BE672903A - - Google Patents

Info

Publication number
BE672903A
BE672903A BE672903DA BE672903A BE 672903 A BE672903 A BE 672903A BE 672903D A BE672903D A BE 672903DA BE 672903 A BE672903 A BE 672903A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
turret
plane
coal
arm
plane according
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Priority claimed from DEG42121A external-priority patent/DE1265092B/en
Priority claimed from DEG42157A external-priority patent/DE1207314B/en
Application filed filed Critical
Publication of BE672903A publication Critical patent/BE672903A/fr

Links

Classifications

    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E21EARTH OR ROCK DRILLING; MINING
    • E21CMINING OR QUARRYING
    • E21C27/00Machines which completely free the mineral from the seam
    • E21C27/20Mineral freed by means not involving slitting
    • E21C27/32Mineral freed by means not involving slitting by adjustable or non-adjustable planing means with or without loading arrangements
    • E21C27/34Machine propelled along the working face by cable or chain

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mining & Mineral Resources (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • General Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Geochemistry & Mineralogy (AREA)
  • Geology (AREA)
  • Aiming, Guidance, Guns With A Light Source, Armor, Camouflage, And Targets (AREA)

Description

  

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Rabot à charbon à tourelle formée de plusieurs blocs-rehausses permettant son   adaptation   à des veinesde hauteurs différentes. 



   Pour l'exploitation de veines de forte épaisseur, on utilise très souvent des rabots de hauteur correspondante,munis éventuellement d'outils pouvant s'étendra jusqu'à proximité du toit. Afin de permettre l'adaptation du rabot aux épaisseurs de veines pouvant se présenter, ces rabots sont généralement constitués par l'assemblage de plusieurs   blocs-rehausses  superposés. 



   Le charbon qui tombe en chute libre depuis les parties supérieuresde la veine peut facilement causer des accidents. Afin d'éviter cette chute libre du charbon depuis les parties supérieures   d   la veine, celleci peut être d'abord déhouillée prèsdu toit. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   Le but de l'invention  et de permettre de réaliser un rabot à charbon utilisable pour l'exploitation de veines de forte épaisseur, agencé de telle aorte qu'il puisse être adapté sans grandes difficultés   à   toutes les veines pouvant se présenter*
La   caractéristique   essentielle de l'invention réside dans le fait que la tourelle du rebot servant à l'exploitation des parties médiane et supérieure de la veine est réglable selon diverses inclinaisons en direction du front de taille. A cet effet, les blocs-rehausses ou éléments de latourelle disposés les uns au-dessus des autres peuvent être reliés les uns aux autres par exemple par des articulations pouvant être bloquées.

   On peut ainsi prévoir deux ou plusieurs axes d'articulation ou chevilles écartés les uns des autres, mais parallèles au front de taille ainsi que les uns par rapport aux autres, servant à relier entre eux les blocsrehausses ou éléments superposés du la tourelle du rabot. 



  Even tellement, des éléments intercalaires peuvent être insérés en un ou plusieurs points d'articulation afin de pouvoir modifier l'inclinaison des éléments de la tourelle. 



  Les dimensions de ces éléments intermédiaires déterminent alors l'inclinaison des éléments de la tourelle qui sont disposés au-dessus. 



   Lorsqu'un rabot de ce type se déplace le long du front de taille, des forces considérables sont transmises en perticulier aux outils ou couteaux de la tourelle faisant saillie vers le haut, du fait de la résistance opposée par le   charbon' à   abattre. Afin que ces forces puissent être mieux absorbées, il est recommandé de prévoir, sur les   élé-   ments à réunir, plus de deux oeilletons d'articulation, qui sont alors disposés les uns à côté dés autressur la longueur des axes d'articulation précités. 



   Selon la nature de la veine, il peut être indiqué d'agencer et de disposer la tourelle de telle sorte que 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 le centre de gravité soit décalé vers le front de taille par rapport au plan médian de la surface dtappui ou de   su@@ension.   



    Eventuellement,   le centre de gravité peut même   être   situé   @   l'extérieur de la surface d'appui, c'est-à-dire en avant   @u   côté.de cette surface orienté vers le front de taille. 



   Le rabot peut être étudié de telle sorte qu'il présente en même temps des outils détacheurs attaquant les parties inférieures, médiane et supérieure de la veine. Mais il peut être également constitué de la manière connue par deux rabots de base élémentaires écartés l'un de   l'autre,.   se déplaçant le long du front de taille en effectuant un travail de rabotage au niveau du mur, la tourelle étant disposée entre ces deux rabots de base et servant elle-même à abattre les parties médiane et supérieure d la veine. Les éléments de liaison entre les deux rabots de base et la tourelle peuvent alors être étudiés de façon à permettre non seulement l'inclinaison de la tourelle vers le front de taille, mais également une modification d'inclinaison de cette tourelle par rapport au front de taille. 



