wall - has single jack to raise brackets retaining shutter sections on shoes detachably fixed to wall
FR3013066A1 (en) WORK PLATFORM IN CONVERTIBLE ENCORBELLEMENT
FR2794149A1 (en) Pile driver for building foundations has cross bar at top of vertical support frames to anchor drive cylinder rods
FR3074512A1 (en) DEVICE FOR ASSISTING THE CONSTRUCTION OF A WALL FROM PREFABRICATED STRUCTURAL ELEMENTS, PERMITTING THE APPROACH, ADJUSTMENT AND POSITIONING OF THE PREFABRICATED ELEMENTS
EP1109987B1 (en) Portable and foldable support structure useful as ladder or stepladder
FR2706929A1 (en) Highly safe, quick-to-assemble and quick-to-dismantle scaffolding
FR2578236A1 (en) DECOUPLING AND FORMWORK PLATFORM
FR3035094A1 (en) CONSTRUCTION TOOLS FOR ELEVATOR CAGE.
FR2905967A1 (en) Scaffolding system for carrying out work e.g. painting exterior facade of building, has horizontal guide rail module forming guide rail, and scaffolding rigidly installed on guide rail to permit access to work location
FR2723758A1 (en) DEVICE FOR SUPPORTING CEILING FORM TABLES
FR3077315A1 (en) METHOD OF LIFTING AND / OR BONDING A FORMWORK BANK PROVIDED WITH A BODY-GUARD AND BANK FOR THIS PROCESS
FR2934291A1 (en) TILE FORMWORK DEVICE AND VERTICAL MAT FOR RAISING SLAB FORMWORK
FR2558877A1 (en) Improvements to sheetings for pouring concurrent walls as one unit
BE504079A (en)
FR2663973A1 (en) Working platform with tripod support for a stairway
FR3029160A1 (en) CHARRIOT FOR TRANSPORTING A LOAD
FR2469526A1 (en) Ground beam stabiliser for vertical shutter concrete wall - is tied double cantilever and retracts by sliding in plugged shutter toe notches
FR2622165A1 (en) Handling trolley, particularly for handling a medium voltage/low voltage transformer
FR3124814A1 (en) Scaffolding and use of scaffolding
FR2675183A1 (en) Guard rail support, in particular for a shuttering panel