   Les points d'articulation entre les trois parties précitées du rabot peuvent être décalés dans deu:. dimensions les uns par rapport aux autres, la tourelle étant par exemple raccordée d'un c8té par deux points d'articulation à l'un des rabots extrêmes, et de l'autre coté par un seul point d'articulation au second rabot extrême. Afin qu'un tel rabot composite puisse être utilisé éventuellement sans tourelle médiane, l'écartement entre less oeilletons   d'articulation     Intérieurs   de l'un des rabots   élémentaires   extrêmes doit être légèrement supérieur à la largeur totale des oeilletons de l'autre rabot   élémentaire.   



   La possibilité de réglage de la tourelle et notamment de ses éléments supérieurs peut être   éventuellement   poussée à un degré tel que le bras porte-couteau réglable servant à abattre le charbon de la partie   supérieur*   de la veine puisse 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 pivoter pour venir occuper une position horizontale ou même une position inclinée vers le bas. 



  Lorsque, dans ce cas, le bras est muni d'outils orientés vers le bas, on obtient également la possibilité d'attaquer des couches horizontales du gisement ou de concrétions intercalées dans la veine. Le réglage des outils peut steffectuer par le fait que le bras peut s'incliner de plus en plus. Mais ce réglage peut s'effectuer également de toute autre façon. Il semble particulièrement rationnel de réaliser ce réglage par un déplacement angulaire du porte-outils. 



   Lorsqu'une veine est traversée par une couche ou concrétion rocheuse qu'il n'est peut-être pas possible d'abattre au moyen du rabot en même temps que le charbon, il peut être parfois judicieux de n'abattre tout d'abord que le charbon constituant la partie supérieure de la veine, afin de dégager la surface supérieure de cette couche. Ensuite, on peut détacher et abattre ladite couche lors d'une passe de travail spéciale, en l'attaquant depuis sa surface supérieure, perpendiculairement à son plan, pour la faire disparaître ainsi de la veine. Une fois ce travail accompli, on peut alors entreprendre l'exploitation de la partie inférieure de la veine. 



  On parvient de cette façon à abattre sans difficulté même des couches très dures comportant des inclusions de pyrites. On notera encore, ce qui représente un avantage particulier, que la roche formant la couche peut être recueillie séparément sur le chantier même, et évacuée également de façon séparée. 



   De même   qu'il   est possible d'attaquer la couche de   rochee à   partir de sa surface supérieure on peut également l'attaquer par sa face inférieure en taillant tout   d'abord   dans le bas de la veine une   saigne     corres-   pondante au-dessous de ladite couche. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   Au lieu d'attaquer la couche rocheuse avec des couteaux, des pics ou d'autres outils de coupe, on pourrait également la détacher par application de galets presseurs montés sur le bras porte-outils. 



   Le rabot peut alors agir par tout ou partie de son poids et/ou du poids de son bras. 



   Il est rationnel que les outils soient adaptés à laforme de la veine. Ceci est vrai en particulier   égaleuent   pour le bras, qui peut être réglé selon des inclinaisons différentes. Ce bras porte avantageusement plusieurs outils disposés dans des plans différents et selon des angles également différents les uns par rapport aux autres. L'avantage, c'est qu'il existe ainsi toujours des outils qui se trouvent en position d'attaque, ruelle que soit l'inclinaison du bras. 



   Le dessins schématique annexé montre, à titre d'exemples non limitatifs, deux modes de réalisation possibles de l'objet de l'invention. 



   La figure 1 est une vue montrant un premier mode de réalisation, prise à partir du front de taille. 



   La figure 2 est une vue correspondant à la figure 
1, prise dans la direction indiquée par la flèche 2 en figure 1. 



   La figure 3 est une vue du dessus montrant les   diff érentes   parties du rabot écartées latéralement les unes des autres.. 



   La figure.4 est une vue. montrant un autre mode de réalisation, prise en regardant dans la direction de la taille. 



   Le rabot que montrent les figures 1 à 3 est formé de trois parties, à savoir de deux   rabots.élémentai-   - res de base 10 et 11 se déplaçant le long du front de taille au niveau du mur et d'une partie médiane 12 s'éle- parties vant à la manière d'une tourelle entre les deux premières/ 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 10 et Il* A l'extrémité supérieure de cette tourelle 12 est encore disposé un bras 13. L'ensemble est guidé par les deux rabots de base 10 et 11 sur un transporteur   14   posé devant le front de taille. Les rabots de base 10 et 11 portent des semelles ou ailes 15 passant sous le traneporteur et s'étendant sur toute la largeur de celui-ci. 



  La chaîne du rebot est placée le long du coté du transporteur orienté vers le remblai, comme indiqué en 16, d'une façon en soi connue. 



   Comme visible sur les figures 1 à 3, la tourelle 12 est reliée au rabot de base 10 par deux articulations 17 et 18. Du coté opposé, elle n'est toutefois reliée au second rabot de base 11 que par une seule articulation 19. Comme visible notamment sur la figure   1,   les articulations 17 à 19 sont elles-mêmes étudiées de façon à permettre aux parties 10,12 et 11, 12 de se déplacer de fa-   @@n   très prononcée l'une par rapport à l'autre, aussi bien dansle plan horizontal que dans le plan vertical. 



  Les articulations 17 et 19 n'ont pas de force de traction à transmettre. Ces forces sont au contraire transmises directement d'un rabot de base 10 à l'autre rabot 11 par une chaîne 20. Mais le jeu considérable prévu dans les articulations 17 à 19 permet à la tourelle 12 de prendre une inclinaison plus ou moins forte par rapport au front de taille,comme montré sur la figure 2,sans que les rabots 10 et 11 cessent d'être guidés sur le transporteur
14. De cette façon, le centre de gravité de la tourelle 12 se trouve décalé vers le front de taille. La tourelle peut même être inclinée de telle sorte que son centre de gravité se trouve à l'extérieur de la surface de sustentation représentée par les deux rabots 10 et 11.

   Il s'ensuit de nouveau que les outils détacheurs 21 montés sur la tourelle sont appliqués contre le front de taille avec la pression nécessaire, déjà du fait de la répartition des casses. 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 



   Cela est encore plus vrai en ce qui concerne les outils 22 montés à l'extrémité libre du bras 13, qui est lui-même articulé à l'extrémité supérieure de la tourelle 12. Le bras 13 est raccordé à la tourelle par deux axes 23 et 24 parallèles entre eux ainsi qu'au front de   taille.   Lorsque le bras 13 vient occuper une position horizontale, ses oeilletons d'accouplement s'engagent directement entre les oeilletons de raccordbment de la tourelle. 



   Par contre, lorsque le bras 19 doit être incliné comme représenté sur les figures 1 et 2, on intercale une pièce intermédiaire 25 à l'un des points de l'articulation , cette pièce intermédiaire 25 étant ellemême reliée à la tourelle 12 et au bras 13 au moyen de deux axes parallèles entre   eu.;:.   Selon la hauteur de la pièce intermédiaire 23, le bras 13 vient occuper une position inclinée variable, comme indiqué en traits mixtes sur la figure 2. Si la pièce intermédiaire   25   était intercalée de l'autre côté, c'est-à-dire à la place de l'axe 23, le bras s'inclinerait vers le front de taille, donc vers le bas. 



   De même, il est possible de faire vafier à volonté l'inclinaison du bras. On peut ainsi, au moyen du bras 13 orienté vers le haut, attaquer la partie supérieure de la veine le long d'une surface en pente dirigée vers le transporteur   14.   Le charbon glisse alors sur cette surface et tombe immédiatement dans le transporteur 14. Mais le bras 13 pourrait également tailler dans le charbon une havée horizontale.

   Enfin, et surtout, on a la possibilité, au moyen du bras orienté horizontalement ou même incliné vers le front de taille, d'attaquer par exemple une couche rocheuse par sa surface supérieure, comme cela sera décrit ci-après en regard de la figure 4* Le bras 13 est étudié non seulement de façon 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 que son inclinaison puisse être modifiée, mais aussi de, telle sorte qu'il puisse se déplacer dans le sens longitudinal. 



   Des moyens analogues à ceux prévus pour réaliser la liaison entre la tourelle 12 et le bras 13 afin d'obtenir une inclinaison variable pour ce bras, comme indiqué sur les figures 1 et 2, peuvent être également utilisés pour relier les rabots de base 10 et 11, d'une part, et la tourelle, d'autre part. De même, la liaison entre ces parties peut être étudiée de telle sorte que les articulations 17 et 19 puissent être bloquées alors que la tourelle 12 occupe une position inclinée bien déterminée. 



   Comme visible sur la figure 1, la pièce intercalaire 25 s'engage à la manière de dents, par une rangée d'oeilletons 26 disposés les uns à c8té des autres, entre des oeilletons 27 prévus en plus grand nombre les uns à côté des autres sur la tourelle 12 et sur le bras 13. 



  De cette façon, on obtient la liaison très rigide, qui est rendue nécessaire par le fait que, lors du rabotage, des efforts latéraux considérables s'exercent sur le bras. 



   On a représenté sur la figure   4   un mode de réalisation de rabot 28 quelque peu différent. Dans ce cas, c'est le même corps de rabot 28 qui porte les   outila   détacheurs permettant de détacher le charbon des parties inférieures de la veine, de même que dans les parties situées au-dessus. Ce rabot 28 est également guidé le long d'un transporteur   14.   La chaîne du rabot 29 s'étend entre le transporteur 14 et le front de taille 30. A l'extrémité supérieure du rabot 28 ou de la tourelle, un bras 31 est également monté au moyen d'axes d'articulation parallèles 23 et   24.   Ainsi qu'il est inutile de l'expliquer plus avant, l'inclinaison du bras 13 peut être modifiée de la manière décrite en regard des figures 1 et 2. 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 



   Sur la figure   4    1 le   bras 31 est représente dane sa position horizontale. Mais on admettranue, ce   marne   bras 31, qui tout d'abord était orienta vars le haut a déjà déhouillé   la   partie supérieure 32 de la veine, afin de   danger   la surface   supérieure     -l'un*   couche ou concrétion rocheuse 33   traversant   la veine. 



   La couche 33, qui peut contenir des   Inclusions   de pyrites 34, et qui pour cette raison ne peut pas être simplemunt extraite lors   1'une   passe de travail normale du rabot en même temps que le reste du charbon, est attaquée par le bras 31 en position horizontale du moyen des outils 35 orientés vers le bas et disposés à l'extrémité libre de ce bras 31. La pratique a montré que, par une saignée étroite ménagée à partir de la surface horizontale de la couche à une certaine distance de son arête antérieure exposée, il est possible de détacher la partie   étalonnée   de cette couche de la veine sans grandes difficultés. 



  Eventuellement, on effectue successivement plusieurs entailles, ou saignées,.l'outil ou les outils 35 pouvant être réglés progressivement par déplacement angulaire du bras 31 au moyen d'une manivelle 36 et   d'un   mécanisme 37 à vis   sens  fin. 



   Mais on pourrait également prévoir des outils 35 différents. En effet, au lieu d'un outil coupant 35 bn pourrait également utiliser un   alet   presseur 38 à périphérie aiguisée à la manière d'une lame, comme représenté à la partie supérieure du bras 31 sur la figure   4.   Ce galet 38 pourrait également être réglé pro- gressivement par rapport au terrain 33,  34   par la rotation d'une manivelle 36.   Un.tel   gilet   preseur   38 permet également, si la pression d'application est suffisante, de déconsolider une couche rocheuse 33 et de la détacher de la veine. La structure généralement feuilletée des couches rocheuses 33 favorise leur   déconsolidation.   

 <Desc/Clms Page number 10> 

 



   Une fois que la couche rocheuse 34 a été évacuée, séparément du charbon, après que la partie supérieure de la veine 32 a été abattue, il devient alors possible, en utilisant de la manière usuelle les outils détacheurs normaux du rabot 28, d'extraire le charbon de la partie inférieure do la veine, le bras 31 pouvant 8tre placé provi-   soirement   dans une position dune laquelle il n'attaque   pas   le charbon. 



   Mais il peut être également réglé dans une position dans laquelle il recommence déjà à effectuer un déhouillage de la partie supérieure de la veine 32 pendant que le rabot détache et charge avec ses outils normaux le charbon qui se trouve sous la couche 33. 



   Par ailleurs, il est recommandé de munir le bras 13 pouvant être réglé selon des inclinaisons variables de plusieurs outils 22 disposés dans des plans différents et   angulairement   les uns par rapport aux autres. 



   Les détails de réalisation peuvent être modifiés, sans s'écarter de l'invention, dens le domaine des équivalences techniques, 
REVENDICATIONS 
 EMI10.1 
 .wwww.w.wwwwwm,www.mwmwwm 
1. Rabot à charbon composite, muni d'une tourelle permettant de l'adapter à des veines de hauteurs différentes, caractérisé en ce que la tourelle et l'outil àltier monté à son sonnet, servant à l'extraction des parties médiane et supérieure de la veine sont réglables selon des inclinaisons différentes en direction du front de taille.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Coal plane with turret made up of several extension blocks allowing it to be adapted to seams of different heights.



   For the exploitation of very thick veins, planes of corresponding height are very often used, possibly equipped with tools which can extend to the vicinity of the roof. In order to allow the adaptation of the plane to the thicknesses of veins which may arise, these planes are generally formed by the assembly of several superimposed extension blocks.



   Coal which falls in free fall from the upper parts of the vein can easily cause accidents. In order to avoid this free fall of the coal from the upper parts of the vein, it can first be dewatered near the roof.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   The aim of the invention is to make it possible to produce a charcoal plane that can be used for the exploitation of very thick veins, arranged with such an aorta that it can be adapted without great difficulty to all the veins that may arise
The essential characteristic of the invention resides in the fact that the turret of the rebot serving for the exploitation of the middle and upper parts of the vein is adjustable according to various inclinations towards the working face. To this end, the extension blocks or elements of the turret arranged one above the other can be connected to each other, for example by joints which can be blocked.

   It is thus possible to provide two or more articulation axes or ankles spaced apart from each other, but parallel to the cutting face as well as to each other, serving to connect the blocks or superimposed elements of the turret of the planer together.



  Even so, intermediate elements can be inserted in one or more points of articulation in order to be able to modify the inclination of the turret elements.



  The dimensions of these intermediate elements then determine the inclination of the elements of the turret which are arranged above.



   As a plane of this type moves along the face, considerable forces are transmitted, in particular to the tools or knives of the turret projecting upwards, due to the resistance offered by the coal to be felled. So that these forces can be better absorbed, it is recommended to provide, on the elements to be joined, more than two articulation eyelets, which are then arranged side by side on the length of the aforementioned articulation axes.



   Depending on the nature of the vein, it may be advisable to arrange and arrange the turret so that

 <Desc / Clms Page number 3>

 the center of gravity is offset towards the working face with respect to the median plane of the bearing or bearing surface.



    Optionally, the center of gravity may even be located outside the bearing surface, that is to say in front of the side of this surface facing the working face.



   The plane can be designed in such a way that it presents at the same time detaching tools attacking the lower, middle and upper parts of the vein. But it can also be constituted in the known manner by two elementary base planes spaced apart from one another. moving along the face while carrying out a planing work at the level of the wall, the turret being arranged between these two base planes and itself serving to cut down the middle and upper parts of the vein. The connecting elements between the two base planes and the turret can then be studied so as to allow not only the inclination of the turret towards the working face, but also a modification of the inclination of this turret with respect to the front of cut.



   The points of articulation between the three aforementioned parts of the plane can be offset in deu :. dimensions with respect to each other, the turret being for example connected on one side by two points of articulation to one of the end planes, and on the other side by a single point of articulation to the second end plane. So that such a composite plane can possibly be used without a central turret, the distance between the inner articulation eyelets of one of the extreme elementary planes must be slightly greater than the total width of the eyelets of the other elementary plane.



   The possibility of adjusting the turret and in particular its upper elements can optionally be increased to a degree such that the adjustable knife-holder arm serving to remove the coal from the upper part * of the vein can

 <Desc / Clms Page number 4>

 rotate to occupy a horizontal position or even a position tilted down.



  When, in this case, the arm is fitted with tools oriented downwards, one also obtains the possibility of attacking horizontal layers of the deposit or concretions interposed in the vein. The adjustment of the tools can be effected by the fact that the arm can tilt more and more. But this adjustment can also be done in any other way. It seems particularly rational to achieve this adjustment by angular displacement of the tool holder.



   When a vein is crossed by a bedrock or concretion which it may not be possible to cut down with the plane along with the coal, it may sometimes be advisable not to cut down first. as the carbon constituting the upper part of the vein, in order to free the upper surface of this layer. Then, we can detach and knock down said layer during a special working pass, by attacking it from its upper surface, perpendicular to its plane, to make it disappear from the vein. Once this work is done, we can then begin to exploit the lower part of the vein.



  In this way, even very hard layers with pyrite inclusions are easily removed. It will also be noted, which represents a particular advantage, that the rock forming the layer can be collected separately on the site itself, and also removed separately.



   Just as it is possible to attack the rock layer from its upper surface, it can also be attacked from its lower surface by first cutting a corresponding bleed below the bottom of the vein. of said layer.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   Instead of attacking the bedrock with knives, picks or other cutting tools, it could also be loosened by applying pressure rollers mounted on the tool arm.



   The planer can then act by all or part of its weight and / or the weight of its arm.



   It is rational that the tools are adapted to the shape of the vein. This is especially true for the arm, which can be adjusted to different inclinations. This arm advantageously carries several tools arranged in different planes and at angles that are also different with respect to each other. The advantage is that there are thus always tools which are in the attack position, lane whatever the inclination of the arm.



   The appended schematic drawings show, by way of non-limiting examples, two possible embodiments of the subject of the invention.



   Fig. 1 is a view showing a first embodiment, taken from the waist front.



   Figure 2 is a view corresponding to figure
1, taken in the direction indicated by arrow 2 in figure 1.



   FIG. 3 is a top view showing the various parts of the plane spaced apart laterally from each other.



   Figure 4 is a view. showing another embodiment, taken looking in the direction of the waist.



   The plane shown in Figures 1 to 3 is made up of three parts, namely two basic elementary planes 10 and 11 moving along the face of the cut at the wall and a middle part 12 s. 'elevation in the manner of a turret between the first two /

 <Desc / Clms Page number 6>

 10 and II * At the upper end of this turret 12 is also disposed an arm 13. The assembly is guided by the two base planes 10 and 11 on a conveyor 14 placed in front of the cutting face. The base planes 10 and 11 carry soles or wings 15 passing under the traneporter and extending over the entire width of the latter.



  The rebot chain is placed along the side of the conveyor facing the backfill, as indicated at 16, in a manner known per se.



   As visible in Figures 1 to 3, the turret 12 is connected to the base plane 10 by two joints 17 and 18. On the opposite side, it is however connected to the second base plane 11 only by a single joint 19. As visible in particular in Figure 1, the joints 17 to 19 are themselves designed so as to allow the parts 10, 12 and 11, 12 to move in a very pronounced way relative to each other , both in the horizontal plane and in the vertical plane.



  The joints 17 and 19 have no tensile force to transmit. On the contrary, these forces are transmitted directly from a base plane 10 to the other plane 11 by a chain 20. But the considerable play provided in the joints 17 to 19 allows the turret 12 to take a more or less strong inclination by in relation to the working face, as shown in figure 2, without the planes 10 and 11 ceasing to be guided on the conveyor
14. In this way, the center of gravity of the turret 12 is shifted towards the working face. The turret can even be tilted so that its center of gravity is outside the support surface represented by the two planes 10 and 11.

   It follows again that the detaching tools 21 mounted on the turret are applied against the working face with the necessary pressure, already due to the distribution of the breaks.

 <Desc / Clms Page number 7>

 



   This is even more true with regard to the tools 22 mounted at the free end of the arm 13, which is itself articulated at the upper end of the turret 12. The arm 13 is connected to the turret by two pins 23. and 24 parallel to each other as well as to the working face. When the arm 13 comes to occupy a horizontal position, its coupling eyelets engage directly between the connection eyelets of the turret.



   On the other hand, when the arm 19 must be inclined as shown in Figures 1 and 2, an intermediate piece 25 is inserted at one of the points of the articulation, this intermediate piece 25 being itself connected to the turret 12 and to the arm. 13 by means of two parallel axes between eu.;:. Depending on the height of the intermediate piece 23, the arm 13 comes to occupy a variable inclined position, as indicated in phantom in FIG. 2. If the intermediate piece 25 was interposed on the other side, that is to say at instead of the axis 23, the arm would incline towards the face of the size, therefore downwards.



   Likewise, it is possible to change the inclination of the arm at will. It is thus possible, by means of the arm 13 oriented upwards, to attack the upper part of the vein along a sloping surface directed towards the conveyor 14. The coal then slides on this surface and immediately falls into the conveyor 14. But the arm 13 could also cut a horizontal cut in the coal.

   Finally, and above all, we have the possibility, by means of the arm oriented horizontally or even inclined towards the working face, to attack for example a rocky layer by its upper surface, as will be described below with reference to the figure 4 * The arm 13 is studied not only so

 <Desc / Clms Page number 8>

 that its inclination can be changed, but also so that it can move in the longitudinal direction.



   Means similar to those provided for making the connection between the turret 12 and the arm 13 in order to obtain a variable inclination for this arm, as shown in Figures 1 and 2, can also be used to connect the base planes 10 and 11, on the one hand, and the turret, on the other hand. Likewise, the connection between these parts can be studied so that the joints 17 and 19 can be blocked while the turret 12 occupies a well-determined inclined position.



   As visible in Figure 1, the spacer 25 engages in the manner of teeth, by a row of eyecups 26 arranged one beside the other, between eyecups 27 provided in greater number next to each other on the turret 12 and on the arm 13.



  In this way, the very rigid connection is obtained, which is made necessary by the fact that, during planing, considerable lateral forces are exerted on the arm.



   FIG. 4 shows a somewhat different embodiment of the plane 28. In this case, it is the same planer body 28 which carries the detaching tools making it possible to detach the carbon from the lower parts of the vein, as well as in the parts located above. This plane 28 is also guided along a conveyor 14. The chain of the plane 29 extends between the conveyor 14 and the face 30. At the upper end of the plane 28 or the turret, an arm 31 is also mounted by means of parallel hinge pins 23 and 24. As it is unnecessary to explain further, the inclination of the arm 13 can be changed as described with reference to Figures 1 and 2.

 <Desc / Clms Page number 9>

 



   In Figure 41 the arm 31 is shown in its horizontal position. But we admittranue, this arm marl 31, which at first was oriented towards the top has already dewatered the upper part 32 of the vein, in order to danger the upper surface - a * rock layer or concretion 33 crossing the vein.



   Layer 33, which may contain pyrite inclusions 34, and which for this reason cannot be easily extracted during a normal working pass of the plane at the same time as the rest of the coal, is attacked by the arm 31 by horizontal position of the means of the tools 35 oriented downwards and arranged at the free end of this arm 31. Practice has shown that, by a narrow groove formed from the horizontal surface of the layer at a certain distance from its edge anterior exposed, it is possible to detach the calibrated part of this layer of the vein without great difficulty.



  Optionally, several notches, or grooves, are made successively. The tool or tools 35 can be adjusted progressively by angular displacement of the arm 31 by means of a crank 36 and a mechanism 37 with a fine screw.



   But one could also provide different tools. Indeed, instead of a cutting tool 35 bn could also use a presser alet 38 with sharp periphery in the manner of a blade, as shown at the upper part of the arm 31 in FIG. 4. This roller 38 could also be adjusted gradually with respect to the ground 33, 34 by the rotation of a crank 36. A pressure vest 38 also allows, if the application pressure is sufficient, to deconsolidate a rock layer 33 and to detach it from the vein. The generally laminated structure of the rock layers 33 promotes their deconsolidation.

 <Desc / Clms Page number 10>

 



   Once the bedrock 34 has been removed, separately from the coal, after the upper part of the vein 32 has been knocked down, it then becomes possible, using the normal detaching tools of the plane 28, to extract the coal from the lower part of the vein, the arm 31 being able to be provisionally placed in a position in which it does not attack the coal.



   But it can also be set in a position in which it already starts again to carry out a scouring of the upper part of the vein 32 while the plane detaches and loads with its normal tools the coal which is located under the layer 33.



   Furthermore, it is recommended to provide the arm 13 which can be adjusted according to variable inclinations with several tools 22 arranged in different planes and angularly with respect to each other.



   The details of implementation can be modified, without departing from the invention, in the field of technical equivalences,
CLAIMS
 EMI10.1
 .wwww.w.wwwwwm, www.mwmwwm
1. Composite carbon plane, provided with a turret allowing it to be adapted to veins of different heights, characterized in that the turret and the lifting tool mounted to its sonnet, used for the extraction of the middle and upper parts of the vein are adjustable at different inclinations towards the face of the waist.

 

Claims (1)

2. Rabot à charbon suivant la revendication 1, caractérisé en ce que les éléments superpocés de la tourelle sont reliés les uns aux autres par des articulations pouvant être immobilisées ou bloquées 3. Rabot à charbon suivant la revendication 1, caractérisé en ce que deux ou plusieurs axes d'articulation <Desc/Clms Page number 11> écartés les uns des autres mais parallèleb entre eux et par rapport au front de taille relient les éléments superposés de la tourelle. 2. Coal plane according to claim 1, characterized in that the superpocés elements of the turret are connected to each other by joints which can be immobilized or blocked. 3. Coal plane according to claim 1, characterized in that two or more articulation axes <Desc / Clms Page number 11> spaced apart from each other but parallel to each other and with respect to the working face connect the superimposed elements of the turret. 4. Rabot à charbon suivant les revendications 1 et 2, caractérisé en ce que des pièces intermédiaires peuvent être intercalées en un ou plusieurs points d'articulation afin de modifier l'inclinaison des éléments de la tourelle. 4. Coal plane according to claims 1 and 2, characterized in that intermediate pieces can be interposed at one or more points of articulation in order to modify the inclination of the elements of the turret. 5* Rabot à charbon suivant les revendications 1 a 3, caractérisé en ce que plus de deux oeilletons d'articu- lation prévus sur les éléments du rabot devant être reliés les uns aux autres sont disposés l'un à côté de l'autre sur la longueur des axes d'articulation. 5. Coal plane according to claims 1 to 3, characterized in that more than two articulation eyelets provided on the planer elements to be connected to each other are arranged next to each other on the length of the hinge pins. 6. Rabot à charbon suivant la revendication 1, ca- ractérisé en ce que les éléments de la tourelle sont étudiée et disposés de telle sorte que. le centre de gravité de la tourelle soit décalé vers le front de taille par rapport au plan médian de la surface d'appui ou de sustentation et se trouve de préférence à l'extérieur de cette surface d'appui, 7. 6. Coal plane according to claim 1, charac- terized in that the elements of the turret are designed and arranged in such a way that. the center of gravity of the turret is offset towards the working face with respect to the median plane of the support or support surface and is preferably located outside this support surface, 7. Rabot à charbon suivant la revendication 1, ca- ractérisé en'ce que le rabot comporte deux rabots élémen- taires de base écartés l'un de l'autre, entre lesquels sont disposés les éléments constituant la tourelle destinée à abattre les parties médiane et supérieure de la veine, les éléments de liaison réunissant les deux rabots de base ; et la tourelle étant étudiés de telle sorte qu'ils puissent ' non seulement s 'adapter aux inégalités du mur, mais encore permettre aux parties du rabot d.. prendre des inclinaison variables par rapport au front de taille. Coal plane according to Claim 1, characterized in that the plane comprises two basic elementary planes spaced apart from each other, between which are arranged the elements constituting the turret intended to cut down the middle parts and upper vein, the connecting elements joining the two base planes; and the turret being designed so that they can not only adapt to the unevenness of the wall, but also allow the parts of the plane to take varying inclinations with respect to the working face. 8. Rabot à charbon suivant la revendication 6, ca- raotérisé en ce que la tourelle prend appui sur trois points décalés les uns par rapport aux autres, dans deux dimensions sur les deux rabots de base élémentaires, cette tourelle étant reliée à l'un des rabots de base par deux pointe d'ar- EMI11.1 tlculntion écartés l'un de l'autre et à l'autre rabot df, i <Desc/Clms Page number 12> base par un seul point d'articulation. 8. Coal plane according to claim 6, characterized in that the turret rests on three points offset from each other, in two dimensions on the two elementary base planes, this turret being connected to one. base planes by two ar- EMI11.1 tlculntion apart from each other and at the other plane df, i <Desc / Clms Page number 12> base by a single point of articulation. 9. Rabot à charbon suivant les revendications 6 et 7,caractérisé en ce que l'écartement entre les oeilletons d'articulation intérieure de l'un des rabots de base est légèrement supérieur à la largeur totale des oeilletons d'ar- ticulation de l'autre rabot de base, de telle sorte que ces rabots de base puissent être articulés l'un sur l'autre, même sans interposition d'unetourelle. 9. Coal plane according to claims 6 and 7, characterized in that the distance between the inner articulation eyelets of one of the base planes is slightly greater than the total width of the articulation eyelets of the. another base plane, so that these base planes can be hinged to one another, even without the interposition of a turret. 10. Rabot à charbon suivant la revendication l, ca- ractérisé en ce que ces éléments de la tourelle peuvent être réglés les uns par apport aux autres de telle sorte que le bras réglable à abattre le charbon de la partie supérieure de la vetne puisse être amené au moins jusqu'à l'horizontale, 11. Rabot à charbon suivant la revendication 10, caractérisé en ce que le bras est muni d'outils orientés vers le bas pour attaquer les couches horizontales du gisement ou une couche ou concrétion rocheuse intercalée dans la veine. 10. A coal plane according to claim 1, characterized in that these elements of the turret can be adjusted in relation to each other so that the adjustable arm to cut down the coal of the upper part of the vetne can be adjusted. brought at least to the horizontal, 11. Coal plane according to claim 10, characterized in that the arm is provided with tools oriented downward to attack the horizontal layers of the deposit or a layer or rock concretion inserted in the vein. 12. Rabot à charbon suivant la revendication 10, caractérisé en ce que le bras placé à l'extrémité supérieur re de la tourelle est monté à pivotement afin de permettre le réglage do l'angle d'attaque de ses outils. 12. Coal plane according to claim 10, characterized in that the arm placed at the upper end of the turret is pivotally mounted to allow adjustment of the angle of attack of its tools. 13. Rabot à charbon suivant la revendication 1, caractérisé en ce que le bras, qui peut être placé selon des inclinaisons différentes, porte plusieurs outils disposés dans des plans différente et angulairement les uns par rapport aux autres* 14. 13. Coal plane according to claim 1, characterized in that the arm, which can be placed at different inclinations, carries several tools arranged in different planes and angularly relative to each other * 14. Procédé pour l'extraction d'une veine traversée par une couche ou concrétion rocheuse au moyen d'un rabot composite dont les parties peuvent être réglées les unes par rapport aux autres en utilisant un agencement tel que spécifié sous 1 et 2 , consistant, à titre caractéristi- que, à dégager la surface supérieure de la couche rocheuse <Desc/Clms Page number 13> en extrayant tout d'abord le charbon dela partie supérieure de de la veine, puis au cours d'une passe/travail spéciale, à attaquer cette couche à partir de sa face supérieure, per- pendiculairement àson plan, afin de la détacher de -la veine et de l'évacuer.. Process for the extraction of a vein crossed by a bedrock or concretion by means of a composite plane the parts of which can be adjusted in relation to each other using an arrangement as specified under 1 and 2, consisting in characteristic, to clear the upper surface of the rock layer <Desc / Clms Page number 13> by first extracting the charcoal from the upper part of the vein, then during a special pass / work, to attack this layer from its upper face, perpendicular to its plane, in order to detach it from - vein and evacuate it. ' 15. Procédé suivant la revendication 14, caractérisé en ce qu'on désagrège la couche rocheuse en appliquant des- sus sous pression,par exemple, des galets montés sur le bras porté par la tourelle. 15. A method according to claim 14, characterized in that the rock layer is broken up by applying it under pressure, for example, rollers mounted on the arm carried by the turret. 16. Procédé suivant la revendication 15, caractéri- sé en ce que lors de l'attaque de la couche, la pression d'application du bras sur la couche est fournie en totalité ou en partie par le poids du rabot et/ou par son propre poids. 16. The method of claim 15, characterized in that during the attack of the layer, the application pressure of the arm on the layer is provided in whole or in part by the weight of the plane and / or by its. own weight.
BE672903D 1964-11-27 1965-11-26 BE672903A (en)

Applications Claiming Priority (4)

Application Number Priority Date Filing Date Title
DEG0042125 1964-11-27
DEG42121A DE1265092B (en) 1964-11-27 1964-11-27 Device for the peeling extraction of predominantly powerful coal layers with an enclosed recovery means
DEG42157A DE1207314B (en) 1964-12-02 1964-12-02 Coal plane, which carries an adjustable boom on its head surface to extract the upper coal
DEG0042260 1964-12-12

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE672903A true BE672903A (en) 1966-05-26

Family

ID=27436994

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE672903D BE672903A (en) 1964-11-27 1965-11-26

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE672903A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2764203A1 (en) SNOWSHOE WITH HANGING FOOT SUPPORT
FR2479893A1 (en) CHAIN-DRAWED BASE GUIDING DEVICE FOR MINING EXTRACTION
BE672903A (en)
EP0781578A1 (en) Downhill ski fitted with a device for adapting the transversal position of the binding to the forces applied by the skier
FR2509849A1 (en) TRAFFIC LANDING MACHINE
FR2692803A1 (en) Advanced configuration ski snow.
EP0181799B1 (en) Mechanized device comprising two devices for excavating minerals from a seam
CA2970373A1 (en) Device to protect against falling objects
FR2719190A1 (en) Machine for removing cut vine shoots
BE897248A (en) ROOF SUPPORT FOR USE IN MINES
EP0282416B1 (en) Cutting machine with a cutter head movebly mounted on an arched guide oblique to its axis
EP3670319A1 (en) Marine assembly for practising sport
CA2378638C (en) Self-stabilizing snowmobile ski - - m-profile or inverted w-profile wear bar for ski
WO2023214298A1 (en) Trawl for collecting waste floating on the surface of water, such as hydrocarbons
BE504264A (en)
FR2669054A1 (en) Device for levelling, loosening and riddling the soil in a single pass
FR2522462A1 (en) Rotary soil working tool - has adaptor plate on vertical driving shaft with three tines sloping at different angles
FR2502020A1 (en) CROSS COUNTRY SKI TRACK
FR2649442A1 (en) Head for a mechanical soil sampler (auger)
FR2764771A1 (en) Hinged wedge for use in felling trees
FR2485084A1 (en) Thick deposit mine-working lemniscate gear shield block - has gear linked guide rod hinged to bottom part of articulated shield
FR2564739A1 (en) Piste-preparation machine intended to produce tracks in the snow for cross-country skiing or for ski-hiking
EP1232773A1 (en) Snowglider
FR2772628A1 (en) Snow shoe with horizontal support surface extended by sides
BE522183A (en)

Legal Events

Date Code Title Description
RE Patent lapsed

Owner name: GEWERKSCHAFT EISENHUTTE WESTFALIA

Effective date: 19841126